Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 157 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.686 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:55
WoudseHoeve schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:33:
>:)
[...]

Gefeliciteerd ! goed bezig !
Waarom niet meer ? (brengt wel minder op maar wel duurzaam O-) ),geen ruimte ? want die spullen zijn tegenwoordig zo goedkoop ..... ;)
Om hier nog even op terug te komen, ik heb een grooooot dak op het noorden, met een helling van 30 graden, wat zou hier het rendement van kunnen zijn? Ga ik de 70% nog halen? En zou ik met een frame de helling nog minder kunnen maken of mag dat zoiezo niet... :?

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:41
Afbeeldingslocatie: http://www.allesoverzonnepanelen.nl/wp-content/uploads/2011/01/maximale-opbrengst-is-afhankelijk-van-dakorientatie-en-dakhelling.jpg
Nog een whopping 60% :)

Hellingen mogen afaik typisch niet, maar je kunt natuurlijk altijd een vergunning aanvragen:P

Hmmm. Dit tabelletje lijkt anders dan andere die ik wel eens heb gezien. Daar kom ik met m'n oost dak en 26 graden onder de 80 uit...

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 18-09-2012 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Zo mooier staatje dan die grafiek met de cirkels erop...61% ga ik nog eens een tvt berekening op los laten!!

THNXS

Afbeeldingslocatie: http://www.siderea.nl/pics/instralingsdiagram.jpg

Nou ja dit plaatje is ook twijfelachtig....Gesjoemel met cijfers.
Het met overheidsgeld door Ecofys ontwikkelde instralingsdiagram (afbeelding 4) komt echter met heel andere resultaten. Uit dit diagram blijkt dat bij een hellingshoek van 35 graden er maar liefst 18% meer straling ontvangen wordt. Dat is bijna het dubbele van wat er in dit artikel berekend is. Hoewel het officiele rapport bij Ecofys even "zoek" lijkt, is bij Siderea inmiddels wel duidelijk waar het fout is gegaan. Ecofys heeft voor de berekeningen vermoedelijk gebruik gemaakt van synthetische data (zgn. Test Reference Year). Een blunder die de reputatie van dit bedrijf wederom geen goed doet. Siderea gebruikt liever gevalideerde meetgegevens van het KNMI.

o ja over die helling zal ik de gemeente eens polsen ;)

[ Voor 70% gewijzigd door MarcelGo op 18-09-2012 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

MarcelGo schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:14:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, ik heb een grooooot dak op het noorden, met een helling van 30 graden, wat zou hier het rendement van kunnen zijn? Ga ik de 70% nog halen? En zou ik met een frame de helling nog minder kunnen maken of mag dat zoiezo niet... :?
even hypothetisch, goedkoopste LDK poly panelen, omvormer flink ondergedimensioneerd. Het moet in Nederland in lijn met het dakvlak liggen. Dus ik denk dat de dakhoek hier het belangrijkste is.

Toch, zomers als de zon hoger staat, komt er dan zon op dat dak? Zelfs met de zon onder een flauwe hoek inval op de panelen dan springen ze echt goed aan. Anders moet je plannen voor een pure hemellicht opbrengst. dat is voor mij circa 25% op mijn 2200Wp mono. Als je er rekening mee kan houden scheelt dat veel in de kosten voor een (te) dure omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
O zonlicht genoeg op het dak en in de velux raampjes, in juni en juli zeker! Maar dat is voor de omvormer weer slecht nieuws...?

Het is wel lastig een afweging te maken als je niet de goede getallen hebt...zie plaatjes boven... :o

[ Voor 29% gewijzigd door MarcelGo op 18-09-2012 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hou dan rekening met een factor 3/4. Misschien minder.

Dat lijkt een beetje op mijn oost. Deze ziet meestal een 1500Wac uit 2200Wp. Ik heb na de regen/wolk wel een piek gezien van 1860Wac maar daar moet je niet op sturen. Die tijdelijke pieken negeert de omvormer, gemiste opbrengst tuurlijk, maar je zal de meerprijs er dan (denk ik) niet uit halen. Jouw keuze.

Puur natte vinger werk natuurlijk, maar 3000 Wp op een 2000Wac? Langere strings met genoeg spanning werken wellicht het beste? Misschien 10-15 panelen van 220Wp Poly?

Ik zie overigens zelden de dunne film panelen voorbij komen, misschien dat iemand die daar ervaring mee heeft hier wat over kan zeggen. Het zijn wel verreweg de goedkoopste begreep ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 09:29
databeestje schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 20:42:
In ander nieuws: Ik had antwoord gekregen van PowerOne Nederland dat de micro 0.25 en 0.3 eind september te bestellen zijn. Deze zouden dan eind oktober geleverd worden.

Als ik dat door het vertaalfilter heen haal kom ik uit op "voor het einde van het jaar". De prijzen van rond de 200 euro zijn dan wel weer redelijk te noemen. Alleen nog geen idee wat de Aurora CDD gaat kosten, 1 van de weinige gateways die wel lokaal inzicht in de paneel performance geeft. Iets wat ik mis bij de concurrenten.
Ik had deze zomer ook dat systeem op het oog, op papier ziet het er goed uit. Met de vertraging van Power One heb ik uiteindelijk gekozen voor Enecsys, dat staat nu op dak. Van de PO monitoring weet ik niet zo veel, maar het stoort me idd dat de Enecsys monitoring niet van de gateway geplukt kan worden. De inverters van PO zouden een groter voltagebereik hebben, kan voordelig zijn om een diode in bypass te krijgen, dat lukt mijn Enecsys niet zo. Betrouwbaarheid van PO is een open vraag.

Mijn quote aanbieder voor PO spullen nam contact op 2 wk geleden, zij verwachten levering per november, en of ik nog interesse had (Nee). November komt aardig overeen met je vertaalfilter, maar ik zou ze eerst willen zien en dan geloven :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 19:54:
[...]

De NUL is de aarde bij de transformator
Dat is de nul van het laagspanningsnet, niet van de middenspanning die geen nul heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Techneut schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 19:27:
Die nulleider "flikken" ze helemaal niet, want die is er gewoon niet. Een nulleider is inherent aan een sterpunt en dat ontbreekt hier, de transformatorwikkelingen staan bij middenspanning nl. in driehoek. Dus een nulleider is ook niet nodig.
Oh dus die middenspanning komt het trafohuisje binnen en wordt daar op de trafo aan de primaire kant
aangesloten op de trafo wikkelingen die in driehoek geschakeld zijn, en komt er aan de secondaire kant
weer als laagspanning van 3 x 400V via een in ster geschakelde wikkeling met een geaard ster punt
welke ook als nulleider wordt gebruikt weer uit.

Kijk nu begrijp ik het al beter bedankt voor de uitleg >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Hoe zwaar is de afzekering? Er moeten ergens hoofdzekeringen zitten neem ik aan. Da's 't enige wat je hoeft te weten. Maak het niet te ingewikkeld. Verder reken je voor zo'n installatie met 1,20 EUR / Wp. Behalve als je LDK neemt, dan kun je naar de 1,00 EUR / Wp ex. BTW. En je neemt gewoon Tripower 17000's (die hebben meer MPP's dan de 20000). En dan 5 stuks. Ben je er. Heb je wel 3x125A hoofdzekeringen nodig. Appeltje-eitje.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed om te lezen dat 365zon besproken wordt op Tweakers.

Ik zal vragen die in dit topic gesteld worden proberen zo goed mogelijk te beantwoorden. Verder zal ik af en toe wat fotootjes plaatsen van PV-installaties die wij gebouwd hebben.

Met zonnige groet,
Lars

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2012 10:21 ]

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
MarcelGo schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:20:
Zo mooier staatje dan die grafiek met de cirkels erop...61% ga ik nog eens een tvt berekening op los laten!!
THNXS
[afbeelding]
Nou ja dit plaatje is ook twijfelachtig....Gesjoemel met cijfers.
Het met overheidsgeld door Ecofys ontwikkelde instralingsdiagram (afbeelding 4) komt echter met heel andere resultaten. Uit dit diagram blijkt dat bij een hellingshoek van 35 graden er maar liefst 18% meer straling ontvangen wordt. Dat is bijna het dubbele van wat er in dit artikel berekend is. Hoewel het officiele rapport bij Ecofys even "zoek" lijkt, is bij Siderea inmiddels wel duidelijk waar het fout is gegaan. Ecofys heeft voor de berekeningen vermoedelijk gebruik gemaakt van synthetische data (zgn. Test Reference Year). Een blunder die de reputatie van dit bedrijf wederom geen goed doet. Siderea gebruikt liever gevalideerde meetgegevens van het KNMI.

o ja over die helling zal ik de gemeente eens polsen ;)
Ik gebruik deze wel eens "http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php"
of deze "http://rredc.nrel.gov/solar/calculators/PVWATTS/version1/International/inputv1_intl.cgi"

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• MarcelGo
Mooie berekening mogelijk...lijkt max 70% haalbaar en ten opzichte van zuid 110%...als de prijzen nog even dalen ga ik denk ik om! 8)

Verwijderd

Wat foto's van de afgelopen weken:

200 WP mono panelen met click-fit + samil omvormer
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img39/5245/20120910172802.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img201/5203/20120906124253.jpg

9x 240 WP
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img845/9115/foto1tx.jpg

250 WP full black panelen
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img703/3928/img20120817wa0003.jpg

240 WP poly panelen bij twee buren
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img849/2201/p1150738.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2012 12:09 ]

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 15:43
Ben ook bezig met wat dataverzameling om de effecten van SMA's OptiTrac te bekijken. Kan nog niets met zekerheid zeggen, maar het valt me wel op dat het effect nauwelijks zichtbaar lijkt.

Ik heb 's avonds wat schaduw op 1-2 panelen (van 12), en OptiTrac of niet, de hele set zakt direct naar ~10% van het vermogen. Helaas...

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Terpen Tijn schreef op woensdag 19 september 2012 @ 12:44:
Ben ook bezig met wat dataverzameling om de effecten van SMA's OptiTrac te bekijken. Kan nog niets met zekerheid zeggen, maar het valt me wel op dat het effect nauwelijks zichtbaar lijkt.

Ik heb 's avonds wat schaduw op 1-2 panelen (van 12), en OptiTrac of niet, de hele set zakt direct naar ~10% van het vermogen. Helaas...
Jammer, het staat wel aan in de omvormer? Zie je nog verschil na 6 minuten als deze zou moeten scannen?

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op woensdag 19 september 2012 @ 12:44:

Je spreekt over 's avonds. In deze tijd van het jaar is het na 18:00 best normaal dat je set rond de 10% of lager zit, zelfs zonder schaduw. Dus schrijf het effect niet te snel af. Het beste voordeel van OptiTrac haal je op het moment dat er rond het middaguur met volle zon op een paneel een stukje schaduw valt.

Je spreekt ook over direct zakken. Voordat je schaduw op 1-2 panelen hebt ben je al gauw 0,5-1 uur verder. Zie je echt een duidelijke dip in je opbrengst grafiek op bijvoorbeeld pv-output?

[ Voor 11% gewijzigd door Luit op 19-09-2012 13:43 ]

• Terpen Tijn
@databeestje: Ja, ik heb een 10-tal dagen zonder, en sindsdien met OptiTrac gemeten. Ik heb het dus zelf daadwerkelijk aangezet via Sunny Explorer.

@Luit: Gelukkig heb ik geen schaduw midden op de dag. Geluk bij een ongeluk, of omgekeerd. :)

Wat betreft de dip: ja, ik zie over de dagen heen echt een duidelijke dip. Ik kijk dan naar de Sunny Explorer output die om de 5 minuten data plot. Het lijkt wel alsof het eerste stukje schaduw, vallende op slechts een gedeelte van 1 paneel (veroorzaakt door het huis van de buren) meteen de grote klap uitdeelt. De output ging op sommige dagen van 2+ kW naar hooguit 0.6 kW, binnen 5 minuten dus.

Als ik het gemiddelde plot, dan zie je geen redelijk normaal verdeelde grafiek (bel-vormig dus), maar een verdeling die in de avond sterk terugloopt. Het aanzetten van OptiTrac heeft die vorm voor zover ik kan zien geheel niet veranderd. Wel gek, want ik zag hier voorbeelden die lieten zien dat een set waarvan 1 van de 10 panelen ofzo bedekt werd met een deken, met OptiTrac nog steeds 75% (o.i.d.) output had. Heel anders hier, lijkt het...

• harry23
  • Laatst online: 12-09 23:48
Hallo,
Even een kort vraagje over steile dakhoeken.
Met een hoek van 75 graden loopt mijn dak bijna recht omhoog.
Weet iemand of clickfit bevestiging daarvoor geschikt is?
Orientatie is pal zuid, dus het verlies aan opbrengst valt mee.

Harry

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Terpen Tijn schreef op woensdag 19 september 2012 @ 14:46:
Als ik het gemiddelde plot, dan zie je geen redelijk normaal verdeelde grafiek (bel-vormig dus), maar een verdeling die in de avond sterk terugloopt. Het aanzetten van OptiTrac heeft die vorm voor zover ik kan zien geheel niet veranderd. Wel gek, want ik zag hier voorbeelden die lieten zien dat een set waarvan 1 van de 10 panelen ofzo bedekt werd met een deken, met OptiTrac nog steeds 75% (o.i.d.) output had. Heel anders hier, lijkt het...
Misschien heeft dat specifiek te maken met de landscape vs portrait orientatie waarvan het diode verhaal een aantal pagina's terug voorbij kwam. Alleen het draaien van de panelen op het dak is niet zo praktisch of uitvoerbaar.

• Luit
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op woensdag 19 september 2012 @ 14:46:
Ik weet eigenlijk niet of Sunny Explorer wel per 5 minuten plot. Wel is het zo dat grafiekjes soms erg misleidend kunnen zijn. Neem als voorbeeld een van de dagen van onze installatie: http://pvoutput.org/intra...0574&dt=20120905&gs=0&m=0

Rond 16:50 lijkt de opbrengst ineens in te zakken en op het oog lijkt dit een schaduw probleem te zijn. Dit is echter gewoon bewolking op deze dag, de weinige schaduw zette op deze dag pas rond 19:00 in en is dus eigenlijk te verwaarlozen.

Zowieso is schaduw die rond deze tijd van het jaar pas na 18:00 inzet eigenlijk te verwaarlozen (tenzij je een zeer steile hellingshoek hebt).

• Terpen Tijn
databeestje schreef op woensdag 19 september 2012 @ 15:00:
[...]

Misschien heeft dat specifiek te maken met de landscape vs portrait orientatie waarvan het diode verhaal een aantal pagina's terug voorbij kwam. Alleen het draaien van de panelen op het dak is niet zo praktisch of uitvoerbaar.
Nou ja, de diodes zouden verticaal ten opzichte van het paneel verbonden moeten zijn met hun cellen. Omdat de schaduw van onder af opkruipt hebben we er juist specifiek voor gekozen om de panelen in landscape te leggen.

Maar dan nog, als 1 paneel geheel uitvalt (en alle 3 de diodes schakelen dus door), juist dan zou je toch de output van de rest van de string moeten kunnen "sparen". Niet volledig natuurlijk, maar tot op zekere hoogte dacht ik dat dat het idee van schaduwmanagement was.

• Luit
  • Niet online
Terpen Tijn schreef op woensdag 19 september 2012 @ 15:43:
[...]
Maar dan nog, als 1 paneel geheel uitvalt (en alle 3 de diodes schakelen dus door), juist dan zou je toch de output van de rest van de string moeten kunnen "sparen". Niet volledig natuurlijk, maar tot op zekere hoogte dacht ik dat dat het idee van schaduwmanagement was.
Maar dat is niet waar OptiTrack voor ontworpen is. Dit fenomeen wordt afgehandeld door de MPP tracker die in vrijwel alle omvormers zit.

• Terpen Tijn
Luit schreef op woensdag 19 september 2012 @ 15:44:
[...]

Maar dat is niet waar OptiTrack voor ontworpen is. Dit fenomeen wordt afgehandeld door de MPP tracker die in vrijwel alle omvormers zit.
Ja, nee, dat begrijp ik wel, maar tot het moment dat alle 3 de diodes doorschakelen zou OptiTrac zijn werk toch moeten doen met het effect van het 1/3-tot-2/3e opererende paneel in de set? Maar het verbaast me ook wel dat het kennelijk ook niet zo goed werkt met die diodes; 1 paneel weg en de output keldert direct met 80-90%.

Over die grafiek-- ja zo ziet het er bij mij zo'n beetje uit. Alleen dan niet van 1 dag, maar meerdere. Onwaarschijnlijk dus dat er steeds dan bewolking is. Op zich wel een troost dat de output sowieso al terug zou lopen om die tijd.

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Yes! Er is (zon)licht aan het eind van de tunnel. En het lijkt niet van een trein te zijn :-)

Subsidie is binnen. Toekenning duurde maar een week en nog een paar dagen later stond het "gratis geld van de regering" op mijn rekening.

Aanstaande vrijdag worden 9 x LDK 225 Wp en een Omniksol 2.0TL + bevestigingsmateriaal e.d. afgeleverd. Volgende week woensdag komen een paar vakmannen het zaakje op het dak leggen en aansluiten. De verouderde groepenkast is enkele weken geleden vervangen door een modern exemplaar en vandaag is een aardpin geslagen (aarding gebeurde nog via waterleiding) en de kabel voor de zonnepanelengroep naar zolder getrokken.

Nog even en mijn electriciteitsfabriekje is operationeel! :)

[ Voor 5% gewijzigd door BamSlam_ op 19-09-2012 15:56 . Reden: Linkje ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Nou de jaar afrekening van de Nuon is binnen en bij mij gaat het licht uit.

Tevens, geen terugleverstanden hoog/laag maar wel de 0 standen van de meter wissel. En wederom de standen geschat ondanks dat ze de meter (nu) uit kunnen lezen van afstand.

Helaas kon de goeroe van de Nuon me niet vertellen dat ik daadwerkelijk terugleverde en wanneer deze verekening alsnog plaats zou (kunnen) vinden. Hij gaf aan dat ik de verrekening "ongeveer dezelfde tijd" kon verwachten. Ik heb er maar een notitie op mijn blaadje van gemaakt met wie ik gesproken heb. Maar ik heb nog geen verrekening gezien maar het is allemaal zou vaag. Wel als telefoon nummer 026 8449924 gekregen.

Ik ben bang dat de Nuon geen verrekening plaats zal laten vinden omdat de meter vervanging de jaar/eind afrekening kruist. Wat zou betekenen dat ik het aankomende jaar aan 165 euro per maand vast zit omdat ze deze standen niet uitgelezen hebben en er dus ook geen verrekening komt.

Dan toch maar overstappen naar een ander, dat forceert een meterstand eindafrekening bij de Nuon en ga ik nog minder betalen ook.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
harry23 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 14:52:
Hallo,
Even een kort vraagje over steile dakhoeken.
Met een hoek van 75 graden loopt mijn dak bijna recht omhoog.
Weet iemand of clickfit bevestiging daarvoor geschikt is?
Orientatie is pal zuid, dus het verlies aan opbrengst valt mee.

Harry
Ze zijn zelfs loodrecht te monteren volgens clickfit zelf,
http://www.click-fit.com/...tionguide-Fassades-EN.pdf
met de juiste beugels natuurlijk.

Anders vraag je het hun zelf even ?
http://www.click-fit.com/content.php?id=6

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:01
Zo wat een grillig weer gister en vandaag.
Valt me tegen hoever je opbrengst terug loopt als er een wolk/bui voorbij schuift.
Van 2.000watt op de 2400Wp tot een paar honderd watt :)

Wel evengoed al 9kWh verzameld :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• WoudseHoeve
Bij mij schommelt het tussen 180W en 10071W .....
Maar met een 2.5kWh/kWp valt het niet tegen.
Vandaag wel door de leuke grens van 4MWh gegaan .... al 2.3 panelen terug verdiend...
Blijft leuk om naar te kijken !

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Ja, zelfs voor Duitse begrippen heb jij een aardige installatie!
Piek is hier 91,1% van STC.

[ Voor 18% gewijzigd door hansdegit op 19-09-2012 17:54 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

hansdegit schreef op woensdag 19 september 2012 @ 17:53:
Ja, zelfs voor Duitse begrippen heb jij een aardige installatie!
Piek is hier 91,1% van STC.
Over Duitsland gesproken: ze zijn in augustus door de door DENA gevreesde 30 GWp (cumulatie PV capaciteit) barrière heen gewalst, volgens een recente uitspraak van de nieuwe BMU minister Altmeier (CDU)... :)

Nog niet gepubliceerd op site Bundesnetzagentur, maar dat komt vast wel goed...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• hansdegit
Waarom is die 30GWp gevreesd? En wie is DENA?
ken alleen Nena...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op woensdag 19 september 2012 @ 18:00:
Waarom is die 30GWp gevreesd? En wie is DENA?
ken alleen Nena...
Volgens mij gaat hij steeds meer in afkortingen spreken ... DENA, DCU, PV, BMU, GWp, etc ...:)

• hansdegit
Ik zou ook meer afkortingen gebruiken als iedere bijdrage zo'n epistel werd!

Om met Barry Stevens te spreken: "Ga zo doooooorjj!"

• zonnigtype

zonnigtype

WoudseHoeve schreef op woensdag 19 september 2012 @ 18:02:
[...]

Volgens mij gaat hij steeds meer in afkortingen spreken ... DENA, DCU, PV, BMU, GWp, etc ...:)
Ja, anders gaan jullie weer klagen over lappen tekst.

DENA is de semi-staatsinstelling (half commercieel zeg maar) Deutsche Energie Agentur . Een interview met de baas door Photon bobo's liep een tijdje geleden uit de hand (interview werd bijna letterlijk in het vakblad geplaatst) toen hij (Stephan Kohler) volhield dat er niet meer dan 30 GWp op het net kon, anders zou het faliekant fout gaan lopen.

De interviewers probeerden deze meneer nog van gedachten te laten veranderen met steekhoudende argumenten, maar toen werd 'ie boos, stelde dat 'ie dan maar als een domkop moest worden beschouwd, en smeet 'ie de hoorn er op. Ik heb nog niet van een verzoening tussen dat instituut en de Photon redactie gehoord.

In ieder geval zijn "ze" er nu doorheen, en gaan we afwachten totdat Duitsland in einander stürzt...

DCU heb ik nooit gebruikt. Je bedoelt waarschijnlijk de CDU, Christlich Demokratische Union, een van de machtigste conservatieve blokken in Duitsland, waarvan de "economische fractie" inmiddels het liefst PV uit het Erneuerbare Energien Gesetz (numero zoveel) wil fl*kkeren.

PV ist natürlich PeeVau, ja, In ABN, scusi Algemeen Beschaafd Nederlands, "fotovoltaïsche omzetting van zonlicht in elektriciteit".

BMU = het "milieu ministerie" van Duitsland, wat die naam ook verdient. In Hochdeutsch: Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz und Reaktorsicherheit. Het ministerie wat verantwoordelijk is voor de uitvoering van het EEG (zie verderop). Al probeert Rösler (FDP/liberalen) van het BMWi (economie ministerie) steeds meer verantwoordelijkheden af te pikken, omdat ze (eigenlijk) van PV af willen bij de liberalen (in ieder geval de ongebreidelde groei keihard willen stoppen).

GWp is een makkie hier. Gigawattpiek. Is 1.000 Megawattpiek (MWp). Is een miljoen kilowattpiek. Is een miljard Wattpiek. Het nominale vermogen van een zonnepaneel wordt (onder STC condities, Standard Test Conditions geflasht), in Wattpiek uitgedrukt. Commerciële modules voor netkoppeling liggen tegenwoordig veelal in de ordegrootte 100-300 Wp, vaak meer dan 200 Wp.

En het EEG is natuurlijk het Erneuerbare Energien Gesetz van Hermann Scheer (SPD, zeg maar de Duitse PvdA), Hans-Josef Fell (Grünen/Bündnis90), e.a., waarmee de Duitse stroom revolutie echt is begonnen.

Iemand anders nog een afkorting? >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Daarop aansluitend, weet jij iets meer van onderstaand bericht? ;)
http://www.nuzakelijk.nl/...uitse-kolencentrales.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype

zonnigtype

Nog niet, ben ff met wat Nederlands spul bezig.

Maar zat er natuurlijk aan te komen, kat in het nauw maakt rare sprongen...

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:29
Vanwege het ontbreken van een afmeldingsplicht voor "altmeiler", die definitief off-line zijn gehaald is er een onzekerheid of er voldoende beschikbaar geinstalleerd opwekvermogenbeschikbaar is of dat meer back-up in omringende landen contractueel dient vast gelegd te worden voor komende winter, (onbalans zijn flink duurder betaalde MWh)

Afgelopen winter waren 8 kerncentrales uitgeschakeld en heeft Duitsland meerdere keren in de winter gebruik dienen te maken van de 2075 MW gecontracteerde back-up uit omringende landen.
Door het ontbreken van een meldtplicht en daarmee onzekerheid heeft men op dit moment een gat van enige honderden MW voorkomende winter.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• NiGeLaToR
WoudseHoeve schreef op woensdag 19 september 2012 @ 17:23:
Bij mij schommelt het tussen 180W en 10071W .....
Maar met een 2.5kWh/kWp valt het niet tegen.
Vandaag wel door de leuke grens van 4MWh gegaan .... al 2.3 panelen terug verdiend...
Blijft leuk om naar te kijken !
Met een eindstand van 9,2kWh op de 2,4kWp zit ik op 3,8kWh/kWp, dat is dan helemaal niet

Is inderdaad leuk om te zien, helemaal omdat het pas dag twee volledig in productie :)

Maargoed er zullen nog veel dagen volgen met minder zon, of m'n opbrengst wordt gewoon lekker hoog :P

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• hansdegit
Kijken we met zijn allen ook even stiekem naar het systeem van odelay hier 600m vandaan? Staat sinds de conceptie steevast in de top 10 van het tweakers-team ("Peet's Plant"). Niet geheel toevallig door Guus geplaatst.

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:52
@^ Het blijft moeilijk vergelijking vind ik. Installaties die op pvoutput staan liggen eigelijk veelal te ver uit elkaar om echte vergelijkingen te kunnen maken. Het weer speelt gewoon en te grote rol. Vandaag in Amsterdam de hele dag regen en verwachtte daardoor niet veel opbrengst, maar thuis blijkbaar een mooie dag geweest, want een mooie 22kWh opgewekt....Maces Energy Plant
Echte vergelijk komt pas als je buren ook PV aanleggen, dan kun je iig systemen vergelijken....

3D Print Service || Activated Carbon

• hansdegit
Op zich heb je gelijk. Alleen: Peet's Plant doet het echt waanzinnig goed tov mijn systeempje, in kWh/kWp. Qua weersomstandigheden verschillen we niet zo heel veel. Mind you: hemelsbreed 600m. En allebei Yingli Panda's.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Karel Prior staat met z'n Sharp panelen stijf bovenaan op zonnestroomopbrengst.eu.
Is inmiddels de 1000 kWh/kWp gepasseerd dit jaar _/-\o_

edit: Ericpvt inmiddels ook :)

[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 19-09-2012 20:53 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Tja de steile hoeken komen nu beter tot hun recht. Ik hou een schuin oog op verschillende Tweakers op Pvoutput, maar verder dan 6 km verderop lijken de omstandigheden dusdanig anders dat vergelijken gewoon niet nuttig is.

• NiGeLaToR
Ik vond het nodig om mezelf shadowwarrior te noemen op pvoutput.org mocht iemand het boeien. Hoorn, noord holland. Jullie zelfde naam als hier aldaar?

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:11
NiGeLaToR schreef op woensdag 19 september 2012 @ 21:17:
Ik vond het nodig om mezelf shadowwarrior te noemen op pvoutput.org mocht iemand het boeien. Hoorn, noord holland. Jullie zelfde naam als hier aldaar?
Bijna, maar kan het kloppen dat er nog geen update is geweest. Ik zie je nog niet staan namelijk.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 98% gewijzigd door Dre op 20-09-2012 16:51 ]

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
NiGeLaToR schreef op woensdag 19 september 2012 @ 21:17:
Jep.
Je woont om de hoek bijna dus heb je ook aan mijn favorieten toegevoegd.

Ps je logger al aan de gang?
Hieronder staat mijn fp4all.org website, mag ik de jouwe ook?
Vind pvoutput.org soms maar een rare website.
B.v. Net jou toegevoegd aan mijn favorieten sta je er niet tussen als ik die wil bekijken, misschien omdat je nog geen outputs hebt gehad ofzo?

[ Voor 29% gewijzigd door S.Death op 19-09-2012 22:23 ]

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

MarcelGo schreef op woensdag 19 september 2012 @ 11:57:
[...]

Mooie berekening mogelijk...lijkt max 70% haalbaar en ten opzichte van zuid 110%...als de prijzen nog even dalen ga ik denk ik om! 8)
Kijk ook eens naar de installatie van dit t.net team op pvoutput.
http://pvoutput.org/list.jsp?id=11549&sid=9521

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

S.Death schreef op woensdag 19 september 2012 @ 22:20:
[...]

Net rivella, een beetje vreemd, maar wel lekker :D

• NiGeLaToR
S.Death schreef op woensdag 19 september 2012 @ 22:20:
[...]

Jep.
Je woont om de hoek bijna dus heb je ook aan mijn favorieten toegevoegd.

Ps je logger al aan de gang?
Hieronder staat mijn fp4all.org website, mag ik de jouwe ook?
B.v. Net jou toegevoegd aan mijn favorieten sta je er niet tussen als ik die wil bekijken, misschien omdat je nog geen outputs hebt gehad ofzo?
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13948&sid=11810

http://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=3589

Hij is al paar dagen aan het loggen hoor, misschien is het case sensitive :) bij deze de links!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
databeestje schreef op woensdag 19 september 2012 @ 16:28:
Nou de jaar afrekening van de Nuon is binnen en bij mij gaat het licht uit.

Tevens, geen terugleverstanden hoog/laag maar wel de 0 standen van de meter wissel. En wederom de standen geschat ondanks dat ze de meter (nu) uit kunnen lezen van afstand.

Helaas kon de goeroe van de Nuon me niet vertellen dat ik daadwerkelijk terugleverde en wanneer deze verekening alsnog plaats zou (kunnen) vinden. Hij gaf aan dat ik de verrekening "ongeveer dezelfde tijd" kon verwachten. Ik heb er maar een notitie op mijn blaadje van gemaakt met wie ik gesproken heb. Maar ik heb nog geen verrekening gezien maar het is allemaal zou vaag. Wel als telefoon nummer 026 8449924 gekregen.

Ik ben bang dat de Nuon geen verrekening plaats zal laten vinden omdat de meter vervanging de jaar/eind afrekening kruist. Wat zou betekenen dat ik het aankomende jaar aan 165 euro per maand vast zit omdat ze deze standen niet uitgelezen hebben en er dus ook geen verrekening komt.

Dan toch maar overstappen naar een ander, dat forceert een meterstand eindafrekening bij de Nuon en ga ik nog minder betalen ook.
je hoeft niet over te stappen om je maand bedrag omlaag te krijgen. (mag wel)
heb zelfs voor dat ik pv had al een keer 3 maanden de rekening stop laten zetten.
ik zat toen 3 maanden in de winter in het buitenland. (en ik kreeg op het einde van het jaar zelfs nog geld terug, was een koud en tochtig huis en 3 maanden weg in de winter bespaarde best veel)

wat voor meter je ook hebt nuon weet de standen niet.
dat weet alleen de netbeheerder.
mijn net beheerder (enexis) kan nog steeds niet overweg met 4 standen.
de kaart die ik binnen krijg kan ik maar max 2 standen op zetten.
de meter opnemer kan ook maar 2 standen verwerken.
geen idee wat ze intern doen met slimme meters.
het lijkt wel of ze schijt hebben aan terug levering.
(blij dat ik gewoon een slimme automatische salderende ferraris meter heb)

ik zelf zorg er voor dat ik een stok heb om terug te slaan.
elk jaar moet ik altijd bij betalen.
ik ben de bank niet voor het energie bedrijf, als ze geld willen lenen gaan ze maar naar een echte bank.
heb nu ook al 4 maanden niet meer een voorschot betaald.
over een paar weken komt de rekening bij mij binnen, de stand is al door gegeven.
het zag er al erg leuk uit ben benieuwd.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
hansdegit schreef op woensdag 19 september 2012 @ 19:45:
Kijken we met zijn allen ook even stiekem naar het systeem van odelay hier 600m vandaan? Staat sinds de conceptie steevast in de top 10 van het tweakers-team ("Peet's Plant"). Niet geheel toevallig door Guus geplaatst.
Van wie is die site eigenlijk?
Ik zit altijd beetje te kijken op efficiency (mn suntechs scoren uitermate lekker :P ) maar mensen die afgelopen zomer wat data erop gegooid hebben en nu opeens gestopt zijn houden een hogere verhouding wat vertekend is natuurlijk. Je ziet het wel aan hun health status, maar zie ze liever niet. O-)

Rapapa...

Verwijderd

Zo. Liander de opdracht gegeven om mijn slimme meter te laten verwijderen en een domme meter terug te krijgen :) Wel jammer dat je geen ferraris krijgt maarja :P

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:54:
Zo. Liander de opdracht gegeven om mijn slimme meter te laten verwijderen en een domme meter terug te krijgen :) Wel jammer dat je geen ferraris krijgt maarja :P
Puur vanwege het op afstand uit kunnen lezen? Want voor de afrekening hoef je het niet te doen. De 'domme' digitale meter heeft ook vier standen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:54:
Kun je foto's posten "voor", "tijdens", en "na" installatie/verwijdering slimme meter?

Lijkt me leerzaam / interessant.

Dank!

Verwijderd

Het gaat me inderdaad om het op stand uit kunnen laten lezen en daaraan gekoppeld het privacy-aspect. Ik weet dat de domme meter dezelfde standen bijhoudt, maar deze heeft geen eens de mogelijkheid om de gegevens door te geven. Ik vertrouw de energiemaatschappijen - en de overheid ftm - voor geen meter, je moet ze maar geloven dat ze het bij een aantal keren uitlezen per jaar houden. Daarnaast vraag ik me ernstig af hoe goed beveiligd de meters zijn, zeker gezien hoe snel beveiligingsstandaarden verouderen (denk aan WEP, WPA). Die meter zit er voor tientallen jaren..

Ik weet eigenlijk niet of ze de domme meter ook afstand af kunnen laten sluiten, ik zou verwachten van niet. :)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2012 13:28 ]

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
+1 kudo voor neographikal. ;)
Helemaal mee eens, er zijn nog te veel zaken onbekend met de slimme meter. Verder is geen voordeel voor jezelf.

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:33
@ Anton Boonstra:

Zou je het grafiekje PV prijsontwikkeling op de 1e pagina bij willen werken? juli/augustus zijn inmiddels ook bekend.
Alvast bedankt..... :-)

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

• RonaldABC
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:30
Graag meningen/advies/ervaringen aangaande een toe te passen inverter.

Op dit moment ben ik mij aan het orienteren voor een PV set (+/- 4000Wp). Twee verschillende inverters heb ik op het oog, te weten:
  • Mastervolt XS4300 (oa spanningbereik 100-550) PS: geen monitoring op afstand, volgens mij; correct?
  • Steca 3600 (oa spanningbereik 350-650).
Ook mogelijke alternatieven verneem ik graag.

Bvd.

[ Voor 6% gewijzigd door RonaldABC op 20-09-2012 13:52 ]

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:16:
Het gaat me inderdaad om het op stand uit kunnen laten lezen en daaraan gekoppeld het privacy-aspect. Ik weet dat de domme meter dezelfde standen bijhoudt, maar deze heeft geen eens de mogelijkheid om de gegevens door te geven. Ik vertrouw de energiemaatschappijen - en de overheid ftm - voor geen meter, je moet ze maar geloven dat ze het bij een aantal keren uitlezen per jaar houden. Daarnaast vraag ik me ernstig af hoe goed beveiligd de meters zijn, zeker gezien hoe snel beveiligingsstandaarden verouderen (denk aan WEP, WPA). Die meter zit er voor tientallen jaren..

Ik weet eigenlijk niet of ze de domme meter ook afstand af kunnen laten sluiten, ik zou verwachten van niet. :)
Ook geen internet, digitale decoder, smartphone, etc in huis?
Deze zijn door de verschillende (software)fabrikanten ook prima uit te lezen.
Waarbij ze tot op de minuut/meter kunnen bepalen wat je doet en waar je bent.

Lang leven de digitale revolutie >:) Ik vind het geweldig :)

oooo ja hier is mijn digitale meter te volgen:
http://www.frijmann.nl/pvlog/powermeter.php

Kan iemand van jullie, op basis van deze gegevens, nu bepalen of er bij ons iemand thuis is?

[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 20-09-2012 14:13 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• WoudseHoeve
Freemann schreef op donderdag 20 september 2012 @ 14:07:
[...]
Kan iemand van jullie, op basis van deze gegevens, nu bepalen of er bij ons iemand thuis is?
Volgens mij zit je achter een computer .....
Je response is te lang en ingewikkeld voor een smart phone...

[ Voor 10% gewijzigd door WoudseHoeve op 20-09-2012 14:28 ]

• internet4me
Freemann schreef op donderdag 20 september 2012 @ 14:07:
[...]

Ook geen internet, digitale decoder, smartphone, etc in huis?
Deze zijn door de verschillende (software)fabrikanten ook prima uit te lezen.
Hier zit juist het grote verschil. je hebt keuze met je internet.
Je kunt (bij ziggo althas) zelf een digitale decoder kiezen.
Je kunt zelf een smartphone kiezen.

Ook kun je bovenstaande zaken naar wens kunt instellen cq "tweaken/rooten".

Het punt is. Je kan kiezen....met een digitale meter niet. Verder kun je zelf niks nagaan cq controleren met een digitale meter. Wat je weer wel met een internet, decoder en smartphone kan.

Zolang de digitalemeter alleen voordelen biedt aan de netbeheerder ipv consument, zou iedereen de digitalemeter in het ronde archief moeten gooien. ;)

• NiGeLaToR
WoudseHoeve schreef op donderdag 20 september 2012 @ 14:28:
[...]

Volgens mij zit je achter een computer .....
Je response is te lang en ingewikkeld voor een smart phone...
In een ver verleden meegewerkt aan een opsporing van een blackhat hacker en als je maar voldoende toegang tot infra hebt kun je werkelijk alles zien. Het enige wat helpt is niet online zijn en alle uitgaande verkeer blokkeren / filteren. Ingaand zijn we inmiddels gewend om dicht te houden, maar uitgaand kan elk device, elke app, elk OS zelf contact opnemen met 'thuis'. De hacker kreeg de verrassing van z'n leven toen hij door een invalteam achter z'n pc werd weggegrist :)

Als je dus dat verkeer kunt repliceren en onderscheppen gaat niemand het door hebben en kun je dus alles zien. SSL helpt daar een beetje tegen, behalve bij mensen die elke waarschuwing wegklikken ;) dan is zelfs daar een man-in-the-middle een peulenschil.

• internet4me
Alles zien is overdreven. Natuurlijk kunnen bepaalde groepen veel meer zien dan een gewone consument.

Echter..hierin heb je weer keuze's...

Daarvoor heb je o.a. het tor netwerk en diversen (evt buitenlandse) vpn leveranciers, die jou echt privacy gunnen.

Note: ik verdedig hierbij niet de criminelen maar wel onze privacy.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

internet4me schreef op donderdag 20 september 2012 @ 14:38:
[...]

Hier zit juist het grote verschil. je hebt keuze met je internet.
Je kunt (bij ziggo althas) zelf een digitale decoder kiezen.
Je kunt zelf een smartphone kiezen.

Ook kun je bovenstaande zaken naar wens kunt instellen cq "tweaken/rooten".

Het punt is. Je kan kiezen....met een digitale meter niet. Verder kun je zelf niks nagaan cq controleren met een digitale meter. Wat je weer wel met een internet, decoder en smartphone kan.

Zolang de digitalemeter alleen voordelen biedt aan de netbeheerder ipv consument, zou iedereen de digitalemeter in het ronde archief moeten gooien. ;)
Maar de overheid is niet te vertrouwen, maar de grote boze multinationals ook niet.
Ook al heb je een keuze, dan nog is je privacy bij heel veel bedrijven in het geding.

En zoals het er nu naar uit ziet heb je gewoon een keuze qua meter. Je oude behouden of een nieuwe laten plaatsen.
En ook al zou de overheid dagelijks mijn meterstand opvragen (wat zeer zeker kan EN gebeurd) dan vind ik dat prima.

En denk niet dat een inbreker de moeite gaat nemen om een hacker in te schakelen om te zien of ik thuis ben. De huis tuin en keuken crimineel belt aan en kijkt van een afstand of er open wordt gedaan.

Bij Eneco kan ik trouwens per dag netjes zien wat ik verbruikt heb en dus wordt de meterstand iedere dag doorgegeven.

Digitale privacy vind ik in de huidige tijd van alles delen en farce.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• NiGeLaToR
internet4me schreef op donderdag 20 september 2012 @ 14:44:
Alles zien is overdreven. Natuurlijk kunnen bepaalde groepen veel meer zien dan een gewone consument.

Echter..hierin heb je weer keuze's...

Daarvoor heb je o.a. het tor netwerk en diversen (evt buitenlandse) vpn leveranciers, die jou echt privacy gunnen.

Note: ik verdedig hierbij niet de criminelen maar wel onze privacy.
Mee eens, er zijn niet veel mensen met ongelimiteerde toegang tot 'alles'. Het is dan ook goed dat leveranciers een verantwoordelijkheid hebben naar hun klanten en opsporingsambtenaren geen beheerders zijn van de infra ;)

Maargoed, een slimme meter waar je zelf geen beheer over kunt doen zou ik ook links laten liggen. Net als een ziggo modem met ingebouwde router en extra wifi voor gebruik door Ziggo.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

NiGeLaToR schreef op donderdag 20 september 2012 @ 14:47:
[...]

Mee eens, er zijn niet veel mensen met ongelimiteerde toegang tot 'alles'. Het is dan ook goed dat leveranciers een verantwoordelijkheid hebben naar hun klanten en opsporingsambtenaren geen beheerders zijn van de infra ;)

Maargoed, een slimme meter waar je zelf geen beheer over kunt doen zou ik ook links laten liggen. Net als een ziggo modem met ingebouwde router en extra wifi voor gebruik door Ziggo.
Wat wil jij aan je stroommeter beheren?
Je eigen stroom voorziening afknijpen/dichtzetten? Ff nieuwe firmware uploaden?
Je mag in je domme meter toch ook niet ff een anders tandwieltje/asje zetten?!

Opsporingsbeambten kunnen na een verzoek gewoon die gegevens opvragen.
In Nederland gebeurd dat (te)vaak en is deels te zorgen dat onze veiligheid "gegarandeerd" kan worden.

• internet4me
Wat een slimme meter zou moeten doen is.
1. Mijn verbruik inzichtelijk aanbieden. (en exporteerbaar via snmp ofzo.)
2. Mijn wasmachine kunnen aanzetten als ik te veel stoom teruglever.
3. Mij waarschuwen als het verbruik te hoog wordt. instelbaar via eigen parameters.
4. Zelf kunnen instellen wie mijn gegevens krijgt. (dus naar mijn eigen stroomleverancier en netbeheerder)
etc etc.

Dit is wat ik zo 123 kan ophoesten.

Bovenstaande natuurlijk zonder inmenging van de netbeheerder. Dus niet via de "leuke" dienstencentrum van de netbeheerder.

[ Voor 12% gewijzigd door internet4me op 20-09-2012 15:02 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

internet4me schreef op donderdag 20 september 2012 @ 14:59:
Wat een slimme meter zou moeten doen is.
1. Mijn verbruik inzichtelijk aanbieden. (en exporteerbaar via snmp ofzo.)
Dat doet je energieleverancier. Hoort mijn inziens niet in een meter thuis.
2. Mijn waschmachine kunnen aanzetten als ik te veel stoom teruglever.
Wil jij dat als je meter gehackt wordt dat ze al je apparatuur in huis aan/uit kunnen zetten?
3. Mij waarschuwen als het verbruik te hoog wordt. instelbaar via eigen parameters.
Toon van Eneco zal dit vast kunnen. Hoort mijn inziens niet in een meter thuis.
4. Zelf kunnen instellen wie mijn gegevens krijgt. (dus naar mijn eigen stroomleverancier en netbeheerder)
etc etc.
Nu wordt het alleen maar door je netbeheerder en energieleverancier bekeken. Verder niemand en waarom zou je dat dan instelbaar willen maken?
Dit is wat ik zo 123 kan ophoesten.
Een meter moet doen waar hij goed in is, stroom meten.
Hij zendt het door naar een energieleverancier/netbeheerder en die regelen alles voor je.

De leverancier slaat het op en verwerkt het netjes zodat ik het in een mooi overzicht kan bekijken.
CSV downloaden, GraadDagen er tegenaan plakken en ik weet veel van mijn energieverbruik.

Vind het overigens wel leuk om te lezen dat de meter niet slim is en dat hij slimmer moet worden. Maar tegelijk wil niemand hem in huis omdat hij niet veilig zou zijn.... Oftewel; Er moet een meter komen die veilig is en ALLES in ons huis kan regelen. Vervolgens wordt er gezegd dat niets veilig is en dus krijgen we een meter in huis die niet veilig is en ALLES in ons huis kan regelen.... Volgens mij is men opzoek naar de meter die niet bestaat en/of ooit geproduceerd kan worden.

Als het niet via het diensten-centrum mag, waar komt dan de verantwoordelijkheid te liggen? Bij de multinational?

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 20-09-2012 15:09 ]

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Een meter moet vermogen meten, gewoon de nettowaarde van verbruik en opbrengst.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• internet4me
@Freemann
Je haalt nu enkele zaken door elkaar.
Of de meter moet dom zijn en alleen meten. (niks mis mee.)
Of de meter moet voor mij slim zijn en ik hem zelf kan beheren. Met zelf bedoel ik dus via de meter zelf en dus niet via Toon/Truus of wie dan ook. Hij moet dan ook zover slim zijn dat ik er voordeel mee heb.

Helaas is de slimme meter dat nu niet. Vandaar dat ik ook een domme meter heb. :) :)

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 20-09-2012 15:25 ]

• internet4me
Freemann schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:08:
[...]

Dat doet je energieleverancier. Hoort mijn inziens niet in een meter thuis.
Hierbij raak je direct een groot punt.Dit kunnen ze dus niet. Echt inzichtelijk heb ik dit nog nooit ontvangen! Van mijn stroomleverancier/netbeheerder. Ze kunnen alleen (soms zelfs foutieve) jaarverbruiken aangeven.

[ Voor 3% gewijzigd door internet4me op 20-09-2012 15:18 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

internet4me schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:13:
Je haalt nu enkele zaken door elkaar.
Of de meter moet dom zijn en alleen meten. (niks mis mee.)
Of de meter moet voor mij slim zijn en ik hem zelf kan beheren. Met zelf bedoel ik dus via de meter zelf en dus niet via Toon/Truus of wie dan ook. Hij moet dan ook zover slim zijn dat ik er voordeel mee heb.

Helaas is de slimme meter dat nu niet. Vandaar dat ik ook een domme meter heb. :) :)
Het is van tweeën een: of je maakt gebruik van standaard meting van afname en opbrengst (daar betaal je nu dus voor), of je wilt meer met dat ding doen en dan wil je extra diensten. Die kosten dus geld.
Wil je dat betalen?

Als je hiervoor niet wilt betalen, dan moet je gewoon die Ferraris laten hangen.
Wil je hiervoor wel extra betalen zonder dat de leverancier hier ook leuke dingen mee kan gaan doen, dan kan dat ook zonder een andere meter.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• internet4me
Helaas heb ik geen Ferraris, maar een domme meter met 4 telwerken.

Wat betreft betalen, dat is weer een andere discussie.
(waarbij ik trouwens vindt dat je veel te veel daarvoor zou moeten betalen..maandelijks)

En inderdaad. De slimme meter biedt mij niks. Dus ik meet nu via de twee S0 bussen van de huidige meter mijn verbruik maar ook mijn teruglevering. Voor nu meer dan genoeg en goed inzichtelijk.

Vandaar dat ik ook aangeef dat de huidige slimme meter naar het ronde archief kan. Het biedt mij geen (slimme) voordelen. Het biedt andere voordelen met/van mijn gegevens.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Mooi, voor je extra gegevens (via S0) heb je dus eenmalig betaald en hoef dat niet periodiek.

Je bent dus een slimme gebruiker met een domme meter. ;)

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Schinnen-groen schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:50:
Mooi, voor je extra gegevens (via S0) heb je dus eenmalig betaald en hoef dat niet periodiek.

Je bent dus een slimme gebruiker met een domme meter. ;)
De slimmere meter, 2 aansluitingen, 3 telwerken, 1 voor afname, 1 voor teruglevering, 1 voor totaal (voor de netbeheerder). Al dan niet met S0 puls of led. Bij mijn huidige ISKRA blijft deze soms rond de lichtpuls hangen omdat levering en afname bijna gelijk zijn (enkele uren per dag). Hierdoor blijft de LED aan staan en is meten via de lichtpuls schier onmogelijk.

Op die manier altijd kunnen zien wat het verbruik in huis is, ook met een leverende installatie. En niet de som van de 2 zoals het netbeheerder telwerk doet.

Die constructie geeft meteen een Bruto productie meter. Misschien ook handig, gezien de toename van de installatie.

De kans dat deze er komt, nihil. Alternatief, 2 losse kWh meters in de kast na de hoofdschakelaar. Maar dat is natuurlijk weer omslachtig.

Ik ben het er mee eens dat de huidige meter tekort schiet.

• Domba
Al van ruim voor juli 2008 zijn de criteria/eigenschappen die een slimme meter dient te hebben bekend.

Kijk eens welke punten van in het besluit staan voor invoering van de aanbieder en welke voor de klant al zijn verwezelijkt.

Hint: waarom is er zoveel verzet tegen het punt van een logboek dat lokaal uitgelezen kan worden, terwijl inmiddels in de afgelopen 4 jaar al wel 2 aanbestedingsrondes zijn geweest voor levering van de slimme meter.
Die nu geinstalleerd worden zijn speciaal voor de Nederlandse netwerkbeheerders gemaakt, zonder logboekfunctie.

Een slimme meter is 2 richtingsverkeer, wat als er een hogere tellerstand wordt ingezet, hoe ga je dat zonder logboek aantonen dat je dat niet verbruikt hebt?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:16:

Een slimme meter is 2 richtingsverkeer, wat als er een hogere tellerstand wordt ingezet, hoe ga je dat zonder logboek aantonen dat je dat niet verbruikt hebt?
Ik ben benieuwd wat een rechter zou vinden van het "bewijs"materiaal van het potentiële slachtoffer, waar hij/zij veel tijd in steekt, zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/tussenmeterstanden.gif

Als 't ie zoiets naar de prullenbak zou verwijzen, en een logboek-loze sluwe meter dataset van de netbeheerder als "superieur" zou beschouwen, rammelt er wat mij betreft wel iets aan "de rechtsstaat". Maar zover is het nog niet. Je kunt hem altijd nog weigeren, en Verhagen heeft daartoe een boel brieven moeten versturen... ;)

Je kunt ook elke maand een foto van je meterstanden maken, to be on the safe side. Wel met duidelijke datum ID in de foto pics, uiteraard..

• Oxellaar
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i283.photobucket.com/albums/kk299/Oxellaar/Van%20Alles/IMG_20120920_163708_zps3b6907e7.jpg
Hier in het topic lees ik alleen maar over de Kamstrup 384, deze zou geschikt zijn voor teruglevering.
Maar is de 684, die ik heb, hier ook geschikt voor?
In de datasheet van Kamstrup kan ik hier niets over terugvinden

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• NiGeLaToR
Msschien is het hebben van een knopje om door meerdere meters heen te lopen een indicatie?
Op onze digitale domme meter zit een knopje waarmee ik door meterstand 1,2 6,7 kan lopen. 2 is gewoon stroom en 7 is teruglever stroom.

• zonnigtype

zonnigtype

Van het weekend wat gefietst in de Gelderse Vallei. Stank, dierenleed, en ... veul zonnepanelen op drie lokaties gezien ...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF7824.jpg
200 kWp project grens Nijkerk/Barneveld, is hier eerder al kort besproken geweest (2x SDE 2009 100 kWp beschikking plus - waarschijnlijk - een Euroton subsidie Prov. Gelderland)

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF7806.jpg
100 kWp Lunteren-Nederwoud, ook SDE 2009 "groot" beschikking. Complexe installatie, 5 dak delen, allemaal iets andere hellingshoek, andere oppervlaktes. Geen kip te zien, maar binnen zal dat wel anders zijn geweest... Bord is vast niet zo bedoeld, maar leuk item voor in deze "toekomst gerichte" foto...

Voordat we in Amersfoort in de trein stapten nog ff door Nieuwland (1,35 MWp) gefietst. Eneco installateurs bleken daar nog bezig te zijn met de omvangrijke renovaties (laatste loodjes?):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF7868.jpg

Uiteraard meer foto's en toelichtingen op m'n site.

• Domba
zonnigtype schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:34:
[...]

Ik ben benieuwd wat een rechter zou vinden van het "bewijs"materiaal van het potentiële slachtoffer, waar hij/zij veel tijd in steekt, zoiets als dit:

[afbeelding]

Als 't ie zoiets naar de prullenbak zou verwijzen, en een logboek-loze sluwe meter dataset van de netbeheerder als "superieur" zou beschouwen, rammelt er wat mij betreft wel iets aan "de rechtsstaat". Maar zover is het nog niet. Je kunt hem altijd nog weigeren, en Verhagen heeft daartoe een boel brieven moeten versturen... ;)

Je kunt ook elke maand een foto van je meterstanden maken, to be on the safe side. Wel met duidelijke datum ID in de foto pics, uiteraard..
Voor de rechter zal het wel aannemelijk zijn,maar dan heb je eral wat werk in gestoken.
Een route via geschillen commisie (zie algemene voorwaarden van de meeste energieleveranciers voor je naar de rechter kunt stappen) en/of NMA en beide kosten een bakvol tijd, eerder jaren dan maanden.

Door de logboek functie er niet in te stoppen, ligt in eerste in aanleg de verantwoording bij de klant en niet bij de eigenaar (netwerkbeheerder), ofwel deze is geheel niet zeker dat het systeem lekdicht is voor onbevoegde.

Ik heb dat gedoe met een ferrarismeter, ik heb foto's, ik kan een inlog van een draaibare beveilingscamera geven, kan zelfs nog iets voor de camera houden als liveproof op telefonisch commando, als ook het aanbod om het ogenschouw ligt er, van beide wil ex-energieleverancier geen gebruik maken.
Uw meterstand is niet wat wij berekend hebben, dus Uw meterstand die aangeeft kan niet juist zijn, zo bot krijg je het te telefonisch horen, maar op papier zetten ho maar,
Wacht nu nog op wat voor reactie er komt na bevestiging van de meterstand door de netwerkbeheerder.

• MarcelGo
Ik heb nu plugw... om de opbrengst te monitoren, maar een plug zit op het randje van het bereik...boehoe...

Nu vroeg ik me af of ik de 2 sets op 1 groep mag plaatsen ik heb een 585Wp op een steca en 1410Wp op een shint cps sc 1.5 ktl, de laatste heeft een eigen groep in de meterkast, kortom mag de steca hierbij?

Dan is mijn plugw...probleem ook opgelost.

O ja en mijn nog te ontvangen 1000Wp op een omniksol 1.0 krijgt ook een eigen groep... 8)

[ Voor 11% gewijzigd door MarcelGo op 20-09-2012 17:43 ]

• Oxellaar
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 20 september 2012 @ 17:25:
Msschien is het hebben van een knopje om door meerdere meters heen te lopen een indicatie?
Op onze digitale domme meter zit een knopje waarmee ik door meterstand 1,2 6,7 kan lopen. 2 is gewoon stroom en 7 is teruglever stroom.
Dat knopje doet totaal niets.
Alleen als ik het 10sec vasthoud gaat de display even uit en weer aan, helaas staat hij niet op 0 :+
Net even naar de netbeheerder gebeld (Delta) en moet de meter laten vervangen voor terugleveren.
Kosten zijn €71,- en dan gaat de gasmeter direct mee.

• hansdegit
Zo! Eindelijk weg bij Suntrol. Leuk allemaal, hoor, die Flash graphs etc, maar als ik moet gaan puzzelen met allerlei vreemde panelen om uit te komen op de hoeveelheid Wp op ons dak ben ik er snel klaar mee. Bovendien roomde dat portal de opbrengsten structureel naar beneden af. Ze kénnen niet eens Yingli panelen....

Beetje jammer dat je het verwijderen van je account via de helpdesk moet regelen. Stumpers.

Kortom: gewoon lekker via mijn eigen site, pvoutput.org en Sonnenertrag. Die laatste is trouwens ook een beetje bagger. Kan niet omgaan met wijzigingen in systeemgrootte. Als je dus uitbreidt, gaan alle opbrengsten uit het verleden (kWh/kWp) ook naar beneden. Immers, je hebt nu een groter systeem 8)7

En niemand met PV koorts die erover piekert om zijn systeem te verkleinen om een plaatsje te stijgen natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door hansdegit op 20-09-2012 20:16 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

@ Digitale / slimme meter
Jeez
Kan er niet een fanatieke tegenstander een leuke TS in elkaar zetten zodat deze discussie fijn op zijn eigen plekje kan plaats vinden?

Registreren van teruglevering a là, maar waarom nou steeds dat hack en privacy gedoe hier?

• Domba
Oxellaar schreef op donderdag 20 september 2012 @ 17:22:
[afbeelding]
Hier in het topic lees ik alleen maar over de Kamstrup 384, deze zou geschikt zijn voor teruglevering.
Maar is de 684, die ik heb, hier ook geschikt voor?
In de datasheet van Kamstrup kan ik hier niets over terugvinden
Die 684 is het bestelummer voor kamstrup 382; 38A is 3 fase 85A klasse A, verder kan ik niet het zo goed zien.

Het 4e cijfer vanachter geeft aan of het een 2 of 4 tarieven meter is, 3 is configureerbaar

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 20-09-2012 20:36 ]

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Oxellaar schreef op donderdag 20 september 2012 @ 18:32:
[...]

Dat knopje doet totaal niets.
Alleen als ik het 10sec vasthoud gaat de display even uit en weer aan, helaas staat hij niet op 0 :+
Net even naar de netbeheerder gebeld (Delta) en moet de meter laten vervangen voor terugleveren.
Kosten zijn €71,- en dan gaat de gasmeter direct mee.
Jammer, bij de Liander is vervanging gratis als je aangeeft dat je zonnepanelen neemt. Hebben ze niet zo'n regeling?

Verwijderd

als ik alle meterhuur en meetdienst optel sinds 2000 in dit huis, aan liander
kan er wel een metertje vanaf, wat overigens niet je eigendom is, so why pay ?

• Tommybear1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-12-2023
Beste Allemaal, ik gebruik http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php#
om de instraling te bepalen alleen geeft de "Climate-SAF PVGIS" database een instraling van 1200kWh/m2 en de "Classic PVGIS" databse een instraling van 1080kWh/m2 (den haag, 15 helling, 16 azimuth)
Dat scheelt best wat. Nu vroeg ik mij af met welke instraling, temperaturen de diverse PV omvormer calculators werken?
SMA, AEG, Mastervolt, Kostal..

Ofwel mag je de output van de verschillende calculators eigenlijk wel met elkaar vergelijken?
EDIT: Zie dat je in SunnyDesign je eigen weerdata kan gebruiken

[ Voor 5% gewijzigd door Tommybear1979 op 20-09-2012 21:06 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 20 september 2012 @ 20:24:
[...]

Die 684 is het bestelummer voor kamstrup 382; 38A is 3 fase 85A klasse A, verder kan ik niet het zo goed zien.

Het 4e cijfer vanachter geeft aan of het een 2 of 4 tarieven meter is, 3 is configureerbaar
Ik heb hem in 2009 laten uitwisselen omdat ik geen dubbel tarief wilde hebben.
Nu wil ik weer een andere meter, tenminste ben mij aan het verdiepen in het PV gebeuren.

Voor de duidelijkheid, dit staat er op mijn meter...
Is dat de 3 die jij bedoeld en dus is hij te configureren?
Vraag mij af of ze dat doen.

648-38A-B1-33-080
Sn: 14191231
3x230/400V
0.25-5(85)A EN50470-1/3
Verwijderd schreef op donderdag 20 september 2012 @ 20:58:
als ik alle meterhuur en meetdienst optel sinds 2000 in dit huis, aan liander
kan er wel een metertje vanaf, wat overigens niet je eigendom is, so why pay ?
Lijkt mij vrij logisch dat je voor een vroegtijdige metervervanging moet betalen.
JIJ wilt immers stroom gaan leveren aan hen.
Voor het gene wat zij leveren is de meter geschikt, voor wat jij wilt niet, dus daarom betalen.
En de werkelijke waarde zal flink wat hoger liggen als die €70

• Domba
Oxellaar schreef op donderdag 20 september 2012 @ 21:21:
[...]
Ik heb hem in 2009 laten uitwisselen omdat ik geen dubbel tarief wilde hebben.
Nu wil ik weer een andere meter, tenminste ben mij aan het verdiepen in het PV gebeuren.

Voor de duidelijkheid, dit staat er op mijn meter...
Is dat de 3 die jij bedoeld en dus is hij te configureren?
Vraag mij af of ze dat doen.

648-38A-B1-33-080
Gaan ze niet aanpassen is een B1, staat voor basis zonder communicatie met alleen een A+ register.(import)
Heeft geen export register A-

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Speksteenkachel schreef op woensdag 19 september 2012 @ 20:52:
Karel Prior staat met z'n Sharp panelen stijf bovenaan op zonnestroomopbrengst.eu.
Is inmiddels de 1000 kWh/kWp gepasseerd dit jaar _/-\o_

edit: Ericpvt inmiddels ook :)
En ik op 10, jij op 17 ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Voor de Oost-grens prima :)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zekers. :) En niet echt eerlijk van mijn kant, omdat ik zo'n grote (en dus efficiente) omvormer heb. Aan de andere kant; aan de kust hebben ze 200 zonuren meer.. ;)

• zonnigtype

zonnigtype

SunshineCompany schreef op donderdag 20 september 2012 @ 23:02:
[...]

Zekers. :) En niet echt eerlijk van mijn kant, omdat ik zo'n grote (en dus efficiente) omvormer heb. Aan de andere kant; aan de kust hebben ze 200 zonuren meer.. ;)
Maar dan wel weer museum-fähige OK4tjes om het leed voor jullie te verzachten...

... eerste OK4 hier gaat dit jaar de 1.000 kWh op de teller krijgen ... ;)

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Shakeout fabrikanten zonnepanelen ook in China
Hoe zwak staat de PV-industrie in China ervoor? Zelfs de Chinese regering lijkt niet in staat de industrie te redden en het hoofd te bieden aan de uitdagingen van de mondiale industrie.
....
De drie bedrijven die vorig jaar al als riskante belegging werden aangemerkt, LDK Solar, Suntech Power en Hanwha SolarOne hebben enorme koersdalingen doorgemaakt. Kwartaal op kwartaal rapporteren deze bedrijven grote verliezen.
....
De veranderingen bij Trina Solar en Suntech zijn slechts het topje van de ijsberg van de Chinese zonnepanelen industrie. Honderden kleine, maar ook enkele grote bedrijven zullen gedwongen worden de verliesgevende productie van zonnepanelen te staken, zeker als Europa net als Amerika de invoer van zonnepanelen gaat belasten. Zelfs sterke Chinese bedrijven zoals Yingli, Trina Solar en Canadian Solar beraden zich over hun toekomst.

• zonnigtype

zonnigtype

Canadian Solar is niet Chinees (opgericht in Ontario), maar heeft wel het gros van de productie capaciteit in dat land staan.

http://www.canadiansolar.com/en/our-company/about-us/

Headquarters nog steeds in Ontario:

http://www.canadiansolar.com/en/contact/contact/

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De invoer op zonnepanelen gaan belasten en de invoer van kolen blijft belasting vrij 8)7

Pagina: 1 ... 157 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.