Nou als ik 'n T-ford zou hebben...
M'n ouders hebben nog een mooie knalgroene kever uit '67 Geweldig ding

Over 2 jaar zal de discussie inderdaad nog niet echt spelen, maar wacht maar tot er dingen mee gebeuren die de mensen niet ervaren als positief.
Dan zal de discussie losbarsten en dan kunnen dergelijke meters ineens niet vervangen worden voor ze versleten/afgeschreven zijn.
Ik hoop dat je dan in elk geval nog even zult terugdenken aan de waarschuwingen van al die zwaarmoedige aartsconservatievelingen hier op dit forum.
Hopelijk hebben we dan een politiek klimaat wat er ook echt aan wil doen en niet de politici die er nu zitten, of nog erger. Het zou namelijk niet de bedoeling zijn wanneer dergelijke databanken gekoppeld gaan worden zodat bijvoorbeeld justitie erin rond gaat speuren.
Dat was ook niet de bedoeling van de chips in de afvalcontainers in Groningen. Echter daar heeft het nog geen 2 jaar geduurd voordat werd toegegeven dat die gegevens ook werden gebruikt om te kijken of mensen samenwonen.
De huidige politiek denkt eigenlijk maar aan 1 ding en dat is verzamelen van data.
Bijvoorbeeld kentekenregistratie op de snelwegen. Dat zou niet bewaard worden... oh nou ja toch wel, maar maximaal X weken.. Oh tsja we hebben nog nooit data weggegooid. Ja dat is niet volgens de wet, dus die wet moet maar aangepast worden.
Ik gok dat de database eerst door justitie doorzoekbaar gemaakt zal worden en daarna waarschijnlijk door lokale overheden. Daar is het niet voor bedoeld, maar goed, mensen hebben weinig problemen ermee als je het gooit onder de noemer "opsporing" of "tegengaan uitkeringsfraude". Dat je hiermee in principe de bewijslast kunt omdraaien in zaken zal weinigen boeien, want "het gaat om criminelen".
Als er verder geen tegengeluiden komen zal daarna de groep die de data kan inzien groter worden.
Bijvoorbeeld onder de noemer "geanonimiseerde data". Doelgroepen: (zorg)verzekeraars, maar ook marketing. Vergelijkbaar met het "incontinentieonderzoek" wat een week of 2 speelde, waarbij een commerciële instelling zomaar de gegevens van specifiek hun doelgroep had gekregen van de apothekers. Als het goed is, heeft iedereen dan het idee dat dat echt niet kan, maar dat gebeurt dus wel. Dan zal minder strikt persoonlijk geachte data vast nog makkelijker verhandeld worden.
Je hoeft alleen maar naar de zeer recente gevallen te kijken om een idee te krijgen hoe fout dit KAN gaan.
De beste manier van data beveiligen is door de data niet te verzamelen.
Maar goed, ik ben ook wel voorstander van een nieuw topic over het wel en wee van de slimme meters. Verkoopt Tweakers dan ook alu-hoedjes voor op de communicatie-module van de meters? Of iets groter voor de deelnemers van de discussie?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)