straider schreef op donderdag 24 april 2014 @ 21:04:
[...]
Ik zit te kijken voor ketels voor vrienden/ouders, die goed te tunen zijn. Ik mis in dit topic een mooi overzicht, misschien iets voor deel 2.
Wat raadt jij als vakman aan/installeer jij hebt liefst? Ik mag de intergas wel voor zijn tapspiraal efficiency. De nieuwe Remeha Tzerra is dan weer wat lichter en nieuwer, maar ik heb geen flauw idee hoe je dat ding instelt, zit maar 1 knop op volgens mij. Intergas is dan weer heel betrouwbaar, makkelijk instelbaar en zeer makkelijk te onderhouden. Wisselaar van Nefit is volgens mij een beetje ouderwets en een klem is bij m'n ouders helemaal weggeroest

Met Bosch of Valliant heb ik geen ervaring.
De Tzerra ben ik nog maar weinig tegen gekomen, weet wel dat ze vergeten zijn om een display te plaatsen.
Alles werkt met een knippercodering van 2 ledjes, of met een iSense thermostaat.
Handig als de ketel ergens op zolder hangt en de thermostaat in de woonkamer
Jammer is wel dat voor een A-label pomp extra betaald moet worden, ook is het minimum vermogen erg hoog.
Remeha kenende zal het qua betrouwbaarheid wel snor zitten, helaas is onderhoud volgens de voorschriften van Remeha erg duur aan pakkingen.
De wisselaar van de Nefit waar jij het over hebt kan idd ouderwets aandoen, ligt er aan hoe oud hij is
Waarschijnlijk is dat een Ecomline, dat model is al in geen jaren meer leverbaar
Als er een klem is weggeroest is er een condens/rookgas lekkage langs een pakking (geweest)
Een nieuw klemmetje kost nog geen €5, dus dat zijn de kosten niet.
De warmtewisselaar van de nieuw Trendline is gelast dmv
friction stir welding, niet echt ouderwets.
Verder hebben nagenoeg alle Nefit ketels A-label pompen en een laag minimaal vermogen, ook de CW5 ketels.
De prijs is dan vaak wel iets bovengemiddeld bij alle types, maar zijn in mijn ogen het meest compleet.
De beperking in thermostaten zie ik alleen maar als voordeel, de thermostaat/ketel combinatie werkt altijd naadloos samen.
Verder is de Easy thermostaat best een leuk speeltje.
Wil je perse OpenTherm en toch Nefit, in juni komt de nieuwe Proline uit met alleen OpenTherm aansluiting
Het tapgedeelte van Intergas is absoluut fail safe, geen pomp nodig en geen 3-wegklep.
Het ontwerp is te simpel om fout te kunnen zijn.
De warmtewisselaar gebruiken ze al heel wat jaartjes en heeft zich wel bewezen.
Een nadeel is wel dat in de comfort stand voor tapwater er een grote wisselaar continu op temperatuur gehouden moet worden ipv een kleine platenwisselaar.
Hij geeft snel warm water, maar niet echt sneller dan bijvoorbeeld een Avanta of Proline.
Verder maakt de prijs alles goed en zitten er aardig wat parameters in waar je mee kunt spelen.
Het hele nut daarvan ontgaat mij soms een beetje. zo kun je bijvoorbeeld het startvermogen aanpassen van de brander. Af fabriek staat dit op 70%, wat ontzettend hoog is. Je kunt dit verlagen naar 50%, wat nog steeds vrij hoog is.
Mijn Topline start op 42% vermogen en aanpassen kan ik het niet, is ook niet nodig.
Verder maken Bosch en Vaillant beide erg degelijke ketels waar weinig tot niets mis mee is.
Eigenlijk kan ik al de merken die je noemde wel aanraden