wiebjuh16 schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 15:52:
Ik zit me afvragen hoe bij de moduline 30 de ruimtecompensatie werkt. Bij familie wordt met WAR en ruimtecompensatie gestookt. Omdat het verbruik vrij hoog is, heb ik de stooklijn bijgesteld. 20gr bij 20gr buiten.
bij -10 staat ie op 55 graden.
Nu is het zo dat het nooit op tijd warm is. Ketel staat om 6.30 ingsteld op 20 graden met aanwarmvervroeging.
Om 11.30 zou ie naar de 21 moeten gaan. Echter is om 14uur middag het nog steeds maar 20 of hooguit 20,5gr.
Ik ken de situatie natuurlijk niet, dus isolatiewaarde van het huis, is de vloerverwarming aangelegd als hoofd of bijverwarming en ga zo maar door. Je geeft aan dat er radiatoren hangen in de vertrekken met vloerverwarming, ik ga er dan van uit dat de vloer als bijverwarming gezien moet worden. De stooklijn staat daarvoor aan de lage kant, want er moet een flink gedeelte met de radiatoren worden opgevangen.
Dan is 20-20 en -10-55 nogal laag, met 35 a 40 graden aanvoer doen radiatoren weinig tot niets.
Nu weet ik dat vloerverwarming traag is, maar zo traag had ik niet verwacht. Nachtverlaging staat momenteel op 17 graden. ( Al zakt de temperatuur nachts niet lager dan 18gr)
Ik heb ook de radiatoren al op stand 3 gezet, voor extra bijverwarming. Vloerpomp staat op stand 2. En van de ketel zelf op stand 2. De radiotorknop bij de vloerverwarmingsunit staat op standje 3,5.
Stel dat je vloer bijverwarming is, dan zal er met de huidige stooklijn ook niet veel warmte de vloer in gaan. Als bij stand 3.5 op de knop 35 graden hoort dan zal met de huidige stooklijn die temperatuur alleen gehaald worden als het vrij koud is. de enige manier om meer afgifte uit je vloer te krijgen is door er meer vermogen in te stoppen, zeker als de afstand tussen de slangen misschien 15 of wel 20cm is.
Zorg dus voor meer warmte in je vloer, stel de knop tegen de 40 graden aan
Mijn advies is om de stooklijn vlakker te zetten, die 20-20 naar 20-25, of als dat niet werkt in zijn geheel omhoog, dus ook die 55 verhogen.
Zet dan de radiatorknoppen in de vertrekken met vloerverwarming terug naar stand 2.5 of 2, dan pakken die alleen in het begin wat warmte mee
Nu stond de ruimtecompensatie op 1, deze heb ik nu naar 5 gezet. Al lijkt dat nog niet echt te helpen.
De ruimtecompensatie kan ik instellen van 0 tot 20. Wie kan mij vertellen hoe de ruimtecompensatie werkt?
De stooklijn verhogen is na mijn idee een nadelig effect voor het gasverbruik.
Ruimtecompensatie zorgt voor een verhoging van de stooklijn als de gewenste ruimtetemp nog niet behaald is.
Dus per graad te lage binnentemp zal er een correctiefactor op de stooklijn gezet worden, de hoogte van die factor kun je instellen.
De stooklijn verhogen is zeker nadelig voor het gasverbruik, maar met de huidige instellingen haal je de gewenste temperatuur niet. Je zult nu bij 10 graden buiten ongeveer 30 a 35 graden aanvoer krijgen, dat is gewoon erg laag en blijkbaar voor jouw situatie niet haalbaar om mee te verwarmen.