Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Zeker wel, da's heel sociaalzonnigtype schreef op zondag 20 mei 2012 @ 12:32:
Foei JeroenH. Da's niet zo sociaal voor die vele miljoenen Nederlanders die nog geen blauwe platen op hun dak hebben liggen...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Er wordt nu al zo op gehamerd om toch vooral een andere meter te laten plaatsen als je een draaischijfmeter hebt, dat het mij niet meer dan logisch lijkt dat het bedrag voor teruglevering wel eens anders zou kunnen worden in de toekomst dan wanneer je het uit de centrale betrekt.
Bovenop de energie-prijs zitten namelijk nog genoeg zaken waarmee gesleuteld kan worden om de burger verder leeg te knijpen.
Dan is het alleen maar interessant wanneer je de eigen stroom meteen zelf gebruikt voordat het het net op gaat en dan moet je dus al mensen hebben die de hele dag thuis zitten.
Of in elk geval al het witgoed aansturen op verbruik tijdens de zonnige uurtjes.
Zo was ik van de week bij iemand in Gieten die een mooi setje panelen op 't dak heeft liggen en die beste man gaat mooi door de 0 heen en krijgt dus geld van de energiemaatschappij. Maar dat kan volgens mij niet zo doorgaan als "iedereen" dat zou doen.
Je kunt niet overdag de centrales uitzetten, 's nachts aan en geld blijven uitdelen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Dat is tenslotte ook duurzaam.
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Klopt... of salderen-per-maand o.i.d....TD-er schreef op zondag 20 mei 2012 @ 12:52:
Het enige waar ik echt bang voor ben is dat wanneer miljoenen Nederlanders van die blauwe platen gaan neerleggen, dat de teruglever-vergoeding aangepast gaat worden.
Sterker nog: in veel gevallen is een zonneboiler 'beter' dan zonnestroompanelen. Maar zonnestroompanelen zijn technisch makkelijk (zelf) te installeren en worden door veel mensen als 'sexyer' beschouwd dan een zonneboiler.PvPower schreef op zondag 20 mei 2012 @ 12:53:
Jeroen, Als de gas prijzen wel stijgen is een zonneboiler misschien een idee?
Dat is tenslotte ook duurzaam.
Nog beter dan beiden is natuurlijk besparen: woning isoleren, auto de deur uit, sluipverbruik elimeren, zuinig witgoed, etc. Maar dat is nog minder sexy en krijgt dus nog minder aandacht, helaas.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Verwijderd
het vermijden van gas zal steeds interessanter worden, en dat kan ook met stroom.
onder 0 is al snel rendabel als gas omhoog blijft gaan.
de zonneboiler is de wtw buffer, en kan je opnieuw aanwenden voor gebruik, terwijl de warmte al uit het niets kwam aanzetten......
/edit
zojuist mijn grondkabel naar de garage vervangen, netimpedantie 0,99 ohm
/me happy
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2012 13:15 ]
Ja, maar je weet vast wel welke categorie inwoners ik vooral op doel.JeroenH schreef op zondag 20 mei 2012 @ 12:41:
[...]
Zeker wel, da's heel sociaal. Die miljoenen Nederlanders zullen dan in versneld tempo aangespoord worden de genoemde blauwe platen te plaatsen.
Een categorie waar jij ook deel van hebt uitgemaakt...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik snapte natuurlijk direct wat je bedoelde, en zoals ik (en jij ook) heb laten zien hoeft het wonen in een huurwoning niet te betekenen dat iets 'niet kan'. En zelfs als zonnestroompanelen 'niet kunnen' dan zijn er nog altijd partijen als de Windvogel met hun gewaagde zelfleveringsplannen, of één van de lokale duurzame energiebedrijfjes die als paddestoelen uit de grond schieten.zonnigtype schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:55:
Ja, maar je weet vast wel welke categorie inwoners ik vooral op doel.
Een categorie waar jij ook deel van hebt uitgemaakt...
En niet te vergeten, de allereerste, allerbelangrijkste - maar vaak vergeten - stap: besparen. In wat voor woning je ook woont, dat kan altijd, zeker op elektriciteit. Maar ook op aardgas, een oom van mij wilde spouwmuurisolatie in zijn huurwoning. Anders dan ik kreeg hij wel de neuzen dezelfde kant op en het resultaat was dat de woningcorporatie een heel blok heeft laten isoleren. Hij is nu bezig met zonneboilers voor het hele blok maar dat heeft wat meer voeten in de aarde.
Het geheim is, denk ik, niet opgeven en constructief en positief blijven.
Daarom nogmaals: laat die 7% per jaar (eindelijk) maar komen. Het zou goed voor ons zijn.
Hoe sneller de energie prijzen stijgen hoe beter. Des te meer prikkels zijn er om over te stappen op duurzame alternatieven.JeroenH schreef op zondag 20 mei 2012 @ 14:18:
[...]
Ik snapte natuurlijk direct wat je bedoelde, en zoals ik (en jij ook) heb laten zien hoeft het wonen in een huurwoning niet te betekenen dat iets 'niet kan'. En zelfs als zonnestroompanelen 'niet kunnen' dan zijn er nog altijd partijen als de Windvogel met hun gewaagde zelfleveringsplannen, of één van de lokale duurzame energiebedrijfjes die als paddestoelen uit de grond schieten.
En niet te vergeten, de allereerste, allerbelangrijkste - maar vaak vergeten - stap: besparen. In wat voor woning je ook woont, dat kan altijd, zeker op elektriciteit. Maar ook op aardgas, een oom van mij wilde spouwmuurisolatie in zijn huurwoning. Anders dan ik kreeg hij wel de neuzen dezelfde kant op en het resultaat was dat de woningcorporatie een heel blok heeft laten isoleren. Hij is nu bezig met zonneboilers voor het hele blok maar dat heeft wat meer voeten in de aarde.
Het geheim is, denk ik, niet opgeven en constructief en positief blijven.
Daarom nogmaals: laat die 7% per jaar (eindelijk) maar komen. Het zou goed voor ons zijn.
Het land wat zijn economie het snelst verduurzaamd en onafhankelijk(er) weet te maken van fossiele brandstoffen is de winnaar voor morgen
Laat de benzine maar door de 2,- knallen en de kwh prijs door de 30 cent.
Voor veel mensen zal dit "pijn" doen maar uiteindelijk zullen we er allemaal beter van worden.
Iedere transitie heeft tijd nodig.
Heb geduld! De duurzame revolutie is niet te stoppen.
Geheid vuurwerk als je dit thema aanzwengelt op verjaardagsfeestjes van Henk en Ingrid
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Transport van goederen is er een van.
Wij zijn een handelsnatie, dus er zullen goederen getransporteerd moeten worden.
Nu zal er vast nog wel wat te halen vallen op de efficiëntie van bijvoorbeeld diesel-motoren, maar overstappen op nieuwe technieken kost gewoon tijd. Al is het alleen al omdat je de financiële middelen niet hebt om bijvoorbeeld een vrachtwagen elke paar jaar van een nieuwe motor te voorzien.
Elektrisch rijden in de transport-sector zie ik nog niet zo snel gebeuren, omdat je dan de helft van je gewicht aan accu's mee moet nemen en de grondstoffen voor accu's zijn nu ook niet echt oneindig voorradig op de wereld.
Minder consumeren en dus minder transport, kan uiteraard ook, maar ook dat kost gek genoeg tijd en geld.
En die tijd die het kost om dat allemaal te verwezenlijken zal langer worden wanneer de brandstofkosten te hard stijgen.
Uiteraard heb je een bepaalde prikkel nodig om besparing te stimuleren. Dat is wel gebleken (of juist niet) in de afgelopen 30 jaar sinds de oliecrisis in de jaren '70. Maar te veel "prikkel" zal alles stilleggen en dus is er ook geen ontwikkeling meer om alternatieven te maken.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Eens, ik denk dat we op dit moment op een redelijk punt zijn aangekomen als het om prikkels gaat om te verduurzamen. Je ziet overal om je heen dat het steeds meer gaat leven bij mensen.TD-er schreef op zondag 20 mei 2012 @ 14:35:
Je vergeet alleen 1 ding. Bepaalde zaken zijn nog niet aan te passen, ookal gaat de brandstofprijs flink omhoog.
Transport van goederen is er een van.
Wij zijn een handelsnatie, dus er zullen goederen getransporteerd moeten worden.
Nu zal er vast nog wel wat te halen vallen op de efficiëntie van bijvoorbeeld diesel-motoren, maar overstappen op nieuwe technieken kost gewoon tijd. Al is het alleen al omdat je de financiële middelen niet hebt om bijvoorbeeld een vrachtwagen elke paar jaar van een nieuwe motor te voorzien.
Elektrisch rijden in de transport-sector zie ik nog niet zo snel gebeuren, omdat je dan de helft van je gewicht aan accu's mee moet nemen en de grondstoffen voor accu's zijn nu ook niet echt oneindig voorradig op de wereld.
Minder consumeren en dus minder transport, kan uiteraard ook, maar ook dat kost gek genoeg tijd en geld.
En die tijd die het kost om dat allemaal te verwezenlijken zal langer worden wanneer de brandstofkosten te hard stijgen.
Uiteraard heb je een bepaalde prikkel nodig om besparing te stimuleren. Dat is wel gebleken (of juist niet) in de afgelopen 30 jaar sinds de oliecrisis in de jaren '70. Maar te veel "prikkel" zal alles stilleggen en dus is er ook geen ontwikkeling meer om alternatieven te maken.
Ik denk we een prijsverhoging tot 10% nog erg goed is voor de verduurzaming van onze economie zonder dat we structureel schade oplopen.
Het is overigens een utopi om te denken dat de transitie van de economie naar een duurzame zonder slag of stoot zal gaan. Veel mensen gaan hier pijn van ondervinden.
Anticipeer je hier tijdig op als burger / bedrijf dan kan je er alleen maar beter van worden.
De mensen die persee een 2.5l v6 willen blijven rijden ,de 60watt gloeilamp niet willen weg doen en alles wat duurzaam is verketteren gaan het zwaar krijgen
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik heb toch maar voor een E boiler gekozen die wordt gevoed door m,n overproduktie aan zonnestroomJeroenH schreef op zondag 20 mei 2012 @ 13:04:
[...]
Klopt... of salderen-per-maand o.i.d....
[...]
Sterker nog: in veel gevallen is een zonneboiler 'beter' dan zonnestroompanelen. Maar zonnestroompanelen zijn technisch makkelijk (zelf) te installeren en worden door veel mensen als 'sexyer' beschouwd dan een zonneboiler.
100 L ariston velis http://sv650s.home.xs4all.nl/Hans%205/DSCF0147.JPG
Daar het mij toch een beter gevoel geeft, dat als de boiler op temp is, de rest gewoon lekker het net
weer op gaat en niet als met een zonneboiler de zaak nutteloos staat rond te pompen
Tevens heb je tegenwoordig E boilers die "zelf" nadenken waneer ze moeten stoken
en dus ook niet om 4 uur snachts het water op de ingestelde temp houden, maar pas als het nodig is
dus ook niet als iedereen van huis is tijdens werktijd.
Ook heb je neem ik aan minder onderhoud aan een E boiler dan aan een zonneboiler wat ook
weer tijd en kosten bespaart
De E boiler die ik heb verstookt ~ 30 KWh per week voor 2 personen en dat is ongeveer 1500 KWh
p/j terwijl mijn installatie ongeveer 4000 KWh p/j kan leveren.
http://www.zonnestroomopb...erstraat/13048/13398.html
( in de eerste week na installatie was het verbruik 40 KWh , maar dat was incl eerste opwarming
van de 100 L koud water inlaat)
Maar er zullen hier vast knappekoppen mee lezen die voorgaande zonder moeite
onderuit kunnen schoffelen
Verwijderd
maar het allerslimste is uit de shooting range te blijven, en van een afstand kijken hoe henk en ingrid als sitting duck geslacht worden.
@td`er transport kan in een transito land naar het achterland ook anders,
wat gebeurt er met de goederentrein die duitsland inrijd op een zonnige dag,
van ouderwetse kolen(stoomtrein) naar high tech transport, gewoon door de plek waar de trein rijd.
je kunt ook voorraden aanleggen als het stormt, per trein, maar wij hebben dat ook al niet.
de toekomst word leuk en kansrijk, maar niet voor henk en ingrid, aber doch fur otto der normalverbaucher.
Stel je gebruikt koud water van zwembad(of beter een tank in huis .. )
bv je neemt 20w voor je waterpomp, je "koelt" je zonnepannelen en je verwarmt je zwembad/douche water ..
is dat niet win/win ? IMHO zover ik weet is je zonne panneel effectiever hoe koeler deze is.
Het verwarmen van water (of voor verwarmen) is ook weer een winst..
Misschien dat je effectief op zo'n installatie paar procent winst hebt .. of misschien heel veel.
Wat ik me afvraag is er ooit onderzoek naar gedaan ofzo ?
zelf onderzoek kwam ik deze link tegen: http://tlug.webs.bailey.homelinux.net/solar/ (met plaatjes)
[ Voor 8% gewijzigd door vso op 20-05-2012 16:44 ]
Tja vanalles
Freemann in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"vso schreef op zondag 20 mei 2012 @ 16:30:
Waarom wordt de warmte van zonnepannelen ook niet gebruikt ?
bv je neemt 20w voor je waterpomp, je "koelt" je zonnepannelen en je verwarmt je zwembad/douche water ..
is dat niet win/win ? IMHO zover ik weet is je zonne panneel effectiever hoe koeler deze is.
Misschien dat je effectief op zo'n installatie paar procent winst hebt .. of misschien heel veel.
En commentaren er na...
post aangepast linkje http://tlug.webs.bailey.homelinux.net/solar/zonnigtype schreef op zondag 20 mei 2012 @ 16:40:
[...]
Freemann in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
En commentaren er na...
Tja vanalles
Waarom zette je die link er niet in je eerste post bij?vso schreef op zondag 20 mei 2012 @ 16:46:
[...]
post aangepast linkje http://tlug.webs.bailey.homelinux.net/solar/
Leuk, en beslist interessant, maar wanneer is dat systeem standaard bijgeleverd bij de miljoenen zonnepaneel systemen? En werkt het 20 jaar foolproof? Zonder onderhoud? Daar gaat het om...
* edit *
Zie nu dat je die link bij je 1e post hebt geplaatst... (stond er eerst niet)
[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 20-05-2012 16:57 ]
Iemand bekend met selectieve krimp/rek toestanden bij de systeem opzet waarbij "banen" van koelend water aflopen over (de glasplaat van) een zonnepaneel? Die dingen kunnen loeiheet worden in volle zon. Wat als er slechts (selectief) "banen" van dat loeihete glas worden gekoeld, terwijl de aangrenzende "banen" helemaal niet worden gekoeld. En wat zijn de evt. implicaties voor de "selectief meekoelende" cellen, en, vooral, de soldeerverbindingen tussen cellen onderling, in het module zelf, als dit een "standaard koelmethode over lange periodes in de tijd" zou gaan worden?vso schreef op zondag 20 mei 2012 @ 16:30:
Waarom wordt de warmte van zonnepannelen ook niet gebruikt ?
zelf onderzoek kwam ik deze link tegen: http://tlug.webs.bailey.homelinux.net/solar/ (met plaatjes)
Just curious...
Wise enough to play the fool
Dat water in die ton zal je ook schoon moeten houden. Dat muggen erin gaan voortplanten lijkt me onwaarschijnlijk (stromend water) maar ander ongedierte kan erin komen. Algen kunnen komen die je pomp verstoppen waardoor je een filter moet installeren die weer onderhoud nodig heeft, lijkt me wellicht niet een perfecte oplossing.
Nog een puntje is wat ik mij kan bedenken... In het hoogseizoen zijn de verbeteringen door de koeling wel leuk 5-7% maar ook in het voor/na seizoen? Dan lijkt me die pomp niet meer rendabel.
de krimp/rek zou geen probleem moeten opleveren.zonnigtype schreef op zondag 20 mei 2012 @ 17:04:
[...]
Iemand bekend met selectieve krimp/rek toestanden bij de systeem opzet waarbij "banen" van koelend water aflopen over (de glasplaat van) een zonnepaneel? Die dingen kunnen loeiheet worden in volle zon. Wat als er slechts (selectief) "banen" van dat loeihete glas worden gekoeld, terwijl de aangrenzende "banen" helemaal niet worden gekoeld. En wat zijn de evt. implicaties voor de "selectief meekoelende" cellen, en, vooral, de soldeerverbindingen tussen cellen onderling, in het module zelf, als dit een "standaard koelmethode over lange periodes in de tijd" zou gaan worden?
Just curious...
de meeste panelen waar van ik ongeveer weet hoe ze gemaakt zijn.
hebben vrij flexiebele verbindigen dit om juist de nacht kouw en dag warmte aan te kunnen.
het glas kan zo aangepast worden dat het der geen problemen mee heeft.
grootste probleem wat ik zie:
normaal doe je aan de achter kant van een warmtecollector isolatie om alle warmte op te kunnen vangen.
dat is dan weer nadelig voor de p.v. en zonder isolatie is het weer nadelig voor de warmtecollector.
ik denk gewoon niet dat het 1 met de ander samen kan.
(met uitzondering van de link die antonboonstra gaf.
daar word koud bodem water verwarmt voor gebruik in de winter.
maar dat is niks voor een woonhuis.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ja, maar het gaat in die opstelling juist om verschillen op een en dezelfde glasplaat, op het zelfde moment. En dat continu variërend, vanwege de proefopzet (banen water kringelen niet homogeen naar beneden, vooral in de randzones van de waterbanen zul je continu wisselende, forse temperatuur gradiënten kunnen verwachten. Waar jij het over hebt is dag/nacht effecten "over het gehele module" (dus ook: "over de gehele glasplaat, uniform"). En dat lijkt me toch een nogal verschillende impact hebben.migjes schreef op zondag 20 mei 2012 @ 17:27:
[...]
de krimp/rek zou geen probleem moeten opleveren.
de meeste panelen waar van ik ongeveer weet hoe ze gemaakt zijn.
hebben vrij flexiebele verbindigen dit om juist de nacht kouw en dag warmte aan te kunnen.
het glas kan zo aangepast worden dat het der geen problemen mee heeft.
Misschien zoek ik spijkers op laag water, ik ben geen glas technoloog (even vergeten wat er "onder" dan nog allemaal kan geschieden, is ook selectieve, forse temp. effecten in de randzones van die water banen).
bepaalde metalen aan het glas toevoegen (ben effe kwijt of het nu een metaal was of iets anders.)zonnigtype schreef op zondag 20 mei 2012 @ 17:35:
[...]
Ja, maar het gaat in die opstelling juist om verschillen op een en dezelfde glasplaat, op het zelfde moment. En dat continu variërend, vanwege de proefopzet (banen water kringelen niet homogeen naar beneden, vooral in de randzones van de waterbanen zul je continu wisselende, forse temperatuur gradiënten kunnen verwachten. Waar jij het over hebt is dag/nacht effecten "over het gehele module" (dus ook: "over de gehele glasplaat, uniform"). En dat lijkt me toch een nogal verschillende impact hebben.
Misschien zoek ik spijkers op laag water, ik ben geen glas technoloog (even vergeten wat er "onder" dan nog allemaal kan geschieden, is ook selectieve, forse temp. effecten in de randzones van die water banen).
en dan kun je het vrij selectief lokaal verwarmen.
ik denk dan aan de glazen destillatie kolf van mijn pa.
met destilleren zet je daar gewoon een flinke gas vlam onder.
en eigenlijk wil je niet de glasplaat koelen maar de plaat die achter de cellen zit.
ik denk dat het glas wat nu gebruikt word op p.v. er best goed tegen kan.
(hoewel sommige soorten best dun glas gebruiken.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Even kijken of de boel morgenochtend een beetje vrolijk opstart. Nu draait de Tigo in ieder geval direct op zonnestroom.
L1, N en PE van en in de Kostal afgetakt. De N langs het S0 relais geleid, die schakelt nu het stopcontact. Alle draadjes in een flexbuis en guess what: het werkt ook nog.
Met lasklemmen!
[ Voor 32% gewijzigd door hansdegit op 20-05-2012 19:22 ]
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
handigste is effe uitrekenen wat je kWh/kWp is. (dan kun je vergelijken met setjes van andere grote)thunder7 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 18:38:
Kent iemand een site waar je op woonplaats en oriëntatie v/d panelen kunt kijken wat de opbrengst van zonnepanelen in de buurt zoal is? Ik heb totnutoe 267 kWh uit 4000 Wp (geplaatst 2 mei) en ik geef het eerlijk toe: ik ben ongelofelijk benieuwd wat dat belooft voor de jaaropbrengst.
267 / 4 = 66.75.
dat ziet er wel goed uit. (is al best flink voor deze maand)
je zou ook nog naar:
http://www.zonnestroomopbrengst.eu/
kunnen kijken.
http://www.nuzakelijk.nl/...gie-datacentra-apple.html
Onweer
Even een vraagje voor de ervaringsdeskundigen v.w.b. onweer.
Halen jullie de stekker van de omvormer nog uit het stopcontact?
[ Voor 32% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-05-2012 18:54 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ik normaal niet, alleen bij echt noodweer ( zo'n mooie rolwolk ) dan trek ik alle stekkers in huis eruit, inclusief de omvormers.Speksteenkachel schreef op zondag 20 mei 2012 @ 18:46:
Zonneparkje met een oppervlakte > 100 hectare voor Apple.![]()
Onweer
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Het onweer lijkt Twente voorbij te trekken, dus vandaag gelukkig niet aan de orde.
Hier kun je ook wat mee spelen http://re.jrc.ec.europa.e...=europe&app=gridconnectedthunder7 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 18:38:
Kent iemand een site waar je op woonplaats en oriëntatie v/d panelen kunt kijken wat de opbrengst van zonnepanelen in de buurt zoal is? Ik heb totnutoe 267 kWh uit 4000 Wp (geplaatst 2 mei) en ik geef het eerlijk toe: ik ben ongelofelijk benieuwd wat dat belooft voor de jaaropbrengst.
Deze is iets nieuwer http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
[ Voor 6% gewijzigd door PClop op 20-05-2012 19:14 ]
Nauwkeurigst (geijkt aan bestaande installaties en hun fysiek bereikte productie resultaten) voor Nederland is www.siderea.nl ... die inmiddels een grote vis aan de haak heeft geslagen...thunder7 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 18:38:
Hoe komt men eigenlijk aan die waarden aldaar?
Interpolatie. Vraag gewoon aan Rob. Die zal niet te beroerd zijn om te antwoorden.Speksteenkachel schreef op zondag 20 mei 2012 @ 19:36:
Grote blinde vlek bij siderea voor wat betreft Twente en de Achterhoek![]()
Hoe komt men eigenlijk aan die waarden aldaar?
Enne, vanwege dat "gat". Hij laat zich natuurlijk niet gaarne de roomboter van de boterham jatten. Ook hij moet vechten voor zijn inkomen...
Kapers genoeg op de kust die maar wat graag ook die boterham van hem willen jatten...
als je koelt. probleem zit hem eerder in hoe voer je warmte af met een niet elektrisch geleidend en weersbestendig materiaal.
Een vernevenlaar is leuk maar je water verlies is enorm, Maar ja denk ook niet dat je moet gaan voor de "verwarmings effect" maar juist de koeling.. als je effectief 3% tot 5% (en dan mag je blij zijn?) meer rendement uit je PV installatie haalt .. ten opzichte van je koel installatie.. dan is het verwarmde water misschien leuke bonus .. (al is het 1 a 2 graden hoger)
je glas / pv krijgt ook niet met enorme temp schommelingen te maken als je + temp x activeert en bij daaronder weer deactiveerd. Wat wellicht bevoordelijk is voor je installatie.
de truuk zit hem denk eerder in de effectieviteit van de aan/afvoer van de hitte zonder last te hebben van de elementen ..
o het gaat dus echt om de koeling niet "verwarming" van het water .. maar ja de hitte moet ergens heen
[ Voor 5% gewijzigd door vso op 20-05-2012 20:04 ]
Tja vanalles
Ik ken Rob niet, lijkt me Sonnenertrag.eu en dan filteren op postcode net zo handig.zonnigtype schreef op zondag 20 mei 2012 @ 19:44:
[...]
Interpolatie. Vraag gewoon aan Rob. Die zal niet te beroerd zijn om te antwoorden.
Enne, vanwege dat "gat". Hij laat zich natuurlijk niet gaarne de roomboter van de boterham jatten. Ook hij moet vechten voor zijn inkomen...
Kapers genoeg op de kust die maar wat graag ook die boterham van hem willen jatten...
Weer grote temperatuursverschillen op dit moment in Nederland, Vlissingen 11 graden en Enschede 23 graden.
Dat moet haast wel ergens op onweer uitdraaien.
[ Voor 12% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-05-2012 20:14 ]
5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB
Ja, en bovendien kost het water door verdamping (en dus geld en energie* (*want waarschijnlijk kraanwater -> heel schoonmaakproces en leidingverliezen)).sbrzon schreef op zondag 20 mei 2012 @ 20:42:
Een vernevelaar werkt even maar als je hem uitschakelt verdampen achtergebleven druppels van het leidingwater op je panelen. Resultaat: een witte waas van kalkresten uit het leidingwater op je panelen die resulteren in minder lichtdoorlaat. Dus minder rendement.
Kortom, betwijfel ten zeerste of verneveling zo duurzaam is. Maak dan een gesloten systeem.
Nu nog apparatuur niet kunstmatig verouderen door mode-marketing* en het wordt nog wel wat met de appelige duurzaamheid.Speksteenkachel schreef op zondag 20 mei 2012 @ 18:46:
Zonneparkje met een oppervlakte > 100 hectare voor Apple.![]()
Nee, nog nooit gedaan. Vanaf de omvormers lopen dikke koperkabels naar buiten, ik heb niet de illusie dat het eruit halen van de stekkers gaat helpen bij een inslag nabij.Onweer
* Jajajajaja, niet uniek voor Apple ik weet het.
De kans bestaat natuurlijk wel dat de elektronica in de omvormer een opdonder krijgt omdat het 300m verderop ergens inslaat.JeroenH schreef op zondag 20 mei 2012 @ 20:56:
Nee, nog nooit gedaan. Vanaf de omvormers lopen dikke koperkabels naar buiten, ik heb niet de illusie dat het eruit halen van de stekkers gaat helpen bij een inslag nabij.
[ Voor 79% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-05-2012 21:23 ]
Heeft er iemand meer informatie over?
http://guntherportfolio.c...agines-the-microinverter/
http://www.sma.de/en/news...-news/news/news/1216.html
Het heeft hier (Veldhoven) een een paar uur geleden flink geregend, gehageld en gedonderd.Speksteenkachel schreef op zondag 20 mei 2012 @ 20:09:
[...]
Ik ken Rob niet, lijkt me Sonnenertrag.eu en dan filteren op postcode net zo handig.
Weer grote temperatuursverschillen op dit moment in Nederland, Vlissingen 11 graden en Enschede 23 graden.
Dat moet haast wel ergens op onweer uitdraaien.
[ Voor 22% gewijzigd door PcDealer op 20-05-2012 21:36 ]
Leidingwater is nog altijd beter dan niet wassen van je panelen.sbrzon schreef op zondag 20 mei 2012 @ 20:42:
Een vernevelaar werkt even maar als je hem uitschakelt verdampen achtergebleven druppels van het leidingwater op je panelen. Resultaat: een witte waas van kalkresten uit het leidingwater op je panelen die resulteren in minder lichtdoorlaat. Dus minder rendement.
Ik heb ook velux dakramen, als je die elke 3 maanden niet schoon maak, zien ze er niet meer uit.
Zo zie ik het ook met zonnepanelen, die worden ook vuil alleen valt dat niet zo op.
ZOjuist de 3kWp installatie n.a.v. de discussie lasdop of lasklem (to dop or not to dop, it's not the questionericplan schreef op zondag 06 mei 2012 @ 15:05:
[...]
Heb je ook weer gelijk, ben met twee dingen tegelijk bezig.
Dit is een Conex lasdop.
[afbeelding]
Voordeel van een lasdop is het grotere contactoppervlak tussen de draden, maar het gebruik vergt enige handigheid en ervaring, vooral bij drie of meer draden.
Een lasdop is niet geschikt voor VDS-draad. De standaard lasklem wordt veel gebruikt. Deze heeft een kleiner contactoppervlak dan de lasdop. De lasklem is niet geschikt voor hergebruik, omdat het contactoppervlak dan steeds kleiner wordt. De lasklem is net als de lasdop alleen geschikt voor VD-draad
[afbeelding]
De WAGO-lasklem heeft als voordeel dat hij geschikt is voor VD (massief) en VDS (soepel) draad. Ook hergebruik kan uitstekend omdat met het oranje hefboompje de veerklem ontlast kan worden.
[afbeelding]
De 3kW omvormer zat zoals ik al verwacht had met de grijze lasklem gekoppeld. Not any more, na het verwijderen van de lasklemmen, het aanstrippen van de kabels tot ca 15-18 mm bloot koper, en met goede combinatietang de twist gemaakt. Nu zijn fase, nul en aarde met de Conex lasdoppen gemonteerd
Benieuwd of ik iets uit de omvormer kan aflezen rondom het optimaliseren van de aansluiting
Zo niet: je ziet gelijk dat een lasdop GOED klemt en ook een groter contactoppervlak behaalt
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
http://www.polderpv.nl/ni...11_SMA_small_is_beautifulPcDealer schreef op zondag 20 mei 2012 @ 21:14:
Ik las vandaag dat SMA in juni dit jaar met micro omverrmers gaat komen.
Heeft er iemand meer informatie over?
http://guntherportfolio.c...agines-the-microinverter/
http://www.sma.de/en/news...-news/news/news/1216.html
Laatste bericht wat ik er op Intersolution van SMA zelf over hoorde was september o.i.d. Kan best ook later gaan worden (zie ook vertraging bij Power-One / Aurora micro's). Zal ook van marktontwikkeling voor de basis hardware afhangen, continu prioriteiten bijstellen voor alle partijen die in hardware handelen. Veel onzekerheden in de markt.
Nooit gedaan, gewoon altijd erin gelaten tijdens onweer (regio Noord-Limburg).Speksteenkachel schreef op zondag 20 mei 2012 @ 18:46:
..
Onweer
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik laat ATM mijn 3kWp installatie 'benchmarken' via Rob (Siderea.nl)thunder7 schreef op zondag 20 mei 2012 @ 18:38:
Hij had ook in het verleden al kunnen achterhalen dat mijn Suntech 190Wp ruim +4% op de STC hadden waardoor ik absurd hoge produktie haalde. Of niet Zonnigtype?
Kijken in Sonnenertrag.eu is lastig zeker voor nederlandse systemen:
niemand gebruikt een uniform systeem van meten : sommigen doen het met een microcontroller en een (willekeurig/onnauwkeurige) kWh-meter, anderen voeren meterstanden handmatig in met not-so-accurate kwh-verbruiksmeters etc. Lang leve het wild westen called Nederland.
Daarnaast kan je ook regenwater gebruiken (al dan niet met druppeltjes afwasmiddel voor oppervlakte spanning te verbreken).. overgens lijkt me het regelmatig wassen door vernevelaars met een 3 daagse interval ofzo niet eens zo'n onhandig idee al is et alleen om eventueel vuil weg te spoelen.JoopC schreef op zondag 20 mei 2012 @ 21:44:
[...]
Leidingwater is nog altijd beter dan niet wassen van je panelen.
Ik heb ook velux dakramen, als je die elke 3 maanden niet schoon maak, zien ze er niet meer uit.
Zo zie ik het ook met zonnepanelen, die worden ook vuil alleen valt dat niet zo op.
Maar ik zou meer zoeken aan "koeling" aan de onderkant.
Tja vanalles
Zie ik lasklemmen voorbij komen?hansdegit schreef op zondag 20 mei 2012 @ 18:27:
Nou, met dank aan Freemann c.s. eindelijk een stopcontactje gemaakt aan mijn Kostal.
Even kijken of de boel morgenochtend een beetje vrolijk opstart. Nu draait de Tigo in ieder geval direct op zonnestroom.
L1, N en PE van en in de Kostal afgetakt. De N langs het S0 relais geleid, die schakelt nu het stopcontact. Alle draadjes in een flexbuis en guess what: het werkt ook nog.
Met lasklemmen!
Je hebt m'n aandacht Hans!
In de elektrotechniek is het uit den boze om alleen de Nul te schakelen.
Men schakelt alleen de Fase (enkelpolig) of Fase + Nul (dubbelpolig).
Waarom? Een leek zou met een schemerlamp of radio kunnen proberen of er spanning op het wcd staat. De radio doet het niet, dus is het veilig. Niet dus!
Dit kun je voorkoen door alleen de Fase te schakelen, dus nooit alleen de Nul.
NB, niet alleen een leek zou er in trappen...
Blijft de vraag open, wanneer haal je de stekker uit de contactdoos? Als het al onweert zou ik er liever met m'n vingers afblijven. Het lijkt dan aardig op Russisch roulette.Speksteenkachel schreef op zondag 20 mei 2012 @ 18:46:
Onweer
[ Voor 17% gewijzigd door Geurt-kun op 20-05-2012 22:59 ]
Leuke vraag voor een statisticus wat de kans is op ...Geurt-kun schreef op zondag 20 mei 2012 @ 22:53:
Blijft de vraag open, wanneer haal je de stekker uit de contactdoos? Als het al onweert zou ik er liever met m'n vingers afblijven. Het lijkt dan aardig op Russisch roulette.
... als het hier echt tekeer gaat, ruk ik ook stekkers en take my chances...
Geurt-kun, wat moet ik doen, als ik je steun, geloven ze jou niet, als ik je tegen spreekGeurt-kun schreef op zondag 20 mei 2012 @ 22:53:
[...]
Zie ik lasklemmen voorbij komen?
Waarom? Een leek zou met een schemerlamp of radio kunnen proberen of er spanning op het wcd staat. De radio doet het niet, dus is het veilig. Niet dus!
geloven ze je wel, zal ik maar weer de tube brandzalf pakken om mijn fingers ermee in te smeren
Wacht, een mod zij hier laatst, was je nest maar in gedoken..........
ik zou de stekkers gewoon laten zitten.zonnigtype schreef op zondag 20 mei 2012 @ 23:24:
[...]
Leuke vraag voor een statisticus wat de kans is op ...
... als het hier echt tekeer gaat, ruk ik ook stekkers en take my chances...
als de bliksem inslaat maakt het toch niet meer uit of de pv wel of niet verbonden is.
http://www.deredactie.be/...euws/binnenland/1.1302677
afijn ik ga weer eens verder met klooien met kracht stroom.
Als je weet wat je wilt dan kan je offertes opvragen en vergelijkennl2dav schreef op maandag 21 mei 2012 @ 07:56:
Leuke openingspost maar waar haal ik nu het voordeligst panelen?
meerdere leveranciers laten offreren. goede start is de www.top50solar.nlnl2dav schreef op maandag 21 mei 2012 @ 07:56:
Leuke openingspost maar waar haal ik nu het voordeligst panelen?
Ik heb vorig jaar een PV systeempje van 960 Wp aan laten leggen. Het systeem bestaat uit 4 panelen en 2 steca 500's (via MetDeZon). Ik heb de steca's aan een DIN rails gehangen en gekoppeld (daar zijn die steca's op voorbereid) en vervolgens met 1 stekker op het stopcontact gezet. (de groep is 16A gezekerd. ook aansluiting wasmachine en CV)
Nu lees ik op dit forum steeds meer verhalen over de noodzaak van een aparte groep. Ik hoor graag voor het hartje zomer is of ik op deze manier het risico loop mijn huis in de brand te zetten en of dit volgens de regels mag.
bedankt
begrijp ik goed dat de 2 steca 500's ?blissard schreef op maandag 21 mei 2012 @ 09:44:
Graag even de mening (of liever: feitenkennis) van een van jullie elektro-techneuten.
Ik heb vorig jaar een PV systeempje van 960 Wp aan laten leggen. Het systeem bestaat uit 4 panelen en 2 steca 500's (via MetDeZon). Ik heb de steca's aan een DIN rails gehangen en gekoppeld (daar zijn die steca's op voorbereid) en vervolgens met 1 stekker op het stopcontact gezet. (de groep is 16A gezekerd. ook aansluiting wasmachine en CV)
Nu lees ik op dit forum steeds meer verhalen over de noodzaak van een aparte groep. Ik hoor graag voor het hartje zomer is of ik op deze manier het risico loop mijn huis in de brand te zetten en of dit volgens de regels mag.
bedankt
(zijn het geen steca 300's)
allebei op 1 groep zitten die ook nog gebruikt wordt door andere apparatuur?
Verwijderd
Op een bestaande groep met verbruikers mag men maximaal 500 Watt aan zonnepanelen aansluiten. 500 W /230 Volt levert 2,2 Ampere.blissard schreef op maandag 21 mei 2012 @ 09:53:
klopt, 2 steca 500 's op 1 groep waarop ook andere apparatuur zit. (totaal dus 1kWp invoeding op die groep)
Er kan dus achter de zekering van 16 Ampere maximaal 18,2 Ampere door de leiding lopen. Dit is toegestaan. Bij grotere stromen kan er oververhitting van de bedrading ontstaan en is er brandgevaar.
Oplossing is een aparte groep (laten) aanleggen naar de Steca's. Kan je direct nog wat uitbreiden. Tweede oplossing is de Steca's beide los aansluiten. Dan moet er wel een WCD met een andere groep in de buurt zitten. Als je daarvoor verlengsnoeren moet gebruiken is oplossing 1 veel veiliger.blissard schreef op maandag 21 mei 2012 @ 09:53:
klopt, 2 steca 500 's op 1 groep waarop ook andere apparatuur zit. (totaal dus 1kWp invoeding op die groep)
A'dam PVOutput
Verwijderd
Op een aparte groep zonder verbruikers en afgezekerd met 16 Ampere kan men veilig 16 x 230 = 3680 Watt aansluiten.blissard schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:00:
aha, en op een aparte groep (zonder gebruikers) mag ik dus de volledige 16A zetten?
dat is dus fout.blissard schreef op maandag 21 mei 2012 @ 09:53:
maximaal 1 steca500 per groep als die ook nog word gebruikt door andere apparatuur.
het is een beetje vreemde combi 240Wp panelen op een steca 500?
het zou kunnen maar je ziet het niet veel. (als je de specs geeft dan check ik het wel effe)
maar goed als ik je verhaaltje lees is er wel meer mis met je elektra.
een wasmachine moet tegenwoordig ook op een aparte groep.
(maar het kan zijn dat je installatie wat ouder is, vroeger was het wel toegestaan om meerdere apparaten groter als 10A op 1 groep te zetten)
ben ik wel mee eens.Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:02:
[...]
Op een aparte groep zonder verbruikers en afgezekerd met 16 Ampere kan men veilig 16 x 230 = 3680 Watt aansluiten.
maar dekt niet altijd alle situaties.
(verstandiger om niet op die manier te rekenen)
Verwijderd
wat is dan de manier van berekenen?migjes schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:03:
[...]
ben ik wel mee eens.
maar dekt niet altijd alle situaties.
(verstandiger om niet op die manier te rekenen)
reactie vergetenmigjes schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:02:
[...]
dat is dus fout.
maximaal 1 steca500 per groep als die ook nog word gebruikt door andere apparatuur.
het is een beetje vreemde combi 240Wp panelen op een steca 500?
het zou kunnen maar je ziet het niet veel. (als je de specs geeft dan check ik het wel effe)
maar goed als ik je verhaaltje lees is er wel meer mis met je elektra.
een wasmachine moet tegenwoordig ook op een aparte groep.
(maar het kan zijn dat je installatie wat ouder is, vroeger was het wel toegestaan om meerdere apparaten groter als 10A op 1 groep te zetten)
Het is dit systeem http://www.zonnepanelen.n...teem-small-1080-watt.html maar dan met 4 canadian solar panelen (nu niet meer leverbaar)
Overigens kan het best dat de wasmachnie graag een eigen groep wil. Vroeger (1980) was het in dit huis waarschijnlijk normaal de wasmaschine via een aparte aansluiting in de badkamer aan te sluiten. Een vorige eigenaar heeft hiervoor op de overloop op zolder een aparte plek voor gemaakt (zonder een aparte groep aan te leggen uiteraard.)
Mijn vorige huis (uit 1895) had een meterkast met 1 stop. Dat ging ook. Wel opletten dat je niet teveel tegelijk aan doet. Nu 5 groepen en dat moeten er dus eigenlijk 7 worden. en dat voor een miezerige 1500 kWh per jaar
[ Voor 36% gewijzigd door blissard op 21-05-2012 10:15 ]
het denkt niet dat alle apparaten groter al 10A op een eigen groep moeten tegenwoordig.
dan kom je in het verhaaltje terecht welke omvormers je met meerderen op 1 groep kunt zetten.
(niet iedereen is het daar 100% over eens op het forum.)
het is ook een lastig verhaal.
ik kijk altijd naar de de max A op de AC van de omvormer.
[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 21-05-2012 10:14 ]
Oké! Bedankt, ik ga het vanmiddag/vanavond aanpassen. Zie je wel, een beetje ervaring op het forum is vaak wel prettig. Ik ga iig de poort dubbel afzekeren en dus de L1 naar de OUT poort brengen.Geurt-kun schreef op zondag 20 mei 2012 @ 22:53:
[...]
Zie ik lasklemmen voorbij komen?
[...]
Blijft de vraag open, wanneer haal je de stekker uit de contactdoos? Als het al onweert zou ik er liever met m'n vingers afblijven. Het lijkt dan aardig op Russisch roulette.
'k Heb zowiezo ruzie met mijn Piko...Die schakeling die gistermiddag nog werkte, deed vanochtend niets. Oké, de Piko spuugde niks uit op L1, maar dan had de stroom toch gewoon uit het net moeten komen?
Nog even ter lering en vermaak:
de Piko heeft een poort/relais die je kunt programmeren om te sluiten bij een bepaald vermogen. Ik wil dus mijn Tigo aanzetten als de inverter actief wordt.
Ga ik vanochtend kijken, er wordt een steady 260W opgewekt, alleen de Tigo bleef uit....
@lasklem/lasdop: die ik gebruik zijn goed tot 20A. Aangezien de Piko nooit meer dan 8A uitspuugt, hoeveel vermogen lever ik nu in doordat de opgewekte energie langs een lasklem gaat? Hoe kan ik dat meten?
ach reactie vergeten. lol komt goed.blissard schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:10:
[...]
reactie vergeten
Het is dit systeem http://www.zonnepanelen.n...teem-small-1080-watt.html maar dan met 4 canadian solar panelen (nu niet meer leverbaar)
Overigens kan het best dat de wasmachnie graag een eigen groep wil. Vroeger (1980) was het in dit huis waarschijnlijk normaal de wasmaschine via een aparte aansluiting in de badkamer aan te sluiten. Een vorige eigenaar heeft hiervoor op de overloop op zolder een aparte plek voor gemaakt (zonder een aparte groep aan te leggen uiteraard.)
Mijn vorige huis (uit 1895) had een meterkast met 1 stop. Dat ging ook. Wel opletten dat je niet teveel tegelijk aan doet. Nu 5 groepen en dat moeten er dus eigenlijk 7 worden. en dat voor een miezerige 1500 kWh per jaar
wasmachine op 1 eigen groep groep zonder iets anders is de nem norm vandaag de dag.
(mijn oude huis had ook 2 groepen, 1 voor boven waar niks op zat behalve wekker en verlichting.
en 1 voor beneden met wasmachiene/vaatwasser/koffie zet apperaat en de computers etc..
een wonder dat dat goed ging.)
het is wel iets om naar te kijken als je toch dingen gaat veranderen.
(officieel moet er na gekeken worden)
maar goed.
2x canadian solars ik dacht dat dat niet op een steca 500 kon.
weet je wel zeker dat je de goede gegevens geeft?
(of maak ik ergens een domme fout?)
Een beetje bedrijf zou zo'n combi niet durven verkopen, mag ik hopen. De Steca schijnt beveiligd te zijn tegen te hoge stromen, maar ruim 8A i.p.v. 5A vind ik wel erg ver over de grens. En dat praat ik nog niet eens over de vrij hoge verliezen...migjes schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:27:
[...]
Edit: Ik had nog niet eens naar de spanningen gekeken. Met 2 stuks 240Wp Canadian Solars kom je niet eens boven de opstartspanning van de Steca. Ik neem aan dat je een Soladin 600 (blauwe omvormer) hebt?
[ Voor 16% gewijzigd door antonboonstra op 21-05-2012 10:34 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
dat dacht ik ook.antonboonstra schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:31:
[...]
Een beetje bedrijf zou zo'n combi niet durven verkopen, mag ik hopen. De Steca schijnt beveiligd te zijn tegen te hoge stromen, maar ruim 8A i.p.v. 5A vind ik wel erg ver over de grens. En dat praat ik nog niet eens over de vrij hoge verliezen...
lijkt mij ook aardig brand gevaarlijk.
(en ook nog 2x op 1 groep met een wasmachine.)
Er staat dat ze alleen de Mdz panelen op de steca leveren.migjes schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:27:
[...]
1060 Wp
check de bon van mdz.
check de panelen die je op je dak hebt liggen. (100% zeker canadian type?)
check de omvormers die je hebt. (is het steca of soladin)
en rapporteer.
dit had na mijn inziens niet verkocht mogen worden.
gevaarlijke situatie die opgelost moet worden.
http://www.sma-america.co...ny-boy/sunny-boy-240.html
Okay... Laat ik het anders benaderen dan...NielsTn schreef op maandag 21 mei 2012 @ 08:25:
[...]
meerdere leveranciers laten offreren. goede start is de www.top50solar.nl
MetDeZon uit jouw link op nr1... Ik klik het grootste pakket aan en dan 250 Wp panelen. Rest standaard, de omvormer en het bevestigingssysteem. Totaal 9.300 Euro
Ga ik naar
http://www.photovoltaik4a...odul-panda-yl-265-wp.html
Doe 22x 303 Euro dan kom ik uit op 6.666 Euro
Doe ik 9300 - 6666 dan kom ik uit op een verschil van 2600 Euro voor bevestiging en omvormer.
Klopt er iets niet in mijn denkwijze of is de MetDeZon club een beetje duur?
Soladins op een din-rail en koppelen? Lees de eerste post van blissard nog eens.antonboonstra schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:31:
[...]
Een beetje bedrijf zou zo'n combi niet durven verkopen, mag ik hopen. De Steca schijnt beveiligd te zijn tegen te hoge stromen, maar ruim 8A i.p.v. 5A vind ik wel erg ver over de grens. En dat praat ik nog niet eens over de vrij hoge verliezen...
Edit: Ik had nog niet eens naar de spanningen gekeken. Met 2 stuks 240Wp Canadian Solars kom je niet eens boven de opstartspanning van de Steca. Ik neem aan dat je een Soladin 600 (blauwe omvormer) hebt?
blissard in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Ik heb de steca's aan een DIN rails gehangen en gekoppeld (daar zijn die steca's op voorbereid) en vervolgens met 1 stekker op het stopcontact gezet.
[ Voor 9% gewijzigd door ericplan op 21-05-2012 11:15 . Reden: quote ]
A'dam PVOutput
ericplan zullen we effe wachten op blissard's reactie.ericplan schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:04:
[...]
Soladins op een din-rail en koppelen? Lees de eerste post van blissard nog eens.
blissard in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
der klopt daar wel meer niet.
de vraag is wat er allemaal niet klopt voor dat er conclusies worden getrokken.
Je vergelijkt de NL-markt met de DE-markt. Appels en peren. Overigens zijn de prijzen op de websites niet altijd OK. Als je echt iets wil moet je, zoals gezegd, een offerte vragen.nl2dav schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:58:
[...]
Klopt er iets niet in mijn denkwijze of is de MetDeZon club een beetje duur?
A'dam PVOutput
Offerte aanvragen, het klinkt allemaal zo ouderwets mistig. En ja, ik wil echt wat.
Ik loop daar zelf ook tegenaan, vind het offerte systeem niet meer van deze tijd.
Snap niet dat er (bijna) nergens gewoon vaste prijzen voor panelen / omvormers op websites gepubliceerd worden.
(en ik begrijp zeker dat elke situatie anders is zeker wat montage betreft maar dat valt prima op te vangen met een uurprijs bijvoorbeeld)
MetDeZon is idd veel duurder, voor mij 900euro.ericplan schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:22:
[...]
Je vergelijkt de NL-markt met de DE-markt. Appels en peren. Overigens zijn de prijzen op de websites niet altijd OK. Als je echt iets wil moet je, zoals gezegd, een offerte vragen.
Gevraagd aan MetDeZon voor een betere prijs, antwoord:
Bij deze wil ik u mededelen dat de prijzen die op onze website staat onze uiterste
prijzen zijn. Als u ze ergens anders goed koper kan krijgen raden wij u aan om ze daar
te bestellen.
Met zonnige groet,
Meike de Meij
MetDeZon
DUS: offerte aanvragen, doe geen moeite.
Klonk ook een beetje neerbuigend.
bekend probleem de NL markt is gewoon nog niet zo volwassen als de DE markt.nl2dav schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:28:
En waarom is dat dan appels en peren. We zitten in de EU, die panelen kunnen overal geleverd worden voor zover ik weet.
Offerte aanvragen, het klinkt allemaal zo ouderwets mistig. En ja, ik wil echt wat.
veel sites hebben nog prijzen van vorig jaar op hun site staan.
en als je dan een offerte aanvraagt krijg je een lagere prijs.
(dan kunnen ze sier maken met: "kijk eens hoe aardig we je vinden hier heb je korting")
bij zelf bouw zie je nu mensen op ongeveer 1,4 euro de Wp uitkomen.
(bij grotere systemen)
maar het is vaak goed zoeken naar koopjes en mogenlijkheden.
en vooral goed zoeken. (opletten soms is goedkoop duurkoop)
MetDeZon MC4 stekker 4 euro, Duurzame EnergieShop 1,27 euro.
Slapen doe ik 'snachts.
Yup, that's the market to be, voor micro's (was ook uitdrukkelijk de intentie van SMA, die jaloers naar Enecsys en Enphase successen kijkt). "Later this year", en spec's nog niet voorhanden.PcDealer schreef op maandag 21 mei 2012 @ 10:44:
W00t, op de Amerikaanse SMA site staat de SB 240 reeds vermeld:
http://www.sma-america.co...ny-boy/sunny-boy-240.html
Ik heb wel info, maar die "mogen jullie niet krijgen"...
"Mistig"? Ik snap dat niet helemaal. Je wilt iets (en het is net ff complexer dan een laptop) en vraagt op wat het kost. Ik zie het probleem echt niet?nl2dav schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:28:
Op onderdelen wordt overal gewoekerd, beetje inktjet printer syndroom: bij ons zwarte goud krijgt u een printer cadeau...JoopC schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:50:
Migjes, "kijk eens hoe aardig we je vinden"![]()
Slapen doe ik 'snachts.
... bij twintig stekkers doen we d'r een paneeltje bij ...
Zoiets?
Lijkt me juist ook perfect voor in Nederland/kleine portemonne/weinig dakruimte. OKE4 was toch vrij succesvol.zonnigtype schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:55:
[...]
Yup, that's the market to be, voor micro's (was ook uitdrukkelijk de intentie van SMA, die jaloers naar Enecsys en Enphase successen kijkt). "Later this year", en spec's nog niet voorhanden.
Net als bij een pc, zou je graag snel zelf prijzen willen vinden met voldoende duidelijke omschrijving met specs. Dat is in de pv business niet zo transparant m.i.JeroenH schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:55:
[...]
"Mistig"? Ik snap dat niet helemaal. Je wilt iets (en het is net ff complexer dan een laptop) en vraagt op wat het kost. Ik zie het probleem echt niet?
Dat is het dus. Het is helemaal niet complexer dan een laptop!JeroenH schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:55:
[...]
"Mistig"? Ik snap dat niet helemaal. Je wilt iets (en het is net ff complexer dan een laptop) en vraagt op wat het kost. Ik zie het probleem echt niet?
Gewoon een zooitje panelen, bevestigen op het dak, omvormer ertussen en klaar.
Enige wat complex is aan het hele verhaal, is een groep aanleggen. Daar heb ik geen bedrijf voor nodig hoor.
Maargoed ik begrijp dus dat iedere Tweaker hier bij een bedrijf is langs geweest en een offerte heeft laten doen om het 'aan te leggen'. Geen DIY hier? Dan ben ik hier dus aan het verkeerde adres.
En wat het probleem is, ik ga echt geen 20 bedrijven langs om te vragen wat een levering kost. Dit is Internet.. Mompelt iets van 'pricewatch'.
[ Voor 31% gewijzigd door nl2dav op 21-05-2012 12:00 ]
ik hou ook van jouw.JoopC schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:50:
Migjes, "kijk eens hoe aardig we je vinden"![]()
Slapen doe ik 'snachts.
Duurzame EnergieShop vind ik ook niet echt goedkoop.
http://www.duurzame-energ...ellend-dak-8-panelen.html
dat maakt 1,87 euro per Wp bij zelfbouw.
DIY all the way.nl2dav schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:59:
Dat is het dus. Het is helemaal niet complexer dan een laptop!
Enige wat complex is aan het hele verhaal, is een groep aanleggen. Daar heb ik geen bedrijf voor nodig hoor.
Maargoed ik begrijp dus dat iedere Tweaker hier bij een bedrijf is langs geweest en een offerte heeft laten doen om het 'aan te leggen'. Geen DIY hier? Dan ben ik hier dus aan het verkeerde adres.
doen er hier ook genoeg.
ik vind de zaak wel iets complexer als een laptop.
maar niet complexer als een mooie game pc.
Bijna geen enkele aanbieder is over de hele linie het goedkoopste. Als je echt het goedkoopste uit wilt zijn dan moet je voor ieder onderdeel apart gaan shoppen. En dan kan het nog steeds niet het goedkoopst zijn vanwege bijkomende verzendkosten. Laat staan de uren uitzoekwerk...migjes schreef op maandag 21 mei 2012 @ 12:00:
[...]
ik hou ook van jouw.![]()
Klopt. Maar ook een grote speler als Sunpower is expliciet gevraagd naar meer activiteit op onze markt met hoge vraag naar en potentie voor high-power panelen op de vaak kleine, bescheiden daken. De partij die dat vroeg (en die is bloody serious) werd afgewimpeld. Men was not interested in extra marketing activiteiten alhier.PcDealer schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:58:
[...]
Lijkt me juist ook perfect voor in Nederland/kleine portemonne/weinig dakruimte. OKE4 was toch vrij succesvol.
Tja...
(OK4tjes draaien nog best hier, oudsten 11 jaar oud inmiddels)
Ik ben nog steeds bezig mijn leverancierslijst aan het updaten. Ik ga richting de 290 vandaag (en neen, velen daarvan vind je niet op Top50solar....). Talloze gelikte sites en een heleboel poeha... Die kunnen elkaars bloed wel drinken en gaan beslist niet gevoelige prijsinfo op de (vele) sites pleuren... Dan worden ze binnen no-time onderboden.Net als bij een pc, zou je graag snel zelf prijzen willen vinden met voldoende duidelijke omschrijving met specs. Dat is in de pv business niet zo transparant m.i.
vragen mag je best aan me stellen.
maar liever niet op het forum leveranciers lezen hier ook mee.
Nou, dat is zo maar als je dan een offerte vraagt dan kom je aan hele andere getallen.migjes schreef op maandag 21 mei 2012 @ 12:00:
[...]
ik hou ook van jouw.![]()
(in mijn geval dan, Ik heb trouwens niet dat setje maar een zelf bedachte compilatie).
Ik ga dat bedrijf niet promoten maar ik heb wat met look en feel in een winkel, de persoonlijke benadering.
Dat is ook wat waard.
Zou je die lijst eens kunnen posten?zonnigtype schreef op maandag 21 mei 2012 @ 12:04:
[...]
Ik ben nog steeds bezig mijn leverancierslijst aan het updaten. Ik ga richting de 290 vandaag (en neen, velen daarvan vind je niet op Top50solar....). Talloze gelikte sites en een heleboel poeha... Die kunnen elkaars bloed wel drinken en gaan beslist niet gevoelige prijsinfo op de (vele) sites pleuren... Dan worden ze binnen no-time onderboden.
Hier ook volledig alles zelf samengesteld en zelf aangelegd inclusief de verbouwing in de meterkastnl2dav schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:59:
[...]
Dat is het dus. Het is helemaal niet complexer dan een laptop!
En wat het probleem is, ik ga echt geen 20 bedrijven langs om te vragen wat een levering kost. Dit is Internet.. Mompelt iets van 'pricewatch'.
Ik heb geen offertes verder opgevraagd, wel een heleboel informatie af lopen struinen op het internet en gebeld met bedrijven.
De pricewatch voor PV panelen is al een keer eerder geopperd, er waren toen een paar steekhoudende redenen om die niet op te zetten. Ik weet alleen niet meer welke redenen
Edit:
Ik heb overigens voor mijn zonneboiler wel een aantal offertes opgevraagd.
[ Voor 3% gewijzigd door mkleinman op 21-05-2012 12:17 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Mompelt iets van 'spring in het gat in de markt'! Er is veel vraag naar een PV-pricewatch, en ik weet een partij die er serieus mee aan het werk is omdat ze mij om wat adviezen gevraagd hebben, maar ik vraag me af hoe je om moet gaan met:nl2dav schreef op maandag 21 mei 2012 @ 11:59:
Mompelt iets van 'pricewatch'.
* Producten die maar korte tijd leverbaar zijn
* Producten die onder een identieke sticker een ander stuk hardware hebben
* Identieke producten die een andere sticker hebben
* Garantie
* Levensvatbaarheid bedrijf (garantie van 10-15-20 jaar is leuk, maar is de cowboy met de laagste prijs er over die tijd nog wel?)
* Kwaliteit leverancier (leveren ze bv. niet klakkeloos 8A panelen op een Steca?)
* En nog wel meer
Het is IMO juist niet zo simpel als een laptop...
Dit topic is gesloten.
![]()