Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 144 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.538.860 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:03

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Rol-Co schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 21:10:
Een slimme meter meet toch verbruik en terug los? en trekken ze later van elkaar af.
of meet hij dat op een andere manier?
Ik krijg er 5 getallen uit:

verbruik laag in kWh
verbruik hoog in kWh
levering laag in kWh
levering hoog in kWh
actueel verbruik in kW

Omdat ik een 3 fasen aansluiting heb, en dan hoeft de fase waar ik op teruglever niet de fase te zijn waar ik op verbruik, dus ik kan leveren en verbruiken tegelijk. Als het een 1 fase aansluiting is, dan zou dat niet moeten kunnen, natuurlijk.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Een slimme meter meet toch verbruik en terug los? en trekken ze later van elkaar af.

De losse kWh meter die ik heb en de terug levering meet klopt precies met de Effekta, die laatste is zelfs iets persimistisch en kan niet achter de komma aangeven in de display, wel in de software.

Blijft toch lastig, aan de ene kant wil ik zo'n slimme, maar een klein stemmetje in mijn hoofd blijft maar "niet doen" roepen. Ik vertrouw mijn "ferrari" meter niet zo met de lage meting namelijk.
Rolco heb je je code al aangepast.?.

Ik vertrouw mijn Ferraris ook niet, ik meet al een tijdje en mis kwtjes die op de teruglever kwh teller in de meterkast staan maar ik niet terugzie op de ferraris. Ik weet wat ik verder gebruik aan electra want dat meet ik ook.
Blijf erbij dat een Ferraris niet accuraat is qua terugtellen. PUNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-05 14:19

Barrycade

Through the...

Stansat schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 20:32:
[...]

Ik heb net even gekeken op mijn slimme meter: 5kWh en volgens mijn Sunny Explorer : 7,3 kWh
Ik hoop na mijn extra paneel ongeveer 50% van mijn verbruik per jaar te halen is1400 kWh
Nu begrijp ik pas dat de zonneboeren het meestal wat rooskleuriger voorstellen dan de werkelijkheid.
Maar goed ik ben super blij dat we de afgelopen dagen goed weer gehad hebben zodat ik mijn systeem met SMA even goed kan beoordelen.
thunder7 hoe bereken jij die genormeerde kWh/kWp?

Stansat
Stanstat: rammel je systeemgegevens hier even in:http://rredc.nrel.gov/solar/calculators/PVWATTS/version1/version1_index.html dan kan je zien dat je met je installatie ongeveer op 1300 kWp mag rekenen per jaar en wat per maand (heb ik al even gedaan voor je).

Augustus is al een mindere maand qua PV en het wordt nog erger.... ;w 8)

Op pvoutput.org kan je mooi je gegevens checken met andere leden die in de buurt zitten. En dan kan je mooi jaloers worden op die gasten die op zuid met ideale hoek zitten :/

@JoopC: ik heb een domme electronische meter en mijn teruggeleverde kWh-en zijn ook minder dan mijn opgewekte kWh-en. Maar daarintegen zie ik ook dat mijn dagelijks gebruik ook met 3-4 kWh minder is dan voor de PV. Het zijn gewoon communicerende vaten. Als er afname is stroomt het voor de meter naar de gebruiker. is er geen afname genoeg stroomt het overschot het net in (en komt dan pas door de meter heen).

[ Voor 14% gewijzigd door Barrycade op 29-08-2012 21:31 . Reden: meter verhaal. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stansat
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-03 17:32

De losse kWh meter die ik heb en de terug levering meet klopt precies met de Effekta, die laatste is zelfs iets persimistisch en kan niet achter de komma aangeven in de display, wel in de software.

Blijft toch lastig, aan de ene kant wil ik zo'n slimme, maar een klein stemmetje in mijn hoofd blijft maar "niet doen" roepen. Ik vertrouw mijn "ferrari" meter niet zo met de lage meting namelijk.
Dat klopt Rol-Co, hij meet bij mij dag en nacht verbruik en ook dag en nacht retour.
Vervolgens gaan ze salderen bij de afrekening.
De Ferris meter wordt op een gegeven moment bij iedereen vervangen.
Je moet er vanuit gaan dat de Ferris meter exact net zo goed achteruit dan vooruit loopt dus je moet er vertrouwen in hebben.
Net zoals ik er vertrouwen in heb dat er geen misbruik van mijn slimme meter wordt gemaakt.
Men zet net zo makkelijk je hele hebben en houwen op Facebook en vervolgens is men bang voor privacy inbreuk met de slimme meter.

Stansat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Schinnen-groen schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 14:36:
[...]
In ons huidige huis (jaren '30) hangt nog een porseleinen voet op de muur waar een grote zekering ingeschroefd kon worden.
Daaronder (wederom, zonder kastje, met twee draadjes naar beneden) een voetje voor een zo te zien 6 10 A stenen smeltveiligheid. Gewoon koud op de muur bevestigd.
[...]
p.s. mijn buurvrouw van ruim in de 80, alleenwondende heeft een groepenkast met 2 groepen van 6 10 A.
Nooit een zekering eruit!

Dat is pas milieubewustzijn _/-\o_
Mijn ouders hadden tot een paar jaar geleden ook nog 1 stop voor het hele huis.
Een porselein houder op een marmeren plaat.
Door die marmeren plaat kon de warmte goed afgevoerd worden en klapte er vrijwel nooit een stop.
Dat was een 20A stop.

De stroom loopt langs de weg van de minste weerstand.
Dus als jij een verbruiker op dezelfde fase hebt als je opbrengst, zal dat vermogen niet langs je meter gaan, maar door de zekering van de omvormer naar de zekering van de verbruiker en dan naar de verbruiker.
Dus dat je teruglever waarde lager is dan wat je meet op de omvormer is logisch als je verder nog verbruikers hebt.
JoopC schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 21:22:
[...]

Ik vertrouw mijn Ferraris ook niet, ik meet al een tijdje en mis kwtjes die op de teruglever kwh teller in de meterkast staan maar ik niet terugzie op de ferraris. Ik weet wat ik verder gebruik aan electra want dat meet ik ook.
Just curious, hoe meet je je verbruik als je dat onafhankelijk meet van de Ferraris meter?
Stansat schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 21:27:
[...]

Dat klopt Rol-Co, hij meet bij mij dag en nacht verbruik en ook dag en nacht retour.
Vervolgens gaan ze salderen bij de afrekening.
De Ferris meter wordt op een gegeven moment bij iedereen vervangen.
Je moet er vanuit gaan dat de Ferris meter exact net zo goed achteruit dan vooruit loopt dus je moet er vertrouwen in hebben.
Net zoals ik er vertrouwen in heb dat er geen misbruik van mijn slimme meter wordt gemaakt.
Men zet net zo makkelijk je hele hebben en houwen op Facebook en vervolgens is men bang voor privacy inbreuk met de slimme meter.

Stansat
Dat die meters bij iedereen vervangen worden is waarschijnlijk (helaas) onvermijdelijk.
Maar dat wil niet zeggen dat ze vervangen worden omdat ze technisch niet in staat zijn om teruglevering (correct) te meten. Het zal zijn, omdat ze andere zaken niet bieden die voor de netbeheerder interessant zijn. Let wel, het ombouwen van al die meters kost de netbeheerder waarschijnlijk zo'n 500 euro per huishouden, terwijl het technisch niet noodzakelijk is. Maar ze kunnen niet wachten om het bij je te installeren. Je krijgt nog net geen geld toe.
Dus kennelijk is die data al minstens 500 euro waard. Facebook heeft ongeveer een waarde van 50 - 100$ per gebruiker. Daarvan kun je je wel voorstellen dat het privacy-schending is, maar een meter niet?
En dat mensen hun hele hebben en houwen op FB zetten is iets wat ik nooit begrepen heb. Maar dat is dan nog vrijwillig en hopelijk enigszins bewust. Het verbruik heel precies vastleggen van ieder huishouden is iets wat helaas waarschijnlijk niet tegen te houden is, maar het potentiële gevaar is helaas bij velen niet duidelijk.

Het is machtig mooi om zelf je verbruik en energie-stromen te kunnen monitoren en als er niet zo'n communicatie-module op zou zitten zou ik de eerste zijn die een slimme meter zou aanvragen. Maar helaas is het gevaar voor misbruik aanwezig. En het vervelende van data-lekken is dat een lek lang ongemerkt kan blijven en niet ongedaan gemaakt kan worden.
Maar nogmaals, als er een slimme meter komt zonder communicatie-module, dan kun je mij ervoor wakker maken. Mits ik bepaal welke data waarheen gaat.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stansat
Barrycade schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 21:26:
[...]

Stanstat: rammel je systeemgegevens hier even in:http://rredc.nrel.gov/solar/calculators/PVWATTS/version1/version1_index.html dan kan je zien dat je met je installatie ongeveer op 1300 kWp mag rekenen per jaar en wat per maand (heb ik al even gedaan voor je).

Augustus is al een mindere maand qua PV en het wordt nog erger.... ;w 8)

Op pvoutput.org kan je mooi je gegevens checken met andere leden die in de buurt zitten. En dan kan je mooi jaloers worden op die gasten die op zuid met ideale hoek zitten :/

@JoopC: ik heb een domme electronische meter en mijn teruggeleverde kWh-en zijn ook minder dan mijn opgewekte kWh-en. Maar daarintegen zie ik ook dat mijn dagelijks gebruik ook met 3-4 kWh minder is dan voor de PV. Het zijn gewoon communicerende vaten. Als er afname is stroomt het voor de meter naar de gebruiker. is er geen afname genoeg stroomt het overschot het net in (en komt dan pas door de meter heen).
Bedankt Barrycade, ik zal eens kijken op die sites.
1300 kWp dat is meer als ik had berekent, ik kwam op 1250 kWp met Sunny Design, maar goed dat is geneuzel in de ruimte als het een slechte zomer is met veel minder zonuren dan blijft dat ook schommelen.
Dus met 240Wp erbij over een week denk ik zeker op 1400 a 1500 kWh te komen wat ongeveel 50% van mijn verbruik is.
Dat is tof!
Je heb helemaal gelijk wat die communicerende vaten: Als je veel verbruikt (wasmachine,vaarwasser,tv, strijken) ja logisch dat dan je teruglevering minder of misschien nihil is.

Bedankt voor de berekening en de websites Barrycade,

Stansat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stansat
Hoi TD-er,

"Het is machtig mooi om zelf je verbruik en energie-stromen te kunnen monitoren en als er niet zo'n communicatie-module op zou zitten zou ik de eerste zijn die een slimme meter zou aanvragen. Maar helaas is het gevaar voor misbruik aanwezig. En het vervelende van data-lekken is dat een lek lang ongemerkt kan blijven en niet ongedaan gemaakt kan worden.
Maar nogmaals, als er een slimme meter komt zonder communicatie-module, dan kun je mij ervoor wakker maken. Mits ik bepaal welke data waarheen gaat."

Volgens mij kun je er ook voor kiezen om de communicatie uit te zetten.
Kijk even bij Stedin, daar staat het volgens mij op de website.

Nu even een hypothese: jouw Ferris meter blijft hangen terwijl jij net 3 maanden op wereldreis bent.
Hoe wil jij aantonen dat je ....kWh gelevert heb?
Er blijven voor en nadelen kleven aan beide meters en vooruitgang (zo zie ik het) is gewoon niet tegen te houden.
Ook zat mensen hebben een prima betaalde virusscanner en toch kunnen ze (laatst nog) bij je inbreken en je saldo leeghalen.
Je kunt er voor kiezen in een glazen bol te gaan zitten, ja dat kan...maar dan beleeft je niks!

Stansat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Stansat schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:05:
Nu even een hypothese: jouw Ferris meter blijft hangen terwijl jij net 3 maanden op wereldreis bent.
Hoe wil jij aantonen dat je ....kWh gelevert heb?
Oh ja... Dat is waar ook, digitale meters kunnen niet defect raken... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Stansat schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:05:
Je kunt er voor kiezen in een glazen bol te gaan zitten, ja dat kan...maar dan beleeft je niks!

Stansat
Ik vind het leven heel spannend en boeiend hoor, met een enkeltarief Ferrarisje in de meterkast die artikel 31-c van de Elektriciteitswet al sinds juli 2004 uitvoert waar je bij staat... (en zonder dat je er ook maar iets voor hoeft te doen)

* edit *
Sterker nog. "Hij" doet het al sinds de eerste vier paneeltjes hier maart 2000 aan het net gingen. Die zijn aangelegd door een volle dochter van een bekend energiebedrijf. Wat zelfs zat te pochen dat de meter terugdraaide, en dat je zo dus je installatie (langzaam) zou gaan terugverdienen...

[ Voor 24% gewijzigd door zonnigtype op 29-08-2012 22:12 . Reden: al wat langer bezig, salderend en wel ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JoopC schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 21:22:
[...]

Rolco heb je je code al aangepast.?.

Ja dat wel joop maar zit nog niet in de netduino

Ferraris vertrouw ik alleen niet in de laag, ik weet wat er aan staat vanaf 23:00-07:00 en heb elke dag 3 of 4 kw ....lijkt me hoog.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:37:
...

@slimme meter
...
het grotere nut kan ook op wijkniveau, dat hoeft niet in mijn meterkast.
ik zie echt het nut niet, maar het gaat wel om mijn meterkast.
...
Exact, het zou het energiebedrijf alleen moeten gaan om hun installaties op wijkniveau, op technisch gebied dan. Het maakt voor hen toch geen fluit uit of ik nou mijn waterkokertje aanzet of mijn buren? Het gaat om het totaal per kabel die het energiehuisje ingaat/uitgaat.

Het bewijst maar eens dat ze super nieuwsgierig zijn naar de gebruiker en diens gedrag, omdat daar inkomsten mee te halen zijn op commercieel gebied.
Pas als ik beloond wordt om mijn opwek zoveel mogelijk instant in gebruik om te zetten (oven/magnetron etc. (niet de wasmachine, want die wordt sinds deze week uit de ZB gevoed :) )), begint het meer op een win-win situatie te lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

TD-er schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 21:47:
[...]
Dat die meters bij iedereen vervangen worden is waarschijnlijk (helaas) onvermijdelijk.
Maar dat wil niet zeggen dat ze vervangen worden omdat ze technisch niet in staat zijn om teruglevering (correct) te meten. Het zal zijn, omdat ze andere zaken niet bieden die voor de netbeheerder interessant zijn. Let wel, het ombouwen van al die meters kost de netbeheerder waarschijnlijk zo'n 500 euro per huishouden, terwijl het technisch niet noodzakelijk is. Maar ze kunnen niet wachten om het bij je te installeren. Je krijgt nog net geen geld toe.
Dus kennelijk is die data al minstens 500 euro waard. Facebook heeft ongeveer een waarde van 50 - 100$ per gebruiker. Daarvan kun je je wel voorstellen dat het privacy-schending is, maar een meter niet?
En dat mensen hun hele hebben en houwen op FB zetten is iets wat ik nooit begrepen heb. Maar dat is dan nog vrijwillig en hopelijk enigszins bewust. Het verbruik heel precies vastleggen van ieder huishouden is iets wat helaas waarschijnlijk niet tegen te houden is, maar het potentiële gevaar is helaas bij velen niet duidelijk.

Het is machtig mooi om zelf je verbruik en energie-stromen te kunnen monitoren en als er niet zo'n communicatie-module op zou zitten zou ik de eerste zijn die een slimme meter zou aanvragen. Maar helaas is het gevaar voor misbruik aanwezig. En het vervelende van data-lekken is dat een lek lang ongemerkt kan blijven en niet ongedaan gemaakt kan worden.
Maar nogmaals, als er een slimme meter komt zonder communicatie-module, dan kun je mij ervoor wakker maken. Mits ik bepaal welke data waarheen gaat.
Mijn collega's uit USA die hebben dat soort meters al jaren.
Wonen in Minnesota en hebben een smart-grid en bijbehorende meters. Dus op warme dagen gaat af en toe de airco uit voor een minuut of 15 om het net te ontlasten. Als ruil krijgen ze hun electra goedkoper daardoor.
Gebruiken ook veel meer, hun kWh prijs is daardoor ook iets van 8 cent.
En door hun schalie gas kost aardgas ook geen drol, dat vonden ze zelf ook erg goedkoop (maar niet erg natuurlijk)

Dus ze waren wel geïnteresseerd naar mijn zonnepanelen, maar kwamen al snel tot de conclusie dat het voor hun niet rendabel zou zijn.

Mede doordat de seizoenen daar wat anders zijn dan hier: zomer +35, winter -35 en dan ook nog tornado's. Dus of je panelen zijn te heet, of onder een laag sneeuw of de tuinstoelen van je overbuurman waaien door je panelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Barrycade schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:14:
[...]
Mijn collega's uit USA die hebben dat soort meters al jaren.
Wonen in Minnesota en hebben een smart-grid en bijbehorende meters.
In de buurt van Vancouver Canada werden recent ook meters vervangen door slimme meters. Ze waren verbaasd over onze succesvolle lobby bij de regering over het niet verplicht zijn (voorlopig) om zo'n meter te accepteren.

Het was daar heel simpel geregeld: Een slimme meter of....

... helemaal niks eigenlijk. Geen stroom meer dus. Zo'n eenvoudige keuze dat er daar weinig tot geen discussie over was :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Barrycade schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:14:
Als ruil krijgen ze hun electra goedkoper daardoor.
Gebruiken ook veel meer, hun kWh prijs is daardoor ook iets van 8 cent.
Die kWh prijs is hier nog lager hoor... Alleen heft de overheid er nog 'wat' (kuch....) energiebelasting en btw op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TD-er schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 21:47:

De stroom loopt langs de weg van de minste weerstand.
Dus als jij een verbruiker op dezelfde fase hebt als je opbrengst, zal dat vermogen niet langs je meter gaan, maar door de zekering van de omvormer naar de zekering van de verbruiker en dan naar de verbruiker.
Dus dat je teruglever waarde lager is dan wat je meet op de omvormer is logisch als je verder nog verbruikers hebt.
pv heeft een eigen groep op de stoppenkast, wel heb ik maar 1 fase in huis.
geen verbruikers op de pv groep dus, maar een dag als vandaag wek ik 8kWh op en gisteren 5,5 ik neem elke dag om 14:00 de meter op en toch 3 in de laag en -2 in de hoog,ik twijfel wel eens.
In het weekend is alles laag en nog nooit in de min gelopen, toch zten daar wel eens goede dagen tussen kwa weer/opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JakeNL schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:18:
Ze waren verbaasd over onze succesvolle lobby bij de regering over het niet verplicht zijn (voorlopig) om zo'n meter te accepteren.
Ze zouden nog verbaasder zijn geweest als ze de echte reden van dat "niet [meer] verplicht" zijn kwamen te weten.

Want mevrouw van der HO-daar-es-seffekes gaf pas tijdens de aller LAATSTE vergadering in de Eerste Kamer schoorvoetend toe dat het een Economisch Delict zou zijn (volgens het sluw door de domme Tweede Kamer geloodsde krankzinnig ingewikkelde pak wetswijzigingsvoorstellen) om dat kreng te weigeren. En dat daar een forse gevangenisstraf dan wel hoge boete op zou staan, als die weigering (lees: Het Delict) werd vastgesteld.

De senatoren van de Eerste Kamer, die al het schuim op de lippen hadden vanwege het vlak daarvoor er door geramde capaciteitstarief, waar ze helemaal NIKS meer aan konden of "mochten" doen (retesluwe wijziging van een ministeriële regeling, simpel weghalen van een "h" uit "kWh"), kregen toen een rode waas voor hun ogen, en stuurden van der Hoeven retour Tweede Kamer om een gedrocht van een "reparatie voorstel" voor dat pakket op te laten tuigen. Gevolg: sluwe Trojaanse Paard Meter niet meer verplicht, en jankende EnergieNed boys, die hier al sinds 2005 via de hun bekende schimmige wandelgangen en de uitvoerders bij - toen nog - EZ, al die jaren aan hadden gewerkt...

Trouwens, de eer is voor de volle honderd procent voor de collegae van Vrijbit in Amsterdam, dat die verplichting er uit is gesloopt. ZIJ zaten die nacht in de Eerste Kamer op de tribune om de boel in de smiezen te houden, en hadden daartoe al een petitie overhandigd aan de Senaat. Palmares! _/-\o_

Kun je dat in twee zinnen aan je vrienden duidelijk maken, daar in het vrije land U.S.A.? Dank! ;)

VdH zit nu dus als voorzitter bij de IEA, weet niks van de energievoorziening, maar "daar heeft ze haar lakeien voor". Je kunt haar functie beschouwen als een soort van "communicatie adviseur" of zo.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

AllesKan schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:19:
[...]

Die kWh prijs is hier nog lager hoor... Alleen heft de overheid er nog 'wat' (kuch....) energiebelasting en btw op...
Duh, really? }:|

Punt dat ik wilde maken met mijn voorbeeld is dat een slimme meter de gebruikers ook voordelen kan bieden.

Maar ik preek hier gemiddeld genomen voor de verkeerde parochie als het over "slimme" meters gaat.

Men zucht en steunt over kosten van netbeheerders, maar men vergeet dat als iedereen een slimme meter heeft er geen meteropnemers meer langs hoeven te komen à 15 euro die je nu gewoon netjes op je factuur aantreft. Men loopt maar te roepen dat ze je kunnen afsluiten (op afstand) als je niet betaald (anders graven ze een kuil in je tuin). Of dat ze gehackt kunnen worden....maar wel ondertussen zonnesubsidie aanvragen met DigiD.....(dat daar nog geen kritische kamervragen hier over langs zijn gekomen snap ik trouwens niet, DigiNotar somebody?)

En wat mij betreft mag mijn wasmachine/vaatwasser/droger prima aan als de netbeheerder overschotten heeft in ruil voor een lager tarief. Dus wat mij betreft de Canada versie uitrollen: graag of traag.

@ Zonnigtype: _O- :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 450312

http://powerrouter.com/nl

De PowerRouter is het ultieme energiesysteem voor optimaal gebruik van uw eigen opgewekte zonne-energie. Waarom zou u uw overschot aan zelf opgewekte energie terugleveren tegen een te laag tarief als u deze op een later moment zelf kunt gebruiken.

Sluit uw zonne-energie en accu's aan op de PowerRouter en u kunt zelf regelen waar en wanneer u de energie wilt gaan gebruiken. Ongeacht of de energie van zonnepanelen, accu's of uit het net komt: met de PowerRouter kunt u zelf opgewekte energie optimaliseren, volgen en beheren. De PowerRouter is perfect in staat om op de meest efficiënte wijze gebruik te maken van de eigenverbruik regulering. Gebruik uw eigen energie, wanneer u deze het meeste nodig heeft.
Optimaliseer het verbruik van uw eigen opgewekte energie

Om het verbruik van de zelf opgewekte energie te stimuleren en om de belasting van het net te minimaliseren, hebben diverse landen regelingen geïntroduceerd die gericht zijn op het stimuleren van het gebruik van zelf gegenereerde zonne-energie (eigenverbruik). Deze regeling maakt het voor u mogelijk om de energie die u zelf opwekt rechtstreeks te verbruiken zonder het eerst terug te voeden in het net.

iemand hier van gehoord, ervaring mee..
ik ben aan het kijken naar een pv systeem, en een collega wees me hier op..
lijkt me ubertop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Zo, de brief van Stedin is binnen. En die blinkt niet uit in duidelijkheid:
  • Mijn (Ferraris-) meter is niet geijkt voor teruglevering en moet daarom vervangen worden.
  • Ik kom in aanmerking voor gratis vervanging. Als ik van dat aanbod gebruik wil maken kan ik bellen/mailen om een afspraak te maken.
Ja, ja.

Nou, we gaan nog maar even geen afspraak maken, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Barrycade schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:38:
[...]
Men zucht en steunt over kosten van netbeheerders, maar men vergeet dat als iedereen een slimme meter heeft er geen meteropnemers meer langs hoeven te komen à 15 euro die je nu gewoon netjes op je factuur aantreft.
Toch kwamen ze bij mijn ouders maar even langs (4 maande na plaatsing!) omdat de telefonisch doorgegeven standen (3 x doorgegeven!) niet konden volgens hen. Een monteur langs sturen wat beste optie om even duidelijkheid te krijgen. Want vier standen, dat begrepen ze niet :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan

Punt dat ik wilde maken met mijn voorbeeld is dat een slimme meter de gebruikers ook voordelen kan bieden.
Jij denkt werkelijk dat als ik een slimme meter krijg, mijn energiebelasting omlaag gaat? En de BTW ook? :D Ja, wellicht krijg ik 5% korting op bepaalde tijdstippen op het tarief van 6,7ct/kWh... You do the math... 8)7
Maar ik preek hier gemiddeld genomen voor de verkeerde parochie als het over "slimme" meters gaat.
Ik sta overal voor open. Maar mijn enkeltarief ferraris inruilen voor een meter die 4 standen nodig heeft om tot hetzelfde resultaat te komen (met alle mogelijke fouten vandien) noem ik niet 'Slim'.\
En wat mij betreft mag mijn wasmachine/vaatwasser/droger prima aan als de netbeheerder overschotten heeft in ruil voor een lager tarief. Dus wat mij betreft de Canada versie uitrollen: graag of traag.
En vertel eens, wat is nu eigenlijk 'slim' aan zo'n 'slimme' meter? Kan hij mijn wasmachine aanzetten op het moment dat er even een overschot is? Of mijn wasdroger/vaatwasser? Nee. Dus wat moet ik ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

rube schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:44:
[...]

Toch kwamen ze bij mijn ouders maar even langs (4 maande na plaatsing!) omdat de telefonisch doorgegeven standen (3 x doorgegeven!) niet konden volgens hen. Een monteur langs sturen wat beste optie om even duidelijkheid te krijgen. Want vier standen, dat begrepen ze niet :N
Nog een keer op de preekstoel dan: als iedereen zo'n ding heeft hoeven er geen mensen meer te pas komen. Dus dan zal een domme computer gewoon naar alle 4 de veldjes kijken en een rekening op basis van deze cijfertjes sturen.
Maar ik nok er mee. Ik hou niet van preken. En ik begin iets te veel op een fanaticus te lijken naar mijn zin.

@ AllesKan (je doet je nick geen eer aan, maar daar hebben meer Tweakers in dit sub last van ;) ) zie mijn antwoord hierboven.

En selectief lezen blijft voor velen een sport, ik heb toch echt een aantal keer "slimme" meter geschreven. Want het is een simpele schakelaar die op een pulsje wat inschakelt of uitschakelt. Maar succes met je ferrarisje.

@ Zonnigtype: laten we de strijdbijl maar in de sluwe/slimme/domme meter zetten, dit zijn mijn laatste regels hierover. Heb respect voor je fanatisme, maar die bierkaai laat ik mooi links liggen (of in mijn geval rechts).

[ Voor 28% gewijzigd door Barrycade op 29-08-2012 22:54 . Reden: AllesKan, maar niet een "slimme" meter, bierkaai ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[...]

Men zucht en steunt over kosten van netbeheerders, maar men vergeet dat als iedereen een slimme meter heeft er geen meteropnemers meer langs hoeven te komen à 15 euro die je nu gewoon netjes op je factuur aantreft. Men loopt maar te roepen dat ze je kunnen afsluiten (op afstand) als je niet betaald (anders graven ze een kuil in je tuin). Of dat ze gehackt kunnen worden....maar wel ondertussen zonnesubsidie aanvragen met DigiD.....(dat daar nog geen kritische kamervragen hier over langs zijn gekomen snap ik trouwens niet, DigiNotar somebody?)

Ik betaal sinds 1 januari 2008 al DERTIG PROCENT meer voor de meterhuur (voor een al lang afgeschreven, maar prima functionerende Ferrarismeter), gevolg van een operatie met leuke briefwisseling tussen netbeheerders en NMa, die was opgetuigd om alvast de sluwe meters van te laten betalen (kostenniveau 2005 netbeheer, kon alles uit betaald worden). Enexis enkeltarief klanten zijn extra de lul, die betalen 38% meer. Gaat om miljoenen getroffen klanten, meeste lieden met dubbeltarief zijn er echter op vooruit gegaan. Noemen ze met een onpasselijk woord "socialisatie" van kosten. Artikel en daar gelinkt het hele dossier, met tabellen.

Maar ik hoef hem niet te accepteren (terecht, ik heb er geen drol aan). Toch betaal ik ervoor. Al het vijfde jaar.

Netbeheer kosten besparen? Laat ze niet meer naar die dure beurzen gaan met hun sjieke, uit onze vastrechten betaalde stands. Maar "gewoon" de netten onderhouden. En geen woeker vragen voor afgeschreven meters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Mooi spul, maar zal wel wat kosten vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

iemand op het forum die dit heeft?
http://www.kiesmarvin.nl/NL/kies_marvin.aspx

was wel benieuwd wat allemaal ermee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:41

Pixelmagic

Ubergeek

SunshineCompany schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 21:18:
Trouwens, een jaar geleden kwamen er 4 containers in R'dam binnen met LDK 225 modules, onder de troep. Vet, weet ik veel wat er op zat. Die zie ik volgens mij nu voorbij komen voor 0,40 eur ex. BTW.
Je plaatst af en toe leuke foto, maar is dit nou echt nodig?
Cruise Control schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:48:
[...]

Mooi spul, maar zal wel wat kosten vermoed ik.
het lijkt een logische volgende stap na panelen, overdag produceren, later gebruiken. 15 jaar geleden waren ssolar panelen behoorlijk onbetaalbaar, nu redelijk bereikbaar voor het grote publiek. Zou het weer zo lang gaan duren?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Zolang we mogen salderen zie ik geen business case voor accu-opslag thuis.

Aan de andere kant, als je (als bedrijf ofzo) toch al een noodstroomvoorziening nodig hebt, is dit misschien wel een interessante aanvulling.

[ Voor 49% gewijzigd door Cruise Control op 29-08-2012 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Pixelmagic schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 23:00:
Je plaatst af en toe leuke foto, maar is dit nou echt nodig?
Ik had ook al zoiets van: 'de afgunst druipt er onbeschaamd vanaf'. Maar even goed hoor ik graag waar ik die panelen voor €0,40/Wp op kan halen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 09:51
AllesKan schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:19:
[...]

Zonder die energiebelasting en BTW zou ik mijn dak niet vol leggen. Je kunt zeggen over milieuclubs wat je wil, maar zo krijgen ze wel hun zin. Als de prijs per kWh hier ook een 8 cent zou zijn, dan duurt het heel lang voordat ik mijn 10K terug zou verdienen. Met een terugverdientijd van ongeveer 25 jaar zou ik nog aan het wachtten zijn. (daarom heb ik ook respect voor degene die het 10 jaar geleden al gekocht hebben. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

AllesKan schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 23:08:
[...]

Ik had ook al zoiets van: 'de afgunst druipt er onbeschaamd vanaf'. Maar even goed hoor ik graag waar ik die panelen voor €0,40/Wp op kan halen. 8)
Website beginnen over PeeVau, dan komen ze als vliegen op de stroop op je af gevlogen... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
jantje.vlaam schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 23:11:
Zonder die energiebelasting en BTW zou ik mijn dak niet vol leggen. Je kunt zeggen over milieuclubs wat je wil, maar zo krijgen ze wel hun zin. Als de prijs per kWh hier ook een 8 cent zou zijn, dan duurt het heel lang voordat ik mijn 10K terug zou verdienen. Met een terugverdientijd van ongeveer 25 jaar zou ik nog aan het wachtten zijn. (daarom heb ik ook respect voor degene die het 10 jaar geleden al gekocht hebben. _/-\o_
Daar heb je ansich wel gelijk in. Maar moeten 5 Oma's van de hoek met hun karige AOW'tje er dan maar voor boeten om jouw TVT in te korten?

Laten we eerlijk zijn. Als de milieubelasting werkelijk milieubelasting zou zijn (hahaha) dan was er een veel grotere subsidiepot geweest, en had de belasting zelfs dan niet zo asociaal hoog hoeven zijn.Bovendien is het ook merkwaardig dat hoe meer je gebruikt, en dus hoe meer je het milieu vervuilt, hoe goedkoper het wordt. (Tot aan relatief gezien absoluut peanuts toe!!)

Je kunt het zo achterlijk niet eens verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:29
Rol-Co schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:26:
[...]
pv heeft een eigen groep op de stoppenkast, wel heb ik maar 1 fase in huis.
geen verbruikers op de pv groep dus, maar een dag als vandaag wek ik 8kWh op en gisteren 5,5 ik neem elke dag om 14:00 de meter op en toch 3 in de laag en -2 in de hoog,ik twijfel wel eens.
In het weekend is alles laag en nog nooit in de min gelopen, toch zten daar wel eens goede dagen tussen kwa weer/opbrengst.
ik weet niet wat je ongeveer per dag gebruikt.
ik gebruik ongeveer iets van 3650kWh per jaar. (makkelijk voorbeeldje, klopt aardig)
dus 10kWh per dag gemiddeld.
ik wek nu in deze dagen regelmatig 14kWh op en zie ook mijn ferraris gewoon elke dag een paar kWh's lager uit komen.
(het helpt om over een week of 2 te kijken, een wasmachine of ander apparaat kan je gemiddelde dag gebruik flink beïnvloeden)

meterstand van vorig jaar 53225kWh.
meterstand nu 55830kWh.
gebruik is 2605kWh.
stand opgewekt = 1180kWh.
komende maand moet ik afrekenen.
en gebruik vorig jaar was 4100kWh. (maar er is wat bezuinigt, maar niet echt veel)
heb toch aardig het idee dat het wel klopt.

helaas is ook een slimme meter daar voor geen oplossing.
daarmee heb je het zelfde probleem. (je ijskast gaan overdag ook aan en dat word niet gemeten.)
het zou eigenlijk beter zijn als alle pv gewoon een eigen meter had en gewoon alles werd gesaldeerd.
zou simpeler en duidelijker zijn voor iedereen.
maar ja regels en medewerking voor nodig van partijen die daar niet zoon zin in hebben.

je kunt ook voor een paar 10tjes een nieuwe ferraris kopen en daar heel je huis aan hangen ex de pv.
en dan kun je het verschil zien, als hij er is.

(je zou ook een account kunnen nemen op http://energiemanageronline.nl/.
had je eigenlijk van te voren moeten doen om in zicht te hebben, maar goed.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/enegiemanager.jpg
bij mij is goed te zien wanneer de 2de set op dak is gegaan.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Schinnen-groen schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 14:36:
[...]

Ik kan mij nog herinneren dat mijn vader een stukje zilverpapier om de smeltveiligheid wikkelde omdat het wel erg duur werd om telkens weer zo'n stenen ding te moeten kopen. |:(

In ons huidige huis (jaren '30) hangt nog een porseleinen voet op de muur waar een grote zekering ingeschroefd kon worden.
Daaronder (wederom, zonder kastje, met twee draadjes naar beneden) een voetje voor een zo te zien 6 10 A stenen smeltveiligheid. Gewoon koud op de muur bevestigd.

Die heb ik ontdekt toe ik wat schotten/plaatwerk uit de meterkast verwijderde.

Natuurlijk laat je zoiets zitten, pure nostalgie :+

Foto's aanwezig...

p.s. mijn buurvrouw van ruim in de 80, alleenwondende heeft een groepenkast met 2 groepen van 6 10 A.
Nooit een zekering eruit!

Dat is pas milieubewustzijn _/-\o_
Of ze heeft ooit een tip van je vader gekregen?

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:40
Cruise Control schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:42:
  • Mijn (Ferraris-) meter is niet geijkt voor teruglevering en moet daarom vervangen worden.
  • Ik kom in aanmerking voor gratis vervanging. Als ik van dat aanbod gebruik wil maken kan ik bellen/mailen om een afspraak te maken.
Ja, ja.

Die zitten blijkbaar een hele berg op afstand uitleesbare meters waar ze zo snel mogelijk van af moeten, liefst nog voor 1 januari 2013,
Welk type/merk plaatsen ze van Stedin op dit momen.?

Op dit moment geldt er een overgangsregeling voor op afstand uitleesbare meters en deze hoeven nog niet te voldoen aan alle eisen genoemd in het Besluit op afstand uitleesbare meetinrichtingen omdat nog niet alle artikelen van kracht zijn op dit moment, deze treden op een later tijstip in werking, 1 januari 2013 naar verwachtig weer enkele.
Meters geplaatst in de overgangsperiode dienen naar verwachting niet aangepast te worden om te voldoen aan alle eisen van het besluit na 1 januari 2014 als alle artikelen van toepassing zijn voor de werkelijk uitrol start

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Willie Wortel
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 03:22:
[...]

Die zitten blijkbaar een hele berg op afstand uitleesbare meters waar ze zo snel mogelijk van af moeten, liefst nog voor 1 januari 2013,
Welk type/merk plaatsen ze van Stedin op dit momen.?

Op dit moment geldt er een overgangsregeling voor op afstand uitleesbare meters en deze hoeven nog niet te voldoen aan alle eisen genoemd in het Besluit op afstand uitleesbare meetinrichtingen omdat nog niet alle artikelen van kracht zijn op dit moment, deze treden op een later tijstip in werking, 1 januari 2013 naar verwachtig weer enkele.
Meters geplaatst in de overgangsperiode dienen naar verwachting niet aangepast te worden om te voldoen aan alle eisen van het besluit na 1 januari 2014 als alle artikelen van toepassing zijn voor de werkelijk uitrol start
Ook niet waar, Stedin heeft een wachtlijst van maanden.

• Willie Wortel
  • Niet online
Ook mijn laatste woorden over de "slimme" meter en Ferraris.

Gisteren had ik een verschil van 1200 watt die de ferraris teweinig heeft terug gedraaid, ik weet het zeker, heel zeker.!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Meters houden de kWh uur bij. Je vergeet de tijdseenheid. Wat bedoel je met 1200watt.. per dag/seconden of 1200 kWh.

Maar dan had je allang je meter vervangen. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door internet4me op 30-08-2012 09:10 ]

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

JoopC, jouw meter kan natuurlijk ook een uitzondering zijn. Mijn digitale en ferraris-opbrengstmeters (in serie) lopen nog zo goed als gelijk.

De echte meter (die van de netbeheerder) kan ik niet zo goed checken, want ik weet niet precies hoeveel er gebruikt wordt tijdens het opwekken. Pas na een jaar kan ik zien of wat er minder gebruikt is volgens dat ding overeenkomt met wat de opbrengstmeter aangeeft.

[ Voor 5% gewijzigd door woekele op 30-08-2012 08:42 ]

• Domba
JoopC schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 07:53:
[...]

Ook niet waar, Stedin heeft een wachtlijst van maanden.
Op zich zegt dat niets of er in het magazijn nog een berg meters liggen, een wachtlijst kan ook vanwege personele sterkte zijn.

Welke E-meter type/merk hangt Stedin op dit moment weg?

Per 1 januari 2013 zijn meer eisen, sommige zijn al in begin 2011 aangekondigd.
Kan die het actuele vermogen dat verbruikt wordt weergegeven op het display met 1 watt nauwkeurigheid?.
Kan er een PC op aansloten worden of losse monitor, zoals in toelichting van Stcrnt 511 vermeld is?
Wordt de status op afstand uitleesbaarheid en de beperk-/schakelfuncties weergegeven op het display?
Heeft de gas-meter een temperatuurcorretie mogelijkheid?
Is er een logboek lokaal uit te lezen met wanneer er data verzonden zijn naar de netwerkbeheer met geheugen tot 1 jaar terug?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• JakeNL
[...]
Men zucht en steunt over kosten van netbeheerders, maar men vergeet dat als iedereen een slimme meter heeft er geen meteropnemers meer langs hoeven te komen à 15 euro die je nu gewoon netjes op je factuur aantreft.
Ehm, ze komen bij ons eens in de 3 jaar ofzo, de andere jaren moet ik dat zelf online opgeven, toch betaal ik in die jaren dezelfde kosten voor het 'meter opnemen'.

Eigenlijk wel een raar soort humor, betalen voor werk wat je zelf doet. (als ik het nou kreeg, zou het wel lekker snel verdiend zijn). Het is maar goed dat de leveranciers van die aardige welkomstpremies geven elk jaar, anders zou het resultaat negatief zijn :)

• internet4me
  • Nu online
Bij komen ze ook 1 keer per 3 jaar. Even een uit de losse pols een kleine rekensom.
_Laten we stellen dat ie man. 5 a 10 minuten bezig is per adres.
_Als de meteropnemer komt pakt ie gelijk een hele wijk mee. dus "reiskosten" zijn ook bijna niks.
_Wat administratie zaken.
_Computers handelen de rest af.

Laten we stellen dat dit allemaal per adres 25 euro kost per 3 jaar. Vergelijk dit eens met wat we betalen aan de netbeheerder. De meteropname is dus peanuts. (gelukkig doen ze nog meer dan alleen de meteropname.)

Conclusie: Winst voor de netbeheerder.
Conclusie: Bovenstaande laat zien dat de slimme meter geen oplossing is voor de meteropname. (eventueel natuurlijk wel voor andere zaken...die nog niet aangeboden worden..)

[ Voor 30% gewijzigd door internet4me op 30-08-2012 11:18 ]

• Willie Wortel
  • Niet online
internet4me schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:03:
Bij komen ze ook 1 keer per 3 jaar. Even een uit de losse pols een kleine rekensom.
_Als de meteropnemer komt pakt ie gelijk een hele wijk mee. dus "reiskosten" zijn ook bijna niks.

Laten we stellen dat dit allemaal per adres 25 euro kost per 3 jaar. Vergelijk dit eens met wat we betalen aan de netbeheerder. De meteropname is dus peanuts. (gelukkig doen ze nog meer dan alleen de meteropname.)

Conclusie: Bovenstaande laat zien dat de slimme meter geen oplossing is voor de meteropname. (eventueel natuurlijk wel voor andere zaken...die nog niet aangeboden worden..)
Kijk ook eens naar de voordelen van zelf uitlezen.
A la seconde zien of er iets aanstaat etc en dat alles voor nop.
Wacht maar tot ik klaar ben met hatseflatsen...

• TheSiemNL
internet4me schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:03:

En al die adressen waar niemand thuis is, daar moeten ze weer voor terug komen.

• Willie Wortel
  • Niet online
jantje.vlaam schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:58:
[...]

En al die adressen waar niemand thuis is, daar moeten ze weer voor terug komen.
Vooruitgang hou je toch niet tegen.
Op dit forum willen ze de T-ford nog wel behouden omdat de enigegeleverde kleur zwart is, want stel je voor een andere kleur.....

• internet4me
  • Nu online
JoopC schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:52:
[...]

Precies :) , daarom doe ik het zelf ook.
Dat is ook 1 van de redenen dat ik geen slimme meter wil.

Ik ben voor vooruitgang, maar niet op de manier dat de netbeheerder het wil. Vooruitgang moet betekenen dat het voor mij vooruit gaat. Dat ik er voordeel aan heb. Nu heeft alleen de netbeheerder er voordeel bij ik niet!!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JoopC schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:00:
[...]

Op dit forum willen ze de T-ford nog wel behouden omdat de enigegeleverde kleur zwart is, want stel je voor een andere kleur.....
Je mist hier volstrekt het punt/.

Verandering en voorruitgang is een mooi iets maar tegelijkertijd moet je kritisch zijn.
Dit zeggende wil ik nog even aanhalen wat TD-er mooi en treffend omschreef.
TD-er schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 18:41:
[...]

Dat zal het zijn, ik pas 29 jaar, begonnen op een Z80 in 1983 en tegenwoordig verdien ik m'n geld ermee met programmeren op de PC in C/C++, maar heb ook met embedded hardware te maken en dan vooral ook de software erop.
Juist omdat ik technisch onderlegd genoeg ben om zelf zo'n meter te maken. Zowel de elektronica als de software, weet ik precies wat wenselijk zou zijn voor de consument en wat er wenselijk zou zijn voor de fabrikant/uitbater.
En partijen die data verzamelen, doen dat echt alleen maar voor de minimaal noodzakelijke redenen (nieuwsbericht van vandaag, dus niet echt "erbij gezocht")
Vooral geen zorgen over maken dat het misbruikt zou kunnen worden, want dan ben je een alu-hoedje. Dat riep men ook bij de OV-chipkaart.

Als een product erdoor gedrukt wordt, moet je kritisch zijn.
Als er veel data verzameld wordt/kan worden, moet je nog kritischer zijn over of dat wel nodig is en wat er mis kan gaan.
Als uit die data veel van je leven af te leiden is, is die data heel veel waard. Kijk alleen al naar de geschatte waarde van FaceBook. Dat is alleen maar een bron van persoonlijke data, meer niet.
Wanneer iets veel waard is, zal er misbruik van gemaakt worden.
Dan mag je zelf verzinnen wat er zoveel waard is en wat er mis zou kunnen gaan.
Maar gegeven dat ze daar niet eens zonder problemen met negatieve getallen kunnen werken, heb ik weinig vertrouwen in de verwerking van al die data. Dat niet kunnen werken met negatieve getallen levert namelijk geld op.
Het zou zo KUNNEN zijn dat je met de slimme meter het paard van troje binnen haald. Ik zeg met nadruk KAN. Het is daarom noodzakelijk om uitermate kritisch te zijn als we kijken naar dit soort digitale innovaties.

Als je stopt met het kritisch kijken naar nieuwe ontwikkelingen zet je als samenleving de deur open voor misbruik en het uithanden geven van persoonlijke informatie.

We moeten juist anno 2012 waken voor onze burgerrechten. Dit klinkt misschien erg dramatisch maar het is absoluut een feit.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JoopC schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:52:
[...]

Daar heb ik geen slimme meter voor nodig, die data genereer ik liever in eigen beheer zodat ik weet wie er toegang tot deze data heeft.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:10

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]

Ik ben niet tegen de digitale meter. Alleen heb ik wel wat tegen de digitale meter zoals die op dit moment uitgerold wordt.

Je kan vragen om hem "dom" te maken maar je kan op geen enkele manier zelf controleren of dit wel of niet het geval is. Datzelfde geldt ook voor de interval waarin de meter wordt uitgelezen.

Het inzicht in het verbruik moet ik via de buitenkant via de leverancier te weten krijgen. Ik kan zelf op geen enkele manier zelf in de meter kijken.

Als je een Ferrarismeter hebt wordt verbruik en opwek in 1x gesaldeerd en krijg je in 1x 1 rekening. Heb je een digitale meter dan krijg je EERST de verbruiksafrekening en DAARNA ( meestal weken erna ) pas de opwekrekening retour. Ongelijk en in het nadeel van de gebruiker.

En de digitale meter heeft, op dit moment, het grote nadeel dat er verschillende tarieven kunnen komen voor verbruik en opwek. Het gaat niet om de discussie *OF* dat terecht is of niet maar het is wel funest voor mensen met PV. Het zou mooi zijn als hier een wet voor komt die dit onmogelijk maakt.

Gesteld er komt een digitale meter waar je als gebruiker op kan inloggen als "admin", vergelijkbaar als een router. En je kan hier je actuele verbruik zien, exporteren naar een aantal willekeurige formaten en je kan ook zelf aangeven wat de netbeheerder WEL en NIET ziet en met welke interval? Dan heb je een echt slimme meter waar je als klant zelf ook meteen voordeel van hebt!

Nu zijn alle voordelen voor de Netbeheerder en heeft de klant geen enkel voordeel.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
"Neem gerust een digitale meter, geplukt word je toch?"

Ik zie verder ook het nut niet van een gebruiksoverzicht per seconde. Het blijft het totaal van alle verbruikers, dus als je echt wil meten dan kun je beter met individuele metingen aan de slag (plugwise etc.).

• TheSiemNL
Over een jaar of 2 heeft iedereen een "slimme" meter en is deze discussie achter de rug.

• Domba
mkleinman schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:11:
[...]
Ik ben niet tegen de digitale meter. Alleen heb ik wel wat tegen de digitale meter zoals die op dit moment uitgerold wordt.
Idem, de huidige sluit voor mij niet aan bij de behoefte, ik heb 3 fase aansluiting als ook elke fase een eigen PV string, op dit moment geeft P1 niet de info die daarvoor nodig is, dit is wel voorzien als alle artikelen van het besluit voor de uitrol in werking zijn en de "slimme meter" daar ook aanvoldoet.
Het inzicht in het verbruik moet ik via de buitenkant via de leverancier te weten krijgen. Ik kan zelf op geen enkele manier zelf in de meter kijken.
Mocht per 1 januari art 4 lid 1a in werking treden dan mogen alleen nog "slimme meters" geplaats worden waar je direct een "in-home" display op kunt aansluiten of een PC voor verbruik in de tijd, zonder tussenkomst of via een omweg via leverancier of derden
Als je een Ferrarismeter hebt wordt verbruik en opwek in 1x gesaldeerd en krijg je in 1x 1 rekening. Heb je een digitale meter dan krijg je EERST de verbruiksafrekening en DAARNA ( meestal weken erna ) pas de opwekrekening retour. Ongelijk en in het nadeel van de gebruiker.

En de digitale meter heeft, op dit moment, het grote nadeel dat er verschillende tarieven kunnen komen voor verbruik en opwek. Het gaat niet om de discussie *OF* dat terecht is of niet maar het is wel funest voor mensen met PV. Het zou mooi zijn als hier een wet voor komt die dit onmogelijk maakt.
Niet alleen verschillende tarieven, maar ook verschillende per uur van de dag wil men overwegenals daarmee het energiegebruik te "smoothen is", Of gebruikers opstaan en flexibel zijn is het hoofddoel van deze pilot, waarbij je een dag tevoren de prijs weet wat die prijs is van de energie de volgende dag op een bepaald tijdstip.
Gesteld er komt een digitale meter waar je als gebruiker op kan inloggen als "admin", vergelijkbaar als een router. En je kan hier je actuele verbruik zien, exporteren naar een aantal willekeurige formaten en je kan ook zelf aangeven wat de netbeheerder WEL en NIET ziet en met welke interval? Dan heb je een echt slimme meter waar je als klant zelf ook meteen voordeel van hebt!

Nu zijn alle voordelen voor de Netbeheerder en heeft de klant geen enkel voordeel.
Is niet voorzien wel een logboek met een geheugen van 1 jaar wanneer welke gegevens verzonden zijn.
De communicatie module dient een aparte losse module te zijn, het artikel die dit regelt is nu nog niet van kracht en de netwerkbeheerders willen de inwerkingstelling zolang mogelijk uitstellen dat dit artikel in werking treedt, in 2e kamerstukken heb ik ergens gelezen ik dat dit bijvoorkeur na 2014 pas uit zou komen omdat de netwerbeheerders daar nog niet klaar voor zouden zijn.
De gegevens die verzonden worden hebben een resolutie van per kwartier E-mtere tenminste eenmaal per dag, "uitlezen" is het adminstratief samenstellen van 1x in de 2 maanden van een overzicht van de RNB voor de energie leverancier.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:11
Cruise Control schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:42:
Ja, ja.

Is de precieze tekst: dat je moet vervangen, of dat je moet vervangen om nauwkeurig te kunnen meten. Bij mij (ook Stedin) was het een half jaar geleden namelijk nog het laatste. Dat laatste klopt puur theoretisch natuurlijk wel. Is gewoon een disclamer van Stedin dat zij niet verantwoordelijk zijn voor meet fouten van een niet-geijkte meter.

• Willie Wortel
  • Niet online
[...]

Je kan vragen om hem "dom" te maken maar je kan op geen enkele manier zelf controleren of dit wel of niet het geval is. Datzelfde geldt ook voor de interval waarin de meter wordt uitgelezen.

Met alle respect maar ik zie dat je je huiswerk niet gedaan hebt.

• Cruise Control
blissard schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:48:
[...]
Is de precieze tekst: dat je moet vervangen, of dat je moet vervangen om nauwkeurig te kunnen meten.
Er staat dat de meter vervangen moet worden, zonder verdere toevoegingen.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:56

3DDude

I void warranty's

WIj verbruiken zo'n 3200 Kwh per jaar. En krijgen een zonnepanelen installatie van 2000WP wat ons in het gunstigste geval 1800KWH oplevert per jaar..
Er is hier iemand langs geweest van "metdezon" van zonnepanelen.nl dus en die zei dat het prima kon met onze huidige meter.
Nou heb ik gebeld met Stedin, en volgens hun moet je min of meer een nieuwe slimme meter nemen.

Omdat de oude niet goed geijkt zo zijn.

Maar wij verbruiken nog steeds meer stroom dan we terug storten.

Is het echt nodig om die mooie oude meter te vervangen?
Uiteindelijk verbruiken we nog steeds 3200 - 1800 = 1400 KWH per jaar.

Bottomline: is het echt nodig? ik lees hier veel gedoe met nieuwe meters en aanmelden van pv installaties maar als het kan houden we liever de oude meter. Ik kan de zonnepanelen zelf wel uitlezen via een mooie ipad app :)

Plaatje van mijn huidige Siemens meter:
Afbeeldingslocatie: http://3ddude.sharper.nl/tweakers/IMAG0100.jpg

Be nice, You Assholes :)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kunnen we niet een draadje starten Slimme meter vs Ferraris meter.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JoopC schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:48:
[...]

Met alle respect maar ik zie dat je je huiswerk niet gedaan hebt.
Met alle respect: Welk deel van mijn huiswerk heb ik niet goed gedaan?

Hoe kan ik inloggen als een soort router op een digitale meter? Hoe kan ik normaal bestanden exporteren? ( Ik heb het niet over een hardcore uitleesactie met Arduino etc wat op dit moment bij sommige meters wel mogelijk is ).

Hoe kan IK controleren dat mijn meter geen informatie doorgeeft aan de netbeheerder?

Dus waar is mijn huiswerk niet goed?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• zonnigtype

zonnigtype

Cruise Control schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:52:
[...]

Er staat dat de meter vervangen moet worden, zonder verdere toevoegingen.
"Discriminatoire behandeling van [ogenschijnlijk] gelijkwaardige afnemers".

Doodzonde volgens de grondbeginselen van de NMa.

Die daar dus tegen zou dienen op te treden, want Liander laat de oude meter gewoon hangen als je er per definitie op staat... (moet je wel hard gaan staan/stampen, maar het kan). En doet niks met mensen met Ferraris, zelfs al "melden ze zich met zonnepanelen".

• Cruise Control
Later in de brief wordt er gesteld dat je een afspraak kunt maken als je van het aanbod gebruik wilt maken om gratis de meter te laten vervangen. Ik wacht wel even af of er nog een drambrief komt.

• Willie Wortel
  • Niet online
mkleinman schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:57:
[...]

Met alle respect: Welk deel van mijn huiswerk heb ik niet goed gedaan?

Hoe kan ik inloggen als een soort router op een digitale meter? Hoe kan ik normaal bestanden exporteren? ( Ik heb het niet over een hardcore uitleesactie met Arduino etc wat op dit moment bij sommige meters wel mogelijk is ).

Hoe kan IK controleren dat mijn meter geen informatie doorgeeft aan de netbeheerder?

Dus waar is mijn huiswerk niet goed?
Er zijn een reeks aan uitlees mogelijkheden op de markt, gewoon te koop, gewoon aan de P1 poort te hangen. En over de nota's, Greenchoice vertelde me een heel ander verhaal.
Daarnaast lekker zelf hatseflatsen is toch ook leuk.
Lijkt hier wel de uitvoerders vergadering in de bouw, goeiedag zeg..
Dacht dat dit een tweakers forum was. pppfffff.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JoopC schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:07:
[...]

Volgens mij heb jij mijn post niet gelezen?

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

[...]
Dat hoorde ik ook net van de Nuon dat ik ze aan de lijn had, ze brengen me eerst alle kosten in rekening en gaan dan 6 weken rente trekken van mijn vooruitbetaling alvorens de opgewerkte energie verrekend wordt.

Ik heb nu al spijt van dat nieuwerwetse ding. Dit is geen vooruitgang, sterker nog, dit is achteruitgang en benadelen van de klant.

Het wordt tijd dat er per maand afgerekend kan gaan worden. Welke energie leveranciers doen het verrekenen wel zoals het hoort?

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:59

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

databeestje schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:13:
[...]
Dat hoorde ik ook net van de Nuon dat ik ze aan de lijn had, ze brengen me eerst alle kosten in rekening en gaan dan 6 weken rente trekken van mijn vooruitbetaling alvorens de opgewerkte energie verrekend wordt.
Dat doet Electrabel toch beter. Beide rekeningen in 1 envelop en dat met een digitale meter met 4 telwerken (geen slimme meter).
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• zonnigtype

zonnigtype

antonboonstra schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:15:
[...]

Dat doet Electrabel toch beter. Beide rekeningen in 1 envelop en dat met een digitale meter met 4 telwerken (geen slimme meter).
Straks GC klanten massaal overstappend naar .... >:)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JoopC schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:07:
[...]

Er zijn een reeks aan uitlees mogelijkheden op de markt, gewoon te koop, gewoon aan de P1 poort te hangen. Daarnaast lekker zelf hatseflatsen is toch ook leuk.
Wij als tweakers kunnen die P1 poort wel benaderen of zelf wat in elkaar knutselen om de meter te loggen. Maar hoe ga ik mijn ouders dat uitleggen? De middelen om op dit moment een slimme/digitale meter te loggen zijn op dit moment voor een consument te technisch.

En je geeft ook geen antwoord op de vraag hoe ik als consument kan zien en bepalen op wat voor interval de netbeheerder de gegevens kan/mag uitlezen.
En over de nota's, Greenchoice vertelde me een heel ander verhaal.
Wat voor verhaal dan? je bent erg goed in het tegenspreken van een argument maar je komt zelf niet met tegenargumenten. Als ik het fout heb prima, dan wil ik dat heel graag weten, daar leer ik weer van ;).

Ik ken persoonlijk in mijn omgeving al twee mensen met een digitale meter die alle twee bij Greenchoice zitten en alle twee maanden hebben moeten wachten voordat ze hun gesaldeerde stroom vergoed kregen. Een van de twee moest er zelfs expliciet achteraan bellen waar het bleef.

En dit dus al twee jaar op rij.

Daarnaast ken ik diverse mensen die bij Liander of Enexis werken die allemaal zeggen dat de digitale meter voor de netbeheerder grote voordelen heeft maar geen enkel voordeel op dit moment heeft voor de consument.
Wat voegt dit toe aan de discussie? Kunnen we het bij feiten/argumenten houden?

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

antonboonstra schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:15:
[...]

Even in de gaten houden, anders zou Electrabel inderdaad een mooi alternatief zijn voor GC.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:59

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

revolution-nl schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:19:
[...]
Even in de gaten houden, anders zou Electrabel inderdaad een mooi alternatief zijn voor GC.
Het mooiste is ook nog dat Electrabel alleen heeft gerekend met de energiebelasting van 2012, terwijl de rekening over 2011/2012 was. En aangezien de energiebelasting in 2012 hoger was dan in 2011, heb ik (ietsje) meer terug gekregen dan strikt noodzakelijk was.

Trouwens laatst bijna overgestapt op de NUON omdat een aardige deurverkoper mij voorrekende dat ik meer dan 100 euro per jaar zou besparen. Ruim 2 euro (poe hé) per jaar minder vastrecht en lagere kWh prijzen dan bij Electrabel. Toen ik het zelf naderhand narekende inclusief gasprijzen, kwam ik juist veel duurder uit. Gelijk maar geannuleerd.

Sowieso een wazig contract waarin geen prijzen per kWh/m3 stonden vermeld. Ik dacht dat deze in de informatiemap zouden staan, maar mooi niet dus. Daar moest ik achteraan bellen. De definitieve bedragen zouden pas in de bevestigingsbrief staan, alleen zou ik dan natuurlijk niet meer kunnen opzeggen (binnen 8 werkdagen). |:(

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:29
3DDude schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:54:
WIj verbruiken zo'n 3200 Kwh per jaar. En krijgen een zonnepanelen installatie van 2000WP wat ons in het gunstigste geval 1800KWH oplevert per jaar..
Er is hier iemand langs geweest van "metdezon" van zonnepanelen.nl dus en die zei dat het prima kon met onze huidige meter.
Nou heb ik gebeld met Stedin, en volgens hun moet je min of meer een nieuwe slimme meter nemen.

Omdat de oude niet goed geijkt zo zijn.

Maar wij verbruiken nog steeds meer stroom dan we terug storten.

Is het echt nodig om die mooie oude meter te vervangen?
Uiteindelijk verbruiken we nog steeds 3200 - 1800 = 1400 KWH per jaar.

Bottomline: is het echt nodig? ik lees hier veel gedoe met nieuwe meters en aanmelden van pv installaties maar als het kan houden we liever de oude meter. Ik kan de zonnepanelen zelf wel uitlezen via een mooie ipad app :)

Plaatje van mijn huidige Siemens meter:
[afbeelding]
snel je panelen op dak leggen.
dat moet je zoizo doen.
kun je nog een stukje van de nazomer genieten.

voor de meter. (ik probeer een zo politiek correct mogelijk te antwoorden. de discussie slim of dom gaat nog wel effen door. ik probeer er buiten te blijven)

ik zie niet zo snel een rem op die meter (het fototje is niet fantastisch, maar goed)

als de panelen hangen, gewoon alles uit zetten in huis.
een uurtje wachten met zon op de panelen.
goede kans dat hij gewoon terug draait.
na een uurtje moet je wel het eerste getalletje terug zien hebben draaien.

een slimme meter als je echt wil mag je het doen.
maar alles heeft voor en nadelen.
probleem is wel als je eenmaal een slimme meter hebt kun je niet meer terug.
dus neem rustig de tijd over je beslissing.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Uit de SMA nieuwsbrief:
NIEUW in de familie: Sunny Boy 3600TL-21

De Sunny Boy 3600TL-21 is een aanvulling op de succesvolle Sunny Boy TL-21 familie.
Het nieuwste lid heeft dezelfde bewezen eigenschappen als zijn broers:
• 2 MPP-trackers
• Hoogst rendement in zijn klasse (97%)
• Hoger ingangsspanning: 750 V i.p.v. 550 V
• Geïntegreerde netbeheerfuncties
• Sunclix als standaard meegeleverd
De Sunny Boy 3600TL-21 is nu beschikbaar voor de Benelux en kan zowel in België als Nederland worden ingezet.
http://www.sma-benelux.co...000tl-single-tracker.html

Eerst leverden ze ook MC3/MC4.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
mkleinman schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:18:
[...]

Wij als tweakers kunnen die P1 poort wel benaderen of zelf wat in elkaar knutselen om de meter te loggen. Maar hoe ga ik mijn ouders dat uitleggen? De middelen om op dit moment een slimme/digitale meter te loggen zijn op dit moment voor een consument te technisch.

[...]
Er zijn toch nu al apparaatjes zoals de Plugwise Smile P1 en webbased diensten zoals slimmemeteruitlezen.nl waarmee je je verbruik kunt loggen zonder enkele technische kennis? Helemaal bij de webbased diensten hoef je helemaal niets te doen (alleen toestemming geven om je slimme meter uit te lezen). Ik kan me ook zo voorstellen dat alle energieleveranciers zelf straks webbased diensten gaan aanbieden.

Sinds ik een Youless gebruik ben ik me veel bewuster van mijn energieverbruik en is dat verbruik ook erg omlaag gegaan. Als iedereen straks een slimme meter heeft kan ik me voorstellen dat er de wereld aan handige/eenvoudige apparaatjes/beeldschermen op de markt komen waarmee Jan met de Pet zijn verbruik live kan zien, waardoor dus misschien het totale consumentenverbruik iets omlaag gaat? In feite "krijgt" iedereen een youless-wattcher-achtig-apparaat in huis.

Een Ferraris saldeert natuurlijk veel beter, maar helemaal geen voordelen kunnen zien in een slimme meter gaat me iets te ver. Ook al zijn de grootste voordelen voor de netbeheerders.

• zonnigtype

zonnigtype

antonboonstra schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:26:
[...]

Het mooiste is ook nog dat Electrabel alleen heeft gerekend met de energiebelasting van 2012, terwijl de rekening over 2011/2012 was. En aangezien de energiebelasting in 2012 hoger was dan in 2011, heb ik (ietsje) meer terug gekregen dan strikt noodzakelijk was.

Trouwens laatst bijna overgestapt op de NUON omdat een aardige deurverkoper mij voorrekende dat ik meer dan 100 euro per jaar zou besparen. Ruim 2 euro (poe hé) per jaar minder vastrecht en lagere kWh prijzen dan bij Electrabel. Toen ik het zelf naderhand narekende inclusief gasprijzen, kwam ik juist veel duurder uit. Gelijk maar geannuleerd.

Sowieso een wazig contract waarin geen prijzen per kWh/m3 stonden vermeld. Ik dacht dat deze in de informatiemap zouden staan, maar mooi niet dus. Daar moest ik achteraan bellen. De definitieve bedragen zouden pas in de bevestigingsbrief staan, alleen zou ik dan natuurlijk niet meer kunnen opzeggen (binnen 8 werkdagen). |:(
Motto: colporteurs niet eens te woord staan. Deur dichthouden en zelf uitzoeken. Of zoals Jurgen Sweegers (Energieenwater.net) deed, de mond snoeren met snoeiharde feiten...

Of ze vertellen dat je best wel dertig cent voor een kilowattuur wilt betalen, dan saldeer je alles voor die prijs weg. Zijn ze snel vanzelf vertrokken...

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mr-Leo schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:36:
[...]

Er zijn toch nu al apparaatjes zoals de Plugwise Smile P1 en webbased diensten zoals slimmemeteruitlezen.nl waarmee je je verbruik kunt loggen zonder enkele technische kennis? Helemaal bij de webbased diensten hoef je helemaal niets te doen (alleen toestemming geven om je slimme meter uit te lezen). Ik kan me ook zo voorstellen dat alle energieleveranciers zelf straks webbased diensten gaan aanbieden.

Sinds ik een Youless gebruik ben ik me veel bewuster van mijn energieverbruik en is dat verbruik ook erg omlaag gegaan. Als iedereen straks een slimme meter heeft kan ik me voorstellen dat er de wereld aan handige/eenvoudige apparaatjes/beeldschermen op de markt komen waarmee Jan met de Pet zijn verbruik live kan zien, waardoor dus misschien het totale consumentenverbruik iets omlaag gaat? In feite "krijgt" iedereen een youless-wattcher-achtig-apparaat in huis.

Een Ferraris saldeert natuurlijk veel beter, maar helemaal geen voordelen kunnen zien in een slimme meter gaat me iets te ver. Ook al zijn de grootste voordelen voor de netbeheerders.
Ik heb dit ook niet ontkent, maar de enige manier om op die manier inzicht te krijgen is wanneer je de Netbeheerder toestaat de meter geregeld uit te lezen. Zodra je dit blokkeert bij de netbeheerder kan je hier dus geen gebruik meer van maken.

Of de meter wel of niet geblokkeerd is kan je hier weer niet zien, het kan zomaar zijn dat de netbeheerder de meter wel uitleest maar niet doorgeeft. ( ja ik denk hier paranoia ).

Ik wil een digitale meter waar ik lokaal, dus zonder tussenkomst van een derde partij, op kan inloggen en daar mijn aktuele verbruik op kan zien. Ik wil kunnen bepalen wat ik met mijn verbruikersgegevens doe. Ik wil daarbij niet afhankelijk zijn van partij xyz om er mooie grafiekjes van te maken.

Nu gaan we naar een digitale meter toe met z'n allen alleen heeft het ding erg weinig intelligentie in zich zitten. Ik vind dat persoonlijk een gemiste kans.

Edit: en een apart topic hierover is nog niet eens zo'n gek idee :P

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:08
een niet voor teruglevering geijkte meter
volgesn mij is het meetdeel hopelijk wel geijkt.
je ijkt juist of dat ding de juiste snelheid heeft als er eenbepaalde hoeveelheid stroom / ampere whatever, op staat.

als die spanning of wattage dan negatief wordt ( wat de meter helemaal niet als een probleem ziet) draait de schijf de andere kant op.

ik kan me niet voorstellen dat ie dan opeens overspringt op "ongeijkt" bedrijf.

dus ik vind het een mooie zin in die brief die zeer overtuigend overkomt op mensen die bang zijn voor een verkeerde afrekening. ze stellen nog net niet dat je meter niet terug kan draaien, maar het niet kunnen terugdraaien is een mechanische "beveiliging" die toegevoegd is aan het meetdeelprincipe.

ik zou wel eens willen weten of daar een apparte ijking voor nodig zou zijn, en waarom, anders is de brief zelfs misleidend.

misschien dat een elektronische meter 4 "meters" heeft, en daardoor dan ook 4 keer geijkt zou moeten worden, of dat het daar ook niet van belang is.

het moet noet gekker, als je terug gaat leveren, ( een paar Kwh) dan willen ze opeens zeker zijn dat je een geijkte meter hebt, daarvoor vinden ze het prima dat je draaischjfmeter niet geijkt is of niet nauwkeurig genoeg.

dat ze zich proberen in te dekken vindt ik onzin.dan zouden ze dat toch ook doen in het geval van alleen levering? dan heb j etoch ook te maken met dat je een nauwkeurige meter wilt hebben?

t lijken wel zeeuwen daar, "geen cent teveel"

• internet4me
  • Nu online
mkleinman schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 13:44:
[...]

Ik wil een digitale meter waar ik lokaal, dus zonder tussenkomst van een derde partij, op kan inloggen en daar mijn aktuele verbruik op kan zien. Ik wil kunnen bepalen wat ik met mijn verbruikersgegevens doe. Ik wil daarbij niet afhankelijk zijn van partij xyz om er mooie grafiekjes van te maken.
Amen.. EN ik wil zelf aangeven wanneer en hoe vaak mijn gegevens naar de netbeheerder gaan. nu we toch bezig zijn. Ook ik wil aangeven wanneer en hoe vaak mijn gegevens naar de leverancier gaan.

Slim is pas een meter, als ik zelf kan aangeven van hoe en wat. maar ook slim dat ik zelf in huis zaken kan schakelen zoals ik dat wil. :*)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

internet4me schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:15:
[...]

Amen.. EN ik wil zelf aangeven wanneer en hoe vaak mijn gegevens naar de netbeheerder gaan. nu we toch bezig zijn. Ook ik wil aangeven wanneer en hoe vaak mijn gegevens naar de leverancier gaan.

Slim is pas een meter, als ik zelf kan aangeven van hoe en wat. maar ook slim dat ik zelf in huis zaken kan schakelen zoals ik dat wil. :*)
precies, en mocht dit in een bepaald type digitale meter mogelijk zijn dan wil ik die best hebben. RJ45 stekker erin en vanaf het netwerk lokaal ( met username / pass ) kunnen inloggen op de meter om de standen te bekijken en het actuele verbruik in te zien.

Dan krijg je 1x per jaar een brief van de netbeheerder dat je je meterstanden moet doorgeven. Kwestie van inloggen op knopje drukken en de netbeheerder is ook weer blij. En hier mag dan best worden afgesproken in een wet dat dit binnen 14 dagen moet gebeuren op koste van een boete. Op die manier heeft de netbeheerder wel een stok achter de deur.

En een simpele webserver maken moet ook niet al te lastig zijn als je het raspberry pi project al ziet.

• Willie Wortel
  • Niet online
Slimme meters hè, wel eens aan gedacht dat je Internet provider ook alles kan zien en nog veel meer.
tsja....
en uh complot theorieen te over...
nieuws: Europese privacywaakhond is sceptisch over slimme energiemeters

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JoopC schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:26:
Slimme meters hè, wel eens aan gedacht dat je Internet provider ook alles kan zien en nog veel meer.
tsja....
Daar ben ik het net zo hard mee oneens. Net zoals dat de NS op de vingers is getikt omdat ze veel te veel informatie bijhielden over de OV chipkaart. En zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen.

We moeten niet megalomaan overal data gaan opslaan. Dat werkt simpelweg niet en kan levensgevaarlijk zijn.

• altec
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-11-2024

altec

Plop

revolution-nl schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 18:53:
[...]

Hier ingedient op 5 juli, nog niks vernomen van agentschap nl 8)7
Collega van mij heeft ditzelfde probleem gehad en gebelt.. hem werd de vraag gesteld of hij het opnieuw in wilde dienen.. 8)7

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JoopC schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:26:
tsja....
Ik hoor je nog net niet zeggen "ik heb toch niks te verbergen" |:(

Maar ik snap dat je precies weet hoe over 10 jaar het wereld toneel eruit ziet en hoe de politieke verhoudingen liggen.

Vrijheden die we nu inleveren (veel burgers voelen dit nu niet maar het gebeurt wel degelijk) krijg je nooit meer terug. Maargoed als het fout gaat dan is het heel makkelijk dan zeggen we gewoon tegen onze kinderen icht habe est nicht gewust.

We moeten als maatschappij waakzaam zijn over de instrumenten die we de overheid en corporaties geven.
Daarbij mag terrorisme en andere bang makerij best even opzij geschoven worden. Mensen moeten gewoon eens langer dan 1 seconden nadenken over MOGELIJKE consequenties en de mogelijke potentie van regelgeving.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 30-08-2012 14:40 ]

• zonnigtype

zonnigtype

revolution-nl schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:32:
[...]

Maar ik snap dat je precies weet hoe over 10 jaar het wereld toneel eruit ziet en hoe de politieke verhoudingen liggen.

Vrijheden die we nu inleveren (veel burgers voelen dit nu niet maar het gebeurt wel degelijk) krijg je nooit meer terug. Maargoed als het fout gaat dan is het heel makkelijk dan roepen zeggen we gewoon tegen onze kinderen icht habe est nicht gewust.

We moeten als maatschappij waakzaam zijn over de instrumenten die we de overheid en corporaties geven.
Daarbij mag terrorisme en andere bang makerij best even opzij geschoven worden. Mensen moeten gewoon eens langer dan 1 seconden nadenken over MOGELIJKE consequenties en de mogelijke potentie van regelgeving.
Een gegeven paard moet je dan ook beslist WEL in de bek mond kijken. Is van alle tijden...

Wikipedia: Trojan Horse

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
altec schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:28:
[...]

Collega van mij heeft ditzelfde probleem gehad en gebelt.. hem werd de vraag gesteld of hij het opnieuw in wilde dienen.. 8)7
Ik heb mijn aanvraag ingediend via internet met DigiD op 18 juli en 13 augustus stond het geld op mijn rekening!

• internet4me
  • Nu online
altec schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:28:
[...]

Sarcasmemode on
Geweldig. Daar gaan onze belastingcenten heen. 8)7 8)7 8)7 8)7

Ze zouden gewoon een stagiare moeten inzetten, die elke aanvraag gelijk goedkeurt. Daarna wordt het bedrag direct overgemaakt. Moet je kijken wat dat zou schelen...Dan maak je meer mensen blij met het zelfde geld.

Dag overhead, dag extra kosten en gezeur. :) :)

[ Voor 30% gewijzigd door internet4me op 30-08-2012 16:15 ]

• zonnigtype

zonnigtype

internet4me schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:07:
[...]

Sarcasmemode on
Geweldig. Daar gaan onze belastingcenten heen. 8)7 8)7 8)7 8)7

Ze zouden gewoon een stagiare moeten inzetten, die elke aanvraag gelijk goedkeurt. Daarna wordt het bedrag direct overgemaakt. Moet je kijken wat dat zou schelen...Dan maak je meer mensen blij met het zelfde geld.

Dag overhead, dag extra kosten en gezeur. :) :)
Voor "straf" moet Mr-Leo maximale opbrengsten gaan halen en hier regelmatig gaan rapporteren...

... waarmee hij nog meer "niet meer aan de Staat toekomende inkomsten" gaat laten weglekken ...

... zoals we hier allemaal doen (als je PV op je dak hebt waar wat uit komt) ... :+

Ik heb trouwens nog niet vernomen dat ANL over hun uitvoeringsbudget van 450.000 Euri heen is.
Maar wellicht hebben ze voor "onverwachte" overschrijdingen wel een ander potje daar...

[ Voor 0% gewijzigd door zonnigtype op 30-08-2012 16:26 . Reden: typo ]

• Ariemaiden
  • Laatst online: 11-05 09:18
jhead22 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 14:32:
[...]

Bij de kijkshop verkopen ze cresta energie meters. (10 a 15 euro)
Deze komen als beste uit de test en meten wel lage waardes. Ook bij een slechte cos.
Onderandere getest bij hardware.info
Ook bij Karwei worden deze verkocht (9,95 euro). Hier laatst nog twee aangeschaft. Beide met een 20% korting sticker erop. Dus voor 8 euro per stuk!

Omgebouwd om de PV teruglevering van twee Steca 's te registreren. Werkt goed en wijken weinig af t.o.v. het plugwise systeem.

• Ariemaiden
  • Laatst online: 11-05 09:18
AllesKan schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:09:
[...]

Oh ja... Dat is waar ook, digitale meters kunnen niet defect raken... 8)7
Vorig jaar na thuiskomst van vakantie was het display opeens dood van de digitale meter, die nog geen twee jaar hing. De stand werd 'geschat' door de netbeheerder. De oude ferraris had daarvoor ruim 30 jaar z'n werk gedaan maar moest helaas worden vervangen ivm een drie fase aansluiting. :-(

• Mickey12
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-01-2022
Vandaag opgeleverd 12 panda,s 260 w op een omniksol 3k-tl
Meter loopt hard achter uit :)

• Mickey12
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 24-01-2022
Ze zijn alleen de wifi module vergeten wordt na geleverd

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:11
Ariemaiden schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:53:
[...]

Ook bij Karwei worden deze verkocht (9,95 euro). Hier laatst nog twee aangeschaft. Beide met een 20% korting sticker erop. Dus voor 8 euro per stuk!

Omgebouwd om de PV teruglevering van twee Steca 's te registreren. Werkt goed en wijken weinig af t.o.v. het plugwise systeem.
Hoe heb je ze omgebouwd?

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:41

Pixelmagic

Ubergeek

Ariemaiden schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:53:
[...]

Omgebouwd als in: remote uitleesbaar?

Zo ja, please share :*)

PVoutput van mijn 4950Wp

• Willie Wortel
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:32:
[...]

Maargoed als het fout gaat dan is het heel makkelijk dan zeggen we gewoon tegen onze kinderen icht habe est nicht gewust.
[Het is wel zo mode]

Ga je nu ook al Duitsland en de 2e wereld oorlog erbij halen. Je begint op een anti PVV fanatici te lijken.
En dat alles voor zo een lullig metertje.

[/Het is wel zo mode]

Als je het over openbaar en wat weten ze van me .... wil hebben....heb ie ff.
Om er 1 te noemen, Open bron.....Voor 2,50 kadaster weet ik hoe je heet, je geb datum, je schuld bij de bank, met wie je getrouwd bent/was geb datum etc....
Is natuurlijk weer niet zo.....ja tis geen open bron, o heeft er niets mee te maken ....dacht het al....

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Even een komisch intermezzo. Gisteren werd onze groepenkast gemoderniseerd. Bij het openmaken van de oude kast trof de installateur een dode muis aan. Er zat een lijk in de kast dus :) .
Deadmau5

[ Voor 4% gewijzigd door BamSlam_ op 30-08-2012 18:18 ]

• engelbertus
  • Laatst online: 12:08
mooi kleuren in je meterkast.. is dat nu niet ook aan vervanging toe, die rode en groene?

• zonnigtype

zonnigtype

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/CBS_2012/PV_NL_trade_modules.gif

Rest is "geheim" (mag niet worden gepubliceerd door CBS).

Afzet op de eigen markt was - volgens hetzelfde CBS - 43,1 MWp ... (maar dat wist ik 31 mei al, StatLine publicatie).

Uitgebreide analyses op de bekende plek ("home").

• Rol-Co

Rol-Co

BamSlam_ schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 18:18:
Even een komisch intermezzo. Gisteren werd onze groepenkast gemoderniseerd. Bij het openmaken van de oude kast trof de installateur een dode muis aan. Er zat een lijk in de kast dus :) .
[afbeelding]
Wat een apparte zekering heb jij daar zeg, die is zeker voor de teruglevering :+

• dreamscape
  • Laatst online: 30-05 12:21
engelbertus schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 18:24:
mooi kleuren in je meterkast.. is dat nu niet ook aan vervanging toe, die rode en groene?
In theorie wel, maar dat is vaak onbegonnen werk. Leidingen zijn niet gedocumenteerd en centraaldozen zitten in rare hoeken achter soms wel drie verschillende plafonds. Ik weet niet hoe het bij BamSlam is, maar in mijn huis werkt dat wel zo. Vroeger had mijn huis maar één groep (klein huisje uit jaren twintig) en de andere twee groepen zijn bijgevoegd na de kleurwijziging. Van die oude groep heb ik alles waar ik bij kan gemoderniseerd, maar een deel is nog rood, groen en grijs. In de keuken zie ik bij een rand van het plafond op twee plekken nog een stukje lasdoos verstopt zitten. Als ik ooit zin, tijd en veel geld heb, ga ik wel wat muurtjes breken, een souterrain uitgraven en alle leidingen vernieuwen. Maar dat duurt nog even...

Punctuality is the politeness of kings

• TD-er
[...]

Nou als ik 'n T-ford zou hebben...
M'n ouders hebben nog een mooie knalgroene kever uit '67 Geweldig ding :)
jantje.vlaam schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 12:40:
Over een jaar of 2 heeft iedereen een "slimme" meter en is deze discussie achter de rug.
Over 2 jaar zal de discussie inderdaad nog niet echt spelen, maar wacht maar tot er dingen mee gebeuren die de mensen niet ervaren als positief.
Dan zal de discussie losbarsten en dan kunnen dergelijke meters ineens niet vervangen worden voor ze versleten/afgeschreven zijn.

Ik hoop dat je dan in elk geval nog even zult terugdenken aan de waarschuwingen van al die zwaarmoedige aartsconservatievelingen hier op dit forum.
Hopelijk hebben we dan een politiek klimaat wat er ook echt aan wil doen en niet de politici die er nu zitten, of nog erger. Het zou namelijk niet de bedoeling zijn wanneer dergelijke databanken gekoppeld gaan worden zodat bijvoorbeeld justitie erin rond gaat speuren.
Dat was ook niet de bedoeling van de chips in de afvalcontainers in Groningen. Echter daar heeft het nog geen 2 jaar geduurd voordat werd toegegeven dat die gegevens ook werden gebruikt om te kijken of mensen samenwonen.
De huidige politiek denkt eigenlijk maar aan 1 ding en dat is verzamelen van data.
Bijvoorbeeld kentekenregistratie op de snelwegen. Dat zou niet bewaard worden... oh nou ja toch wel, maar maximaal X weken.. Oh tsja we hebben nog nooit data weggegooid. Ja dat is niet volgens de wet, dus die wet moet maar aangepast worden.

Ik gok dat de database eerst door justitie doorzoekbaar gemaakt zal worden en daarna waarschijnlijk door lokale overheden. Daar is het niet voor bedoeld, maar goed, mensen hebben weinig problemen ermee als je het gooit onder de noemer "opsporing" of "tegengaan uitkeringsfraude". Dat je hiermee in principe de bewijslast kunt omdraaien in zaken zal weinigen boeien, want "het gaat om criminelen".
Als er verder geen tegengeluiden komen zal daarna de groep die de data kan inzien groter worden.
Bijvoorbeeld onder de noemer "geanonimiseerde data". Doelgroepen: (zorg)verzekeraars, maar ook marketing. Vergelijkbaar met het "incontinentieonderzoek" wat een week of 2 speelde, waarbij een commerciële instelling zomaar de gegevens van specifiek hun doelgroep had gekregen van de apothekers. Als het goed is, heeft iedereen dan het idee dat dat echt niet kan, maar dat gebeurt dus wel. Dan zal minder strikt persoonlijk geachte data vast nog makkelijker verhandeld worden.

Je hoeft alleen maar naar de zeer recente gevallen te kijken om een idee te krijgen hoe fout dit KAN gaan.

De beste manier van data beveiligen is door de data niet te verzamelen.

Maar goed, ik ben ook wel voorstander van een nieuw topic over het wel en wee van de slimme meters. Verkoopt Tweakers dan ook alu-hoedjes voor op de communicatie-module van de meters? Of iets groter voor de deelnemers van de discussie? ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
engelbertus schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 18:24:
Volgens de installateur niet. Die bedrading is "pas" 50 jaar oud. Alleen als je nog bedrading hebt met rubber omhulsel (jaren '30 en ouder) zou het allemaal vervangen moeten worden.

Hierbij nog even een foto van de oude en nieuwe situatie. Binnenkort wordt er nog een extra groep aangelegd naar de zolder voor aansluiting van de omvormer. En laat dan de zonnepaneeltjes maar komen. :P

Groepenkast oud en nieuw

Anoniem: 238103

wat wil je nu precies zeggen joop ?
ik snap geen bal van je punt, is er een probleem ?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 30-08-2012 19:52 ]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

PClop schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 10:37:

Never connect loads between the
inverter and the line circuit breaker
without protection.
Always protect consumers separately.
Ik krijg hier de situatie 1x SMA 2500HF en 1x Soladin 600 op 1 groep.
Ik zie dat de Soladin zelf al aan de secundaire kant een zekering aan boord heeft. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• TD-er
BamSlam_ schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 19:46:
[...]

Volgens de installateur niet. Die bedrading is "pas" 50 jaar oud. Alleen als je nog bedrading hebt met rubber omhulsel (jaren '30 en ouder) zou het allemaal vervangen moeten worden.
[...]
Huizen met zo'n 100 jaar oude installatie hebben toch vlas om de kabels gewonden?
Dat was in elk geval zo bij de bekabeling in het huis van mijn ouders.
Daar zaten ook nog 2 koperen busjes waar de kabel ooit bovengronds het huis binnenkwamen. Uiteraard stond daar gewoon 220V op, dus die werden erg snel door mijn ouders (in 1982) voorzien van een dopje van de tandpasta. Dat paste precies en was van plastic :)

Pagina: 1 ... 144 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.