En dit;
Meer verlies dan omzetLDK Solar maakte eerder deze week zeer slechte resultaten voor het tweede kwartaal bekend. De netto-omzet was slechts $235.4 miljoen, terwijl het netto verlies maar liefst 254,3 miljoen dollar bedroeg. Hiermee kwam de bruto marge op -65.5%. Veel fabrikanten van zonnepanelen draaien met verlies, maar zo slecht als bij LDK had niemand verwacht.
Geen wonder dat mensen anticiperen op een failliet van LDK. Dit is onmogelijk vol te houden zonder steun van de overheid.
Informatie van de rijksoverheid:AUijtdehaag schreef op donderdag 20 september 2012 @ 23:42:
heb je daar informatie over?
"Voor de kolenbelasting zijn met name de producenten en de importeurs van kolen belastingplichtig. Zij betalen de belasting aan de Belastingdienst. In bepaalde gevallen kan een vrijstelling van toepassing zijn. Er is bijvoorbeeld geen kolenbelasting verschuldigd voor kolen die gebruikt worden om elektriciteit op te wekken, omdat de elektriciteit belast wordt met energiebelasting. De overheid beoogt met deze belasting milieuvervuiling tegen te gaan en energieverbruik terug te dringen."
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Dat gebeurt dan ook al, de provinciale overheid wil ze niet door de poten laten zakken omdat er veel werkgelegenheid van afhangt (en het bijvoorbeeld jaren heeft gekost om hun peperdure polysilicon plant te laten bouwen...).Bartjuh schreef op donderdag 20 september 2012 @ 23:48:
[...]
En dit;
[...]
Meer verlies dan omzet
Geen wonder dat mensen anticiperen op een failliet van LDK. Dit is onmogelijk vol te houden zonder steun van de overheid.
http://www.wantchinatimes...atID=15&id=20120801000100
Interview met de leiding van LDK Solar integraal op SeekingAlpha n.a.v. 2e kwartaal financiële resultaten:
http://seekingalpha.com/a...ll-transcript?part=single
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
is dit bij de schoenlapperweg?zonnigtype schreef op donderdag 20 september 2012 @ 17:32:
Van het weekend wat gefietst in de Gelderse Vallei. Stank, dierenleed, en ... veul zonnepanelen op drie lokaties gezien ...
[afbeelding]
200 kWp project grens Nijkerk/Barneveld, is hier eerder al kort besproken geweest (2x SDE 2009 100 kWp beschikking plus - waarschijnlijk - een Euroton subsidie Prov. Gelderland)
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Zal waarschijnlijk morgen pas aan het net komen. Dak is lessenaarsdak op OZO.
Spannend.

Had niet verwacht dat de zonkracht voor PV zo'n ontzettend doorslaggevend effect zou geven!
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Tja, het is geen dag in mei met perfect weer, maar het verbaast me toch hoeveel er nog uitkomt. Op dit moment doen mijn 4000 Wp zo'n 1000W, en heb ik al bijna weer het dagverbruik teruggewonnen, terwijl er thuis gewerkt wordt.NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 10:57:
Wat een baggerdag zo zonder zon. Bij bewolking is de opbrengst echt laag he?
Had niet verwacht dat de zonkracht voor PV zo'n ontzettend doorslaggevend effect zou geven!
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Mijn 2400Wp heeft 1kWh opgeleverd en varieert tussen de 150 en 600watt. Dagverbruik ligt gemiddeld op zo'n 10kWh dus dat haal ik sowieso niet zonder flinke perioden met zonthunder7 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 11:42:
[...]
Tja, het is geen dag in mei met perfect weer, maar het verbaast me toch hoeveel er nog uitkomt. Op dit moment doen mijn 4000 Wp zo'n 1000W, en heb ik al bijna weer het dagverbruik teruggewonnen, terwijl er thuis gewerkt wordt.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Gefeliciteerd! Zet je de foto's online als het af is? Altijd leuk om te zienhansR schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 10:35:
Vandaag wordt eindelijk mijn installatie geplaatst. 12x Suntech STP250S op een SMA SB2500.
Zal waarschijnlijk morgen pas aan het net komen. Dak is lessenaarsdak op OZO.
Spannend.
Verwijderd
Hier in Zuidwesten komt zon er regelmatig door. Ik verhuis nooit. Het is hier vaak beter dan rest van NederlandNiGeLaToR schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 10:57:
Wat een baggerdag zo zonder zon. Bij bewolking is de opbrengst echt laag he?

Burenruzie door zonnepanelen (of door vogelhuisjes)
http://www.demorgen.be/dm...jes-en-zonnepanelen.dhtml
[ Voor 14% gewijzigd door daanNL op 21-09-2012 12:32 ]
Vandaag gaat nog wel, gisteren was veel erger, nu haalt het toch nog een 25% van de max piek.NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 12:18:
[...]
Mijn 2400Wp heeft 1kWh opgeleverd en varieert tussen de 150 en 600watt. Dagverbruik ligt gemiddeld op zo'n 10kWh dus dat haal ik sowieso niet zonder flinke perioden met zon
en inderdaad, dagverbruik haal ik in de zomer nog niet
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Men denkt er over DAKTAKS in te voeren!
Nog even betaal je voor elke liter lucht die je inademt.
Men schijn 5 miljard minder inkomsten te krijgen door alle zuinige auti,leds,zuinige elektrische apparaten dus wat doe je dan als regering?
Belachelijk!
Waar haal je die info vandaan? Is al paar dagen een rondzingend verhaal maar kan nergens een bron vinden.Stansat schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 12:38:
Hebben jullie het al vernomen?
Men denkt er over DAKTAKS in te voeren!![]()
Men schijn 5 miljard minder inkomsten te krijgen door alle zuinige auti,leds,zuinige elektrische apparaten dus wat doe je dan als regering?
Belachelijk!
Bron?Stansat schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 12:38:
Hebben jullie het al vernomen?
Men denkt er over DAKTAKS in te voeren!![]()
Belachelijk!
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
citaat:
Ik volg de financiële wereld en de politiek:
Er komt via brandstoffen enz nu 35 miljard binnen, maar omdat met auto's, LED enz de mensen zuinig gaan worden, komt er volgend jaar 5 miljard minder binnen.
En wat denk je? ZE WILLEN DAKTAX gaan invoeren, dus of rechtsom of linksom ze halen dat geld binnen
Zal wel overwaaien hoop ik maar ik als brandweerman zeg altijd waar rook is is vuur!
Stansat
Vooralsnog zeg ik broodje aap, maargoed, alles is mogelijk.
Ik leg ze uit het zichtRol-Co schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 12:52:
daktax ?? , dan leg ik ze in de tuinniet op dak , ook geen daktax.
Desnoods gaan we off-grid!
Ja leg er een zeil over zodat je ze niet ziet.NiGeLaToR schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 12:54:
[...]
Ik leg ze uit het zicht
Desnoods gaan we off-grid!
edit:
Maak je dak volledig van glas, dan kan je ze binnen leggen
[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 21-09-2012 12:57 ]
dat lijkt mij erg moeilijk in te voeren.
ik zie eerder de salderings regels der aan gaan.
verplicht een slimme meter.
en alles wat je levert krijg je 7ct voor en mag je dan weer 22ct voor betalen. (in het extreemste geval)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Een paar accu's is voldoende, dan kan je tenminste ook gewoon doorgaan als de stroom uitvalt.thunder7 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 13:21:
Ik geloof dat ik vast in accu-fabrikanten ga investeren....
@migjes
Geen slapende honden wakker maken he, maar als dit zou gebeuren kan je 90% van de pv bedrijven opdoeken, niet interessant meer. Ook de subsidie van 15% is dan waardeloos geworden.
Op NRC.nl en fd.nl
‘Overstap naar groene energie kost staat miljarden euro’s’
Nu bedragen de inkomsten uit fossiele brandstoffen ongeveer 35 miljard euro per jaar. “Onze voorzichtige schatting is dat dit over vijf jaar vijf miljard euro minder zal zijn”, zegt AER-bestuurslid Kees Wiechers in de krant.
De VVD en de PvdA moeten bij de coalitieonderhandelingen rekening gaan houden met deze verlaagde inkomsten, zo stelt Arjen Lejour van het Centraal Planbureau:
“Probleem is dat de teruglopende inkomsten erin sluipen. Naast accijns lopen ook ook energiebelastingen bij zonne-energie terg en dalen de aanschafbelastingen bij steeds zuinigere auto’s. Het gaat bij elkaar om substantiële bedragen.”
Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken zegt dat de ontwikkeling in de gaten wordt gehouden:
“Daarbij valt op dat de groei van de opbrengsten van milieubelastingen de groei van de economie al niet meer bijhouden. Dat betekent dat op termijn verhoging van de milieubelastingen of andere belastingen noodzakelijk is om de totale opbrengsten op peil te houden.”
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Holle frasen.Stansat schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 12:47:
Ik heb het van een kennis die in de politiek zit, dus geen officiele bron.
citaat:
Ik volg de financiële wereld en de politiek:
Er komt via brandstoffen enz nu 35 miljard binnen, maar omdat met auto's, LED enz de mensen zuinig gaan worden, komt er volgend jaar 5 miljard minder binnen.
En wat denk je? ZE WILLEN DAKTAX gaan invoeren, dus of rechtsom of linksom ze halen dat geld binnen
Zal wel overwaaien hoop ik maar ik als brandweerman zeg altijd waar rook is is vuur!
Stansat
En ik blijf gewoon naar mijn werk fietsen ofschoon ik natuurlijk ook met de auto kan. Fietstaks komt er tenslotte ook niet
Maargoed, politici laten graag ondoordachte hersenscheten doorgaan als proefballon.
Overigens kan de accijns op brandstof nog veel hoger hoor, dus dat kan best een tijd gerekt worden. Ook de lease tarieven worden al gestaffeld op basis van uitstoot, dat kan vast nog erger.
Voor elk zelfstandig naamwoord zet de regering "tax" achter als er geld binnen gehaald moet worden.
Schone auto`s die belastingvrij waren moeten in 2014 weer gewoon belasting betalen.
Wat het ene jaar schoon is, is volgend jaar minder schoon en gaan we het belasten.
Wat migjes zegt dat salderen zo dadelijk ongunstig voor ons zou veranderen zou wel eens kunnen gebeuren.
Ik hoop het allemaal niet hoor want dan gaan mijn terugverdien berekeningen de prullebak in en komt er 10 jaar extra bij!
Stansat
Of het is een zoveelste poging verwarring te zaaien bij potentiële kopers van PV-installaties.Stansat schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 13:47:
Jan ik denk dat je vergist.
Voor elk zelfstandig naamwoord zet de regering "tax" achter als er geld binnen gehaald moet worden.
Schone auto`s die belastingvrij waren moeten in 2014 weer gewoon belasting betalen.
Wat het ene jaar schoon is, is volgend jaar minder schoon en gaan we het belasten.
Wat migjes zegt dat salderen zo dadelijk ongunstig voor ons zou veranderen zou wel eens kunnen gebeuren.
Ik hoop het allemaal niet hoor want dan gaan mijn terugverdien berekeningen de prullebak in en komt er 10 jaar extra bij!
Stansat
PV doet in Nederland (nog) niet zoveel, "microscopisch klein" volgens zonnigtype.
Ik kom heel veel mounting systemen voor landscape tegen maarweinig specifiek voor portrait.
Ben deze tegengekomen:
Lambda nadeel > 20 graden
van der Valk? graden
of maatwerk bij bijvoorbeeld aliuminiumshop
Jullie nog suggesties, liefst inclusief prijzen
Hopelijk komen ze begin oktober het volgende systeem plaatsen:
Schuin dak woning:
8x Suntech 245wp
4x Enecsys Duo micro-inverter
Dak garage:
6x Suntech 245wp
3x Enecsys Duo micro-inverter
1x Gateway
Hallo 3430wp
Goed om te lezen dat de ervaringen met de Enecsys inverters voornamelijk erg positief is. Ik ben benieuwd!
[ Voor 16% gewijzigd door Plexxodus op 21-09-2012 14:08 ]
Itho Daalderop Amber 95 WP (all-electric)
LOL
Hoe willen ze dat dan gaan doen. Alle daken opmeten en dan een staffel eraan hangen....Maar meneer de ambtenaar. Mijn dak ik echt 1 cm kleiner/smaller hoor.
Het is NEEderland een regeling aanpassen, dat lukt ze nog wel, maar een complete nieuwe regeling op zo een schaal doorvoeren. Nee dat zie ik niet gebeuren.
PS. Krijg je dan subsidie als je alleen een dak op het noorden hebt...
PS. Dit doet me denken aan de vroegere raamtax. Ook zo een lol.
http://www.quest.nl/achtergrond/dokken-voor-vensters
[ Voor 24% gewijzigd door internet4me op 21-09-2012 14:18 ]
Ze moeten wel ergens geld vandaan halen, maar om dit juist uit groene ontwikkelingen te halen zou een grote fout zijn ivm duurzaamheids-"eisen". Nu wachten mensen vaak omdat ze horen dat PV nog altijd goedkoper en efficiënter wordt, dan doet men het niet omdat het te weinig oplevert, dus de terugverdientijd ernstig verandert.internet4me schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 14:10:
@Daktax.
LOL
Hoe willen ze dat dan gaan doen. Alle daken opmeten en dan een staffel eraan hangen....Maar meneer de ambtenaar. Mijn dak ik echt 1 cm kleiner/smaller hoor.
Het is NEEderland een regeling aanpassen, dat lukt ze nog wel, maar een complete nieuwe regeling op zo een schaal doorvoeren. Nee dat zie ik niet gebeuren.
PS. Krijg je dan subsidie als je alleen een dak op het noorden hebt...![]()
PS. Dit doet me denken aan de vroegere raamtax. Ook zo een lol.![]()
http://www.quest.nl/achtergrond/dokken-voor-vensters
[ Voor 89% gewijzigd door Rukapul op 21-09-2012 14:32 ]
Het grootste probleem ligt uiteindelijk bij het *verbruik*, en dat belasten 'we' dus. Verbruikers lopen ook niet weg
Het Duitse systeem is niet zozeer interessant doordat het financieel het zoveel gunstiger is (de feed-in tarieven kunnen immers van jaar tot jaar aangepast worden), maar doordat het voor iedereen kraakhelder maakt wat de energietransitie kost, compleet gescheiden van de overige overheidsfinancien: Totaalverbruik x EEG-umlage = de subsidie voor duurzame opwek (=komend jaar rond de €18 miljard). De andere belastingen (Stromsteuer, Mehrwertsteuer), etc zijn directe inkomsten voor de Duitse schatkist en gaan op de grote hoop, dat is nog eens rond de €19 miljard. Da's een hoop, maar als je dat gaat veranderen is het tenminste duidelijk dat het over de centen gaat en niet over duurzame energie. Bij ons gaat alles op de grote hoop en wordt er vervolgens elk jaar weer geschoven en gegoocheld totdat het totale plaatje nul is. Da's goed uit oogpunt van het 'huishoudboekje' van de staat, maar maakt subsidies elk jaar weer een variabele sluitpost.
[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 21-09-2012 14:42 ]
Hopen dat er nog wat heldere en mooie dagen komen!
Systeem:
10x JA-Solar 250WP Mono Black
1x Mastervolt XS3200
Eens kijken hoe ik de mastervolt zal gaan loggen, zodat ik vanaf volgend jaar de opbrengst kan meten.
Ook komt er een S0 pulsmeter in de meterkast, zodat ik de effectieve opbrengst kan meten.
Het liefst wil ik ook meteen gas en water meenemen in het log systeem.
Iemand nog suggesties?
jantje.vlaam schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 14:27:
[mbr]*knip* elke vorm van geweld naar mens of dier wordt op het forum niet op prijs gesteld[/]
Verwijderd
Ik vind http://www.uppenergy.com/ wel een mooi systeem. Voordeel is dat je dit systeem op de kabel aansluit ipv op de omvormer. Daardoor is je meting nauwkeuriger (je houdt rekening met kabelverliezen). Dit systeem is geschikt voor alle merken omvormers. (eventueel) nadeel is wat mij betreft het maandelijkse abonnement...PurpleBlue schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 14:39:
Sinds gisteren hebben wij ook 2500WP op het dak!![]()
Systeem:
1x Mastervolt XS3200
Eens kijken hoe ik de mastervolt zal gaan loggen, zodat ik vanaf volgend jaar de opbrengst kan meten.
Ook komt er een S0 pulsmeter in de meterkast, zodat ik de effectieve opbrengst kan meten.
Iemand nog suggesties?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2012 14:57 ]
Ik heb nu twee offertes gekregen waarin Suntech panelen van 250 of 255wp aangeboden worden in combinatie met een SMA SB1200 omvormer.
In de specs daarvan zie ik: Max. DC power 1320 W
Dit terwijl je met 6 panelen van 255wp op max 1530W komt.
Wat is het effect van een omvormer met lager max wattage? Gaat dit wel werken samen? Of zijn er nu twee bedrijven die eenzelfde fout maken?
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
dat hoeft geen probleem te zijn.
zolang het voltage van de panelen maar niet over de max komt (ook in de winter niet.)
dat is het onder dimensioneren van de omvormer.
(dat doe je ongeveer 10 - 20%)
probleem is eerder is het voltage wel hoog genoeg?
(zeker met een sb1200)
je zou ook eens kunnen kijken of je mischien 7x 195Wp kwijt kunt.
(kleinere panelen, dus meer en hoger voltage)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Er zijn inmiddels 1000 in 1 verschillende manieren om je verbruik te metenPurpleBlue schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 14:39:
Sinds gisteren hebben wij ook 2500WP op het dak!![]()
Systeem:
1x Mastervolt XS3200
Iemand nog suggesties?
* mkleinman is auteur van jsunnyreports ( http://morpheus.flitspaal.nl )
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Het is een 1800wp set, 6x 300wp + Omniksol 2K.
Nu nog zorgen dat het pakket van mn vader binnenkomt.
MetDeZon maakt er een potje van, communiceren slecht, afspraken worden niet nagekomen, verzendingen worden verkeerd geadresseerd, er wordt niet teruggebeld... en dat allemaal meerdere keren...
Hopelijk bellen ze vanmiddag wel terug, want het begint nu echt heel vervelend te worden.
Energiemaatschappijen is ook geen homegene groep meer, welke ook onderling te verdelen is gezien Shell, Eneco en Dong energy een snelle invoering van kolentaks steunen.Terpen Tijn schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 13:46:
Lijkt me logischer dat de teruglopende uitgaven gecompseerd moeten worden door vervuilende gebruikers meer te belasten. De energiemaatschappijen hebben kennelijk de bui ook al zien hangen en gevraagd om van kolentaks verschoond te mogen blijven. Zou het ze lukken?
De eerder aangehaalde AER-bestuurslid Kees Wiechers is een ex-CEO van Essent, nu onderdeel van RWE,
RWE die al zwaar onderdruk staat en met kolentaks al helemaal, de Eemshaven centrale hoeft dan niet eens opgestart te worden, daar deze dan niet rendabel genoeg is. Als ook de verplichting vanaf 2015 dat een deel duurzame energie geleverd dient te worden.
Zo'n centrale kost een paar duiten, dan wil je wel alles mobiliseren aan lobby, zeker als een paar olie/gas collega's de roep om een snelle invoering van kolentaks ondersteunen.
Geruchten als daktax (bron???) zijn mooi meegenomen om het geheel wat op te schrikken zodat er wat meer panelen in de lucht blijven hangen en niet op een dak landen.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
En straks met garantie VertrokkenMetDeNoorderzon. GeintjeMr1ncr3d1bl3 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 15:32:
Hoera! De eerste pallet met panelen is binnen!
Het is een 1800wp set, 6x 300wp + Omniksol 2K.
Nu nog zorgen dat het pakket van mn vader binnenkomt.
MetDeZon maakt er een potje van, communiceren slecht, afspraken worden niet nagekomen, verzendingen worden verkeerd geadresseerd, er wordt niet teruggebeld... en dat allemaal meerdere keren...
Hopelijk bellen ze vanmiddag wel terug, want het begint nu echt heel vervelend te worden.
Overigens was de slechte communicatie voor mij reden ook bij hen niet te bestellen net als bij DE. Jammer want de prijzen zijn ok.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2012 15:50 ]
Een SMA SB1200 is op zich prima. 6x Suntech 250Wp levert een MPP spanning van 184,2V en een Voc van 224,4V (bij 25°C celtemperatuur uiteraard).migjes schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 15:04:
@RaymondD
dat hoeft geen probleem te zijn.
zolang het voltage van de panelen maar niet over de max komt (ook in de winter niet.)
dat is het onder dimensioneren van de omvormer.
(dat doe je ongeveer 10 - 20%)
probleem is eerder is het voltage wel hoog genoeg?
(zeker met een sb1200)
je zou ook eens kunnen kijken of je mischien 7x 195Wp kwijt kunt.
(kleinere panelen, dus meer en hoger voltage)
De SMA heeft een MPP bereik van 100-320V en een nominale spanning van 120V. Alle voltages zijn dus ruim binnen de range, ook bij wisselende buitentemperaturen.
Aangezien het (euro)rendement van de SB1200 slechts 90,9% is, mag je wel iets meer PV vermogen aansluiten.
Ik zou voor deze installatie echter eerder kiezen voor een goedkopere, efficiëntere omvormer zoals een Omniksol 1.5k TL.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Seth zegt: Koop een Flukso van 90 euro, koop een kWh meter voor in de meterkast voor 40 euro (of minder). Maak een account aan bij Flukso, maak een account aan bij PVoutput en geef de Flukso aan also "Automatic Upload" apparaat.PurpleBlue schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 14:39:
Iemand nog suggesties?
Winst! Dan heb je dus historische logging van zowel je verbruik als de levering.
Wil je ook het verbruik van je huis loggen dan heb je nog een 2e kWh meter nodig, en ook op de Flukso aansluiten. Installatie klusje van misschien 15 minuten door een installateur, en veel plezier van. Zie ook mijn installatie logje op http://iserv.nl/files/pics/solar/ en http://iserv.nl/files/pics/solar/flukso.png
De flukso zou ook Gas en Water kunnen meten, echter heeft deze maar 2 digitale contacten, dus zou je een 2e nodig hebben om op 4 te komen. Ik ben het nog aan het overwegen.
Wow, een nachtverbruik van zo'n 300W? Ik heb een 'server' 24/7 draaien en ik heb slechts een nachtverbruik van 60W!databeestje schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:00:
[...]
Seth zegt: Koop een Flukso van 90 euro, koop een kWh meter voor in de meterkast voor 40 euro (of minder). Maak een account aan bij Flukso, maak een account aan bij PVoutput en geef de Flukso aan also "Automatic Upload" apparaat.
Winst! Dan heb je dus historische logging van zowel je verbruik als de levering.
Wil je ook het verbruik van je huis loggen dan heb je nog een 2e kWh meter nodig, en ook op de Flukso aansluiten. Installatie klusje van misschien 15 minuten door een installateur, en veel plezier van. Zie ook mijn installatie logje op http://iserv.nl/files/pics/solar/ en http://iserv.nl/files/pics/solar/flukso.png
De flukso zou ook Gas en Water kunnen meten, echter heeft deze maar 2 digitale contacten, dus zou je een 2e nodig hebben om op 4 te komen. Ik ben het nog aan het overwegen.

Werkt de Flukso trouwens ook met puls ingangen vanaf kWh meters? Of alleen met de 'Current Clamps' zoals op de website van Flukso staat? Stroom metingen zijn namelijk niet handig om de hoeveelheid energie te meten. Denk bijvoorbeeld aan blindstroom.
Wacht ik zie het al in de documentatie:
Ports 1 to 3 are analog ports that are tuned to accept Flukso split-core current
clamps. Ports 4 and 5 can be used for detecting pulses. This includes support
for, but is not limited to, the S0 interface1 common to DIN-rail energy meters.
[ Voor 18% gewijzigd door antonboonstra op 21-09-2012 16:27 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Edit: daarom zou ik ook letterlijk 2 kWh meters (met S0 uiteraard) aansluiten op de Flukso, en dat deze maar 2 digitale ingangen had. Was niet duidelijk genoeg, sorry.
Edit 2: De APC Smart UPS Online 2000VA die ik hier heb staan blijkt dus wel een slok en een borrel stroom te lusten. Deze verstookt 150 Watt om 40 in de lucht te houden. hmmm.
APC beweert dat het ding zeker 95% efficient is, alleen zie ik daar niets van terug. Zal weer alleen bij 80% nominaal vermogen zijn dan. Pffff. Dat wordt zoeken naar een andere UPS dan. Zelfs als deze in de uit setand staat gebruikt deze 35 Watt. Dat is het grootste nadeel van Online noodstroom voorzieningen. Aangezien dit stukje telecom groep niet boven de 200 Watt uitkomt moet er vast wel ergens een knap alternatief zijn met een flinke accu en weinig zelfontlading.
[ Voor 67% gewijzigd door databeestje op 21-09-2012 16:58 ]
Prijs was zeker prima, daarover nog eens 18% korting uit het BTW6 Collectief en vervolgens nog de subsidie.Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 15:48:
[...]
En straks met garantie VertrokkenMetDeNoorderzon. Geintje
Overigens was de slechte communicatie voor mij reden ook bij hen niet te bestellen net als bij DE. Jammer want de prijzen zijn ok.
Jammer dat de communicatie moeizaam verloopt. De webshop van MetDeZon is overzichtelijk en eenvoudig, maar als je iets wil wijzigen of aanpassen dan loopt het spaak.
Heb emails gekregen die totaal geen antwoord op mijn vragen gaven. Dus dan maar heel concreet mailen, punt voor punt omschrijven wat er is en wat ik van hun verwacht. Dan gaat het al een stuk beter, maar lijkt me niet de bedoeling dat ik uit moet leggen wat zij moeten doen...
Zit nu weer te wachten op een telefoontje...
Bijgewerkt! Even een ctrl+F5 (refresh) als je nog een oude grafiek ziet.antimos schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:43:
@ Anton Boonstra:
Zou je het grafiekje PV prijsontwikkeling op de 1e pagina bij willen werken? juli/augustus zijn inmiddels ook bekend.
Alvast bedankt..... :-)
Verwijderd

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2012 17:26 ]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
De solarbears zijn van beton, ballast en montage in 1.WoudseHoeve schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 17:49:
Wat voor materiaal is het ?
Daar passen ook 12 panelen zonder schaduwVerwijderd schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 17:20:
Aantal dagen geleden eerste systeem met "solarbear" geinstalleerd. Dit systeem voor plat dak is profiel en ballast in een (dus snelle montage). Iemand anders al eens gewerkt met dit systeem? Onze eerste ervaringen zijn zeer positief! Een "nadeel" is dat je beperkt bent tot panelen van maximaal 1 meter breed. Er zijn (nog) geen solar bears voor grotere panelen.
[afbeelding]
Iets werk maar dan heb je ook wat.

Ondanks de OZO ligging van het lessenaarsdak en de bewolking nu nog steeds 40 Watt (volgens Sunny Explorer).
Goed bezig Hans!hansR schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 19:06:
Sinds 16:16 operationeel (ging veel sneller dan verwacht), de eerste 0.8 kWh is binnen.
Ondanks de OZO ligging van het lessenaarsdak en de bewolking nu nog steeds 40 Watt (volgens Sunny Explorer).
Verwijderd
Mooi! Hoe hoog zit je boven het dak aan de achterkant (en op welke hellingshoek kom je dan uit)? Met hoeveel ballast heb je de constructie verzwaard?PClop schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 18:21:
[...]
Daar passen ook 12 panelen zonder schaduw![]()
[afbeelding]
Iets werk maar dan heb je ook wat.
@HansR
Gefeliciteerd, veel plezier ervan!
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2012 19:22 ]
En zelfbouw of laten doen ??Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 19:19:
[...]
Mooi! Hoe hoog zit je boven het dak aan de achterkant (en op welke hellingshoek kom je dan uit)? Met hoeveel ballast heb je de constructie verzwaard?
Ik was de mounts van aluminiumshop ook tegen gekomen. Ik heb een dakkapel waar ik wel op zou willen plaatsen maar deze is 165 bij 210. Met andere woorden ik moet ze bijna plat leggen om te zorgen dat deze er niet teveel bovenuit steken. Dat zou met 160 uit komen op een hoek van maar 5 graden of iets dergelijks.jschoorl2 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 14:02:
Ik wil op een plat dak mijn zonnepanelen in portrait gaan plaatsen onder een hoek van liefst 10 - 15 graden om zo optimaal gebruik te kunnen maken van het beschikbare oppervlak. Paneelgrootte 1.65 - 2.00 mtr
Ik kom heel veel mounting systemen voor landscape tegen maarweinig specifiek voor portrait.
Ben deze tegengekomen:
Lambda nadeel > 20 graden
van der Valk? graden
of maatwerk bij bijvoorbeeld aliuminiumshop
Jullie nog suggesties, liefst inclusief prijzen
Sinds de eerste set is geplaatst en nu het verbruik met een Flukso wordt gelogd veel inzicht in het verbruik per apparaat gekregen. Daardoor van de 9000kWh op jaarbasis nu een 4000 weten te besparen (excl. panelen). Afgelopen week een nieuwe server gebouwd, van 250W naar 50W en nog veel meer dingen in huis veranderd. Vaker op de iPad op de bank op internet in plaats van achter de pc welke iedere een 400W verbruikt x2.
Nog een 100-200m3 op gas weten te besparen op jaarbasis oa door een beter in te stellen klokthermostaat.
Grote stappen gezet.
Mede dankzij vele mensen hier.
Het bezig zijn met de panelen heeft dit inzicht getriggered.
PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org
Hoogte laag voor, 17 cm, hoogte achter ( hoog) 1m7, afstand dakrand 1m7, hoek ~15° ( + 2 a 3° dakafloop )Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 19:19:
[...]
Mooi! Hoe hoog zit je boven het dak aan de achterkant (en op welke hellingshoek kom je dan uit)? Met hoeveel ballast heb je de constructie verzwaard?
@HansR
Gefeliciteerd, veel plezier ervan!
~75 kg per paneel incl gewicht per paneel van ~ 22 kg, dak hoogte is 7m boven maaiveld.
Na diverse stormen van afgelopen jaar zijn er al 2 bomen van ca 14 m omgevallen achter de woning
de pv panelen geven geen krimp om wk 8 ( bij wk 10+ zal het mij wel dun door de broek lopen
3x Sharp ND190 op een Soladin 600, opbrengst wordt gemeten met de Sunwatch25.
Dit formaat paste precies
Onderste 3 panelen, ik had er graag 5 bijgeplaatst maar viel in het bekende omvormergat tussen 500-1000Wp.
In totaal ligt er nu 3kWp

[ Voor 13% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-09-2012 21:25 ]
Nu las ik net op stedin.nl het volgende:
Volgens mij kan ik op basis van punt 2 tegen Stedin zeggen dat ze volgens hun eigen regels die "slimme" meter niet hoeven te installeren: ik heb namelijk een ferraris-meter die geschikt is voor het registreren van teruglevering. (Gecheckt in de diverse PDF's die in dit topic genoemd zijn).Stedin plaatst gratis een slimme meter als u zonnepanelen en/of HR-e ketels registreert. De voorwaarden van Stedin om hiervoor als consument of als klein-zakelijke relatie in ons werkgebied in aanmerking te komen, zijn:
- U registreert zich op de website www.energieleveren.nl.
- Uw huidige meter is ongeschikt voor het registreren van teruglevering.
- Het plaatsen van de slimme meter moet technisch mogelijk zijn
Komt de OmnikSol 1.0 net te laatSpeksteenkachel schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 21:21:
Bij deze ook maar een paar foto's van m'n recente kleine uitbreiding van 570Wp.
3x Sharp ND190 op een Soladin 600, opbrengst wordt gemeten met de Sunwatch25.
Dit formaat paste precies![]()
Onderste 3 panelen, ik had er graag 5 bijgeplaatst maar viel in het bekende omvormergat tussen 500-1000Wp.
In totaal ligt er nu 3kWp
Edit:
Alternatief, 2 panelen ernaast om de rij van 5 compleet te maken met een Steca 300 (serieel), Enecsys duo 360-72 (parallel) of PowerOne Micro 0.3 (parallel), respectievelijk 270, 250 en 200 euro. Rendement respectievelijk, 94, 93 en 96 procent. Maar toch weer 500 euro.... Om te loggen heb je dan weer een losse kWh meter met S0 nodig en een logger.
Lelijk is het niet, maar er kan altijd meer op
[ Voor 29% gewijzigd door databeestje op 21-09-2012 21:46 ]
Verwijderd
ken ik als enige kleine, die lijkt op de good old sma700/850
ken verder die omvormer helemaal niet
maar zo is het toch ook keurig bij speksteen !
Ach op de toekomstige overkapping achter in de tuin past nog wel een paar kWp en tegen die tijd kan ik op het dak wel de laatste 2 paneeltjes bijplaatsen.
Maar is voor laters
Laatst was hier iemand op zoek naar Sharp ND190 panelen, ik heb een adres die ze snel kan leveren (op de mijne heb ik een goede week moeten wachten, mooi op tijd om nog voor 19% BTW geleverd te worden). DM me maar als je interesse hebt.
Goed man!
databeestje schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 19:52:
[...]
Ik was de mounts van aluminiumshop ook tegen gekomen. Ik heb een dakkapel waar ik wel op zou willen plaatsen maar deze is 165 bij 210. Met andere woorden ik moet ze bijna plat leggen om te zorgen dat deze er niet teveel bovenuit steken. Dat zou met 160 uit komen op een hoek van maar 5 graden of iets dergelijks.
Aluminiumshop maakt de beugels zelf! Ik heb er ook besteld voor panelen van 158* 81 die portrait op 15 graden geplaatst gaan worden. levering binnen een week.databeestje schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 19:52:
[...]
Ik was de mounts van aluminiumshop ook tegen gekomen. Ik heb een dakkapel waar ik wel op zou willen plaatsen maar deze is 165 bij 210. Met andere woorden ik moet ze bijna plat leggen om te zorgen dat deze er niet teveel bovenuit steken. Dat zou met 160 uit komen op een hoek van maar 5 graden of iets dergelijks.
Beugels zien er goed uit.Ze lassen ze volgens opgegeven specificatie, goede service ( alles besteld via westlandsolar).
De Soladin heeft het precies 3 dagen volgehouden, de vierde dag 's morgen bij het opstarten deed ie het niet meer.
Binnen 2 dagen had ik een nieuwe, ik heb wel om een terugkoppeling gevraagd als de oorzaak bekend is.
Als ik het weet zal ik het hier wel posten.
Stel je hebt in een installatie van 2000 Wp, 10 panelen van 200 Wp en een van de panelen werkt niet goed en levert maar 180 Wp wat is dan de invloed op de rest van de panelen.
Krijg ik 9 x 200 +1 x 180 is een 1980 Wp installatie. Of werkt dit heel anders en heeft het ene paneel zodanig invloed op de rest dat deze ook nog maar 180 Wp leveren en de complete installatie nog maar 1800 Wp is?
Of is het ergens een gemiddelde van de waarden?
Camber
dan is de string waar het ene paneel van 180Wp in hangt, gewoon het aantal panelen x 180Wp (ook al zijn ze 200Wp). stel: 10 panelen in 1 string (keten), waarvan 1 180Wp... dan is het 10x 180Wp =1800Wp (helaas)jonkma schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 23:27:
Heren experts even een vraag.
Stel je hebt in een installatie van 2000 Wp, 10 panelen van 200 Wp en een van de panelen werkt niet goed en levert maar 180 Wp wat is dan de invloed op de rest van de panelen.
Krijg ik 9 x 200 +1 x 180 is een 1980 Wp installatie. Of werkt dit heel anders en heeft het ene paneel zodanig invloed op de rest dat deze ook nog maar 180 Wp leveren en de complete installatie nog maar 1800 Wp is?
Ik zou in elk geval je leverancier/installateur verwittigen. Oh... wat zeggen de flashdata van de panelen, die je er hopelijk bij kreeg?
[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 21-09-2012 23:40 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
de totale opbrengst van een string is volgens de regels van een serie schakeling.jonkma schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 23:27:
Heren experts even een vraag.
Kleinste stroom * aantal panelen.
Dus als je 10 200WP panelen hebt en 1 levert er maar 180 is de opbrengst 180*10 = 1800 watt.
VB: Schaduw op 1 paneel is bijgevolg dodelijk, kan zomaar 80% van de opbrengst weg nemen.
Hoi,NielsTn schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 23:39:
[...]
dan is de string waar het ene paneel van 180Wp in hangt, gewoon het aantal panelen x 180Wp (ook al zijn ze 200Wp). stel: 10 panelen in 1 string (keten), waarvan 1 180Wp... dan is het 10x 180Wp =1800Wp (helaas)
Ik zou in elk geval je leverancier/installateur verwittigen. Oh... wat zeggen de flashdata van de panelen, die je er hopelijk bij kreeg?
Helaas geen flashdata een projectje uit een faillisement, ik weet niet of er een paneel met minder opbrengst tussen zit maar ik wil gewoon even weten hoe het zit dan kan ik eventueel met een micro omvormer alle panelen testen en degene met de hoogste waarde hebben bij elkaar zetten in de zelfde string.
En eventueel de zwakste apart met een micro omvormer aansluiten.
Camber
Genieten met dat zonnetje!
1,5kWh alweer, bijna mijn dagopbrengst van gister gehaald.
http://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=3589
Midden in de zomer heb ik mazzel en komt de zon links van de bomen op en draait er dan overheen. Nu, niet echt.
Noordkant huis richting zuid op laag dak en 80% in de schaduw, dus werkt atm beter met gewoon licht, geen zon. Als er zon op komt gaat het naar beneden kwa vermogen/opbrengst..... helaas.NiGeLaToR schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 10:14:
Had je toch nog een kWh uur meer met een iets kleinere opstelling dan die van mij. Waar liggen jouw panelen?
1,5kWh alweer, bijna mijn dagopbrengst van gister gehaald.
http://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=3589
bewolkte dagen gaat het beste nu
Maar ik ben bezig met ze te verhuizen.
De 2kWh is in vizier met een piek van 1380watt op dit moment. Ben benieuwd wanneer en of ik de 2400Wp ga halen vandaag
Ah vandaar. Heb je speciale opstelling/panelen voor meer diffuus licht opbrengst?Rol-Co schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 10:26:
[...]
Noordkant huis richting zuid op laag dak en 80% in de schaduw, dus werkt atm beter met gewoon licht, geen zon. Als er zon op komt gaat het naar beneden kwa vermogen/opbrengst..... helaas.
bewolkte dagen gaat het beste nu
Maar ik ben bezig met ze te verhuizen.
Het is een winter set nu
gisteren
http://pvoutput.org/intra...2038&sid=9982&dt=20120921
Ik lees hier wel eens verhalen dat sommigen hier gewoon een "half "paneel laten bij makenlarsg schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 23:44:
[...]
de totale opbrengst van een string is volgens de regels van een serie schakeling.
Kleinste stroom * aantal panelen.
Dus als je 10 200WP panelen hebt en 1 levert er maar 180 is de opbrengst 180*10 = 1800 watt.
VB: Schaduw op 1 paneel is bijgevolg dodelijk, kan zomaar 80% van de opbrengst weg nemen.
met de zelfde soort cellen en dat deze dan gewoon in serie wordt aangesloten met de "volle "
andere panelen, oftewel 1x 100Wp + bv 8 van 200Wp en dat dan niet geldt 100x 9= 900Wp
maar gewoon 1600Wp + 100Wp = 1700Wp
( maar dan is dat paneeltje natuurlijk niet defekt )
Mag ik gokken dat dit warmte is, daar de panelen lekker warm aanvoelen?
Wel al 3,5kWh vandaag, maar loop nauwelijks op voor op afgelopem woensdag. Toen haalde ik 9,2kWh, ondanks de regen. Of, dankzij de regen?
[ Voor 21% gewijzigd door NiGeLaToR op 22-09-2012 11:31 ]
het is.
@PCIop.
weet het niet helemaal zeker.
solarking heeft er wel ervaring mee.
maar was het niet zo dat de V hetzelfde moest zijn maar de A niet?
Ja daar begrijp ik dan ook niet veel van misschien is dat paneel dan anders geschakeld met de dioden ofzo?PClop schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 10:39:
[...]
Ik lees hier wel eens verhalen dat sommigen hier gewoon een "half "paneel laten bij maken
met de zelfde soort cellen en dat deze dan gewoon in serie wordt aangesloten met de "volle "
andere panelen, oftewel 1x 100Wp + bv 8 van 200Wp en dat dan niet geldt 100x 9= 900Wp
maar gewoon 1600Wp + 100Wp = 1700Wp
( maar dan is dat paneeltje natuurlijk niet defekt )
Camber
zieNiGeLaToR schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 10:27:
[...]
Ah vandaar. Heb je speciale opstelling/panelen voor meer diffuus licht opbrengst?
half 12 kwam de zon er op , dan stort hij in
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=9982
Het tegengestelde geloof ik, de spanning wordt in een serie kring gewoon bij elkaar opgeteldmigjes schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 11:39:
@NiGeLaToR
het is.
@PCIop.
weet het niet helemaal zeker.
solarking heeft er wel ervaring mee.
maar de samenschakeling van de cellen in het kleinere paneel moet dezelfde stroom kunnen
"doorlaten " als de andere panelen.
Deze truck passen ze toch ook toe bij panelen van 1 bij 2 meter van het zelfde merk
deze zijn dan 240Wp bij 60 cellen en 1x 1m65 en dan bij 1x2 m is dat 288Wp 310Wp
( 72 cellen= + 12 ) ( 78 cellen= + 18 )
en deze kun je dan ook samen in serie schakelen volgens de specs, enkel is de V dan hoger.
edit, is toch doorgaans 72 cellen, vb http://www.zonnepanelen.n...MDZ_SopraySolar_300Wp.pdf
[ Voor 8% gewijzigd door PClop op 22-09-2012 16:32 ]
Andersom.migjes schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 11:39:[...]
De panelen staan in serie, dus stroom moet gelijk zijn, anders wordt het beperkt tot de laagste stroom uit de keten.
De spanning wordt enkel gebruikt om te kijken wanneer de max. stroom gevonden is door de MPP-tracker.
Wanneer je dus een paneeltje erbij hebt wat significant minder stroom levert kan de MPP-tracker op het verkeerde punt uitkomen en dus veel minder opbrengst geven dan haalbaar is.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Vorig jaar 8x190Wp Kingsun op een Delta omvormer, dit jaar 20x195Wp Eopply panelen op 2 AEG Protect PV2000 omvormers.
Dit is het resultaat:
Er is nog ruimte voor uitbreiding........
Rechts in beeld zien jullie nog net de panelen van de zonneboiler.
De eerste hemelsbreed nog geen kilometer van mij vandaan:

3 rijen van 22 panelen. Waarschijnlijk panelen van 1x1,6 m. dus ergens tussen de 16 en 17 kWp. Nice
De tweede hemelsbreed nog geen 2 kilometer van mij vandaan:

Bij deze flinke installatie ben ik even bij de eigenaar langs geweest. Ik ken hem verder niet, maar een reuze aardige vent, die mij kon vertellen dat hij deze installatie zonder subsidie had laten aanleggen. Een installatie van zo'n 900m2 met panelen van 1x2 meter. Dat zou neerkomen op zo'n 450 panelen (van 290-300Wp?). Dus ruim 130 kWp
Ik had hier dikke SMA TriPowers als omvormer verwacht, maar er zijn gewoon een berg Samil omvormers toegepast. Volgens de eigenaar de zwaarste type enkelfase omvormers, dus dat zal de SolarRiver 5200TL wel zijn. In een ruimte kon ik al 12 stuks zien hangen. Totaal had hij er 24 stuks (24x 5 kW = 120 kW). De verwachte opbrengst was zo'n 90% van zijn verbruik en de terugverdientijd zou op zo'n 8 jaar komen.
Bedankt... was een leuk feestje gisteren in Haren ... euh, Haaksbergen

Wat zou het gevolg op de EPC waarde zijn van ca 40m2 zonnepanelen (ca 5000wp) op een nieuw te bouwen vrijstaand huis dat zonder die panelen een EPC zou hebben van 0,6?
Iemand hier die daar iets zinnigs op kan zeggen?
Heb je een label nodig dan is e.e.a. zeeeeeer globaal bemeten. Heb je een EPA advies nodig, dan wordt er pas gerekend. Te zot voor woorden dus. Iemand die een energielabel nodig heect en 1000 kWp op zijn dak heeft liggen, kan dus nog steeds een zeer slecht label krijgen.

Op dit moment heb ik ze uitgeleend, maar als ze terug zijn (ca. 4 weken) dan kan ik hier een meer exact antwoord op geven.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 22-09-2012 16:38 ]

Bron De StandaardDe Zweedse meubelketen Ikea zal mogelijk binnenkort behalve sofa's en kleerkasten ook zonnepanelen aanbieden. In Groot-Brittannië loopt een testfase, zo schrijft het Duitse blad Wirtschaftswoche.
Dit topic is gesloten.