Mooie verdeler, Robot zo te zien. Helaas zie je die maar zelden met debietmeter en ze zijn toch prijzig genoeg.mkleinman schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 12:33:
[...]
probleem; Mijn vloerverdeler heeft geen debietmeters per lus. Hij is wel uitgevoerd met een Grundfos Alpha pomp. Afgezien van 1 groep weet ik nagenoeg zeker dat ze ongeveer even lang zijn.
Mijn verdeler
[afbeelding]
Ik heb intussen met de pompsnelheid zitten spelen van de ELGA om stroomgeluiden te voorkomen. Zelfs bij een relatief lage stand ( stand 3 van 6 ) hoor ik in de badkamer alles ruisen terwijl de badkamer radiator het verste weg zit.
ik heb de badkamerradiator iets verder open moeten zetten ( halve slag op de afsluiter ) om dit te laten verdwijnen.
Had er best op mogen zitten voor dat geld. Zelf ben ik nogal fan van deze verdelers, voor iets minder geld een iets uitgebreidere verdeler.
Die bypass is voor zover ik kan zien van Bonfix, in de documentatie staat niets over de wijze van monteren, dus maak je daar niet druk over.
De pomp in een Elga is toch een Wilo Pico? Als je die op proportionele druk zet heb je dan nog steeds veel geluid? En staat je bypass wel goed ingesteld, die moet je onnodige opvoerhoogte opvangen en terugleiden via je retour. Waarschijnlijk wil je dit niet vanwege je rendement, maar een bypass zit er niet voor niets.
O ja, vergeet je pompschakeling niet. Ik kan je deze echt aanraden. Werkt heel precies en simpel en een Alpha mag er gerust op worden aangesloten. Neem iig niet die van Robot, die schakeld onder de 35 graden de pomp uit en is niet instelbaar.
Klopt, zeker met een aan/uit thermostaat gaat de ketel heel snel naar maximaal vermogen. Zeker als de retour nog echt koud is. Met een modulerende thermostaat heb ik hier geen last van, mits de gewenste temperatuur niet te ver onder de werkelijke temperatuur ligt.ericplan schreef op dinsdag 25 maart 2014 @ 20:19:
[...]
Jawel, de ketel gaat op volle kracht proberen zo snel mogelijk de 60 te halen. Wanneer je het vermogen begrenst neemt hij daar meer tijd voor.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond