JBplap schreef op donderdag 10 april 2014 @ 21:03:
We hebben laatst een nieuwe design keuken radiator geplaatst, echter lekte het leidingwerk.
Dit hebben we van het weekend opgelost, vervolgens bij het opnieuw aanzetten/vullen van het systeem.
Heeft mn pa eerst de CV aangezet en daarna gaan vullen, dit resulteerde in lekkage in de ketel. (Er kwam redelijk wat water uit het 'piepschuim' afgedekte gedeelte, volgens mij de tapboiler.
Boel uitgezet natuurlijk en weer afgetap. Bodemplaat en wat draden die daar liepen zijn dus nat geworden.
Later een nieuwe poging gedaan: eerst vullen dan stekker erin.
Dit leek te werken, echter werkt het CV gedeelte nu niet meer.
Warmwater wel.
Ketel springt niet in storing, maar door het menu naar de status aanduiding geeft hij 6 aan:
Aangezien de ketel al best oud is vraag ik me of het wel economisch verstandig is om deze te (laten) fixen.
Je bent wel lekker aan het klunzen geweest, sorry dat ik het zeg
Toen je vader de ketel aanzette zonder water, heeft hij toen gebrand?
Om eerlijk te zijn zou ik niet al te veel geld meer in deze ketel steken, met 16 jaar zit een AWB aardig op zijn einde.
En als je hem fixt, laat het dan doen ipv doe-het-zelf, er is al genoeg fout gegaan
-------------
Mogelijk nieuwe ketel:
Oude ketel is CW3, lijkt me dat ik dan weer voor een CW3 moet kunnen gaan of niet? inhoud ~360m3
Oude ketel kreeg woonkamer prima warm, echter door het extreme aan-uit gedoe werd het wel koud voordat hij aansloeg.
CW-label heeft niets met het cv vermogen te maken, maar met warm tapwater.
Het cv vermogen van een CW3 of CW4 ketel is vaak gelijk aan elkaar, zo rond de 25kW.
Als CW3 altijd goed is bevallen qua tapwater, ga dan gerust weer voor CW3.
Op basis van de kleur van de thermostaat heb ik volgende ketel in gedachten:
Vaillant EcoTec Plus 20-24 CW3 incl. Calormatic 370
Met die Vaillant is niets mis, mooie ketel qua specificaties, erg mooi laag minimaal vermogen.
Maar een ketel kiezen op de kleur van de thermostaat is hetzelfde als een auto kopen om de mooie sleutelhanger.
Als je opzoek bent naar een
zwart met aluminium thermostaat, dan weet ik er nog wel één.
Alleen adviseer ik die niet icm een Vaillant