Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.308 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 12:33:
[...]

probleem; Mijn vloerverdeler heeft geen debietmeters per lus. Hij is wel uitgevoerd met een Grundfos Alpha pomp. Afgezien van 1 groep weet ik nagenoeg zeker dat ze ongeveer even lang zijn.

Mijn verdeler

[afbeelding]

Ik heb intussen met de pompsnelheid zitten spelen van de ELGA om stroomgeluiden te voorkomen. Zelfs bij een relatief lage stand ( stand 3 van 6 ) hoor ik in de badkamer alles ruisen terwijl de badkamer radiator het verste weg zit.

ik heb de badkamerradiator iets verder open moeten zetten ( halve slag op de afsluiter ) om dit te laten verdwijnen.
Mooie verdeler, Robot zo te zien. Helaas zie je die maar zelden met debietmeter en ze zijn toch prijzig genoeg.
Had er best op mogen zitten voor dat geld. Zelf ben ik nogal fan van deze verdelers, voor iets minder geld een iets uitgebreidere verdeler.

Die bypass is voor zover ik kan zien van Bonfix, in de documentatie staat niets over de wijze van monteren, dus maak je daar niet druk over.

De pomp in een Elga is toch een Wilo Pico? Als je die op proportionele druk zet heb je dan nog steeds veel geluid? En staat je bypass wel goed ingesteld, die moet je onnodige opvoerhoogte opvangen en terugleiden via je retour. Waarschijnlijk wil je dit niet vanwege je rendement, maar een bypass zit er niet voor niets.

O ja, vergeet je pompschakeling niet. Ik kan je deze echt aanraden. Werkt heel precies en simpel en een Alpha mag er gerust op worden aangesloten. Neem iig niet die van Robot, die schakeld onder de 35 graden de pomp uit en is niet instelbaar.
ericplan schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 20:19:
[...]

Jawel, de ketel gaat op volle kracht proberen zo snel mogelijk de 60 te halen. Wanneer je het vermogen begrenst neemt hij daar meer tijd voor.
Klopt, zeker met een aan/uit thermostaat gaat de ketel heel snel naar maximaal vermogen. Zeker als de retour nog echt koud is. Met een modulerende thermostaat heb ik hier geen last van, mits de gewenste temperatuur niet te ver onder de werkelijke temperatuur ligt.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
ik krijg mijn owning ook met minimaal vermogen netjes warm. stook nu continu op 20 graden, volgens mij heb ik de ketel op bijna minimaal vermogen en maximaal 50 graden aanvoer staan. de ketel doet dan wel eens ïritant" met max temperatuur bereikt, maar door trage werking van de vloerverwwarming leidt dit niet tot problemen. de anti-pendelstand zorgt er wat mij betreft in voldoende mate voor dat de ketel niet te veel branderstarts heeft of inefficient werkt.

dus heb zon beetje alles op minimaal, en nog voldoende capaciteit ( althans, de afgelopen warme winter nergens last van gehad.

wanneer ik op een dag/nacht patroon ga stoken, gaat het aanwarmen erg traag, wanwege koude vloer, traag systeem, en wachttijden anti-pendelstand. als ik dan savond thuis kom is de ruimte soms gewoon niet op temperatuur, de de wanden e.d. ook niet, wat dan als te koud aanvoelt,, ook al is het s;echts een halve tot een hele graad "te koud" kan dit wel oplossen met hogere temperatuur, of eerder comfort-tijd instelen, maar dat kost dan ook onnodig rendement en energie lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
ericplan schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 20:38:
Ik ben uit de tijd dat alles nog in één Duurzame Energie forum zat en post in meerdere topics.

Ik denk dat die iSense niet zo heel slim is. Maar ik weet er niet alles van. Maar als er een flink verschil is tussen de soll en ist waarde zal hij maximaal aan de ketel vragen. De maximaal die jij op je ketel ingesteld hebt.
iSense is een best slimme thermostaat, maar als je een buggy ketelfirmware hebt die je thermostaat altijd vertelt dat ie op modulatiestand 1 aan het stoken is, weet de thermostaat niet precies wat er gebeurt...

Begrens hier vrijwel alle intergas meuk op 25% minimaal en 45-50% maximaal. Zo draait mijn HRE 28/24, die van mijn ouders en de beide 24/18's van de huizen waar mijn vriendin in woont of heeft gewoond. Keteltjes draaien prima met lager minimaal vermogen (standaard 30) en 12KW resp 9KW is meer dan er aan radiatoren open staat in betreffende huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
BarryH schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 20:09:
[...]

Als je de bodem van de kruipuirmte bedekt met plastic heb je EN drogere lucht in je kruipruimte waardoor je minder warmte verliest van vloer naar kruipruimte EN je zie naar een week waar j lek zit.
Mijn ouders hebben na 12 jaar op die manier de knelkoppeling gevonden die niet goed aangedraait zat (hoewel hij wel flink vast zat).

2 vliegen in 1 klap :)
Meestal gaat een verzinkte stalen buis dan roesten en dat moet zichtbaar zijn na 12 jaar of al veel eerder grotere lekkage door het roesten, maar waarschijnlijk waren het koperen buizen of kunststof? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
_JGC_ schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 23:50:
[...]

iSense is een best slimme thermostaat, maar als je een buggy ketelfirmware hebt die je thermostaat altijd vertelt dat ie op modulatiestand 1 aan het stoken is, weet de thermostaat niet precies wat er gebeurt...

Begrens hier vrijwel alle intergas meuk op 25% minimaal en 45-50% maximaal. Zo draait mijn HRE 28/24, die van mijn ouders en de beide 24/18's van de huizen waar mijn vriendin in woont of heeft gewoond. Keteltjes draaien prima met lager minimaal vermogen (standaard 30) en 12KW resp 9KW is meer dan er aan radiatoren open staat in betreffende huizen.
Zal eens kijken, want die modulatiestand 1 heb ik volgens mij wel een aantal keren in het menu van de iSense gezien. Ketel die erachter hangt is een Agpo Econpact 225c :') (Huurhuis, anders hing er allang een andere).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
intergas geeft in oude firmware (zoals in mijn ketel) inderdaad maar modulatiestand 1 aan, in nieuwere moet dit zijn aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

Oxellaar schreef op zondag 23 maart 2014 @ 20:46:
[...]

Allereerst is een debietmeter per lus gewoon iets wat je moet hebben, anders is het één grote gok om in te stellen als installateur. Zeker als het om hoofdverwarming gaat.
Met de berekening erbij heb je binnen 20 minuten een 15 groeps verdeler afgesteld, dat lukt je zonder debietmeters niet.
Dat jij en ik het leuk vinden om de halve winter aan afsluiters te draaien is een ander verhaal :+

Een ELGA voelt zn eigen het lekkerst als hij een aanvoer van 35 graden of zelfs lager levert, dan is ongeveer 3 liter per minuut vaak wel nodig.
Omdat het hier om een hybride systeem gaat van een warmtepomp en een hr ketel kun je het geen volledig ZLTV noemen. Bij ZLTV word er zelfs vaak met 20mm slang gewerkt ipv 16mm, alleen maar voor een hoger debiet.
Vaak ga je dan ruim boven de 3 liter per minuut. Bij systemen met alleen een hr ketel ligt het vaak wel wat lager.

Als bij jouw de boel ontregeld raakt als je 3L/min wilt instellen, dan zijn je groepen, of veel te lang, of erg klein.
1.5 L/min stel ik vaak in bij kleinere groepen voor ruimtes met een lage gewenste temperatuur. Denk dan aan hal, wc of een garage.
Nou zo leuk was dat niet hoor :'( maar mijn ervaring is dat die debietmeters, vooral bij ongelijke groepen, 'oneerlijk ' zijn. Ze verschillen bij mij enorm als je de pompstand aanpast.
De tip 1 - 1,5 komt van Therminon. Die stelt dat bij een 6 groeps verdeler de pompstand 1 gewenst is en dat komt weer overeen met grofweg 1 liter/m bij een lus lengte van rond de 100 meter. Ik heb 16 mm h-o-h 10 cm liggen en met een aanvoertemp van 40 graden verwarm ik ongeveer plus 1 graad per uur terwijl de ketel rustig in standje 1 staat te pruttelen
ga ik naar 2 of 3 liter p/m heb ik ten eerste een flinke ruis in de verdeler en aanvoer leiding (rond 22 direct vanaf de ketel) en worden radiatoren in de rest vd woning niet meer warm. Ik heb een actieve verdeler.
Nu kan ik dat wel weer oplossen door de cv pomp hoger te zetten.

Ik had zelf ook wel wat kleinere lussen / hogere debiet willen hebben om zo de dT over de vloer wat lager te krijgen maar de ervaring leert dat hij wel egaal warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:36
Voor degene welke een Atag Q-Solar interessant vinden:
Appie Heijn in "Zonneboilers, dit is de plek"

Ik meld mij zodra ik de A-Exact ventielen heb geplaatst om de boel in te regelen. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Appie Heijn op 26-03-2014 16:56 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 23:50:
[...]

Ik heb nu mijn ketel teruggebracht van 28 naar 14 KW. Max temperatuur 60 graden, pomp stand 1 en radiatoren ingeregeld. Retour ligt nu rond 36 graden als kamer op temperatuur is, lijkt me netjes. Hoe weet ik nu of het vermogen van de ketel nu wellicht toch hoger of lager kan/moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Oxellaar schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 21:21:
[...]

Mooie verdeler, Robot zo te zien. Helaas zie je die maar zelden met debietmeter en ze zijn toch prijzig genoeg.
Had er best op mogen zitten voor dat geld. Zelf ben ik nogal fan van deze verdelers, voor iets minder geld een iets uitgebreidere verdeler.

Die bypass is voor zover ik kan zien van Bonfix, in de documentatie staat niets over de wijze van monteren, dus maak je daar niet druk over.

De pomp in een Elga is toch een Wilo Pico? Als je die op proportionele druk zet heb je dan nog steeds veel geluid? En staat je bypass wel goed ingesteld, die moet je onnodige opvoerhoogte opvangen en terugleiden via je retour. Waarschijnlijk wil je dit niet vanwege je rendement, maar een bypass zit er niet voor niets.
Het is inderdaad een vloerverdeler van Robot. Kan het zijn dat er een pompschakelaar in de vloerverdeler zit? Er gaat namelijk een temperatuursensor ( metaaldraad ) vanaf de thermostaatknop die naar de vloerverdeler loopt?

Er zit een WILO YONOS pompje in de ELGA. Het lawaai wordt veroorzaakt door de bypass. Zodra ik de pompsnelheid te hoog zet dan begint de bypass te ruisen. Ik neem aan dat er dan water via de retour wordt terug geleid?

Ik heb vanmiddag de bypass hoger ingesteld, op 0,3 bar. Bij deze instelling maakt de bypass geen herrie en kan ik zelfs de pompsnelheid verhogen naar maximaal.

Wat houdt die instellingen van 0.3 bar eigenlijk in? Een verschil van 0.3bar overdruk in aanvoer en retour?
O ja, vergeet je pompschakeling niet. Ik kan je deze echt aanraden. Werkt heel precies en simpel en een Alpha mag er gerust op worden aangesloten. Neem iig niet die van Robot, die schakeld onder de 35 graden de pomp uit en is niet instelbaar.
Ga ik naar kijken :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
mkleinman schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 19:20:
[...]

Het is inderdaad een vloerverdeler van Robot. Kan het zijn dat er een pompschakelaar in de vloerverdeler zit? Er gaat namelijk een temperatuursensor ( metaaldraad ) vanaf de thermostaatknop die naar de vloerverdeler loopt?

...........
Nee, is de voeler van de thermostaatknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 13:22
mkleinman schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 19:20:
[...]Wat houdt die instellingen van 0.3 bar eigenlijk in? Een verschil van 0.3bar overdruk in aanvoer en retour?[...]
Helemaal goed, je hele systeem staat onder druk van ergens rond de 1,5 à 2 bar; als alle radiatoren dicht staan is er geen flow en zal de pomp een te hoge druk creëren (niet goed voor temperatuur ketel en de pomp zelf), de overdrukklep in de bypass gaat open zodra er 0,3 bar verschil is (dus op zuig 1,7bar en op pers 2 bar bijvoorbeeld) waardoor er terug stroming ontstaat en de warmte van de ketel zich kan verdelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

naftebakje schreef op woensdag 26 maart 2014 @ 21:12:
[...]
Helemaal goed, je hele systeem staat onder druk van ergens rond de 1,5 à 2 bar; als alle radiatoren dicht staan is er geen flow en zal de pomp een te hoge druk creëren (niet goed voor temperatuur ketel en de pomp zelf), de overdrukklep in de bypass gaat open zodra er 0,3 bar verschil is (dus op zuig 1,7bar en op pers 2 bar bijvoorbeeld) waardoor er terug stroming ontstaat en de warmte van de ketel zich kan verdelen.
Bedankt!

Is dan 0.3 bar een overdreven instelling? Voor de ELGA is die nu prima. Maar kan de Remeha Avanta pomp op zolder ook 0.3 bar drukverschil creëren zodat de bypass open gaat?

Of moet ik toch de ELGA wat terug regelen zodat bij 0.1 a 0.2 bar het overdrukventiel open gaat?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Dus je wil perse dat je overdrukventiel open gaat :? Tis een beveiliging tegen een "fout" in het circuit (alle radiatoren dicht met draaiende verwarming kan de bedoeling niet zijn) dus in normale omstandigheden heb je die niet nodig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 18:40
Wow, sinds ik mijn verbruik in de gaten houd, en CV getuned heb, zit ik zo rond de 3-5 m3 gasverbruik per dag. Gisteren had ik opeens een verbruik van 11m3!!! Het lijkt me sterk dat het vervangen van de rookgas afvoer dit kan veroorzaken?! Dit is gisteren door een monteur gebeurd ivm een lekke afvoerpijp.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
Heeft hij niet je ketelsettings teruggezet naar default?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Om een verbruik van 11m3 te halen moet een ketel van 25kW ongeveer 4.5uur op vol vermogen branden.
Op 50% vermogen dus 9 uur. Dus ga maar na of dat bij jouw het geval geweest is.

Heb je toevallig eergisteren een erg laag verbruik en dat je een fout heb gemaakt bij het aflezen van de stand?

Een bypass hoeft pas open te gaan zodra de allerlaatste radiator dicht staat.
Het is zonde om een bypass op een te lage druk in te stellen.
0.25 a 0.3 bar is bij veel installaties prima. Vertrouw je het niet, test dan de stand dmv alle radiatoren en vloerverwarming te sluiten. Draai dan aan de bypass totdat je hoort dat hij open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
Nope, heeft hij de kans niet voor gehad :) En net even gecheckt, alles staat zoals ik het ingesteld had.

4.5 uur op vol vermogen op 25KW, dat is zeker niet gebeurd. Hmm, nu begin ik toch aan mezelf te twijfelen... Heb ik het eergisteren toch verkeerd opgeschreven (was niet extreem laag toen). Tijd voor een slimme meter en automatisch uitlezen ben ik bang ;)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

naftebakje schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 12:15:
Dus je wil perse dat je overdrukventiel open gaat :? Tis een beveiliging tegen een "fout" in het circuit (alle radiatoren dicht met draaiende verwarming kan de bedoeling niet zijn) dus in normale omstandigheden heb je die niet nodig.
Lol, nee ik wil juist niet dat die open gaat. In het geval dat de druk te hoog oploopt voor de ELGA weet ik zeker dat hij bij deze instelling open gaat bij een instelling van 0.3 bar.

ik weet alleen niet of de ketel sterk genoeg is om in dit geval dit ook te kunnen om zo een storing te kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Vandaag de glasboer voor mijn offerteaanvraag over de vloer gehad. Heb boven namelijk nog enkel glas, de rest is isolatieglas van 37 jaar oud.
In mijn aanvraag voor 13 ruiten (14 m2) heb ik opgenomen dat alles een U-waarde van minimaal 1,1 moet krijgen.
In de kleine openslaande ramen wordt deze eis mij afgeraden omdat dat relatief duur is. Enfin, hij zou de meerprijs hiervan opgeven.
Ook wil ik zelfregelende ventilatieroosters, heb deze als mogelijke opties in de aanvraag opgenomen:
a. Duco GlasMax ‘ZR’
b. Buva FitStream
c. Renson AR-75

Hoop zo volgend stookseizoen wat zuiniger te stoken en mijn verbruik per graaddag onder de 0,5 te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:57
nokiaan958GB schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:08:
Vandaag de glasboer voor mijn offerteaanvraag over de vloer gehad. Heb boven namelijk nog enkel glas, de rest is isolatieglas van 37 jaar oud.
In mijn aanvraag voor 13 ruiten (14 m2) heb ik opgenomen dat alles een U-waarde van minimaal 1,1 moet krijgen.
In de kleine openslaande ramen wordt deze eis mij afgeraden omdat dat relatief duur is. Enfin, hij zou de meerprijs hiervan opgeven.
Ook wil ik zelfregelende ventilatieroosters, heb deze als mogelijke opties in de aanvraag opgenomen:
a. Duco GlasMax ‘ZR’
b. Buva FitStream
c. Renson AR-75

Hoop zo volgend stookseizoen wat zuiniger te stoken en mijn verbruik per graaddag onder de 0,5 te krijgen.
Eventueel ook nog:
Aralco flexair EPC je kunt de doorlaat van tevoren kiezen.
De glasaftrek is maar 65 mm.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:26
nokiaan958GB schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:08:
Dat vraagt denk ik wat uitleg van de leverancier. U=1,1 is in principe niet duurder dan iets anders, ongeacht de grootte. Qua gewicht is het ook niet anders: wat er "extra" in zit is een paar mm afstandhouder en wat extra gas. Het enige verschil is dat er smallere glaslatten moeten worden geplaatst dan voorheen. Het wordt alleen duur als er zelfs met de smallere glaslat nog niet genoeg diepte gecreëerd kan worden. Er moet dan overgestapt worden naar een Argon + Krypton mengsel, wat het wel een stuk duurder maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Klopt!

Mijn (uitzet)ramen hebben niet voldoende diepte. Er moet dus gefreesd of krypton in.
Seafarer schreef op donderdag 27 maart 2014 @ 19:37:
[...]

Eventueel ook nog:
Aralco flexair EPC je kunt de doorlaat van tevoren kiezen.
De glasaftrek is maar 65 mm.
bedankt voor de tip
in akoestisch opzicht denk ik dat deze toch afvalt

[ Voor 62% gewijzigd door nokiaan958GB op 28-03-2014 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vraag is ook hoeveel extra dat glas doet... van 5.7 of 2.9 naar 1.3 is al een flinke stap. Voor de grote oppervlaktes heeft 1.1 dan wel zin, maar voor raampjes die je vaak toch open zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Raampjes zetten we alleen open in de zomer. Als het overdag 30 graden is geweest en je 's avonds de boel wilt laten afkoelen.
Ventileren doen we alleen met de roosters in combinatie met een ouderwetse mechanische afzuiging (voorzien van luchtvochtigheidssensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 02-10 13:35

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

De fuck?

Een moeder van een vriendje van mijn zoontje (volg je het nog :+ ) heeft een navordering van de NUON gehad voor ruim 2600 euro. Nu blijkt dat ze al standaard iedere maand 400 euro aan voorschot betalen (wat nu 450 is geworden :| )

Ik moet nog even de exacte verbruiksgegevens vragen, maar volgens de NUON was de CV ketel kapot aldaar het gasverbruik ruim 4000m³ (!!!) Nu vragen jullie je wellicht af of het een paleis is of dat de ramen altijd openstaan:

Huis uit de jaren 80, hoekwoning en 150m² (m³ weet ik even niet) met redelijke isolatie en 2 volwassenen met 1 kind. Ik betwijfel wel de claim van NUON overigens dat het een kapotte CV ketel is. 4000 m³ verbruik is voor een 1 gezinswoning absurd, zelfs met een defecte ketel. Ja, of hij staat dag en nacht te pompen op vol vermogen? Maar zelfs dan lijkt het verbruik mij nog aan de hoge kant...

En 400 euro in de maand aan voorschot? Ik ga eens bij ze navragen wat ze aan elektra verbuiken of dat ze wellicht iets anders.....verbruiken (wiet :P )

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
Notna schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 15:37:
Een moeder van een vriendje van mijn zoontje (volg je het nog :+ ) heeft een navordering van de NUON gehad voor ruim 2600 euro. Nu blijkt dat ze al standaard iedere maand 400 euro aan voorschot betalen (wat nu 450 is geworden :| )
WTF, 4000 m3 is echt een hoop!
Kijk eens na of Nuon het verbruik heeft geschat of dat het gebaseerd is op daadwerkelijke waardes. Heeft bij mij ook eens de helft gescheeld van de naheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

daxy schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 15:45:
[...]

WTF, 4000 m3 is echt een hoop!
Kijk eens na of Nuon het verbruik heeft geschat of dat het gebaseerd is op daadwerkelijke waardes. Heeft bij mij ook eens de helft gescheeld van de naheffing.
Was ik ook van plan. Niet om de betweter uit te hangen bij de dame in kwesite, maar er klopt iets niet hier. 400 euro per maand aan voorschot en dan moeten bijbetalen is wietkwekerij materiaal. En het zijn een stel hippies die niet eens een TV hebben of 100W lampen all over the place.... :+

4000 x 0,65 cent (gemiddelde prijs voor gas) = 2600 euro, precies de navordering. Zelfs als ik een 6 persoons huishouden aan electra neem + een hoekwoning gemiddelde gas verbruik (aldus het NIBUD) kom ik neer op iets van:

Gas: 2220*0,65=1440 euro
Elec: 5790*0,22=1273,80

TOTAAL: 2713,8 /12 = 226,15 per maand aan voorschot (give or take)

Dan zouden ze dus bijna het dubbele moeten verbruiken met 3 man :')

[ Voor 26% gewijzigd door Notna op 28-03-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 15:50:
[...]

Was ik ook van plan. Niet om de betweter uit te hangen bij de dame in kwesite, maar er klopt iets niet hier. 400 euro per maand aan voorschot en dan moeten bijbetalen is wietkwekerij materiaal. En het zijn een stel hippies die niet eens een TV hebben of 100W lampen all over the place.... :+

4000 x 0,65 cent (gemiddelde prijs voor gas) = 2600 euro, precies de navordering. Zelfs als ik een 6 persoons huishouden aan electra neem + een hoekwoning gemiddelde gas verbruik (aldus het NIBUD) kom ik neer op iets van:

Gas: 2220*0,65=1440 euro
Elec: 5790*0,22=1273,80

TOTAAL: 2713,8 /12 = 226,15 per maand aan voorschot (give or take)

Dan zouden ze dus bijna het dubbele moeten verbruiken met 3 man :')
Jouw gasverbruik vind ik toch ook hoog. Wij, gezin met 2 kinderen, woonkamer 60 m2 en tweeverdiepingen verbruiken 1200 m3 per jaar en dat was voor tunen. Nu na isoleren zolder en tunen hoop ik na volgende winter ergens rond de 900 m3 uit te komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Notna schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 15:37:
De fuck?

Ik moet nog even de exacte verbruiksgegevens vragen, maar volgens de NUON was de CV ketel kapot aldaar het gasverbruik ruim 4000m³ (!!!) Nu vragen jullie je wellicht af of het een paleis is of dat de ramen altijd openstaan:
Allemaal leuk en aardig, maar een defecte ketel is een ruim begrip.
Maar stel dat het door de ketel komt, stel hij heeft echt 4000m3 verbruikt...
Die 4000m3 gas is omgezet in warmte en niets anders en heeft dan niemand gevoeld dat het ergens extreem warm was? Heeft niemand gehoord dat de ketel bijna continu heeft staan branden?
En dan hebben we het niet over één radiator die per ongeluk open heeft gestaan, het gaat hier om een verbruik wat 2.5x hoger is dan gemiddeld voor zo'n huishouden 8)7
De ramen hebben wel open moeten staan, het kan niet anders dan bloedheet zijn geweest bij die mensen binnen. Je geeft zelf al aan, niet bijzonder groot qua inhoud en redelijk geïsoleerd.

Ik geloof haast niet dat dit niet eerder opgemerkt had kunnen worden, je moet dan toch wel heel onwetend en onbewust omgaan met je verwarming.
Neemt niet weg dat het een financieel drama kan zijn voor die mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Oxellaar schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 17:10:
[...]

Als je van €400 per maand al niet wakker ligt ....

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou de netwerkbeheerder bellen en mijn meter laten checken. Een kapotte ketel/thermostaat lijkt me stug want dan moet het wel bloedheet in huis zijn lijkt me. Mijn buren stoken vanaf 07.00 uur tot 23.00 uur op 20 graden en die hebben een voorschot van € 180,- per maand dus (ongetuned :) )........

Ik zit nu bij Greenchoice en daar vul ik iedere maand vrijwillig mijn meterstanden in. Zo kom je dus ook nooit voor verrassingen maar daar zijn die mensen nu niet mee geholpen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2014 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 16:54:
[...]

Jouw gasverbruik vind ik toch ook hoog. Wij, gezin met 2 kinderen, woonkamer 60 m2 en tweeverdiepingen verbruiken 1200 m3 per jaar en dat was voor tunen. Nu na isoleren zolder en tunen hoop ik na volgende winter ergens rond de 900 m3 uit te komen. ;)
Ik verbruik op 110m² en 5 personen 680m³. De berekening die ik gaf is berekend aan de hand van NIBUD cijfers ;) (vrijstaande woning, 6 persoons huishouden)

Blijft een raar verhaal verder. Blijkbaar is het elektra verbruik beneden gemiddeld voor een dergelijk huishouden en dus is het puur gas verbruik. Dan moeten ze ruim 1.5 euro per kuub betalen als dat zo is :P
Oxellaar schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 17:10:
[...]

Allemaal leuk en aardig, maar een defecte ketel is een ruim begrip.
Maar stel dat het door de ketel komt, stel hij heeft echt 4000m3 verbruikt...
Die 4000m3 gas is omgezet in warmte en niets anders en heeft dan niemand gevoeld dat het ergens extreem warm was? Heeft niemand gehoord dat de ketel bijna continu heeft staan branden?
En dan hebben we het niet over één radiator die per ongeluk open heeft gestaan, het gaat hier om een verbruik wat 2.5x hoger is dan gemiddeld voor zo'n huishouden 8)7
De ramen hebben wel open moeten staan, het kan niet anders dan bloedheet zijn geweest bij die mensen binnen. Je geeft zelf al aan, niet bijzonder groot qua inhoud en redelijk geïsoleerd.

Ik geloof haast niet dat dit niet eerder opgemerkt had kunnen worden, je moet dan toch wel heel onwetend en onbewust omgaan met je verwarming.
Helemaal mee eens. Ze stoken wel warmer dan ik persoonlijk doe (20 vs 19) en blijkbaar is het dak slecht geisoleerd. Dan nog vraag ik mij af of je die 4000 er doorheen jaagt. Ze hebben ook geen bad of douche obsessie dus daar kan het ook niet aan liggen.

En ja, ignorant zijn ze wel. Ze waren zich niet bewust dat 400 euro per maand aan de hoge kant was to begin with :')

Ik ken de mensen pas dit jaar dus geen idee hoe lang het al speelt lol

[ Voor 51% gewijzigd door Notna op 28-03-2014 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als de cv ketel echt kapot is en de gasklep niet goed sluit zou je zoiets kunnen krijgen zonder dat het een sauna wordt. Het gas verdwijnt dan onverbrand door de schoorsteen naar buiten. Duidelijk wel een situatie waar je iets mee moet doen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Notna schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 18:30:
[...]
.............. Ze hebben ook geen bad of douche obsessie dus daar kan het ook niet aan liggen.

............
Grappig dat je weet hoevaak de moeder van een vriendje van je zoontje onder de douche gaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 17:14:
[...]

Als je van €400 per maand al niet wakker ligt ....
Lol, ook dat is waar ja, ik zou gek worden van zulke bedragen.
Vreselijk zonde van het geld. Ik betaal nu €125 per maand, krijg waarschijnlijk ongeveer €300 terug :)
Proton_ schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 18:42:
Als de cv ketel echt kapot is en de gasklep niet goed sluit zou je zoiets kunnen krijgen zonder dat het een sauna wordt. Het gas verdwijnt dan onverbrand door de schoorsteen naar buiten. Duidelijk wel een situatie waar je iets mee moet doen :)
Dit kan niet, ketels zijn hierop beveiligd en zal in storing gaan.
Ze geven dan een storing van onterecht vlamsignaal. Er mag namelijk geen vlamsignaal gemeten worden op momenten dat de gasklep geen spanning krijgt.
Bij de situatie die jij schets zou de ketel altijd blijven branden.
Mocht dit toch het geval zijn, dan blijft de ventilator langzaam draaien en werkt de tapwaterfunctie niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Notna schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 18:30:
[...]

Helemaal mee eens. Ze stoken wel warmer dan ik persoonlijk doe (20 vs 19) en blijkbaar is het dak slecht geisoleerd. Dan nog vraag ik mij af of je die 4000 er doorheen jaagt. Ze hebben ook geen bad of douche obsessie dus daar kan het ook niet aan liggen.

En ja, ignorant zijn ze wel. Ze waren zich niet bewust dat 400 euro per maand aan de hoge kant was to begin with :')

Ik ken de mensen pas dit jaar dus geen idee hoe lang het al speelt lol
Maar dus niemand maakt er een probleem van.
Alleen jij vraag je af of een moeder van het vriendje van je zoon er ook een probleem van maakt.
Heb je dit al gecommuniceerd met deze moeder?
Wordt dit ook gewaardeerd door deze moeder?
Sommige mensen maken zich n.l. nergens druk over.
Moeten het dan maar zelf weten vind ik na goedbedoeld advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Nu ja, ze maken er nu een probleem van vanwege de navordering. Blijkbaar moeten mesnen eerst een gode boete krijgen alvorens ze bewust worden van het verbruik :P
nokiaan958GB schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 19:05:
[...]

Grappig dat je weet hoevaak de moeder van een vriendje van je zoontje onder de douche gaat :+
het is 2014, get on with the times! :+

[ Voor 45% gewijzigd door Notna op 28-03-2014 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mijn huis deed 3300 kuub per jaar voordat ik er ging wonen... dan heb ik het over een 2/1 kap huis uit 1978.
Slaapkamers met enkel glas, koters die graag op slaapkamer spelen, vrouw die altijdthuis is en koters die bij de voordeur naarbinnen lopen en bij de achterdeur er weer uit vliegen zonder ook maar iets dicht te doen.
Dan nog een vr ketel met boiler en waakvlam in een enkelsteens berging en je zit zo op 3000 kuub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Tja hier zitten we op ca. 333 euro voor gas + elektra als het doorloopt zoals het er nu uitziet. De thermostaat staat op 21 graden, de isolatie is bijna op orde en alle kieren zijn zo'n beetje gedicht. Ik vind dat geen gek jaarbedrag voor een hoekhuis uit 1989.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Dan doen we het hier nog prima, vrijstaand huis, 2800kWh - 1200m3 gas, 2 volwassenen en een kind.
Meterstand elektra -200kWh
Wij betalen 15€ stroom en 60€gas.
Wat een bizar hoge bedragen zeg...300+ :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Hoe betaal jij 60 euro per jaar voor 1200m3 gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamipi
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-03-2023
Klopt toch wel Bezuiniger.
Wij betalen voor gas 0.63 eurocent, dus met 1200 m3 zou je toch op €63,- per maand alleen voor gas moeten rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Was dat maar waar die 0,63 cent ipv 63 cent :z

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamipi
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-03-2023
Haha geweldig, gij bent wel wakker speedy andre!

Tuurlijk €0,63 per m3.

Maar overigens, voor wie geinteresseerd is;
Wij hebben een vochtig huis uit 1928 gekocht met 400m3 inhoud.
Met de eerste afrekening werden wij geindiceerd op 4100 m3 gas per jaar.
Alle lekkages aan dak,muren en kruipruimte zijn nu verholpen.
Met dubbelglas zijn we terug gegaan naar 2900 m3 in het afgelopen jaar.

Vocht was bij ons de boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
mamipi schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 01:09:
Klopt toch wel Bezuiniger.
Wij betalen voor gas 0.63 eurocent, dus met 1200 m3 zou je toch op €63,- per maand alleen voor gas moeten rekenen.
Volgens mij is Appie toch echt zijn maandbedrag met ons jaarbedrag aan het vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn pomp op stand 1, temp nu max 60 graden en retour ongeveer 36 graden. Het valt mij op dat de ketel veelvuldig naar 60 graden stookt en dan weer stopt. Is dit normaal gedrag? Ik kan dit geen moduleren noemen met Honeywell Modulation.... Waar kan dit aan liggen mocht dit niet goed zijn?

Alvast bedankt voor reacties/hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie2001
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-10 12:57
Als je €0,63 per m3 betaalt, is het echt tijd om te onderhandelen met je gasleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Sjakie2001 schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 12:20:
Als je €0,63 per m3 betaalt, is het echt tijd om te onderhandelen met je gasleverancier.
All in, jij rekent kale gasprijs denk ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik zit op 55 cent all in bij greenchoice. In september als contract afloopt even een mailtje en ik krijg gewoon weer een jaar nieuwe klanten korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JGC. Dat heb ik dus vd week geprobeerd bij Greenchoice toevallig. Niet dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik zit ook bij GC maar ook geen 55 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik nu nog € 0,54 maar straks tegen 0,63.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Op de website staat ook als 64 cent. Dat betaal ik ook, gelukkig heb ik mijn gas gehalveerd dus niet veel cuub meer om te betalen (550)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 10:25:
Ik heb mijn pomp op stand 1, temp nu max 60 graden en retour ongeveer 36 graden. Het valt mij op dat de ketel veelvuldig naar 60 graden stookt en dan weer stopt. Is dit normaal gedrag? Ik kan dit geen moduleren noemen met Honeywell Modulation.... Waar kan dit aan liggen mocht dit niet goed zijn?

Alvast bedankt voor reacties/hulp.
Je doorstroming is veel te laag voor het minimum vermogen, of voor je modulatie snelheid van de ketel. Je deltaT is ook te hoog.
Probeer de pomp op 2 en maximum temperatuur op 55 te zetten.

Toch jammer dat veel ketels moeite hebben met deze waardes.
Hier staat de Topline ingesteld op max 50 graden en kan daar continu prima op blijven branden. Hij blijft exact op 50 graden aanvoer en 34 retour bij een doorstroming van 800 a 900L/h

[ Voor 16% gewijzigd door Oxellaar op 29-03-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Oxxelaar. Tnkx !!!! Ik had al een vermoeden dat het te maken had met mijn pompsnelheid. Zal hem eens op 2 zetten en temp op 55 graden. Ik laat het weten wat het resultaat is. Vanavond is het weer maar 5 graden buiten dus cv hebben we nog nodig.

Edit: ter info, ik heb een AWB 3HR 28kW.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2014 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 13:10:
@JGC. Dat heb ik dus vd week geprobeerd bij Greenchoice toevallig. Niet dus!
Aanbiedig zoeken op prijsvergelijker, dan aangeven dat je veel goedkoper uit bent bij een concurrent, maar dat je wel wilt blijven als ze je nog een jaar die aanbieding van prijsvergelijker willen geven.
Werd bij mij iig wel op gehapt, maar wel een paar dagen nadat ik inmiddels een overstap in gang had gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik gisteren gedaan. Antwoord in pdf, dezelfde aanbieding als de eerste keer. _O-

Anders maar terug naar Essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
greenchoice is inderdaad zeer hardnekkig in hun argumenten, e hebben blijkbaar kiever dat je opstapt, dan dat je blijft.
een klant die blijft hief je tenslott eniet weer terug te winnen, kleine investering in een fatsoenlijke offerte en weer een blije klant, maar zo denken ze er daar niet over blijkbaar.

ik had 2 januari offerte aangevraagd en geaccepteerd. blijkt nu dat in die offerte de oude energiebelesting en oude sde+ tarieven werden genoemd. nu staat mijn contract doodleuk aangepast aan de tarieven die voor 2014 gelden.

heb gebeld maar de helpdesk was nogal stug, uiteindelijk heeft hij wel een klacht in gediend, maar dat zegt niks over een goede afloop.
ik geef ze nog een kans hier netjes op terig te komen en anders ben ik weg, ik laat me geen 250 euro door de neus boren op zo'n manier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga al die moeite niet doen. Ik stap gewoon zoals ieder jaar weer lekker over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 14:37:
@Oxxelaar. Tnkx !!!! Ik had al een vermoeden dat het te maken had met mijn pompsnelheid. Zal hem eens op 2 zetten en temp op 55 graden. Ik laat het weten wat het resultaat is. Vanavond is het weer maar 5 graden buiten dus cv hebben we nog nodig.

Edit: ter info, ik heb een AWB 3HR 28kW.
Welke thermostaat is het precies?
Ik gebruik de pomp op stand 1 en heb er geen last van.
Met een Chronotherm Touch Modulation gaat het echter wel fout, dan pendelt mijn Awb 3hr24t zodra de temperatuur volgens de thermostaat bereikt is.
Met m'n oude Chronotherm Modulation (met schuifschakelaar links) heb ik dit niet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Honeywell Touch Modulation, die met het groene scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Volgens mij is dat de Vision Modulation, ze lijken veel op elkaar.
Dat naar 60 graden gaan heb ik alleen na de nachtverlaging, tussendoor stookt hij steeds heel kort alsof het niet nodig is.
Met pauzes van 90 sec ongeveer en dat is een ingebouwde vertraging tussen 2 branderstarts.
Verlaag ik de gewenste temperatuur dan stopt het pendelen en valt de Awb stil (zoals het hoort).
Misschien pendelt mijn Awb minder als de pomp op 2 staat, maar de oude thermostaat bewijst dat hij in principe zonder pendelen kan werken met de pomp op 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Bezuiniger schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 08:41:
[...]

Volgens mij is Appie toch echt zijn maandbedrag met ons jaarbedrag aan het vergelijken.
Jup even het woordje jaarbedrag met maandbedrag verward 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 18:54:
[...]

Welke thermostaat is het precies?
Ik gebruik de pomp op stand 1 en heb er geen last van.
Met een Chronotherm Touch Modulation gaat het echter wel fout, dan pendelt mijn Awb 3hr24t zodra de temperatuur volgens de thermostaat bereikt is.
Met m'n oude Chronotherm Modulation (met schuifschakelaar links) heb ik dit niet ...
In dit geval ligt het eigenlijk niet aan de thermostaat. Zijn deltaT is te groot, er is dus te weinig doorstroming.
Een deltaT groter dan 20 en zeker bij al vrij lage aanvoer is gewoon niet wenselijk.
Ketels, maar ook cv systemen zijn ontworpen op een deltaT van maximaal 20 bij hoge temperaturen.
Op lagere temperaturen ga je al uit van een kleinere deltaT.

Neemt niet weg dat er tussen OpenTherm thermostaten en ketelcombinaties wel wat verschil kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren avond pomp op 2. Doorstroming dus veeeeeeeeeeeeeel te groot. Temperatuur schoot 1 graad door en alles ruist als een gek. Vanavond weer op 1. Denk dat het probleem is dat Delta T niet goed is door verkeerde inregeling radiatoren. Van het najaar als het kouder wordt dan maar eens met de ramen open op vol vermogen echt strak inregelen. Heb nu de kranen van radiators maar bijna open gezet, vermogen naar 12 Kw en max temp op 55 graden gezet. Voor die paar keer stoken nog doe ik het hier maar mee. Fijne lente en zomer toegewenst allemaal met in mijn geval veel zon energie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:42

ericplan

5180 Wp PV

Gasverbruik is minimaal. Er is al weken niet meer gestookt. Las in de krant dat elke graad warmer stoken 7% op je energieverbruik scheelt. We houden het maar lekker op 18. Alles went.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/W4A3UPskL9ixZSOvvJSLx8JW/full.jpg

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vergelijkbaar plaatje. :) alleen tapwater de afgelopen weken, ketel op zomerstand 19 graden.

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/34e9411a01e652275768d81d624d08f3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/1271943/GoT/Tuning_Elek/Overview%20_03_2014.png

Tussenwoning uit '64, HR ++ met kunstofkozijnen, 2 volwassenen (allebei altijd thuis) + 3 kinderen onder de 5 jaar, Apparaten wisselend tussen D en A++, vrieskist in de schuur, alles LED, CV tuned , stook temp op 19, koken op gas

Gaat best lekker zo :P. Prognose voor dit contractjaar is 689m³ waarvan 460 verwarming is (aldus mindergas.nl). Vorige contractperiode was het verbruik 1565 m³ (start oktober)

Laatste paar dagen komt de temp niet onder de 19 graden eigenlijk in huis. Dus ook geen verwarming aan...

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 01-04-2014 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 15:12
hallo, ik las eerder in dit topic dat je de vloer va de kruipruimte ook kan isoleren met plastic. dit klinkt erg gemakkelijk om te doen en daarom denk ik ook niet dat het zo gemakkelijk is. wij hebben de onderkant van de vloer al laten isoleren met 8 cm pur of andersoortig schuim en daarmee best wel wat comfort extra gekregen.

de vloer van de kruipruimte (zand) is echter vaak vochtig. bovendien komt er vaak een vochtige lucht uit de meterkast. er zijn ventilatiegaten aangebracht door het bedrijf wat ook de isolatie heeft gedaan maar soms komt er gewoon vochtige geur uit de ruimte.

kan ik gewoon rol plastic kopen bij de gamma en over het zand draperen? ik lees dat dit door een specialistisch bedrijf moet worden gedaan, maar dat kost dan natuurlijk veel geld. bovendien weet ik niet wat ik er nog mee win als ik het laat doen.

hmm..bedenk me net dat dit niet echt dmv cv-tuning is, maar wel "gewoon" gas besparen door andere maatregelen. excuses. 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door fabstar81 op 02-04-2014 16:35 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Hier eind januari nog even onder nul gedoken. :P
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2hobtwg.jpg

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Hahaha, die is heel extreem,, dat je het nog bijhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-09 08:50
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2014 @ 17:19:
Gisteren avond pomp op 2. Doorstroming dus veeeeeeeeeeeeeel te groot. Temperatuur schoot 1 graad door en alles ruist als een gek. Vanavond weer op 1. Denk dat het probleem is dat Delta T niet goed is door verkeerde inregeling radiatoren. Van het najaar als het kouder wordt dan maar eens met de ramen open op vol vermogen echt strak inregelen. Heb nu de kranen van radiators maar bijna open gezet, vermogen naar 12 Kw en max temp op 55 graden gezet. Voor die paar keer stoken nog doe ik het hier maar mee. Fijne lente en zomer toegewenst allemaal met in mijn geval veel zon energie!
Het is logisch dat je een eerste dag overshoot hebt, want de thermostaat moet een dag of 2-3 "inleren". Relevanter is de deltaT, heb je die gemeten?

Luide ruis kan duiden op teveel geknepen radiatoren. Kan dus heel goed kloppen dat ze verkeerd zijn ingeregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 02 april 2014 @ 17:29:
Hahaha, die is heel extreem,, dat je het nog bijhoud.
:) Dit is het eerste jaar hoor met dit soort waardes, voor juli 2012 toen ik ben begonnen met besparen zat ik gemiddeld rond de 950m3 per jaar. Geheel 2013 een verbruik van 616m3. Prognose 2014 rond de 100m3.

[ Voor 10% gewijzigd door BenEco op 02-04-2014 17:41 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-09 06:56
_JGC_ schreef op zaterdag 29 maart 2014 @ 12:51:
Ik zit op 55 cent all in bij greenchoice. In september als contract afloopt even een mailtje en ik krijg gewoon weer een jaar nieuwe klanten korting.
Dat gaat niet lukken... Afgelopen maand overgestapt. Zat ook bij Greenchoice en wilde de korting behouden echter kon dit niet. Is alleen voor nieuwe klanten om kennis te maken met het bedrijf. Tot 3x toe geen toezegging. Ga nu dus van 0,55€ bij Greenchoice naar 0,6133€ bij Budgetenergie.

Actietarief bij Greenchoice is trouwens ook geen 0,55€ cent meer maar 0,6098€.

Ps; Zelf heb ik een hoekhuis van +/150m2 met een verbruik van +/-1750m3 en 2900kWh dit jaar (April tot april). 3 persoons huishouden, boven enkel glas, onder dubbel glas uit jaren 70/80, thermostaat op 19,5 overdag en 20 's avonds. Nieuwe ketel Remeha Avanta CW5. Vrij lang douchen, regelmatig in bad en elke dag iemand thuis. In de winter vol in de wind.

Valt me mee ten opzichte van ons oude huis, rijtjeswoning 110m2, boven enkel glas en onder dubbel. Daar kwamen we op 1350m3 en hetzelfde aantal kWh.

Volgens mij zit ik aardig op het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 15:59
Momenteel ken ik er nog te weinig van, maar ik volg wel al even dit forum.
Nu plaatste ik vorig jaar in september een nieuwe Elco ketel (type Thision S duo) met zonneboiler (Solatron 2.5 met 300 liter boiler) ter vervanging van mijn 24 jaar oude ketel.
Na alle info te lezen op de forum vroeg ik de plaatser naar enkele basis zaken in CV tuning (die ik op deze forum heb gelezen) zoals het vermogen van de ketel, de pompsnelheid...
De technieker antwoordde dat dit in de laatste nieuwe ketels allemaal vanzelf al heel goed geregeld wordt door de 'slimme' ketels a.d.h.v. de thermostaat en de buitenvoeler.
Nu is mijn vraag: klopt dit? Is er inderdaad weinig winst te halen met het manueel afstellen van de laatste nieuwe ketels?
Beneden heb ik vloerverwarming en boven gewone radiatoren. De radiatoren gaan zelden aan (behalve eens in de badkamer in de winter). Ik leg op mooie winterdagen manueel het warm water af en met zo'n mooie lente heb ik deze al anderhalve maand uit. Ik verlang al naar mijn volgende eindafrekening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Als je installateur het iets te zuinig instelt, en je vind dat je huis niet snel genoeg warm is, zal je dan met plezier de installateur betalen om weer te komen tunen?
Vandaar dat hij het liever op de standaard "werkt altijd, maar niet superzuinig" laat staan.
Als je de uren moet betalen, wordt CV tuning minder interessant dan als je het zelf kan in je vrije tijd (want elke winst is 100% in je zakken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Er is niet gezegd dat het de bedoeling was dat de technieker iets zou aanpassen.

De technieker had wel iets dieper op de matre in kunnen gaan, maar wellicht dat de bewuste ketel ook niet zo veel te bieden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 15:59
naftebakje schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 12:22:
Als je installateur het iets te zuinig instelt, en je vind dat je huis niet snel genoeg warm is, zal je dan met plezier de installateur betalen om weer te komen tunen?
Vandaar dat hij het liever op de standaard "werkt altijd, maar niet superzuinig" laat staan.
Als je de uren moet betalen, wordt CV tuning minder interessant dan als je het zelf kan in je vrije tijd (want elke winst is 100% in je zakken).
Eigenlijk hebben we ondertussen al de installateur laten terug komen omdat het huis 's morgens soms tot een graad kouder was dan we hadden ingesteld. Hij adviseerde dan om de verwarming wat vroeger aan te zetten. Dit heeft inderdaad wel een positief effect op de temperatuur gehad. Dat doet mij vermoeden dat de ketel inderdaad wel heel wat instelling zelf aanpast, want vermogen komt hij zeker niet te kort. Ik zie de temperatuur van de ketel ook zelden oplopen tot boven de 50-55 graden behalve wanneer we met verschillende personen douchen.
Daarom mijn vraag of CV tuning nog interessant is om mij in te verdiepen omdat de nieuwe ketels dit werk steeds beter zelf kunnen regelen? Verder zie ik dat mijn verbruik toch wel 40-45% lager ligt dan vorig jaar tijdens de winter (met de nieuwe ketel). De winter was natuurlijk ook een stuk zachter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/1zwm8si.png

toch wel een beetje trots op dit resultaat
en dat door een klein beetje logisch te denken en te handelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/m81ybk.png

Nog iets meer informatie over het verloop ;)
vrijstaande woning, low H2O radiatoren nieuwe nefit ketel, 3 1/2 persoon huihouden

[ Voor 29% gewijzigd door Raolte op 04-04-2014 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Waarom is jouw overig verbruik per maand zo enorm hoog? Je verbruik over pak em beet 3 maanden 120 m³ 'overig'. Dat is ruim 40m³ per maand, 10 m³ per week?

Ter vergelijking: Ik kook op gas en heb 3 kinderen. Als ik een dag met koken en bad/douchen neem ( de kinderen delen een bad, de volwassenen douchen 3 minuten per persoon onder een rainshower) dan verbruik ik 0,410m³ gas. Dat is, zelfs als ik het elke dag zou doen, amper 4 m³ per week...

Verkeerde instelling in je persoonlijke settings bij Mindergas? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Notna schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 16:34:
Waarom is jouw overig verbruik per maand zo enorm hoog? Je verbruik over pak em beet 3 maanden 120 m³ 'overig'. Dat is ruim 40m³ per maand, 10 m³ per week?

Ter vergelijking: Ik kook op gas en heb 3 kinderen. Als ik een dag met koken en bad/douchen neem ( de kinderen delen een bad, de volwassenen douchen 3 minuten per persoon onder een rainshower) dan verbruik ik 0,18m³ gas. Dat is, zelfs als ik het elke dag zou doen, amper 1 m³ per week...

We gebruiken ruim 1 M3 per dag voor koken en douchen, ze staan hier graag lang onder de douche,

Misschien dat ik daar nog wel eens iets op kan bezuinigen, maar opvoeding van de rest gaat iets moeilijker. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:43

Ter vergelijking: Ik kook op gas en heb 3 kinderen. Als ik een dag met koken en bad/douchen neem ( de kinderen delen een bad, de volwassenen douchen 3 minuten per persoon onder een rainshower) dan verbruik ik 0,18m³ gas. Dat is, zelfs als ik het elke dag zou doen, amper 1 m³ per week...

Ik denk dat jou overig niet helemaal klopt. Als ik echt me best doe kom ik op 0.1m3 uit voor douchen voor mezelf, met een bespaardouche die half dicht staat.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian

Ik denk dat jou overig niet helemaal klopt. Als ik echt me best doe kom ik op 0.1m3 uit voor douchen voor mezelf, met een bespaardouche die half dicht staat.

[ Voor 9% gewijzigd door Devian op 04-04-2014 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat is niet hoog, volgens de youless is een douchebeurt 300-340 liter gas dan met 5 personen per dag douchen, soms enkele om de dag kom je ook hoger uit, 3 min is te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Devian schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 17:13:
[...]

Tsja, ik kan er niets anders van maken. Ik meet de standen iedere dag en weet wanneer de cv aan staat voor warmte verbruik. Ik weet ook wie wanneer douched, in bad gaat en wanneer er gas verbruikt is voor koken. Dit komt er dan uit...
Rol-Co schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 18:22:
[...]

Dat is niet hoog, volgens de youless is een douchebeurt 300-340 liter gas dan met 5 personen per dag douchen, soms enkele om de dag kom je ook hoger uit, 3 min is te kort.
Waarom is 3 minuten te kort? Puur gewenning en insoppen voordat je eronder springt ;) Verder snap ik nooit wat mensen allemaal onder een douche doen dat ze er langer dan 5 minuten onder moeten staan. Maar dat is persoonlijk :)

Edit; nog even nageken en een dag verkeerd gezien. De 0,18 is voor 2 personen douchen. Bad, 2 personen douchen en koken is gemiddeld 420 liter (0,420m³)

Punt blijft; 1m³ per dag aan overig is veel imo

[ Voor 14% gewijzigd door Notna op 04-04-2014 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Notna schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 18:55:
[...]

Waarom is 3 minuten te kort? Puur gewenning en insoppen voordat je eronder springt ;)
Vind je douchen niet lekker?
Als ik mijn auto was maak ik hem eerst nat, dan insoppen en er na afspoelen, waarom zou ik dan mijn "vieze lijf" eerst insoppen en dan afspoelen? Om dat beetje gas?
Sorry, dat gaat me te ver, soms is na het wassen gewoon even staan onder een warme douche ook lekker, dan maar wat meer.

Mijn edit
Dus elke dag koken, 5 pers douchen en af en toe eens warm water voor een sopje/schoonmaak moet volgens jou kunnen onder de 1m3 per dag? Ik vind het weinig, laagste wat ik in de week een keer had was 6,8 dacht ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 04-04-2014 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Rol-Co schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 19:03:
[...]

Vind je douchen niet lekker?
Als ik mijn auto was maak ik hem eerst nat, dan insoppen en er na afspoelen, waarom zou ik dan mijn "vieze lijf" eerst insoppen en dan afspoelen? Om dat beetje gas?
Sorry, dat gaat me te ver, soms is na het wassen gewoon even staan onder een warme douche ook lekker, dan maar wat meer.
Met insoppen bedoel ik haar spoelen met lauw water, kraan uit, insoppen haar, scheren (water in speolbak laten lopen en stop erin) , en na het scheren onder de douche om de rest te doen. Dan is 3 mins meer dan zat om water te laten lopen en gas te verbruiken ;)

Ik vind een douche heerlijk, maar ik krijg er niet meer genot uit door er langer onder te staan. Wel van het gevoel erna ;)

Edit: ja onder de 1 per dag noet prima lukken. Lukt hier ook :P Kinderen gaan om de dag in bad en wij douchen ook om de dag. Praktisch elke dag koken (zaterdag brood dag, vrijdag frituurdag)

Sopwater komt hier uit de boiler in de keuken

Ik geef toe dat als de kinderen ouder zijn het lastiger zal worden aldaar ze niet meer een bad kunnen delen. Ligt er ook aan of ze dan iedere dag douchen (vind ik niet nodig persoonlijk)

[ Voor 20% gewijzigd door Notna op 04-04-2014 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nee sorry
Ik vind het bespaartraject een leuke sport, zoek nog dagelijks naar verbeteringen maar ik ga mezelf niet pesten.
Ik wil minder verbruik met dezelfde kwaliteit. Je moet zorgen dat je meer overhoud, niet zuiniger gaan leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Rol-Co schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 19:10:
Nee sorry
Ik vind het bespaartraject een leuke sport, zoek nog dagelijks naar verbeteringen maar ik ga mezelf niet pesten.
Ik wil minder verbruik met dezelfde kwaliteit. Je moet zorgen dat je meer overhoud, niet zuiniger gaan leven.
Daar hoef je geen sorry voor te zeggen hoor. Het is persoonlijk. Ik pest mijzelf compleet niet met eerder genoemde aanpak. Jij vind dat jij jezelf er te kort mee zou doen. Ik weet niet anders dan zo kort te douchen. Ik ben niet korter gaan douchen om te besparen; ik heb nooit lang gedouched to begin with :)

Dat is prima toch?

[ Voor 11% gewijzigd door Notna op 04-04-2014 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ik snap ook werkelijk jullie verbruik met douchen niet. Is hier al wel vaker voorbij gekomen maar ik verbruik in mijn eentje tussen de 0,6 - 0,8 m3 per douchebeurt. Ik ben dan ook helemaal schoon :)

voor mijn doen sta ik er ook niet overdreven lang onder (zal eens meten) Wel heb ik een flinke regendouche

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian

Notna schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 18:55:
[...]

Tsja, ik kan er niets anders van maken. Ik meet de standen iedere dag en weet wanneer de cv aan staat voor warmte verbruik. Ik weet ook wie wanneer douched, in bad gaat en wanneer er gas verbruikt is voor koken. Dit komt er dan uit...

[...]

Waarom is 3 minuten te kort? Puur gewenning en insoppen voordat je eronder springt ;) Verder snap ik nooit wat mensen allemaal onder een douche doen dat ze er langer dan 5 minuten onder moeten staan. Maar dat is persoonlijk :)

Edit; nog even nageken en een dag verkeerd gezien. De 0,18 is voor 2 personen douchen. Bad, 2 personen douchen en koken is gemiddeld 420 liter (0,420m³)

Punt blijft; 1m³ per dag aan overig is veel imo
Ja goochelt met wat cijfers.

Vind je nou 1m3 per dag veel, of 1 m3 per week (je eerste bewering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ik gaf al aan verkeerd geken te hebben. 0,18 is enkel douchen. 0,410 is met alles.

En dus vind ik 1m³ per dag veel. Zo beter? Eerste post meteen aangepast ter uwen goedkeuring. Ik heb week vs dag wel verward door scheef kijken. Mea culpa

[ Voor 33% gewijzigd door Notna op 04-04-2014 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Notna schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 19:19:
Lezen is ook een kunst? Ik gaf al aan verkeerd geken te hebben. 0,18 is enkel douchen. 0,410 is met alles.

En dus vind ik 1m³ per dag veel. Zo beter? Eerste post meteen aangepast ter uwen goedkeuring.
Als ik de prognose van jezelf op mindergas uitreken kom ik voor jou op 0,63 m3 per dag,

Maar goed wij zitten iets boven de 1m3 per dag , maar het totale resultaat wordt er niet minder om.

Ik ben er blij mee >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Raolte schreef op vrijdag 04 april 2014 @ 19:29:
[...]

Als ik de prognose van jezelf op mindergas uitreken kom ik voor jou op 0,63 m3 per dag,

Maar goed wij zitten iets boven de 1m3 per dag , maar het totale resultaat wordt er niet minder om.

Ik ben er blij mee >:)
Huh, hoe krijg jij het voor elkaar mijn prognose uit te rekenen? :+

Maargoed; mensen moeten vooral geloven wat ze willen. Ik kom met mijn gemiddelde overig gasvebruik (let op het woord gemiddeld) op 410 l per dag uit. Dat maal 7 = bijna 3 m³. Ik heb ook dagen dat ik 0 gas verbruik. Dan gaat je gemiddelde snel omlaag.

Reken erop dat ik een keer vaker of langer douche in de zomer met warm weer + klussen en het is 5 a 6 m³ in de week.

Dan blijf ik erbij dat 1m³ per dag standaard veel is als ik dat vergelijk met mijn eigen patroon.

Iedereen blij nu? Sjeez....

[ Voor 4% gewijzigd door Notna op 04-04-2014 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
@ notma

Lees je vorige post maar eens na,,

Gaat best lekker zo . Prognose voor dit contractjaar is 689m³ waarvan 460 verwarming is (aldus mindergas.nl). Vorige contractperiode was het verbruik 1565 m³ (start oktober)

Dus 229 / 365 = 0,63 M3 per dag

Ik kan er niets anders van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ah, zo kom je er aan lol. Het overige verbruik bij mindergas kan je zelf instellen. Ik heb het laag ingesteld met deze inschatting en heb het op 5 per maand ingesteld, gebaseerd op verbruikgegevens en veiligheidsmarge

Overigens is de jaarprognose nu 615 met overig verbruik op 615-541=74 m³ ( dus 74/365= 0,2 ?...) Klopt geen ruk van geloof ik :+

Edit; als ik het op 10 per maand zet dan is de prognose 646 waarvan overig 646-515=131=0,36 per dag? Geen idee hoe ze dat berekenen daar....

[ Voor 24% gewijzigd door Notna op 04-04-2014 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Laten we aub weer on topic gaan

Gas besparen door CV tuning
Pagina: 1 ... 74 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.