Gas besparen door middel van CV tuning Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 104 Laatste
Acties:
  • 1.222.459 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:48
heeft iemand een berekening hoeveel stroom je bespaart met een pompschakelaar? op de websites zie je berekeningen met honderden euro's per jaar, maar die gaan vast uit van 24 uur per dag.

want hoeveel uur draait zo een pomp nou met een schakelaar ervoor? gemiddeld, alsof je gewoon alleen in de avond een stookregime op de woonkamer hebt op 20 graden, zo een 4 uur per dag, waar de vloervarming bijverwarming is.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
In jouw geval zou ik hem lekker met een z-wave relais sturen. Ben je goedkoper uit in aanschaf en nog flexibeler in wanneer je vv wel en niet meeloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
immetjes schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 11:06:
Vorige week is er bij mij een Intergas HRE 36/30 ketel geplaatst. Ben inmiddels het gasverbruik aan het bijhouden op mindergas.nl. En heb de pomp op standje 2 gezet. (standje 1 ga ik ook nog proberen). Ook het vermogen terug geschroefd (alleen of dat zin heeft met modulerende ketel en modulerende thermostaat?)

Komende week worden mijn hal en toilet -beiden op de begane grond- gerenoveerd. De oude vloer gaat eruit en er komt een nieuwe vloer in. Bij elkaar zo'n 6m². Omdat ik me al een tijdje stoor aan de plek en de lelijkheid van de halradiator (een klein dubbel laag ding) vraag ik me af of het zinvol is om -nu er toch gebroken gaat worden- vloerverwarming in de hal en toilet aan te laten leggen.

Nu heb ik de volgende vragen:
1) Heb ik 's ochtends wel een warme vloer? Zo ja, moet ik dan thermostaatkranen monteren op alle radiatoren? Zie ook puntje 2.
2) Moet de CV eerder aan 's ochtends? Is dat dan nog wel efficiënt?
3) Kan de vloerverwarming (met regelklep) gewoon op bestaande radiatorleiding worden aangesloten? Ik lees op internet dat dit mogelijk is tot 5m².
4) Moet er een pomp gemonteerd worden?

Misschien dat iemand hier iets vergelijkbaars heeft geïnstalleerd?
Hier voor dezelfde keuze gestaan. Aangezien onze 2e hal + trap + toilet in het midden van het huis zit (ook geen ruiten of buitendeuren) hebben we voor deze 2 ruimtes de verwarming achterwege gelaten.
Tot nu toe nog geen klachten over gehad.

Het je nog aan muurverwarming gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
mijn pompschakelaar kostte inclusief verzenden 55 euro. een zwave relais is "dom", of je moet een temperatuurmeter ook weer gaan toevoegen waarop hij dan schakelt. lijkt me niet ideaal. en geloof me, heb er ook over nagedacht ja. smart plug 1 van 29,95 ertussen en je kan het zelf simuleren. alleen wat je dan nodig hebt is een zeer regelmatig stookpatroon. bovendien moet je op de e.o.a. manier voorkomen dat koud(er) water je vv in stroomt.

hoe ga je dat regelen dan met een zwave aan/uit regelunit?

@all
wie heeft er ervaring met verwarmde ruiten? misschien een optie voor onze 5,5 m brede schuifpui waar in de winter bizar veel kou vanaf komt.

[ Voor 13% gewijzigd door fabstar81 op 22-01-2014 13:10 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:11
Ik heb een tijdje een simpele tijdschakelaar tussen de pomp van de vloerverwarming gehad. Schakeltijden zelfde als klokprogramma van de thermostaat. Dat werkte in theorie wel, maar als er buiten het stookprogramma iemand de temperatuur omhoog gooide dan liep de vloerverwarming niet mee. En als de pomp niet draaide dan stroomde het water door de bypass op de verdeler rechtstreeks terug naar de ketel :F Zeg maar dag tegen je rendement ;w

Daarom dus voor 4 tientjes een pompschakelaar ertussen en nooit meer omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 16:31

immetjes

HIER is BERN-E

nokiaan958GB schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 13:08:
[...]

Hier voor dezelfde keuze gestaan. Aangezien onze 2e hal + trap + toilet in het midden van het huis zit (ook geen ruiten of buitendeuren) hebben we voor deze 2 ruimtes de verwarming achterwege gelaten.
Tot nu toe nog geen klachten over gehad.

Het je nog aan muurverwarming gedacht?
Nee, niet aan gedacht, goeie. 1 wand zijn gewoon van die Y-tong blokken, de andere kant daarvan is de keuken. Er komt toch een stucadoor om de want vd WC-muur glad te strijken. Ik zal dat ook eens bespreken. Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:55
normaal loopt een vloerverwarmingspomp 24/7 hele jaar door dus.
dus je kan zo uit rekenen wat dat gaat kosten.
ik heb ook een vloerverwarmings pomp thermostaat en wel deze KLIK.
Voordeel van deze is dat je een hysteresis kan instellen.
dwz ik heb de schakelaar op 32c ingesteld met een hysteresis van 2.
Dus hij schakelt in bij 33c en stopt zodra het water onder 31c komt.

Pompt dus alleen als er warm water is en pendelt niet als er maar 1c verschil is.

Synchroon met je c.v. pomp is idealer natuurlijk.
gezien dat veel c.v. pompen ook moduleren is dat weer lastig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Ik heb het verbruik van onze vloerverwarmingspomp met pompschakelaar bijgehouden.
De installatie was opgeleverd met 24/7 draaiende pompen. De pompschakelaar is geplaatst op 6 januari, en op 3 februari heb ik de pomp een standje teruggezet van hoog naar middel. In de zomer draaide de pomp dagelijks heel kort (tegen vastlopen) en een paar keer wat langer toen de temperatuur in huis zo hoog was dat de pompschakelaar dacht dat er verwarmd water door de leiding stroomde :-)
.
Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/verbruik_vloerverwarmingspomp_bg_2013_uur.jpg

Misschien geeft het verbruik per dag meer inzicht:

Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/verbruik_vloerverwarmingspomp_bg_2013_dag.jpg

De pomp heeft in de laatste 365 dagen 92,58 kWh / € 20,77 gebruikt. Had de pompschakelaar er niet op gezeten, dan was dat 591 kWh / € 132,58 geweest.

'nuff said.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
SpikeHome schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 14:26:
normaal loopt een vloerverwarmingspomp 24/7 hele jaar door dus.
dus je kan zo uit rekenen wat dat gaat kosten.
ik heb ook een vloerverwarmings pomp thermostaat en wel deze KLIK.
Voordeel van deze is dat je een hysteresis kan instellen.
dwz ik heb de schakelaar op 32c ingesteld met een hysteresis van 2.
Dus hij schakelt in bij 33c en stopt zodra het water onder 31c komt.

Pompt dus alleen als er warm water is en pendelt niet als er maar 1c verschil is.

Synchroon met je c.v. pomp is idealer natuurlijk.
gezien dat veel c.v. pompen ook moduleren is dat weer lastig ook.
ik heb dezelfde besteld. inderdaad de hystereis is in te stellen. ik ben nog beetje zoeken naar de juiste instellingen, maar ik kom zelf uit op een besparing van zo een 87 euro per jaar, gebaseerd op dat de pomp 16 uur uit staat per dag.

over of als hij synchroon schakelt met de cv pomp idealer is zijn de meningen verdeeld. ik heb vorige week een extra kabel getrokken van de zolder naar de vloerverwarmingverdeler met de intentie inderdaad de vloerverwarmingpomp synchroon door de ketel te laten schakelen, maar uiteindelijk toch voor een pompschakelaar gekozen.

dit onder meer doordat de pomp gelijk schakelt met de cv-pomp zonder vertraging. er wordt dus eerst koud(er) water de vloer in gepompt voordat het warme water uit de ketel bij de verdeler is. hoewel het verschil minimaal zal zijn, uiteindelijk toch maar pompschakelaar. qua prijs scheelde het misschien 15 euro, dus daar hoefde ik het niet voor te doen...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:56
Oxellaar schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:44:
Heimeier heeft een oplossing bedacht voor ons tuners.....
De A-exact maakt inregelen wel heel makkelijk.
Oxellaar, ken jij ook betaalbare debiet regelaars zonder thermostaat? Ik had een tijd geleden een en ander gevonden, maar die waren ruim 2x duurder dan die A-exact.

Eigenlijk zoek ik betaalbare (zeg dus €30,- per stuk als A-exact) debiet regelaars die ik tussen mijn verdeler en 15mm knel kan zetten.

Alle radiatoren hier zijn namelijk direct op een verdeler aangesloten. En de radiatoren die een thermostaat kraan hebben zijn d.m.v. onderblok aangesloten met een insert voor de kraan.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-10 18:40
Ik ben net begonnen met het tunen van mijn CV maar loop toch tegen een paar kennis probleempjes aan :)
Mijn ketel (Vaillant VHR 24-28C) stond continu hard te blazen en na het verwarmen voelde het snel weer koud.
Typisch gevalletje van een niet ingerichte installatie.

Ik ben begonnen met de temperatuur te meten: Uit 80C, in 80C (kan 90 zijn, thermometer gaat maar tot 70).
Als eerste dus de cv-aanvoertemperatuur (Vaillant instelling d01) van 90C naar 60C gezet.
Ook de cv-deellast van 65% naar 45% gezet. Dit puur uitproberen aangezien ik nog tijd moet maken om alle ruimtes goed op te meten.
Ik zie nu dat de temperatuur uit rond de 50-60C is en ongeveer 8-15 graden minder als het terug komt. Een kleine vooruitgang dus.

Ik heb nog een aan/uit thermostaat hangen.
Ik loop tegen het probleem aan dat ik niet precies weet wat de instellingen van de CV-ketel betekenen.
Met name deze:
d 01 - Instelling van de cv-aanvoertemperatuur
d 02 - Instelling van de warmhoudtemperatuur
d 03 - Instelling van de warmwateruitstroom- temperatuur

Mijn vragen:
  1. Wat betekenen de bovenstaande instellingen (met het oog op tuning)?
  2. Om de retour temperatuur verder te verlagen, heeft het zin om de pompnaloop op bijv. 1 minuut te zetten? Deze staat nu op 5 min.
  3. Ik heb nu het idee dat hij vaker in pompnaloop staat. Kan dat kloppen?
  4. Voor de zekerheid, de pompsnelheid in de Vaillant is niet in te stellen toch?
Mijn radiatoren zijn trouwens nog erg standaard en zonder thermostaat. Ik weet eerlijk gezegd niet of en hoe ik die kan inregelen met het oog op het verlagen van de retour temperatuur.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:55
d.01 heb je nu zojuist aangepast.
d.02 is de warmhoudtemperatuur voor tapwater, die functie kan je ook uitschakelen, gaat ie op 32 geloof ik
d.03 is de temperatuur van je tapwater, zou 60 moeten zijn.

Nadraaitijd pomp zou je naar 2 minuten kunnen zetten, na 2 minuten pompen is de meeste warmte wel uit je ketel en sta je daarna alleen maar doelloos leidingruis te genereren.

Pomp op die ketel kan je niet instellen, zal je moeten tweaken met een condensator als je die wilt verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Radiatoren zonder thermostaat of voetventielen inregelen kan ook gewoon met normale radiatorkranen. Net zover open/dicht draaien tot je een mooie deltaT hebt bereikt. Daarna wel even streepje zetten zodat je de instelling nog weet als je er ooit aan draait. Of de knop er even afdraaien en kijken of je dubbel instelbare kranen hebt.

Modulerende thermostaat is op Marktplaats vaak niet zo duur, daarmee wordt het ketelgedrag ook rustiger.

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2014 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
Thanks! Nadraaitijd zal ik inderdaad verlagen, radiatoren proberen dichter te zetten zonder dat het ten koste gaat van comfort en geluid.
Instellen van d01 heeft niets te maken met tapwater toch? daar is d02 en d03 voor.

Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een condensator/dimmer bij de pomp? Ik lees hier eea, maar snap er niets van. Ik moet gewoon weten wat wel, niet en hoe iets kan :)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:18
Ik heb het idee dat er ergens bij ons thuis niet goed is. Ik heb net een overzicht gekregen vanuit Nuon.

periode: september en oktober 2013: 132m3 gas
periode: november en december 2013: 377m3 gas!!!

Volgens hun overzicht heb ik de afgelopen 2 maanden 3x!!! zoveel verbruikt dan onze omgeving.
Vergelijkin Gas

Wij wonen net iets meer dan een jaar in dit huis. Om 18:00 uur is het 21 graden en om 21:40 gaat deze uit naar 15 graden. Dit 7 dagen per week. Voor mijn gevoel is ons huis dan zo lek als een mandje. In deze periode gebruiken wij circa 7m3 per dag aan gas. Wij hebben op alle radiatoren, radiator folie.

We zijn er echt wel bewust mee bezig maar dan 3x zoveel dan onze omgeving? Iemand een idee?

[ Voor 8% gewijzigd door Deef_K op 22-01-2014 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:59
Neefdave schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 17:45:
Ik heb het idee dat er ergens bij ons thuis niet goed is. Ik heb net een overzicht gekregen vanuit Nuon.

Volgens hun overzicht heb ik de afgelopen 2 maanden 3x!!! zoveel verbruikt dan onze omgeving.
[afbeelding]

Wij wonen net iets meer dan een jaar in dit huis. Om 18:00 uur is het 21 graden en om 21:40 gaat deze uit naar 15 graden. Dit 7 dagen per week. Voor mijn gevoel is ons huis dan zo lek als een mandje. In deze periode gebruiken wij circa 7m3 per dag aan gas.

We zijn er echt wel bewust mee bezig maar dan 3x zoveel dan onze omgeving? Iemand een idee?
Is niet heel raar denk ik. Gezien het gemiddeld in de maanden september en oktober gewoon warmer was.
Temperatuur per maand gemiddeld:
September: 14,4
Oktober: 12,2
November: 6,7
December: 5,9

Bron: http://www.weerstatistieken.nl/2013/november

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-10 15:28

JdM

Humbled

Voor ik een monteur laat komen wil ik graag de vraag hier even stellen, misschien dat iemand iets zinnigs kan zeggen. Ik zit met het volgende:
Mijn ketel (Vaillant 24-28c) heeft sinds een week iets vreemds bij vragen van tapwater. Ik hoor wanneer ik onder de douche sta (ketel hangt op de zolder in de buurt) dat het toerental van de ventilator van de ketel fluctueert. Ik dacht dat de ketel misschien op een grensgeval van waterdebiet leverde waarop het toerental wordt afgeregeld, dus ik heb ik op de warmtewisselaar waterzijdig, de flow op maximaal gezet om debiet-grensgevalletjes uit te sluiten.
Het probleem blijft dus bestaan, ook voel ik dat de temperatuur van het douchewater een beetje wisselt en als ik op de ketel kijk dan zie ik dat ook terug op het display.
De temperatuur wisselt tussen 71 en 76 graden, terwijl de maximaal temperatuur lager staat ingesteld.
Ook wanneer ik de maximaal temperatuur naar het maximum zet (65 graden) blijft de situatie gelijk.
Vreemde bijkomstigheid: de warme start-temperatuur (d02 in het menu) staat vast op 32 graden, terwijl volgens de handleiding hier een waarde in te voeren moet zijn tussen 35 en 60 graden.
De twee regels hierboven zijn overigens bij mijn weten ook zo geweest toen de toerental-/temperatuurwisseling nog niet voorkwam.
CV leidingen worden niet warm tijdens watervraag, hiermee denk ik dat de driewegklep is uitgesloten.
De ketel is 3 maanden geleden nog geserviced.
Iemand een ideetje? Zo niet, ga ik een monteur laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Als je een onderhoudscontract heb komen ze toch voor "niks"? Gewoon laten komen kijken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[b]daxy schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:48

Heeft er iemand ervaring met het plaatsen van een condensator/dimmer bij de pomp? Ik lees hier eea, maar snap er niets van. Ik moet gewoon weten wat wel, niet en hoe iets kan :)
Ik heb dezelfde ketel, met een 4uF condensator werd de ketel onhoorbaar en mijn huis fijn warm MAAR met douchen moduleerde de ketel veel te laat terug waardoor hij in de maximaalbeveiliging knalde.
Stomme ketel blijft vol gas doorgaan als de temperatuur van het tapwater bereikt was omdat de regellus later feedback gaf.

Ik zou dus 6 of 8 uF in serie proberen. 1 van de pompaansluitingen van de print loshalen, op de ene kant van de condensator zetten, nieuw kabeltje van de andere kant van de condensator naar de print.
Netjes vastzetten met een tiewrap en klaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:56

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Neefdave schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 17:45:

[afbeelding]

Wij wonen net iets meer dan een jaar in dit huis. Om 18:00 uur is het 21 graden en om 21:40 gaat deze uit naar 15 graden. Dit 7 dagen per week. Voor mijn gevoel is ons huis dan zo lek als een mandje. In deze periode gebruiken wij circa 7m3 per dag aan gas. Wij hebben op alle radiatoren, radiator folie.

Vertel eens iets over je woning. Ik doe nu rond de 3m3 per dag incl. tap en koken
Eengezinswoning 8:30 - 17:00 17c 17:00 - 22:30 18.5 Nacht 10c

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 22-01-2014 19:00 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Hoekhuis met zolder uit 1982. Woonoppervlakte 112m². Alleen radiatoren beneden staan open, computer alleen wanneer ik er zit. Hebben wel een zonneboiler maar die doet nu niet zoveel.

CV-ketel is net nieuw Intergas HRE36/30 icm Honeywell Chronotherm touch modulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Hier een appartement uit 1988 van 56m2 en ik zit op 6,4m3 per dag als er iemand de hele dag thuis is en de verwarming aanheeft. Inclusief koken en douchen.

Maar voordat we helemaal offtopic gaan... Je kunt beter hier even rondkijken en vergelijken: Wat is jouw actuele energieverbruik? dat topic is daar beter geschikt voor.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2014 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
revolution-nl schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 18:50:
[...]

Vertel eens iets over je woning. Ik doe nu rond de 3m3 per dag incl. tap en koken
Eengezinswoning 8:30 - 17:00 17c 17:00 - 22:30 18.5 Nacht 10c
18,5 ??! Als ik hem op 18,5 zet dan vind ik dat echt onbehagelijk koud hoor.. Helemaal als je stil tv kijkt ofzo. Dat is toch geen kamertemperatuur?

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Ik heb de cv-ketel aanvoer temperatuur maar eens teruggezet op 80 graden. Ik zie dan op de ketel dat die toch 74 graden vraagt om 21 graden te bereiken / te houden. Als ik hem op 70 graden zet moet hij dus meer moeite doen om deze op 21 graden te houden omdat de temperatuur vaker inzakt? Dus meer pendelt, dus meer verbruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Neefdave schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 18:19:
Als je een onderhoudscontract heb komen ze toch voor "niks"? Gewoon laten komen kijken dan.
Klein ketelonderhoud doe ik zelf, ik heb geen onderhoudscontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bart_Denon schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 19:04:
[...]

18,5 ??! Als ik hem op 18,5 zet dan vind ik dat echt onbehagelijk koud hoor.. Helemaal als je stil tv kijkt ofzo. Dat is toch geen kamertemperatuur?
Ik vind dat ook niks, ik zit vaak in een t shirtje en dan is soms de ondergrens van de 20,5 nog fris zat, als ik hem op 19,5 zou zetten zou ook de cv de hele week niet aan slaan, dus de 3 cuub zal alleen tapwater en koken zijn.
10 graden in de nacht doet toch ook niets, net als 15 of 18, daar komt hij niet met dit weer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:41

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

[...]

Mietje :+. Staat hier op 18 en dan zit ik in een t shirt. Gaat eigenlijk Allen in de avond vanaf 22.00 even naar 18.5 on de warmte in de kamers boven er in te krijgen.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Notna schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 19:25:
[...]

Mietje :+. Staat hier op 18 en dan zit ik in een t shirt. Gaat eigenlijk Allen in de avond vanaf 22.00 even naar 18.5 on de warmte in de kamers boven er in te krijgen.
Meer vet op je botten? :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:06
JdM schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 18:08:
Vreemde bijkomstigheid: de warme start-temperatuur (d02 in het menu) staat vast op 32 graden, terwijl volgens de handleiding hier een waarde in te voeren moet zijn tussen 35 en 60 graden.
Volgens mij is in de ECO-modus die temperatuur 32 graden. Waarom dat buiten de instelbare range ligt weet ik niet, maar dat is bij mijn ketel ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
RudolfR schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 19:34:
[...]
Volgens mij is in de ECO-modus die temperatuur 32 graden. Waarom dat buiten de instelbare range ligt weet ik niet, maar dat is bij mijn ketel ook zo.
Klopt:
Dit komt van instelling d.04:
0 = ”ECO” (min. is 32 °C)
1 = ”COMFORT” (ingestelde warmhoudtemperatuur via d 02)
2 = ”SOLAR ECO” (solarbedrijf zonder warmhoudfunctie)
3 = ”SOLAR COMFORT” (solarbedrijf met ingestelde warmhoudfunctie via d 02, fabrieksinstelling 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
Notna schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 19:25:
[...]

Staat hier op 21, dan maar een mietje ;)
18 is voor ons gewoon niet te doen, wil best besparen op me gas maar de kwaliteit van het leven hoeft er niet onder te lijden voor mij. Misschien dat ik er op terug kom als de voor en achter gevel geïsoleerd worden (huis bouwjaar 1973).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je thermostaat een afwijking heeft van een graad of 3 kan 18C best lekker zijn hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
Proton_ schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 18:33:
[...]

Ik heb dezelfde ketel, met een 4uF condensator werd de ketel onhoorbaar en mijn huis fijn warm MAAR met douchen moduleerde de ketel veel te laat terug waardoor hij in de maximaalbeveiliging knalde.
Stomme ketel blijft vol gas doorgaan als de temperatuur van het tapwater bereikt was omdat de regellus later feedback gaf.

Ik zou dus 6 of 8 uF in serie proberen. 1 van de pompaansluitingen van de print loshalen, op de ene kant van de condensator zetten, nieuw kabeltje van de andere kant van de condensator naar de print.
Netjes vastzetten met een tiewrap en klaar.
Hmm, 4uF is te weinig dus, wat zou het schelen als ik dan een 8uF zou gebruiken?
Heb je een voorbeeldje (linkje bij conrad.nl) welke zouden werken?
Er zijn zo veel verschillende soorten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Kwestie van wennen en niet in een hemdje rondlopen. D'r was een tijdje terug een item op radio 1 over een professor in Maastricht die testen deed met kamertemperaturen en de effecten daarvan. Na een gewenningsperiode kwam hij zelfs tot temperaturen rond de 16 graden uit die mensen als niet-storend ervaarden. Daarbij waren er zelfs wat kleine positieve gezondheidseffecten.

Dat is me hier ook te koud, maar ik als niet-koukleum hoef het voor mezelf nooit warmer te hebben dan 18,5. Die enkele keer per jaar dat het wel gebeurt omdat ik moe ben trek ik een trui aan, zet de kachel wat hoger of ik pak een fleecedekentje. Vrouwen zijn echter weer kouwelijker dan mannen, maar die schijnen ook eerder naar een dekentje dan wel trui te grijpen :)

Maarja bij vrienden van me zitten ze vrolijk in hun overhemdje in de winter, tja, dan gaat de kachel wel naar de 22 :P Bij ons ging altijd eerst de trui aan en daarna de kachel, pa en ma stoken ook iets van 19,5 maximaal voor hunzelf terwijl ze ook al richting de 60 gaan. Gevolg is wel dat ze in een grote vrijstaande woning uit 1980 1650m3 wegstoken, wat echt keurig is. De cv-ketel brandt daar ook netjes rustig nu, binnenkort vloerisolatie doen en dan zal het wel weer verder dalen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2014 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

1.83 @ 79 Kg. Valt wel mee?
Verwijderd schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 19:50:
Als je thermostaat een afwijking heeft van een graad of 3 kan 18C best lekker zijn hoor..
Nope, geijkt met 4 thermostaten. 18 is hier echt 18 :)

En kwaliteit van leven minder? Ik kan hetzelfde zeggen over 21. Ik zou daarbij wegzweten hier in huis. 18.5 is al op het randje imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Dames,............dit is een gasbesparingstopic :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Ik denk een kwestie van gewenning maar het ligt denk ik ook aan je huis, bij mijn ouders en vrienden met een jaren 30 woning heb ik het koud bij 20c op de thermostaat. 18.5 vind ik in onze nieuwbouwhut dan behagelijker. In het weekend gaat de bioethanol haard nog wel eens aan dan zit ik 21c met een tshirt op de bank. Dan stoven we echt weg.

Mijn vriendin zit ongeacht de temperatuur met een kleedje op de bank.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Neefdave schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 19:08:
Ik heb de cv-ketel aanvoer temperatuur maar eens teruggezet op 80 graden. Ik zie dan op de ketel dat die toch 74 graden vraagt om 21 graden te bereiken / te houden. Als ik hem op 70 graden zet moet hij dus meer moeite doen om deze op 21 graden te houden omdat de temperatuur vaker inzakt? Dus meer pendelt, dus meer verbruikt?
Bij 80 graden blijft er weinig meer van je HR rendement meer over, zo te horen valt er veel te winnen in jouw setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

daxy schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 19:36:
[...]

Klopt:
Dit komt van instelling d.04:
0 = ”ECO” (min. is 32 °C)
1 = ”COMFORT” (ingestelde warmhoudtemperatuur via d 02)
2 = ”SOLAR ECO” (solarbedrijf zonder warmhoudfunctie)
3 = ”SOLAR COMFORT” (solarbedrijf met ingestelde warmhoudfunctie via d 02, fabrieksinstelling 1)
Instelling d04 staat op 0 inderdaad. Goed om te horen dat die 32graden dus blijkbaar normaal is.

Heb nu het ventilatorgedrag bij warmtevraag voor cv ook even bekeken, dan gebeurt precies hetzelfde als bij het douchen namelijk op en neer gaan van het toerental op een ogenschijnlijke willekeurige wijze.
Mijn ketel heeft een ritmestoornis :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

daxy schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 20:02:
Heb je een voorbeeldje (linkje bij conrad.nl) welke zouden werken?
http://m.conrad.nl/ce/nl/...mm8-F-450-VAC-5-?ref=list

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
The Lord schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:19:
[...]

Oxellaar, ken jij ook betaalbare debiet regelaars zonder thermostaat? Ik had een tijd geleden een en ander gevonden, maar die waren ruim 2x duurder dan die A-exact.

Eigenlijk zoek ik betaalbare (zeg dus €30,- per stuk als A-exact) debiet regelaars die ik tussen mijn verdeler en 15mm knel kan zetten.

Alle radiatoren hier zijn namelijk direct op een verdeler aangesloten. En de radiatoren die een thermostaat kraan hebben zijn d.m.v. onderblok aangesloten met een insert voor de kraan.
De A-exact is ook leverbaar als radiator insert, die lijkt wel minder makkelijk leverbaar.
Als je in die link bij documentatie de bovenste pdf bekijkt staat de insert op de laatste pagina.
Bart_Denon schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 19:46:
[...]

Staat hier op 21, dan maar een mietje ;)
18 is voor ons gewoon niet te doen, wil best besparen op me gas maar de kwaliteit van het leven hoeft er niet onder te lijden voor mij. Misschien dat ik er op terug kom als de voor en achter gevel geïsoleerd worden (huis bouwjaar 1973).
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11140166/Screenshot_2014-01-22-21-33-28.jpg
Zo erg is het niet bij jouw met 21 graden :+
Nu is bijna 25 graden wel een uitschieter om eerlijk te zijn, blokje teveel in de kachel gedaan.
Maar ik vind het heerlijk, voor geen goud 18 graden als normale temperatuur, komop zeg.
Ik heb er altijd een enorme hekel aan om bij mensen over de vloer te komen waar het altijd 18 graden is.
Het is voor mij een ongezellige kille temperatuur, ik hou dan lekker mijn jas aan :(

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-09 22:22
Hier is het van 17.00 uur tot 23.00 uur 22 graden op de begane grond en 21 graden op de verdieping.
Nachtverlaging is 1,5 graad, maar dat word bijna nooit gehaald.

Vrijstaande woning 2013, 700m3 / 190 m2,
Gasverbruik gisteren was 6,8 m3, 5,4 m3 voor verwarming, warmwater 1,4 m3. (dagelijks badderende meid van 3 en een half)

Ja, het zou zuiniger kunnen maar wij zijn nu eenmaal, zo als ik het zelf noem, 'comfortmensen' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
revolution-nl schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 20:49:
[...]

Bij 80 graden blijft er weinig meer van je HR rendement meer over, zo te horen valt er veel te winnen in jouw setup.
Leg dat eens uit? Ik heb er weinig aan gedaan. Stand pomp 2. Nadraaitijd 2min. Delta bij de ketel is circa 18 graden.

Ik denk dat 1 grote boosdoener bij ons ook wel het douchen is. Ik zie dat ik vanochtend al 0,5m3 verbruikt heb en dat ben alleen ik. Mijn vriendin doucht nog warmer en vaak ook langer dus ik denk dat wij aan douchen per dag al meer dam 1m3 verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Neefdave schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 18:19:
Misschien als je een leaseketel, of duur abonnement hebt, maar anders zul je toch moeten betalen.
Kan ook niet anders, er is nu eenmaal niets voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

'Duur abonnement' valt wel mee toch? All in warmte service van Feenstra (NUON) is 11 euro in de maand. Dat is ongeveer hetzelfde als een niet all in bij een henk om de hoek.

Vraag; Mijn Jaga convector voor zolder komt vandaag binnen en ik het meteen goed doen natuurlijk. Dus een bezoekje aan de warmte service om de hoek is wel nodig. Dat gezegd hebbende:

De radiator die er nu hangt heeft een gewone draaiknop. die wil ik vervangen voor dit:

http://www.warmteservice....voeler-RA-2980/p/44551105

Reden voor Danfoss is omdat ik ooit nog eens op een Honeywell digitaal gestuurde thermostaat radiator versie wil overstappen en ik geloof ik dan het beste dit kan nemen? Andere suggesties zijn altijd welkom uiteraard.

Verder zal er een voetventiel op moeten om te kunnen knijpen. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer, maar (afhankelijk van de situatie kan het nog varieren in recht of anders) ik geloof dat ik dit nodig heb niet?

http://www.warmteservice....T-RL1-3723-1-2/p/44954705

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
die danfoss heb ik ook laatste door heel mijn huis laten vervangen. heb er geen verstand van maar ze doen het prima.
weet niet of je ooit nog eens aan domotica wilt gaan doen, maar anders zijn de danfoss living connect misschien wat voor je.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Neefdave schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 23:01:
[...]

Leg dat eens uit? Ik heb er weinig aan gedaan. Stand pomp 2. Nadraaitijd 2min. Delta bij de ketel is circa 18 graden.

Ik denk dat 1 grote boosdoener bij ons ook wel het douchen is. Ik zie dat ik vanochtend al 0,5m3 verbruikt heb en dat ben alleen ik. Mijn vriendin doucht nog warmer en vaak ook langer dus ik denk dat wij aan douchen per dag al meer dam 1m3 verbruiken.
Je ketel haalt pas echt zijn HR rendement bij retourtemperaturen van <55c, hoe lager de retourtemperatuur hoe meer condensatie van je rookgassen hoe meer rendement. Voor traditionele een traditionele radiator setup is een retourtemperatuur van 40-45c een mooi streven.

http://www.praktischduurz...nt-uit-je-cv-installatie/

Kijk ook naar de temperatuur van je tap water, deze heb ik in de zomer bijv. op 40c staan en in de winter 45-50c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ik dacht dat tap niet op lager dan 60 mocht staan ivm met legionella gevaar? nouja het zal wel mogen maar of het slim is, dat is een ander verhaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Lijkt me inderdaad geen slimme. In 9 van de 10 gevallen zal het niet tot een besmetting voeren, maar zonder regelmatige monsternames kan je eigenlijk pas zien of er een probleem is wanneer iemand ziek wordt. Besparen is goed, maar je tapwater moet je gewoon boven de 60 graden laten staan (of er een dikke waarschuwing bij zetten.. ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
@ fabstar81

Een andere oplossing voor de vloerverwarmingspomp is deze te schakelen via de HR ketel.
Zie mijn bijdrage: Pomp vloerverwarming schakelen via HR ketel
Hierdoor draait de pomp uitsluitend wanneer dat moet.
Schakeling geschiedt d.m.v. een relais zodat de elektronica van de ketel niet noemenswaardig wordt belast. Een din-rail tijdklok laat de pomp 3 dagen per week 1 minuut draaien om vastzitten te voorkomen.
Dit systeem loopt nu ruim een jaar en werkt perfect.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
HvB83 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:43:
Lijkt me inderdaad geen slimme. In 9 van de 10 gevallen zal het niet tot een besmetting voeren, maar zonder regelmatige monsternames kan je eigenlijk pas zien of er een probleem is wanneer iemand ziek wordt. Besparen is goed, maar je tapwater moet je gewoon boven de 60 graden laten staan (of er een dikke waarschuwing bij zetten.. ;)).
Hangt nogal van de installatie en het gebruik af.
Als je een toestel met voorraad hebt zou ik niet lager dan 60 gaan, je toestel is dan de ideale omgeving om legionella te kweken. Heb je een toestel zonder voorraad kan je gerust lager gaan als je dagelijks je douche gebruikt. Na 2 weken vakantie wel je leidingen doorspoelen.

Dat doorspoelen moet je sowieso doen, ook als je uitstroomtemperatuur >60 graden is. Na je mengkraan is het water max 40 graden, daarna komt nog anderhalve meter slang en een douchekop. Ideale plek om legionella te kweken in de zomerdagen als jij op vakantie bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 29-09 16:50
Wellicht (her)kent iemand dit?
Ik heb een Vaillant Combi, type vhr 35/4c.

In de installatiehandleiding staat (ondermeer):
code:
1
2
3
4
d. 14 
Ingestelde toerental cv-pomp Ingestelde waarde in %. 
Mogelijke instellingen:
Auto, 53, 60, 70, 85, 100%

Standaard is dit Auto. De pomp draait dan op verschillende snelheden, afhankelijk van hoe het systeem dat zelf het beste vindt. (?)
Regelmatig maakt de hele installatie erg veel ruis-geluid, dus ik wil de snelheid van de pomp verlagen. Kan ik dan ongestraft bijv 60% instellen, of heeft dat vervelende bij-effecten?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Laatst online: 04-10 22:01
_JGC_ schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 10:10:
[...]

Als je een toestel met voorraad hebt zou ik niet lager dan 60 gaan, je toestel is dan de ideale omgeving om legionella te kweken. Heb je een toestel zonder voorraad kan je gerust lager gaan als je dagelijks je douche gebruikt. Na 2 weken vakantie wel je leidingen doorspoelen.

Dat doorspoelen moet je sowieso doen, ook als je uitstroomtemperatuur >60 graden is. Na je mengkraan is het water max 40 graden, daarna komt nog anderhalve meter slang en een douchekop. Ideale plek om legionella te kweken in de zomerdagen als jij op vakantie bent.
Daar zeg je wat. Nooit bij stil gestaan dat ik de boilerfunctie van de CV uit heb gezet. Heb wel de temperatuur op de 60 graden gehouden ivm het legionella-verhaal. Maar dat gaat dus niet helemaal op als ik het goed begrijp.
Hoe moet ik dat eigenlijk zien? Geloof nooit dat het boilerdeel van de CV fysiek uitgeschakeld wordt. De CV zal dus altijd een x aantal liter water in huis hebben. Dat zal door het opwarmen van de CV voor de verwarmingsfunctie mogelijk ook mee opgewarmd worden. Kom je (in ons geval) weer in de buurt van die 40-60 graden. Dus wellicht toch niet handig om de tapwatertemperatuur naar 40 te zetten? (puur om het water wat in de CV aanwezig is dan he.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Notna schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 07:46:
'Duur abonnement' valt wel mee toch? All in warmte service van Feenstra (NUON) is 11 euro in de maand. Dat is ongeveer hetzelfde als een niet all in bij een henk om de hoek.

Vraag; Mijn Jaga convector voor zolder komt vandaag binnen en ik het meteen goed doen natuurlijk. Dus een bezoekje aan de warmte service om de hoek is wel nodig. Dat gezegd hebbende:

De radiator die er nu hangt heeft een gewone draaiknop. die wil ik vervangen voor dit:

http://www.warmteservice....voeler-RA-2980/p/44551105

Reden voor Danfoss is omdat ik ooit nog eens op een Honeywell digitaal gestuurde thermostaat radiator versie wil overstappen en ik geloof ik dan het beste dit kan nemen? Andere suggesties zijn altijd welkom uiteraard.

Verder zal er een voetventiel op moeten om te kunnen knijpen. Nu zie ik door de bomen het bos niet meer, maar (afhankelijk van de situatie kan het nog varieren in recht of anders) ik geloof dat ik dit nodig heb niet?

http://www.warmteservice....T-RL1-3723-1-2/p/44954705
Hmm, radiator is net binnen en blijkbaar heb ik dit nodig:

http://www.warmteservice....s-%28100%25%29/p/45252305

Met dan nog een losse thermostaatknop erop ala dit:

http://www.warmteservice....-M30-wit-RAX-K/p/44558355

Dan zit er dus alleen geen voetventiel op.... Geen idee ook of ik die erop ga krijgen en dan vooral: hoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Volgens mij heb je het verkeerd. Je hebt toch alleen de thermostaat ventiel en de thermostaatknop nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Remco45 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 09:57:
@ fabstar81

Een andere oplossing voor de vloerverwarmingspomp is deze te schakelen via de HR ketel.
Zie mijn bijdrage: Pomp vloerverwarming schakelen via HR ketel
Hierdoor draait de pomp uitsluitend wanneer dat moet.
Schakeling geschiedt d.m.v. een relais zodat de elektronica van de ketel niet noemenswaardig wordt belast. Een din-rail tijdklok laat de pomp 3 dagen per week 1 minuut draaien om vastzitten te voorkomen.
Dit systeem loopt nu ruim een jaar en werkt perfect.
heb al een pompschakelaar :) en de calenta heeft aparte externe pompaansluiting. daar hoef je weinig aan te tweaken :)

ben nu wel blij...hoef denk ik niet nóg meer te besparen.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
[...]

In een hoop installaties is de leidingloop ook niet dusdanig dat alles regelmatig wordt doorgespoeld; met soms een 2e badkamer die zeer onregelmatig wordt gebruikt, bijkeuken die maar eens in de zoveel tijd wordt gebruikt, loze einden die nooit zijn weggehaald etc. En natuurlijk maar weinig mensen spoelen wekelijks elk tappunt. Tuurlijk voorkom je het niet allemaal door je tapwater hoger te verwarmen, maar door het lager in te stellen wordt het probleem wel duidelijk verergert. Vandaar een kleine waarschuwing, dan kan iedereen daarna zelf doen wat hij wil. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Laatst online: 29-09 16:50
sjimmie schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 10:19:
Wellicht (her)kent iemand dit?
Ik heb een Vaillant Combi, type vhr 35/4c.

In de installatiehandleiding staat (ondermeer):
code:
1
2
3
4
d. 14 
Ingestelde toerental cv-pomp Ingestelde waarde in %. 
Mogelijke instellingen:
Auto, 53, 60, 70, 85, 100%

Standaard is dit Auto. De pomp draait dan op verschillende snelheden, afhankelijk van hoe het systeem dat zelf het beste vindt. (?)
Regelmatig maakt de hele installatie erg veel ruis-geluid, dus ik wil de snelheid van de pomp verlagen. Kan ik dan ongestraft bijv 60% instellen, of heeft dat vervelende bij-effecten?
Om mijzelf nog wat aan te vullen, dit is wat de installatiehandleiding er nog meer over zegt:
De hrEXCLUSIEF is voorzien van een toerengeregelde
pomp die zich zelf aanpast aan de hydraulische omstandigheden en de warmtevraag van de cv-installatie.
Bij bijzondere omstandigheden kan via het diagnosesysteem de pompcapaciteit in vijf stappen op resp. 53, 60,
70, 85 of 100 % van de maximale pompcapaciteit
worden ingesteld. De toerenregeling is hiermee uitgeschakeld.
edit: Ik hoop met verlaging van de snelheid niet alleen minder ruis te krijgen, maar ook een betere verhouding tussen aanvoer en retour temperatuur. Er zijn namelijk alleen 2 radiatoren open in het hele huis.

[ Voor 8% gewijzigd door sjimmie op 23-01-2014 11:24 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Inderdaad. Als we op vakantie zijn geweest spoel ik de boel even door op 80c.

Ik heb deze setup al 3 jaar zo rijden, dus als er nu niets gebeurt zal dat in de toekomst bij hetzelfde gebruik ook niet zo zijn :)

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 23-01-2014 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Neefdave schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 10:59:
Volgens mij heb je het verkeerd. Je hebt toch alleen de thermostaat ventiel en de thermostaatknop nodig?
Als ik de Jaga convector wil aansluiten dan zitten de aansluitingen onderelkaar aan de rechter kant. Om de convector zit een kast. Ik heb dus niet heel veel ruimte om 2 aparte koppelingen om de convetor zelf te doen, waardoor de eerdergenoemde koppeling dus uitkomst bied. Het enige nadeel wat ik heb is dat ik niet de retour leiding kan knijpen met dat ding. Ik kan er wellicht wel een extra voetventiel opzetten maar of dat raadzaam is weet ik niet.

Edit:

Zoals dit dus:

Afbeeldingslocatie: http://pimvanderzwet.files.wordpress.com/2011/03/p1010563.jpg

Punt is alleen dat de leidingen bij mij niet uit de grond komen maar uit de muur rechts van de radiator. dus Ik moet ff creatief worden met leidingen :+ (of de verwarming dermate hoog op de muur plaatse dat ik alleen maar een bocht naar boven hoef te maken, wel lekker makkelijk

[ Voor 22% gewijzigd door Notna op 23-01-2014 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 19:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Dat onderblok op de foto is wel degelijk te knijpen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

pribo schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 12:10:
Dat onderblok op de foto is wel degelijk te knijpen....
Ik was er niet zeker van of die bout die aan de zijkant zit nu voor het knijpen is of niet... Welicht een goede vraag aan de warmte service ook.

Net even gekeken maar ik heb toch nog wel wat ruimte voor een nromale koppeling ook + dat de retour ook een aansluiting heeft aan de onderkant van het blok. Even kijken wat het makkelijkste is dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pribo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-09 19:21

pribo

ヽ( ͝° ͜ʖ͡°)ヽ

Als je die (verchroomde) dop eraf draait, kan je met een inbussleutel de boel afknijpen.
Denk er wel goed om dat je de boel niet te veel gaat knijpen, want die thermostaat knop knijpt de boel ook al af. Ga je te veel knijpen dan gaat het water erg ruizen en de radiator word amper warm.

[ Voor 58% gewijzigd door pribo op 23-01-2014 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 05-10 07:36
The Lord schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:19:
[...]

Kan je dan niet gewoon de A-exact (zonder thermostatische kop dus open) gebruiken?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

pribo schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 12:16:
Als je die (verchroomde) dop eraf draait, kan je met een inbussleutel de boel afknijpen.
Denk er wel goed om dat je de boel niet te veel gaat knijpen, want die thermostaat knop knijpt de boel ook al af. Ga je te veel knijpen dan gaat het water erg ruizen en de radiator word amper warm.
Gezien de positie van de bus; is het dan niet een afsluiting voor aan en afvoer?

Edit: volgens deze PDF is het dus voor beide:

http://www.jaga.be/catalo...ntielen_Energy_Savers.pdf

Pagina 12:

'Volledig afsluitbaar aanvoer en retour'

Kan ik dus beter dit doen:

1 x http://www.warmteservice....HAAKS-7728-1-2/p/44956405
1 x http://www.warmteservice....DE-voeler-7260/p/44955205
1 x http://www.warmteservice....T-RL1-3723-1-2/p/44954705
2 x http://www.warmteservice....eling-recht-15/p/40050045
2 x http://www.warmteservice....peling-knie-15/p/40053045

En dan ben ik voor 57 euro klaar (en een stuk CV buis natuurlijk)

[ Voor 53% gewijzigd door Notna op 23-01-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Als je een dubbel instelbare thermostaatkraan neemt zit je altijd goed.
Dan heb je geen voetventiel nodig........................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Heb je daar een voorbeeld van? Heb gekeken maar ik kan het niet zo maar vinden?

Waar is de tijd dat ik er gewoon een knop op zet en ga met die banaan :P

Edit: dit dus?

http://www.warmteservice....%C2%BD-RA-N-15/p/44553225

en dan een $random thermostaatknop erop zoals dit hier

[ Voor 60% gewijzigd door Notna op 23-01-2014 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Notna schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 13:06:
Heb je daar een voorbeeld van? Heb gekeken maar ik kan het niet zo maar vinden?

Waar is de tijd dat ik er gewoon een knop op zet en ga met die banaan :P

Edit: dit dus?

http://www.warmteservice....%C2%BD-RA-N-15/p/44553225

en dan een $random thermostaatknop erop zoals dit hier
Een gewone Jaga thermostaatknop valt "onder de knop" gewoon in 6 stappen op debiet in te stellen.

Zie http://www.jaga.nl/sites/...ntielen_Energy_Savers.pdf

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

ollie1965 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 13:24:
[...]

Een gewone Jaga thermostaatknop valt "onder de knop" gewoon in 6 stappen op debiet in te stellen.

Zie http://www.jaga.nl/sites/...ntielen_Energy_Savers.pdf
Die alsnog samen werken met Danfoss. Als ik de manual moet geloven is dit een aansluiting met dubbelinstelbare hopseflops:

http://www.warmteservice....-haaks-RA-N-15/p/45251105

Waar dan weer deze op compatible is: http://www.warmteservice....-M30-wit-RAX-K/p/44558355

bomen, bos, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
Ik heb de meters van ebay inmiddels binnen en ik heb vanavond even naar de uitvoer en retour temperatuur gekeken bij de cv ketel. 68,3 uitvoer en 59,3 retour. Dit verschil moet dus van 9 naar 20 graden. Nou heb ik de pompstand al op 1 staan maar dit maakt nog niet veel uit. Wat is de volgende stap om dit verschil groter te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Al je radiatoren bij langs en per radiator een deltaT tussen 15-20 graden zien te krijgen door voetventiel of inregelschroef te verstellen. En als je beiden niet hebt door de radiatorkaan gewoon verder dicht of open te draaien.

Kan je trouwens aanraden om voor het inregelen een IR-thermometer te gebruiken. Dat gaat sneller dan met losse thermometertjes (daarbij duurt het vaak even totdat ze de juiste waarde aangeven). IR-thermometer is *bliep* en je weet de temperatuur. Zie ook een eerdere post van mij in dit topic: ThinkPadd in "Gas besparen door middel van CV tuning"

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2014 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:32

mb1

Vanaf maandag bij LIDL IR. thermometer in de aanbieding, ik heb geen idee van de kwaliteit, maar voor €24,99 kun je je geen buil vallen lijkt me ;)

http://www.lidl-pageflip.com/nl.html?kid=Ct3TcR

pagina 16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:59

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:18

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:32

mb1

Oké, ik heb niks gezegd!
Zo goedkoop had ik ze nog niet gezien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nbch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 22:48
Ik heb op een radiator een normale radiatorkraan, maar de radiator sluit niet af ongeacht hoe ik de kraan draai. Ik heb al geprobeerd om een aantal keer tussen de uiterste standen heen en weer te draaien, maar dit hielp niets. Is er een mogelijkheid om de kraan dicht te krijgen, of zit er niets anders op dan vervangen? De dT van deze radiator is maar 6 graden op een aanvoer van 59, en dat is me net te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

@nbch heb je de knop van de kraan er al eens afgeschroefd? Misschien is je knop gewoon lam en is het kraanhuis zelf prima. Als je aan het kraanhuis twijfelt dan beter de hele zooi vervangen, anders ben je langer op zoek naar onderdelen dan dat het het waard is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

mb1 schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 21:20:
Oké, ik heb niks gezegd!
Zo goedkoop had ik ze nog niet gezien!
Your Google-fu is weak

[ Voor 0% gewijzigd door Notna op 23-01-2014 22:20 . Reden: grmbl, typooooooooo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

@Notna, your copy/paste skills are as well ... weak http://www.ebay.nl/itm/12..._trksid=p3984.m1497.l2649 :+ 8)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
naftebakje schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 12:19:
[...]
Kan je dan niet gewoon de A-exact (zonder thermostatische kop dus open) gebruiken?
Dat kan ook, ze zullen dan alleen het ingestelde debiet regelen en niet de temperatuur.
In de referentieruimte is een thermostaatknop niet aan te raden en zonde van het geld.
nokiaan958GB schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 12:59:
Als je een dubbel instelbare thermostaatkraan neemt zit je altijd goed.
Dan heb je geen voetventiel nodig........................
Voetventielen moet je niet wegbezuinigen, gewoon altijd plaatsen.
Het gemak van het afkoppelen van een radiator zonder aftappen is een must, denk aan behangen of verven.
Zo duur zijn voetventielen ook weer niet en je zult zonder ventielen toch een puntstuk moeten kopen.
Het verschil in prijs zal dan ongeveer €5 per radiator zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Geen idee waar me het over hebt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Vrijdag de radiator in de kamer vervangen door een met 50% meer capaciteit, nu nog de CV ketel instellen op een lagere temperatuur.
Heb meteen even de ketel laten werken, hij ontuchtte goed, dat is wel eens anders geweest.
En de radiator word zonder het voetventiel oid te knijpen mooi over de heel lengte (2,6 mtr) bovenaan eerst warm.
Nu heb ik een Nefit economy line met een modulerende thermostaat (modulne 400), en mijn knopje met het radiator teken op de cv staat op 6, maar ik weet niet wat de 1-10 schaal inhoud en dat kan ik ook niet vinden tot nu toe.
Iemand een idee welke waardes daarbij horen?
Volgende week ergens maar die andere radiator kruislings aansluiten, want ook met het knijpen van het voetventiel wil ie nog steeds niet enigsinds egaal warm worden.
En hij is geheel ontlucht (kan je ook goed zie met de camera).

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Stand 6 is ongeveer 60 a 65 graden als ik me niet vergis, kun je dat trouwens niet zien met de camera?
Stook je trouwens weersafhankelijk ivm met de Moduline 400, dan kun je op de 400 de maximale aanvoer instellen.

Vergeet trouwens niet dat egaal warme radiatoren funest zijn voor je deltaT. Hier hangt ook twee keer 2.6meter in de woonkamer, éénzijdig aangesloten. Voor mij is het juist de bedoeling om flink verschil tussen boven en onderzijde te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 23:43
Kun je dat uitleggen/toelichten? Het lijkt mij juist wel gewenst, omdat er bij een egaal warme radiator meer oppervlakte is dat warmte af kan geven. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Cranberry schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 07:39:
Kun je dat uitleggen/toelichten? Het lijkt mij juist wel gewenst, omdat er bij een egaal warme radiator meer oppervlakte is dat warmte af kan geven. :?
Gaat om efficiëntie (grotere deltaT over radiator, dus kouder water terug naar ketel) ten opzichte van performance (helemaal warme radiator heeft meer afgiftevermogen).
Wil je efficiënter werken (reden van dit topic) dan wil je overcapaciteit en grote deltaT.
Edit: verduidelijkt op vragen hieronder.

[ Voor 7% gewijzigd door naftebakje op 24-01-2014 10:05 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 23:43
Ah, ik denk dat ik de verwarring snap: in mijn geval (ook een lange radiator eenzijdig aangesloten), wordt de radiator aan de kant waar 'ie is aangesloten snel en goed warm. De andere kant kost veel meer tijd.
De verwarring zit 'm in het woordje 'egaal'. Dat impliceert naast links en rechts dus ook een ongeveer gelijke temperatuur boven en onder.
Kortom, als de radiator echt egaal waarm is, zal dit ten koste gaan van de dT. Correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zijn er geen systemen die automatisch de DT kunnen regelen van een radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Is dat juit niet de bedoeling van een dubbel instelbare thermostaat knop? Dat je die op een setting set en dat het dan geregeld is? OK; geheel automagisch is het niet natuurlijk. Als je dat zou willen moet er een interne thermostaat op de retour zitten die de leiding knijpt op basis van temp? Maar dan moet hij ook de aanvoer kunnen meten. Lijkt mij aardig wat gedoe om dat op een radiator te krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
weet iemand wat het gasvlammetje icm kraantje betekent onderop de temperatuur op de isense thermostaat?
ik zie het vaak heel even branden, maar er wordt op dat moment geen warm water getapt.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dat is waarschijnlijk de warmhoudfunctie voor je boiler of warmtewisselaar. Je kunt op de iSense een klokprogramma voor tapwater instellen. Ik heb bij mijn Intergas ketel de comfort en ecofunctie uitgezet, op de iSense heb ik het klokprogramma voor tapwater uitgeschakeld.

Bij sommige ketels kan de thermostaat bepalen of de ketel tapwater mag maken of niet, bij Intergas bestuurt het gelukkig alleen de tapcomfort functie als je de draadbrug verwijdert op het aansluitblok in de ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 20:47
fabstar81 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:33:
weet iemand wat het gasvlammetje icm kraantje betekent onderop de temperatuur op de isense thermostaat?
ik zie het vaak heel even branden, maar er wordt op dat moment geen warm water getapt.
warmhoud functie idd
"veel combiketels (met ingebouwde warm watervoorziening) hebben zogenaamde wamhoudstand"
bij de Celcia 20 kun je dit onderdrukken door hem op ECO functie te zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door pielle007 op 24-01-2014 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Op de iSense zelf kun je dat ook gewoon uitzetten toch? (mits je ketel dat dan ook opvolgt). Bij m'n Agpo werkt dat zelfs met een iSense :D Als ik het nachtprogramma activeer dan zie ik op de iSense een kraantje met een streep erdoor, en op de ketel springt dan na enkele seconden het lampje "Comfort" uit, en "Eco" gaat branden.

In het menu van de iSense kun je instellen wat je wilt mbt warmhouden. Hij kan: klokprogramma volgen/altijd aan/altijd uit.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 24-01-2014 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:56
Oxellaar schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 22:06:
Dat kan ook, ze zullen dan alleen het ingestelde debiet regelen en niet de temperatuur.
In de referentieruimte is een thermostaatknop niet aan te raden en zonde van het geld.
Precies.

En daarnaast moet ik tussen elke A-exact en de verdeler een stukje 15mm zetten om vervolgens weer van 1/2" conisch naar 15mm knel te gaan (nou ja, uponor, maar zelfde knel koppeling). Of kan dat handiger?

En dan is de vraag of ik mijn leidingen er eigenlijk nog wel in krijg gezien de beperkte ruimte die ik heb.

Vandaar de vraag of er ook betaalbare losse debiet regelaars zijn die direct op een verdeler kunnen worden geschroefd. Bijvoorbeeld Riho heeft een compleet verdeler systeem met debiet regelaars ingebouwd. Maar ja, dat kost waarschijnlijk wel een paar centen.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
revolution-nl schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 08:57:
Zijn er geen systemen die automatisch de DT kunnen regelen van een radiator?
Bij benadering kan je RTL ventielen gebruiken, dan kan je de uitvoertemperatuur regelen dus voor een bepaalde aanvoertemperatuur ook je DT.
Goedkopere optie is "klassiek" waterzijdig afregelen, heeft idd wat zwakheden tov RTL gebruiken (al lijkt A-exact debietregeling dat redelijk op te lossen).
Waarom zou je eigenlijk een exacte DT willen instellen, die mag toch wat meevariëren volgens aanwarmen/warmhouden?

Je kan natuurlijk een gemotoriseerde kraan gebruiken, die je aanstuurt volgens 2 temperatuursensoren, en dat systeem op elke radiator in je huis, financieel en WAF niet echt haalbaar lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
pielle007 schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 09:39:
[...]

warmhoud functie idd
"veel combiketels (met ingebouwde warm watervoorziening) hebben zogenaamde wamhoudstand"
bij de Celcia 20 kun je dit onderdrukken door hem op ECO functie te zetten.
gaat om calenta 40c. kan me inderdaad klokprogramma voor warm water herinneren. staat geloof ik standaard snachts uit.

betekent deze functie dat ik binnen 10 seconden warm water heb in de douche?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Ja. De warmtewisselaar wordt dan warm gehouden om de zoveel minuten zodat je instant (of praktisch instant) warm water krijgt.

Als je weet wanneer je wel of niet het nodig hebt kan je het op een klokprogramma zetten. Anders kan het op de ECO stand (zelf lerend) of gewoon uit. Persoonlijk heb ik het uitgezet omdat ik die 20 seconden extra ook wel kan wachten op (echt) warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 20:47
Notna schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 14:53:
Ja. De warmtewisselaar wordt dan warm gehouden om de zoveel minuten zodat je instant (of praktisch instant) warm water krijgt.

Als je weet wanneer je wel of niet het nodig hebt kan je het op een klokprogramma zetten. Anders kan het op de ECO stand (zelf lerend) of gewoon uit. Persoonlijk heb ik het uitgezet omdat ik die 20 seconden extra ook wel kan wachten op (echt) warm water.
Inderdaad, uit 't oogpunt van energiebesparing heb ik hem standaard op de eco stand staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Is dat de 'warmhoudfunctie' die wordt genoemd op pagina 19 van de iSense-handleiding? Interessant! De douche hangt hier op minder dan een meter van de ketel, maar het duurt toch nog wel een paar seconden voordat er warm water is. Eens kijken of we die er af kunnen schaven _/-\o_

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

U gaat door voor de wasmachine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:31
Oke, even een crosspost vanuit "Energieneutraal" huurhuis zo zuinig mogelijk bewonen speciaal voor de verwarmingsexperts.

Binnenkort ga ik mijn nieuwbouw huurwoning betrekken en nu wil ik die graag verwarmen met zo min mogelijk gas. Even de specs:

Rc gevel en dak = 7,0 m2.K/W
Rc begane grond vloer 4,0 m2.K/W
Geïsoleerde voordeur U-waarde = 1,08 W/(m².K).
Kunststof kozijnen voorzien van drielaags glas U-waarde = 0,95 W/(m².K).
Veel en grote zuidgeoriënteerde ramen.
CV-ketel: Itho BaseCube CW5 (geleverd met aan/uit thermostaat)
Ventilatie: Itho QualityFlow (WTW-systeem met CO2 sturing per ruimte)

De warmteverliesberekening:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/74272932/Knipsel.JPG

Verwarmingselementen:

Woonkamer, entree en keuken zijn voorzien van 240 m1 vloerverwarming 15 cm h.o.h in 8,5 cm betonvloer.
Badkamer Strada STRW.0.65.100.15.133
Slaapkamer 1 Strada STRW.0.50.100.15.133
Slaapkamer 2 Strada STRW.0.50.090.15.133

Mijn eigen idee:
Het nadeel van de ketel is dat zijn minimumvermogen 6,7kW is, en mijn warmtevraag slechts 4835 (als het buiten -10 is). Stel dat ik met wat elektronica kan regelen dat de cv-ketel bij een warmtevraag eerst checkt of de retour temperatuur onder de 22 graden ligt, zo ja dan gaat die verwarmen (tot de retour-temperatuur boven de 22 graden komt) zo niet dan gaat die niet verwarmen. Als de ketel het water dan verwarmd tot maximaal 40 graden betekend dat dat ik altijd een delta T van 18 graden heb bij het verwarmen van de woning. Dan zou in theorie de ketel niet moeten gaan staan pendelen en dus zuinig moeten stoken. Ook denk ik dat dit vanwege de goede isolatie zonder al teveel comfortverlies moet kunnen (bijvoorbeeld door dit 's ochtends een keer te doen en dat we daar dan de hele dag op kunnen teren). Wat denken jullie hiervan?
Pagina: 1 ... 64 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.