paneeltjes:hansdegit schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 17:58:
[...]
Mooie plaatjes, en welkom! Wat voor paneeltjes zijn het, als ik vragen mag?
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
paneeltjes:hansdegit schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 17:58:
[...]
Verwijderd
En een beetje rendement deze paneeltjes?Patoer schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 18:50:
hansdegit schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 17:58:
[...]
paneeltjes:
Deze panelen 9 stuks, heb ik ook op mijn dak geplaatst met 3x Steca 500mc4.![]()
Heeft iemand een slimme meter aangevraagd en laten plaatsen daarvoor en zo ja,.....Hoeveel tijd zit daar tussen!
Mijn meter kan n.l. niet terug leveren
Het rare is toen ik overdag live bij SMA keek stond er 18,3 GW op de teller.pcmadman schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 12:10:
Dan zie je dat SMA 17,4GW maximaal aangeeft, terwijl EEX het over krap 20GW heeft!
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Daar heb ik nog wel een Zalman koper blok Incl fan voor liggen. Pv 2.0 is koeling tweaken? En vervolgens overclockenVerwijderd schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 20:42:
hij klinkt zomers als een ouwe desktop met prescott processor,
zou je die op de slaapkamer zetten ?
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Verwijderd
de paneeltjes compenseren alles, dus de site mag ook in terminal 10pt zwart wit.mkleinman schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 17:17:
[...]
LOL +1
Ik heb de website destijds snel geinstalleerd en draaien op Wordpress. En deze template kan inderdaad beter
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ze omschrijven het nogal vaag, maar heb nu de brief: slimme meter, "smile" van Plugwise en een optionele kit (die kit boeit mij iets, de rest dus nietJeroenH schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 10:37:
Dat lijkt erop alsof deze actie dit apparaat van Plugwise betreft, wat inderdaad een slimme meter nodig heeft om te kunnen werken.
Hoewel het samen kan werken met de losse pluggen is het iets anders dan dit systeem, wat tot nu toe bedoeld werd met het woord "Plugwise".
[ Voor 27% gewijzigd door 2Dutch op 17-05-2012 19:47 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Van de Alliander site:2Dutch schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 19:41:
[...]
Ze omschrijven het nogal vaag, maar heb nu de brief: slimme meter, "smile" van Plugwise en een optionele kit (die kit boeit mij iets, de rest dus niet)
http://slimmemeter.thuiservarensamenbesparen.nl/
Heb echter niets aan een meter die mij zegt dat ik op dag x een verbruik had van y, daarom is die energie-managementkit juist wel nuttig/boeiendSchakelschema's erbij en gericht besparen!
Klinkt als de Home basic set van Plugwise: http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/home-basic met een Stretch erbij.bevat de Plugwise Energiemanagement Kit:
Negen slimme stekkers
Stretch: draadloze koppeling tussen de slimme stekkers en internet (wifi) om de slimme stekkers vanaf de computer en met je app te kunnen bedienen
Een upgrade van de app (behorend bij de 'Smile'), om het verbruik per apparaat te kunnen volgen via je smartphone of tablet; bovendien kun je de slimme stekkers via de app aan- of uitschakelen
Het softwareprogramma 'source' dat je op je computer kunt installeren. Hiermee kun je de apparaten die met een Plugwise stekker verbonden zijn, automatisch aan of uitzetten op bepaalde tijdstippen, volgens een schema dat je zelf instelt.
Mooie uitgebreide set, waarvoor 60 euro ingelegd moet worden. Geen geld voor wat je krijgt dus, maar het is even de vraag of het zonder de slimme meter kanSnowmiss schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 19:58:
[...]
Van de Alliander site:
[...]
Klinkt als de Home basic set van Plugwise: http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/home-basic met een Stretch erbij.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
6 april telefonisch slimme aangevraagd, 17 april domme digitale gemonteerd (Enexis)Patoer schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 18:50:
Heeft iemand een slimme meter aangevraagd en laten plaatsen daarvoor en zo ja,.....Hoeveel tijd zit daar tussen!
Mijn meter kan n.l. niet terug leveren
[ Voor 0% gewijzigd door antimos op 17-05-2012 20:33 . Reden: typo ]
7,5kWh thuisbatterij, 5300Wp solar, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2/3
Mooi actie, dit kan fors schelen. Meer mensen die mee gaan doen aan dit collectief?
[ Voor 37% gewijzigd door revolution-nl op 17-05-2012 20:48 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Neen. Een grote steenkolen centrale bouwer was al eerder actief (maar die heeft dan ook stromannen rondlopen in de Haagse wandelgangen, naturellemente...):
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Wat is er mis om bij een kleinere bedrijf uit de buurt te bestellen? Als die 6% btw doorgaat in welke vorm dan ook dan kun je bij elk bedrijf na 1 juli gewoon laten installeren en profiteren. Hoef je nu echt niet voor te gaan tekenen en wachten. Beter niks tekenen en geen risico lopen.revolution-nl schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 20:46:
[...]
Mooi actie, dit kan fors schelen. Meer mensen die mee gaan doen aan dit collectief?
Wellicht dat we een collectief via GoT kunnen starten?
www.sunsolar.nl
Iemand wil blijkbaar al de nodige containers aan "volume" hebben klaar staan zodat er direct flink "geknald" kan gaan worden.SolarKing schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 21:07:
[...]
Wat is er mis om bij een kleinere bedrijf uit de buurt te bestellen? Als die 6% btw doorgaat in welke vorm dan ook dan kun je bij elk bedrijf na 1 juli gewoon laten installeren en profiteren. Hoef je nu echt niet voor te gaan tekenen en wachten. Beter niks tekenen en geen risico lopen.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Er staat genoeg in Rotterdam en anders nog wel in Antwerpen en Hamburg.zonnigtype schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 21:30:
[...]
Iemand wil blijkbaar al de nodige containers aan "volume" hebben klaar staan zodat er direct flink "geknald" kan gaan worden.
Reisje China > R'dam met zo'n grote boot kost de nodige daagjes.
Of zou Rotterdam nog e.e.a. hebben staan?![]()
[ Voor 13% gewijzigd door SolarKing op 17-05-2012 21:37 ]
www.sunsolar.nl
Dat dacht ik ook te mogen concluderen uit de vele tale-telling mails van Chinese aanbieders die ik regelmatig in de in-box vind...
Die zijn wel te vinden op marktplaats hoor, iets beter zoeken wellicht.teacher schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 13:05:
... tja, ik kan idd nieuwe panelen kopen, maar ik ben ze nergens onder de euro per wp tegengekomen.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ziet er inderdaad strak uit. Als over een jaar of 10 mijn dak (waarschijnlijk) vervangen moet worden hoop ik dat er een eindelijk een PV-concurrent is voor dakpannen.hansdegit schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 17:01:
wow! Gezien in Callantsoog toen ik een rondje ging fietsen. Ik heb de foto van de website van de maker gejat, want met mijn E71 had ik nou niet direct zo'n mooi plaatjes geschoten:
[afbeelding]
Dat ziet er wel zo ontzettend geweldig strak uit! Een dak gemaakt van leisteen en PV. 9kW schoon aan de haak. Ik zie echter wél wat schaduwwerking van de schoorsteen, vraag me af of ze die stukje op een andere MPP tracker hebben gezet.....
Ik was toch bezig:
[...]
Strakke klus Solarking! In het echt ziet het er ook netjes uit.
Sparen gaat nu wel makkelijker nu je maandlasten zijn gedaaldVerwijderd schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 17:56:
Vandaag de panelen geplaatst op mijn schuur.
Het begin is er, nu sparen voor meer en dan op het dak van mijn huis.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Verwijderd
mooi dan heb ik je geen lulkoek verkocht of woon ik in een ozongatSo much voor het heiligverklaren van zuidorientatie... De hoge westpanelen doen het structureel beter dan de lage zuidpanelen.
Zijn die testresultaten van Photon ook online op te vragen?zonnigtype schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 13:53:
* edit *
Evergreen ES-180-RL RSG module getest door Photon in vrijeveld had performance ratio van slechts 79,8%, zit groot deel minimaal 5% onder rest van de gemeten populatie (46 modules in voljaar 2011).
* edit 2 *
Andere / recentere Evergreen modules lijken het beter te doen, maar die zijn nog geen vol jaar gemeten.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Nope. Magazine only. Deze info komt van het Photon Profi nummer wat ik toevallig toegestuurd kreeg als reminder. Maar dat zou me nog tientallen Euri extra per jaar gaan kosten (abo), heb al genoeg leesvoer...MieJuul schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 22:06:
[...]
Zijn die testresultaten van Photon ook online op te vragen?
En zo ja, waar dan?
Heb al meerdere malen gezocht, maar kan ze niet vinden
[ Voor 24% gewijzigd door zonnigtype op 17-05-2012 22:30 . Reden: hoax en foute aannames... ]
www.sunsolar.nl
[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 18-05-2012 08:28 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
Je kan eens informeren bij Aluminiumshop.nl Op de site staat het solar gedeelte niet (meer), maar dit hebben ze zeker in hun assortiment. Ze hebben een eigen steun voor plat dak, zowel landscape als portrait. Succes.ElectricAlex schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 00:30:
Ik ben op zoek naar een portrait plat dak montage systeem.
Dit geeft mij de mogelijkheid om toch meer panelen te kunnen plaatsen op het dak dat nu vol is (met landscape opstelling).
Ik kwam Avasolar al tegen, mooi systeem maar vrij prijzig.
Heeft iemand nog andere tips? Alvast bedankt.
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Dat was al een paar dagen bekend
Handig is dat zeker niet nee (en het heeft nog wel meer nadelen) maar slimme ondernemers vinden daar wel wat op ("koop nu, betaal 2 juli", zoiets).Laat het dan per direct in gaan, want t/m 1 juli wordt er niks meer verkocht natuurlijk
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
En dan nog te bedenken dat ze in duitsland ( is ook eu ) zich het apelazerus lachen om dieSolarKing schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 02:52:
ik krijg nu toch steeds meer emails van klanten die hun bestelling afzeggen en wachten tot na 1 juli.
Deze email kreeg ik vandaag nog van een klant.
"
Ik lees net een stuk op internet over de BTW verlaging op de zonnepanelen.
Dus de zojuist gegeven opdracht voor het leveren van de panelen vervalt hiermee tot er duidelijkheid is over de btw verlaging die er per 1 juli 2012 aan zit te komen. "
Dat betekend dat een deel van mijn panelen nu tot 1 juli mogen wachten en daarna de pleuris uitbreekt.
Verwijderd
De buurman van Gasschuif kan dit voor je maken, volledig naar jouw wensen. Je kunt zelf aangeven welke hellingshoek je wilt en een variabele hellingshoek is ook mogelijk.ElectricAlex schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 00:30:
Dit geeft mij de mogelijkheid om toch meer panelen te kunnen plaatsen op het dak dat nu vol is (met landscape opstelling).
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Als je handig bent is het zelf plaatsen prima zelf te doen, het is zeker geen rocket science. Als mijn dak lager was geweest had ik het zeker zelf gedaan. Maar ik vond de hoogte een probleem en daarom heb ik het laten doen.hansvk schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 10:57:
Is zelf plaatsen van zonnepanelen op een schuin pannendak, helling ca. 35°, te doen? Of toch maar ca. 500 Euro meer betalen en het laten doen?
Ik weet niet wat daar nou zo slim aan is. Koop nu en wacht anderhalve maand op je geld ofzo?? Dat is gewoon frauderen natuurlijk als ik nu zou plaatsen en over anderhalve maand laat betalen. Tevens is het voor een kleine ondernemer niet prettig om anderhalve maand geen geld binnen te krijgen en loop je het risico dat er niet betalende klanten bij zitten die nooit betalen. Zo'n groot energiebedrijf weet hun geld wel bij de klant te verhalen.JeroenH schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 08:59:
Handig is dat zeker niet nee (en het heeft nog wel meer nadelen) maar slimme ondernemers vinden daar wel wat op ("koop nu, betaal 2 juli", zoiets).
www.sunsolar.nl
[ Voor 0% gewijzigd door Lardman op 18-05-2012 12:51 . Reden: Typo, :$ ]
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Zoals eerder gezegd; Staatscourant.SolarKing schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 11:16:
[...]
Ik weet niet wat daar nou zo slim aan is. Koop nu en wacht anderhalve maand op je geld ofzo?? Dat is gewoon frauderen natuurlijk als ik nu zou plaatsen en over anderhalve maand laat betalen. Tevens is het voor een kleine ondernemer niet prettig om anderhalve maand geen geld binnen te krijgen en loop je het risico dat er niet betalende klanten bij zitten die nooit betalen. Zo'n groot energiebedrijf weet hun geld wel bij de klant te verhalen.
Nu inschrijven en over anderhalve maand leveren kan wel alleen hebben mijn klanten liever een vrijblijvende offerte dan ergens aan vast te zitten en zit ik nog steeds anderhalve maand met een vol magazijn en geen inkomsten. Ik vind deze gang van zaken maar heel vervelend. Bij die overdrachtsbelasting werd ook met terugwerkende kracht gerekend, waarom nu niet ook nu meteen in laten gaan. Dan kan ik tenminste mijn werk doen.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd
Wanneer je betaalt maakt niet uit, je moet afdragen op basis van de factuur (ongeacht de betaaltermijn).JeroenH schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 08:59:
Handig is dat zeker niet nee (en het heeft nog wel meer nadelen) maar slimme ondernemers vinden daar wel wat op ("koop nu, betaal 2 juli", zoiets).
Zoals gezegd, de factuur moet ook van na 1 juli zijn.Freemann schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 11:40:
En of je nu 1,5 maand op je geld moet wachten (wat 99% zeker gaat komen) of 1,5 maand totaal geen inkomen hebt.....
www.sunsolar.nl
[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 18-05-2012 12:45 ]
Zal de doe-het-zelver hier ook nog profijt van hebben dan?Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 11:47:
[...]
...
Uiteindelijk is het dus geen echte BTW verlaging geworden, maar een BTW subsidie.
...
In de uitgelekte gegevens staat dit:Geurt-kun schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 12:35:
[...]
Zal de doe-het-zelver hier ook nog profijt van hebben dan?
Want uiteindelijk is het natuurlijk ook de bedoeling de bedrijven aan het werk te houden...
Als het waar is (moeten we nog maar afwachten) zou dat betekenen dat ook doe-het-zelvers er ook voordeel van hebben.Het 6%-tarief geldt voor zowel de technische onderdelen (zonnepanelen, inverter) als de installatie en manuren
[ Voor 61% gewijzigd door JeroenH op 18-05-2012 12:40 ]
Hoe zit het eigenlijk met de elektra doorlussen?Lardman schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 11:39:
@hansvk:
Hieronder wat tips gebaseerd op mijn beperkte ervaringen:
[...]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Het is waar dat er een steeds hoger potentiaalverschil ontstaat, tussen de 28 en 55 volt per paneel afhankelijk van het type, maar zolang je beneden bij de omvormer de kabels nog niet in de omvormer hebt zitten komt het wel goed. Niets aanraken dat glimtTD-er schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 12:46:
[...]
Hoe zit het eigenlijk met de elektra doorlussen?
Op het moment dat je de panelen op je dak hebt liggen leveren ze natuurlijk al een spanning op die best wel hoog is.
Of is de spanning per paneel < 50 Volt en hoef je alleen 1 pool (+ of -) van de keten te isoleren tot je de boel in de omvormer kunt steken?
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Mooie verschrijving...Lardman schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 12:50:
Om stoom te laten lopen heb je een stroomkring nodig.
Verwijderd
Waar ik mijn panelen heb gekocht en filmpjes voor heb gemaakt, verkoopt heel mooi montage materiaal voor niet te duur. Je kan alles eventueel voelen en zien in de winkel.Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 13:11:
@electricalex Op mijn schuurdak liggen 2 panelen in portrait op 15 graden. Deze steunen zijn geleverd door Aluminiumshop.nl Per stuk betaalde ik € 17,50 ex BTW. Nog wel rekening houden met de hoeklijnen voor ballast.

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.
De foto is een beetje onduidelijk hier. Mocht de cel naar de enige zonnevelden zijn, bij de Action hebben ze van die el cheapo lampjes op zonne-energie met een oplaadbare batterij, die zijn ook vrij eenvoudig om te modden.Roamor schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 15:10:
Wilde een klein zonnepaneel gebruiken om een fan te laten draaien (wat al eerder heeft gewerkt), maar ik dacht; laat ik eerst het oude soldeer even verwijderen.
Probleem is echter dat eronder niets van metaal zitAlles wat ik tegenkom is (verbrand) plastic:
[afbeelding]
Snapt iemand hoe dit type zonnepaneeltjes (komt uit een verlichtte brievenbus, chinese rommel) werken?
Verwijderd
Iets beter hoop ik:Erasmo schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 15:19:
[...]
De foto is een beetje onduidelijk hier. Mocht de cel naar de enige zonnevelden zijn, bij de Action hebben ze van die el cheapo lampjes op zonne-energie met een oplaadbare batterij, die zijn ook vrij eenvoudig om te modden.

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
@ Solarking, ik weet niet wat je marge is op de panelen of het verlies momenteel (inkoop is over 2 maanden wellicht weer goedkoper dan nu.) Stuur een mail terug en geef deze arme mensen 7% korting op hun huidige aankoop. Ze kunnen nu direct profiteren van de zonnige juni maanden en beginnen direct geld te besparen of ze wachten tot na 1 juli en kopen het misschien wel ergens anders. Misschien krijgen zij ook wel een flyer van metdezon binnen en kopen het nu direct. Hoe dan ook. Je kunt niets doen of je kunt actie ondernemen en alsnog geld te verdienen als zal de marge weing of niets zijn, maar je hebt in ieder geval een tevreden klant.SolarKing schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 02:52:
ik krijg nu toch steeds meer emails van klanten die hun bestelling afzeggen en wachten tot na 1 juli.
Deze email kreeg ik vandaag nog van een klant.
"
Ik lees net een stuk op internet over de BTW verlaging op de zonnepanelen.
Dus de zojuist gegeven opdracht voor het leveren van de panelen vervalt hiermee tot er duidelijkheid is over de btw verlaging die er per 1 juli 2012 aan zit te komen. "
Dat betekend dat een deel van mijn panelen nu tot 1 juli mogen wachten en daarna de pleuris uitbreekt.
[ Voor 10% gewijzigd door Kiswum op 18-05-2012 16:00 ]
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Ik weet niet of je opzettelijk meer gaat opwekken als je eigen verbruik, maar er zijn hier veel gebruikers die je kunnen uitleggen waarom dat niet handig is. Installeren zoveel als je huidige gebruik of minder als je een besparingsactie gaat doen is handiger, zeker als je een draaischijfmeter hebt.coyote1980 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 15:25:
Al een tijdje (jaar of 2) met de gedachte aan het spelen om ook zonnepanelen in te gaan zetten op onze woning. Sinds een paar dagen probeer ik mij er serieus in te verdiepen, en beetje bij beetje komen er puzzelstukjes op hun plek.
Het streven is om een groot deel van de (nu nog) 3700 kWh die wij jaarlijks verbruiken te compenseren. Zoals met alles wat ik in/rond mijn huis verbouw probeer ik te doorgronden wat er gebeuren gaat, of ik redelijk optimaal materiaal kies en (je bent Hollander) dat je niet teveel betaald...
Ik heb zitten kijken naar de Yingli Panda panelen, de 265W panels zijn gaaf, maar zijn die niet relatief erg duur t.o.v. de 260W panels? (ik zag zo'n 50 euro per panel verschil voor 5W)
Ik heb een schuin dak (35 graden pal op het zuiden) met plek voor 2 rijen van 10 Panda's in landscape, en een plat dak met plek voor 2 rijen van 3 panels (komen op verschillende hoogtes, 1 rij op het platte dak aanbouw, en 1 rij er pal voor op een erker die wat lager ligt). De 3 panels op het platte dak aanbouw zullen eind van de dag in de schaduw van de woning komen te liggen.
Het is vooral het omvormen waar ik erg benieuwd naar ben. Klopt het dat er systemen zijn waar je 1 omvormer gebruikt (bv. SMA SunnyBoy 4000TL-21 - de 3000TL-21 is zeker te licht voor 16x260Wp?) en systemen waarbij je een micro-omvormer per paneel inzet en nog een eindunit die al die micro-omvormers aan het lichtnet hangt? Zou hier graag meer over weten, maar ook in de OP is dit onderdeel nog maagdelijk leeg
Breng je bij zo'n SMA SB de draden van elk panel naar de omvormer? Of gaat dat in groepen/zone's? (geen paniek, ik ga niks aansluiten/bestellen voor ik precies weet hoe het zit)
Thanks! Basaal vraagje over de productie: mijn huidig verbruik is 3700 kWh en dat zal komend jaar terugzakken naar 3500 kWh is de verwachting. Nu las ik dat je voor het daadwerkelijk rendement van je paneel moest rekenen op 80%, met 16x260W=4160W zit ik daar ruim boven, maar 80% daarvan zit op 3328W (onder mijn huidige verbruik). Waar moet ik vanuit gaan om niet meer te produceren dan ik verbruik?Barrycade schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 16:53:
[...]
Ik weet niet of je opzettelijk meer gaat opwekken als je eigen verbruik, maar er zijn hier veel gebruikers die je kunnen uitleggen waarom dat niet handig is. Installeren zoveel als je huidige gebruik of minder als je een besparingsactie gaat doen is handiger, zeker als je een draaischijfmeter hebt.
Aansluiten gaat in veel gevallen in strings: dus de panelen aan elkaar en dan als een lus naar de omvormer. Daarom valt je productie grotendeels weg als 1 van die panelen in de schaduw komt te liggen. Dan levert je string maximaal wat dat ene paneel in de schaduw produceerd.
Micro-omvormers bedienen 1 of 2 panelen tegelijkertijd. EN om het lastiger te maken die kan je ook koppelen.maar in geval van schaduw trekken die niet je productie naar het nivo van je minst producerende paneel. Omdat die AC afleveren. Maar in jouw geval (tenzij je veel schaduwwerpers in de vorm van dakkappelen (denk ook aan de buren) of schoorstenen hebt zou ik voor een stringomvormer gaan. Stukken goedkoper dan micro-omvormers.

Sommige metalen solderen erg slecht, bijvoorbeeld chroom, aluminium, etc. misschien is het originele soldeer wel een speciale legering.Roamor schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 15:25:
Boven in het midden zit de plus, onder de min. Op beide plekken zat een enorme klodder soldeer. Boven heb ik schoon proberen te maken, maar ik kwam helaas/schijnbaar geen enkel aanhechtingspunt tegen.
Als je zo'n 3500 kWh per jaar verbruikt en dit grotendeels met PV wilt dekken, dan heb je aan zo'n 3500Wp (op zuid zonder schaduw) wel voldoende.coyote1980 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 17:13:
[...]
Thanks! Basaal vraagje over de productie: mijn huidig verbruik is 3700 kWh en dat zal komend jaar terugzakken naar 3500 kWh is de verwachting. Nu las ik dat je voor het daadwerkelijk rendement van je paneel moest rekenen op 80%, met 16x260W=4160W zit ik daar ruim boven, maar 80% daarvan zit op 3328W (onder mijn huidige verbruik). Waar moet ik vanuit gaan om niet meer te produceren dan ik verbruik?
Als je twee MPP trackers hebt (niet persé hetzelfde als twee strings), dan kun je beide strings onafhankelijk van elkaar indelen.Ik was net begonnen de installatiehandleiding van een SunnyBoy door te lezen en kwam daar het verhaal van de strings die je noemde al tegen. In het geval van de SunnyBoy 2 strings. Moeten die enigzins in balans zijn, of kan ik bv 10 panels op string A en 6 panels op String B plaatsen?
Daarvoor zou ik gewoon aparte omvormers nemen. Bijvoorbeeld 10 Panda's op een Delta Solivia 2.5. Op het platte dak zou ik 3 panelen op een Steca 500 doen. Aangezien Panda's daarvoor niet geschikt zijn, zou ik bijvoorbeeld 3 195Wp Suntechs nemen. Dat zelfde setje kun je ook op je erker toepassen. Dan zit je al op 10x265 + 6x195 = 3.820 Wp.[afbeelding]
De bedoeling is om dus 2x5 Pandas in landscape op het schuine dak te plaatsen, 1x3 pandas op het platte dak van de aanbouw achter het huis (rechts op de foto) en nog eens 1x3 pandas op het platte dak van de lager gelegen erker voor de aanbouw. Het is nu een beetje puzzelen wat voor omvormer(s) handig is/zijn, tips zijn welkom, ik dacht eerst aan de SMA 4000TL-21, maar daar gaan slechts 2 strings op, en als de string met de 6 aanbouw/erker panels minder presteert door 1 paneel achter het huis die in de schaduw van de woning begint te vallen dan is dat zonde... Hoewel, als het eenmaal zo laat is dan volgen de andere 2 op het plat dak al vrij snel, en de erkerpanels gaan dan ook. Ofwel 2 strings is helemaal niet zo gek? Ik begrijp dat microcontrollers schreeuwend duur wordt?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Je moet ook onderhandelen, ik betaalde uiteraard ook niet de prijs voor wat er in de webwinkel voor werd gevraagd. Maar daar kan je alles zien, aanraken en is er duidelijke uitleg. Dat is ook wat waard.Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 15:19:
@JoopC Ik heb even op deze site gekeken, maar dit is nog duurder als Avasolar daksteunen. Ik was voor 3 steunen en hoeklijnen € 72,- incl. BTW kwijt... Dat is minder dan de helft, van wat jou leverancier berekend.
Dit stukje daalt wat langzaam in, als een paneel slechts 80% van zijn Wp daadwerkelijk genereert, waarom zou ik dan niet 4375 Wp installeren? Ik bedoel, als ik 3500 Wp plaats en dat rendeert vervolgens 2800 W dan denk ik natuurlijk "had ik maar wat meer geplaatst zodat mijn verbruik volledig gecompenseerd wordt.".antonboonstra schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 17:39:
[...]
Als je zo'n 3500 kWh per jaar verbruikt en dit grotendeels met PV wilt dekken, dan heb je aan zo'n 3500Wp (op zuid zonder schaduw) wel voldoende.
A ha, dus het rendement kan gewoon flink hoger liggen dan die 80%. In dat geval zou ik met 14 panelen van 260 Wp al helemaal blij moeten worden. Ik heb een flinke airco installatie (weliswaar inverter) die ik op dit moment nog niet heel vaak aanzet "omdat het toch ook weer stroom verbruikt", die zou ik dan vaker aanzetten.Ik Keessie schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 18:12:
Die 80% is niet juist. Je kan al heel snel met 90% (900 kWh/kWp/jaar) rekenen en voor de opstelling die je omschrijft kom je met een goede kwaliteit wel richting de 1000 kWh/kWp/jaar.
Dit ligt dan met name waar je woont (meer instraling in de kustregio dan het binnenland).
Rendement? Ik vind het een beetje raar om 'rendement' in die context te gebruiken.coyote1980 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 18:27:
[...]
A ha, dus het rendement kan gewoon flink hoger liggen dan die 80%.
je haalt W en kWh door elkaar denk ik.coyote1980 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 18:27:
[...]
A ha, dus het rendement kan gewoon flink hoger liggen dan die 80%. In dat geval zou ik met 14 panelen van 260 Wp al helemaal blij moeten worden. Ik heb een flinke airco installatie (weliswaar inverter) die ik op dit moment nog niet heel vaak aanzet "omdat het toch ook weer stroom verbruikt", die zou ik dan vaker aanzetten.
Meerdere verschillende omvormers heeft (op dit moment en ongefundeerd wellicht) niet mijn voorkeur. Ik wil namelijk ook van die fraaie grafiekjes renderen met gegenereerde stroom, en dan is 1 inverter wellicht praktischer? En daarnaast denk ik "liever 1 hele goede high-tec inververter dan meerdere redelijke inverters".
Wat zou er dan (ten opzichte van een alternatief) op tegen zijn om te kiezen voor:
- 14 Yingli Panda 260Wp panels
- SunnyBoy 4000TL-21 (10xYingli string A, 4xYingli String
Dit omdat de SunnyBoy per string een MPPT heeft (als ik het goed begreep). Of is de SMA SB een bijzonder prijzige inverter?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik gebruik tin/lood soldeer in 60/40 verhouding, met een harskern. Ik heb ook al met een multimeter zitten prikken op zoek naar enige geleiding, maar helaas. Ik zal het eens opschuren, kijken wat het dan doet. Bedankt voor je suggesties.jwstolk schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 17:38:
[...]
Sommige metalen solderen erg slecht, bijvoorbeeld chroom, aluminium, etc. misschien is het originele soldeer wel een speciale legering.
Als er plastic onder zit zou ik op een zo laag mogelijke temperatuur solderen en/of er een flinke berg soldeer op gooien en hopen dat het net genoeg blijft hangen en contact maakt.
gebruik je nu lood-vrij soldeer? misschien dat ouderwets soldeer iets beter hecht.
Als de laag dik genoeg is kan je proberen de oxide laag te doorbreken met een fijn schuurpapiertje, en meteen daarna te solderen met veel soldeerhars.
80% is een zeer verwarrende en volledig onlogisch percentage. Niet weer gebruiken. Een paneel genereert niet slechts 80% van zijn Wp. Een paneel kan zelfs wel meer vermogen leveren dan zijn Wp specificatie. Het gaat erom hoeveel een paneel op jaarbasis levert en dat drukken we uit in kWh. Afhankelijk van vele factoren zoals windrichting, hoek en schaduw, levert een bepaalde installatie x aantal kWh op per kWp. Bij een ideale ligging aan de kust en een zonnig jaar, dan is zelfs 1100 kWh mogelijk per kWp.coyote1980 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 18:07:
[...]
Dit stukje daalt wat langzaam in, als een paneel slechts 80% van zijn Wp daadwerkelijk genereert, waarom zou ik dan niet 4375 Wp installeren? Ik bedoel, als ik 3500 Wp plaats en dat rendeert vervolgens 2800 W dan denk ik natuurlijk "had ik maar wat meer geplaatst zodat mijn verbruik volledig gecompenseerd wordt.".
Om misverstanden te voorkomen, hameren we hier op de juiste notatie (eenhedenpolitie). Je bedoelt geen 3400W maar 3400 kWh; héél iets anders. Zoals al meer gezegd kan de jaaropbrengst van 4250Wp wel meer dan 4000 kWh zijn, afhankelijk van vele factoren.Mikken op 3400 W (met 4250 Wp) zodat ik net onder mijn verbruik zit snap ik nog. Kun je (of iemand) uitleggen wat ik mis in mijn redenatie?
Dank voor je duidelijke verhaal! Ik heb in elk geval wat handvatten om mij hier verder in te verdiepen, zodra ik vervolgvragen heb (en dat zal zeker gebeuren) meld ik mij weer
Verwijderd
ClickFit, Schletter.ElectricAlex schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 00:30:
Verwijderd
Mooi verhaal. Daar heeft menigeen wat aan!Lardman schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 11:39:
...
...
Ik heb custom-made portrait platdak-frames van ene Jan (ook actief hier op het forum). Iets van 33 euro per paneel. Hij maakt ze precies zoals je ze wilt hebben. Als ik me niet vergis heeft Anton ze ook van hem.Verwijderd schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 20:39:
Ben er ook nog niet uit welke het wordt voor plat dak met portrait stand ...
[ Voor 6% gewijzigd door catchingfire op 18-05-2012 21:16 ]
Verwijderd
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2012 08:10 ]
Verwijderd
Verwijderd
Valbeveiliging ????Lardman schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 11:39:
als de klodder die ze werpen ongeveer 1 cel groot is kan dat zeker nadelig zijn.Verwijderd schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 09:28:
Nu lees ik her en der dat de schaduw van een pijpje op het dak al een behoorlijke impact heeft op het rendement van een string panelen.
Nu heb ik hele ijverige vogels in de buurt en die laten zo af en te wel eens wat vallen, ook op mijn zonnepanelen. iemand een idee hoe nadelig dit is voor de opbrengst?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
[ Voor 4% gewijzigd door aard01 op 19-05-2012 11:10 ]

1
| 21 Apr, 2012 12:49 2,550.525 |
[ Voor 3% gewijzigd door Basket Kees op 19-05-2012 15:06 ]
Ik kan niet bij het artikel (of de artikelen). Kan iemand s.v.p. dat Volkskrant stuk/die stukken naar me toe mailen (alleen maar NRC abo's in ons gebouw...aard01 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 11:09:
Bericht in de volkskrant van vandaag: De kunduz coalitie gaat subisidie geven voor zonnepanelen. Dit in plaats van de eerder voorgestelde BTW-verlaging.
Vermoedelijk bedraagt de subsidie 12 procent en gaat in op 1 juli 2012.
Wie weet er meer?
Hartelijk dank.PvPower schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 15:23:
Je hebt mail.
Alstu.aard01 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 21:16:
Op polderpv weer een perfecte analyse van het artikel in de volkskrant. Goed werk en bedankt!
Inderdaad, prima analyse, maar ook om te huilen. Politieke oplossing, alleen maar bedoelt om in de krant te kunen zeggen dat je wat hebt gedaan. Geen flauw benul van wat je veroorzaakt en ook niet de wil om dat te willen weten.aard01 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 21:16:
Op polderpv weer een perfecte analyse van het artikel in de volkskrant. Goed werk en bedankt!
Hear, hear. En het mooie van die oplossing is dat het de overhied afgezien van een eenmalige uitgave tbv het maken van wetgeving geen stuiver kost, de markt niet onnodig wordt verstoord en de burger eindelijk weet waar hij/zij aan toe is. Maar ja, zo'n symboolpolitieke "groene" fopspeen doet het natuurlijk goed in deze tijden. Benieuwd wat GL daarvoor heeft uitgeruild.MeTooPV schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 23:00:
[...]
Inderdaad, prima analyse, maar ook om te huilen. Politieke oplossing, alleen maar bedoelt om in de krant te kunen zeggen dat je wat hebt gedaan. Geen flauw benul van wat je veroorzaakt en ook niet de wil om dat te willen weten.
Het enige dat nodig is is rust en duidelijkheid, voo rlange termijn.
Regel bv het salderen van die sluwe meters nu eens goed. Daar worden door leveranciers ongestraft veel te veel fouten mee gemaakt.
Maar een verhaaltje van Henk en Ingrid die 6 paneeltjes op het dak hebben spreekt toch de gemiddelde krantlezer niet aan?PvPower schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 23:14:
Aan het aantal posts te zien zijn er een aantal die vandaag op een andere manier dan naar hun opbregst kijken van de zon gaan genieten.
De analyse is weer zo als gebruikelijk punt voor punt duidelijk.
Het is gewoon jammer dat ze zo'n stel nemen als voorbeeld.
Wijkt naar mijn idee behoorlijk af van het gemiddelde in E gebruik en in grote van PV installatie.
En dan de prijs die in het artikel word genoemd en de tvt komt ook niet overeen met de huidige praktijk.
Daarmee sla je de spijker helaas wel op z'n kop.Barrycade schreef op zondag 20 mei 2012 @ 09:49:
[...]
Maar een verhaaltje van Henk en Ingrid die 6 paneeltjes op het dak hebben spreekt toch de gemiddelde krantlezer niet aan?
En wat er nog steeds uit het verhaal naar voren komt is dat PV leuk is maar nog steeds voor mensen met geld op de bank.
Je valt al snel in de beoogde doelgroep van ZonnigTypeBarrycade schreef op zondag 20 mei 2012 @ 09:49:
Nu wil zonnigtype persoonlijk niet aanvallen, maar ik sluit me niet aan bij de pluimen . Ik mis een zakelijke afstandelijke toon om het een goede analyse te kunnen noemen. Daarnaast worden er een aantal aannames gemaakt die als waarheid worden aangenomen en verder bediscussieerd terwijl het artikel helemaal geen uitsluitsel geeft over de juistheid van de stelling.
Maar ik val waarschijnlijk niet in de beoogde doelgroep van de site van zonnigtype
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Het is dan ook bewust Polder PV, en niet Polder BV (over de telefoon nogal eens misverstanden over, "van welk bedrijf bent u?") ...TD-er schreef op zondag 20 mei 2012 @ 11:03:
Wat ik persoonlijk een enorm pluspunt vind van ZonnigType is dat hij echt overal de informatie vandaan haalt en zeker niet bang is ergens de zere vinger op te leggen. Dat het dan niet altijd even zakelijk is, moet je doorheen kunnen lezen.
Ze worden uiteindelijk toch alleen maar goedkoper en energie duurder in the long run, dus daar maak ik mij echt geen zorgen over.JoopC schreef op zondag 20 mei 2012 @ 11:24:
Persoonlijk geloof ik nooit dat de subsidie op zonnepanelen zal blijven/verschijnen. Ik loop ook al wat langer mee.![]()
Als ik een bedrijf in panelen zou hebben zou ik helemaal niet blij zijn met zo een, (ik noem het maar) markt verstoring. Want de peilingen voor de architekten van deze onzin zijn zeer ongunstig en staan op groot verlies. (nog maar 4 zetels) En net als de dierenpolitie (was ik groot voorstander van als dierenvriend) die nu ter ziele is gegaan zal deze panelen subsidie ook niet lang bestaan. En wat krijg je dan, een kopers staking want dan worden de panelen weer duurder.
"energie" zijnde niet elektra, belastingen en vastrechten OK. Maar elektra ("marktprijs") op korte termijn groot vraagteken (overcapaciteit, crisis).Bartjuh schreef op zondag 20 mei 2012 @ 11:34:
[...]
Ze worden uiteindelijk toch alleen maar goedkoper en energie duurder in the long run, dus daar maak ik mij echt geen zorgen over.
In Volkskrant artikel wordt over "subsidie van 12%" gesproken. Onduidelijk waarop.Die 11% korting (1-(106/119)) is nou ook weer niet zo extreem, de prijzen voor panelen zijn al bijna 10% gedaald sinds begin dit jaar.
Daar hebben serieuze spelers in de markt dus echt hun buik van vol, ze vloeken en tieren over de zoveelste knipperlicht effecten op hun markt, waar geen peil op is te trekken, en waar geen enkele normale bedrijfsvoering op is te bouwen. Bijna al die effecten worden door politieke interferentie veroorzaakt. Ze zouden ze het liefst in een zwart gat stoppen. Ditmaal wellicht een groen gat.Je zal hooguit tijdelijke effecten hebben zoals nu de koperstaking omdat mensen wachten tot 1 juli, of een piek vlak voor het einde van de subsidie en een dal vlak erna.
Gas ja (extra Staatsinkomsten en voor Exxon en Shell...), elektra neen.Energietarieven per 1 juli 2012
Per 1 juli 2012 blijven de variabele tarieven voor elektriciteit van Nuon gelijk. De variabele tarieven voor gas gaan per 1 juli wél omhoog.
Dat is het gevolg van prijsontwikkelingen op de olie- en gasmarkt, deze beïnvloeden de inkoopprijs voor gas.
Met ingang van 1 juli 2012 stijgt de gasprijs (inclusief energiebelasting en btw in gasregio Amsterdam) met 7,6% van 61,62 cent naar 66,28 cent per kubieke meter.
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq