Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 145 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.538.960 views

Onderwerpen

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Speksteenkachel schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 20:02:
[...]

Ik krijg hier de situatie 1x SMA 2500HF en 1x Soladin 600 op 1 groep.
Ik zie dat de Soladin zelf al aan de secundaire kant een zekering aan boord heeft. :)
Zie aparte topic wat ik hiervoor heb aangemaakt: Hoeveel losse omvormers op 1 separate groep?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JoopC schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 18:10:
[...]

[Het is wel zo mode]

Ga je nu ook al Duitsland en de 2e wereld oorlog erbij halen. Je begint op een anti PVV fanatici te lijken.
En dat alles voor zo een lullig metertje.

\[/Het is wel zo mode]

Als je het over openbaar en wat weten ze van me .... wil hebben....heb ie ff.
Om er 1 te noemen, Open bron.....Voor 2,50 kadaster weet ik hoe je heet, je geb datum, je schuld bij de bank, met wie je getrouwd bent/was geb datum etc....
Is natuurlijk weer niet zo.....ja tis geen open bron, o heeft er niets mee te maken ....dacht het al....
Nu wordt er door diverse mensen inhoudelijk op je gereageerd over de slimme meter met steekhoudende argumenten, en het enige waar je op reageert is dit. 8)7

Wil je nu nog serieus discussiëren over de digitale meter of blijf je wat losse kreten eruit gooien?

Nogmaals:

Digitale meter is niet per definitie slecht, maar in zijn huidige vorm:
  1. Ligt het voordeel eigenlijk alleen bij de netbeheerder;
  2. Kan de consument niet controleren of de netbeheerder zich houdt aan het niet uitlezen of beperkt uitlezen;
  3. Kan de meter niet eenvoudig worden uitgelezen door de klant, en kan dit eigenlijk alleen, extern, via een aparte site waardoor je in conflict komt met punt 2.
  4. Is de privacy onvoldoende gewaarborgd voor de consument
  5. Zeker met het van afstand kunnen aan/afsluiten met de meter is het netwerk inherent gevoelig voor hackers die hier hoe dan ook misbruik van gaan maken. Om een mooie quote van Murphy erbij te pakken: if it can happen it will happen.
  6. De meter is niet te benaderen door de klant dmv een (web)interface.
En dan noem ik nog maar een paar argumenten, er zijn nog meer argumenten in dit topic genoemd.

En eigenlijk zijn de belangrijkste argumenten heel eenvoudig op te lossen, maar dit zal tegen het zere been zijn van de netbeheerders denk ik; Geef de klant controle over de meter met zo'n webinterface die lokaal te benaderen is.

Laat de klant bepalen wat in welke maat met welke frequentie naar de netbeheerder en leverancier wordt gestuurd. Zorg ervoor dat via die interface inzichtelijk is wat het verbruik en de opwek is. En zorg ervoor dat het onmogelijk is op afstand klanten aan/af te sluiten.

Met die aanpassingen wordt het systeem een stuk veiliger, is de privacy veel beter gewaarborgd en ligt de controle bij de klant. Die bepaald wat er met ZIJN gegevens gebeurd.

Is het dan zo gek om zo over de digitale meter te denken?!? 8)7

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Anoniem: 238103

Beste JoopC ik heb een 3 fasen hoog+laag AEG ferraris uit 2003
deze saldeert al 5 jaar perfect en naar genoegen mijn pv stroom.
overtuig me met goede argumenten om morgen de netbeheerder te bellen voor een andere, een digitale of slimme; en leg me mijn voordelen uit tov mijn huidige setup.
ik ben van plan meer dan 5700 kWh te salderen in 2013 vanwege een warmtepomp+verbruik.
de huidige meter is geijkt in 2010 in 2 richtingen en bleek zeer secuur te zijn.
ik hoor graag van je,

eric-pvt

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Nadeel t.o.v. de omvormers met trafo is dat gelijk de galvanische scheiding verdwenen is.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:31

Pixelmagic

Ubergeek

BamSlam_ schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 19:46:
[...]

Volgens de installateur niet. Die bedrading is "pas" 50 jaar oud. Alleen als je nog bedrading hebt met rubber omhulsel (jaren '30 en ouder) zou het allemaal vervangen moeten worden.

Hierbij nog even een foto van de oude en nieuwe situatie. Binnenkort wordt er nog een extra groep aangelegd naar de zolder voor aansluiting van de omvormer. En laat dan de zonnepaneeltjes maar komen. :P

[afbeelding]
Zo, dat is een erg net kastje ! Mag ik onbeleefd vragen wat zoiets nou kost ??

En zijn dat zekeringen met ingebouwde aardlek ??

PVoutput van mijn 4950Wp

• BamSlam_
  • Niet online
Pixelmagic schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 21:25:
Zo, dat is een erg net kastje ! Mag ik onbeleefd vragen wat zoiets nou kost ??
Nou vooruit, omdat je het zo onbeleefd vraagt. :) Ik heb een fixed price betaald van 618 Euro inc. BTW. Daarvoor werd de oude groepenkast vervangen door de nieuwe, inclusief alle materiaal. Het is een Attema Clickmate XL 3 fasen met 12 groepen trouwens. De installateur heeft er al met al 4,5 uur werk aan gehad.
En zijn dat zekeringen met ingebouwde aardlek ??
Nee, de aardlekschakelaars en zekeringen zijn aparte modules, die netjes naast elkaar gemonteerd worden.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-06 15:48
Na al deze mooie discussie is het wel weer eens tijd voor een nieuwe installatie, dacht ik zo.

Want na veel tenenkrommende daagjes wachten is mijn PV systeem dan gisteren ook echt aan het leveren geslagen en kwamen de eerste kWh binnen.

Systeem: SMA 3000TL-21 met 12x Suntech 285

Circa twee weken geleden kwam het montagespul en de fraaie, geel-gekapte omvormer (die laatste niet afgebeeld :P):

Afbeeldingslocatie: http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/tijnterpen/d0a7a2b0.jpg

Vorige week kwamen eindelijk de panelen, lange plakken van 2 meter hoog:

Afbeeldingslocatie: http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/tijnterpen/faab0323.jpg

Geinstalleerd:

Afbeeldingslocatie: http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/tijnterpen/32c44afe.jpg

En pas gisteren (!!) is de meterkast zodanig aangepast dat er geen aardlekschakelaars meer uitvliegen, zodat er ook echt teruggeleverd kon worden. Het systeem heeft nu een eigen aparte ALS, en werkt tot zover schijnbaar naar behoren.

Jammer dat het zo lang moest duren; er is heel wat zonneschijn verloren gegaan hier. Maar ik ben blij dat het nu werkt; een terugdraaiende en -tellende meter is absoluut een mooi gezicht! Vandaag nog een heel leuke ~11kWh binnengehaald, dus dat vond ik niet verkeerd voor deze wisselvallige dag en deze eigenlijk niet zo heel erg optimale PV configuratie.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 19:29
Van Harte, Terpen Tijn! Uit ervaring mag ik je melden: het is verslavend leuk!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:31
Netjes inderdaad!

Bij mij wordt er dit weekend ook druk gewerkt aan mijn stroomfabriek: Zaterdag worden de bevestigingen geplaatst en maandag komen de panelen (18* Suntech 295W) en 3 AEG Protect omvormers (2* PV2000 en 1*PV2800). Logging gebeurt dmv 3 FP4All PV loggers , daarnaast 2 digitale kWh meters, één die stroomopwekking meet (dus direct 'achter' de omvormer groepen) en één de sec het stroomverbruik meet en deze wordt gelogd met een Youless.

Verder is na een hoop gezeur mijn meter vervangen voor een 4-teller meter.

Dit wordt allemaal vakkundig voor me geplaatst, ik kan het nl. alleen maar verzinnen (na een hele hoop leeswerk hier). Hoop op een beetje goed weer die dagen.....

Foto's volgen, uiteraard!

3D Print Service || Activated Carbon

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@ terpen tijn

Mooi dak voor pv man, welke orientatie?
daar ga je zeker heel veel plezier van hebben :)

@MasterMaceMichu
Zo dan! jij pakt uit, dat je het kwijt kan op je dak zeg!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mkleinman
  • Laatst online: 05:52

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Terpen Tijn schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 22:35:
Na al deze mooie discussie is het wel weer eens tijd voor een nieuwe installatie, dacht ik zo.

Want na veel tenenkrommende daagjes wachten is mijn PV systeem dan gisteren ook echt aan het leveren geslagen en kwamen de eerste kWh binnen.

Systeem: SMA 3000TL-21 met 12x Suntech 285

Circa twee weken geleden kwam het montagespul en de fraaie, geel-gekapte omvormer (die laatste niet afgebeeld :P):

[afbeelding]

Vorige week kwamen eindelijk de panelen, lange plakken van 2 meter hoog:

[afbeelding]

Geinstalleerd:

[afbeelding]

En pas gisteren (!!) is de meterkast zodanig aangepast dat er geen aardlekschakelaars meer uitvliegen, zodat er ook echt teruggeleverd kon worden. Het systeem heeft nu een eigen aparte ALS, en werkt tot zover schijnbaar naar behoren.

Jammer dat het zo lang moest duren; er is heel wat zonneschijn verloren gegaan hier. Maar ik ben blij dat het nu werkt; een terugdraaiende en -tellende meter is absoluut een mooi gezicht! Vandaag nog een heel leuke ~11kWh binnengehaald, dus dat vond ik niet verkeerd voor deze wisselvallige dag en deze eigenlijk niet zo heel erg optimale PV configuratie.
WHOAH +1

Ziet er mooi uit!!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• MasterMaceMichu
Rol-Co schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 22:55:

@MasterMaceMichu
Zo dan! jij pakt uit, dat je het kwijt kan op je dak zeg!
Als je het doet, moet je het goed doen! ;)

Hoop dat ik op de 0-lijn uit kan komen, moet er nog wel ietsjes bezuinigd worden op stroomverbruik....

• Terpen Tijn
Dank voor de complimentjes!

@Rol-co: Het dak staat bijna pal West. 12 graden richting zuid; dus vandaar dat ik al aangaf dat het niet heel hoog zal scoren. Maar dat wist ik vantevoren al, en het leek me zo toch de moeite waard.

Tsja hehe, het systeem is er pas net en dan lees je over de fonkelnieuwe SMA 3600TL en over MasterMaceMichu die wel Suntech 295 Wp panelen kon krijgen (285 was het hoogste wat ik kon vinden, ben jaloers...)! Het lijkt de oude computertijd wel, toen je hardware hopeloos verouderde terwijl je nog zat te wachten op de postbezorger. ;)

Overigens zonet blij verrast met de SMA Sunny Explorer software; dat werkte echt direct en zonder problemen via Bluetooth naar de bovenste verdieping. Meteen inzichtelijke grafiekjes ook, heel fraai. Moet nog even zien hoe ik de datastroom het beste kan gaan bijhouden, maar ik vind het nog leuk genoeg om het voorlopig handmatig te blijven bekijken/verwerken de komende weken.

• MasterMaceMichu
^^
Ik heb gewoon een kanjer van een leverancier....Hij was de enige die met deze optie kwam van 2m panelen, omdat dat beter past bij de verhoudingen op mijn dak (twee delen doordat er een dakkapel op staat). Ook drie omvormers omdat die dakkapel voor de onderste twee strings voor schaduw zorgt en je dat zo (in mijn geval) het beste kan ondervangen.

Ik hou wel van een beetje creativiteit, en dat werd/wordt ultiem getoond!

Ligging van het dak is overigens ook nog eens bijna pal zuid, onder een hoek van 20 graden.... >:)

[ Voor 10% gewijzigd door MasterMaceMichu op 30-08-2012 23:17 ]

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Mooi Terpen Tijn.

Kun je straks ook leuke grafiekjes genereren.

Deze vond ik van ons eigen systeem wel aardig, van 28 augustus.

Praatjes vullen geen gaatjes. Plaatjes voor de bühne:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/28aug2012_power.gif

Kyocera op west van zuid scheurt er vandoor als de zon echt losbreekt in de middaguurtjes... (lichtgroen).

Let op dat de prehistorische OK4tjes af en toe 92 Watt AC vermogen aantikken... :9

* edit *

Zie ik nu pas 8)7
Zelfs op een 93 Wp ACN2000E module! (lichtblauw)... *O*

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 30-08-2012 23:24 . Reden: nog niet gezien... ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:41
BarryH schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 15:34:
Terug van vakantie en snik...snik...

geen opbrengst. sinds 15 augustus 12:10 is de boel uitgevallen.

Omvormer doet niets, behalve zn normale standby verbruik afnemen.
voltage over de string lijkt 3 volt te zijn als de draden nog op de omvormer aangesloten zijn (en omvormer van lichtnet af).

Dus wellicht een kapot paneel of een breuk in de string? Ik heb MDZ maar een mailtje gestuurd. Die hebben het 2 jaar geleden geïnstalleerd. Hopelijk kan het snel verholpen worden.
update: 10 /9 komt MDZ langs om te onderzoeken waar het probleem zit.

heel fijn.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 20:02:
[...]

Ik krijg hier de situatie 1x SMA 2500HF en 1x Soladin 600 op 1 groep.
Ik zie dat de Soladin zelf al aan de secundaire kant een zekering aan boord heeft. :)
Ja, je mag toch 1 soladin op een belaste groep aansluiten, wat is het probleem
maar meer als één soladin mag weer niet, staat in de desbetrefende gebruiksaanwijs(neus)ing.

:P

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dus een SMA en Soladin op 1 groep mag, 2x een Soladin op 1 groep mag niet :?

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Speksteenkachel schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 23:49:
Dus een SMA en Soladin op 1 groep mag, 2x een Soladin op 1 groep mag niet :?
SMA + Soladin op een gebruikte groep mag niet
SMA + Soladin op een dedicated groep mag wel
2 x Soladin op een gebruikte groep mag niet
2 x (of 7 x ) Soladin op een dedicated groep mag wel

[ Voor 38% gewijzigd door AllesKan op 30-08-2012 23:53 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zulke onzin heb ik nog nooit gelezen.

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 31-08-2012 00:15 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Een Duitser en een 'ollander moet je niemals langdurig in een "groep" bij elkaar laten zitten. Gaat op den duur al-tijd fout... :z

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• AllesKan
Voor alle duidelijkheid (de mensen die na mijn post jouw post lezen) mag ik aannemen dat dat niet op mijn post slaat toch? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Je hebt de oorspronkelijke post inmiddels aangepast zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Speksteenkachel schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 00:02:
Je hebt de oorspronkelijke post inmiddels aangepast zie ik.
In de oorspronkelijke post stond alleen 'Juist'. Ik bevestigde dus slechts JOUW post. (Typisch dat je indirect op je eigen post dus reageert met 'Zulke onzin heb ik nog nooit gelezen.' :D )

Kort na plaatsen kwam ik erachter dat je het verschil tussen een 'in gebruik zijnde' groep en een 'dedicated' groep over het hoofd had gezien.

Dus dat heb ik speciaal voor jou nog even nader gespecificeerd. Helaas hebben jouw post en de mijne elkaar gekruisd.

[ Voor 15% gewijzigd door AllesKan op 31-08-2012 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Over in gebruik zijnde groep of deticated groep had ik het helemaal niet over.
Er stond "Dus een SMA en Soladin op 1 groep mag, 2x een Soladin op 1 groep mag niet"

Maakt verder ook niet uit, jou aangepast post is de juiste :)

[ Voor 16% gewijzigd door SpeksteenWP op 31-08-2012 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Speksteenkachel schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 00:12:
Over in gebruik zijnde groep of deticated groep had ik het helemaal niet over.
Er stond "Dus een SMA en Soladin op 1 groep mag, 2x een Soladin op 1 groep mag niet"

Maakt verder ook niet uit, jou aangepast post is de juiste :)
Klopt. En ik las er dus even overheen, omdat ik er vanuit ging dat je het goed bedoelde. (Wist ik veel dat je het sarcastisch bedoelde)

Ik heb dat binnen 2 minuten gecorrigeerd, door het wat uitgebreider op te schrijven. Waardoor jouw post daaronder weer mensen op het verkeerde been kon gaan zetten, en dus reageerde ik daar weer op.

Simpel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-05 09:18
Heel eenvoudig; intern de 'fase' en de 'nul' draad omgedraaid (solderen). Ik bedoel de ingaande en de uitgaande fase draad.
Het lastigste is even dat het kastje niet met normale platte schroeven vast zit. Ikzelf heb met een slijptol en een heel dun slijpschijfje (1mm) even een klein gleufje in het midden van een oude platte schroevendraaier geslepen.

Dit is de goedkoopste oplossing voor het monitoren van je PV op een wcd.

[ Voor 5% gewijzigd door Ariemaiden op 31-08-2012 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Ariemaiden schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 00:27:
Heel eenvoudig; intern de 'fase' en de 'nul' draad omgedraaid (solderen).
Dat lijkt me sterk. Dat komt namelijk op hetzelfde neer als dat je de meter 180 graden gedraaid in het stopcontact steekt.

Ik weet zeker dat je de fase-in en de fase-out met elkaar van plaats hebt verwisseld, en dat de 'nul' nog steeds daar zit waar hij zat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-05 09:18
AllesKan schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 00:38:
[...]

Dat lijkt me sterk. Dat komt namelijk op hetzelfde neer als dat je de meter 180 graden gedraaid in het stopcontact steekt.

Ik weet zeker dat je de fase-in en de fase-out met elkaar van plaats hebt verwisseld, en dat de 'nul' nog steeds daar zit waar hij zat. ;)
Ja, je hebt inderdaad gelijk. Ik probeerde het wat te eenvoudig uit te leggen, maar inderdaad de in en de out is omgedraaid. De 'nul' blijven we vanaf. ('t is al laat, dus ben niet meer op m'n best) :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
  • Laatst online: 02-06 15:29
Ik zit ook met een groepen probleem bij mijn pa. Nieuwe installatie sinds vorige week, maar om de paar dagen staat de stroomgroep op "uit".

Gisterenavond bijvoorbeeld om 5 uur 's avonds de groep weer omhoog gezet, de omvormer begon weer te lopen op +/- 500w. Maar om 8 uur in de avond bleek de groep weer omlaag te staan.

Zou ik dit probleem in de aansluiting van de panelen, omvormer of stroomgroep zelf moeten zoeken.

Het is dus niet als er een piek op het systeem komt ofzoiets als het in de avond ook voorkomt. (wat ik initieel dacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

Rappie schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 07:46:
Ik zit ook met een groepen probleem bij mijn pa. Nieuwe installatie sinds vorige week, maar om de paar dagen staat de stroomgroep op "uit".

Gisterenavond bijvoorbeeld om 5 uur 's avonds de groep weer omhoog gezet, de omvormer begon weer te lopen op +/- 500w. Maar om 8 uur in de avond bleek de groep weer omlaag te staan.

Zou ik dit probleem in de aansluiting van de panelen, omvormer of stroomgroep zelf moeten zoeken.

Het is dus niet als er een piek op het systeem komt ofzoiets als het in de avond ook voorkomt. (wat ik initieel dacht)
Staat de aardlek uit of betreft het echt de 16A automaat? Nogal een verschil.
De aardlek betekent dat je omvormer wellicht onder een eigen aardlek moet.
Klapt de 16A automaat eruit dan zit er echt iets fout. Wellicht in de omvormer, of een beschadigde kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bally
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 09:06

Bally

1200 + 1500 Wp

een paar kleine vraagjes:

mijn vereniging, waar ik penningmeester van ben, wil misschien ook panelen gaan aanschaffen. Wij hebben een groot plat dat (12 * 8 meter) wat zuid gericht is. Het dak is alleen 9 meter hoog. Hoeveel ruimte moet ik nu uit de rand blijven? ik lees namelijk ook dat je dan eigenlijk 1/5 van de hoogte van het gebouw uit de rand moet blijven, maar dan blijft er weinig over :-(. Nu zouden we zo'n 24 panelen kwijt kunnen. Dat is toch zo'n 50% van ons jaarverbruik.....

Hoop is uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 469351

Yep, ik zit op offerte 2 te wachten en besluit dan snel wat er op mijn dak komt, het worden 12 of 15 panelen!
Binnen 3 weken worden ze geplaatst en uiteraard komen er foto's van mijn eigen energiefabriek!
Kannie wachten..... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Bally schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:01:
mijn vereniging wil misschien ook panelen gaan aanschaffen. Wij hebben een groot plat dat (12 * 8 meter) wat zuid gericht is. Het dak is alleen 9 meter hoog. Hoeveel ruimte moet ik nu uit de rand blijven? ik lees namelijk ook dat je dan eigenlijk 1/5 van de hoogte van het gebouw uit de rand moet blijven, maar dan blijft er weinig over :-(. Nu zouden we zo'n 24 panelen kwijt kunnen. Dat is toch zo'n 50% van ons jaarverbruik.....
Ik lees op www.vergunningsvrijbouwen.com:
Is de zonnecollector of zonnepaneel geplaatst op een plat dak dan moet de afstand tot de dakrand net zo groot zijn als de hoogte van de zonnepaneel of zonnecollector. Is de hoogte bijvoorbeeld 50 centimeter dan moet de afstand tot aan de dakrand minimaal 50 cm zijn.
Het lijkt me dat er mogelijk een verschil is tussen de eisen voor wel/geen vergunning (controleer dat bij de gemeente) en de eisen voor het voorkomen dat ze wegwaaien (daarvoor is de dakconstructie en de bevestiging van belang).

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-06 06:16
Terpen Tijn schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 23:12:
Overigens zonet blij verrast met de SMA Sunny Explorer software; dat werkte echt direct en zonder problemen via Bluetooth naar de bovenste verdieping. Meteen inzichtelijke grafiekjes ook, heel fraai. Moet nog even zien hoe ik de datastroom het beste kan gaan bijhouden, maar ik vind het nog leuk genoeg om het voorlopig handmatig te blijven bekijken/verwerken de komende weken.
Van Harte!

Een leuke om te beginnen zijn deze scripts: SMA-uploader, ingepland in TaskScheduler en dan elke keer bij runnen een ververste .cvs en upload naar pvoutput.org (wel een account aanmaken natuurlijk).

PS. Welke versie Sunny Explorer heb je? De laatste nieuwe is 1.04.23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
databeestje schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 08:32:
[...]

Staat de aardlek uit of betreft het echt de 16A automaat? Nogal een verschil.
De aardlek betekent dat je omvormer wellicht onder een eigen aardlek moet.
Klapt de 16A automaat eruit dan zit er echt iets fout. Wellicht in de omvormer, of een beschadigde kabel.
De aardlek gaat er niet uit, enkel de automaat schakeld zichzelf uit. (aardlek is 1 schakelaar over meerdere groepen toch)

Welke kabels denk je dan aan? Als het tussen de omvormer en de panelen zit zal de omvormer zelf hier toch wel een storing op geven? Is een Omniksol 4KTL omvormer. Kabels naar de meterkast zijn nieuw getrokken voor de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Rappie schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:46:
[...]

De aardlek gaat er niet uit, enkel de automaat schakeld zichzelf uit. (aardlek is 1 schakelaar over meerdere groepen toch)

Welke kabels denk je dan aan? Als het tussen de omvormer en de panelen zit zal de omvormer zelf hier toch wel een storing op geven? Is een Omniksol 4KTL omvormer. Kabels naar de meterkast zijn nieuw getrokken voor de installatie.
De 4KTL kan 19A leveren (4400 watt).

De 16A automaat trekt dat niet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
Fairy schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:52:
[...]

De 4KTL kan 19A leveren (4400 watt).

De 16A automaat trekt dat niet lijkt me.
Klopt, maar als de automaat er ook tussen 5 en 8 in de avond uitklapt ? Bij 500w om 5 uur is dit toch niet logisch ?

Er hangt overigens maar 12x 260w panelen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rappie schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:18:
[...]

Klopt, maar als de automaat er ook tussen 5 en 8 in de avond uitklapt ? Bij 500w om 5 uur is dit toch niet logisch ?
Door wie is de installatie aangelegd? De installatieautomaat is in elk geval fout gekozen (dit moet bij een omvormer van 4400W een 20A variant zijn). Op het moment dat het hier al mis gaat is het misschien een goed idee om andere zaken ook te wantrouwen. Zijn de fase en de nul correct aangesloten op de omvormer, is de AC bekabeling correct gestript en maakt deze goed contact bij de aansluitingen?

[edit] fout gekozen is misschien wat overdreven. Het is wel een keuze die ik niet had gemaakt en ik zou de genoemde punten wel even controleren.

[ Voor 9% gewijzigd door Luit op 31-08-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Snowmiss schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 10:40:
[...]

Van Harte!

Een leuke om te beginnen zijn deze scripts: SMA-uploader, ingepland in TaskScheduler en dan elke keer bij runnen een ververste .cvs en upload naar pvoutput.org (wel een account aanmaken natuurlijk).

PS. Welke versie Sunny Explorer heb je? De laatste nieuwe is 1.04.23
Bedankt!

Ik ga dat script zeker bekijken, pvoutput is een mooie site zie ik al wel. Als het goed is heb ik ook al de nieuwste versie van Sunny Explorer, want ik heb hem gister van SMA.de gedownload. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rappie schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:18:
[...]

Bijzonder keuzes voor een 4000TL omvormer met 3000 panelen. Een 3000 Watt omvormer is dan meer voor de hand liggend. Als dit op een 16A groep aangesloten is dan zou het me niets verbazen als er ook een 3x2.5 getrokken is. Dan mag je absoluut normaliter geen zwaardere zekering in de meterkast plaatsen.

Wellicht dat een 16C er niet zo snel uitklapt, maar als een 16B eruit klapt is er toch echt iets serieus mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
Luit schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:56:
[...]
Door wie is de installatie aangelegd? De installatieautomaat is in elk geval fout gekozen (dit moet bij een omvormer van 4400W een 20A variant zijn). Op het moment dat het hier al mis gaat is het misschien een goed idee om andere zaken ook te wantrouwen. Zijn de fase en de nul correct aangesloten op de omvormer, is de AC bekabeling correct gestript en maakt deze goed contact bij de aansluitingen?

[edit] fout gekozen is misschien wat overdreven. Het is wel een keuze die ik niet had gemaakt en ik zou de genoemde punten wel even controleren.
Het loopt soms dagen lang goed, wanneer de aansluitingen niet goed zijn zal dit toch direct fout gaan bij het aanschakelen? De automaat is overigens door een erkend installateur geinstalleerd, zal eens nakijken of deze 16 of 20 is. De omvormer en panelen heeft mijn pa zelf gedaan.

Configuratie van omvormer > panelen is op basis van advies van metdezon... (is zelfs iemand voor langsgeweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mijn tenesol teste grid bij "on grid" gaan, de belasting is dan kort 7/8A (omvormer is 2200Wac)
de sungrow doet dat ook.
zo kan je te kleine automaat dus terwijl alles goed is er gewoon uitklappen,
gewoon omdat dat dat zo moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-06 12:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

databeestje schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:03:
[...]

Bijzonder keuzes voor een 4000TL omvormer met 3000 panelen. Een 3000 Watt omvormer is dan meer voor de hand liggend. Als dit op een 16A groep aangesloten is dan zou het me niets verbazen als er ook een 3x2.5 getrokken is. Dan mag je absoluut geen zwaardere zekering in de meterkast plaatsen.

Wellicht dat een 16C er niet zo snel uitklapt, maar als een 16B eruit klapt is er toch echt iets serieus mis.
Ah wederom een MDZ setje met over gedimensioneerde omvormer. Ze verkopen daar zelfs 800wp setjes (4x 200wp) met een Omniksol 1500TL

Vervolgens adverteren ze dat de Omniksol zo hoog rendement heeft, laat ze er dan ook bij vertellen dat het rendement van een 1500TL op een 800wp setje niet heel best meer is.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 31-08-2012 13:06 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

nee, niet metdezon,
je bent er zelf bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:06:
nee, niet metdezon,
je bent er zelf bij.
Nou ... mijn pa heeft blind vertrouwen gehad in het pakket wat hem is geadviseerd. Hij heeft het natuurlijk wel zelf afgerekend. Maar had geen idee wat hij nu werkelijk bezorgd kreeg toen ik het hem vroeg, alleen dat het zoveel wp totaal was.

Maargoed, als met het opstarten een piek komt zou deze er toch direct weer uit moeten klappen? En niet pas een dag later, of enkele uren later ?

[ Voor 15% gewijzigd door Rappie op 31-08-2012 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Tsja, eric-pvt en de anderen hebben wel een punt. Als je gaat kopen zonder ook maar enig vooronderzoek dan kun je dit soort rarigheden verwachten. Die omvormer is wel 33% overgedimensioneerd t.o.v. die 3000Wp, dan moet je efficientie onnodig laag liggen, terwijl je er wel dik voor betaald hebt qua aanschaf. Zonde.

Ik heb zelf ook een "mismatched" set; namelijk ~11% ondergedimensioneerd, maar dat is vanwege hellingshoek en orientatie, waardoor dat acceptabel is (en er was geen omvormer die precies mijn 3420Wp omvatte).

Maar zelfs ik zulke gevallen met een reden zou ik niet voor zo'n groot verschil kiezen, dat veroorzaakt echt onnodige verliezen, om nog maar te zwijgen van het overschrijden van de standaard 16A aansluiting. Is omruil geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
databeestje schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 12:03:
[...]

Dan mag je absoluut geen zwaardere zekering in de meterkast plaatsen.
oh? Waarom niet?
Als je VD draad in buis hebt liggen, mag je die belasten tot 24 A (bijlage 52A nen 1010).

verder vind ik dat je opmerkingen over het algemeen bijzonder veel hout snijden, maar deze komt zo stellig over, vandaar

[ Voor 18% gewijzigd door hansdegit op 31-08-2012 13:57 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Rappie schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:23:
[...]

Nou ... mijn pa heeft blind vertrouwen gehad in het pakket wat hem is geadviseerd. Hij heeft het natuurlijk wel zelf afgerekend. Maar had geen idee wat hij nu werkelijk bezorgd kreeg toen ik het hem vroeg, alleen dat het zoveel wp totaal was.

Maargoed, als met het opstarten een piek komt zou deze er toch direct weer uit moeten klappen? En niet pas een dag later, of enkele uren later ?
Volgens mij las ik ergens hier een paar pagina's dat het wel een tijdje overbelast kan worden (niet ok natuurlijk) maar naar verloop van tijd het er toch uitklapt. Hoop voor je dat ze tegemoet willen komen met omruilen. Lijkt me wel zo netjes.

[ Voor 4% gewijzigd door LosGieros op 31-08-2012 14:04 ]

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Laatst online: 01-06 21:25

MieJuul

3970Wp

Ik ga ook 2700Wp zetten op een Effekta ES3300, moet ik me nou achter m'n oren gaan krabben?

Ligging wordt grofgezegd WZW (235 graden Azimuth) onder een hoek van 36 graden

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:09

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

MieJuul schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:10:
Ik ga ook 2700Wp zetten op een Effekta ES3300, moet ik me nou achter m'n oren gaan krabben?

De ES3300 kan maar 3000W ac zijdig leveren. De SMA SB4000 kan 4000W ac zijdig leveren. Nogal een verschil. Kijk dus naar de werkelijke waarden en niet naar het type-nummer. Dit verschilt nogal per fabrikant. Zo kan een Soladin 600 niet meer vermogen leveren dan een Steca 500...

Daarnaast daalt de efficiëntie van een omvormer pas écht bij minder dan 20% van het nominaal vermogen. Minstens zo belangrijk is dat de stringspanning hoog genoeg is (ongeveer midden in het MPP voltage bereik).

[ Voor 15% gewijzigd door antonboonstra op 31-08-2012 14:17 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
MieJuul schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:10:

Je kunt bijvoorbeeld in Sunny Design eens een omvormer en een paneelset pakken die ongeveer net zo overgedimensioneerd zijn, en dan de efficientie daarvan vergelijken met een configuratie waarbij dat niet zo is. Dan kun je ook een grove schatting zien van wat het uit zal maken qua opbrengst per jaar.

Edit: overigens lijkt me 2700Wp t.o.v. 3000W geen al te gruwelijk verschil.

[ Voor 6% gewijzigd door Terpen Tijn op 31-08-2012 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-05 13:23
Ik wil misschien de volgende opstelling gaan gebruiken:

24 panelen 245 WP (5880 wp totaal) op een AEG Protect PV8 (3 fasen omvormer). http://www.aegps.com/en/r...pv-8-15-string-inverters/ (max DC-9500W)

Is de omvormer nu zwaar over gedimensioneerd, is de omvormer nu niet efficient genoeg of valt dit wel allemaal wel mee ?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Laatst online: 18-09-2024
Gisteren samen met mijn vader 6 nieuwe panelen op het dak gelegd. 6 * MDZ blackline 195Wp panelen op 2* Steca 500.
Dit naast onze bestaande 2*240 Wp op een Soladin 600.

Totaal nu dus 1650Wp.

Clickfit was wel even wennen en het was niet altijd makkelijk op een pannendak uit 1905 (alle pannen zijn scheef.) Het was goed dat vorig jaar de panlatten helemaal opnieuw waren gedaan anders was het waarschijnlijk heel lastig om de rails recht te krijgen.

Een paar foto's:
Afbeeldingslocatie: http://i45.tinypic.com/9bgoxg.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/jfxnqo.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/3447cx5.jpg

Helaas kwamen we er ook achter dat onze ferrarismeter (1970, Meterfabriek Dordrecht) waarschijnlijk een teruglooprem had. Ik dacht altijd dat als het horizontale wieltje de andere kant op ging de stand automatisch achteruit ging. Helaas bleef de teller gewoon staan. Dus hebben we een jaar lang gratis energie aan (EDIT: Liander ) gegeven. Gelukkig hadden we alleen een klein 480Wp setje.

Nu via website (EDIT: Liander )aangegeven dat we een nieuwe meter willen. Iemand enig idee hoe lang dit kan duren ?
Tot die tijd zoveel mogelijk energie verbruik schuiven naar een zonnige middag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

zero_cool89 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:30:
Helaas kwamen we er ook achter dat onze ferrarismeter (1970, Meterfabriek Dordrecht) waarschijnlijk een teruglooprem had. Ik dacht altijd dat als het horizontale wieltje de andere kant op ging de stand automatisch achteruit ging. Helaas bleef de teller gewoon staan. Dus hebben we een jaar lang gratis energie aan Enexis gegeven. Gelukkig hadden we alleen een klein 480Wp setje.

Nu via website Enexis aangegeven dat we een nieuwe meter willen. Iemand enig idee hoe lang dit kan duren ?
Weet je zeker dat de teller blijft staan? Het horizontale wieltje moet heel wat omwentelingen maken (bijvoorbeeld 375 omw/kWh) voordat de teller een kWh minder aangeeft. Hoeveel rondjes dit zijn staat altijd op de meter aangegeven. Het lijkt mij namelijk ook dat als het horizontale wiel terug draait, de teller ook terug kan draaien...

Meterwisseling bij mij (ook Enexis) was binnen een week ofzo.
peauke schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:19:
Ik wil misschien de volgende opstelling gaan gebruiken:

24 panelen 245 WP (5880 wp totaal) op een AEG Protect PV8 (3 fasen omvormer). http://www.aegps.com/en/r...pv-8-15-string-inverters/ (max DC-9500W)

Is de omvormer nu zwaar over gedimensioneerd, is de omvormer nu niet efficient genoeg of valt dit wel allemaal wel mee ?
Ligt eraan of je alle panelen in 1 string hebt of in 2 strings. Bij 2 strings kom je op een stringspanning van 366V en dat is flink onder de nominale (ideale) spanning van 700V bij deze omvormer. Bij 420V ligt de efficientie over de hele linie al een procent lager, laat staan bij 366V. En die spanning wordt alleen maar lager als de panelen warmer worden.
AEG PV effcientie

[ Voor 31% gewijzigd door antonboonstra op 31-08-2012 14:45 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 09:51
Gisteren samen met mijn vader 6 nieuwe panelen op het dak gelegd. 6 * MDZ blackline 195Wp panelen op 2* Steca 500.

Totaal nu dus 1650Wp.

Nu via website Enexis aangegeven dat we een nieuwe meter willen. Iemand enig idee hoe lang dit kan duren ?
Zit er nu een kleurverschil in die 6 nieuwe panelen?

mijn ervaring met het wisselen van de Enexis meter zijn uitstekend. Het zou enkele weken kunnen duren maar ik ben binnen 1 week gebeld en is de meter ook binnen die week vervangen. Uitstekend geregeld. En ik had toen alleen nog maar aangegeven dat ik in de nabije toekomst zonnepanelen op mijn dak wilde leggen.

Ik heb nu een Kamstrup 382.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
antonboonstra schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:33:
[...]

Weet je zeker dat de teller blijft staan? Het horizontale wieltje moet heel wat omwentelingen maken (bijvoorbeeld 375 omw/kWh) voordat de teller een kWh minder aangeeft. Hoeveel rondjes dit zijn staat altijd op de meter aangegeven. Het lijkt mij namelijk ook dat als het horizontale wiel terug draait, de teller ook terug kan draaien...

Meterwisseling bij mij (ook Enexis) was binnen een week ofzo.
Deze teller had 600 rondjes nodig voor 1 kWh. (C=600) We hebben overdag alle sluipverbruik uitgezet en de meter stond op xxx300 kWh. Aan eind van middag stond hij nog steeds op 300 terwijl hij toch zeker wel de hele tijd terug aan het draaien was.
jantje.vlaam schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:38:
[...]

Zit er nu een kleurverschil in die 6 nieuwe panelen?

mijn ervaring met het wisselen van de Enexis meter zijn uitstekend. Het zou enkele weken kunnen duren maar ik ben binnen 1 week gebeld en is de meter ook binnen die week vervangen. Uitstekend geregeld. En ik had toen alleen nog maar aangegeven dat ik in de nabije toekomst zonnepanelen op mijn dak wilde leggen.

Ik heb nu een Kamstrup 382.
Dat kleurverschil is in het echt minder te zien dan op de foto. Maar het is er wel degelijk. Er lijkt een soort van coating op de panelen te zitten. Dat zat eerst ook op de de 2*240Wp panelen. Die gaat er af na een tijdje . We hebben de panelen ook even gewassen voor ze op het dak gingen. Misschien niet alle panelen evenveel aandacht gegeven :?

[ Voor 33% gewijzigd door zero_cool89 op 31-08-2012 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-06 17:29
@discussie "over- cq ondergedimensioneerd"
Dit kun je je alleen precies nagaan als je weet wat voor een soort panelen eraan komen te hangen. Dit moet je bekijken icm met je MPPT.
Elke omvormer heeft een volt curve waarop de omvormer het beste werkt. hierop kun je ook zien wat de impact is. van jouw configuratie.

Bij mij is de omvormer ook iets over gedimensioneerd. Dit valt in de praktijk reuze mee. Volgens specs en leverancier ongeveer 0.4 tot 0.5 procent.

Kijk; Antonboonstra laat nu net een mooie curve zien. :) :)

[ Voor 25% gewijzigd door internet4me op 31-08-2012 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
Estetisch toch wel erg mooi die blackline panelen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
JakeNL schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 14:50:
[...]

Estetisch toch wel erg mooi die blackline panelen! :)
Dat was de enige manier waarop mijn moeder te overtuigen was. Normale panelen met "witte vierkantjes" vind ze heel lelijk.

Helaas zijn blackline panelen wel duurder en zeker niet bij alle zonnepanelen winkels te krijgen.

Ik had gehoopt/verwacht dat de thin-film zonnepanelen zouden doorbreken. Die geven namelijk betere opbrengsten bij diffuus licht. Zijn helemaal egaal zwart. En zouden per Wp goedkoper kunnen/moeten zijn.

Helaas nergens kunnen vinden voor een prijs die kan concurreren met de Mono panelen uit China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

zero_cool89 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:01:
[...]
Ik had gehoopt/verwacht dat de thin-film zonnepanelen zouden doorbreken. Die geven namelijk betere opbrengsten bij diffuus licht. Zijn helemaal egaal zwart. En zouden per Wp goedkoper kunnen/moeten zijn.

Helaas nergens kunnen vinden voor een prijs die kan concurreren met de Mono panelen uit China.
Hier ook niet? Nadeel is alleen dat je flink wat meer dakoppervlak nodig hebt voor een beetje vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 02-06 14:49
zero_cool89 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:01:
Dat was de enige manier waarop mijn moeder te overtuigen was. Normale panelen met "witte vierkantjes" vind ze heel lelijk.
Maar... als mooi ook een argument is, was het dan niet mooier geweest om die DC-bekabeling wat netter weg te werken? Ik neem niet aan dat je die nog gaat inkorten nu de MC4-stekkers er al aan zitten?
Of heb je hem juist op deze lengte gehouden om hem nog vast te zetten?

[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 31-08-2012 15:26 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

dreamscape schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:23:
[...]
Maar... als mooi ook een argument is, was het dan niet mooier geweest om die DC-bekabeling wat netter weg te werken? Ik neem niet aan dat je die nog gaat inkorten nu de MC4-stekkers er al aan zitten?
Of heb je hem juist op deze lengte gehouden om hem nog vast te zetten?
En ik had de panelen hoger op het dak gemonteerd, waardoor ze veel meer vrij zicht op de hemelkoepel hebben. Scheelt bij mij bijna 10%! antonboonstra in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:49
Als uitbreiding was ik dit van plan: (al subsidieaanvraag gedaan)

Zonnepanelen Standaard: 1000 Wp - 5 MDZ panelen a 200 Wp - monocrystalline cellen, 80 x 158 CM
Omvormer: Omnik 1.5K-TL met Wifi

Omdat ik twijfelde over de overdimesionering van de omvormer even een email gestuurd met dit antwoord:

Dear Marcel Go,
Thanks for your email, the best load range should be in 30%-110%, which
could get the optimum result. But please meet the voltage requirement of our
inverter first, thanks!

Best Regards
Walter
Skype ID: walter.yang_omnik

Nu begin ik toch weer te twijfelen........ :? (heb helaas geen ruimte voor grotere of nog meer panelen en de omvormer zal buiten moeten blijven...

ps kan ik niet vertrouwen op advies mdz??

[ Voor 3% gewijzigd door MarcelGo op 31-08-2012 15:53 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-06 17:29
De Omnik 1.5K-TL werkt optimaal met een MPPT van 360V.
De panelen die je er nu op wil aansluiten. zullen waarschijnlijk 5x35 Volt zijn.
Dat is dus zeker 50% onder gewaardeerd ten opzicht van de omvormer. Dat is wel erg groot.

De configuratie zal trouwens wel werken. De opstartspanning is namelijk 120Volt.

Edit: Ik zie trouwens geen curve op het internet, dus we weten niet wat je verlies is.

[ Voor 53% gewijzigd door internet4me op 31-08-2012 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-06 12:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hier ook een verhaal over 2x 300WP panelen op een Soladin 600, ook een setje van MDZ.
http://www.zonnepanelen.n...-600-niet-geschikt-voor-2

Blijkt maar weer hoe belangrijk het is om eerst zelf onderzoek te doen voordat je iets aanschaft.

[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 31-08-2012 16:06 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:50

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Fraai die blackline panelen!
Zijn de klemmetjes en de montagerails ook zwart?
Is jou (of iemand op dit forum) iets bekend of de zwartkleuring van de frames lang standhoudt, is dat geanodiseerd aluminium?

Ik overweeg zelf ook een set blackline op het dak van mijn woning. Het "gewone" setje op de schuur kon zonder veel problemen door de ballotage. Op de woning voorzie ik echter wat estetische tegenargumenten van moeders de vrouw ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommybear1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-12-2023
Vraagje: Ben bezig met Sketchup en het blijkt dat ik bijv. 23x 100Wp (122cmx55cm XuYang) kwijt kan (16 azimuth, 15 inclination). Echter staan deze paneeltjes bijv niet in SunnyDesign.
- Hoe kan ik nu de juiste omvormer kiezen?
- Wat voor nadelen/voordelen zijn er tov een systeem met minder panelen maar grotere panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Laatst online: 01-06 21:25

MieJuul

3970Wp

In sunny design kun je handmatig modules toevoegen.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

MarcelGo schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 15:34:
ps kan ik niet vertrouwen op advies mdz??
De installatie kan optimaler, maar het lijkt mij dat deze installatie gewoon kan werken. Als je zo op de laatste procent gaat kijken, dan moeten alle kabels ook extreem dik om verliezen te beperken en elk streepje schaduw of blokkering van de hemelkoepel worden vermeden. MDZ lijkt mij voldoende ervaring te hebben om een gedegen advies te geven. Misschien dat ze door de drukte wel eens een foutje kunnen maken. (en dat is hier op het forum al een keer gebleken)
revolution-nl schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:06:
Hier ook een verhaal over 2x 300WP panelen op een Soladin 600, ook een setje van MDZ.
http://www.zonnepanelen.n...-600-niet-geschikt-voor-2

Blijkt maar weer hoe belangrijk het is om eerst zelf onderzoek te doen voordat je iets aanschaft.
Het heeft altijd meerwaarde om je te verdiepen in iets, maar je moet erop kunnen vertrouwen dat een gespecialiseerd bedrijf je goed adviseert. Ik heb al even een reactie geplaatst in het forum, want ik vind dat MDZ helemaal geen mismatch heeft gemaakt met dit systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 31-08-2012 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-06 18:33
Zo bestelling is geplaatst voor 12 * suntech 245Wp op een SMA SB3000TL21

Nu moet de meterkast nog aangepast worden zodat er een 16A zonder aardlekschakelaar gelijk naar de sma kan gaan.

Hopen dat het een beetje vlot geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je 5x35 volt hebt, gaat het erom hoeveel A de omvormer kan verwerken bij die spanning,
hoe hoger de spanning hoe lager de A die verwerkt word.
kijk in de manual, het staat er vast, mogelijk is het max 55% van 1500Wac,
en dan zul je nooit meer zien dan 780Wac (=150Wp per paneel)
de waarde "minimaal PnomDC" is de spanning waarvanaf de omvormer max vermogen (en mpp) doet.

in goed vertrouwen kopen bij mdz, of wie dan ook is niet anders dan de mediamarkt of de oto showroom,
als je daar je huiswerk doet, doe het dan hierbij ook, en anders betaalje gewoon meer voor een maatwerk advies, flash data en een rekensheet van de set.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 31-08-2012 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Pieter-471
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 07:27
2 jaar geleden heb ik een 3300 Wp installatie op mijn platte dak geplaatst. Een half jaartje geleden kwam een buurman op me af die ook graag aan de zonne energie wilde en naar mijn ervaringen kwam vragen.

Bij mij ging het toen ook weer jeuken omdat ik (mede door kantoor aan huis) pas 2/3 van mijn electriciteitsverbruik afdekte met mijn installatie. Nog 2 buurtgenoten bleken geinteresseerd, waarvan er 1 ook nog 4 oude shell paneeltjes had liggen die al een paar jaar niets meer deden. Deze laatste hadden micro omvormers die de geest hadden gegeven, ik vermoed dat dit dezelfde soort panelen zijn als van zonnigtype.

Na wat wikken en wegen besloten we de systemen volledig zelf aan te leggen en een poging te doen de shell paneeltjes weer tot leven te wekken. Nu het project succesvol is afgerond wil ik jullie ook graag laten meegenieten.

Systeem 1: 1560 Wp op Omniksol 1.5 + ~380 Wp op Steca 500
Afbeeldingslocatie: http://home.spelplein.eu/solar/gerard/rudi.jpg

Dit is het kleinste systeem bestaande uit 6 x 260 Wp op een Omniksol 1500. Daarnaast hebben we de micro omvormers van de shell paneeltjes verwijdert en deze panelen voorzien van kabels en MC4 stekkers. De 4 panelen (+- 95 Wp per stuk?) hebben we daarna met succes op een tweedehands Steca 500 omvormer aangesloten. Ze produceren nu alweer een tijdje waarbij de oude paneeltjes (in verhouding) niet echt onder lijken te doen voor de nieuwe!

Systeem 2: 2060 Wp op Omniksol 2.0
Afbeeldingslocatie: http://home.spelplein.eu/solar/gerard/gerard.jpg

Dit systeem van 8 x 260 Wp zal last krijgen van schaduweffecten doordat een grote boom in de winter en een groot deel van het voor- en najaar roet in het eten zal gooien. Helaas was de gemeente niet genegen een kapvergunning af te geven :-(

Gelukkig is er in deze tijd van het jaar nog weinig aan de hand.

Systeem 3: 2060 Wp op Omniksol 2.0
Afbeeldingslocatie: http://home.spelplein.eu/solar/gerard/hans.jpg

Het dak lag niet helemaal op het zuiden maar er was ruimte genoeg om de panelen wat te draaien. Hopelijk zal de schoorsteen niet teveel schaduw veroorzaken anders moet er misschien nog wat geschoven worden.

Systeem 4: 2600 Wp op Delta Solivia 2.5
Afbeeldingslocatie: http://home.spelplein.eu/solar/gerard/pieter.jpg

Dit is mijn uitbreiding. De portrait panelen zijn van mijn "oude" systeem. Daarvoor liggen de nieuwe panelen in landscape (10 x 260 Wp). Ze liggen wat dicht bij elkaar maar aangezien er bij laagstaande zon sowieso een rij bomen in de weg staat verwacht ik niet dat zelf-beschaduwing nog veel invloed zal hebben.

Alle (nieuwe) panelen zijn HJM260 panelen met dank aan SolarKing. De frames zijn gemaakt door Jan Bolleboom die volgens mij al meerdere tweakers heeft geholpen.

Voor monitoring maken alle 3 de Omniksol systemen gebruik van de optionele Omniksol Wifi module. Voor mijn systeem maak ik gebruik van DIN rail kWh meters die via een door een vriend gemaakt stukje electronica uitgelezen worden door mijn thuis servertje. Wat php scriptjes maken het geheel compleet. Hieronder een voorbeeldje van een mooie dag in augustus:

Afbeeldingslocatie: http://home.spelplein.eu/solar/gerard/graph-example.png

Het hele project is leerzaam geweest en is uiteindelijk ook zeer soepel verlopen. Een meevaller was dat het lokale zwembad net werd herbouwd waarbij een enorme partij 30x30 tegels vrijkwam die we gratis op konden halen. Omdat we met zijn vieren waren was het geen probleem om die tegels het dak op te krijgen.

Het AC gedeelte (inclusief toevoegen van groepen) is door een electricien gedaan. Voor het DC gedeelte heb ik een goedkope MC4 tang gekocht om zelf de kabels op maat te kunnen maken en die heeft prima werk verricht. Mocht iemand hier in de buurt (Vaassen) de tang willen lenen dan help ik graag.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie bijdragen aan dit forum. Normaal gesproken ben ik niet zo'n doe-het-zelver, en zonder de kennis die ik hier heb opgedaan zou ik dit project nooit hebben aangedurft. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
antonboonstra schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:35:
[...]

De installatie kan optimaler, maar het lijkt mij dat deze installatie gewoon kan werken. Als je zo op de laatste procent gaat kijken, dan moeten alle kabels ook extreem dik om verliezen te beperken en elk streepje schaduw of blokkering van de hemelkoepel worden vermeden. MDZ lijkt mij voldoende ervaring te hebben om een gedegen advies te geven. Misschien dat ze door de drukte wel eens een foutje kunnen maken. (en dat is hier op het forum al een keer gebleken)

[...]

Het heeft altijd meerwaarde om je te verdiepen in iets, maar je moet erop kunnen vertrouwen dat een gespecialiseerd bedrijf je goed adviseert. Ik heb al even een reactie geplaatst in het forum, want ik vind dat MDZ helemaal geen mismatch heeft gemaakt met dit systeem.
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:20:
als je 5x35 volt hebt, gaat het erom hoeveel A de omvormer kan verwerken bij die spanning,
hoe hoger de spanning hoe lager de A die verwerkt word.
kijk in de manual, het staat er vast, mogelijk is het max 55% van 1500Wac,
en dan zul je nooit meer zien dan 780Wac (=150Wp per paneel)
de waarde "minimaal PnomDC" is de spanning waarvanaf de omvormer max vermogen (en mpp) doet.

in goed vertrouwen kopen bij mdz, of wie dan ook is niet anders dan de mediamarkt of de oto showroom,
als je daar je huiswerk doet, doe het dan hierbij ook, en anders betaalje gewoon meer voor een maatwerk advies, flash data en een rekensheet van de set.
Ok, ik wordt niet gehinderd door veel kennis van elektrotechniek...helaas, en begrijp van de reacties dat niet iedereen het hierover eens is.

Maar moet ik MDZ vragen hoeveel spanning die panelen opbrengen en dan nog een keer contact zoeken met Omniksol? :?

Of heeft er iemand nog een tip voor een andere omvormer (die buiten gemonteerd mag worden) voor 1000Wp?

[ Voor 24% gewijzigd door MarcelGo op 31-08-2012 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Tommybear1979 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:32:
Vraagje: Ben bezig met Sketchup en het blijkt dat ik bijv. 23x 100Wp (122cmx55cm XuYang) kwijt kan (16 azimuth, 15 inclination). Echter staan deze paneeltjes bijv niet in SunnyDesign.
- Hoe kan ik nu de juiste omvormer kiezen?
- Wat voor nadelen/voordelen zijn er tov een systeem met minder panelen maar grotere panelen?
Ik heb dezelfde paneeltjes 20 stuks in 1 string op een Effekta es4200, niet optimaal maar werkt prima. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

-Pieter-471 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:30:
2 jaar geleden heb ik een 3300 Wp installatie op mijn platte dak geplaatst. Een half jaartje geleden kwam een buurman op me af die ook graag aan de zonne energie wilde en naar mijn ervaringen kwam vragen.

... prachtig geïllustreerd verhaal ...
Diepe kniebuiging, fantastische project! _/-\o_

En hartstikke leuk dat die Shell modules weer in de running zijn.

Heb je trouwens die kabels met unieke pluggen voor de OK4 omvormers nog? Indien ja, bewaren, spul is moeilijk aan te komen, en er is in sommige kringen nog steeds belangstelling voor (werkende) OK4 omvormers...

Nogmaals: petje af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-06 14:37
Sinds 2 weken hebben we zonnepanelen op het dak met een omvormer van Diehl.
Omdat Diehl goed aangeschreven staat qua kwaliteit en levensduur leek ons dat een hele goede keuze.
Alleen het type wat wij hebben heeft een probleem. Dit is een Diehl platinum 4300 TL.
Elke ochtend, als de omvormer start, knalt de aardlek er uit. Door het aanzetten van de aarlekschakelaar, gaat een nieuwe start meestal wel goed en doet het apparaat de hele dag prima zijn werk.
Zijn er hier misschien meer eigenaars van dit type omvormer, met dit probleem of is dit bij ons een uitzondering ?

[ Voor 13% gewijzigd door Aloysxda op 31-08-2012 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

MarcelGo schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:31:
[...]

[...]

Ok, ik wordt niet gehinderd door veel kennis van elektrotechniek...helaas, en begrijp van de reacties dat niet iedereen het hierover eens is.

Maar moet ik MDZ vragen hoeveel spanning die panelen opbrengen en dan nog een keer contact zoeken met Omniksol? :?

Of heeft er iemand nog een tip voor een andere omvormer (die buiten gemonteerd mag worden) voor 1000Wp?
Ik ken geen andere omvormer voor buitenopstelling van dat formaat, of je moet al voor micro-omvormers (enecsys) gaan wat het waarschijnlijk onnodig duur maakt. De spanning die de panelen maken is hier te lezen: 36,94V. Doe dit keer 5 en je komt op een stringspanning van bijna 185V. Ruim boven de minimale 120V van de omvormer. Omdat het piekvermogen van de panelen ruim beneden het maximale vermogen van de omvormer ligt, zul je geen piekverliezen krijgen. Het enige nadeel is dat je door het lagere vermogen een íets lagere efficiëntie van de omvormer krijgt. Geen probleem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Ok Anton, dat van die 36,94V had ik ook gevonden de berekening erachter niet ;-)

Heel erg bedankt, ik ga hiermee verder!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 22:13
Kan iemand mij vertellen of een string-spanning van 121,6 V goed werkt op een SMA 1200 ?
De MPPT-range van de SMA is 100 - 320 V. Ik besef dus dat ik onderin het bereik zit, maar wat gebeurd er als de stringspanning door warm weer daalt? Kan de spanning dan snel onder de 100 V zakken? En wat betekend dit voor de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:51

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Er zijn 2 mogelijkheden

1 - hij stopt met omzetten
2 - hij blijft omzetten, maar met een laag rendement (bv. 1000W uit de panelen wordt 750W uit de omvormer)

Als ik zo schat is 120V van 4 panelen met elk 30V? Als die panelen om en nabij de 240Wp zijn, kunnen er nog wel één of twee bij, qua voltage en Wp. Of je kunt met die hoeveelheid panelen met een nog kleinere omvormer toe.
Wat zegt de design tool van SMA er van?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:34

Barrycade

Through the...

MarcelGo schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:31:
[...]

[...]

Die Omniksol doet ongeveer 750 euro toch?
2 Enecsys 480 Duo' s (360 Euro per stuk) zijn net zo duur! Passen mooi 4 250Wp panelen op. En geen omvormer in het zicht. En 25 jaar garantie ( voor wat het waard is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Barrycade schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:56:
[...]
2 Enecsys 480 Duo' s (360 Euro per stuk) zijn net zo duur! Passen mooi 4 250Wp panelen op. En geen omvormer in het zicht. En 25 jaar garantie ( voor wat het waard is)
360 per stuk?

Dat is echt veel te duur. Zijn makkelijk te krijgen voor 280-290 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Bartjuh schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:57:
[...]

360 per stuk?

Dat is echt veel te duur. Zijn makkelijk te krijgen voor 280-290 euro per stuk.
Mooi toch dan? Was willekeurige webshop waar ik ze vond. Dus prima oplossing voor de onder gedimensioneerde Omniksol die waarschijnlijk dus duurder is dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Let op! De enecsys 480 Duo is alleen voor 60 cel panelen en heeft een maximum Voc van 44 Volt.

Een 72 Cel paneel gaat hier overheen, dan heb je 2 losse microomvormers nodig. Beetje raar dat ze geen -72 model hebben in de Duo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
databeestje schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 22:01:
Let op! De enecsys 480 Duo is alleen voor 60 cel panelen en heeft een maximum Voc van 44 Volt.

Een 72 Cel paneel gaat hier overheen, dan heb je 2 losse microomvormers nodig. Beetje raar dat ze geen -72 model hebben in de Duo.
Hebben ze wel, de duo 360W.
Barrycade schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:59:
[...]
Mooi toch dan? Was willekeurige webshop waar ik ze vond. Dus prima oplossing voor de onder gedimensioneerde Omniksol die waarschijnlijk dus duurder is dan.
Heel veel leveranciers hebben geen prijzen op hun website ( :'( ), maar als je leveranciers van Enecsys gewoon mailt en vraagt om de prijzen dan zitten ze doorgaans op 280-290. Ik heb geloof ik 289 (incl. btw) betaald voor mijn Duo 480W omvormers.

[ Voor 41% gewijzigd door Bartjuh op 31-08-2012 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Barrycade schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:56:
[...]

Tja alleen heb ik 5 panelen van 200Wp...maar mogen er dan van die lichtere omvormers wel 2 van op 1 groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

MarcelGo schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 22:07:
[...]

Tja alleen heb ik 5 panelen van 200Wp...maar mogen er dan van die lichtere omvormers wel 2 van op 1 groep?
Ik denk dat je bedoelt 2 op 1 groep?
Die Enecsys dingen koppel je aan elkaar op AC zijde en worden dus gezien als 1 omvormer. Dus dat is geen probleem. Maar indien je de panelen dus al hebt, zal je dus naast 2 duo' s ook een enkele 200 moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 22:13
thunder7 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:32:
Er zijn 2 mogelijkheden

1 - hij stopt met omzetten
2 - hij blijft omzetten, maar met een laag rendement (bv. 1000W uit de panelen wordt 750W uit de omvormer)

Als ik zo schat is 120V van 4 panelen met elk 30V? Als die panelen om en nabij de 240Wp zijn, kunnen er nog wel één of twee bij, qua voltage en Wp. Of je kunt met die hoeveelheid panelen met een nog kleinere omvormer toe.
Wat zegt de design tool van SMA er van?
De tool van SMA zegt dat bij een temperatuur van de panelen van 70 graden de minimale string-spanning 2 volt tekortkomt. Hoevaak zal dit voorkomen? En hebben we het dan over enkele procenten verlies of zal de omvormer uitschakelen?

Zie:
http://db.tt/lpgO9NgM

Overigens, een extra paneel wordt erg krap op de beschikbare ruimte en daarnaast ook bij het budget.

Ook weet ik niet wat de "nominale vermogensverhouding" is. Kan iemand dat toelichten?

[ Voor 4% gewijzigd door daanNL op 31-08-2012 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-06 14:37
Deze informatie wordt gegeven bij een omvormer:

Monofasige omvormer zonder transformator
Kan enkel gebruikt worden op netten met nulleider

Zou iemand aan kunnen geven wat dit betekend ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Aloysxda schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:19:
Deze informatie wordt gegeven bij een omvormer:

Monofasige omvormer zonder transformator
Kan enkel gebruikt worden op netten met nulleider

Zou iemand aan kunnen geven wat dit betekend ?
Dat -ie in NL gewoon gebruikt kan worden als je geen zwevende nul hebt.

Denk ik. @Geurt-Kun/Antonboonstra/PClop/WoudseHoeve cum suis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stansat
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-03 17:32
Hallo solarexperts,

Ik heb nu op advies van een schaduwberekening 7 x 240pW Cadanians op een dak op ZWZ 250 graden geplaatst.
Nu wil ik i.v.m. monitoring de kW opbrengst die wat tegenvalt 1 paneel bijplaatsen.(rendement 80,9 %)
Wat is i.v.m. de schaduw van de schoorsteen het paneel boven in de rij 2x3 plaatsen of helemaal onderaan de string? (dus 3 x 1 paneel i.p.v. 2 x 1 paneel)
De adviseur had het over vooral schaduw van de schoorsteen die in voor en najaar de string zou beinvloeden.

Zelf dacht ik hoe hoger op het dak hoe beter maar als de nadelige kW opbrengst in voor en najaar tegen de kW meeropbrengst van het extra paneel in de zomermaanden opweegt, lijkt me hoog beter als laag. (dus 2e rij van bovenaf 3 panelen i.p.v. 2 panelen)
Vooral laag heeft een ander nadelig aspect: nu heb ik tot 20.00 nog wat opbrengst van de avondzon maar als dat extra paneel laag komt te liggen kan dat misschien wel een uur schelen.

Maar misschien kan iemand me adviseren.

zie foto:Afbeeldingslocatie: http://i1241.photobucket.com/albums/gg515/Stansat/a24cca85.jpg
(foto genomen op 19 juni)

Stansat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:46
daanNL schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:07:
[...]
Ook weet ik niet wat de "nominale vermogensverhouding" is. Kan iemand dat toelichten?
nominale vermogensverhouding= dimensionering
het maximaal mogelijke DC vermogen van de omvormer gedeeld door het vermogen van de zonnepanelen.

Veel al tussen de 90 en 110%, onder de 100% kan als de orientatie/helling van de panelen minder optimaal is anders is het een bewuste keuze om een beetje vermogen te laten liggen op piek momenten, boven de 110% is afhandelijk van de efficientie curve of een te grote omvormer handig is voor het kleinere vermogen dat de zonnepanelen zouden kunnen opwekken

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Stansat schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 00:52:
Hallo solarexperts,

Ik heb nu op advies van een schaduwberekening 7 x 240pW Cadanians op een dak op ZWZ 250 graden geplaatst.
Nu wil ik i.v.m. monitoring de kW opbrengst die wat tegenvalt 1 paneel bijplaatsen.(rendement 80,9 %)
Wat is i.v.m. de schaduw van de schoorsteen het paneel boven in de rij 2x3 plaatsen of helemaal onderaan de string? (dus 3 x 1 paneel i.p.v. 2 x 1 paneel)
De adviseur had het over vooral schaduw van de schoorsteen die in voor en najaar de string zou beinvloeden.

Zelf dacht ik hoe hoger op het dak hoe beter maar als de nadelige kW opbrengst in voor en najaar tegen de kW meeropbrengst van het extra paneel in de zomermaanden opweegt, lijkt me hoog beter als laag. (dus 2e rij van bovenaf 3 panelen i.p.v. 2 panelen)
Vooral laag heeft een ander nadelig aspect: nu heb ik tot 20.00 nog wat opbrengst van de avondzon maar als dat extra paneel laag komt te liggen kan dat misschien wel een uur schelen.

Maar misschien kan iemand me adviseren.

zie foto:[afbeelding]
(foto genomen op 19 juni)

Stansat
Zal denk ik lood om oud ijzer zijn oftewel comma ne*ken.

Beide opties hebben in de ochtend of avond voor/na - delen.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Sjeemigdepeemig.

Juli 2012 alweer 12.077 nieuwe PV-installaties / ruim 543 MWp er bij in Duitsland.

Dit jaar dus al 4.916 MWp tot en met juli...

... totale accumulatie volgens Bundesnetzagentur: 29.701 MWp onder het EEG vallende PV-Anlagen ...

7(8)7 7(8)7 7(8)7

Ze gaan nog wel de nodige checks doen of getallen wel kloppen.

Man, man, man...

Om een idee te krijgen: conservatief rekenend met 900 kWh/kWp.jaar kan alleen al het nieuwe volume van dit jaar er dik 4,4 terawattuur uit gaan persen in het volgende volle kalenderjaar.

Dat is dik een Borssele er bij in 7 maanden tijd...

Man, man, man...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 31-03 11:55

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

hansdegit schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:23:
[...]

Dat -ie in NL gewoon gebruikt kan worden als je geen zwevende nul hebt.

Denk ik. @Geurt-Kun/Antonboonstra/PClop/WoudseHoeve cum suis?
Er zijn in Nederland nog plaatsen waar ze een een draaistroomnetwerk hebben met 220 Volt tussen de fasen. Zo'n netwerk heeft geen nul. Er komt dus twee maal 220 Volt uit ipv 220-0 Volt.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stansat
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-03 17:32
Freemann schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 01:30:
[...]

Zal denk ik lood om oud ijzer zijn oftewel comma ne*ken.

Beide opties hebben in de ochtend of avond voor/na - delen.
Bedankt Freemann,

Als het het niet uitmaakt, zoals jij denkt, dan ga ik hem laag plaatsen, tenslotte is het maar een schampere 200 a 300 pW die het maar oplevert in de avondzon.

Stansat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredman159
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 11:30

fredman159

There are no frogs here ...

zonnigtype schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 02:27:
Dat is dik een Borssele er bij in 7 maanden tijd...

Man, man, man...
Dat zijn inderdaad bizarre getallen als je het zo bekijkt. Ik vind het fantastisch! Laat de Duitsers maar demonstreren hoe je als niet-zo-super-zonnig-land toch mooi geweldige resultaten kan halen :D

The revenge of the mutant signature of doom is upon us!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 07:14
Wil begin volgend jaar zonnepanelen gaan plaatsen maar begin als eerste stap maar eerst eens om het energieverbruik naar beneden te krijgen. Wat ik niet gebruik hoef ik tenslotte ook niet op te wekken.

Huidig gebruik is 4600 kWh/jr (gezin, 4 pers., vrijstaand). Doelstelling is om terug te gaan naar circa 3000 kWh/jr en dit grotendeels via zonnepanelen terug te winnen. Heb een slimme meter (gas en electra) aangevraagd bij Enexis en ga deze uitlezen met een plugwise smile P1. Om goed inzicht te krijgen waar het meeste sluip verbruik zit gelijk maar een Home start setje aangeschaft.

Voor degenen die ook overwegen plugwise aan te schaffen, met de code 15DOMOTICA krijg je 15% korting. Weet niet tot hoelang code werkt.

Hou jullie wel op de hoogte van de ervaringen ...

ps ook gepost in serieus electriciteit besparen

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Geurt-kun schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 08:29:
[...]

Er zijn in Nederland nog plaatsen waar ze een een draaistroomnetwerk hebben met 220 Volt tussen de fasen. Zo'n netwerk heeft geen nul. Er komt dus twee maal 220 Volt uit ipv 220-0 Volt.
Tweemaal 110 toch? Of zit dit anders in elkaar?
Pagina: 1 ... 145 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.