Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 166 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.764 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

SpikeHome schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:44:
Ik ben nu een 2 weken mij aan het oriënteren.
Eerst wilde ik alleen op het huis panelen, maar denk ook aan zonneboiler.
Dus dacht ik eerst maar achter op schuur/garage daat kan ik er zeker 9 kwijt misschien 10.
Ligt allemaal wel op het zuiden alleen achter heb ik last van de boom van de buren dus schaduw.
Dus werd mij door een neef micro inverters aangeraden.
Door alle bedrijven echter word er een sma aangeboden.

Lees ook hier weinig van mensen die micro inverters gebruiken.
Waarom niet?
Gebruikt iemand het überhaupt wel?

Denk momenteel al een 10 of 9 ( weet ook niet of oneven kan?) 245wp mono chrystal panelen.
Met dus micro inverters op plat dak.
Of zijn er beter suggesties? 1 bedrijf bood een sma3000 met schaduw management aan is dat wat?
Micro inverters werken goed, zeker met complexe schaduw, keuze uit de Enphase M215, de Enecsys voor enkele en dubbele panelen (kosten efficient), PowerOne (bijna leverbaar, misschien zelfs dit jaar), SMA micro (volgend jaar). Dan zijn er ook nog Involar e.d. Sommige alleen voor 60 cel panelen, anderen ook voor 72.

Het enige punt is dat de micro omvormers niet kunnen concurreren op prijs met een string omvormer. De PowerOne kost 175 voor een 250Watt. (1750 voor 10 panelen). De Enecsys Duo 480-60 is 290-300 euro per stuk voor 2 panelen. (1500 voor 10 panelen). Dan moet er (eigenlijk) nog een logging unit bij van 200-300 euro.

Ik heb zelf een SMA SB2000HF (1150 euro) met schaduwmanagement, een beetje gevoelig onderwerp hier over de werkingsgraad van het verhaal, voorstanders, tegenstanders. Kost een paar honderd meer als een doorsnee omvormer. Slecht spul is het zeker niet.

Je kan altijd nog zoeken naar mijn post met poezendekentje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Anders doe je SMA met Tigo maximizers op je panelen. Dat kan trouwens voor 10 panelen wel aardig in de papieren lopen. Hoewel, 250 euro vast + 50 euro per paneel, grofweg.

Met Tigo heb je maar één MPP tracker nodig (of beter: geen enkele MPP tracker, Tigo doet MPP berekening).

Verschillende orientaties is één string, schaduwmanagement, it's all there...

[ Voor 51% gewijzigd door hansdegit op 05-10-2012 23:41 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 17:07
databeestje schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 23:25:
[...]

Micro inverters werken goed, zeker met complexe schaduw, keuze uit de Enphase M215, de Enecsys voor enkele en dubbele panelen (kosten efficient), PowerOne (bijna leverbaar, misschien zelfs dit jaar), SMA micro (volgend jaar). Dan zijn er ook nog Involar e.d. Sommige alleen voor 60 cel panelen, anderen ook voor 72.

Het enige punt is dat de micro omvormers niet kunnen concurreren op prijs met een string omvormer. De PowerOne kost 175 voor een 250Watt. (1750 voor 10 panelen). De Enecsys Duo 480-60 is 290-300 euro per stuk voor 2 panelen. (1500 voor 10 panelen). Dan moet er (eigenlijk) nog een logging unit bij van 200-300 euro.

Ik heb zelf een SMA SB2000HF (1150 euro) met schaduwmanagement, een beetje gevoelig onderwerp hier over de werkingsgraad van het verhaal, voorstanders, tegenstanders. Kost een paar honderd meer als een doorsnee omvormer. Slecht spul is het zeker niet.

Je kan altijd nog zoeken naar mijn post met poezendekentje. :)
Ah dank voor je antwoord.
Las over het schaduw management namelijk dat het niet echt werkte.
Maar inderdaad de micro inverters zijn behoorlijk kostbaar.
Je doet daarom veel langer over het terug verdienen, maar als het rendement veel hoger is verdient zich dat ook eerder terug, en micro inverters hebben 25 jaar garantie ( of de fabriek of leveranciers dan nog bestaan is een 2e). Zal zoeken naar je post er over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ravhin schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 21:04:
[...]
Blij dat jullie zo kritisch zijn :) Opstartspanning is geen probleem, er is inmiddels al 8 kWh opgewekt. Ik ben nog niet thuis geweest om het goed te volgen; waarschijnlijk gaat dat dit weekend wel lukken. 10mm2 is een beetje absurd, je krijgt vanuit de netbeheerder 6mm2. Met een vijfaderige kabel kan je waarschijnlijk zelf wel verzinnen hoe je twee automaten aansluit ;)
Nee, ik niet, maar ben dan waarschijnlijk net als Geurt-K een beetje een dombo,
laten we het aan Dre vragen die weet het vast wel. :?

Dre, waar ben je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SpikeHome schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 23:33:
[...]
Ah dank voor je antwoord.
Las over het schaduw management namelijk dat het niet echt werkte.
Maar inderdaad de micro inverters zijn behoorlijk kostbaar.
Je doet daarom veel langer over het terug verdienen, maar als het rendement veel hoger is verdient zich dat ook eerder terug, en micro inverters hebben 25 jaar garantie ( of de fabriek of leveranciers dan nog bestaan is een 2e). Zal zoeken naar je post er over.
Ik denk dat het schaduw management wel werkt, of in ieder geval voor mijn situatie, Schinnen-Groen heeft hier ook goede ervaringen mee.

Maar voor ik het weet wordt ik weer voor SMA verkoper uitgemaakt. :(

Die 25 jaar garantie klinkt leuk op papier, niet vergeten dat OKE services het ook geprobeerd heeft, en wat is het aantal micro omvormers dat stuk moet gaan voordat je het dak op gaat om inverters te wisselen?
Met enige regelmaat het dak op in het Nederlandse weer om te zoeken welke inverter stuk is als de monitoring niet volledig is, ook niet grappig.

De voorrijkosten van leveranciers zijn niet gratis. Veel Nederlanders hangen tegenwoordig de micro omvormers om die reden binnen, dan gaan ze langer mee en is het vervangen een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Ravhin schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 22:30:
Kijk, dit snijdt hout. Goed beargumenteerd heren, ik neem mijn hoed voor jullie af - dank voor jullie bezorgdheid. Ik zal dit opnemen met de installateur en ook een erkend installateur raadplegen - als hij dat niet is.

nu dus inderdaad 2 bruin en 2 blauw op omvormer (twee draden in 1 aansluiting), en zo de omvormer parallel op 2 x 25A aangesloten. Aardlekschakelaar is 30 mA - omvormer zit vast aangesloten.

Mocht dit inderdaad gevaarlijk zijn -jullie argumenten zijn duidelijk- zal ik aan hem vragen dit aan te passen, zodanig, dat er geen gevaar voor brand is. Effectief heb ik dus 5mm2 naar de meterkast lopen Domba. Het product van I2R is laag.
@ Dre, jo laat je licht hier eens op schijnen, jij weet het vaak beter als mij mbt nen1010 regels
en veiligheid, aan jou de eer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-09 23:08
Dat is natuurlijk niet goed zo met 2 draden onder een schroef.
Stel je slaat een spijker door de kabel bij werkzaamheden dan gaat er een kortstuitstroom lopen van 50A.
In het gustigste geval gaat alleen je hoofdzekering eruit.
Verder is 25A voor 2,5mm2 ook gewoon te veel.
Als je in de meterkast gaat werken en schakelt een van de 2 automaten uit om bijvoorbeeld een schroef van de bewuste automaat aan te draaien dan krijg je terug voeding van de andere automaat.
Verder is de NEN1010 in een ding heel duidelijk er mag nooit en te nimmer meer dan 1 groep in een kabel of buis zitten.

[ Voor 44% gewijzigd door snameroc op 06-10-2012 00:06 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:49
Kijk, dit snijdt hout. Goed beargumenteerd heren, ik neem mijn hoed voor jullie af - dank voor jullie bezorgdheid. Ik zal dit opnemen met de installateur en ook een erkend installateur raadplegen - als hij dat niet is.

nu dus inderdaad 2 bruin en 2 blauw op omvormer (twee draden in 1 aansluiting), en zo de omvormer parallel op 2 x 25A aangesloten. Aardlekschakelaar is 30 mA - omvormer zit vast aangesloten.

Mocht dit inderdaad gevaarlijk zijn -jullie argumenten zijn duidelijk- zal ik aan hem vragen dit aan te passen, zodanig, dat er geen gevaar voor brand is. Effectief heb ik dus 5mm2 naar de meterkast lopen Domba. Het product van I2R is laag.
Ik snap dat je effectief naar meer mm2 wilt, het probleem is de aansluitwijze die zoveel reactie oproept.

Puur uit persoonlijk nieuwsgierigheid zou ik wel een foto van de installatieautomaten willen zien, niet dat in totale "worst case" ook nogeens C of D kar automaten in de groepenkast gemikt zijn.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Een eenfasige SMA 6000TL omvormer is voor particulieren met max 1 x 35A/40A hoofdaansluiting helemaal niet geschikt. Je mag maximaal maar een 5000W omvormer toepassen op een 25A installatieautomaat.
1 omvormer op 2 paralel 25A automaten aansluiten met ook nog eens 2,5mm2 kabels is echt amateur werk en klopt natuurlijk voor geen ene meter. Bij brand zal de verzekeringsmaatschappij je niks uitkeren. Beter snel laten veranderen.
Aangezien je omvormer toch maar weinig belast wordt (erg inefficiënt) is de makkelijkste oplossing 3 x 4mm2 kabel toepassen en aansluiten op 1 automaat van 25A. (de andere weg doen)
De beste oplossing is een kleinere omvormer nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door SolarKing op 06-10-2012 03:33 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 16:08

Ravhin

no <root>...

Duidelijk.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

esberk schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 21:57:

Moet nog 8 weken wachten totdat ze geïnstalleerd worden.
Waarom duurt het zo lang? Brrr, het idee al dat ik zou hebben besteld en nog zo lang moet wachten. Toch niet al volledig betaald?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

databeestje schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 10:16:
Er zit een dakkapel op de west kant, dus 2 strings van 7 panelen is een beetje erg lastig. Ik kan met een beetje tetris wel 7/8 panelen kwijt, maar dat zijn er 5/6 om de dakkapel plus 2 op de dakkapel.

Dan maar hopen dat die SB2000HF het snapt :-)
Daarentegen wel weer een leuke test of 2 gelijke strings maar met verschillende orientatie met optitrac werkt.

Volgens Fronius maakt het niet uit omdat de spanning van beide strings vrijwel gelijk zou moeten zijn, dat is ie misschien ook wel, maar zeker met schaduw een stuk lastiger. Wellicht dat die OptiTrac MPP scan het punt wel vindt. Ik weet het niet. Tuurlijk heb ik wel een stuk meer opbrengst met 16 panelen vs de 11 op oost die ik nu heb.

Ik durf er geen berekening aan te wagen. Proberen wil ik het wel, maar ik heb het geld nu niet. En nog 5 van de huidige panelen erbij krijgen kan nu misschien nog, maar helemaal het zelfde zullen ze niet zijn, tevens moet ik dan naar MDZ, en de prijzen zijn niet superscherp. Met de inkoop actie was het scherp.

Alternatieve omvormers is lastig omdat het gros van de panelen rond de dakkapel veel schaduw hebben tot een uur of 3. Dus als de eerste panelen om 11 uur al vrij komen zou ik het beste stukje van de dag missen met een gewone omvormer. Vandaar mijn keuze voor micros hier. De oost is gewoon lekker 1 vlak, minder complex. Wel schaduw van boom e.d. en schoorsteen en dakschaduw na 2. Dus eigenlijk ook maar een paar uur.
Is 2 power one micro niet net zo duur als 3 panelen dan? dan zou je dat kunnen doen/proberen, word het niets heb je iedergeval 3 panelen extra voor eventueel op oost erbij.

Ik zit deze maanden ook wat krap maar heb me toch doen besluiten om 7 paneeltjes bij te kopen en mount voor op het zuid dak, dan ben ik daar klaar en past er nagenoeg niets meer bij zonder dat het lelijk word. Ook denk ik dat ik met de 3,1kwp dan wel een 80% van mijn inmiddels gereduceerde jaarverbruik opvang.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:13

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Idee voor de kabinets(in)formatie.
http://www.hbvl.be/nieuws...zin-met-zonnepanelen.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maar dan ook alles he

Momenteel moeten eigenaars van zonnepanelen immers niet betalen voor het gebruiken van het stroomnet, terwijl ze het net wel dubbel gebruiken: om er stroom op te zetten, en om er stroom af te halen.

De invoering van de netvergoeding voor zonne-energie was een onderdeel van de hervorming van de groene stroomsubsidiëring. Dat plan omvatte een forse verlaging van de zeer gulle subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

In Nederland betalen we Vastrecht, houdt dat in dat we de aansluiting voor afname of levering mogen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hè hè de panelen zijn binnen bij leverancier. Was wachten waard want ik heb straks 10 mooie zwarte panelen, 250 wp met Sma 2000 Hf voor 1,60 wp inclusief plaatsen. Plaatsen doet mijn eigen geregelde monteur. 5 jaar terugverdientijd en gaan ........ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-02-2024

Tafkar

3600 Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 11:50:
Hè hè de panelen zijn binnen bij leverancier. Was wachten waard want ik heb straks 10 mooie zwarte panelen, 250 wp met Sma 2000 Hf voor 1,60 wp inclusief plaatsen. Plaatsen doet mijn eigen geregelde monteur. 5 jaar terugverdientijd en gaan ........ ;)
Hoe heb je je tvt tijd berekend, volgens mij ga je dat niet reden in 5 jaar. In het meest gunstige geval zal dat toch 6,5 jaar zijn (of de energie prijzen moeten heel sterk gaan stijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tafkar schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 12:03:
[...]

Hoe heb je je tvt tijd berekend, volgens mij ga je dat niet reden in 5 jaar. In het meest gunstige geval zal dat toch 6,5 jaar zijn (of de energie prijzen moeten heel sterk gaan stijgen)
Ga daar maar vanuit. Olieprijs rijst de pan uit, begrotingstekort moet aangevuld worden dus belastingen omhoog en verbruik van mij wordt niet minder met opgroeiende kids.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

[...]

Gaat hij zeker wel redden.
Kijk maar eens wat voor belachelijk laag bedrag hij zou krijgen als hij het geinvesteerde geld op een spaarrekening laat staan.
Nu hoeft hij tussen de € 400-500 euro per jaar minder aan z'n energieleverancier te betalen.
Dus in het eerste jaar heeft hij met PV al een beter rendement :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:13

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

[...]

Ooit gehoord van peakoil http://www.peakoil.nl/wat-is-peakoil/

Wikipedia: Hubbertpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

databeestje schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 11:14:
In Nederland betalen we Vastrecht, houdt dat in dat we de aansluiting voor afname of levering mogen gebruiken?
staat bij de zpv uitgelegd, het antwoord is ja.
"Terugleverings-transport-vastrecht"

In het voorjaar van 2006 ging het gerucht dat er een terugleverings-transport-vastrecht bestaat of in de lucht hangt. Dit bleek een bedenksel te zijn van op winst beluste ambitieuze netbeheerders. De DTe stelt echter de tarieven vast voor de netbeheerders, en de netbeheerders mogen hier niet van afwijken. De DTe is vooalsnog niet van plan om vastrecht voor teruglevering voor netbeheerders vast te stellen. Ook het heffen van een terugleverings-vastrecht is verboden. Alleen een tweede telwerk mag worden verrekend in het vastrecht. Alleen de afnemer betaalt voor transport van stroom, niet de producent!
En als de netbeheerder toch doet alsof zijn neus bloedt, flauwekul of onwaarheden verkoopt, de wet niet kent, arrogant is, u een wurgcontract aanbiedt of zelfs dreigt geen stroom meer te leveren (is echt gebeurd!), dan is er nog het volgende interessante wetsartikel uit dezelfde wet:

Artikel 95m
http://www.zonnestroomproducenten.org/salderen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:31
Mag zeker ook niet volgens de schoonheids commissie.(al hier).
Afbeeldingslocatie: http://92.254.74.87/image/56702/zijzicht.jpg
Afbeeldingslocatie: http://92.254.74.87/image/56702/fig11_schaduw_totaal.jpg

Meer lees voer en de gedachtes tot besluitvorming.
http://www.ecologieforum....=23&t=2500&p=36374#p36308

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

databeestje schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 11:14:
Daarvoor heb ik een tien maanden lange procedure tegen mijn netbeheerder gevoerd.

Uitkomst: niet ontvankelijk, kreeg wel een leuke brief in handen via welke de netbeheerder gesommeerd werd alle destijds onterecht geïncasseerde dubbele vastrechten direct op straffe van dwangsom terug te betalen bij diegenen bij wie ze het hadden geïncasseerd (en die grotendeels van niks wisten omdat ze geen moer van hun nota's begrepen - of begrijpen).

Jurist bleef volhouden dat ze het volste recht hadden, en - onuitgesproken, doch beslist tussen de regels door bedoelend - dat ze de eerste de beste gelegenheid zouden gaan aangrijpen om het alsnog te gaan heffen.

Waarom denk je dat het niet verstandig is om je te "melden" op energieleveren.nl? O.a. daarom...

50 Euro per kWp heffing per jaar, daar in België. Als dat hier ingevoerd zou gaan worden (terwijl we nog vrijwel "niks" aan PV-capaciteit hebben, en de meeste stroomoverschotten direct door de buren worden gezopen voordat er ook maar een elektron de wijkkast bereikt), zou je bij 900 kWh/jaar en een salderings-verdienste van pak hem beet 200 Euro per kWp dus een kwart van dat bedrag weer mogen inleveren. Nog even afgezien van het daarnaast al wezenloze vastrecht pakket van - momenteel bij mij - 272 Euro (incl. 21% BTW).

FF theoretisch gedacht dan, hé. Maar angstaanjagend genoeg, m.b.t. al die populaire teeveeteetjes die daar nooit rekening mee hebben gehouden...

@eric-pvt

quote van ZPV:
De DTe is vooalsnog niet van plan om vastrecht voor teruglevering voor netbeheerders vast te stellen. Ook het heffen van een terugleverings-vastrecht is verboden.
Dat laatste is beslist NIET waar, het is "niet verboden". Dat NMa destijds die ordonnatie uit deed gaan richting netbeheerders (toen ze nog DTe heetten), was het gevolg van een herenakkoordje. Want ze wilden geen reuring in de tent, en ze hebben zelf een ongelofelijke blunder gemaakt met een eerdere uitspraak op basis waarvan netbeheerder meende die ranzige praktijken ook op haar zonnestroom klantjes te kunnen afwentelen. Dus neen, er staat in NL wet beslist niet dat een "injectietarief", "dubbel vastrecht", "TOVT voor teruglevering", of whatever je voor leuk naampje op dat fenomeen kunt plakken verboden zou zijn.

Ik heb hier documentatie van, is te vermoeiend om hier uit te leggen (lees: word je scheitziek van).

Maar ZPV kent wel vaker de wet niet. Zoals de meeste organisaties die geen juristen in dienst hebben (en ook ik ben geen jurist...).

@X21r:

Wat een VERPLETTERENDE post, daar op dat verre zonstraal ecologie forum van kockie... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door zonnigtype op 06-10-2012 14:26 . Reden: ZPV statement van lang gelee ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
zonnigtype schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 14:05:
[...]

Daarvoor heb ik een tien maanden lange procedure tegen mijn netbeheerder gevoerd.

..knip............

...........Dus neen, er staat in NL wet beslist niet dat een "injectietarief", "dubbel vastrecht", "TOVT voor teruglevering", of whatever je voor leuk naampje op dat fenomeen kunt plakken verboden zou zijn......
Voor benamingen kan je er nog 1 toevoegen "producententarief" , na invoering kan tarief worden opgevoerd en gedifferenceerd naar centraal en decentraal (simpele denkwijze).

EL&I is heel driftig opzoek naar een nieuwe verdienmodel, nu de zonnestroom opbrengst al schokkend in de richting van 0,2% van totale Nederlandse verbruik gaat

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 14:52:
[...]

Voor benamingen kan je er nog 1 toevoegen "producententarief" , na invoering kan tarief worden opgevoerd en gedifferenceerd naar centraal en decentraal (simpele denkwijze).
Goed dat je die ook nog noemt, ja. Een mens kan onmogelijk alles meer volgen op e-gebied...
EL&I is heel driftig opzoek naar een nieuwe verdienmodel, nu de zonnestroom opbrengst al schokkend in de richting van 0,2% van totale Nederlandse verbruik gaat
Lees voor "zonnestroom opbrengst" s.v.p.: "De geschatte opbrengst van het veronderstelde volume aan PV-capaciteit in Nederland op basis van evaluatie van 100 enquête formulieren in een markt met minimaal 350 aanbieders. Met een uit de duim gezogen specifieke opbrengst van 700 kWh/kWp.jaar voor netgekoppelde installaties als rekenfactor. En een verzonnen, niet fysiek gecontroleerde "uit gebruik genomen" 1 MWp aan PV-capaciteit in 2011"...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Speksteenkachel schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 12:24:
[...]

Gaat hij zeker wel redden.
Kijk maar eens wat voor belachelijk laag bedrag hij zou krijgen als hij het geinvesteerde geld op een spaarrekening laat staan.
Nu hoeft hij tussen de € 400-500 euro per jaar minder aan z'n energieleverancier te betalen.
Dus in het eerste jaar heeft hij met PV al een beter rendement :)
Volgens mij is rendement en tvt niet hetzelfde. Natuurlijk moet je zonnepanelen plaatsen, rendement is prima!
Ga vandaag zelf mijn panelen bestellen, heb er lang over gedaan maar nu een mooie dhz pakket samengesteld voor iets meer dan 1 euro/wp. Mooie zwarte panelen met een delta solivia 3.3.
Hopelijk over week of twee 3600 wp op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Loop net bij de Gamma ligt dit ding voor € 69,- . Is bedoeld om verbruik te meten maar je kan hem ook tussen je inverter en groep aansluiten om opbrengst te meten. Iemand ervaring mee?

http://www.energeniaal.nl...pl/shopproduct_details/21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 15:55:
Loop net bij de Gamma ligt dit ding voor € 69,- . Is bedoeld om verbruik te meten maar je kan hem ook tussen je inverter en groep aansluiten om opbrengst te meten. Iemand ervaring mee?

Klemmen zijn niet erg accuraat over het algemeen.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Op die website staat er ook nog een "OptiSmart", zou dat een led oog zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjmi
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 18:51

Dit riekt naar amateur werk. Twee fasen zijn op deze manier met elkaar verbonden. Afhankelijk van aan welke kant van de zekering je ze hebt aangesloten, zal het kunnen zijn dat je zekering niet doorslaat bij een te hoge belasting, omdat je effectief misschien 2 zekeringen parallel hebt geschakeld. En 2x2.5 is echt te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:31
Ravhin schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 17:04:
De details van de PV-installatie:
16 x 235 Wp Conergy EcoPro panelen; 10 op schuin dak en 6 op ca. 10 graden ZZO: 3760 Wp
2 strings van 8 panelen
SMA 6000TL omvormer
en
Als ik de theorie goed begrepen heb, maakt de hellinghoek niet bar veel uit zolang de oriëntatie maar gelijk is
Zoals de andere heren al aan geven .... installateur ..is niet goed bij zijn hoofd.

Binnen EEN string moet je de panelen gelijk hebben !! ( kleine hoek verschil mag <10 graden).

In de string waar de 6 van 10 graden panelen zitten ..Word de opbrengst steeds "geblokkeerd" door .... of de steile of de kleine hoek....panelen.
Dus ernstige belemmering van je opbrengst in een string !!!! ( en eigenlijk word daardoor ook je goede string(steile hoek) beïnvloed .

En over een 6000 heb ik het helemaal niet meer …. Sukkels …!@#$%@%
zonnigtype schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 14:05:

@X21r:

Wat een VERPLETTERENDE post, daar op dat verre zonstraal ecologie forum van kockie... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Thanks
yep was het zat om die verhalen van micro en OGP aan te horen ..dekens zwaaien ..impedantie...
Dus dan maar eens uitleggen…
Het enigste wat ik hoor zijn de zelfde woorden als die in verkoop folders staan ;)

Kan ik er wat aan doen dat het software algoritme van SMA hun MPP tracker fouten bevat (cq verbetering behoefd dvm OGP ;)

[ Voor 23% gewijzigd door X21r op 06-10-2012 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
zonnigtype schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 15:19:

Lees voor "zonnestroom opbrengst" s.v.p.: "De geschatte opbrengst van het veronderstelde volume aan PV-capaciteit in Nederland op basis van evaluatie van 100 enquête formulieren in een markt met minimaal 350 aanbieders. Met een uit de duim gezogen specifieke opbrengst van 700 kWh/kWp.jaar voor netgekoppelde installaties als rekenfactor. En een verzonnen, niet fysiek gecontroleerde "uit gebruik genomen" 1 MWp aan PV-capaciteit in 2011"...
Dat die cijfers van CBS "zonnestroom opbrengst" de aansluiting met de praktijk missen is ook de netwerkbeheerders niet ontgaan, die zijn heel druk bezig met het PIR register te vullen, om enige onderbouwing te hebben in hoeverre het E-netwerk als buffer wordt gebruikt en hoe karig het vastrecht wel niet is.

Na de introductie blunders met de "slimme meter", (verplicht, met kans op celstraf bij weigeren; voor netstabiliteit en onbalans onnodige veel te gedetaileerde verbruiksinformatie op aansluitniveau voor derden), is de automatische salderende ferrarismeter nog een paar jaar een vertrouwt beeld.

Maar die "vrijwilligheid" slaat voorlopig de basis weg voor een aantal potentiele verdienmodelen, zoals fiscale (economische) verschillende tarieven en dat terwijl verbruikers eenvoudiger, schaalbare, decentrale mogelijkheden krijgt om aan energie te komen (bijv. via zonnepanelen, (deels) elektrische auto, geothermische verwarming), die de toekomstige inkomsten uit energie onderdruk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@ parallelle leidingen SMA 6000 voor de NEN 1010 experts hier:
Hebben jullie al eens het 8(!) pagina tellende blad 43 van de NPR 5310 gelezen wat specifiek gaat over "Het beveiligen van parallel geschakelde leidingen" ? Nee? Hoeft ook niet want het gaat hier al eerder 'fout' met de doorsnede van de beschermingsleiding (Tabel 54C van NEN 1010).

@ Maximum stroom door een 2,5mm2:
Schrikken jullie als ik zeg dat er volgens de NEN 1010 zo'n 34 Ampère mag door een 2,5mm2? (XLPE, installatiemethode D, standaard omgevingstemperatuur). Voor de NEN 1010 experts hier op het forum: zie Tabel A.52-4

@Selectiviteit
Waar toveren jullie allemaal die factor 1,6 vandaan? Ik kan uhm niet vinden.

Bron voor bovenstaande: NEN 1010:2007+C1:2008 en NPR 5310:2007+Aflevering 2:2010

@Verzekeringen die niet uit betalen/ brand/ !!! roepers
Kom eens met een onderbouwing wat de gevaren zijn. Het liefste met een onderbouwing uit de NEN 1010 en nog het allerliefste met je gezonde verstand ;)
SolarKing schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 03:32:
Een eenfasige SMA 6000TL omvormer is voor particulieren met max 1 x 35A/40A hoofdaansluiting helemaal niet geschikt. Je mag maximaal maar een 5000W omvormer toepassen op een 25A installatieautomaat.
Wie stelt dat er maar maximaal een 5000W omvormer op een 25A installatieautomaat aangesloten mag worden?

Wellicht een interessante: Moet je de SMA 6000 überhaupt afzekeren of zou je de omvormer met 3×4mm2 gewoon achter de 35A/40A hoofdzekering mogen aansluiten? dus zonder extra smeltveiligheid. Eventueel wel met aardlek. (ik weet het antwoord niet)

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 07-10-2012 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Dre schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 17:14:

@Selectiviteit

Bron voor bovenstaande: NEN 1010:2007+C1:2008 en NPR 5310:2007+Aflevering 2:2010
Ik ben dan wel benieuwd wat dan wel in NPR 5310 blad 60 staat over selectiviteit bij kortsluiting, maar ik heb er geen Euro 255 voor over, dat is wat ik bij NEN moet betalen om het te mogen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Eon ook in de pv: http://www.eon.nl/zonnepanelen

Zag het net op Discovery. Zonnigtype, kom maarrrrrrr in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

PcDealer schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 17:58:
Eon ook in de pv: http://www.eon.nl/zonnepanelen

Zag het net op Discovery. Zonnigtype, kom maarrrrrrr in :)
Paar pagina's terug ook gemeld, reactie was duur, en de "gratis" installatiekosten zijn natuurlijk kul. Ik geloof dat het wel redelijk kwaliteit materiaal is enzo, maar ach, niet voor die prijs zullen de meeste mensen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

databeestje schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 18:00:
[...]

Paar pagina's terug ook gemeld, reactie was duur, en de "gratis" installatiekosten zijn natuurlijk kul. Ik geloof dat het wel redelijk kwaliteit materiaal is enzo, maar ach, niet voor die prijs zullen de meeste mensen zeggen.
Damn, gemist. Ik zal eens terugzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als ik even niet aan nen normen en wat voor regels dan ook denk maar gewoon domweg recht vooruit
je sluit 1 omvormer aan via 2 kabels ( die dan naast elkaar liggen in een 5aderkabel )
dan gaat je stroom dus over 2 zekeringen naar binnen,
als de 1ene eruitvliegt dan gaat de lading over de andere heen
er zit in de omvormer geen 2 uitgangen die parrallel kan regelen dat bijv 3 amp over de 1ene en 4 amp over de andere heen gaat

oftewel bijv 4 amp gaat over beide zekeringen heen. 1 vande zal als eerste flippen bij overbelasting.

mbt de 100ma lekschakelaar vanwege de omvormer dan zeg ik koop een andere omvormer
als er bijv over de zelfde aardlek nog een ander apparaat gaan zoals bijv je schuur en je zet die zware vreesbank aan ( het is ff een voorbeeld he ) dan vliegt je aardlek er te laat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 18:58:
als ik even niet aan nen normen en wat voor regels dan ook denk maar gewoon domweg recht vooruit
je sluit 1 omvormer aan via 2 kabels ( die dan naast elkaar liggen in een 5aderkabel )
dan gaat je stroom dus over 2 zekeringen naar binnen,
als de 1ene eruitvliegt dan gaat de lading over de andere heen
er zit in de omvormer geen 2 uitgangen die parrallel kan regelen dat bijv 3 amp over de 1ene en 4 amp over de andere heen gaat

oftewel bijv 4 amp gaat over beide zekeringen heen. 1 vande zal als eerste flippen bij overbelasting.

mbt de 100ma lekschakelaar vanwege de omvormer dan zeg ik koop een andere omvormer
als er bijv over de zelfde aardlek nog een ander apparaat gaan zoals bijv je schuur en je zet die zware vreesbank aan ( het is ff een voorbeeld he ) dan vliegt je aardlek er te laat uit.
Het eerste gedeelte van je verhaal zeg ik even niets meer over. Het is gewoon fout. Klaar.

Wat betreft het gedeelte over de 100 mA aardlekschakelaar.
Deze is alleen bedoeld voor de omvormer en dient dus niet met andere groepen gecombineerd te worden.

De zwaarte van de vreesbank doet er niet toe. Een vreesbank die maar 200 mA stroom opneemt en een isolatieweerstand van 0,001 Mega ohm (lees aardsluiting) zal je niet aan krijgen, in tegestelling tot die loei zware vreesbank van 1 Mega Watt die een uitstekende isolatieweerstand heeft.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ving twee weken geleden al zoiets op van de mannen van Stedin en nu op het Belgische nieuws. Belasting op levering van energie. Dacht eerst nog, waar hebben ze het over....maar nu valt het kwartje.

Zie ik natuurlijk weer verkeerd, ja....dacht het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 23:43

MieJuul

3970Wp

JoopC schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 20:27:
Ving twee weken geleden al zoiets op van de mannen van Stedin en nu op het Belgische nieuws. Belasting op levering van energie. Dacht eerst nog, waar hebben ze het over....maar nu valt het kwartje.

Zie ik natuurlijk weer verkeerd, ja....dacht het al.
???
Waar heb je het over (bron)?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Tafkar schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 15:25:
Volgens mij is rendement en tvt niet hetzelfde.
Is sterk met elkaar verweven.
Niet PV bezitters beginnen altijd over tvt, als je vervolgens het rendementsverhaal verteld gaat bij hun het licht branden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
Ja hoor nu ook al in de belgische krant. Met belastingen zijn ze er in Nederland als de kippen bij. We moeten in de pas lopen met Europa,....toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 15:55:

Ja, ik heb hem en gebruik hem voor PV meting.

Je kan hem in principe op iedere draad zetten en de stroom meten, of je die stroom produceert danwel verbruikt maakt niet uit. Het display gaat er echter van uit dat alles verbruik is, en geeft dus aan dat je kosten stijgen als er meer stroom gemeten wordt. Dat klopt natuurlijk niet bij productie, maar de weergave van het vermogen klopt wel gewoon (behalve een eventuele meetafwijking )

Ik heb 1 meetklem in m'n groepenkast zitten en dat past maar net, de klemmen zijn behoorlijk groot. Noodgedwongen heb ik een tweede klem buiten de groepenkast moeten plaatsen.

Het ding wordt eigenlijk pas echt leuk als je er ook de PC kabel bij koopt ( http://www.energeniaal.nl...pl/shopproduct_details/27 ) Je ontvangt dan op de pc iedere 6 seconden een XML bericht met actuele waarden van de verschillende sensoren. Op die manier kan ik zelf wel het onderscheid maken tussen productie en verbruik, en de data in leuke grafieken zetten.

Ik heb de gemeten waarden van de EnviR vergeleken met die van een amperetang en in m'n pc-script verreken ik de afwijking. De meetklemmen zijn inderdaad minder nauwkeurig als pulstellers ( die overigens ook verkrijgbaar zijn), maar ik vind het "tweakers gehalte" van XML stroom erg leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
MieJuul schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 20:38:
[...]

???
Waar heb je het over (bron)?
Nou, we hadden het over zonnepanelen en toen zeiden ze dat er "op de zaak" in de wandelgangen gesproken werd over een heffing dat ik daar op kon wachten. Dat was in een gewoon praatje met monteurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Offerte is getekend!!

18 x sunrise full black 200 Wp op een Delta Solivia 3.3. Bevestiging via clickfit.
Volgende week wordt de groepenkast vervangen zodat ik hopelijk snel kan starten met het aansluiten van deze set.

Hopelijk kan ik 3/4 van mijn verbruik opwekken. Verbruik was afgelopen jaar 4500 Kwh maar ik heb ondertussen al maatregelen genomen om dit te verlagen tot onder de 4000. Grootste winst is de vervanging van een hele oude droger voor een warmtepomp droger, dit bespaart al tussen 300-400 kWh

Subsidie aanvraag ook maar meteen ingevuld, kijken hoe lang die duurt. (nb zonder subsidie had deze set er ook gewoon gekomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

En straks even aanmelden bij Anton, het schiet al aardig op richting 600kWp :)

https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0

https://docs.google.com/s...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tafkar

Tafkar

3600 Wp

Wanneer de panelen actief zijn zal ik me uiteraard aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• special roof
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik heb mijn installatie (5,53 kwp net aangemeld. Zie echter een foutje. Hoe kan ik dat corrigeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Even een mailtje naar Anton of Zonnigtype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• special roof
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024
Het gaat om een door mijzelf ingevoerd gegeven. Maximaal gemeten dagopbrengst is uiteraard geen 585 maar 5,85 per Kwp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vandaag een begin gemaakt met de montage op het zuidelijke dak van het huis, de zelfgemaakte 5mm dikke rvs dakhaken passen perfect, wel veel werk doordat ik de dakpan wat uit moet slijpen om weer netjes aan te sluiten op de onderste, misschien niet echt nodig en doet niet iedereen maar ik wil het netjes en moet niet gaan lekken o.i.d.
Morgen weer verder tot alle 34 haken zitten en dan wachten op de rest van de materialen.
Het weer is iedergeval lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:11
Ik ben ook druk geweest vandaag. Heb een doorgang gemaakt voor het verleggen van de rookgasafvoer (door ontoegankelijke koof nr1). En 5x 3/4" PVC buizen van de groepenkast naar zolder gelegd (door ontoegankelijke koof nr2). Ik baalde er zo van dat ik de vorige keer slechts 4x 5/8" had gelegd dat ik alles wat ik er doorheen kon proppen heb aangelegd.

Voorbereidingen voor PV lopen dus gestaag door. Alleen ook uitgevonden dat ons stroomverbruik afgelopen jaar is toegenomen (van 3500 naar 4000kWh gextrapoleerd; en dat valt me nog mee aangezien we 2 dagen per week meer thuis zijn en een wasdroger veelvuldig draaien). Als ik dan reken met 0.75 (oost, 26 graden helling) dan heb ik dus iets van 5300 Wp nodig voor volledige dekking en een andere omvormer dan eerst bedacht. Waarschijnlijk een op 20A ipv 16A.

Ook maar eens wat lopen spelen met Sunny Design.Wel grappig dat deze net als SunShineCompany en anderen hier zelf al voorstelt om te onderdimensioneren en bijvoorbeeld voor een 5200Wp systeem een SB4000TL-21 adviseert. Wel raar dat het vervolgens aangeeft dat de omvormer alleen maar 6mm2 kabels kan aansluiten aan AC-zijde (4mm2 is voldoende). Moet je daar dan alleen daarvoor een doos tussen zetten of leveren ze verloopjes mee?

Klopt het trouwens dat Sunny Design wat pessimistischer is over de opbrengst dan de mensen hier (0.71 ipv 0.75kWh/Wp)?

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 06-10-2012 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Rukapul schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 23:25:
Ik ben ook druk geweest vandaag. Heb een doorgang gemaakt voor het verleggen van de rookgasafvoer (door ontoegankelijke koof nr1). En 5x 3/4" PVC buizen van de groepenkast naar zolder gelegd (door ontoegankelijke koof nr2). Ik baalde er zo van dat ik de vorige keer slechts 4x 5/8" had gelegd dat ik alles wat ik er doorheen kon proppen heb aangelegd.

Voorbereidingen voor PV lopen dus gestaag door. Alleen ook uitgevonden dat ons stroomverbruik afgelopen jaar is toegenomen (van 3500 naar 4000kWh gextrapoleerd; en dat valt me nog mee aangezien we 2 dagen per week meer thuis zijn en een wasdroger veelvuldig draaien). Als ik dan reken met 0.75 (oost, 26 graden helling) dan heb ik dus iets van 5300 Wp nodig voor volledige dekking en een andere omvormer dan eerst bedacht. Waarschijnlijk een op 20A ipv 16A.

Ook maar eens wat lopen spelen met Sunny Design.Wel grappig dat deze net als SunShineCompany en anderen hier zelf al voorstelt om te onderdimensioneren en bijvoorbeeld voor een 5200Wp systeem een SB4000TL-21 adviseert. Wel raar dat het vervolgens aangeeft dat de omvormer alleen maar 6mm2 kabels kan aansluiten aan AC-zijde (4mm2 is voldoende). Moet je daar dan alleen daarvoor een doos tussen zetten of leveren ze verloopjes mee?

Klopt het trouwens dat Sunny Design wat pessimistischer is over de opbrengst dan de mensen hier (0.71 ipv 0.75kWh/Wp)?
Meestal zijn die aansluitklemmen geschikt voor maximaal 6 mm2. Een 4mm2 zal daar goed in passen en daar heb je geen verloop voor nodig.
NB, vergeet de lastscheider of werkschakelaar niet!
special roof schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 22:36:
Het gaat om een door mijzelf ingevoerd gegeven. Maximaal gemeten dagopbrengst is uiteraard geen 585 maar 5,85 per Kwp.
Ook dan even een DM naar genoemde personen Anton of Zonnigtype. Zij hebben het beheer over het document en kunnen het aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Geurt-kun op 06-10-2012 23:49 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Domba schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 17:48:
[...]

Ik ben dan wel benieuwd wat dan wel in NPR 5310 blad 60 staat over selectiviteit bij kortsluiting, maar ik heb er geen Euro 255 voor over, dat is wat ik bij NEN moet betalen om het te mogen lezen.
Ik kan de gevraagde quotes wel even naar je DM'en, hoor.

@Selectiviteit
Who cares? Selectiviteit is niet verplicht en een niet-selectieve installatie is niet onveiliger dan een wél selectieve.

[ Voor 36% gewijzigd door hansdegit op 06-10-2012 23:54 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:11
Geurt-kun schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 23:47:
[...]

Meestal zijn die aansluitklemmen geschikt voor maximaal 6 mm2. Een 4mm2 zal daar goed in passen en daar heb je geen verloop voor nodig.
De tool was er vrij expliciet over anders. En het laatste wat je wilt zijn toch losse contacten.
NB, vergeet de lastscheider of werkschakelaar niet!
Is die verplicht? Had me verder nog geheel niet op het elektrische deel voorbereid en (naief) even uitgegaan om de aardlek in de groepenkast als schakelaar te gebruiken. Maar een extra schakelaar klinkt niet gek voor als je ooit nog wat in de groepenkast moet doen ;) En ook handig als de omvormer 6mm2 wil hebben, want die leg je dan gewoon vanaf de schakelaaar met een kort stukje.

Overigens nog wel twijfel of ik wel meer dan 5000 Wp moet willen als ik Sunny Design moet geloven. Tot 5000 adviseert het SB-3600 wat dus op 16A past. Daarboven de SB-4000 oftewel 18A, oftewel afzekeren met 20A. Dat past wel op m'n hoofdaansluiting van 1x35A, maar als ik om wat dan reden dan ook toch naar 3x25A wil (3x35A is niet mogelijk op mijn adres) dan voldoet is de 20A eigenlijk te zwaar (1.6 factor). Met een iets kleiner systeem blijf ik dus veel en veel flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

Rukapul schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 00:00:
[...]

De tool was er vrij expliciet over anders. En het laatste wat je wilt zijn toch losse contacten.

[...]

Is die verplicht? Had me verder nog geheel niet op het elektrische deel voorbereid en (naief) even uitgegaan om de aardlek in de groepenkast als schakelaar te gebruiken. Maar een extra schakelaar klinkt niet gek voor als je ooit nog wat in de groepenkast moet doen ;) En ook handig als de omvormer 6mm2 wil hebben, want die leg je dan gewoon vanaf de schakelaaar met een kort stukje.

Overigens nog wel twijfel of ik wel meer dan 5000 Wp moet willen als ik Sunny Design moet geloven. Tot 5000 adviseert het SB-3600 wat dus op 16A past. Daarboven de SB-4000 oftewel 18A, oftewel afzekeren met 20A. Dat past wel op m'n hoofdaansluiting van 1x35A, maar als ik om wat dan reden dan ook toch naar 3x25A wil (3x35A is niet mogelijk op mijn adres) dan voldoet is de 20A eigenlijk te zwaar (1.6 factor). Met een iets kleiner systeem blijf ik dus veel en veel flexibeler.
Hier staat de manual van het apparaat, Sunny Boy 3/4/5000TL.
Lees even de configuratie van de kabels. 4mm2, niet aanbevolen...
Vanuit de manual begrijp ik dat 6 mm2 dus om een andere reden (belasting) aanbevolen is, niet omdat de klemmen te groot zijn.
Vroeger mocht je de groepenschakelaar of werkschakelaar in de groepenkast als lastscheider gebruiken. Of dat nog zo is weet ik niet. Er was wel een mits, namelijk dat het apparaat in dezelfde ruimte moet zijn.
Feitelijk hoort elk apparaat een lastscheider te hebben (NEN1010), meestal gebeurt dit dmv een stekker in combinatie met een wcd.
Is de belasting meer dan 16 Amp, dan heb je dus een lastscheider nodig in de vorm van een werkschakelaar.

Edit: Uiteraard mag ook een CEE form wcd toegepast worden die geschikt is voor de betreffende stromen.

[ Voor 2% gewijzigd door Geurt-kun op 07-10-2012 11:23 . Reden: CEE form wcd ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
@ parallelle leidingen SMA 6000 voor de NEN 1010 experts hier:
Hebben jullie al eens het 8(!) pagina tellende blad 43 van de NPR 5310 gelezen wat specifiek gaat over "Het beveiligen van parallel geschakelde leidingen" ? Nee? Hoeft ook niet want het gaat hier al eerder 'fout' met de diameter van de beschermingsleiding (Tabel 54C van NEN 1010).

@ Maximum stroom door een 2,5mm2:
Schrikken jullie als ik zeg dat er volgens de NEN 1010 zo'n 34 Ampère mag door een 2,5mm2? (XLPE, installatiemethode D, standaard omgevingstemperatuur). Voor de NEN 1010 experts hier op het forum: zie Tabel A.52-4

@Selectiviteit

Kom eens met een onderbouwing wat de gevaren zijn. Het liefste met een onderbouwing uit de NEN 1010 en nog het allerliefste met je gezonde verstand ;)

[...]

Wie stelt dat er maar maximaal een 5000W omvormer op een 25A installatieautomaat aangesloten mag worden?

Wellicht een interessante: Moet je de SMA 6000 überhaupt afzekeren of zou je de omvormer met 3×4mm2 gewoon achter de 35A/40A hoofdzekering mogen aansluiten? dus zonder extra smeltveiligheid. Eventueel wel met aardlek. (ik weet het antwoord niet)
http://ritske.nl/2012/02/brand-door-kortsluiting/
YouTube: Brand door elektrische apparaten: kortsluiting (2005)
YouTube: Twaalf maanden cel voor fatale brand scheepswerf De Punt
http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=2399873
http://www.heitinkmedia.n...r-kortsluiting-in-dieren/
http://www.hvnieuws.nl/index.php?action=1&id=7480
http://district8.net/bran...ng-bij-driemaasstede.html
http://www.omroepgelderla...mpt-door-kortsluiting.htm
http://www.myfov.nl/preve...h/FOV%20Elektriciteit.pdf
http://www.bndestem.nl/re...ijk-door-kortsluiting.ece
http://www.112fryslan.nl/news/8188
http://www.dvhn.nl/nieuws...rzaakt-door-kortsluiting-
http://www.allesoverkappe...n-kwam-door-kortsluiting/
http://112twente.nl/5119
http://www.omroepbrabant....rt+door+kortsluiting.aspx
http://www.limburger.nl/a...IONIEUWS02/110309506/1002
http://nieuwsrijk.nl/nieu...tsluiting-in-droomvlucht/
http://112hattem.org/2011...ldkamp-door-kortsluiting/
http://www.vandaag.nl/alk...kkerij-Slinger-in-Alkmaar
http://www.boerderij.nl/V...talbrand-Aalten-1045844W/
http://www.energieveilig....e_apparatuur/kortsluiting
http://www.waldnet.nl/wn/...kortsluiting_Twijzel.html
http://drimble.nl/regio/g...rtsluiting-in-dieren.html
YouTube: Brand Kerkdriel door kortsluiting
http://www.nieuwsblad.be/...l.aspx?articleid=GH9I0QNN
http://www.maurice-amoure...ngbrand-door-kortsluiting

Het komt ook bijna nooit voor, brand door kortsluiting. 8)7 8)7 8)7 :?
Ik hoop dat het mij en anderen ( incl Dre ) nooit overkomt, hou je gewoon aan regels
en zoek de grens tussen het kan en het kan nog net(niet) niet steeds op.
Als tweeker doe je dat normaal wel, de grens opzoeken tot de proc begint te roken
niet met je woning. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben Martin en woon in Zuid Limburg.
Ik overweeg sterk om zonnepanelen te gaan plaatsen en heb een vrij scherpe aanbieding van Zontech uit Amersfoort. Ik zie dat er al eerder, in april, om referenties gevraagd is over dit bedrijf. Daar is toen verder geen oordeel over gekomen. Heeft inmiddels al iemand ervaring met dit bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ze een tijdje geleden ook benaderd maar ik vond ze prijstechnisch toch wat duurder
kijkende naar systeem / opbrengst , prijs pv en prijs installatie kwam ik zelf op het volgende uit
<1> westland solar
<2> SolarNRG
<3> 365zon
prijsverschil tussen nr1 en nr3 was 300 euro maar opvallend hierbij is dat 365zon qua pv systemen goedkoper was terijl dit teniet werd gedaan door de installatieprijs .

tevens heb ik zelf bewust gekeken voor een omniksol 4.0 omvormer
met de "beperkte" kennis die ik heb op moment van besluit kwam deze voor mij als beste uit de bus
extra voordeel
gratis wifi kit met online monitoring en online dakconfiguratie berekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

@Selectiviteit
Ik heb dat ook gezien ergens op een site :)
[...]

Het is niet een 5000W omvormer, maar maximaal 5000W AC invoeden op 1 groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@swapevent

Ik vind het prijsverschil tussen de hoogste aanbieder en de laagste behoorlijk groot. Voor een systeem van ca 3900 WP is dat zo'n € 2000,-
Bij Zontech betaal ik 1,62/Wp. Niet slecht toch?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2012 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pv systeem incl btw komt neer op 1,39 /wp
prijs ex btw komt neer op 1,17/wp

SET is 16*240 paneel met omniksol 4.0

<kleine correctie uitgevoerd het waren 240 panelen ipv 245 panelen>
scheelt 2ct/wp
maar nog steeds scherp

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2012 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wow.
Bedoel je dan inclusief of exclusief subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

exclusief subsidie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Met of zonder installatie?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Rukapul
Gewoon 25A eindgroep aansluiten op je 25A/35A hoofdzekering. Zoals hansdegit boven je zegt is het niet onveilig. (wel grappig dat het erop lijkt dat mensen die het minste blaten over de NEN 1010 het meeste (gezonde) verstand lijken te hebben van de veiligheid van elektrische installaties)
PClop schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 01:01:
[...]

[Lijst met hits op google over 'kortsluiting']

Het komt ook bijna nooit voor, brand door kortsluiting. 8)7 8)7 8)7 :?
Ik hoop dat het mij en anderen ( incl Dre ) nooit overkomt, hou je gewoon aan regels
en zoek de grens tussen het kan en het kan nog net(niet) niet steeds op.
Als tweeker doe je dat normaal wel, de grens opzoeken tot de proc begint te roken
niet met je woning. _/-\o_
Met een lijstje van google hits kan je mij niet overtuigen. Er staat mij iets van bij dat jij je brood verdient als E-installateur (correct?). Ik weet niet hoe je je klanten overtuigt, maar ik heb een technische achtergrond en wordt niet nerveus van lijstjes met google hits.
PcDealer schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 09:48:
[...]
Het is niet een 5000W omvormer, maar maximaal 5000W AC invoeden op 1 groep.
Wie stelt dat er maar maximaal 5000W AC ingevoed mag worden op 1 groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-09 17:07
Ik ben aan het kijken naar deze http://www.solarnrg.nl/pr...ech-stp-250-20wd-plat-dak set met 8 panelen.
Met de sb omvormer.
Helaas heb ik in de ochtend las van schaduw.
Is een ander type omvormer beter dan of micro inverters beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank. Nog even verder zoeken dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dre schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 10:44:
Gewoon 25A eindgroep aansluiten op je 25A/35A hoofdzekering. Zoals hansdegit boven je zegt is het niet onveilig.
Hmm, doordat er geen selectiviteit is ten opzichte van de hoofdzekering is er dus eerder kans dat de hoofdzekering er ook uit gaat.
Het kan maar zo zijn dat er door afwezigheid van de bewoners/werknemers (vakantie) en daardoor langdurige afwezigheid van de netspanning een gevaarlijke situatie ontstaat in de woning/bedrijf.
Dus om nu zomaar te stellen "is niet onveilig"........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

^^^^ Niks aan toe te voegen!

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 10:59:
Dank. Nog even verder zoeken dus!
Hier heb ik ze gehaald, ook niet duur
http://stelwagen.come2me.nl/
Wel zelf gemonteerd

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het punt wat PCiop wil maken is, dat je maximaal rendement haalt uit je elektrische installatie,
net zoals je over je shielded cat6 ook lekker gigabit wil blazen.
laat dat nou precies hetzelfde zijn.
ik heb hier uiteindelijk een mooie groepenkast met alles 6mm2 opgehangen,
het heeft vele voordelen, en de veiligheid is gratis.
alles zit over 3x25A mooi verdeelt, en op top pv vermogen zie ik de spanning slechts 0,9 volt stijgen.
alles zit gewoon op 30mA aardlek en het valt nooit uit
de pv is een gescheiden sub kast met selectiviteit, omdat ik aan de kust, toch gewoon even mijn hoofdgroep eruit blies.(!)

http://van.wijk.net/pvt/epvt.jpg
http://van.wijk.net/pvt/3f-n-eric.jpg

doe het goed, nen1010 is een aardige maatstaf, niets is zo zuur dan een zomerdag waarin de boel uitvalt door :

-hoge spanningen
-hoge impedantie door weerstand van goedkope troep kabels, en kroonsteentjes
-slechte automaten die uitvallen
-te warme bekabeling met weerstand die stijgt

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
SpikeHome schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 10:48:
Ik ben aan het kijken naar deze http://www.solarnrg.nl/pr...ech-stp-250-20wd-plat-dak set met 8 panelen.
Met de sb omvormer.
De SB2100TL heeft geen schaduwmanagment en afhankelijk van type schaduw is deze dodelijk voor de opbrengst.

Dit plaatje laat op een ideale meetdag zien hoe dodelijk schaduw kan zijn voor de opbrengst
Opstelling was 4 rijen landscape sharp ND-190R1S, L1=rij 1&4 en L2=3&4.
Dit was verticale schaduw op 1 landscape paneel en was de hoek van mijn woning zelf
Dat de logging stopt i.v.m. opstelling verandering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Speksteenkachel schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 11:03:
[...]

Hmm, doordat er geen selectiviteit is ten opzichte van de hoofdzekering is er dus eerder kans dat de hoofdzekering er ook uit gaat.
Het kan maar zo zijn dat er door afwezigheid van de bewoners/werknemers (vakantie) en daardoor langdurige afwezigheid van de netspanning een gevaarlijke situatie ontstaat in de woning/bedrijf.
Dus om nu zomaar te stellen "is niet onveilig"........
Uiteraard, als oma aan de hartbewaking ligt op zolder heb je liever niet dat die spanningsloos wordt. Liefst dan ook niet meerdere eindgroepen op 1 aardlek enzo ;) Vanuit de NEN 1010 gezien is een spanningsloze E-installatie uitermate veilig. Volgens oma echter niet.
Gewoon een inschatting maken van de kans dat er een kortsluiting ontstaat op de PV groep en wat de gevolgen zijn als het hele huis spanningsloos wordt (hoe vaak is er kortsluiting, hoe oud is oma, etc) :P

Om volledige selectiviteit te gegaranderen zijn vuistregels meestal niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 22-09 21:18
Ga binnenkort ook pv installatie plaatsen op mijn platdak

12 x 240wp panelen
6 x enecsys micro-inverter
enecsys gateway

De bekabeling naar meterkast wil ik zelf leggen, kan ik hier gewoon 2,5 kwadraat kabel voor gebruiken?
En de zekering in de meterkast is dit een zelfde 16 ampere automaat als de rest van de groepen of zijn dit speciale.

Dan kan ik de spullen alvast bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SpikeHome schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 10:48:
Met de sb omvormer.
De SB2000HF heeft wel schaduwmanagement (moet je aanzetten via bluetooth) en is bij SolarNRG 120 euro duurder vergeleken met de SB2100TL. 1225 vs 1109.

Maar heeft ook bluetooth standaard, handig voor de logging, en kan je ook nog een Sunny Beam in de huiskamer zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prijs/wp is zonder installatie
de installatie kosten hier vallen ook erg mee , maar dat komt ook omdat ze op een blokhut komen ipv woonhuis. men is niet 2 uur bezig met steigers opbouwen/afbreken, de 230v kabel ligt er al heen dus dat hoeven ze ook niet te doen. scheelt algauw een 400-500 euro op de installatie prijs.

mbt het schaduwgedeelte ik heb hier smorgens op de blokhut een kleine hoek met schaudw tot pakembeet 10 uur. Tevens per dakhelft 1 mpptracker
ivm het stukje schaduw en de lage opstartspanning gekozen voor de omniksol
verwachtte plaatsing binnen 3 weken
dit is niet ivm levertijd maar omdat ik zelf nog wat voorbereiding moest doen zoals nieuwe groepenkast etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjnelle schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 11:38:
Ga binnenkort ook pv installatie plaatsen op mijn platdak

12 x 240wp panelen
6 x enecsys micro-inverter
enecsys gateway

De bekabeling naar meterkast wil ik zelf leggen, kan ik hier gewoon 2,5 kwadraat kabel voor gebruiken?
En de zekering in de meterkast is dit een zelfde 16 ampere automaat als de rest van de groepen of zijn dit speciale.

Dan kan ik de spullen alvast bestellen
Ik zou 3 keer 4 mm2 kabel gebruiken naar meterkast en aangesloten op een aardlekautomaat 16A, is een gecombineerde aardlek en groepen automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 12:00:
[...]

Ik zou 3 keer 4 mm2 kabel gebruiken naar meterkast en aangesloten op een aardlekautomaat 16A, is een gecombineerde aardlek en groepen automaat.
thanx, nu las ik ook ergens dat aparte schakelaar tussen moet zitten om het zonnedeel te kunnen afkoppelen van stroomnet maar dat lijkt met een aparte aardlekautomataat niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kan idd gewoon de groep uitzetten , of de aardlek maar dan zijn de overige groepen op diezelfde aardlek ook uit.
sommige omvormers hebben ook gewoon een schakelaar waarmee je hem buiten bedrijf zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De aardlek automaat is een aparte groep en alleen voor de omvormer en zonnepanelen., dus geen andere gebruikers hierbij zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoFTSTuFF
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-09 16:22
Ik zit al een poosje stiekem mee te lezen en een ding is mij niet helemaal duidelijk;
Hoe worden de DC kabels van de panelen verlegd, opgebonden aan de alu rails?
Of liggen die gewoon los op de dakpannen onder de panelen?
Hier zie je (uiteraard) nooit foto's of dergelijke van.
Maar als b.v. drie panelen in landscape boven elkaar liggen moet de boel toch doorgelust worden en bind je de kabels dan op aan de rand van het paneel?

Groeten, Jan Willem
(die heerlijk aan het puzzelen is met een dak en panelen op schaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
SoFTSTuFF schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 12:56:
Ik zit al een poosje stiekem mee te lezen en een ding is mij niet helemaal duidelijk;
Maar als b.v. drie panelen in landscape boven elkaar liggen moet de boel toch doorgelust worden en bind je de kabels dan op aan de rand van het paneel?

Groeten, Jan Willem
Soms onder de dakpannen doorgevoerd naar binnnen,
opknopen kan gebeuren met DC kabels, maar ik ben er zelf geen voorstander van (tie-wraps zijn vaak niet UV-bestendig en vallen toch los door weersinvloeden) Daarnaast snoeren sommige installateurs deze zo hard aan dat DC-kabels bijna ingesneden wordt.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

SoFTSTuFF schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 12:56:

Groeten, Jan Willem
Ik zat met hetzelfde "probleem".
Uiteindelijk kun je niets anders dan de kabels los laten liggen, want ze zijn gewoon te kort.

Afbeeldingslocatie: http://i1291.photobucket.com/albums/b558/Geurt-kun/Solar%202012/2012-10-07-2070_zps660f6c19.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1291.photobucket.com/albums/b558/Geurt-kun/Solar%202012/2012-10-07-2071_zpsc3255df0.jpg

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

special roof schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 22:36:
Is inmiddels gewijzigd.
Je had het in je vorige post over een systeem van 5,53 kWp, in je opgave staat echter 5,3 kWp.
Welk getal is correct?

Nu we toch bezig zijn:

@Revolution-NL: je ingave "maximale dagopbrengst kWh/kWp" is ook onwaarschijnlijk. Kun je even de correcte waarde aangeven? (vermoeden: 5,84 kWh/kWp op 23 juli 2012?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
Zit aan de enecsys building penetration kabel die het huis in gaat ook gewoon 2,5 kwadraat draad
Kan dat nergens terug vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:29
sjnelle schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 14:08:
Zit aan de enecsys building penetration kabel die het huis in gaat ook gewoon 2,5 kwadraat draad
Kan dat nergens terug vinden
Het is dezelfde draad als in de kabels tussen de inverters, 3-aderig 'stranded' aders in neopreen. Ik heb niet gemeten, maar 2.5 klopt wel zo'n beetje met de afmetingen.
De building kabel mist alleen een connector aan 1 uiteinde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

zonnigtype schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 13:38:
[...]

Is inmiddels gewijzigd.
Je had het in je vorige post over een systeem van 5,53 kWp, in je opgave staat echter 5,3 kWp.
Welk getal is correct?

Nu we toch bezig zijn:

@Revolution-NL: je ingave "maximale dagopbrengst kWh/kWp" is ook onwaarschijnlijk. Kun je even de correcte waarde aangeven? (vermoeden: 5,84 kWh/kWp op 23 juli 2012?).
23 Juli met 5,84 kWh/kWp klopt inderdaad :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:50
Even een correctie op mijn eerdere post. Mijn omvormer is een SB3300, geen SB3800. Maakt overigens voor de configuratie niet uit. Volgens Sunny Design kan ik ook daarop 3 strings van 8 panelen Suntech STP175 of STP190 aansluiten.
Heb intussen een mailtje naar de Groene Energiewinkel gedaan om te vragen wat zij voor mij kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dre schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 11:37:
Gewoon een inschatting maken van de kans dat er een kortsluiting ontstaat op de PV groep en wat de gevolgen zijn als het hele huis spanningsloos wordt (hoe vaak is er kortsluiting, hoe oud is oma, etc) :P
De Soladin van m'n kleine installatie hing er net 3 dagen, door interne kortsluiting in de Soladin ging de automaat van de PV groep in de meterkast er uit.
Ben toch wel blij dat het een B16A automaat was en geen 35A zekering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

revolution-nl schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 14:47:
[...]

23 Juli klopt met 5,84 kWh/kWp klopt inderdaad :)
Is gewijzigd.

Aan ALLEN: iedereen die een max. specifieke dagopbrengst van ver over de 7,x kWh/kWp per dag heeft opgegeven in die lijst (en dat zijn er nogal wat... :P ) gaarne die opgaves herzien en even meeltje sturen naar info at polderpv punt nl a.u.b. De max. van productie beest Karelprior2 in de zonnige Kop van Noord Holland zal mogelijk wel de echte max. blijven (7,86 kWh/kWp.dag op 17 juni 2010). Alles wat daar [ver] boven zit, zeker "elders in Nederland wonend en niet in het bezit van een tracker" is hooooooogst verdacht... >:)

Met vriendelijke groet,

Uw Spezifischer Ertrag controleur...
(ohne Staatliche Erkennung... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 09:34:
Ik ben nieuw hier op het forum. Ik ben Martin en woon in Zuid Limburg.
Ik overweeg sterk om zonnepanelen te gaan plaatsen en heb een vrij scherpe aanbieding van Zontech uit Amersfoort. Ik zie dat er al eerder, in april, om referenties gevraagd is over dit bedrijf. Daar is toen verder geen oordeel over gekomen. Heeft inmiddels al iemand ervaring met dit bedrijf?
Ik heb een installatie van zontech.
Zie deze post.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/35461579/zontech/2.jpg

Ze hebben zonnepanelen met hun eigen label ZS235P (Komaes KM235) en nu ZS245P (CHN245-60P), dus eigenlijk chinese makelij. Maar ze gebruiker wel het duitse merk SMA omvormers, maar kunnen ook micro inverters leveren. De installatie kosten waren voor mijn 4900 Wp installatie met 1000 euro inclusief installatie meterkast goedkoop. De 245 Wp panelen voldoen goed met mijn ZW opstelling. Zie hier PVOutput.org.

Aangezien de 235 Wp panelen op waren, kreeg ik voor dezelfde prijs 245 Wp panelen. En ze waren in 1 middag klaar met het leggen van 20 panelen en meterkast/omvormer aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:53
zonnigtype schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 15:06:
[...]

Is gewijzigd.

Aan ALLEN: iedereen die een max. specifieke dagopbrengst van ver over de 7,x kWh/kWp per dag heeft opgegeven in die lijst (en dat zijn er nogal wat... :P ) gaarne die opgaves herzien en even meeltje sturen naar info at polderpv punt nl a.u.b. De max. van productie beest Karelprior2 in de zonnige Kop van Noord Holland zal mogelijk wel de echte max. blijven (7,86 kWh/kWp.dag op 17 juni 2010). Alles wat daar [ver] boven zit, zeker "elders in Nederland wonend en niet in het bezit van een tracker" is hooooooogst verdacht... >:)

Met vriendelijke groet,

Uw Spezifischer Ertrag controleur...
(ohne Staatliche Erkennung... ;) )
Dank dat je mij boven alle twijfel verheft... Maar de waarde die ik toen heb ingevoerd kwam rechtstreeks uit de SB2100TL, en die liegt wel een beetje. Helaas had ik toen nog geen Plugwise (die waardes stop ik nu in Sonnenertrag) dus het zou kunnen zijn dat mijn all-time-high zoiets als 7,6 Wh/Wp moet zijn. Misschien dat iemand daar overheen zit?

Binnenkort hopelijk een oost/westopstelling op de blokhut, 2x8 YL 240's op een SB3600, ben benieuwd wat dat hier gaat doen in de noordkop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Laatst online: 17-09 16:05
Het maximum dat ik tot nu toe gemeten heb is 6,64, op 14 mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Mijn maximum is 6,58 op 16 juni gemeten met plugwise in Castricum

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Voor oktober is vandaag ook een lekker dagje, mag ook wel na al die regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 21:50
Speksteenkachel schreef op zondag 07 oktober 2012 @ 15:31:
Voor oktober is vandaag ook een lekker dagje, mag ook wel na al die regen.
Laatste dagen waren toch ook niet slecht? Op dagen dat het helemaal donker blijft is het vooral 'afzien' :)

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13948&sid=11810

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Aan de oostgrens was het niet veel, dikke pakken bewolking.

Pagina: 1 ... 166 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.