Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.337 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
16 graden is al een nette verlaging.
De verlaging van max 2 a 3 graden is absoluut geen mythe of onzin.
Vloerverwarming is een traag systeem, omwille van comfort word deze verlaging geadviseerd, niet direct uit economisch oogpunt.
Als je er geen probleem mee hebt dat de opstook iets langer duurt, verlaag hem dan gerust.
Maar 16 is een nette waarde en 18 overdag is ook al redelijk laag.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Probleem van te laag zakken is dat het tijden duurt om het weer op te stoken. Als ik overdag de temperatuur naar 15 laat zakken omdat ik een halve dag van huis ben, duurt het een hele tijd voordat de gewenste temperatuur weer bereikt is. Daarnaast duurt het ook een hele tijd voordat de CV ophoudt met stoken: naast je ruimte die weer op temperatuur moet komen, moeten ook je meubels en wanden weer op temperatuur komen.
Sinds ik overdag op 18 graden stook, zelfs als ik niet thuis ben, is het 's avonds een stuk aangenamer en heeft de CV bijna niks te doen 's avonds. 's nachts laat ik de temperatuur wel gewoon zakken naar 15, maar 's morgens hoeft de boel maar naar 18 graden opgewarmd te worden. Sowieso helpt 's morgens rond deze tijd de zon ook al flink om de boel naar >18 graden te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het zonde om de hele dag door te stoken omdat ik op een doordeweekse dag gewoon echt afwezig ben van een uur of 8 tot een uur of 7 in de avond.
Ik heb een klonkthermostaat die mijn werktijden kent dus die begint een x-tijd voor mijn waarschijnlijke thuiskomst gewoon alles op temperatuur te werken. Dus dat het langer duurt hoeft ik geen last van te hebben, gaat me dan puur om de eventuele winst in verbruik.
Ik zit met gasverbruik ongeveer een derde lager dan de rest van mijn buurt, beetje een sport van gemaakt dat nog verder te minimaliseren.
Kwa electra verbruik ik dat dan weer op maar dat is gewoon inherent aan mijn hobby. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2014 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Hier staat de klokthermostaat gewoon als volgt:
8:30 - 17:30: 18 graden
17:30 - 22:00: 19.5 graden
22:00 - 8:30: 15 graden

En dat elke dag. Geloof dat weekends de 18 graden periode iets later begint. Verder ben ik dinsdags laat in de middag weg, dus gaat de verlaging naar 15 daar al om 16:00 in en nog eens om 22:00 als er iemand handmatig aan de thermostaat gaat zitten.

Overdag is er helemaal niet de behoefte om meer dan 18 graden te stoken, 's avonds wordt het wel eens opgeschroefd naar 20 of 20.5.

Voorheen schakelde ik alleen tussen 15 en 19.5. Dan hoorde je 's morgens vroeg de CV aanslaan en was vaak de 19.5 al bereikt terwijl je nog in bed lag. Leuk en aardig, maar als ik onder de wol lig hoeft het beneden geen 19.5 te zijn.

Gevolg van deze wijzigingen is dat:
- ketelvermogen nog verder terug kan, ik hoef immers maar 2-3 graden max bij te stoken
- aanvoertemperatuur naar max 60 kan, ik hoef immers maar 2-3 graden max bij te stoken
- afkoeling van huis langer duurt, voorheen werd weekends de boel nog wel eens weer aangezet, tegenwoordig blijft het zeker anderhalf uur aangenaam
Overigens staat mijn thermostaat ingesteld om max 60 minuten vantevoren te beginnen met stoken als dat nodig is.

Verder heb ik een bedrijf aan huis, ene dag ben ik wel thuis, andere dag zit ik bij een klant, is erg verschillend. Voorheen had ik 's morgens een tijdelijke verhoging naar 18, die ik dan ofwel doorzette naar 19 graden ofwel terugschroefde naar 15 graden als ik weg ging. Qua verbruikscijfers maakt het niet heel erg veel uit tussen oude en nieuwe setup, de besparingen die ik op mindergas zie zijn voor de aanpassing hetzelfde als na de aanpassing tov vorig jaar. Enige verschil is toename van comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:32
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 11:28:
Ik vind het zonde om de hele dag door te stoken omdat ik op een doordeweekse dag gewoon echt afwezig ben van een uur of 8 tot een uur of 7 in de avond.
Ik heb een klonkthermostaat die mijn werktijden kent dus die begint een x-tijd voor mijn waarschijnlijke thuiskomst gewoon alles op temperatuur te werken. Dus dat het langer duurt hoeft ik geen last van te hebben, gaat me dan puur om de eventuele winst in verbruik.
Ik zit met gasverbruik ongeveer een derde lager dan de rest van mijn buurt, beetje een sport van gemaakt dat nog verder te minimaliseren.
Kwa electra verbruik ik dat dan weer op maar dat is gewoon inherent aan mijn hobby. :P
Heb zelf ook vloerverwarming als hoofdverwarming, en zet de cv snachts en overdag in het geheel uit.
Rond een uur of 19.00 gaat de cv pas aan.

Heb vorig jaar een periode de verwarming altijd aangehad, maar dit kost vooral energie.

Nu moet ik wel zeggen dat mijn vloer de woonkamer met +/- 1gr per uur opwarmt, wat voor mij snel genoeg is.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dat lijkt me helemaal niks: als de vloer eindelijk op temperatuur is doe je hem weer uit. Lijkt mij dat je voor het comfort beter radiatoren kunt nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Ik heb hetzelfde wat eerder door iemand anders gemeld is; zo goed geïsoleerd hier dat, zelfs met continu de cv op 19-20gr de vloer afkoelt omdat de cv bijna niet aan gaat.

Heb ook vloerverwarming genomen omdat het er mooier uitziet en goedkoper stoken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:47
dan is het handig om juist in de uren dat je thuis bent de vloerverwarming lichtjes op te warmen. Als je WP of CV dan b.v. 1,5 kw kan leveren (continu), is de hele tijd je vloer lekker warm

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok paar stappen doorlopen nu: pomp naar stand 1, max temp cv op 60 graden gezet. Volgende stap wordt nu knijpen van radiators. Moet ik hiervoor met een meter werken of kan ik ook met de hand voelen? Hoe secuur komt dit? Ik moet knijpen met de radiatorknop want voetventielen zitten er bij mij niet op. Heb er nu 2 gedaan met de hand en radiators worden mooi egaal warm en bijna koud retour. Is dit goed?

Edit: kom net van zolder en de aanvoertemperatuur van de ketel is nu 22 graden bij een thermostaat stand van 20 graden en het is ook nu 20 graden in de kamer. Zuiniger kan volgens mij niet. De afvoerpijp naar buiten is ook zalig handlauw.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2014 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
Vind het niet rendabel genoeg, ik zie niet hoe ik mijn cv zo kan instellen dat ik voordeliger stook dan ik nu doe. Ik zit nu, voor de laatste 4wk, op 0.10m3/graaddag.

Het(meer) aan laten staan van de vloer verdubbeld dat bijna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 21:52:

Edit: kom net van zolder en de aanvoertemperatuur van de ketel is nu 22 graden bij een thermostaat stand van 20 graden en het is ook nu 20 graden in de kamer. Zuiniger kan volgens mij niet. De afvoerpijp naar buiten is ook zalig handlauw.
Iets klopt er niet in je verhaal.....

De aanvoer is 22 graden, de rookgasafvoer is handling.
Dan gaat er meer warmte naar buiten dan in je cv water ;)

Als je aanvoer 22 is, dan brand je ketel niet, of nog maar een paar tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:49
22° aanvoertemperatuur lijkt me ook wel heel weinig, of je moet een ketel hebben met een superlage ondergrens (als dat al kan).
Ik ben net eens gaan kijken, en mijn aanvoertemperatuur is nu 24°; echter mijn ketel draait op dit moment niet(geen warmtevraag). Als er wel warmtevraag is (22° kamertemp), dan stookt mijn ketel met deze buitentemperaturen naar de 30°C (retour zit dan rond de 25 a 26°).
Lager dan dat kan ik bijna niet denk ik. (Misschien met een ketel met een lagere vermogen-ondergrens).

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:49
Devian schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 21:19:
Ik heb hetzelfde wat eerder door iemand anders gemeld is; zo goed geïsoleerd hier dat, zelfs met continu de cv op 19-20gr de vloer afkoelt omdat de cv bijna niet aan gaat.

Heb ook vloerverwarming genomen omdat het er mooier uitziet en goedkoper stoken is.
Als het zo goed geisoleerd is, dan zou de energie die nodig is om jouw huis op temperatuur te houden toch juist heel laag moeten zijn ?
Als het goed geisoleerd is, dan is het toch comfortabeler om de CV niet af te zetten ?

[ Voor 8% gewijzigd door whoami op 04-03-2014 23:49 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:29
Verwijderd schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 21:52:
Ok paar stappen doorlopen nu: pomp naar stand 1, max temp cv op 60 graden gezet. Volgende stap wordt nu knijpen van radiators. Moet ik hiervoor met een meter werken of kan ik ook met de hand voelen? Hoe secuur komt dit? Ik moet knijpen met de radiatorknop want voetventielen zitten er bij mij niet op. Heb er nu 2 gedaan met de hand en radiators worden mooi egaal warm en bijna koud retour. Is dit goed?
[..]
IR-thermometer van eBay plukken voor een tientje. En dan gaan knijpen tot je retour 15-20 graden koeler de radiator verlaat dan je aanvoer de radiator binnenkomt. Met de hand is niet betrouwbaar genoeg. Voel jij het verschil tussen 30 of 40 graden? Ik niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whoami schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 23:46:
22° aanvoertemperatuur lijkt me ook wel heel weinig, of je moet een ketel hebben met een superlage ondergrens (als dat al kan).
Ik ben net eens gaan kijken, en mijn aanvoertemperatuur is nu 24°; echter mijn ketel draait op dit moment niet(geen warmtevraag). Als er wel warmtevraag is (22° kamertemp), dan stookt mijn ketel met deze buitentemperaturen naar de 30°C (retour zit dan rond de 25 a 26°).
Lager dan dat kan ik bijna niet denk ik. (Misschien met een ketel met een lagere vermogen-ondergrens).
Klopt, minimum setpunt CV is 22 graden volgens de gebruiksaanwijzing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oxellaar schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 23:23:
[...]

Iets klopt er niet in je verhaal.....

De aanvoer is 22 graden, de rookgasafvoer is handling.
Dan gaat er meer warmte naar buiten dan in je cv water ;)

Als je aanvoer 22 is, dan brand je ketel niet, of nog maar een paar tellen.
Volg ik niet. Mijn radiators zijn gewoon warm. Waarom zou het dan naar buiten gaan? En het klopt dat hij nu maar af en toe brandt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als je aanvoer 22 graden is terwijl je ketel brandt, en je ruimtetemperatuur is 20 graden, heb je een delta-T van 2 graden. 2 graden je water in, de rest van de warmte door de pijp naar buiten.

Gok dat die 22 graden is als de ketel inmiddels uit staat en het water nog even rondgepompt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee. Radiators waren gewoon aangenaam warm en ketel sloeg nog incidenteel aan. Heb bijna een uur voor mijn ketel gezeten gisterenavond :D om te kijken wat hij deed.

NB:ga wel ff snel zo'n IR thermometer fixen. Jammer dat het stookseizoen nu bijna over is maar dan hebben we er in oktober weer profijt van. Nu gaan mijn zonnepanelen weer aan het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 10:43:
Nee. Radiators waren gewoon aangenaam warm en ketel sloeg nog incidenteel aan. Heb bijna een uur voor mijn ketel gezeten gisterenavond :D om te kijken wat hij deed.

NB:ga wel ff snel zo'n IR thermometer fixen. Jammer dat het stookseizoen nu bijna over is maar dan hebben we er in oktober weer profijt van. Nu gaan mijn zonnepanelen weer aan het werk.
En dan alles op het zelfde moment meten.

Radiatoren egaal warm en koud water retour kan natuurlijk niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 16:50
22 graden aanvoer en warme radiatoren is al tamelijk vreemd...
Dan kan er hooguit 22 graden je radiator ingaan (en 20 eruit) , dus voel je met de hand nergens iets warms.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10 21:23
Wat voor sleutel gebruik ik om het voetventiel in te regelen? Ik heb voetventielen met een vierkant draaibaar kopje van ca. 5 x 5 mm. Waar haal ik zo'n sleutel? Met een waterpomptang draai je het naar z'n moer natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
rowicom schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 11:13:
Wat voor sleutel gebruik ik om het voetventiel in te regelen? Ik heb voetventielen met een vierkant draaibaar kopje van ca. 5 x 5 mm. Waar haal ik zo'n sleutel? Met een waterpomptang draai je het naar z'n moer natuurlijk...
Wat dacht je van een gereedschapzaak? :)
Of misschien je buurman. :)

[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 05-03-2014 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:21

ericplan

5180 Wp PV

Wat voor voetventiel? Maak eens een foto? En heb je nog aan het ventiel van de verdeler gedraaid? Hoeveel slagen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Gewoon met inbus proberen.

Er is ook een kans dat je geen voetventiel maar een afsluiter (kwart slag = dicht) hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Als ik het zo lees heeft hij geen inbus maar een steeksleutel 5 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Om de keuze tussen continu stoken en nachtverlaging te onderbouwen heb ik beide scenario's een hele maand getest.

Situatie
We zijn met z'n tweeen en werken buiten de deur. Het huis is een eindwoning uit 1927 die in 2012 grondig is gerenoveerd en geïsoleerd. Alleen de (gehele) begane grond wordt verwarmd, met vloerverwarming HOH 10. De radiatoren in de rest van het huis staan dicht. De blinde zijmuur is op het zuiden dus we hebben weinig baat van instraling. De buurvrouw aan de andere zijde heeft nog een gaskachel in de woonkamer :-) en geen enkele isolatie, zelfs geen spouw.
Onze cv-ketel is een Remeha Calenta 40c met iSense thermostaat, een CW5 ketel omdat we tegelijk wilden kunnen douchen.Ik heb het ventilatortoerental teruggeregeld van 4200 naar 2000, de maximumaanvoertemperatuur is 70 (maar dat haalt 'ie nooit).

Experiment
In januari ging de thermostaat tijdens werktijd en na middernacht van 21 naar 15 graden, in februari stond 'ie constant op 20. Januari had 489 graaddagen, februari t/m 3 maart had 459 graaddagen, dus de buitentemperaturen waren vergelijkbaar. Ik noteer elke nacht om 2:30 de gasmeterstand (en nog wat andere dingen) met een ip-cam. In de woon- en slaapkamer wordt het klimaat bewaakt met plugwise sense.
Afbeeldingslocatie: http://gerla.nl/images/gasmeter_2014030503011301.jpg
Verder heb ik zo weinig mogelijk aan de knoppen gedraaid om de ruis in de metingen te beperken. Maar als ik een avondje overhemden sta te strijken of als we gasten hebben zie je dat meteen terug in de gemeten ruimtetemperatuur. Ook het stormachtige weer van 15 februari zie je terug als -vreemd genoeg- een piek in de binnentemperatuur.

Gedrag ketel
Ik meet het electriciteitsgebruik van de ketel en de vv-pompen met plugwise en weet dus ongeveer hoeveel en wanneer de cv heeft gebrand. In januari liep dat gelijk met het thermostaatprogramma: 's ochtends een uurtje, en 's avonds wat langer. In februari waren er nog steeds een of twee pieken per etmaal, maar steeds op andere momenten:
Afbeeldingslocatie: http://gerla.nl/images/cv_ketel_jan_2014.jpg
Dit maakte het meten wat moeilijker, want het gasverbruik per etmaal fluctueert hierdoor veel meer.

Ik constateer dat de ketel niet ver genoeg kan terugmoduleren om 24/7 laag te stoken, of dat de thermostaat niet om kan gaan met het trage karakter van de vloerverwarming.

Temperatuurverloop
De temperatuur in de woonkamer zakte bij nachtverlaging al niet zo vaak onder de 19 graden. Ook bij constante verwarming bleef deze fluctueren, zij het een stukje minder.
Afbeeldingslocatie: http://gerla.nl/images/temp_woonkamer_jan-feb-2014.jpg
In de slaapkamer op de eerste verdieping is een meer uitgesproken effect zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: http://gerla.nl/images/temp_slaapkamer_jan-feb-2014.jpg
De temperatuur is structureel twee graden hoger, en fluctueert minder.

Gasverbruik
Wat betekent dit nu voor het gasverbruik? Vóór de verbouwing zaten we op een een kuub per graaddag, en daar is door goede isolatie al 2/3 van afgeschaafd:
Afbeeldingslocatie: http://gerla.nl/images/gasverbruik_per_gewogen_graaddag_2013.jpg
Deze herfst stabiliseerde ons verbruik zich rond 0,34 m2/graaddag. Het effect van maatregelen zoals grondzeil in de kruipruimte (september), het na-isoleren van de kelderkast, kierenjacht rond de voordeur en het terugregelen van de cv-ketel (januari) gaat onder in de ruis. In januari gebruikten we 0,33, in februari 0,34.

Conclusie
Nachtverlaging is ook bij deze goed geïsoleerde woning vast en zeker een beetje zuiniger, maar het gemak van een constante temperatuur kan daar tegenop wegen. De ketel moet echter veel verder kunnen terugmoduleren en vaker/nauwkeuriger schakelen om een écht constante temperatuur op te leveren. Nu levert het vastzetten van de temperatuur op de thermostaat een gemankeerde nachtverlaging op. Het experiment is dus mislukt.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
ericplan schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 12:10:
[...]Wat voor voetventiel? Maak eens een foto? En heb je nog aan het ventiel van de verdeler gedraaid? Hoeveel slagen?
Het ventiel van de verdeler stond reeds 4 slagen open en ik kon 'm daarna nog wel 8 keer open draaien. Toen kon ie niet verder. Heb daarna geen verschil in gedrag van de vloerverwarming bemerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@rowicom: de relatieve weerstand van je VV circuit tov je radiatoren is nu wel afgenomen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
BarryH schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 16:46:
@rowicom: de relatieve weerstand van je VV circuit tov je radiatoren is nu wel afgenomen.
En wat heeft dat voor invloed, danwel merk ik daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Dat er meer water door je VV gaat en minder door je radiatoren
oftewel
Als je je radiatoren nu ook een klein beetje open zet, gaat waarschijnlijk/hopelijk het gros van het water nog door de VV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

rowicom schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 16:43:
[...]

Het ventiel van de verdeler stond reeds 4 slagen open en ik kon 'm daarna nog wel 8 keer open draaien. Toen kon ie niet verder. Heb daarna geen verschil in gedrag van de vloerverwarming bemerkt...
Dan was de doorlaat dus 1/3 van de volledige opening. In een goed ingeregelde CV geeft elke radiator evenveel warmte af. Om dat te bereiken worden de radiatoren die het dichts bij de ketel zitten begrensd. Het voetventiel zorgt ervoor dat daar niet teveel water naartoe gaat. Naarmate je verder van de ketel komt mag de weerstand niet te groot worden en staan de voetventielen verder open. Jouw vloerverwarming krijgt te weinig water, enerzijds doordat het ventiel op de verdeler ten onrechte maar voor 1/3 open stond en ten tweede doordat het water te makkelijk door de radiatoren naar de ketel kan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjimmie schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 11:11:
22 graden aanvoer en warme radiatoren is al tamelijk vreemd...
Dan kan er hooguit 22 graden je radiator ingaan (en 20 eruit) , dus voel je met de hand nergens iets warms.
Check, 5 minuten geleden. Zon heeft middels serre woning verwarmd en nu begint de kachel zachtjes te stoken om het in woonkamer op 20 graden te houden. Radiators verwarmen bovenin warm en geleidelijk onderin koeler. En jawel, weer is de aanvoer toch echt maar 22 graden en rookgaspijp is mooi laag van temperatuur. Ik kan er niks anders van maken. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 18:53:
[...]

Check, 5 minuten geleden. Zon heeft middels serre woning verwarmd en nu begint de kachel zachtjes te stoken om het in woonkamer op 20 graden te houden. Radiators verwarmen bovenin warm en geleidelijk onderin koeler. En jawel, weer is de aanvoer toch echt maar 22 graden en rookgaspijp is mooi laag van temperatuur. Ik kan er niks anders van maken. *O*
Dan past de capaciteit van je cv en die van je radiatoren goed op elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:51

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

Met een aanvoertemperatuur van 22C kan je een woning niet verwarmen op 20C. Of het moet wel een oneindig groot afgigtesysteem zijn zoals de combinatie van vloerverwarming met wandverwarming, maar dan nog. Zoals al eerder aangegeven lijkt het er op dat je net de temperatuur afleest als de ketel nog niet brandt of al een paar minuten uit is. Een retourtemperatuur van 22C is wel heel herkenbaar. Dat is bij mij ook zo wanneer de woning is opgewarmd. Daarna gaat de ketel steeds elke tien minuten maar heel kort branden. De aanvoer komt dan op maximaal 40C en de onderkant van de radiatoren blijven op ca. 20C. Daarmee is ook de retour bij de ketel ca. 20C. Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

art schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 15:33:
Om de keuze tussen continu stoken en nachtverlaging te onderbouwen heb ik beide scenario's een hele maand getest.

Situatie
We zijn met z'n tweeen en werken buiten de deur. Het huis is een eindwoning uit 1927 die in 2012 grondig is gerenoveerd en geïsoleerd. Alleen de (gehele) begane grond wordt verwarmd, met vloerverwarming HOH 10. De radiatoren in de rest van het huis staan dicht. De blinde zijmuur is op het zuiden dus we hebben weinig baat van instraling. De buurvrouw aan de andere zijde heeft nog een gaskachel in de woonkamer :-) en geen enkele isolatie, zelfs geen spouw.
Onze cv-ketel is een Remeha Calenta 40c met iSense thermostaat, een CW5 ketel omdat we tegelijk wilden kunnen douchen.Ik heb het ventilatortoerental teruggeregeld van 4200 naar 2000, de maximumaanvoertemperatuur is 70 (maar dat haalt 'ie nooit).

Experiment
In januari ging de thermostaat tijdens werktijd en na middernacht van 21 naar 15 graden, in februari stond 'ie constant op 20. Januari had 489 graaddagen, februari t/m 3 maart had 459 graaddagen, dus de buitentemperaturen waren vergelijkbaar. Ik noteer elke nacht om 2:30 de gasmeterstand (en nog wat andere dingen) met een ip-cam. In de woon- en slaapkamer wordt het klimaat bewaakt met plugwise sense.
[afbeelding]
Verder heb ik zo weinig mogelijk aan de knoppen gedraaid om de ruis in de metingen te beperken. Maar als ik een avondje overhemden sta te strijken of als we gasten hebben zie je dat meteen terug in de gemeten ruimtetemperatuur. Ook het stormachtige weer van 15 februari zie je terug als -vreemd genoeg- een piek in de binnentemperatuur.

Gedrag ketel
Ik meet het electriciteitsgebruik van de ketel en de vv-pompen met plugwise en weet dus ongeveer hoeveel en wanneer de cv heeft gebrand. In januari liep dat gelijk met het thermostaatprogramma: 's ochtends een uurtje, en 's avonds wat langer. In februari waren er nog steeds een of twee pieken per etmaal, maar steeds op andere momenten:
[afbeelding]
Dit maakte het meten wat moeilijker, want het gasverbruik per etmaal fluctueert hierdoor veel meer.

Ik constateer dat de ketel niet ver genoeg kan terugmoduleren om 24/7 laag te stoken, of dat de thermostaat niet om kan gaan met het trage karakter van de vloerverwarming.

Temperatuurverloop
De temperatuur in de woonkamer zakte bij nachtverlaging al niet zo vaak onder de 19 graden. Ook bij constante verwarming bleef deze fluctueren, zij het een stukje minder.
[afbeelding]
In de slaapkamer op de eerste verdieping is een meer uitgesproken effect zichtbaar:
[afbeelding]
De temperatuur is structureel twee graden hoger, en fluctueert minder.

Gasverbruik
Wat betekent dit nu voor het gasverbruik? Vóór de verbouwing zaten we op een een kuub per graaddag, en daar is door goede isolatie al 2/3 van afgeschaafd:
[afbeelding]
Deze herfst stabiliseerde ons verbruik zich rond 0,34 m2/graaddag. Het effect van maatregelen zoals grondzeil in de kruipruimte (september), het na-isoleren van de kelderkast, kierenjacht rond de voordeur en het terugregelen van de cv-ketel (januari) gaat onder in de ruis. In januari gebruikten we 0,33, in februari 0,34.

Conclusie
Nachtverlaging is ook bij deze goed geïsoleerde woning vast en zeker een beetje zuiniger, maar het gemak van een constante temperatuur kan daar tegenop wegen. De ketel moet echter veel verder kunnen terugmoduleren en vaker/nauwkeuriger schakelen om een écht constante temperatuur op te leveren. Nu levert het vastzetten van de temperatuur op de thermostaat een gemankeerde nachtverlaging op. Het experiment is dus mislukt.
Art
Ja kan bij de isense een paar instellingen doen van snel afkoelen naar traag en zo ook met opwarmen, door die te veranderen icm een 50 graden cv temperatuur ( is voor vloerverwarming voldoende) kan je net zo lang trager maken tot je een constante temperatuur hebt zonder overshoot.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
ericplan schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 17:41:
[...]Dan was de doorlaat dus 1/3 van de volledige opening. In een goed ingeregelde CV geeft elke radiator evenveel warmte af. Om dat te bereiken worden de radiatoren die het dichts bij de ketel zitten begrensd. Het voetventiel zorgt ervoor dat daar niet teveel water naartoe gaat. Naarmate je verder van de ketel komt mag de weerstand niet te groot worden en staan de voetventielen verder open. Jouw vloerverwarming krijgt te weinig water, enerzijds doordat het ventiel op de verdeler ten onrechte maar voor 1/3 open stond en ten tweede doordat het water te makkelijk door de radiatoren naar de ketel kan.
Helder verhaal, Ericplan! Welke invloed heeft de stand van de radiatorkranen in dit geheel? Zijn die minder 'belangrijk' dan voetventielen voor wat betreft de doorstroming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

rowicom schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 21:47:
[...]
Helder verhaal, Ericplan! Welke invloed heeft de stand van de radiatorkranen in dit geheel? Zijn die minder 'belangrijk' dan voetventielen voor wat betreft de doorstroming?
Een voetventiel zit niemand aan met z'n tengeltjes. Met een radiatorkraan kan je hetzelfde bereiken, totdat je schoonmoeder op de kids past, het koud heeft en aan de knoppen gaat draaien. Dan kan je weer opnieuw beginnen met inregelen.

Het beste bewijs dat je installatie niet goed is ingeregeld gaf je trouwens zelf. Toen je alle radiatorkranen dichtgedraaid had werd je vloerverwarming wel warm.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
ericplan schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:00:
[...]Een voetventiel zit niemand aan met z'n tengeltjes. Met een radiatorkraan kan je hetzelfde bereiken, totdat je schoonmoeder op de kids past, het koud heeft en aan de knoppen gaat draaien. Dan kan je weer opnieuw beginnen met inregelen.Het beste bewijs dat je installatie niet goed is ingeregeld gaf je trouwens zelf. Toen je alle radiatorkranen dichtgedraaid had werd je vloerverwarming wel warm.
Dus als je de voetventielen goed inregelt, doet de stand van de radiatorkraan er niet zoveel meer toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
^hangt wel af van het type radiatorkranen:
- niet-thermostatische kraan: zet je op een specifieke stand tussen 0 en 100% open en daar blijft ie op (tot je er weer aan draait), doet eigenlijk hetzelfde als een voetventiel maar je hebt geen sleutel nodig.
- thermostatische kraan: zal afhankelijk van het verschil tussen omgevingstemperatuur en zijn instelwaarde open- of dichtgaan, te koud = 100% open, te warm = 0% open, en een heel kleine range rond de gewenste temperatuur waarbij hij gaat regelen tussen 0 en 100%.

Het nut van een voetventiel is om de 100% terug te schroeven, en zo meer warm water aan andere radiatoren te laten.
rowicom schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:11:
[...]Dus als je de voetventielen goed inregelt, doet de stand van de radiatorkraan er niet zoveel meer toe?
Correct, als je overal constant dezelfde gewenste temperatuur hebt.
Radiatorkraan heeft eigenlijk geen nut in de ruimte waar de thermostaat hangt want thermostaat regelt de temperatuur, maar door de voetventielen (of de niet-thermostatische kraan) wat dicht te draaien zorg je dat de rest van je huis ook warmte kan krijgen.
In badkamer of slaap/studeerkamer is het handig om de radiatorkraan open of dicht te zetten volgens dat je warmte wil, en thermostatisch is dan leuk omdat ie het snel warm maakt zonder te warm te worden.

[ Voor 37% gewijzigd door naftebakje op 05-03-2014 22:17 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 18:53:
[...]

Sorry, maar dit is onmogelijk. Een ketel kan geen aanvoertemperatuur van 22 graden leveren.
Eigenlijk direct na de start gaat de aanvoertemperatuur naar ruim 30 graden.
Ook logisch, de warmtegeleiding door de wisselaar van een HR ketel is zeer goed.
Is dit niet het geval, dan zit er een verkeerde pomp in de ketel, want de flow is bizar hoog.
Maar je geeft zelf aan dat de pomp op stand 1 staat.
Daarbij voelt water van 22 graden koud aan en is nutteloos om mee te verwarmen, zeker icm radiatoren.
Ook met vloerverwarming zie ik het nut niet.
Nu vraag ik mij dus af wat je retourtemperatuur is, 20 graden? Lager dan de ruimtetemperatuur kan iig niet.
Dus een ketel, brandend op minimaal vermogen (4 a 5kW?) die een dT van 2K heeft, daar is iets niet mee in orde.

Bij het stoken van lage temperaturen zijn de rookgassen kouder dan de aanvoertemperatuur op dat moment.
Dit komt door de vrijkomende condensatiewarmte.
Dat zou betekenen dat je schoorsteen niet lauw aanvoelt, maar steenkoud is.

Zoals jij het beschrijft wordt je water niet warm en je schoorsteen ook niet, dan zeg ik dat de ketel niet brand.
De warmte zal toch ergens naartoe moeten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Grote kans dat ie gewoon 22 in de display heeft staan omdat zn thermostaat daarom vraagt. Geloof dat isense standaard 6 graden als ondergrens heeft.
Dat ketel er minstens met 10 graden overheen knalt zie je niet op de display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Daarom even een IR-thermometer scoren ;) Kan hij kijken hoe warm het water de radiator in gaat, en kan hij ze ook gelijk inregelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Rol-Co schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 19:41:
Ja kan bij de isense een paar instellingen doen van snel afkoelen naar traag en zo ook met opwarmen, door die te veranderen icm een 50 graden cv temperatuur ( is voor vloerverwarming voldoende) kan je net zo lang trager maken tot je een constante temperatuur hebt zonder overshoot.
Dank! Ik had die instellingen gezocht in de installatiehandleiding van de ketel en de gebruikershandleiding van de isense. 8)7 Ik wist niet dat de isense ook een aparte installatiehandleiding had.

De ketel pendelde trouwens als ik de aanvoer hard op 50 graden zette. Omdat hij de aanvoertemperatuur keurig terugmoduleert naar een verschil van 20 graden met de retour en dat ook resulteert in ongeveer 50 graden heb ik de instelling maar op 70 gelaten.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu maar eens precies gaan afstellen. Kan ik uit de voeten met deze ir thermometer http://www.conrad.nl/ce/n...rood-thermometer?ref=list ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 15:12
ericplan schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:00:
[...]

Een voetventiel zit niemand aan met z'n tengeltjes. Met een radiatorkraan kan je hetzelfde bereiken, totdat je schoonmoeder op de kids past, het koud heeft en aan de knoppen gaat draaien. Dan kan je weer opnieuw beginnen met inregelen.

Het beste bewijs dat je installatie niet goed is ingeregeld gaf je trouwens zelf. Toen je alle radiatorkranen dichtgedraaid had werd je vloerverwarming wel warm.
gisteren even ook de test (weer) gedaan met alle radiatoren dicht en alleen vloerverwarming aan. Direct een delta T merkbaar van 5, dit keer de goede kant op. aanvoer 25, afvoer 20
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img191/3021/ift1.jpg

Aanvoer overeenkomstig met ketelinstellingen van 60 graden, retour direct na inschakelen CV 24 graden. lijkt me wat optimistiche delta T, maar goed.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img827/4793/1kk4.jpg

eindelijk eens het voetventiel bekeken en wat schetst mijn verbazing, dat ding staat (denk ik) helemaal open?
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img21/6069/dsqb.jpg

nogmaals aanvoer en retour gecheckt...blijft mooi stabiel na kwartiertje draaien. heb heel even de pomp op 3 gezet ipv 1, en ook dan zie ik direct een daling van ongeveer 0,5 tot 1 graad in de aanvoer. ik laat hem dus mooi op standje 1 staan.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img580/2338/d013.jpg

nog even de setup tonen. afvoer is ook mooi opgelopen naar 37 graden. is denk ik goed... linker verticale buis = aanvoer, wordt vóór de vloerverwarming afgetakt naar enkele radiator in gang, en op onderste T-stuk nog naar de kickspace in de keuken (witte flexibele buis). Afvoer komt buiten beeld rechts uit de radiator en weer terug uit kickspace:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img547/5637/p2x8.jpg

Je merkt duidelijk verschil op moment dat ik de radiator in de gang vol open zet op 6. vloerverwarming aanvoer daaalt direct met 2 graden, en dan heb ik nog geen eens lang gekeken naar wat de effecten zijn.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img163/8214/3afq.jpg

had al tijd geleden de radiator in de gang terug gezet naar 2 of 3, maar vrouw heeft ws weer vol open gezet. helaas kan ik op de radiator in de gang geen voetventiel vinden, dus ben ik dan aangewezen op de thermostaatkraan op 2 oid te zetten?

kan ik verder nog iets optimaliseren?

pomp staat overigens weer op 1, aanvoer op 60. ketel afvoer niet gecheckt dus delta T op volledige systeem is onbekend. Overigens doen de paneelradiatoren in de woonkamer aanvoer 60 graden, afvoer 35. hier heb ik nooit wat aan gedaan. is dit goed?

[ Voor 5% gewijzigd door fabstar81 op 06-03-2014 11:01 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Verwijderd schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:41:
Nu maar eens precies gaan afstellen. Kan ik uit de voeten met deze ir thermometer http://www.conrad.nl/ce/n...rood-thermometer?ref=list ?
Deze heb ik ook: Verwijderd in "De EL-kroeg - Deel 3"
Hij heeft er eentje over. Vast goedkoper dan bij Conrad :)

Als je ervaring hebt met eBay + PayPal kun je hem ook daar bestellen, ligt ie voor een tientje op de mat. Wel even 2 week geduld hebben omdat het uit China komt.

fabstar81 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:53:
[...]
had al tijd geleden de radiator in de gang terug gezet naar 2 of 3, maar vrouw heeft ws weer vol open gezet. helaas kan ik op de radiator in de gang geen voetventiel vinden, dus ben ik dan aangewezen op de thermostaatkraan op 2 oid te zetten?

pomp staat overigens weer op 1, aanvoer op 60. ketel afvoer niet gecheckt dus delta T op volledige systeem is onbekend. Overigens doen de paneelradiatoren in de woonkamer aanvoer 60 graden, afvoer 35. hier heb ik nooit wat aan gedaan. is dit goed?
Je zou kunnen kijken of je de kap/behuizing van de thermostaatkraan eraf kunt halen. Misschien zit daar nog een soort voetventiel onder (dan heb je een dubbel instelbare kraan dus). Kun je gauw genoeg zien, als er nummertjes op staan dan is hij dubbel instelbaar. Zie ook deze pagina: http://www.cvtuning.nl/pr.../kranen/thermostaatkranen voor plaatjes.

DeltaT van je paneelradiatoren lijkt me nogal groot, kan best dat ze nu te weinig water krijgen (omdat pomp te laag staat, of installatie niet (goed) ingeregeld). Worden ze wel over de gehele breedte egaal warm (naar onderen toe koeler)?

Ook voor dit soort gevallen: zorg dat je een IR-thermometer hebt, dan kun je tenminste meten wat er daadwerkelijk gebeurt. Meten = weten. Je kunt dan zo een paar punten op de radiator meten om te kijken of het water er op de goede manier doorheen stroomt.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 06-03-2014 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 15:20

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Of:

http://www.ebay.nl/itm/12..._trksid=p3984.m1497.l2649

Komt uit de UK; is het er binnen 4 dagen ;)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de IR Thermometer tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
fabstar81 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 10:53:
[...]

gisteren even ook de test (weer) gedaan met alle radiatoren dicht en alleen vloerverwarming aan. Direct een delta T merkbaar van 5, dit keer de goede kant op. aanvoer 25, afvoer 20
[afbeelding]

Aanvoer overeenkomstig met ketelinstellingen van 60 graden, retour direct na inschakelen CV 24 graden. lijkt me wat optimistiche delta T, maar goed.
[afbeelding]

eindelijk eens het voetventiel bekeken en wat schetst mijn verbazing, dat ding staat (denk ik) helemaal open?
[afbeelding]

nogmaals aanvoer en retour gecheckt...blijft mooi stabiel na kwartiertje draaien. heb heel even de pomp op 3 gezet ipv 1, en ook dan zie ik direct een daling van ongeveer 0,5 tot 1 graad in de aanvoer. ik laat hem dus mooi op standje 1 staan.
[afbeelding]

nog even de setup tonen. afvoer is ook mooi opgelopen naar 37 graden. is denk ik goed... linker verticale buis = aanvoer, wordt vóór de vloerverwarming afgetakt naar enkele radiator in gang, en op onderste T-stuk nog naar de kickspace in de keuken (witte flexibele buis). Afvoer komt buiten beeld rechts uit de radiator en weer terug uit kickspace:
[afbeelding]

Je merkt duidelijk verschil op moment dat ik de radiator in de gang vol open zet op 6. vloerverwarming aanvoer daaalt direct met 2 graden, en dan heb ik nog geen eens lang gekeken naar wat de effecten zijn.
[afbeelding]

als bij pompstand 3 de aanvoerbalk al meteen kouder is, is mijn conclusie dat dit komt door onvoldoende heet water vanaf de ketel dat door de VV gaat.
je moet ook eigenlijk wel een uurtje de pomp op 3 laten, en meten op moment dat de ketel ook heet water aanvoert. ( dus niet heel laag moduleert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:16
Ik heb een vraagje tussen door.

Ik heb een Remeha Celenta 28 met een Qsense thermostaat in een redelijk goed geïsoleerd huis.
Het valt me op dat de ketel altijd op de laagste stand het huis verwarmd, zelfs als ie van 15 naar 20 moet gaan. Is dat normaal?

Aanvoer temperatuur is ingesteld op 75 graden. Retour temperatuur is gemiddeld 10a15 graden lager.

[ Voor 3% gewijzigd door Chris96 op 06-03-2014 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Ik heb zelf een Calenta. Als hij op lage temperatuur verwarmt denk ik dat je eens naar de doorstroming moet kijken. Blijkbaar kan de ketel z'n warmte niet kwijt waardoor hij al snel gaat pendelen en op laag vermogen gaat branden. Staan alle radiators open?
De temperatuur kan je trouwens met dit weer al rustig op 70 zetten. ALs de buitentemp boven de10 graden gaat hij hier zelfs naar 65.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Met alle radiatoren open gaat hij ook niet op een hoger brander niveau. Pendelen heb ik niet zien gebeuren hij begint op laag totdat de temperatuur bereikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Hij begint altijd op laag, dat klopt. Naarmate de retourtemperatuur hoger wordt zal de ketel langzaam harder gaan branden en zal de aanvoer temp oplopen. De ketel houdt een delta-T van 25 graden aan. De aanvoer wordt in principe dus op 25 hoger dan retour gehouden tot dat de max van 75 bereikt is. Daarna gaat hij terugmmoduleren.
Volgens mij kan in de Qsense ook instellen of hij langzaam of snel moet verwarmen. Kijk daar eens naar?

[ Voor 13% gewijzigd door Microkid op 06-03-2014 19:02 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Heb momenteel even gekeken, aanvoer is nu 66 en retour 42.
Branderstand nog steeds op het laagst.

Wellicht is een druk van 2,2bar aan de hoge kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Nee, 2.2 is prima. Brand er 1 vlammetje? Dan moduleert hij terug. 42+25=67. Dus aanvoer 66 klopt wel. De retourtemp is mogelijk nog steeds te laag waardoor hij niet warmer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Microkid schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 19:26:
Nee, 2.2 is prima. Brand er 1 vlammetje? Dan moduleert hij terug. 42+25=67. Dus aanvoer 66 klopt wel. De retourtemp is mogelijk nog steeds te laag waardoor hij niet warmer wordt.
Heb er net 10minuten voor gezeten, er kwam een paar minuten lang 1blokje op het vlammetje en die verdween weer. zag in het installateurs menu dat de ketel storing E2 heeft. Volgens het boekje: "Aanvoer temperatuursensor kortgesloten''

Terwijl ik T1 en T2 gewoon kan uitlezen, installateur bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Yep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenfinest
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-09 12:44
Mooi topic, ben me er ook in het verdiepen. Twee thermometers gekocht via dx.com.

Maar nu blijkt dat ik helemaal geen vloerventielen te hebben! Wat kan ik dan nog doen om te 'tunen'? Zie b.v. dat de delta van mijn grootste radiator in de woonkamer meestal iets van 10 graden is?! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

No problemo. Nog wel even een 9V blok batterij halen ;)

@Hierboven: je kan ook regelen tot een zekere hoogte met de knop op de radiator. Als je de aanvoer knijpt ism je pompsnelheid bijv. geef je de radiator meer kans zijn warmte kwijt te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• straider
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-07 22:14
markdebont schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 20:20:
Mooi topic, ben me er ook in het verdiepen. Twee thermometers gekocht via dx.com.

Maar nu blijkt dat ik helemaal geen vloerventielen te hebben! Wat kan ik dan nog doen om te 'tunen'? Zie b.v. dat de delta van mijn grootste radiator in de woonkamer meestal iets van 10 graden is?! :/
Pompsnelheid, max aanvoer temp, max vermogen, misschien heb je ventielen achter je TRV, nachtverlaging uit, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
markdebont schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 20:20:

nb. de haalbare delta T hangt ook sterk af van je aanvoer en retourtemp.
voor optimaal cv rendement: retourtemp minimaliseren
voor optimaal comfort radiatoren onderling zo afregelen (met voetventiel/radiatorknop) dat je temperatuur evenwichtig is (= mindertocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Chris96 schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 19:30:
[...]

Heb er net 10minuten voor gezeten, er kwam een paar minuten lang 1blokje op het vlammetje en die verdween weer. zag in het installateurs menu dat de ketel storing E2 heeft. Volgens het boekje: "Aanvoer temperatuursensor kortgesloten''

Terwijl ik T1 en T2 gewoon kan uitlezen, installateur bellen?
Weet je zeker dat je die E02 storing niet in het storingsgeheugen uitleest? Als er een E02 storing is, dan staat de display te knipperen en werkt het toestel niet. Het is namelijk een vergrendelende storing. Ook zou je de temperatuur niet uit moeten kunnen lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 06-03-2014 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
engelbertus schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 14:29:
[...]

als bij pompstand 3 de aanvoerbalk al meteen kouder is, is mijn conclusie dat dit komt door onvoldoende heet water vanaf de ketel dat door de VV gaat.
je moet ook eigenlijk wel een uurtje de pomp op 3 laten, en meten op moment dat de ketel ook heet water aanvoert. ( dus niet heel laag moduleert)
gaat wel om de vv pomp he...
ketel pompstand heb ik niets aan getweaked.
zal van de week nog eens kijken wat een langere termijn vv-pomp op 3 doet.

ketel voerde overigens heet water aan, had de thermostaat op 23 gezet en was 17 graden in huis.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
fabstar81 schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 08:55:
[...]

gaat wel om de vv pomp he...
ketel pompstand heb ik niets aan getweaked.
zal van de week nog eens kijken wat een langere termijn vv-pomp op 3 doet.

ketel voerde overigens heet water aan, had de thermostaat op 23 gezet en was 17 graden in huis.
Het kwartje is nog steeds niet gevallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
denk het niet nee.... :'(

overigens klein zijstapje voor de statistieken...
heb zo veertien douchebeurten gemonitord, kortste doucheperiode = 1:45 minuten, langste 20, gemiddeld 5:49 minuten. gemiddeld gasverbruik 0,034617 m3 per minuut, waterverbruik 0,009370 m3 per minuut.

mijn vrouw die langer doucht (2 douchebeurten pas gemonitord) met gemiddeld 13:15 minuten, komt op
0,032216 m3 gas en 0,008960 m3 per minuut.

toch gek om te zien dat je met langer douchen minder gas per minuut verbruikt en minder water per minuut ook. :+
toch even BEP uitrekenen...misschien douch ik nu wel te kort en kost het me meer. dat zou een leuke uitkomst zijn :)

totaal verbruik aan douchebeurten met bovenstaande cijfers ongeveer 19-20 m3 per maand aan gas. misschien handig voor degene die het "overig" gebruik in mindergas.nl nog moeten instellen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 29-09 16:50
fabstar81 schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 11:08:
toch gek om te zien dat je met langer douchen minder gas per minuut verbruikt en minder water per minuut ook. :+
Mijn vrouw douchet minder warm dan ik.
Daardoor zal zij in dezelfde tijd (per minuut) waarschijnlijk minder gas gebruiken.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Je vergeet dat je douchewater eerst ook nog op temperatuur moet komen en aan het eind je leidingen nog vol zitten met warm water. Dat is bij kort en lang douchen gelijk, maar als je daar geen rekening mee houdt vertekent het je stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
klopt, het kost welgeteld 28-30 seconden voordat het water warm uit de douchekraan komt. overigens zijn de douchebeurten geteld vanaf moment dat kraan open ging tot weer dicht. ook bij de vrouw was elke keer als eerste douchen, dus geen warm water in de leiding voor begin douchen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok de IR Thermometer is onderweg dus we gaan straks echt fine tunen. Maar wat is nu precies het stappenplan? Ketel heb ik reeds op 60 graden max en pomp op 1 gezet.

Moet ik nu de keteltemp weer verhogen en met alle radiators open gaan werken? Ik heb eigenlijk zelden de verwarmingen op de slaapkamers aanstaan (alleen als het buiten -10 is of zo). Heb begrepen dat ik de ketel gedurende tunen vol moet laten branden???

Wie helpt me even hoe ik nu precies stap voor stap tot het beste resultaat kom? Ik heb al gezocht op forum maar kom er niet helemaal uit. Misschien mooie toevoeging voor de topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zoek even op: "waterzijdig inregelen temperatuurmethode" was een Belgische presentatie (pdf) waarin het wordt uitgelegd.

Kort gezegd was het volgens mij: alle radiatoren 80% open (voetventiele, dus slagen tellen van open naar dicht en dan even kijken hoeveel slagen 80% is.
Ketel volle bak laten draaien (thermostaat op 26 graden
Ramen open zodat de warmte weg kan (eigenlijk moet je het dus doen als je huis nog koud is, niet als het al 20 graden is
DeltaT per radiator meten (in - uit) en opschrijven, dan gaan knijpen tot je op 15 a 20 grd DeltaT zit per radiator

Ik noteerde de temperaturen in Excel zodat gelijk deltaT werd berekend. Heb de Excel file thuis wel voor je, stuur even een DM, ik zit nu onderweg op mn iPad.

En natuurlijk steeds hele huis door. Want in het begin (grofafstelling) is makkelijk, maar aan het einde gaan de radiatoren elkaar steeds meer beinvloeden

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 07-03-2014 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Thinkpad. Tnkx, mooi zo'n excel sheet. PDFje kan ik niet vinden....

Hele huis dus toch? Ook als verwarming boven eigenlijk bijna nooit gebruikt wordt?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2014 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Excel sheet heb ik op Dropbox gezet: https://dl.dropboxusercon...stellen%20radiatoren.xlsx

Presentatie was een PowerPoint, geen PDF zie ik. Deze is het: http://www.google.nl/url?...z8A&bvm=bv.62578216,d.bGE

Tsja dat is een beetje de vraag. Als je die dichtlaat tijdens het inregelen, en je gebruikt ze daarna wel soms, dan heb je kans dat je installatie uit balans is. Ik zou ze gewoon meenemen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tnkx!

Ik zie dat jij met een gemiddelde DeltaT werkt en niet met een standaard van minus 20 graden retour. Wat is hiervan het voordeel?

Als ik de slaapkamers meeneem en na het instellen dan weer dicht draai klopt het dan toch weer niet? Ik moet namelijk werken met de radiatorknoppen want ik heb geen voetventielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Omdat een deltaT van 20 leuk is, maar niet altijd haalbaar ;) Vandaar een gemiddelde, zodat je kunt zien of je onder/boven gemiddelde zit.

Dat is waar. Dan zou ik het gewoon inregelen op de situatie zoals je het 99% van de tijd gebruikt. Radiatorknoppen is wel minder handig met inregelen dan voetventielen, omdat iemand je instelling kan verprutsen. Je zou de plastic knop eraf kunnen halen, of even streepje op knop en metalen kraanbehuizing kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Instelling wordt hier niet verprutst. Gezin is erg energiebewust opgevoed. Zonnepanelen op dak, led lampen en kinderen laten nooit licht branden of laten deuren open. Dat komt wel goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Verwijderd schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 19:56:
Instelling wordt hier niet verprutst. Gezin is erg energiebewust opgevoed. Zonnepanelen op dak, led lampen en kinderen laten nooit licht branden of laten deuren open. Dat komt wel goed. ;)
Dat energie bewuste gezin zie je helaas heel weinig tegenwoordig.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Mij is het ook aangeleerd om bewust om te gaan met alles, maar zeker met energie.
Toen was het milieu nog niet het grootste punt, al speelde dat zeker mee.
Het ging er toen meer om dat het zonde van het geld was en dat is natuurlijk ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

opuntia1 schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 20:31:
[...]

Dat energie bewuste gezin zie je helaas heel weinig tegenwoordig.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
Dat is toch niet zo lastig? Elkr keer dat er hier voorheen een deur open bleef staan of een lamp aan mochten de 2 oudste het zelf dichtdoen of uitdoen. Nu met resp. 5 en 3 jaar oud doen ze zelf de lampen uit en de deuren achter hun kont dicht. En als ze het toch een keer vergeten zeg ik het tegen ze en lossen ze het direct op. Thermostaat en radiatorknoppen weten ze dat ze niet aan mogen zitten. Ze gaan samen in bad en met handen wassen is het eerst insoppen en dan de kraan pas aan. Jong geleerd is oud gedaan I suppose.

Mijn vrouw was lastiger op te voeden :P. Maar die gaat nu ook goed met alles mee; douched korter, geen onnodig licht, wast bewuster en droogt amper met de droger enz.

Zelf was ik altijd wel bewust. Alleen maar erger geworden toen ik mijn eigen huis voor het eerst kocht en een krap inkomen had. Dat was ook het moment dat mijn vrouw pas inzag hoeveel iets kost; zeker met onnodig energie verspillen. Nu 3 jaar later zitten we zo in de routine dat het second nature is.

Voor het slapen gaan even de meterstanden noteren en ze vraagt mij nu zelfs hoe het verbruik was van de dag/ week :P

[ Voor 29% gewijzigd door Notna op 07-03-2014 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 22:58:
[...]

Dat is toch niet zo lastig? Elkr keer dat er hier voorheen een deur open bleef staan of een lamp aan mochten de 2 oudste het zelf dichtdoen of uitdoen. Nu met resp. 5 en 3 jaar oud doen ze zelf de lampen uit en de deuren achter hun kont dicht. En als ze het toch een keer vergeten zeg ik het tegen ze en lossen ze het direct op. Thermostaat en radiatorknoppen weten ze dat ze niet aan mogen zitten. Ze gaan samen in bad en met handen wassen is het eerst insoppen en dan de kraan pas aan. Jong geleerd is oud gedaan I suppose.

Mijn vrouw was lastiger op te voeden :P. Maar die gaat nu ook goed met alles mee; douched korter, geen onnodig licht, wast bewuster en droogt amper met de droger enz.

Zelf was ik altijd wel bewust. Alleen maar erger geworden toen ik mijn eigen huis voor het eerst kocht en een krap inkomen had. Dat was ook het moment dat mijn vrouw pas inzag hoeveel iets kost; zeker met onnodig energie verspillen. Nu 3 jaar later zitten we zo in de routine dat het second nature is.

Voor het slapen gaan even de meterstanden noteren en ze vraagt mij nu zelfs hoe het verbruik was van de dag/ week :P
Helemaal niks aan toe te voegen! _/-\o_ :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Notna schreef op vrijdag 07 maart 2014 @ 22:58:
[...]

Als de kinderen 10 jaar zijn wil ik nog wel eens horen hoe het gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Er is altijd een periode (pubertijd) dat sommige dingen vergeten worden, of niet meer interessant zijn.
Maar op wat latere leeftijd ga je vanzelf weer inzien dat het toch goed is wat je is aangeleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opuntia1 schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 13:25:
[...]

Hoezo? De mijne zijn die leeftijd beiden gepasseerd. ;)

Volgens mij moeten we de topicnaam nu veranderen. Gas besparen dmv je kinderen opvoeden! _O-

Overigens met dit weer focus ik me voorlopig maar op mijn zonnepanelen. Vandaag bijna 10kWh. Niet normaal voor deze tijd van het jaar. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2014 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
ik heb hier al heel wat info vandaan.. thanks

ik ben op zoek naar de zuinigste maar toch comf settings voor de isense in combinatie met de remeha 40c?

heeft iemand misschien een tabelletje o. i. d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@medione: bij mij werkte ruimte temp icm buitensensor en stooklijn voor de max. cv water temperatuur goed. en dan de stooklijn zover mogelijk omlaag, voorzover het dan toch nog behaaglijk bleef in huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris96
Oxellaar schreef op donderdag 06 maart 2014 @ 23:27:
[...]

Weet je zeker dat je die E02 storing niet in het storingsgeheugen uitleest? Als er een E02 storing is, dan staat de display te knipperen en werkt het toestel niet. Het is namelijk een vergrendelende storing. Ook zou je de temperatuur niet uit moeten kunnen lezen.
Hoe wis ik die storing in het geheugen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Die opgeslagen storingen kun je niet zomaar wissen, waarom zou je dat ook willen trouwens ?
De enige manier om ze weg te krijgen is door ze te overschrijven met een andere storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwhooftman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-08 18:01
fabstar81 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:45:
[...]

gaat om calenta 40c. kan me inderdaad klokprogramma voor warm water herinneren. staat geloof ik standaard snachts uit.

betekent deze functie dat ik binnen 10 seconden warm water heb in de douche?
Ik heb een Calenta 40c icm met een iSense. Volgens de handleiding van de iSense heb ik de warmhoudfunctie van het tapwater 's nachts uitgeschakeld door de volgende instructie te volgen:

Warm houden
Om snel op tapwatervraag te kunnen reageren, wordt de
combiketel periodiek voorverwarmd. U stelt deze optie in via
Menu > Instellingen > Warmwater > Warmhouden.

Ik heb gekozen voor:

• Nacht temp uit (symbool zichtbaar in display):
de Combiketel wordt niet voorverwarmd wanneer de
gewenste ruimtetemperatuur gelijk of lager is dan de
nachttemperatuur die ingesteld is via Menu > Programma
> Nacht temp.

Ik heb de nachttemperatuur ingesteld op 18 graden, en vanaf 23:00 uur de gewenste temperatuur op 17 graden. Vanaf 23:00 uur verschijnt inderdaad het kraantje met een streep er door in de display van de iSense.
Echter, dan is de totale warmwaterlevering uitgeschakeld, want als ik een tijdje ga douchen is het boilertje leeg en wordt het water koud. De ketel slaat niet aan om alsnog warm water te leveren.

In de installatiehandleiding staat :
i Ketels reageren verschillend op deze functie. Sommige
leveren wel warm water, maar doen er langer over om
op temperatuur te komen. Andere leveren alleen de
warmte die nog aanwezig is, bijvoorbeeld uit een boiler
waarna het water koud wordt. Raadpleeg hiervoor de
keteldocumentatie.

In de keteldocumentatie vindt ik zo gauw geen nadere informatie.

Hoe zet ik nu de warmhoudfunctie uit, terwijl er toch warmwater geleverd wordt (met vertraging) als daar om gevraagd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Bij een Calenta zet je P4 in de eco-stand = 1, dan staat de warmhoudfunctie uit.
Met P4 op stand 2 werkt hij regelaar afhankelijk, 0 is de comfort stand, warmhoud aan dus.

Hier thuis volgt de warmhoudfunctie het klokprogramma, daarbuiten moet je iets langer wachten op ww
Weet niet of de iSense die functie ook heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 11-03-2014 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja, je kunt zelfs een apart klokprogramma instellen voor warmwater. Inclusief temperatuur van het water op verschillende tijdstippen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

opuntia1 schreef op zaterdag 08 maart 2014 @ 13:25:
[...]

Want dan gaat het ineens magisch veranderen ofzo? :+

/me maakt een mental note om over 5 jaar hier te posten

Als we dan nog gas hebben om te verbruiken that is :X

Overigens gaat het met het weer van de afgelopen wel lekker :9

43,3% minder gas verbruik dan vorig jaar over het contract periode startende op 26-10 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwhooftman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-08 18:01
Oxellaar schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 07:07:
Bij een Calenta zet je P4 in de eco-stand = 1, dan staat de warmhoudfunctie uit.
Met P4 op stand 2 werkt hij regelaar afhankelijk, 0 is de comfort stand, warmhoud aan dus.

Hier thuis staat volgt de warmhoudfunctie het klokprogramma, daarbuiten moet je iets langer wachten op ww
Weet niet of de iSense die functie ook heeft.
P4 staat op stand 2, regelaar afhankelijk. Blijkbaar betekent ''s nachts uit' in combinatie met een iSense dan ook echt 'helemaal uit'. Vrij nutteloze functie naar mijn idee, ik zie nu in de handleiding inderdaad het regelen van de tapwatertemperatuur met een klokprogramma. Ik zal die temperatuur 's nachts en buiten de piekmomenten (ochtend en avond) 10 graden lager instellen, dat voorkomt vele ketelstarts om even een halve minuut de boiler te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Laatst online: 01-10 18:40
Op dit moment zijn alleen mij radiatoren in de woonkamer voorzien van voetventiel.
Nu ben ik van plan om programmeerbare thermostaatkranen (zoals deze Danfoss) te monteren op de 1e verdieping. Een mooi moment om ook een voetventiel er bij te zetten. Als ik dan de woning waterzijdig inregel, loopt dat in de soep met de thermostaat kranen op de 1e verdieping als die "automatisch" dichter gaan?
Vroeg het me gewoon af ;)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
^als het enkel om het waterzijdig inregelen gaat, kan je ook als kraan de danfoss RA-N nemen, dan heb je onder de thermostatische kop een regelmogelijkheid. Kan handig zijn als je geen voetventielen wil/kan zetten (heeft bij mij geen zin, gietijzeren radiatoren haal je niet zomaar van de muur).
En die hebben ook in de documentatie wat richtlijn wat een goeie startinstelling is.

Wat je moet doen met radiatoren die meestal toe staan is wat discussie rond, maar je kan ze sowieso best niet gewoon open laten staan. Afregelen met alle radiatoren open, en eenmaal goed afgeregeld de radiatoren die normaal dicht zijn dicht zetten en wat bijtunen lijkt me het best.

Dat thermostatische kranen open/dicht gaan is dan imho geen probleem, je hebt je systeem gebalanceert en het debiet wordt verdeeld over de open radiatoren, die je hebt afgeregeld volgens vermogen en afstand tot ketel; dus je zal dichtbij een perfecte afregeling blijven hangen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Hier is het maandgemiddelde verbruik per graaddag al met 10% gedaald tov de koudste periode van deze "winter". Waarschijnlijk mede door het zonnetje op de ruiten waardoor de kachel overdag niet meer aanslaat.
Hebben jullie dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nokiaan958GB schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 19:11:
Hier is het maandgemiddelde verbruik per graaddag al met 10% gedaald tov de koudste periode van deze "winter". Waarschijnlijk mede door het zonnetje op de ruiten waardoor de kachel overdag niet meer aanslaat.
Hebben jullie dat ook?
Ik heb een serre en stook helemaal niet meer.... nu 21,5 graden in de woonkamer. Overdag tussendeur open naar boven en hele huis lekker warm. En zonnepanelen persen er 10 kWh per dag uit laatste 3 dagen. Energieleverancier: eat your hart out! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Hebben jullie dat ook?
Ik heb een benedenbuurman en stook al sinds 14 februari niet meer. De zonneboiler doet ook goed z'n best, dus er gaat heel weinig gas door op dit moment.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accountant
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-10 21:57

Accountant

Mindset+goal= Succes

Iemand enig idee of ik bij Enexis mijn historisch verbruik kan opvragen (liefst ook van de vorige bewoners)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
ze hebben vast de standen allemaal nog wel, maar of je die van de vorige bewoners ook mag inien betwijfel ik.
is denk ik maar net hoe je het vraagt
hoe brutaal, of hoe slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 19:26
Hebben jullie dat ook?
Nee, de daling is hier 40% t.o.v. januari en 46% t.o.v. dezelfde periode maart. Het is 22 graden in huis en we gebruiken inmiddels de zonwering overdag ook alweer: als we niets doen loopt de temperatuur op tot boven de 23 graden. We hebben geen beneden- of bovenbuurman (hoekhuis), en geen serre, zonneboiler of andere zaken. Wel inmiddels weer redelijke isolatie. ;)
Pagina: 1 ... 72 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.