Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.177 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
iivvvii schreef op maandag 26 mei 2014 @ 22:01:
Het probleem bij mij is misschien dat ik met die minimale hoeveelheid van 5,3 kW van de ketel hooguit een slaapkamer van 10,7 m2, een studeerkamer van 5,8 m2 en een badkamer van 2,4 m2 zou willen verwarmen. (De huiskamer gaat dan via een Lucht/Lucht warmtepomp en/of haard).

Eerdere berekeningen van installateurs gingen uit van ongeveer 1600 W voor de slaapkamer en 1200 W voor de studeerkamer. Als je dit gaat verhogen naar een totaal van 5300 W zweet je dan niet de kamer uit of treed dat pendel verhaal dan in werking?
Waarom wil je een CV?

Ik heb een redelijk gemiddelde, wel vrijstaande woning. De CV is afgelopen winter alleen aan geweest toen ik op vakantie was, de rest van de tijd stond beneden de houtkachel aan en op de slaapkamer 's avond even een straalkachel.
Met een L/L WP, een hout/pelletkachel en eventueel een paar 400 W elektrische kachels hou je alles best op temperatuur. Voor je warm water een boiler en je bent gasvrij.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
ericplan schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 14:09:
Bij ons staat de CV nu zomers standaard uit. Voor douchen terwijl de zonneboiler niet warm genoeg is heb ik een timerrelais geplaatst.
Het aan/uit schakelen van de ketel wordt nu door mijn Netduino verwarmingscontroller gestuurd. Als de zonneboiler warmer is dan x graden, haal ik de netspanning van de ketel.

En omdat de nieuwe zonneboiler veel meer energie kan bufferen staat de ketel al uit sinds de nieuwe regeling actief is. (ja, ik heb getest dat -ie weer aanspringt wanneer de boilertemp laag genoeg is).

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
hansdegit schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 21:02:
[...]

Het aan/uit schakelen van de ketel wordt nu door mijn Netduino verwarmingscontroller gestuurd. Als de zonneboiler warmer is dan x graden, haal ik de netspanning van de ketel.

En omdat de nieuwe zonneboiler veel meer energie kan bufferen staat de ketel al uit sinds de nieuwe regeling actief is. (ja, ik heb getest dat -ie weer aanspringt wanneer de boilertemp laag genoeg is).
Zelf schakel ik ook met een timer een ketel bewust uit als ik niet wil dat die aangaat.
Dat is nog nooit fout gegaan.
De ketel start weer netjes op als de timer op "on" staat en doet dan daarna zijn werk via de thermostaat.
Heel eenvoudig de "stekker" van de ketel in de digitale timer van € 5 . :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:39
Draait hij niet een of ander testprogramma dan?

'Mijn' (huurhuis ;) ) Agpo Econpact 225c doet dat wel als de stroom eraf is geweest. Duurt een minuut of 2 tot hij weer tot rust is gekomen (hij laat de ventilator blazen en weet ik wat al niet meer). Ik vraag me af of dat opweegt tegen het standbyverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:19
Bij een Q-SOlar is het gelukkig niet nodig om de stroom af te schakelen, anders was het ook een drama geworden. Elke harde restart duurt een dikke 5 minuten ivm ontluchting :S

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 12:52:
Draait hij niet een of ander testprogramma dan?

'Mijn' (huurhuis ;) ) Agpo Econpact 225c doet dat wel als de stroom eraf is geweest. Duurt een minuut of 2 tot hij weer tot rust is gekomen (hij laat de ventilator blazen en weet ik wat al niet meer). Ik vraag me af of dat opweegt tegen het standbyverbruik.
Dat heet pre-purge en is het spoelen van de cv tegen eventueel aanwezigheid van gas bij opstarten. Als je weet dat jouw standby verbruik bijna 12Watt is denk je misschien anders.. Reken dat maar eens per dag door etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:56

ericplan

5180 Wp PV

Appie Heijn schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 17:15:
Bij een Q-SOlar is het gelukkig niet nodig om de stroom af te schakelen, anders was het ook een drama geworden. Elke harde restart duurt een dikke 5 minuten ivm ontluchting :S
Dat doet die Combifort dan wel weer mooi snel. Binnen 30 seconden is de brander aan nadat de spanning eraf is geweest.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 12:15
drielp schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 20:25:
[...]

Waarom wil je een CV?

Ik heb een redelijk gemiddelde, wel vrijstaande woning. De CV is afgelopen winter alleen aan geweest toen ik op vakantie was, de rest van de tijd stond beneden de houtkachel aan en op de slaapkamer 's avond even een straalkachel.
Met een L/L WP, een hout/pelletkachel en eventueel een paar 400 W elektrische kachels hou je alles best op temperatuur. Voor je warm water een boiler en je bent gasvrij.
Waarom een CV? Omdat het "hoort". De man die vandaag reparaties aan het dak kwam uitvoeren zei nog dat je huis er zo 10.000 meer door waard wordt.

Maar persoonlijk zie ik eigenlijk toch wel wat in de (zonne)boiler met hout/pelletkachel en eventueel een Lucht/Lucht warmtepomp in de huiskamer. Deze laatste lijkt me vooral handig in het voor en naseizoen en als het zomers echt niet meer uit te houden is van de hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
_O- 8)7

Briljant!!!! 10K meerwaarde door het aanwezig zijn van een toestel wat je alleen maar geld kost.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:37
hansdegit schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:15:
_O- 8)7

Briljant!!!! 10K meerwaarde door het aanwezig zijn van een toestel wat je alleen maar geld kost.
precies, domme beslissingen die de consument geld kosten moeten door de samenleving gecompenseerd worden. ;)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
"De man" had zeker blauwe ogen en zag er betrouwbaar uit en wellicht z'n taxateursdiploma op zak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

tja het zal vast niet alleen om de ketel gaan maar om de aanwezigheid van een cv installatie in de woning. Enja dat is een behoorlijke waardevermeerdering tov bv gaskachels :)

dat je ook een cv systeem gevoed door een wp of pellet kachel kan hebben is nog niet in je opgekomen toen je dit las denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
BarryH schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:23:
[...]

precies, domme beslissingen die de consument geld kosten moeten door de samenleving gecompenseerd worden. ;)
Volgens mij vergeet je even dat jouw Elga ook onderdeel van je cv is ;)
Ik zie sowieso niet in wat de samenleving moet compenseren als hij een cv ketel zou aanschaffen, want daar doel je volgens mij op?
En zeker, een huis zonder cv systeem is een flinke waardevermindering.
Weinig mensen zitten er op te wachten om met elektrische kacheltjes je huis(kamer) warm te stoken.
Het geeft natuurlijk wel een leuk camping/stacaravan gevoel :+

Ik ken iemand die rond de €500 per jaar aan gas verbruikt.
Flink huis, 5 pers, goede isolatie en een niet afgesteld cv-systeem, ketel staat ook gewoon op 85 graden te brullen.
Zonnepanelen hebben ze niet, vinden ze lelijk en ligging is niet echt optimaal.
Een L/W warmtepomp hoefde hij ook absoluut niet, lelijk ding buiten waar ook nog de hele winter water uit komt lopen, of een plaat ijs onder ligt. Daarbij duurder in aanschaf dan een cv ketel en zonder overschot van pv moet je mazzel hebben om goedkoper te stoken op elektra dan op gas.
Het milieu oogpunt is ook maar betrekkelijk, want hoe groen is groene stroom nu echt en het koudemiddel in de warmtepomp draagt ook aardig bij aan opwarming van de aarde.
Ik weet zeker dat met de warmtepomp in opkomst het milieu ook flink belast gaat worden.

[ Voor 38% gewijzigd door Oxellaar op 29-05-2014 09:34 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iivvvii
  • Laatst online: 01-10 12:15
Ray schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 23:32:
tja het zal vast niet alleen om de ketel gaan maar om de aanwezigheid van een cv installatie in de woning. Enja dat is een behoorlijke waardevermeerdering tov bv gaskachels :)

dat je ook een cv systeem gevoed door een wp of pellet kachel kan hebben is nog niet in je opgekomen toen je dit las denk ik ;)
Geloof me, ik heb inmiddels al erg veel opties overwogen. Ik kan me trouwens best voorstellen dat andere mensen gewoon een CV ketel zouden willen in plaats van te sjouwen met zakken pellets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Staat wel mooi in de verkoopbrochure van je huis dat het gasverbruik slechts 40 euro per maand is.

Ben er van overtuigd dat genoeg mensen van de tunnelvisie dat er een cv-ketel in een huis hoort af durven te stappen zolang het comfort niet al te veel in het geding is.

Laatst ook weer in het nieuws dat de Nederlandse gasvoorraden tegenvallen.
Ben benieuwd hoe lang aardgas nog verwarmingsbrandstof no.1 in NL is.

[ Voor 21% gewijzigd door nokiaan958GB op 29-05-2014 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Na alle verhalen over de veelal verplichte stadswarmte aansluitingen loop ik wel met een grote boog om woningen heen die stadswarmte hebben. Niet Minder Dan Anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Oxellaar schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 08:53:
[...]
Ik ken iemand die rond de €500 per jaar aan gas verbruikt.
Wat bedoel je daarmee ? dat dit veel is ? of weinig ?
Hier op dit subforum DE&D zijn de meeste mensen nog wel bezig met hun gasverbruik, en vele zullen (ver) onder die €500 per jaar aan gas zitten, (ik ook)
Maar hele volksstammen zullen daar voor tekenen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Die persoon waar ik het over heb vind €500 een mooi bedrag. In zijn ogen laag genoeg om geen verandering aan te brengen in zijn verwarming systeem.
Een besparing van bijvoorbeeld €200 per jaar vindt hij te weinig.

Velen in DED hier vinden het mooi om met wp, pv, buffervat en zonneboiler hun huis te verwarmen.
Ik mag het ook graag zien, maar lang niet iedereen zit te wachten op een complete technische ruimte in hun woning.
Een klein combi toestel in het hok bij de wasmachine of op zolder is dan veel makkelijker.
En in een goed geïsoleerd kost dat op jaarbasis niet eens zo gek veel geld. Dat het altijd goedkoper kan is een ander verhaal.
Zo heel vreemd vindt ik het dus niet dat veel mensen nog steeds bij hun cv ketel zweren.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 30-05-2014 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06
Cv ketel op zich is niet heel veel mis mee, maar als het je geen zak interesseert hoeveel dat ding verspilt...

Ik kom dit jaar voor het eerst op 1100 kuub jaarverbruik uit. Als het aan mij ligt wordt dat structureel, er kan nog zoveel extra gedaan worden. Gas eruit zie ik niet gebeuren, maar zou mooi zijn als ik over een paar jaar ook kan gaan vechten om het capaciteitstarief....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
_JGC_ schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 08:24:
Cv ketel op zich is niet heel veel mis mee, maar als het je geen zak interesseert hoeveel dat ding verspilt...

Ik kom dit jaar voor het eerst op 1100 kuub jaarverbruik uit. Als het aan mij ligt wordt dat structureel, er kan nog zoveel extra gedaan worden. Gas eruit zie ik niet gebeuren, maar zou mooi zijn als ik over een paar jaar ook kan gaan vechten om het capaciteitstarief....
Ik begon een paar jaar geleden op 1800 m3 per jaar, dit jaar wordt het < 300 m3. De elektrische boiler wordt binnenkort opgehangen en dan kan in de zomer de cv helemaal uit. Met een stroomoverschot van ongeveer 1000 kWh kunnen we vast wel de zomer door douchen.

De boiler komt tussen de douche wtw en de cv ketel in, valt dit ook onder cv tuning?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Is het wel verstanden een ketel helemaal uit te zetten?
Heb wel eens gehoord dat de pomp dan vast kan gaan zitten..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Ik heb 2 jaar geleden de stekker uit de CV gehaald tijdens de vakantie en kwam er na terugkomst achter dat na het weer inpluggen er iets in de elektronica kapot gegaan was. Kan puur toeval zijn, of die elektronica vindt het niet leuk als'tie na 340 dagen aan opeens uitgaat. In ieder geval neem ik voor de 10Wh het risico niet meer, omdat een nieuwe print heel wat duurder was (Remeha Quinta 28C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nokiaan958GB schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 12:49:
Is het wel verstanden een ketel helemaal uit te zetten?
Heb wel eens gehoord dat de pomp dan vast kan gaan zitten..........
Mijn ketel (Remeha CW4) die heb ik nu in de zomerstand staan en ik hoor hem 1x per week o.i.d wel pompen vermoedelijk om inderdaad vastlopen van de pomp tegen te gaan.
Afgezien van het feit dat mijn warmwater er ook uit moet komen en ik daarom de netspanning er niet af kan halen geloof ik er niet zo veel van dat het standby vebruik van zo'n ketel een naam mag hebben.
Ik ben op een appartement in mijn eentje 70 euro per maand aan gas en licht kwijt. PC staat altijd aan als ik thuis ben.
Ik vind dat niet zo veel.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2014 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
drielp schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 11:36:
[...]

Ik begon een paar jaar geleden op 1800 m3 per jaar, dit jaar wordt het < 300 m3. De elektrische boiler wordt binnenkort opgehangen en dan kan in de zomer de cv helemaal uit. Met een stroomoverschot van ongeveer 1000 kWh kunnen we vast wel de zomer door douchen.

De boiler komt tussen de douche wtw en de cv ketel in, valt dit ook onder cv tuning?
Ik heb het eerste jaar niet afgewacht. Verbruik vorige bewoners was 3300 kuub, in de zomer was het verbruik van de VR-ketel al hoog, dus in september vervangen door een HR ketel. Verloop (1 juli t/m 30 juni):
- 1710m3 / 0.50 per graaddag
- 1589m3 / 0.48 per graaddag
- 1554m3 / 0.42 per graaddag
- 1068m3 / 0.36 per graaddag (prognose)

Inmiddels heel wat verbeterd aan de isolatie: spouw, dak, vloer, hier en daar wat kieren gedicht, CV getuned. Doel is om het steeds zuiniger te krijgen, zoals het nu lijkt lukt dat redelijk.
Als het straks weer wat droger is en mijn ondervloerse zwembad is opgedroogd de vloerisolatie afmaken en de bodem afdekken met dampdichte folie.

Edit: naast bovenstaande gasbesparingen ook de 1000W elektrische vloerverwarming in de badkamer wat hulp gegeven door er een 500W radiator op te hangen. Qua gasverbruik merk ik dit zo goed als niet op de gasrekening, maar stroomkosten gaan er wel flink door omlaag en comfort is flink verbeterd in de badkamer.

[ Voor 12% gewijzigd door _JGC_ op 30-05-2014 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-09 18:54
Ik constateerde, dat mijn Chronotherm Vision Modulation de tijd niet vasthoudt bij stroomuitval. Bij stroomuitval in het openbare net, maar ook als je de stekker van de ketel er uit trekt of de thermostaat van de wandhouder afhaalt natuurlijk. Volgens de brochure en handleiding van Honywell zou hij dmv een ingebouwde batterij (of condensator, daar ben ik niet helemaal uit) een stroomuitval van 8 uur kunnen overbruggen.
Dus als de spanning weg geweest is, moet ik de tijd opnieuw instellen. De programmering blijft wel intact, want die wordt opgeslagen in een eeprom.
Het opnieuw instellen van de tijd vind ik op zich helemaal geen probleem hoor, maar ik heb ook geconstateerd, dat de ketel (in de tijd dat het display aangeeft: stel tijd in) ingeschakeld wordt en naar mijn idee ook niet meer uitgaat. Dat betekent dus, dat als wij van huis zijn en er een stroomonderbreking in het net is, dat de ketel daarna gaat stoken en dat mogelijk heel erg lang blijft doen. Eerlijk gezegd heb ik deze situatie nog nooit echt laten voortduren (je laat 'm niet zomaar voor de kat z'n k*t stoken natuurlijk), maar het zit me niet lekker.
Iemand die hier iets over kan zeggen? Ik heb de thermostaat open gemaakt en zou op de print twee hele kleine knoopcelletjes zitten. Zouden die vervangen moeten worden? Celletjes zijn pakweg 3 mm in doorsnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik werk offshore en ben dan 2 weken niet thuis, als ik niet thuis ben dan gaat gewoon de stekker van de ketel eruit.
Daar heeft de ketel (intergas) tot nu toe nog geen problemen mee gehad.
Vloerverwarmings pomp gaat dan ook 2 weken uit, dat overleeft ie wel.

Dit alles niet als het 20 graden vriest natuurlijk, dat is logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-10 15:02
Ik zit me afvragen hoe bij de moduline 30 de ruimtecompensatie werkt. Bij familie wordt met WAR en ruimtecompensatie gestookt. Omdat het verbruik vrij hoog is, heb ik de stooklijn bijgesteld. 20gr bij 20gr buiten.
bij -10 staat ie op 55 graden.

Nu is het zo dat het nooit op tijd warm is. Ketel staat om 6.30 ingsteld op 20 graden met aanwarmvervroeging.
Om 11.30 zou ie naar de 21 moeten gaan. Echter is om 14uur middag het nog steeds maar 20 of hooguit 20,5gr.

Nu weet ik dat vloerverwarming traag is, maar zo traag had ik niet verwacht. Nachtverlaging staat momenteel op 17 graden. ( Al zakt de temperatuur nachts niet lager dan 18gr)

Ik heb ook de radiatoren al op stand 3 gezet, voor extra bijverwarming. Vloerpomp staat op stand 2. En van de ketel zelf op stand 2. De radiotorknop bij de vloerverwarmingsunit staat op standje 3,5.

Nu stond de ruimtecompensatie op 1, deze heb ik nu naar 5 gezet. Al lijkt dat nog niet echt te helpen.
De ruimtecompensatie kan ik instellen van 0 tot 20. Wie kan mij vertellen hoe de ruimtecompensatie werkt?

De stooklijn verhogen is na mijn idee een nadelig effect voor het gasverbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door wiebjuh16 op 30-05-2014 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 17:20
de thermostaatknop van e vloerverwarming staat op 3,5, welke temperatuur hoort daarbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
wiebjuh16 schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 15:52:
Ik zit me afvragen hoe bij de moduline 30 de ruimtecompensatie werkt. Bij familie wordt met WAR en ruimtecompensatie gestookt. Omdat het verbruik vrij hoog is, heb ik de stooklijn bijgesteld. 20gr bij 20gr buiten.

Nu is het zo dat het nooit op tijd warm is. Ketel staat om 6.30 ingsteld op 20 graden met aanwarmvervroeging.
Om 11.30 zou ie naar de 21 moeten gaan. Echter is om 14uur middag het nog steeds maar 20 of hooguit 20,5gr.

Nu weet ik dat vloerverwarming traag is, maar zo traag had ik niet verwacht. Nachtverlaging staat momenteel op 17 graden. ( Al zakt de temperatuur nachts niet lager dan 18gr)

Ik heb ook de radiatoren al op stand 3 gezet, voor extra bijverwarming. Vloerpomp staat op stand 2. En van de ketel zelf op stand 2. De radiotorknop bij de vloerverwarmingsunit staat op standje 3,5.

Nu stond de ruimtecompensatie op 1, deze heb ik nu naar 5 gezet. Al lijkt dat nog niet echt te helpen.
De ruimtecompensatie kan ik instellen van 0 tot 20. Wie kan mij vertellen hoe de ruimtecompensatie werkt?

check eens bij welke aanvoertemperatuur het VV systeem gaat meedoen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
BarryH schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 19:13:
[...]

check eens bij welke aanvoertemperatuur het VV systeem gaat meedoen?
ps. deze weken hoef je hopelijk niet te stoken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
wiebjuh16 schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 15:52:

Ik ken de situatie natuurlijk niet, dus isolatiewaarde van het huis, is de vloerverwarming aangelegd als hoofd of bijverwarming en ga zo maar door. Je geeft aan dat er radiatoren hangen in de vertrekken met vloerverwarming, ik ga er dan van uit dat de vloer als bijverwarming gezien moet worden. De stooklijn staat daarvoor aan de lage kant, want er moet een flink gedeelte met de radiatoren worden opgevangen.
Dan is 20-20 en -10-55 nogal laag, met 35 a 40 graden aanvoer doen radiatoren weinig tot niets.

Stel dat je vloer bijverwarming is, dan zal er met de huidige stooklijn ook niet veel warmte de vloer in gaan. Als bij stand 3.5 op de knop 35 graden hoort dan zal met de huidige stooklijn die temperatuur alleen gehaald worden als het vrij koud is. de enige manier om meer afgifte uit je vloer te krijgen is door er meer vermogen in te stoppen, zeker als de afstand tussen de slangen misschien 15 of wel 20cm is.
Zorg dus voor meer warmte in je vloer, stel de knop tegen de 40 graden aan
Mijn advies is om de stooklijn vlakker te zetten, die 20-20 naar 20-25, of als dat niet werkt in zijn geheel omhoog, dus ook die 55 verhogen.
Zet dan de radiatorknoppen in de vertrekken met vloerverwarming terug naar stand 2.5 of 2, dan pakken die alleen in het begin wat warmte mee

Ruimtecompensatie zorgt voor een verhoging van de stooklijn als de gewenste ruimtetemp nog niet behaald is.
Dus per graad te lage binnentemp zal er een correctiefactor op de stooklijn gezet worden, de hoogte van die factor kun je instellen.

De stooklijn verhogen is zeker nadelig voor het gasverbruik, maar met de huidige instellingen haal je de gewenste temperatuur niet. Je zult nu bij 10 graden buiten ongeveer 30 a 35 graden aanvoer krijgen, dat is gewoon erg laag en blijkbaar voor jouw situatie niet haalbaar om mee te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
De vloerverwarming is toendertijd als hoofdverwarming aangelegd en en radiatoren als bijverwarming. Tevens zitten er Danfos radiatorknoppen op. Nu stond de de stooklijn eerder op 20-30, maar ik wilde hem verlagen naar 20-20 om zodoende gas te kunnen besparen. Ik zal, wat Oxxelaar ook aangeeft de temperatuur van de stooklijn naar de 25 graden zetten bij 20gr buiten.

De thermoknop bij de vv is met capiliair verbonden

Misschien wil ik het voor de familie ook wel te zuinig instellen:P En het huis komt uit de jaren 50, dus heel nieuw is ie ook niet. Wel grondig verbouwd en zoveel mogelijk geisoleerd.

En mbt de ruimtecorrectie, die gewoon eerst op 1 laten of verhogen naar bijvoorbeeld 5.
Heb nog neit echt gelet op wat de aanvoertemperatuur van de vloerverwarming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
als het water dat de vloer in gaat 35 graden is, en er met 20 graden weer uitkomt, dan heb je een gemiddelde temperatuur in je vloer van 27,5 graden, je kunt je voorstellen dat er dan maar weinig warmte wordt afgegeven door de vloer.

in combinatie met nachtverlaging, koelt je vloer snachts af , en moet sochtends weer opgewarmd worden, dat gaat ook erg langzaam, de vloertemperatuur zal dus in het begin gewoon te koud zijn om de ruimte te kunnen verwarmen. ik zou de knop op minstens 40 graden aanvoer zetten. er zit vast wel een thermometertje op je vloerverwarmingsverdeler.
op mijn verdeler is stand 5 ongeveer 40 graden aanvoer, dus met 3,5 is dat een stuk lager, al kan dat per thermostaat misschien verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

let daar inderdaad wel op want bij mij is stand 5 namelijk 50 graden! nu hoeft dat niet direct een probleem te geven maar kijk wel even goed wat je aan het doen bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiebjuh16
@all, thx voor de reacties. HEb hem nu op 25 graden als begin gedaan en ruimtecorrectie op 3 gezet. Temperatuur bij -10 staat op 60. Tevens de knop op vv unit op stand 4 gezet. Wil tenslotte niet dat alles tegels eruit klappen.

Thermometer zit er zeker op en zal eens in de gaten houden hoewarm ie wordt. (al wordt er met dit weer weinig gestookt natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
NOS.nl: "Gaslek honderdduizenden huizen"

Binnenkort worden de gasmeter + elektrameter hier (uit 1987) ook vervangen door een slimme meter. Mag ook wel eens, weg met die oude meuk :p Teruglevering is niet aan de orde (huurappartementje) dus kom maar door met die slimme meter, lekker grafiekjes kijken :9

[ Voor 71% gewijzigd door ThinkPad op 04-06-2014 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

ThinkPadd schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 09:37:
NOS.nl: "Gaslek honderdduizenden huizen"

Binnenkort worden de gasmeter + elektrameter hier (uit 1987) ook vervangen door een slimme meter. Mag ook wel eens, weg met die oude meuk :p Teruglevering is niet aan de orde (huurappartementje) dus kom maar door met die slimme meter, lekker grafiekjes kijken :9
Kijk dan testen ze misschien gelijk of je interne leidingen lekdicht zijn, dat deden ze bij ons wel toen de aanvoer naar de meter werd vervangen. De pijp onder de grond was aan het roesten is nu kunststof met de laatste 2 meter een inwendige kopermantel vanwege eerdere andere problemen

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Toch een mooi bijverschijnsel van de privatisering. Vroeger deed het GEB de keuringen. Het was gewoon onderdeel van de dienst waarvoor je betaalde. Waarom die plicht niet is overgenomen in de taken voor de nieuwe uitbater is duidelijk. Korte termijn gewin. Nu gaat de winst naar de "Nuons". Wie de APK gaat betalen is mij wel duidelijk. Dat is de consument. Jij en ik.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dat is wel erg negatief benaderd. Vermoed dat deze "diensten" in de productprijs waren versleuteld. Ben blij dat deze overheidsbedrijven zijn geprivatiseerd. Alleen sterken en gezonde bedrijven met een normale prijsstelling kunnen overleven.

Positieve is dat kosten van APK inzichtelijk zijn en je zelf een betrouwbaar/gerenomeerd bedrijf kunt selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik ben ook erg negatief over de grote spelers, daar is de samenleving niet mee gediend. Er is meer dan winst alleen.
Heeft overigens nog een nadeel, zo'n APK. Maakt het hebben van een gasaansluiting duurder, ongeacht verbruik.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Ik vindt het doorgeslagen veiligheidsdenken die gas APK. Over hoeveel slachtoffers hebben we het precies? En tegen welke kosten gaan we die voorkomen? Als een keuring €100 gaat kosten (niet zo'n gek bedrag, inclusief voorrijkosten) voor een woning, en we moeten dit twee-jaarlijks gaan doen, dan kost dat per jaar dus 100 * 7 miljoen woningen / 2 = €350 miljoen aan lasten voor de eigenaren van die woningen. Elk jaar weer, en dan is er nog niets gerepareerd. Dat voorkomt, wat, twee doden per jaar of zo? Denk je niet dat we met €350 miljoen per jaar elders meer levens kunnen redden? Je kan er ook, ik noem maar iets, veel meer kinderen (berere) verkeerslessen mee geven. Of in de zorg iets doen. Of een paar gevaarlijke verkeerssituaties oplossen.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een methaandetectoris dan al snel goedkoper (en waarschijnlijk betrouwbaarder :))

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Gewoon eens per 5-10 jaar verplichten. Is beter dan niks. Misschien dan ook meteen de elektra meepakken, pak je de hobby-bobs met levensgevaarlijke meterkasten er wel uit.

Ik heb in mijn huis stalen leidingen voor gas. Die lopen door een vochtige kruipruimte en komen boven de grond waarna ze overgaan op koper. In de meterkast zit er al redelijk wat roest om die leiding. Buurman had het ook, heeft huurhuis, dus die heeft gewoon geeist dat die leiding van voor tot achter werd vervangen.

Voor zover mij bekend lekken mijn leidingen niet, maar wat niet is kan nog altijd komen. Wat als die leiding wel doorgerot is ergens en gas stiekem in mijn kruipruimte loopt? Nu ventileer ik de kruipruimte, maar zijn ook genoeg huizen waarbij de roosters dicht zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zolang het voor de meter gebeurt is een klein lekje niet zo erg :p

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 04-06-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
De rubberen gas slang in de keuken? die moet je officieel ook elke 10 jaar vervangen. productie datum staat er niet voor niks in. Dat doet ook iedereen zeker?

Net aan de kantine tafel er nog overgehad, 2 collega's hadden het zelf al gevonden dat de lekkage op de meter aansluitingen zaten..

Netbeheerder heeft het hersteld, en die gaf aan dat het vaker voorkomt op de koppelingen van de meter.
Dus ik ben het wel eens met ericplan.
Als het echt zo is dat de lekkage op een installatie stuk zit van de netbeheerder vindt ik het raar dat we daarvoor moeten betalen.

Vindt dat je zelf als woning bezitter ook verantwoordelijk mag zijn voor je eigen installatie. Je houtwerk controleer je toch ook. cv ketel onderhoud etc. daar staat geen verplichting tegenover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Met gas kan je natuurlijk wel makkelijk een dusdanige explosie hebben dat je ook je buren raakt.

Vanuit dat oogpunt is er wel iets te zeggen voor een apk.
Een elektronische melder lijkt me echter effectiever.

@Proton: kan je wat meer vertellen over gas detectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 10:37
heb zelf een aantal jaren geleden ook een lek gevonden die voor de meter zat. 40 jaar geleden bij het aanleggen van de buis de woning in is een sok geplaatst op een leiding die door de grond loopt. die was dus lek geraakt bij de sok en hierdoor stond mijn hele kruipruimte vol met gas. ik zat dus letterlijk op een bom.

Ze moeten dan eigenlijk de oudere wijken als eerste checken.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Van gas detectoren weet ik eigenlijk alleen dat ze bestaan :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ben er opzich wel voor dat de apk voor gasleidingen in woonhuizen terug komt.
Er zijn veel prutsers en hobbyisten, maar zeker ook bedrijven die er een zootje van maken.
Voor brandstofleidingen waar op meer dan 100kW totaal vermogen is aangesloten is het al veel langer verplicht.
Daar houden ze eerst een eerste inspectie met daarna een interval van maximaal 4 jaar, de frequentie word bepaald door de inspecteur.
Zie het dus niet gebeuren dat de interval voor woonhuizen op 2 jaar komt te staan, zou ook redelijk overdreven zijn.
Dat je die apk zelf moet betalen lijkt mij vrij logisch, het is jouw gasleiding die een gevaar voor een ander kan zijn.

Over gasdetectie, waar wil je de sensor hangen? één in de meterkast, één in de kruipruimte en nog één tussen houten vloeren. Oja nog één achter het keukenblok en één naast de cv ketel. Komt er elk jaar een inspecteur die dingen testen, geweldig idee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
ATS schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 13:38:
Ik vindt het doorgeslagen veiligheidsdenken die gas APK. Over hoeveel slachtoffers hebben we het precies? En tegen welke kosten gaan we die voorkomen? Als een keuring €100 gaat kosten (niet zo'n gek bedrag, inclusief voorrijkosten) voor een woning, en we moeten dit twee-jaarlijks gaan doen, dan kost dat per jaar dus 100 * 7 miljoen woningen / 2 = €350 miljoen aan lasten voor de eigenaren van die woningen. Elk jaar weer, en dan is er nog niets gerepareerd. Dat voorkomt, wat, twee doden per jaar of zo? Denk je niet dat we met €350 miljoen per jaar elders meer levens kunnen redden? Je kan er ook, ik noem maar iets, veel meer kinderen (berere) verkeerslessen mee geven. Of in de zorg iets doen. Of een paar gevaarlijke verkeerssituaties oplossen.
Radar maakt het wel echt heel bont.

Zij melden:

Lekt jouw gasleiding, dan hoef je dat niet altijd direct op te merken. Ondertussen loop je wél gevaar. Naar schatting zijn honderdduizenden woningen in Nederland een ‘tikkende tijdbom’. Dit komt aan het licht nu bij veel huishoudens een slimme meter wordt geïnstalleerd.

Waarom is een gaslek gevaarlijk?
Aardgas brandt ontzettend gemakkelijk – dat is ook de reden dat we het gebruiken; het is de brandstof voor het vlammetje van ons fornuis, de ketel, de geiser of de gaskachel. Wordt het gas niet gelijk opgebrand en komt het in een afgesloten ruimte terecht, dan bestaat het gevaar op een explosie en brand.

Daarnaast kan ontsnapt gas bij inademing leiden tot verstikking. Gas verdrijft namelijk zuurstof uit de ruimte.

Nou als dat laatste gebeurt dan is de boel al veel eerder ontploft door een vonkje van het "lichtknopje"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dat laatste kwam de held uit mijn vorige woonplaats ook achter toen ie besloot een eind aan z'n leven te maken. In plaats van te stikken heeft ie de hele zijgevel uit de junkieflat geblazen en is de hele flat gesloopt. Niks lichtknopje, die was gewoon op bed gaan liggen met de gaskraan open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
_JGC_ schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 19:38:
Dat laatste kwam de held uit mijn vorige woonplaats ook achter toen ie besloot een eind aan z'n leven te maken. In plaats van te stikken heeft ie de hele zijgevel uit de junkieflat geblazen en is de hele flat gesloopt. Niks lichtknopje, die was gewoon op bed gaan liggen met de gaskraan open.
Maar niet gestikt door zuurstof gebrek?
Heel slecht verhaal van radar. :(

[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 04-06-2014 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Na een explosie is de meeste zuurstof wel weg inderdaad ;)

Als je een normale neus hebt ruik je al veel eerder een gaslucht dan dat een gevaarlijke concentratie optreedt. De enige ruimte die dus gevaarlijk kan worden is een slecht geventileerde meterkast.
Daar zitten ook de meeste koppelingen en het probleem uit het artikel dus een detector daar zou al een boel schelen. Of het risico accepteren, dat is natuurlijk helemaal goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Proton_ schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 19:45:
Na een explosie is de meeste zuurstof wel weg inderdaad ;)

Als je een normale neus hebt ruik je al veel eerder een gaslucht dan dat een gevaarlijke concentratie optreedt. De enige ruimte die dus gevaarlijk kan worden is een slecht geventileerde meterkast.
Daar zitten ook de meeste koppelingen en het probleem uit het artikel dus een detector daar zou al een boel schelen. Of het risico accepteren, dat is natuurlijk helemaal goedkoop.
Als de hele voorgevel of achtergevel er uit ligt komt er onmiddellijk weer voldoende zuurstof. :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Met gezond verstand en een periodieke keuring kom je een eind. Maar om te zorgen dat het bij iedereen gedaan wordt kan toch het best een overheidsdienst worden. Zodat die keurzegeltjes niet zomaar geplakt kunnen worden.
Verder zou de oude gewoonte weer ingevoerd kunnen worden, dat bij naamsoverdracht van het energiecontract de zaak gekeurd wordt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
_JGC_ schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 13:55:
Gewoon eens per 5-10 jaar verplichten. Is beter dan niks. Misschien dan ook meteen de elektra meepakken, pak je de hobby-bobs met levensgevaarlijke meterkasten er wel uit.

Ik heb in mijn huis stalen leidingen voor gas. Die lopen door een vochtige kruipruimte en komen boven de grond waarna ze overgaan op koper. In de meterkast zit er al redelijk wat roest om die leiding. Buurman had het ook, heeft huurhuis, dus die heeft gewoon geeist dat die leiding van voor tot achter werd vervangen.

Voor zover mij bekend lekken mijn leidingen niet, maar wat niet is kan nog altijd komen. Wat als die leiding wel doorgerot is ergens en gas stiekem in mijn kruipruimte loopt? Nu ventileer ik de kruipruimte, maar zijn ook genoeg huizen waarbij de roosters dicht zitten.
Hier ook stalen leidingen in een vochtige kruipruimte.

1x keuren/afpersen in de 10 jaar lijkt me mooi zat.

Kan ze ook preventief laten vervangen, hoeft die apk ook niet :+

"grote spelers" is een maatschappelijke trend. Wie koopt er nou eieren bij de hobbyboer op de hoek of melk bij een kleinschalige biologische boer?
Voor nutsbedrijven geldt ook dat met schaalgrootte voordeliger energie kan worden aangeboden. Het lijkt alsof nutsbedrijven steeds minder aan nutteloze uitgaven zoals sponsoring van voetbal uitgeven. Misschien door de concurrentie?
Wat er aan de strijkstok blijft hangen valt wel te berekenen maar ik weet het niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

nokiaan958GB schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 21:05:
[...]

"grote spelers" is een maatschappelijke trend. Wie koopt er nou eieren bij de hobbyboer op de hoek of melk bij een kleinschalige biologische boer?
Nu heb ik in Amsterdam Centrum niet op elke hoek een boerderij, maar inderdaad de eieren komen van de (biologische) markt.
Voor nutsbedrijven geldt ook dat met schaalgrootte voordeliger energie kan worden aangeboden. Het lijkt alsof nutsbedrijven steeds minder aan nutteloze uitgaven zoals sponsoring van voetbal uitgeven. Misschien door de concurrentie?
Wat er aan de strijkstok blijft hangen valt wel te berekenen maar ik weet het niet 8)7
Nutsbedrijven bestaan niet meer, voor zover ik weet. Het zijn allemaal commerciële bedrijven geworden. Of dat goed is? In ieder geval minder transparant. Kon je vroeger al nauwelijks winnen van het GEB, dat is ondanks de privatisering niets veranderd. De bedrijven hebben een zeer lange arm. Bovendien hebben jij en ik er geen invloed meer op. Toen het GEB nog een nutsbedrijf was, werd verantwoording aan de gemeenteraad afgelegd. Nu moet je aandelen Nuon hebben om iets over de koers van het bedrijf te mogen zeggen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 19:45:

Een meterkast met gasmeter moet ook geventileerd zijn. Ik weet dat het vaak niet zo is, maar dat is een ander verhaal.
Naar mijn idee word er het minst geklust door de eigenaar in de meterkast, maar meer op de eindpunten.
Zelf een cv-ketel vervangen, in de keuken bij het wisselen van kookplaat, dat zijn de plaatsen met een hoger risico.
Het risico accepteren lijkt mij geen goed idee, je ziet op hoeveel plaatsen er lekkages worden gevonden.
De verantwoording heeft een poosje bij de eigenaar gelegen, die heeft er niets mee gedaan.
Het lijkt mij dan logisch dat je de verantwoording daar dus weer weg word gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Kreeg trouwens laatst een melding dat er bij een bewoner in een flat een gaslekkage was ontdekt. Bij onderhoud - dacht verwisseling cv-ketel - ontdekte men bij afpersen een lekkage.
Ben in mijn hart tegenstander van extra regelgeving en overheidsbemoeienis maar zou het moment van verwisseling van een ketel niet een goeie kunnen zijn om een controlemoment in te lassen?
Gewoon in de trant van: "mevrouwtje, deze nieuwe ketel kost 1300 euro inclusief installatie, wij adivseren u bla bla voor xxx euro er bij te doen". Zal wel weer eerst een NEN norm voor de apk bedacht moeten worden...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dat is al verplicht. Elke installateur MOET na werkzaamheden aan de gasleiding afpersen.
Maakt niet uit wat hij er aan doet, hij is altijd verplicht om af te persen.
Een beetje redelijk goeie ketel gaat tussen de 15 en 20 jaar mee en soms nog langer.
Die interval is dus veel te groot.

Ook die NEN norm waar een leiding aan moet voldoen bestaat al tientallen jaren.
De NEN1078 ook wel de gavo genoemd.
Er hoeft niets nieuws bedacht te worden qua regels, het hoeft alleen maar uitgevoerd te worden.

[ Voor 26% gewijzigd door Oxellaar op 05-06-2014 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
Het probleem in Nederland is, regels worden bedacht. Maar de overheid controleert slecht tot niet.
Kijk maar naar de voedingsschandalen.

Dus ik ben tegen nieuw verplichtingen zonder dat er ook verplichtingen en straffe op staan.En er controleurs zijn voor de "bedrijven" die het uitvoeren. De overheid snijd overal, maar goedkoper en beter wordt het er niet op. Ben niet tegen regels, maar vindt dat er dat ze ook nageleefd en gecontroleerd moeten worden.

Maar goed het is een hele andere discussie aan het worden.

Ik heb de tips uit dit topic uitgevoerd en met de zachte winter heb ik nu een hele mooi WAF. Mijn vriendin ziet nu ook het nut er van en we mogen weer verder met cv tuning. Bedankt voor alle tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Oxellaar schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 23:20:
Dat is al verplicht. Elke installateur MOET na werkzaamheden aan de gasleiding afpersen.
Maakt niet uit wat hij er aan doet, hij is altijd verplicht om af te persen.
Een beetje redelijk goeie ketel gaat tussen de 15 en 20 jaar mee en soms nog langer.
Die interval is dus veel te groot.

Ook die NEN norm waar een leiding aan moet voldoen bestaat al tientallen jaren.
De NEN1078 ook wel de gavo genoemd.
Er hoeft niets nieuws bedacht te worden qua regels, het hoeft alleen maar uitgevoerd te worden.
Dat uitvoeren is idd een probleem. Als ik eind maart bij de garage kom voor APK met een band die afgekeurd is omdat ie schuin is afgesleten wordt de zomerset weer gemonteerd en zegt de monteur: die afgekeurde band kan je komende winter nog wel achter leggen...
Die afgekeurde band wordt in oktober gewoon vervangen, dat ik pas half mei gecontroleerd wordt betekent niet dat ik tussendoor bewust op afgekeurde troep mag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dan gewoon in cv-onderhoudscontracten opnemen dat in het 10e levensjaar wordt afgeperst en ook de slang van de kookplaat even wordt gecontroleerd.

Ik doelde op een NEN norm voor het controleprotocol: waar kijk je wel en niet naar. Wat doe je bijvoorbeeld met een in inbouwkeuken weggewerkte gasslang.

Zoals hierboven al genoemd denk ik dat CO een groter risico is. Kom nog zoveel (oude) huizen tegen waar nog gaskachels en/of geisers uit het jaar 0 in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
nokiaan958GB schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 12:46:
Zoals hierboven al genoemd denk ik dat CO een groter risico is. Kom nog zoveel (oude) huizen tegen waar nog gaskachels en/of geisers uit het jaar 0 in staan.
CO = Koolmonoxide kwam vroeger gewoon in huis met het "stadsgas".
Dit is een zeer giftig gas.
Maar je kookte erop!

Achteraf zeg je hoe is dit mogelijk.
Aardgas is niet giftig.
Maar iedereen denkt nog dat gas dat je in huis krijgt nog giftig is.

Dit CO kan nog steeds ontstaan bij een slechte verbranding.
Maar om nu te verbieden dat campinggas in een woning niet gebruikt mag worden i.v.m. met CO is weer paniek maken.
Dan kun je net zo goed aardgas verbieden!
Zie Apeldoorn waar water in de aardgasleiding kwam.
(Even Apeldoorn bellen)

[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 05-06-2014 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hier een verhaal waarvan je als cv-tuner waarschijnlijk de haren van overeind gaan staan. Ik ben benieuwd naar jullie advies/mening na het lezen van de OP!

In 2011 heb ik mijn huidige woning gekocht (bouwjaar 1994, halfvrijstaand) en direct flink onder handen genomen. De ketel (Remeha Avanta, 2010) was vrij nieuw. Op de benedenverdieping heb ik een aanbouw laten maken en deze, net als de rest van de benedenverdieping van vloerverwarming voorzien. Verlijmd op de ondervloer zit parket dat geschikt is icm vloerverwarming. De benedenverdieping heeft géén radiatoren, behalve in de garage. Hier kom ik zo op terug. Op de bovenverdieping hebben we ook radiatoren maar die gebruiken we eigenlijk nooit. Door een verzekeringsgevalletje heb ik alle ramen kunnen vervangen voor HR++ glas. Ook heb ik een druktest op de woning laten doen waarbij (nagenoeg) alle aanwezige lekken zijn gedicht. Ik vind een goed geïsoleerde (zuinige) woning niet alleen interessant maar ook belangrijk.

De aannemer adviseerde om voor de aanbouw een tweede pomp te monteren (Danfoss). Zijn advies hebben we zonder er verder over na te denken gevolgd. We hebben nu dus twee pompen, een kleine(re) voor de aanbouw, en een grote voor de rest van de kamer. Vooral in het begin had ik problemen met verwarmen omdat de verwarmingsbegrenzing van de vloerverwarmingspomp (41 gr) er vrijwel direct in klapte. Toen pas werd mij verteld dat ik de radiator in de garage (?) open moest draaien om de ingangstemperatuur te verlagen tot 41 graden. Sindsdien werkt alles, alleen staat me het idee van het afkoelen van warmgestookte lucht in een ongeisoleerde garage totaal niet aan.

Dat moet toch slimmer kunnen? Bijv. door de uitgangstemperatuur van de verwarmingsketel te verlagen tot een temperatuur die ik daadwerkelijk benut?

En die twee pompen die het hele jaar door draaien zou ik eigenlijk graag geschakeld zien dat ze 1x per week draaien in de zomer, tenzij de verwarming aan springt. Hoe zou ik dit kunnen inregelen? Even een draadje trekken naar ketel of thermostaat is er niet bij...

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die pompen zou je kunnen schakelen met een pompschakelaar. Je zult alleen even a.d.h.v. reviews moeten uitzoeken welke de beste is, sommige schakelen erg laat in (ingesteld op 33gr, maar schakelt pas rond de 39gr ofzo in).

Verder kun je misschien de pompsnelheid verlagen, dat scheelt energie, en het water jaagt dan niet zo snel door je VV heen, maar heeft meer tijd om af te koelen.

En het is sowieso wel verstandig om je circuit waterzijdig in te regelen, daar is nu ook geen sprake van volgens mij. Radiator in de garage open zetten is flauwekul inderdaad. IR-thermometer trek je voor een tientje van eBay, of bij Conrad o.i.d. bestellen mocht je geen eBay + PayPal hebben.

En als ik het goed begrijp dan gebruik je dus alleen VV? (Misschien handig om hier even schema van je leidingen te plaatsen, dan is het wat inzichtelijker voor ons).
Dan zou je keteltemperatuur ook wel naar beneden kunnen (waar staat deze nu op?). Maar ook daar zul je weer even mee moeten experimenteren + meten met IR thermometer (aanvoer/retour) omdat je anders kans hebt dat je ketel gaat pendelen, wat ook niet bevorderlijk is voor je gasverbruik.

Mocht je hier mee bezig gaan (ik zou het in de winter doen met ramen open, dan kun je alles veel beter meten, en kan je systeem z'n warmte kwijt) dan moet je opletten dat je niet teveel dingen tegelijk veranderd, dan kun je de invloed van elke wijziging niet goed meer terugzien. Daarom is het ook verstandig dat je je verbruik bijhoudt (Mindergas.nl / Energiemanageronline.nl ) dan kun je ook letterlijk zien dat je verbruik is gedaald/gestegen n.a.v. een aanpassing

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 06-06-2014 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
ThinkPadd schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 07:56:
En het is sowieso wel verstandig om je circuit waterzijdig in te regelen, daar is nu ook geen sprake van volgens mij. Radiator in de garage open zetten is flauwekul inderdaad. IR-thermometer trek je voor een tientje van eBay, of bij Conrad o.i.d. bestellen mocht je geen eBay + PayPal hebben.

En als ik het goed begrijp dan gebruik je dus alleen VV? (Misschien handig om hier even schema van je leidingen te plaatsen, dan is het wat inzichtelijker voor ons).
Dan zou je keteltemperatuur ook wel naar beneden kunnen (waar staat deze nu op?). Maar ook daar zul je weer even mee moeten experimenteren + meten met IR thermometer (aanvoer/retour) omdat je anders kans hebt dat je ketel gaat pendelen, wat ook niet bevorderlijk is voor je gasverbruik.
Bedankt voor je hulp! Mbt waterzijdig inregelen enz: Alles is aangelegd en men is zonder verdere uitleg/inregeling vertrokken... Vandaar ook dat de pomp meteen in de beveiliging klapte. Ik gebruik alleen VV. Als ik niet ergens een paar radiatoren opendraai gaat de pomp meteen in de temperatuurbeveiliging dus de watertemperatuur moet omlaag als ik ze dicht laat staan. Ik ga eens kijken wat onze huidige keteltemperatuur is, ga er vanuit dat hij maximaal zal staan omdat de vorige bewoners koukleumen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou het zo aanpakken:
  1. Temperatuur verlagen (naar 65-60 kan sowieso wel, lager moet je even experimenteren)
  2. Waterzijdig inregelen (ook debiet per lus van je VV zou je in moeten regelen, heb je debietmeters op je VV-verdeler? (foto?)
  3. Pompschakelaars plaatsen zodat je pompen niet 24/7 draaien
En verder kun je nog wel wat dingetjes tweaken aan je ketel, zoals tapwatertemperatuur, warmhouden etc.

Maar inregelen en meten e.d. is zoals ik zei beter om te doen in de winter. Je huis is nu al warm, dus dan kan het systeem z'n warmte niet goed kwijt en zal je incorrecte metingen krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 06-06-2014 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
Mbt 1:
Ik heb in elk geval alvast eens de ketel gechecked.

Tapwatertemperatuur staat op 45.
Verwarmingsaanvoertemperatuur is 65 graden. Die kan dan een heel stuk naar beneden om te voorkomen dat de beveiliging (37 graden, max voor houten vloer) erin klapt wanneer ik de radiator in de garage dicht ga draaien. Daarvoor hoef ik niet te wachten op de winter lijkt mij? Heb 'm in elk geval maar eens verlaagd naar 39 en de radiator in de garage dichtgezet. Gaat de boel toch nog op slot, dan zet ik 'm naar 38 graden.

2: Ga ik idd deze winter doen. Foto's zal ik ook maken.

Mbt inregelen: De radiatoren boven staan sowieso altijd dicht omdat ik geen verwarming nodig heb op de bovenverdieping. Wanneer ik de radiator in de garage dichtdraai betekent dit dat het water niet meer circuleert als het temperatuurslot erin klapt. De installateur vertelde dat het slecht was voor de ketel als hij ingeschakeld wordt om te stoken en vervolgens het warme water nergens heen kan. Lijkt me ook logisch trouwens...

[ Voor 11% gewijzigd door Toink op 06-06-2014 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
Zit er een avdo of bypass ventiel in de installatie?
Die zorgde er voor dat als alles dicht loopt je toch de waterstroom houd en de ketel afschakelt op retour temp.

Doet hetzelfde als die radiator in de garage.
Er blijft doorstroming als de vv dicht gaat, maar wel warmte vraag van de thermostaat.
Waar de ketel weer op kan reageren omdat de retour temp te hoog wordt.

Avdo gaat open op druk verschil. Dus is niet altijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
Kan het niet vinden in de handleiding. Heeft zo'n ding nog een andere 'schuilnaam'? ;)

Linkje naar technische handleiding: http://www.remeha.nl/file...ie_servicehandleiding.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Jij hebt het over de ketel zelf, ATS79 over je gehele CV-installatie ;) Een bypass is een component wat ergens in je leidingstelsel gemonteerd zit (als hij er zit tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
O :). En hoe herken ik zo'n ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Het is een verbinding van aanvoer naar retour, zoiets: http://www.vloerverwarmin.../1311938795_portfolio.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Misschien dat ik een denkfout maak, maar als je verwarmingsbegrenzer op de verdeler er uit klapt dan staat de thermostaatknop op de verdeler te hoog of is hij kapot. De begrenzer is namelijk een beveiliging.

In jouw geval kun je je cv-water lekker naar 50 graden verlagen, zeker als je de radiatoren boven bijna nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 15:12
nokiaan958GB schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 12:55:
Misschien dat ik een denkfout maak, maar als je verwarmingsbegrenzer op de verdeler er uit klapt dan staat de thermostaatknop op de verdeler te hoog of is hij kapot. De begrenzer is namelijk een beveiliging.

In jouw geval kun je je cv-water lekker naar 50 graden verlagen, zeker als je de radiatoren boven bijna nooit gebruikt.
geldt dit voor elke situatie zo? gebruiken zelf ook zowat alleen maar beneden verwarming. beneden vloerverwarming aanwezig, en 2 grote paneelradiatoren. ook een kickspace in de keuken en een enkele kleine radiator in de gang.

op dit moment is de ketel CV ingesteld op 70 graden

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Nee, je moet goed bedenken dat bij een temperatuurverlaging je radiatorcapaciteit ook hard achteruit gaat. Met 50 graden blijft er dus nog maar weinig capaciteit over. Vandaar dat ik ook zei dat je rustig tot 65-60 graden kunt verlagen, en dat het daaronder proberen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
Dat zal bij mij weinig uitmaken. Ik heb geen radiatoren in gebruik. Is het water warmer dan de vloer kan verdragen dan gaat de rem erop... Die rem zit op 37 graden dus heb 'm nu op 39 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dan kun je de rem beter op 45 graden zetten.
Zo treedt de beveiliging nooit in werking en zal als de ketel aanslaat ook warmte worden afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:37

The Legend

*Plop*

Toink schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 10:38:
Mbt 1:
Ik heb in elk geval alvast eens de ketel gechecked.

Tapwatertemperatuur staat op 45.
Pas op voor legionella!

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op vrijdag 06 juni 2014 @ 20:56:
Dan kun je de rem beter op 45 graden zetten.
Zo treedt de beveiliging nooit in werking en zal als de ketel aanslaat ook warmte worden afgenomen.
Ik begrijp je opmerking niet? Die beveiliging is een laatste redmiddel van mijn vloer en mag eigenlijk ook nooit in werking treden...

Enige wat ik bereik met instellen op 45, is dat het temperatuurslot af en toe inschakelt op momenten dat het te koud is in de woonkamer en de ketel te warm water aanlevert. Dan heb ik dus geen verwarming terwijl dat wel zou moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Nee, beveiliging treedt alleen in werking als een defect te warm water in verdeler komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
een maximaalbeveiliging is een noodstop.
de thermostaat is bedoeld om de temperatuur te regelen,

bij ltv heb je misschien mogelijk geen thermostaat, en moet de temperatuur van het water dat de vloer in gaat op een andere manier worden geregeld. als de ketel 90 graden aanvoert moet dat dus belemmerd worden de vloer in te stromen.

op alle vloerverwarmingverdelers die ik heb gezien zat in ieder geval wel een thermostaatkraan.
deze zorgt voor menging van aanvoer en retourwater tot een temperatuur die is inesteld,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Toink moet even een foto schieten van z'n VV verdeler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrJamez
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:53
Op mijn iSense zit een optie "warmhouden" die alleen 's nachts uit staat. Kan het kwaad om die helemaal uit te zetten (i.v.m. legionella)? Ik denk dat het grootste deel van mijn gasverbruik de afgelopen dagen daar vandaan komt (de rest doet de zonneboiler :)).

Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 20:09
Wat voor ketel heb je? Zit daar een boiler in? Zo nee, geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

DrJamez schreef op maandag 09 juni 2014 @ 11:38:
Op mijn iSense zit een optie "warmhouden" die alleen 's nachts uit staat. Kan het kwaad om die helemaal uit te zetten (i.v.m. legionella)? Ik denk dat het grootste deel van mijn gasverbruik de afgelopen dagen daar vandaan komt (de rest doet de zonneboiler :)).
Kan gewoon uit, duurt het een paar sec langer voor je warm water hebt, legionella heb je geen last van aangezien je water toch tot 60 graden verwarmd word voor het jou bereikt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 15:12
een "paar" seconden scheelde bij mij ongeveer 20 seconden op een leidinglengte van ongeveer 4 meter.
wacht nu ongeveer 30 seconden tegen 10 seconden met warmhoudfunctie.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Met een zonneboiler gok ik dat het verschil in wachttijd met dit weer minimaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
_JGC_ schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:44:
Met een zonneboiler gok ik dat het verschil in wachttijd met dit weer minimaal is.
Je hebt altijd te maken met de "looptijd".
De tijd dat het water in het stuk leiding van de warmtebron tot je tappunt stroomt.
Daar is niets aan te doen, hangt af van leiding diameter, leiding lengte en doorstroomsnelheid.

[ Voor 4% gewijzigd door opuntia1 op 10-06-2014 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
opuntia1 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:53:
[...]

Je hebt altijd te maken met de "looptijd".
De tijd dat het water in het stuk leiding van de warmtebron tot je tappunt stroomt.
Daar is niets aan te doen, hangt af van leiding diameter, leiding lengte en doorstroomsnelheid.
Looptijd ben je altijd kwijt, maar als je bij die looptijd nog eens de aanwarmtijd van de warmtewisselaar op moet tellen, duurt het extra lang voor je warm water gaat krijgen. Met dit weer komt er loeiheet water uit de zonneboiler, als dat niet al teveel leidinglengte naar de ketel af moet leggen maakt het niet uit of je ketel wel of niet warmgehouden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:40
Ik heb gelezen dat het verstandig is de pomp van de CV ketel regelmatig even te laten draaien omdat hij anders vast kan komen te zitten.
Nu is het bij mijn huidige ketel (Remeha Calenta 28C) zo dat als je de stekker er in doet hij eerst zijn opstartprocedure doorloopt en ook de pomp even laat draaien.

Is het vreemd gedacht om op het moment dat er niemand thuis is (in de zomer) en er geen warm water vraag is de ketel met bijvoorbeeld een kaku uit te schakelen om zodoende energie te sparen en ook de pomp af en toe te laten lopen?

Opstarten duur ongeveer 4 minuten dus dat is geen probleem, je moet alleen de tijd opnieuw instellen op de iSense (maar is niet echt noodzakelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Laatst online: 22:11

FlyEragon

Alien Monkeys

Newday schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:29:
Ik heb gelezen dat het verstandig is de pomp van de CV ketel regelmatig even te laten draaien omdat hij anders vast kan komen te zitten.
Elke zichzelf respecterende cv ketelbouwer heeft hiervoor iets verzonnen als het goed is. Elke 24 uur wordt bij de meesten even de pomp gedraaid. Ten minste dat is bij mijn Intergas ketel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zondag 08 juni 2014 @ 15:47:
Toink moet even een foto schieten van z'n VV verdeler :)
De 'oude' zwaardere pomp:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-RnjmKKzavFM/U5GJMj3GbxI/AAAAAAAAI3U/Bh7s_ZnpH2w/w737-h553-no/20140606_112549.jpg

De 'nieuwe' lichtere pomp voor de aanbouw:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/--CdBGvh5Hl8/U5GJHZ_OEEI/AAAAAAAAI3I/qVr9PndKANQ/w737-h553-no/20140606_112538.jpg
engelbertus schreef op zondag 08 juni 2014 @ 13:39:
op alle vloerverwarmingverdelers die ik heb gezien zat in ieder geval wel een thermostaatkraan.
deze zorgt voor menging van aanvoer en retourwater tot een temperatuur die is inesteld,
Dat klopt. Enige probleem is dat als je retourwater veel te warm is, dat mengen met nog heet water leidt tot een full-stop. Vandaar dat vlgs mij ingang en retourtemperatuur qua temperatuur in een range moeten liggen dat het altijd tot 37 graden te mengen is.

[ Voor 35% gewijzigd door Toink op 10-06-2014 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
FlyEragon schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:31:
[...]

Elke zichzelf respecterende cv ketelbouwer heeft hiervoor iets verzonnen als het goed is. Elke 24 uur wordt bij de meesten even de pomp gedraaid. Ten minste dat is bij mijn Intergas ketel zo.
Ok, ik moet even de menu's induiken om te zien of deze functie bij mij staat geactiveerd.

Blijft eigenlijk de vraag of het bij een moderne ketel kwaad kan hem elke dag bij de stekker uit en in te schakelen. Veel verbruiken doet hij niet (ongeveer 5W) maar als hij uit kan is toch meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
Nu is het bij mijn huidige ketel (Remeha Calenta 28C) zo dat als je de stekker er in doet hij eerst zijn opstartprocedure doorloopt en ook de pomp even laat draaien.

Is het vreemd gedacht om op het moment dat er niemand thuis is (in de zomer) en er geen warm water vraag is de ketel met bijvoorbeeld een kaku uit te schakelen om zodoende energie te sparen en ook de pomp af en toe te laten lopen?

Opstarten duur ongeveer 4 minuten dus dat is geen probleem, je moet alleen de tijd opnieuw instellen op de iSense (maar is niet echt noodzakelijk).
Ik heb nog nooit een vastgelopen pomp gehad, ondanks uitschakelen van de gehele ketel. :)
En als de pomp dan niet wil draaien, heel eenvoudig op te lossen door even de schroef aan de voor/achter zijde van de pomp afdraaien en dan de pomp as met een schroevendraaier even los te draaien.
Daarna natuurlijk wel de schroef weer in de pomp draaien.
Er is anders lekkage. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_

Intergas ketel start hier eens per 24 uur de pomp voor 15 seconden op, daarna gaat ie weer slapen. Je zou eens per dag of eens per 2 dagen de ketel in kunnen schakelen zodat ie z'n testprogramma draait, maar vraag me af wat je daarmee bespaart.

Verder is er voor de tijd op je iSense ook een oplossing: batterijen. Ik heb hier nu al meer dan een jaar een iSense hangen met 2dehands batterijen die bij de 2dehands iSense zaten, draait nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Newday
Dat van die batterijen is een goede tip, die zal ik er inzetten.

Nog even wat veder gezocht in het topic en ik kom letterlijk 1 slechte ervaring tegen met uitzetten:
JakeNL in "Gas besparen door middel van CV tuning"
Waarbij het niet zeker is dat dat de reden geweest is.

Voor de rest een aantal die wel probleemloos regelmatig de spanning van de ketel halen dus ik neem aan dat het niet heel veel kwaad kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:19
FlyEragon schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:31:
[...]

Toevallig was ik gisteren bezig met de Q-Solar, toen deed hij het ook, heb alle gasstanden(CV+WW) op uit staan en snapte er eerst niets van, waarom gaat de 3-weg solar open en draait de cv pomp? Om de pomp fit for duty te houden dus >:) Vloerverwarmingspomp ging ook meteen draaien ivm de 10 seconden aanvoer, welke de temperatuursensor passeerde.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
Toink schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 15:34:
[...]

De 'oude' zwaardere pomp:
[afbeelding]

De 'nieuwe' lichtere pomp voor de aanbouw:
[afbeelding]

[...]

Dat klopt. Enige probleem is dat als je retourwater veel te warm is, dat mengen met nog heet water leidt tot een full-stop. Vandaar dat vlgs mij ingang en retourtemperatuur qua temperatuur in een range moeten liggen dat het altijd tot 37 graden te mengen is.
lijkt mij dat je de retour iets beter af moet regelen, maar het lijkt mij dat dat niet eenvoudig is met die kraan. Nu staat hij vol open. dan heb je meer last van een te hoge retour temperatuur op je vloerverwarming of radiator etc.

Is hetzelfde als een radiator zonder voetventiel.
Pagina: 1 ... 78 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.