Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 161 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.742 views

Onderwerpen

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Schinnen-groen schreef op woensdag 26 september 2012 @ 16:36:
Daar heb ik even drie keer voor moeten herlezen....
Drie maal is scheepsrecht... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
S.Death schreef op woensdag 26 september 2012 @ 14:37:
[...]
Rond de 70% hier nu in NW NL.
1900W uit 2760Wp op het westen onder 45 graden.
Zonnetje breekt af en toe lekker door.
Verplaatst naar Jouw productie, afgelopen maand...ofzo

[ Voor 22% gewijzigd door WoudseHoeve op 26-09-2012 18:03 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Volgens mij denk je drie keer sneller dan het toetsenbord kan bijhouden.. :X

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

nadat ik er op was geattendeerd aangaande de startspanning ben ik toch maar even verder gaan kijken.
hoe meer je te weten komt hoe meer vragen er overblijven. hihi
het lijkt me raadzaam om in ieder geval voor een omniksol omvormer te gaan deze start al op 2mpptrackers bij 125 volt.
verder ben ik nu een 4 tal offertes aan het vergelijken op de volgende punten
opbrengst
prijs
terugverdientijd
opvallend was dat de goedkoopste doordat deze minder opbrengt ook langere terugverdientijd heeft dan de iets duurdere scheelt bijna een vol jaar

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2012 @ 19:57:
nadat ik er op was geattendeerd aangaande de startspanning ben ik toch maar even verder gaan kijken.

opvallend was dat de goedkoopste doordat deze minder opbrengt ook langere terugverdientijd heeft dan de iets duurdere scheelt bijna een vol jaar
Dat moet nog bewezen worden natuurlijk, de opbrengst is een schatting, dat kan van die duurdere optimistisch zijn. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

Hier zijn vandaag ook de 15 EGing zonnepanelen geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://plus.google.com/u/0/photos/115947858059621001447/albums/5792550066776682529?hl=nl

Laat de zon nog maar effe blijven!!

Verwijderd

het is en blijft natuurlijk een verwachtte opbrengst als je bijvoorbeeld in juni/juli heel slecht weer hebt is je opbrengst natuurlijk een stuk minder,
maar als je de weersafhankelijk even buiten beschouwing laat ( geen invloed op ) dan heb ik al een aardig beeld.
even andere vraag
een ymvk kabel 3*2,5mm door een mantelbuis van 50mm pvc in de grond mag dat of moet het dan toch een yvmk-as kabel zijn?

• Rol-Co

Rol-Co

Beter de pijp skippen als de mantelkabel, zeker met 3 fase...

Ligt ook een beetje waar de kabel loopt, maar door de grond gewoon ymvkas

Verwijderd

http://www.econo.nl/Products/807-effekta-vx-series-3kw.aspx
langzaam komen ze nu op de markt, maar of een autonome groep nou mag ?
mijn netbeheerder vind van niet maar komt niet met de reden of wet.

Verwijderd

het is 1 fase in ieder geval.
maar lengte is 25m ymvk-as op rol is 20m ==> ik wil geen koppelmof
25 m per m aanschaf is 2keer zo veel vandaar mijn vraag

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2012 @ 20:37:
het is 1 fase in ieder geval.
maar lengte is 25m ymvk-as op rol is 20m ==> ik wil geen koppelmof
25 m per m aanschaf is 2keer zo veel vandaar mijn vraag
Gewoon naar een goede electro installatie bedrijf gaan, dan kan je tot 100m of groter aan 1 stuk krijgen hoor, misschien via je werk doen oid.

edit: en kost niets meer per meter.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 26-09-2012 20:44 ]

Verwijderd

het is geen vorm van verkeerde bezuiniging hihi.
op de totaal prijs maakt het ook neit zoveel uit namelijk.
vooralsnog ben ik weer een stuk wijzer geworden

• Rol-Co

Rol-Co

Gewoon wegblijven bij die doe het zelf zaken zoals gamma en praxis, die zijn er op gemaakt om 25m te verkopen zodat de andere 75m marge is, prijzen gaan nergens meer over en alleen makkelijk als je even snel iets moet hebben op zaterdag middag.

edit:
even snel 25m bij een webshop met gratis verzenden

3x2.5mm² YMVKas grondkabel
Artikelnummer: 80183

€2.98

€74.50

€14.25

€88.75

edit2: :)

Je hebt met 1 fase geen 3 maar 2 aderig nodig

2x2.5mm² YMVKas grondkabel
Artikelnummer: 80175

€2.40

€60.00

€11.50

€71.50

[ Voor 40% gewijzigd door Rol-Co op 26-09-2012 20:58 ]

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2012 @ 20:34:
leuk ding, lijkt me een goed alternatief voor de nedap powerrouter. vraag me af wat die sma smart energy gaat doen. wel een heel ander ding dat wel. die sma is meer gericht op het zelf opsoeperen van de opbrengst. interresant als de saldering eraan zou gaan.

Verwijderd

@rol-co

je hebt toch ook een aarde nodig, of word de AS (aardscherm ) gebruikt hiervoor ??/

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 12:42
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 06:47:
@rol-co

je hebt toch ook een aarde nodig, of word de AS (aardscherm ) gebruikt hiervoor ??/
Ja dat mag

PV opbrengst

Verwijderd

nooit geweten, maar goed het word gewoon een yvmk-as 3*2.5mm kabel dan weet ik zeker dat ik goed zit.
al met al is het allemaal wel interresant.

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2012 @ 19:57:
het lijkt me raadzaam om in ieder geval voor een omniksol omvormer te gaan deze start al op 2mpptrackers bij 125 volt.
verder ben ik nu een 4 tal offertes aan het vergelijken op de volgende punten
opbrengst
prijs
terugverdientijd
Je moet natuurlijk wel alle sets met hun kWp vergelijken met een vast opbrengst percentage.
Of gewoon de prijs per kWp dan zijn ze allemaal gelijk. Ik neem aan dat je dan rond de 1.40 zit ? (ex montage)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Verwijderd schreef op woensdag 26 september 2012 @ 20:34:
ik snap het punt niet.
de netbeheerder heeft daar niks over te vertellen.
het valt 100% onder je eigen installatie en heeft niks met de netbeheerder te maken.

eigenlijk is het niet meer als een ups met een andere voedingsbron.
wat is het probleem eigenlijk?

ik krab wel op mijn hooft hoe ik het in mijn huis zou moeten inpassen.
en of het dan wel zin heeft om dat te doen.
en hoe je het dan veilig zou moeten doen, maar dat heeft meer met mijn huis/gebruiks-patroon te maken als het apparaat.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• WoudseHoeve
migjes schreef op donderdag 27 september 2012 @ 10:16:
[...]
ik snap het punt niet.
het valt 100% onder je eigen installatie en heeft niks met de netbeheerder te maken.
en hoe je het dan veilig zou moeten doen, maar dat heeft meer met mijn huis/gebruiks-patroon te maken als het apparaat.
Mee eens, de net beheerder heeft er verder niets mee te maken.

Je bent wel even in de meter kast aan het harken voordat dit werkt ......
Eigenlijk moet je het tussen de meter en al je groepen zetten, maar dan is 3kW niet zo veel als hij het accu vermogen moet (ver)gebruiken, en hoe diep moeten de accu's leeg getrokken worden. (om salderen te verkomen)
Oftewel wil je wat overhouden voor als het net uit valt?
Een losse generator is dan wel makkelijk ...... ( bio gas ?)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

migjes schreef op donderdag 27 september 2012 @ 10:16:
[...]

ik snap het punt niet.

Het is niet zo moeilijk als het lijkt. Je kan op deze wijze redelijk makkelijk 1 of 2 groepen in huis autonoom maken. Uiteraard zal een wasmachine er niet op passen gezien het vermogen.

Je maakt een nieuwe groep in de meterkast, en sluit deze groep aan op de generator ingang van de Effekta VX. De AC load uitgang haal je terug naar de meterkast en hier sluit je de 1 of 2 groepen op aan die je uit de autonome uitgang wil voeden.

Effectief zet je dus 2 groepen over van het "net" naar de uitgang van de Effekta VX. Eindresultaat is dan dat zolang er accu lading is je deze groepen "voedt" uit de zonneopbrengst. Je kan waarschijnlijk in de Effekta een accu niveau instellen waarop deze naar de "generator (lees net)" terugschakelt. Hierdoor trek je de accu's niet elke dag terug naar 0, dan zouden ze wat snel stuk gaan.

Idealiter heb je veel te grote accu capaciteit zodat deze veel langer mee gaan. Daarentegen zijn gewone "auto/vrachtwagen" natte lood accus en AGM accus niet al te duur. Als je de ruimte er voor hebt zou dit ding in een bijkeuken of schuur moeten hangen waar de boel goed geventileerd is. Een probleem dat je met Sealed Acid Gel accus niet hebt, wel iets duurder.

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 13:52
Ik wil eens kijken naar een energieverbruiks logger, ik kan echter niet iets vinden met USB/Ethernet wat ik gewoon ergens tussen kan monteren. Iemand hier goede tips voor? Ik wil namelijk twee verschillende omvormers gaan vergelijken (en uiteraard mijn bevindingen ter discussie aanbieden hier), maar goed kunnen loggen is dan wel een vereiste. Het moet al met al ook niet een te duur grapje worden, maar vooralsnog heb ik helemaal niets kunnen vinden.

Ik kom de Voltcraft Energy-logger 4000 tegen, maar deze lijkt erg slecht te werken. Dus daar ga ik me niet aan wagen.

[ Voor 11% gewijzigd door storeman op 27-09-2012 11:02 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• WoudseHoeve
databeestje schreef op donderdag 27 september 2012 @ 10:45:
[...]
Het is niet zo moeilijk als het lijkt. Je kan op deze wijze redelijk makkelijk 1 of 2 groepen in huis autonoom maken. Uiteraard zal een wasmachine er niet op passen gezien het vermogen.
Je maakt een nieuwe groep in de meterkast, en sluit deze groep aan op de generator ingang van de Effekta VX. De AC load uitgang haal je terug naar de meterkast en hier sluit je de 1 of 2 groepen op aan die je uit de autonome uitgang wil voeden.
Effectief zet je dus 2 groepen over van het "net" naar de uitgang van de Effekta VX. Eindresultaat is dan dat zolang er accu lading is je deze groepen "voedt" uit de zonneopbrengst. Je kan waarschijnlijk in de Effekta een accu niveau instellen waarop deze naar de "generator (lees net)" terugschakelt. Hierdoor trek je de accu's niet elke dag terug naar 0, dan zouden ze wat snel stuk gaan.

Idealiter heb je veel te grote accu capaciteit zodat deze veel langer mee gaan. Daarentegen zijn gewone "auto/vrachtwagen" natte lood accus en AGM accus niet al te duur. Als je de ruimte er voor hebt zou dit ding in een bijkeuken of schuur moeten hangen waar de boel goed geventileerd is. Een probleem dat je met Sealed Acid Gel accus niet hebt, wel iets duurder.
Gewoon 1 Effecta VX per groep (plus 3500Wp aan paneeltjes), dan heb je genoeg vermogen, ook voor je wasmachine of droger. Toch?

Verwijderd

degene die tussen de goedkoopste en duurste in zit
kom uit op 1,39 euro per wp ex installatie
de duurste kwam is 1,69
en de goedkoopste op 1,45

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

WoudseHoeve schreef op donderdag 27 september 2012 @ 10:57:
[...]

Gewoon 1 Effecta VX per groep (plus 3500Wp aan paneeltjes), dan heb je genoeg vermogen, ook voor je wasmachine of droger. Toch?
Dan vergeten we even dat we niet eens genoeg vierkante meters hebben voor 3500Wp ;)

Laat staan meerdere.

Verwijderd

dan heb ik hier nog mazzel, qua opp zou ik zonder problemen 2 installaties kwijt kunnen van 3500wp
maar deze ruimte voor 2 systemen zit niet inde portemenee

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 14:44
storeman schreef op donderdag 27 september 2012 @ 10:54:
Ik wil eens kijken naar een energieverbruiks logger, ik kan echter niet iets vinden met USB/Ethernet wat ik gewoon ergens tussen kan monteren. Iemand hier goede tips voor? Ik wil namelijk twee verschillende omvormers gaan vergelijken (en uiteraard mijn bevindingen ter discussie aanbieden hier), maar goed kunnen loggen is dan wel een vereiste. Het moet al met al ook niet een te duur grapje worden, maar vooralsnog heb ik helemaal niets kunnen vinden.

Ik kom de Voltcraft Energy-logger 4000 tegen, maar deze lijkt erg slecht te werken. Dus daar ga ik me niet aan wagen.
Weet niet of dit is wat je bedoeld, ikzelf gebruik plugwise, circle om verbruik, opbrengst te volen en de smile voor logging van slimme meter, gas en electra. Kijk ook eens in dit topic

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

• antonboonstra

antonboonstra

WoudseHoeve schreef op donderdag 27 september 2012 @ 10:57:
[...]
Ik zou aan 1 Effecta VX voldoende hebben voor mijn gehele installatie. Als ik naar de maanden augustus én september kijk, dan is mijn piekverbruik (gemiddeld over 5 minuten) 2358 watt geweest. En daar gaat het geleverde vermogen van de zonnepanelen nog vanaf. Mijn grootste piekverbruikers zijn de elektrische oven en de wasmachine. Beide blijven (inclusief overig sluipverbruik) dus onder de 2,5 kW.

Als ik tegelijk met de elektrische oven ook nog de waterkoker aan zou doen, of ga stofzuigen, dan zal ik wellicht boven de 3kW uit kunnen komen. Dat is de afgelopen maanden dus nog niet voorgekomen....

Wat doet de omvormer trouwens als de accu's zijn geladen en er een overschot aan zonne-energie is. Wordt er dan nog steeds teruggeleverd aan het net?

[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 27-09-2012 12:10 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
wat een opbrengst vandaag zeg......ik loop binnen.

• WoudseHoeve

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

antonboonstra schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:01:
[...]

Wat doet de omvormer trouwens als de accu's zijn geladen en er een overschot aan zonne-energie is. Wordt er dan nog steeds teruggeleverd aan het net?
Nope, dan zou je naar de SMA Smart Energy of SMA Sunny Backup moeten kijken.

De Smart Energy is aangekondigd maar nergens te kijken. Echt puur toegespitst op eigen verbruik uit de accus en over capaciteit gaat het net in. Deze kan ook ingesteld worden om bijvoorbeeld een gedeelte van de opbrengst de accus te laden en de rest het net in te sturen. Dan laden de accus iets langzamer en gaat er minder "hard" op het net ingevoed. (tot dat de accus vol zijn) Iets om de netbeheerder tegemoet te komen.

In combinatie met het meten van het eigen verbruik krijg je dan de situatie dat als de zon onder is de dag opbrengst uit de accus via de omvormer je huis in gaat. Een beetje het beste van 2 werelden proberen te maken. Je hebt dan de keuze in accu capaciteit waarmee je meer of minder eigen verbruik op kan slaan.

Prijs van zo'n ding, geen idee, vast wel een echt SMA prijsje, de oplossing vindt ik daarentegen wel weer leuk. Ik geloof dat het ook in combinatie met de Sunny Home Manager werkt (500 euro!) die dan via bijvoorbeeld S0 het verbruik monitort om de (huis) belasting te bepalen.

De Sunny Backup is echt een backup oplossing, net als de Effecta VX en PowerRouter. De Sunny Backup heeft echter wel de mogelijkheid om de overcapaciteit op het net in te voeden. Deze kan ook met willekeurige omvormers van PV of windmolens gebruikt worden, dat is dan weer een plus. De prijs van 5000 euro oid is dan weer jammer. Dan is een 1400 euro voor een Effekta VX veel beter te happen.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:25
databeestje schreef op donderdag 27 september 2012 @ 13:28:
[...]
Nope, dan zou je naar de SMA Smart Energy of SMA Sunny Backup moeten kijken.

De Smart Energy is aangekondigd maar nergens te kijken.
Is dat wat anders dan de " Sunny Boy 5000 Smart Energy" die op de intersolar voorgesteld is.

Deze had een 2kWh Li-ion accu met enigste doel om het eigengebruik te verhogen met 50%.
SMA was toen vrijstellig in een aantal PR-publicaties vrijstellig dat enn grote opslagcapaciteit niet paste bij de doelstelling voor SB 5000 Smart Energy. Verbruikprofiel is toch sterk gebruikersafhankelijk.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Domba schreef op donderdag 27 september 2012 @ 14:37:
[...]

Is dat wat anders dan de " Sunny Boy 5000 Smart Energy" die op de intersolar voorgesteld is.

Deze had een 2kWh Li-ion accu met enigste doel om het eigengebruik te verhogen met 50%.
SMA was toen vrijstellig in een aantal PR-publicaties vrijstellig dat enn grote opslagcapaciteit niet paste bij de doelstelling voor SB 5000 Smart Energy. Verbruikprofiel is toch sterk gebruikersafhankelijk.
Hetzelfde ding dat ze voorgesteld hadden, de benaming wist ik niet zeker.

Ach, met iets van 4 of 5 kWh zou het voor mij zat zijn, denk niet dat ik daar de nacht mee door kom. Dan zou ik al aan 8kWh moeten denken.

Edit: linkje duitse datasheet. http://files.sma.de/dl/2485/SMART_HOME-KDE123611W.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door databeestje op 27-09-2012 15:24 . Reden: + link ]

• zonnigtype

zonnigtype

Beetje erg kort door de bocht stukkie (mogelijk was hij nog een beetje gepikeerd van bezoekje alhier, waarbij ik hem wat "insights in het wereldje" verschafte ;) ), maar hij is wel weer leuk.

Sweegers today:
Bureaucraten
Ook eigenaren van appartementencomplexen zouden niet zo bang moeten zijn. Gewoon aanleggen die duurzame energie-installatie op het dak. Laat een goede installateur een draadje trekken ergens naar een punt achter de meter. En salderen maar. Gewoon doen. Kijk maar waar het schip strandt. Maar wellicht strandt het helemaal niet. Bureaucraten wapperen al gauw met allerlei regeltjes, maar niet zelden slaan die nergens op. Wie zijn netbeheerders dat ze op eigen gezag allemaal ingewikkelde knellende regeltjes mogen opstellen? Zeg al die bureaucraten van gemeente, overheid en netbeheerders de komende jaren maar eens lekker de wacht aan. Beoordeel zelf of regels al dan niet zinvol zijn.
Ik ben benieuwd wanneer de Henken en Ingrids en de ambtenaren met elkaar op de vuist zullen gaan...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype

zonnigtype

databeestje schreef op donderdag 27 september 2012 @ 14:45:
[...]

Hetzelfde ding dat ze voorgesteld hadden, de benaming wist ik niet zeker.

Ach, met iets van 4 of 5 kWh zou het voor mij zat zijn, denk niet dat ik daar de nacht mee door kom. Dan zou ik al aan 8kWh moeten denken.
Nu jullie toch bezig zijn, als je een dagje vrij wilt nemen voor bezoekje België (SMA Newsletter):
SEMINAR: Off-Grid PV plants with Sunny Island
SMA Benelux organiseert op 16 en 17 oktober het seminarie "Off-Grid PV plants with Sunny Island”.
Tijdens dit seminarie zullen we onze oplossingen voor autonome, Off-Grid systemen uitgebreid toelichten.

Deelname is kosteloos en de gesproken taal zal Engels zijn.
Het seminarie zal plaatsvinden in de kantoren van SMA Benelux in Mechelen.
Meer informatie en inschrijven

Verwijderd

Nog even en dan komen de panelen. Nog 1 twijfel. Ik heb een analoge draaischijfmeter van Schlumberger. Draait deze gewoon vrolijk terug?

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
zonnigtype schreef op donderdag 27 september 2012 @ 14:59:
Beetje erg kort door de bocht stukkie (mogelijk was hij nog een beetje gepikeerd van bezoekje alhier, waarbij ik hem wat "insights in het wereldje" verschafte ;) ), maar hij is wel weer leuk.

Sweegers today:
[...]
Ik ben benieuwd wanneer de Henken en Ingrids en de ambtenaren met elkaar op de vuist zullen gaan...
In Zoetermeer staat een flat met bijna 130 kWp erop, het Savelsbos: http://www.savelsbos.org/complex/svbzonpan.html. Geen idee hoe de zaak daar gesaldeerd/verrekend wordt overigens...

• WoudseHoeve
Zat net te denken, we zeggen steeds kWh per kWp kan eigenlijk net zo goed Wh/Wp zijn ...... >:)

• storeman
  • Laatst online: 22-09 13:52
WoudseHoeve schreef op donderdag 27 september 2012 @ 16:07:
Zat net te denken, we zeggen steeds kWh per kWp kan eigenlijk net zo goed Wh/Wp zijn ...... >:)
Of je doet het nog keer 100 en je hebt een percentage van je piekvermogen ;)

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:29

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 15:44:
Nog even en dan komen de panelen. Nog 1 twijfel. Ik heb een analoge draaischijfmeter van Schlumberger. Draait deze gewoon vrolijk terug?
Dat hangt van het exacte type af. Type het eens in op Google.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• zonnigtype

zonnigtype

Cruise Control schreef op donderdag 27 september 2012 @ 15:45:
[...]

In Zoetermeer staat een flat met bijna 130 kWp erop, het Savelsbos: http://www.savelsbos.org/complex/svbzonpan.html. Geen idee hoe de zaak daar gesaldeerd/verrekend wordt overigens...
Ja, ken ik al.
De elektriciteit benodigd voor de algemene ruimtes binnen dit complex wordt door de zonnepanelen opgewekt. Bij onvoldoende opbrengst worden deze ruimtes door het elektriciteitsnet gevoed.
Er wordt voor de platdak installatie met een totaal onwaarschijnlijk lage 657 kWh/kWp.jaar gerekend, en voor de balustrade (vertikaal geplaatste mono's) systemen ... 700 kWh/kWp.jaar ...

En:
Een paneel verdient zich daarom volgens de huidige stand van zaken in 33 tot 40 jaar terug.
Dat waren nog eens tijden, 6 Euro/Wp...

Ach ja, leuk project verders.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
http://www.kema.com/Image...verzicht%20metercodes.pdf

• WoudseHoeve
Gisteravond weer eens de kWh meter van de Kostal PIKO 10.1 omvormer vergeleken met de LCD kWh meter die ik in mijn meterkast heb zitten met alleen de PV erop.
  • PIKO : 4208 kWh
  • LCD-kWh : 4186 kWh
De afwijking is 0.52 % ( 22 kWh tov 4186 kWh ).
De kabel verliezen heb ik berekend op 0.2%
Mogelijk zit hier ook wat eigen verbruik van de omvormer in.
De rest is dus onnauwkeurigheid van de omvormer EN van de LCD-kWh meter.
Deze 0.5% lijkt constant te blijven tov eerdere waarnemingen
23-8 : 2893 : 2878 = 15kWh = 0.52%

De kWh meter in MIJN omvormer is dus best goed, mag hopen dat de draaischijf van Liander zo goed is !

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 27-09-2012 18:21 . Reden: Toevoegen "MIJN" bij omvormer.... ]

• zonnigtype

zonnigtype

WoudseHoeve schreef op donderdag 27 september 2012 @ 18:07:
De kWh meter in de omvormer is dus best goed, mag hopen dat mijn draaischijf van Liander zo goed is !
Verschilt sterk per omvormer (Photon testen).

Ze worden wel steeds beter.

Maar het zijn nog steeds geen geijkte meetinstrumenten.

Verwijderd

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-09 11:39
Kogel is door de kerk :

17 x ZNShine ZX195(37)MS waarvan 13 op schuine dak en 4 op plat + SMA SB 3000 TL-21 ivm schaduw in de wintermaanden op de 4 op het plat dak.

Elektriciteit is al gedaan, uitbreiding in meterkast met 2 stuks kWh meters met S0 uitgang + arduino die (bijna) logt naar PVoutput. Kabel ligt boven ook al gereed (YMVK 3 x 4mm2 beetje dik maar voor 2 euri de meter... prima)

Dak op 15° westelijk van zuid, 40 graden helling... moet goed komen !

Edit : 4 op het platte dak gaan waarschijnlijk in een string met 2 van het schuine, de overige 11 dan in 1 andere. TL-21 heeft 2 MPP trackers, moet wel goed komen. Kan altijd de verdeling nog iets gelijker maken om voltage in de kleinere string wat op te trekken maar ik denk niet dat dat nodig is.

Als opbrengst tegenvalt gaan ze volgens jaar op 1 na allemaal het schuine dak op, maar dan moet ik een dakraam verwijderen en omzetten naar een andere kant van het dak....

En ja, met sunnydesign gedaan en voltage is prima, niet te hoog en zoals in de boven omschreven 2 strings ook niet te laag.

Afbeeldingslocatie: http://i1105.photobucket.com/albums/h356/redmer_bootsma/sunnydesign.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door reddo op 28-09-2012 00:25 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:25
Ik heb nog niet zo'n grote opbrengsten voor een vergelijk maar voor de eerste indruk voldoende voor optimisme van de omvormer versus kWh-meter

stand:23:00 26/9/2012
L1 SB2100TL : 269.713 kWh
L1 kWh meter : 268.86 kWh
verschil 0.85kWh voor optimistischere SMA

L1 SB2100TL : 130.384 kWh
L1 kWh meter : 129.25 kWh
verschil 1,13kWh voor optimistischere SMA

Kabel verliezen zijn zeer minimaal met 30 cm 2,5mm2, daar kWh meters direct in de miniverdelers zitten met werkschakelaar (40A hoofdschakelaar) onder de omvormers
Ook de laatste blijft voor een klasse 1 (5)50A kWh-meter nog binnen de toleranties,
Met name bij de lage vermogens beneden 200W loopt de SMA het meeste uit

Hoe het draaischijfje het doet komt pas als ik nwe kabel heb getrokken en de PV en verbruiksgroepen direct na de hoofdschakelaar splitsen.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

De SMA SB 200-US/240-US en SB 200/240 specs:
http://files.sma.de/dl/17333/NEXTINNO-KEN122211.pdf

Tot 2760W (Euro) met een Sunny Multigate.

LinkedIn WoT Cash Converter

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

PcDealer schreef op donderdag 27 september 2012 @ 18:49:
De SMA SB 200-US/240-US en SB 200/240 specs:
http://files.sma.de/dl/17333/NEXTINNO-KEN122211.pdf

Tot 2760W (Euro) met een Sunny Multigate.
Is dit het nieuwe programma voor 2013?

Check, en alleen 60 cel panelen. Ach, jammer. Die passen niet lekker op mijn west dak. Ze zouden nog wel met een 72 cel versie komen, zal wel midden 2013 worden dan. Nog steeds geen indicatie hoeveel precies deze micro en gateway moeten gaan kosten. Toch is een 240 wel voor de hand liggend met de huidige 250/260Wp panelen. Hopelijk blijft de prijs onder de 200 euro per stuk.

Ook wel jammer, je kan niet met je "dure" Sunny Beam de opbrengst checken, gemiste kans?

Voor die tijd is de PowerOne micro op de markt, en de prijzen zijn redelijk voor een 250/300Watt micro. Met de Enecsys duo kunnen ze op prijs de strijd helaas niet winnen.

De SB1300TL is raar, je moet er 400 volt in sturen voor 94% efficientie, maar met 8 panelen van 72 cellen (~1600Wp) kom je op 296 Volt. Hoe moet je ooit aan die 400 Volt spanning komen? Ach, toch nog goed voor iig 92%.

• WoudseHoeve
reddo schreef op donderdag 27 september 2012 @ 18:31:
Kogel is door de kerk :

17 x ZNShine ZX195(37)MS waarvan 14 op schuine dak en 4 op plat + SMA SB 3000 TL-21 ivm schaduw in de wintermaanden op de 4 op het plat dak.

Elektriciteit is al gedaan, uitbreiding in meterkast met 2 stuks kWh meters met S0 uitgang + arduino die (bijna) logt naar PVoutput. Kabel ligt boven ook al gereed (YMVK 3 x 4mm2 beetje dik maar voor 2 euri de meter... prima)

Dak op 15° westelijk van zuid, 40 graden helling... moet goed komen !
mm 14+4 = 17??
en waar zet je die 4 aparte paneeltjes op ?

Verwijderd

de 4 op het plat dak
staat in het bericht

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 19:57:
de 4 op het plat dak
staat in het bericht
Ik bedoel op welke omvormer .... :)
Zet je die op een aparte string van de SMA ( weet niet of hij dat heeft) ? geven 4 panelen dan niet te weinig spanning ?
Ik zou ze niet in serie zetten met die andere 14 die op een andere oriëntatie / hoek liggen.
Ik zou niet inzetten op het schaduw management .....

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Je kan natuurlijk 4 stuks kan met 2 steca 300 strings of misschien 1 steca 500 string.
Misschien zijn 2 PowerOne micro 0.3 omvormers een oplossing met elk 2 panelen parallel, ala Enecsys Duo 360-72

17 stuks op een 3000TL-21 is misschien een te hoge spanning. Was het niet 750 Volt? Ik denk dat 14 misschien zelfs niet past.

Tip, installeer Sunny Design en stop het daar even in voordat je er geld in pompt ;)

Verwijderd

DC spanning: 125-750Volt DC

dus 4 panelen is te krap met 120 v.
gezien de 2 mpp trackers zou ik er 8 op linkerdakhelft en 8 op rechterdakhelft leggen

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

uhm, mpp spanning is 175 volt of hoger... dus nee

ongerelateerd:
Mooie witte maan door de bomen, zou ie misschien aanspringen?

[ Voor 45% gewijzigd door databeestje op 27-09-2012 20:25 ]

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 22-09 17:35
WoudseHoeve schreef op donderdag 27 september 2012 @ 20:00:Ik zou niet inzetten op het schaduw management .....
Op zich geen fout advies, maar het hangt er wel behoorlijk van af hoe heftig die schaduw is. Als het alleen een staartje van de opbrengst afsnoept, dan kan het maar zo zijn dat de extra 4 panelen netto toch meer kWh opbrengen.

Verwijderd

Heb sinds gisteren ook een PV systeem draaien en een Landis & Gyr draai schijf meter uit 1999 in de meterkast.

Loopt als een zonnetje terug uit, een genot om naar te kijken met mooi weer!! :)

• Willie Wortel
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 20:42:
[...]

Loopt als een zonnetje terug uit, een genot om naar te kijken met mooi weer!! :)
Hij loopt bij mij ook lekker terug alleen over de laatsts 2 wkn wel 29KW te weinig. Moet nog 3 weken wachten tot de nieuwe meter wordt geplaatst, balen zeg.

• zonnigtype

zonnigtype

databeestje schreef op donderdag 27 september 2012 @ 20:20:
ongerelateerd:
Mooie witte maan door de bomen, zou ie misschien aanspringen?
Neen

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JoopC schreef op donderdag 27 september 2012 @ 20:49:
[...]

Hij loopt bij mij ook lekker terug alleen over de laatsts 2 wkn wel 29KW te weinig. Moet nog 3 weken wachten tot de nieuwe meter wordt geplaatst, balen zeg.
Ruilen? Dan krijg jij mij "slimme" meter met teruglevertelwerk dan neem ik jou ferraris :9

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 27-09-2012 21:17 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Willie Wortel
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 27 september 2012 @ 21:16:
[...]

Ruilen? Dan krijg jij mij "slimme" meter met teruglevertelwerk dan neem ik jou ferraris :9
Mijn Ferraris is niet meer in orde na 34 jaar trouwe dienst.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:04

Barrycade

Through the...

lm

[ Voor 97% gewijzigd door Barrycade op 27-09-2012 23:10 ]

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:27
Weet iemand waar je in nl een optische leeskop voor het uitlezen van de p0 van een elektriciteitsmeter kan kopen (iec62056-21).

Live PV Data

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 18:15:
[...]

Pdf-je had ik, maar hoe kan ik dan zien of hij geschikt is? :?
Als dit er bij staat;
Schlumberger G16Y(d) 600 75 met teruglooprem.

En je eb dat type dan is si nie geschikt 8)7
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Laatst online: 17-09 16:05
ricdijk schreef op donderdag 27 september 2012 @ 23:11:
Weet iemand waar je in nl een optische leeskop voor het uitlezen van de p0 van een elektriciteitsmeter kan kopen (iec62056-21).
Moet het in Nederland zijn? De goedkoopste die ik kon vinden zat in Duitsland: http://wiki.volkszaehler....-lesekopf_usb-erweiterung
Maken en verzenden kost maar enkele euro's, of je kunt het bouwen zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:56
MDZ deel 4
BarryH schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 21:32:
MDZ deel 3

[...]

update verslag bezoek op 10/9:
- monteur komt langs
- heeft nieuwe omvormer bij zich
- knipt van de oude omvormer de DC kabels af
- monteert deze op de nieuwe omvormer
- nog steeds geen opwek, dus het ligt niet aan de omvormer
- zijn advies: "we kunnen het beste maar alle panelen vervangen", nee heeft geen ladder bij zich, dus kan bestaande panelen niet controleren.
- gaat weer weg (met de DC kabels nog los...)

wordt vervolgd...
gisteren 27/9 monteurs langsgehad. hadden binnen een paar minutenhet probleem gevonden, een gesmolten connector. Ook nog alle panelen doorgemeten en die zaten op de originele waarden
Nieuwe paneeltjes hadden ze ook bij zich, maar die waren niet nodig.

Mooi. Ben blij dat eea weer werkt.
Hier een tevreden klant. (die de volgende keer toch zelf ook even op het dak gaat kijken ;) )

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dan zal er 1 stekker niet lekker in elkaar hebben gezeten, wellicht iets verbogen, je kan het niet zien als het in de stekker zit. Je schuift het in elkaar en dan gaat men er vanuit dat het werkt.

Maarja, je moet wel het dak op en waar laat je zo snel een stuk of 10 panelen op een schuin dak :)

Daarom maken ze bij bedrijven dus warmte foto's (infrarood) van de meterkasten om slechte verbindingen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oxidatie in de mc4 plug kan ook een issue zijn, dat heb ik hier gehad.
shell was ooit zo gek nog niet met hun rvs schroefjes in de junction box,
strings hadden geen pluggen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephan11
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 20:16
Na 2 kleine 540 wp installatie`s (op mijn houthok en garage dak) wilde mijn buurman ook wel zonnepanelen. Daar het een 2/1 kap woning betreft zijn we aan het puzzelen gegaan met dit als resultaat. 2 x 3200wp (totaal 32 panelen) met 2 mastervolt 4300 omvormers. De panelen zijn van het merk ET solar (mono`s). De installatie is geleverd en geplaatst door Zonne-EnergieNu.nl. Ze hadden nog al wat werk om de klikfit balken recht te krijgen. (denk je een vlak dak te hebben, niet dus).[/img]https://www.dropbox.com/s/030uk6kwoby0o2d/2012-09-28%2011.09.03.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PClop schreef op donderdag 27 september 2012 @ 23:38:
[...]

Als dit er bij staat;
Schlumberger G16Y(d) 600 75 met teruglooprem.

En je eb dat type dan is si nie geschikt 8)7
:9
Schlumberger G16 XD, dus geschikt ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

stephan11 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 11:49:
[img][[url="Na 2 kleine 540 wp installatie`s (op mijn houthok en garage dak) wilde mijn buurman ook wel zonnepanelen. Daar het een 2/1 kap woning betreft zijn we aan het puzzelen gegaan met dit als resultaat. 2 x 3200wp (totaal 32 panelen) met 2 mastervolt 4300 omvormers. De panelen zijn van het merk ET solar (mono`s). De installatie is geleverd en geplaatst door Zonne-EnergieNu.nl. Ze hadden nog al wat werk om de klikfit balken recht te krijgen. (denk je een vlak dak te hebben, niet dus)."]afbeelding[/url]]https://www.dropbox.com/s/030uk6kwoby0o2d/2012-09-28%2011.09.03.jpg
Mooie installatie. Ik hoor wel dat die Mastervolt omvormers onder belasting nogal luidruchtig zijn. Heb je 'm niet te dicht bij de slaapkamers hangen? Hou je de opbrengsten nog een beetje bij? Dan kun je je installatie toevoegen aan het Tweakers team op PVoutput.org. Meer info: Duurzame Energie en Domotica: FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephan11
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 20:16
antonboonstra schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 12:28:
[...]

Mooie installatie. Ik hoor wel dat die Mastervolt omvormers onder belasting nogal luidruchtig zijn. Heb je 'm niet te dicht bij de slaapkamers hangen? Hou je de opbrengsten nog een beetje bij? Dan kun je je installatie toevoegen aan het Tweakers team op PVoutput.org. Meer info: Duurzame Energie en Domotica: FAQ
Ja, hij is erg rumorig, maar hij hangt in de geïsoleerde ketel ruimte. Geen probleem dus. En ja ik hou alles bij ivbm de tvt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 12:00:
[...]

Schlumberger G16 XD, dus geschikt ????
Ja, ondervoorbehoud dat de KEMA zorgvuldig is geweest met het invullen van de kolom "Opmerkingen"
( een telefoontje naar je netwerkbeheerder lost ook veel vragen op )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

BarryH schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 08:16:
MDZ deel 4

[...]

gisteren 27/9 monteurs langsgehad. hadden binnen een paar minutenhet probleem gevonden, een gesmolten connector. Ook nog alle panelen doorgemeten en die zaten op de originele waarden
Nieuwe paneeltjes hadden ze ook bij zich, maar die waren niet nodig.

Mooi. Ben blij dat eea weer werkt.
Hier een tevreden klant. (die de volgende keer toch zelf ook even op het dak gaat kijken ;) )
Mooi.

Waarschuwing aan allen: in Photon testen van steker/plug materialen wordt al jaren uitdrukkelijk gewaarschuwd dat garanties van leveranciers van zonnepanelen met daar aan bevestigde stekers (MC4 of anderszins, horend bij "het onder de garanties vallende product") zouden kunnen komen te vervallen (of waardeloos blijken) als er geen gelijkwaardige contrastekers VAN HETZELFDE MERK EN TYPE (maar wel bijvoorbeeld zogenaamd "MC4-passend") worden gebruikt bij de serie schakeling. Want voor zo'n combinatie zijn nooit veiligheidstesten gedaan door de producenten, omdat ze natuurlijk niet concurrerende merken aan hun steker/plug materiaal willen hebben.

In elke Photon staat hun jaarlijkse test van plug/steker materiaal vermeld, bij de updates van hun omvormer en module testen.

Het lijkt allemaal mierengen**k voor de op "kosten" gefocuste 'ollanders (zeker bij de doe-het-zelvers hier rijkelijk aanwezig). Maar dat is het beslist niet. Gelijkstroom, zeker bij forse serieschakelingen, is en blijft een riskant goedje. Dan wil je betrouwbare verbindingen op je dak die geen spectaculaire vonken of zelfs vlambogen trekken op enig moment. MC plug type A hoeft beslist niet vlekkeloos en perfect te "passen" op MC contraplug type B. Goed om dat te beseffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat vinden jullie van garantie bijkopen voor de omvormer
is dit een doodvogeltje voor veel geld :
"sorry meneer converter is door gebruik versleten dat valt niet onder garantie"

of heb je dan ook ech garantie dat als tie na 9jr stuk je alsnog een nieuwe krijgt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Als er bliksem inslag is dan kan dit onder de gewone verzekering geclaimed worden. Zonnepanelen vallen hier bij mijn Interpolis iig onder bij navraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
- Voor de prijs van de garantie koop je over 5 jaar een nieuwe? (of zelfs betere?)
- Bestaat het bedrijf nog wel over 9 jaar? (hoe groot is die kans?)
- En idd slijtage bij normaal bedrijf (ventilator)?

Ik heb het niet gedaan, vond de prijs te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PClop schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 12:51:
[...]

Ja, ondervoorbehoud dat de KEMA zorgvuldig is geweest met het invullen van de kolom "Opmerkingen"
( een telefoontje naar je netwerkbeheerder lost ook veel vragen op )
Liever niet. Dan sta ik op de korrel en moet ik straks aan de slimme meter, Ga het handeltje ook niet aanmelden als het zo kan. Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net ook nog maar even gebeld met verzekeraar. Panelen vallen gewoon onder dekking. Heb garantie tegen onderverzekering dus geen extra premie. Mooi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 14:09:
- Voor de prijs van de garantie koop je over 5 jaar een nieuwe? (of zelfs betere?)
- Bestaat het bedrijf nog wel over 9 jaar? (hoe groot is die kans?)
- En idd slijtage bij normaal bedrijf (ventilator)?

Ik heb het niet gedaan, vond de prijs te hoog.
Zo vind ik rendementsgarantie over 25 jaar ook een wassen neus. Mijn panelen lopen achteruit. Even de leverancier bellen, oh bestaat niet meer (en die kans is heel groot). Fabrikant, ook foetsie. Of fabrikant zit heeel ver weg. Zie maar eens je garantie te regelen dan. Volgens mij heb je dit probleem al binnen 5 jaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 15:38:
[...]
Zo vind ik rendementsgarantie over 25 jaar ook een wassen neus. Mijn panelen lopen achteruit. Even de leverancier bellen, oh bestaat niet meer (en die kans is heel groot). Fabrikant, ook foetsie. Of fabrikant zit heeel ver weg. Zie maar eens je garantie te regelen dan. Volgens mij heb je dit probleem al binnen 5 jaar. ;)
Bellen ??? mijn chinees is niet zo goed .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is geen probleem. Die Chinezen spreken tegenwoordig gewoon Engels. Heb zelf via mail contact met mijn fabrikant in het Engels. Had wat vragen en vond het wel aardig die rechtstreeks te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 14:03:
wat vinden jullie van garantie bijkopen voor de omvormer
is dit een doodvogeltje voor veel geld :
"sorry meneer converter is door gebruik versleten dat valt niet onder garantie"

of heb je dan ook ech garantie dat als tie na 9jr stuk je alsnog een nieuwe krijgt??
Als mijn omvormer over 6-7 jaar stuk gaat is het jammer dan, hij is immers al terugverdient.

Over 7 jaar is de techniek ook weer veel verder waardoor ik waarschijnlijk voor minder geld een beter omvormer kan kopen.

Om de levensduur wat extra op te rekken heb ik wel een PC fan op het koelblok van mijn SMA 1200 geplaatst. Baat het niet dan schaad het niet.

Voor de panelen heb ik wel voor A-Merk gekozen, het scheelde in prijs bijna niks. Een A-Merk fabrikant heeft een groter belang bij goede kwaliteit panelen dan een OEM producent die de panelen doorschuift en ook geen garantie hoeft te leveren. Ik ben bijvoorbeeld erg benieuwt of er bij de OEM panelen niet bezuinigt is op het afbak process.

De tijd zal het leren.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb gekozen voor panelen waar ik het merk niet eens van kan uitspreken. Daarentegen zijn het er wel 11. Mocht er ooit eentje stuk gaan dan hoeft het niet meteen te betekenen dat er niks meer mogelijk is.

Tja, als de hele serie tegelijk stuk gaat is het natuurlijk wel pech hebben, anders pruttel ik wel door met 10 of 9 panelen.

Mijn gokje is dat de omvormer tegen de 10 jaar wel de geest geeft. Ik maak me er niet zo druk over. In 10 jaar is de swik afbetaalt en kan ik ervoor kiezen wat beters te gebruiken, zoals revolution-nl al aangeeft. Het gaat mij meer om minder per maand te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Over 7 jaar is de techniek ook weer veel verder waardoor ik waarschijnlijk voor minder geld een beter omvormer kan kopen"

dat was ook de reden dat ik het aankaarte. persoonlijk vind ik het ook onzin namelijk. maar wilde graag de mening van anderen weet.
net hier inde kruipruimte geweest om de kabel te trekken vanaf de meterkast door kruipruimte naar buiten.
ik hoef geen mcdonalds meer vanavond er zaten nogal wat spinrag met bijbehorende kruipertjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

be real,
ik ben nu 6,5 jaar bezig en heb van de initiele omvormers er niet eentje meer.
ze zijn allemaal werkend verkocht voor betere.
je upgrade en komt snel tot betere inzichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 21:19:
be real,
ik ben nu 6,5 jaar bezig en heb van de initiele omvormers er niet eentje meer.
ze zijn allemaal werkend verkocht voor betere.
je upgrade en komt snel tot betere inzichten.
Wat versta je onder "betere"?

* Dre gaat voorlopig niet upgraden of er moet (weer) een zeeer goeie aanbieding voorbij komen

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 28-09-2012 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dogooder
  • Laatst online: 23:26

Dogooder

dus...

Ik heb mezelf aangemeld bij het tweakers team van pvoutput.org. Tot mijn verbazing rekent hij alleen maar 16 dagen records met 79 kWh.
Als ik kijk naar your outputs dan staan daar wel degelijk meer records. Ook ligt het totaal aantal kWh generated in 2012 veel hoger dan die 79 kWh.

Heeft iemand van jullie ervaring hier mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dre schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 21:29:
[...]
Wat versta je onder "betere"?
Ik heb ook een paar OK4tjes verwisseld voor enkele anderen die ik nog had liggen en die na testen wat beter presteerden dan de oude exemplaren. Maar ik heb ook OK4tjes die al elf jaar hun rondjes draaien.

Zeer waarschijnlijk gaan de eerste twee van die oude beessies dit jaar nog door de 1.000 kWh grens heen, nog een paar kWh te gaan per exemplaar.

Oud en nieuw. Ze hebben allebei hun waarde. Nieuwe hardware heeft ook de nodige ecological footprint gekost. Dat is lang niet altijd te verantwoorden. De reserves die ik had liggen hadden normaal gesproken al lang in de metaal recycling verdwenen zonder dat ze ook maar 1 kWh hadden geproduceerd, wat natuurlijk wel de bedoeling was van het maken van die apparaten.

• zonnigtype

zonnigtype

• ricdijk
Bezuiniger schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 07:51:
[...]

Moet het in Nederland zijn? De goedkoopste die ik kon vinden zat in Duitsland: http://wiki.volkszaehler....-lesekopf_usb-erweiterung
Thx, leuke site!

Live PV Data

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 06:38
Bezuiniger schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 07:51:
[...]

Iemand al eens zo'n ding aan een arduino geknoopt??

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• ricdijk
mightym schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 09:32:
[...]

Iemand al eens zo'n ding aan een arduino geknoopt??
Dat is wat ik wil gaan doen en dan loggen op mijn Nas. Moet nog bedenken of ik het via utp of wifi (wifly module) ga doen. Weer een leuk projectje.

Live PV Data

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Dogooder schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 21:44:
Ik heb mezelf aangemeld bij het tweakers team van pvoutput.org. Tot mijn verbazing rekent hij alleen maar 16 dagen records met 79 kWh.
Als ik kijk naar your outputs dan staan daar wel degelijk meer records. Ook ligt het totaal aantal kWh generated in 2012 veel hoger dan die 79 kWh.

Heeft iemand van jullie ervaring hier mee?
Er klopt inderdaad iets niet met de totaalstand. Waarschijnlijk zit er iets niet goed in de PVoutput database. Als je ze een mailtje stuurt zullen ze het snel fixen, is mijn ervaring.

Ik zie trouwens net dat ik ook weer een mijlpaal heb gehaald: Mijn systeem is meer dan 1000 dagen oud!

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 19:31

Len

Leeg

Ik kan mij bijna hier aanmelden!

12 x Suntech STP 245 Wd mono panelen worden binnenkort op mijn dak geplaatst (van het huis en van de schuur). Dit gaat als het goed is 2940kWh/j opleveren?

Kan eigenlijk niet wachten tot het op het dak zit hahaha!

Free Tibet

• PClop
  • Niet online
Len schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 12:25:
Ik kan mij bijna hier aanmelden!

12 x Suntech STP 245 Wd mono panelen worden binnenkort op mijn dak geplaatst (van het huis en van de schuur). Dit gaat als het goed is 2940kWh/j opleveren?

Kan eigenlijk niet wachten tot het op het dak zit hahaha!
Je doet het al behoorlijk goed als het je 2650 KWh per jaar oplevert ( 0.9 x 2940 Wp ) _/-\o_

• PvPower
  • Laatst online: 19-05 18:18
Len,

Dit komt neer op 2940 Wp die op je dak komt te liggen.
Maar dat levert geen 2940 kWh per jaar op.
In Nederland is dat meestal wat minder afhankelijk of je pal zuid ligt en de dakheling en in welk gebied van Nederland je huis staat.

Edit: Schaduw werking is ook een belangrijke factor.

Edit2: Ga eens naar deze site en vul je gegevens in http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
misschien kan je dan wat beter achterhalen hoeveel je per jaar uit je panelen kan halen.

Ik ben zelf erg tevreden met mijn Suntech panelen. Op 29 februari aangezet en gisteren over de 2000kWh gegaan.

[ Voor 44% gewijzigd door PvPower op 29-09-2012 12:55 ]

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:38

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik ben bezig me in te lezen in zonnepanelen op mijn dak, maar het is een moeilijk wereldje.
Weinig praktische info voor mijn situatie gevonden.

Ik heb een plat dak, met buitenmaten 6,2 bij 12,3
Wat is nu zinvol? Het dak vol plempen met panelen? Moeten ze dan plat of schuin? Ik woon in een bijzonder winderig gebied met al enkele malen serieuze stormschade (compleet tuinhuis weggewaaid, overkapping weggewaaid, huge boom omgewaaid :P).
Ik ben er wat huiverig voor om ze dan schuin op het dak te plaatsen.

Mijn onderbuik zegt dat ik ook de meeste zon zou kunnen vangen als ze plat liggen tov schuin geplaatst.

Als ik wat sites bekijk die wat berekeningen doen, zou ik zo'n 3 to 4 kW aan panelen kwijt kunnen ( ik heb echter nog wel wat ventilatiepijpjes op het dak en een rookkanaal).
Wij verbruiken gemiddel 10.000 tot 11.000 kWh op jaarbasis.

Ook heb ik geen idee wat voor gewicht een dergelijk installatie zou meebrengen; ik heb namelijk een houtskeletbouw huis.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1 ... 161 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.