VantageR schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 20:16:
We hebben al zitten kijken naar een thermostaat voor de radiatoren op de 1e verdieping, maar ik heb mijn twijfels over de toegevoegde waarde ervan. Volstaat het dichtdraaien van de radiatoren niet gewoon als we weggaan? Ik heb het verhaal van de lekkende badkuip gelezen. Ik vraag me hierbij af of de binnendeuren voldoende isolerend werken. Trekt de warmte van de begane grond niet direct in de "koude" kamers?
Neem aan dat je thermostaatkranen en knoppen bedoeld voor de radiatoren boven? In je verhaal lijkt het meer of je een tweede thermostaat op de cv ketel wilt plaatsen voor de 1e verdieping.
Maar als je handmatig de standaard knoppen dicht draait op het moment van vertrek is zelfs efficiënter dan een thermostaatknop. Je moet dit alleen wel structureel blijven doen, anders ben je weer beter af met thermostaatkranen.
En wat is het probleem van een klein beetje warmteoverdracht van begane grond naar bovenverdieping?
Een binnendeur isoleert redelijk goed, het temperatuurverschil is maar klein en er is veel nagenoeg stilstaande lucht.
Verder zit er nu mechanische ventilatie met afzuiging in de keuken, wc beneden en badkamer. We zijn sowieso van plan om de ventilatorbox te vervangen ivm. teveel lawaai. Is het een optie om een aanvoer naar de huiskamer te laten aanleggen voor wtw?
Op dat een optie is zul je zelf het makkelijkst kunnen beoordelen, technisch zal het wel haalbaar zijn.
Of het financieel aantrekkelijk is vraag ik mij af, ik neem even aan dat je huis niet geheel kierdicht is(?)
De wtw zal dus maar een klein gedeelte van het ventilatieverlies opvangen en of dan de aanschafprijs van 1500 tot 2500 euro aantrekkelijk is?
Sowieso kun je de afzuiglucht uit de genoemde ruimtes niet erg goed gebruiken voor wtw, afzuiglucht uit warmere ruimtes, zoals de woonkamer, is daar meer geschikt voor.