Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Da's geen best nieuws voor Alinement, die aandelen had genomen in SML (Alinement is initiatief van Gosse Boxhoorn, die een wafer/cellen/module fabriek op Avantis wilde bouwen).
Maar gezien de conjunctuur in PV-land niet verbazingwekkend. Zuur wel.
Bedrijf, opgericht door van Laarhoven, die bij Ubbink Solar Modules heeft gewerkt (wat opgedoekt werd als gevolg van ineenstorten Econcern holding) is in mei failliet gegaan:
http://www.wijlimburg.nl/...derland-in-kerkrade/17163
Dank voor de veiling link.
@Rol-co - misschien heeft Alinement al wat afgeroomd aan hardware...
[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 01-10-2012 11:05 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Zijn de laatste restjes zo te zien, niets van de ecoprogetti productielijn(en) zoals op dit filmpje te zien, zijn onderdeel van de veiling op het eerste oogRol-Co schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 11:02:
[...]
Zo te zien al het goede er al uit, wat losse paneeltjes en retourgoed. Misschien dat de hobbyisten nog wat kunnen met de losse cellen.
Bedrijfpresentatie filmpje
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
niets interessants iedergeval of je moet een pallet defecte panelen willen gokken voor 1250,- +
Er zit niet echt veel soeps tussen volgens mij en vaak gaan inderdaad de prijzen tijdens de veilig (te) hoog. Met een beetje mazzel kan ik vrijdag even gaan kijken, ik zal kijken of ik wat meer info kan krijgen en wat foto's maken. Lijkt me wel tof om leuks te scoren voor weinig om wat mee te hobbien.
Doordat ik platdakbeugels heb hergebruikt voor gevelmontage, is de elevatie niet helemaal juist. Daarom is vergelijken met de bestaande panelen wat lastig, maar het ziet er naar uit dat de panelen wel doen wat ze beloven. So far so good dus...
als je gaat kijken?Petje72 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 13:13:
[...]
Er zit niet echt veel soeps tussen volgens mij en vaak gaan inderdaad de prijzen tijdens de veilig (te) hoog. Met een beetje mazzel kan ik vrijdag even gaan kijken, ik zal kijken of ik wat meer info kan krijgen en wat foto's maken. Lijkt me wel tof om leuks te scoren voor weinig om wat mee te hobbien.
kijk eens naar deze.
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/6185/2513331
ik schat dat het wel iets is voor een steca300/500.
heb er wel een leuk hoekje voor.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
mono of poly ?Joepla schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 13:32:
Afgelopen weekend 5 x 100W Ebay DL China-spul (zie ook mijn eerdere posts) i.c.m. Soladin 600 tegen de muur geschroeft, installatie met bijna 10% vermogen opgewaardeerd![]()
Doordat ik platdakbeugels heb hergebruikt voor gevelmontage, is de elevatie niet helemaal juist. Daarom is vergelijken met de bestaande panelen wat lastig, maar het ziet er naar uit dat de panelen wel doen wat ze beloven. So far so good dus...
jago?
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/6185/2513301Petje72 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 13:13:
[...]
Omschrijving
1x Partij zonnepanelen, afm. ca. L165xB100cm, incl. div. glasplaten v.v. cellen.
Let op! Dit betreft een retourgoed en is mogelijk incompleet en/of defect. Houdt u hier rekening mee alvorens een bod te [doen]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Als ik hier naar kijk staat er op geschreven 50 euro per stuk, afkeur, Mogelijk alleen buiten tolerantie? De cels worden afzonderlijk getest voordat ze gebruikt worden.

Dus ja wat zullen ze waard zijn. (Ik moet nog een dak maken met 24 panelen ... maar dan wel heel goed koop).
Zien er wel netjes uit.

[ Voor 12% gewijzigd door WoudseHoeve op 01-10-2012 14:39 ]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Hij wist donders goed wat modules maken betreft. Het zou kunnen dat hier al cellen met de rastertechniek van het Canadese Day4 Energy zijn gebruikt. Maar ja, garantie tot de deur verder. Kan best 30 jaar meegaan.WoudseHoeve schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:38:
Weet iemand wat voor panelen het zijn ? Wp ??
Als ik hier naar kijk staat er op geschreven 50 euro per stuk, afkeur, Mogelijk alleen buiten tolerantie? De cels worden afzonderlijk getest voordat ze gebruikt worden.
[afbeelding]
Dus ja wat zullen ze waard zijn. (Ik moet nog een dak maken met 24 panelen ... maar dan wel heel goed koop).
Zien er wel netjes uit.
[afbeelding]
http://www.solarmodulesnl.com/product/product-1
Datasheet van day4-60MC-I , want download sectie is leegzonnigtype schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:56:
[...]
Hij wist donders goed wat modules maken betreft. Het zou kunnen dat hier al cellen met de rastertechniek van het Canadese Day4 Energy zijn gebruikt. Maar ja, garantie tot de deur verder. Kan best 30 jaar meegaan.
http://www.solarmodulesnl.com/product/product-1
Edit Voor de pallet met 36 en 19 panelen is de 2e foto het zelfde, vergelijk cel patroon eens met de datasheet
[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 01-10-2012 15:07 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ben wel benieuwd wat er op die sticker staat achterop die panelen van die partij van 36 en 19 stuks...Petje72 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 13:13:
[...]
T' is natuurlijk wel de vraag of die panelen wel allemaal van hetzelfde type (qua Wp) zijn.
Ik kan wel een paneel of 14 kwijt op m'n dak
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
kan ik makkelijk iets meten daar aan de connectors van een paneel ? of blijft het een gok dat ze goed zijn?
Ze durfden ze zelf nog te verkopen voor 50 euro .... mioeten ze wel wat denk ik, anders was het afval...Petje72 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 16:38:
betreft https://www.bva-auctions.com/auction/index/6185
kan ik makkelijk iets meten daar aan de connectors van een paneel ? of blijft het een gok dat ze goed zijn?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

en nog een dingetje, MC4 connector aansluiten de kabel... Moet dat met een speciale tang? of kan gewoon zelf netjes de kabel strippen en de connector met een tang knijpen? misschien als zekerheid solderen?
Ja, dat raster herkende ik al van module van Day4 Energy wat ik lang geleden op Intersolar heb gefotografeerd.Domba schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:03:
[...]
Datasheet van day4-60MC-I , want download sectie is leeg
Edit Voor de pallet met 36 en 19 panelen is de 2e foto het zelfde, vergelijk cel patroon eens met de datasheet

(toen nog met een zonnecel van Q-Cells...)
Day4 site is nog gewoon intact, hier alle module links en info sheets:
http://www.day4energy.com/products_and_projects/modules/
De techniek van de metallisatie van Day4 zou door SMN worden ingezet bij hun productie. Misschien, als Alinement ooit nog wat wordt, zouden ze daar verder mee kunnen. Als, als, als...
Achter dat "50 Euro" staat nog een woordje ...WoudseHoeve schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 16:41:
[...]
Ze durfden ze zelf nog te verkopen voor 50 euro .... mioeten ze wel wat denk ik, anders was het afval...
... "personeel" ...
Ben benieuwd of er nog wat overblijft. Als het goeie modules zijn waarschijnlijk niet. Als ze blijven staan tot op de kijkdag: vult u zelf maar in.
Bij B zet je alle panelen parallel en dan heb je 30-40 V gelijkspanning. Dat werkt voor geen meter.Petje72 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 16:53:
Ik maak mezlef helemaal gekIk ben 5x Amerisolar 265Wp aan installeren op mijn dak die aangesloten wordt op een SMA SB1200. Alles staat en hangt, nu de kabels nog. Het wordt 1 string van 5 en volgens mij sluit ik ze in serie aan: tekening A , maar nu blader ik wat op internet en zie ook Parallel : tekening B als optie/mogelijkheid. Kunnen jullie me geruststellen?
[afbeelding]
en nog een dingetje, MC4 connector aansluiten de kabel... Moet dat met een speciale tang? of kan gewoon zelf netjes de kabel strippen en de connector met een tang knijpen? misschien als zekerheid solderen?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Volgens mij staat er "per paneel" ????zonnigtype schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:05:
[...]
Achter dat "50 Euro" staat nog een woordje ...
... "personeel" ...
Ben benieuwd of er nog wat overblijft. Als het goeie modules zijn waarschijnlijk niet. Als ze blijven staan tot op de kijkdag: vult u zelf maar in.
Ze zijn in de veiling gebracht dus die zullen niet zomaar verdwijnen.
De prijs per paneel is bij het eerste bod ongeveer 35 euro per stuk. ( ~0.15 E/Wp )
Hmmm. Die "a" is beslist een "o". De "p" is bij mij een wat onduidelijke "s".WoudseHoeve schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:16:
[...]
Volgens mij staat er "per paneel" ????
Ze zijn in de veiling gebracht dus die zullen niet zomaar verdwijnen.
De prijs per paneel is bij het eerste bod ongeveer 35 euro per stuk. ( ~0.15 E/Wp )
Nou ja, dat is dus speculeren geblazen. 15 euricent/Wp hoef je je geen buil aan te vallen. Wel naar de recycling in (o.a.) Deurne (OSPS) brengen als het niet deugdelijk spul is, maar je kunt het best treffen. Misschien restpartijtje wat de eerst gegadigde voor de failliete boedel niet wilde hebben.
Overigens staan op Photovoltaikforum.com ook alle oudere types (prima) SMN modules. Eentje draait zelfs mee in de veldopstelling op Avantis. Natuurlijk aan de Duitse zijde, op het proefveld van Photon... (TC245-MO mono type).
http://www.photovoltaikforum.com/database_dir.php
[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 01-10-2012 17:26 . Reden: forum datasheets oude types ]
Thanks, nu weet ik het 100% zeker : schema A, in serie.Schinnen-groen schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:16:
[...]
Bij B zet je alle panelen parallel en dan heb je 30-40 V gelijkspanning. Dat werkt voor geen meter.
Toch stom dat je jezelf aan het twijfelen kan brengen door wat op internet te neuzen

Subsidie zonnepanelen wordt geschrapt.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Internet heeft ook nadelenPetje72 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:25:
[...]
Thanks, nu weet ik het 100% zeker : schema A, in serie.
Toch stom dat je jezelf aan het twijfelen kan brengen door wat op internet te neuzen

Er wordt daar wat afgel*ld.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Heb je ook een bron?RaymondD schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:34:
Deelakkoord PVDA / VVD:
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Goh. Laat ik daar nu niet verbaasd om zijn.RaymondD schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:34:
Deelakkoord PVDA / VVD:
Iedereen zat zich al rijk te rekenen met dertig miljoen Euri (excl. uitvoeringskosten) voor 2013. Ik niet. Ik voel veel te vaak natte modder onder mijn voeten, dus calculeer ik voorzichtig.
Als de 'ollanders zichzelf nu eens echt serieus gaan nemen, halen ze hun neus op voor die gratis fooi, steken een dikke vinger richting duh haag, en gaan ze TOCH plaatsen, in 2013.
Dan pas zijn het met recht bikkels te noemen.
Moet diezelfde coalitie natuurlijk wel met hun f*kken van de saldering afblijven, anders breekt de pleuris alsnog uit...

Klump4u:
http://www.pvda.nl/data/s..._VVD_Begroting%202013.pdf
"Dekking": "vrijval enveloppe duurzaamheid begrotingsakkoord". 155 miljoen Euri. Daar zat die 30 miljoen gratis cadeautjes voor PV ondersteuning bij.
[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 01-10-2012 17:53 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Zijn ze slim genoeg voor hoor, hoeven ze niet voor op tweakers.net te kijken.mkleinman schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:51:
Breng ze aub niet op ideeën......
ff afsluiten, ga weer eens voor m'n ouders koken.
Volgens mij worden die dingen echt wel op een andere manier betaalt, uurloon en materiaal is nog steeds niet 0.
mogen we dan ook subsidie op fossiele energie gaan afschaffen....? DAT zet zoden aan de dijkRaymondD schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 17:34:
Deelakkoord PVDA / VVD:
* NielsTn mompelt iets over level playingfield...
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Die prijs van installatie zit gewoon in de belachelijke hoge pakket prijs. 8 panelen voor 5000 euro.databeestje schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 18:21:
E.on zonnepanelen reclame op Discovery, met gratis installatie twv van 1149 euro voor 8 panelen oid.
Volgens mij worden die dingen echt wel op een andere manier betaalt, uurloon en materiaal is nog steeds niet 0.
Inderdaad te hopen dat ze van het salderen afblijven. De (inboedel) verzekering die de panelen dekt is ook al weer duurder geworden met dit akkoord.
Van mij hadden ze die belastingvrijstelling voor woon-werk verkeer gewoon kunnen schrappen. Over groen beleid gesproken...
http://www.limburgseenergiesubsidie.nl/eigen_woning.html
Was voor mij de doorslag om panelen te leggen

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Oeps! ik heb 2 weken geleden mijn aanvraag ingediend. Ach ja, ik hoop dat ik de subsidie krijg. Als ik hem niet krijg natuurlijk flink balen maar ik ben dan niet minder blij met mijn 1300Wp uitbreidingklump4u schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 19:32:
Limburgse subsidie op zonnepanelen is ook op.
http://www.limburgseenergiesubsidie.nl/eigen_woning.html
Was voor mij de doorslag om panelen te leggen
By the way, er staat niet dat hij al op is, ze kunnen het niet meer garanderen dat elke aanvraag nu nog toegekend wordt.
Verwijderd
Ik heb 13 september papieren opgestuurd voor de LES, waren 17 september binnen.Petje72 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 20:06:
[...]
Oeps! ik heb 2 weken geleden mijn aanvraag ingediend. Ach ja, ik hoop dat ik de subsidie krijg. Als ik hem niet krijg natuurlijk flink balen maar ik ben dan niet minder blij met mijn 1300Wp uitbreiding![]()
By the way, er staat niet dat hij al op is, ze kunnen het niet meer garanderen dat elke aanvraag nu nog toegekend wordt.
Heb vorige week gebeld, op dinsdag 25 september zijn er weer bevestigingsbrieven verstuurd, nog niks gehad.
Doorloop tijd voor de behandelingen is 3 á 4 weken.
Mijn papieren waren in orde volgens de mevrouw.
Subsidie is pas toegekend als het ook echt op mijn rekening staat.....
De lijn die je vraagt (level playingfield) staat hierin ook beschrevenNielsTn schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 18:50:
[...]
mogen we dan ook subsidie op fossiele energie gaan afschaffen....? DAT zet zoden aan de dijk
* NielsTn mompelt iets over level playingfield...
http://www.joop.nl/opinie...tingstelsel_onafwendbaar/
In mijn brief van de LES dat de aanvraag is ontvangen en in behandeling is staat dat behandeltijd 6 weken is. Ze hebben het drukVerwijderd schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 21:07:
[...]
Ik heb 13 september papieren opgestuurd voor de LES, waren 17 september binnen.
Heb vorige week gebeld, op dinsdag 25 september zijn er weer bevestigingsbrieven verstuurd, nog niks gehad.
Doorloop tijd voor de behandelingen is 3 á 4 weken.
Mijn papieren waren in orde volgens de mevrouw.
Subsidie is pas toegekend als het ook echt op mijn rekening staat.....
Ik ben me nog steeds aan het inlezen (dit topic is zeker interessant),
maar ik wil jullie alvast een vraag stellen over wat in mijn geval de beste opstelling zou zijn voor het (laten) monteren van zonnepanelen op mijn dak;
en dan met name de locatie (dus nog niet welke type, welk geïnstalleerd vermogen, welke omvormer, etc.)
Het eerste probleem is dat ik in een rijtjeshuis zit, waaraan/waarop ik niet de mogelijkheid heb om panelen te monteren op een dak dat goed op het zuiden is gericht:

Kijkend naar parallel geplaatste huizen (met mijn zelfde probleem) zie ik dat een buurtgenoot zijn hele westwaards gericht dak heeft volgeplempt; hieruit leid ik af dat dit ook mijn best mogelijke oplossing is.
Het tweede probleem is echter dat een groot gedeelte van mijn westwaards gerichte dak is opgeslokt door mijn dakkapel:

Ik heb nog niet kunnen controleren hoe de schaduw van deze dakkapel op het beschikbare resterende dakoppervlak valt, maar ik gok nu dat mijn beste mogelijkheid is om de panelen strak tegen de nok - boven de dakkapel - te plaatsen:

N.B.:
ik heb hiervoor nog niet panelen gevonden met de perfecte afmetingen;
ik heb nu met een korte zoekactie gevonden een paneel waarvan de breedte overeenkomt met mijn maximaal gewenste hoogte:

Idealiter zou ik mijn beperkte beschikbare hoeveelheid dak (6m x 1m) exact vol moeten leggen (met bijvoorbeeld 4 x 1,5mx1m of 3 x 2,0x1m);
en dan ook nog eens met panelen met het hoogst mogelijke opvangvermogen...
Een alternatieve oplossing is om het dakoppervlak (voorlopig) te vergeten en een aantal panelen met een /\-constructie (N/Z-opstelling) of |\-frame (gericht op het zuiden) op mijn dakkapellen (zowel voor als achter) te plaatsen;
Echter; ik vertrouw het extra gewicht niet op de kapellen; zowel op de constructie van de kapellen alsook op de afsteuning van de kapellen op de draagbalken van het dak.
vragen:
- is hierboven beschreven paneel-locatie inderdaad goed voor mijn situatie? is er een betere?
- is het verstandig om op de dakkapel te laten plaatsen?
- mag ik een zonnecel eigenlijk wel 90 graden draaien en LxB i.p.v. BxL laten monteren?
- kan op een dak met dakpannen een verzameling zonnepanelen uberhaupt wel tot op de centimeter worden uitgelijnd/verschoven?
- bestaat er een zoeksite waarop ik panelen kan zoeken op drie gecombineerde eigenschappen, op volgorde:
1) hoogte 1m bij breedte 1 of 1,2 of 1,5 of 2 meter
2) hoogst mogelijke opvangvermogen
3) lichts mogelijke gewicht
Met een lage hoek zou je best een 2 panelen in de lengte van de dakkapel kwijt kunnen in portret. Vergelijkbaar zoals ik het in gedachte heb voor een dakkapel. 2 stuks op een Steca 300 kan prima.
Kan je niet iets op oost kwijt? Een combinatie van oost en west gaat prima, begint vroeg, eindigt laat. Wel meer panelen en potentiele Wp nodig. Hou je daar tijdens de aanschaf rekening mee dan verschiet je niet al je kruit op 1 windrichting (zoals ik gedaan heb).
Ik denk eerlijk gezegd dat je in ieder geval 2 panelen verticaal naast de zuidzijde van de dakkapel nog kwijt zou kunnen. Dan zijn het er 3 horizontaal en 2 vertikaal. Totaal 1 string van 5 op bijvoorbeeld omniksol 1.5. De panelen op een dakkapel zouden toch los moeten.
De Westfriese Windmolen Cooperatie heeft vorige week weer €30.000 beschikbaar gesteld voor duurzame initiatieven in deze regio.
Met het mogelijk opschorten van de overheidssubsidie volgend jaar ben ik blij dat ik nu al de 2e set ook laat plaatsen. Scheelt toch weer een jaar tvt.
Voor eenieder die in de westfriese regio woont en er ook gebruik van wil maken kan hier terrecht: http://www.wfr-wind.nl/subsidie.shtml
PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org
Verwijderd
Ik kan op mijn dak een installatie kwijt van 2,16kWp. Dat levert per jaar 1775 kWh op. Als ik dit aanschaf met subsidie en laat plaatsen dan kost me dat €4400. Als ik uitga van €0,20 per kWh (ik betaal nu minder) en dit stijgt met 5% per jaar dan levert dit na 25 jaar €14.000 euro op. Stel ik moet 1 keer een omvormer kopen van €1000 dan levert het dus €13.000 op.
Dat klinkt aantrekkelijk, maar als alternatief kan ik deze €4400 ook op de bank zetten. Als ik wil weten tegen welk % ik na 25 jaar hetzelfde bedrag heb verzamelt is dat dus (13000/4400)^1/25 = ~4,4%
oftewel, uitgaande van een energieprijsstijging van 5% is het rendement op de inleg na 25 jaar slechts 4,4% per jaar. En dit bedrag is dus sterk afhankelijk van de vermeende energieprijsstijging. Ik weet dat de verkopers schermen met het cijfer van 7% per jaar op basis van CBS cijfers, maar dat zie ik zelf niet terug in mijn eigen uitgaven van de afgelopen 5 jaar.
Wellicht kunnen deze panelen langer mee dan 25 jaar, maar misschien gaat er ook eerder iets kapot. Daarnaast is 1775 kWh nog niet de helft van mijn verbruik en dus wordt ik hiermee ook niet echt onafahnkelijk van energieleveranciers. Ik wil eigenlijk wel 4000 kWh opwekken.
Zie ik iets over het hoofd? Wat maakt nu de case voor zonnepanelen sterker?
1. Het is gewoon fun en je doet wat goeds voor de wereld.Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 23:00:
Ik wil graag zonnepanelen, maar ik kan maar niet enthousiast worden van het financiele rendement. Zie ik iets over het hoofd?
Ik kan op mijn dak een installatie kwijt van 2,16kWp. Dat levert per jaar 1775 kWh op. Als ik dit aanschaf met subsidie en laat plaatsen dan kost me dat €4400. Als ik uitga van €0,20 per kWh (ik betaal nu minder) en dit stijgt met 5% per jaar dan levert dit na 25 jaar €14.000 euro op. Stel ik moet 1 keer een omvormer kopen van €1000 dan levert het dus €13.000 op.
Dat klinkt aantrekkelijk, maar als alternatief kan ik deze €4400 ook op de bank zetten. Als ik wil weten tegen welk % ik na 25 jaar hetzelfde bedrag heb verzamelt is dat dus (13000/4400)^1/25 = ~4,4%
oftewel, uitgaande van een energieprijsstijging van 5% is het rendement op de inleg na 25 jaar slechts 4,4% per jaar. En dit bedrag is dus sterk afhankelijk van de vermeende energieprijsstijging. Ik weet dat de verkopers schermen met het cijfer van 7% per jaar op basis van CBS cijfers, maar dat zie ik zelf niet terug in mijn eigen uitgaven van de afgelopen 5 jaar.
Wellicht kunnen deze panelen langer mee dan 25 jaar, maar misschien gaat er ook eerder iets kapot. Daarnaast is 1775 kWh nog niet de helft van mijn verbruik en dus wordt ik hiermee ook niet echt onafahnkelijk van energieleveranciers. Ik wil eigenlijk wel 4000 kWh opwekken.
2. 4,4% is toch een stuk hoger dan de huidige 2-3%
3. Ik heb weinig vertrouwen in de energiemarkt en denk dat de prijs nog veel harder gaat stijgen dan 5%, zeker met elektrisch rijden wat toch veel toekomst lijkt te hebben
4. 4400 euro is vrij veel, ik heb voor 2,07kWp 2000 euro neergelegd (subsidie meegerekend) mijn TVT zit daarmee waarschijnlijk op ongeveer 5 jaar. Daarna is het gratis geld
5. Er gaan natuurlijk dingen kapot, dat lijkt mij een mooi moment om uit te breiden
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
De rendements berekening van cinemanno klopt ook niet helemaal. Je kunt het geld dat je niet aan stroom betaalt immers direct weer op de bank zetten.storeman schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 23:05:
[...]
1. Het is gewoon fun en je doet wat goeds voor de wereld.
2. 4,4% is toch een stuk hoger dan de huidige 2-3%
3. Ik heb weinig vertrouwen in de energiemarkt en denk dat de prijs nog veel harder gaat stijgen dan 5%, zeker met elektrisch rijden wat toch veel toekomst lijkt te hebben
4. 4400 euro is vrij veel, ik heb voor 2,07kWp 2000 euro neergelegd (subsidie meegerekend) mijn TVT zit daarmee waarschijnlijk op ongeveer 5 jaar. Daarna is het gratis geld
5. Er gaan natuurlijk dingen kapot, dat lijkt mij een mooi moment om uit te breiden
Een terug draaiende meter......pricelessVerwijderd schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 23:00:
zoals de voorgangers al zeggen meer dan 2,- per watt piek is echt te duur.
Gewoon vol gooien die daken
Poly, merk is "Wogger Trading" (als je een container vol laat komen, kun je er waarschijnlijk elke naam op krijgen die je wilt, zoals in China gebruikelijk is)
even los van de vraag of het verstandig is, ik zou het zelf namelijk niet doen
Signatures zijn voor boomers.
[ Voor 3% gewijzigd door Mr-Leo op 02-10-2012 09:59 ]
En 4-5% rente betalen over de kosten van de panelen, zwaai maar dag tegen de tvt. Die is er namelijk niet meer. Want, over de looptijd van de hypotheek blijf je deze rente betalen.Mr-Leo schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 09:58:
Ja, mits de panelen vast zitten aan het huis. Net zoals je een keuken mag aftrekken als deze uit de hypotheek is betaald, of een badkamer, toiletpot, cv-ketel etc. Officieel moet je de montage beugels van je PV dan vast schroeven aan je dak maar ik denk niet dat de Belastingdienst langs komt met een ladder. :-)
Een slecht idee als ik er een zag.
[ Voor 15% gewijzigd door Dreamvoid op 02-10-2012 10:06 ]
Ja dat ben ik met je eens, maar het was ook niet de vraag of het verstandig is maar of het magdatabeestje schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:02:
[...]
En 4-5% rente betalen over de kosten van de panelen, zwaai maar dag tegen de tvt. Die is er namelijk niet meer. Want, over de looptijd van de hypotheek blijf je deze rente betalen.
Een slecht idee als ik er een zag.
[ Voor 62% gewijzigd door Mr-Leo op 02-10-2012 10:07 ]
correct, en inderdaad ook belangrijk of het aftrekbaar is voor de belasting.Mr-Leo schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 10:07:
[...]
Ja dat ben ik met je eens, maar het was ook niet de vraag of het verstandig is maar of het mag
Maar goed, de conclusie is dus dat het in principe zou mogen
Je kan natuurlijk best geld lenen voor panelen, gezien de huidige lage rente EN de te verwachten hoge inflatie kan dat best een goed plan zijn.Blik1984 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:11:
[...]
correct, en inderdaad ook belangrijk of het aftrekbaar is voor de belasting.
Maar goed, de conclusie is dus dat het in principe zou mogen
Het is zeker een goed plan voor het milieu!
Daarnaast geven panelen op het dak natuurlijk een zeker meer waarde voor een huis.
Maar je moet niet vergeten de "vermeden uitgaven" ten gevolge van de zonnepanelen opbrengst af te lossen op je lening / hypotheek. Dan blijft ook een groot deel van je TVT instand.
Het is een slecht plan om je de keuken, badkamer, tuin enz verbouwing te financieren met een hypotheek. Hoe vaak ik (nog steeds) een container voor de deur van een net gekocht huis staat waar een keuken in gaat met het verkeerde kleurtje maar verder nog perfect in orde! Dat is alleen maar verspilling voor uiterlijk vertoon. En ook weinig of geen meer waarde voor een huis.
Je hoeft me niet te overtuigen. Het is niet voor mezelf. Het ging puur even om de vraag of wel/niet mag.WoudseHoeve schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:27:
[...]
Je kan natuurlijk best geld lenen voor panelen, gezien de huidige lage rente EN de te verwachten hoge inflatie kan dat best een goed plan zijn.
Daarnaast geven panelen op het dak natuurlijk een zeker meer waarde voor een huis.
Maar je moet niet vergeten de "vermeden uitgaven" ten gevolge van de zonnepanelen opbrengst af te lossen op je lening / hypotheek. Dan blijft ook een groot deel van je TVT instand.
Het is een slecht plan om je de keuken, badkamer, tuin enz verbouwing te financieren met een hypotheek. Hoe vaak ik (nog steeds) een container voor de deur van een net gekocht huis staat waar een keuken in gaat met het verkeerde kleurtje maar verder nog perfect in orde! Dat is alleen maar verspilling voor uiterlijk vertoon. En ook weinig of geen meer waarde voor een huis.
Dat had ik wel begrepen. Maar ik vond dat er veel negatieve reacties waren terwijl dat mijns inziens niet nodig is. Het is een keuze, niet noodzakelijk "goed" of "slecht". Het gaat uiteindelijk om het resultaat. Als je wel panelen wilt plaatsen maar geen beschikbaar spaargeld kan het een goede keuze zijn, maar wel met aflos discipline.Blik1984 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:28:
[...]
Je hoeft me niet te overtuigen. Het is niet voor mezelf. Het ging puur even om de vraag of wel/niet mag.
Wie heeft er een hoge inflatieverwachting? Ben benieuwd wie er in deze tijd kan zeggen dat ie eerder hoge inflatie verwacht dan een Japan scenario.WoudseHoeve schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:27:
[...]
Je kan natuurlijk best geld lenen voor panelen, gezien de huidige lage rente EN de te verwachten hoge inflatie kan dat best een goed plan zijn.
Met de enorme hoeveelheden geld die wereldwijd gedrukt worden en in de economie gepompt worden moet de inflatie omhoog gaan. (Dit is trouwens een algemene consensus onder economen.)Black Sparrow schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:58:
[...]
Wie heeft er een hoge inflatieverwachting? Ben benieuwd wie er in deze tijd kan zeggen dat ie eerder hoge inflatie verwacht dan een Japan scenario.
Het is heel simpel, hoe meer aanbod (geld drukken) hoe lager de waarde (producten worden duurder). Dat is inflatie, we mogen alleen maar hopen dat het niet uit de hand loopt!
De inflatie is ook waar op aangestuurd wordt, hoe hoger de inflatie hoe makkelijker landen van hun schulden afkomen......
EDIT : Wel een beetje offtopic....
[ Voor 3% gewijzigd door WoudseHoeve op 02-10-2012 12:09 ]
Vergeet ook niet om even naar de mogelijkheid van een duurzaamheidslening te kijken(niet alle gemeenten). 2% rente voor 10 jaar lening. Vervroegd aflossen is mogelijk! Tot 8K is het best snel/simpel aan te vragen.WoudseHoeve schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:27:
[...]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Niet elke gemeente heeft dat en de voorwaarden kunnen nog wel eens wisselen. Ik ben bezig om te kijken of we het voor mijn gemeente kunnen regelen (ben naast Tweakert ook nog raadslid (voor de VVD weliswaar)). Gemeenten kunnen met deze regeling mensen helpen tegen aantrekkelijke prijzen te lenen. Afhankelijk van de financiele staat van de gemeente is het overal mogelijk. Dit gaat via de SVn.Appie Heijn schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 12:19:
[...]
Vergeet ook niet om even naar de mogelijkheid van een duurzaamheidslening te kijken(niet alle gemeenten). 2% rente voor 10 jaar lening. Vervroegd aflossen is mogelijk! Tot 8K is het best snel/simpel aan te vragen.
SVN ?jantje.vlaam schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 12:23:
[...]
Niet elke gemeente heeft dat en de voorwaarden kunnen nog wel eens wisselen. Ik ben bezig om te kijken of we het voor mijn gemeente kunnen regelen (ben naast Tweakert ook nog raadslid (voor de VVD weliswaar)). Gemeenten kunnen met deze regeling mensen helpen tegen aantrekkelijke prijzen te lenen. Afhankelijk van de financiele staat van de gemeente is het overal mogelijk. Dit gaat via de SVn.
Kende dit helemaal niet. Dat is best interessant. Gemeente Utrecht doet er ook aan mee. Eerste 3 jaar hoef je niks af te lossen (mag wel). Daarna in 7 jaar alles annuitair aflossen. Je rentelasten vallen heel erg mee (maximaal 1500 euro over 10 jaar voor een lening van 7.500 euro).Appie Heijn schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 12:19:
[...]
Vergeet ook niet om even naar de mogelijkheid van een duurzaamheidslening te kijken(niet alle gemeenten). 2% rente voor 10 jaar lening. Vervroegd aflossen is mogelijk! Tot 8K is het best snel/simpel aan te vragen.
Verwijderd
Het is lastig te voorspellen welke nieuwe ontwikkelingen werkelijk in productie gaan. Ondanks diverse spectaculaire lab resultaten, lijken deze meestal niet door te breken bij de (misschien conventionele) massa productie faciliteiten.Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 13:20:
Wat kunnen we eigenlijk in de toekomst verwachten van de opbrengst van panelen? Nu is het zo iets van 160 Wp per m2 paneel. Tot hoeveer gaat dat realistisch gezien nog stijgen?
Als je naar gangbare panelen kijkt, dan zie je een stijging van zo'n 2 tot 3% per jaar plaatsvinden. Of dit zo door blijft gaan is koffiedik kijken.
Edit: Enkele ontwikkelingen die ik zo snel kon vinden
nieuws: Antireflectielaag verhoogt rendement zonnecellen
nieuws: Verbeterde 'nanopillars' vangen meer zonlicht
nieuws: Koolstofbuisjes blijken efficiënte zonnecellen
[ Voor 26% gewijzigd door antonboonstra op 02-10-2012 13:47 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Vrijdag (kijkdag) kan ik helaas niet weg van mijn werk dus dat is een beetje balen.. maar ja, ik kan kijken wat volgende week de biedprijzen gaan doen, als deze normaal blijven misschien "blind" een bod uitbrengenPetje72 schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 13:13:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door Petje72 op 02-10-2012 13:51 ]
Je bedoelt 16% module rendement. Dat is voor multi's momenteel een leuke score.Verwijderd schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 13:20:
Wat kunnen we eigenlijk in de toekomst verwachten van de opbrengst van panelen? Nu is het zo iets van 160 Wp per m2 paneel. Tot hoeveer gaat dat realistisch gezien nog stijgen?
Mono haalt - commercieel - al >20% (module rendement, cellen al 24%), wel beetje bijlappen voor die vette back-contact Sunpowers. Of voor de HIT modules van Panasonic (vroegah Sanyo), die iets lager zitten.
Gaat gestaag vooruit. Moeten ze wel inkomsten hebben om verder te perfectioneren. Dus kopen die bestaande modules. Anders is het einde verhaal (beetje overtrokken gesteld).
Artikel Photon aug. 2012 gaat vooral in op de kostenfactor: als die nog steeds naar beneden kan, "hoeft" er niet extreem gescoord te worden op het vlak van efficiëntie, want dan volgt de markt vanzelf. Uiteraard gaan de rendements-verbeteringen en de kostprijs verlagingen hand in hand verder. Een Gouden Duo.
Schmid claimt voor een volledig geïntegreerde te bouwen zonnepaneel fabriek met output 1,4 GW/jaar op module kosten van 52 cent/Wp te kunnen komen. Bij hen is het ingot/wafer traject nog de grootste kostenpost (16 cent, 31% van totaal). Bij Centrotherm: optimistische prognose voor 2014: 45 Eurocent/Wp produktiekosten op module niveau. Daar is het module zelf de grootste kostenpost (16 van 45 cent = 36%).
Als die claims kloppen, wordt er dus inderdaad massaal gedumpt door de Chinezen, die nu al (soms behoorlijk) lager aanbieden.
http://www.evoltenergy.nl...r-meer-energie-opleveren/
Dank je
Je moet "rendement" end "energie opbrengst" niet door elkaar halen.Petje72 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:12:
Nieuwe "revolutie" ? 3D zonnepanelen, zouden veel hoger rendement hebben dan platte.
http://www.evoltenergy.nl...r-meer-energie-opleveren/
Ik heb begrepen dat het rendement voor silicium zonnen cellen maximaal 25% is.
Dit kan worden verbeterd door andere materialen of combinaties met materialen.
De energie opbrengst kan je verbeteren door licht inval te optimaliseren. bv om er voor te zorgen dat licht dat onder een scherpe hoek in valt zo af te buigen dat het toch door het cellen kan worden omgezet. Blijft het probleem dat bij niet loodrechte instraling maar een deel van het licht op de cellen valt afhankelijk van de hoek.
Maar wat is normaal ???????Petje72 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 13:51:
https://www.bva-auctions.com/auction/index/6185
[...]
Vrijdag (kijkdag) kan ik helaas niet weg van mijn werk dus dat is een beetje balen.. maar ja, ik kan kijken wat volgende week de biedprijzen gaan doen, als deze normaal blijven misschien "blind" een bod uitbrengen
Wat mogen ze "blind" kosten ???
[ Voor 3% gewijzigd door WoudseHoeve op 02-10-2012 14:19 ]
Kijkdagen van een veiling verschillen per veiling, vaak is het in het bedrijf dat failliet is. Deze veiling is in Kerkrade.WoudseHoeve schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:19:
[...]
Maar wat is normaal ???????
Wat mogen ze "blind" kosten ???
Wat mogen ze "blind" kosten? tsja, op de site lees je weinig de specs van de panelen en het zou afkeur zijn maar dat weet niemand zeker. Als een startbod 50 euro is voor 1 paneel, ga ik er geen 200+ euro voor bieden, kan ik net zo goed een nieuwe kopen. En je moet altijd rekening houden met 16% extra (veilings)kosten
Het start bod is 35 euro per paneel, inclusief BTW en 16% veiling kosten = 0.15 Euro /WpPetje72 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:24:
[...]
Kijkdagen van een veiling verschillen per veiling, vaak is het in het bedrijf dat failliet is. Deze veiling is in Kerkrade.
Wat mogen ze "blind" kosten? tsja, op de site lees je weinig de specs van de panelen en het zou afkeur zijn maar dat weet niemand zeker. Als een startbod 50 euro is voor 1 paneel, ga ik er geen 200+ euro voor bieden, kan ik net zo goed een nieuwe kopen. En je moet altijd rekening houden met 16% extra (veilings)kosten
Maar je moet er wel 36 of 19 kopen !!!!
En dan nog hopen/afwachten dat ze werkenWoudseHoeve schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 14:29:
[...]
Het start bod is 35 euro per paneel, inclusief BTW en 16% veiling kosten = 0.15 Euro /Wp
Maar je moet er wel 36 of 19 kopen !!!!
gewoon www.svn.nl intypen in de adresbalk en je weet meer.
Zou je 3 van die mooie sunpowers E19/240 op een STECA 500 kwijt kunnen? Lees in de specs dat de Steca met het teveel aan current toch niets doet. Panelen komen op west, is dat dan het overwegen waard? Technisch dan, de centen even buiten beschouwing gelaten?zonnigtype schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 13:56:
[...]
Mono haalt - commercieel - al >20% (module rendement, cellen al 24%), wel beetje bijlappen voor die vette back-contact Sunpowers. Of voor de HIT modules van Panasonic (vroegah Sanyo), die iets lager zitten.
MDR
Het antwoord laat ik gaarne over aan de ter zake kundige systeem [omvormer <<>> panelen] matchers op dit forum.MDrebel schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:23:
[...]
Zou je 3 van die mooie sunpowers E19/240 op een STECA 500 kwijt kunnen? Lees in de specs dat de Steca met het teveel aan current toch niets doet. Panelen komen op west, is dat dan het overwegen waard? Technisch dan, de centen even buiten beschouwing gelaten?
Zonnigtiepje is slechts een eenvoudig bioloog zonder technische opleiding...

Hopelijk is het antwoord uniform en zaait het geen verwarring...
Ik zou niet weten waarom niet.MDrebel schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:23:
[...]
Zou je 3 van die mooie sunpowers E19/240 op een STECA 500 kwijt kunnen? Lees in de specs dat de Steca met het teveel aan current toch niets doet. Panelen komen op west, is dat dan het overwegen waard? Technisch dan, de centen even buiten beschouwing gelaten?
Alternatief Enecsys of PowerOne micro omvormers?
Drie 200Watt micros zijn circa 600 euro. Verbleekt bij de prijs van de panelen denk ik.
Dat zou volgens mij inderdaad mogelijk moeten zijn, maar een Sanyo HIT-N240SE10 past misschien beter. Iets hogere MPP spanning en lagere stroom.MDrebel schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:23:
[...]
E19/240 | 40,5V | 5,93A |
HIT-N240SE10 | 43,7V | 5,51A |
Edit: hoewel... 3 stuks in serie geeft een Voc van 157,2V. Bij een celltemperatuur van -10°C komt daar nog eens (35°C x 0,131V/°C x 3 panelen) 13,7V bij. Dan zit je wel boven de maximale 170V van een Steca 500...
[ Voor 13% gewijzigd door antonboonstra op 02-10-2012 16:24 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Eigenlijk wil ik een systeem gaan leggen dat makkelijk uitbreidbaar is. Steca's passen daarin mooi, uitbreiden per drie of vier lijkt me dan mooi....
MDR
Waarom wil je persé een hoog rendement? Heb je écht tekort aan dak oppervlakte? Anders moet je gewoon voor panelen met een betere prijs per wattpiek kiezen. Genoeg panelen van 195/200Wp per stuk, waarvan er perfect 3 stuks passen op een Steca 500. Een heel stuk goedkoper en maar iets minder opbrengst.MDrebel schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:23:
De kwestie wordt dan natuurlijk: zijn deze panelen hun rendement wel waard?
Er zijn wat issues tussen Enecsys en HIT panelen meen ik ivm V/A karakteristieken. Zoek dat even na zou ik zeggendatabeestje schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 15:30:
[...]
Ik zou niet weten waarom niet.
Alternatief Enecsys of PowerOne micro omvormers?
Drie 200Watt micros zijn circa 600 euro. Verbleekt bij de prijs van de panelen denk ik.
Ik heb niet echt tekort (kan er 8 kwijt en verbruik zo'n 2500Kwh/jr) , maar uit de 1,5 x0,8 mtr panelen wil ik gewoon het maximale halen. Daarnaast staat er boom te groeien voor mijn huis, waarvan ik nog niet weet of de gemeente zo meegaand is om die te snoeien. Afwachten hoeveel schaduw dat oplevert. Tenslotte voel ik er gewoon veel voor om niet het hele systeem aan 1 omvormer te hangen. Flexibiliteit in uitbreiding en/of vervanging heeft mijn voorkeur.antonboonstra schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 16:26:
[...]
Waarom wil je persé een hoog rendement? Heb je écht tekort aan dak oppervlakte? Anders moet je gewoon voor panelen met een betere prijs per wattpiek kiezen. Genoeg panelen van 195/200Wp per stuk, waarvan er perfect 3 stuks passen op een Steca 500. Een heel stuk goedkoper en maar iets minder opbrengst.
Steca's zijn dan prijsgunstiger dan de microomvormers, maar hebben dat "nadeel" van de 5A restrictie
MDR
is dit wellicht een haalbare c.q. handige opstelling?

een eerste schatting (nog geen correcte jaarafrekening; don't ask...) is dat er per jaar zo'n 2500 kWh wordt verbruikt; is 4x260Wp dan een handige hoeveelheid, of zou ik moeten streven naar nog meer Wp's?
Zonnekegel 20 keer effectiever dan platte voorganger

De V3 Spin Cell, een zonnekegel van één meter hoog en één meter breed, is effectiever dan een traditioneel zonnepaneel dankzij een combinatie van geconcentreerde lenzen, een dynamische draai, de kegelvorm en geavanceerde electronica.
Onder het mom ‘de wereld heeft te lang gedacht dat zonne-energie plat is’ heeft V3Solar de zonnekegel ontwikkeld met een hoek van 56 graden. Hierdoor vangt de Spin Cell zonlicht vanuit meer verschillende hoeken dan een plat zonnepaneel. Dit maakt aparte systemen die zonnepanelen meedraaien met de zon onnodig. Bovendien wordt met dit innovatieve systeem ook rekening gehouden met de stand van de zon die gedurende het jaar verandert.
v3solar.com
Testing will shortly be conducted with the Spin Cell using the same 1x sun PV at 40X, 50X and 75X sun concentration. It is the Company’s expectation that greater than 50X will be achieved before temperature significantly impacts performance. Further tests will be conducted with more efficient PVs, adding to the tool kit of options and expertise the Company will have at its disposal
Doe maar 6 op mijn platte dak...... of een boompje....

en hier nog een filmpje
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Je moet ongeveer 3 KwP hebben op je verbruik te dekken.Admiral_R2D2 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 19:06:
[...]
[afbeelding]
een eerste schatting (nog geen correcte jaarafrekening; don't ask...) is dat er per jaar zo'n 2500 kWh wordt verbruikt; is 4x260Wp dan een handige hoeveelheid, of zou ik moeten streven naar nog meer Wp's?
(elke wattpiek doet gem 850wh per jaar)
Heeft migjes eerder al gesignaleerd.jschoorl2 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 19:07:
cool.....
De V3 Spin Cell, een zonnekegel van één meter hoog en één meter breed, is effectiever dan een traditioneel zonnepaneel dankzij een combinatie van geconcentreerde lenzen, een dynamische draai, de kegelvorm en geavanceerde electronica.
Vincent Dekker heeft er ook al aandacht aan besteed op zijn Trouw blog (zie ook reacties).
Kijken wie er het eerst is, V3 spinners of SunCycle uit Eindhoven. May the best win...
[ Voor 8% gewijzigd door Perkouw op 02-10-2012 19:30 ]
Verwijderd
door de draaing ziet tie volgens mij continu flits flits flits en dat de hele dag door
om over onze roomser dan de paus welstandge.... maar niet te spreken
Allemaal leuk en aardig. Maar sowieso: "20x effectiever". 20x dan wat? Definitie?
Eerste gezicht; duur apparaat en relatief weinig gain. Geloof er niet zo in, maar is hier wel vaker langsgekomen Misschien leuk als architectonisch hoogstandje ergens
In verband met nok, rails en meer van die noodzakelijke onzin zou ik jezelf een plezier doen en gewoon 5x 200Wp doen. Deze panelen zijn 160 bij 80 en zullen een stuk makkelijker en beter uit te passen zijn. De prijs zal vergelijkbaar zijn, maar 5 panelen van 37Vmpp zijn een stuk makkelijker op omvormers te passen.Admiral_R2D2 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 19:06:
[...]
[afbeelding]
Overigens zou je natuurlijk ook een rij onder de dakkapel kunnen doen. Er zijn ook panelen van 145 bij 75/80 te krijgen, misschien kunnen er dan 3 onder elkaar aan de rechterzijde van de dakkapel.
Dus boven dakkapel 3x200Wp op een Steca 500, naast 3x150Wp op een Steca 500, onder 3 keer 200Wp op een Steca 500. Alle 3 naast elkaar, jij lekker veel opbrengst.
win?
Wie kan mij advies geven en wie heeft er ervaring met 123 zonne-energie van vereniging eigenhuis.
Ik heb een aanbod voor 6 panelen 1500 Wp voor 3500 incl. montage en monitoring €
ik krijg 393 euro subsidie dus betaal nog 3100 euro.
Mijn bedoeling was om de panelen op het zuiden te plaatsen.
Maar door erg ruime veiligheid margers van een halve meter passen de 6 panelen niet op het zuiddak maar alleen op het westen. Mijn rendement gaat dan van 98 % naar 70 % volgens
http://www.allesoverzonnepanelen.nl/wp-content/uploads/2011/01/maximale-opbrengst-is-afhankelijk-van-dakorientatie-en-dakhelling.jpg
Reken ik dit door met mijn huidige energie rekening ben ik minimaal 18 jaar bezig voor ik de panelen er uit heb.
en 15 jaar bij plaatsing op het zuiddak.
Nu mijn vraag is wel zo'n super aanbieding en zijn die marges van een halve meter echt nodig?
mvg Peter.
[ Voor 12% gewijzigd door pkleingu2 op 02-10-2012 21:30 ]
Uhm, ik zit op bijzonder ongelukkige situatie met oost en ik kom uit op 9,2 jaar, ik weet niet wat jouw waarden zijn dat je op 15 jaar zit voor een zuid(!) dak. Bij mij gaan dan alarm bellen rinkelen.pkleingu2 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 21:22:
Beste tweakers,
Maar door erg ruime veiligheid margers van een halve meter passen de 6 panelen niet op het zuiddak maar alleen op het westen. Mijn rendement gaat dan van 98 % naar 70 % volgens
Reken ik dit door met mijn huidige energie rekening ben ik minimaal 18 jaar bezig voor ik de panelen er uit heb.
en 15 jaar bij plaatsing op het zuiddak.
Nu mijn vraag is wel zo'n super aanbieding en zijn die marges van een halve meter echt nodig?
Die halve meter noem ik (bijna) een dak pan.
Ik heb 1 pan onder de nok, maar mijn nokvorst had flexibele plastic flappen. Rechts en links heb ik 2 pannen vrij gehouden zodat deze netjes in het midden boven de dakkapel eindigde. Met een beetje arbeid krijg ik de ClickFit beugel overigens ook wel onder de eindpan aan de (rechter) zijde van mijn huis (hoekhuis).
Aan de onderzijde van het vlak heb ik toch zeker een halve pan boven het platte dak van de dakkapel over.
Zie installatie log http://iserv.nl/files/pics/solar/
Ik zou wel een test willen zien van kegels op reguliere panelen.Perkouw schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 19:29:
Ook ben ik benieuwd hoe ze nu daadwerkelijk performen tegenover een standaard pv systeem.
Hageltest met kegels bedoel je?PcDealer schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 22:01:
[...]
Ik zou wel een test willen zien van kegels op reguliere panelen.
Zie ik nou goed dat je uiteindelijk je hele montagemateriaal nog naar links hebt verplaatst?databeestje schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 21:49:
[...]
Uhm, ik zit op bijzonder ongelukkige situatie met oost en ik kom uit op 9,2 jaar, ik weet niet wat jouw waarden zijn dat je op 15 jaar zit voor een zuid(!) dak. Bij mij gaan dan alarm bellen rinkelen.
Die halve meter noem ik (bijna) een dak pan.
Ik heb 1 pan onder de nok, maar mijn nokvorst had flexibele plastic flappen. Rechts en links heb ik 2 pannen vrij gehouden zodat deze netjes in het midden boven de dakkapel eindigde. Met een beetje arbeid krijg ik de ClickFit beugel overigens ook wel onder de eindpan aan de (rechter) zijde van mijn huis (hoekhuis).
Aan de onderzijde van het vlak heb ik toch zeker een halve pan boven het platte dak van de dakkapel over.
Zie installatie log http://iserv.nl/files/pics/solar/
Met die nokvorst heb je best wel mazzel. Ik ben inmiddels wijzer dat Flexim het materiaal is om nokvorsten weer vast te zetten
En is die grote schakelaar bij je omvormer bedoeld om de hele installatie spanningloos te kunnen maken?
Klopt, alles is nog naar links verplaatst, en als je nog iets langer kijkt zie je dat de meeste rails onder andere pannen vastzitten, het meeste moest 1 rij omhoog, ik had verzuimd het vantevoren door te rekenen.Rukapul schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 22:09:
[...]
Zie ik nou goed dat je uiteindelijk je hele montagemateriaal nog naar links hebt verplaatst?
Met die nokvorst heb je best wel mazzel. Ik ben inmiddels wijzer dat Flexim het materiaal is om nokvorsten weer vast te zetten
En is die grote schakelaar bij je omvormer bedoeld om de hele installatie spanningloos te kunnen maken?
ClickFit TopTip, begin onderaan en werk naar boven, daarna panelen van boven naar beneden. Met de 80cm panelen in landscape komen de rijen wat lastiger uit vergeleken met de 100cm panelen. Dus 1e rij 2 pannen tussen de onder en boven rail. Voor de 2e rij slechts 1 pan tussen de boven en onder rail. Tevens slechts 1 pan tussen de onder rail van rij 1 en boven rail van rij 2.
Ik heb dus 2 grote schakelaars, 1 voor AC, 1 voor DC. Op die manier kan ik de gehele omvormer spannings loos maken en de zonnepanelen volledig loskoppelen mocht ik een keer iets met de panelen moeten doen. Dan hangt de hele boel zwevend en hoef ik me niet zo'n zorgen te maken.
Ik stop meestal een schroevendraaier of VD draad in de ogen van de schakelaars zodat deze niet zomaar aan kunnen.
Dit topic is gesloten.