Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 156 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.684 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:49
ericplan schreef op zondag 16 september 2012 @ 22:52:
[...]

Als je werkelijk voor het esthetische gaat zou ik in ieder geval gaan voor één oriëntatie, dus portrait óf landscape.
Normaal gesproken stel ik functionaliteit voor esthetiek, maar nutteloos slordig is ook zoiets :P Een enkele orientatie gaat gewoon keihard ten koste van het aantal panelen.
Maar ik zou toch echt eerst kijken of er niets aan de pijpjes te doen is. Verplaatsen naar de andere dakhelft, inkorten, wat dan ook. Je ziet zelf hoezeer ze in de weg zitten bij het uitwerken van je plannen.
Al die opties heb ik verkend. De CV-afvoer is echter de langste en knettervast op die locatie ivm locatie van de ketel en indeling. Aangezien het ook meteen de langste (80cm) is vallen de linker en rechter er eigenlijk al bij in het niet. (De linker zou heel veel werk zijn ivm complete omlegging van systeem. De rechter verdwijnt op termijn geheel.)

Wat ik wel ga doen bij het plaatsen van de HR-ketel is vragen om een zo kort mogelijke afvoerpijp (voor zover mogeljk binnen de normen). Ik vrees echter dat het niet korter zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je woont zelf ónder de panelen toch? De overburen kijken er tegenaan, heel erg jammer voor hen maar het is even niet anders. Het gaat om jouw portemonnee. (en het vullen daarvan)

Je hebt maar één dak, die kun je het best zo zinvol mogelijk inzetten om het rendement er van te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:03

ericplan

5180 Wp PV

sypie schreef op maandag 17 september 2012 @ 06:28:
Je woont zelf ónder de panelen toch? De overburen kijken er tegenaan, heel erg jammer voor hen maar het is even niet anders. Het gaat om jouw portemonnee. (en het vullen daarvan)
Dat is wel erg kort door de bocht.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:31

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Rukapul schreef op zondag 16 september 2012 @ 22:32:
* Rukapul heeft vandaag veel gepuzzeld en specs van panelen opgezocht :P
[afbeelding]
Bovenstaande is met Canadian Solar CS5A 200 (CS5A 200) panelen.

Mis ik nog een optie?
Je kunt ze toch op de onderste rij allemaal in de breedte draaien (omdat elke groep van 2 panelen 160x160 is)? Dan ziet het er in ieder geval eenduidig uit.En ik vraag me af of je, als je ze boven aan allemaal in de breedte draait en dan het dak tegen de pijpjes aan opvult echt slechter af bent.

[ Voor 12% gewijzigd door thunder7 op 17-09-2012 08:25 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 21:44

jeka

Support your local club.

Heeft er iemand ervaring met 365zon.nl? Ze bieden 3840wp aan voor 6000 euro. Geplaatst incl. subsidie.
Lijkt me best een scherpe prijs.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-09 23:32
Ik heb via Ebay een Sunny Boy 2100 op de kop kunnen tikken (relatief), omdat ik dan de beschikking heb over twee omvormers, kan ik natuurlijk wat testjes gaan doen om de discussie hier over dure omvormers wat meer vorm en inhoud te geven.

Hoe zou ik dit kunnen testen? Ideeën en voorstellen zijn welkom!

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:55
Joehoe *O* besteld, zo haal ik 2995Wp, goed voor ongeveer mijn jaarverbruik!!

Zonnepanelen Systeem 1000 Watt
Clickfit Montagepakket voor schuin dak met dakpannen Portrait
5 MDZ panelen a 200 Wp -monocrystalline cellen afmeting 80 x 158 CM
Omvormer Omnik 1K-TL met Wifi

Leve de zon :)F

[ Voor 5% gewijzigd door MarcelGo op 17-09-2012 10:40 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldABC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:30
Zoals eerder gemeld valt er veel, door schaduw en de plaats van de cv etc afvoerpijpen, nuttige ruimte weg. In onderstaand model is de schaduwkegel van 21/12 zichtbaar. Op basis van de beschikbare ruimte ben ik aan het kijken naar de volgende oplossing:
  • 4 rijen van elk 4 panelen (landscape);
  • Rij 1 (meest zijdelijk) 2 * 2 panelen (splitsing ivm afvoerpijpen);
  • Rij 2 t/m 4 elk 4 panelen.
  • Hoekopstelling 8 graden;
  • Kleine panelen +/- 180*85 met hoog rendement (260+);
Voor bovenstaande opstelling is een breedte van 4,70 nodig en zou moeten passen.

[img]http://www.uploadplaatjes.nl/image/view/685844]Afbeeldingslocatie: http://www.uploadplaatjes.nl/img/n/685844.gif
Vragen die er zijn, zijn:
  1. Welke panelen zijn mogelijk?
  2. Schaduwwerking komt te allen tijde voor. Met welke datumperiode wordt rekening gehouden? Ofwel wat is de beste plaats om de panelen irt de schaduw te plaatsen (waar rij 2 etc plaatsen)?
  3. Zijn er alternatieven?
  4. Duitse leverancier lijken meer aanbod te hebben in panelen met hoog rendement (260+). Klopt dit?
Graag jullie expertmening mbt voorgaande opstelling.

PS: Schans is geen optie ivm benodigde ballast en vormgeving (zichtbaarheid vanaf de grond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
>:)
MarcelGo schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:27:
Standaard: 1000 Wp - 5 MDZ panelen a 200 Wp -monocrystalline cellen afmeting 80 x 158 CM
Uitvoering omvormer Omnik 1K-TL met Wifi
Gefeliciteerd ! goed bezig !
Waarom niet meer ? (brengt wel minder op maar wel duurzaam O-) ),geen ruimte ? want die spullen zijn tegenwoordig zo goedkoop ..... ;)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Rukapul; het past wel. Je moet de onderste rij onder de pijpjes doorleggen, dan past er boven nog een 4e rij. Je hebt 680. Je hebt voor 4 panelen 660 nodig. Dan heb je 20 cm aan de onderkant over. Meer dan genoeg. Geloof me, als ik zeg dat iets past, dan past het meestal ook.. ;) Ik doe dit ongeveer 5x per dag. En op 680 passen 4 panelen onder elkaar. Zonder probleem.

Vereiste is dus WEL dat je onder je onderste pijpje nog +/- 350 hebt.

[ Voor 38% gewijzigd door SunshineCompany op 17-09-2012 11:09 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
WoudseHoeve schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:33:
>:)
[...]

Gefeliciteerd ! goed bezig !
Waarom niet meer ? (brengt wel minder op maar wel duurzaam O-) ),geen ruimte ? want die spullen zijn tegenwoordig zo goedkoop ..... ;)
Tja zou best willen, maar dit was mijn laatste stukje vrije ruimte ;w of >:)

Maar als het nog iets goedkoper wordt ga ik op de noordzijde ook panelen plaatsen en dan heb ik veeeeeel ruimte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 09:41
MarcelGo schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:27:

5 MDZ panelen a 200 Wp -monocrystalline cellen afmeting 80 x 158 CM
Omvormer Omnik 1K-TL met Wifi

Gefeliciteerd! Ga je dat setje ook monitoren? Ik heb hetzelfde setje alleen dan met een SMA 1200 omvormer. Zou graag de opbrengst vergelijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
SunshineCompany schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:33:
Rukapul; het past wel. Je moet de onderste rij onder de pijpjes doorleggen, dan past er boven nog een 4e rij. Je hebt 680. Je hebt voor 4 panelen 660 nodig. Dan heb je 20!!! cm aan de onderkant over. Meer dan genoeg. Geloof me, als ik zeg dat iets past, dan past het ook. Ik doe dit ongeveer 5x per dag. En op 680 passen 4 panelen onder elkaar. Zonder probleem. Kortom; als je andere 100 plannen zijn voor niets als je gewoon 't advies van iemand met veel ervaring opvolgt scheelt je dat een hoop tijd & moeite.
Thx voor de reply. Ik snap al waar ons verschil zit :)
  • ik was er vanuit gegaan dat je een hele rij pannen vrij moest houden zowel boven als onder
  • migjes gaf aan dat je zelfs anderhalve rij pannen vrij moest houden zowel boven als onder
  • jij stelt voor om boven geen ruimte vrij te houden en dus helemaal tot aan de dakvorst te leggen en onder 2/3 pan over te houden (=ca 20cm)
Graag bevestiging als je dat echt bedoelt, want de boel moet er niet afwaaien natuurlijk ;)

En dan hebben we de breedte nog: ik heb nogmaals gemeten en kom op 694cm.
Afgaande op de LDK panelen kom ik dan op een totale breedte uit van: 7x0.994 + 6x0.008 + 2x0.02 = 7.046m

Ik zou dus met de buren in conclaaf moeten of ergens 10cm ruimte winnen :)
Vereiste is dus WEL dat je onder je onderste pijpje nog +/- 350 hebt.
Ruim. 374cm zelfs.
sypie schreef op maandag 17 september 2012 @ 06:28:

Je hebt maar één dak, die kun je het best zo zinvol mogelijk inzetten om het rendement er van te verhogen.
LOL :P De grap is juist dat de achterburen heel fraai 2x6 black panels hebben neergelegd.

Persoonlijk vind ik je stelling te kort door de bocht. Gelukkig zijn er twee bomen die het leed voor de achterburen zouden verzachten :)
Klopt. Dat soort micro optimalisaties heb ik m'n tijd nog maar even niet aan besteed.

[ Voor 21% gewijzigd door Rukapul op 17-09-2012 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
daanNL schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:46:
[...]
Gefeliciteerd! Ga je dat setje ook monitoren? Ik heb hetzelfde setje alleen dan met een SMA 1200 omvormer. Zou graag de opbrengst vergelijken!
Jij ook gefeliciteerd 8) , ja die omniksol heeft wifi dus monitoren is een eitje ;)

Ga me nog eens inlezen hoe dat online te krijgen, de andere setje wil ik via plugwise gaan doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
Rukapul schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:55:
[...]
• migjes gaf aan dat je zelfs anderhalve rij pannen vrij moest houden zowel boven als onder
sorrie.
aan de boven kant kun je de dak haken erg moeilijk onder de 1ste pan krijgen.
de haken moeten dus onder de 2de pan.
nu komen de panelen wat hoger als de haak +/- een halve pan.
vandaar de 1,5 pan. (en is ook nog een beetje schuifbaar)

aan de onderkant kun je door gaan tot aan de goot.
zolang het water van de panelen maar niet over de goot stroomt.
afhankelijk van je goot kan dat een halve pan zijn tot op de rand.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 17-09-2012 11:02 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07 13:08

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Moet dat perse een anderhalve pan? is een halve al niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Ik zie op SolarNRG setjes van twee 250Wp panelen op een Soladin. Omdat ik toch nog snel van de subsidie gebruik wil maken, hoe zit het nu met de spanning? is die echt te laag bij twee panelen op een Soladin?

Of gewoon 'doen' ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Trebbors schreef op maandag 17 september 2012 @ 11:19:
Ik zie op SolarNRG setjes van twee 250Wp panelen op een Soladin. Omdat ik toch nog snel van de subsidie gebruik wil maken, hoe zit het nu met de spanning? is die echt te laag bij twee panelen op een Soladin?

Of gewoon 'doen' ?
Voor subsidie moet je minimaal 0,601kWp aan installatie hebben volgens mij...en de spanning varieert per merk/soort paneel veel zijn 37V maar er zijn er ook van ruim 60V...dus eerst gegevens van de set opzoeken en dan pas beslissen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
jeka schreef op maandag 17 september 2012 @ 08:53:
Heeft er iemand ervaring met 365zon.nl? Ze bieden 3840wp aan voor 6000 euro. Geplaatst incl. subsidie.
Ik heb er 2 weken geleden een systeem besteld (5760 WP). Ook voor een scherpe prijs. Tot nu toe loopt alles goed. De panelen en montage materiaal was op voorraad en vorige week al gedeeltelijk afgeleverd. Alleen de omvormer en klein installatiemateriaal moet nog binnenkomen. Ik heb dan wel een DHZ pakketje :)

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

MarcelGo schreef op maandag 17 september 2012 @ 11:26:
[...]

Voor subsidie moet je minimaal 0,601kWp aan installatie hebben volgens mij...en de spanning varieert per merk/soort paneel veel zijn 37V maar er zijn er ook van ruim 60V...dus eerst gegevens van de set opzoeken en dan pas beslissen...
LES subsidie heeft andere voorwaarden.

Kan ik dan aannemen dat hoe meer V hoe beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Trebbors schreef op maandag 17 september 2012 @ 11:41:
[...]

LES subsidie heeft andere voorwaarden.

Kan ik dan aannemen dat hoe meer V hoe beter?
90 Volt op de Soladin 600 is de sweetspot iirc. Maar met 60-70 volt (2 72 Cell panelen) doet ie het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Elke omvormer heeft een bereik, je moet oppassen niet tegen de onderkant van dat bereik aan gaat zitten en er zeker niet overheen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]
En dan hebben we de breedte nog: ik heb nogmaals gemeten en kom op 694cm.
Afgaande op de LDK panelen kom ik dan op een totale breedte uit van: 7x0.994 + 6x0.008 + 2x0.02 = 7.046m
uitgaand van die maten.
ben ik het eens met ssc.
moet kunnen.

6 panelen in een rij boven de pijpjes op 1 mppt.
en 6 panelen onder de pijpjes op 1 mppt.

dan kunnen er nog 4 er tussen op 1 van de 2 mppt.
(of nog iets andere indeling. het kan denk nog beter, geef een extreem voorbeeld.
maar ik denk dat de panelen boven de pijpjes beter zijn als onder.
ochtend schaduw is niet erg, middag schaduw wel.)
maak een tekening met max aantal panelen zoals ssc voorstelt en nummer ze.
dan kunnen we schrappen.
(je kunt ook nog voor canadian's gaan die zijn een paar cm korter als het moet.)

schaduw van de pijpjes.
als je de 2 inkort die dat kunnen heb je allen nog maar schaduw van de cv pijp.
dat kunnen de diodes van je panelen wel oplossen. heb je geen optitrack voor nodig.
en als het hoog zomer is heb je er al geen last van.
zonnetje staat dan hoog genoeg met een korte schaduw.

ik heb dat probleem ook op mijn oost dak.
die <100W verlies voor minder als een uur vind ik niet erg.
die schaduw heb je niet als de panelen vol produceren, alleen als de zon er al erg schuin op staat.
(zie het amper in de opbrengst)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

databeestje schreef op maandag 17 september 2012 @ 11:43:
[...]

90 Volt op de Soladin 600 is de sweetspot iirc. Maar met 60-70 volt (2 72 Cell panelen) doet ie het wel.
Het liefst zou ik er twee Canadian Solar 6P-245 op zetten. Ben ik voor 800-900 euro klaar. En met subsidie blijft er een 500 euro over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Timrek schreef op maandag 17 september 2012 @ 11:16:
Moet dat perse een anderhalve pan? is een halve al niet voldoende?
is afhankelijk van je huis en de locatie waar hij staat.

is je nok gemetseld, dan moet je de hele nok los maken en op nieuw metselen.
moderner huis zitten ze vaak gespijkerd en moet je dat ook los maken.

woon je in een zeer winderig gebied.
dan is het geen aanrader om dat te doen.

per situatie anders.
maar makkelijker is het nooit om ze zo hoog te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rukapul schreef op zondag 16 september 2012 @ 23:43:
[...]

Normaal gesproken stel ik functionaliteit voor esthetiek, maar nutteloos slordig is ook zoiets :P Een enkele orientatie gaat gewoon keihard ten koste van het aantal panelen.

[...]

Al die opties heb ik verkend. De CV-afvoer is echter de langste en knettervast op die locatie ivm locatie van de ketel en indeling. Aangezien het ook meteen de langste (80cm) is vallen de linker en rechter er eigenlijk al bij in het niet. (De linker zou heel veel werk zijn ivm complete omlegging van systeem. De rechter verdwijnt op termijn geheel.)

Wat ik wel ga doen bij het plaatsen van de HR-ketel is vragen om een zo kort mogelijke afvoerpijp (voor zover mogeljk binnen de normen). Ik vrees echter dat het niet korter zal worden.
Het moet niet heel moeilijk zijn om een HR dakdoorvoer te plaatsen, die tegen de woningscheidingsmuur zit en ook nog dichter naar de nok. Je praat over twee buizen met 80 mm diameter, waarvoor allerlei(ook haakse) bochten te krijgen zijn. Dat gaat een stuk eenvoudiger dan voor de afvoer die je nu hebt. Open ketel? of VR?
Wat staat er verder op het dak? Links mechanische ventilatie? Rechts riool beluchting? Zijn wel speciale pannen voor te krijgen, zodat ze onder de panelen passen. En verplaatsen is ook geen raketwetenschap.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Trebbors schreef op maandag 17 september 2012 @ 11:48:
[...]

Het liefst zou ik er twee Canadian Solar 6P-245 op zetten. Ben ik voor 800-900 euro klaar. En met subsidie blijft er een 500 euro over.
Dat zijn dus 37V panelen, ik weet niet wat het bereik is van de soladin...
databeestje schreef op maandag 17 september 2012 @ 11:43:
[...]

maar hier is je antwoord denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]

ik was er vanuit gegaan dat je een hele rij pannen vrij moest houden zowel boven als onder
Tip van flip(c) (r) (tm):

Als je net zoals mij een goot van bitumen hebt, zorg er dan voor dat de onderste beugel van clickfit op 3 dakpannen van onder zit. Je paneel kan dan wel lager komen uiteraard. Op die manier kan je de onderste dakpan er nog uit pakken.

Dat kan bij mij dus niet meer wat het fixen van de dakgoot behoorlijk moeilijker maakte.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Af en toe een beetje proppen kan geen kwaad. Sowieso niet aan de bovenkant, als je onder de nokpan blijft. Aan de onderkant moet je er op letten dat je geen overslaand water hebt bij heftige regenval.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-Rk_rB-cDWe4/UFb9TzFakvI/AAAAAAAAN6o/-hPfVBqs3A8/s720/IMG_0724%2520%2528Large%2529.JPG

CSI 240 All Black op een Mastervolt XS6500. (Wat een ding trouwens, en wat een herrie. Laatste keer Mastervolt binnenshuis).

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-NWyhrKB3PDA/UFb948ZyAVI/AAAAAAAAN6w/n4EEK8qOyDg/s512/IMG_0721%2520%2528Large%2529.JPG

[ Voor 28% gewijzigd door SunshineCompany op 17-09-2012 12:39 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
SunshineCompany schreef op maandag 17 september 2012 @ 12:38:
Af en toe een beetje proppen kan geen kwaad. Sowieso niet aan de bovenkant, als je onder de nokpan blijft. Aan de onderkant moet je er op letten dat je geen overslaand water hebt bij heftige regenval.

[afbeelding]

CSI 240 All Black op een Mastervolt XS6500. (Wat een ding trouwens, en wat een herrie. Laatste keer Mastervolt binnenshuis).

[afbeelding]
Ik zit ook bijna aan de bovenkant van de nok, het bovenste panel kwam net mooi uit. Wind vang je niet zo snel, je hebt altijd een opgaande lucht stroom over de nok.
De onderste rij is op een halve pan, ik heb al eens gekeken bij flinke regenval maar dan druppelt het nog niet eens hard van de panelen af. Ik heb wel tussen iedere rij panelen een beetje ruimte voor koeling maar ook om regen water na ieder paneel af te voeren naar de pannen.

Afbeeldingslocatie: http://www.woudsehoeve.nl/content/DakIsVol.jpg

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
[afbeelding]
Kast er omheen en geforceerde ventilatie door het dak ? voor de koeling nog wel beter misschien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Niet iedereen is een Tweaker.. ;)

Net gemeente gebeld; zit NIET in beschermd dorpsgezicht. Da's mooi.

[ Voor 51% gewijzigd door SunshineCompany op 17-09-2012 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:29
Zit op mijn werk maar krijg updates van het thuisfront: Guus legt de laatste hand aan onze opstelling. De eerste string leverde eerder als 1050 watt, dus ben benieuwd hoe het eruit komt. Hopen dat het teruglever telwerk op de meter het ook gewoon meteen doet (zit er al std op en heb 'm aangemeld).

Vanavond zal ik wat foto's van de operatie plaatsen :)

Edit; en uiteraard zitten we met smart te wachten op de eerste teruggeleverde Kwh, maar vooralsnog staat die nog op 0. Zojuist piekte de inverter al op 2300watt, niet slecht voor een 2400pW systeem op een halfbewolkte dag :)

[ Voor 24% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-09-2012 13:27 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Het is cool buiten.. dat scheelt :) En ik zou met smart wachten op de eerste opgewekte kWh, niet zozeer op de eerste teruggeleverde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 19-09 20:29

HeroS

SmartHome Nerd

@ WoudseHoeve >> 12kWp Whau

Hoeveel levert dat op per jaar? als ik vragen mag :)

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
HeroS schreef op maandag 17 september 2012 @ 15:17:
@ WoudseHoeve >> 12kWp Whau

Hoeveel levert dat op per jaar? als ik vragen mag :)
Hahaha geen idee, draait nog niet zo lang, tot nu toe 3900kWh, moet naar de 10000kWh ..... per jaar, afwachten dus.
Wel heb ik net de meterstanden door gegeven...... ben nu terug van 14400kWh naar 9700kWh .... dus ook nog eens 800kWh bespaard ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 19-09 20:29

HeroS

SmartHome Nerd

10.000 kWh per jaar....whau :)

Neem aan dat je dan gaat teruggeven of verbruik je alles?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
SunshineCompany schreef op maandag 17 september 2012 @ 14:40:
Het is cool buiten.. dat scheelt :) En ik zou met smart wachten op de eerste opgewekte kWh, niet zozeer op de eerste teruggeleverde?
Ja, nou, eigenlijk dat natuurlijk - al kan ik dat moeilijker zien. Ik moet nog even zorgen dat ik verschil tussen opgewekt en teruggeleverd kan checken. Maargoed, de eerste 3 kWh's zijn teruggeleverd! :D

Verder zit de PV installatie op de zelfde fase als alle grote sluipverbruikers (WTW, HLV, vriezer, koelkast), dus dat scheelt zeker ook ja.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
NiGeLaToR schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:11:
[...]
...

Verder zit de PV installatie op de zelfde fase als alle grote sluipverbruikers (WTW, HLV, vriezer, koelkast), dus dat scheelt zeker ook ja.
Dat laatste maakt geen fluit uit. Je meter meet per slot van rekening toch ook alle 3 fases tegelijk en registreert maar 1 totaal verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Vraag me wel af of er bij Woudsehoeve en bovenstaand project van SSC geen aanpassingen aan de dakgoot nodig zijn. Het zijn nogal grote glasvlakken waar het water bij een flinke regenbui met grote snelheid vanaf stroomt, misschien zelfs zo snel dat het over de goot heen schiet met alle mogelijke wateroverlast tot gevolg.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 18:47
JakeNL schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:13:
[...]

Dat laatste maakt geen fluit uit. Je meter meet per slot van rekening toch ook alle 3 fases tegelijk en registreert maar 1 totaal verbruik?
Jah maar persoonlijk is het toch leuker als jou spul zoveel mogelijk van jou stroom gebruikt :)
Bij mij draait mijn server straks ook op zonnestroom :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
ericplan schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:20:
Vraag me wel af of er bij Woudsehoeve en bovenstaand project van SSC geen aanpassingen aan de dakgoot nodig zijn. Het zijn nogal grote glasvlakken waar het water bij een flinke regenbui met grote snelheid vanaf stroomt, misschien zelfs zo snel dat het over de goot heen schiet met alle mogelijke wateroverlast tot gevolg.
Ik heb het geobserveerd bij een flinke zware regenbui. De hoeveelheid water wat over het randje van de onderste panelen stroomt is gering en komt gewoon op de dakpannen terecht. Dit komt omdat er tussen de panelen een horizontale gleuf zit waardoor het water van ieder paneel gewoon weer over de dakpannen stroomt. van 1 paneel is het gewoon niet zo veel.

Nu ben ik wel de dakgoten aan het vernieuwen (nooit klaar hier..) en hij wordt wel iets breder maar niet vanwege de panelen maar omdat ik een standaard maat zink wilde gebruiken zodat ik stukken van 3 meter kan gebruiken, scheelt 66% solderen..... Wordt weer netje met een houten bak, zink, authentieke beugels en zink maar ook veel werk ....
Had al af kunnen zijn maar de panelen gingen even voor ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zit 2-3 cm tussen de rijen, dus daar gaat geen water overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
HeroS schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:01:
10.000 kWh per jaar....whau :)
Neem aan dat je dan gaat teruggeven of verbruik je alles?
Ik verbruik alles .... maar niet alleen .....
De 10000kWh is ongeveer 70% van mijn jaar verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
JakeNL schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:13:
[...]

Dat klopt weliswaar, maar de fases zijn tot in de hoofdschakelaar gescheiden. Ik heb de groep dus ook op 1 fase kunnen aansluiten. Het lijkt me dat als ik fases overbrug er iets anders gebeurt dan louter 230V?

Maargoed, mocht het niet uitmaken ook prima, maar tijdens m'n meterkast verbouwing kreeg ik de tip om juist een fase te kiezen met continu verbruikers zodat het voor de meter meteen teruggeleverd wordt.

Enige waar ik voor nu nog niet uit kom is hoe de PVlogger gebruikt. Die zou in m'n netwerk moeten opduiken, maar helaas kan ik 'm niet vinden. Handleiding is ook ver te vinden (ligt niet hier, ik denk of meegenomen door Guus of weg gegooid). Iemand een suggestie? :P

Edit: handleiding gevonden, lag gewoon in de garage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

jeka schreef op maandag 17 september 2012 @ 08:53:
Lekker informatieve site... :N

KVK anyone?

Zie hem al staan. Op de module datasheets... (voorbeeld)

Intrigerend is dan nog wel: wie is dat "overkoepelende bedrijf" wat "al" jubileum van 25 jaar heeft gevierd?

Meer connecties hier. Druk baasje, zo te zien...

Wel weer leuk het adres: Spaarpot Oost ...

Numero 356 in de lange, lange lijst... En dat is geen vergissing mijnerzijds... ;)

[ Voor 29% gewijzigd door zonnigtype op 17-09-2012 18:13 . Reden: kvk gevonden ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Hmm.. kom er alleen nog niet uit met m'n PVlogger:

- netwerkverbinding lijkt te werken, het oranje lampje knippert. Kabel getest met kabeltester, andere kabel gebruikt, blijft zelfde. Switch zegt ook signaal.
- PVlogger vraagt geen ip aan de DHCP en ik kan hem niet vinden met poortscanner in standaard ranges.
- Met direct kabeltje aan notebook ook geen resultaat, kan niet vinden.

Maar op de website Pv4all.org moet ik blijkbaar al een account hebben, terwijl ik deze nog niet heb en ook niet is ingevuld op het A4'tje wat als handleiding door moet gaan. Handleiding kan ik zo ook niet downloaden, of het scan tooltje voor de Mac om 'm te vinden.

Kortom; ik zit even vast - wie heeft een suggestie? Moet de inverter eerst even uit en weer aan ofzo?

De zon is achter de wolken en achter het huis, maar toch leveren de panelen nog 100-150watt! :) Had ik niet verwacht, zo weinig licht ook nog wat op zou leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Rukapul schreef op zondag 16 september 2012 @ 23:43:

Kun je die pijpjes niet via de zij-muur naar buiten laten gaan?
Ik heb dat gedaan met het pijpje van het centrale afzuigsysteem. :)

Het beluchtingspijpje van het riool heb ik vervangen door een dakpan-knobbel waarover de panelen zijn heen gelegd.

Schoorsteen van m'n speksteen gaat via de noord-kant van ons dak naar buiten,

Et voilà ruimte voor 3 kWp >:)

[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 17-09-2012 18:51 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/29vadk.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/rviqg5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/5nkhoy.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2607aco.jpg

Voila!

12 ET Solar all black 200Wp = 2400Wp
Met een AEG 2800 erbij en een nog niet werkende PVlogger :P

Speciaal alu dak met speciale klemmen voor op de velsnaden. Vooral het laatste was lastig, omdat je geen gebruik kunt maken van vaste pannenlatten. Maar, het is Guus gelukt :)

edit: crap, de AEG hangt bij ons gewoon recht ;)

ps; leidingwerk door mezelf gedaan, best blij mee. Groepenkast zelf aangepakt, alles werkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:02

Nox

Noxiuz

Mickey12 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:29:
Hmm krijg net een brief van stedin dat me ferrismeter niet geijkt is en dat ze hem willen vervangen.Kan dit verhaal kloppen en moet ik hem laten vervangen door een slimmemeter of is dit bangmakerij.
Even vragen of ze dan bijvoorbeeld die 10% kunnen terugbetalen die jij mogelijk te veel hebt moeten betalen omdat hij niet geijkt is?

Over oude koeien gesproken. :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-09 19:49
Een aantal foto's van diverse klussen van de afgelopen weken op werk.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Foverige%2F20120821_171600.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Foverige%2F20120823_094928.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Foverige%2F20120829_124548.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Foverige%2F20120830_125304.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1
(staat ook nog 1 paneel op het dakkapel met flatfix)

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Foverige%2F20120903_144032.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Foverige%2F20120905_133608.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Foverige%2F20120906_162130.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/thumb.php?src=cache%2Falbums%2FZonnepanelen%2Foverige%2F20120917_122624.jpg&size=550&ratio=OAR&save=1

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
NiGeLaToR schreef op maandag 17 september 2012 @ 18:21:
Hmm.. kom er alleen nog niet uit met m'n PVlogger:

- netwerkverbinding lijkt te werken, het oranje lampje knippert. Kabel getest met kabeltester, andere kabel gebruikt, blijft zelfde. Switch zegt ook signaal.
- PVlogger vraagt geen ip aan de DHCP en ik kan hem niet vinden met poortscanner in standaard ranges.
- Met direct kabeltje aan notebook ook geen resultaat, kan niet vinden.

Maar op de website Pv4all.org moet ik blijkbaar al een account hebben, terwijl ik deze nog niet heb en ook niet is ingevuld op het A4'tje wat als handleiding door moet gaan. Handleiding kan ik zo ook niet downloaden, of het scan tooltje voor de Mac om 'm te vinden.

Kortom; ik zit even vast - wie heeft een suggestie? Moet de inverter eerst even uit en weer aan ofzo?

De zon is achter de wolken en achter het huis, maar toch leveren de panelen nog 100-150watt! :) Had ik niet verwacht, zo weinig licht ook nog wat op zou leveren.
Probeer op fp4all.org even je e-mail adres als loginnaam en fp4all als wachtwoord.
De logger is door future power al gekoppeld aan die login gegevens.
Dan zou je in ieder geval op de website moeten kunnen.
Probeer even in je router te achterhalen welk ip adres hij heeft gekregen.
Volgens mij moest de omvormer uit zijn voordat je de logger erin steekt.

Edit: daar kun je ook de handleiding downloaden. Mocht dat niet lukken kan ik je hem wel mailen stuur dan even een berichtje via DM.
Mocht je er dan niet uitkomen kun je me ook mailen, help graag.
Anders kun je ze mailen op: service@fp4all.com

[ Voor 8% gewijzigd door S.Death op 17-09-2012 19:17 ]

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Kan het zijn dat je DM uit staat? :) handleiding zou fijn zijn, ip krijgt ie niet.
Weet je toevallig of alleen het oranje activiteit lampje normaal brand, of moet de andere ook branden?
De logger is afgelopen vrijdag ingebouwd toen ie uit stond en vandaag pas utp kabel erin gestoken nadat de panelen zijn geplaatst.

Als je handleiding naar spam apedingest iimail puntje nl kunt sturen kan ik daar in gaan grutten.
Account doet het ook niet met mijn email adres ( niet deze ;-) ), dus daar moet ik ook nog even achteraan.

Dank voor je hulp btw! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:52
@^ Mail of bel Guus even. Hij heeft ws. je PVlogger nog op zijn eigen account staan. Had hij bij mij ook, zodat hij kan zien dat alles goed gaat. Let wel even op met aansluiten van kabel en eventueel usb stick op de logger: Eerst je AEG spanningsloos maken (dus de grote stekker rechts losdraaien en eraf halen) en dan de rechter dc-kabel eraf. Dan je netwerkkabel erin (andere kant op je netwerk met internetverbinding) en dan kabels weer aansluiten.

Op je papiertje staat het interne webadres waar je naar toe kunt surfen.

De logger werkt overigens alleen als je inverter het doet (dus als er stroom wordt opgewekt)

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
MasterMaceMichu schreef op maandag 17 september 2012 @ 19:33:
@^ Mail of bel Guus even. Hij heeft ws. je PVlogger nog op zijn eigen account staan. Had hij bij mij ook, zodat hij kan zien dat alles goed gaat. Let wel even op met aansluiten van kabel en eventueel usb stick op de logger: Eerst je AEG spanningsloos maken (dus de grote stekker rechts losdraaien en eraf halen) en dan de rechter dc-kabel eraf. Dan je netwerkkabel erin (andere kant op je netwerk met internetverbinding) en dan kabels weer aansluiten.

Op je papiertje staat het interne webadres waar je naar toe kunt surfen.

De logger werkt overigens alleen als je inverter het doet (dus als er stroom wordt opgewekt)
Voel me altijd klunsje als ik het denk gewoon niet goed te doen ;) bel 'm wel even, thx.

Edit: dat dus, licht is bijna op, maar als er nog zuchtje licht is dan knipperen beide lampjes na stroomloos maken. Thx!

[ Voor 6% gewijzigd door NiGeLaToR op 17-09-2012 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 14:12

Ik had ook een mastervolt besteld bij mijn installatie, hing netjes op zolder maar kon hem goed horen in de slaapkamers bij zonneschijn, was blij dat ik dat ding nog kon omruilen...

Retrocade-X HS arcadekast minicade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

WoudseHoeve schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:30:
[...]

Ik heb het geobserveerd bij een flinke zware regenbui. De hoeveelheid water wat over het randje van de onderste panelen stroomt is gering en komt gewoon op de dakpannen terecht. Dit komt omdat er tussen de panelen een horizontale gleuf zit waardoor het water van ieder paneel gewoon weer over de dakpannen stroomt. van 1 paneel is het gewoon niet zo veel.
Valt me mee. Moet je natuurlijk niet voor het lorentz?-systeem gekozen hebben, waar de panelen zo mooi strak tegen elkaar aan liggen.
zonnigtype schreef op maandag 17 september 2012 @ 17:47:
[...]

Meer connecties hier. Druk baasje, zo te zien...
Ook leuk is het CV van de directeur van 365zon.nl. *knip niet zo op de man spelen*
http://nl.linkedin.com/pu.../25/757/583?trk=pub-pbmap

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 19-02-2013 19:47 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Laatst online: 13-07 17:24
NiGeLaToR schreef op maandag 17 september 2012 @ 19:31:
Kan het zijn dat je DM uit staat? :) handleiding zou fijn zijn, ip krijgt ie niet.
Weet je toevallig of alleen het oranje activiteit lampje normaal brand, of moet de andere ook branden?
De logger is afgelopen vrijdag ingebouwd toen ie uit stond en vandaag pas utp kabel erin gestoken nadat de panelen zijn geplaatst.

Als je handleiding naar spam apedingest iimail puntje nl kunt sturen kan ik daar in gaan grutten.
Account doet het ook niet met mijn email adres ( niet deze ;-) ), dus daar moet ik ook nog even achteraan.

Dank voor je hulp btw! :)
DM staat niet uit.
Handleiding zit in je e-mail.
En beide lampjes branden en 1 knippert er bij activiteit.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
S.Death schreef op maandag 17 september 2012 @ 19:48:
[...]

DM staat niet uit.
Handleiding zit in je e-mail.
En beide lampjes branden en 1 knippert er bij activiteit.
Thx, na stroomloos maken ging dat beter ja, alleen nu is licht op. Dank je voor toesturen!

Guus gebeld en die was nog emailtje aan het maken over de pvlogger. Hij checkt het nog even morgen, dan kan ik zelf gaan spelen :)

Enfin, was een lang voortraject dankzij m'n vreemde dakje, maar het is gelukt. Guus is van Zonnestroom.eu btw, maar uiteindelijk ook kudos voor Luuk van Sunshine company.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 20:44
ericplan schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 17:18:
[...]

De twee bestanden staan hier, swfobject.js vervangt het originele bestand, het andere bestand is nieuw. Enige nadeel is dat de grootte hardcoded in de file staat, daar wordt nog aan gewerkt.
http://www.e2fb.nl/download/Jooflash.zip
Na installatie kijkt het programma of er flash beschikbaar is, zo ja dan de originele Flash, zo nee JooFlash. Je kan het dus probleemloos installeren.
Het werkt, thx!

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

*knip niet op de man spelen*

[ Voor 93% gewijzigd door Rukapul op 19-02-2013 19:48 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Heeft de ventilator van de Soladin 600 een variabel toerental of kent deze maar twee standen (aan/ uit regeling)?

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 17-09-2012 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:58
Dre schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:04:
Heeft de ventilator van de Soladin 600 een variabel toerental of kent deze maar twee standen (aan/ uit regeling)?
Dat is een geregelde ventilator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Laatst online: 12:59

Q-bone

Dusss...

en maakt een pokkeherrie kan ik uit ervaring zeggen ;)

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Q-bone schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:11:
*kuch* weet je meteen of ie het doet.

Wel grappig dat een micro omvormer tegenwoordig competitie geeft aan de kleine Steca en Soladin. Alleen jammer dat het altijd snel uit de klauwen met het aantal panelen. Met 2-6 panelen daarentegen, lijkt het me een redelijk alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Q-bone schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:11:
Don't break open my mouth...

... wel handig om te horen dat 'ie het goed doet, met 6 stuks 108 Wp paneeltjes in vol bedrijf ...

... en dat 'ie niet bij ons, maar in de gemeenschappelijke ruimte hangt, twee dikke betonmuren verderop ...

Verder niet ontevreden. Dat setje heeft zich al twee jaar geleden terugverdiend, en presteert beter dan een van mijn eigen identieke setjes met "prehistorische" OK4tjes.

We krijgen er nog steeds een bonus voor, voor dat setje, van de aardige leverancier. En de omvormer is ook al uitgewisseld vanwege de MV omruil actie, weer 5 jaar garantie... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ericplan schreef op maandag 17 september 2012 @ 11:59:
[...]

Het moet niet heel moeilijk zijn om een HR dakdoorvoer te plaatsen, die tegen de woningscheidingsmuur zit en ook nog dichter naar de nok. Je praat over twee buizen met 80 mm diameter, waarvoor allerlei(ook haakse) bochten te krijgen zijn. Dat gaat een stuk eenvoudiger dan voor de afvoer die je nu hebt. Open ketel? of VR?
Wat staat er verder op het dak? Links mechanische ventilatie? Rechts riool beluchting? Zijn wel speciale pannen voor te krijgen, zodat ze onder de panelen passen. En verplaatsen is ook geen raketwetenschap.
Zo eenvoudig is het niet ;) Heb even wat plaatjes geschoten: 1, 2, 3. In het eerste plaatje zie je de 3 pijpjes van links naar rechts: mechanische afvoer, CV (VR) en afvoerdroger. De bewegingsruimte is voor de CV is heel beperkt door de geringe hoogte tussen ketel en dak (en dak wordt nog 10+cm lager met toekomstige isolatie). Foto 2 laat zien dat zomaar de ketel richting scheidingsmuur verplaatsen ook niet triviaal is (voor maximaal 60cm winst). De mechanische ventillatie unit kan met wat moeite naar de ruimte van plaatje 3 als je vrij lomp de bestaande verticale buis doorzaagt etc. Wat je niet ziet op de foto's is het trapgat tussen de ruimte van plaatje 1 en plaatje 3. Daar zit een ontoegankelijke koof die netjes is afgestuct, etc. Op plaatje 3 zie je trouwens de nok (asymmetrisch dak) en de rioolbeluchting welke inderdaad een plattje beluchtingspan gebruikt. Voor zover mij bekend kan een mechanische ventillatieunit of droger niet zomaar op een platte beluchtingspan (laat staan onder een paneel wat er is een zekere trek nodig en teruglopend condensatievocht is het laatste wat je wilt). Een rookgasafvoer hoort een zodanige lengte te hebben dat deze minimaal de fictieve lijn van 15 graden vanaf de nokvorst haalt. Onder het dak van ketel tot doorvoer hoort een rookgasafvoer afaik minimaal onder een hoek van 45 graden te lopen. Wil je kortom de CV-rookgasafvoer kwijt dan moet de ketel naar de ruimte van foto 3 wat aanzienlijk werk en kosten met zich meebrengt ivm afwezigheid van de nodige leidingen en beroerde toegankelijkheid.
Speksteenkachel schreef op maandag 17 september 2012 @ 18:42:
[...]

Kun je die pijpjes niet via de zij-muur naar buiten laten gaan?
Ik heb dat gedaan met het pijpje van het centrale afzuigsysteem. :)
Nope. De afzuigbuizen komen niet eens in de buurt van een zijmuur.
Het beluchtingspijpje van het riool heb ik vervangen door een dakpan-knobbel waarover de panelen zijn heen gelegd.

Schoorsteen van m'n speksteen gaat via de noord-kant van ons dak naar buiten,

Et voilà ruimte voor 3 kWp >:)
Sommige mensen hebben meer mazzel dan anderen :P

Anyway, ik richt me eerst even op de layout van SSC en de wondere wereld van montagemeuk voor tegen de nokvorst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:20:
[...]
Don't break open my mouth...

... wel handig om te horen dat 'ie het goed doet, met 6 stuks 108 Wp paneeltjes in vol bedrijf ...
Hier hangt sinds vrijdag ook zo'n rakker op zolder.
Ik vind het wel een lekker geluidje, beter als die gele knipperende kerstboom die er op zit :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rukapul schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:31:
[...]

Zo eenvoudig is het niet ;) Heb even wat plaatjes geschoten: 1, 2, 3. In het eerste plaatje zie je de 3 pijpjes van links naar rechts: mechanische afvoer, CV (VR) en afvoerdroger. De bewegingsruimte is voor de CV is heel beperkt door de geringe hoogte tussen ketel en dak (en dak wordt nog 10+cm lager met toekomstige isolatie). Foto 2 laat zien dat zomaar de ketel richting scheidingsmuur verplaatsen ook niet triviaal is (voor maximaal 60cm winst). De mechanische ventillatie unit kan met wat moeite naar de ruimte van plaatje 3 als je vrij lomp de bestaande verticale buis doorzaagt etc. Wat je niet ziet op de foto's is het trapgat tussen de ruimte van plaatje 1 en plaatje 3. Daar zit een ontoegankelijke koof die netjes is afgestuct, etc. Op plaatje 3 zie je trouwens de nok (asymmetrisch dak) en de rioolbeluchting welke inderdaad een plattje beluchtingspan gebruikt. Voor zover mij bekend kan een mechanische ventillatieunit of droger niet zomaar op een platte beluchtingspan (laat staan onder een paneel wat er is een zekere trek nodig en teruglopend condensatievocht is het laatste wat je wilt). Een rookgasafvoer hoort een zodanige lengte te hebben dat deze minimaal de fictieve lijn van 15 graden vanaf de nokvorst haalt. Onder het dak van ketel tot doorvoer hoort een rookgasafvoer afaik minimaal onder een hoek van 45 graden te lopen. Wil je kortom de CV-rookgasafvoer kwijt dan moet de ketel naar de ruimte van foto 3 wat aanzienlijk werk en kosten met zich meebrengt ivm afwezigheid van de nodige leidingen en beroerde toegankelijkheid.
De rookgasafvoer van een HR-ketel en de luchtaanvoer mogen vrijwel horizontaal lopen! Enig afschot is nodig vanwege condens. Het is dus geen probleem om in de hoogste hoek bij de zijmuur een dakdoorvoer te maken. Dat kan alleen als je de ketel vervangt voor een HR exemplaar. De ketel kan dan op z'n plek blijven hangen. Let erop als je een nieuwe ketel koopt dat er een zuinige pomp in zit, dat is vanaf 2013(dacht ik) verplicht. Waarschijnlijk win je ook nog wat hoogte, omdat nieuwe ketels meestal kleiner zijn.

Droger en MV zijn allebei apparaten die geen trek nodig hebben, er zit immers een ventilator in. Condens is bij de MV niet zo'n probleem, niet meer dan je nu hebt. Een beluchtingspan zou best kunnen, lijkt dat die zelfs nog één pan naar links zou kunnen.datzelfde geldt ook voor de wasdroger. Ook daar heb je condens, altijd. Die zou je ook zonder problemen naar de zijgevel kunnen verlengen en daar een dakdoorvoer maken.
Dan heb je alle dakdoorvoeren op één lijn.

Kan je trouwens vanuit de zijkamer, door een gat te maken in de gipsmuur? in de koof boven het trapgat komen? Dat zou ook nog mogelijkheden kunnen bieden. Maar misschien kan dat helemaal niet, fotootje?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ericplan schreef op maandag 17 september 2012 @ 22:06:
[...]

De rookgasafvoer van een HR-ketel en de luchtaanvoer mogen vrijwel horizontaal lopen! Enig afschot is nodig vanwege condens. Het is dus geen probleem om in de hoogste hoek bij de zijmuur een dakdoorvoer te maken. Dat kan alleen als je de ketel vervangt voor een HR exemplaar. De ketel kan dan op z'n plek blijven hangen. Let erop als je een nieuwe ketel koopt dat er een zuinige pomp in zit, dat is vanaf 2013(dacht ik) verplicht. Waarschijnlijk win je ook nog wat hoogte, omdat nieuwe ketels meestal kleiner zijn.
Bij vervanging van de ketel ga ik dit proberen. Zo horizontaal mogelijk max richting scheidingsmuur.
Droger en MV zijn allebei apparaten die geen trek nodig hebben, er zit immers een ventilator in. Condens is bij de MV niet zo'n probleem, niet meer dan je nu hebt. Een beluchtingspan zou best kunnen, lijkt dat die zelfs nog één pan naar links zou kunnen.datzelfde geldt ook voor de wasdroger. Ook daar heb je condens, altijd. Die zou je ook zonder problemen naar de zijgevel kunnen verlengen en daar een dakdoorvoer maken.
Dan heb je alle dakdoorvoeren op één lijn.
Klinkt logisch. (Al moet die wasdroger met afvoer eigenlijk gewoon geheel vervangen worden door een warmtepompdroger maar dat is ook weer zo'n kapitaalvernietiging.)

Als ik dit echter door wil zetten dan verandert dat mogelijk het PV-plan en dan heb ik maanden vertraging...
Kan je trouwens vanuit de zijkamer, door een gat te maken in de gipsmuur? in de koof boven het trapgat komen? Dat zou ook nog mogelijkheden kunnen bieden. Maar misschien kan dat helemaal niet, fotootje?
Ik heb geen idee. Ik moet nog een keer in de nok klimmen om te kijken of de koof vanuit die kant open is. Staan gaat het sowieso niet worden als ik de onderkant van de koof zo hoor met kloppen. De PVC-buizen heb ik er blind doorheen gestoken door 2 gaten te boren en vervolgens heel goed te mikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Laatst online: 09:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De rioolontluchting kan op een ventilatie (zo'n pan met een hobbeltje er op). Da's een pijpje minder.
Afbeeldingslocatie: http://www.wienerberger.com/images/db/articles/1084979514691.jpg
of deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.ubbink.nl/images/productimages/130028.jpg

De MV kan op een combipan Dan heb je een klein paddestoeltje die een stuk minder hoog is en waar je misschien je panelen overheen kan leggen. Mocht je debiet van de MV dan achteruit hollen (want minder oppervlakte), leg je er twee naast elkaar voor de afvoer van je MV.,
Afbeeldingslocatie: http://www.monier.nl/uploads/tx_monierproduct/Combipan_2.jpg

Die CV afvoer kan idd een stuk de hoek in. Als je dan een ubbink rolux 5g pakt heb je een hele compacte pijp staan. Minder schaduw.
Afbeeldingslocatie: http://www.online-sanitair.nl/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/0/8/081b443d07dfb18e51485d9b916c7e7c-1406126.jpg
Het heeft wat voeten in aarde, maar dan kom je er echt wel.

Wil je het netjes doen:
Afbeeldingslocatie: http://www.monier.nl/typo3temp/pics/efde72183d.jpg
kabeldoorvoer pan... :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bestaat zoiets ook voor de afvoer van een afzuigkap? Daar hebben we hier nog iets last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Rukapul schreef op maandag 17 september 2012 @ 23:09:
[...]

Bij vervanging van de ketel ga ik dit proberen. Zo horizontaal mogelijk max richting scheidingsmuur.

[...]

Klinkt logisch. (Al moet die wasdroger met afvoer eigenlijk gewoon geheel vervangen worden door een warmtepompdroger maar dat is ook weer zo'n kapitaalvernietiging.)

Als ik dit echter door wil zetten dan verandert dat mogelijk het PV-plan en dan heb ik maanden vertraging...

[...]

Ik heb geen idee. Ik moet nog een keer in de nok klimmen om te kijken of de koof vanuit die kant open is. Staan gaat het sowieso niet worden als ik de onderkant van de koof zo hoor met kloppen. De PVC-buizen heb ik er blind doorheen gestoken door 2 gaten te boren en vervolgens heel goed te mikken :)
Hoe breed is dat middenstuk boven de trap? Daar zou je ook de aan/afvoer van de HR-ketel door kunnen steken, zodat de afvoer op het noord?vlak komt. Dan ben je helemaal van het probleem af. Als je daar vanaf twee zijkanten (en het dak) bij kan, dan kan de installateur aan de gang. Loopt de kamer (die zonder CV) door tot in de nok? Dan is de uitvoering nog simpeler. Voor de lengte van de HR aan/afvoer hoef je je geen zorgen te maken. Die ketels kunnen gerust 10-15 meter overbruggen.

Lijkt me toch dat ik de ketel( hoe oud?) voor het stookseizoen vervangen zou willen hebben. Misschien bespaar je daar wel meer mee (gas en elektriciteit), dan de opbrengst van de zonnepanelen in de komende maanden. Okt, nov. en dec. zijn bij mij goed voor maar 1/8 van de jaaropbrengst.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Leuk, ik heb de aangepaste files ook nog wel beschikbaar, die passen wat beter op de iPhone. http://www.e2fb.nl/zonphp/nodagv.php

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hmm, vanmorgen continu rood brandende ledjes op de vrijdag geinstalleerde Soladin.
Betekenis geen netspanning.
Kijkend in de meterkast lag de automaat van de PV groep eruit.
Automaat weer ingeschakeld, de SMA start netjes op en bij de Soladin blijven de rode ledjes continu branden.
Dat is wel heel snel dat ie stuk is :o
Dat moet vanmorgen vroeg gebeurd zijn bij het opstarten, gisteravond was er nog niets aan de hand.
Iemand enig idee?

[ Voor 12% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-09-2012 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:58
Speksteenkachel schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 08:26:
Hmm, vanmorgen continu rood brandende ledjes op de vrijdag geinstalleerde Soladin.
Automaat weer ingeschakeld, de SMA start netjes op en bij de Soladin blijven de rode ledjes continu branden.
Dat moet vanmorgen vroeg gebeurd zijn bij het opstarten, gisteravond was er nog niets aan de hand.
Iemand enig idee?
Wat heb je voor een automaat. Is dat er een met ALS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 08:26:
Iemand enig idee?
Zekering in de soladin doorgebrand ? ( die glaszekering van 3,25A ? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat lijkt mij ook dat de zekering van 3,25A is doorgebrand.
Wel vreemd want gisteravond was er niets aan de hand, moet vanmorgen bij het opstarten gebeurd zijn.
Inmiddels Solarnrg gebeld, zal wel opgelost worden.
Zelf ben ik uiteraard nieuwschierig wat nu de oorzaak kan zijn, ook omdat de B16A automaat er uit lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Noch even over OptiTrac.

Ik heb vandaag een paar uur weer eens gespeeld met de SMA OptiTrac regeling.
Wat resultaten:

Het is geheel bewolkt.
Zonder: spanning DC (afgelezen op de SMA) tussen 281 - 284 V) momentane opbrengst 279 - 283W.

Met: spanning 268-287 V DC, momentane vermogen 501- 548 W.

Just my two cents...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Sunday 2012 (7 november) niet meer gratis. Alleen oio, aio's, master studenten en promovendi krijgen geld terug. Kosten: 55 (vroeg boekers) of 65 Euri ex BTW.

http://www.sunday2012.nl/..._18_2012&utm_medium=email

Jammer dan. We horen later wel hoe het is geweest daar.

Uit programma:
Technologische innovaties rond PV (R&D-workshops door ECN, FOM en Shell)
En de meesten in NL al jaren denken dat Shell uit de business was gestapt.

No way, want Solar Frontier (volle dochter van Shell in Japan) is al enkele jaren een van de weinig succesvolle dunnelaag producenten. Maar blijkbaar wil de (gemiddelde?) Nederlander dat helemaal niet weten... ;)

Dat heet ook wel "meerdere kooltjes in het vuur houden"...

Minstens een pionier weet dat het niet klopt, van dat "definitieve" afscheid van PV door Shell...

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 18-09-2012 16:03 . Reden: Pionier niet vergeten te noemen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:13
zonnigtype schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 15:58:
Sunday 2012 (7 november) niet meer gratis. Alleen oio, aio's, master studenten en promovendi krijgen geld terug. Kosten: 55 (vroeg boekers) of 65 Euri ex BTW.

http://www.sunday2012.nl/..._18_2012&utm_medium=email

Jammer dan. We horen later wel hoe het is geweest daar.
Ook beperkt voor studenten als ik een andere regel quote
De kosten bedragen 65 euro per persoon (55 euro bij registratie voor 1 oktober) en de eerste vijftig studenten krijgen gratis toegang.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 16:12:
Ook beperkt voor studenten als ik een andere regel quote
Aha, dank weer. Tja, het zijn economisch zware tijden.

Nog studenten hier die een gokje gaan wagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Hey

Ik ben voor mijn eindwerk (school), bezig met als concept voorstel. Het dak van de school vol met panelen.
Worden waarschijnlijk zo'n 600-800 panelen van 250wp. Nu is er op school een middenspannings cabine, 15KV ik weet niet welke cappaciteit deze heeft (moet ik nog navragen).
Het leek mij slimmer om het grootste pv veld direct naar 15KV te converteren ipv eerst naar 230v om dan weer te converteren...

Welke omvormer gebruik ik dan best (liefst sma)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
larsg schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 17:59:
is dat een serieuze vraag of ben je te lam om op de website van sma te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 16:15
Ik geloof niet dat er betaalbare vermogens elektronica is wat direct op 15000 volt werkt.
Dus ik denk dat je dan toch aan draaistroom 400 volt moet denken.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Schinnen-groen schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 15:58:
Noch even over OptiTrac.

Ik heb vandaag een paar uur weer eens gespeeld met de SMA OptiTrac regeling.
Wat resultaten:

Het is geheel bewolkt.
Zonder: spanning DC (afgelezen op de SMA) tussen 281 - 284 V) momentane opbrengst 279 - 283W.

Met: spanning 268-287 V DC, momentane vermogen 501- 548 W.

Just my two cents...
Wat slecht dat SMA dat standaard niet goed doet. Er zijn dan een heleboel SMA omvormers in het veld die dan maar 50% van het beschikbare vermogen uit de PV panelen halen. (;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hey

Ik ben voor mijn eindwerk (school), bezig met als concept voorstel. Het dak van de school vol met panelen.
Worden waarschijnlijk zo'n 600-800 panelen van 250wp. Nu is er op school een middenspannings cabine, 15KV ik weet niet welke cappaciteit deze heeft (moet ik nog navragen).
Het leek mij slimmer om het grootste pv veld direct naar 15KV te converteren ipv eerst naar 230v om dan weer te converteren...
Rechtstreeks naar 15 kV (is het geen 10kV?), hoe stel je dat voor? Je zal het toch echt via die transformator moeten doen, dus 230/400 V. Die dingen zijn niet gemaakt voor die hoge spanning, afgezien nog van dat het elektriciteitsbedrijf dit nooit toe staat. M.a.w. hoezo niet eerst 230V, welke voorstelling heb je hiervan?
En een luttel kleinigheid maar, vraag niet naar de capaciteit van die transformator, maar naar het vermogen, want dat is de juiste term.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
snameroc schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 18:04:
Ik geloof niet dat er betaalbare vermogens elektronica is wat direct op 15000 volt werkt.
Dus ik denk dat je dan toch aan draaistroom 400 volt moet denken.
Hoe bedoel je?
Op de campus is er 3*15KV dat binnen komt (8,6KV tov grond)
Kan toch perfect?

@migjes
... ik heb wel gekeken ik vraag alleen nog om wat meningen en adviezen...

@ techneut
Van wat ik heb verstaan heeft de school zijn eigen trafo staan, deze zet alles om naar 3*400 (gewone laagspanning dus). De school neemt de 15KV (dus 8700 volt) af, net als een industrie.

[ Voor 18% gewijzigd door larsg op 18-09-2012 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ja, maar die transformatoren zijn van het elektriciteitsbedrijf en die middenspanningskant (15 of 10 kV) mag je helemaal niet bij. Lijkt me ook niet verstandig, maar dat even terzijde.
Verder ben ik het eens met snameroc dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er betaalbare vermogenselektronica is voor die spanning. En mocht het wel bestaan (zeer kostbaar) dan nog betwijfel ik of het elektriciteitsbedrijf aan dat rechtstreeks aansluiten meewerkt. Onderschat het niet waar je dan mee te maken krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Wat ik aan documentatie materiaal heb gezien van de grotere installatie is het meeste 400 Volt draaiveld en gewoon bij het eerste de beste transformator hok van 400/10kV in. Alles gaat gewoon zo terug het net in.

Even door de beugel genomen is 10kV niet praktisch servicebaar, de kans op overslag is gewoon te groot.

Even checken of je van de Liander of andere netbeheerder zomaar mag terugleveren. De tarieven voor zulke torren zijn niet zuinig.
http://www.liander.nl/lia...g_aanvragen/nieuw_EGV.htm

Wij hebben een 630kVa tor achter ons gebouw staan, deze moet de man van de Liander met zijn genummerde handschoen buiten bedrijf stellen bij werkzaamheden.

Ook meteen de eerste keer dat ik een zekering automaat tegen ben gekomen waar ik mijn schouder onder moet zetten om deze om te halen.

Er zijn meerdere producenten die "omvormers" tot een 400kVa produceren. Mooi spul maar eerder bedoelt voor parken denk ik.

Met die 600-800 panelen wel rekening gehouden met schaduw val e.d. van de eigen panelen, stookhokken en pijpen?
400 * 240 = 96kWp en elke 30kWp is 25000 euro ofzo voor vlakdak montage. Dus voor minder dan een ton heb je een mooie installatie. Toch denk ik dat je met bijvoorbeeld meerdere SMA tripowers bijvoorbeeld veel flexibeler bent. Ook makkelijker te servicen, al zijn het er meer, omgekeerd minder procent uitval. Zou dan om een omvormer of 6 gaan. Ook niet wereldschokkend.

Die grote is geen Sunny Central waardig, allen buiten bereik. Kom je aan met 800kVa dan hebben ze wel zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
larsg schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 18:20:
[...]

Hoe bedoel je?
Op de campus is er 3*15KV dat binnen komt (8,6KV tov grond)
Kan toch perfect?

@migjes
... ik heb wel gekeken ik vraag alleen nog om wat meningen en adviezen...

@ techneut
Van wat ik heb verstaan heeft de school zijn eigen trafo staan, deze zet alles om naar 3*400 (gewone laagspanning dus). De school neemt de 15KV (dus 8700 volt) af, net als een industrie.
8700V x√3 is idd 15KV, maaarre hoe flikken ze dan met die nul leider? waarschijnlijk begrijp ik het niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Die nulleider "flikken" ze helemaal niet, want die is er gewoon niet. Een nulleider is inherent aan een sterpunt en dat ontbreekt hier, de transformatorwikkelingen staan bij middenspanning nl. in driehoek. Dus een nulleider is ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Hey

Hallo Larsg,

Als je bij Kostal kijkt dan zie je deze Piko 100 central inverter
Volledige specs staan in de pdf's. Hier zie je dus een omvormer ... van 100kVA Wel even zorgen dat je een relatief hoge spanning hebt per parallelle string.
Kan je zo 400 panelen in proppen maarrrrrrr. er is maar 1 mpp tracker. En het lijkt me handiger om er meerdere te hebben ivm lokale schaduw, verschillen in panelen ?

De 3x 160A kan je gewoon zonder veel problemen of hoge kosten aansluiten op dat verdeel station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Techneut schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 19:27:
Die nulleider "flikken" ze helemaal niet, want die is er gewoon niet. Een nulleider is inherent aan een sterpunt en dat ontbreekt hier, de transformatorwikkelingen staan bij middenspanning nl. in driehoek. Dus een nulleider is ook niet nodig.
De NUL is de aarde bij de transformator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Hey

Wat voor opleiding praten we hierover? Heb je zelf al onderzoek gedaan? Heb je zelf al gekeken op de website van SMA en wat heb je daar gevonden?

Bij mijn weten bestaan er geen PV inverters die direct op de hoogspanning invoeden, dus ga er in je eindopdracht maar vanuit dat je 200 kVA aansluit aan de 400 Volt zijde van de transformator. Je hebt het ook over een belachelijk klein vermogen van 200 kVA die je niet direct aansluit op de hoogspanning. Discussie omtrent aardingssystemen van hoogspanningsnetten kan dan ook meteen gesloten worden (is aardig offtopic imho)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

In ander nieuws: Ik had antwoord gekregen van PowerOne Nederland dat de micro 0.25 en 0.3 eind september te bestellen zijn. Deze zouden dan eind oktober geleverd worden.

Als ik dat door het vertaalfilter heen haal kom ik uit op "voor het einde van het jaar". De prijzen van rond de 200 euro zijn dan wel weer redelijk te noemen. Alleen nog geen idee wat de Aurora CDD gaat kosten, 1 van de weinige gateways die wel lokaal inzicht in de paneel performance geeft. Iets wat ik mis bij de concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Dre schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 20:28:
[...]

Wat voor opleiding praten we hierover? Heb je zelf al onderzoek gedaan? Heb je zelf al gekeken op de website van SMA en wat heb je daar gevonden?

Bij mijn weten bestaan er geen PV inverters die direct op de hoogspanning invoeden, dus ga er in je eindopdracht maar vanuit dat je 200 kVA aansluit aan de 400 Volt zijde van de transformator. Je hebt het ook over een belachelijk klein vermogen van 200 kVA die je niet direct aansluit op de hoogspanning. Discussie omtrent aardingssystemen van hoogspanningsnetten kan dan ook meteen gesloten worden (is aardig offtopic imho)
Dit is gewoon een eindwerk wiskunde van 6e middelbaar, richting aso eco-wisk (België).
Geen technische richting daarom is het werk meer gebaseerd op wiskundige werking en hier het economisch potentiaal van het dak van de school mits vol met pv.

Wrrs is het dan het beste aparte omvormers, tripowers 17KW modellen dus.
Moet wel nog is kijken wat de aansluiting van de school aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

larsg schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 20:47:
[...]

Dit is gewoon een eindwerk wiskunde van 6e middelbaar, richting aso eco-wisk (België).
Geen technische richting daarom is het werk meer gebaseerd op wiskundige werking en hier het economisch potentiaal van het dak van de school mits vol met pv.

Wrrs is het dan het beste aparte omvormers, tripowers 17KW modellen dus.
Moet wel nog is kijken wat de aansluiting van de school aan kan.
Als je het aantal vierkante meters van het platte dak door 3 of 4 deelt kom je denk ik wel uit op de juiste oppervlakte. Dit in verband met montage van de panelen onder 30 graden in landscape en 2x de oppervlakte vrij houden voor schaduw. Daarnaast kan je niet overal plaatsen.

Mocht de school een schuin dak hebben met een graad of 15 dan kan je daar lekkere grote vlakken mee maken, dan schiet het wel weer op.

Als ik het energie verbruik van ons bedrijfspand bekijk zitten we op circa 250kVa, maar niet genoeg draagend oppervlak voor panelen. (50 bij150 oid). Wellicht moet je even zicht op de meterkast vragen zodat je in kan schatten wat de belasting overdag is.

Liander heeft overigens wel een * staan bij terugleveren met dit soort vermogens. Er zullen wel wat haken en ogen aan zitten.

Vraag voor de grap de netbeheerder eens naar eisen, de brandweer wil je ook wel te woord staan denk ik. Die wil het namelijk van afstand uit kunnen zetten.

De duivel zit in de details. En met een aansluiting groter dan 3x80 wordt salderen ook een ander verhaal. Dan zal je met 6 cent per kWh moeten werken oid.

Ik denk dat SSC je wel een aardig idee kan geven van grote installaties en beperkingen met betrekking tot subsidies.

[ Voor 8% gewijzigd door databeestje op 18-09-2012 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
@Databeestje: het gaat hier over Belgie (larsg), daar gelden andere bedragen lijkt me voor invoeden t.o.v. Nederland. ook de limiet van 3x80Ampere zal er in Belgie mogelijk anders liggen.

Ik denk dat op het forum van zonstraal meer op de belgische markt ge-ent is.
@larsg: denk ook aan het doorrekenen van dakbelasting...

[ Voor 28% gewijzigd door NielsTn op 18-09-2012 21:06 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
databeestje schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:01:
[...]

Als je het aantal vierkante meters van het platte dak door 3 of 4 deelt kom je denk ik wel uit op de juiste oppervlakte. Dit in verband met montage van de panelen onder 30 graden in landscape en 2x de oppervlakte vrij houden voor schaduw. Daarnaast kan je niet overal plaatsen.

Mocht de school een schuin dak hebben met een graad of 15 dan kan je daar lekkere grote vlakken mee maken, dan schiet het wel weer op.

Als ik het energie verbruik van ons bedrijfspand bekijk zitten we op circa 250kVa, maar niet genoeg draagend oppervlak voor panelen. (50 bij150 oid). Wellicht moet je even zicht op de meterkast vragen zodat je in kan schatten wat de belasting overdag is.

Liander heeft overigens wel een * staan bij terugleveren met dit soort vermogens. Er zullen wel wat haken en ogen aan zitten.

Vraag voor de grap de netbeheerder eens naar eisen, de brandweer wil je ook wel te woord staan denk ik. Die wil het namelijk van afstand uit kunnen zetten.
Bedankt voor de tips :)
Toevallig had ik thuis ook alles gepland en morgen plaats ik de panelen met mijn groeps medewerker :P

We hebben al een paar van de daken van het school opgemeten dat we binnenkort gaan hertekenen op de pc. Probleem is dat de zogenaamde veiligheidsadviseur ons verbied de rest te onderzoeken incl meterkast -.-".
Anyways zal wel lukken, nog tijd genoeg.

Edit: school verbruikt jaarlijks zo'n 250 Mwh, dat evenaren zal lastig zijn, maar we proberen het wel zo dicht mogelijk te benaderen, wrrs 800 panelen 250 wp, zal passen.

@ niels, volgens mij kunnen de panelen geschroeft worden, zou dus wat ballast schelen, anders word het idd gevaarlijk. Is verder metalen dak op metalen graad structuur.

[ Voor 9% gewijzigd door larsg op 18-09-2012 21:09 ]

Pagina: 1 ... 156 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.