Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 162 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.746 views

Onderwerpen

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Koffie,

Probeer eens te achterhalen waar die 10 a 11000kWh voor gebruikt worden want dat is erg veel.
Als het alleen een gewoon woonhuis betreft, tenzij jullie E-verwarmen?
Kijk ook eens in het topic Serieus elektriciteit besparen.
Ik heb zelf mijn oude breedbeeld televisie(16 jaar) vervangen voor een LED televisie gaf een behoorlijke besparing.
En gisteren koelkast en vriezer nieuw gekocht (oude 17 jaar oud)
En plat leggen van panelen is zeker geen goed idee (vervuiling en in Nederland staat de zon nooit recht boven je)

[ Voor 29% gewijzigd door PvPower op 29-09-2012 13:10 ]

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:08
PvPower schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 13:00:
Koffie,

Probeer eens te achterhalen waar die 10 a 11000kWh voor gebruikt worden want dat is erg veel.
Als het alleen een gewoon woonhuis betreft, tenzij jullie E-verwarmen?
En plat leggen van panelen is zeker geen goed idee (vervuiling en in Nederland staat de zon nooit recht boven je)
Ik verdenk die 1800 Watt electrische inmaakpan voor de bierbrouwerij :*)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:38

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Waar het vandaan komt weet ik wel, dat is het probleem niet :P

Relatief oude plasma, wasmachine en droger, diverse airco's, server die altijd aan staat, koken op electra en meer van dat soort dingen.

En idd, een 1800 w pan die 27 liter staat te verwarmen telt ook mee :)
Het koken in de brouwerij gaat overigens op gas, niet op stroom.

Tijd voor een nieuwe sig..

• PvPower
Koffie,

Ik kan als man alleen maar zeggen dat dit een belangrijke hobby is.
En doe die oude plasma de deur uit want die vreten stroom.
Of je houtskelet bouw sterk genoeg is weet ik niet daar heb ik geen verstand van.
Ik zou als ik jouw was eens uitzoeken bij de bouwer van je huis wat er aan extra gewicht op kan en wat je in jouw omgeving per paneel aan ballast nodig hebt.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Koffie schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 13:09:
Waar het vandaan komt weet ik wel, dat is het probleem niet :P

Relatief oude plasma, wasmachine en droger, diverse airco's, server die altijd aan staat, koken op electra en meer van dat soort dingen.
Kan de server niet zuiniger? Wil je de wasmachine en droger niet eens vervangen, overgaan op inductie?

LinkedIn WoT Cash Converter

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

hmm, probeer rekening met de pijpjes te houden, wellicht kan je het zo indelen dat de hoge achterzijde van de panelen min of meer aan de kant van het pijpje zitten.

Met veel wind kan een lage hoek schelen van een graad of 20. Dan heb je ook minder ballast nodig. Werkt wat minder in de winter, maar weer beter met bewolking als ik het goed heb.

Keuzes in panelen, mono is hogere opbrengst met kleinere panelen. De 200Wp categorie is 80 cm breed, dus minder hoog, en vangt dus minder wind. De 250 categorie is veel gangbaarder maar 1 meter breed en vangt dus meer wind.

Als je het goed kan verankeren is een schans misschien wel mooi, ga je zo over alle pijpen heen maar mag meestal niet in ruimtelijke verordening. Op dat punt, circa halve meter uit de kant geloof ik.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Koffie schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 12:52:
Ik ben bezig me in te lezen in zonnepanelen op mijn dak, maar het is een moeilijk wereldje.
Weinig praktische info voor mijn situatie gevonden.

Ik heb een plat dak, met buitenmaten 6,2 bij 12,3
Wat is nu zinvol? Het dak vol plempen met panelen? Moeten ze dan plat of schuin? Ik woon in een bijzonder winderig gebied met al enkele malen serieuze stormschade (compleet tuinhuis weggewaaid, overkapping weggewaaid, huge boom omgewaaid :P).
Ik ben er wat huiverig voor om ze dan schuin op het dak te plaatsen.

Mijn onderbuik zegt dat ik ook de meeste zon zou kunnen vangen als ze plat liggen tov schuin geplaatst.

Als ik wat sites bekijk die wat berekeningen doen, zou ik zo'n 3 to 4 kW aan panelen kwijt kunnen ( ik heb echter nog wel wat ventilatiepijpjes op het dak en een rookkanaal).
Wij verbruiken gemiddel 10.000 tot 11.000 kWh op jaarbasis.

Ook heb ik geen idee wat voor gewicht een dergelijk installatie zou meebrengen; ik heb namelijk een houtskeletbouw huis.
Dit oost/west montage systeem is stormvast, ideaal voor jou wensen, bijna plat en met zeer weinig ballast
te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: http://www.nwcomp-solar.de/media/images/k2-balastarmes-ost-west-system-2-2.png

http://www.nwcomp-solar.d...ufstaenderungssystem.html

http://de.krannich-solar....stems/D-Level_D1_0411.pdf

Moet je enkel nog even je pijpjes probleem oplossen. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door PClop op 29-09-2012 13:25 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

PcDealer schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 13:17:
[...]

Kan de server niet zuiniger? Wil je de wasmachine en droger niet eens vervangen, overgaan op inductie?
Server zou idd zuiniger kunnen, maar is part of hobby :)
Met elektrisch koken bedoelde ik uiteraard inductie, niet zo'n ouderwets Amerikaans fornuis.
PClop schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 13:19:
[...]

Dit oost/west montage systeem is stormvast, ideaal voor jou wensen.

[afbeelding]

http://www.nwcomp-solar.d...ufstaenderungssystem.html

Moet je enkel nog even je pijpjes probleem even oplossen. 8)
Interessant! Moet alleen even kijken hoe dit in mijn praktijk haalbaar is mbt zonkant enzo

Verwijderd

PvPower schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 13:15:
Koffie,

Ik kan als man alleen maar zeggen dat dit een belangrijke hobby is.
En doe die oude plasma de deur uit want die vreten stroom.
Of je houtskelet bouw sterk genoeg is weet ik niet daar heb ik geen verstand van.
Ik zou als ik jouw was eens uitzoeken bij de bouwer van je huis wat er aan extra gewicht op kan en wat je in jouw omgeving per paneel aan ballast nodig hebt.
Plasma de deur uit? Bij mij never nooit. Er is geen led die kan tippen aan mijn Panasonic Thx gecertificeerde plasma. Föhn van de vrouw de deur uit ja. :*)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Koffie schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 13:21:
[...]

Met elektrisch koken bedoelde ik uiteraard inductie, niet zo'n ouderwets Amerikaans fornuis.
Electrisch, keramisch, inductie: allemaal verschillende technieken van onzuinig tot zuinig.

[ Voor 8% gewijzigd door PcDealer op 29-09-2012 13:33 ]

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik heb simpelweg geen keuze, ik heb geen gas :)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Koffie schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 13:39:
Wel over hoe je de electriciteit verbruikt bij het koken. Maar goed, het is al bekend hoe je kookt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 13:31:
[...]

Plasma de deur uit? Bij mij never nooit. Er is geen led die kan tippen aan mijn Panasonic Thx gecertificeerde plasma. Föhn van de vrouw de deur uit ja. :*)
@Musicmasters, hier ook een 42"plasma van Panasonic. Hij lust de stroom graag maar heeft een perfect beeld.Volgende wordt weer een plasma.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 12:55
Koffie schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 13:39:
Hoe verwarm je dan? Met die airco's? Dat zou wel een goede verklaring voor het verbruik zijn dan! :P

Maar als die server een hobby is: Goed excuses om te upgraden naar een Ivy Bridge server. Kan heel zuinig, <10W.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Stadsverwarming :)
Verwaremn met de airco's doen we zelden, hooguit een kwartiertje om de ergste kou op een slaapkamer van de kids weg te halen.
Op bovenstaande en een kleine electrische vloerverwarming in de badkamer na verwarmen wij boven niets.

• PvPower
Koffie,

Een van de manieren om uit te vinden waar het verbruik zit is Plugwise toepassen.
Site http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/.
Dan kan je per apparaat kijken wat het verbruikt en uitreken of het de moeite waard is om het te vervangen.
Onze vaatwasser is b.v. ook 17 jaar oud waar per wasbeurt scheelt dit maar 0,2kWh dus daar wachten we mee tot hij stuk gaat of dat het verbruik uit de hand gaat lopen wat ook weer een indicatie is dat er iets niet in orde is.

Maar dit hoort bijna allemaal meer thuis in het topic Serieus elektriciteit besparen met uitzondering van het stuk over PV
Zo te zien zijn er meer die denken niet alleen PV plaatsen maar ook kijken waar het grote verbruik vandaan komt en daar wat aan doen.
Hobby server kan vast wel zuiniger.
Bier brouwen, geen idee of dat zuiniger kan maar het is vast wel van belang om te weten hoeveel van je verbruik daar in gaat zitten.

[ Voor 31% gewijzigd door PvPower op 29-09-2012 16:33 ]

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-09 13:52
Het gaat behoorlijk off-topic zo. Koffie zegt niet dat het een probleem is dat ie 11000 kWh per jaar verbruikt, hij wil zonnepanelen. Hoewel de hele discussie natuurlijk goed bedoeld is.

Ik denk dat de meeste vragen van je wel beantwoord zijn? Ik heb zelf onlangs geinstalleerd op een plat-dak en hierbij heb ik het spul gewoon aan de dakconstructie vastgeschroefd, maar ik weet natuurlijk niet of dat bij jou kan. Verder kun je het beste je panelen wel schuin zetten, dat is beter voor de opbrengt, terugverdientijd en ze blijven schoon.

En even iets anders.

Ik heb nu een AEG PV2000 en een Sunny Boy 2100TL naast elkaar hangen en ik prik ze zo nu en dan eens om, om te kijken wat het verschil is. Hierbij even een samenvatting.
De verschillen bij veel bewolking is marginaal. Doet de AEG 50 watt, dan doet de SB 48 watt, echter, vanmiddag had ik veel zonneinstraling en prikte ik weer even om. De AEG gaf aan zo'n 1200 watt te produceren, hierna de SB geprobeerd: 1005 watt. Hier schrok ik toch even van, een behoorlijk verschil!

Nu ben ik nog aan het wachten op de energiemeter zodat ik de omvormers zelf niet hoef te geloven, maar ik ga er toch vanuit dat een dergelijk verschil niet in een meetonnauwkeurigheid zit in de omvormer. Wanneer ik meer resultaten heb, dan plaats ik die hier weer ter discussie ;).

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 12:13
Na 42x 210wp panelen op het dak nu ook nog 10x195wp panelen op het tuinhuis.

En wat doe je als je niet genoeg plaats op het dak hebt?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/jaA8vl.jpg

Inderdaad, plaats bijmaken.

vanzodra deze installatie gekeurd is plaats ik nog eens 5 zulke panelen aan de oost kant van het tuinhuis.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:18

franssie

Save the albatross

PClop schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 13:19:
[...]

Dit oost/west montage systeem is stormvast, ideaal voor jou wensen, bijna plat en met zeer weinig ballast
te plaatsen.

[afbeelding]

<>
Zou voor mij ook ideaal zijn - heb je ervaring hiermee en heb je een indicatie van de kosten? In de .pdf zie ik geen NL vertegenwoordiging namelijk?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PClop
  • Niet online
franssie schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 17:24:
[...]

Zou voor mij ook ideaal zijn - heb je ervaring hiermee en heb je een indicatie van de kosten? In de .pdf zie ik geen NL vertegenwoordiging namelijk?
Zie je je dat zelf niet maken dan ?

Ik wel, met wat lengtes alu hoek profiel ( bv 40x40x4mm dik ), een zooi M10 rvs bouten met rvs flens moeren,
boortje 4mm + 10.5mm workmate, ijzerzaag, rolmaat enz, enz en even shoppen op internet voor montagerails
om de panelen op te monteren met eind en tussen klemmen, kind kan de was doen.
( ok, 2 rechterhanden zouden ook wenselijk zijn 8) )

• PvPower
franssie,

Lekker hobbyen, misschien een paar keer verkeerd meten maar heel leerzaam.

• haakjesluiten
  • Laatst online: 19-09 09:44
Of ik had wat conservatief gerekend bij het plaatsen van het 2860WP systeem of het draait gewoon lekker. Zit inmiddels na 11 maanden op 2750kWh opbrengst *O*

Tevens de vraag we hebben nu 11x Yingli 260 panelen aan een aora 3.0 PVI. Zou het mogelijk zijn hier nog 1-2 panelen bij te plaatsen?

[ Voor 30% gewijzigd door haakjesluiten op 29-09-2012 18:00 ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Nock372 schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 17:09:
Na 42x 210wp panelen op het dak nu ook nog 10x195wp panelen op het tuinhuis.

En wat doe je als je niet genoeg plaats op het dak hebt?
[afbeelding]

Inderdaad, plaats bijmaken.

vanzodra deze installatie gekeurd is plaats ik nog eens 5 zulke panelen aan de oost kant van het tuinhuis.
sterkte met 'zolang je kan genieten'... je hebt wel een vergunning aangevraagd? panelen dienen IN het dakvlak te liggen, kan hier leuke discussie worden.... (regel 3.1 in overtreding hier...)

http://www.rijksoverheid....oren-en-zonnepanelen.html

Herstel: Nock372 is een zuider-buur (vlaanderen) daar geldt de NL wetgeving niet :)

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 29-09-2012 18:45 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• PClop
  • Niet online
NielsTn schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 18:42:
[...]

sterkte met 'zolang je kan genieten'... je hebt wel een vergunning aangevraagd? panelen dienen IN het dakvlak te liggen, kan hier leuke discussie worden.... (regel 3.1 in overtreding hier...)

http://www.rijksoverheid....oren-en-zonnepanelen.html

Herstel: Nock372 is een zuider-buur (vlaanderen) daar geldt de NL wetgeving niet :)
Hij komt uit Koksijde in belgie, valt niet onder het nederlands wurgrecht ( of zou het daar nog erger zijn ? )

( had je herstel te laat gezien, sorry )

• franssie
  • Laatst online: 07:18

franssie

Save the albatross

Dan wordt het zelf hobbyen ;)
Waarschijnlijk dit icm wat opsluitband.
Neanderthaler71 had me al eens wat tips gegeven vwb alu. Daar moet ik maar eens mee aan de slag.
dank voor de reacties!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Nock372
  • Laatst online: 15-09 12:13
Panelen zijn geplaatst door een erkende firma. dus veronderstel dat dit wel in orde zal zijn.
We hadden vooraf afgesproken dat ik die steunpalen zou plaatsen en heb dit gedaan op de gevraagde plaatsen.

wel 1 - puntje de geleverde omvormer was meteen defect. dus tot volgende week leveren de panelen nog niets op.

In totaal zal ik dus wel 4 omvormers hebben (in verschillende keren gelegd)
1x sb4600
3x sb 1700

en in de toekomst nog een sb1100?

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Nock372 schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 19:08:
Panelen zijn geplaatst door een erkende firma. dus veronderstel dat dit wel in orde zal zijn.
We hadden vooraf afgesproken dat ik die steunpalen zou plaatsen en heb dit gedaan op de gevraagde plaatsen.

wel 1 - puntje de geleverde omvormer was meteen defect. dus tot volgende week leveren de panelen nog niets op.

In totaal zal ik dus wel 4 omvormers hebben (in verschillende keren gelegd)
1x sb4600
3x sb 1700

en in de toekomst nog een sb1100?
veronderstel? ik zou zeggen: check-check-dubbel check. Maar hej... het is jouw probleem nu ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

Zoow, deze week ook mijn 15 EGingpanelen laten plaatsen, goed voor 3600 WP.

Dak voor montage
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DlY0H.jpg

De EGingpanelen
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dWFdv.jpg

Montage dakrail
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/r4l3n.jpg

De eerste panelen liggen
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yWAos.jpg

Shot van het dak met 15 panelen
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/znyXL.jpg

Geheel gezien vanaf de grond
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/xoJOJ.jpg

De SMA Sunny Boy 3000TL -21 ST omvormer
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3PNVT.jpg

Geen schaduwval op de panelen.
Ben zeer tevreden met het resultaat, zie overdag de elektriciteitsmeter alleen maar terug uit lopen.
Ik ga nog uitbreiden met een 600 WP DHZ setje achter op het platdak van de garage.

• PvPower
franssie,

Veel plezier er mee, de adviezen met betrekking tot zonnepanelen van Neanderthaler71 zijn mij goed bevallen.
kleine tip ga niet meten als je griep hebt voor je het weet vergis je je, mijn schoonmoeder heeft me nog jaren geplaagd met een gordijnrail die te kort was.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 08:57
storeman schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 17:02:
Het gaat behoorlijk off-topic zo. Koffie zegt niet dat het een probleem is dat ie 11000 kWh per jaar verbruikt, hij wil zonnepanelen. Hoewel de hele discussie natuurlijk goed bedoeld is.

Ik denk dat de meeste vragen van je wel beantwoord zijn? Ik heb zelf onlangs geinstalleerd op een plat-dak en hierbij heb ik het spul gewoon aan de dakconstructie vastgeschroefd, maar ik weet natuurlijk niet of dat bij jou kan. Verder kun je het beste je panelen wel schuin zetten, dat is beter voor de opbrengt, terugverdientijd en ze blijven schoon.

En even iets anders.

Ik heb nu een AEG PV2000 en een Sunny Boy 2100TL naast elkaar hangen en ik prik ze zo nu en dan eens om, om te kijken wat het verschil is. Hierbij even een samenvatting.
De verschillen bij veel bewolking is marginaal. Doet de AEG 50 watt, dan doet de SB 48 watt, echter, vanmiddag had ik veel zonneinstraling en prikte ik weer even om. De AEG gaf aan zo'n 1200 watt te produceren, hierna de SB geprobeerd: 1005 watt. Hier schrok ik toch even van, een behoorlijk verschil!

Nu ben ik nog aan het wachten op de energiemeter zodat ik de omvormers zelf niet hoef te geloven, maar ik ga er toch vanuit dat een dergelijk verschil niet in een meetonnauwkeurigheid zit in de omvormer. Wanneer ik meer resultaten heb, dan plaats ik die hier weer ter discussie ;).
Als de eerste net een optimaal werkpunt had, en de andere dat nog moest opzoeken, dan kan dat behoorlijk verschil opleveren?

• storeman
engelbertus schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 19:55:
[...]

Als de eerste net een optimaal werkpunt had, en de andere dat nog moest opzoeken, dan kan dat behoorlijk verschil opleveren?
Ja, dat zou je zeggen. Ik heb natuurlijk wel even gewacht om te kijken of er nog grote veranderingen zijn in opbrengst, maar dit stabiliseert vrij snel. Het lijkt me niet dat het hier een heel groot verschil kan zijn. Ik heb hem overigens daarna nog een keer omgeplugd. De AEG kwam vrij vlot op het eerder genoemde wattage.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik dacht dat de AEG en de SMA beide AC vermogen tonen, anders zou ik het niet zo snel weten. Mijn SB2000HF geeft AC vermogen aan, maar ik geloof dat sommigen het DC vermogen aangeven, in kan me voorstellen dat daar wel behoorlijke verschillen tussen kunnen zitten.

Ik zag op het systeem van hansdegit dat deze zowel het DC als AC vermogen toont, dat scheelt bij hem behoorlijk.

• storeman
Beide tonen inderdaad PAC, wat denk ik staat voor Power AC ;)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

storeman schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 17:02:

Ik kan bevestigen dat de AEG PV 2000 AC vermogen aangeeft. Bij mijn AEG PV 2000 kwam de waarde exact overeen met die van een gekalibreerd meetinstrument. Wellicht dat de AEG gekalibreerd wordt in de fabriek. De EFFEKTA 4200 die ik nu heb is iets onnauwkeuriger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 19:16:

De SMA Sunny Boy 3000TL -21 ST omvormer
[afbeelding]
Ik dacht dat SB's rood waren i.t.t. het oranje van de Sunny Islands: http://www.sma-benelux.co...-4000tl-21-5000tl-21.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

PcDealer schreef op zondag 30 september 2012 @ 08:46:
[...]

Ik dacht dat SB's rood waren i.t.t. het oranje van de Sunny Islands: http://www.sma-benelux.co...-4000tl-21-5000tl-21.html
Nee hoor, die van mij (SB3000TL-20 uit 11-2010) is geel :)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-09 17:27
Gisteren 3,5 kWh/kWp opbrengst! Niet verkeerd lijkt me, zo eind september! Vandaag beloofd nog zonniger te worden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Ziezo, ook ik behoor nu tot de energieproducerende Tweakers! :)

Op mijn dak liggen sinds woensdag 9 stuks LDK 225p-20 die hangen aan een Omniksol 2.0-TL.

Het zaakje is geleverd door duurzame-energieshop.nl, een partij waarover ik zeer tevreden ben (nogmaals bedankt voor de tip, S.Death!). Op aanvraag heeft men een set met Omniksol inverter geleverd, voor een prachtige prijs. Contact via de telefoon verliep uiterst correct. Bij aflevering van de panelen, op vrijdagavond(!) zodat ik gewoon naar mijn werk kon, werd ruim de tijd genomen om het geleverde even door te lopen. Uit zichzelf gaf Mark nog wat uitleg over het dakmontagesysteem. Bij de Omniksol bleek de Wifikaart niet in de doos te zitten. Meteen werd een aantekening op de bon gemaakt en precies een week later lag de Wifimodule alsnog in de brievenbus. Ik had verwacht het wifikaartje te krijgen dat je in de inverter schuift, maar kreeg zelfs de interne RS485/422 module in combinatie met de externe Wifikit. De externe Wifikit heeft het voordeel dat die ook nog een ethernetpoort heeft waardoor je hem ook bedraad kunt aansluiten.

Afgelopen donderdagochtend is het zaakje in bedrijf gesteld en het loopt als een zonnetje! :) Inmiddels is er alweer 18 kWh opgewekt en mijn ferrarismeter draait keurig terug. Heb al een aantal keren gezien dat de 2kW werd gehaald, met als top tot nu toe 2038W, volgens de Omniksol logging. Dus zelfs nog iets meer dan de 2025Wp.

Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
PcDealer schreef op zondag 30 september 2012 @ 08:46:
[...]

Het is een IBC / SMA, IBC koopt groot in bij SMA om daar hun eigen merknaam en kenmerken
aan te mogen geven, dus ook de kleur vd kast enz.
Zelf ga ik ook binnenkort het net op met een IBC/Danfoss ULX5400 ik wacht nog op 2 240Wp panelen
voor het wordt omgezet van een Fronius IG 30 + MV XS2000 naar 1 x IBC/Danfoss 5.4 KW
( het is afzien om er extra panelen van het zelfde merk en type bij te krijgen na een jaar |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Misschien hier?, Ik weet dat hier hele knappe bollen op posten en mijn probleem appeltje eitje voor hen is.
Kan iemand mij helpen met een web probleempje.?.

JoopC in "Slimme meter via P1-poort loggen met een Netduino Plus"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-09 17:35
PClop schreef op zondag 30 september 2012 @ 10:40:
[...]

Het is een IBC / SMA, IBC koopt groot in bij SMA om daar hun eigen merknaam en kenmerken
aan te mogen geven, dus ook de kleur vd kast enz.
Zelf ga ik ook binnenkort het net op met een IBC/Danfoss ULX5400 ik wacht nog op 2 240Wp panelen
voor het wordt omgezet van een Fronius IG 30 + MV XS2000 naar 1 x IBC/Danfoss 5.4 KW
( het is afzien om er extra panelen van het zelfde merk en type bij te krijgen na een jaar |:( )
Doet IBC meer dan een sticker plakken? Ik kon op hun website geen nadere informatie vinden.

Ik heb ook zo'n geel-gekapte TL3000-21. Vind het wel een mooi kleurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik lees op de link:..."ieder paneel heeft zijn eigen omvormer"...

Dan is het tackelen van schaduw natuurlijk een stukkie simpeler, denk ik.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op zondag 30 september 2012 @ 11:16:
[...]

Doet IBC meer dan een sticker plakken? Ik kon op hun website geen nadere informatie vinden.

Ik heb ook zo'n geel-gekapte TL3000-21. Vind het wel een mooi kleurtje.
Hun aftersales is in iedergeval goed, ik had 2 stuks op EBay gekocht via een gerenomeerde PV zaak
in duitsland (de ULX type 5400 mag daar, door de nieuwe EEG eisen niet meer op het net geschakeld worden)
één daarvan bleek defekt te zijn, en ze hebben mij ( na veel email en telefoon verkeer, dat wel )
een nieuwe toegestuurd via, ja Danfoss Denemarken en de defekte een week later weer laten ophalen
door TNTcargo, kostenloos! ( heb mijn engels en duits behoorlijk moeten bijspijkeren )

Maar heb nu wel 2 stuks voor een prijsje van 700 eur p/st ( 1 voor gebruik en 1 voor BU ) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Deze vorm heb pas nog gezien op het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:27
Lastige situatie hier: Woning met dwarskap. Orientatie zuid, dakhoek 56 graden.

21 december 9:30
Afbeeldingslocatie: http://www.raymonddagelet.nl/pv/1.png

21 december 12:30
Afbeeldingslocatie: http://www.raymonddagelet.nl/pv/2.png

21 december 15:30
Afbeeldingslocatie: http://www.raymonddagelet.nl/pv/3.png

Heb een offerte liggen voor 8x Yinglo Panda 265WP en SB2100TL.

De schaduw begint rond eind oktober en eindigt rond half februari. Om in deze tussentijd nog enigzins rendement te krijgen denk ik dat het niet handig is om te gaan voor de SMA inverter. Zelf zit ik nu te denken aan 4 Enecsys inverters.

Heeft het zin om in deze situatie te gaan voor tigo of solaredge? Hebben 4 of 5 wel werkende panelen dan wel genoeg power om de inverter zijn werk te laten doen?

Iemand advies?

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Crazyanz schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 17:59:
Of ik had wat conservatief gerekend bij het plaatsen van het 2860WP systeem of het draait gewoon lekker. Zit inmiddels na 11 maanden op 2750kWh opbrengst *O*

Tevens de vraag we hebben nu 11x Yingli 260 panelen aan een aora 3.0 PVI. Zou het mogelijk zijn hier nog 1-2 panelen bij te plaatsen?
nette opbrengst.

het licht er wel aan hoe de p1 is aangesloten.
maar 13 van dat aantal panelen op 1 string is de max.
maar er zijn ook andere methodes mogelijk.
dat is afhankelijk van jouw situatie.
dat is wel iets leuks, het word mij nog niet helemaal duidelijk of ieder paneel dan een eigen mpp heeft of dat ze een soort tussen weg hebben gekozen.
eens zoeken naar meer info.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
RaymondD schreef op zondag 30 september 2012 @ 12:48:

De schaduw begint rond eind oktober en eindigt rond half februari. Om in deze tussentijd nog enigzins rendement te krijgen denk ik dat het niet handig is om te gaan voor de SMA inverter. Zelf zit ik nu te denken aan 4 Enecsys inverters.

Heeft het zin om in deze situatie te gaan voor tigo of solaredge? Hebben 4 of 5 wel werkende panelen dan wel genoeg power om de inverter zijn werk te laten doen?

Iemand advies?
de opbrengs van 21 december is al zo laag. (maar een paar uur licht per dag, en lage zon)
dat dat niet zoon probleem is.

als ik het goed zie liggen de panelen zo dat de diodes hun werk kunnen doen, mocht het nodig zijn.
(hou daar wel rekening mee. hoe zijn de diodes in de panelen en liggen ze dan goed.)

wil je nog een keer panelen lager leggen.
(dit is een verslavende hobbie)
dan kun je er wel vast rekening mee houden en voor tigo's of iets anders gaan.
bij http://www.zonnestroomopbrengst.eu kun je goed zien wat je mist.
ik denk niet dat het nodig is, maar denk vooruit.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:25
migjes schreef op zondag 30 september 2012 @ 12:49:
[...]
dat is wel iets leuks, het word mij nog niet helemaal duidelijk of ieder paneel dan een eigen mpp heeft of dat ze een soort tussen weg hebben gekozen.
eens zoeken naar meer info.
Heeft 1 MPP tracker en max 5 strings van 2 panelen, maar met 6" cel panelen zit je met meer dan 3 strings vlot over de 28A max

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
PcDealer schreef op zondag 30 september 2012 @ 12:04:
[...]

Deze vorm heb pas nog gezien op het internet.
Waar ? heb je een bron/link ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Domba schreef op zondag 30 september 2012 @ 13:17:
[...]

Heeft 1 MPP tracker en max 5 strings van 2 panelen, maar met 6" cel panelen zit je met meer dan 3 strings vlot over de 28A max
jep is duidenlijk.
10 x +/-195Wp 5" panelen is wat hij kan.
dan allemaal de zelfde richting in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:25
migjes schreef op zondag 30 september 2012 @ 13:35:
[...]

jep is duidenlijk.
10 x +/-195Wp 5" panelen is wat hij kan.
dan allemaal de zelfde richting in.
Voor de 5" cel panelen (ca 5A) hebben ze ook nog een serie met kleinere vermogens zonder TL, het halfronde model

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Iemand advies?
Hoe zit het op andere dagen? November en Januari zullen waarschijnlijk ook de hele dag last hebben... Daarnaast, wellicht in oktober en februari in de ochtend en avond gedeeltelijk beschaduwd. Schaduw is echt killing. Maar aan de andere kant, het gros van de opbrengst is zomers.

Het is ook een relatief kleine installatie, dus ik denk dat Enecsys nog niet zo'n gek idee is. Wij hebben ook 3 duo 480W voor 6 panelen, omdat we een vergelijkbare situatie hebben. Daarnaast, een SMA 2100 is ook zo 1000 euro of iets dergelijks? Dan komt daar 5 jaar garantie mee, als je Enecys koopt + gateway krijg je 20 jaar. 4x480W Enecsys is ca 4x290=1160. Excl. gateway, dat wel. Scheelt dus niet zo enorm veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

PClop schreef op zondag 30 september 2012 @ 13:21:
[...]

Waar ? heb je een bron/link ?
Ik kan het jammer genoeg niet terugvinden. Ik was zomaar aan het zoeken naar omvormers en kwam deze industrieel uitziend type tegen.

Iemand advies?
SMA heeft OptiTrac Global Peak op de 2000HF: http://www.sma-benelux.co...2000hf-2500hf-3000hf.html

[ Voor 29% gewijzigd door PcDealer op 30-09-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Met een string van 10 panelen van 195Wp zou dat met een 2000HF prima uit kunnen, rendement is redelijk, of er genoeg panelen "aan" blijven voor global MPP tracking weet ik niet. Spanning is zat overigens. Wel een stuk duurder dan een 2100TL geloof ik.

De tip van de Enecsys Duo is een goede, combineer dan het bovenste en onderste paneel van de rijen zodat je eigenlijk zelden tegen de grens van de omvormer aan zit.

Misschien dat de PowerOne micro 0,3 met 2 panelen parallel een optie is, financieel rendabel voor 200 euro per stuk, maar zomers wel tegen de grens van 320Watt AC per omvormer. Weet ik niet zeker of dat een probleem is.

Daarentegen is het financieel wel een stuk rendabeler, als je weet dat de onderste rij slecht rendeert kan het soms in het voordeel zijn om daar rekening mee te houden. Voor de prijs van de panelen is de daglicht opbrengst misschien interresant.

Plan B. Installeer alleen de bovenste rij van 4 panelen met micro omvormers, kijk hoe dat rendeert, en ga dan later over naar misschien nog 4 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Laatst online: 22-09 18:59
Van het weekend een nieuwe oven gebouwd voor het verwarmen van de zelfbouw panelen, de panelen worden nu verwarmt met 4 1000watt infrarood heaters. De panelen zijn nu in 20 minuten klaar. Vandaag ging het heel lekker
alleen bij het paneel uit de zak halen kwamen we er achter dat een rij cellen waarschijnlijk tijdens het plaatsen in de vacuumzak verschoven. Echt balen!!

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Fzelfbouw+oost%2F20120930_154037.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/cache/thumbs/large/550-OAR:%20cache%5BDIR%5Dalbums%5BDIR%5DZonnepanelen%5BDIR%5Dzelfbouw_oost%5BDIR%5D20120930_161258.jpg

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Fzelfbouw+oost%2F20120930_165200.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Wow, gaaf, zelfbak zonnepanelen. Respect, Stef! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Wat een heerlijke laatste dag van september! De teller staat voor vandaag op 4800wh/kwp :9~
@ Stef scheelt het nu nog in kostprijs als je zelf zonnepanelen bakt?

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 30-09-2012 19:11 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
revolution-nl schreef op zondag 30 september 2012 @ 18:02:
Wat een heerlijke laatste dag van september! De teller staat voor vandaag op 4800kwh/kwp :9~
Yep, 10,64kWh hier so far, bij 2025Wp. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

revolution-nl schreef op zondag 30 september 2012 @ 18:02:
Wat een heerlijke laatste dag van september! De teller staat voor vandaag op 4800kwh/kwp :9~
Duzendje teveel vermenigvuldigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PcDealer schreef op zondag 30 september 2012 @ 18:55:
[...]

Duzenje teveel vermenigvuldigd?
Goed gezien ;)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik mag niet klagen, 1.927kWh/kWp, wel minder vergeleken met gisteren, toen was het 2.136kWh/Kwp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-09 12:42
databeestje schreef op zondag 30 september 2012 @ 19:18:
Ik mag niet klagen, 1.927kWh/kWp, wel minder vergeleken met gisteren, toen was het 2.136kWh/Kwp.
Vandaag 5.252kWh 2.101kWh/kW, gister had ik nog 6.2 ook niet super. Vanmiddag begon het goed, helaas halverwege de middag dikke bewolking, vanaf nu zal het wel echt in gaan zakken.
September 194.862kWh 2.598kWh/kW (per dag)

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@stef : Respect!
Ondanks die paar scheve cellen ziet er goed en mooi uit. Ga zo door! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Laatst online: 22-09 18:59
Dankje wel, gelukkig kan ik dit paneel nog wel gebruiken in me bestaande installatie daar heb ik nu 4 van deze panelen op een omvormer maar een 5de zou net niet gaan kwa voltage, dus als ik dit paneel aansluit via de midden aftakking kan ik nog wel mooi de 12 linker cellen gebruiken. en de panelen op deze kant van het dak kunnen bijna niet gezien worden. De kant van het dak waar die eigenlijk moest komen is wel goed zichtbaar van af de N201 en moet dus wel mooi worden. En tja kwa kosten dat word wel vaker gevraagd. Voor het geld hoef je het niet te doen laat staan voor de moeite want het is echt een hoop werk. En je hebt geen zekerheid dat de panelen een 20tal jaren mee gaan. Maar de kick dat het geeft dat het lukt en werkt is gewoon vet, en ja iedereen heeft een hobby en hobby's kosten geld. Paneeltje kost nu ongeveer 40-50 euro aan materiaal. Met 4 panelen op een goedkoop chinees omvormertje heb ik een AC piek van 320watt gehad dus dat zou betekenen ongeveer 80Wp zonder verliezen mee te rekenen.

Moet nog 28 van deze panelen maken dus werk genoeg :)

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het verschil met augustus is wel markant, van 180kWh naar 130kWh, dat is een afname van 50kWh in een periode van slechts 20 dagen. De eerste week van september was nog wel redelijk, maar de dagen worden een stuk korter. Iets van 5 minuten per dag geloof ik.

Toch kijk ik wel met afgunst naar de mensen die een zuid orientatie hebben en met het grootst mogelijke gemak de kWh teller een draai geven.

Alleen als ik oost en west bij elkaar zou tellen is het nog een beetje ter vergelijken met een conventionele opstelling. Probleem met deze stelling, ik heb geen west. Er zijn wel anderen hier welke oost-west combinaties hebben, die kunnen de opbrengst misschien beter vergelijken.

Blijft natuurlijk wel zo dat een oost-west veel potentiele Wp heeft, maar een selecte hoeveelheid opbrengst. Ik weet niet zeker of het echt te vergelijken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08-06-2014
migjes schreef op zondag 30 september 2012 @ 13:00:
[...]

als ik het goed zie liggen de panelen zo dat de diodes hun werk kunnen doen, mocht het nodig zijn.
(hou daar wel rekening mee. hoe zijn de diodes in de panelen en liggen ze dan goed
Wat heeft een diode met de stand van een paneel te maken?
Snap het niet,!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

buyksloot schreef op zondag 30 september 2012 @ 19:59:
[...]

Wat heeft een diode met de stand van een paneel te maken?
Snap het niet,!
Omdat de cellen in serie staan in het paneel in horizontale of verticale rijen. Dan heeft de orientatie er dus direct mee te maken of de schaduw, 1 rij of meteen alle rijen in de schaduw legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
60 panelen 265 watt een solarmax15 MT 2. Een goede keuze?
Graag reactie!

[ Voor 7% gewijzigd door buyksloot op 30-09-2012 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
databeestje schreef op zondag 30 september 2012 @ 20:04:
[...]

Omdat de cellen in serie staan in het paneel in horizontale of verticale rijen. Dan heeft de orientatie er dus direct mee te maken of de schaduw, 1 rij of meteen alle rijen in de schaduw legt.
Hoe weet je dan hoe de diode in het paneel zit?
Zeg 96 cellen en je legt het horizontaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
buyksloot schreef op zondag 30 september 2012 @ 20:06:
60 panelen 265 watt een sunconnex 15 MT 2. Een goede keuze?
Graag reactie!
Bofkont. meer input zou handig zijn : merk/type/uitrichting paneel enz enz,
zelf al op onderzoek geweest?
Of wenst U, U zegt, spring, en wij antwoorden " hoe hoog " 8)7 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buyksloot
Nou. 265 watt. 96 M. Horizontaal. 60. Stuks. ,ik denk aan een solarmax 15 MT 2
165 w m/2

22 graden ZZO dak 20 graden

[ Voor 13% gewijzigd door buyksloot op 30-09-2012 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Dank zij de verhalen, het enthousiasme op dit forum en de hulp van migjes heb ik dan eindelijk mijn eigen panelen op mijn dak.
Het dak is op het westen gericht met een hoek van 28 graden.
Acht panelen van het merk Simax SM660-250 op een SMA Sunny Boy 1600TL
Het huis is van 1967, met enkel 5 banningen waar het dakbeschot op gemonteert is. Hier en daar kun je zo tussen de planken naar buiten kijken.
Op advies van de leverancier en voor mijn eigen gevoel hebben we tussen de banningen slapers gemaakt waarop de dakhaken bevestigd zijn.
Na wat klein voorbereidend werk heeft mijn grote vriend Frans mij twee zware dagen geholpen om het plan te realiseren. Het waren met name zwaren dagen, omdat we op vrijdag 7 september begonnen zijn. Het was die dagen rond de 30 graden. Sommige zullen zich vast de mooie opbrengst wel herinneren.
Helaas was ik net te laat om die dagen mee te pikken, maar volgens de Sunny Beam was de maandag erna ook een mooie dag, de hoogste tot nog toe, ruim 5 kWh.
Daarna was ik hard aan vakantie toe. Na bijna 3 weken staat de teller nu op 82 kWh.
Nu nog eens uitvogelen hoe ik dat allemaal ga registreren.

Afbeeldingslocatie: http://i1291.photobucket.com/albums/b558/Geurt-kun/Solar%202012/2012-09-07-517.jpg
Frans op de steiger.

Afbeeldingslocatie: http://i1291.photobucket.com/albums/b558/Geurt-kun/Solar%202012/2012-09-08-521.jpg
Profiel vast maken op een krom dak. Op de achtergrond mijn meisje die de lunch komt verzorgen.

Afbeeldingslocatie: http://i1291.photobucket.com/albums/b558/Geurt-kun/Solar%202012/2012-09-08-526.jpg
Het eerste paneel.

Afbeeldingslocatie: http://i1291.photobucket.com/albums/b558/Geurt-kun/Solar%202012/2012-09-09-527crop.jpg
En het totaalplaatje. Als je goed kijkt zie je dat het dak erg krom is waardoor de panelen niet mooi recht liggen. Als het goed is komen er volgende week een paar verstelbare beugels waarmee ik nog wat kan stellen.
Overigens is het bevestigingssysteem van het merk TopFix 100.

[ Voor 21% gewijzigd door Geurt-kun op 30-09-2012 22:04 . Reden: Foto's aangepast ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

databeestje schreef op zondag 30 september 2012 @ 19:35:
Het verschil met augustus is wel markant, van 180kWh naar 130kWh, dat is een afname van 50kWh in een periode van slechts 20 dagen. De eerste week van september was nog wel redelijk, maar de dagen worden een stuk korter. Iets van 5 minuten per dag geloof ik.

Toch kijk ik wel met afgunst naar de mensen die een zuid orientatie hebben en met het grootst mogelijke gemak de kWh teller een draai geven.

Alleen als ik oost en west bij elkaar zou tellen is het nog een beetje ter vergelijken met een conventionele opstelling. Probleem met deze stelling, ik heb geen west. Er zijn wel anderen hier welke oost-west combinaties hebben, die kunnen de opbrengst misschien beter vergelijken.

Blijft natuurlijk wel zo dat een oost-west veel potentiele Wp heeft, maar een selecte hoeveelheid opbrengst. Ik weet niet zeker of het echt te vergelijken is.
Ah maar je systeem is wel redelijk constant ondangs alleen oost, hier ligt alles volledig in de schaduw en op een dag als vandaag helaas maar 1kWh opbrengst :'(
Ik zit nog steeds te wachten op montage materiaal en gaat me natuurlijk met een dag als vandaag niet snel genoeg.
Wel komen ze op zuid nu en ook 1kwp groter in vermogen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren,

Wij zijn in de beslissende fase voor het aankopen van een leuke 2.3k set zonnepanelen.
Echter kwam ik vandaag de volgende site tegen met met zeer aantrekkelijke zo niet de goedkoopste.
Heeft iemand ervaring met de site/dealer?

http://www.alma-solarshop.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Ben me al maanden aan het inlezen in dit verslavende forum. Na het opvragen van vele offertes en het bekijken van vele websites is me opgevallen dat het moeilijk is een keuze te maken. Wil ik heel goedkoop of wil ik toch dat er mooie zwarte panelen op het dak liggen. Ook is er veel prijs verschil, bij de ene zijn de panelen weer goedkoop, bij de ander weer de omvormer of bevestiging.

Ik heb na het lezen van het forum een paar vragen voor de "specialisten":

Mijn dak ligt op OZO met een hoek van 35 graden. De breedte is 6 meter de hoogte 5.30 (onderkant nok tot einde onderste pan). Door de ontluchting kan ik maar 5 meter gebruiken (zie foto). Ik kan full black Sunrise 250Wp panelen kopen voor een mooie prijs. Deze panelen zijn 1637 mm lang en 992 mm breedt. Ik wil graag 3 rijen van 5 panelen plaatsen maar twijfel of ik qua hoogte wel uitkom. Ik lees verschillende berichten over een hele dakpan aan beide kanten overhouden. Met deze 3 rijen kom ik inclusief ruimte tussen de rijen op ongeveer 5 meter (4931 mm). Kan ik dit kwijt op mijn dak zonder dat dit problemen oplevert?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Afo0K.jpg

De 15 panelen leveren 3750 WP, dit moet ongeveer 3/4 van mijn verbruik kunnen leveren. Met een beetje meer besparen misschien wel meer :)
Mijn volgende uitdaging heeft te maken met de keuze voor de omvormer. De meeste omvormers hebben een maximale spanning van 600V. Deze panelen komen volgens sunny design op maximaal 630V (min op 358), kan dit kwaad op een omvormer die max maar tot 600V gaat? Er zijn natuurlijk wel omvormers die verder gaan dan 600V maar ik probeer mijn setje betaalbaar te houden. Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Omniksol. Volgens een van de offertes moet ik een Omniksol 4.0, maar de 3.0 gaat tot max 3400 Wp, een klein beetje onder dimensioneren is toch geen probleem? Kan ik de 3.0 gebruiken (2 strings van 7 en 8 panelen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Verwijderd schreef op zondag 30 september 2012 @ 21:11:
Heren,

Wij zijn in de beslissende fase voor het aankopen van een leuke 2.3k set zonnepanelen.
Echter kwam ik vandaag de volgende site tegen met met zeer aantrekkelijke zo niet de goedkoopste.
Heeft iemand ervaring met de site/dealer?

http://www.alma-solarshop.com
Met een beetje zoeken kom je ook Nederlandse bedrijven tegen die voor deze of betere prijs kunnen leveren. Kijk ook eens op www.top50solar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:25

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Tafkar schreef op zondag 30 september 2012 @ 21:11:
Door de ontluchting kan ik maar 5 meter gebruiken (zie foto).
Is het pijpje echt alleen ontluchting? Er bestaan (zie eerder in dit topic) speciale ontluchtingsdakpannen, die zelfs onder de panelen kunnen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tot nu toe bijvoorbeeld de delta 3.0 nog niet goedkoper tegengekomen.
Maar ik ga verder kijken. Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

thunder7 schreef op zondag 30 september 2012 @ 21:22:
Er bestaan (zie eerder in dit topic) speciale ontluchtingsdakpannen, die zelfs onder de panelen kunnen.
Dat klopt, bij mij zit de ontluchting ook onder de panelen middels zo'n ontluchtingsdakpan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

[...]

Is het pijpje echt alleen ontluchting? Er bestaan (zie eerder in dit topic) speciale ontluchtingsdakpannen, die zelfs onder de panelen kunnen.
Ja, gaat naar de badkamer. Maar ook al haal ik deze weg dan zou ik 2x6 kunnen neerleggen en dan nog 3 in landscape. De panelen in landscape krijg ik er thuis niet doorheen (niet symetrisch genoeg) en 12 in plaats van 15 zou ik jammer vinden.

Waarschijnlijk ga ik het pijpje toch weghalen, maar niet om 6 panelen te kunnen plaatsen maar om wat verder van het linker pijpje te komen (van de buren). Deze geeft 's middags iets schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prop-er
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 13:59
Vandaag 16 panelen 225W op het dak gelegd. Ik meet met een waterig zonnetje zo'n 550VDC.

De Effekta ES4200 is nog niet binnen. In de manual staat met dikke letters dat de 500VDC niet overschreden mag worden.

Kan iemand bevestigen dat het max. Voltage van 500VDC enkel geldt onder belasting, en dus niet voor het "open circuit" voltage?

Vincent

Edit: Laat maar. Ik zie duidelijk in de excel ontwerptool van Effekta dat de spanning over de twee MPP trackers verdeelt wordt (parallelbedrijf). De max. van 500VDC geldt dus PER tracker.

[ Voor 21% gewijzigd door Prop-er op 30-09-2012 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 07:09
[...]

Ik zou dat toch graag nog eens bevestigd zien van mensen die het concreet hebben toegepast of gemeten voor specifieke combinaties van doorvoerpannen en montagemateriaal. Ik heb het in dit topic voor bijvoorbeeld click-fit in combinatie met de monier combi-pan proberen na te gaan, maar niet concreter gevonden dan "zou moeten kunnen kunnen".

Zoekend op het internet kom je uit op bijvoorbeeld resultaten als deze welke claimen dat het niet kan (niet op praktijkervaring gestoeld overigens). Hier lukt het iemand wel, maar montagemateriaal wordt niet gespecificeerd afaik.
Speksteenkachel schreef op zondag 30 september 2012 @ 21:26:
[...]

Dat klopt, bij mij zit de ontluchting ook onder de panelen middels zo'n ontluchtingsdakpan.
Kun je pan(merk)type en montagemateriaaltype aangeven? En hoeveel cm heb je dan nog vrij?

edit ter verduidelijking: ik heb het dus over echte ventillatiedoorvoeren zoals bijvoorbeeld van een wasdroger en evt mechanische ventillatie. Een monier combi-pan is voor zoiets gemaakt en dus wat anders dan een gewone beluchtingspan (welke niet een installatie maar de ruimte onder de pannen belucht).

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 30-09-2012 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Prop-er schreef op zondag 30 september 2012 @ 21:55:
Vandaag 16 panelen 225W op het dak gelegd. Ik meet met een waterig zonnetje zo'n 550VDC.

De Effekta ES4200 is nog niet binnen. In de manual staat met dikke letters dat de 500VDC niet overschreden mag worden.

Kan iemand bevestigen dat het max. Voltage van 500VDC enkel geldt onder belasting, en dus niet voor het "open circuit" voltage?

Vincent
Zijn dit de LDK's van 225Wp? Deze kunnen in de winter wel tot 660V komen als je ze in 1 string aansluit. De effecta heeft 3 ingangen. Als je hem splitst in 2x8 is er geen probleem.

Edit: Ik zie dat je het antwoord zelf al had gevonden

[ Voor 4% gewijzigd door Tafkar op 30-09-2012 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

[...]

Een ontluchtingspan is voor beluchting van je vuilwaterafvoerbuis. Dat is niet hetzelfde als een ventilatiepijp voor de badkamer en/of toilet. Dat gaat echt niet via een ontluchtingspan, want dan krijg je alle vochtige lucht tussen je pannen en het dak.
NB, als ik het goed zie zit er een ontluchtingspan in het midden van het dak. In de meeste gevallen kun je de panelen daar gewoon over heen leggen.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Prop-er schreef op zondag 30 september 2012 @ 21:55:

Vincent

Edit: Laat maar. Ik zie duidelijk in de excel ontwerptool van Effekta dat de spanning over de twee MPP trackers verdeelt wordt (parallelbedrijf). De max. van 500VDC geldt dus PER tracker.
Niet parallel doen maar 2x 8 panelen op eigen tracker, de es4200 heeft er 2 en kan prima overweg met een lagere wattage in een string, let wel, het mooiste is als je op 300-360v uitkomt.
eigenlijk zou je dus 2 panelen meer per string moeten hebben.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Geurt-kun schreef op zondag 30 september 2012 @ 22:11:
[...]

Een ontluchtingspan is voor beluchting van je vuilwaterafvoerbuis. Dat is niet hetzelfde als een ventilatiepijp voor de badkamer en/of toilet. Dat gaat echt niet via een ontluchtingspan, want dan krijg je alle vochtige lucht tussen je pannen en het dak.
NB, als ik het goed zie zit er een ontluchtingspan in het midden van het dak. In de meeste gevallen kun je de panelen daar gewoon over heen leggen.
Dan blijft de pijp dus gewoon staan. Blijft dus over dat ik 5 panelen kan leggen maar kom ik dan uit met de hoogte (4,93 meter op dak van 5.30)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Tafkar schreef op zondag 30 september 2012 @ 22:15:
[...]

Dan blijft de pijp dus gewoon staan. Blijft dus over dat ik 5 panelen kan leggen maar kom ik dan uit met de hoogte (4,93 meter op dak van 5.30)?
Op mijn laatste foto kun je zien wat het gevolg van de schaduw is op een een west-dak op 9-9-2012 om 16:45 uur.
Mijn dak is ook 6 m breed. Ik ben aan de linkerkant begonnen met leggen, de halve spouwmuur van mezelf nog meegepakt. "Helaas" heb ik ook nog een Velux venster, anders hadden er nog minstens 1 en misschien wel 2 rijen boven gekunt.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Binnenkort heb ik ook 12 panelen op mijn dak liggen.
Hiervoor verwijder ik het dakraam op zuid en plaats ik op noord een nieuw raam aan de achterzijde van het dak.
Anders kon ik maar 11 panelen kwijt met een dakraam er tussen. Dakraam is 16 jaar oud en dit is een mooie gelegenheid om het te vervangen.

Ik zie hier veel fotos voorbij komen waar dit niet is gebeurd.
Wat is de de reden vraag ik me af, kosten? Ziet er zoveel beter uit als alle panelen in een groot vlak liggen.
Maar dat is mijn mening. Maar ik ben wel benieuwd eigenlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-09-2012 22:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De 15 panelen leveren 3750 WP, dit moet ongeveer 3/4 van mijn verbruik kunnen leveren. Met een beetje meer besparen misschien wel meer :)
Mijn volgende uitdaging heeft te maken met de keuze voor de omvormer. De meeste omvormers hebben een maximale spanning van 600V. Deze panelen komen volgens sunny design op maximaal 630V (min op 358), kan dit kwaad op een omvormer die max maar tot 600V gaat? Er zijn natuurlijk wel omvormers die verder gaan dan 600V maar ik probeer mijn setje betaalbaar te houden. Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Omniksol. Volgens een van de offertes moet ik een Omniksol 4.0, maar de 3.0 gaat tot max 3400 Wp, een klein beetje onder dimensioneren is toch geen probleem? Kan ik de 3.0 gebruiken (2 strings van 7 en 8 panelen)?
Ja dit kan kwaad, waaronder het vervallen van de garantie. Moet je niet willen.

Een SB3000HF-30 kan tot 700 Volt DC als mijn geheugen me bij staat. Of je op OZO regelmatig de 3000 Wac haalt weet ik niet, ik op oost iig niet. Daar zit ik op 1500Wac uit 2200Wp. Jouw hoek is wat lager dus dat zal wat lekkerder werken.

Je moet dus rekenen met de open klemspanning, dus Voc, dit omdat de omvormer deze ziet voordat deze de belasting inschakelt.

Ik weet niet wat de MPP spanning van het paneel is, maar als het een 60 cel paneel is zou het best kunnen kloppen wat je hierboven schrijft.

Om 2 ongelijke strings aan te kunnen sluiten is afhankelijk of de omvormer echt een losse MPP tracker per string heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

AUijtdehaag schreef op zondag 30 september 2012 @ 22:32:
Hiervoor verwijder ik het dakraam op zuid en plaats ik op noord een nieuw raam aan de achterzijde van het dak.
Anders kon ik maar 11 panelen kwijt met een dakraam er tussen. Dakraam is 16 jaar oud en dit is een mooie gelegenheid om het te vervangen.

Wat is de de reden vraag ik me af, kosten? Ziet er zoveel beter uit als alle panelen in een groot vlak liggen.
Ik heb aan de andere kant een grote dakkapel, maar vind het toch prettig om de zolder goed te ventileren.
Staat helemaal los van de kosten.
En ik weet het, echt mooi is het niet :-(

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

databeestje schreef op zondag 30 september 2012 @ 22:33:
[...]

Ja dit kan kwaad, waaronder het vervallen van de garantie. Moet je niet willen.

Een SB3000HF-30 kan tot 700 Volt DC als mijn geheugen me bij staat. Of je op OZO regelmatig de 3000 Wac haalt weet ik niet, ik op oost iig niet. Daar zit ik op 1500Wac uit 2200Wp. Jouw hoek is wat lager dus dat zal wat lekkerder werken.

Je moet dus rekenen met de open klemspanning, dus Voc, dit omdat de omvormer deze ziet voordat deze de belasting inschakelt.

Ik weet niet wat de MPP spanning van het paneel is, maar als het een 60 cel paneel is zou het best kunnen kloppen wat je hierboven schrijft.

Om 2 ongelijke strings aan te kunnen sluiten is afhankelijk of de omvormer echt een losse MPP tracker per string heeft.
Het zijn deze panelen: http://www.srsolartech.cn/UpFile/201208/2012080240320609.pdf

Inderdaad 60 cells en Voc van net geen 37V. 15 x 37 is 555V, dit ligt nog wel onder de 600V. Als ik in sunny design kijk is de max spanning +/- 630V (Zal niet snel gebeuren maar het kan toch koud zijn in NL)

De Omniksol heeft 2 MMPT trackers. Zou het een probleem zijn met theoretisch max 2000 Wp op 1700 Wp en 1750 Wp op 1700 Wp of ga ik dit met een OZO ligging toch nooit halen. Of toch maar voor de Omniksol 4.0?

De SMA is me te duur, scheelt 500 euro. Ik heb nog als alternatief de Sunways AT 3600, maar die komt qua prijs al weer te dicht bij de SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op zondag 30 september 2012 @ 22:32:

Niet iedereen heeft de mogelijkheid een dakraam te verplaatsen naar de andere zijde van het dak, aangezien het dakraam dan in een andere ruimte komt, en de betreffende slaapkamer geen lichtinval en ventilatiemogelijkheid meer heeft.

Zie ook mijn eerdere post. Niks mis mee als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Rukapul schreef op zondag 30 september 2012 @ 22:01:
Kun je pan(merk)type en montagemateriaaltype aangeven? En hoeveel cm heb je dan nog vrij?

edit ter verduidelijking: ik heb het dus over echte ventillatiedoorvoeren zoals bijvoorbeeld van een wasdroger en evt mechanische ventillatie. Een monier combi-pan is voor zoiets gemaakt en dus wat anders dan een gewone beluchtingspan (welke niet een installatie maar de ruimte onder de pannen belucht).
Merk van de ontluchtingspan weet ik niet, wordt gebruikt voor de rioolonluchting, zie onderstaande foto in het midden onderaan.
Centrale afzuiging heb ik verplaatst middels een rooster door de zij-muur, droger is bij ons een warmtepompdroger die geen pijpje nodig heeft.

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/ur5le.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2ngr9sm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ben me al maanden aan het inlezen in dit verslavende forum. Na het opvragen van vele offertes en het bekijken van vele websites is me opgevallen dat het moeilijk is een keuze te maken. Wil ik heel goedkoop of wil ik toch dat er mooie zwarte panelen op het dak liggen. Ook is er veel prijs verschil, bij de ene zijn de panelen weer goedkoop, bij de ander weer de omvormer of bevestiging.

Ik heb na het lezen van het forum een paar vragen voor de "specialisten":

Mijn dak ligt op OZO met een hoek van 35 graden. De breedte is 6 meter de hoogte 5.30 (onderkant nok tot einde onderste pan). Door de ontluchting kan ik maar 5 meter gebruiken (zie foto). Ik kan full black Sunrise 250Wp panelen kopen voor een mooie prijs. Deze panelen zijn 1637 mm lang en 992 mm breedt. Ik wil graag 3 rijen van 5 panelen plaatsen maar twijfel of ik qua hoogte wel uitkom. Ik lees verschillende berichten over een hele dakpan aan beide kanten overhouden. Met deze 3 rijen kom ik inclusief ruimte tussen de rijen op ongeveer 5 meter (4931 mm). Kan ik dit kwijt op mijn dak zonder dat dit problemen oplevert?

[afbeelding]

Je kan ook voor de 200Wp mono black Sunrise panelen kiezen. Die zijn 1,580m x 0,808m en zullen makkelijk passen. 18 stuks zou perfect op een Solivia 3.3 passen. (2 strings van 9)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Rukapul schreef op zondag 30 september 2012 @ 22:01:
[...]

Ik zou dat toch graag nog eens bevestigd zien van mensen die het concreet hebben toegepast of gemeten voor specifieke combinaties van doorvoerpannen en montagemateriaal. Ik heb het in dit topic voor bijvoorbeeld click-fit in combinatie met de monier combi-pan proberen na te gaan, maar niet concreter gevonden dan "zou moeten kunnen kunnen".

Zoekend op het internet kom je uit op bijvoorbeeld resultaten als deze welke claimen dat het niet kan (niet op praktijkervaring gestoeld overigens). Hier lukt het iemand wel, maar montagemateriaal wordt niet gespecificeerd afaik.
http://www.google.nl/sear...49b4b597&biw=1244&bih=663

Je kunt mod teacher ook even dmmen die heeft wel links naar lieden die hier hebben gepost
met fotos en al met bovenstaand type ubbink ontluchtingspan mbt zonnepanelenmontage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Gewoon afzagen. Er gaat toch een paneel overheen?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 18:48

Perkouw

Moderator General Chat
Interessant, zal alleen wel weer voor veel weg gaan zoals gewoonlijk.
Pagina: 1 ... 162 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.