Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:55

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
quote:
jhijman schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:27:
ik heb veel interesse in datalogging met een arduino maar heb werkelijk geen idee hoe en wat (zoeken op internet heeft het niet makkelijker gemaakt alleen maar lastiger) wie kan mij zeggen wat ik precies nodig heb en wie is er bereid om zijn software met mij te delen :-)
Mocht je via een S0 puls uitgang willen loggen met een Arduino en een miniPC ( Ebox 3350mx ) dan heb ik nog wel wat software voor je liggen. Ik log op die manier mijn Steca's en mijn Gridfit samen met een Arduino en jSunnyreports..

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• jhijman
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 02-06 16:28
quote:
mkleinman schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 07:28:
[...]

Mocht je via een S0 puls uitgang willen loggen met een Arduino en een miniPC ( Ebox 3350mx ) dan heb ik nog wel wat software voor je liggen. Ik log op die manier mijn Steca's en mijn Gridfit samen met een Arduino en jSunnyreports..
helemaal top ik ben zowiezo benieuwd naar de software dat hele arduino is nieuw en met 0 ervaring programeerkennis is dit weer eens wat nieuwe materie :-) dus als ik de code zou mogen bekijken heel graag

• Willie Wortel
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online
Er zijn tonnen aan voorbeeld materiaal op het internet.
Ik vind de youtube filmpjes het interessants.

En Jeffry is natuurlijk de guru

YouTube: Tutorial 01 for Arduino: Getting Acquainted with Arduino

http://www.jeremyblum.com...utorial-series-it-begins/

• Willie Wortel
  • Niet online
quote:
NielsTn schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:53:
[...]

er is reeds een arduino-topic, dus lijkt me daar mooi in passen ;) de arduino-familie/clonen is omvangrijk...
oké, bedankt.

• LosGieros
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 02-06 23:43

LosGieros

White Ninja

Zit ff te lezen maar dat data loggen voegt nog wat toe aan de tvt :P

If you tip them really good, they will help you with your wood..

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:27

antonboonstra

3670Wp + WP + Tesla + Zero

quote:
LosGieros schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:15:
Dataloggen doe je omdat je het leuk vindt, niet omdat het moet om zonnepanelen terug te verdienen. Om die kosten ook bij de tvt op te tellen, lijkt mij dus onzin. Of ga je het uurloon die je kwijt bent aan berichtjes tikken op dit forum ook mee tellen in je tvt?

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• NielsTn
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 15:52
quote:
LosGieros schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 14:15:
preventief om bijvoorbeeld slagschaduw-effecten op te sporen,
of eventuele defecten te traceren (een defect omvormer geeft mooie flatline in de grafiek :) )
En ook omdat je toch wilt weten WAT er nu geproduceerd wordt, want anders kun je je TVT-geleuter niet onderbouwen :9

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• LosGieros
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 02-06 23:43

LosGieros

White Ninja

quote:
antonboonstra schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 19:51:
[...]

Dataloggen doe je omdat je het leuk vindt, niet omdat het moet om zonnepanelen terug te verdienen. Om die kosten ook bij de tvt op te tellen, lijkt mij dus onzin. Of ga je het uurloon die je kwijt bent aan berichtjes tikken op dit forum ook mee tellen in je tvt?
Ja dat snap ik en zo zie ik het ook. Ik zat naar een sunnybeam te kijken en vond dat nogal aan de prijs vandaar dat het me ineens inschoot van he dat kost me x aantal maanden bij een kleinere installatie.

Uurloon is al gedekt, baas zn tijd :+
quote:
NielsTn schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 20:02:
[...]

preventief om bijvoorbeeld slagschaduw-effecten op te sporen,
of eventuele defecten te traceren (een defect omvormer geeft mooie flatline in de grafiek :) )
En ook omdat je toch wilt weten WAT er nu geproduceerd wordt, want anders kun je je TVT-geleuter niet onderbouwen :9
Houden de omvormers zelf helemaal niks bij? Geen totalen over een bepaalde tijd etc?

[Voor 27% gewijzigd door LosGieros op 12-07-2012 09:34]

If you tip them really good, they will help you with your wood..

• NielsTn
quote:
LosGieros schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 09:31:
[...]

Houden de omvormers zelf helemaal niks bij? Geen totalen over een bepaalde tijd etc?
De data die ze bijhouden is vaak of niet of zeer beperkt.
De Mastervolt Soladin houdt wel wat bij, o.a. dagopbrengst (voor max 7 of 8 dagen).
Maar mijn Sungrow SG3kTL houdt voor 50 dagen data bij inclusief grafieken, temperaturen etc.
dus 'it depends'.

Daarnaast is uitlezen vaak alleen mogelijk als de omvormer in bedrijf is. En dan ben ik (en velen met mij) aan het werk.
Dus dan monitoring via internet is al wat praktischer :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• MikeWazowski
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 29-05 18:17

MikeWazowski

Look into my eye

Ik heb net een Power-One Aurora PVI-6000 op mijn buitenmuur gemonteerd gekregen en wil deze natuurlijk gaan uitlezen om ook van die mooie grafieken te gaan maken. Maar van communicatieprotocollen heb ik de ballen verstand.
Er is een RJ45 poort aanwezig waarop je via RS-485 kan communiceren. Nu begrijp ik uit de plaatjes die ik van de RS485 connectoren op internet zie dat dit gelijk is aan een oude muis-poort - maar dan weet ik nog niets. :?

Omdat de Aurora op mijn buitenmuur hangt wil ik graag een draadloze/Wifi verbinding opzetten (anders moet ik een gat in de muur boren OF een kabel van 10m lang onder de grond gaan leggen - en dan zit ik nog steeds met een RS-485 signaal wat ik nog moet omzetten?). De RS-485 moet dan dus omgezet worden naar een Wifi signaal, wat ik via mijn router dan weer op mijn PC kan uitlezen met Aurora Communicator.

Is dit uberhaupt mogelijk en zo ja, wat voor onderdeel/apparaat kan ik daar dan het beste voor kopen?

• WoudseHoeve
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 01-06 22:38
Moet je die vraag niet bij de verkoper van de Aurora Communicator voorleggen ?
Die kabel zie ik je nog wel leggen ..... de connector aansluiting enz moet in je handleiding staan van de omvormer en de communicator (what's in a name?) ...
Mogelijk is er een RS485 naar ether en dan "draad loos" over de 220v leiding plug. en weer omgekeerd. "Deal extreme"?

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 13:47
@MikeWazowski
niks is onmogelijk.
maar dit klink wel heel moeilijk.

rs485 lijkt een beetje op een com poort (oude muis.) maar toch wel wat verschillen.

als je met wifi wil werken zal het wifi zendertje wel stroom moeten hebben.
waar zou je dat vandaan willen halen?
(officieel kun je geen gebruikers op de groep hebben die pv invoert.)

zelf vind ik Aurora Communicator niet zo heel tof.
geeft maar een beperkt zicht op het systeem.
kijk eens naar
http://www.curtronics.com/Solar/CurStats.html
en dat nog aan vullen met 123aurora.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• NielsTn
quote:
Houtkern schreef op maandag 06 februari 2012 @ 09:16:
Ecowoman was zo attent om mij te wijzen op dit deel van het forum. Heeft iemand ervaring met Arduino monitoring in combinatie met een xs2000 mastervolt? Ik lees veel dat het redelijk goed te doen is om zo'n Arduino systeem in elkaar te zetten maar ik wil niet gaan solderen laat staan programmeren...
been there done that, bought the t-shirt ;)
heb op mijn site nog wel nodige artikelen, hints, tips en dingen over arduino monitoring staan.
Kameraad heeft een XS2000 gekoppeld met wat interfaces, zie hier (geen arduino, wel iets met router aanpassing en protocol van de mastervolt uitlezen).

[Voor 14% gewijzigd door NielsTn op 19-07-2012 22:40]

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

quote:
WoudseHoeve schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 18:14:
Moet je die vraag niet bij de verkoper van de Aurora Communicator voorleggen ?
"Deal extreme"?
Thx, de vraag had ik al voorgelegd aan mijn leverancier - die gaf aan dat het met wireless niet kon. Maar zo snel laat ik me natuurlijk niet uit het veld slaan, ik zal toch niet de enige zijn die dit zo zou willen?
Ik zal eens op Deal Extreme kijken, jammer dat dit alleen altijd zo lang duurt....
quote:
migjes schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 18:35:
als je met wifi wil werken zal het wifi zendertje wel stroom moeten hebben. waar zou je dat vandaan willen halen? (officieel kun je geen gebruikers op de groep hebben die pv invoert.)

zelf vind ik Aurora Communicator niet zo heel tof. geeft maar een beperkt zicht op het systeem.
kijk eens naar http://www.curtronics.com/Solar/CurStats.html en dat nog aan vullen met 123aurora.
Er zit vlak naast de Aurora een stroompunt waarop ook de buitenlampen zijn aangesloten - dus: check!
Naar de andere software ga ik kijken wanneer alles draaiiend is - en natuurlijk mij ook aanmelden bij het tweakers team op PVoutput!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:25

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

heeft iemand een rs232 poort op zijn pv installatie in gebruik? zo'n poort zit op mijn effekta maar wil een verloopkabel naar utp maken.

rs232 is toch gewoon een com poort? weet iemand of je zo een verloop kan maken naar utp / lan en in een switch duwen?
com poort is nergens meer op te vinden namelijk.
Het apparaat heeft ook een utp / lan aansluiting maar die gebruiken ze alleen voor uitschakelen :?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Houtkern
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 16:18
quote:
NielsTn schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:31:
[...]
heb op mijn site nog wel nodige artikelen, hints, tips en dingen over arduino monitoring staan.
Kameraad heeft een XS2000 gekoppeld met wat interfaces, zie hier (geen arduino, wel iets met router aanpassing en protocol van de mastervolt uitlezen).
Bedankt voor de tips etc. Ben vooral benieuwd naar de oplossing van je kameraad. De link is te 'heet' om te lezen op het werk dus dat wordt vanavond/weekend even doorkijken.

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:46
quote:
Rol-Co schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 07:48:
heeft iemand een rs232 poort op zijn pv installatie in gebruik? zo'n poort zit op mijn effekta maar wil een verloopkabel naar utp maken.

rs232 is toch gewoon een com poort? weet iemand of je zo een verloop kan maken naar utp / lan en in een switch duwen?
com poort is nergens meer op te vinden namelijk.
Het apparaat heeft ook een utp / lan aansluiting maar die gebruiken ze alleen voor uitschakelen :?
Op mijn Solaredge SE3000 zit een rs232 aansluiting. Met een rs232 kabel of rs232 naar USB kabel kan ik verbinding maken met de omvormer. Is gewoon een com-poort.

• Rol-Co

Rol-Co

Ok mooi! en wat voor programma gebruik je dan er voor?
ik heb niets bij de effekta gekregen, op de site kan je wel wat downloaden geloof ik maar misschien is er iets mooiers?

• alberthakvoort
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 09:59
@Rol-Co http://effekta.com.au/Effekta_Solar_Monitor.zip ;)

[Voor 43% gewijzigd door alberthakvoort op 20-07-2012 09:49]

Passieve woning + (D)WTW + SolarEdge 6530Wp + Ecodan 5 kW Warmtepomp CV | SWW

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:46
Solaredge heeft speciale software daarvoor.

• Rol-Co

Rol-Co

Dank je albert, ik had hem al gevonden inderdaad, nu de communicatie nog :)

• Rol-Co

Rol-Co

Gelukt !!! :)

leuk alleen kan je niet opbrengs in een meter zetten.

[Voor 18% gewijzigd door Rol-Co op 20-07-2012 12:03]

• alberthakvoort
Kun je de gevens uitlezen uit de Effekta? Of moet je pc permanent aan staan?

• Rol-Co

Rol-Co

Moet permanent aanstaan, er hangt nu een pc aan maar is niet rendabel natuurlijk. Dus nu nog iets zoeken van compoort naar lan,wifi.
En energie zuinig natuurlijk :)

vind de eff best nog meevallen met "maar" 1600wp aan de effekta

• alberthakvoort
quote:
Rol-Co schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:39:
Moet permanent aanstaan, er hangt nu een pc aan maar is niet rendabel natuurlijk. Dus nu nog iets zoeken van compoort naar lan,wifi.
En energie zuinig natuurlijk :)
Als hij met Linux valt uit te lezen, zou de Raspberry Pi een leuke optie zijn..

• Rol-Co

Rol-Co

Ja als unit wel maar ook die heeft geen compoort, ik dacht zelf aan een oude laptop met defect scherm oid, lees hem nu ook uit remote desktop.

probleem is de verbinding van com naar lan en als het kan zonder kabel.

• alberthakvoort
USB naar serieel verloop. Schijnt dat je met libpowercom onder Linux hem kan uitlezen, als ik http://whirlpool.net.au/wiki/solar_software zo zie

A PVBC user who tested PVBC SunnyRoo (Issue 266) commented that the protocol seemed to be the same as Effekta.

A general search found some other similar references. PVBC 1.9.0.6 and later provides support for SunnyRoo Modbus over serial connections. This may work with the Effekta. This has been bench tested but there may be outstanding issues.

[Voor 53% gewijzigd door alberthakvoort op 20-07-2012 14:08]

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

quote:
Rol-Co schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 12:49:
probleem is de verbinding van com naar lan en als het kan zonder kabel.
Ja, daar ben ik dus ook naar op zoek! Ben ik toch niet alleen :P

• NielsTn
quote:
Houtkern schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 07:51:
[...]

Bedankt voor de tips etc. Ben vooral benieuwd naar de oplossing van je kameraad. De link is te 'heet' om te lezen op het werk dus dat wordt vanavond/weekend even doorkijken.
neem maar even contact op met me via mijn site, dan kan ik wel even contact info uitwisselen.

• alberthakvoort
quote:
MikeWazowski schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 16:44:
[...]

Ja, daar ben ik dus ook naar op zoek! Ben ik toch niet alleen :P
Zo snel als mijn Effekta "online" is ga ik kijken of ik met de Raspberry wat kan uitlezen. Kun je eventueel nog met een wifi usb stick hem helemaal "draadloos" maken.

• Rol-Co

Rol-Co

• Icingdeath
  • Registratie: augustus 2001
Ik heb deze week eindelijk een raspberry pi mogen ontvangen en deze wordt nu ingezet om een SMA SB4000TL uit te lezen :)

bluetooth

Een minimale versie van raspbian leent zich erg goed, het geheugen vebruik na het booten van dit image is erg laag.
(bluez als package had 200+ dependencies :P, dus erg minimaal is het uiteindelijk niet meer).

sma-bluetooth om de omvormer uit te lezen,het wegschrijven naar een database en de data uploaden naar pvoutput .
http://code.google.com/p/sma-bluetooth/wiki/Installation.

Een familielid van me heeft een SB1200, waar dus geen BT op zit. Ik zag wel een RS485 port, waarmee zou ik deze onder linux makkelijk kunnen uitlezen?

edit: wellicht handig http://files.sma.de/dl/11705/yasdi-1.8.1build9-src.zip

[Voor 42% gewijzigd door Icingdeath op 21-07-2012 20:50]

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Misschien een leuke tip voor mensen met een (oude) fritz!box.
Er is namelijk alternatieve firmware ontwikkeld, waarbij je zelf modules kan toevoegen.
http://freetz.org/

Het idee is dat je zelf, onder linux, een image voor je modem samenstelt, en daar kan je dus, bijvoorbeeld, een webserver in stoppen, een logger, bluetooth, etc.
http://freetz.org/wiki/packages

Wellicht zou je dat dus kunnen gebruiken als logger/webserver voor je panelen, en/of verbruik.

Deze meneer heeft volgens mij zoiets gedaan: http://photovoltaik.markusbarchfeld.de/

[Voor 8% gewijzigd door teacher op 21-07-2012 19:58]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
alberthakvoort schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 13:17:
USB naar serieel verloop. Schijnt dat je met libpowercom onder Linux hem kan uitlezen, als ik http://whirlpool.net.au/wiki/solar_software zo zie

A PVBC user who tested PVBC SunnyRoo (Issue 266) commented that the protocol seemed to be the same as Effekta.

A general search found some other similar references. PVBC 1.9.0.6 and later provides support for SunnyRoo Modbus over serial connections. This may work with the Effekta. This has been bench tested but there may be outstanding issues.
De usb en snmp insteek kaart voor de effecta

http://www.ibfshop.de/ind...00032_1166&filter_id=5146

De usb is nog wel betaalbaar, de snmp daarintegen ;(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NielsTn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

ik ga het met deze proberen op de effekta

http://www.ebay.de/itm/25..._trksid=p3984.m1497.l2649

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
quote:
michels911 schreef op woensdag 06 juni 2012 @ 17:30:
[...]

[...]

Als experiment heb ik een SMA2100TL via bluetooth werkend met Linux op een eBox MX3350.
Ik gebruik: http://code.google.com/p/sma-bluetooth/ en kan de omvormer connecten, lezen en de gegevens in mysql zetten.
(Maar in de dagelijkse praktijk draai ik tot op heden gewoon windows XP op dat doosje met sunnyexplorer in commandline mode.
OpenEnergyMonitor is een andere open source implementatie van uitlezen van de SMA bluetooth.

Jammer dat de C# code niet gepubliceerd is. Dan had ik makkelijker een proggie kunnen maken op mijn Touch Diamond met Windows Mobile. Ik kan ook duiken in de sma-reader code, omdat ook C draait op Windows Mobile. Dan kan ik op de telefoon (die weinig stroom gebruikt, 0.5 Watt) via bluetooth de SMA uitlezen en via Wifi de data kunnen sturen naar PVOutput.org. Ik wil namelijk geen PC aan laten staan voor te monitoren 8)7

Wanneer mijn zonnepanelen op het dak liggen en alles werkend is, toch maar eens in gaan verdiepen. Heb al veschillende applicaties gemaakt voor Windows Mobile.

Duurzamer leven begint bij jezelf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Vraagje over uitlezen Soladin 600. Ik begrijp dat je dan kunt gaan voor Soladinlog voor het loggen icm JSunnyreports voor graphs. Maar even voor het overzicht, ik heb dan nodig:

A: een officiële PC-link voor Soladin 600, eventueel + converter voor pc met alleen usb? Of een andere speciale link oid?
B: een pc aangesloten via de link met daarop soladinlog draaiend. Hoe vaak moet deze draaien om alle gevens mee te nemen? Constant? Eens in de week? Heb gelezen dat de Soladin tot 8 dagen opslaat, dus zou eens in de week runnen genoeg moeten zijn..?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NielsTn
quote:
woekele schreef op zondag 22 juli 2012 @ 19:28:
Vraagje over uitlezen Soladin 600. Ik begrijp dat je dan kunt gaan voor Soladinlog voor het loggen icm JSunnyreports voor graphs. Maar even voor het overzicht, ik heb dan nodig:

A: een officiële PC-link voor Soladin 600, eventueel + converter voor pc met alleen usb? Of een andere speciale link oid?
Zover ik weet heeft Mkleinman dit gewoon via een S0-puls lopen die op een kWh-meter zit (digitaal) en een Arduino microcontroller
quote:
B: een pc aangesloten via de link met daarop soladinlog draaiend. Hoe vaak moet deze draaien om alle gevens mee te nemen? Constant? Eens in de week? Heb gelezen dat de Soladin tot 8 dagen opslaat, dus zou eens in de week runnen genoeg moeten zijn..?
Ook daar gebruikt Mkleinman een low-energy PC-oplossing voor, even zoeken op zijn site, daar staat vast eea
Soladin KAN 8 dagen onthouden, maar een onderbreking in de spanning zorgt voor een nieuwe dag (aldus de Soladin). Dus niet zo 'slim'.
Ikzelf gebruik (net als Ericplan) de EMU S0-logger en stuur daar ZonPHP mee aan voor 3 PV-systemen (heb nog 6 aansluitingen over :) maar weet niet wat mee te doen)

[Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 22-07-2012 21:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:26

ericplan

5180 Wp PV

quote:
NielsTn schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:44:
[...]

Zover ik weet heeft Mkleinman dit gewoon via een S0-puls lopen die op een kWh-meter zit (digitaal) en een Arduino microcontroller

[...]

Ook daar gebruikt Mkleinman een low-energy PC-oplossing voor, even zoeken op zijn site, daar staat vast eea
Soladin KAN 8 dagen onthouden, maar een onderbreking in de spanning zorgt voor een nieuwe dag (aldus de Soladin). Dus niet zo 'slim'.
Ikzelf gebruik (net als Ericplan) de EMU S0-logger en stuur daar ZonPHP mee aan voor 3 PV-systemen (heb nog 6 aansluitingen over :) maar weet niet wat mee te doen)
Daarbij komt dat de logging vanuit de omvormers nogal onbetrouwbaar is. Over- of onderschatting van meer dan 10% is geen uitzondering.

ZonPHP PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

quote:
ericplan schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:58:
[...]
Daarbij komt dat de logging vanuit de omvormers nogal onbetrouwbaar is. Over- of onderschatting van meer dan 10% is geen uitzondering.
Begrijp ik nu dat je zegt dat je beter een kWh-meter kan nemen in je meterkast om te loggen? Dat zou bij mij wel het draadloze probleem omzeilen, want in de meterkast zit ook mijn router. Het creëert ook wel weer een probleem, want ik stuur 6000Wp over single feed - en zijn die meters er dan. Ik zeg: tijd om even te Googlen!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Kijk naar m'n Solarlog site die z'n gegevens uit de SMA SB 1700 haalt en vergelijk dat met m'n nieuwe ZonPHP site met twee geijkte kWh-meters. De laatste site is nog "under construction"

www.e2fb.nl/Sol (Solarlog)
www.e2fb.nl/zphp

ZonPHP PVOutput

• alberthakvoort
quote:
Andere oplossing is een USB Lan adapter icm USB2Serieel verloop

http://www.sharkoon.com/?q=de/node/1239

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 09:27

antonboonstra

3670Wp + WP + Tesla + Zero

quote:
MikeWazowski schreef op zondag 22 juli 2012 @ 23:48:
[...]
Begrijp ik nu dat je zegt dat je beter een kWh-meter kan nemen in je meterkast om te loggen? Dat zou bij mij wel het draadloze probleem omzeilen, want in de meterkast zit ook mijn router. Het creëert ook wel weer een probleem, want ik stuur 6000Wp over single feed - en zijn die meters er dan. Ik zeg: tijd om even te Googlen!
kWh meters voor in de meterkast kunnen vaak tot 45A enkel fase meten. Bijvoorbeeld: http://www.ebay.nl/itm/LC...chnik&hash=item19d34a8d38 met 2000 pulsen/kWh en verlichte display (makkelijk af te lezen).

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

In de openingspost staat dat de logging van de Soladin 600 'gekraakt' is. Lijkt me dus niet dat daar gewoon s0-logging bedoeld wordt, anders valt er niks te kraken :) Maar als die logging uit het apparaat zelf niet betrouwbaar is, is het inderdaad vrij nutteloos.

Als ik het dan goed begrijp heb je nodig, kWh-meter met s0-ticker. Een apparaat dat deze ticks kan tellen en via ethernet weer doorstuurt naar een apparaat dat deze gegevens verwerkt. Wordt een flinke investering dus voor een klein pv-systeempje :) Ff over denken nog.

@anton, kan je zo'n apparaat gewoon veilig tussen omvormer en stopcontact monteren? (tot 600W) Als het ware als een soort kroonsteen?

[Voor 11% gewijzigd door woekele op 23-07-2012 10:02]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

quote:
woekele schreef op maandag 23 juli 2012 @ 10:00:
In de openingspost staat dat de logging van de Soladin 600 'gekraakt' is. Lijkt me dus niet dat daar gewoon s0-logging bedoeld wordt, anders valt er niks te kraken :) Maar als die logging uit het apparaat zelf niet betrouwbaar is, is het inderdaad vrij nutteloos.

Als ik het dan goed begrijp heb je nodig, kWh-meter met s0-ticker. Een apparaat dat deze ticks kan tellen en via ethernet weer doorstuurt naar een apparaat dat deze gegevens verwerkt. Wordt een flinke investering dus voor een klein pv-systeempje :) Ff over denken nog.

@anton, kan je zo'n apparaat gewoon veilig tussen omvormer en stopcontact monteren? (tot 600W) Als het ware als een soort kroonsteen?
Is inderdaad net zo simpel als een kroonsteentje. Blijf uit de buurt van Hager kWh-meters. Duur en heel weinig pulsen per kWh op de S0 uitgang.

ZonPHP PVOutput

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik ga misschien de S0 niet eens gebruiken, maar dan heb ik in elk geval een goed overzicht wat 'mijn' panelen in totaal produceren. Ze komen bij m'n ouders op het dak en die hebben een analoge teller. Een zo goedkoop mogelijke teller is voor dat doel dus prima. Als hij maar niet gaat resetten bij stroomuitval oid ;)

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 01-06 22:38
quote:
ericplan schreef op zondag 22 juli 2012 @ 21:58:
[...]

Naar aanleiding van een vraag over de nauwkeurigheid van de kWh logger in een Kostal Piko heb ik gisteravond de stand opgenomen van de externe kWh meter die ik achter mijn Piko 10.1 heb gemonteerd. Sinds installatie heeft de Piko intern 1266 kWh gelogd en de externe (LCD) kWh meter geeft 1260,5 aan.
Die afwijking valt alles mee, ik zal in de gaten houden of de absolute afwijking groter of kleiner word.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

quote:
ericplan schreef op maandag 23 juli 2012 @ 09:22:
Kijk naar m'n Solarlog site die z'n gegevens uit de SMA SB 1700 haalt en vergelijk dat met m'n nieuwe ZonPHP site met twee geijkte kWh-meters. De laatste site is nog "under construction"
www.e2fb.nl/Sol (Solarlog)
www.e2fb.nl/zphp
Ja, zo iets wil ik dus ook hebben :)

Ik zie in het opwekkingstopic gebruiker Petzl ook een logging hebben met een kWh-meter, inclusief uitlezing. Er handig lijkt me, alleen de benodigde website is weer een minnetje... Wel grappig dat je ook je gas en water kan monitoren.

• JKP-Kipmans
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 13-12-2013
Voor een project zijn we op zoek naar een oplossing om de gelogde data van een omvormer (of misschien aparte kWh-meter) met het KNX-protocol over internet uit te lezen. We willen dit integreren in een groter door ons zelf te ontwikkelen systeem, dus wat we nodig hebben is geen kant-en-klare webinterface maar een oplossing waarmee we zelf over het internet kunnen communiceren met de omvormer/meter om bijv. de opbrengst en actuele status uit te kunnen lezen.

Nou lijkt het erop dat we hiervoor sowieso een KNX IP gateway of KNX IP router nodig hebben. Bijvoorbeeld zoiets als een Siemsens n148/21. De vraag waar ik echter maar moeizaam antwoord op vind is echter: als we dit systeem eenmaal op ons netwerk hebben gehangen, hoe communiceer ik dan via een (PHP-)webapplicatie met de omvormer? Iets dat steeds langskomt is ETS, maar dat lijkt gewoon een softwarepakket te zijn om je KNX-systeem te configureren, of heb ik dat mis en kan het meer?

Een potentieel interessante oplossing is van Weinzierl: de KNX IP BAOS 771. Dit device biedt een JSON webservice aan, wat voor onze toepassing werkelijk waar ideaal zou zijn. Het nadeel is dat we dan wellicht vastzitten aan één specifiek device van één fabrikant. Heeft er iemand hier misschien ervaring met dit device of gelijksoortige devices die bijv. gewoon een webservice aanbieden waarmee we ons KNX-systeem kunnen benaderen?

Alvast bedankt!

If you do the cooking by the book, then you'll have a cake.

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik wil ook pv loggen via pvoutput.
Is er iemand die een voorbeeld heeft hoe je data zend naar PVOUTPUT.ORG met bv een arduino of visual basic.

Er is wel een dikke help file maar voorbeelden examples, homaar.

• kockie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 03-08-2018
Heeft iemand ervaring met het loggen van >2 s0 kWh meters met een arduino. Ik begrijp uit alles wat ik tot nu toe op internet heb gevonden dat een arduino maar 2 pinnen heeft die een interrupt kunnen genereren. Bij meer dan 2 meters moet je dus of een extra arduino inzetten (ongewenst) of een ander trucje toepassen. Naar dat trucje ben ik dus op zoek. Ik wil graag loggen naar een (externe) mysql server zoals ik dat nu al doe voor temperatuurmetingen van mijn huis en houtcv installatie.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• NielsTn
JoopC: surf even naar www.wijhebbenzon.nl daar is een topic inclusief source-code zo te halen
Hier een 'snufje' van een mogelijke (maar werkende) PVoutput code voor Arduino:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
boolean pvoutput_org(const time_t tm)
{
  int Wh = (int) PV.getWh(TODAY);
  int maxWatts= PV.getMaxWatts(INTERVAL10M);

Client pvoutput(ip_pvoutput, 80);

// if you get a connection, report back via serial:
  if (pvoutput.connect()) {
    Serial.println("pvoutput.org connected");
    // Make a HTTP request:
    pvoutput << F("GET /service/r2/addstatus.jsp");
    pvoutput << F("?key=" PVOUTPUT_KEY);
    pvoutput << F("&sid=" PVOUTPUT_SID);
    pvoutput << F("&d=");
    pvoutput.print(strdate);
    pvoutput << F("&t=");
    pvoutput.print(strtime);
    pvoutput << F("&v1=");
    pvoutput.print(Wh);
    pvoutput << F("&v2=");
    pvoutput.print(maxWatts);  
    pvoutput << F("\r\n");
    pvoutput << F("Host: pvoutput.org\r\n\r\n");
//    pvoutput << F("X-Pvoutput-Apikey: " PVOUTPUT_KEY "\r\n");
//    pvoutput << F("X-Pvoutput-SystemId: " PVOUTPUT_SID "\r\n");
//    pvoutput << F("d=");
//    pvoutput.print(strdate);
//    pvoutput << F("\r\n");
//    pvoutput << F("t=");
//    pvoutput.println(strtime);
//    pvoutput << F("v1=");
//    pvoutput.println(Wh);
//    pvoutput << F("v2=");
//    pvoutput.println(maxWatts);
    const long x = millis() + 1000;
    while (!pvoutput.available() && millis() < x);
    while (pvoutput.available())
    {
      char c = pvoutput.read();
      Serial.print(c);
    }
  } 
  else {
    // if you didn't get a connection to the server:
    Serial.println("connection failed");
    return false;
  }
  pvoutput.stop();
  return true;
}

Kockie: dat is mogelijk, maar denk dat je die vraag beter in het ARduino topic kan plaatsen (geen idee of de beste tweaker hier meeleest).

[Voor 78% gewijzigd door NielsTn op 25-07-2012 23:46]

• harold65
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-05 22:40

harold65

Slimme meter:

quote:
kockie schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 22:42:
Heeft iemand ervaring met het loggen van >2 s0 kWh meters met een arduino. Ik begrijp uit alles wat ik tot nu toe op internet heb gevonden dat een arduino maar 2 pinnen heeft die een interrupt kunnen genereren. Bij meer dan 2 meters moet je dus of een extra arduino inzetten (ongewenst) of een ander trucje toepassen. Naar dat trucje ben ik dus op zoek. Ik wil graag loggen naar een (externe) mysql server zoals ik dat nu al doe voor temperatuurmetingen van mijn huis en houtcv installatie.
Je kan op bijna alle pinnen een S0 meter aansluiten. Het hoeven geen interrupts te zijn.
De 'truc' die je hiervoor gebruikt heet 'polling'.
Door op geregelde tijden alle inputs te scannen kan je een wijziging detecteren en je tellers hier op aanpassen.
De geregelde tijden komen wel weer van een interrupt maar dat is er maar 1.
In setup zet je de timer aan:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
#include <MsTimer2.h>
void setup()
{    
    // start the timer interrupt
    MsTimer2::set(5, Every5ms); // 5ms period
    MsTimer2::start();
}

En deze functie scant al je ingangen:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
// check and update all counters every 5ms.
void Every5ms()
{
    S1.CheckSensor();
    S2.CheckSensor();
    S3.CheckSensor();
}

Het controleren van de sensoren kan er dan zo uitzien:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
void Solar::CheckSensor()
{
    // read the digital input
    bool solarInput = digitalRead(_Pin);
    // rising edge?
    if(solarInput && _SensorIsOn==false)
    {
        _SensorIsOn=true;
    }
    // falling edge?
    if(!solarInput && _SensorIsOn==true)
    {
        // remember the time of this pulse
        _LastUpdate = now();   
        // use high resolution for accurate calculation
        _PulseLength = millis() - _LastMillis;
        _LastMillis = millis();
        // update maximum power = shortest pulse
        if(_MinPulse > _PulseLength || _MinPulse == 0)
        {
            _MinPulse = _PulseLength;
        }
        // update counters
        Total++; // one edge is 1 Wh
        Today++;
        _SensorIsOn=false;
    }
}

Zoals NielsTN al zei, check www.wijhebbenzon.nl voor de volledige code.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• Domba
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 30-04 17:57
quote:
harold65 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 00:04:
[...]

Je kan op bijna alle pinnen een S0 meter aansluiten. Het hoeven geen interrupts te zijn.
De 'truc' die je hiervoor gebruikt heet 'polling'.
Door op geregelde tijden alle inputs te scannen kan je een wijziging detecteren en je tellers hier op aanpassen.
De geregelde tijden komen wel weer van een interrupt maar dat is er maar 1.
{...}
Zoals NielsTN al zei, check www.wijhebbenzon.nl voor de volledige code.
Ik ben me langzaam aan het inlezen op logging.
Ik heb het merendeel van de zowel deel 1 als deel 2 van de ardino link doorgelopen, maar het is me niet geheel duidelijk tot hoeveel S0 meter aansluitingen je kunt uitbreiden op de 9 digitale ingangen, voordat je uit het geheugen loopt?

Ik heb zodadelijk 6x S0 kwh (3xinverter feed-in in 3 aparte onderverdelers 3x S0 kWh afname-netstroom niet op de zelfde lokatie, alles ligt wel binnen 12m binnen de woning) als ook logging van 2 optische (water/gasmeter) een wens is. Eind volgend jaar volgt mogelijk nog één extra S0 van een 3fase feed-in kWh meter.

cncdrifter.nl . Mijn schema 2x Pana Mono MDC06G3E5

• NielsTn
Is de emu S0 monitor van www.emuag.ch niets voor je? 9 S0 signalen te meten, met daarnij 2 trmperaturen, en web interface?

• Snowmiss
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 02-06 14:33

Snowmiss

1500Wp

En weer een teamlid erbij voor het Tweakers.net team

Alleen nog even wachten tot de de eerste twee maanden zijn gevalideerd (net handmatig ingevoerd).

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

quote:
NielsTn schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 07:48:
Is de emu S0 monitor van www.emuag.ch niets voor je? 9 S0 signalen te meten, met daarnij 2 trmperaturen, en web interface?
Dat ding is 380 euro oid?

A bit steep...

Wise enough to play the fool

• PurpleBlue
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online
Hopelijk heb ik volgende maand ook een PV systeem op ons dak (2500wp) :) .
Bij de installatie zal een Mastervolt XS3200 omvormer komen, en wil me alvast voorbereiden op het vastleggen van de data.

Op dit moment alleen een Wattson, die het actuele verbruik meet, en weergeeft in de woonkamer, maar wil graag het volgende:

- registratie van actueel opgewekt vermogen door zonnepanelen
- registratie van actueel energyverbruik in huis
- logging van gegevens op internetsite (online MySQL database)
- Eventueel actuele gegevens weergeven op display in woonkamer

Voor zover ik nu begrijp, en gelezen heb kan ik de XS3200 uitlezen via RS485 op pc, maar kunnen er verschillen zitten in vermogen wat de omvormer aangeeft, en wat er ook daadwerkelijk de meterkast in gaat.

Ook wil ik de mogelijkheid open houden om later mijn gas, en waterstand uit te kunnen lezen zonder al te veel aanpassingen.

Iemand die mij advies kan geven in welke richting ik moet denken? (Arduino?) :)

[Voor 3% gewijzigd door PurpleBlue op 26-07-2012 10:54]

• Domba
quote:
teacher schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 09:54:
[...]
Dat ding is 380 euro oid?

A bit steep...
€398,32 incl 8% Mwst, excl verzending en douanerechten voor NL, dus eerder €450-500
Iets vriendelijker geprijst is de Moxa ioLogik, of die eventeel kan, weet ik niet, ik heb de user manual nog niet gelezen.
quote:
NielsTn schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 07:48:
Ik ben nog aan het inlezen, maar 15 min. intervallen is mij in deze fase nog iets te groot, ik heb je overstap van arduino naar Emu 0 logger gezien, alleen de reden is me ontgaan.
Een andere mogelijkheid die ik nog in gedachten houdt is met rfxcom's en een lokale server (er loopt 24/7 een ubuntu zoneminder, maar die zit met de serverhardware aan de top 4TB/mnd)
Ik probeer dan ook zoveel mogelijk idee te krijgen over flexibiliteit en beperkingen.

• NielsTn
Arduino blijft gewoonweg instabiel. Was het gepruts meer dan zat...

• NielsTn
Interval op de emu heb ik op 5 minuten staan. Dat volstaat :)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

quote:
Domba schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 10:50:
[...]

€398,32 incl 8% Mwst, excl verzending en douanerechten voor NL, dus eerder €450-500
Iets vriendelijker geprijst is de Moxa ioLogik, of die eventeel kan, weet ik niet, ik heb de user manual nog niet gelezen.

[...]

Ik ben nog aan het inlezen, maar 15 min. intervallen is mij in deze fase nog iets te groot, ik heb je overstap van arduino naar Emu 0 logger gezien, alleen de reden is me ontgaan.
Een andere mogelijkheid die ik nog in gedachten houdt is met rfxcom's en een lokale server (er loopt 24/7 een ubuntu zoneminder, maar die zit met de serverhardware aan de top 4TB/mnd)
Ik probeer dan ook zoveel mogelijk idee te krijgen over flexibiliteit en beperkingen.
De EMU S0-logger kan elke 10 seconden loggen, is dat genoeg? Groot voordeel van de Emu is de data-opslag op een SD-kaartje gebeurt. Wat je er verder voor applicatie omheen bouwt maakt dan niet zoveel uit. Daarmee kan je jaren vooruit. Verder zijn er meer apparaten die een S0-puls geven. Behalve zes kWh-meters, waaronder een 3-fase kWh-meter, log ik ook nog twee watermeters en een warmtemeter. Ook monitor ik de paneeltemperatuur.

ZonPHP PVOutput

• MikeWazowski

MikeWazowski

Look into my eye

quote:
PurpleBlue schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 10:50:
Ook wil ik de mogelijkheid open houden om later mijn gas, en waterstand uit te kunnen lezen zonder al te veel aanpassingen.
Iemand die mij advies kan geven in welke richting ik moet denken? (Arduino?) :)
Zie bijvoorbeeld mijn post met een link op pagina 5 onderaan.. Mocht je iets anders vinden, dan houd ik me ook aanbevolen!

• Domba
quote:
ericplan schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:07:
[...]

De EMU S0-logger kan elke 10 seconden loggen, is dat genoeg? Groot voordeel van de Emu is de data-opslag op een SD-kaartje gebeurt. Wat je er verder voor applicatie omheen bouwt maakt dan niet zoveel uit. Daarmee kan je jaren vooruit. Verder zijn er meer apparaten die een S0-puls geven. Behalve zes kWh-meters, waaronder een 3-fase kWh-meter, log ik ook nog twee watermeters en een warmtemeter. Ook monitor ik de paneeltemperatuur.
Die 10 seconden kom ik nog in deze brochure op een NL site tegen en ik weet ook zeker dat deze voor een paar weken terug nog op website van www.emuag.ch werd vermeldt, maar op de meeste plaatsen waar log intervals stonden wordt deze info weggehaald of tenminste ik kan hem niet zo vinden (de Emu S0 logger heeft een update gehad), misschien heb ik een brilletje nodig
quote:
NielsTn schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:04:
Interval op de emu heb ik op 5 minuten staan. Dat volstaat :)
Same, 5 minuten of 2 minuten had ik ingedachten

[Voor 9% gewijzigd door Domba op 26-07-2012 14:06]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

quote:
Domba schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 14:04:
[...]

Die 10 seconden kom ik nog in deze brochure op een NL site tegen en ik weet ook zeker dat deze voor een paar weken terug nog op website van www.emuag.ch werd vermeldt, maar op de meeste plaatsen waar log intervals stonden wordt deze info weggehaald of tenminste ik kan hem niet zo vinden (de Emu S0 logger heeft een update gehad), misschien heb ik een brilletje nodig

[...]

Same, 5 minuten of 2 minuten had ik ingedachten
Die 10 s staat nog gewoon bij de specs op de duitstalige site (en overigens ook in m'n eigen config-pagina)

ZonPHP PVOutput

• harold65

harold65

Slimme meter:

quote:
Domba schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 02:54:
Ik heb zodadelijk 6x S0 kwh (3xinverter feed-in in 3 aparte onderverdelers 3x S0 kWh afname-netstroom niet op de zelfde lokatie, alles ligt wel binnen 12m binnen de woning) als ook logging van 2 optische (water/gasmeter) een wens is. Eind volgend jaar volgt mogelijk nog één extra S0 van een 3fase feed-in kWh meter.
Ik heb net even getest. 7x S0 sensor en 2x optische sensor op analoge ingang kost ongeveer 60% van het beschikbaar geheugen (18K).
De logging naar SD is er dan wel uit want die library alleen is al 20K :'( Alle logging direct naar pvoutput. Hoe je daar je gas en watermeter kwijt moet weet ik ook nog niet :/
quote:
Arduino blijft gewoonweg instabiel. Was het gepruts meer dan zat...
Klopt. Het heeft aardig wat moeite gekost om het zaakje langer dan een paar dagen aan het draaien te houden.
Ik moet nu elke ~10 dagen het ding resetten.
Om die reden was ik juist aan het kijken naar de Netduino-plus.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• Willie Wortel
  • Niet online
quote:
harold65 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:09:
[...]

Ik moet nu elke ~10 dagen het ding resetten.
Om die reden was ik juist aan het kijken naar de Netduino-plus.
Dank aan degene die de link voor de ardino source had gegeven.
Zo gauw ik de source code herschreven heb, start ik een nieuw item over de netduino en loggen van data naar servers. Ik moest even uitvogelen hoe je naar PVOUT moest hatseflatsen.

Maar er zijn veel meer hele mooie servers dan pvout.

En...,een Netduino is superieur aan de arduino en je hebt ondersteuning van Microsoft, de heerlijke talen VB en C#.

de site van de maker (Chris): http://forums.netduino.com/
en good old Floris: http://www.pieterfloris.nl/shop/category.php?id_category=46

• Domba
quote:
harold65 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:09:
[...]
( Alle logging direct naar pvoutput. Hoe je daar je gas en watermeter kwijt moet weet ik ook nog niet :/
Is ook niet de bedoeling om direct te logging richting PVoutput, maar eerst naar lokale of extern server.
Rechtstreeks naar PVoutput zou eventueel altijd nog kunnen met een aparte, door S0 uitgang te splitsen in meerdere per kWH-meters van alleen de inverters.

• Bezuiniger
  • Laatst online: 19-03-2019
Heeft er iemand interesse in het loggen van zijn Iskra ME-162 meter via de P1 poort?

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Zijn er voor Netduino al progjes die S0-loggen, csv wegschrijft naar SD en via ethernet rechtstreeks upload naar pvoutput bijvoorbeeld (of eventueel zelfs zelf een webserver draait)? Dan kun je voor relatief weinig geld (minder dan 100) klaar zijn lijkt me. Grofweg 60 voor de Netduino, 5 voor een sd-kaart, 35 voor een kwh-meter met s0-pulsen. Een kant en klare oplossing (software) kan ik niet vinden, maar ik weet ook pas een half uur van het bestaan van dit ding :)

[Voor 22% gewijzigd door woekele op 28-07-2012 15:42]

• NielsTn

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dat is voor communicatie met de inverter via bluetooth? Niet S0-logging dus als ik het goed begrijp :)

• NielsTn
quote:
woekele schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 18:38:
Dat is voor communicatie met de inverter via bluetooth? Niet S0-logging dus als ik het goed begrijp :)
je zocht programma voorbeelden.. dus happy debugging ;)
tis in elk geval voor netduino.
moet een ervaren codeklopper wel kunnen pasmaken voor S0 :)

• hansdegit
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 08:42
quote:
Bezuiniger schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:13:
Heeft er iemand interesse in het loggen van zijn Iskra ME-162 meter via de P1 poort?
Nou...
Ik moet nu met brakke rug iedere keer in de meterkast kijken....

Dus ja.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Bezuiniger
quote:
hansdegit schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 22:25:
[...]

Nou...
Ik moet nu met brakke rug iedere keer in de meterkast kijken....

Dus ja.
Via http://www.volkszaehler.org/ heb ik een optische kabel besteld, en daarna even een C programma'tje in elkaar gezet. Het valt me alleen even tegen qua grootte: is toch 145 regels. Ik kan het wel even mailen als je het wilt. Zelf gebruik ik het met Fedora, op een Atom PC'tje. Dat hing toch al in de meterkast.

• hansdegit
quote:
Bezuiniger schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 22:49:
[...]

Via http://www.volkszaehler.org/ heb ik een optische kabel besteld, en daarna even een C programma'tje in elkaar gezet. Het valt me alleen even tegen qua grootte: is toch 145 regels. Ik kan het wel even mailen als je het wilt. Zelf gebruik ik het met Fedora, op een Atom PC'tje. Dat hing toch al in de meterkast.
Optische kabel? Laat ik nou denken dat je de meter via één of ander protocolletje uitleest. Dat zou handig zijn, want de gasmeter is aan de ISKRS gekoppeld.

Klopt bovenstaande bewering?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Bezuiniger
De P1 op de ME162 is optisch, dus ja: dat klopt. Verder gebruik je inderdaad een protocolletje om de meterstanden uit te lezen. Basaal komt het erop neer: je stuurt /?! en CRLF naar de meter en krijgt dan een message met fabrikant, type, serienummer en alle meterstanden terug.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
quote:
woekele schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:41:
Zijn er voor Netduino al progjes die S0-loggen, csv wegschrijft naar SD en via ethernet rechtstreeks upload naar pvoutput bijvoorbeeld (of eventueel zelfs zelf een webserver draait)? Dan kun je voor relatief weinig geld (minder dan 100) klaar zijn lijkt me. Grofweg 60 voor de Netduino, 5 voor een sd-kaart, 35 voor een kwh-meter met s0-pulsen. Een kant en klare oplossing (software) kan ik niet vinden, maar ik weet ook pas een half uur van het bestaan van dit ding :)
Ik heb pvoutput nu draaiende met mijn netduino evenals cosm in dezelfde adem.

https://cosm.com/feeds/66777
en
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12106&sid=10049

en realtime aan de muur.

http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/IMG2_4054.jpg
http://i1173.photobucket.com/albums/r593/JoopC/IMG_4072.jpg

Kosten, geen 100 euro

Acties:
  • 0Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

quote:
Ik zie dat je upload naar pvoutput regelmatig een sample mist (19:10, 19:15, 19:50)
Weet je ook waarom dat komt?
Ik heb met mijn arduino dezelfde verschijnselen en wil daarom een netduino gaan gebruiken.
Maar als deze ook hapert denk ik dat de overstap niet veel gaat helpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Lol dat aan de muur is echt awesome. Stuur je die wijzers en het lcd aan met de netduino? Respect man :)

Maaruh, share je de gebruikte code en aansluitschema's ook toevallig???

Edit: zie dat je hier wat meer info geeft: JoopC in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Je werkt dus met led-pulses ipv s0?

Edit: @hieronder: prima JoopC. Toppie.

[Voor 42% gewijzigd door woekele op 30-07-2012 08:43]

• Willie Wortel
  • Niet online
quote:
harold65 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 21:00:
[...]

Ik zie dat je upload naar pvoutput regelmatig een sample mist (19:10, 19:15, 19:50)
Weet je ook waarom dat komt?
Ik heb met mijn arduino dezelfde verschijnselen en wil daarom een netduino gaan gebruiken.
Maar als deze ook hapert denk ik dat de overstap niet veel gaat helpen.
sample mist..... haperen... Heeft daar niets mee te maken, als er niets veranderd hoef ik ook geen update te versturen naar pvout.

Uiteraard deel ik de programma code en zal ook stap voor stap uitleggen hoe een en ander te hatseflatsen.
Ik heb een aantal PM maar nog even een dagje geduld.

[Voor 13% gewijzigd door Willie Wortel op 30-07-2012 09:49]

• TheSiemNL
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 29-05 01:46
quote:
Die vissers op een stok in Sri Lanka heb ik nog eens in het echt gezien.

Mooie oplossing zo, ik vind je achtergrond alleen iets te druk, ik zou een strook wit rondom de twee indexen zetten.

• TheSiemNL
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 29-05 01:46
Heeft er al iemand ervaring met de Plugwise Smile P1 en het loggen in de eigen Plugwise Source software? Voor mijn vakantie zou men gaan testen.

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik heb nu een nieuwe Topic over de Netduino aangemaakt inclusief de source code.

NetDuino Voor DataLogging en nog veel meer.

• NielsTn
Goed idee, maar is het wellicht wijselijk om alles over monitoring gewoon in 1 topic te houden?
Anders krijgen we vele subtopics varianten (arduino/netduino/zonphp/pvoutput/sonnenertrag/jsunnyreports/ etc etc etc).
en dan vergeten we voor het gemak het monitoren van zonneboiler-systemen ;)

[Voor 15% gewijzigd door NielsTn op 31-07-2012 16:24]

• swat!
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 10:08

swat!

computeraar

Sinds deze week heb ik een SMA 2500HF draaien. Uiteraard wilde ik de output gaan loggen en uploaden naar pvoutput: Linuxdoosje met een bluetooth dongle + smatool doet zijn ding en upload momenteel elke 5 minuten de stats naar pvoutput.org.

Nu dacht ik: Het zou leuk zijn als ik realtime kan meekijken (in een browser) naar de opbrengst en een aantal andere dingen (bijvoorbeeld: hoogste Wp van de dag, efficientie van de omvormer etc).

Als ik naar de site van Hans kijk loopt het water mij in de mond :9~

Heeft iemand al eens over een dergelijk iets nagedacht voor een SMA en is het uberhaupt mogelijk? Ik merk dat constant uitlezen via bluetooth best wel traag is en ben benieuwd of er bijvoorbeeld iemand is overgestapt naar een andere piggybag zodat je met rs232 eea kan uitlezen.

[Voor 8% gewijzigd door swat! op 02-08-2012 23:18. Reden: kudo's voor hans.]

2500wp (oost) + 3575Wp (zuid) + 1650Wp (west) + 2065Wp (west)

• Rol-Co

Rol-Co

Is er iemand op het forum die zijn logging doet met een synology?

• NielsTn
quote:
Rol-Co schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 21:43:
probeer hier eens, heb van deze man ooit iets ontvangen die o.a. de NAS als 'backup' vor zijn logging gebruikt
https://sites.google.com/...onnelogger/arduino-sketch

• snoekds20
  • Laatst online: 00:58
Beste mensen,
wat doe ik verkeerd?
In lijst PV output zie ik mijn output staan met 0.024kWh terwijl dit 24.148 kWh moet zijn.
Ik heb overal zitten loeren bij instellingen maar ik zie niets..
Weer iemand van hier wat ik niet goed doe?

5500Wp Kostal Piko 5.5 - 2x Toshiba LL Wp

• Bezuiniger
Is soms de , en . verwisseld?

• harold65

harold65

Slimme meter:

quote:
snoekds20 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 01:11:
Beste mensen,
wat doe ik verkeerd?
In lijst PV output zie ik mijn output staan met 0.024kWh terwijl dit 24.148 kWh moet zijn.
Vergeet niet dat je de PVoutput data in W en Wh moet sturen, niet kWh!

• Willie Wortel
  • Niet online
quote:
snoekds20 schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 01:11:
Beste mensen,
wat doe ik verkeerd?
Moet je met 1000 vermenigvuldigen.

• hansdegit
quote:
Rol-Co schreef op vrijdag 03 augustus 2012 @ 21:43:
Yep. Syno bevraagt de Kostal Piko om de 2 seconden en plempt alle waardes in een MySql database.
Kijk ook eens naar de site(s) van ericplan of ricdijk.

• Petzl
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 09-02 10:32
Ik heb mijn logging via een Flukso.
De flukso is aangesloten met ethernet, wireless is ook mogelijk, de voeding is via POE en er zit een poe splitter net voor de flukso omdat de huidige generaties nog niet met POE werken.

De Flukso ( www.flukso.net ) doet ook loggig van mijn stroom en water verbruik.
Mijn standby verbruik is gehalveerd sinds ik een flukso heb.

De blauwe lijn is het verbuik en de rode lijn is solar.

Ook heb mij een account aangemaakt bij pv output, pv output heeft een mogelijkheid om de data van de flukso website te halen en in leukere grafiekjes te steken.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=7597

Ook log ik mijn waterverbruik, ik zoek ook nog een mogelijkheid om de CV ketel op mazout te monitoren.
vermoedelijk kan dit na aanpassing van de flukso firmware en een simpel 230v relais, het makkelijkste lijkt me natuurlijk gewoon het aantal werkings uren te tellen ipv effectief het verbuik.

• Rol-Co

Rol-Co

quote:
hansdegit schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 12:07:
[...]

Yep. Syno bevraagt de Kostal Piko om de 2 seconden en plempt alle waardes in een MySql database.
Kijk ook eens naar de site(s) van ericplan of ricdijk.
is dat een speciaal programma wat op de synology staat of hoe werkt dat? ik gebruik al 80% van mijn synology maar als hij dit er bij kan doen zou mooi zijn, zou het via de usb kunnen van de synology?

Misschien kan ik het binnenkort via lan maar ik weet nog niet of het bestelde kaartje gaat werken. :)
Ik zal ook even op beide site's kijken.

• Snowmiss
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 02-06 14:33

Snowmiss

1500Wp

Vanaf vandaag automatisch upload (als het goed gaat?!) met dit script: http://code.google.com/p/sma-uploader/
draaiend op deze laptop als deze aangaat/aanstaat.

Nu nog even zien of inderdaad gisteren en vandaag worden toegevoegd: http://pvoutput.org/list.jsp?id=12147&sid=10087

edit: de data van gisteren handmatig zelf toegevoegd, maar die van vandaag is live verstuurd tot 18.30 vanavond.

[Voor 17% gewijzigd door Snowmiss op 08-08-2012 21:58]

• aard01
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 16:29
quote:
Rol-Co schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 15:48:
[...]

is dat een speciaal programma wat op de synology staat of hoe werkt dat? ik gebruik al 80% van mijn synology maar als hij dit er bij kan doen zou mooi zijn, zou het via de usb kunnen van de synology?

Misschien kan ik het binnenkort via lan maar ik weet nog niet of het bestelde kaartje gaat werken. :)
Ik zal ook even op beide site's kijken.
Ik wil mijn Kamstrup energiemeter via de P1-poort uitlezen. Het eenvoudigste is om een RS232 naar USB omvormer hier tussen te zetten. Omdat ik geen USB-poort in mijn meterkast heb, maar wel een Synology NAS zou ik deze aan de USB kunnen koppelen van de NAS.

Iemand hier ervaring mee hoe ik dit via een PHP progje kan realiseren?

• aard01
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 16:29
Naar aanleiding van mijn vraag hierboven:

Is er een betaalbare interface te krijgen die een USB of een RS232 signaal op ethernet kan zetten? Ik kom alleen interfaces/modems tegen die 100 euro of meer kosten... Is Arduino misschien een optie?

Ik kwam overigens ook dit nog tegen: http://users.telenet.be/deloof/ Wordt gebruikt om modeltreinen mee aan te sturen. Leuk printje, maar beschikt helaas niet over een ethernet poort.

Dit is van Plugwise precies wat ik bedoel, maar kost nog steeds 99 euro en lastig via mijn sonology uit te lezen: http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/smile-p1

Dit alles om logging via de P1-poort op mijn switch in de meterkast te kunnen koppelen. Een USB koppeling is dan niet meer nodig...

[Voor 53% gewijzigd door aard01 op 11-08-2012 15:46]

• harry23
  • Laatst online: 28-05 21:17
quote:
Petzl schreef op zaterdag 04 augustus 2012 @ 15:15:
Ik heb mijn logging via een Flukso.
De flukso is aangesloten met ethernet, wireless is ook mogelijk, de voeding is via POE en er zit een poe splitter net voor de flukso omdat de huidige generaties nog niet met POE werken.

[afbeelding]

De Flukso ( www.flukso.net ) doet ook loggig van mijn stroom en water verbruik.
Mijn standby verbruik is gehalveerd sinds ik een flukso heb.
Mooi resultaat! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen: trek je nu elke avond de stekkers eruit, of waren er echt zaken die met een makkelijke oplossing veel stroom bespaarden? Voorbeelden?

Zelf denk ik na over de Flukso, mooie tool als deze zowel stroom, gas én water meet en ook nog eens PV-teruglevering! Maar ben nog wat huiverig gezien mijn totale gebrek aan programmeer-kennis. En wat is POE? Ook vraag ik me af of de bevestigingsmethode geschikt is voor de situatie in de Nederlandse meterkast. Kun je met de klemmen goed meten zonder te sleutelen aan de kabels? Iemand ervaring met de NL-situatie?
Pagina: 1 2 3 ... 42 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True