Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 159 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.703 views

Onderwerpen

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gefeliciteerd met de aankoop van uw Sønnepælen.

Deze set bevat:
10 aluminium frames
10 x 3mm gorilla glas paneel
300 sønnecællen
500 diodes
10 tubes kit
1 montagehandleiding >:)
etc...
:)

[ Voor 2% gewijzigd door BamSlam_ op 22-09-2012 18:00 . Reden: Specs gecorrigeerd, het moet natuurlijk wel kloppen :-) ]

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 22:23
BamSlam_ schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 17:42:
[...]

Gefeliciteerd met de aankoop van uw Sønnepælen.

1 montagehandleiding >:)
Om nog maar te zwijgen over de echtelijke ruzies... deze keer niet in een kamer maar op het dak 8)7. Wat als zo'n discussie uit de hand loopt :/ ?

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:24
Vandaag met nieuwe zelfbouw quadcopter met camera de lucht in gegaan, hierbij een printscreen van een frame van het filmpje kwaliteit is labbert maar toch.

Afbeeldingslocatie: http://gallery.svitterzon.nl/cache/albums/Zonnepanelen/overzicht.jpg

Mmm ketel staat lekker te brullen gezien de rook pluimen ;)

stef

[ Voor 11% gewijzigd door stef110 op 22-09-2012 18:21 ]

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• BamSlam_
  • Niet online
D!zzy schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 17:53:
Om nog maar te zwijgen over de echtelijke ruzies... deze keer niet in een kamer maar op het dak 8)7. Wat als zo'n discussie uit de hand loopt :/ ?
Je hebt zeker een punt. Kan me zelf nog een ruzie herinneren om het in elkaar zetten van een kast van Ikea... :P

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 15:06:
Sinds kort is bij ons de uitbreiding van de PV installatie opgeleverd.

Vorig jaar 8x190Wp Kingsun op een Delta omvormer, dit jaar 20x195Wp Eopply panelen op 2 AEG Protect PV2000 omvormers.

Dit is het resultaat:

[afbeelding]

Er is nog ruimte voor uitbreiding........

Rechts in beeld zien jullie nog net de panelen van de zonneboiler.
Dat is een flinke installatie en netjes gemonteerd! Zo te zien zit er geen uiterlijk verschil tussen de Kingsun en Eoplly panelen.

Heb je nog steeds de elektrische boiler? Ik las wat berichten terug dat je die wilde vervangen voor een gasketel, maar met zoveel geproduceerde kW-uurtjes heb je vast wel genoeg elektrische energie over.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Hier stapelt het slecht nieuws op, na de tegenvaller van de Nuon van bijna 500 euro blijkt er ook een stuk dak verrot te zijn. Zo komt die uitbreiding op west er natuurlijk nooit. Het stuk dak van het huis uit 1985 bestaat uit spaanplaat met daarbovenop de steenwol e.d. Het lijkt er echter op dat de schoorsteen in de nok is gaan lekken en ergens een naad zit waar vrolijk het water het hout met steenwol inloopt. pfff.

Ik had het idee om het e.e.a. aan isolatie te verbeteren, ik zie zoveel mensen aanraden dat eerst te doen voordat panelen op de lijst staan. Dan maar beide. Dus ik onder het schuine deel van het dak gekronkelt en deze enigzins teleurstellende ontdekking deed. Nou eerst maar wat isolatie gaan plaatsen waar geen rot zit, dat moet er maar in voor de winter.

Andere probleem is dat er een paar panelen over het betreffende verrotte deel moeten komen en ik daar dus waarschijnlijk niet meer kan staan. Ik hoop dat het deze winter nog even overleeft, tijdelijk verstevigd met multiplex, dan waait iig de wind er niet meer in.

In het voorjaar met een steiger, lange ladder e.d. maar even de schade van de buitenkant beschouwen als ik ook panelen wil gaan plaatsen. Ik voel steeds meer voor zo'n dak dat zonnigtype poste van huizen in aanbouw in Amersfoort. Of was dat Anton.

De Nuon kreeg een vervolg, ik had geen verrekening van de 200kWh die ik wel in augustus had opgewekt gaan ze hopelijk dit nog verrekenen. Ik heb een nieuwe eindafrekening aangevraagd.

Ik was na het eerste gesprek niet tevreden, en zag ietsje later een * staan achter de meterstanden van de nieuwe meter. De afrekening en de meterwissel bleek elkaar gekruist te hebben. Lang verhaal kort, 4 nieuwe meterstanden voor de Elektra doorgegeven en nu zou ik met een paar weekjes de nieuwe eindafrekening moeten krijgen waar de 200kWh (circa 40 euro) op verrekenend wordt. Wordt vervolgd.

Verwijderd

Hoe nauw zal de plaatsing van de panelen luisteren?
Ik woon hier in een nieuwere wijk(bijna 6jaar) en er zijn vanuit de bouw bij diverse huizen panelen geplaatst(maar die huizen hebben een ander type dak).
Recent heeft een buurman ook panelen geplaatst, de panelen op zijn dak staan richting Zuid-Oost en een verdieping lager staan de panelen richting Zuid-west(al liggen deze wel iets platter).

Het dak van deze woning heeft een hoek van 15graden en "kijkt" richting 320graden noord west en is ongeveer 8x9meter.(al staat er nog wel een schoorsteen ;))
De panelen van de buren zijn zeker 6jaar oud, zijn er de laatste jaren nog verbeteringen geweest in de efficiëntie en hoek van impact?
Met een verbruik van ongeveer 8000kWh op jaarbasis is het volgens mij wel interessant om wat te investeren in panelen.

En hoe komt het dat bijv. metdezon dik 1500euro in rekening brengt voor het installeren van een 2000watt setje?
Een elektricien kost ongeveer €40,- per uur, dus zelfs als ze met 3 man een hele dag bezig zijn kom ik nog op maar €1000,- arbeid, of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2012 18:53 . Reden: 8kWh moest idd 8k kWh zijn. ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 18:46:
Hoe nauw zal de plaatsing van de panelen luisteren?
Ik woon hier in een nieuwere wijk(bijna 6jaar) en er zijn vanuit de bouw bij diverse huizen panelen geplaatst(maar die huizen hebben een ander type dak).
Recent heeft een buurman ook panelen geplaatst, de panelen op zijn dak staan richting Zuid-Oost en een verdieping lager staan de panelen richting Zuid-west(al liggen deze wel iets platter).

Het dak van deze woning heeft een hoek van 15graden en "kijkt" richting 320graden noord west en is ongeveer 8x9meter.(al staat er nog wel een schoorsteen ;))
De panelen van de buren zijn zeker 6jaar oud, zijn er de laatste jaren nog verbeteringen geweest in de efficiëntie en hoek van impact?
Met een verbruik van ongeveer 8kWh op jaarbasis is het volgens mij wel interessant om wat te investeren in panelen.
da's weinig 8kWh op jaarbasis... je doelt op 8.000 kWh??
ik zou dan eerst kijken wat je aan gedrag en andere maatregelen kan treffen voor op PV in te zetten (sluipverbruik, LED-verlichting, oude energie-slurpers er uit of vervangen door zuinigere varianten).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• NielsTn
lithoijen schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 16:02:
Ik heb een vergelijkbare vraag ook al in de duurzame kroeg gesteld, maar die is helaas zonder concreet antwoord gebleven (wel veel goede tips). Daarom hier nogmaals een vraag maar dan met een iets andere insteek.

Wat zou het gevolg op de EPC waarde zijn van ca 40m2 zonnepanelen (ca 5000wp) op een nieuw te bouwen vrijstaand huis dat zonder die panelen een EPC zou hebben van 0,6?

Iemand hier die daar iets zinnigs op kan zeggen?
hier misschien: http://www.agentschapnl.n...puterprogramma-epcheck-30

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Ik heb een vergelijkbare vraag ook al in de duurzame kroeg gesteld, maar die is helaas zonder concreet antwoord gebleven (wel veel goede tips). Daarom hier nogmaals een vraag maar dan met een iets andere insteek.

Wat zou het gevolg op de EPC waarde zijn van ca 40m2 zonnepanelen (ca 5000wp) op een nieuw te bouwen vrijstaand huis dat zonder die panelen een EPC zou hebben van 0,6?

De EPC verlaging die je kunt bereiken door zonnepanelen te plaatsen is erg beperkt. Ik dacht dat die gelimiteerd was tot ca. 0,2, en dat die waarde al bereikt werd bij ca. 2 KWp. Als EPC maatregel is het dus niet zo heel erg goed veel zonnepanelen te plaatsen, alleen voor je energierekening komt het wel weer goed uit de verf.

Verwijderd

@NielsTn, ik moet mezelf corrigeren verbruik is inmiddels al teruggebracht naar ~7000kWh, heb de exacte cijfers even niet bij de hand.
Deze besparing is iig tot stand gekomen door de door jou genoemde punten tot op een voor ons acceptabel niveau aan te passen.
Dus naar mijn mening al zover om PV serieus als volgende stap te overwegen, vandaar ook mijn vraag over de plaatsing i.c.m. lichtinval.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:25
Bezuiniger schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 19:53:
[...]

De EPC verlaging die je kunt bereiken door zonnepanelen te plaatsen is erg beperkt. Ik dacht dat die gelimiteerd was tot ca. 0,2, en dat die waarde al bereikt werd bij ca. 2 KWp. Als EPC maatregel is het dus niet zo heel erg goed veel zonnepanelen te plaatsen, alleen voor je energierekening komt het wel weer goed uit de verf.
Volgens handboek gemeente Energie gebouwen voor nieuwe norm NEN 7120
In de EPG-methodiek wordt de jaaropbrengst van de zonnecellen in mindering gebracht op het totale energiegebruik per jaar. Wanneer er meer energie geproduceerd wordt door de zonnecellen dan er per jaar op het perceel gebruikt wordt (ook het gasverbruik wordt gecompenseerd), dan wordt het gebouw gezien als energieleverend.
De EPC kan in deze situaties dus zelfs kleiner dan 0 worden.

Als 5000Wp op jaarbasis 4000 kWh opwekt mag volgens deze toelichting voor NEN 7120, 14400 MJ in mindering gebracht worden op de gebouwgebonden benodigde energie.

[ Voor 28% gewijzigd door Domba op 22-09-2012 21:37 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Bartjuh schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 15:43:

Bedankt... was een leuk feestje gisteren in Haren ... euh, Haaksbergen O-)
Ook proficiat van mijn kant.
Gister nog in Haaksbergen geweest mijn dochter traint bij de Haaksbergse ijsclub IJsch :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Domba schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 21:28:
Volgens handboek gemeente Energie gebouwen voor nieuwe norm NEN 7120
[...]
Als 5000Wp op jaarbasis 4000 kWh opwekt mag volgens deze toelichting voor NEN 7120, 14400 MJ in mindering gebracht worden op de gebouwgebonden benodigde energie.
Dat is mooi, want dat klopt beter met de praktijk dan de vorige berekeningen. Ik blijf wel nog steeds vinden dat de EPC heel erg kijkt naar wat er allemaal geinstalleerd is, en niet zozeer naar hoe goed het allemaal (samen)werkt. Op papier kun je heel mooie cijfers krijgen, maar in de praktijk schort het nogal eens aan besparingen. Als de EPC berekeningen redelijk zouden kloppen zou je een daling van bijna 20% in het energiegebruik bij nieuwe woningen moeten zien, maar volgens mij las ik dat 8% in de praktijk gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:38
Bedankt voor alle info.
Ik had dat programma inderdaad al gevonden, maar daar lijkt uit te blijken dat meer zonnepanelen altijd een lagere EPC tot gevolg te hebben. Iets wat ik, zover mijn geheugen betrouwbaar is, niet het geval is/was.
Maar mocht dit veranderd zijn dan is dat in mijn geval erg positief!

Ik zal er eens naar vragen bij mijn architect>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:25
lithoijen schreef op zondag 23 september 2012 @ 00:21:
Ik zal er eens naar vragen bij mijn architect>
Nieuwe norm sinds juli onderdeel 20

Bij de vorige oude berekening werd de mogelijke actuele opbrengst van de PV alleen meegenomen op die momenten als er warmte vraag was en met een max.van 0.2, (s'avonds willen we er warm bij zitten en overdag schijnt de zon)
Bezuiniger schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 23:05:
[...]

Als de EPC berekeningen redelijk zouden kloppen zou je een daling van bijna 20% in het energiegebruik bij nieuwe woningen moeten zien, maar volgens mij las ik dat 8% in de praktijk gehaald wordt.
In de epc zit geen koken, wassen of andere apparatuur zoals koelkast etc, deze werd/wordt via een linear berekeningsprincipe meegenomen met de interne warmtelast van 6W/m2 (in de oude norm).

Bij 2 persoon en 100 m2, een setpoint,van 17-19 graden, die naast de eigen lichaamswarmte ook nog 400W sluipactiviteitsverbruik veroorzaken :o , die in mindering wordt gebracht voor de berekening.
Geheel afhankelijk van de leefgewoonte en het aantal bewoners is dat een deel van 15kWh/dag die aangevuld dient te worden in de maanden met een R erin en ook terug ziet op de energierekening.

De nieuwe norm sinds juli is al iets fijnmaziger met 4W/m2, gebruiksfactoren en een setpoint van 20 graden als uitgangspunt, het gat zou kleiner dienen te worden ook met apparaten met een energielabel A(+++) in huis.
Het is een abstracte theoretische berekeningsmethode voor een goede vergelijkingsbasis, waar niet alles van het woninggebruik wordt erin meegenomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 23-09-2012 00:39 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ben ook weer terug van 3 weken vakantie. brrrrrrr wat is het hier koud.

De paneeltje hebben lekker door geprutteld, net de dagopbrengsten verwerkt in PV output, valt me niet eens heel erg tegen. Hoewel het toch wel wennen is de lagere opbrengsten.

Het is trouwens treurig om te zien hoe weinig PV je aan de west kust van de VS ziet, zoveel zon uren en zo weinig PV :'( Vreemd genoeg zag ik wel met enige regelmaat een bedrijfsbusje van een PV bedrijf.

Een stadje in Arizona viel buitengewoon op. Ongeveer 5000 huizen waar bijna iedereen PV had, het dorp had ook nog eens een eigen zonnecentrale.

Obama noemde in de zijn verkiezing speech in Vegas nog dat op iedere dak van Nevada PV zou moeten liggen _/-\o_ PV lijkt dus ook in de VS wel in opkomst. Maar goed..... ik ga even bijlezen O-)

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 23-09-2012 09:03 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 18:18:
[...]

Dat is een flinke installatie en netjes gemonteerd! Zo te zien zit er geen uiterlijk verschil tussen de Kingsun en Eoplly panelen.

Heb je nog steeds de elektrische boiler? Ik las wat berichten terug dat je die wilde vervangen voor een gasketel, maar met zoveel geproduceerde kW-uurtjes heb je vast wel genoeg elektrische energie over.
Ik ben ook erg tevreden met het resultaat. Eerst was ik ook bang dat de panelen verschillend van kleur zouden zijn. Als je niet weet welke de Kingsun en welke de Eopply panelen zijn, zie je het verschil helemaal niet. We hebben geprobeerd de panelen ten opzichte van de dakramen netjes uit te lijnen, zodat we ook tussen en onder de dakramen nog kunnen uitbreiden.

De electrische boiler is inmiddels gesaneerd. De zonneboiler wordt naverwarmd door de houtketel middels een tweede spiraal boven in het boilervat. Als tijdelijke oplossing heb ik een (electrisch) verwarmingselement in de zonneboiler geplaatst die naverwarmt als het water niet warm genoeg is. Op de plek waar eerst de boiler hing komt de cv ketel. Ik twijfel nu echter of dit wel een combiketel moet worden. Ik zie het verwarmingselement bijna nooit bijschakelen, daarom vraag ik me af of het de extra investering van een combiketel t.o.v. een eenvoudige cv ketel rechtvaardigt.

Die gas-cv ketel moet er nog wel komen voor de momenten dat de stoker op wintersport is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Krijgen sommige van de mensen hier toch nog gelijk. Zag dit artikel voorbij komen op Slashdot.org.

http://www.theage.com.au/...-wide-20120922-26dvp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op zondag 23 september 2012 @ 10:50:
[...]

. Ik twijfel nu echter of dit wel een combiketel moet worden. Ik zie het verwarmingselement bijna nooit bijschakelen, daarom vraag ik me af of het de extra investering van een combiketel t.o.v. een eenvoudige cv ketel rechtvaardigt.
Aangezien er veel meer combiketels worden verkocht zijn ze niet heel veel duurder. Ik zou voor een combiketel gaan, al was het maar voor de flexibiliteit.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Arie misschien is onderstaande set iets voor je 8)

http://www.solarwebseiten...usen/live_holzhausen.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 18:47
Hallo

Heb nu de SB3000-tl20 hangen, maar ik krijg de ac kant niet aangesloten.
Heb er 4mm² kabel in zitten maar die valt er steeds uit, zelfs met het klem systeem helemaal dicht...

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Hallo allemaal, onlangs hebben wij hier een offerte laten maak door Eneco Zon&Zeker over het plaatsen van zonnepanelen op ons dak. Er passen in totaal 7 stuks op, voor een totaal van 1680 Wp. De omvormer die erbij geleverd zou worden is een Sunny Boy SB 1200 + ESS NR.

Nou vroeg ik me af of deze omvormer dan wel voldoende is, zeker op optimale momenten. Aangezien 1200 W een stuk minder vermogen is dan de theoretische 1680 W, of zie ik iets verkeerd? Daarnaast weet ik niet precies wat die ESS NR betekent. Kon het ook niet op internet terugvinden. Er staat wel iets over eenvoudige DC-afschakeling, maar wat dat dan weer inhoudt... :)

[ Voor 20% gewijzigd door weebl15 op 23-09-2012 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

larsg schreef op zondag 23 september 2012 @ 12:57:
Hallo

Heb nu de SB3000-tl20 hangen, maar ik krijg de ac kant niet aangesloten.
Heb er 4mm² kabel in zitten maar die valt er steeds uit, zelfs met het klem systeem helemaal dicht...

Iemand tips?
Ehm, verwarrend, de AC kabel voor het lichtnet heeft gewoon schroefjes om de kabel vast te zetten, en ik dacht dat de AC kabel een schroefdop heeft om deze aan de omvormer vast te maken. Dit ivm met waterdichte verbinding voor buitenmontage.

De DC stekkers (SunClix) hebben daarentegen wel een klemverbinding. Zorg wel dat je de DC kabel 4 of 6 mm2 ver genoeg aanstript zodat deze zichtbaar is onder de klem. Dan aandrukken en deze zou dan gewoon vast moeten zitten.
weebl15 schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:17:
Hallo allemaal, onlangs hebben wij hier een offerte laten maak door Eneco Zon&Zeker over het plaatsen van zonnepanelen op ons dak. Er passen in totaal 7 stuks op, voor een totaal van 1680 Wp. De omvormer die erbij geleverd zou worden is een Sunny Boy SB 1200 + ESS NR.

Nou vroeg ik me af of deze omvormer dan wel voldoende is, zeker op optimale momenten. Aangezien 1200 W een stuk minder vermogen is dan de theoretische 1680 W, of zie ik iets verkeerd? Daarnaast weet ik niet precies wat die ESS NR betekent. Kon het ook niet op internet terugvinden. Er staat wel iets over eenvoudige DC-afschakeling, maar wat dat dan weer inhoudt... :)
De ESS is geloof ik de DC verbinder zodat je veilig zonder vonken trekken de DC kan afkoppelen. En 1680 op 1200 AC kan wel, maar ik weet niet wat de orientatie is.

Misschien wordt je iets gelukkiger van bijvoorbeeld een OmnikSol 1.5, daar is ook een wifi kit voorhanden voor het monitoren. Er zijn meer omvormers in het 1.5 segment voorhanden die zeker op een zuid orientatie betere keuzes zijn. De AEG PV2000 is misschien prijs technisch ook een keuze, de mensen zijn er enthousiast over en loggers van fp4all zijn ook voorhanden.

Een SB1600TL is misschien een betere keuze onder de SMA omvormers, ik weet niet wat voor beperkingen eraan zitten van de kant van de leverancier. Deze heeft een veel beter rendement, en de installateur zorgt er wel voor dat de aarding snor is.

[ Voor 49% gewijzigd door databeestje op 23-09-2012 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Bij mij zijn er helaas geen schroefjes, this een soort van klik systeem denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/ejbqeb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En je doet wel hendeltje overhalen, draad in steken en hendeltje terug klikken?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
ja, kabel valt er gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

bij alle 3? of bij 1?

Ook kan het zijn dat je op het hendeltje moet drukken en dan insteken maar denk het niet. Je hebt niet eerst zo geprobeerd de draden in te steken zodat je misschien de klemmetjes beschadigd hebt?

Geef mij maar schroef verbinding imho, maar goed daar heb je niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Meer dan dit kan ik er niet van maken.
7. Pull cable through.
8. Flip up terminals of the AC terminal fully.
9. Connect L, N and the protective earth (PE) to the AC terminal in accordance with the labels.
For this, the PE wire must be 5 mm longer than the L and N wires!
L and N may not be swapped!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

databeestje schreef op zondag 23 september 2012 @ 10:51:
Krijgen sommige van de mensen hier toch nog gelijk. Zag dit artikel voorbij komen op Slashdot.org.

http://www.theage.com.au/...-wide-20120922-26dvp.html
Goh wat verrassend. Jammer dat kritische mensen vaak weggezet worden als paranoïde terwijl dit toch meestal de mensen zijn met een stukje common sense.

Je bent echt volkomen naïef als je denkt dat data waar veel uit op te maken is privé blijft terwijl er technisch geen enkele beperking is om deze data te delen met andere partijen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

En als je de kabel wat verder stript?

Je hebt trouwens wel een erg kort stukje kabel over om mee te werken.
De kabel moet er een flink stuk in, tot de aanslag.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Als de kabel eruit valt, dan is de wartel ook niet strak genoeg aan gedraaid. Als de aders er uit vallen, dan zul je deze er verder in moeten duwen, voordat je de hendeltjes dicht klapt. Een slechte verbinding betekent veel weerstand met als gevolg warmteontwikkeling/brand! De aders moeten er dus goed stevig in zitten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Schinnen-groen schreef op zondag 23 september 2012 @ 14:11:
En als je de kabel wat verder stript?

Je hebt trouwens wel een erg kort stukje kabel over om mee te werken.
De kabel moet er een flink stuk in, tot de aanslag.
+1

Maak er een ronde lus in, net als in de meterkast. M.a.w. 1 wikkeling rond een pen, kabel vastzetten met de wartel onderin en dan moet het altijd passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwsgroepen
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-05 12:39
Magnat schreef op vrijdag 06 juli 2012 @ 15:03:
Voor de mensen die willen weten hoe de statistieken van een Enecsys Gateway er uit zien.

Hier de login voor mijn zuid-west setup.

https://monitor.enecsys.n...ult.aspx?type=n&locale=en

Your Username is: 876VaartjesJ
Your Password is: Frikandel1
Hallo,

Hoe moet je je panelen aanmelden op de site van enecsys, ik heb sinds donderdag panelen met omvormers en een gateway van enecsys, maar nog niet kunnen zien hoeveel het al opgeleverd heeft. Volgens mijn leverancier zou ik een mailtje van enecsys moeten krijgen met een login + wachtwoord. Zelf kan mijn leverancier wel zien wat het opleverd, is dat de bedoeling van dit systeem dat iedereen zonder mijn meeweten kan meekijken?

Dank voor reacties en hulp,

Arjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Laatst online: 17-09 17:30
Kabel moet er vertikaal in, van onder erin steken dus. Heb ik ook een keer fout gedaan....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weebl15 schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:17:

Gebruik je even het programma van Sma Sunny Design, weet je het zo.

Is Eneco niet enorm duur ? Ff verder kijken lijkt me verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Laatst online: 06-04 19:05
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2012 @ 16:23:
[...]

Gebruik je even het programma van Sma Sunny Design, weet je het zo.

Is Eneco niet enorm duur ? Ff verder kijken lijkt me verstandig.
Het is inderdaad vrij duur, 5000 euro voor 7x240 Wp, de SB 1200 en montage.
databeestje schreef op zondag 23 september 2012 @ 13:39:
[...]

De ESS is geloof ik de DC verbinder zodat je veilig zonder vonken trekken de DC kan afkoppelen. En 1680 op 1200 AC kan wel, maar ik weet niet wat de orientatie is.

Misschien wordt je iets gelukkiger van bijvoorbeeld een OmnikSol 1.5, daar is ook een wifi kit voorhanden voor het monitoren. Er zijn meer omvormers in het 1.5 segment voorhanden die zeker op een zuid orientatie betere keuzes zijn. De AEG PV2000 is misschien prijs technisch ook een keuze, de mensen zijn er enthousiast over en loggers van fp4all zijn ook voorhanden.

Een SB1600TL is misschien een betere keuze onder de SMA omvormers, ik weet niet wat voor beperkingen eraan zitten van de kant van de leverancier. Deze heeft een veel beter rendement, en de installateur zorgt er wel voor dat de aarding snor is.
We hebben een (35 graden) schuin dak op het zuiden.

Ik heb even met Sunny Design gespeeld en deze zegt inderdaad dat de SB1200 eigenlijk een beetje te klein is voor 7 panelen.

Is er iemand die nog een leuke aannemer kent die het een stuk goedkoper doet en met een adequate omvormer aan komt zetten? :)

[ Voor 9% gewijzigd door weebl15 op 23-09-2012 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Zo de omvormer werkt :D
Beetje zitten trekken en duwen aan die dingen en uiteindelijk zat alles goed vast.

Anyways meteen de kans wat pics te showen van mijn systeempje & iedereen te bedanken voor het vele advies in dit topic!
Hoewel ik maar 17j ben, een half jaar geleden zeer gepassioneerd geraakt door pv, daarop het 1 & ander uitgewerkt, kwam eerst op een 12 KwP systeem, maar ik kon dan geen aanspraak maken op subsidie (België). Daarom met tegenzin alles opgegeven, echter na een tijd een soort van "gat" in de wetgeving gevonden en daarmee kon ik 3 KwP plaatsen op mijn garage. Waarschijnlijk gooi ik in de toekomst meer op mijn dak :)

Uiteindelijk alles besteld, 12 CSUN 245 WP panelen en een SB3000-tl20 besteld.
Woensdag werd het geleverd, en heb het met 2 vrienden alles geinstalleert.
Vrijdag was de verplichte keuring, helaas was er een probleempje in de meterkast, maar mocht dat gelukkig on the spot oplossen. Vandaag pas het systeem aan kunnen zetten omdat ik nogal ziek ben geworden.
Anyways vandaag al 0.2 Kwh opgewekt :P, hoogste dat ik gezien heb was maar 214 watt, zal aan de bewolking liggen.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/351izh1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/5v278j.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2zfr39h.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/1qsy1x.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/28vuhj7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/359d7dd.jpg

Omvormer word op dezelfde fase als mijn servers & game pc ingevoerd, morgen is bluetooth stickje in een server steken en dan hopelijk leuk logging systeempje maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weebl15 schreef op zondag 23 september 2012 @ 16:38:
[...]

Het is inderdaad vrij duur, 5000 euro voor 7x240 Wp, de SB 1200 en montage.

[...]

We hebben een (35 graden) schuin dak op het zuiden.

Ik heb even met Sunny Design gespeeld en deze zegt inderdaad dat de SB1200 eigenlijk een beetje te klein is voor 7 panelen.

Is er iemand die nog een leuke aannemer kent die het een stuk goedkoper doet en met een adequate omvormer aan komt zetten? :)
Zie je DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 09:29
nieuwsgroepen schreef op zondag 23 september 2012 @ 14:57:
[...]

Hallo,

Hoe moet je je panelen aanmelden op de site van enecsys, ik heb sinds donderdag panelen met omvormers en een gateway van enecsys, maar nog niet kunnen zien hoeveel het al opgeleverd heeft. Volgens mijn leverancier zou ik een mailtje van enecsys moeten krijgen met een login + wachtwoord. Zelf kan mijn leverancier wel zien wat het opleverd, is dat de bedoeling van dit systeem dat iedereen zonder mijn meeweten kan meekijken?

Dank voor reacties en hulp,

Arjan
Die heb ik destijds idd via Enecsys gekregen nadat mijn installateur had aangemeld.

Dear Martijn van Duijn,

Thank you for choosing Enecsys micro inverters. Using the credentials below, log in to see the benefits of your solar installation.

Daarna kun je inloggen, wachtwoord aanpassen, details invullen en monitoren.
Vul dit goed in, het is lastig dat later aan te passen.

[ Voor 23% gewijzigd door duinsel op 23-09-2012 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

duinsel schreef op zondag 23 september 2012 @ 17:52:
[...]

Daarna kun je inloggen, wachtwoord aanpassen, details invullen en monitoren.
Vul dit goed in, het is lastig dat later aan te passen.
Nog een reden om te wachten op de PowerOne Micro met CDD, deze logt lokaal.

Op de een of andere manier krijg ik steed er meer vertrouwen in dat ik de juiste keuze heb gemaakt op deze micros te wachten.

Nog steeds geen idee hoe SMA dat gaat doen, ze hebben wel een Multi-Gate vermeld in hun micro oplossing, en daar wordt sunny portal genoemd. Geen idee wat de lokale mogelijkheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:04
Zo, ik heb vandaag mijn setje met 3 stuks Sharp ND190R1S en een Soladin 600 geplaatst. Het staat op de dakkapel op zuidoost met een hellingshoek van ongeveer 15 graden.

Het was mooi om te zien dat door het bewolkte weer de opbrengst een stuk hoger was dan de Sharp STP190's die een hellingshoek van zo'n 45 graden hebben. Of dat alleen komt door de hellingshoek of ook omdat de Sharp panelen poly-crystalline zijn en de Suntechs mono-crystalline weet ik niet, maar er is de komende tijd genoeg te ontdekken met de verschillen.

De panelen staan op twee sets Flatfix Eco 1000 (4 beugels) met daarop in de breedte Clickfit rails. De Flatfix Eco steunen heb ik aan de achterzijde doorgezaagd en verlaagd om te zorgen dat ze geen schaduw op de erachter geplaatste Suntech panelen zouden geven.

Het is nu schemerig en nat, foto's volgen nog...

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
larsg schreef op zondag 23 september 2012 @ 17:25:
Zo de omvormer werkt :D
Beetje zitten trekken en duwen aan die dingen en uiteindelijk zat alles goed vast.

Anyways meteen de kans wat pics te showen van mijn systeempje & iedereen te bedanken voor het vele advies in dit topic!
Hoewel ik maar 17j ben, een half jaar geleden zeer gepassioneerd geraakt door pv, daarop het 1 & ander uitgewerkt, kwam eerst op een 12 KwP systeem, maar ik kon dan geen aanspraak maken op subsidie (België). Daarom met tegenzin alles opgegeven, echter na een tijd een soort van "gat" in de wetgeving gevonden en daarmee kon ik 3 KwP plaatsen op mijn garage. Waarschijnlijk gooi ik in de toekomst meer op mijn dak :)

Uiteindelijk alles besteld, 12 CSUN 245 WP panelen en een SB3000-tl20 besteld.
Woensdag werd het geleverd, en heb het met 2 vrienden alles geinstalleert.
Vrijdag was de verplichte keuring, helaas was er een probleempje in de meterkast, maar mocht dat gelukkig on the spot oplossen. Vandaag pas het systeem aan kunnen zetten omdat ik nogal ziek ben geworden.
Anyways vandaag al 0.2 Kwh opgewekt :P, hoogste dat ik gezien heb was maar 214 watt, zal aan de bewolking liggen.
...Omvormer word op dezelfde fase als mijn servers & game pc ingevoerd, morgen is bluetooth stickje in een server steken en dan hopelijk leuk logging systeempje maken :)
Gefeli! Nu nog beetje netter afstellen zodat de uitlijning van de panelen lekker strak oogt :)
en... jaarlijks even schoonmaken, want de panelen liggen erg dicht op het dakoppervlak aan de onderzijde.
Zelfs met ca 10cm boven de bitumen, kwam er behoorlijke smurrie bij mij op de panelen.

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 23-09-2012 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacher schreef op zondag 23 september 2012 @ 11:09:
[...]

Aangezien er veel meer combiketels worden verkocht zijn ze niet heel veel duurder. Ik zou voor een combiketel gaan, al was het maar voor de flexibiliteit.
Hoe werkt een combiketel trouwens in combinatie met een zonneboiler als de temperatuur van het boilervat marginaal lager is dan de gewenste temperatuur (>60 gr)? Het thermostatisch mengventiel zal dan een klein beetje warm water van de ketel bijmengen om het tapwater op de gewenste temperatuur te brengen. Hebben combiketels hier geen problemen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die eneco set is ongeveer 60% duurder dan wat je mag verwachten nu, en een 1200 is natuurlijk echt niet goed voor deze set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Laatst online: 17-09 17:30
Verwijderd schreef op zondag 23 september 2012 @ 19:48:
[...]

Hoe werkt een combiketel trouwens in combinatie met een zonneboiler als de temperatuur van het boilervat marginaal lager is dan de gewenste temperatuur (>60 gr)? Het thermostatisch mengventiel zal dan een klein beetje warm water van de ketel bijmengen om het tapwater op de gewenste temperatuur te brengen. Hebben combiketels hier geen problemen mee?
Kijk ff in het zonneboiler topic, ik heb daar gereageerd.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
NielsTn schreef op zondag 23 september 2012 @ 19:43:
[...]

Gefeli! Nu nog beetje netter afstellen zodat de uitlijning van de panelen lekker strak oogt :)
en... jaarlijks even schoonmaken, want de panelen liggen erg dicht op het dakoppervlak aan de onderzijde.
Zelfs met ca 10cm boven de bitumen, kwam er behoorlijke smurrie bij mij op de panelen.
Thx, het probleem dat alles een beetje bobbelig ligt, komt door mijn dak dat ook heuvelachtig is.
Ik dacht het zowat, maandelijks schoon te maken, heb ik gene probleem mee :)

Hopelijk word het morgen zonnig >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Op de fotos ziet het er allemaal wat schaduwrijk uit en zo dicht bij die bomen terwijl je dat hele dak tot je beschikking hebt? En was er geen andere oplossing dan precies dat ontluchtingspijpje zo dicht bij je panelen? Had je de voorste rij niet over dat pijpje heen kunnen zetten?

Maar je hebt niet zo heel veel ballast te verplaatsen als je nog wil schuiven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:41
Ik wil ook een setje zonnepanelen kopen (+-2000wp).
Mijn planning is om deze volgend jaar feb/mrt te kopen aangezien ik in de wintermaanden weinig verwacht op te wekken.
Maar nu lees ik onderstaand bericht en twijfel ik of ik de set beter nu kan aanschaffen.....met de subsidie.
http://fd.nl/selections-e...bsidie-gaat-op-de-helling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
jonkma schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 23:27:
Heren experts even een vraag.
Stel je hebt in een installatie van 2000 Wp, 10 panelen van 200 Wp en een van de panelen werkt niet goed en levert maar 180 Wp wat is dan de invloed op de rest van de panelen.
Krijg ik 9 x 200 +1 x 180 is een 1980 Wp installatie. Of werkt dit heel anders en heeft het ene paneel zodanig invloed op de rest dat deze ook nog maar 180 Wp leveren en de complete installatie nog maar 1800 Wp is?
Of is het ergens een gemiddelde van de waarden?
Wat bedoel je met "werkt niet goed" Geeft hij een lagere spanning of een lagere stroom ?
Als hij een lagere spanning geeft maar dezelfde stroom al de andere panelen dan is het totaal 1980Wp maar geeft hij een lagere stroom (en de rest dus ook) is 10*180 =1800Wp, mogelijk iets hoger.

Bij een serie schakeling worden de spanningen opgeteld maar zijn de stromen gelijk (aan de laagste) en wordt dus niet het goede MPP gehaald.

Panelen in serie moeten goed matchen !
Ik zou een nieuw(ander) paneel zoeken.
EDIT : OEPS beetje oude post ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hoi ben me aan het orienten voor een leuke set van 14 a 15 panelen
welke adviseren jullie :
canadian solar 6p-245 163*99 poly 20kg
suntech stp250 20wd 164*99 poly 18 kg
yingli 240p 29b 165*99 poly 19,1
senersun SP60-240 a 165*99 poly 21kg

tussen goedkoopste en duurste zit in totaal prijs ongeveer 350 euro verschil

thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 20-09 19:05
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 11:46:
welke adviseren jullie :

thanx
Tja, wat is leuk?

Wat is je verbruik, op wat voor dak ga je dit leggen? Wat voor aansluiting heb je? etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
@ swapevent

Hangt ervanaf of je een a-merk wilt of een b-merk.
De 2e & 3e zijn gerenommeerde merken, de laatste is onbekend, de eerste heb ik weinig kennis van maar is wel bekend.

Verder moet je kijken of de hogere opbrengst van een paneel in lijn staat met de grotere prijs.
En 350€ verschil in 1 paneel?
dat de duurste 350kost zou al veel zijn...

Afhankelijk van je omvormer, speel met programma's zoals sunny design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 15:02

VPI

goed lezen, hij zegt totaal 350 euro prijsverschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Ja daarom vraag ik het na.

< En 350€ verschil in 1 paneel?
dat de duurste 350kost zou al veel zijn... >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
larsg schreef op maandag 24 september 2012 @ 12:04:
Ja daarom vraag ik het na.

< En 350€ verschil in 1 paneel?
dat de duurste 350kost zou al veel zijn... >
Niet in 1 paneel, op de TOTAAL prijs €350.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 11:46:
welke adviseren jullie :

thanx
Wat kost het totaal en wat voor omvormer en bevestiging wordt het ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Barrycade schreef op zondag 23 september 2012 @ 22:08:
Op de fotos ziet het er allemaal wat schaduwrijk uit en zo dicht bij die bomen terwijl je dat hele dak tot je beschikking hebt? En was er geen andere oplossing dan precies dat ontluchtingspijpje zo dicht bij je panelen? Had je de voorste rij niet over dat pijpje heen kunnen zetten?

Maar je hebt niet zo heel veel ballast te verplaatsen als je nog wil schuiven :)
Tja ik mag alleen net daar mijn panelen zetten van de subsidie wetgeving.
Verder heb ik vooral last van oost, daar staan wat bomen, maar rond de middag en in de avond is alles veilig, alles staat ook op 20° dus dat helpt.

Dat pijpje zou volgens de afmetingen net geen schaduw mogen werpen, doet het dat toch verhoog ik dat ene paneel. Op een zonnige weekenddag parkeer ik me er is naast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op de totaal prijs inclusief de omvormer zit 350 euro verschil tussen goedkoopste en duurste
in alle gevallen zit er pica 3.6 omvormer met 2 mpp trackers
mijn verbruik is 5000 kwh op jaarbasis en ik wil ze op mijn blokhut gaan plaatsen ( 5bij6m dak ) vandaar die 2mpp trackers
mijn voorkeur neigt naar de yingli set waarbij
1 mppstring met 8 panelen
1 mppstring met 7 panelen

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2012 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:43
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 12:18:
op de totaal prijs inclusief de omvormer zit 350 euro verschil tussen goedkoopste en duurste
in alle gevallen zit er pica 3.6 omvormer met 2 mpp trackers
mijn verbruik is 5000 kwh op jaarbasis en ik wil ze op mijn blokhut gaan plaatsen ( 5bij6m dak ) vandaar die 2mpp trackers
mijn voorkeur neigt naar de yingli set waarbij
1 mppstring met 8 panelen
1 mppstring met 7 panelen
bedoel je een kostal piko 3.6?
kom je dan niet te laag uit met de V?
(grove berekening met 7 x suntech gaf mij 175V wat te laag is voor kostal.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
larsg schreef op zondag 23 september 2012 @ 21:32:
[...]

Thx, het probleem dat alles een beetje bobbelig ligt, komt door mijn dak dat ook heuvelachtig is.
Ik dacht het zowat, maandelijks schoon te maken, heb ik gene probleem mee :)

Hopelijk word het morgen zonnig >:)
Opvullen/waterpas stellen met rubber vul-materiaal ? heb ik ook gedaan, niets zo mooi en bewonderenswaardig als strak opgestelde PV-platen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
migjes schreef op maandag 24 september 2012 @ 12:31:
[...]

bedoel je een kostal piko 3.6?
kom je dan niet te laag uit met de V?
(grove berekening met 7 x suntech gaf mij 175V wat te laag is voor kostal.)
Waarschijnlijk kunnen ze gewoon allemaal in serie ..... beter rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:35

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Die Pica zal wel een Piko zijn? Die omvormer lust meer voltage dan je nu uit je panelen krijgt, volgens mij. Ik heb een Piko 3.6 met 16 panelen in 1 string, en zit nog vrij laag in het voltage. Volgens mij kun je die omvormer beter met 200Wp panelen aansluiten.

Ik zie nu voltages zo tussen de 450-500 V, terwijl het MPP bereik loopt van 340-850V, dus dat had best iets hoger gemogen. 8 of zelfs 7 panelen is echt onder de 340V en dus te weinig. Als dat de deskundigheid van je leverancier is, dan zou ik er nog eens over nadenken of het wel een goede leverancier is.

Het enige voordeel van de Piko is de ingebouwde webserver - logging is heel gemakkelijk.

Maar als ik hier zo lees is de StecaGrid 3600 efficienter.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
NielsTn schreef op maandag 24 september 2012 @ 12:34:
[...]

Opvullen/waterpas stellen met rubber vul-materiaal ? heb ik ook gedaan, niets zo mooi en bewonderenswaardig als strak opgestelde PV-platen :P
Das waar :) mja dat wordt iets voor later, nu ben ik blij dat ze staan, eerst ff logging regelen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:08

eagle00789

Est. November 2005

Hier even een reportage met de installatie van mijn panelen :D Uitgevoerd in het weekeinde van 22 & 23 september...

Zonnepanelen
Mijn zonnepanelen foto's
Dag 1 - 22 september 2012
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LDVNCQJUrXyd7qjEUr6jAMRJ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hmwVEnoneRJvEuVTNokg8UMk/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DangN921BviGfoKFfkALASu7/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SAYxxuswdf1FGx3bzL6Idvrx/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/X7lAdwV3ULs2tsiBbNjbIbMT/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GSPZkQ0oiIvjYL2JDAWKEa4u/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LIh9vqrvckYYr89dw70aFY54/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/P8Xpp7TZQAXBNqQv4zbSbJHZ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/onr2KLBM2qYN2oCaC5EL6MWQ/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/oanJ98TOUxukR58Wnwylyydf/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cnucfxD9kUxcfvlVDfNKc6uy/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dLtEFAD6VvdhV5QkXR7H9gVJ/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WxXFJbl4LYucgZRHjV0fQEPS/thumb.jpg

Zonnepanelen
Mijn zonnepanelen foto's
Dag 2 - 23 september 2012
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eCM5bNyRIoQBGM5H4E7bdArH/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/61udaTQcDvj62U766rMWl2Qa/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zKVXs3gC4QVtCRloch9JNTpZ/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gKPkQw7WNVpQXJYZqClHCWrU/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iOdlvTjDPFmk6lN4iZhcPJJN/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FjOGoagTZJSQO5SieRbOuBcg/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vCEybogGiiISDo6Euupgtzqt/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zuLtwZYkT9mdQbhZk0KPBHfM/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fy8m1wbgGgF02EviLkvZxq6f/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/S9VASTFQ9tDBQ8rhBDPcaeIV/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0HRzYoKo3XitnpEjOs5C1dkJ/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UOINHQITKw8t20h1udGDev3c/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yf5SZCsIBBzOTg2nQMyDK5zx/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jEKmoEuanCd2eCcQ06I8J1TV/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1rHDw2ZryaE94NTmhWmiRNCc/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mRv4RQ84DcvzQ9S5EFYSfN5I/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/k8rC1UNBoQX1hTuGs0Bfef6j/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/537Gk9AzLeZCwdQc0A4WRSZJ/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0UunG867i5ylDrZfdle4rweO/thumb.jpg

Ik weet dat dit slechts 3 panelen zijn, maar voor nu genoeg.
Het is namelijk toch een 600Wp installatie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Als je 2 orientaties hebt, en je kan 2 strings maken van gelijke lengte en parallel zetten als alternatief. Bijvoorbeeld 2x8 dan kunnen deze ook parallel op 1 MPP tracker. Fronius had dit uitgebreid getest en dit bleek goed te werken. De procentuele verschillen waren niet groot.

Zijn de string lengtes niet gelijk dan kan alleen een omvormer met meerder MPP trackers of meerder omvormers.

Uiteraard werken 2 losse MPP trackers beter, ook met schaduw werking e.d. Maar dan is de keuze beperkter. De Steca Gridfit kan per 1000Wac een string aansturen. Handig met schaduwen e.d.

Zoals eerder aangemerkt werken 200Wp panelen (72 cellen, 37Vmpp) wellicht beter.

Dan zou je op dit soort string (niet doorgerekende) voorbeelden uitkomen.
SB 3000TL-21, 2x9 200Wp strings
SB 3000HF-30, 1x15 250Wp string

[ Voor 0% gewijzigd door databeestje op 24-09-2012 13:07 . Reden: typefout in 250wp string ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wat ik mij altijd afvraag is waarom leggen mensen als ze maar een paar panelen doen die midden op hun dak, als je later panelen erbij wilt is dat alleen lastig/meer werk.

ik zou ze dan ergens links leggen zodat er nog genoeg bij kunnen.

Ik moet ook nog zo'n dak op, maar zit toch te kijken naar iets van beveiliging en niet zo los op dak op 8m hoog. Behoorlijk dapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is niet de mening van de leverancier , maar wat ik vooralsnog qua setsamenstelling gevonden heb
de blokhut in kwestie heeft een dakformat van 5bij 6 meter
echter is het een laagpunt dak dus om te voorkomen dat de rechterhelft de linkerhelft negatief bevinvloed dacht ik 2 mpp trackers 1 voor linkerhelft 1 voor rechterhelft en dan dus op iedere helft 7 of 8 panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Eagle: gefeliciteerd met je PVinstallatie!

@ Databeestje: heb jij een linkje naar de tests van Fronius? Kan het zo 1 2 3 niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Rol-Co schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:03:
Wat ik mij altijd afvraag is waarom leggen mensen als ze maar een paar panelen doen die midden op hun dak, als je later panelen erbij wilt is dat alleen lastig/meer werk.

ik zou ze dan ergens links leggen zodat er nog genoeg bij kunnen.
De pest is, boven mijn dakraam zit een behoorlijk lange loodslab die ik onder geen enkele voorwaarde mag inkorten ivm een lekkage uit het verleden. Deze is door een specialist gefixt en afgeschermd met een loodslab. Hierdoor mag ik er niets bovenop plaatsen. Vandaar dat mijn PV installatie zo hoog hangt. Buiten dat, ik heb deze PV installatie nu bijna volledig tegen de rand van de buren gelegd... boven deze installatie heb ik echter wel nog plaats om horizontaal 2 panelen te leggen.
Rol-Co schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:03:
Ik moet ook nog zo'n dak op, maar zit toch te kijken naar iets van beveiliging en niet zo los op dak op 8m hoog. Behoorlijk dapper.
Das gewoon een kwestie van "ogen dicht en doen..."
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:08:
@ Eagle: gefeliciteerd met je PVinstallatie!
Thx. ben er ook erg blij mee :D (nu nog zorgen voor logging, maar dat komt de komende week ook goed :D)

[ Voor 10% gewijzigd door eagle00789 op 24-09-2012 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:04:
het is niet de mening van de leverancier , maar wat ik vooralsnog qua setsamenstelling gevonden heb
de blokhut in kwestie heeft een dakformat van 5bij 6 meter
echter is het een laagpunt dak dus om te voorkomen dat de rechterhelft de linkerhelft negatief bevinvloed dacht ik 2 mpp trackers 1 voor linkerhelft 1 voor rechterhelft en dan dus op iedere helft 7 of 8 panelen
dat is goed gedacht.
denk je dan aan een oost-west opstelling?
een sma3000Tl-21 zou dan kunnen.
of een power-one 3.0 kan ook.

wat is de richting van de panelen en de hoek?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

linker helft ZZW rechterhelft NNO dus
PS: als ik wist hoe ik een plaatje kon plaatsen zou ik het ff doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

eagle00789 schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:09:
[...]

De pest is, boven mijn dakraam zit een behoorlijk lange loodslab die ik onder geen enkele voorwaarde mag inkorten ivm een lekkage uit het verleden. Deze is door een specialist gefixt en afgeschermd met een loodslab. Hierdoor mag ik er niets bovenop plaatsen. Vandaar dat mijn PV installatie zo hoog hangt. Buiten dat, ik heb deze PV installatie nu bijna volledig tegen de rand van de buren gelegd... boven deze installatie heb ik echter wel nog plaats om horizontaal 2 panelen te leggen.

[...]

Das gewoon een kwestie van "ogen dicht en doen..."

[...]

Thx. ben er ook erg blij mee :D (nu nog zorgen voor logging, maar dat komt de komende week ook goed :D)
Ok , maar als het virus je te pakken krijgt ligt er zo 1 of meerdere paneeltjes bij hoor :) best goed om daar rekening mee te houden.

ogen dicht en doen, dat eerste lijkt me niet zo best, ook moet ik bij de nok zijn/beginnen, dat is 10m20 hoog op een best wel steil dak.
komt goed, eerst de spullen, dan kunnen de 24panelen er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Rol-Co schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:14:
[...]

Ok , maar als het virus je te pakken krijgt ligt er zo 1 of meerdere paneeltjes bij hoor :) best goed om daar rekening mee te houden.

ogen dicht en doen, dat eerste lijkt me niet zo best, ook moet ik bij de nok zijn/beginnen, dat is 10m20 hoog op een best wel steil dak.
komt goed, eerst de spullen, dan kunnen de 24panelen er op.
Ik heb inderdaad wel het PV-virus te pakken ja. Misschien was het inderdaad verstandiger geweest om zo hoog mogelijk te beginnen, ivm toekomstige uitbereidingen.
Mijn dak is vrij stijl inderdaad en een volgende keer doe ik ook wel aan een harnas enzo... wel zo veilig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de installatie zelf uitgevoerd Eagle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:12:
linker helft ZZW rechterhelft NNO dus
PS: als ik wist hoe ik een plaatje kon plaatsen zou ik het ff doen
een gedraaide oost-west dus.
interessant.

plaatje moet je ergens op een webserver zetten en dan hier linken.

ik draai mijn oost-west op een power-one 3.0
met 1900Wp op oost en 1950Wp op west bijde op 45 graden.
mijn panelen zijn 190/195wp.
dat paste beter bij mij en het gaf me een beter voltage voor de omvormer.
eigenlijk zou ik beter 2300Wp per kant kunnen doen maar daar had ik de ruimte niet voor.
(je moet niet rekenen dat het aantal Wp ook het aantal W is.
het is een piek vermogen, niet continu, maar daar is veel meer over te vertellen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:20:
zo te zien wel he :)

Heb je nog iets van hapjes uit de dakpan moeten halen? ik had hier een rvs dakhaak die 5mm dik materiaal heeft maar dan ligt de dakpan niet goed als je hem terug legt, clickfit lijkt dunner en daar minder last van te hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 24-09-2012 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:08:

@ Databeestje: heb jij een linkje naar de tests van Fronius? Kan het zo 1 2 3 niet vinden...
http://www.fronius.com/cp...tions_207252_snapshot.pdf

Een van de dingen die deze test expliciet mist is de dubbele MPP tracker situatie waarbij deze GMPP tracking ondersteunt op beide strings. Zie MPP scan, OptiTrac in dit topic

Deze testen waren meer om aan te tonen dat 2 MPP trackers niet noodzakelijk zijn bij 2 gelijke strings zonder (harde) schaduw effecten. Dwz, de spanning van 2 strings, bijvoorbeeld oost/west is vrijwel gelijk, zelfs als de instraling relatief laag is.

Edit: Dit geld dus ook voor noord/zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Zo logging is al klaar, handig prog sunny explorer, kan ik uit men luie stoel kijken wat de opbrengst is, moet ik niet meer om het kwartier naar de omvormer te sprinten als de zon ff doorbreekt :D

Net een piek van 70% gezien, Leuk :D & de meter die terug draait!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

situatie is als volgt :
Afbeeldingslocatie: http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/482988_3997579817038_239286048_n.jpg

als ik het verhaal goed begrijp
1 omvormer met 2 mpp trackers ( 1 voor iedere dakhelft) geen te weinig voltage
maar 2 strings van bijv ieder 8 panelen heb ik dan toch het zelfde lage voltage ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Hangt er vanaf, welke kant is welke windrichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:42:
situatie is als volgt :
[afbeelding]

maar 2 strings van bijv ieder 8 panelen heb ik dan toch het zelfde lage voltage ???
Klopt, maar in de markt voor omvormers met 1 MPP tracker is er veel meer keus.
7x30Vmpp=210 Volt Mpp.

Zo maar een paar, weet niet uit mijn hoofd of de Omniksol past
AEG PV2800
Delta SOLIVIA 3.0 EU G3
Delta SOLIVIA 3.0 EU G4

SMA begint pas bij 175Volt, geen goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789

eagle00789

Est. November 2005

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:20:
Jep. Installatie is volledig zelf uitgevoerd :D
Rol-Co schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:24:
Heb je nog iets van hapjes uit de dakpan moeten halen? ik had hier een rvs dakhaak die 5mm dik materiaal heeft maar dan ligt de dakpan niet goed als je hem terug legt, clickfit lijkt dunner en daar minder last van te hebben?
Ik heb bij 1 dakpan een hapje moeten weghalen ivm het doorvoeren van de kabels... de rest van de dakpannen liggen net zo strak terug als dat ze lagen zonder de haak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sorry te snel op reageer gedrukt, de linker onder punt van het dak wijst naar het zuiden
er kunnen maximaal 18 panelen van formaat 160bij 99 cm op.
ik wil uiterlijk tot een maximum van 3600 wp gaan dit ivm de 16A group waarop je de set aansluit

de hamvraag is dus in deze
1 omvormer met 1 mpp tracker en 1 string van max 18 panelen
1 omvoermet met 2mpp trackers per string max 9 panelen
of een voorstel van jullie natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

9x30=270Volt, kan je ook uit de voeten met een SB 3000/3600TL-21 en 2 strings. Ik vindt het mooie bakken.

De Power One - PVI 3.0/3.6 is misschien wel een mooie match. Alleen ik geloof dat niet alle leveranciers even tevreden zijn over de after sales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
larsg schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:36:
Zo logging is al klaar, handig prog sunny explorer, kan ik uit men luie stoel kijken wat de opbrengst is, moet ik niet meer om het kwartier naar de omvormer te sprinten als de zon ff doorbreekt :D

Net een piek van 70% gezien, Leuk :D & de meter die terug draait!
En makkelijk uploaden (vanaf een winPC) naar pvoutput met deze: http://code.google.com/p/sma-uploader/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

14 panelen totaal 3430 WP 23m2 nodig , omvormer SB3000 HF30 ,
2 strings van 7 panelen Canadian Solar 6P-245 ==> 210 volt

SB3000 hf30
mpp spanningsbereik 210v-560 v
nomianale dc spanning 530v
min dc spaning/start spanning 175v / 220v

iets zegt me niet geschikt?
of alles toch in 1 string oftewel 14 panelen is 420v ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Snowmiss schreef op maandag 24 september 2012 @ 14:13:
[...]

En makkelijk uploaden (vanaf een winPC) naar pvoutput met deze: http://code.google.com/p/sma-uploader/
Leuk!
Gaak meteen doen, heb er toch de hele dag een servertje draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:52:
sorry te snel op reageer gedrukt, de linker onder punt van het dak wijst naar het zuiden
ik wil uiterlijk tot een maximum van 3600 wp gaan dit ivm de 16A group waarop je de set aansluit

dat maakt wat meer duidelijk.

aantal omvormers met 2 mpp zijn wat beperkter.
power-one 3.0/3.6/4.2 en nog een paar.
sma 3000tl-21/4000tl-20 en nog een paar.
effekta heeft er ook een paar.
steca ook.
en er zijn er nog wel meer.

het is een lage hoek.
schaduw in de herfst/winter/lente als ik dat goed schat? (van het huis zelf)
geen plek op het huis zelf?

op een 16A hoeft geen 3680Wp te hangen.
dat kan veel meer zijn (zoon 10%-20%)
de omvormer moet wel niet meer als 3680W geven.

Wp is wat er gebeurd bij de piek.
een stukje piek weg gooien is soms wel interessanter als dat omzetten.
panelen doen minder opleveren als het warm is (ruwe factor 25%).
dus meer Wp als het beoogde W lever meer op.
(het onder dimensioneren van de omvormer.
ben er niet de grootste voorstander van, maar soms jouw geval lijkt mij dat wel verstandig)

je zou ook nog kunnen kijken of je niet met kleinere panelen kunt werken.
kun je er meer leggen en heb je een hogere V.
(heb je sma sunny design al gedownload?)
databeestje schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:26:
[...]
Deze testen waren meer om aan te tonen dat 2 MPP trackers niet noodzakelijk zijn bij 2 gelijke strings zonder (harde) schaduw effecten. Dwz, de spanning van 2 strings, bijvoorbeeld oost/west is vrijwel gelijk, zelfs als de instraling relatief laag is.
ik heb per ongeluk de mogelijkheid om dat eens te testen.
was eigenlijk niet de planning, maar is wel.
zal er eens induiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
wow.
het regent hier in volle striemen uit de lucht.
maar het zonnetje schijnt wel en hard.
ik zie 2300W uit de omvormer komen.
voltage schiet naar de 385V.
lol....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:52:

Je kan ook gewoon 2x een AEG PV 2000 nemen die heeft een MPP van 150 .. 450 V
Kan je ze ook ieders op een eigen fase of zekering zetten ( kan je meer panelen kwijt ? )
Hebben ook een leuke logger....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geen plek op het huis zelf? ==> het huis is minder gunstig, ivm schaduwwerking van de buren,
daklijn van huis is gelijk aan die van de blokhut dus de kap van de buren zit indeweg :)
daarnaast heb je alleen smorgens tot ongeveer 10.20 uur een beetje schaduwwerking daarna ligt tie tot savonds laat (tot aan zonsondergang ) in de zon in tegenstelling tot dak woonhuis

---------------
je zou ook nog kunnen kijken of je niet met kleinere panelen kunt werken ==> 160*99 is het kleinste wat ik zo kon vinden er zijn wel kleinere maar dan word de investering weer significant duurder op het totaal plaatje
je TVT dus langer

---------------------
2 losse omvormers heb ik overwogen maar bijv 2 omvormers met ieder 9 panelen moet dan ook ieder op eigen groep als ik het goed heb, zal die gegevens er nog even bijzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 14:40:
je zou ook nog kunnen kijken of je niet met kleinere panelen kunt werken ==> 160*99 is het kleinste wat ik zo kon vinden er zijn wel kleinere maar dan word de investering weer significant duurder op het totaal plaatje
je TVT dus langer
panelen van 1,6x0,8 zijn vaak een stuk goedkoper als 1,6x0,99. ;)
maar ik denk dat een andere omvormer als de kostel piko het probleem al oplost.

aangezien je schaduw hebt in de lente en herfst? (gokje kan ik niet goed zien)
ben je er met een power-one 3.0 of sma3000tl-21 er al.

door dat beide dak delen niet tegelijk volle zon vangen kan de omvormer wat kleiner zijn.

voorbeeldje met yingly panda 265 panelen. (daar staat het teminste netjes in de beschrijving, niet iedere fabrikant doet dat)
die hebben 265Wp maar onder NOCT leveren ze 183W.
(NOCT= Normal Operating Cell Temperature, helaas is die niet al te standaart sommige fabrikanten vertellen het net iets anders.)
dat maakt 192x9=1728W als het mooi weer is en de opbrengst het grootst.
dus:
192x9=1728W
192x8=1536W.
totaal van 3264W, maar ze draaien nooit tegelijk op vol vermogen dus iets minder.
dat is altijd moeilijk gokken.

een power-one gaat tot de 3300W (en een klein beetje meer)
een sma3000tl-21 gaat tot de 3000W (en een klein beetje meer)

ik heb 3850Wp op een power-one maar ik kom niet veel hoger als 2800W.
de hoek tussen de panelen is bij mij wel 90 graden, en dat is flink meer als bij jouw.
(de omvormer was zo goedkoop in vergelijking met anderen, dat het niet uit maakte voor mij.)

edit: een oeps...
verkeerde term. dank je zonnigtype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

migjes schreef op maandag 24 september 2012 @ 14:59:

voorbeeldje met yingly panda 265 panelen. (daar staat het teminste netjes in de beschrijving, niet iedere fabrikant doet dat)
die hebben 265Wp maar onder STC leveren ze 183W.
(STC = standaart test conditie, helaas is die niet al te standaart sommige fabrikanten vertellen het net iets anders.)
Hoe kom je daar bij???

Een 265 Wp Panda module van Yingli Solar is GEFLASHT onder STC condities, en levert dan bij sticker waarde "265" tussen de 265 en 278,25 Watt vermogen (vanwege vermogenstolerantie tussen 0 en plus 5 procent).

Onder NOCT condities (800 Watt/m2 instraling, 20 graden Celsius omgevingstemperatuur en windsnelheid 1 meter per seconde) levert "een gemiddeld 265 Wp Panda module" (stickerwaarde) een vermogen van 192,4 Watt DC volgens het datasheet.

http://www.yinglisolar.co...NDA_60_Cell_Series_EN.pdf

Hoe kom je aan "onder STC leveren ze 183 Watt"????

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonnigtype schreef op maandag 24 september 2012 @ 15:10:
[...]
Hoe kom je aan "onder STC leveren ze 183 Watt"????
dat was een oepsje. verkeerde term gebruikt. 8)7

(ik zie ook dat ik een ouder datablad had getallen wijken iets af.)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 24-09-2012 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een paneel van 80*160 gaat zowiezo niet passen
de schuine zijde van 1 dakhelft is 3m10
4*80 is 320 dan hangen ze over de rand 3*8=240 ==>70cm niet gebruikt [landscape]
portrait 2*160 onderelkaar gaat niet wederom 320cm bij dakzijde 310

de yingli Solar 240P 29B die ik gezien heb de volgnende waarde
voltage at pmax 26,6 nominaal
open circuit voltage 34,2 nominaal

bij de sb3000tl21 zie ik het volgende
Technische specificaties

Maximaal vermogen @ 25 °C: 3000 watt
PV Vermogen: 2000 - 3200 wattp
MPP spanning: 188 - 440 V
Netspanning AC: 230 V (180-260V, programmeerbaar)
Maximale stroom: 16 A

dit zou kunnen dan lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 16:12:
Technische specificaties

(zal eens proberen minder foutjes te maken. :*) )

heb je hem al door sma sunny design gehaald?

je hoeft niet naar PV Vermogen te kijken. zie dat meer als een indicatief cijfer.
zolang de V ook in de winter maar niet boven de grens komt.
een sma3000tl-21 doet 3000W op de AC zijde.
is dat iets te weinig moet je kijken naar een sma3600tl (die is nog nieuw, en nog niet gespot op het forum)
andere optie is een power-one 3.0 die doet 3300W op de AC. (die kun je verder aardig vergelijken met een sma3000/3600)

maar er zijn altijd ook nog andere opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 16:12:
een paneel van 80*160 gaat zowiezo niet passen
de schuine zijde van 1 dakhelft is 3m10
4*80 is 320 dan hangen ze over de rand 3*8=240 ==>70cm niet gebruikt [landscape]
portrait 2*160 onderelkaar gaat niet wederom 320cm bij dakzijde 310

de yingli Solar 240P 29B die ik gezien heb de volgnende waarde
voltage at pmax 26,6 nominaal
open circuit voltage 34,2 nominaal

Technische specificaties

Mijn panelen ZM-Solar 250Wp Poly (164x99) (zonnemarkt.nl) geven :
MPV 31.20 V @ 8.02 A
OCV 37.6 V @ 8.73A
Zit je wat hoger in de spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

databeestje schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:26:
[...]

http://www.fronius.com/cp...tions_207252_snapshot.pdf

Een van de dingen die deze test expliciet mist is de dubbele MPP tracker situatie waarbij deze GMPP tracking ondersteunt op beide strings. Zie MPP scan, OptiTrac in dit topic

Edit: Dit geld dus ook voor noord/zuid
Zou wel erg leuk zijn om 3,2 kWp op een beroerd dak (60 graden hellingshoek oost/west) aan te sluiten op een 2000W omvormer ofzo :9

Ik begrijp dat Fronius dit uitgebreid getest getest heeft, is die test ergens te zien? Ik mis in bovenstaand document vrij essentiële punten als verschillen in module temperatuur (beïnvloed namelijk het MPP punt) en ook de hellingshoek/ oriëntatie van de panelen/ locatie op aarde. Wellicht hebben ze het goed getest/ gesimuleerd of berekend, maar dat blijkt niet uit bovenstaand document (NOFI)

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 24-09-2012 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd schreef op maandag 24 september 2012 @ 13:42:
situatie is als volgt :
[afbeelding]

Qua voltage is er het nodige geschreven. Maar ik heb bijvoorbeeld Mage panellen en deze op 2 strings zitten. 2 * 6 panelen dus. Maar iedere string is wel 300 Volt. Er bestaan wel degelijk 50 Volt panelen en deze kunnen dus erg leuk uitpakken.
Pagina: 1 ... 159 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.