Hoeveel losse omvormers op 1 separate groep?

Pagina: 1
Acties:

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In het Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) topic wordt regelmatig gevraagd of er meerdere omvormers op 1 separate groep aangesloten mogen worden. Er moet hier bijvoorbeeld gedacht worden zeven Soladin 600's die elk 2,25 Ampère leveren in normaalbedrijf. De totale maximale stroom die teruggeleverd wordt is dan 15,75 Ampère.

Situatie
Ik heb thuis een groep (16A B-karakteristiek) waar maar één wandcontactdoos (WCD) op aangesloten zit. Deze WCD wil ik gaan gebruiken om zeven Soladin 600's op aan te sluiten. Het aansluiten zal gebeuren door middel van een 16A verlengsnoer/ verdeeldoos met 7 contactdozen.

Vraag
Is het op deze wijze veilig of moet ik elke omvormer apart afzekeren (met 2,5A ofzo?) (graag onderbouwen)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

stekker en wcd??? hoe ga je dat doen dan, op de stekker komt 230V te staan vanaf het paneel ;) (terugleveren)
Vast op de installatie aansluiten met een werkschakelaar is een veel beter idee en veiliger. Panelen kunnen parallel, maar separate beveiliging heeft de voorkeur, om te voorkomen dat panelen elkaar onderling vereffenen (=slopen)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:14
Er komt pas 230 op de stekker te staan als de omvormer 230 volt meet.
Iedere in Nederland verkochte omvormer moet beveiligd zijn tegen eiland bedrijf.
Vandaar ook dat bijna al de fabrikanten hun kleinere omvormers gewoon leveren met een stekker :)
Ideaal voor doe het zelf pakketjes, veilig en makkelijk aan te sluiten.

Of het officieel mag durf ik niet te zeggen, maar ik zou er persoonlijk niet zo bang voor zijn.
Mits alles netjes is aangesloten.

Maar is een steca 500 geen goed alternatief? Iets kleiner werkgebied, maar goede reputatie en een hoger rendement.
Deze kun je onderling koppelen zodat er maar 1 stekker het stopcontact in hoeft. Dit alles geheel volgens de voorschriften van de fabrikant.

[ Voor 17% gewijzigd door lithoijen op 16-08-2012 17:47 ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
lithoijen schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:45:
...Mits alles netjes is aangesloten.

Maar is een steca 500 geen goed alternatief? Iets kleiner werkgebied, maar goede reputatie en een hoger rendement.
Deze kun je onderling koppelen zodat er maar 1 stekker het stopcontact in hoeft. Dit alles geheel volgens de voorschriften van de fabrikant.
Ligt aan zijn panelen... als het panelen >5 Ampere zijn, dan ... gaat dat niet zo lekker met een Steca 500...
;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

de mogelijke ongezekerde dc kortsluitstromen ook in huis in kaart brengen.
straks heb je de ac zijde goed voor mekaar, maar loop je hetzelfde risico aan de dc zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Ik zal mijn vraag even verduidelijken met wat (gejatte) plaatjes uit het eerder genoemde topic: ( © Petje72 )

Kan ik de omvormers als volgt aansluiten (optie #1):
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-_nArbDYkCW8/UCyki_1cnPI/AAAAAAAABy0/fSeF45h_sgI/s720/elektroscherma2omvormers.JPG

of moet het zo (optie #2)
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-OwGVEDyoJrk/UCy0DfR2tbI/AAAAAAAABzI/VC9GANbWn_8/s720/schema2omvormers2.JPG

De meningen hierover verschillen sterk, en om deze discussie niet de overhand te laten voeren heb ik dit aparte topic aangemaakt.

Het gaat dus over hoe het AC gedeelte veilig aangesloten moet worden.

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 18-08-2012 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:54
Ik heb ook 7 steca's in totaal. 1 is 100% volgens de regels aangesloten. De andere 6 zitten middels een verdeelblok op 1 wcd waar verder geen andere apparaten aanhangen.
Dat laatste heb ik gedaan zodat de verschillende strings apart te monitoren zijn middels plugwise.

Een andere optie is om een stecagrid control unit eraan te hangen. Weet iemand of deze ook de omvormers apart kan monitoren of alleen maar de hele set?

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Optie 1 mag ook.

Optie 2 heeft als voordeel dat je even tijdelijk 1 omvormer uit kunt zetten als je wat aan de DC kant wil doen.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik krijg hier de situatie 1x SMA 2500HF en 1x Soladin 600 op 1 groep.
Ik zie dat de Soladin zelf al aan de secundaire kant een zekering aan boord heeft. :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

AllesKan schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 20:53:
Optie 1 mag ook.

Optie 2 heeft als voordeel dat je even tijdelijk 1 omvormer uit kunt zetten als je wat aan de DC kant wil doen.
Wil je dan even onderbouwen waarom optie 1 mag.
Als ik de gebruiksaanwijzing van die beide omvormers doorlees, mag het zo niet,
optie 2 mag wel volgens de gebruiksaanwijzing van SMA ( het ging in dat schema over 2 sma's)

Nujij,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Dre schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:18:
In het Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) topic wordt regelmatig gevraagd of er meerdere omvormers op 1 separate groep aangesloten mogen worden. Er moet hier bijvoorbeeld gedacht worden zeven Soladin 600's die elk 2,25 Ampère leveren in normaalbedrijf. De totale maximale stroom die teruggeleverd wordt is dan 15,75 Ampère.

Situatie
Ik heb thuis een groep (16A B-karakteristiek) waar maar één wandcontactdoos (WCD) op aangesloten zit. Deze WCD wil ik gaan gebruiken om zeven Soladin 600's op aan te sluiten. Het aansluiten zal gebeuren door middel van een 16A verlengsnoer/ verdeeldoos met 7 contactdozen.

Vraag
Is het op deze wijze veilig of moet ik elke omvormer apart afzekeren (met 2,5A ofzo?) (graag onderbouwen)
Goed idee, dan sneeuwt dit thema minder snel onder, ( zou met meerdere thema's gedaan moeten worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
PClop schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 00:10:
Wil je dan even onderbouwen waarom optie 1 mag.
Onderbouw jij eerst maar even waarom het niet mag.

In NL is het gelukkig zo dat iets zolang het niet 'niet' toegestaan is gewoon mag. (Daarom kun je bv op je gemak tv kijken. Dat is namelijk niet verboden.)

Ooit al eens een rijtje van 7 steca 500's gezien? Die zitten ook gewoon samen op 1 groep hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

AllesKan schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 00:15:
[...]

Onderbouw jij eerst maar even waarom het niet mag.

In NL is het gelukkig zo dat iets zolang het niet 'niet' toegestaan is gewoon mag. (Daarom kun je bv op je gemak tv kijken. Dat is namelijk niet verboden.)

Ooit al eens een rijtje van 7 steca 500's gezien? Die zitten ook gewoon samen op 1 groep hoor.[/Quote]
Zeer zwak verweer van jou.........................,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
PClop schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 00:23:
Zeer zwak verweer van jou.........................,
Lolwhut?

Waarom zou het niet mogen dan?

Gisteren was je ook al zo intelligent om te beweren dat er tussen WCD's in een woonhuis onderling nooit meer dan 230V zou mogen staan. Onzin natuurlijk. (Dan kunnen we alle 3 fasen aansluitingen wel weghalen!)

Daar heb ik geen reactie meer op gehad, en nu begin je weer? Jij stelt dat het niet is toegestaan. Toon maar aan dan. Dan zul je er vast een wettekst of NEN norm bij kunnen halen toch?

Alles wat niet verboden is, is per definitie toegestaan. Godzijdank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

AllesKan schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 00:29:
[...]

Lolwhut?

Waarom zou het niet mogen dan?

Gisteren was je ook al zo intelligent om te beweren dat er tussen WCD's in een woonhuis onderling nooit meer dan 230V zou mogen staan. Onzin natuurlijk. (Dan kunnen we alle 3 fasen aansluitingen wel weghalen!)

Daar heb ik geen reactie meer op gehad, en nu begin je weer? Jij stelt dat het niet is toegestaan. Toon maar aan dan. Dan zul je er vast een wettekst of NEN norm bij kunnen halen toch?

Alles wat niet verboden is, is per definitie toegestaan. Godzijdank.
Nou vooruit dan om een gedeelte van je frustratie weg te nemen, met die wcd's had je gelijk,
zie http://www.e-veiligheid.n...s.html?id=71&view=answers
was in mijn tijd nog niet toegestaan, nu wel, ik leer elke dag nog wat bij.

Maar als jij een stelling neerzet dat iets mag terwijl de fabrikant het "verbied"
dan mag ik jou toch gewoon om een onderbouwing vragen.

( kaatsen kun je op een speelveldje doen, hier niet )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
PClop schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 00:43:
Maar als jij een stelling neerzet dat iets mag terwijl de fabrikant het "verbied" dan mag ik jou toch gewoon om een onderbouwing vragen.
Tuurlijk mag dat. Maar is het teveel gevraagd om het 'verbod' van de fabrikant te quoten?

Overigens mag het volgens Steca wel. 7 Stuks van 500W is geen probleem. Dus technisch kan en wettelijk mag het blijkbaar.

Wellicht heeft de fabrikant die jij noemt met ZIJN modellen wat probleempjes?

Maar nogmaals, jij stelt dat het niet mag. Dus jij toont aan. Simpel.

Als jij morgen stelt dat ik in mijn woonkamer zonder drankvergunning geen biertje mag drinken, dan zie ik daar ook graag een bron van. Dan moet je niet aan mij vragen om aan te tonen dat het WEL mag. Zo werkt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

AllesKan schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 00:52:
[...]

Maar nogmaals, jij stelt dat het niet mag. Dus jij toont aan. Simpel.
Waar stel ik dat? graag even een quote, dan lees ik dat morgen wel. :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
PClop schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 01:04:
Waar stel ik dat? graag even een quote, dan lees ik dat morgen wel. :Z
Hier stel jij dat: (Jij hebt kennelijk info waarom het niet mag:)
PClop schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 00:43:
Maar als jij een stelling neerzet dat iets mag terwijl de fabrikant het "verbied" dan mag ik jou toch gewoon om een onderbouwing vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

AllesKan schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 01:18:
[...]

Hier stel jij dat: (Jij hebt kennelijk info waarom het niet mag:)

[...]
Load Disconnection Unit
You must install a separate line circuit breaker for each inverter in order to ensure that the inverter
can be securely disconnected under load. The maximum permissible rating is located in section
11 ”Technical Data” (page 62).
Detailed information and examples for the rating of a line circuit breaker can be found in the Technical
Information "Line Circuit Breaker" in the SMA Solar Technology AG download area at
www.SMA.de/en.

Bron, http://files.sma.de/dl/5682/SB12_17-IEN104650.pdf

Ik wacht op jou verweer, :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
PClop schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:37:
[...]

Load Disconnection Unit
You must install a separate line circuit breaker for each inverter in order to ensure that the inverter
can be securely disconnected under load. The maximum permissible rating is located in section
Detailed information and examples for the rating of a line circuit breaker can be found in the Technical
Information "Line Circuit Breaker" in the SMA Solar Technology AG download area at
www.SMA.de/en.

Het is mij niet helemaal duidelijk of het bij SMA gaat om een elektrische scheiding i.v.m. veilig werken of een overstroom beveiliging. Ze hebben het ook over een Diazed patroon.

Soladin 600?
Het topic ging eigenlijk over zeven Soladin 600's hoe deze aangesloten moet worden, hoe moet dat en waarom?

En als jullie ruzie willen maken, gelieve buiten dit topic houden (daar hebben ze DM voor uitgevonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:24
Het probleem zoals eerder al beschreven komt pas als er ergens in je omvormer sluiting ontstaat.
Er kan dan 16A vanuit je meterkast EN 16A gaan lopen van je omvormers (ervanuit gaande dat je maximaal 16A/3680W kan produceren met je panelen) .
Dit kan dus een probleem worden.
De vraag is nu eigenlijk wat is wel en niet veilig of toegestaan volgens de normen.

Volgens de specificaties heeft de Soladin600 een zekering aan de AC zijde van 3,5A traag.
Dit betekend dus dat er maximaal 3,5A aan stroom kan gaan lopen naar de Soladin waar kortsluiting in zit.
Het is naar mijn idee dus geen probleem om meerdere Soladin600 omvormers op een aparte groep te zetten.

Waarom je volgens de handleiding van de Steca500 7 omvormers aan elkaar mag verbinden zonder dat deze apart gezekerd zijn is me onduidelijk, het lijkt erop dat het mag omdat ze samen 1 geheel vormen.

[ Voor 13% gewijzigd door Pietje NL op 31-08-2012 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Dre schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:21:
[...]

Het is mij niet helemaal duidelijk of het bij SMA gaat om een elektrische scheiding i.v.m. veilig werken of een overstroom beveiliging. Ze hebben het ook over een Diazed patroon.

Soladin 600?
Het topic ging eigenlijk over zeven Soladin 600's hoe deze aangesloten moet worden, hoe moet dat en waarom?

En als jullie ruzie willen maken, gelieve buiten dit topic houden (daar hebben ze DM voor uitgevonden)
Sorry voor het robbertje. :+

In het engels bedoelen ze volgens mij gewoon de overstroom beveiliging,
Wikipedia: Circuit breaker
En Diazed patroon, betekend voor zover ik weet een "ouderwetse smeltveiligheid".

En over hoe dat "moet" mag of kan met meerdere soladin's heb ik al eens grondig onderbouwd + schema,
sommigen zijn het daar mee eens en anderen weer niet.
( zoek maar ff een halfjaartje terug in het zonnepanelen draadtje )

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Hier al 3 jaar 3,5 kWp op 6*500 steca en 1*300 steca.

Wat opvalt is dat hoogzomer regelmatig de steca inverters afschakelen (lampje uit, 0 A op de ampere meter) Duur c.a 5 seconden
Daarna weer mpp bedrijf. Dit gebeurt regelmatig bij wisselende instraling. Bij constante instraling minder problemen.

Ook soms een steca in de "stress" amperes lopen terug van max. naar c.a. 3A, de betreffende steca laat dan een trillend geluid horen. Duurt soms een minuut, soms langer. ook de ampere meter in serie laat dan en trillend beeld zien.
Recent de AC bekabeling vanaf de steca verzwaard naar 2,5 mm2 (standaard 1,5 mm2)

Problemen niet echt opgelost. Ga v/d winter de interne bedrading van de steca inverters verzwaren, dit geeft volgens de insiders betere resultaten.

Voor de nieuwelingen hiero een foto van de meetopstelling (genomen laat in de nacht, alles op nul behalve de volt meter) :o

Afbeeldingslocatie: http://img29.imageshack.us/img29/6708/dsc04784nx.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img703.imageshack.us/img703/7707/dsc04785p.jpg

Max 3,6 kW op een groep is geen probleem, mits de het standaard snoer verzwaard word vanaf standaard 1,5 mm2 naar 2,5 of 4,0 mm2 (later in 2013 zal ik een update geven van eea)

1,5 mm2 wordt warm bij 3,3 kW vollast!!

[ Voor 23% gewijzigd door Gasschuif op 01-09-2012 01:42 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
PClop schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 00:15:
[...]
En over hoe dat "moet" mag of kan met meerdere soladin's heb ik al eens grondig onderbouwd + schema,
sommigen zijn het daar mee eens en anderen weer niet.
( zoek maar ff een halfjaartje terug in het zonnepanelen draadtje )
Je bedoelt dit schema? Die doet het niet meer ;). Zou je voor de volledigheid van dit topic dat plaatje met onderbouwing hier willen posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Gasschuif schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 00:43:
Hier al 3 jaar 3,5 kWp op 6*500 steca en 1*300 steca.

Wat opvalt is dat hoogzomer regelmatig de steca inverters afschakelen (lampje uit, 0 A op de ampere meter) Duur c.a 5 seconden
Daarna weer mpp bedrijf. Dit gebeurt regelmatig bij wisselende instraling. Bij constante instraling minder problemen.

Ook soms een steca in de "stress" amperes lopen terug van max. naar c.a. 3A, de betreffende steca laat dan een trillend geluid horen. Duurt soms een minuut, soms langer. ook de ampere meter in serie laat dan en trillend beeld zien.
Recent de AC bekabeling vanaf de steca verzwaard naar 2,5 mm2 (standaard 1,5 mm2)

Problemen niet echt opgelost. Ga v/d winter de interne bedrading van de steca inverters verzwaren, dit geeft volgens de insiders betere resultaten.

Voor de nieuwelingen hiero een foto van de meetopstelling (genomen laat in de nacht, alles op nul behalve de volt meter) :o

[afbeelding]

[afbeelding]

Max 3,6 kW op een groep is geen probleem, mits de het standaard snoer verzwaard word vanaf standaard 1,5 mm2 naar 2,5 of 4,0 mm2 (later in 2013 zal ik een update geven van eea)

1,5 mm2 wordt warm bij 3,3 kW vollast!!
Ten eerste, gaaaaaf. _/-\o_

Ten tweede hoe is het met je net impendantie ivm met de uitval, je hebt er likkebaardend lekker
spul tussen geschakeld naar ik aan neem aan DC en AC zijde van het Stecafabriek, dat moet
toch meet verliezen opleveren?
Blijf je wel ruim tussen de +/-10%
Netbewaking Spanning (230 V +/- 10 %)
En het ingangs spanningsbereik 45 – 135 V DC steca-300 en 75 – 230 V DC steca-500
Ik neem aan als 1 van de steca's even tript, de andere 6 zich weer even moeten inregelen
op de veranderde net omstandigheden U I en Rz

Bron, http://www.zaanzon.nl/zaa...gebruiksaanwijzing_NL.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Dre schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 08:08:
[...]

Je bedoelt dit schema? Die doet het niet meer ;). Zou je voor de volledigheid van dit topic dat plaatje met onderbouwing hier willen posten?
Wordt aan gewerkt ( ik moet nu eerst weer verder met m,n buiten schilderwerk ) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

PClop schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 11:41:
[...]

Ten eerste, gaaaaaf. _/-\o_

Ten tweede hoe is het met je net impendantie ivm met de uitval, je hebt er likkebaardend lekker
spul tussen geschakeld naar ik aan neem aan DC en AC zijde van het Stecafabriek, dat moet
toch meet verliezen opleveren?
Blijf je wel ruim tussen de +/-10%
Netbewaking Spanning (230 V +/- 10 %)
En het ingangs spanningsbereik 45 – 135 V DC steca-300 en 75 – 230 V DC steca-500
Ik neem aan als 1 van de steca's even tript, de andere 6 zich weer even moeten inregelen
op de veranderde net omstandigheden U I en Rz

Bron, http://www.zaanzon.nl/zaa...gebruiksaanwijzing_NL.pdf
De netimpedantie weet ik niet maar de net spanning ligt meestal tussen de 225 en 235 V, gemeten met een gecertificeerde Fluke. Van nul naar vollast levert een volt of 3 stijging op, ik zal het eens precies meten, delta netspanning en delta vermogen.
Dat is echter ruim binnen de toleranties van de steca, en zou het probleem niet mogen zijn.

Het verbruik van de meters is gering, enkele tiende watt per meter, de kW meter pakt wat meer, met 2 spoelen en een kleine ringkern trafo. Al met al enkele watts totaal schat ik zo, peanuts dus.
( ik ga 800 kWh per jaar door de nul.)

Ook DC zijdig niets raars, er hangen 20 stuks King Sun van 175 W aan, Als extra in elke string nog een amperemeter 0-5 A in serie, zodat ik precies kan zien wat er gebeurt. (Per steca 3 stuks panelen)
Het blijft een mooi gezicht bij bewolking, al die dansende meters.

Als er een steca tript is daar op de andere niets van te zien. Bij een trip gaat het groene ledje uit, en valt de ampere meter op nul, na enkele seconden hersteld dit weer, en is de steca binnen 2 seconden weer op mpp.
Wat ook wel eens gebeurt is een trip waarbij de steca terugvalt van 4,5 A naar 3 A, en dan een trillend geluid maakt binnenin. Dit hersteld zich na een tijdje weer "vanzelf"
Volgens een bekende PV leverancier uit Tilburg wordt dit probleem minder als je de inwendige bekabeling in de steca gaat verzwaren naar 2,5 mm2. Dit wil ik deze winter gaan doen. Door de laatste regelaar loopt toch een dikke 14 Ampere AC op vol vermogen.

Op jaarbasis draai ik dik 900 kWh/kWp, dat is redelijk naar mijn idee. Maar het kan altijd beter natuurlijk. :)
De metertjes onderin zijn mijn generator paneeltje, als de netspanning uitvalt zet ik de hoofdschakelaar en PV set uit en start ik mijn generator zodat alles dan in eilandbedrijf blijft doordraaien. (tot max1 kW verbruik.)

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 01-09-2012 13:04 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Gasschuif schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 12:52:
[...]

De netimpedantie weet ik niet maar de net spanning ligt meestal tussen de 225 en 235 V, gemeten met een gecertificeerde Fluke. Van nul naar vollast levert een volt of 3 stijging op, ik zal het eens precies meten, delta netspanning en delta vermogen.
Dat is echter ruim binnen de toleranties van de steca, en zou het probleem niet mogen zijn.

Het verbruik van de meters is gering, enkele tiende watt per meter, de kW meter pakt wat meer, met 2 spoelen en een kleine ringkern trafo. Al met al enkele watts totaal schat ik zo, peanuts dus.
( ik ga 800 kWh per jaar door de nul.)

Ook DC zijdig niets raars, er hangen 20 stuks King Sun van 175 W aan, Als extra in elke string nog een amperemeter 0-5 A in serie, zodat ik precies kan zien wat er gebeurt. (Per steca 3 stuks panelen)
Het blijft een mooi gezicht bij bewolking, al die dansende meters.

Als er een steca tript is daar op de andere niets van te zien. Bij een trip gaat het groene ledje uit, en valt de ampere meter op nul, na enkele seconden hersteld dit weer, en is de steca binnen 2 seconden weer op mpp.
Wat ook wel eens gebeurt is een trip waarbij de steca terugvalt van 4,5 A naar 3 A, en dan een trillend geluid maakt binnenin. Dit hersteld zich na een tijdje weer "vanzelf"
Volgens een bekende PV leverancier uit Tilburg wordt dit probleem minder als je de inwendige bekabeling in de steca gaat verzwaren naar 2,5 mm2. Dit wil ik deze winter gaan doen. Door de laatste regelaar loopt toch een dikke 14 Ampere AC op vol vermogen.

Op jaarbasis draai ik dik 900 kWh/kWp, dat is redelijk naar mijn idee. Maar het kan altijd beter natuurlijk. :)
De metertjes onderin zijn mijn generator paneeltje, als de netspanning uitvalt zet ik de hoofdschakelaar en PV set uit en start ik mijn generator zodat alles dan in eilandbedrijf blijft doordraaien. (tot max1 kW verbruik.)
Prima waardes, maar probeer eens een lijn (V ac) meting tedoen met je fluke door met lange meetsnoeren
eerst de spanning aan de bron ( steca L / N ) te meten ( om de meetsnoer verliezen te elimineren )
en daarna met dezelfde meetsnoeren en meting te doen tussen L bron en L eindgroepzekering,
voedingskant ( voor de zekering ) die V waarde (x 2) tel je dan op bij de eerst gemeten waarde aan de steca
dan heb je de V waarde waar de steca tegenop moet boksen om zijn vermogen op het net te kunnen drukken
( eea overdag en onder belasting )

Bij dat verlies heb ik het en niet over het vermogens verlies.

( mag dit er nog bij Dre, is iets ot )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Pietje NL schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 21:15:
Waarom je volgens de handleiding van de Steca500 7 omvormers aan elkaar mag verbinden zonder dat deze apart gezekerd zijn is me onduidelijk, het lijkt erop dat het mag omdat ze samen 1 geheel vormen.
De Steca's hebben ook gewoon intern een (4A) glaszekering hoor.. Daar kun je dan natuurlijk per Steca nog een 6A groep voor reserveren, maar zinlozer kan ik het niet bedenken.

En zo zal het vast met alle omvormers zijn, ik kan me niet voorstellen dat er een omvormer op de markt mag komen zonder interne zekering.

[ Voor 24% gewijzigd door AllesKan op 01-09-2012 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
PClop schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 09:37:
Load Disconnection Unit
www.SMA.de/en.

Lijkt mij dat het simpelweg is wat er staat:

'You must install a separate line circuit breaker for each inverter in order to ensure that the inverter
can be securely disconnected under load.'

Oftewel zodat je hem uit kunt schakelen tijdens bedrijf. (Een stekker zou dus ook voldoen)

Een 'line circuit breaker' kun je overigens vertalen met 'schakelaar'. Dat hoeft dus geen zekeringautomaat van een bepaalde waarde te zijn.

Maar zelfs uit die PDF van je haal ik nergens dat het verboden zou zijn om meerdere omvormers op 1 groep te zetten. (Zou ook een beetje vreemd zijn he... Als ik het op fase 1 zet, en mijn buren ook op fase 1, dan zitten we vanaf de hoofdzekering van de energiemaatschappij gezien ook op 1 groep...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:24
AllesKan schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 22:38:
[...]

De Steca's hebben ook gewoon intern een (4A) glaszekering hoor.. Daar kun je dan natuurlijk per Steca nog een 6A groep voor reserveren, maar zinlozer kan ik het niet bedenken.

En zo zal het vast met alle omvormers zijn, ik kan me niet voorstellen dat er een omvormer op de markt mag komen zonder interne zekering.
Top dat kon ik niet vinden in de handleiding die ik op internet heb gevonden.
Dit betekend dus dat er inderdaad tot je zekering op geproduceerd kan/mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

PClop schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 17:31:
[...]

Prima waardes, maar probeer eens een lijn (V ac) meting tedoen met je fluke door met lange meetsnoeren
eerst de spanning aan de bron ( steca L / N ) te meten ( om de meetsnoer verliezen te elimineren )
en daarna met dezelfde meetsnoeren en meting te doen tussen L bron en L eindgroepzekering,
voedingskant ( voor de zekering ) die V waarde (x 2) tel je dan op bij de eerst gemeten waarde aan de steca
dan heb je de V waarde waar de steca tegenop moet boksen om zijn vermogen op het net te kunnen drukken
( eea overdag en onder belasting )

Bij dat verlies heb ik het en niet over het vermogens verlies.

( mag dit er nog bij Dre, is iets ot )
Inderdaad ietsje OT.

De spanning bij de steca's is ongeveer 1,5 V hoger als in de meterkast (15 meter 2,5 mm2) met 14 A en 235 V. Dit is 3,3 kW maximum wat de set kan leveren.
Niet gemeten maar uitgerekend. Het net fluctueert hier een paar tiende volt binnen enkele seconden, vandaar.
Beantwoord dit je vragen? De 270 graden voltmeter is behoorlijk goed af te lezen (0-300 V meetbereik), en is aangesloten op het aansluitpunt van de set inverters. Hij meet dus altijd de hoogste spanning in het huis (als de zon goed schijnt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
PClop schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 17:31:
maar probeer eens een lijn (V ac) meting tedoen met je fluke door met lange meetsnoeren
Meetsnoerverliezen? Je meet de spanning toch? Met een Fluke heb je dan zeer waarschijnlijk een ingangsimpedantie van enkele megaohms. Dan maakt een metertje of 5 aan meetsnoer meer of minder niet uit hoor.

Overigens kun je jouw verhaal ook toepassen voor je überhaupt een omvormer in huis hebt: Neem gewoon een apparaat met een hoog vermogen (bv een elektrische kachel), meet even wat die werkelijk verbruikt, en sluit die aan op het aansluitpunt waarop je je omvormer wilt aansluiten. Meet de netspanning voor aanzetten en na aanzetten van die verbruiker. Stel dat dan bij 2000W belasting je netspanning 1,5 V daalt t.o.v. de spanning in je groepenkast, dan weet je dat je bij 3000W teruglevering ongeveer 2,25V verlies over de kabel hebt. (Oftewel: 3000W is bij de netspanning circa 13A, dus je verliest in dat geval net geen 30W). Uit mijn hoofd is dat dan circa 1% :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

AllesKan schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:38:
[...]

Meetsnoerverliezen? Je meet de spanning toch? Met een Fluke heb je dan zeer waarschijnlijk een ingangsimpedantie van enkele megaohms. Dan maakt een metertje of 5 aan meetsnoer meer of minder niet uit hoor.

Overigens kun je jouw verhaal ook toepassen voor je überhaupt een omvormer in huis hebt: Neem gewoon een apparaat met een hoog vermogen (bv een elektrische kachel), meet even wat die werkelijk verbruikt, en sluit die aan op het aansluitpunt waarop je je omvormer wilt aansluiten. Meet de netspanning voor aanzetten en na aanzetten van die verbruiker. Stel dat dan bij 2000W belasting je netspanning 1,5 V daalt t.o.v. de spanning in je groepenkast, dan weet je dat je bij 3000W teruglevering ongeveer 2,25V verlies over de kabel hebt. (Oftewel: 3000W is bij de netspanning circa 13A, dus je verliest in dat geval net geen 30W). Uit mijn hoofd is dat dan circa 1% :+
AllesKan begrijpt het helemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Gasschuif schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 12:52:
Ik heb 4 maal de steca 500 en die deden voorheen af en toe hetzelfde. (geheel uitvallen, knipperen dan. De andere klacht van je herken ik niet) Duurde niet zo gek lang voor ik de link legde tussen het licht aandoen in dezelfde ruimte (4 maal T5 TL-buis van 28W) en de 'storing'. TL en Steca's zaten op 2 verschillende groepen uiteraard, maar wel op dezelfde fase. Ik heb het probleem opgelost door de groep van de steca's op een andere fase aan te sluiten.
Ik heb hier toevallig een Steca open liggen.

De bedrading van de DC connectoren naar de print is circa 15 cm lang en 14AWG (1,6mm2)
De AC bedrading is circa 12 cm lang maar staat niets op. Als ik het moet schatten is het hooguit 0,75mm2.
De verbinding tussen de AC in en AC uit connectoren is ongeveer 2 cm lang en als ik het moet schatten ook 0,75mm2, max.1mm2

[ Voor 10% gewijzigd door AllesKan op 03-09-2012 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

AllesKan schreef op maandag 03 september 2012 @ 16:23:
[...]

Ik heb 4 maal de steca 500 en die deden voorheen af en toe hetzelfde. (geheel uitvallen, knipperen dan. De andere klacht van je herken ik niet) Duurde niet zo gek lang voor ik de link legde tussen het licht aandoen in dezelfde ruimte (4 maal T5 TL-buis van 28W) en de 'storing'. TL en Steca's zaten op 2 verschillende groepen uiteraard, maar wel op dezelfde fase. Ik heb het probleem opgelost door de groep van de steca's op een andere fase aan te sluiten.

[...]

Ik heb hier toevallig een Steca open liggen.

De bedrading van de DC connectoren naar de print is circa 15 cm lang en 14AWG (1,6mm2)
De AC bedrading is circa 12 cm lang maar staat niets op. Als ik het moet schatten is het hooguit 0,75mm2.
De verbinding tussen de AC in en AC uit connectoren is ongeveer 2 cm lang en als ik het moet schatten ook 0,75mm2, max.1mm2
Als dat in de 7 stuks van mijn ook zo is, dan loopt er in de laatste 14 A door 0,7 a 1 mm2.
Dat is eigenlijk te klein naar mijn idee. Ik ga ze binnenkort aanpassen, lees AC intern verzwaren. Bedankt voor de tip

Ze staan allemaal op een aparte PV groep waar verder niets aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Gasschuif schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:14:
Als dat in de 7 stuks van mijn ook zo is, dan loopt er in de laatste 14 A door 0,7 a 1 mm2.
Dat is eigenlijk te klein naar mijn idee. Ik ga ze binnenkort aanpassen, lees AC intern verzwaren. Bedankt voor de tip
Kleine kanttekening. Ik noem het wel een Steca, maar ik heb de Philips versie. Die van jou kan dus zomaar jaren jonger zijn en wellicht is er tijdens productie iets gewijzigd. Maar dat merk je snel genoeg.
Ze staan allemaal op een aparte PV groep waar verder niets aan hangt.
Dat was bij mij ook het geval, maar dat hielp dus niet. Verplaatsen naar een andere fase wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

AllesKan schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:25:
[...]

Verplaatsen naar een andere fase wel.
Dat is hier geen optie, slechts een fase in de meterkast.

Mijn buurman vlak bij heeft ook preblemen met de (ook orginele Steca's geen philips) Hetzelfde probllem als bij mij, af en toe een paar seconden van de AC bus af. Hij heeft er 4* 500 op rij.

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

AllesKan schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:38:
[...]

Een elektrische kachel is niet hetzelfde als een parallel aangesloten spanningsbron.
Als een omvormer op het net invoed moet deze spanning iets hoger zijn dan de net spanning
en als daar storende elementen tussen zitten die verlies spanningen veroorzaken, moet de omvormer
daar steeds weer opnieuw op in regelen, ik heb het ook elke keer over spannings verlies
en niet over vermogens verlies.

( je bent er tamelijk goed in om zaken zo te verdraaien dat......... is politiek niet iets voor jou >:) )

• AllesKan
PClop schreef op donderdag 06 september 2012 @ 00:25:
Een elektrische kachel is niet hetzelfde als een parallel aangesloten spanningsbron.
Geen idee waarom je de term parallel aanhaalt, maar om in hetzelfde denkkader te blijven: Zowel de kachel als de omvormer staan gewoon 100% parallel.

Overigens is een omvormer geen spanningsbron.
Als een omvormer op het net invoed moet deze spanning iets hoger zijn dan de net spanning
en als daar storende elementen tussen zitten die verlies spanningen veroorzaken, moet de omvormer
daar steeds weer opnieuw op in regelen
Dat doet niets af aan de verliezen die optreden door de weerstand van de kabel. Die is constant. Uiteraard zal soms de aanwezige netspanning wat dalen, waardoor de omvormer ook wat in spanning moet dalen om de stroom binnen de perken te houden en vice versa.
ik heb het ook elke keer over spannings verlies en niet over vermogens verlies.
Spanningsverlies over een kabel == vermogensverlies.
( je bent er tamelijk goed in om zaken zo te verdraaien dat......... is politiek niet iets voor jou >:) )
Graag ontopic blijven.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 17:21

The Wizard

Moderator Mobile
Dre schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 17:18:

Situatie

Vraag
Om even terug te gaan naar de originele vraag, ik heb deze vraag gesteld aan Mastervolt en dit was het antwoord:
Geachte heer The Wizard,

Hartelijk dank voor uw reactie naar Mastervolt. Uw referentienummer voor deze melding is: 20065481

Theoretisch gezien is het mogelijk.
16A / 2.25A = 7.1 omvormersIk adviseer u echter niet meer dan 6 omvormer aan te sluiten op 1 groep i.v.m.toleranties.

Ik hoop u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben of wilt u meer informatie ontvangen, neem dan gerust contact met ons op. We zijn op werkdagen tussen 09:00 en 18:00 uur bereikbaar.

Met vriendelijke groet,

Ilias Xxxxx

Mastervolt Technical Support

You can contact us via:
Telephone: 0031 207 219 218
Email: service@mastervoltsolar.nl

Actuant Corporation Email Notice
Ik heb hier 4x Soladin 600 met 1x SMA 1200 en het werkt als een zonnetje :).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:15
De theorie is als je meerdere omvormers op een groep hebt ziet de ene omvormer de andere als "het net"waardoor ze actief kunnen blijven als je de groep uitzet. Immers de omvormer houd het net in de gaten om het te volgen. Zo houd de ene de andere aan de gang en vise versa. In de praktijk zal de boel in storing gaan meestal maar die garantie heb je niet waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Als je 2 omvormers via een stekkerdoos op een wcd aansluit en je hebt op de zelfde stekkerdoos een gloeilamp dan blijft de boel werken dus de lamp blijft branden als je de stekker van de stekkerdoos van het net scheid bij bewolkte lucht dat heb ik zelf gezien. Op dat moment staat er spanning op de stekker pennen. Bij volle zon kunnen de omvormers hun vermogen niet kwijt aan de gloeilamp en slaan de omvormers wel af.

[ Voor 3% gewijzigd door snameroc op 06-09-2012 19:18 ]

snameroc

Verwijderd

onmogelijk, omvormers zijn volgers, geen masters.
de norm eist dit ook, en omvormers zoals jij beschrijft zijn nooit verkocht.

• Dre
  • Niet online
snameroc schreef op donderdag 06 september 2012 @ 19:17:
De theorie is als je meerdere omvormers op een groep hebt ziet de ene omvormer de andere als "het net"waardoor ze actief kunnen blijven als je de groep uitzet. Immers de omvormer houd het net in de gaten om het te volgen. Zo houd de ene de andere aan de gang en vise versa. In de praktijk zal de boel in storing gaan meestal maar die garantie heb je niet waardoor er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Als je 2 omvormers via een stekkerdoos op een wcd aansluit en je hebt op de zelfde stekkerdoos een gloeilamp dan blijft de boel werken dus de lamp blijft branden als je de stekker van de stekkerdoos van het net scheid bij bewolkte lucht dat heb ik zelf gezien. Op dat moment staat er spanning op de stekker pennen. Bij volle zon kunnen de omvormers hun vermogen niet kwijt aan de gloeilamp en slaan de omvormers wel af.
Intressant, vertel eens waar je dat gezien hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Ik moet toegeven dat de situatie uitgelokt was dwz het opgewekte vermogen was ongeveer gelijk aan de belasting in dit geval een gloeilamp. De zonne panelen waren vervangen door 2 variacs met gelijkrichter en een 24v gloeilamp 55watt in serie om een paneelstring te simuleren.
Zo gouw je de balans uit evenwicht maakte schakelde de omvormers af.(energie in belasting uit)
Het begrip volger is relatief als de opwekking tot stand is gebracht door bijde kan de ene de andere volgen. De omvormer kan niet goed het onderscheid maken tussen het net en een andere omvormer.
Ook was de stroom redelijk mooi sinus vormig op een scoop.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

PClop schreef op donderdag 06 september 2012 @ 00:25:
[...]

daar steeds weer opnieuw op in regelen, ik heb het ook elke keer over spannings verlies
en niet over vermogens verlies.

PClop: aub beperken tot de inhoud, en dat goed verwoorden, laat dat verdraaien maar aan de politiek over! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

AllesKan schreef op donderdag 06 september 2012 @ 00:47:
[...]

Geen idee waarom je de term parallel aanhaalt, maar om in hetzelfde denkkader te blijven: Zowel de kachel als de omvormer staan gewoon 100% parallel.

Overigens is een omvormer geen spanningsbron.

[...]

Dat doet niets af aan de verliezen die optreden door de weerstand van de kabel. Die is constant. Uiteraard zal soms de aanwezige netspanning wat dalen, waardoor de omvormer ook wat in spanning moet dalen om de stroom binnen de perken te houden en vice versa.

[...]

Spanningsverlies over een kabel == vermogensverlies.

[...]

Graag ontopic blijven.
Een omvormer is een voedingsbron / Laagspanningsopwekeenheid

Het spannings verlies is niet constant maar is variabel alnagelang de stroom die de omvormer kan leveren aan het net, en dat spannings " verlies ", ziet de omvormer als een hogere netspanning waar door deze
zijn uitgangsspanning telkens moet verhogen om op het net te kunnen invoeden, dit kan de steca
doen tot max 253V, daarboven regeld de omvormer het vermogen terug, waarna het spelletje opnieuw
begint, nl door het terug regelen van de net voedingsstroom daalt ook weer het spanningsverlies
over de aansluitleiding met daar tussen al die meetinstrumenten van gasschuif ( waar ik dus op reageerde)
met als gevolg de steca het vermogen weer opschroeft omdat de schijnbarenetspanning
weer tot normale waarde ( invoedings gunstig ) is gedaald
Dat was enkel bedoeld voor gasschuif die weten wou wat de oorzaak " kon " zijn van,
" Ook soms een steca in de "stress" amperes lopen terug van max. naar c.a. 3A,"

De net spanning die een zonnestroomomvormer meet is de net spanning + ( PLUS )
het spannings verlies over de aansluitkabels en bv meet apparatuur, en dan heb ik het
dus niet over vermogens verlies maar over spannings verlies, wat dan daarbij wel weer
vermogens velies tot gevolg heeft omdat de omvormer onder die omstandigheden
slecht presteert en dus niet het volle vermogen op het net kan drukken. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

@PClob

Duidelijk verhaal, met netspanning bedoel je de spanning in de meterkast, bij de kWh meter denk ik.?

Het in de stress gaan van de steca heeft m.i.niet te maken met een te hoge netspanning, die heb ik nog nooit hoger als 243 V gezien. Hij gaat een trillend geluid maken, en ook de 0-5 A amperemeter naald trilt.
Na een tijdje stopt het vanzelf. De naast zittende units produceren gewoon door.
Het is mij een raadsel wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
snameroc schreef op donderdag 06 september 2012 @ 19:17:
Onzin. Als de netspanning wegvalt, is de spanning nul en de netimpedantie ook vrijwel nul. Geen omvormer voor particulier gebruik te vinden die even heel de straat op het juiste spanningsniveau kan houden hoor.

Ergo: Netspanning daalt te veel, omvormer (of 40 omvormers) schakelen gewoon uit.

EDIT: Kleine toevoeging: Niet ondenkbaar dat als je inderdaad de omvormers 'isoleert' van het net dat de ene de andere volgt, mits de belasting niet te hoog is. Dat werkt natuurlijk niet als ze nog op het net aangesloten zitten, dus ik heb verder geen idee wat je ermee wilt zeggen.

[ Voor 15% gewijzigd door AllesKan op 09-09-2012 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
PClop schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 17:35:
Een omvormer is een voedingsbron / Laagspanningsopwekeenheid
Dus geen spanningbron. (En dat kan ook niet)
Het spannings verlies is niet constant
Beweerd ook niemand.
maar is variabel alnagelang de stroom
Lijkt me logisch.
De net spanning die een zonnestroomomvormer meet is de net spanning + ( PLUS )
het spannings verlies over de aansluitkabels en bv meet apparatuur, en dan heb ik het
dus niet over vermogens verlies maar over spannings verlies, wat dan daarbij wel weer
vermogens velies tot gevolg heeft omdat de omvormer onder die omstandigheden
slecht presteert en dus niet het volle vermogen op het net kan drukken. :F
Klok - klepel.

Als je spanningsverlies hebt (en dat heb je...) vanaf je omvormer tot aan je meter dan is dat absoluut en hoe dan ook vermogensverlies. Stel even dat je zelfs bij 2300W maar 1 volt verlies hebt. 2300W/230V=10A

10A bij 1V spanningval geeft een vermogenverlies van 10W. Punt. Dat kan geen omvormer ter wereld corrigeren cq. opheffen.... Ook niet als je een omvormer hebt met 100% rendement en 'prestatie'. Het staat namelijk geheel los van de omvormer.

[ Voor 5% gewijzigd door AllesKan op 09-09-2012 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
Dat is jouw mening AllesKan en dat mag dat jij niet begrijpt wat ik er mee wil zeggen.
Echter ik probeer alleen maar aan te geven Waarom het zo is dat de norm het voorschrijft.
Natuurlijk is de net impedantie heel laag echter je kunt niet garanderen dat hij afschakeld. Ook een Soladin geeft 100 mseconden op om af te schakelen dat zijn 10 sinussen jij en en ik hebben geen idee hoe een willekeurig ander merk inverter daar op reageerd.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zodra juist de impedantie varieert gaat de omvormer standby, bijv delta : impedance junp >0,5ohm
anders zou de omvormer de spanning buiten bereik opvoeren.
Pagina: 1