Oke, even een crosspost vanuit
"Energieneutraal" huurhuis zo zuinig mogelijk bewonen speciaal voor de verwarmingsexperts.
Binnenkort ga ik mijn nieuwbouw huurwoning betrekken en nu wil ik die graag verwarmen met zo min mogelijk gas. Even de specs:
Rc gevel en dak = 7,0 m2.K/W
Rc begane grond vloer 4,0 m2.K/W
Geïsoleerde voordeur U-waarde = 1,08 W/(m².K).
Kunststof kozijnen voorzien van drielaags glas U-waarde = 0,95 W/(m².K).
Veel en grote zuidgeoriënteerde ramen.
CV-ketel:
Itho BaseCube CW5 (geleverd met aan/uit thermostaat)
Ventilatie:
Itho QualityFlow (WTW-systeem met CO2 sturing per ruimte)
De warmteverliesberekening:
Verwarmingselementen:
Woonkamer, entree en keuken zijn voorzien van 240 m1 vloerverwarming 15 cm h.o.h in 8,5 cm betonvloer.
Badkamer Strada STRW.0.65.100.15.133
Slaapkamer 1 Strada STRW.0.50.100.15.133
Slaapkamer 2 Strada STRW.0.50.090.15.133
Mijn eigen idee:
Het nadeel van de ketel is dat zijn minimumvermogen 6,7kW is, en mijn warmtevraag slechts 4835 (als het buiten -10 is). Stel dat ik met wat elektronica kan regelen dat de cv-ketel bij een warmtevraag eerst checkt of de retour temperatuur onder de 22 graden ligt, zo ja dan gaat die verwarmen (tot de retour-temperatuur boven de 22 graden komt) zo niet dan gaat die niet verwarmen. Als de ketel het water dan verwarmd tot maximaal 40 graden betekend dat dat ik altijd een delta T van 18 graden heb bij het verwarmen van de woning. Dan zou in theorie de ketel niet moeten gaan staan pendelen en dus zuinig moeten stoken. Ook denk ik dat dit vanwege de goede isolatie zonder al teveel comfortverlies moet kunnen (bijvoorbeeld door dit 's ochtends een keer te doen en dat we daar dan de hele dag op kunnen teren). Wat denken jullie hiervan?