Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 143 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.538.754 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Star65 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 18:30:
offtopic:
Waarom maakt zo'n terugdraaiende kWh uur meter (Ferraris) een heel ander geluid? Tenminste die van ons doet dat en heb het meer gehoord.
Is dat vanwege de weerstand van energie maatschappijen? >:)
Het mechaniek ( hoe schrijf je dat ook al weer ? ) van mijn SLIMME meter moest 2 jaar geleden ff
wennen aan de nieuwe draairichting ( na ~50 jaar de goede verkeerde kant om gedraait te hebben )
maakt nu een zeeeeeer rust gevend spinnend geluid de verkeerde goede kant op. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
PClop schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 19:46:
[...]

Het mechaniek ( hoe schrijf je dat ook al weer ? ) van mijn SLIMME meter moest 2 jaar geleden ff
wennen aan de nieuwe draairichting ( na ~50 jaar de goede verkeerde kant om gedraait te hebben )
maakt nu een zeeeeeer rust gevend spinnend geluid de verkeerde goede kant op. _/-\o_
Een fiets is net als een auto gebouwd om vooruit te rijden, zo is een Ferraris meter meter gebouwd om vooruit te tellen. maar is natuurlijk niet zo. ... nee dacht het al. Ze kunnen ook achteruit....ja..niet aan gedacht. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
TD-er schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 18:41:
[...]

Dat zal het zijn, ik pas 29 jaar, begonnen op een Z80 in 1983 en tegenwoordig verdien ik m'n geld ermee met programmeren op de PC in C/C++, maar heb ook met embedded hardware te maken en dan vooral ook de software erop.
Juist omdat ik technisch onderlegd genoeg ben om zelf zo'n meter te maken. Zowel de elektronica als de software, weet ik precies wat wenselijk zou zijn voor de consument en wat er wenselijk zou zijn voor de fabrikant/uitbater.

Als een product erdoor gedrukt wordt, moet je kritisch zijn.
TD, Das heel mooi, zou je ons willen helpen met brainstormen van het uitlezen van een slimme meter?, Ik heb er zelf geen maar .....Trouwens alle hulp is welkom. Alvast bedankt.
Slimme meter via P1-poort loggen met een Netduino Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TD-er schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 18:41:
[...]

Dat zal het zijn, ik pas 29 jaar, begonnen op een Z80 in 1983 en tegenwoordig verdien ik m'n geld ermee met programmeren op de PC in C/C++, maar heb ook met embedded hardware te maken en dan vooral ook de software erop.
Juist omdat ik technisch onderlegd genoeg ben om zelf zo'n meter te maken. Zowel de elektronica als de software, weet ik precies wat wenselijk zou zijn voor de consument en wat er wenselijk zou zijn voor de fabrikant/uitbater.
En partijen die data verzamelen, doen dat echt alleen maar voor de minimaal noodzakelijke redenen (nieuwsbericht van vandaag, dus niet echt "erbij gezocht")
Vooral geen zorgen over maken dat het misbruikt zou kunnen worden, want dan ben je een alu-hoedje. Dat riep men ook bij de OV-chipkaart.

Als een product erdoor gedrukt wordt, moet je kritisch zijn.
Als er veel data verzameld wordt/kan worden, moet je nog kritischer zijn over of dat wel nodig is en wat er mis kan gaan.
Als uit die data veel van je leven af te leiden is, is die data heel veel waard. Kijk alleen al naar de geschatte waarde van FaceBook. Dat is alleen maar een bron van persoonlijke data, meer niet.
Wanneer iets veel waard is, zal er misbruik van gemaakt worden.
Dan mag je zelf verzinnen wat er zoveel waard is en wat er mis zou kunnen gaan.
Maar gegeven dat ze daar niet eens zonder problemen met negatieve getallen kunnen werken, heb ik weinig vertrouwen in de verwerking van al die data. Dat niet kunnen werken met negatieve getallen levert namelijk geld op.
Amen _/-\o_, heel mooi verwoord.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:13
Pixelmagic schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 16:51:
Ik zie vandaag mijn AEG best wel warm worden (net boven de 50 graden) en ik heb ook niet erg veel natuurlijke ventilatie in die ruimte mogelijk.

Heeft iemand nog een goede plaats om een klein solar paneeltje (8-12 volt ofzo?) te kopen waarmee ik net een 12cm casefan kan laten draaien ?? Dan kan ik in ieder geval wat meer lucht laten rondstromen. Heb niet echt zin om er een hele installatie omheen te gaan maken die weer apart gevoed moet worden.
Zelf hier twee fans draaien op zo'n paneeltje: M-line 5, wel eroor gezorgd dat ze niet teveel A willen, anders duurt het lang voor ze gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

zeer snelle nette service van sun-solar (solarking)
ik heb de nieuwe omvormer al binnen nadat ik hem wreed stoorde op zondag.(!)
na ja, zo doet een pv verslaafde he...
volgens mij kunnen grote bedrijven maar beter eens kijken naar de hardwerkende pv leveranciers,
en daar een voorbeeld aan nemen, hoe service ook alweer bedoeld is.

@slimme meter
liander wil mij er gratis graag eentje geven naar keuze,
ze willen zo graag mijn data zien, en hebben, ik mag zelfs in een pilot mee pv realtime & energy balance.
prima, maar als je iets wilt, dan betaal je daar voor, maar dat doen ze niet.
ik schiet er dus niets mee op, en plugwise geeft die info ook al, tegen eenmalige betaling.
dus laat dan maar, saldering gaat nu realtime, dan niet meer.
het grotere nut kan ook op wijkniveau, dat hoeft niet in mijn meterkast.
ik zie echt het nut niet, maar het gaat wel om mijn meterkast.
als ik iets graag wil, dan moet ik ervoor betalen, dus dat is wederzijds

[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 28-08-2012 21:46 . Reden: werkte jaren bij itsx en schaterlacht om de security van de slimme meter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:48

Pixelmagic

Ubergeek

JoopC schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 20:51:
[...]

TD, Das heel mooi, zou je ons willen helpen met brainstormen van het uitlezen van een slimme meter?, Ik heb er zelf geen maar .....Trouwens alle hulp is welkom. Alvast bedankt.
Als je data nodig hebt, die heb ik voor je, heb het P1 uitlezen via Linux hier draaiend dmv een usb-bub.

@ de tipgevers voor de kleine solar panelen, bedankt, ik ga eens kijken wat handig is.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het is een aeg protect geworden die heeft gelukkig ook zijn ideaal bereik op een hoog voltage (360v) helaas moet ik het wel stellen zonder alle hippe features nu, zoals realtime netimpedantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

Wel leuk om te zien dat de "pulse" led van de ISKRA aardig van slag raakt door het terugleveren.

Omdat ik op Oost zit heb ik gedurende een langere tijd dat ik een paar honderd watt opwek en bijna net zoveel eigen gebruik, de meter hangt dan dus "rond het nulpunt" (stilstaande ferraris).

Wat leuk is om te zien is dat soms de led continue brand en soms net als een disco bol. Ik weet zeker dat een YouLess daar geen kaas van kan maken :p

De P1 poort biedt dan weer uitkomst. Wat ik er van begreep is het gewoon serieel maar dan geinverteerd plus en min. Sommige USB -> serieel adapters kan je dit zelf aanpassen in de adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 29-05 14:37
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:37:
als ik iets graag wil, dan moet ik ervoor betalen, dus dat is wederzijds
Haha mooie uitspraak, onderschijf ik in deze volledig.

Maar opmerkelijk dat je nu voor een AEG hebt gekozen; jouw eerdere bericht dat AEG tegenwoordig een stickermerk is vond ik persoonlijk een flinke afrader voor dat merk... op deze manier weet je immers niet wie er dan voor de techniek tekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

PClop schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 17:59:
[...]

Is dat 2 x 12.5 m = 25 m
of is de afstand 25 m = 50 meter ?
ff om het begip....... ;)
Net terug van de moestuin en omvormer klusje.

Elk paneel zit met 2,5 mm2 per pool, elke pool 25 meter, grootste lengte via VMVK kabel (14-aderig) langs gevels en onder grind terrassen, uiteindelijk individueel verbonden met op begane grond (binnen) hangende OK4 omvormers. Kyocera setje is 2x 50 Wp in serie, plus en min idem via een van de 2 14-aderige VMVK kabels. Alles parallel, dus.

@bing69:
Tuurlijk mag je dat vragen, bij Energy-guard. Zouden volgens de offerte EGM moeten zijn....
Dank, heb paneel merk daar ff van vlaggetje voorzien, in mijn lijst. Stond er al tijdje in. Volledige naam van het bedrijf is E.G.M. Energyguard & Manufacturing B.V.

[ Voor 19% gewijzigd door zonnigtype op 28-08-2012 22:52 . Reden: bedankje ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

databeestje schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 22:10:

De P1 poort biedt dan weer uitkomst. Wat ik er van begreep is het gewoon serieel maar dan geinverteerd plus en min. Sommige USB -> serieel adapters kan je dit zelf aanpassen in de adapter.
De usb-bub die ik heb doet dit perfect, eenmalig instellen dat de data ge-inverteerd moet worden en nooit meer naar kijken. Voor rond de €16 gekocht.

Heeft er iemand een tip voor een betaalbare low-power switch, met een poort of 5~8 ? Kom aansluitingen op m'n modem te kort voor alle zooi in en rond de meterkast. Zou dus 24/7 aanstaan, dus dan is zuinig wel prettig.
Graag ervaring met, specs van de fabrikant geloof ik niet altijd..

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik gebruik een linksys wifi router (wrt610n en E3000) als een (dual band) accesspoint en gigabit switch, mooi gecombineerd, als enkel apparaat vast niet zuiniger, scheelt wel een hoop losse kastjes.

Zo heb ik er 1 in de huiskamer bij de TV en 1 op zolder bij de server. In de meterkast daarentegen een oudere Netgear 8 poort gigabit switch (GS108) (met metalen behuizing). Ik zal eens de Watt meter ertussen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

3 com 8 poorts
Verbruik 6,8 w (59,5 kWh p/j )

Edit: 5 poorten bezet, dat scheelt misschien nog iets.

[ Voor 38% gewijzigd door Rol-Co op 28-08-2012 23:00 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-05 11:10
OT: tp-link 5-poorts gigabit switch. Om en nabij 1,4W.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Iemand hier praktijkervaring met een SB5000TL-21 op een C20 Ampere aardlekautomaat? Of wellicht iemand die daar een uitspraak over durft te doen qua opstartmoment + topmoment?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hansdegit schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 23:00:
OT: tp-link 5-poorts gigabit switch. Om en nabij 1,4W.
Stroomverbruik
Toon grafiek van testresultaten
  Adapter zonder switch 1,4 W

Idle - Geen aangesloten PC's 3,2 W

Idle - Vier aangesloten PC's 5,8 W

Load - Vier aangesloten PC's 5,8 W

http://nl.hardware.info/p...switch#tab:testresultaten

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 28-08-2012 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-05 03:15
SunshineCompany schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 23:03:
Iemand hier praktijkervaring met een SB5000TL-21 op een C20 Ampere aardlekautomaat? Of wellicht iemand die daar een uitspraak over durft te doen qua opstartmoment + topmoment?
Vandaag toevallig nog dubbele installatie daarvan gezien. (Werk bij een elektricien)

Het huis had een aansluiting van 3*25 A
1 of andere nitwit had die 2 omvormers met serieuze overdimensionering op 1dezelfde fase gezet, die mensen daar vroegen zich maar af waarom de stroom er steeds uitklapte...

Nja afzekeren op 20 zou ik niet doen, 5000w is ~22A.
Als het een D was zou je het nog kunnen doen, maar C lijkt mij te riskant, die omvormer komt vaak boven de 5KW bij wat zon.
Edit: Hier in BE mocht je zo'n D zetten, dan werd je zonne installatie afgekeurt, hoe het in NL is weet ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door larsg op 28-08-2012 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

larsg schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 23:41:
Edit: Hier in BE mocht je zo'n D zetten, dan werd je zonne installatie afgekeurt, hoe het in NL is weet ik niet.
In NL kennen we helemaal geen AREI keuring. Iedereen doet maar wat. En er wordt dus ook niet "gekeurd". Alleen bij SDE installaties met bruto productie meter. Maar dat wordt een ondergeschikt marktsegment.

Degenen die het kunnen doen het waarschijnlijk goed.

Degenen die van de klok en klepel hebben gehoord, maar die dingen niet helemaal bij elkaar kunnen plaatsen, willen nog wel eens een steekje laten vallen...

Maar Holland Solar en UNETO-VNI zijn hard bezig, wie weet komt daar nog wat uit, na het verschijnen van het "handboek"...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 19:32
JoopC schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 20:51:
[...]

Ik zal van de week het topic even doorlezen.
Ik zie dat er in elk geval al de specs van het data-formaat genoemd worden. Dat maakt het uitwerken al een stuk simpeler.
Maar ik heb geen Netduino, noch een slimme meter en zit niet heel erg ruim in de vrije tijd tegenwoordig.
Tevens is mijn Basic een beetje ondergesneeuwd. Dat heb ik al zo'n kleine 20 jaar niet meer geprogrammeerd.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:54
Na lang wikken en wegen wat ik nu zou gaan bestellen is het dan eindelijk zover. Ik heb toch gekozen voor een simpele oplossing en het volgende besteld:

Omvormer: SMA SB1200
Zonnepanelen: 5 x 260Wp Ameri Solar

+ 2x SMA Bluetooth piggyback (1 voor mijn huidige SB1200 en 1 voor mijn nieuwe)

Zo kan ik mijn nieuwe set gewoon op dezelfde groep aansluiten zonder fratsen en veel extra werk betreft vervangen kabel of oude omvormer weg en nieuwe met 2 MPP’s etc etc. Mijn totaal Wp op mijn dak is dadelijk 1350Wp (huidige) + 1300Wp (nieuw) = 2650Wp, dit zal zo’n 2200 a 2300 kWh opwekken in 1 jaar. Dat is net iets minder dan mijn jaarverbruik maar mijn volgende missie is minder stroom te gaan verbruiken ! dat is pas duurzaam :) in 2011 heb ik 2600kWh verbruikt dus daar moet wel 300 a 400 kWh af kunnen.

In beide SMA SB1200 omvormers plaats ik een Bluetoothmodule en wil dan met de Raspberry Pi de omvormers gaan monitoren. Dat zal nog niet meevallen omdat de huidige software alleen voor Windows beschikbaar is, ik zal zelf moeten gaan knutselen maar dat is dan weer extra leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Rol-Co schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 23:12:
[...]

Stroomverbruik
Toon grafiek van testresultaten
  Adapter zonder switch 1,4 W

Idle - Geen aangesloten PC's 3,2 W

Idle - Vier aangesloten PC's 5,8 W

Load - Vier aangesloten PC's 5,8 W

http://nl.hardware.info/p...switch#tab:testresultaten
Ik heb er hier een dLink router, een Tigo MMU en een Kostal Piko aanhangen. Mijn metingen lieten 1,4W zien. Misschien dat het met PC's anders is.

edit: herrrrrstel: 1,5W, piek 1,7W

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 29-08-2012 08:58 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 22:13
Pixelmagic schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 22:51:
[...]

De usb-bub die ik heb doet dit perfect, eenmalig instellen dat de data ge-inverteerd moet worden en nooit meer naar kijken. Voor rond de €16 gekocht.

Heeft er iemand een tip voor een betaalbare low-power switch, met een poort of 5~8 ? Kom aansluitingen op m'n modem te kort voor alle zooi in en rond de meterkast. Zou dus 24/7 aanstaan, dus dan is zuinig wel prettig.
Graag ervaring met, specs van de fabrikant geloof ik niet altijd..
Ik heb deze nu al een tijd in gebruik: Zyxel 8 poort. Deze is bijzonder zuinig door detectie van kabellengte en en aan of uit staan van het aangesloten apparaat. Heeft een metalen degelijke behuizing en ook goede prestaties van de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Laatst online: 18-09-2024
Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar als we de marketing een beetje kunnen geloven heeft d-link wel leuke oplossingen:
http://www.dlinkgreen.com/energyefficiency.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Petje72 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 07:54:
Na lang wikken en wegen wat ik nu zou gaan bestellen is het dan eindelijk zover. Ik heb toch gekozen voor een simpele oplossing en het volgende besteld:

Omvormer: SMA SB1200
Zonnepanelen: 5 x 260Wp Ameri Solar

+ 2x SMA Bluetooth piggyback (1 voor mijn huidige SB1200 en 1 voor mijn nieuwe)

Zo kan ik mijn nieuwe set gewoon op dezelfde groep aansluiten zonder fratsen en veel extra werk betreft vervangen kabel of oude omvormer weg en nieuwe met 2 MPP’s etc etc. Mijn totaal Wp op mijn dak is dadelijk 1350Wp (huidige) + 1300Wp (nieuw) = 2650Wp, dit zal zo’n 2200 a 2300 kWh opwekken in 1 jaar. Dat is net iets minder dan mijn jaarverbruik maar mijn volgende missie is minder stroom te gaan verbruiken ! dat is pas duurzaam :) in 2011 heb ik 2600kWh verbruikt dus daar moet wel 300 a 400 kWh af kunnen.

In beide SMA SB1200 omvormers plaats ik een Bluetoothmodule en wil dan met de Raspberry Pi de omvormers gaan monitoren. Dat zal nog niet meevallen omdat de huidige software alleen voor Windows beschikbaar is, ik zal zelf moeten gaan knutselen maar dat is dan weer extra leuk.
Never connect loads between the
inverter and the line circuit breaker
without protection.
Always protect consumers separately.

Volgens de installatie handleiding van de SMA SB1200

http://files.sma.de/dl/5682/SB12_17-IEN104650.pdf

Dus niet samen op één groep, maar elk op een eigen groep,
een sub groepen kastje met 2x6 of 2x10 amp installatieautomaten is ook al afdoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
PClop schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 10:37:
[...]

without protection.

een sub groepen kastje met 2x6 of 2x10 amp installatieautomaten is ook al afdoende.
Ik had een vraag gesteld aan SMA over 2 omvormers op 1 groep en dit antwoord gekregen:

De SB1200 produceert nooit meer dan 1200 Watt, en dus, bij netspanning 230 V: 1200/230 = 5,2 A. Het klopt dat in de technische gegevens de maximale uitgangsstroom 6,1 A bedraagt; dit komt omdat de omvormer technisch in staat is om bij lagere netspanning te blijven produceren, bijvoorbeeld bij 200 V AC: 1200/200 = 6 A.

Wanneer uw groep 3 fasig is, dan kunt u eenvoudig 1 omvormer op 1 fase zetten en de andere op een andere. Op die manier zal sowieso nooit meer dan de maximale stroom door de kabels vloeien.

Uw installatie is op zich veilig, maar de noodzaak om 1 omvormer tegen de andere te beschermen is wellicht wat overdreven; SMA omvormers flippen niet.

Met vriendelijke groet,

SMA-Benelux

Zij hebben het dus over elke omvormer op aparte fase. Maar ik heb een 3x 2,5mm2 kabel liggen en heb geen ruimte om er nog eentje van de garage naar de meterkast te trekken. De bestaande 3x2,5 vervangen voor een 5x2,5 lijkt niet 100% volgens de norm (NEN1010), een dikkere kabel van b.v. 5x4mm2 past weer niet door de buis... ik ga daarom voor deze constructie:
Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2012/08/PV-nieuwe-situatie.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
PClop schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 10:37:
[...]

without protection.

en toevoegend.
gewoon een nieuwe kabel naar de meterkast er bij leggen, al is i 2,5mm zal minder kabelverlies opleveren.
niet te duur en is eigenlijk de beste oplossing.
(en zelfs eric-pvt is het daar mee eens. ;) )

die optie die je geeft kan ook.
maar doe dat allen als een nieuwe kabel echt geen oplossing is.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-05 03:15
@ petje

Lijkt me dat dit geen probleem geeft.
Er zal nooit meer dan 12.2 A door vloeien.
3x 2,5mm² is 16A smeltveilig.

In principe kan je ook alles op 1 16/20A groep zetten, maar dit is beter ivm "redundancy"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
migjes schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:01:
[...]

en toevoegend.
gewoon een nieuwe kabel naar de meterkast er bij leggen, al is i 2,5mm zal minder kabelverlies opleveren.
niet te duur en is eigenlijk de beste oplossing.
(en zelfs eric-pvt is het daar mee eens. ;) )

die optie die je geeft kan ook.
maar doe dat allen als een nieuwe kabel echt geen oplossing is.
Bedankt voor de tip, maar ik heb echt geen ruimte om er een extra kabel bij te trekken helaas... :-(

Is een 5x 2,5mm2 een goede optie ? dan vervang ik de 3x2,5 voor de 5 aderige en kan ik toch 2 fases over 1 kabel doen ?

[ Voor 10% gewijzigd door Petje72 op 29-08-2012 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Petje72 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:08:
[...]

Bedankt voor de tip, maar ik heb echt geen ruimte om er een extra kabel bij te trekken helaas... :-(
geen ymvk-as kabel door de grond/kruipruimte te graven?
(is moeilijk te vertellen op een forum, maar er zijn altijd mogenlijkheden.)
ik heb zelf gewoon sleuven in de muur gefreesd en de zaak weer dicht gestuct.
(ben wel blij dat ik meteen 3x een buis naar zolder heb aangelegd)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 14:42
zonnigtype schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 14:33:
[...]

Losse cellen, en dan zelf weer gaan lamineren met een tosti ijzer? 8)7 :P
Nou als ze weg gaan dan is het per paneel :P
Alle 4 zijn apart aan te sluiten..
ben alleen nog aan het kijken of ik ze niet nog ergens hier kwijt kan .. maar ben een beetje huiverig om ze op een lage schuur te zetten eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Petje72 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 10:56:
[...]

Ik had een vraag gesteld aan SMA over 2 omvormers op 1 groep en dit antwoord gekregen:

De SB1200 produceert nooit meer dan 1200 Watt, en dus, bij netspanning 230 V: 1200/230 = 5,2 A. Het klopt dat in de technische gegevens de maximale uitgangsstroom 6,1 A bedraagt; dit komt omdat de omvormer technisch in staat is om bij lagere netspanning te blijven produceren, bijvoorbeeld bij 200 V AC: 1200/200 = 6 A.

Wanneer uw groep 3 fasig is, dan kunt u eenvoudig 1 omvormer op 1 fase zetten en de andere op een andere. Op die manier zal sowieso nooit meer dan de maximale stroom door de kabels vloeien.

Uw installatie is op zich veilig, maar de noodzaak om 1 omvormer tegen de andere te beschermen is wellicht wat overdreven; SMA omvormers flippen niet.

Met vriendelijke groet,

SMA-Benelux

Zij hebben het dus over elke omvormer op aparte fase. Maar ik heb een 3x 2,5mm2 kabel liggen en heb geen ruimte om er nog eentje van de garage naar de meterkast te trekken. De bestaande 3x2,5 vervangen voor een 5x2,5 lijkt niet 100% volgens de norm (NEN1010), een dikkere kabel van b.v. 5x4mm2 past weer niet door de buis... ik ga daarom voor deze constructie:
[afbeelding]
Goed om te weten, Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat dit zondermeer op één groep kon. Niet dus.
ik wil zelf volgend jaar hetzelfde upgrade pad uitvoeren.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01:34
het kan ook op 1 groep volges sma?
een 5 aderige kabel, en dan er twee omvormers op aansluiten op verschillende fases, mag dat wel volgens de nen? volgens mij niet.... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
migjes schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:16:
[...]

geen ymvk-as kabel door de grond/kruipruimte te graven?
(is moeilijk te vertellen op een forum, maar er zijn altijd mogenlijkheden.)
ik heb zelf gewoon sleuven in de muur gefreesd en de zaak weer dicht gestuct.
(ben wel blij dat ik meteen 3x een buis naar zolder heb aangelegd)
Het huis is pas helemaal gestuct en gespoten dus ik ga geen muren open breken nu :9 los daarvan, ik moet dan door de keuken enzo, dan zou de keuken er ook uit moeten dat gaan we dus niet doen haha. Kruipruimte loopt tot de garage... dat is helemaal balen en door die mega dikke fundering kom ik niet. De vorige eigenaar heeft sommige zaken beetje onlogisch gemaakt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Petje72 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:47:
[...]

Het huis is pas helemaal gestuct en gespoten dus ik ga geen muren open breken nu :9 los daarvan, ik moet dan door de keuken enzo, dan zou de keuken er ook uit moeten dat gaan we dus niet doen haha. Kruipruimte loopt tot de garage... dat is helemaal balen en door die mega dikke fundering kom ik niet. De vorige eigenaar heeft sommige zaken beetje onlogisch gemaakt. 8)7
je hoeft ook niet door de fundering.
je kunt er ook onderdoor en dan het zand gewoon terug stampen.
en dan een stuk door de tuin.
(ymvk-as minimaal 50cm diep in de grond.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
migjes schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:53:
[...]

je hoeft ook niet door de fundering.
je kunt er ook onderdoor en dan het zand gewoon terug stampen.
en dan een stuk door de tuin.
(ymvk-as minimaal 50cm diep in de grond.)
hmmm.. bob de bouwerachtig werk dus. haha. Ik hou het in mijn achterhoofd, ik zou theoretisch een stukje via mijn terras van kruipruimte naar garage kunnen gaan. Eerst ga voor 2 omvormers op 1 groep met die extra zekeringen, als dat problemen geeft kan ik alsnog gaan graven en boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Petje72 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 12:02:
[...]

hmmm.. bob de bouwerachtig werk dus. haha. Ik hou het in mijn achterhoofd, ik zou theoretisch een stukje via mijn terras van kruipruimte naar garage kunnen gaan. Eerst ga voor 2 omvormers op 1 groep met die extra zekeringen, als dat problemen geeft kan ik alsnog gaan graven en boren.
je zou het ook firma bier & co kunnen noemen. >:)
maar dat is geen probleem je huis blijft wel staan als je een klein gleufje onder je fundering graaft.
(neem de zekeringen van het merk dat compatibele is met je meterkast, kun je ze altijd nog her gebruiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 13:47:
[...]

Ik zou toch kiezen voor 2 alamat's mbt je 2 zonnepaneel groepen B16/30mA
Ik blijf griezelen over je oplossing mbt het monitoren van je normale afgaande groepen met een
aparte KWh meter, wat is de winst?
2x alamat is een goed punt. (daar zijn meer methodes voor, en snap ik)
ik had hem eigenlijk zo gedaan om er voor te zorgen dat er meer als 4x ALS in de meter kast zouden zitten.
(is wel iets buiten de regels, wist niet of je daar over zou vallen)

eigenlijk wil ik een slimme meterkast. >:)
een slimme meter is mij niet slim genoeg, dan weet ik nog mijn gebruik niet.
(een stukje van de opgewekte energie word door het huis gebruikt.)

nu weet ik wel dat je gewoon de opbrengst en het gebruik van elkaar kun aftrekken en zo op die waarde kunt komen.
maar dan weet ik het en niet mijn server.
mijn server stuurt het huis aan. (verlichting en verwarming)
nu zou het wel prettig zijn om te weten wanneer ik aan het salderen ben, zodat mijn huis daar op kan reageren. (toekomstige koeling zou wel prettig zijn.)
met mijn volgende plan ga ik rap naar de 5000kWh grens, laat ik dus de slimme meter maar voor zijn. (huidige meter heeft er geen probleem mee, die kraakt zucht en steunt lekker achteruit :*) )

er is ook nog een 3de plan maar dan ga ik naar de 35A aan opwekking (in de praktijk valt dat lager uit natuurlijk), en dan begin ik op mijn hoofd te krabben of het misschien niet verstandiger word om het huis apart af te zekeren. je meterkast zou dan eigenlijk voorbereid moeten zijn voor een 1x 70A hoofd aansluiting.
en dat ben ik zelf eigenlijk nog nooit tegen gekomen, en weet ook niet waar ik dan rekening mee moet houden.

en voor het meten zat ik ook niet aan dit soort standaart oplossingen te denken.
http://www.eprotech.nl/shop/kWh-meters-c-16.html
meer het spul van abb.
http://www.abb.com/produc...uctLanguage=nl&country=NL
daar zitten wel een aantal tussen die het makkelijk aan kunnen.
(de mbus kabels gaan dan ook niet door de meter kast maar er over heen, en je hebt er tussen waarbij een scheiding zit tussen het meten en het door geven van de gegevens.)
dat zal wel wat griezel gevoel weg nemen denk ik. ;)

en ja ik ben een tweaker.
dat is een eigenwijs, koppig, (tot soms zelfs idioot) volkje.
dus winst nee, maar wel leuk. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:38

ericplan

5180 Wp PV

migjes schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 12:17:
[...]

ik had hem eigenlijk zo gedaan om er voor te zorgen dat er meer als 4x ALS in de meter kast zouden zitten.

eigenlijk wil ik een slimme meterkast. >:)
een slimme meter is mij niet slim genoeg, dan weet ik nog mijn gebruik niet.
(een stukje van de opgewekte energie word door het huis gebruikt.)

nu weet ik wel dat je gewoon de opbrengst en het gebruik van elkaar kun aftrekken en zo op die waarde kunt komen.
maar dan weet ik het en niet mijn server.
mijn server stuurt het huis aan. (verlichting en verwarming)
nu zou het wel prettig zijn om te weten wanneer ik aan het salderen ben, zodat mijn huis daar op kan reageren. (toekomstige koeling zou wel prettig zijn.)
met mijn volgende plan ga ik rap naar de 5000kWh grens, laat ik dus de slimme meter maar voor zijn. (huidige meter heeft er geen probleem mee, die kraakt zucht en steunt lekker achteruit :*) )

er is ook nog een 3de plan maar dan ga ik naar de 35A aan opwekking (in de praktijk valt dat lager uit natuurlijk), en dan begin ik op mijn hoofd te krabben of het misschien niet verstandiger word om het huis apart af te zekeren. je meterkast zou dan eigenlijk voorbereid moeten zijn voor een 1x 70A hoofd aansluiting.
en dat ben ik zelf eigenlijk nog nooit tegen gekomen, en weet ook niet waar ik dan rekening mee moet houden.

en voor het meten zat ik ook niet aan dit soort standaart oplossingen te denken.
http://www.eprotech.nl/shop/kWh-meters-c-16.html
meer het spul van abb.
http://www.abb.com/produc...uctLanguage=nl&country=NL
daar zitten wel een aantal tussen die het makkelijk aan kunnen.
(de mbus kabels gaan dan ook niet door de meter kast maar er over heen, en je hebt er tussen waarbij een scheiding zit tussen het meten en het door geven van de gegevens.)
dat zal wel wat griezel gevoel weg nemen denk ik. ;)

Alamats heb ik ook, alleen maar... Enige nadeel is dat je bij uitval nooit weet of het overbelasting of aardlek is geweest. Dat maakt het storingzoeken wel eens lastig.

En wat DIN-rail meters betreft zou ik gaan voor Finder-spullen. Heb zelf ook één DIN-rail meter van Hager waar ik zeer ontevreden over ben, met name de positie van de fase en 0. Ook het feit dat je één puls per 100 W krijgt op de S0 is niet leuk. Het rode LEDje geeft wel 6000 pulsen per kW.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Alles aangesloten met meer dan 600W moest toch al op een aparte groep?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PcDealer schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 13:30:
Alles aangesloten met meer dan 600W moest toch al op een aparte groep?
alles boven de 500W wat uit de omvormer komt moet op een aparte groep.
met hoeveel Wp je het doet boeit de regels niet. ;)
(wel de omvormer, natuurlijk. een steca500 zal vast boem doen met 3kWp.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
migjes schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 13:38:
[...]

alles boven de 500W wat uit de omvormer komt moet op een aparte groep.
met hoeveel Wp je het doet boeit de regels niet. ;)
(wel de omvormer, natuurlijk. een steca500 zal vast boem doen met 3kWp.)
De omvormers kunnen toch op 1 groep.. zolang je niet boven de 3680W uit komt op een 16A groep is het geen probleem. De wasmachine en de droger zitten samen op 1 aparte (16A) groep en dat gaat ook gewoon goed, zelfs als ze tegelijk aanstaan (samen < 3680W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Petje72 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 13:44:
[...]

De omvormers kunnen toch op 1 groep.. zolang je niet boven de 3680W uit komt op een 16A groep is het geen probleem. De wasmachine en de droger zitten samen op 1 aparte (16A) groep en dat gaat ook gewoon goed, zelfs als ze tegelijk aanstaan (samen < 3680W)
klopt maar zie het wel in de juiste context. ;)
heeft niks met jouw situatie te maken.
2 omvormers op 1 groep kan best (mits de juiste maatregels, en niet zomaar elke omvormer natuurlijk, reken het uit). zo als je nu van plan bent zou je zelfs een zwaardere omvormer kunnen gebruiken (iets van 9A of zo).

wasmachiene en droger?
volgens mij mag dat niet. (tenminste ik heb nog geen wasmaschiene gevonden die dat zou kunnen)
alle gebruikers van boven de 2000W of 10A (welke het nu eigenlijk is weet ik ook niet, en word veel door elkaar gehaald.)
moet eigenlijk op een aparte groep.
vroeger was het 3000W, en het hoeft pas aangepast te worden als er iets aan de meterkast word veranderd.
dus er is een heel groot verschil in veel huishoudens.
de praktijk is vaak weerbarstiger als de theorie. (helaas)
en niet altijd is de zaak aangelegd door een deskundige.

als je tegenwoordig de blokker binnen loopt kun je geen senseo/waterkoker/frietpan meer krijgen van meer als 2000W. (er zal er vast nog wel 1 zijn die de regels aan zijn laars lapt,maar dat zie ik als uitzondering. china produceert wel.)

ik had vroeger in mijn huurwoning maar 2x 16A voor het hele huis.
1x 16A voor boven. (waar maar een paar lampjes op zaten en een wekker)
1x 16A voor beneden.
waar de wasmaschiene + vaatwasser + elektrische oven op zaten.
ik verwonder mij nog steeds over de stoppen, daar heeft nooit een gloeidraad in gezeten eerder een spijker.
de woningbouw vereniging vertikte het in iedergeval om het aan te passen.
(o ja de meter kast hing gewoon open in de gang. 8)7 )

de regels zijn er voor als er een nieuw huis word gebouwd.
of als er iets word aangepast.
dat doen ze om het lekker simple te houden. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik ben met de wH meter even langs een paar apparaten gelopen. Nou blijkt de ketel (AWB ThermoMaster 2HR) vrijwel continue 67-69 Watt te verstoken. Dat is dan het eerste apparaat dat ik gevonden heb dat goed is voor 1/3 van het 200 Watt standby gebruik. De Vriezer (Recente Zanussi) ernaast is ook 65 Watt, maar deze slaat maar af en toe aan.

De Linksys E3000 boven kan ik slecht meten, de goedkope Wh meter van de gamma kan alleen 6 Watt of meer, ik gok dat het circa 4 Watt is.

Volgende stap is de koelkast beneden, deze zat ook al in het huis/keuken toen ik deze kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Waarom zijn DLK panelen zoveel goedkoper dan andere panelen?

Een LDK 230wp heb je al voor E 165,-
Een Kingsun 225wp kost E 213,-
Een Kingsun 260wp kost E 260,-

Hoe is de kwaliteit van LDK?

Wel jammer is dat de LDK panelen net te groot zijn voor mijn schuurtje. 2x 158 cm landscape van de kingsun panelen past net, LDK is 164 cm.
En LDK panelen leveren te veel Ampere voor een steca 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
databeestje schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 14:28:
Ik ben met de wH meter even langs een paar apparaten gelopen. Nou blijkt de ketel (AWB ThermoMaster 2HR) vrijwel continue 67-69 Watt te verstoken. Dat is dan het eerste apparaat dat ik gevonden heb dat goed is voor 1/3 van het 200 Watt standby gebruik. De Vriezer (Recente Zanussi) ernaast is ook 65 Watt, maar deze slaat maar af en toe aan.

De Linksys E3000 boven kan ik slecht meten, de goedkope Wh meter van de gamma kan alleen 6 Watt of meer, ik gok dat het circa 4 Watt is.

Volgende stap is de koelkast beneden, deze zat ook al in het huis/keuken toen ik deze kocht.
Bij de kijkshop verkopen ze cresta energie meters. (10 a 15 euro)
Deze komen als beste uit de test en meten wel lage waardes. Ook bij een slechte cos.
Onderandere getest bij hardware.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Laatst online: 18-09-2024
jhead22 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 14:30:
Waarom zijn DLK panelen zoveel goedkoper dan andere panelen?

Een LDK 230wp heb je al voor E 165,-
Een Kingsun 225wp kost E 213,-
Een Kingsun 260wp kost E 260,-

Hoe is de kwaliteit van LDK?

Wel jammer is dat de LDK panelen net te groot zijn voor mijn schuurtje. 2x 158 cm landscape van de kingsun panelen past net, LDK is 164 cm.
En LDK panelen leveren te veel Ampere voor een steca 500.
LDK is failliet. Dus garantie is lastig.
Maarja, alle bedrijven kunnen failliet gaan binnen 30 jaar, dus gewoon pakken die goedkope panelen.

Gewoon 2 LDK op een Mastervolt Soladin 600 moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

migjes schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 14:24:
[...]

ik had vroeger in mijn huurwoning maar 2x 16A voor het hele huis.
1x 16A voor boven. (waar maar een paar lampjes op zaten en een wekker)
1x 16A voor beneden.
waar de wasmaschiene + vaatwasser + elektrische oven op zaten.
ik verwonder mij nog steeds over de stoppen, daar heeft nooit een gloeidraad in gezeten eerder een spijker.
de woningbouw vereniging vertikte het in iedergeval om het aan te passen.
(o ja de meter kast hing gewoon open in de gang. 8)7 )

de regels zijn er voor als er een nieuw huis word gebouwd.
of als er iets word aangepast.
dat doen ze om het lekker simple te houden. >:)
Ik kan mij nog herinneren dat mijn vader een stukje zilverpapier om de smeltveiligheid wikkelde omdat het wel erg duur werd om telkens weer zo'n stenen ding te moeten kopen. |:(

In ons huidige huis (jaren '30) hangt nog een porseleinen voet op de muur waar een grote zekering ingeschroefd kon worden.
Daaronder (wederom, zonder kastje, met twee draadjes naar beneden) een voetje voor een zo te zien 6 10 A stenen smeltveiligheid. Gewoon koud op de muur bevestigd.

Die heb ik ontdekt toe ik wat schotten/plaatwerk uit de meterkast verwijderde.

Natuurlijk laat je zoiets zitten, pure nostalgie :+

Foto's aanwezig...

p.s. mijn buurvrouw van ruim in de 80, alleenwondende heeft een groepenkast met 2 groepen van 6 10 A.
Nooit een zekering eruit!

Dat is pas milieubewustzijn _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door Schinnen-groen op 29-08-2012 14:52 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 14:28:

Die ketel met 69watt komt meeste door een pomp van 45-48w die blijft lopen, kijk even of dat ook anders kan, heb je vloerverwarming? daar heb je meestal ook nog een pomp die je prima kan schakelen met een pompschakelaar.
zo heb ik hier 125w alleen van de verwarming teruggebracht naar 16w :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

zero_cool89 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 14:34:
LDK is failliet. Dus garantie is lastig.
Dat is erg prematuur en juridisch niet correct. Ze zijn insolvent, en de provincie waarin ze grootste faciliteiten hebben (lees: die zijn monsterachtig groot, wat de wafers betreft) weigert ze failliet te laten gaan vanwege de werkgelegenheid. Die lijken d'r geld bij te gaan proppen, Chinese style...

http://www.greenworldinve...nt-companies-go-bankrupt/

Maar natuurlijk heeft het gevolgen voor de marktpositie van LDK solar panelen. Dumpen, dus maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Misschien gunstig voor de afnemer (ons), pittige concurerende prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

zonnigtype schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:35:
[...]

Maar natuurlijk heeft het gevolgen voor de marktpositie van LDK solar panelen. Dumpen, dus maar.
Buiten het garantie aspect (uiteraard), wat is het probleem van het dumpen ? Ik zie het niet, behalve dat mijn TVT een flink stuk naar beneden gaat (_INDIEN_ er geen panelen defect gaan én de NL importeur het laat afweten).

Ik had niet de indruk dat het slechte panelen zijn namelijk (zit namelijk al op bijna 11kWh vandaag :9 )

* Pixelmagic die ook 12 LDK panelen in de zon heeft liggen

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:05
[...]
wasmachiene en droger?
volgens mij mag dat niet. (tenminste ik heb nog geen wasmaschiene gevonden die dat zou kunnen)
alle gebruikers van boven de 2000W of 10A (welke het nu eigenlijk is weet ik ook niet, en word veel door elkaar gehaald.)
moet eigenlijk op een aparte groep.
vroeger was het 3000W, en het hoeft pas aangepast te worden als er iets aan de meterkast word veranderd.
dus er is een heel groot verschil in veel huishoudens.
de praktijk is vaak weerbarstiger als de theorie. (helaas)
en niet altijd is de zaak aangelegd door een deskundige.
In mijn handleiding van m'n warmtepompdroger staat juist vermeld dat het met "dit" type droger mogelijk is op de zelfde groep als de wasmachine tegelijk te draaien.

Geen idee wat mijn wasmachine qua piekverbruik doet, maar heb nog geen enkele keer een stop eruit gehad. Wel eens bij een vorige woning de hoofdzekering kapot gehad. Geen idee waar dat door kwam. Had wasmachine, vaatwasser en stofzuiger aan.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Pixelmagic schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:05:
[...]

Buiten het garantie aspect (uiteraard), wat is het probleem van het dumpen ? Ik zie het niet, behalve dat mijn TVT een flink stuk naar beneden gaat (_INDIEN_ er geen panelen defect gaan én de NL importeur het laat afweten).

Ik had niet de indruk dat het slechte panelen zijn namelijk (zit namelijk al op bijna 11kWh vandaag :9 )

Dat zijn allemaal persoonlijke keuzes. De één koopt gerust een B merkt en ziet wel of het spul heel blijft en de ander koopt een A merk heeft misschien wel garantie maar betaald misschien ook voor de naam.

We zullen over 15 jaar zijn of de B merk paneeltjes heel blijven en niet massaal degraderen of delamineren.
Als ik het goed heb begrepen is de kwaliteit van panelen voor een groot deel afhankelijk van het afbak process en de kwaliteit van de behuizing. Pas na jaaaaren kom je erachter als het slecht spul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 07-05 20:27
Rol-Co schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 15:04:
[...]
Die ketel met 69watt komt meeste door een pomp van 45-48w die blijft lopen, kijk even of dat ook anders kan, heb je vloerverwarming? daar heb je meestal ook nog een pomp die je prima kan schakelen met een pompschakelaar.
zo heb ik hier 125w alleen van de verwarming teruggebracht naar 16w :)
De meeste CV ketels hebben 2 standen voor de pomp:
1) Na gebruik na draaien dan uit.
2) Altijd aan voor in de winter als vorst bescherming.

Nu is dit een handmatige instelling, kijken of hij niet op 2 staat, alleen als het nodig is aan zetten.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
revolution-nl schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:09:
We zullen over 15 jaar zijn of de B merk paneeltjes heel blijven en niet massaal degraderen of delamineren.
Dat zullen we over 15 jaar ook pas weten van de zg. A-panelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

revolution-nl schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:09:
[...]
Als ik het goed heb begrepen is de kwaliteit van panelen voor een groot deel afhankelijk van het afbak process en de kwaliteit van de behuizing. Pas na jaaaaren kom je erachter als het slecht spul is.
Helemaal mee eens, en dat geld uiteraard ook voor A kwaliteit panelen.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Pixelmagic schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:22:
[...]

Helemaal mee eens, en dat geld uiteraard ook voor A kwaliteit panelen.
AllesKan schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:22:
[...]

Dat zullen we over 15 jaar ook pas weten van de zg. A-panelen. ;)
Helemaal waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Pixelmagic schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:05:
[...]

Ga maar even met de vertegenwoordigers van de Duitse PV-branche praten over de "niet onaanzienlijke gevolgen" van de massale dump. Net gehoord dat Bosch ook weer personeel naar huis gaat sturen, het is dweilen met de kraan wijd open. Bosch is een grote...

Niet erg fijn voor de continuïteit, en een gigantische hoeveelheid geïnvesteerd geld in productie lokaties (First Solar die heel Frankfurt/Oder heeft opgedoekt... ;( ) weg gebrand. Ook niet erg "duurzaam".

Maar goed, de shake-out is in volle hevigheid bezig, en zelfs in China plukken ze daar nu hele zure druiven van. Dat zijn de achtergronden. Ondertussen is het natuurlijk heel fijn paneeltjes plukken uit massale hoeveelheid containers in de havens. En hopen dat ze goed blijven (LDK is een goed merk, by the way, en hebben nog een van de grootste wafer productie complexen op deze aardkloot. Nog wel...).

Nu we toch bezig zijn: er zijn meermalen vervalsingen van Chinese modules vastgesteld. Daarom blijf ik er op staan: eis de flashdata op, en voordat je de installatie betaalt: verifieer bij de oorspronkelijke module producent of die data wel van hen afkomstig zijn... Anders heb je geen idee wat je in huis hebt gehaald, en als het DAN van een nooit meer te traceren no-name producent blijkt te zijn die het lamineren NIET beheerst (of er doelbewust de kantjes van heeft afgelopen bij de productie), hang je als het fout gaat over een paar jaar... Even afgezien van de fraude, over garanties hoef je je dan helemaal geen zorgen meer te maken. Die zijn dan sowieso non-existent.

... er zijn al een paar ondernemers in Duitsland voor een paar ton "het schip" in gegaan met onverkoopbare fake-"merk"modules...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 18:39
Petje72 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:08:
[...]

Is een 5x 2,5mm2 een goede optie ? dan vervang ik de 3x2,5 voor de 5 aderige en kan ik toch 2 fases over 1 kabel doen ?
Nee dit is geen goed optie. Het mag gewoonweg niet. Bij brand o.i.d weet de verzekering je te vinden als ze dat vinden op je zolder / in je meterkast. Bovendien mag je alleen zekeren in je meterkast, dit i.v.m. brandweer die het systeem moet kunnen uitschakelen. Je mag dus wel extra zekeringen plaatsen boven bij je systeem, maar er moet er zeker ook 1 in de meterkast zitten, wat de zekering boven bij je omvormer overbodig maakt. (misschien een werkschakelaar, dat kan nog wel handig zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
rdfeij schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:34:
Nee dit is geen goed optie. Het mag gewoonweg niet. Bij brand o.i.d weet de verzekering je te vinden als ze dat vinden op je zolder / in je meterkast. Bovendien mag je alleen zekeren in je meterkast, dit i.v.m. brandweer die het systeem moet kunnen uitschakelen. Je mag dus wel extra zekeringen plaatsen boven bij je systeem, maar er moet er zeker ook 1 in de meterkast zitten, wat de zekering boven bij je omvormer overbodig maakt. (misschien een werkschakelaar, dat kan nog wel handig zijn...)
Wellicht begrijp ik je reactie verkeerd, maar je mag prima 2 fasen over een 5 x 2,5mm2 kabel transporteren. Sterker nog, 3 fasen mag ook. Nog sterker zelfs: daar zijn die kabels voor bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Appie Heijn schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:08:
[...]

In mijn handleiding van m'n warmtepompdroger staat juist vermeld dat het met "dit" type droger mogelijk is op de zelfde groep als de wasmachine tegelijk te draaien.

Geen idee wat mijn wasmachine qua piekverbruik doet, maar heb nog geen enkele keer een stop eruit gehad. Wel eens bij een vorige woning de hoofdzekering kapot gehad. Geen idee waar dat door kwam. Had wasmachine, vaatwasser en stofzuiger aan.
het maakt eigenlijk niet uit wat er in de handleiding staat van de droger.
van mijn part schrijven ze er in dat je er mee naar de maan mag vliegen.
nem1010 zegt dat het niet mag en die staat er boven.
(ik heb er zelf niet zoon probleem mee hoor. mijn frietpan trekt ook meer als 2kW. (is een wat ouder type)
en die hang ik ook gewoon in de keuken groep met andere gebruikers.
regels is 1 kant praktijk de andere.
alleen als je iets aanlegt probeer de regels te volgen, voorkomt gewoon problemen)

een hoofdzekering is ook maar een dingetje dat slijt en op een dag gaat i kapot.
een wasmachine, vaatwasser en stofzuiger zal het wel niet gedaan hebben.
maar verder is dit wel erg offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

[...]

wasmachiene en droger?
Warmtepompdroger + wasmachine kan.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
AllesKan schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 16:55:
[...]

Wellicht begrijp ik je reactie verkeerd, maar je mag prima 2 fasen over een 5 x 2,5mm2 kabel transporteren. Sterker nog, 3 fasen mag ook. Nog sterker zelfs: daar zijn die kabels voor bedoeld.
Maar dan behoren ze wél tot één groep, da's hier m.i. niet het geval...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
hansdegit schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:17:
Hoe bedoel je 1 groep?

Bij mij komen thuis 3 fasen binnen. Die worden verdeeld over 10 groepen. (8 1-fase groepen en 2 3-fase groepen, waarbij 1 van de 3-fase groepen 15 meter verderop weer onderverdeeld wordt in 3 1-fase groepen)

Als hij in zijn meterkast gewoon een 3 fase (kracht)groep plaatst van zeg 16A, daar de 5 x 2,5mm2 kabel op aansluit, dan mag hij aan de andere eind van de kabel gewoon die 3 fasen onderverdelen in 3 aparte groepen van 10A. Niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 12:17:
[...]

Welke regel die ik nog niet ken is dat er maar 4 ALS in een meterkast mogen zitten,
ik ken zat kasten die vol zitten met 8 10 tot 12 alamats dat zijn er dan ook 8 10 of 12 ALS :?

Leuk is ook wat waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 19:12
hansdegit schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:17:
[...]

inderdaad 3-fase gebruikt men vaak voor toestellen en motoren, als je dan de stomen met vectoren zou tekenen dan is de stoom in de nul bijna zo goed als nul.
Ga je alle fase asymetrisch belasten dan krijgt de nul 3 keer de stroom van elke fase te verwerken , en heb je dus lintverwarming in je kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
makkie schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:30:
inderdaad 3-fase gebruikt men vaak voor toestellen en motoren, als je dan de stomen met vectoren zou tekenen dan is de stoom in de nul bijna zo goed als nul.
Ga je alle fase asymetrisch belasten dan krijgt de nul 3 keer de stroom van elke fase te verwerken , en heb je dus lintverwarming in je kabel.
Lolwhut?

Voordeel van 3 fasen is JUIST dat de fasen onderling in tijd verschoven zijn. Je kunt dus nimmer de nul overbelasten. Op geen enkele manier. Of denk jij werkelijk dat een kookplaat/fornuis combinatie die op 3 fasen is aangesloten alleen mag werken als alle pitten en de oven tegelijk aanstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
makkie schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:30:
[...]

Dit is natuurlijk onzin, de 3 fasen zijn 120 graden uit fase, dus de stroom door de nul ook dus die zullen elkaar gedeeltelijk opheffen. de stroom door de nul kan nooit te groot worden bij een drie fasen systeem.
Drie groepen kunnen geen gemeenschappelijke nul hebben dus dat is geen probleem.
( Dus geen 5 aderige kabel met 3 groepen er in )

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
AllesKan schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:24:
[...]

Hoe bedoel je 1 groep?

Bij mij komen thuis 3 fasen binnen. Die worden verdeeld over 10 groepen. (8 1-fase groepen en 2 3-fase groepen, waarbij 1 van de 3-fase groepen 15 meter verderop weer onderverdeeld wordt in 3 1-fase groepen)

Als hij in zijn meterkast gewoon een 3 fase (kracht)groep plaatst van zeg 16A, daar de 5 x 2,5mm2 kabel op aansluit, dan mag hij aan de andere eind van de kabel gewoon die 3 fasen onderverdelen in 3 aparte groepen van 10A. Niks mis mee.
Uiteraard, heb ik hier ook gedaan. Alleen: dan moet er wel netjes een "echt" zekeringkastje als onderverdeler dienen. Ik kreeg niet de indruk dat dat in de planning lag, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
hansdegit schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:37:
Uiteraard, heb ik hier ook gedaan. Alleen: dan moet er wel netjes een "echt" zekeringkastje als onderverdeler dienen. Ik kreeg niet de indruk dat dat in de planning lag, maar ik kan het natuurlijk mis hebben.
Lijkt me van wel. Tenminste als je met '"echt" zekeringkastje' gewoon een extra krachtgroep bedoeld. Hoe moet hij anders die kabel aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
[...]
knip
Dit lijkt me wel juist, heb ik zelf ook naar een schuur gedaan, 3x16A 3 fasen naar 3x10A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
WoudseHoeve schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:41:
Dit lijkt me wel juist, heb ik zelf ook naar een schuur gedaan, 3x16A 3 fasen naar 3x10A.
Zo hoort het ook. Ik heb het zelf overigens iets minder juist gedaan. Ik ga van een 16A krachtgroep naar 3 maal een 16A 1 fase groep. Niet goed voor de selectiviteit, maar het zal me worst zijn welke van de 2 er het eerste uitgaat, of zelfs allebei tegelijk. Moet ik hooguit 2 maal 15 meter extra lopen. Hoe dan ook klopt de selectiviteit t.o.v. van mijn hoofdzekering uiteraard wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
AllesKan schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:41:
[...]

Lijkt me van wel. Tenminste als je met '"echt" zekeringkastje' gewoon een extra krachtgroep bedoeld. Hoe moet hij anders die kabel aansluiten?
Ik bedoel zo'n Holec of ABB of whatever merk kastje.

Hoofdaansluiting -> hoofdverdeler ("meterkast") -> krachtgroep -> 5-aderige kabel -> onderverdeler met aparte groepen.

Zelf heb ik dan ook nog een hoofdschakelaar op de onderverdeler gezet. Is wel handig als de hoofdverdeler twee trappen lager is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
hansdegit schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:48:
Ik bedoel zo'n Holec of ABB of whatever merk kastje.

Hoofdaansluiting -> hoofdverdeler ("meterkast") -> krachtgroep -> 5-aderige kabel -> onderverdeler met aparte groepen.

Zelf heb ik dan ook nog een hoofdschakelaar op de onderverdeler gezet. Is wel handig als de hoofdverdeler twee trappen lager is....
OW, je bedoeld de onderverdeler aan het eind van de kabel zeg maar. Dan begreep ik je niet goed, ik dacht dat je een apart groepenkastje naast de bestaande groepenkast bedoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
[...]

Hoe bedoel je 1 groep?

Alles mis mee, dat mag in een bedrijfruimte/fabriek met voldoede V.O.P. aanwezig, niet in een woning
Er mag in een woning geen hoger spannings verschil tussen verschillende WCD's / gebruikers kunnen ontstaan dan 230/240 Volt, zo als jij wilt dat hij het aanlegt wordt dat 400 Volt met losse WCD's / cq aansluitpunten , 400V mag daar enkel in één en het zelfde apparaat gebruikt worden.

( zo was het bij jou origineel ook aangelegd )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
PClop schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 18:10:
Alles mis mee, dat mag in een bedrijfruimte/fabriek met voldoede V.O.P. aanwezig, niet in een woning
Er mag in een woning geen hoger spannings verschil tussen verschillende WCD's / gebruikers kunnen ontstaan dan 230/240 Volt, zo als jij wilt dat hij het aanlegt wordt dat 400 Volt met losse WCD's / cq aansluitpunten , 400V mag daar enkel in één en het zelfde apparaat gebruikt worden.

( zo was het bij jou origineel ook aangelegd )
Lees nog eens op je gemak wat ik schrijf.... Ik heb nergens gezegd dat hij dan aan het eind van die kabel maar even een 3-voudig WCD moet monteren... Ik ging uit van zijn afbeelding met de 2 10A groepen erop getekend. (Sterker nog, ik heb zelfs gezegd dat hij er dan 10A groepen van moet maken.)

(Overigens heb ik door mijn hele woning 3 fasen verspreid zitten. Daar heb je immers een 3 fase aansluiting voor niet waar? En ja, er is dus tussen diverse groepen (en dus ook de WCD's) in mijn huis een spanningsverschil van 400V. Om over mijn perilexWCD nog maar te zwijgen. Daar zit het wel heeeel kort bij elkaar. En het komt wellicht als een verrassing voor je, maar zo zijn er nog miljoenen huizen. Volkomen volgens de regels overigens.)

[ Voor 8% gewijzigd door AllesKan op 29-08-2012 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 23:32
In de nen 1010 staat niet dat een droger op een apparte groep moet maar dat een vast opgestelde verbruiker met een vermogen groter dan 2000watt op een eigen groep moet worden aangesloten. Dit geld dus eigenlijk ook voor bijoorbeeld een close in boiler. Nu is een warmte pomp droger maar iets van 800watt dus die hoeft niet op een apparte groep. Daar staat tegenover dat ik nog geen wasmachine gezien heb met een aansluitwaarde onder de 2000watt dus mag je op de wasmachine groep niets extra aansluiten ook al zou beneden de 3680watt totaal blijven. Als je het toch doet zal het gewoon werken.
Voor wat betreft het overbelasten van de nul wordt er toch wel een ding over het hoofd gezien in mijn ogen. Als je een 3 fase belasting hebt die bijvoorbeeld uit een motor of een samenstel van tlbuizen of gloeilampen bestaat die gelijk over de fase verdeeld zijn loopt er inderdaad geen stroom door de nul. Als de belasting niet goed over de fase verdeeld is wordt de stroom door de nul nooit groter dan de grootste fase stroom. Echter nu komt het. Als je de 3 fase groep zou belasten met meer dan 2000 watt per fase met spaarlampen en of led lampen krijg je grote kans op overbelasting van de nul door de harmonischestromen die de elektronische voedingen in deze lampen genereren. In de praktijk is het al regelmatig voor gekomen dat een installateur de tl lichtlijnen welke op 3 fase werken in een fabriek vervangt door led verlichtting na een tijdje een uitgebrande nul ader tot gevolg hebben.
Om die reden is het vermogen van led verlichting en dergelijke ook aan banden gelegt wat betreft vermogen op een groep in de nen1010.
Nu is een zonnepaneelomvormer ook een elektronische voeding maar dan omgekeerd dus die heeft ook harmonische in zijn stromen. De materie is voor de normcommissie nog te nieuw om daar passende regels voor uit te brengen zeker in nederland. Dat is ook een van de reden dat niet iedere omvormer in nederland of bijv. duitsland gebruikt mag worden. Om die reden zou ik voorzichtig zijn met het gegeven een 5 aderige kabel maximaal te belasten als het gaat om zonnepaneel omvormers.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
snameroc schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 18:42:
In de praktijk is het al regelmatig voor gekomen dat een installateur de tl lichtlijnen welke op 3 fase werken in een fabriek vervangt door led verlichtting na een tijdje een uitgebrande nul ader tot gevolg hebben.
Om die reden is het vermogen van led verlichting en dergelijke ook aan banden gelegt wat betreft vermogen op een groep in de nen1010.
Dat lijkt me meer te maken hebben met de beroerde cosinus Phi van dergelijke led (en TL-)spaarlampen. Bij gangbare TL verlichting wordt dat gecompenseerd door verschillende soorten armaturen (inductief en capacitief) parallel te zetten.

Een omvormer heeft echter zodra hij een beetje vermogen gaat leveren al een zeer behoorlijke tot bijna perfecte cosinus Phi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 29-05 12:06
Overigens vandaag al bericht van het Agentschap dat mijn subsidie aanvraag van vorige week maandag is gehonoreerd, geld wordt binnen twee weken overgemaakt. Das een stuk sneller dan ik had verwacht :)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NiGeLaToR schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 18:52:
Overigens vandaag al bericht van het Agentschap dat mijn subsidie aanvraag van vorige week maandag is gehonoreerd, geld wordt binnen twee weken overgemaakt. Das een stuk sneller dan ik had verwacht :)
Hier ingedient op 5 juli, nog niks vernomen van agentschap nl 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Laatst online: 16-02 17:13
NiGeLaToR schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 18:52:
Ik heb ook vandaag de subsidie toegekend gekregen.
Initiële aanvraag was via e-mail op 3 juli. Vorige week nog maar eens een aanvraag ingediend en nu wel een toekenning.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 23:32
De cos phi van een led lamp is helemaal niet zo slecht lees er de elektuur maar op na daarnaast zou bij een foute cos phi de stroom in de fase ook toenemen. Zeker zoals in de voorbeelden als alle lampen de zelfde cosphi hebben vereffennen die stromen zich weer in de nul ze zijn immers ook 120 graden in fase verschoven tov de de andere fase. Dat een omvormer een goede cosphi heeft klopt maar wel harmonische.
Of dat veel of weinig is weet ik niet van iedere omvormer maar houd maar eens een middengolfradio erbij je zult er van schrikken ook die aluminum geheel gesloten kooi van farraday omvormers zijn behoorlijke stoorzenders en dat zie je terug in de stromen. Ik heb de stromen overigens op een scoop bekeken. Een pc heeft een "schonere" stroom.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stansat
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-03 17:32
Hallo zonnestroom liefhebbers,

Sinds 23 augustus ook producent van zonnestroom.
7 Canadians 240pW met SMA 1600TL, dak bijna west helling 30" in Strijen Z.H.
Na 6 dagen bijna 38 kWh wat toch wat tegen valt omdat ik maar zelden een piek boven de 1400 pW zie in de middag met volle zon op mijn Sunny Explorer.
Ga dan ook 1 paneel erbij leggen wat een beter rendement op zou moeten leveren.
Zelf gelegd en geinstalleerd, startte feilloos op na omzetten aardlek.

Afbeeldingslocatie: http://i1241.photobucket.com/albums/gg515/Stansat/a24cca85.jpg

Stansat

[ Voor 11% gewijzigd door Stansat op 29-08-2012 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Stansat schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 19:30:

Snap even niet hoe ik een foto kan toevoegen? :-(

Stansat
Met deze code:
code:
1
[img]link-naar-plaatje[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stansat
Ik klik op "voeg een afbeelding toe" en dan snap ik echt niet hoe ik op mijn computer die link moet maken.
sorry, is er iemand die stap voor stap dit uit kan leggen?

Stansat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stansat
Ok bedankt, ga ik doen.

[ Voor 97% gewijzigd door Stansat op 29-08-2012 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Nee, linken vanaf je G-schijf werkt niet voor de buitenwereld ;) Je moet het plaatje bijvoorbeeld eerst uploaden naar je Tweakers.net-fotoalbum (als ik een bericht maak, zie ik erboven staan: "Voeg afbeelding toe via het fotoalbum". Als je daarop klikt, kan je heel makkelijk een plaatje online zetten en maakt hij er automatisch een link naar). Of bij een image-hosting-partij: imageshack of tinypic bijvoorbeeld.

PS: je kan je bestaande berichten editten ipv telkens een nieuwe te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door woekele op 29-08-2012 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 29-05 12:06
revolution-nl schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 18:53:
[...]

Hier ingedient op 5 juli, nog niks vernomen van agentschap nl 8)7
Wel via digid en hun automatisch aanvraagformulier? Dan zou je best even een belletje kunnen wagen of het alsnog via die weg proberen... Aanvragen duurt overigens 5-10 minuten als je je offerte al ingescand hebt en je digid weet.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:25

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Stansat schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 19:30:

7 Canadians 240pW met SMA 1600TL, dak bijna west helling 30" in Strijen Z.H.
Na 6 dagen bijna 38 kWh wat toch wat tegen valt omdat ik maar zelden een piek boven de 1400 pW zie in de middag met volle zon op mijn Sunny Explorer.
Tja, je panelen liggen op het westen, en vangen dus in de middag de meeste zon. Maar dan staat de zon al wat lager, en vangen panelen met een hoek van 30 graden hem niet loodrecht op. 38 kWh in 6 dagen is toch 6.3 kWh per dag, genormeerd 3.8 kWh/kWp. Het kan slechter. Ik heb bv. vandaag volgens de omvormer 4.4 kWh/kWp, maar volgens de slimme meter slechts 3.5 kWh/kWp, dus na het verlies van de omvormer, kabels en wat eigen gebruik.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Laatst online: 16-02 17:13
NiGeLaToR schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 19:59:
[...]

Wel via digid en hun automatisch aanvraagformulier? Dan zou je best even een belletje kunnen wagen of het alsnog via die weg proberen... Aanvragen duurt overigens 5-10 minuten als je je offerte al ingescand hebt en je digid weet.
Ik zou het ook doen. Heeft bij mij ook geholpen.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stansat
thunder7 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 20:12:
[...]

Tja, je panelen liggen op het westen, en vangen dus in de middag de meeste zon. Maar dan staat de zon al wat lager, en vangen panelen met een hoek van 30 graden hem niet loodrecht op. 38 kWh in 6 dagen is toch 6.3 kWh per dag, genormeerd 3.8 kWh/kWp. Het kan slechter. Ik heb bv. vandaag volgens de omvormer 4.4 kWh/kWp, maar volgens de slimme meter slechts 3.5 kWh/kWp, dus na het verlies van de omvormer, kabels en wat eigen gebruik.
Ik heb net even gekeken op mijn slimme meter: 5kWh en volgens mijn Sunny Explorer : 7,3 kWh
Ik hoop na mijn extra paneel ongeveer 50% van mijn verbruik per jaar te halen is1400 kWh
Nu begrijp ik pas dat de zonneboeren het meestal wat rooskleuriger voorstellen dan de werkelijkheid.
Maar goed ik ben super blij dat we de afgelopen dagen goed weer gehad hebben zodat ik mijn systeem met SMA even goed kan beoordelen.
thunder7 hoe bereken jij die genormeerde kWh/kWp?

Stansat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NiGeLaToR schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 19:59:
[...]

Via mail fax en digid. Misschien morgen nog meer een keer proberen via digid
Stansat schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 20:32:
[...]

Ik heb net even gekeken op mijn slimme meter: 5kWh en volgens mijn Sunny Explorer : 7,3 kWh
Ik hoop na mijn extra paneel ongeveer 50% van mijn verbruik per jaar te halen is1400 kWh
Nu begrijp ik pas dat de zonneboeren het meestal wat rooskleuriger voorstellen dan de werkelijkheid.
Maar goed ik ben super blij dat we de afgelopen dagen goed weer gehad hebben zodat ik mijn systeem met SMA even goed kan beoordelen.
thunder7 hoe bereken jij die genormeerde kWh/kWp?

Stansat
Volgens mij meet de slimme meter niet wat er in je huis verbruikt wordt.

De output van mijn DIN kwh meter die ik op groep van de PV heb gezet geeft dezelfde dagopbrengst aan als op het display van mijn SMA 1200. Het gat tussen de waarde van de DIN kwh meter en de teruglever meters = eigen verbruik. Ook wel grappig dat ik sinds de PV installatie ook daadwerkelijk minder kwh per dag verbruik. (nu nog maar 2kwh, dit was voorheen rond de 4kwh)

Vandaag weer een mooie 5.075kWh/kWp
Over Augustus gemiddeld 4.065kWh/kWp

[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 29-08-2012 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Een slimme meter meet toch verbruik en terug los? en trekken ze later van elkaar af.
of meet hij dat op een andere manier?

De losse kWh meter die ik heb en de terug levering meet klopt precies met de Effekta, die laatste is zelfs iets persimistisch en kan niet achter de komma aangeven in de display, wel in de software.

Blijft toch lastig, aan de ene kant wil ik zo'n slimme, maar een klein stemmetje in mijn hoofd blijft maar "niet doen" roepen. Ik vertrouw mijn "ferrari" meter niet zo met de lage meting namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stansat
revolution-nl schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 20:52:
[...]

Volgens mij meet de slimme meter niet wat er in je huis verbruikt wordt.

De output van mijn DIN kwh meter die ik op groep van de PV heb gezet geeft dezelfde dagopbrengst aan als op het display van mijn SMA 1200. Het gat tussen de waarde van de DIN kwh meter en de teruglever meters = eigen verbruik. Ook wel grappig dat ik sinds de PV installatie ook daadwerkelijk minder kwh per dag verbruik. (nu nog maar 2kwh, dit was voorheen rond de 4kwh)

Vandaag weer een mooie 5.075kWh/kWp
Over Augustus gemiddeld 4.065kWh/kWp
Dat zijn prima waarden revolution-nl, waarschijnlijk optimaal zuid geplaatst.
Inderdaad ga je wat bewuster om met je stroom zodat je ongemerkt minder gebruikt.
Ik zat vroeger vaak aan mijn computer met de tv (46 inch plus Denon voor geluid) terwijl ik amper op dat scherm kijk.
Dus uit dat ding en heb nu mijn 2e scherm 22inch led scherpje aan met upc C+ voor af en toe een blik.
Overigens zit ik ook sinds 2 Juli te wachten op mijn subsidie......
Nou ja voorlopig produceer ik al wat kW uurtjes.

Stansat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

2 x 11 YL240 op SB4000TL (oost/west)
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-tnBXTtv5kdY/UD5owH0kkrI/AAAAAAAAMaU/LgjYQbf5q4Q/s720/IMG_0238%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-4juum-UckLA/UD5owN5LoyI/AAAAAAAAMaQ/2JaD58HtlCA/s720/IMG_0241%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-ivNn_w8XqD8/UD5ovg2w0mI/AAAAAAAAMaM/NM2aO9RPlts/s720/IMG_0239%2520%2528Large%2529.JPG

144 YL240 op 2x Delta (15TL / 20TL)
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-eOqz3DdNYXw/UD5pZSeGsLI/AAAAAAAAMao/xlVcf3EjpME/s720/IMG_0262%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-vq13EJuAPXk/UD5pZRM_VSI/AAAAAAAAMak/myW7vulSsmo/s720/IMG_0248%2520%2528Large%2529.JPG

24 YL240 op Piko 5.5, stal uit 1880 ofzo.. geweldig pand.
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-qwO5bFfk6Gg/UD5p3CvldwI/AAAAAAAAMbA/K1_br1x0CEk/s720/IMG_0268%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-sZQuqD-86Q4/UD5p2SaGEII/AAAAAAAAMa4/ktJZmWFWc28/s720/IMG_0278%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-fVKH8j2Cm2E/UD5p2W6TGKI/AAAAAAAAMa0/1fIRj7DJg9k/s720/IMG_0287%2520%2528Large%2529.JPG

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Trouwens, een jaar geleden kwamen er 4 containers in R'dam binnen met LDK 225 modules, onder de troep. Vet, weet ik veel wat er op zat. Die zie ik volgens mij nu voorbij komen voor 0,40 eur ex. BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

migjes schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 17:02:
[...]

het maakt eigenlijk niet uit wat er in de handleiding staat van de droger.
van mijn part schrijven ze er in dat je er mee naar de maan mag vliegen.
nem1010 zegt dat het niet mag en die staat er boven.
waar staat dat dan ?
de rechtsgeldigheid van de handleiding is even nietzeggend als nen1010
beiden hebben geen officiele status.
binnenkort verandert dat wel door uitspraken, maar anno nu stelt het niets voor.
Elektrische installaties worden in Nederland ontworpen conform de NEN 1010. Als de installatie eenmaal op opgeleverd geldt de NEN 1010 niet meer; nu wordt er gebruik gemaakt van, of werkzaamheden verricht aan de installatie. Dit gebruik heet "De bedrijfsvoering van een elektrische installatie". De volgende normen zijn nu van toepassing: NEN-EN 50110-1 (Europese norm) en NEN 3140 (aanvullende Nederlandse norm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Rol-Co schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 21:10:
Een slimme meter meet toch verbruik en terug los? en trekken ze later van elkaar af.
of meet hij dat op een andere manier?

De losse kWh meter die ik heb en de terug levering meet klopt precies met de Effekta, die laatste is zelfs iets persimistisch en kan niet achter de komma aangeven in de display, wel in de software.

Blijft toch lastig, aan de ene kant wil ik zo'n slimme, maar een klein stemmetje in mijn hoofd blijft maar "niet doen" roepen. Ik vertrouw mijn "ferrari" meter niet zo met de lage meting namelijk.
Mijn meter meet verbruik en opbrengst hoog en laag tarief, ik heb dus 4 telwerken.
Als ik echter bijv. de hele dag constant 1kwh opwek en 1kwh verbruik dan blijven mijn telwerken op 0. Dat word niet gemeten.
Stansat schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 21:11:
[...]

Dat zijn prima waarden revolution-nl, waarschijnlijk optimaal zuid geplaatst.
Inderdaad ga je wat bewuster om met je stroom zodat je ongemerkt minder gebruikt.
Ik zat vroeger vaak aan mijn computer met de tv (46 inch plus Denon voor geluid) terwijl ik amper op dat scherm kijk.
Dus uit dat ding en heb nu mijn 2e scherm 22inch led scherpje aan met upc C+ voor af en toe een blik.
Overigens zit ik ook sinds 2 Juli te wachten op mijn subsidie......
Nou ja voorlopig produceer ik al wat kW uurtjes.

Stansat
Bijna optimaal Zuid idd (niet helemaal).

We doen de (vaat)was en films downloaden nu bijv. ook overdag. Als je zelf stroom opwekt wil je het immers toch ook direct consumeren ;) :P.

Blijft gaaf om veel apparaten aan te hebben en de meter nog steeds terug te zien lopen.

Pagina: 1 ... 143 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.