Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 164 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.760 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Ook ik heb vandaag eindelijk mijn antwoord van agentschapnl.nl ontvangen. Aanvraag 3 juli, goedkeuring 2-10. De € 650,00 wordt overgemaakt. Mijn aanbetaling is al gedaan en dan kan er deze maand 5000wp op mijn dak. Zie nu wel steeds meer schaduw op mijn dak komen met die lage zon. Dat wordt boren en wat diesel meenemen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:58
Hier vandaag ook bericht gehad. Wij komen in aanmerking voor de volle mep subsidie. Hier zijn we heel blij mee. Begin augustus hebben we dit aangevraagd, dus duurt 2 maand voor verwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Aloysxda schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 22:33:
Hier vandaag ook bericht gehad. Wij komen in aanmerking voor de volle mep subsidie. Hier zijn we heel blij mee. Begin augustus hebben we dit aangevraagd, dus duurt 2 maand voor verwerking.
Grappig: "de MEP subsidie" is dik zes jaar geleden door Joop Wijn om zeep geholpen, op een hele sombere augustus dag... ;)

Veel plezier van het cadeau van de Nederlandse Staat.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Er zal wel een run ontstaan op de laatste miljoenen die zich in de pot bevinden.
Met dank aan kernfysicus Diederik.

[ Voor 18% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-10-2012 23:21 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 23:18:
Er zal wel een run ontstaan op de laatste miljoenen die zich in de pot bevinden.
Met dank aan kernfysicus Diederik.
Dat is ook mijn inschatting, zoals al verwoord in mijn beschouwing. Maar een vergelijkbare verwachting voor de start van de huidige subsidie regeling bleek toch weer niet uit te komen (ik was niet de enige die zich daar in vergiste).

Raar volkje, die Nederlanders... 8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb zojuist de subsidie aanvraag ff ingeschoten, nu het nog kan.
ben benieuwd hoelang de doorlooptijd is hiervan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansR
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:49

hansR

koffie zwart graag

MieJuul schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 21:51:
Zo, vandaag bericht van AgentschapNL dat mijn subsidie-aanvraag verwerkt en goedgekeurd is.

Dit betekend dat ik binnenkort 2700Wp op het dak ga leggen tegen een prijs van 0.895 Euro/Wp
Ook dinsdag bericht gehad, alleen liggen ze er al 12 dagen :+

badges

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 15:48
Pfew. Het is gelukt. Mijn dossier is goedgekeurd door de VREG ( België ) en ik kan nog 20 jaar genieten van 210euro per 1000kwh. Vanavond mijn eerste is claimen!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lees ik het nu goed dat de subsidie aanvraag ongeveer 8 weken duurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:57

B2

wa' seggie?

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 08:44:
Ik had gisteren net de bevestiging van de toekenning binnen. Ongeveer 2 a 3 weken na het indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 08:44:
De meeste mensen wachten nog steeds vanaf 3 Juli...Dus dat is wel langer dan 8 weken. 8)7
Sommige mensen hebben geluk en hebben binnen enkele weken een reactie.

Lijkt op totale willekeur. De gang van zaken geeft geen vertrouwen in onze overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

jantje.vlaam schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 22:32:
Ook ik heb vandaag eindelijk mijn antwoord van agentschapnl.nl ontvangen. Aanvraag 3 juli, goedkeuring 2-10. De € 650,00 wordt overgemaakt. Mijn aanbetaling is al gedaan en dan kan er deze maand 5000wp op mijn dak. Zie nu wel steeds meer schaduw op mijn dak komen met die lage zon. Dat wordt boren en wat diesel meenemen ;-)
Toevallig ook een mdz setje? Ik heb nog steeds geen antwoord. Het blijkt dat er een onderzoek liep/loopt vannuit agentschapnl naar mdz.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb het idee dat recentere aanvragen sneller worden afgehandeld dan de grote bons die 3 juli is ingedient
systeem heeft er toen ook uitgelegen dus extra controlere ivm mogelijke dubbele aanvragen denk ik zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansR
  • Registratie: Oktober 2000

hansR

koffie zwart graag

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:19:
ik heb het idee dat recentere aanvragen sneller worden afgehandeld dan de grote bons die 3 juli is ingedient
systeem heeft er toen ook uitgelegen dus extra controlere ivm mogelijke dubbele aanvragen denk ik zo
Heb begin juli na meerdere pogingen het digitaal in te dienen, en faxen ook niet lukte, het per email ingediend.
Dit leverde wel een ontvangst bevestiging op. Daarna de grote stilte ...
Heb 7 september de aanvraag nogmaals ingediend, maar nu digitaal. Dat gaat een stuk sneller, gisteren de akkoord binnen, dus ongeveer 3 weken.

Ze zijn nog steeds bezig om de papier- en email-stroom te verwerken. de digitale stroom is de hoofdstroom. Dus gewoon digitaal indienen.

badges

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:25
zonnigtype schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 23:25:
[...]

Dat is ook mijn inschatting, zoals al verwoord in mijn beschouwing. Maar een vergelijkbare verwachting voor de start van de huidige subsidie regeling bleek toch weer niet uit te komen (ik was niet de enige die zich daar in vergiste).

Raar volkje, die Nederlanders... 8)7
Ik snap je wel. Maar ik snap ook mensen die toch al plannen hebben en het nu dus doen.

Wat moet ik overigens doen om die subsidie binnen te harken? Ik wil zelf installeren. Waarschijnlijk lukt dat ook wel binnen de gestelde 6 maanden. Maar wat moet ik nou concreet doen / overleggen om die subsidie te krijgen? De site van AgentschapNL was... mager. Als ik nu zonder verder nog iets te doen gewoon die aanvraag in kan leggen en later de boel bestel en installeer dan doe ik dat natuurlijk even ;)Een koopovereenkomst overleggend dus. Helaas, maar die projectbandbreedte heb ik op dit moment even niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 03-10-2012 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben blij dat ik hem dan digitaal heb ingedient.
er komt een mooi setje aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:14
revolution-nl schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 08:56:
Toevallig ook een mdz setje? Ik heb nog steeds geen antwoord. Het blijkt dat er een onderzoek liep/loopt vannuit agentschapnl naar mdz.
Dat was bij mij ook. Eerder al kreeg ik een verzoek om meer informatie (over betalingen) en een maand later heb ik maar eens gebeld. Toen vertelde een medewerker van AgentschapNL dat ze de MDZ-klanten op een apart stapeltje hadden gelegd.

Twee weken geleden kreeg ik uiteindelijk de brief dat de subsidie werd toegekend en afgelopen week kreeg ik daadwerkelijk mijn geld :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
internet4me schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 08:52:
[...]

De meeste mensen wachten nog steeds vanaf 3 Juli...Dus dat is wel langer dan 8 weken. 8)7

Lijkt op totale willekeur. De gang van zaken geeft geen vertrouwen in onze overheid.
Alleen de mensen die niet een paar dagen konden wachten tot e-loket weer online was en dus gekozen hebben voor e-mail, post of fax wachten nog. Tenminste dat denk ik want ik heb mijn aanvraag op 18 juni gedaan via het e-loket en had het geld op 13 augustus op mijn rekening staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Bij een kennis van me was de subsidie binnen 2 1/2 week geregeld. Net voor 1 oktober! Digitaal ingediend.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:20
Ik heb ook een offerte van 123-zonneenergie binnen gehad. Best een aardig aanbod van 5100 euro voor 3000wp incl. installatie (na subsidie). Totdat ik de kleine letters zag, installatie op een leien dak zat een een meerprijs aan vast van 180 euro(!!!) per paneel. Oftewel 2160 euro extra kosten...

Is een leien dak een groot probleem om zonnepanelen op te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb er geen ervaring / deskundigheid van maar kan het me wel voorstellen , je kunt volgens mij niet zomaar over zo'n dak lopen en als er tegels kapot gaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Voor bedrijven die een scherpe aanbieding doen zijn leien daken natuurlijk een ramp. Zo halen die bedrijven nooit hun geld eruit. Ergens wel begrijpelijk dat ze een extra bedrag vragen naast de schappelijke prijs, want het gaat niet van een leien dakje zo'n dak.

Wel duur trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
internet4me schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 08:52:
[...]

Het is uberhaubt belachelijk dat er subsidie verstrekt wordt op zonnepanelen.
De een de lusten, de ander de lasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@joop verklaar je nader , waarom is dit belachelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:32:
@joop verklaar je nader , waarom is dit belachelijk?
Waarom zou ik mee moeten betalen aan jou panelen. En over groen..... denk je nu werkelijk dat het om "groen" cq milieu te doen is bij de nieuwe bezitters van panelen.?. kom op zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:16
JoopC schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 10:37:
[...]

Waarom zou ik mee moeten betalen aan jou panelen. En over groen..... denk je nu werkelijk dat het om "groen" cq milieu te doen is bij de nieuwe bezitters van panelen.?. kom op zeg.
De beslissing om weer met een subsidieregeling te komen, geeft het verkeerde signaal. PV is prima zonder subsidie te regelen en nu denkt NL dat er subsidie voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Nou nou, wat een vooroordelen. Het is mij, naast het fianciële voordeel, wel degelijk om het milieu te doen. Anders was ik wel overgestapt op Atoomstroom. Enne.. ik subsidieer de regering al genoeg. Accijnzen (zoals op benzine), belastingen etc. Ik heb liever dat daar wat van terugstroomt naar subsidies voor duurzame energie-opwekking en kinderbijslag dan dat het in de bodemloze putten wordt gestort die Europa en JSF heten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Goed punt, maar ik denk dat er nog wel slechtere doeleinden zijn waar je belastingg geld voor wordt gebruikt.

Overigens als je nog niet geholpen bent bij je subsidie moet je gewoon even bellen en dan is het zo geregeld, nog steeds dubieus maargoed dan helpen ze je wel.

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
[...]

Zo ken ik er nog wel een paar Joop.
Met alle respect.
Ik betaal ook mee aan andermans kinderen terwijl ik bewust niet kies voor kinderen. Vind dt ook belachelijk maar zo is het nu eenmaal geregeld. Ik vind kun je geen kinderen betalen moet je ze niet nemen easy as that. Maar zo werkt het nu eenmaal niet. Iedereen betaald mee aan dingen die we niet willen, direct of indirect.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
S.Death schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:04:
[...]

Zo ken ik er nog wel een paar Joop.
Met alle respect.
Ik betaal ook mee aan andermans kinderen terwijl ik bewust niet kies voor kinderen. Vind dt ook belachelijk maar zo is het nu eenmaal geregeld. Ik vind kun je geen kinderen betalen moet je ze niet nemen easy as that. Maar zo werkt het nu eenmaal niet. Iedereen betaald mee aan dingen die we niet willen, direct of indirect.
En als jij niet wilt meebetalen aan mijn kind, dan zorg ik dat mijn kind niet zal meebetalen aan jouw AOW. Even gechargeerd natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:58
niet weer die discussie...
Kan ik ook doodslaan met: "Als iedereen zo denkt en niemand kinderen neemt, wie poets jou kont dan straks?"
Een maatschappij ben je met z'n allen! Niet alleen in je uppie.. Veel succes maar ik denk dat je het niet lang volhoudt...

Dus...... PV maar weer..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wat een domme opmerking. Ja ik doe het voor het milieu. Ik kan later tegen mijn kinderen zeggen dat ik in ieder geval heb geprobeerd mijn steentje bij te dragen. Er komt ooit een eind aan fossiele brandstof. En wat is er dan mis aan subsidie? De vervuilers laten betalen en degene die positief bijdragen stimuleren. Ik heb de subsidie in ieder geval in de pocket. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:31:
[...]
Wat een domme opmerking. Ja ik doe het voor het milieu. Ik kan later tegen mijn kinderen zeggen dat ik in ieder geval heb geprobeerd mijn steentje bij te dragen. Er komt ooit een eind aan fossiele brandstof. En wat is er dan mis aan subsidie? De vervuilers laten betalen en degene die positief bijdragen stimuleren. Ik heb de subsidie in ieder geval in de pocket. ;w
Zo is het en niet anders _/-\o_

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:14
[...]

Nou, daar was het me wel om te doen ja. De cynische klaagzangen van jou en enkele anderen hier zijn nog tot daar aan toe (hoewel soms strontvervelend), maar ga dat niet projecteren op de hele zwerm nieuwe zonnestroomliefhebbers.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Laten we wel wezen: PV is nog steeds een relatief dure hobby dus de mensen die daarvoor kiezen hebben het geld ervoor (over).

Ik lees hier vaak (even een willekeurige greep) PV als compensatie hoog gebruik door Koi-karper vijvers, ICT hobbies of grote families en andere dure niet milieuvriendelijke uitgaven (let wel generieke samenvatting en de <1000 kWh/jr die-hards hierin niet opgenomen)

Dat er subsidie iswas op zonnepanelen was in mijn ogen een verkeerde vorm van stimuleren. Het geld kwam bij partijen die dat geld niet direct nodig hadden om tot aanschaf van PV over te gaan.

Die miljoenen hadden in mijn ogen beter naar (even een willekeurig voorbeeld) isolatie verbetering van sociale huurwoningen kunnen gaan. Ik heb een tijdje in zo'n woning gewoond en stookte letterlijk voor de mussen. Dan was er geld bij partijen terecht gekomen (indirect via een lagere stookkosten) die het beter kon gebruiken en was ook nog het milieu gespaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
jschoorl2 schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 19:07:
cool.....

Zonnekegel 20 keer effectiever dan platte voorganger

[afbeelding]

De V3 Spin Cell, een zonnekegel van één meter hoog en één meter breed, is effectiever dan een traditioneel zonnepaneel dankzij een combinatie van geconcentreerde lenzen, een dynamische draai, de kegelvorm en geavanceerde electronica.

Onder het mom ‘de wereld heeft te lang gedacht dat zonne-energie plat is’ heeft V3Solar de zonnekegel ontwikkeld met een hoek van 56 graden. Hierdoor vangt de Spin Cell zonlicht vanuit meer verschillende hoeken dan een plat zonnepaneel. Dit maakt aparte systemen die zonnepanelen meedraaien met de zon onnodig. Bovendien wordt met dit innovatieve systeem ook rekening gehouden met de stand van de zon die gedurende het jaar verandert.

v3solar.com
Testing will shortly be conducted with the Spin Cell using the same 1x sun PV at 40X, 50X and 75X sun concentration. It is the Company’s expectation that greater than 50X will be achieved before temperature significantly impacts performance. Further tests will be conducted with more efficient PVs, adding to the tool kit of options and expertise the Company will have at its disposal

Doe maar 6 op mijn platte dak...... of een boompje....

[afbeelding]

en hier nog een filmpje
jep das mooi spul.
(neem wel een korrel zout bij de marketing(verpakt in grote zakken))

der is wat weerstand hier over het spul.
en dat is ook zo. is gewoon niet interessant in Nederland.
ook nog een bij komend probleem is: bewegende onderdelen slijten!

maar als je veel dichter bij de evenaar zit word het wel een ander verhaal.
veel meer warmte problemen en de zon staat vaak zo recht op de aarde dat je normale panelen eigenlijk bijna plat moet gaan leggen.
maar dan zit je eerder richting Afrika te denken.
in dat soort landen zie ik er wel iets in.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barrycade schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:54:
Laten we wel wezen: PV is nog steeds een relatief dure hobby dus de mensen die daarvoor kiezen hebben het geld ervoor (over).

Ik lees hier vaak (even een willekeurige greep) PV als compensatie hoog gebruik door Koi-karper vijvers, ICT hobbies of grote families en andere dure niet milieuvriendelijke uitgaven (let wel generieke samenvatting en de <1000 kWh/jr die-hards hierin niet opgenomen)

Dat er subsidie iswas op zonnepanelen was in mijn ogen een verkeerde vorm van stimuleren. Het geld kwam bij partijen die dat geld niet direct nodig hadden om tot aanschaf van PV over te gaan.

Die miljoenen hadden in mijn ogen beter naar (even een willekeurig voorbeeld) isolatie verbetering van sociale huurwoningen kunnen gaan. Ik heb een tijdje in zo'n woning gewoond en stookte letterlijk voor de mussen. Dan was er geld bij partijen terecht gekomen (indirect via een lagere stookkosten) die het beter kon gebruiken en was ook nog het milieu gespaard.
Ook niet mee eens want de subsidie was bij het duwtje nu te gaan kopen. Ik heb een koopwoning, kinderen en ook ik moet op mijn centen letten en dan is € 450,- veel geld. Voor isolatie van huurwoningen is geld genoeg als coöperaties hun miljoenen eens normaal besteden ipv in allerlei beleggingsprojecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jantje.vlaam schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 22:32:
wanneer komt i?
was wel nieuwsgierig naar die panelen.
(pas op he, met die bomen. ze zijn best mooi.
je doet ook nog iets in de politiek laten we er geen schandaal van maken >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
ProudElm schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:08:
niet weer die discussie...
Kan ik ook doodslaan met: "Als iedereen zo denkt en niemand kinderen neemt, wie poets jou kont dan straks?"
Een maatschappij ben je met z'n allen! Niet alleen in je uppie.. Veel succes maar ik denk dat je het niet lang volhoudt...

Dus...... PV maar weer..:)
Hey hey ik was eerst met doodslaan. ;-)
Precies het punt wat ik wilde maken.
Part of life dat belasting, accijns, zorgpremie, etc. Op plaatsen komt waar niet iedereen het graag ziet.
Heb je amper invloed op.

Idd PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
Sorry..:) Typen duurde wat langer.

Tja PV... Lastig.. Wil graag, ook voor het 'groene' maar ook voor het geld. Alleen juist dat is nu niet voldoende aanwezig. En dan hoor je her en der dat je bij je gemeente 2%-rente leningen kan krijgen.. Om jaloers op te worden bijna..:(
Ligging huis is wel redelijk optimaal, oost-west dak. Dus beide kanten gebruiken.. Misschien na mei-2013..:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 11:31:
[...]

Helemaal waar, de extra aanvulling die ik er nog aan toe wil voegen is, ik heb het ook als aanvulling
op mijn pensioen ( kan het net op de vingers van beide handen gaan aftellen ;) ) zodat als ik op Drees
mag, ook nog (duur) gezond mag eten en geen fastfood ziekten hoef op telopen, wat ook weer hogere
ziekte onkosten zal geven enz enz.

Oeps, lees ik net in het deelakkoord dat ik waarschijnlijk één vinger te kort kom om te beginnen
met aftellen ( versnelde uitvoer AOW 67 jaar dus ook voor 66 jaar ) 8)7 8)7 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:18
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 12:08:
[...]

Ook niet mee eens want de subsidie was bij het duwtje nu te gaan kopen. Ik heb een koopwoning, kinderen en ook ik moet op mijn centen letten en dan is € 450,- veel geld. Voor isolatie van huurwoningen is geld genoeg als coöperaties hun miljoenen eens normaal besteden ipv in allerlei beleggingsprojecten.
ja tuurlijk
de uitkeringtrekker hier op de hoek koopt ook PV zodra de gemeente het geld weer heeft overgemaakt. want dat levert iets op ( milieu, duurzaam, tvt...)
(even tussendoor : die uitkering hebben we ook met zijn allen voor betaald, en die kun je ook als subsidie zien, maar dan voor mensen zonder baan)

Ooh nee. die laat wee reen grotere plasma bezorgen, besteld bij de wehkamp onder valse naam en op afbetaling.

het is echt niet dat je de subsidie niet nodig hebt dat je nadenkt over PV ( en dan toch subsidie aanvraagt) voor wie is subsidie anders bedoeld? toch gewoon voor mensen die pv kopen? niet voor arme mensen die geen geld hebben om pv te kopen, want zeg nou zelf. er zijn "investeringen" die beter renderen als je geen geld hebt...

dus als je geld hebt EN je wilt iets met PV doen (motieven doen inet terzake) heb je recht op subsidie. die mensen kunnen er niets aan doen dat de nederlandse staat dit de manier vindt om duurzame energie te stimuleren) en uiteindelijk komt elke euro subsidie terecht waar die bedoeld is.

Ik zie het probleem er niet mee. wat dat betreft komt het dicht in de buurt van afgunst.

los van PV, waarom mag iemand met geld een ferari rijden terwijl jezelf maar net elke zoveel jaar weer een 2ehandjes kunt kopen omdat je met de auto naar je werk moet? wat is het verschil dan tussen iemand met of zonder geld ( voor PV) alleen als je helemaal tegen PV bent kun je zeggen dat het veel te gemakkelijk wordt door subsidie, om PV te kopen, terwijl dat qua duurzaamheid niets bijdraagt, en dus eigenlijk alleen schadelijk is.

Als de rijke de PV niet koopt, wordt het duurder, en wie moet het dan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan aan mij liggen maar kan geen touw vastknopen aan dit verhaal Engelbertus. En wat heeft het met mijn quote te maken?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2012 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

PClop schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 13:07:
[...]

Helemaal waar, de extra aanvulling die ik er nog aan toe wil voegen is, ik heb het ook als aanvulling
op mijn pensioen ( kan het net op de vingers van beide handen gaan aftellen ;) ) zodat als ik op Drees
mag, ook nog (duur) gezond mag eten en geen fastfood ziekten hoef op telopen, wat ook weer hogere
ziekte onkosten zal geven enz enz.

Oeps, lees ik net in het deelakkoord dat ik waarschijnlijk één vinger te kort kom om te beginnen
met aftellen ( versnelde uitvoer AOW 67 jaar dus ook voor 66 jaar ) 8)7 8)7 8)7 |:(
Nou, zelfs met 67 haal ik het nog nèt met 2 handen >:) .

De PV ligt er zonder subsidie en ook nog al bijna 2 jaar, dus duurder dan op dit moment.
Voor mij is/was het milieu reden nummer 1 en het verlagen van de vaste kosten nummer 2.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:05:
Kan aan mij liggen maar kan geen touw vastknopen aan dit verhaal Engelbertus. En wat heeft het met mijn quote te maken?
Idem.

@Engelbertus:
Maar ik ben niet rijk en heb toch PV aangeschaft. Misschien kan ik wel goed rekenen en heb een beetje zicht op de "Nederlandse politiek"....

Eigenlijk heben we hier een aantal vakanties omgezet in zonne-energie :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Schinnen-groen schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:16:
[...]

Idem.

@Engelbertus:
Maar ik ben niet rijk en heb toch PV aangeschaft. Misschien kan ik wel goed rekenen en heb een beetje zicht op de "Nederlandse politiek"....

Eigenlijk heben we hier een aantal vakanties omgezet in zonne-energie :+
Wij ook inderdaad. Dan maar een paar jaar niet op vakantie. Lekker voor de ferraris zitten genieten dat hij de "verkeerde kant" op loopt. Behalve vandaag dan. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
als ik dat al zelf zou willen, krijg ik dat thuis never nooit verkocht. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Momenteel is ons volgende spaardoel: een elektrische auto. Alleen nog veel te duur en qua werk (nu a.u.b. geen discussies over openbaar vervoer, want dan kom je gewoon niet overal in Nederland óf je wilt een werkdag van 12 uur) is eigen vervoer helaas nog steeds nodig. Voor ruim 60-70% lukt het meestal met openbaar vervoer, maar dat is geen 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Ik heb ook meegedaaan met de subsidieregeling. De beslissingen om PV te nemen was al eerder genomen, tijdens het daadwerkelijk knopen doorhakken proces kwam de regeling. Van het bedrag heb ik een paar extra panelen toegevoegd. De subsidie heeft veel mensen doen besluiten om PV te nemen. De reden is niet echt relevant, het resultaat wel.

Er staat me ook iets bij dat sommige PV hebben genomen als hobby. Lekker bezig met meten enzo.... :P

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

drielp schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:57:
Ik heb ook meegedaaan met de subsidieregeling. De beslissingen om PV te nemen was al eerder genomen, tijdens het daadwerkelijk knopen doorhakken proces kwam de regeling. Van het bedrag heb ik een paar extra panelen toegevoegd. De subsidie heeft veel mensen doen besluiten om PV te nemen. De reden is niet echt relevant, het resultaat wel.

Er staat me ook iets bij dat sommige PV hebben genomen als hobby. Lekker bezig met meten enzo.... :P
Nou, je hoeft je niet te excuseren omdat je een subsidie binnen hebt gesleept :*)

Natuurlijk zijn er ook aanschaffers die het gewoon voor de fun doen. Zoals er ook mensen zijn die kinderen aanschaffen omdat de familie dat wel nodig vindt :X

Geen lullige opmerking trouwens, die opmerking heb ik toch geregeld van ouders uit eerste hand mogen beluisteren.

Eigenlijk zijn in Nederland de zaken heel simpel geregeld:

- subsidie als het niet teveel kost
- geen subsidie als het "te gek wordt"
- belasting erover gaan heffen als het " belasting technisch interessant wordt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@joop
Steenkoolcentrales worden ook zwaar gesubsidieerd. De centrale in Buggenum kreeg 10 miljoen, de kolencentrale op de maasvlakte kreeg 2 miljard subsidie. En je wil ook niet weten hoeveel subsidie de kolencentrales krijgen voor het meestoken van biomassa.
Daarnaast worden in Duitsland hele dorpen ontruimd voor de winning van bruinkool, wat leidt tot een flinke daling van de grondwaterstand in Nederland.
We hadden in 2003 en 2006 een energietekort doordat de rivieren te veel opwarmden en de vissen doodgingen.
Mogen PV bezitters dan ook een beetje korting krijgen op de door hun vooruitbetaalde BTW ? Als PV bezitter betaal je nu al BTW over stroom die je pas in 2020 produceert. Dus netto verdient de overheid nog steeds aan PV. En bovendien profiteer jij mee van een beetje schonere lucht. Roest je auto minder als er minder zure regen naar beneden valt, hoef je minder vaak het kolenroet van je ramen te wassen, enz.
En kunnen jouw kinderen en kleinkinderen ook nog betaalbaar energie gebruiken.
Ik heb nu sinds 2 maanden een PV + zonneboiler installatie (LES-subsidie) en ik ben helemaal om.
Een duurzame samenleving kan en is micro- en macro-economisch rendabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online

Ja, en je bent ook gedwongen aan de subsidie regeling mee te doen ...toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
En jij schreeuwen....NEE IK WIL DE SUBSIDIE NIET ....PLEASE NEEE.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:57
Zou deze discussie svp voortgezet kunnen worden in de kroeg?

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
JoopC schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 16:17:
Ja, en je bent ook gedwongen aan de subsidie regeling mee te doen ...toch...
[...]
Volgens mij kan jij het gewoon niet hebben dat je de subsidieronde van dit jaar hebt gemist. Je hebt immers je panelen enkele maanden voor de ingang van de regeling aangeschaft en twijfelde er sterk aan of de toenmalige regering wel met een regeling zou komen. Lees er je eerdere posts in dit topic maar eens op na.

[ Voor 7% gewijzigd door BamSlam_ op 03-10-2012 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jep een leuke hobby die ook nog eens wat oplevert.
ik kijk nu met tevredenheid naar mijn jaarafrekening. :*)

en een nieuw effect ontdekt: een lage jaarafrekening is een hoge waf. :*)
er word gerekend voor een uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JoopC schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 16:18:
Hoe oud ben jij? Je lijkt wel een kleuter. En ja, wij zijn heeeeeel blij met de subsidie. Einde zinloze discussie aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Zonnigtype
Die nieuwe avatar van je lijkt wel een batterij kanonnen die in stelling zijn gebracht :o
Verklaar je nader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Blik1984 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:57:
Ik heb ook een offerte van 123-zonneenergie binnen gehad. Best een aardig aanbod van 5100 euro voor 3000wp incl. installatie (na subsidie). Totdat ik de kleine letters zag, installatie op een leien dak zat een een meerprijs aan vast van 180 euro(!!!) per paneel. Oftewel 2160 euro extra kosten...

Wij hebben ook welleens leien daken gedaan maar daar gaat 2 x zoveel werk in zitten. Je kunt er niet overheen lopen en zult praktisch alle leien eraf moeten halen, leihaken in dak schroeven en alles weer terug hangen. 180 euro per paneel extra is wel erg duur, misschien om klanten met leien daken af te schrikken of om zich flink in te dekken mocht het niet vlekkeloos verlopen, want dat is niet even standaard werk en er kan veel mis gaan als er niet secuur gewerkt wordt.

We krijgen ook welleens klanten die door grote groepsaankopen(zoals VEH) afgewezen worden omdat er teveel ramen/obstakels aanwezig zijn en er dan teveel gepuzzeld moet worden met portrait/landscape montage. Het lijkt wel of ze alleen de makkelijke daken willen.

[ Voor 12% gewijzigd door SolarKing op 03-10-2012 18:18 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral_R2D2
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:51
databeestje schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 21:18:
(...)
Dus boven dakkapel 3x200Wp op een Steca 500, naast 3x150Wp op een Steca 500, onder 3 keer 200Wp op een Steca 500. Alle 3 naast elkaar, jij lekker veel opbrengst.
(...)
ik denk dat dat, gezien de beperkingen, idd de beste oplossing is
echter, ik weet nog niet zeker hoeveel schaduw de dakkapel zal werpen (en op welke tijden) op de onderste rij (onder dakkapel);
het weekend maar eens kijken (als de zon uberhaupt gaat schijnen)

bedankt voor het meedenken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 17:34:
@Zonnigtype
Die nieuwe avatar van je lijkt wel een batterij kanonnen die in stelling zijn gebracht :o
Verklaar je nader.
Dat zijn deze "kanonnen"... (bij Gut Erlasee, noordelijk Bayern).

Per tracker tegen de 8 kWp, maar er waren ook experimentele trackers met joekels van panelen met Sunpower cellen, 726 Wp per stuk, 12 modules, dus 8,7 kWp per (experimentele) tracker...

Komt uit fotoreportage fietstocht München-Roermond in 2011.

Solon is nu onderdeel van Microsol uit de gas- en olie rijke Verenigde Arabische Emiraten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Admiral_R2D2 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 18:12:
[...]

ik denk dat dat, gezien de beperkingen, idd de beste oplossing is
echter, ik weet nog niet zeker hoeveel schaduw de dakkapel zal werpen (en op welke tijden) op de onderste rij (onder dakkapel);
het weekend maar eens kijken (als de zon uberhaupt gaat schijnen)

bedankt voor het meedenken :-)
Ik zie dat de JYM 140Wp 122 bij 80 is en 17 Volt, dan zullen 3 daarvan op een Soladin 600 moeten ipv een Steca 300 in verband met de hogere stroom (8A). Lastig maar het is niet anders.

Niet gechecked of je 3 meter 70 naar boven heb, paneel is wel weer net zo breed als gebruikelijkere 200Wp categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

8)

[ Voor 99% gewijzigd door SolarKing op 04-10-2012 10:25 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Wow, duidelijk iemand die maximaal productie op het dak moest.

Hoe lang doe je er nou over voordat je puzzel-fuu sterk genoeg is om een indeling als deze te "zien"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:10:
[...]

Nou, zelfs met 67 haal ik het nog nèt met 2 handen >:) .

De PV ligt er zonder subsidie en ook nog al bijna 2 jaar, dus duurder dan op dit moment.
Voor mij is/was het milieu reden nummer 1 en het verlagen van de vaste kosten nummer 2.
Juich maar niet te vroeg, iedereen met hun dak vol met PV moeten door tot hun zeventigste
daar die dan al jaren meer geld uit kunnen geven voor het eten van onbespoten spruiten
( en heerlijk smakende groene slakken ( scheelt weer een plof kip big rund enz ) _O-

( bij mij ligt het ruim 2 jaar, als ik het dit jaar had geko.................. laat maar, happy?, YESSS )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

databeestje schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 18:42:
Wow, duidelijk iemand die maximaal productie op het dak moest.

Hoe lang doe je er nou over voordat je puzzel-fuu sterk genoeg is om een indeling als deze te "zien"?
Het kost wel veel tijd om alles op te meten en te bekijken welke panelen en hoe in te passen om zoveel mogelijk opbrengst te krijgen. Dit dak was op de achterkant van de woning en niet in het zicht dus portrait/landscape door elkaar was geen probleem. (vroeger veel Tetris gespeeld..haha)

[ Voor 3% gewijzigd door SolarKing op 03-10-2012 18:58 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 18:25:
Dat zijn deze "kanonnen"... (bij Gut Erlasee, noordelijk Bayern).
Ah gelukkig maar :)
Mooi spul voor als je op een boerderij woont en nog een weilandje over hebt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 14:28
SolarKing schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 18:53:
[...]

Het kost wel veel tijd om alles op te meten en te bekijken welke panelen en hoe in te passen om zoveel mogelijk opbrengst te krijgen. Dit dak was op de achterkant van de woning en niet in het zicht dus portrait/landscape door elkaar was geen probleem. (vroeger veel Tetris gespeeld..haha)
Nou, een voorbeeld van een situatie waar de overheid heeft nagelaten tijdig regulerend op te treden. Dit vind ik echt geen gezicht, sorry.

Hoeveel extra kun je bovendien nou helemaal plaatsen door deze tetris-toestand? Met een andere maat panelen kun je vaak al een heel eind komen qua maximalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmmm heb nog al wat los gemaakt met mijn opmerking over subsidie. ik hoop dat die "discussie" nu weer klaar is en dat we weer ontopic zelf kunnen gaan

heb vandaag ter voorbereiding de laatste meters van de kabel ingegraven jawel in de stromende regen maar las ik straks die ferraris als een ferrari de verkeerde kant op zie spinnen vind ik het dubbel en dwars waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 14:05:
Als je de "nacht" van schmeltser http://www.parlement.com/9291000/modulesf/g1ibk1hl
en de nacht van H Wiegel http://mens-en-samenlevin...-de-nacht-van-wiegel.html
hebt begrepen en beleeft, madgvd, piep je wel anders, ik begrijp hem wel > Engelbertus d:)b

Is nu zwaar OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Terpen Tijn schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 19:34:
[...]

Nou, een voorbeeld van een situatie waar de overheid heeft nagelaten tijdig regulerend op te treden. Dit vind ik echt geen gezicht, sorry.

Hoeveel extra kun je bovendien nou helemaal plaatsen door deze tetris-toestand? Met een andere maat panelen kun je vaak al een heel eind komen qua maximalisatie.
+1... niet echt het visitekaartje voor de buurt om duurzame energie te promoten door zo druk 'patroon' te plaatsen op het dak :/

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Blik1984 schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 09:57:

Ja. Enorm veel werk, veel risico, hoop gedoe, weinig ervaring mee (relatief). Als ik 'lei' zie staan is het installatieprijs x 3. Anders moet je er geld op toeleggen.

@Solarking.. de klant is koning, maar dit is uhm.. wel.. nouja.. hoe moet ik het zeggen.. enigszins.. druk.

[ Voor 14% gewijzigd door SunshineCompany op 03-10-2012 22:19 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissSunshine
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-07 22:21

MissSunshine

2915Wp

Ben hier al een tijdje aan het meelezen en inmiddels helemaal aangestoken door het PV-virus :)

Sta op het punt om een offerte te tekenen voor Canadian Solars van 265W met Enecsys micro-inverters van 480W (in verband met plat dak opstelling waarop een niet verwijderbaar rookgasafvoerpijpje van de combiketel staat en in de wintermaanden een slagschaduw van de schoorsteen van de buren).

Zag dat in het datasheet van Enecsys stond dat aanbevolen inputpower 500 Watt per duo-inverter is.
Is dit een goede combinatie of gaat dat problemen opleveren denken jullie?

11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

NielsTn schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 20:35:
[...]

+1... niet echt het visitekaartje voor de buurt om duurzame energie te promoten door zo druk 'patroon' te plaatsen op het dak :/
Klant wilde dit en die is koning. Als ik het niet plaats dan doet een ander het wel.
Verder is het niet te zien door de buurt. Huis ligt erg afgelegen dus niemand hoeft zich eraan te storen.
(ikzelf zou er met plezier naar kijken maar ik kijk door een "roze"bril 8) )

We plaatsen nu tegenwoordig ook veel full black panelen voor diegene die de looks erg belangrijk vinden.
Is dat wel een mooie visitekaartje?
Zal binnenkort wel wat foto's van laten zien.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

MissSunshine schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 23:09:
Ben hier al een tijdje aan het meelezen en inmiddels helemaal aangestoken door het PV-virus :)

Sta op het punt om een offerte te tekenen voor Canadian Solars van 265W met Enecsys micro-inverters van 480W (in verband met plat dak opstelling waarop een niet verwijderbaar rookgasafvoerpijpje van de combiketel staat en in de wintermaanden een slagschaduw van de schoorsteen van de buren).

Zag dat in het datasheet van Enecsys stond dat aanbevolen inputpower 500 Watt per duo-inverter is.
Welkom!

Bij u geldt mogelijk niet een "WAF" (of juist wel), maar een "Male Acceptancy Factor"?

De techneuten op dit forum zullen uw vragen vast wel kunnen beantwoorden. Lijkt me fors scheve verhouding, ik weet niet wat de Enecsys met het teveel aan DC aanbod doet. Zal niet vaak voorkomen dat er > 530 Watt DC wordt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
migjes schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 16:53:
[...]

jep een leuke hobby die ook nog eens wat oplevert.
ik kijk nu met tevredenheid naar mijn jaarafrekening. :*)

en een nieuw effect ontdekt: een lage jaarafrekening is een hoge waf. :*)
er word gerekend voor een uitbreiding.
Als het een beetje "tegenzit" ga ik in de min. Weerhoud me overigens niet om toch te kijken naar nog meer paneeltjes. Er is nog plek voor 7 stuks van 80 X 160 cm. WAF is overigens prima in orde, zolang de stoppen niet doorslaan kan ik mijn gang gaan. >:)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Dit zou best eens kunnen werken:P maar even in de gaten houden komende tijd!

http://v3solar.com/technology/video/

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Iemand hier die mij kan helpen een ballastberekening te maken voor panelen op open frame op een plat dak?

De panelen staan al een half jaar, zonder problemen. Maar wegens omstandigheden wil ik graag een dubbelcheck. Ik heb al eerder gezocht en wel wat basisinfo gevonden, maar kwam er zelf niet uit om een volledige berekening te maken voor een specifieke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

SolarKing schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 18:37:
Hierbij een foto van een dak die een grote inkoopaktie bedrijf niet wilde. Daardoor hebben wij de opdracht gekregen dus ik klaag niet. paar maanden geleden aangelegd. 15 x 260Wp HJ Solar in 3 stringen op een Solivia 3.3 omvormer.
[afbeelding]
Dit dak is echt een ongelooflijk slechte reclame voor PV. Dit zou een reden kunnen dat beleidsmakers gaan invoeren dat je een vergunning nodig moet hebben om PV te plaatsen.

Ik zou bijna zeggen terecht als ik dit zie.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:17

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 20:35:
[...]

+10 Dit soort installaties wordt er door de Welstand bijgehaald als voorbeeld dat deregulering niet werkt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hmm, misschien moet ik om die reden mijn dak ook maar weer eens op. Ik heb een redelijk tetris dak.

Oost is 10 panelen landscape, 7 portrait. ( wel allemaal zelfde maat )

West is 5 Isofotons en 2 Photowatts. Misschien moet ik die allemaal ook vervangen door dezelfde maat panelen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Tjonge, wat een negatieve reacties allemaal weer. Ik heb wel lelijkere opstellingen gezien, Duitsland staat er vol mee. Zoals ik al zei is dit huis afgelegen en is het verder niet te zien. Er heeft niemand last van.
Omdat sommige hier het niet kunnen aanzien hoe iemand hier 3900Wp heeft neergelegd in een Tetris vorm zal ik de foto maar weer verwijderen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-09 12:32

jeka

Support your local club.

Ik vind het ook niet mooi. Maar niemand heeft blauwe panelen op zijn dak omdat ze mooi zijn. Als de opbrengst maar goed is. Ik vind de zwarte panelen niet de meerprijs waard. Paar honderd euro zonder extra wp.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Nu is de foto sowieso erg druk. Schoorstenen, drukke zonwering, tuinsetje op de uitbouw, gedeeltelijk geverfde gevel.

Ik ben blij dat het mijn buren niet zijn.

Waarom niet gekozen om de 5 bovenste rijen op het lager gelegen dak te plaatsen zodat de andere 10 netjes uitgelijnd op het andere dak konden?

Klant is koning, maar ook koningen hebben adviseurs nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
SolarKing schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 10:24:
Tjonge, wat een negatieve reacties allemaal weer. Ik heb wel lelijkere opstellingen gezien, Duitsland staat er vol mee. Zoals ik al zei is dit huis afgelegen en is het verder niet te zien. Er heeft niemand last van.
Omdat sommige hier het niet kunnen aanzien hoe iemand hier 3900Wp heeft neergelegd in een Tetris vorm zal ik de foto maar weer verwijderen.
Kan wel zijn dat het vanaf de weg niet te zien is maar bij verkoop van het huis heeft de verkoper een en ander uit te leggen lijkt me. Er hadden 12 panelen netjes geplaatst kunnen worden.

Als installateur heb je nu een en ander uit te leggen en kan je reputatie schaden lijkt me.
Want, zou je je bedrijfs bordje erbij zetten, zo van geinstalleerd door SolarKing BV, het vertrouwde adres voor alle ..........?. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
jeka schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 10:27:
Ik vind het ook niet mooi. Maar niemand heeft blauwe panelen op zijn dak omdat ze mooi zijn. Als de opbrengst maar goed is. Ik vind de zwarte panelen niet de meerprijs waard. Paar honderd euro zonder extra wp.
Ik vind zelfs dat netjes geplaatste panelen goed zichtbaar mogen zijn. Geeft een leuke "Technische" uitstraling, ik ben er trots op! Ik heb bewust voor panelen met een "witte" rand gekozen.
Voor mij geen zwarte panelen, door extra warmte opname is hun rendement zelfs lager!

Maar ik vind dat pijpen en dakramen moeten wijken voor het netjes en optimaal aanleggen van een PV installatie. Die panelen liggen er wel voor 30 jaar of meer, daar mag je best wat moeite voordoen.
Ik zie ook mensen een mooie boom in hun tuin omzagen omdat hij een beetje in de weg stond, waarom dan geen oplossing gezocht voor een pijp of dakraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
WoudseHoeve schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:05:
[...]

Ik vind zelfs dat netjes geplaatste panelen goed zichtbaar mogen zijn. Geeft een leuke "Technische" uitstraling, ik ben er trots op! Ik heb bewust voor panelen met een "witte" rand gekozen.
Voor mij geen zwarte panelen, door extra warmte opname is hun rendement zelfs lager!

Maar ik vind dat pijpen en dakramen moeten wijken voor het netjes en optimaal aanleggen van een PV installatie. Die panelen liggen er wel voor 30 jaar of meer, daar mag je best wat moeite voordoen.
Ik zie ook mensen een mooie boom in hun tuin omzagen omdat hij een beetje in de weg stond, waarom dan geen oplossing gezocht voor een pijp of dakraam.
Een dakraam moet wijken voor pv? Dat vind ik nogal ver gaan. Vaak is een dakraam de enige vorm van natuurlijk licht wat binnen komt op zo'n zolderkamer. Die schoorsteenpijpen moet wel een andere oplossing voor te vinden zijn denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Barrycade schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 10:35:
..Klant is koning, maar ook koningen hebben adviseurs nodig.
exactly. Maar goed... kennelijk is de druk hoog om omzet te maken, en gaan normen/waarden overboord.
het credo 'als ik het niet doe doet een ander het wel'? Dus als een ander springt van de brug duiken we er maar achter aan?
Niets zo mooi als een strak dak PV samen met passend advies.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Blik1984 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:09:
[...]
Een dakraam moet wijken voor pv? Dat vind ik nogal ver gaan. Vaak is een dakraam de enige vorm van natuurlijk licht wat binnen komt op zo'n zolderkamer. Die schoorsteenpijpen moet wel een andere oplossing voor te vinden zijn denk ik
Natuurlijk licht is natuurlijk belangrijk, maar dat ligt ook aan de functie van de zolder, als het alleen opslag is dan maakt het niet veel uit. Maar als het ook een slaapkamer is dan kan je kijken of het dakraam niet aan de andere kant kan, meer noord gericht? (even aangenomen dat je geen panelen op noord aan het leggen bent). Of mogelijk verplaatsen, iedere situatie is anders natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
WoudseHoeve schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:23:
[...]

Natuurlijk licht is natuurlijk belangrijk, maar dat ligt ook aan de functie van de zolder, als het alleen opslag is dan maakt het niet veel uit. Maar als het ook een slaapkamer is dan kan je kijken of het dakraam niet aan de andere kant kan, meer noord gericht? (even aangenomen dat je geen panelen op noord aan het leggen bent). Of mogelijk verplaatsen, iedere situatie is anders natuurlijk.
Een dakraam verplaats je niet zomaar, dat is een flinke investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Blik1984 schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:30:
[...]

Een dakraam verplaats je niet zomaar, dat is een flinke investering.
Dit is onze oplossing. 8)

2008
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnzon.info/images/stories/fgallery/2011122913495165.jpg
2009
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnzon.info/images/stories/fgallery/2011122913504662.jpg
2012
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnzon.info/images/stories/fgallery/2012061818022270.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnzon.info/images/stories/fgallery/2012061818033424.jpg
En de panelen en doorvoeren die eerst aan de voorzijde zaten nu op de achterzijde.
Voordeel van dit alles.... de zolder word toch minder warm in de zomer.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnzon.info/images/stories/fgallery/2012061818034492.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnzon.info/images/stories/fgallery/2012061818034523.JPG

[ Voor 0% gewijzigd door Mike70 op 04-10-2012 11:41 . Reden: Vet! ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Heb je bij die laatste foto's geen last van de schoorstenen?

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MissSunshine schreef op woensdag 03 oktober 2012 @ 23:09:

welkom.

ik ga er van uit dat er 2 canadians op 1 duo-inverter komen?
en neem ik aan dat je 265Wp bedoelt in plaats van W?
ik kan zo snel geen 265Wp canadian panelen vinden. nu zijn er wel nieuwe panelen van dat merk misschien daar wel 265Wp panelen tussen zitten?

maar buiten die vraag tekens en een precieze berekening.
denk ik wel dat het geen probleem zou moeten opleveren.
het is maar een lichte onder dimensionering van de omvormer en dat is alleen maar positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
SolarKing schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 10:24:
laat ze maar piepen.
als ze zelf voor het zelfde probleem staan zouden ze het waarschijnlijk ook zo doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

looyenss schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:45:
Heb je bij die laatste foto's geen last van de schoorstenen?
Op dit moment wel van de HR schoorsteen
Je moet toch concessies doen.
Heb lang gezocht naar een kleinere schoorsteen maar helaas niet gevonden.
De MV is al een stuk kleiner.
Daar staat tegenover dat de rioolontluchting wel extreem klein is.

Ik denk dat ik de panelen of op een Tigo systeem aansluit of op 3 individuele omvormers aan ga sluiten.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:51
Even een vraagje.

Ik ben nu voor mijn eindwerk/scriptie op school bezig met een idee uit te werken waarin de school gebouwen vol komen te liggen met pv. Nu heb ik wel een leuk programma om het dak mee te tekenen maar niet om de panelen erop te plaatsen, zodat het een toonbaar plaatje is. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
drielp schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 05:46:
[...]

Als het een beetje "tegenzit" ga ik in de min. Weerhoud me overigens niet om toch te kijken naar nog meer paneeltjes. Er is nog plek voor 7 stuks van 80 X 160 cm. WAF is overigens prima in orde, zolang de stoppen niet doorslaan kan ik mijn gang gaan. >:)
ik heb nog maar een klein gaatje over voor 1200Wp dan is de elektra rekening op. :-(

na uitbreiding heb ik nog maar 19A over op de hoofdstop. :-(
heb ook nog een leuke mogelijkheid in de tuin. >:)
misschien maar eens elektrische vloer verwarming in de toilet aan leggen :F

maar wel leuk, krijg net bericht van leverancier dat mijn voorschot 0 euro is. >:)
dat kleine beetje wat ik nog moet betalen kan ik makkelijk in 1x doen.
dat bespaart mij weer een 12 x 1,5 euro, tvt dat eens. :*)
en als de rekening niet klopt betaal ik gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:41
Ik overweeg serieus te beginnen aan 'n PV-project. Een vraag waar ik tijdens m'n zoektocht nog geen goed antwoord krijg, is de invloed van schaduw door het dak van de buren.

'ff een plaatje van m'n woning:
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimage.org/c46wha9p5/woning.png

D.m.v. de gele balk heb ik aangegeven waar ik de panelen wil plaatsen. De orientatie is redelijk richting het zuiden (ongeveer 10° naar 't oosten). Het dak is 8m breedt en de afstand van bovenkant bovenste dakpan tot onderkant onderste dakpan is ongeveer 3m.
Let op: het is een plaatje via googlemaps en is dus opgenomen vanaf straatniveau. Dit vertekent het beeld.

Wat ik me afvraag is de invloed van het dak van de buren is. Panelen die onderaan op het dak liggen, zullen al snel last hebben van de schaduw van het dak van de buren, waardoor het de vraag is of het zinvol is het hele dak vol te leggen met panelen.
Wat is jullie idee/ervaring/advies?

[ Voor 6% gewijzigd door Cranberry op 04-10-2012 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-09 15:31
larsg schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:09:
Even een vraagje.

Ik ben nu voor mijn eindwerk/scriptie op school bezig met een idee uit te werken waarin de school gebouwen vol komen te liggen met pv. Nu heb ik wel een leuk programma om het dak mee te tekenen maar niet om de panelen erop te plaatsen, zodat het een toonbaar plaatje is. Iemand suggesties?
Google Sketchup http://sketchup.google.com/intl/nl/

[ Voor 3% gewijzigd door Petje72 op 04-10-2012 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@larsg, cranberry (mmm lekker)
je kunt kijken met google skechup.
dan zie je in iedergeval of er en waar de schaduw problemen zitten.
op de website van jeroenh staat een uitleg.
(en tegenwoordig is er ook een template voor panelen, google zoeken)

Pagina: 1 ... 164 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.