Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 165 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.763 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:36

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
larsg schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:09:
Even een vraagje.

Ik ben nu voor mijn eindwerk/scriptie op school bezig met een idee uit te werken waarin de school gebouwen vol komen te liggen met pv. Nu heb ik wel een leuk programma om het dak mee te tekenen maar niet om de panelen erop te plaatsen, zodat het een toonbaar plaatje is. Iemand suggesties?
Zoek maar eens naar Sketchup in dit forum......

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/proef2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/proef3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/642319/Dak%20thuis.jpg

en dan kun je ook nog de schaduw in de verschillende jaargetijden laten zien......

http://www.youtube.com/wa...er_embedded&v=L1X3sM6gHW0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
Cranberry schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:22:
Ik overweeg serieus te beginnen aan 'n PV-project. Een vraag waar ik tijdens m'n zoektocht nog geen goed antwoord krijg, is de invloed van schaduw door het dak van de buren.

'ff een plaatje van m'n woning:
[afbeelding]

D.m.v. de gele balk heb ik aangegeven waar ik de panelen wil plaatsen. De orientatie is redelijk richting het zuiden (ongeveer 10° naar 't oosten). Het dak is 8m breedt en de afstand van bovenkant bovenste dakpan tot onderkant onderste dakpan is ongeveer 3m.
Let op: het is een plaatje via googlemaps en is dus opgenomen vanaf straatniveau. Dit vertekent het beeld.

Wat ik me afvraag is de invloed van het dak van de buren is. Panelen die onderaan op het dak liggen, zullen al snel last hebben van de schaduw van het dak van de buren, waardoor het de vraag is of het zinvol is het hele dak vol te leggen met panelen.
Wat is jullie idee/ervaring/advies?
De schaduw op je totale opbrengst is redelijk beperkt, bij een lage zon wordt toch niet zo veel opgewekt.

Ik zou de panelen(1.5x0.8, ~200Wp ) in 2 lagen leggen 2x9 rechtop ? en dan iedere laag op een eigen omvormer of string met eigen mpp.

Mogelijk nog beter kan je de panelen liggend monteren 3 x 5 ? (komen de maten mogelijk ook beter uit) in iedere laag op een eigen omvormer / string met mpp. Dan kunnen de dioden in de panelen hun werk doen en heb je optimaal voordeel van de zon die er wel op valt.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

migjes schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:49:
[...]

laat ze maar piepen.
als ze zelf voor het zelfde probleem staan zouden ze het waarschijnlijk ook zo doen. ;)
Inderdaad. Het lijkt wel of de schoonheidscommisie hier op het forum is neergestreken. Iedereen met een afwijkend systeem durft straks zijn foto niet meer te laten zien.

Mensen die me kennen weten dat ik altijd prima advies geef. De klant zelf beslist of alles in mooie nette rijen wilt of een tetris figuur, niet ik. Natuurlijk geef ik advies met mooie nette rijen en eventueel met aangepaste maten panelen maar als de klant met een tekening komt en zegt zo wil ik het hebben, dan is het zijn wens en leveren we het zo. Het is niet tegen de regels. Het systeem werkt uitstekend en de klant is zeer tevreden.
Door zijn goede mond op mond reclame heb ik weer nieuwe klanten door gekregen. Daar heb ik geen reclamebordjes voor nodig. Tevreden klanten zijn de beste reclame. :*)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissSunshine
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-07 22:21

MissSunshine

2915Wp

migjes schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 11:47:
[...]

welkom.

ik ga er van uit dat er 2 canadians op 1 duo-inverter komen?
en neem ik aan dat je 265Wp bedoelt in plaats van W?
ik kan zo snel geen 265Wp canadian panelen vinden. nu zijn er wel nieuwe panelen van dat merk misschien daar wel 265Wp panelen tussen zitten?

maar buiten die vraag tekens en een precieze berekening.
denk ik wel dat het geen probleem zou moeten opleveren.
het is maar een lichte onder dimensionering van de omvormer en dat is alleen maar positief.
Inderdaad, 2 panelen per inverter en het betreft inderdaad 265Wp, om precies te zijn ELPS mono modules.
Had de vraag uiteraard ook al neergelegd bij mijn leverancier, hier wel bekend geloof ik (Guus) en die heeft mij helemaal gerust weten te stellen. Hij vertelde inderdaad hetzelfde als jij over het onderdimensioneren. ;)

Dus, bestelling is gedaan en binnenkort behoor ik ook tot de trotse bezitter van een PV-systeem :)

11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
SolarKing schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:44:
[...]

Inderdaad. Het lijkt wel of de schoonheidscommisie hier op het forum is neergestreken. Iedereen met een afwijkend systeem durft straks zijn foto niet meer te laten zien.
laten we iets leuks doen dan.

een klassieker maar wel leuk.
http://www.youtube.com/watch?v=U6tV11acSRk
de wolkjes beginnen hier nu lekker te breken, dus zeer toepasselijk. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 04-10-2012 12:51 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn op dit moment geen welstandrichtlijnen aangaande hoe panelen geplaast mogen worden
of je dan tetris legt of netjes een vlak van 3*3 ,
zoals in het tetrisvoobeeld werd gezegt huis ligt landelijk niemand die het ziet.

waar ze bij ons komen te liggen zie je ze niet vanaf de tuin of voorkant
alleen vanaf de 1e verdieping of de flat verderop
ohja misschien dat een bewoner uit de flat van 3 straten verder ze ook nog ziet .....

gewoon plaatsen zoals het het meeste opbrengt zolang het kan/mag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

migjes schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:49:
[...]

laten we iets leuks doen dan.

een klassieker maar wel leuk.
http://www.youtube.com/watch?v=U6tV11acSRk
de wolkjes beginnen hier nu lekker te breken, dus zeer toepasselijk. 8)
Misschien is "Our House" van CSN&Y ook wel een aardige..... >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
MissSunshine schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:49:
[...]

Inderdaad, 2 panelen per inverter en het betreft inderdaad 265Wp, om precies te zijn ELPS mono modules.
Had de vraag uiteraard ook al neergelegd bij mijn leverancier, hier wel bekend geloof ik (Guus) en die heeft mij helemaal gerust weten te stellen. Hij vertelde inderdaad hetzelfde als jij over het onderdimensioneren. ;)

Dus, bestelling is gedaan en binnenkort behoor ik ook tot de trotse bezitter van een PV-systeem :)
eoi oei, hot women with hot PV O+ O+ O+
fototje anders is het niet gebeurd. ;)

had je ook al nagedacht over het loggen van de installatie?
(dat doe je voor de lol en om snel te zien of er iets mis is.
ben niet bekend met die inverters)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Hoe was dat ook weer met "Hot Panels" op internet forums over koelen???? _O-

[ Voor 13% gewijzigd door WoudseHoeve op 04-10-2012 13:55 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we gaan weer OT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 13:57
Zo, Duitsland gooit er nog ff 150 megawatt-piek tegenaan, park met zonnepanelen in Neuhardenberg heeft 200 miljoen euro gekost en beslaat een oppervlakte van 340 hectare.

Niet van dat benauwde.... _/-\o_ _/-\o_

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:42
Ik overweeg serieus te beginnen aan 'n PV-project. Een vraag waar ik tijdens m'n zoektocht nog geen goed antwoord krijg, is de invloed van schaduw door het dak van de buren.....
Cranberry: Kijk even naar mijn schaduwplaatjes die ik hier heb gepost een aantal dagen terug. Dit is een vergelijkbare situatie maar wel een stijlere dakhoek (nog meer schaduweffect dus). Vlugge inschatting is dat je 1 rij panelen van 1,60 hoog kunt leggen zonder schaduw gedurende het hele jaar.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Ik Keessie schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 09:43:
Iemand hier die mij kan helpen een ballastberekening te maken voor panelen op open frame op een plat dak?
Ik heb (weer) de Flatfix calculator gevonden en zie nu ook weer wat het probleem is om het hiermee te berekenen: ik heb geen Flatfix. In het systeem wat ik heb liggen kan de ballast niet aan de rugzijde geplaatst worden, alleen in de 'bodem'. In de rugzijde fungeert de ballast ook gelijk als windblokkade om te zorgen dat de wind minder makkelijk onder de panelen komt, lijkt mij.

Heb ik dat goed en zo ja, maakt het een wezenlijk verschil? Het betreft hier overigens een 3x3 portrait opstelling onder 15 graden.

Wat extra tegeltjes erop kost erg weinig, maar er moet goed rekening gehouden worden met een maximaal gewicht op het dak. En alles wat overbodig is, is zonde natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik Keessie schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 15:53:
[...]
Ik heb (weer) de Flatfix calculator gevonden en zie nu ook weer wat het probleem is om het hiermee te berekenen: ik heb geen Flatfix. In het systeem wat ik heb liggen kan de ballast niet aan de rugzijde geplaatst worden, alleen in de 'bodem'. In de rugzijde fungeert de ballast ook gelijk als windblokkade om te zorgen dat de wind minder makkelijk onder de panelen komt, lijkt mij.

Heb ik dat goed en zo ja, maakt het een wezenlijk verschil? Het betreft hier overigens een 3x3 portrait opstelling onder 15 graden.

Wat extra tegeltjes erop kost erg weinig, maar er moet goed rekening gehouden worden met een maximaal gewicht op het dak. En alles wat overbodig is, is zonde natuurlijk.
Ik heb voor mijn panelen ook geen berekening gemaakt, maar gewoon gezond verstand gebruikt.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0nFAYgvuQ3wwgEVe1IMm8d2Y/medium.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ku3rOok5s073T4dFB7k0XyVI/medium.jpg
3 panelen 1,58 x 0,81 in portrait op 35° staan met een ballast van nog geen 50kg per paneel. De panelen staan met de 'open zijde' echter bijna tegen mijn huis aan, waardoor ze veel minder wind vangen. In de afgelopen 2,5 jaar nog geen problemen gehad.
Bij een lagere hoek, is minder ballast nodig maar waait het harder (aan de kust, minder schuil achter huizen) dan heb je (veel) meer ballast nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 04-10-2012 16:12 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
antimos schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 15:25:
Zo, Duitsland gooit er nog ff 150 megawatt-piek tegenaan, park met zonnepanelen in Neuhardenberg heeft 200 miljoen euro gekost en beslaat een oppervlakte van 340 hectare.

Niet van dat benauwde.... _/-\o_ _/-\o_
Ja, met een vliegtuig om het overzicht te hebben.....

Afbeeldingslocatie: http://bilder.t-online.de/b/60/03/13/80/id_60031380/tid_da/solaranlagen-soweit-das-auge-reicht-solarpark-auf-flugplatz-neuhardenberg-.jpg

Riesiger Solarpark in Brandenburg eröffnet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basket Kees
  • Niet online
Dank voor je meedenken Anton.

Ze staan in een bebouwde omgeving, maar wel vrij van directe obstakels/windvangers. Gouda is niet direct aan de kust, maar er ook niet al te ver vanaf. En de lokatie zelf kan, juist vanwege de bebouwing, een behoorlijk windgat zijn.

De installatie moet dus toch een stevig windje kunnen opvangen. Er ligt nu zo'n 35 kilo per paneel onder en dat lijkt mij voor een gevoel van zekerheid aan de krappe kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik overweeg serieus te beginnen aan 'n PV-project. Een vraag waar ik tijdens m'n zoektocht nog geen goed antwoord krijg, is de invloed van schaduw door het dak van de buren.

'ff een plaatje van m'n woning:
[afbeelding]

D.m.v. de gele balk heb ik aangegeven waar ik de panelen wil plaatsen. De orientatie is redelijk richting het zuiden (ongeveer 10° naar 't oosten). Het dak is 8m breedt en de afstand van bovenkant bovenste dakpan tot onderkant onderste dakpan is ongeveer 3m.
Let op: het is een plaatje via googlemaps en is dus opgenomen vanaf straatniveau. Dit vertekent het beeld.

Wat ik me afvraag is de invloed van het dak van de buren is. Panelen die onderaan op het dak liggen, zullen al snel last hebben van de schaduw van het dak van de buren, waardoor het de vraag is of het zinvol is het hele dak vol te leggen met panelen.
Wat is jullie idee/ervaring/advies?
Ah, een dwarskap, ik heb hier de identieke situatie. Je gaat wel last hebben van schaduw. Verwacht geen 800kWh/kWp maar eerder 650-700kWh/kWp voor vlakbij de nok en 550-650kWh/kWp voor de lager liggende delen.

Zie ook http://morpheus.flitspaal.nl/ voor gedetaileerde grafieken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissSunshine

MissSunshine

2915Wp

migjes schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 13:10:
[...]

eoi oei, hot women with hot PV O+ O+ O+
fototje anders is het niet gebeurd. ;)

had je ook al nagedacht over het loggen van de installatie?
(dat doe je voor de lol en om snel te zien of er iets mis is.
ben niet bekend met die inverters)
_/-\o_

Foto's gaan zeker komen als de panelen liggen.
Data loggen gaat ook gebeuren middels de Enecsys gateway.
Met een beetje mazzel wordt het hele spul eind volgende week geleverd en ligt het dus binnen twee weken op het dak *O*

11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36

ericplan

5180 Wp PV

Ik Keessie schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 15:53:
[...]

Ik heb bij mijn panelen, 100 x 150, portrait 125 kg (5 stuks 40 x 60) per paneel, binnenstad Amsterdam 10m boven maaiveld. De panelen steken ca 80 cm boven het dak uit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
Kan iemand mij vertellen of je voor het loggen middels een Enecsys gateway een abonnement moet afsluiten bij Enecsys of is dat gratis?? Kan er niets over vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:50
Ik wil graag mijn installatie uitbreiden. Ik heb nog plek om mijn dak en op mijn omvormer voor 4 panelen. Het moeten dan wel dezelfde panelen zijn als ik al heb, namelijk Suntech Power STP175S-24/Ac.
Ik heb een Sunny Boy 3800 omvormer waarop nu 20 van deze panelen zijn aangesloten.

Afbeeldingslocatie: http://www.sonnenertrag.eu/img/plant_base/original/2975_2902.jpg

Iemand een idee of deze panelen nog ergens te koop zijn. Mogen tweede hands zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:59

HeroS

SmartHome Nerd

@deejeebv >> wat voor een zonneboiler systeem heb je?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 16:08

Ravhin

no <root>...

Eindelijk is meneer installateur klaar en ben ik de trotse eigenaar van 16 Conergy panelen van 235 Wp. 10 op een schuin dak en 6 in een hoek van 10 graden op een plat dak. Fotootjes volgen snel :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
deejeebv schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 19:50:
Ik wil graag mijn installatie uitbreiden. Ik heb nog plek om mijn dak en op mijn omvormer voor 4 panelen. Het moeten dan wel dezelfde panelen zijn als ik al heb, namelijk Suntech Power STP175S-24/Ac.
Ik heb een Sunny Boy 3800 omvormer waarop nu 20 van deze panelen zijn aangesloten.

[afbeelding]

Iemand een idee of deze panelen nog ergens te koop zijn. Mogen tweede hands zijn.
vrees dat ze er niet meer nieuw verkrijgbaar zijn, met geluk misschien 2e hands....
misschien krijg je bij dezelfde afmetingen wellicht meer Wp per paneel.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
HeroS schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 20:47:
@deejeebv >> wat voor een zonneboiler systeem heb je?
De collector en de pomp komen van river solar. De rest van de installatie van marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

MissSunshine schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 12:49:
[...]

Wow. ELPS is back-contact metal-wrap-through Canadian Solar modules.

Jij krijgt dus eerder het gevolg van een Nederlands (ECN) concept op het dak (vermoedelijk uit China), dan de velen die met de vingers trommelen totdat SunWeb® back-contact panelen van Nederlandse bodem door het relict van Solland Solar op de markt worden gebracht.

Uiteraard zijn we zeer benieuwd naar mooie foto's van die panelen.

Voorproefje van Intersolar 2011:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Intersolar2011/DSCF4079.jpg

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissSunshine

MissSunshine

2915Wp

zonnigtype schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 22:02:
[...]
Wow. ELPS is back-contact metal-wrap-through Canadian Solar modules.
Yep, dat zijn ze inderdaad.
Hier is er nog meer info over te vinden voor de geïnteresseerden:
http://www.canadiansolar.com/front_content.php?idart=25 en dan bij Product datasheet de PDF ELPS CS6P-MM_en.pdf kiezen.

Foto's gaan zeker komen tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-09 14:44
Sprankje hoop dat de subidies in 2013 blijven .. Al is mij nog niet duidelijk wat de voorstellen inhouden..

Oppositie wil Herfstakkoord voor honderden miljoenen verbouwen

De Tweede Kamerfracties van CDA, D66, ChristenUnie en GroenLinks willen het akkoord dat VVD en PvdA deze week sloten over de begroting voor volgend jaar voor ongeveer 400 miljoen euro aanpassen. VVD en PvdA beloofden de voorstellen serieus te bekijken.

Verder willen ze de bezuiniging op de kinderopvang voor 90 miljoen euro terugdraaien, een nadrukkelijke wens van het CDA. Daarvoor moet wel de definitie van 'passende arbeid' in de WW worden aangescherpt (opbrengst 100 miljoen). Verder wordt er voor 83 miljoen besteed aan 'vergroenende' maatregelen.

[ Voor 3% gewijzigd door jschoorl2 op 04-10-2012 23:10 ]

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

grrr, de leverancier krijgt de montage delen niet voor het weekend in huis, heb ik veel moeite gedaan om de zelfgemaakte dakhaken voor het weekend klaar te krijgen at gaat lukken, heb ik dit weer.... bah
De planning was om de eerste 16 dit weekend te plaatsen, nu in duigen dus.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:55
Ach Rol-Co , er is toch niet zoveel zon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[afbeelding]

Je zou dezelfde maat panelen kunnen zoeken en dan toch op een aparte omvormer?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbrzon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07-2024

sbrzon

ook morgen komt de zon weer op

25 september extra panelen besteld. 26 september subsidie aangevraagd bij agentschap.nl. 2 oktober panelen opgehaald. 3 oktober panelen geplaatst. 4 oktober de brief van agentschap.nl met positieve toekenning subsidie. Toezegging: Binnen 2 weken het geld van de subsidie op de rekening. Het lijkt erop dat het proces bij agentschap.nl nu erg efficient loopt.

Nu alle panelen op dak van hetzelfde type. 3 kingsun 185 wp overgehouden en op mp gezet

5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09 13:41
Inmiddels al weer de nodige uurtjes doorgebracht op dit bijzonder leerzame forum :)

Enkele pagina's eerder heb ik al jullie advies gevraagd t.a.v. schaduw. 'k Heb nl. een huis met een dwarsgeplaatste kap, waardoor ik betwijfel of de rij panelen helemaal onderaan het dak zin heeft.
Om meerdere redenen, waaronder de onduidelijkheid m.b.t. de schaduw wil ik eerst 2 rijen van 5 panelen plaatsen (landscape; schuine dak is 8m breed en plm. 3,20 hoog). Ik denk aan panelen van 1,60mx0.8m van 200Wp.
Mijn vraag betreft de inverter. Mogelijk ga ik in een later stadium nog een aantal panelen toevoegen en ik vraag me af of het zinvol is daar nu in de aanschaf rekening mee te houden.
Nu zou ik met een 2k inverter prima uit de voeten kunnen, maar dan zijn de uitbreidingsmogelijkheden vrijwel nihil. Gezien evt. schaduw lijkt het me zinvol om een inverter te kiezen met 2 MPP, maar die zijn (flink) duurder.

Zelf neig ik naar de goedkoopste oplossing en aanschaf van een nieuwe in geval van toekomstige uitbreidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:47

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Een paar reacties hierboven zoekt iemand een exact model panelen om zijn installatie uit te breiden, en vraagt of iemand weet of die nog ergens te koop zijn. Ik zou daar lering uit trekken en niet gokken dat je hetzelfde type module over 2 jaar nog gemakkelijk ergens kunt kopen. De kans dat het lukt is uiteraard groter als je dure merkmodules koopt, maar als je dat kunt betalen zou ik overwegen of je niet gelijk genoeg goedkope modules kunt kopen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
mkleinman schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 00:16:
[...]

Je zou dezelfde maat panelen kunnen zoeken en dan toch op een aparte omvormer?
Kan natuurlijk wel, maar kost een extra omormer, en mogelijk ook een extra groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MeTooPV schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 00:06:
Ach Rol-Co , er is toch niet zoveel zon
Klopt en daar maak ik me ook niet druk om, maar het weer word er ook niet beter op om op een 45 graden dak te rommelen denk je wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Cranberry schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 02:07:
Inmiddels al weer de nodige uurtjes doorgebracht op dit bijzonder leerzame forum :)

Enkele pagina's eerder heb ik al jullie advies gevraagd t.a.v. schaduw. 'k Heb nl. een huis met een dwarsgeplaatste kap, waardoor ik betwijfel of de rij panelen helemaal onderaan het dak zin heeft.
Om meerdere redenen, waaronder de onduidelijkheid m.b.t. de schaduw wil ik eerst 2 rijen van 5 panelen plaatsen (landscape; schuine dak is 8m breed en plm. 3,20 hoog). Ik denk aan panelen van 1,60mx0.8m van 200Wp.
Mijn vraag betreft de inverter. Mogelijk ga ik in een later stadium nog een aantal panelen toevoegen en ik vraag me af of het zinvol is daar nu in de aanschaf rekening mee te houden.
Nu zou ik met een 2k inverter prima uit de voeten kunnen, maar dan zijn de uitbreidingsmogelijkheden vrijwel nihil. Gezien evt. schaduw lijkt het me zinvol om een inverter te kiezen met 2 MPP, maar die zijn (flink) duurder.

Zelf neig ik naar de goedkoopste oplossing en aanschaf van een nieuwe in geval van toekomstige uitbreidingen.
5 Panelen van 1,60 breed, maakt precies 8 meter. Waarschijnlijk past dit niet, omdat er ook nog ruimte tussen en aan het einde van de panelen zit (klemmen). Als je Jiangsu JYM225 panelen toepast (1060 x 1450) dan kun je wel 2 rijen van 5 panelen maken. Dan zit je op 2250Wp. Die kun je op een Omniksol 3.0k TL aansluiten, als je twee MPP's wilt. Ik weet alleen niet of Daniel de JYM225 nog levert...
En anders gewoon 9 stuks 200Wp panelen in portrait. Dan kun je ook een goedkopere omvormer met 1 MPP gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 05-10-2012 09:39 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Cranberry schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 02:07:

Ben zelf geen expert, maar wat ik heb gelezen en gemerkt bij mn eigen installatie is dat het niet verstandig is om voor de goedkoopste setup te gaan. Je zit sowieso met een investering en een hoop gedoe bij het 'installeren' van de panelen, uitbreiden van je installatie zal niet zo snel gebeuren (denk ik, maar dat kan natuurlijk per persoon verschillen). Hier komt bij dat er wat inverters betreft een hoop rommel te koop blijkt te zijn. Ergens in dit topic is hier een youtube filmpje over gepost (deze YouTube: PowerJack Inverter Repair...Watch before buying one.).

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:37
pkopf schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 09:37:
[...]

Ben zelf geen expert, maar wat ik heb gelezen en gemerkt bij mn eigen installatie is dat het niet verstandig is om voor de goedkoopste setup te gaan. Je zit sowieso met een investering en een hoop gedoe bij het 'installeren' van de panelen, uitbreiden van je installatie zal niet zo snel gebeuren (denk ik, maar dat kan natuurlijk per persoon verschillen). Hier komt bij dat er wat inverters betreft een hoop rommel te koop blijkt te zijn. Ergens in dit topic is hier een youtube filmpje over gepost (deze YouTube: PowerJack Inverter Repair...Watch before buying one.).
Ik heb zelf een "goedkope" AEG inverter, vooralsnog lijkt deze een hoger rendement te halen dan de SMA SB die ik er naast heb hangen. Dat zegt natuurlijk niet alles over de bouwkwaliteit, maar ik denk wel dat het iets zegt.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De inverter in het filmpje is geen solar inverter denk ik zo en dan ook nog 1 van de el cheapo reeks op internet. (lees 250,-)
Als je een beetje bij de bekende merken blijft valt het best mee, misschien geen max rendement bij de goedkopere maar toch prima.

De "goedkope" AEG zoals storeman noemt is een prima ding volgensmij, maar geen 2 trackers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de aeg doet het hier ook bemeten met plugwise beter dan de sma 2100tl, en vooral bij lage instraling.

...over uitbreiden gesproken, ik heb multimerk op het dak, maar ik koos altijd de standaardmaat 158x80,8 mono, je ziet totaal geen verschil, ze zijn te verkijgen van 150Wp tot 195Wp
toevallig zijn deze ook allemaal ~5A dus steca helpt je dan, 2 op een 300, 3 op een 500
uitbreiden is dan simpel.
uiteindelijk heb ik een grote shuffle gedaan, en allemaal strings gemaakt van identieke panelen(merk) flashdata en grote strings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

[afbeelding]

Als je goedkoop aan een tweedehands kan komen, dan moet je dat natuurlijk doen. Het moet echter geen probleem zijn om de string uit te breiden met 190/195Wp Suntech STP's. Je maakt niet volledig gebruik van het maximale vermogen dat de nieuwe panelen kunnen leveren.

Voorbeeld: Een string van STP175S panelen levert z'n maximale vermogen bij een Imp van 4,95A en Vmp van 35,2V. Een string van 10 panelen levert dan een spanning van 352V x 4,95A = 1742W.

Plaats je daar 2 STP195 panelen bij, dan zal de Imp van die string waarschijnlijk nog steeds op de 4,95A liggen, aangezien ze begrensd worden door de oude panelen. Bij die stroom heeft een STP195 paneel een spanning van zo'n 38V (afgelezen uit de spanning/stroom curve). Dus je stringspanning wordt met 2x38V verhoogd = 428V. Dat keer de stroom van de string en hiermee kom je op 2118 W. Dus de panelen voegen 188W per stuk toe. Dus niet de volledige 195W (omdat ze niet op hun MPP zitten), maar wel een groot gedeelte hiervan.

Let wel op. Een stringspanning van 428V komt boven de MPP range (200-400V) van een SB3800!

Dit is de theoretische benadering, die volgens mij moet kloppen.

[ Voor 33% gewijzigd door antonboonstra op 05-10-2012 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Hoe kijken jullie aan tegen de mogelijkheden voor panelen op m'n dak in relatie tot schaduw? Ik wil graag over de volle breedte van het dak panelen plaatsen, als het lukt 2x5 landscape (panelen van 0,8 - 1m bij 1.6). Dit houdt dus in dat de bovenste helft van het dak wordt voorzien van panelen.

SKetchup plaatjes van de schaduw laten dit zien:
5 november 8:00
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimage.org/84ciwfl2x/5nov0800.png

5 november 14:46:
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimage.org/3qscm9fol/5nov1446.png

Aan het begin van het jaar (jan/feb) is hetzelfde zichtbaar. Uiteindelijk is er maar een klein deel van het dak dat nooit last heeft van schaduw. Is dit een showstopper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan overwegen om 1 rij per dakhelft weg te leggen.
ik zit hier in een soorgelijke situatie en kwam erachter als ik per dakhelft 1 rij weg leg ieder op 1 mpptracker dit meer oplevert dan 2 rijen onder elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:42
Cranberry schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:24:
Hoe kijken jullie aan tegen de mogelijkheden voor panelen op m'n dak in relatie tot schaduw? Ik wil graag over de volle breedte van het dak panelen plaatsen, als het lukt 2x5 landscape (panelen van 0,8 - 1m bij 1.6). Dit houdt dus in dat de bovenste helft van het dak wordt voorzien van panelen.

SKetchup plaatjes van de schaduw laten dit zien:
5 november 8:00
<knip>
5 november 14:46:
<knip>

Aan het begin van het jaar (jan/feb) is hetzelfde zichtbaar. Uiteindelijk is er maar een klein deel van het dak dat nooit last heeft van schaduw. Is dit een showstopper?
Zoals ik eerder aangaf hier een vergelijkbare situatie. Ik zit nog in het offertestadium dus geen ervaring nog. Ik ben nu aan het kijken naar micro inverters om ervoor te zorgen dat er nog wel opbrengst is als de helft van het systeem schaduw heeft.

Ik zit zelf te denken aan 2 rijen van 4 panelen landscape (voor 5 panelen heb ik helaas geen ruimte)

Daarnaast kun je je afvragen hoeveel opbrengst je mist door de schaduw. Het gaat om de wintermaanden waar je toch al niet zoveel opbrengst hebt.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb - na 2 dagen ellende met de bereikbaarheid van het digitale loket - op 3 juli 2012 digitaal mijn aanvraag kunnen indienen. Eind september had ik nog steeds niets vernomen van mijn aanvraag, afgezien van een automatische ontvangstbevestiging.
Van mijn buurman - die een week na mij de subsidie had aangevraagd - hoorde ik dat zij eind juli de beschikking al hadden ontvangen... Niks behandeling op volgorde van binnenkomst!
Toen ik agentschapnl belde, vertelden ze mij (na 4x doorverbinden) dat de medewerker die over mijn aanvraag ging ziek was. Kennelijk is er weinig onderlinge solidariteit tussen de ambtenaren van agentschapnl. Mijn aanvraag bleef dus gewoon op de stapel liggen.
Na het verlopen van de 8-weekse besluittermijn (Algemene wet bestuursrecht), maar eens opnieuw gebeld. Ja hoor, het besluit was al lang genomen, vreemd dat ik er nog niets van gehoord heb! Dat besluit had toch al lang verstuurd moeten zijn?
Afgelopen maandag (oktober) dan eindelijk de subsidie ontvangen. Inmiddels heb ik het plaatsen van de zonnepanelen wel noodgedwongen 2x moeten uitstellen. Voor mij was dit eens, maar nooit weer. Alle moeite en ergenis was die paar honderd euro subsidie niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-09 15:31
Veiling zonnepanelen : https://www.bva-auctions.com/auction/index/6185

Ik ga dadelijk (toch) kijken om 15u, vanavond zal ik extra info en fotootjes plaatsen hier, kunnen de hobbyisten beter bepalen of men mee wil doen met de veiling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:05

Perkouw

Moderator General Chat
Petje72 schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:00:
Veiling zonnepanelen : https://www.bva-auctions.com/auction/index/6185

Ik ga dadelijk (toch) kijken om 15u, vanavond zal ik extra info en fotootjes plaatsen hier, kunnen de hobbyisten beter bepalen of men mee wil doen met de veiling :)
Is al eerder gepost ;) Wel leuk dat je even wilt gaan kijken en ons van extra informatie wilt voorzien! Ik houd me aanbevolen! :)

[ Voor 12% gewijzigd door Perkouw op 05-10-2012 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:06
Klopt, maar nog niet het aanbod om foto's te plaatsen!
Erg interessant, bedankt voor het aanbod, ik ben benieuwd wat de prijzen gaan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door lithoijen op 05-10-2012 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Trouwens, zijn Steca 300 omvormertjes nog steeds nieuw te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 22:40
Ik ben niet gauw on de indruk van iets maar toen ik afgelopen zomer door een veel kleinere productie park (+/- factor 7) Solarparks Schleswig-Holsteins reed kreeg ik al het gevoel van nederigheid. Solarparks Schleswig-Holsteins = 20Mw/80.000 panelen/€30mln/35Ha, Riesiger-solarpark = 145Mw /€200/240Ha.
Ongelofelijk zijn deze projecten.

In eerste instantie werd mijn aandacht gertokken door metershoge lege Suntech bekistingen met het bekende logo. Vervolgens zie je een solarinstalatie staan welke voortduurt en voortduurt. Als de verveling toeslaat zie je dat het aan beide zijde van de snelweg opgebouwd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 13:30:
Trouwens, zijn Steca 300 omvormertjes nog steeds nieuw te krijgen?
zo op internet te zien wel, bijv hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

In 13 dagen tijd slechts 100 (!!) nieuwe aanvragen erbij, bij Agentschap NL. Maar wel een toename van bijna 1,2 miljoen Euro in geclaimd budget.

8)7

Benieuwd wie er hier 11.000 Euro subsidie heeft gescoord...

Grafische update.

Nog bijna 7,6 miljoen Euro te gaan...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 23:43

MieJuul

3970Wp

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat die 1,2 miljoen verdeeld is over die 100 nieuwe aanvragen.
Er zijn ook nog zat aanvragen die nog open staan en dus verwerkt moeten worden.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Mja, ik denk dat mensen er gewoon even geen geld voor hebben of hun geld even bewaren in deze tijden. Niet iedereen heeft 2, 3 of 4 mille liggen voor zoiets als een PV installatie. Ik kijk er niet zo van op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip schaamteloze reclame*

[ Voor 92% gewijzigd door Rukapul op 05-10-2012 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:09

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 14:59:
Thyser BV is dé collectieve inkoop actie van zonnepanelen begonnen. Met een terugverdientijd van 4 jaar! Indien je iemand kent of zelf geïnteresseerd bent in de goedkoopste topkwaliteit zonnepanelen van Nederland, schrijf je dan nu online in:

*knip spamlinkjes*
De vraag is of dit soort reclame hier op prijs wordt gesteld. Op de VEH community heeft u ook al pogingen gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 05-10-2012 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Op installaties van <600Wp krijg je toch geen subsidie? Of heb ik ergens een klepel horen luiden... ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
  • Laatst online: 23-09 13:57
Beetje knullig, bij meer dan de helft van die inschrijfaanbiedingen staat de verkeerde omvormer in de tekst/afbeelding.

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Klopt, vanaf 0,601 kwp....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Die installatieprijzen zijn ook redelijk bizar zeg. Of is dit gangbaar?

Maak me daar wel zorgen over, ik wil echt heel graag 'aan de zonnepanelen', moet er nog even voor sparen, maar als het straks zover is... ik heb echt twee linkerhanden. En nee, echt dus he. Ik mag thuis geen schilderijtje meer ophangen want het komt naar beneden, zo erg dus. Dus een dak voorzien van zonnepanelen is echt 2 bruggen te ver voor mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 14:59:
Thyser BV is dé collectieve inkoop actie van zonnepanelen begonnen. Met een terugverdientijd van 4 jaar! Indien je iemand kent of zelf geïnteresseerd bent in de goedkoopste topkwaliteit zonnepanelen van Nederland, schrijf je dan nu online in:

*knip spamlinkjes*
Wat een onzin die tvt van vier jaar, dat is eerder 6 jaarn en zo goedkoop zijn ze niet waarschijnlijk levert solarnr.nl nu tegen hetzelfde of lager tarief alleen dan heb je WEL echter A-Merk panelen. Dan zwijg ik nog even over het aanbod van de duurzame energieshop

Mijn 1200wp MDZ setje met Canadian Solar panelen waren drie maanden geleden net zo duur, alleen dan weet je wel wat voor panelen je heb.

Jouw post klinkt meer als ordinaire SPAM ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 05-10-2012 15:22 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
En jawel, de subsidiedoekoe is binnen! 3 juli per mail aangevraagd, 3 oktober bijgeschreven. Mooie doorlooptijd :+. Panelen liggen er al sinds begin augustus. Wachten op de overheid doen we hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opa en oma kunnen de kinderen beter pv kado doen voor de verjaardag,
profiteren de kleinkinderen vanzelf.
was dit eerst nog weggezet als ontduiking, staat het nu gewoon op nu.nl
http://www.nugeld.nl/spar...n-vaak-niet-rendabel.html
opa en oma gaan dan uiteindelijk niet dom lek bij de bank, en als ze sterven aan successierecht.
iedereen profiteert, behalve bank en energiebedrijf,
maar ik denk dat niemand dat hier iets kan schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 16:10:
opa en oma kunnen de kinderen beter pv kado doen voor de verjaardag,
profiteren de kleinkinderen vanzelf.
was dit eerst nog weggezet als ontduiking, staat het nu gewoon op nu.nl
http://www.nugeld.nl/spar...n-vaak-niet-rendabel.html
opa en oma gaan dan uiteindelijk niet dom lek bij de bank, en als ze sterven aan successierecht.
iedereen profiteert, behalve bank en energiebedrijf,
maar ik denk dat niemand dat hier iets kan schelen.
Beter met een warme hand als met een koude .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:29
Ariemaiden schreef op donderdag 04 oktober 2012 @ 19:44:
Kan iemand mij vertellen of je voor het loggen middels een Enecsys gateway een abonnement moet afsluiten bij Enecsys of is dat gratis?? Kan er niets over vinden...
Nee, dat hoort er (gelukkig) bij, geen extra kosten buiten de gateway hardware. Volgens mij heeft concurrent Enphase ooit geld gevraagd, maar die is er ook mee gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

De details van de PV-installatie:
16 x 235 Wp Conergy EcoPro panelen; 10 op schuin dak en 6 op ca. 10 graden ZZO: 3760 Wp
2 strings van 8 panelen
SMA 6000TL omvormer
Plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/34241749/2012-10-05%2016.40.02.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/34241749/2012-10-05%2016.40.21.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/34241749/2012-10-05%2016.40.31.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/34241749/2012-10-05%2016.41.48.jpg
De omvormer is via een 5-aderige 2,5 kwadraat kabel aangesloten op de meterkast. Afzekeren middels 2x25A alumatjes automaten.
Todo: Piggyback voor de omvormer installeren; in Sketchup kijken wat de maximale hoek is die de panelen op het platte dak mogen maken en aanpassen; Raspberry Pi installeren voor zowel een plugwise python scriptje als het loggen van de SMA. Al met al een leuk projectje met een totale conservatieve terugverdientijd van 8 jaar.

[ Voor 21% gewijzigd door Ravhin op 05-10-2012 22:06 ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:49
zonnigtype schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 14:16:
In 13 dagen tijd slechts 100 (!!) nieuwe aanvragen erbij, bij Agentschap NL. Maar wel een toename van bijna 1,2 miljoen Euro in geclaimd budget.

8)7

Benieuwd wie er hier 11.000 Euro subsidie heeft gescoord...

Grafische update.

Nog bijna 7,6 miljoen Euro te gaan...
Ondanks je melding moest ik 2 keer kijken dat het al bijgewerkt was tot 30 september, ik heb nu echt een bril nodig :-(
Afbeeldingslocatie: http://www.greenwatts.nl/images/AgentschapNL-05-10-12.jpg

Ik heb gisteren mijn toekenning binnengekregen en zag dat het voorschot al gestort was.
Mijn toekenning is van1 oktober, via 2 routes aangevraagd, dus ook het totale aantal aanvragen met 1 omlaag, het was de gewone max, geen Euro 11 000. 8),
Het gemiddelde klimt, geeft de indruk dat maar heel weinig <3,5kWp installaties geclaimed zijn!

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
antonboonstra schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 11:14:
[...]

Als je goedkoop aan een tweedehands kan komen, dan moet je dat natuurlijk doen. Het moet echter geen probleem zijn om de string uit te breiden met 190/195Wp Suntech STP's. Je maakt niet volledig gebruik van het maximale vermogen dat de nieuwe panelen kunnen leveren.

Voorbeeld: Een string van STP175S panelen levert z'n maximale vermogen bij een Imp van 4,95A en Vmp van 35,2V. Een string van 10 panelen levert dan een spanning van 352V x 4,95A = 1742W.

Plaats je daar 2 STP195 panelen bij, dan zal de Imp van die string waarschijnlijk nog steeds op de 4,95A liggen, aangezien ze begrensd worden door de oude panelen. Bij die stroom heeft een STP195 paneel een spanning van zo'n 38V (afgelezen uit de spanning/stroom curve). Dus je stringspanning wordt met 2x38V verhoogd = 428V. Dat keer de stroom van de string en hiermee kom je op 2118 W. Dus de panelen voegen 188W per stuk toe. Dus niet de volledige 195W (omdat ze niet op hun MPP zitten), maar wel een groot gedeelte hiervan.

Let wel op. Een stringspanning van 428V komt boven de MPP range (200-400V) van een SB3800!

Dit is de theoretische benadering, die volgens mij moet kloppen.
Ik heb het eens even in Sunny Design gestopt (met 24 x STP175S). Ik moet dan 3 strings van 8 panelen gaan. Met 2x 11 komt het al uit op 546 V (maximum is 500V) 3x8 geeft 398V.
Bij de groene energiewinkel zie ik inderdaad nog STP195 panelen. Deze schijnen nu wel andere connectoren te hebben als de STP175 panelen die ik al heb. Al met al toch nog een lastige klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Ravhin schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 17:04:
16 x 235 Wp Conergy EcoPro panelen; 10 op schuin dak en 6 op ca. 10 graden ZZO: 3760 Wp
2 strings van 8 panelen
SMA 6000TL omvormer
Plaatjes:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
De omvormer is via een 5-aderige 2,5 kwadraat kabel aangesloten op de meterkast. Afzekeren middels 2x25A alumatjes.
Todo: Piggyback voor de omvormer installeren; in Sketchup kijken wat de maximale hoek is die de panelen op het platte dak mogen maken en aanpassen; Raspberry Pi installeren voor zowel een plugwise python scriptje als het loggen van de SMA. Al met al een leuk projectje met een totale conservatieve terugverdientijd van 8 jaar.
Die 5 x 2,5mm2 begrijp ik wel, hoewel ik liever voor 3 x 4mm2 of zelfs 3 x 6mm2 gegaan was.
Maar hoezo 2 alamats?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@domba op welke datum heb je de aanvraag ingedient
heb hier de aanvraag 2-10-12 ingedient vandaar mijn vraag ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 19:00:
@domba op welke datum heb je de aanvraag ingedient
heb hier de aanvraag 2-10-12 ingedient vandaar mijn vraag ,
3 juli, mag je niet met nu vergelijken.
Kijk ergens hiervoor bij poster sbrzon, 26 sept aangevraagd 4 oktober toekenning

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik hoop dat ik het dan ook met een week heb, we wachten het af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Geurt-kun schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 18:56:
Die 5 x 2,5mm2 begrijp ik wel, hoewel ik liever voor 3 x 4mm2 of zelfs 3 x 6mm2 gegaan was.
Maar hoezo 2 alamats?
Ook alamats worden warm (begreep ik) en dan is dit een weg met weinig weerstand. 3x6 is écht overkill IMHO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-09 15:31
Ik ben bij de kijkdag geweest van : https://www.bva-auctions.com/auction/index/6185

Wat een meuk die ze aanbieden in de veiling :'( . Het was dus een fabriek die zelf zonnepanelen fabriceerde, ze zijn failliet (dat is sneu voor ze) maar alle goede en leuke spullen zijn al weg. In de veiling echt alleen maar losse (rest)spullen, voorraden glas, aluminium en wat halfgebakken en afgekeurde panelen. Veel panelen hadden geen sticker met gegevens, geen glasplaat, etc, etc. Er liep iemand rond met een multimeter en die zei dat 2/3 van de panelen stuk zijn. Samen met hem nog wat panelen gemeten...niks, nada. Best jammer, ik had mijn zinnen op een set kleine paneeltjes (kavel 433) gezet maar ze zijn niet eens helemaal klaar (oa geen glasplaat) of waren stuk of niet werkend voor zover we konden meten. Helaas pindakaas.. ik laat deze veiling voorbij gaan.

Link naar album: foto's
(foto's gemaakt met een iphone 3gs, er was slecht licht, dus geen mega kwaliteit)

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-v3rSOL3Gx_k/UG8VEGALiJI/AAAAAAAAB44/MI3KPE0DdOw/s800/IMG_6264.JPG
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-lUQIEJu8bXU/UG8U5v9NZaI/AAAAAAAAB44/TJOOWOPMWso/s912/IMG_6252.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Geurt-kun schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 18:56:
[...]

Maar hoezo 2 alamats?
Hoe lager de weerstand des te minder verliezen in je kabels (minder verlies in kWh of euro's). Persoonlijk zou ik deze kabels aanraden :+ De tvt is bij mij niet bekend :P

Bij volle zon loopt er zo'n 3000Watt het net op, er loopt dan een stroom van 4 tot 5 Ampère per fase. 2,5 mm2 lijkt me al zware overkill

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 06-10-2012 10:10 . Reden: Blijkbaar 1 fase omvormer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
2 strings van 8 panelen
SMA 6000TL omvormer
Interessante setup. Waarom een SMC 6000TL op 3760 Wp? Was een SB 3600TL niet voldoende geweest? En twee hellingshoeken op één MPP tracker, gaat dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:18
deejeebv schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 17:50:
[...]

Ik heb het eens even in Sunny Design gestopt (met 24 x STP175S). Ik moet dan 3 strings van 8 panelen gaan. Met 2x 11 komt het al uit op 546 V (maximum is 500V) 3x8 geeft 398V.
Bij de groene energiewinkel zie ik inderdaad nog STP195 panelen. Deze schijnen nu wel andere connectoren te hebben als de STP175 panelen die ik al heb. Al met al toch nog een lastige klus.
Ik heb al mijn spullen bij de Groene Energiewinkel gehaald (in totaal vier sets) dus ik ken ze inmiddels een beetje. Als je aangeeft welke connectoren je wil kunnen ze er wel andere aanzetten. Of als je bang bent voor eventueel verlies van garantie, een paar verloopkabeltjes voor je maken.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Ravhin schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 19:24:
[...]
Ook alamats worden warm (begreep ik) en dan is dit een weg met weinig weerstand. 3x6 is écht overkill IMHO
Het gaat hier toch om een 1-fase apparaat en niet 3 fases?
Heb je de set-up al eens in Sunny Design bekeken?
Ik heb nog een oude versie en kan je panelen niet vinden.
Met P235PA panelen en een SMC 6000TL (smC!) wil Sunny Design al 10mm2 hebben.
Cruise Control schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 19:32:
[...]

Interessante setup. Waarom een SMC 6000TL op 3760 Wp? Was een SB 3600TL niet voldoende geweest? En twee hellingshoeken op één MPP tracker, gaat dat goed?
Daar keek ik dus ook van op.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Cruise Control schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 19:32:
Die 6000TL zat in het pretpakket; de leverancier stuntte met de prijs. Als ik de theorie goed begrepen heb, maakt de hellinghoek niet bar veel uit zolang de orientatie maar gelijk is. De praktijk zal het uitwijzen.

Offtopic: ik gebruik het woord "interessant" ook altijd als ik mijn wenkbrauwen optrek >:)
Geurt-kun schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 20:05:
Het gaat hier toch om een 1-fase apparaat en niet 3 fases?
Heb je de set-up al eens in Sunny Design bekeken?
Ik heb nog een oude versie en kan je panelen niet vinden.
Met P235PA panelen en een SMC 6000TL (smC!) wil Sunny Design al 10mm2 hebben.
Het is inderdaad een 1-fase Sunny Mini Central. Dit zijn de panelen.

[ Voor 38% gewijzigd door Ravhin op 05-10-2012 20:30 . Reden: Kun-san toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Ravhin schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 20:18:
[...]
Die 6000TL zat in het pretpakket; de leverancier stuntte met de prijs. Als ik de theorie goed begrepen heb, maakt de hellinghoek niet bar veel uit zolang de orientatie maar gelijk is. De praktijk zal het uitwijzen.

Offtopic: ik gebruik het woord "interessant" ook altijd als ik mijn wenkbrauwen optrek >:)

[...]
Het is inderdaad een 1-fase Sunny Mini Central. Dit zijn de panelen.
Die info had ik al gevonden, vandaar mijn vraag over die 1-fase aansluiting.
Waarschijnlijk is je groepenkast al voorbereid op een toekomstige omvormer. Ik snap nog steeds niet waarom je 2 alamats nodig hebt. Very interesting ;-)

NB en 27 Amp over 3 x 2,5 mm2 is dus heel zuinig...

[ Voor 3% gewijzigd door Geurt-kun op 05-10-2012 20:34 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Geurt-kun schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 20:32:
Ik snap nog steeds niet waarom je 2 alamats nodig hebt. Very interesting ;-)
Hier is een babylonische spraakverwarring van een elektro-leek :/ De PV-installatie zit op 2 x 25A installatieautomaten; daarachter zit een (1) aardlekautomaat 8)7
Volgende keer eerst de wiki volgen voor ik vakjargon denk te gebruiken...
NB en 27 Amp over 3 x 2,5 mm2 is dus heel zuinig...
:?

[ Voor 12% gewijzigd door Ravhin op 05-10-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Maar dan nog. Een enkelfasige omvormer op twee automaten. Hoe doe je dat?

SMA wil voor de 6000TL AC-zijdig graag minimaal 10mm2 bekabeling hebben overigens.

Ik vraag me ook af of je de opstartspanning gaat halen met 2x8 panelen.

Vragen, vragen...

[ Voor 56% gewijzigd door Cruise Control op 05-10-2012 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Cruise Control schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 20:49:
Maar dan nog. Een enkelfasige omvormer op twee automaten. Hoe doe je dat?

SMA wil voor de 6000TL AC-zijdig graag minimaal 10mm2 bekabeling hebben overigens.

Ik vraag me ook af of je de opstartspanning gaat halen met 2x8 panelen.

Vragen, vragen...
Blij dat jullie zo kritisch zijn :) Opstartspanning is geen probleem, er is inmiddels al 8 kWh opgewekt. Ik ben nog niet thuis geweest om het goed te volgen; waarschijnlijk gaat dat dit weekend wel lukken. 10mm2 is een beetje absurd, je krijgt vanuit de netbeheerder 6mm2. Met een vijfaderige kabel kan je waarschijnlijk zelf wel verzinnen hoe je twee automaten aansluit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Ravhin schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 21:04:
[...]
Met een vijfaderige kabel kan je waarschijnlijk zelf wel verzinnen hoe je twee automaten aansluit ;)
Nou, nee. NEN 1010 geeft je niet veel ruimte voor artistieke vrijheid. Hij moet op één automaat. Echt.

[ Voor 5% gewijzigd door Cruise Control op 05-10-2012 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

2 strings van 8 panelen
SMA 6000TL omvormer
Feli. Rest is van de buren neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Cruise Control schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 21:17:
Nou, nee. NEN 1010 geeft je niet veel ruimte voor artistieke vrijheid.
Vergeef mijn eigenwijsheid, maar met schermen met NEN1010 kom je er niet. Ten eerste is het een richtlijn -aan NEN-normen niet behoeft te worden voldaan voor zover op andere wijze een gelijkwaardig resultaat wordt bereikt. Ik weet dat verzekeringsmaatschappijen de norm als bindend beschouwen, de rechter niet. Ten tweede wil ik wel eens zien waar het staat dat dit niet mag.
Ik wil graag leren :)
zonnigtype schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 21:24:
Feli. Rest is van de buren neem ik aan?
Yup. Het was jammer dat het niet naadloos op elkaar paste. Mijn dakopbouw begon te hoog en gooide daarvoor roet in het eten.

[ Voor 26% gewijzigd door Ravhin op 05-10-2012 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esberk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 31-05 21:22
Heb vandaag een installatie besteld bij solarnrg.
20 x 245wp serversun panelen met een sma sunny boy 5000tl21.

Ze worden pal west geplaatst op een pannendak met een 26 graden helling.
Heb 6 mm bedrading tot de meterkast. Volgens de sma tool hoeft het niet, maar wil het maximale eruit halen.

Theoretisch zou er 4900 wp geleverd meten kunnen worden, maar door de ligging is de opbrengst niet optimaal. Ik hoop 3500 wp te halen.

Moet nog 8 weken wachten totdat ze geïnstalleerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Dan zit je erg laag met je schatting ;) maar je rekent je ten minste niet rijk. Benieuwd naar de foto's over 8 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 16:02
Eindelijk! >:)
Na lang uitzoeken en verdiepen in PV, de kogel door de kerk.

Binnen 4 weken komt er bij ons een PV installatie op het dak te liggen.
13x ET Solar M660250BB = 13*250W=3,25kWp
Ligging is 107gr(vanaf noord) dus O-ZO op een scheef dak +/-30gr

Als omvormer heb ik gekozen voor de SMA SB 4000TL-21, op een tweede string komen op den duur nog minimaal 6 panelen op zuid te liggen.

De panelen zijn compleet zwart(ook lijst) en de frames ook. http://www.etsolar.com/upload/Product/2012091907561644.pdf
Lees laatste tijd erg goede berichten over ET, vooral de degradatie is nihil. Verder zien ze er ook erg strak uit. Belangrijk voor de WAF!

Real-life foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.pfixx.nl/uploads/images/DHZ-set%20platdak%20250Wp.jpg
Bron www.pfixx.nl

Zodra het erop ligt zal ik wat foto's sturen.

[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 05-10-2012 22:15 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
[...]
Blij dat jullie zo kritisch zijn :) Opstartspanning is geen probleem, er is inmiddels al 8 kWh opgewekt. Ik ben nog niet thuis geweest om het goed te volgen; waarschijnlijk gaat dat dit weekend wel lukken. 10mm2 is een beetje absurd, je krijgt vanuit de netbeheerder 6mm2. Met een vijfaderige kabel kan je waarschijnlijk zelf wel verzinnen hoe je twee automaten aansluit ;)
Interessant, kun je toelichten hoe je dit hebt aangesloten, de 2 automaten parralel/serie?

Parralel met een 5 aderige kabel, zitten met mijn beperkte kennis de automaten er voor spek en bonen er tussen, samen meer 50A, tenzij je een 63A of 80A aardlek erna komt, veel aardlek zijn maar 40A max.
63A of 80A hoofdzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

[...]
Die 10 mm2 is bedoeld om een zo hoog mogelijke stroom door je meter te laten gaan.
Wat het energiebedrijf doet is feitelijk jou probleem niet. Met 3 x 2,5 mm2 zorg jij er voor dat de stroom flink geknepen wordt. 5 x 2,5 mm2 op een 230 Volt apparaat aansluiten is ook niet volgens de voorschriften, tenzij je 2 draden als reserve over houdt.
Ik hoop echt oprecht dat het apparaat niet op 2 automaten van 25 Amp is aangesloten, dit zou namelijk betekenen dat het apparaat beveiligd is met 50 Amp. Dit wil je echt niet als er een defect optreed in het apparaat.
Ravhin schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 21:27:
[...]
Vergeef mijn eigenwijsheid, maar met schermen met NEN1010 kom je er niet. Ten eerste is het een richtlijn -aan NEN-normen niet behoeft te worden voldaan voor zover op andere wijze een gelijkwaardig resultaat wordt bereikt. Ik weet dat verzekeringsmaatschappijen de norm als bindend beschouwen, de rechter niet. Ten tweede wil ik wel eens zien waar het staat dat dit niet mag.
Schermen met de voorschriften doen we om aan te geven dat er iets fout zit. Met mijn ervaring weet ik ook niet altijd welk artikel nou precies omschrijft wat jij graag wilt leren.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Ravhin schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 21:27:
Sorry, maar ik heb even geen zin in een discussie over de toepasselijkheid van NEN 1010. Daarom in het kort:

Zoals het nu aangesloten is, staat bij kortsluiting je bedrading in de fik of gaat je hoofdzekering eruit voordat de automaten uitschakelen. Dat is vervelend. Zeker daarom je omvormer af met één automaat die lichter is dan je hoofdzekering. Officieel moet 'ie zelfs een factor 1,6 lichter zijn. 35A hoofdzekering? Dan maximaal een 20A automaat. Dat is meer dan je omvormer gaat leveren met 16x235 Wp, dus dat gaat waarschijnlijk gewoon werken.

Nog een puntje: je omvormer moet op een 100mA aardlekschakelaar. De jouwe is vrijwel zeker 30mA.

NB: ik ben geen installateur en weet er dus officieel net zo weinig van als jij. Raadpleeg een erkend installateur als je het zeker wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Kijk, dit snijdt hout. Goed beargumenteerd heren, ik neem mijn hoed voor jullie af - dank voor jullie bezorgdheid. Ik zal dit opnemen met de installateur en ook een erkend installateur raadplegen - als hij dat niet is.

nu dus inderdaad 2 bruin en 2 blauw op omvormer (twee draden in 1 aansluiting), en zo de omvormer parallel op 2 x 25A aangesloten. Aardlekschakelaar is 30 mA - omvormer zit vast aangesloten.

Mocht dit inderdaad gevaarlijk zijn -jullie argumenten zijn duidelijk- zal ik aan hem vragen dit aan te passen, zodanig, dat er geen gevaar voor brand is. Effectief heb ik dus 5mm2 naar de meterkast lopen Domba. Het product van I2R is laag.

[ Voor 54% gewijzigd door Ravhin op 05-10-2012 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Hoe hebben ze 2 bruine draden in die omvormer gestoken? (zelfde vraag voor de blauwe draden).

Mighty interesting.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Cruise Control schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:22:
[...]

Sorry, maar ik heb even geen zin in een discussie over de toepasselijkheid van NEN 1010. Daarom in het kort:

Zoals het nu aangesloten is, staat bij kortsluiting je bedrading in de fik of gaat je hoofdzekering eruit voordat de automaten uitschakelen. Dat is vervelend. Zeker daarom je omvormer af met één automaat die lichter is dan je hoofdzekering. Officieel moet 'ie zelfs een factor 1,6 lichter zijn. 35A hoofdzekering? Dan maximaal een 20A automaat. Dat is meer dan je omvormer gaat leveren met 16x235 Wp, dus dat gaat waarschijnlijk gewoon werken.

Nog een puntje: je omvormer moet op een 100mA aardlekschakelaar. De jouwe is vrijwel zeker 30mA.

NB: ik ben geen installateur en weet er dus officieel net zo weinig van als jij. Raadpleeg een erkend installateur als je het zeker wilt weten.
Kanttekening: 100mA aardlekschakelaar mag, maar dan wel vast aangesloten.

Bij aansluiting dmv een wcd dient altijd een 30 mA aardleschakelaar toegepast te worden.

Edit: @ Hans, nu ophouden hoor :D (LIKE)

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
SMA schrijft voor dat de aardlekschakelaar minimaal 100mA moet zijn. Dat zal wel te maken hebben met het ontbreken van galvanische scheiding bij TL- (transformatorloze) omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 17:07
Ik ben nu een 2 weken mij aan het oriënteren.
Eerst wilde ik alleen op het huis panelen, maar denk ook aan zonneboiler.
Dus dacht ik eerst maar achter op schuur/garage daat kan ik er zeker 9 kwijt misschien 10.
Ligt allemaal wel op het zuiden alleen achter heb ik last van de boom van de buren dus schaduw.
Dus werd mij door een neef micro inverters aangeraden.
Door alle bedrijven echter word er een sma aangeboden.

Lees ook hier weinig van mensen die micro inverters gebruiken.
Waarom niet?
Gebruikt iemand het überhaupt wel?

Denk momenteel al een 10 of 9 ( weet ook niet of oneven kan?) 245wp mono chrystal panelen.
Met dus micro inverters op plat dak.
Of zijn er beter suggesties? 1 bedrijf bood een sma3000 met schaduw management aan is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Cruise Control schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:42:
SMA schrijft voor dat de aardlekschakelaar minimaal 100mA moet zijn. Dat zal wel te maken hebben met het ontbreken van galvanische scheiding bij TL- (transformatorloze) omvormers.
Dat stel ik ook niet ter discussie. Ik voeg alleen toe dat je een wcd alleen op een 30 mA ALS aan mag sluiten. Lees, mag gebruiken.
Pas je een 100 mA ALS toe, dan dient het apparaat dus vast aangesloten te worden.

2k op west bij Pv Output

Pagina: 1 ... 165 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.