Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.575 views

Onderwerpen

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12-2025
blissard schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 15:35:
[...]
Zo, even uit het klapraam gehangen en de volgende gegevens genoteerd:
afmetingen 98 x 163
type: Canadian Solar CS6P met snr. 0311410241637

Kan iemand me nu vertellen of dit een eigenlijk onmogelijke combinatie is met de Steca's? Dan kan ik dit verder met MDZ opnemen.
dat ziet er in het eerste blik niet goed uit.
ben benieuwend wat andere der van zeggen.

wat is eigenlijk de opbrengst geweest van de afgelopen tijd?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• The Mechanic
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-01 11:56
ericplan schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 15:57:
[...]

De meeste omvormers hebben wel iets aan boord of er zijn spullen voor te koop. Maar let op, er zijn flinke verschillen in de werkelijke opbrengst en de waarde die de omvormer aangeeft, zowel in positieve als negatieve zin. Wil je het echt weten, dan zal je voor een goede en/of geijkte kWh-meter moeten gaan.
hier zorgt enexis voor, toch :P

Het lijkt me wel leuk om alle data in een grafiekje te zien, maar om er nou honderden euros aan uit te geven...

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:33
migjes schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 16:05:
[...]

dat ziet er in het eerste blik niet goed uit.
ben benieuwend wat andere der van zeggen.

wat is eigenlijk de opbrengst geweest van de afgelopen tijd?
Ik ben ook benieuwd. Ook een mailtje aan MDZ gestuurd. Wellicht dat die me wijzer kunnen maken.
Op basis van het lezen van de specs van de steca en de CS6P lijkt er inderdaad iets niet helemaal goed te gaan.

De opbrengst kan ik niets over zeggen. ik heb ze pas een half jaar ofzo.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-12-2025
[...]

afmetingen 98 x 163

Kan iemand me nu vertellen of dit een eigenlijk onmogelijke combinatie is met de Steca's? Dan kan ik dit verder met MDZ opnemen.

edit: type panelen toegevoegd nav opmerking JaapC
Op basis van de door jou verstrekte plaatjes kunnen we vrij zeker stellen dat je de trotse bezitter bent van CS6P-240M Canadian Solar panelen. 6 x 10 cellen bij dat formaat kan maar 1 ding zijn.
de pdf vind je hier:http://www.canadiansolar....d-modules/cs6-series.html

Deze gaan tot 7.95A.
Maximum vermogen wat je dus per setje zult krijgen is 60.4Volt * 5 ampère is 302Watt. Dat is dus na omzetting en kabelverlies een goede 280 Watt. 8)7

Tis niet dat het kwaad kan, maar als ik jou was zou ik bij MDZ gaan vragen of de boel kan worden omgeruild voor of 2 Soladins. Die kunnen uit 2 van die panelen 60.4 * 7.95 = 480 Watt halen. Na Verliezen en de lagere efficiency is dat 430watt AC. Scheelt toch weer gauw 30 euro per jaar aan opbrengsten die je nu misloopt.

Of omruilen voor soladins of 2 panelen bijkopen en op een Sunnyboy 1200 zetten ofzo.
suc6 ermee iig.

[ Voor 3% gewijzigd door Lardman op 22-05-2012 16:17 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-01 18:54

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

migjes schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 15:27:
[...]
hoe haal jij eigenlijk de jaar kWh/kWp uit je website?
als ik op het linkje klik heb ik allen het dak setje.

(ik noem die panelen geen B-merk)
Haha, nee ik noem ze B-merk al had ik de vraagteken erbij gezet omdat dit de definitie 'B-merk' misschien wat vaag is.

Op mijn pagina met grafieken, staan de opbrengsten van beide systemen opgeteld. Als je rechts bovenin kijkt, zie je een link naar details. Daar staan wat tabellen en overige berekeningen, waaronder ook de opbrengst per set uitgesplitst.
[...]
afmetingen 98 x 163

Dit lijkt inderdaad geen goeie combinatie te zijn (onmogelijk is het niet). Deze panelen passen veel beter op een Soladin 600 omvormer, of je had panelen moeten krijgen met een Imp van rond de 5A.

Ten eerste zal je omvormer bijna nooit opstarten door de te lage stringspanning (brand het groene lampje überhaupt wel op de omvormer?) en als die opstart, wordt de stroom flink begrensd om niet boven de 5A van de omvormer uit te komen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:59

ericplan

5180 Wp PV

The Mechanic schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 16:08:
[...]

hier zorgt enexis voor, toch :P
Als je een meter met teruglevertelwerk hebt. Bij mij rekent de ferrarismeter direct af :+ Wil ik het precies weten moet ik zelf gaan meten. Daarnaast is meten ook een manier om te kijken of alles werkt zoals het moet, zodat je situaties zoals hierboven eerder op het spoor bent.

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 22-05-2012 16:32 ]

A'dam PVOutput

• blissard
antonboonstra schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 16:20:

Dit lijkt inderdaad geen goeie combinatie te zijn (onmogelijk is het niet). Deze panelen passen veel beter op een Soladin 600 omvormer, of je had panelen moeten krijgen met een Imp van rond de 5A.

Ten eerste zal je omvormer bijna nooit opstarten door de te lage stringspanning (brand het groene lampje überhaupt wel op de omvormer?) en als die opstart, wordt de stroom flink begrensd om niet boven de 5A van de omvormer uit te komen.
Het lampje op de Steca brand vrijwel direct als er maar een streepje licht op de panelen valt. Overigens ben ik per email met MDZ in contact en ik wil dit even afwachten voor ik hier verder reageer. Dat lijkt me wel netjes. Ik laat jullie uiteraard weten wat daar uit komt.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Het meest besproken energiebedrijf van allemaal (?) is ook hun inkoop actie begonnen.

Bekende speler levert het - nog niet helemaal bekende - spul...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

Geachte tweakers, ik zie geregeld berichten van mensen die in Duitsland de nodige panelen en omvormers inkopen, maar wees voorzichtig m.b.t. Vooruit betalen

http://www.photovoltaikfo...on-solar--t53876-s70.html

Er zijn al een aantal mensen die nog spullen, nog geld hebben teruggezien.
Het gaat om de website www.wechselrichtershop.net

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 18:07:
Geachte tweakers, ik zie geregeld berichten van mensen die in Duitsland de nodige panelen en omvormers inkopen, maar wees voorzichtig m.b.t. Vooruit betalen

Hmm, die website is er al wel een tijdje...

Het is noch, niet nog ;)

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

@Zonnigtype, actie d'r bij >:)

Collectief zonnepanelen project in Castricum voor mensen die zelf geen geschikt dak hebben.
http://www.dichtbij.nl/no...eelproject-slaat-aan.aspx

Aanvullende info Almere-poort
http://www.duurzaamgebouw...nepanelen-in-almere-poort

Purmerend kan niet achterblijven.
http://www.dichtbij.nl/wa...project-zonnepanelen.aspx

[ Voor 39% gewijzigd door SpeksteenWP op 22-05-2012 18:37 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• blissard
blissard schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 16:35:
[...]
... Ik laat jullie uiteraard weten wat daar uit komt.
Nou, dat was sneller dan gedacht. MDZ heeft contact met mij opgenomen en zal de Steca's vervangen door Soladins. Ik wil jullie graag bedanken voor de inhoudelijke snelle reacties. Ik zou dit zelf waarschijnlijk nooit gemerkt hebben.
En hoewel MDZ natuurlijk een fout heeft gemaakt, vind ik wel dat hun zeer snelle reactie en oplossing dit goed maakt.

• migjes
blissard schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 18:36:
[...]

Nou, dat was sneller dan gedacht. MDZ heeft contact met mij opgenomen en zal de Steca's vervangen door Soladins. Ik wil jullie graag bedanken voor de inhoudelijke snelle reacties. Ik zou dit zelf waarschijnlijk nooit gemerkt hebben.
En hoewel MDZ natuurlijk een fout heeft gemaakt, vind ik wel dat hun zeer snelle reactie en oplossing dit goed maakt.
ze moeten wel allebei op een aparte groep >:)

als je nog iets op het dak kunt plaatsen dan passen daar nog 2 paneeltjes bij >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

blissard schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 18:36:
[...]

Dat is een mooie en nette oplossing. Pluim voor MDZ. Nu nog die extra groep (laten) maken, zodat je het ook veilig kan aansluiten ;) En misschien een idee om te gaan monitoren? Al ben ik geen Plugwise fan, toch zou het je misschien eerder op het probleem attent gemaakt hebben en het is simpel te installeren.

A'dam PVOutput

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 18:34:
@Zonnigtype, actie d'r bij >:)

Collectief zonnepanelen project in Castricum voor mensen die zelf geen geschikt dak hebben.
http://www.dichtbij.nl/no...eelproject-slaat-aan.aspx
Da's een "niet kropje sla" installatie op afstand met financieel rendement voor de betrokkenen constructie. Mooi. Gaat in de tweede groep.
Da's een "gemeentelijke subsidie nieuwe stijl" naar Haags voorbeeld: inschrijven met gewild subsidiebedrag/Wp, laagste bieder komt bovenaan de lijst te staan.
Da's weer meer richting traject Almere Castricum, naar analogie van Zon Op Noord / Zon Op Nederland voorlopers.

Het gaat hard. Die pagina raakt snel vol zo...

Grazie! _/-\o_

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
hansdegit schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 10:04:
@PClop, probeer toch maar, aub.

De Kostal kan via de OUT poort (potentiaalvrij) een stuurstroom leveren voor extern lastrelais. "Sluit nooit rechtstreeks apparaten aan op het OUT contact van de omvormer" oid. Zo staat het in de handleiding.

En terecht natuurlijk: je kunt geen wasmachine aansluiten.

Maar het benodigde vermogen voor de Tigo MMU is zo klein...Of ik nu een extern relais aansluit of de Tigo MMU, wat is het verschil?

@NovapaX: nou, zoals het in de handleiding staat klopt het niet. Maar dat betreft het instellen van de grenzen (wanneer aanschakelen, wanneer uit etc).

Het werkte perfect zondag, alleen gisterochtend niet. En toen bleek de zekering gesprongen. Dat snap ik niet...Dan moet er door de MMU meer dan 63mA gevraagd zijn, terwijl -ie dat zondag niet nodig heeft gehad. Brakke zekering? Ik heb er nog 9 over....Gewoon vanmiddag nog eens kijken.
Wat ik er uit opmaak is dat ( daar zit nu de kneep ) het elektronich relais toch enkel zijn werk kan
doen bij een "schone" inductieve ( XL ) belasting, dus de spoel van een magneetschakelaar, gevoed
, afhankelijk van het type magneetschakelaar door een DC of AC voeding extern, dus geen combi
van een XL/XC en ohmse belasting, zeker niet als deze ook nog in en uitschakel pulsen
te verwerken krijgt, anders als een hoog/laag XL belasting, wat de Tigo regeling waarschijnlijk
niet kan leveren.

Maar waarschijnlijk leg ik het weer wat kloten uit ;)
En let wel, het zijn aanname's want dat potentiaal neutraal is wel via ic schakeltechniek
gestuurt, is dus enkel qwa karakter potentiaal neutraal......................... 8)

Max. load 100 mA
Max. voltage 250 V (AC or DC)
Connections Neutral polarity
Table 10: Switch output technical data

Het was wel ff graven in mijn, aan slijtage onderhevige grijze cellen :D

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
Vorige week druk geweest met een flinke aanpassing en uitbreiding.

Afbeeldingslocatie: http://i1030.photobucket.com/albums/y365/Photogerard/Uitbreidingflatfixnaaroost-west.jpg

Op een plat dak heb ik twee rijen van drie panelen met een flatfix constructie.
Twee jaar hebben ze op het zuiden kwh'tjes gemaakt. Op zich prima maar het nam nogal wat ruimte in beslag.

Meer panelen was niet mogelijk op het zuiden, oost-west wel. Er is, voor zover ik het weet, geen standaard oplossing voor de ombouw van een flatfix naar een oost-west opstelling.

Na wat denkwerk dacht ik een oplossing te hebben gevonden door een frame te maken met daarop clickfit rails zodat montage van panelen eenvoudig zou zijn. Rails besteld, meteen maar 20 meter voor maximaal 10 meter nieuwe pv.

Het frame was wat lastiger, mag niet te duur zijn :) maar moet wel 20 jaar mee in weer en wind.
Ik heb gebruikte aluminium metselprofielen gekocht (6x6x300cm). Qua prijs relatief goedkoop en aan het einde van het profiel zit een grote massieve rubberen dop. Na was zaagwerk, schroefjes en clickfitbeugels een stevig knutselwerkje. Veel werk maar het gaat geen kant meer op.

Heb nu wel 20 mtr clickfit rails over, een toekomstige uitbreiding als ons verbruik omhoog gaat kan ook zonder rails.

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-01 14:47
Het dat op het ZW-W licht nu bijna vol, Zou op het andere deel van het dak het nut hebben? dit licht op het O-NO onder hoek van ongeveer 17graden. Ik merk dat mijn panelen op het ZW-W het s'morgens heel vroeg al doen van wegen deze lage hoek. O-NO zou dus s'morgens meer pakken dan s'middags maar wel rendabel of niet?

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
PClop schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 19:26:
[...]

Wat ik er uit opmaak is dat ( daar zit nu de kneep ) het elektronich relais toch enkel zijn werk kan
doen bij een "schone" inductieve ( XL ) belasting, dus de spoel van een magneetschakelaar, gevoed
, afhankelijk van het type magneetschakelaar door een DC of AC voeding extern, dus geen combi
van een XL/XC en ohmse belasting, zeker niet als deze ook nog in en uitschakel pulsen
te verwerken krijgt, anders als een hoog/laag XL belasting, wat de Tigo regeling waarschijnlijk
niet kan leveren.

Maar waarschijnlijk leg ik het weer wat kloten uit ;)
En let wel, het zijn aanname's want dat potentiaal neutraal is wel via ic schakeltechniek
gestuurt, is dus enkel qwa karakter potentiaal neutraal......................... 8)

Max. load 100 mA
Max. voltage 250 V (AC or DC)
Connections Neutral polarity
Table 10: Switch output technical data

Het was wel ff graven in mijn, aan slijtage onderhevige grijze cellen :D
Bedankt. Helaas mis ik de kennis om je opmerking op waarde te schatten. :o
Feit: ook een 80mA zekering (Slow) knalt eruit (flits!). Ik denk dus dat je er alleen een extern relais op kan zetten. Kan de L1 dan wél als bron voor de stuurstroom dienen? Ja toch?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

Meer panelen was niet mogelijk op het zuiden, oost-west wel. Er is, voor zover ik het weet, geen standaard oplossing voor de ombouw van een flatfix naar een oost-west opstelling.
i`ve been triggered mwoehaaaahh
ik heb ook zo`n zuid opstelling met schaduw in de winter, en ineens eureka.
kan ik toch weer meedoen aan zonnesteek 2012

/edit ik zou dan 10 panelen extra kwijt kunnen en het conflict met liander kwadratisch veel groter in 2013,
dat lijkt me leuk

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2012 21:38 . Reden: dramatische post weer dit zeg ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:36:
[...]

/edit ik zou dan 10 panelen extra kwijt kunnen en het conflict met liander kwadratisch veel groter in 2013,
dat lijkt me leuk
OMFG. Je gaat je garagedak in oost/west opstelling plaatsen?

}:O }:O }:O }:O }:O 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 :F :P :P :P :P _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Geniaal.. :D

Hoeveel % verlies? Stel je pakt 15 graden Flatfix.. Oost/West opstelling, alles strak tegen elkaar aan. Dan kun je dus echt 100% dakoppervlak benutten. Stel je hebt een dak van 5x6 (plat), dan passen er dus 18 panelen op. Stel je pakt die fijne Panda's, van 260Wp, op een leuke Piko 5.5 bijv.. 9 om 9. 4680Wp, laten we zeggen.. 800kWh/kWp in de praktijk? Dan kun je uit zo'n dakje 3700kWh slepen! _O_

Bedankt voor dit idee.. :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• zonnigtype

zonnigtype

mkleinman schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:57:
[...]

:N

FAQ Beleid GoT:
Andere zaken die we ook duidelijk niet op prijs stellen ... Te veel smilies gebruiken ...
>:)

• zonnigtype

zonnigtype

SunshineCompany schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:03:

Hoeveel % verlies? Stel je pakt 15 graden Flatfix.. Oost/West opstelling, alles strak tegen elkaar aan. Dan kun je dus echt 100% dakoppervlak benutten. Stel je hebt een dak van 5x6 (plat), dan passen er dus 18 panelen op. Stel je pakt die fijne Panda's, van 260Wp, op een leuke Piko 5.5 bijv.. 9 om 9. 4680Wp, laten we zeggen.. 800kWh/kWp in de praktijk? Dan kun je uit zo'n dakje 3700kWh slepen! _O_

Al veel eerder relatief grootschalig toegepast in Nederland...

/me ... mompelt iets over gejat van de Duitsers ...

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 22-05-2012 22:15 . Reden: NL & Duitse precursors ]

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-01 16:28
tw_eek schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 20:10:

[afbeelding]

Twee jaar hebben ze op het zuiden kwh'tjes gemaakt. Op zich prima maar het nam nogal wat ruimte in beslag.

Na wat denkwerk dacht ik een oplossing te hebben gevonden door een frame te maken met daarop clickfit rails zodat montage van panelen eenvoudig zou zijn. Rails besteld, meteen maar 20 meter voor maximaal 10 meter nieuwe pv.

Het frame was wat lastiger, mag niet te duur zijn :) maar moet wel 20 jaar mee in weer en wind.
Ik heb gebruikte aluminium metselprofielen gekocht (6x6x300cm). Qua prijs relatief goedkoop en aan het einde van het profiel zit een grote massieve rubberen dop. Na was zaagwerk, schroefjes en clickfitbeugels een stevig knutselwerkje. Veel werk maar het gaat geen kant meer op.

Heb nu wel 20 mtr clickfit rails over, een toekomstige uitbreiding als ons verbruik omhoog gaat kan ook zonder rails.
Slim opgelost met die profielen. Ziet er goed uit!

Wat heb je aan ballast gedaan, of denk je dat dit (als het één geheel is) wel stabiel genoeg is van zijn eigen gewicht?
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:36:
[...]

dat lijkt me leuk
En:
mkleinman schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:57:
[...]

lol'd! :D _/-\o_ :*)
SunshineCompany schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:03:

Ik voorzie een nieuwe rage!

En het ziet er nog heel strak uit ook!
Wel als het gepast is. :Y)

Verwijderd

Ah. hij is er superblij mee en ik vind die vreugde leuk. Voor een keertje moet dat kunnen. :)

Want zoveel smiles had ik ook wel willen zetten, toen eenmaal de productie op gang kwam na plaatsing van de zonne-panelen. ;)

Verwijderd

Hoeveel % verlies? Stel je pakt 15 graden Flatfix..
aan de kust met 1005kWh/kWp in 2011 op west ?
uhm who cares met deze prijzen, je pompt er zo nog "2oooMG" kWh extra bij
zegge "tweeduizend ooohmygod"
onder het mom van, zo blijft het dakleer langer heel schat

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2012 22:24 . Reden: "schat wat vind je van een puntdakje op de garage" ]

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:23:
[...]

aan de kust met 1005kWh/kWp in 2011 op west ?
uhm who cares met deze prijzen, je pompt er zo nog "2oooMG" kWh extra bij
zegge "tweeduizend ooohmygod"
onder het mom van, zo blijft het dakleer langer heel schat
Ze beginnen zich dan ook al zeer ernstig zorgen te maken of al dat koperdraad het wel gaat houden...

http://www.netwerkenvoorduurzamestroom.nl/

_O-

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

tw_eek schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 20:10:

[afbeelding]

Is heel mooi geworden, toevallig vanochtend deze tegengekomen:
http://www.rem-gmbh.de/Delta-Wing.253.0.html
Afbeeldingslocatie: http://www.rem-gmbh.de/uploads/pics/Delta_Wings_head_02.jpg

Deze is er ook nog:
http://www.ambivolt.de/ambilight.php
Afbeeldingslocatie: http://www.ambivolt.de/img/940_ambilight_detail.jpg

Deze is om te zien de mooiste:
http://www.schueco.com/we...odukte/flachdach_ost_west
Afbeeldingslocatie: http://www.schueco.com/web/contentblob/10862160/large/3561754/sco_16609_erlangen_img_9666_03+r_1.jpg

Grote voordelen van zo'n setup is de geringe dakbelasting, er is maar weinig ballast nodig en er is een hogere opbrengst per m2 dakoppervlak. Daartegenover staat uiteraard een iets grotere investering in panelen.

A'dam PVOutput

• zonnigtype

zonnigtype

ericplan schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:46:

Grote voordelen van zo'n setup is de geringe dakbelasting, er is maar weinig ballast nodig en er is een hogere opbrengst per m2 dakoppervlak. Daartegenover staat uiteraard een iets grotere investering in panelen.
Dat zeggen ze van Helianthos ook nog steeds. Die worden links en rechts al lang ingehaald, als HyET niet opschiet... :X

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dat geldt natuurlijk alleen voor het laatste voorbeeld, de Schüco Dünnschichtmodule MPE. Bij de twee andere voorbeelden kan je een willekeurige module gebruiken.

A'dam PVOutput

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-01 11:35
Tommybear1979 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 15:02:
@migjes; thnx voor de info. Ik heb al e.e.a. aan energie besparing gedaan. Wat halogeenlampjes die normaliter veel branden vervangen door leds.
Wat betreft niet meer opwekken dan je nodig hebt.
zoals gezegd ong. 3000kWh/jaar 50-50 Hoog-Laag.
We hebben zo'n oude Ferrarismeter zo'n draaischijf.
Ik verbruik dus ong 1500kWh/jaar op Hoogtarief. Dus zou eigenlijk dan dus niet meer dan 1500kWh in hoogtarieftijd moeten opwekken. Klopt die redenering?
Hier is het verbruik 1250kWh hoog en 1150kWh laag. Nu wassen en laten wij afwassen 's nachts gebeuren. Aangezien onze toekomstige installatie hoogstwaarschijnlijk iets meer dan 1250 kWh/j zal produceren, ga ik voor de optie: overdag de machines laten draaien, zodat de Ferraris op hoog tarief niet onder nul verdwijnt en dan gaat automatisch de laag tarief teller ook langzamer vooruit. Overschakelen naar enkel tarief waarbij de dubbeltarief Ferraris blijft hangen is natuurlijk ook een optie.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hier draait ook alles overdag, maar tegen zulke dagen als vandaag kan geen wasmachine/vaatwasser/halogeen kookplaat tegen op >:)

Kleine uitbreiding van de PV installatie is inmiddels besteld :P

[ Voor 31% gewijzigd door SpeksteenWP op 22-05-2012 23:22 ]

• zonnigtype

zonnigtype

ericplan schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:57:
Dat geldt natuurlijk alleen voor het laatste voorbeeld, de Schüco Dünnschichtmodule MPE. Bij de twee andere voorbeelden kan je een willekeurige module gebruiken.
Klopt, opmerking sloeg op die laatste (mooie) set-up.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Noordwijk gaat ook los.
http://www.volnieuws.nl/i...&Itemid=4498#.T7wGJVJj7To

Paneeltjes vouwen in Oost-West is tegenwoordig ook al mogelijk :o
http://www.bouwenwonen.ne...akbaan-met-hoog-rendement

Nog een beetje info voor de lijst van @zonnigtype >:)
http://www.energieoverhei...tten-in-op-zonne-energie/

De plaatselijke grootgrutter in Berlijn
http://www.agf.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=83508

[ Voor 67% gewijzigd door SpeksteenWP op 22-05-2012 23:43 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 18:07:

Ik heb daar mijn omvormer zonder problemen gekocht (en voor de helft van de prijs eind 2011), Neanderthaler71 volgens mij ook. Migjes heeft wel te maken gehad met leveringsproblemen bij hen, maar uiteindelijk is het wel geleverd als ik het goed heb.

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 13:07:
hoe gaat het met de pv trouwens?
ik zie wel aardige resultaten van jullie komen.
De opbrengsten zijn meer dan ´aardig´! Over een weekje na de eerste volle maand in mei is het nog beter vergelijken op zonnestroomopbrengst.eu, maar vooralsnog ziet het er buitengewoon goed uit! Volgens mij had jij ze 2 weken eerder dan ik op het dak liggen, maar ik heb je in kWh/kWp al bijna ingehaald... Niet dat dat belangrijk is, want elk met de zon opgewekt kWh-tje is er één :) !

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-12-2025
pcmadman schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 22:17:
[...]

Slim opgelost met die profielen. Ziet er goed uit!

Wat heb je aan ballast gedaan, of denk je dat dit (als het één geheel is) wel stabiel genoeg is van zijn eigen gewicht?

[...]

En:

[...]

lol'd! :D _/-\o_ :*)

[...]

Ik voorzie een nieuwe rage!

En het ziet er nog heel strak uit ook!

[...]

Wel als het gepast is. :Y)
Laat ik eerst reageren op de ballast.
Van 1 rij flatfix met een lengte van 4.8 meter heb ik aan de hoge zijde én lage zijde profielen geknutseld om twee panelen van 260Wp te plaatsen.
Door de strakke oost-west opstelling ben je minder windgevoelig dan alleen een solitaire flatfixopstelling. Temeer omdat de volgende rij er strak tegenaan kan zitten. Ik heb ook 4 tegels in het midden weggelaten.
Ik denk, en dat is puur op gevoelsbasis (en ook in de praktijk), dat deze opstelling met minder ballast degelijker is dan aparte rijen in zuidopstelling met volledige ballast. Het vangt gewoon minder wind.

De aluminium profielen zijn vierkant en redelijk stevig. Zo min mogelijk verwijderd om de stevigheid te behouden.

Wat de opbrengst betreft ben ik in het ongewisse. Eerst had ik 1050 pal zuid op 20 graden. Nu heb ik 1050 Wp 20 graden op oost en 520 Wp west met 15 graden. Ik meet alleen de eindstand op de analoge meter.

Flatfix is een dure oplossing die er heel mooi uitziet en voorziet in een snelle montage. Voor 20 euro heb ik profielen die ik perfect op de flatfix kan aansluiten als je maar kan zagen. Als ik mijn uurloon ga meerekenen dan is het 1000 euro (ik ben traag of mijn uurloon is te hoog >:) ). Je moet het ook als een hobby zien.

Voor de toekomst denk ik dat oost-west the way to go is. Denk alleen maar aan al die dakkapellekes en kleine platte daken. Daar plak je zomaar 1000Wp op met weinig ballast, een of twee omvormers met een (pc)plop zekeringkast erbij en het is voor elkaar.

Na de oost-west opstelling komt de sphere opstelling. Bolvormig, minimale windinvloeden, intilligente omvormer.

[ Voor 0% gewijzigd door tw_eek op 23-05-2012 00:03 . Reden: inte inti ]

• zonnigtype

zonnigtype

(jij bent van de werkverschaffing?)

Leuk dat GlobalSolar ook al in NL wordt toegepast.

10% 10,5-12,6%... Dat wil HyET bij Helianthos binnen drie jaar gaan halen.
GlobalSolar levert al een vergelijkbaar, volledig gecertificeerd product... :X

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 23-05-2012 00:19 . Reden: Stukkie krachtiger nog dan gedacht... ]

Verwijderd

@ecowomen ik heb er zelf ook gekocht en erg veel narigheid ondervonden vwb levering. Alleen zie je nu op het duitse forum, dat er echt iets aan de hand is. Bij mij reageerde ze ook niet meer op mailtjes, telefoontjes of verzoeken voor terugbetaling van het vooruit betaalde bedrag.

Het is om jullie allen te waarschuwen. De prijzen zijn erg gunstig, maar absoluut niet vooraf betalen.

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 00:06:
@ecowomen ik heb er zelf ook gekocht en erg veel narigheid ondervonden vwb levering. Alleen zie je nu op het duitse forum, dat er echt iets aan de hand is. Bij mij reageerde ze ook niet meer op mailtjes, telefoontjes of verzoeken voor terugbetaling van het vooruit betaalde bedrag.

Het is om jullie allen te waarschuwen. De prijzen zijn erg gunstig, maar absoluut niet vooraf betalen.
geduld moet je wel hebben met die club.
het was het eerste onderdeel wat ik bestelde en het laatste wat ik binnen kreeg.
het duurde 2 1/2 maand.
maar ik had wel een power-one voor 800 euro.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
hansdegit schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:12:
[...]

Bedankt. Helaas mis ik de kennis om je opmerking op waarde te schatten. :o
Feit: ook een 80mA zekering (Slow) knalt eruit (flits!). Ik denk dus dat je er alleen een extern relais op kan zetten. Kan de L1 dan wél als bron voor de stuurstroom dienen? Ja toch?
Kijk ik had een ruime ervaring in het aansturen van grotere vermogens waaronder elektromotoren van
honderden KW ( bij oa 3Kv ) en kleiner natuurlijk en wij kregen uit de meet en regel naar de MCC in die tijd
enkel schakelpulsen via "hardekontakten", meestal vanaf die kleine smid-relaitjes, en die dan eerst weer
een 110v= spanning richting de hulprelais stuurden om daarna weer de 380 volt spoelen van de hoofdstroom
magneetschakelaars te bekrachtigen. ( met nog een aantal schakeltjes als droogloop bev enz
er tussen )
Ik ben dan ook helaas geen meet&regel monteur, maar een dood gewone stekerpiloot.

En over het gebruiken van L1 + N kan ik je enkel nog adviseren om dit via een scheidings trafo
aan te sluiten en dat dan zowel prim als sec af te zekeren met 100mA en dan moet
je dus ook nog op zoek naar een 230 V wisselspannings relais die dus minder stroom
bij bekrachtiging vraagt dan, was geloof ik 50mA?

Een andere oplossing is simpeler door een 12V gelijkstroom voeding te nemen, om daarop
een 12V relais uit de autoonderdelen handel aan te sluiten, maar dat komt dan weer niet
overeen met waarden welke gevraagt worden voor de kontakten uit de omvormer
maar het kan ook zijn dat dat de max waarden zijn, en dat dus wel gaat lukken.

Maar dus zeker niet zomaar de L1 plus N via wat voor relais (spoel) dan ook
op dat kontakt aansluiten.

Waar begin je trouwens ook aan pfffffffffff 8)7

• migjes
tw_eek schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 23:54:
[...]
Na de oost-west opstelling komt de sphere opstelling. Bolvormig, minimale windinvloeden, intilligente omvormer.
te laat al gepatenteerd en zo.
je bent draaiend vergeten :P
http://www.v3solar.com/v3solar-technology-products.php

zelf heb ik niet het idee dat het iets is voor Nederland.
maar de zuidelijke gebieden kan het wel iets zijn.

• zonnigtype

zonnigtype

Death bells are being polished...

Energeia today:
Nu pleitte de NMA er in maart specifiek voor om ook decentrale invoeding van elektriciteit op de netwerken van de regionale netbeheerders te belasten met een transporttarief. Hieruit maakte Wiegman op dat de NMA er voor pleitte om alleen de decentrale producenten en niet de centrale producenten te laten betalen voor de door hen veroorzaakte netwerkkosten en daarover wenste zij opheldering van Verhagen.

Dat was echter niet het geval: de NMA wil graag dat voor zowel centrale áls decentrale producenten een tarieftransport bestaat. Dat is dus de tweede optie (naast de verhoging van het Lup): een nieuw invoedingstarief dat voor alle producenten geldt, centraal en decentraal. "Een tarief voor alleen decentrale producenten wordt niet overwogen en ook niet nader onderzocht", schrijft Verhagen.
tismaardattuutweet...

trustuh... :( 7(8)7 ;w

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-07-2025
Na ruim 1½ jaar dit forum gevolgd te hebben. Daardoor mijn electra verbruik van +- 3200 terug gebracht te hebben naar +- 1050, zou ik toch graag zonnenpanelen gaan plaatsen. Het probleem helaas is, dat er per jaar maar weinig, zo'n €400 beschikbaar is. Zijn er mogelijkheden voor het zelf plaatsen van 1 tot 2 panelen met en micro omvormer, zodat ik elk jaar het zou kunnen uitbreiden met 1 á 2 panelen?
Ik had al zoiets gezien op Belga solar Maar heb geen idee van de prijs.

• zonnigtype

zonnigtype

Afterburner, same source, other article...
Van Tongeren denkt daarentegen dat de consument er erg blij mee zal zijn. "Ik vind het ontzettend elegant van de sector dat ze dat zeggen, dat ze geen subsidie willen, maar wij kijken ook naar het belang van de consument. Zonnepanelen zijn voor een grote groep mensen nog steeds te duur." Niet iedereen kan uit de voeten met terugverdientijden van een jaar of zeven, denkt Van Tongeren. "Veel mensen hebben nog nooit zeven jaar dezelfde baan gehad of zeven jaar in hetzelfde huis gewoond, die kunnen daar niet zoveel mee. Ook op emotioneel niveau kan een subsidie dan helpen." Bovendien kan de sector wel zeggen dat het goed gaat, de hoeveelheid zonnestroom die in Nederland wordt opgewekt, blijft nog altijd enorm achter bij Duitsland en België, aldus Van Tongeren. "Als je dat snel wilt inlopen, werkt zo'n BTW-teruggave wel degelijk."
De allerhoogste tijd om de koffer in te duiken, dus.

(zie ook mijn bijdrage: "Weet van Tongeren wel over welke dimensies we het hier moeten hebben"????)

(die "achterstand" wil ze dus met een deel van 200 miljoen Euri in twee jaar tijd gaan inhalen? :X :X :X )

Voor de goede orde: van Tongeren is jurist...

;(

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-01 13:43
hopelijk komt vandaag ons PV -systeem in actie:

- 11 x canadian 240w panelen

- Delta Solivia 2.5 omvormer

[ Voor 6% gewijzigd door trekker22 op 23-05-2012 07:30 ]

• migjes
xippie schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 01:14:
Na ruim 1½ jaar dit forum gevolgd te hebben. Daardoor mijn electra verbruik van +- 3200 terug gebracht te hebben naar +- 1050, zou ik toch graag zonnenpanelen gaan plaatsen. Het probleem helaas is, dat er per jaar maar weinig, zo'n €400 beschikbaar is. Zijn er mogelijkheden voor het zelf plaatsen van 1 tot 2 panelen met en micro omvormer, zodat ik elk jaar het zou kunnen uitbreiden met 1 á 2 panelen?
als je het echt 1 1/2 jaar gevolgd zou hebben hier.
dan zou je weten dat dat niet echt aan geraden word. ;)

misschien heeft eric-pvt nog een steca500 over.
op marktplaats was iemand evergeen panelen aan het dumpen voor 150 euro per stuk.
wat bevestiging materiaal regelen.
dan zit je uit de duim op 800 euro. (waarschijnlijk nog minder)
en dan doe je bijna 50% van je gebruik opwekken.
(je hoort me niet zeggen dat dit allemaal A kwalitiet spul is, maar het kan goedkoop.)

@trekker22
foto's of het is niet gebeurd.

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-12-2025
hallo iedereen

Ik had een vraagje

Hoeveel kWh mag je per jaar terug leveren?

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Verwijderd

looyenss schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 08:33:
hallo iedereen

Ik had een vraagje

5000 kWh

http://www.consuwijzer.nl...evering_van_elektriciteit

Levert u minder dan 5000 kWh per jaar terug?
Dan wordt uw teruglevering van uw verbruik afgetrokken. Dit heet salderen. Het energiebedrijf brengt het gesaldeerde verbruik bij u in rekening. Alleen over dit gesaldeerde verbruik wordt het leveringstarief en belastingen in rekening gebracht.

Voorbeeld
U wekt met zonnepanelen 2000 kWh per jaar op. En uw eigen verbruik is 2500 kWh. Het energiebedrijf brengt dan 500 kWh bij u in rekening.

Let op
Bij een Ferraris-meter is er door de terugdraaiing vanzelf sprake van saldering.

Levert u meer dan 5000 kWh per jaar terug?
Dan moet het energiebedrijf u over het meerdere een redelijke terugleververgoeding betalen. Het energiebedrijf verrekent de eerste 5000 kWh met uw energieverbruik. Dat is verplicht. Levert u meer terug dan 5000 kWh? Dan pas krijgt u een terugleververgoeding.

Voorbeeld
U levert 6000 kWh terug. Dan wordt tot 5000 kWh gesaldeerd. En over de 1000 kWh krijgt u van het energiebedrijf een terugleververgoeding.

Wat is een redelijke terugleververgoeding?
De terugleververgoeding die u krijgt, hangt af van uw energiebedrijf. Hebt u vragen over de terugleververgoeding? Neem dan contact op met uw energiebedrijf. De NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) houdt toezicht op de terugleververgoeding. Dit betekent dat zij beoordeelt of een terugleververgoeding redelijk is.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2012 08:36 ]

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 23:49:
[...]
De opbrengsten zijn meer dan ´aardig´! Over een weekje na de eerste volle maand in mei is het nog beter vergelijken op zonnestroomopbrengst.eu, maar vooralsnog ziet het er buitengewoon goed uit! Volgens mij had jij ze 2 weken eerder dan ik op het dak liggen, maar ik heb je in kWh/kWp al bijna ingehaald... Niet dat dat belangrijk is, want elk met de zon opgewekt kWh-tje is er één :) !
ja een zuid gericht setje.
je zult me heel snel inhalen op kWh/kWp.
en ook mijn 45 graden zal niet al te effectief zijn nu het hoog zomer gaat worden.
maar volgend jaar blaas ik je weer uit het water op de kWh's allen. :)
maar op kWh/kWp zal ik het nooit "winnen".
zover het een wedstrijd is natuurlijk.

• looyenss

• migjes
looyenss schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 08:33:
hallo iedereen

Ik had een vraagje

renoman_ antwoord is goed.
ik vul allen maar aan en trek de vraag wat verder.

een gedeelte van de stroom gaat niet langs de meter maar word gebruikt in huis zelf.
die hoef je dus niet bij de 5000 kWh saldering op te tellen.

dus afhankelijk van hoe handig je bent en hoeveel je gebruikt kun je meer opwekken als die 5000kWh.
zelfs met een slimme meter.

• looyenss
migjes schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 08:45:
[...]

renoman_ antwoord is goed.
ik vul allen maar aan en trek de vraag wat verder.

een gedeelte van de stroom gaat niet langs de meter maar word gebruikt in huis zelf.
die hoef je dus niet bij de 5000 kWh saldering op te tellen.

dus afhankelijk van hoe handig je bent en hoeveel je gebruikt kun je meer opwekken als die 5000kWh.
zelfs met een slimme meter.
daarom vroeg vroeg ook hoeveel je mocht terugleveren ;-) niet hoeveel je mocht opwekken
toch bedankt voor de toevoeging

• trekker22
migjes schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 08:32:
[...]

als je het echt 1 1/2 jaar gevolgd zou hebben hier.
dan zou je weten dat dat niet echt aan geraden word. ;)

misschien heeft eric-pvt nog een steca500 over.
op marktplaats was iemand evergeen panelen aan het dumpen voor 150 euro per stuk.
wat bevestiging materiaal regelen.
dan zit je uit de duim op 800 euro. (waarschijnlijk nog minder)
en dan doe je bijna 50% van je gebruik opwekken.
(je hoort me niet zeggen dat dit allemaal A kwalitiet spul is, maar het kan goedkoop.)

@trekker22
foto's of het is niet gebeurd.
Zit al 1,5 uur met bakje thee (in de zon) te wachten op de monteurs;) :P

• migjes
looyenss schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 08:49:
[...]

daarom vroeg vroeg ook hoeveel je mocht terugleveren ;-) niet hoeveel je mocht opwekken
jaja zal maar volledig zijn.
beter teveel info als te weinig. ;)
trekker22 schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:00:
[...]

Zit al 1,5 uur met bakje thee (in de zon) te wachten op de monteurs;) :P
het ziet er naar uit dat je meteen kunt gaan lachen de komende dagen.
buienradar rapporteert zon, zon en nog eens zon.
en ik zit nog in de mist :-(

• trekker22
migjes schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:06:
[...]
ar uit dat je meteen kunt gaan lachen de komende dagen.
buienradar rapporteert zon, zon en nog eens zon.
en ik zit nog in de mist :-(
was alleen vergeten tijdig aan te vragen om een nieuwe meter te plaatsen, wordt overdag mijn opwekking wel meteen gebruikt? (heb 2 servers van 400 watt draaien en nog een desktop)?

EDIT
elke 3 a 4 seconde een puls; 1000 puls is 1 kwh. Continu gebruik dus van rond de 1000watt per seconde, neem dus aan dat zonder nieuwe meter ook wordt opgebruikt...

[ Voor 16% gewijzigd door trekker22 op 23-05-2012 09:16 ]

• migjes
trekker22 schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:08:
[...]

was alleen vergeten tijdig aan te vragen om een nieuwe meter te plaatsen, wordt overdag mijn opwekking wel meteen gebruikt? (heb 2 servers van 400 watt draaien en nog een desktop)?
ja hoor.
zelfs de ijskast zal dan de meter niet laten draaien/tellen.
wel jammer dat het overige niet terug gelevert word.
maar wat in het vat zit verzuurt niet.

edit:
die berekening is wel erg optimistisch.
en kan ik niet volgen.
maar dat maakt ook niet uit :P

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 23-05-2012 09:20 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-01 16:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

looyenss schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 08:49:
[...]

Je mag veel meer dan 5000 kWh terugleveren. Je leverancier is alleen verplicht tot 5000 kWh te salderen. Volgens mij zijn er ook leveranciers die meer salderen, maar ook als je die niet hebt is er nog geen limiet om niet meer dan 5000 kWh terug te leveren.

Signatures zijn voor boomers.

• looyenss
Maasluip schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:21:
[...]

Je mag veel meer dan 5000 kWh terugleveren. Je leverancier is alleen verplicht tot 5000 kWh te salderen. Volgens mij zijn er ook leveranciers die meer salderen, maar ook als je die neit hebt is er nog geen limiet om niet meer dan 5000 kWh terug te leveren.
dus kort gezegd.
je mag zoveel terugleveren als je wil, je moet alleen zelf even kijken hoeveel dat voor jezelf oplevert

• migjes
looyenss schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:23:
[...]

dus kort gezegd.
je mag zoveel terugleveren als je wil, je moet alleen zelf even kijken hoeveel dat voor jezelf oplevert
jep.
(mensen die dat doen is een ferraris meter erg populair.
ze weten het dan niet dus het kan gewoon)

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 23-05-2012 09:25 ]

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:27

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

En wordt voor het terugleveren eerst dag- en nachtverbruik (of hoog/laag tarief) opgeteld en daarvan de som van de dag- en nachtopbrengst afgetrokken, of wordt dat apart verrekend?

Dus als ik 1000 kWh dag en 1000 kWh nacht verbruik, en ik wek 1500 kWh dag en 500 kWh nacht op, heb ik dan

1) 500 kWh hoog teruggeleverd en 500 kWH laag verbruikt
of
2) 0 kWh teruggeleverd

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Net bericht van Stedin over een offerte die ik aan had gevraagd omtrent een 1->3 fase "verhoging":

Werkzaamheden en kosten
AantalEenheidOmschrijvingPrijs in EuroTotaal
1 STZekeringen wisselen van 1x35A naar 3x25A€ 94,70€ 94,70
1 STVerwisselen 1 naar 3 fase meter€ 91,83€ 91,83
Excl. BTW€ 186,53
BTW€ 35,44
Totaal € 221,97

Vind het een stevige prijs... Wat jullie?

De werkzaamheden worden overigens niet uitgevoerd.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• migjes
thunder7 schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:26:
En wordt voor het terugleveren eerst dag- en nachtverbruik (of hoog/laag tarief) opgeteld en daarvan de som van de dag- en nachtopbrengst afgetrokken, of wordt dat apart verrekend?

Dus als ik 1000 kWh dag en 1000 kWh nacht verbruik, en ik wek 1500 kWh dag en 500 kWh nacht op, heb ik dan

of
2) 0 kWh teruggeleverd
dat moet je regelen met het energie bedrijf.
soms gebruiken ze der andere regels voor.

simpelste is over gaan op enkel tarief (allen maar administratief).
dan kun je gewoon alle getallen bij elkaar op tellen.
of beter aftrekken. :)

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb een technische vraag.

Als je de schuinte/hoek zou mogen kiezen voor je panelen (plat dak), wat is dan de aller beste hoek. Heb gelezen tussen de 20 en 50 graden is ideaal. Ik heb nu dus nog de keuze, ga zelf wat bouwen voor een plat dak.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

JoopC schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:29:

Als je de schuinte/hoek zou mogen kiezen voor je panelen (plat dak), wat is dan de aller beste hoek. Heb gelezen tussen de 20 en 50 graden is ideaal. Ik heb nu dus nog de keuze, ga zelf wat bouwen voor een plat dak.
30-40 graden en ideaal op 36 (uit mijn hoofd)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Freemann schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:29:
Net bericht van Stedin over een offerte die ik aan had gevraagd omtrent een 1->3 fase "verhoging":
Standaard prijs. Zal elke netbeheerder vragen.

[ Voor 69% gewijzigd door Maasluip op 23-05-2012 09:30 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Maasluip schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:30:
[...]

Standaard prijs. Zal elke netbeheerder vragen.
dat geloof ik direct en daarbij heb ik geen keuze.

Vind het alleen een bizar bedrag voor het plaatsen van een andere zekering en monteren van een nieuwe meter.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

of
2) 0 kWh teruggeleverd
1 zou natuurlijk beter zijn. 500 kWh aan hoog tarief (23 cent) terugkrijgen en 500 kWh aan laag tarief (21 cent) betalen is totaal 10 euro terugkrijgen. Of het zich loont om administratief over te gaan naar enkeltarief is ook iets wat je zelf even moet berekenen aan de hand van de stroomprijzen.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Freemann schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:31:
[...]

Vind het alleen een bizar bedrag voor het plaatsen van een andere zekering en monteren van een nieuwe meter.
Voor materiaalkosten+arbeid lijkt het me een normale prijs.

• migjes
[...]

standaart prijs.
voorrij kosten + materiaal + uurloon.
niks mis mee.

• migjes
Maasluip schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:37:
[...]

maassluip wanneer zet jij een waterwieltje in dat kabbelende watertje van je?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Haha. Ik woon op het moment een beetje ver van de Maasluip af, en dan nog loopt daar bij ons weinig water doorheen 8)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

migjes schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:39:
[...]

standaart prijs.
voorrij kosten + materiaal + uurloon.
niks mis mee.
Maasluip schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:37:
[...]

Standaardprijs geloof ik direct. Het gaat mij om het bedrag.

als je bedenkt dat zo'n monteur waarschijnlijk 5/6 (mogelijk nog meer) van deze adresjes op een dag doet, dan levert dat zo'n €1100-€1300. Dat terwijl de zekeringen 0,weinig kosten en ik de meter huur en zichzelf dus DUBBEL en dwars terugbetaald.

denk dat het 30-60 min. werk is. Voorrijkosten a €100, dan is het uurloon rond de €120-€240

Het was maar een vraag/opmerking :)

[ Voor 7% gewijzigd door Freemann op 23-05-2012 09:45 ]

• migjes
Freemann schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:43:
[...]

[...]

Standaardprijs geloof ik direct. Het gaat mij om het bedrag.

als je bedenkt dat zo'n monteur waarschijnlijk 5/6 van deze adresjes op een dag doet, dan levert dat zo'n €1100-€1300. Dat terwijl de zekeringen 0,weinig kosten en ik de meter huur en zichzelf dus DUBBEL en dwars terugbetaald.

klagen moet je bij de nma doen.
die regelen die prijzen.

succes >:)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:12

Barrycade

Through the...

[...]

Acht wat is duur:
Beetje monteur in Nederland kost verrekenbaar tussen de 50 en 60 euro per uur. Dus laat hij 2 uurtjes met je vervanging bezig zijn ben je al op de helft van je kosten. Voorrij tarief, wat spulletjes, de facturatie en dan zit je zo op dat bedrag.

Edit: gaat hard hier... 8)7 Nou ja meerendeel van de mensen hier is het dus niet met je eens 8)

[ Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 23-05-2012 09:46 ]

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-01 20:28
2 uurtjes? Met een half uur zit hij weer in zijn bus als hij een beetje opschiet....
Pas hier op de zaak de meter vervangen, ferraris was vastgelopen.... hoor je niet vaak... (en nee, we hebben niet met magneetjes gespeeld!)

Meter was al wel 3-fase, maar binnen 10 minuten was het gepiept.
Maar goed dat het geen 2 uur duurt, want zo lang houdt de UPS het hier niet uit.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• ZeRoC00L
  • Niet online
Freemann schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:43:

als je bedenkt dat zo'n monteur waarschijnlijk 5/6 (mogelijk nog meer) van deze adresjes op een dag doet, dan levert dat zo'n €1100-€1300. Dat terwijl de zekeringen 0,weinig kosten en ik de meter huur en zichzelf dus DUBBEL en dwars terugbetaald.

denk dat het 30-60 min. werk is. Voorrijkosten a €100, dan is het uurloon rond de €120-€240

Denk dat dat wel meevalt, ja, als een monteur 10 adresjes in één straat kan doen. Waarschijnlijk heb je minimaal 30 minuten reistijd tussen wat adresjes, kom je al op een totaal van anderhalf uur per adres.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Houtkern
  • Laatst online: 26-12-2025

of
2) 0 kWh teruggeleverd
Zover ik heb na kunnen gaan, is geval 1 van toepassing. Verbruik en productie in laag/hoog tariefperiode wordt met elkaar verrekend. Zoals Maasluip al zei, je moet het voor jezelf uitrekenen. In mijn geval heb ik besloten om over te gaan op enkel tarief. Dat kwam omdat de e-meter thuis wel hoog-laag tarief verbruik registreert maar niet hoog-laag tarief productie. Anders moest ik aan een nieuwe meter :( ... Administratief was het zo gepiept.

• Lardman
  • Laatst online: 21-12-2025
xippie schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 01:14:
Een micro dan wel kleine omvormer zit tussen de 100 en 200 euro varierend van garantie tot aan de deur tot zeer goed . Volgens mij moet het mogelijk zijn een 240 watt paneel voor ergens tussen de 175 en 220 euro te kopen, laten we uitgaan van inc btw 200 euro. Dan ben je aan kabels en 2 stukjes montagerail en wat dakhaken en eindstukken zo'n 60 euro kwijt.

Er moet dus wel iets te doen zijn voor zo rond de 400 euro dat zo'n 200kWh per jaar op brengt.

Het zal wel zelf shoppen worden her en der.
suc6! 8)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• trekker22
migjes schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:17:
[...]

ja hoor.
zelfs de ijskast zal dan de meter niet laten draaien/tellen.
wel jammer dat het overige niet terug gelevert word.
maar wat in het vat zit verzuurt niet.

edit:
die berekening is wel erg optimistisch.
en kan ik niet volgen.
maar dat maakt ook niet uit :P
helaas omvormer komt vrijdag pas 8)7

• migjes
JoopC schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:29:

zoals freeman zegt dat zijn wel ongeveer de optimum's.
hoe platter hoe meer je gebruik kunt maken van diffuus licht.

maar op een plat dak is de ruimte vaak bepalend.
hoe platter hoe meer panelen.

en in de extreemste vorm.
kun je de panelen ook oost-west leggen.
dan kun je de max aantal panelen leggen met een iets mindere opbrengst in kWh/kWp, maar in kWh per jaar is het dan wel meer.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

[...]

Ik vind het een koopje. Consumenten hebben vaak geen idee wat dingen (personeel, auto's, materiaal, risico) kosten.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

SunshineCompany schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:38:
[...]

Ik vind het een koopje. Consumenten hebben vaak geen idee wat dingen (personeel, auto's, materiaal, risico) kosten.
Het van een bedrijf ook geen ander reactie verwacht >:) ;) :X

Het doet allemaal heel duur kosten (jajajaja, vautje/"grappie").

4 van deze adresjes per dag
Komt op €900 omzet per dag.
275 werkdagen voor de beste monteur
275 x €900 = €247.500 omzet

Wat zou de beste monteur kosten aan salaris,premies,auto, risico (premie)?
Ik laat materiaal weg omdat de zekering 0,weinig kosten en de meter huur je en levert op termijn dik geld op.

[ Voor 45% gewijzigd door Freemann op 23-05-2012 10:57 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vraag:

Stel ik schaf een 600wp systeem aan, welke omvormer kan ik dan het best kiezen een Soladin 600 of een Steca 500.

Ik weet dat de Soladin een PCLink funcionaliteit heeft, heeft de steca 500 deze ook.
Het is overigens geen probleem dat de Soladin actief gekoeld is en dus wat meer herrie kan maken.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• looyenss

• migjes
revolution-nl schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:52:
Vraag:

Stel ik schaf een 600wp systeem aan, welke omvormer kan ik dan het best kiezen een Soladin 600 of een Steca 500.

Ik weet dat de Soladin een PCLink funcionaliteit heeft, heeft de steca 500 deze ook.
Het is overigens geen probleem dat de Soladin actief gekoeld is en dus wat meer herrie kan maken.
het maakt in principe niet zo veel uit.
met een soladin en 650Wp doe je net zoveel als een steca met 570Wp.
de steca kan niet met panelen overweg van meer als 5A.
dat kan een overweging zijn.
maar met steca heb je wel minder dak ruimte nodig(panelen zijn 20cm kleiner).

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

:? Een bericht van anderhalf jaar geleden quoten zonder commentaar? Ik begrijp het niet?

[ Voor 53% gewijzigd door Maasluip op 23-05-2012 10:59 ]

• looyenss
Maasluip schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:58:
[...]

:? Een bericht van anderhalf jaar geleden quoten zonder commentaar? Ik begrijp het niet?
geen soladin 600 dus! want voor je het weet moet je hem weer terugsturen

het was een grapje

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:58:
[...]

het maakt in principe niet zo veel uit.
met een soladin en 650Wp doe je net zoveel als een steca met 570Wp.
de steca kan niet met panelen overweg van meer als 5A.
dat kan een overweging zijn.
maar met steca heb je wel minder dak ruimte nodig(panelen zijn 20cm kleiner).
Als ik het goed begrijp is het rendement van een steca dus hoger als dat van een soladin en zou ik meer opbrengst hebben met 3x 195wp op een stecca ipv 3x 195wp op een soladin.

Dank voor de info.

Met het huidige weer wordt het verlangen naar PV paneeltjes alleen maar groter :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• NovapaX
SunshineCompany schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 10:38:
[...]

Eens, maar je moet niet vergeten dat je ook nog eens huur betaalt voor die meter. In principe betaal je dus voor de monteur, zijn auto en zijn gereedschap (plus verzekeringen enzo).
Een koopje wil ik het niet echt noemen voor nog geen uurtje werk, ik durf te beweren dat meer dan 60% overblijft en dus 30% pure winst is....

Edit: Misschien moeten ze die monteurs eens leren hun dure Knipex-tangen niet overal te laten slingeren.... dat zou ook wel schelen |:(

[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 23-05-2012 11:05 ]

Sparql TV wiki

• migjes
revolution-nl schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:02:
[...]

Als ik het goed begrijp is het rendement van een steca dus hoger als dat van een soladin en zou ik meer opbrengst hebben met 3x 195wp op een stecca ipv 3x 195wp op een soladin.

Dank voor de info.

Met het huidige weer wordt het verlangen naar PV paneeltjes alleen maar groter :P
jep daar komt het op neer.
ze hebben allebei hun eigen bestaans-recht.
soms is een soladin nodig met b.v. panelen die 8A leveren.
is allen erg jammer dat ze de soladin 500 eigenlijk 600 noemen.

Verwijderd

Ik wil het eens over TVT hebben. DAT lijkt me een leuk onderwerp. >:)

Installatie van 3750wp kost nu 1.80 incl montage.
Straks wordt dat -> 1.80/1.19x1.06 = 1.60 euro/wp
Stroom mag ik (incl effect BTW verhoging) stellen op 22 cent
1.60 / 0.22 = 7.27 jaar TVT

Financieel rendement is inmiddels over de 10% gekropen....
Ik ken geen winstraket met dit rendement. Nog fijn voor het milieu ook. ;)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

NovapaX schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:04:
[...]

Eens, maar je moet niet vergeten dat je ook nog eens huur betaalt voor die meter. In principe betaal je dus voor de monteur, zijn auto en zijn gereedschap (plus verzekeringen enzo).
Een koopje wil ik het niet echt noemen voor nog geen uurtje werk, ik durf te beweren dat meer dan 60% overblijft en dus 30% pure winst is....

Edit: Misschien moeten ze die monteurs eens leren hun dure Knipex-tangen niet overal te laten slingeren.... dat zou ook wel schelen |:(
Bedrijven moeten winst maken. Dat lijkt hier af en toe niet te mogen, maar het is voor iedereen wel zo praktisch.

Verwijderd

NovapaX schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:04:
Misschien moeten ze die monteurs eens leren hun dure Knipex-tangen niet overal te laten slingeren.... dat zou ook wel schelen |:(
Enige rekeningen ontvangen inzake Knipex tangen....3 stuk + een Radox + Tyco tang.
Bijna 1000 euro .... :X

• NovapaX
SunshineCompany schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:07:
[...]

Bedrijven moeten winst maken. Dat lijkt hier af en toe niet te mogen, maar het is voor iedereen wel zo praktisch.
We kunnen hier niet echt spreken van een gezonde concurrentie natuurlijk.... en daar zit het probleem.... Je kan niet even wat offertes opvragen, dus eigenlijk heb je geen enkel idee of het wel een 'eerlijke' prijs is.

Wij maken ook graag winst, maar daar moeten we toch echt mooie offertes voor uitbrengen....

Hier worden gewoon twee vaste tarieven (inclusief voorrijkosten) bij elkaar opgeteld zo te zien..... niet gek dat je dan achter je oren gaat krabben.... Je moet het er maar mee doen.

Sparql TV wiki

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

migjes schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:05:
[...]

jep daar komt het op neer.
ze hebben allebei hun eigen bestaans-recht.
soms is een soladin nodig met b.v. panelen die 8A leveren.
is allen erg jammer dat ze de soladin 500 eigenlijk 600 noemen.
Gezien de stecca goedkoper is en een hoger rendement heeft loont het dus best om hier rekening mee te houden.

Nuttig om te weten.
Thank!

Best een kans dat ik mee ga doen aan het zonnecollectief van MDZ.
Voor 850 euro heb ik dan een 585wp systeem met drie 195 blackline panelen.

Scherper ben ik het nog niet tegengekomen. Zeker niet omdat ik persee blackline panelen wil.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 23-05-2012 11:12 ]

• trekker22
volgende week 31 mei worden gas meter + elec meter vervangen door een slimme meter en elec. terug lever meter.

is er nog iets tegen op die slimme meters? Veel mensen is klagen ivm privacy etc, maar an sich boeit dit me niet heel erg...

Iedereen tegenwoordig aan de slimme meter?

• SolarKing
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:07:
[...]

Het gaat hier wel om een netbeheerder en die zouden geen winst horen te maken. Je kan ook niet kiezen voor een ander dus geen concurrentie. (monopoly)

www.sunsolar.nl

• Freemann
  • Niet online

Freemann

SolarKing schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 11:13:
[...]

Het gaat hier wel om een netbeheerder en die zouden geen winst horen te maken. Je kan ook niet kiezen voor een ander dus geen concurrentie. (monopoly)
Kijk en daar gaat het mij om :) Kan nergens anders heen en vraag me af of het niet (te) duur is.
En natuurlijk mogen/moeten bedrijven winst maken. Als bedrijven hier goed mee omgaan dan zie ik geen problemen en zeg ik: Ga vooral zo door :D (Zie als slecht voorbeeld "ons"/het banksysteem)

Ik betaal "in mij ogen" de hoofdprijs voor het plaatsen van een huurmeter (mijn bruikleen ziggomodem kan ook graties geïnstalleerd worden). Daarbij betaal ik ook de hoofdprijs voor 3 zekeringen, het doorknippen en plaatsen van een zegel.

Pagina: 1 ... 67 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.