PClop schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 13:47:
[...]
Ik zou toch kiezen voor 2 alamat's mbt je 2 zonnepaneel groepen B16/30mA
Ik blijf griezelen over je oplossing mbt het monitoren van je normale afgaande groepen met een
aparte KWh meter, wat is de winst?
2x alamat is een goed punt. (daar zijn meer methodes voor, en snap ik)
ik had hem eigenlijk zo gedaan om er voor te zorgen dat er meer als 4x ALS in de meter kast zouden zitten.
(is wel iets buiten de regels, wist niet of je daar over zou vallen)
eigenlijk wil ik een slimme meterkast.
een slimme meter is mij niet slim genoeg, dan weet ik nog mijn gebruik niet.
(een stukje van de opgewekte energie word door het huis gebruikt.)
nu weet ik wel dat je gewoon de opbrengst en het gebruik van elkaar kun aftrekken en zo op die waarde kunt komen.
maar dan weet ik het en niet mijn server.
mijn server stuurt het huis aan. (verlichting en verwarming)
nu zou het wel prettig zijn om te weten wanneer ik aan het salderen ben, zodat mijn huis daar op kan reageren. (toekomstige koeling zou wel prettig zijn.)
met mijn volgende plan ga ik rap naar de 5000kWh grens, laat ik dus de slimme meter maar voor zijn. (huidige meter heeft er geen probleem mee, die kraakt zucht en steunt lekker achteruit

)
er is ook nog een 3de plan maar dan ga ik naar de 35A aan opwekking (in de praktijk valt dat lager uit natuurlijk), en dan begin ik op mijn hoofd te krabben of het misschien niet verstandiger word om het huis apart af te zekeren. je meterkast zou dan eigenlijk voorbereid moeten zijn voor een 1x 70A hoofd aansluiting.
en dat ben ik zelf eigenlijk nog nooit tegen gekomen, en weet ook niet waar ik dan rekening mee moet houden.
en voor het meten zat ik ook niet aan dit soort standaart oplossingen te denken.
http://www.eprotech.nl/shop/kWh-meters-c-16.html
meer het spul van abb.
http://www.abb.com/produc...uctLanguage=nl&country=NL
daar zitten wel een aantal tussen die het makkelijk aan kunnen.
(de mbus kabels gaan dan ook niet door de meter kast maar er over heen, en je hebt er tussen waarbij een scheiding zit tussen het meten en het door geven van de gegevens.)
dat zal wel wat griezel gevoel weg nemen denk ik.
en ja ik ben een tweaker.
dat is een eigenwijs, koppig, (tot soms zelfs idioot) volkje.
dus winst nee, maar wel leuk.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)