Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.564 views

Onderwerpen

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
JoopC schreef op maandag 21 mei 2012 @ 12:10:
[...]

Nou, dat is zo maar als je dan een offerte vraagt dan kom je aan hele andere getallen.
(in mijn geval dan, Ik heb trouwens niet dat setje maar een zelf bedachte compilatie).
Ik ga dat bedrijf niet promoten maar ik heb wat met look en feel in een winkel, de persoonlijke benadering.
Dat is ook wat waard.
je hebt gelijk een goede relatie met de leverancier is zeker een hoop waard.

het systeem zo als het in NL werkt is niet wat tweakers gewend zijn om mee te werken.
die gaan voor hun pc ook naar alternate of azerty of paradiget etc...

en andere wensen liever alle risico's zelf te nemen voor een goedkopere prijs.
wel opletten met sommige zelfbouw systemen kun je best weken met gevaarlijke voltages etc..
ook op hoogte werken op een dak kan gevaren met zich mee brengen.
dus niet altijd voor iedereen geschikt. (weet wat je doet, anders niet doen)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

ViNOK16Bit schreef op maandag 21 mei 2012 @ 12:11:
[...]

Zou je die lijst eens kunnen posten?
Neen. Daar zit maanden werk in, en ik verstrek al vele jaren lang gratis informatie waar volop "gebruik" van wordt gemaakt door jan en alleman. Ook de commerciële boys 'n girls... (die daarvoor niets terug geven).

Overigens, kwam dit tijdens mijn zoektochten tegen. String schakeling niet bekend van die heftige installatie. Jammer van die dikke pijp (of zouden d'r allemaal Tigo's op zitten?):

Afbeeldingslocatie: http://www.zonnepanelenamsterdam.com/Project_Zuiderakerweg_%2058_%20panelen%20(500x375).jpg

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:08

PcDealer

HP ftw \o/

mkleinman schreef op maandag 21 mei 2012 @ 12:16:
[...]
De pricewatch voor PV panelen is al een keer eerder geopperd, er waren toen een paar steekhoudende redenen om die niet op te zetten. Ik weet alleen niet meer welke redenen ;)
[...]
Zie Nieuwe categorie "zonnepanelen" :)

LinkedIn WoT Cash Converter

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
zonnigtype schreef op maandag 21 mei 2012 @ 12:34:
[...]

...
Overigens, kwam dit tijdens mijn zoektochten tegen. String schakeling niet bekend van die heftige installatie. Jammer van die dikke pijp (of zouden d'r allemaal Tigo's op zitten?):

[afbeelding]
Beetje jammer dat ze niet even de clickfit beugeltjes met een zwarte spuitbus bewerkt hebben.... Zoveel moeite is dat toch ook weer niet. Of als leverancier/installateur even een doos van die klemmetjes laten anodiseren... het zit hem in de details!

Of misschien is het wel gewoon in het zwart leverbaar....

Anyway... als dat mijn systeem zou zijn zou ik nu met een spuitbus en een rolletje schilderstape op de ladder staan....

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@Novapax
Er zijn wel zwarte klemmen verkrijgbaar, weet niet of Clickfit is gebruikt.

Nog één van dezelfde site. Lekker dicht op elkaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.zonnepanelenamsterdam.com/24_zonnepanelen_Heemstede%20(640x480).jpg

A'dam PVOutput

• NovapaX
... en keurig uitgelijnd :/

Sparql TV wiki

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:21

B2

wa' seggie?

Ik zou ook wel graag iets met zonnepanelen willen doen. Nu heb ik een platdak van 3,8x6 op het Noordwesten. Heeft het sowieso wel zin om daar zonnepanelen op te plaatsen?

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/35hehxt.png

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:40
ericplan schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:05:
@Novapax
Er zijn wel zwarte klemmen verkrijgbaar, weet niet of Clickfit is gebruikt.

Nog één van dezelfde site. Lekker dicht op elkaar.

[afbeelding]
Foto is genomen met een telelens, hierdoor is de diepte slecht in te schatten. Ze kunnen zomaar 2 mtr uit elkaar staan.

• nl2dav
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Zwarte, grijze, witte klemmen...

Je kan ze toch gewoon tegen elkaar aan leggen?

Ik denk dat het voor mij toch wat sneller werkt om in de buurt te gaan kletsen om een paneeltje of 50 op het dak te leggen.

YouTube: Zonnepanelen in de straat

• wmeester
B2 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:13:
Ik zou ook wel graag iets met zonnepanelen willen doen. Nu heb ik een platdak van 3,8x6 op het Noordwesten. Heeft het sowieso wel zin om daar zonnepanelen op te plaatsen?

[afbeelding]
Op een platdak kun je je panelen op alle richtingen zetten die je wilt. Standaard platdak systemen zoals Flatfix kun je optimaal naar de zon richten.

Dus ja, het heeft wel degelijk zin om er zonnepanelen op te plaatsen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:02

Barrycade

Through the...

[afbeelding]
Mooie van een plat dak is dat je je panelen theoretisch iedere kant op kan zetten die je wil, alleen passen er wellicht niet zo veel op als in de ideale stand.

Maar als je Noord-W heb kan je ze toch ook de andere kant op zetten aka: Zuid Oost? :>

• zonnigtype

zonnigtype

wmeester schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:13:
[...]

Foto is genomen met een telelens, hierdoor is de diepte slecht in te schatten. Ze kunnen zomaar 2 mtr uit elkaar staan.
Hele dak lijkt ongeveer 16 meter lang in de lengte (kijkrichting).

http://binged.it/MarGdL

Stuk waar de panelen staan lijkt niet eens de helft, dus slechts 8 meter lengte voor die ? 5 ? rijen modules. Dat red je niet met 2 meter tussenruimte... :/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• migjes

[afbeelding]
je kunt zelfs de panelen oost-west plaatsen.
dan kun je er veel van leggen zonder schaduw problemen.
en heb je niet veel ballast nodig.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• wmeester
zonnigtype schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:34:
[...]

Hele dak lijkt ongeveer 16 meter lang in de lengte (kijkrichting).

http://binged.it/MarGdL

Stuk waar de panelen staan lijkt niet eens de helft, dus slechts 8 meter lengte voor die ? 5 ? rijen modules. Dat red je niet met 2 meter tussenruimte... :/
wordt inderdaad krap.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

wmeester schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:13:
[...]

http://maps.google.nl/map...X7_VSA&cbp=12,306.08,,0,0

Ongeveer 7 meter minus dakrand (stoeptegels) voor 5? rijen
@zonnigtype
Je komt er donderdag langs, bovenin de regiorunner zitten :)

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 21-05-2012 14:00 ]

A'dam PVOutput

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:40
migjes schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:07:
[...]

ericplan zullen we effe wachten op blissard's reactie. ;)
der klopt daar wel meer niet.
de vraag is wat er allemaal niet klopt voor dat er conclusies worden getrokken.
Bedankt voor al het meedenken.

De omzetters zijn zeker weten Steca's (staat er op) die ik zelf heb gekoppeld met bijbehorende stekers, op een rails heb gezet en in 't stopcontact heb geprikt.

De panelen zijn mogelijk geen canadian solars. Dit stond wel op de website, maar ik heb het niet terug kunnen vinden op de offerte. korte knip-plak actie:
(kan ik het merk ook nog vinden op de panelen zelf, of zou een fotootje helpen?

_ offerte tekst MDZ__

Zonnestroom | Zonnepanelen Systeem Small - 1110 Watt MDZ1080
Montagepakket
Clickfit Montagepakket voor schuin dak met dakpannen Portrait
Installatie type
Installatie compleet verzorgd door erkende installateurs MetDeZon *
Zonnepanelen upgrades
Deze set leveren met 4 stuks A-merk 240 Wp monocrystalline zonnepanelen, klik voor info. [ 960 Wp ]
Omvormer upgrades
Standaard uitvoering ( met 2 * Steca 500 omvormer )
1 € 2.584,68 € 2.584,68

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-01 18:03

Kiswum

Gadget reviewer

Reken er maar niet op dat dit Canadian Solar panelen zijn.
Als je een offerte met merkloze panelen krijgt, dan is het geen bekend merk.
Je hoeft dus geen Yingly's of CS panelen te verwachten, al verkopen ze die wel gewoon vanuit de shop.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• zonnigtype

zonnigtype

Nummer 289:

Opgericht door "... technisch innovator van waterbed- en andere slaapsystemen"

verkoopt straks zo te zien Soladin600's in eigen (grijze) verpakking, Mastervolt OEM-metjes???

Of is 't ie toch bij de Chinezen wezen shoppen?

Ook peeveetee hybride moduultjes gepland...

... eigen OEM moduultjes, waarvan enkele glas/glas laminaten i.s.m. (doorstart?) Scheuten Solar ...

Gekkenhuis, ik ben nog lang niet klaar...

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

Zonnigtype, heb je deze alvast op je lijstje staan, wellicht dat er vanaf het eind van het jaar prijzen beschikbaar zijn: http://www.suncycle.nl/

• migjes
blissard schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:03:
[...]

Bedankt voor al het meedenken.

De omzetters zijn zeker weten Steca's (staat er op) die ik zelf heb gekoppeld met bijbehorende stekers, op een rails heb gezet en in 't stopcontact heb geprikt.

De panelen zijn mogelijk geen canadian solars. Dit stond wel op de website, maar ik heb het niet terug kunnen vinden op de offerte. korte knip-plak actie:

_ offerte tekst MDZ__

Montagepakket
Installatie type
Zonnepanelen upgrades
Deze set leveren met 4 stuks A-merk 240 Wp monocrystalline zonnepanelen, klik voor info. [ 960 Wp ]
Omvormer upgrades
1 € 2.584,68 € 2.584,68
oke maakt vast 1 punt duidelijk.

de 2 steca's mogen niet op de groep samen met de wasmachiene + c.v.
ze moeten allebei op een aparte groep (16A of meer of minder maakt niet uit als het maar apart zitten)
of ze moeten op een groep zonder gebruikers zitten(ook zonder een leeg stopcontact)

dan staat het puntje panelen nog open.
op een steca500 kunnen geen canadian's
de steca500 kan maar 5A op de DC zijde verwerken.
en canadian's leveren ongeveer 8A.
dus dat moet nog uitgezocht worden.
ik heb zelf nog nooit canadian in mijn handen gehad maar het lijkt mij sterk als het er niet op staat.
(meestal wel aan de achterkant)

is dit trouwens geinstalleer door mdz?
(lijkt mij sterk dat ze dat zouden doen?
maar misschien is er gewoon een ander paneel gebruikt)

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
blissard schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:03:
[...]

Ik neem aan dat je garantie op de panelen hebt (25jaar), aan de achterkant staan toch de technische gegevens en op de voorkant een barcode.?.

• zonnigtype

zonnigtype

Kiswum schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:40:
Zonnigtype, heb je deze alvast op je lijstje staan, wellicht dat er vanaf het eind van het jaar prijzen beschikbaar zijn: http://www.suncycle.nl/
Die zouden pas 2e helft 2013 gaan produceren, de vraag is of ze als leverancier gaan optreden of dat gaan uitbesteden. Interessante ontwikkeling (volg ik al lang), maar vraag is of ze goedkoop genoeg kunnen gaan produceren. Eerste panelen liggen al ergens in Brabant op een dak te testen.

Weer een...

... ietwat "oud prijsje"... 7(8)7

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 21-05-2012 14:50 . Reden: Gaat lekker hard zo... ]

Verwijderd

@zonnigtype op deze ( nieuw) ontdekte site, staan ook micro omvormers... Enig idee welk merk dat is? De prijs van € 145,- p/st is redelijk scherp te noemen. Misschien is het weer net zo'n trucje als bij Enphase, daar komt dan nog een onhandig en duur stuk 230V kabel bij.

Overigens bied deze site laminaten aan. Is daar iets meer van bekend m.b.t. Garantie en levensduur. De meeste montagesystemen zijn toch helemaal niet gemaakt voor laminaten!!

• migjes
zonnigtype schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:17:
Nummer 289:

Opgericht door "... technisch innovator van waterbed- en andere slaapsystemen"

verkoopt straks zo te zien Soladin600's in eigen (grijze) verpakking, Mastervolt OEM-metjes???

Of is 't ie toch bij de Chinezen wezen shoppen?

Ook peeveetee hybride moduultjes gepland...

... eigen OEM moduultjes, waarvan enkele glas/glas laminaten i.s.m. (doorstart?) Scheuten Solar ...

Gekkenhuis, ik ben nog lang niet klaar...
oke daar is er weer 1.
ben benieuwed.

maar wat zouden ze doen met de panelen als ze dit hebben: Excellente vuurbestendigheid.
migjes krabt zich zelf effe op het hooft. :S

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

vuurbestendigheid is wellicht een lucifer die er tegenaan wordt gehouden ;)

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:52:
@zonnigtype op deze ( nieuw) ontdekte site, staan ook micro omvormers... Enig idee welk merk dat is? De prijs van € 145,- p/st is redelijk scherp te noemen. Misschien is het weer net zo'n trucje als bij Enphase, daar komt dan nog een onhandig en duur stuk 230V kabel bij.
https://www.google.nl/sea...ei=UT26T5a7Gojd8QPsm7GVCg

http://beheer.energycolle...279327&intCacheTime=10080

;)

P.S.
Lees wel even de disclaimer, afbeelding zegt niet alles;
http://www.energycollectors.eu/disclaimer/default.aspx

[ Voor 7% gewijzigd door Freemann op 21-05-2012 15:07 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• zonnigtype

zonnigtype

Kiswum schreef op maandag 21 mei 2012 @ 15:00:
vuurbestendigheid is wellicht een lucifer die er tegenaan wordt gehouden ;)
In U.S.A. is voor UL certificatie vlambestendigheid als extra element in de testen verplicht. Groot verschil met IEC certificaat voor Europa... :o

• blissard
migjes schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:43:
[...]

..
dan staat het puntje panelen nog open.
op een steca500 kunnen geen canadian's
de steca500 kan maar 5A op de DC zijde verwerken.
en canadian's leveren ongeveer 8A.
dus dat moet nog uitgezocht worden.
ik heb zelf nog nooit canadian in mijn handen gehad maar het lijkt mij sterk als het er niet op staat.
(meestal wel aan de achterkant)

is dit trouwens geinstalleer door mdz?
(lijkt mij sterk dat ze dat zouden doen?
maar misschien is er gewoon een ander paneel gebruikt)
Tsja, de achterkant van de panelen is wat lastig zichbaar. (zijn op het schuine dak gemonteerd)
Installatie is gedaan namens MDZ door een Katwijks bouwbedrijfje (ZZP-er). Dat zou ik zelf netter gedaan hebben (niet sneller, ze waren met anderhalf uur weer gevlogen). Enige reden dat ik voor installatie door MDZ heb gekozen is dat een prijs incl installatie verplicht was voor de subsidie (Den Haag doet daar nog iets aan)

Extra groep moet er dan toch komen. Jammer, want met 5 zit ik op de max voor 1 aardlek heb ik eens gelezen. Ook past er niets meer bij in de groepenkast (nog zo'n ouderwetsche met echte stoppen). Dus dat wordt financieel wel vervelend. Voor de toekomst wel prettig als er uitbreidingsmogelijkheid is voor de PV installatie. Ik heb het systeem net een paar maanden en denk nu al aan uitbreiding.

• migjes
blissard schreef op maandag 21 mei 2012 @ 15:11:
[...]

Tsja, de achterkant van de panelen is wat lastig zichbaar. (zijn op het schuine dak gemonteerd)
Installatie is gedaan namens MDZ door een Katwijks bouwbedrijfje (ZZP-er). Dat zou ik zelf netter gedaan hebben (niet sneller, ze waren met anderhalf uur weer gevlogen). Enige reden dat ik voor installatie door MDZ heb gekozen is dat een prijs incl installatie verplicht was voor de subsidie (Den Haag doet daar nog iets aan)

Extra groep moet er dan toch komen. Jammer, want met 5 zit ik op de max voor 1 aardlek heb ik eens gelezen. Ook past er niets meer bij in de groepenkast (nog zo'n ouderwetsche met echte stoppen). Dus dat wordt financieel wel vervelend. Voor de toekomst wel prettig als er uitbreidingsmogelijkheid is voor de PV installatie. Ik heb het systeem net een paar maanden en denk nu al aan uitbreiding.
ik zou toch effe uitzoeken wat voor panelen het zijn.
als het echt canadians zijn dan haal je maar 50% van het rendement.
ongeveer 400kWh per jaar met die setup.
(mischien nog wel minder.)
en ik durf niks te zeggen over de veiligheid.

heb je echt geen andere groep op zolder buiten de wasmachine groep waar de andere steca op kan?

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Doe je iets aan monitoring? Dan heb je in ieder geval een indruk van de prestaties. En heb je exacte maten? In combinatie met een foto zijn er hier een aantal kenners op het forum die op basis van uiterlijk de firmanaam kunnen noemen, of zeggen wat het niet is.

A'dam PVOutput

Verwijderd

Montagepakket
Installatie type
Zonnepanelen upgrades
Omvormer upgrades
1 € 2.584,68 € 2.584,68
Deze dateert toch al een tijdje terug. We zitten op dit moment op 1170 Wp, niet op 1080 Wp ( 180 Wp panelen stammen uit 2010 ! )

De panelen die wij leveren staan allen met merk , brochure , certificaten enz in de webshop op http://www.zonnepanelen.nl/panelen.html ... anders een mailtje naar info@metdezon.nl dan checken wij de serienummers even in de administratie :)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

Ik wist nog iets van vroeger, maar moest het nog even opzoeken, je bent "gered" met je uitbreiding
als je aardlekschakelaar een waarde heeft van 500mA of 300mA
( staat op je aardlekschak dan vermeld als 0,5 Amp / 0.3 Amp )
dan is het aantal eindgroepen niet beperkt ( je moet dan natuurlijk wel het gelijktijdige toegestaane
totaal vermogen in de gaten houden ivm je hoofd "stop" )

Maar LET WEL OP, het gaat hier voor jou om een uitbreiding van jou installatie, DUS je moet ALLES
wat je op die nieuwe groepen aansluit, VAST aansluiten zonder WCD, tenzij je gaat werken met een
GAMMA of PRAXIS koppel groepenkast met een onderverdeling , voorzien van 30 mA groep aardlekschakelaars plus daar achter de eindgroep zekeringen ( tip, LAAT het doen, als je hier al niets van snapt )

Zie nen1010 vraagbaak link : http://www.e-veiligheid.n....html?id=104&view=answers

En naar aanleiding van erikplan zijn opmerking of je wel de juiste panelen op de steca's hebt aangesloten
kun je ook het aantal cellen proberen te tellen, daar kunnen ze hier ook veel mee ;)

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 15:48:
[...]

Deze dateert toch al een tijdje terug. We zitten op dit moment op 1170 Wp, niet op 1080 Wp ( 180 Wp panelen stammen uit 2010 ! )

De panelen die wij leveren staan allen met merk , brochure , certificaten enz in de webshop op http://www.zonnepanelen.nl/panelen.html ... anders een mailtje naar info@metdezon.nl dan checken wij de serienummers even in de administratie :)
Zomaar een vraagje, wie spreekt hier, W S of S van W ?
( beide van MDZ ) doe anders maar een DM.

• blissard
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 15:48:
[...]

Klopt (een beetje), offerte komt uit 2011. Maar geen problemen met de installatie hoor. Door de gestelde vragen ben ik alleen opzoek naar het type geleverde panelen, vanwege de koppeling met de Steca's. Ik zal het serienr. eens proberen te vinden en dan een mailtje sturen.

iig bedankt voor je/jullie reactie

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Weer de wekelijkse scores:
Toename: 19,65 kWh (gaat de goede kant op)
Totaal sinds 14 april: 92,11 kWh

Ben benieuwd wat deze week gaat doen met behoorlijk wat zon :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
hansdegit schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:14:
[...]

Oké! Bedankt, ik ga het vanmiddag/vanavond aanpassen. Zie je wel, een beetje ervaring op het forum is vaak wel prettig. Ik ga iig de poort dubbel afzekeren en dus de L1 naar de OUT poort brengen.

'k Heb zowiezo ruzie met mijn Piko...Die schakeling die gistermiddag nog werkte, deed vanochtend niets. Oké, de Piko spuugde niks uit op L1, maar dan had de stroom toch gewoon uit het net moeten komen?

Nog even ter lering en vermaak:
de Piko heeft een poort/relais die je kunt programmeren om te sluiten bij een bepaald vermogen. Ik wil dus mijn Tigo aanzetten als de inverter actief wordt.

Ga ik vanochtend kijken, er wordt een steady 260W opgewekt, alleen de Tigo bleef uit.... :(

@lasklem/lasdop: die ik gebruik zijn goed tot 20A. Aangezien de Piko nooit meer dan 8A uitspuugt, hoeveel vermogen lever ik nu in doordat de opgewekte energie langs een lasklem gaat? Hoe kan ik dat meten?
Hmmm, zekering kapot. Daarom had de Tigo geen stroom. Nu de interessante vraag: hoe kan een apparaatje dat piekt op 5,1W een 0.063A zekering stuktrekken?

Ik heb iig het gebod van Geurt-kun opgevolgd, we schakelen nu de L1. Had ws. een zwarte draad naar het bijbehorend contactdoosje gemoeten, soit.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

@Zonnigtype
Aanvullende info over de inkoopaktie "Duurzaam Holten"
http://www.radio350.nl/pa...te_zonnepanelen_in_holten

Greenchoice begint nu al korting te geven op door hun geleverde panelen.
http://www.cobouw.nl/nieu...-vooruit-op-btw-verlaging

mompelt iets, hopelijk gaan ze straks net zo voortvarend om met negatieve standen op een Ferraris

[ Voor 21% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-05-2012 22:39 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• babbel72
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-12-2019
Hallo,
Wij als gezin willen ook gaan beginnen met zonnepanelen omdat dat je dan ook iets doet voor het milieu en op den duur ook kunt besparen in de kosten aan het energie bedrijf.

Nu hebben we een plat dak van 7m x 6m en is geheel schaduwvrij van bomen , echter willen we eerst klein beginnen met een setje van rond de 600 Wp als ik het goed heb ben ik hiervoor geen dure omvormer voor nodig echter zit ik te dubben ..want kan ik een zwaarder omvormer kopen en klein beginnen en langzaam doorgroeien naar meer panelen ? of gaat dat niet werken?

In ieder geval heb ik een complete groep vrij in de meterkast dus dat is geen probleem. Als ik een keus zou moeten maken begin ik eigenlijk niet op het grote plat dak maar op het kleine achterste gedeelte nummer 1 op de foto ( tijd van de foto is onbekend echter het is na 18:00)

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2duhtfc.jpg

Dus is eigenlijk de vraag is wat is wijsheid en welke panelen is een goede keus ? in combinatie met een Mastervolt Soladin 600
Mvg
Pieter

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:01
@babel72

Voordeel van een klein setje is dat dit gewoon op een bestaande groep erbij kan. Je hoeft dus geen nieuwe groep in je meterkast te maken en (nog belangrijker) geen nieuwe kabels door je huis te trekken.
De groep die nu vrij is, kan je die ook naar boven krijgen?
Er zijn hier op het forum wel mensen die de weg van langzaam groeien hebben gevolgd Wellicht dat die dara wat meer over kunen vertellen.

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-01 23:12
babbel72 schreef op maandag 21 mei 2012 @ 23:00:

Nu hebben we een plat dak van 7m x 6m en is geheel schaduwvrij van bomen , echter willen we eerst klein beginnen met een setje van rond de 600 Wp als ik het goed heb ben ik hiervoor geen dure omvormer voor nodig echter zit ik te dubben ..want kan ik een zwaarder omvormer kopen en klein beginnen en langzaam doorgroeien naar meer panelen ? of gaat dat niet werken?
Probeer eens wat te lezen over micro inverters (1 kleine inverter per paneel). Die zijn enigszins in opmars. Ze hebben voordelen, waaronder het makkelijk uitbreiden/groeien van een systeem. Ze zijn vaak wel ietsje duurder dan een 'grote' string omvormer.

• babbel72
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-12-2019
Nee zover ik weet niet zit er geen buis aan en boven zit de wasruimte dus wm droger en strijkijzer en cv
kan eventueel ook op het garage dak maar dan ben ik na 20:00 de zon kwijt

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
gewoon doorsparen en in 1x een grote set neerzetten. Is voordeliger op de lange duur. als je meer dan 3000 euro hebt liggen krijg je je dak al een goed end gevuld, 4000+ euro is zat voor de doe het zelver om je dak mooi vol te krijgen en mocht je 5000 euro hebben liggen scoor dan ueber geile panelen op een A klasse omvormer en smul van de mooi zonnestroom.

Om Sunshinecompany te quoten, je hoeft niet te beginnen met een klein setje om te testen of het werkt. Dat is al voor je gestest. Het werkt. :)

suc6 met de groene aspiraties.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Wat Lardman zegt. Soladin's hebben een lager rendement, zijn moeilijker te monitoren en zijn vast niet zo degelijk als een 'echte' omvormer. Ik noem het gerommel in de marge. Daarnaast sluiten de meeste hedendaagse panelen van 240Wp of meer niet goed aan bij een Soladin.

Wil je toch echt uitbreiden, pak dan een Kostal Piko 5.5 met 3 MPP's. Kun je 3 serie's op kwijt van elk bijv. 8 - 10 panelen. Is te groot voor je dak (zie ik nu), daar krijg je max. 12 panelen op, en je hebt nog een schoorsteen ook. Als ik het zo snel even goed zie.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• zonnigtype

zonnigtype

Merci - offline toegevoegd, komt bij volgende update.
Greenchoice begint nu al korting te geven op door hun geleverde panelen.
http://www.cobouw.nl/nieu...-vooruit-op-btw-verlaging
Was al bekend, ik ken minstens nog drie bedrijven die al voorschot nemen, gaat weer een lekkere ouwerwetse chaos worden...
mompelt iets, hopelijk gaan ze straks net zo voortvarend om met negatieve standen op een Ferraris
Herkenbare emotie... :/

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

hansdegit schreef op maandag 21 mei 2012 @ 22:36:
[...]

Hmmm, zekering kapot. Daarom had de Tigo geen stroom. Nu de interessante vraag: hoe kan een apparaatje dat piekt op 5,1W een 0.063A zekering stuktrekken?

Ik heb iig het gebod van Geurt-kun opgevolgd, we schakelen nu de L1. Had ws. een zwarte draad naar het bijbehorend contactdoosje gemoeten, soit.
Heeft de MMU, in je nieuwe opstelling wel aangegaan of heeft hij helemaal niets gedaan?

Als hij niets gedaan heeft, dan zou het een piekstroom (van de adapter) kunnen zijn geweest die net over de zekeringswaarde (14W) heen is gegaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Freemann op 22-05-2012 08:19 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• hansdegit
Hey Freemann,

Ja, hij deed het perfect. Zondagavond van half zeven tot kwart voor tien. Vanmiddag even een nieuwe zekering erin en dan kijken wat er gebeurt. Ik heb ook al een supportvraag bij Kostal uit staan, omdat die poort niet werkt zoals beschreven in de handleiding.

Ik ga zowiezo Kostal even bellen vanmiddag. Ik heb gisteren de vraag gekregen van Tigo support of de MPP tracker van de Kostal UITgeschakeld kan worden. Er moet toch één of ander service menu in dat ding zitten?

Laat Tigo maar lekker het MPP berekenen. Die weet immers meer dan de omvormer (ook temperatuur en weerstand per paneel). Dan kan de omvormer gewoon doen waar -ie het best in is: omvormen....

edit: als je erover nadenkt: best irritant eigenlijk. Je wordt wakker, clear blue sky. Helemaal vrolijk want het belooft een mooie en goede dag te worden. Dan gaan die Kostal en de MMU als twee slangen de liefde bedrijven en gaat de stroomsterkte zoooooo traag omhoog dat er van de potentiele ochtendopbrengst hielegaar naks meer overblijft.

Tigo bevestigt die lezing. Schijnt ook voor te komen bij P1 en Danfoss inverters. De workaround is: MPP tracking op de inverter uitzetten. Maar hoe?

[ Voor 26% gewijzigd door hansdegit op 22-05-2012 08:23 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• NovapaX
Misschien dat je zekering door het aangaan van de trafo en het opstarten van de MMU geklapt is. Ik kan me voorstellen dat er wat elco's gevuld worden in de trafo zodra deze ingeschakeld wordt..
Misschien een ietsepietsie tragere of ietsepietsie grotere zekering erin zetten ofzo? Je zit met die zekering toch ruim onder de max stroom van de schakelaar in de Kostal?

Sparql TV wiki

• hansdegit
Ik dacht zelf ook al aan een iets grotere zekering. 80mA ofzo. Moet ik even naar de lokale electroboer, want als ik het bij onze Duitse vrienden bestel ben ik zo weer 4 dagen verder (+ verzendkosten..).

Dat relais is belastbaar tot 100mA/250V. In de handleiding staat dat er tussen de verbruiker en het relais een extern lastrelais geschakeld moet worden, want dat ding is gemaakt om stuurstroom te genereren.

Maarrrr, hij werkte gewoon gisteren. Dus aan de inschakelstroom kan het dan niet liggen.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op maandag 21 mei 2012 @ 22:36:
[...]

Ook glaszekeringen heb je in een snelle en een trage versie. Je zou dus om de trage versie kunnen vragen. De trage versie is herkenbaar aan een hoofdletter T. De snelle versie heeft een hoofdletter F (fast)

A'dam PVOutput

• PClop
  • Niet online
hansdegit schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 08:38:
Ik dacht zelf ook al aan een iets grotere zekering. 80mA ofzo. Moet ik even naar de lokale electroboer, want als ik het bij onze Duitse vrienden bestel ben ik zo weer 4 dagen verder (+ verzendkosten..).

Dat relais is belastbaar tot 100mA/250V. In de handleiding staat dat er tussen de verbruiker en het relais een extern lastrelais geschakeld moet worden, want dat ding is gemaakt om stuurstroom te genereren.

Maarrrr, hij werkte gewoon gisteren. Dus aan de inschakelstroom kan het dan niet liggen.
Ik denk dat je de mist in gaat met de aanname dat je het aansluit op een kontakt van een hulpstroomrelais
daar deze in de regel niet daadwerkelijk met een zekering beveiligd zijn, volgens mij sluit je het aan
op de voeding ( welke dus wel altijd gezekerd wordt ) voor een hulprelais die dus weer een externe
spanning nodig heeft ! ( stuurstroom / hoofdstroom )
Ik weet niet hoe ik dit anders aan een leek moet uitleggen, sorry

• NovapaX
PCPlop... huh?!

In de handleiding lees ik dat het gewoon een potentiaalvrij contact is en maximaal 100mA op 250 V (AC of DC) kan schakelen.

@hansdegit Hij doet het dus niet zoals op pagina 44 van deze handleiding wordt vermeld?: http://www.kostal-solar-e...n/Manual_PIKO_en_1_12.pdf

Sparql TV wiki

• hansdegit
@PClop, probeer toch maar, aub.

De Kostal kan via de OUT poort (potentiaalvrij) een stuurstroom leveren voor extern lastrelais. "Sluit nooit rechtstreeks apparaten aan op het OUT contact van de omvormer" oid. Zo staat het in de handleiding.

En terecht natuurlijk: je kunt geen wasmachine aansluiten.

Maar het benodigde vermogen voor de Tigo MMU is zo klein...Of ik nu een extern relais aansluit of de Tigo MMU, wat is het verschil?

@NovapaX: nou, zoals het in de handleiding staat klopt het niet. Maar dat betreft het instellen van de grenzen (wanneer aanschakelen, wanneer uit etc).

Het werkte perfect zondag, alleen gisterochtend niet. En toen bleek de zekering gesprongen. Dat snap ik niet...Dan moet er door de MMU meer dan 63mA gevraagd zijn, terwijl -ie dat zondag niet nodig heeft gehad. Brakke zekering? Ik heb er nog 9 over....Gewoon vanmiddag nog eens kijken.

[ Voor 33% gewijzigd door hansdegit op 22-05-2012 10:08 ]

• NovapaX
Wat doet hij dan wel/niet? Misschien dat de handleiding wel voor meerdere interpretaties vatbaar is...

Dat is trouwens wel een goedkope manier om je wasmachine alleen op zonnestroom te laten draaien... :)
(Wanneer salderen om de een of andere reden niet meer zo aantrekkelijk is)

Kun je gewoon instellen dat hij aangaat als hij al geruime tijd meer dan bijv. 2000 watt genereert.... zal wel een mooie stabiele blauwe lucht zijn dan.

[ Voor 13% gewijzigd door NovapaX op 22-05-2012 10:25 ]

Sparql TV wiki

• hansdegit
Breek me de bek niet open over stabiele blauwe lucht....Dan doet mijn systeem juist niets.

:( Zojuist Kostal aan de lijn gehad. Er is werkelijk NIETS wat je aan de instellingen van de MPP tracker kunt doen. Als gebruiker kan je niets tweaken, als installateur ook niet. Voor een firmware upgrade moet je de inverter terugsturen...

Over de OUT port. Je kunt een grens instellen, precies zoals jij in je voorbeeld aangaf. Bijvoorbeeld: bij 500W gaarne het zonnescherm naar beneden oid. En dan kan je de duur van die actie instellen in minuten.

Er zijn 3 velden: welk vermogen, hoe lang moet dat vermogen geleverd worden en hoe lang moet het apparaat aangeschakeld zijn. Volgens de handleiding is het vermogen in te stellen van 1 tot 1MW-1. De stabiliteit vanaf 1 minuut en de duur van het aanschakelen zou van 1 tot 1440 minuten (=24h) moet kunnen. Als het vermogen vervolgens weer onder die grens zakt zou het aangesloten apparaat afgeschakeld worden.

Welnu: de minimale grens is 10W, de maximale schakelduur is 999 minuten. Dat kan op de langste dag een beetje penibel worden en zondag bleef de MMU gewoon draaien, ook toen er nog maar 1W op de AC lijn ging.

[ Voor 8% gewijzigd door hansdegit op 22-05-2012 10:42 ]

• The Mechanic
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:56
Sinds een paar weken ben ik me aan het oriënteren op zonnepanelen. We zijn net verhuisd en zijn van plan om hier ieder geval wel 10 jaar te blijven wonen, daarnaast hebben we een mooi groot scheef dak van 10 x 6 gericht op het zuiden (helaas wel een pijpje).
Gezien de komende jaren de elektriciteitsprijs gaat stijgen (al moet dat genuanceerd worden, met dank aan polderpv) en natuurlijk de BTW actie subsidieregeling per 1 juli is zonnepanelen kopen misschien nu wel het moment.
Na rondkijken op sites ben ik begonnen met deze berekening in te vullen.

Na het doorspitten van dit topic valt me op dat er veel zijn die al panelen hebben of die bedrijfsmatig er mee bezig zijn. Zijn er meer die helemaal vanaf 0 beginnen? Ben ik welkom als newbie? ;)

Verwijderd

Lardman schreef op maandag 21 mei 2012 @ 23:44:
Om Sunshinecompany te quoten, je hoeft niet te beginnen met een klein setje om te testen of het werkt. Dat is al voor je gestest. Het werkt. :)
Het testen om te kijken of het werkt is inderdaad niet meer nodig, wat wel werkt (bij mij) is om met een klein setje mijn wederhelft te overtuigen dat het werkt. Toen ze de meter in de meterkast zag terugdraaien was ze helemaal om. Er gaan meer panelen komen! ;)

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

The Mechanic schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:05:

Na het doorspitten van dit topic valt me op dat er veel zijn die al panelen hebben of die bedrijfsmatig er mee bezig zijn. Zijn er meer die helemaal vanaf 0 beginnen? Ben ik welkom als newbie? ;)
Ik ben zelf ook een newbie net als vele (stille) bezoekers. Uiteraard kun je hier al je vragen kwijt en soms lijkt het vrij ver de materie in te gaan, maar pas op dat je niet verdrinkt in alle nieuwe worden die je hier voorbij ziet komen.
Ik ben zelf ook van plan om deze lente/zomer panelen aan te schaffen. Ik heb een aantal offertes opgevraagd en wacht nog op de uitkomst van 2 van deze offertes zodat ik zie wat een normale prijs is incl. installatie.

• zonnigtype

zonnigtype

Sinds een paar weken ben ik me aan het oriënteren op zonnepanelen. We zijn net verhuisd en zijn van plan om hier ieder geval wel 10 jaar te blijven wonen, daarnaast hebben we een mooi groot scheef dak van 10 x 6 gericht op het zuiden (helaas wel een pijpje).
Gezien de komende jaren de elektriciteitsprijs gaat stijgen (al moet dat genuanceerd worden, met dank aan polderpv) en natuurlijk de BTW actie subsidieregeling per 1 juli is zonnepanelen kopen misschien nu wel het moment.

Dank voor link. De permalink is trouwens deze.

Houdt bij dat soort mooie TVT berekeningen wel rekening met het feit dat de grootst post in de kWh prijs de energiebelasting is. Dat is een politiek bezien brisante post, waarvan we af moeten vragen hoe dat er, zeg, over 5-10 jaar uit zal zien (denk ook aan Europese regelgeving/plannen, als het ooit al zover komt). Zeker als er over een paar jaar tijd op gigantische schaal "gesaldeerd" blijkt te worden.

Maar je moet ergens mee rekenen.

Newbees zijn uiteraard zeer welkom. Hoe meer hoe beter...

• NovapaX
hansdegit schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 10:40:
Breek me de bek niet open over stabiele blauwe lucht....Dan doet mijn systeem juist niets.

:( Zojuist Kostal aan de lijn gehad. Er is werkelijk NIETS wat je aan de instellingen van de MPP tracker kunt doen. Als gebruiker kan je niets tweaken, als installateur ook niet. Voor een firmware upgrade moet je de inverter terugsturen...

Over de OUT port. Je kunt een grens instellen, precies zoals jij in je voorbeeld aangaf. Bijvoorbeeld: bij 500W gaarne het zonnescherm naar beneden oid. En dan kan je de duur van die actie instellen in minuten.

Er zijn 3 velden: welk vermogen, hoe lang moet dat vermogen geleverd worden en hoe lang moet het apparaat aangeschakeld zijn. Volgens de handleiding is het vermogen in te stellen van 1 tot 1MW-1. De stabiliteit vanaf 1 minuut en de duur van het aanschakelen zou van 1 tot 1440 minuten (=24h) moet kunnen. Als het vermogen vervolgens weer onder die grens zakt zou het aangesloten apparaat afgeschakeld worden.

Welnu: de minimale grens is 10W, de maximale schakelduur is 999 minuten. Dat kan op de langste dag een beetje penibel worden en zondag bleef de MMU gewoon draaien, ook toen er nog maar 1W op de AC lijn ging.
Jij beschrijft functie 1. Dan klopt dat toch ook, het apparaat blijft 16,5 uur ingeschakeld, ongeacht hoeveel vermogen er opgewekt wordt. Hij gaat zelfs verder met 'aftellen' als hij korter dan 3 uur uitgeschakeld is geweest.
Moet je niet functie 2 selecteren? Bij meer dan 10 Watt inschakelen, en bij minder dan 5 watt uitschakelen ofzo? Die delay time kun je dan nog op 5 of 10 minuten zetten ofzo.... of gewoon op 0.

Sparql TV wiki

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:02

Barrycade

Through the...

De leercurve van dit topic is stijl ben ik met je eens. Maar newbies zijn zeker welkom, maar de informatie voor newbies is wat lastig(er) te vinden.

Maar het werkt wel aanstekelijk.
Voor je het weet ben je net zo actief als de vaste bezoekers :P

Ben dit jaar ook nieuw ingestapt en de panelen liggen al een maand lekker in de zon.

Verwijderd

Barrycade schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:23:
[...]

Ben dit jaar ook nieuw ingestapt en de panelen liggen al een maand lekker in de zon.
Ben, mede door het doorspitten van dit forum, ook pas ingestapt.
Sterker nog mijn panelen staan nu sinds 4 dagen te bakken op het dak.

Dus ik ben ook een echte newbie :*)

• hansdegit
NovapaX schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:22:
[...]

Jij beschrijft functie 1. Dan klopt dat toch ook, het apparaat blijft 16,5 uur ingeschakeld, ongeacht hoeveel vermogen er opgewekt wordt. Hij gaat zelfs verder met 'aftellen' als hij korter dan 3 uur uitgeschakeld is geweest.
Moet je niet functie 2 selecteren? Bij meer dan 10 Watt inschakelen, en bij minder dan 5 watt uitschakelen ofzo? Die delay time kun je dan nog op 5 of 10 minuten zetten ofzo.... of gewoon op 0.
Mijn Piko kent alleen functie 1. Die andere functie heb ik nie....Kan ik ook nergens selecteren. Misschien is dat voor de grotere Piko's.

• The Mechanic
@zonnigtype de link in mijn oorspronkelijke bericht heb ik aangepast.

Mooi dat ik hier terecht kan met mijn vragen :-) Een van de eerste dingen die ik gedaan heb is een verzoek indienen bij enexis (mijn netbeheerder) om de elektriciteitsmeter te vervangen voor een waarbij ik kan terugleveren (salderen, right?) Gezien ik wel een digitale meter heb (ongeschikt voor retour), krijg ik nu een slimme meter. Afgezien van de privacy-issues zitten hier nadelen aan wat betreft de zonnepanelen? Heb wel eens gelezen dat het salderen moeilijker gaat. Heeft iemand ervaring met slimme meters wat betreft salderen?

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:35
Barrycade schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:23:
[...]

De leercurve van dit topic is stijl ben ik met je eens. Maar newbies zijn zeker welkom, maar de informatie voor newbies is wat lastig(er) te vinden.

Maar het werkt wel aanstekelijk.
Voor je het weet ben je net zo actief als de vaste bezoekers :P

Ik moet nog een weekje wachten! Maar wat een leesvoer, dat vind ik ook heerlijk :D

• Kiswum

Kiswum

Gadget reviewer

@ The Mechanic: Wordt de meter wel gratis voor je vervangen? Bij de ene regio is dit gratis en bij de andere niet.

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:13
Leuke excelberekening, wat de electriciteitsprijs gaat doen de komende jaren is afwachten, ik kan me wel voorstellen dat de prijs op een gegeven moment niet verder zal stijgen en misschien wel zal dalen (wisseling prijzen dag/nacht tarief) door de toename van groene stroom, en dan met name zonnestroom.

De 5000 euro investering vind ik trouwens wel aan de hoge kant, zelfs incl. installeren kan dat goedkoper.
Tja, en die 1500 euro voor de inverter zal over 15 jaar ook geen 1500 euro meer kosten....

Is lastig om nu een berekening te maken voor de toekomst met een electriciteitsprijs die alle kanten op kan gaan, denk dat je je ook niet echt moet blindstaren op die berekening. Als je het geld ervoor hebt liggen en een mooie prijs voor het geheel hebt gevonden (wel minder dan die 5000 uiteraard) zou ik er gewoon in stappen.
[
Welkom, ben zelf ook een newbie die zich aan het oriënteren is.... ;)

7,5kWh thuisbatterij, 5300Wp solar, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2/3

• zonnigtype

zonnigtype

Kiswum schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:38:
@ The Mechanic: Wordt de meter wel gratis voor je vervangen? Bij de ene regio is dit gratis en bij de andere niet.
Bij Enexis gratis, maar een sluwe meter hoeft niet. Als ze in de gaten krijgen dat je d'r geen zin in hebt (wegens potentiële, nogmaals, potentiële gevaren "in de toekomst"), hangen ze gewoon een viertelwerkmeter op waarna dus (ook) administratief gesaldeerd gaat (moeten) worden. Netafname en netinvoeding worden dan fysiek gescheiden bemeten en leveren bij dubbeltarief contact vier getallen op (waaruit je ook bruto productie van je installatie kunt vaststellen als extra controle op bijvoorbeeld omvormer gegevens).

• The Mechanic
Kiswum schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:38:
Op deze site van enexis bij punt 5 staat dat het gratis is als je zelf energie gaat produceren (voor heel NL?). Als het niet gratis zou zijn dan moet je toch, het zou gek zijn niet te salderen omdat enexis bijvoorbeeld €100 wil hebben.

• NovapaX
@hans
Raar verhaal!

Kun je dan niet een beetje spelen met de minimale aan-tijd en het aantal inschakelingen per dag?
Dus de minimale aan-tijd op 60 minuten en dan schakelingen per dag op 18 ofzo?

Probleem zou alleen zijn dat hij lang wacht met opnieuw inschakelen. Als dat nou binnen een seconde is dan hoeft het geen probleem te zijn, en lost je andere probleem misschien zelfs wel op. Aan-tijd op 10 minuten en aantal schakelingen op 110 ofzo.

Ik weet niet precies hoe dat 'aantal schakelingen per dag' werkt. Als hij het alleen doet zodra de waarde overschreden wordt, en niet als deze reeds overschreden is, dan heeft het weer geen zin....

Sparql TV wiki

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:54

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:32:
[...]
Ben, mede door het doorspitten van dit forum, ook pas ingestapt.
Sterker nog mijn panelen staan nu sinds 4 dagen te bakken op het dak.

Dus ik ben ook een echte newbie :*)
Produceren ze een beetje zoals verwacht? Heb je er een kWh meter tussen zitten?

Ennuh, voor alle newbies, vergeet niet je installatie toe te voegen aan het GoT PV overzicht B-) Meer info: Duurzame Energie en Domotica: FAQ

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• The Mechanic
antimos schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:39:
[...]

Leuke excelberekening, wat de electriciteitsprijs gaat doen de komende jaren is afwachten, ik kan me wel voorstellen dat de prijs op een gegeven moment niet verder zal stijgen en misschien wel zal dalen (wisseling prijzen dag/nacht tarief) door de toename van groene stroom, en dan met name zonnestroom.

De 5000 euro investering vind ik trouwens wel aan de hoge kant, zelfs incl. installeren kan dat goedkoper.
Tja, en die 1500 euro voor de inverter zal over 15 jaar ook geen 1500 euro meer kosten....
Je kan de bovenste getallen zelf aanpassen. Ik ben met je eens dat er veel variabelen in de formule staan gebaseerd op aannames, waardoor de uitkomst eigenlijk meer gezien kan worden als indicatie.

• Tommybear1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik zit ook te denken aan het plaatsen van zonnepanelen.
Bijgevoegd een plaatje van m'n dak met afmetingen.(Den Haag)
We verbruiken ongeveer 3000kWh/jaar (49% Hoog, 51% Laag) en zal naar verwachting licht toenemen.
Wat is naar jullie idee de optimale indeling?
Portrait vs Landscape etc.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/38475507/MijnDak.jpg

Ik weet overigens niet exact hoe hoog 't pijpje is en hoe hoog de opstaande rand is aan de tuin zijde.
Moet nog een keer echt 't dak op.
PS. Heeft iemand enig idee wat 't kost om nieuw dakbedekking te laten plaatsen? Huis is uit 1999, wellicht eerst dak doen voor plaatsen panelen?

[Update] Er ligt grind op het dak.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ligt er grind op? Consolebakken, en schuiven.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Verwijderd

antonboonstra schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:55:
[...]

Produceren ze een beetje zoals verwacht? Heb je er een kWh meter tussen zitten?
Ik heb in 4 dagen 12kWh geproduceerd, gemeten met een kWh teller.
Het is nu natuurlijk ook schitterend weer! 8)

Ik wacht nog op de nalevering van de PC-link om de Soladin 600 te koppelen aan mijn pc, dan zijn de metingen wat nauwkeuriger.

• Tommybear1979
@SunshineCompany: Ja er ligt grind op. Hoe bedoel je schuiven? Is het niet beter eerst te bedenken? wellicht ivm string indeling ofzo?

• hansdegit
NovapaX schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:50:
@hans
Raar verhaal!

Kun je dan niet een beetje spelen met de minimale aan-tijd en het aantal inschakelingen per dag?
Dus de minimale aan-tijd op 60 minuten en dan schakelingen per dag op 18 ofzo?

Probleem zou alleen zijn dat hij lang wacht met opnieuw inschakelen. Als dat nou binnen een seconde is dan hoeft het geen probleem te zijn, en lost je andere probleem misschien zelfs wel op. Aan-tijd op 10 minuten en aantal schakelingen op 110 ofzo.

Ik weet niet precies hoe dat 'aantal schakelingen per dag' werkt. Als hij het alleen doet zodra de waarde overschreden wordt, en niet als deze reeds overschreden is, dan heeft het weer geen zin....
Sorry, het is weer een heel warrig verhaal geworden. Even terug naar de basics. Ik heb twee problemen (althans, op dit gebied ;))

1) De zekering is stukgegaan, dus het aangesloten apparaat schakelt niet aan
2) De kostal werkt niet zoals beschreven in de handleiding. Ik gooi er ff een screenshotje van de installatiepagina tegenaan:

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/kostal_internal.png

Dit is wat ik kan instellen. Meer niet.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:24

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Snowmiss schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:37:
[...]

Ik moet nog een weekje wachten! Maar wat een leesvoer, dat vind ik ook heerlijk :D
Wat bij de voordelen van zonnepanelen niet altijd besproken wordt, maar (hier) wel heel duidelijk is: die dingen op het dak motiveren heel erg om je stroomverbruik te verminderen. Op de één of andere manier is 'Als we dit doen, dan spelen we quite' veel leuker dan 'als we dit doen, dan besparen we 5 euro in de maand, die je dan i.v.m. tariefsverhogingen toch niet terugkrijgt'.

Daarnaast vind ik een slimme meter qua privacy niet ideaal, natuurlijk, maar de mogelijkheid dat ding zelf uit te lezen is wel ideaal. Als je het wil krijg je elke 10 seconden inzicht in je cumulatieve verbruik en ook je actuele verbruik. Gewoon kunnen zien dat er 2480W uit je panelen komt is leuk, maar zien dat er 2460 het net in gaat is zomogelijk nog leuker, net zoals kunnen zien dat het met een tijdschakelaar uitzetten van de internet-tv doos echt helpt.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• NovapaX
In die handleiding zitten ze al op versie >4 .....
Jij zit dus nog met deze handleiding, pagina 39: http://www.abakus-solar.c...L/Manual_PIKO_lang_EN.pdf
En ik denk dat het hierop fout gaat op de een of andere manier: "The run time is interrupted if the inverter is switched off. As soon as sufficient power is available again, the run time is resumed."

Ik bedoelde dan je derde probleem ;) Dat je tigo en kostal elkaar in de houdgreep hebben.... en dat als je tigo reset het weer goed gaat.
Maar dat gaat met deze firmware dus ook niet werken.

Sparql TV wiki

• Willie Wortel
  • Niet online
Tommybear1979 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:57:
PS. Heeft iemand enig idee wat 't kost om nieuw dakbedekking te laten plaatsen? Huis is uit 1999, wellicht eerst dak doen voor plaatsen panelen?

[Update] Er ligt grind op het dak.
Watte, dakdekking moet zo een 30 jaar mee. Zeker als er grind op ligt. Maar ja, je hebt kwaliteit en maandag morgen daken. :z

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:07:
[...]

Het testen om te kijken of het werkt is inderdaad niet meer nodig, wat wel werkt (bij mij) is om met een klein setje mijn wederhelft te overtuigen dat het werkt. Toen ze de meter in de meterkast zag terugdraaien was ze helemaal om. Er gaan meer panelen komen! ;)
Een gat in de markt: bestellbusje met 3 panelen erop en een verlengsnoer dat ze op een zonnige dag bij jou in een stopcontact komen steken zodat je wederhelft de teruglopende meter kan zien en meteen goedkeuring kan verlenen voor een serieuze set op het dak :-)

• migjes
JoopC schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 12:36:
[...]

Watte, dakdekking moet zo een 30 jaar mee. Zeker als er grind op ligt. Maar ja, je hebt kwaliteit en maandag morgen daken. :z
30 jaar is wel veel hoor.
ik zie meestal maar 20 jaar.
(vroeger werden de regenwater afvoeren gemaakt van aluminium.
dat heeft een te groot ander uitzettings-coefficiency en daar onstaan dan de lekjes.
en dat is net de plek die lastig te repareren is)
maar goed als het dak vervangen word denk dan eens aan een laag epdm.
dat gaat zeker lang mee.

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 12:44:
30 jaar is wel veel hoor.
ik zie meestal maar 20 jaar.
(vroeger werden de regenwater afvoeren gemaakt van aluminium.
dat heeft een te groot ander uitzettings-coefficiency en daar onstaan dan de lekjes.
en dat is net de plek die lastig te repareren is)
maar goed als het dak vervangen word denk dan eens aan een laag epdm.
dat gaat zeker lang mee.
Onze hele wijk bestaat uit huizen met platte daken. Over het algemeen moeten hier na 20 jaar de randen bijgewerkt worden en dan kan het nog weer 10 jaar mee, dus 30 jaar in totaal is hier eerder regel dan uitzondering.

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 13:00:
[...]
Onze hele wijk bestaat uit huizen met platte daken. Over het algemeen moeten hier na 20 jaar de randen bijgewerkt worden en dan kan het nog weer 10 jaar mee, dus 30 jaar in totaal is hier eerder regel dan uitzondering.
ja ik zie ook wel eens huizen waar het er al meer als 40 jaar oplicht.
(waarvan het materiaal ergens in de jaren 60/70 verboden is geworden.)
dus uitzonderingen zijn er altijd. :)

hoe gaat het met de pv trouwens?
ik zie wel aardige resultaten van jullie komen.

• hansdegit
NovapaX schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 12:31:
In die handleiding zitten ze al op versie >4 .....
Jij zit dus nog met deze handleiding, pagina 39: http://www.abakus-solar.c...L/Manual_PIKO_lang_EN.pdf
En ik denk dat het hierop fout gaat op de een of andere manier: "The run time is interrupted if the inverter is switched off. As soon as sufficient power is available again, the run time is resumed."

Ik bedoelde dan je derde probleem ;) Dat je tigo en kostal elkaar in de houdgreep hebben.... en dat als je tigo reset het weer goed gaat.
Maar dat gaat met deze firmware dus ook niet werken.
Ah, nu begrijp ik je.Je wilde helpen aan het houdgreep probleem. Tsja, Kostal kan niets doen, Tigo wil misschien wel wat ondernemen. Hoor ik ws. vanmiddag wel. En anders moet ik manier vinden om de Tigo even remote uit te schakelen/resetten mocht het zich weer voordoen. Ach, er zijn niet zo heel veel dagen die strak blauw beginnen. Gewoon af en toe een wolkje, da's voor de opbrengst het beste.

• Tommybear1979
- Dus als het dak er bij inspectie nog goed uitziet. Dan lekker laten liggen in de levensduur van de panelen?
- Iemand tips over de indeling van de panelen op mijn dak? Portrait/Landscape.. Hellingpanelen vs aantal te kunnen plaatsen. etc?

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 13:00:
[...]
Plat dak hier gerenoveerd oktober 2010. Bouw complex 1988/89. 21 jaar oud, tussentijds is er wel een dakrand aan zuidzijde op gezet (bouw is niet best, regelmatig tussentijds hardnekkige kleine lekkages geweest, zeer lastig traceerbaar in de complexe bouw hier). Maar bitumen e.d. is pas okt. 2010 weggehaald (met ook zonnepaneel omzet/terugzet operatie, heftig was dat), extra laagje isolatie d'r op, en nieuw bitumen en grind d'r op. Kunnen we d'r weer tot 2030 tegenaan... (eerste 4 Shell Solar moduultjes dan 30 jaar oud? :P )

• migjes
Tommybear1979 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 13:08:
- Dus als het dak er bij inspectie nog goed uitziet. Dan lekker laten liggen in de levensduur van de panelen?
- Iemand tips over de indeling van de panelen op mijn dak? Portrait/Landscape.. Hellingpanelen vs aantal te kunnen plaatsen. etc?
als het dak nog goed is niks aan doen.
het is geen probleem voor dakdekkers om de zaak eerst naar 1 kant te verplaatsen en als dat klaar is alles naar de andere kant.

landscape heeft de voorkeur vanwege de wind.
het is niet de bedoeling dat ze de tuin in geblazen worden.

je kunt ook nog kijken naar een oost-west opstelling met een lage hoek.
maar dan heb je wel minder omvormers om uit te kiezen en dat zijn allemaal grotere omvormers.
(power-one 3.0/3.6, sma3000tl-21, kostal pico, etc.)
je hebt dan een omvormer nodig met 2x een mppt.
met oost-west haal je het meeste uit het dak.
maar als dat niet nodig is kun je ook voor gewoon zuid gaan.

• antonboonstra

antonboonstra

migjes schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 13:42:
[...]
je kunt ook nog kijken naar een oost-west opstelling met een lage hoek.
maar dan heb je wel minder omvormers om uit te kiezen en dat zijn allemaal grotere omvormers.
Of gewoon meerdere kleine omvormers, maar sommige mensen vinden dat helemaal niks.

* antonboonstra vindt de kleine Steca 500 omvormers geweldig en met € 0,52/Wp helemaal zo duur niet in vergelijking met een omvormer met 2 MPP's

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Tommybear1979
@migjes: Maar een 'oost-west' configuratie. Is dan neem ik aan langs de lange kant van het huis?
Die ligt op 30° tov Zuid.
Middels een calculator kom ik op een helling uit van 34°.
http://dl.dropbox.com/u/38475507/Orientation.jpg

Hoe laag had jij de hellinghoek bedacht?

• migjes
antonboonstra schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 14:07:
[...]

Of gewoon meerdere kleine omvormers, maar sommige mensen vinden dat helemaal niks.

* antonboonstra vindt de kleine Steca 500 omvormers geweldig en met € 0,52/Wp helemaal zo duur niet in vergelijking met een omvormer met 2 MPP's
dat kan natuurlijk ook.

maar toch vraag ik mij af of 1 omvormer mischien niet net iets beter is.
(het is dan wel onderbuik gevoel, en het zal niet veel zijn.)
bij mij gaat de power-one zodra hij minder als 235W op de AC zijde heeft.
in een soort intermitterende mode.
de omvormer doet dan niet continu leveren aan het net.
(het rendement zakt dan ook al gouw flink.)

en als ik bij jouw logging kijk op deze dag.
http://antonboonstra.nl/energie/?dag=2011-06-27
dan zie je dat de zon na 19:00 niet meer op je panelen staat.
maar er is nog steeds een beetje opbrengst.

nu heb je ook dagen met wolken en dan is gewoon meer wp op 1 omvormer interessanter als dat te moeten delen over 2 omvormers.

(het zal wel in het rijtje leesteken vozen zijn)

@Tommybear1979
er is niet zo heel veel ervaring met oost-west hier.
ik zou zelf gokken op 15 graden.
het nadeel van oost-west is dat het een beetje duurder is.
het voordeel is dat je bijna +/- 2x het aantal panelen kunt leggen.
ook kun je met minder ballast werken want de wind waait er makkelijker over heen.
(wel de zij kantjes dicht maken.)
hou er wel rekening mee dat je niet meer moet opwekken als je nodig hebt.
en eerst goed rondkijken in huis of je niet nodenloos energie verspild.
vaak is het goedkoper om de slurpers te vervangen dan het gebruik te dekken met p.v.

ik dacht dat voor zuid op plat dak hier het meest zoon 20 graden werd aangeraden.
hoe platter de panelen hoe meer er passen op het dak.
(te plat en het vuil spoelt er niet af.)

• Tommybear1979
@migjes; thnx voor de info. Ik heb al e.e.a. aan energie besparing gedaan. Wat halogeenlampjes die normaliter veel branden vervangen door leds.
Wat betreft niet meer opwekken dan je nodig hebt.
zoals gezegd ong. 3000kWh/jaar 50-50 Hoog-Laag.
We hebben zo'n oude Ferrarismeter zo'n draaischijf.
Ik verbruik dus ong 1500kWh/jaar op Hoogtarief. Dus zou eigenlijk dan dus niet meer dan 1500kWh in hoogtarieftijd moeten opwekken. Klopt die redenering?

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Tommybear1979 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 15:02:
@migjes; thnx voor de info. Ik heb al e.e.a. aan energie besparing gedaan. Wat halogeenlampjes die normaliter veel branden vervangen door leds.
Ik verbruik dus ong 1500kWh/jaar op Hoogtarief. Dus zou eigenlijk dan dus niet meer dan 1500kWh in hoogtarieftijd moeten opwekken. Klopt die redenering?
Nee, niet helemaal. Bij de meeste leveranciers is er weinig tariefverschil tussen hoog en laag. Je kan met behoud van dezelfde meter overgaan op enkeltarief en dan zonder problemen net zoveel opwekken als verbruiken.

A'dam PVOutput

• antonboonstra

antonboonstra

migjes schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 14:32:
[...]
maar toch vraag ik mij af of 1 omvormer mischien niet net iets beter is.
(het is dan wel onderbuik gevoel, en het zal niet veel zijn.)
Tsja... een grotere string betekent een hogere spanning waardoor een omvormer misschien langer blijft produceren. Desondanks blijven de Steca's ook nog gewoon produceren (tot minder dan 20W) als de zon niet meer op de panelen staat. En m'n daksysteem heeft op 2 weken na een jaar lang geproduceerd. Als ik de komende 2 weken een prima haalbare 4,5 kWh/kWp per dag haal, dan kom ik op een jaaropbrengst van meer dan 900 kWh/kWp en dat met een zeer slechte zomer van vorig jaar en ook een matig voorjaar. Niet slecht voor een simpel Stecaatje met B-merk (?) panelen in het (vaak) bewolkte Groningen.

• migjes
Tommybear1979 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 15:02:
nop.
je kunt een paar dingen doen.
administratief hoog/laagtarief om laten zetten naar enkel tarief.
dan tellen ze hoog en laag bij elkaar op en kun je gewoon 3000kWh opwekken.
en nog wat andere manieren, maar daar heb ik geen kennis van.
heb ook maar beperkt denk vermogen. :)

kijk eens rond in je omgeving of je ergens een persoon vind met een mooi zuid setje.
op http://www.zonnestroomopbrengst.eu
dan kun je ongeveer schatten aan de hand van de kWh/kWp wat je ongeveer nodig hebt voor 3000kWh.
(persoonlijk verdedig de ferraris meter met hand en tand.
dan kunnen ze niet zien hoeveel je terug levert.
en ik vind privacy wel belangrijk, als ze willen weten of de zon schijnt dan kijken ze maar op buienradar.)

• migjes
antonboonstra schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 15:12:
[...]

Tsja... een grotere string betekent een hogere spanning waardoor een omvormer misschien langer blijft produceren. Desondanks blijven de Steca's ook nog gewoon produceren (tot minder dan 20W) als de zon niet meer op de panelen staat. En m'n daksysteem heeft op 2 weken na een jaar lang geproduceerd. Als ik de komende 2 weken een prima haalbare 4,5 kWh/kWp per dag haal, dan kom ik op een jaaropbrengst van meer dan 900 kWh/kWp en dat met een zeer slechte zomer van vorig jaar en ook een matig voorjaar. Niet slecht voor een simpel Stecaatje met B-merk (?) panelen in het (vaak) bewolkte Groningen.
het is niet de grotere string waar ik op doel.
met oost-west zo als bij mij. (allebei de kanten 45 graden)
staan de paneelen best lang buiten de zon.
veel meer als bij jouw.
dus diffuse licht doet er bij mij wat meer toe.
daar moet ik het vaker van hebben als direct licht.
1 string doet dan 200W leveren dus ik hoop dat ik straks nog net die extra 35W uit de andere string kan halen.
zodat het syteem vaker boven de 235W van de omvormer blijft.
maar goed ik blijf gelukkig nog steeds net boven het syteem van mkleinman dus ik durf al te hopen op 700kWh/kWp.

hoe haal jij eigenlijk de jaar kWh/kWp uit je website?
als ik op het linkje klik heb ik allen het dak setje.

(ik noem die panelen geen B-merk)

• blissard
ericplan schreef op maandag 21 mei 2012 @ 15:25:
[...]

Doe je iets aan monitoring? Dan heb je in ieder geval een indruk van de prestaties. En heb je exacte maten? In combinatie met een foto zijn er hier een aantal kenners op het forum die op basis van uiterlijk de firmanaam kunnen noemen, of zeggen wat het niet is.
Zo, even uit het klapraam gehangen en de volgende gegevens genoteerd:
afmetingen 98 x 163
type: Canadian Solar CS6P met snr. 0311410241637

Kan iemand me nu vertellen of dit een eigenlijk onmogelijke combinatie is met de Steca's? Dan kan ik dit verder met MDZ opnemen.

Afbeeldingslocatie: http://blissard.home.xs4all.nl/content/001%20(2).jpg
Afbeeldingslocatie: http://blissard.home.xs4all.nl/content/006%20(2).jpg
Afbeeldingslocatie: http://blissard.home.xs4all.nl/content/011%20(2).jpg

edit: type panelen toegevoegd nav opmerking JaapC

[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 22-05-2012 15:48 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
blissard schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 15:35:
[...]

Zo, even uit het klapraam gehangen en de volgende gegevens genoteerd:
afmetingen 98 x 163
type: Canadian Solar 0311410241637

Kan iemand me nu vertellen of dit een eigenlijk onmogelijke combinatie is met de Steca's? Dan kan ik dit verder met MDZ opnemen.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wel een paard in zijn kont kijken maar uhhh.....
Wat ik niet begrijp is dat je niet de technische brochure hebt ontvangen evenals de garantie certificaten.
Dan had je nu alles geweten.

• migjes
@koeling van de panelen.
mijn paneeltje waren toch wat vuiltjes en was toch bezig met de tuinslang.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/koelenvan.jpg

de dip( 8 ) is waarschijnlijk het dakraam wat open stond.
ik zag het voltage( 10 ) wel 20V omhoog schieten.
maar 20W hogere opbrengst voor 10 minuten is niet echt een gat voor in de lucht te springen.

• The Mechanic
Hoe meet je de opbrengst? Ik heb gezien dat er hele dure oplossingen zijn die op afstand alles kunnen bijhouden, je kan meten via een plugwise of de omvormer houdt het bij.
Het lijkt me dat als de omvormer het doet, je het goedkoopst uit bent. Kunnen alle omvormers dit?

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

The Mechanic schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 15:50:
Hoe meet je de opbrengst? Ik heb gezien dat er hele dure oplossingen zijn die op afstand alles kunnen bijhouden, je kan meten via een plugwise of de omvormer houdt het bij.
Het lijkt me dat als de omvormer het doet, je het goedkoopst uit bent. Kunnen alle omvormers dit?
De meeste omvormers hebben wel iets aan boord of er zijn spullen voor te koop. Maar let op, er zijn flinke verschillen in de werkelijke opbrengst en de waarde die de omvormer aangeeft, zowel in positieve als negatieve zin. Wil je het echt weten, dan zal je voor een goede en/of geijkte kWh-meter moeten gaan.

A'dam PVOutput

Pagina: 1 ... 66 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.