PClop schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 11:41:
[...]
Ten eerste, gaaaaaf.
Ten tweede hoe is het met je net impendantie ivm met de uitval, je hebt er likkebaardend lekker
spul tussen geschakeld naar ik aan neem aan DC en AC zijde van het Stecafabriek, dat moet
toch meet verliezen opleveren?
Blijf je wel ruim tussen de +/-10%
Netbewaking Spanning (230 V +/- 10 %)
En het ingangs spanningsbereik 45 – 135 V DC steca-300 en 75 – 230 V DC steca-500
Ik neem aan als 1 van de steca's even tript, de andere 6 zich weer even moeten inregelen
op de veranderde net omstandigheden U I en Rz
Bron,
http://www.zaanzon.nl/zaa...gebruiksaanwijzing_NL.pdf
De netimpedantie weet ik niet maar de net spanning ligt meestal tussen de 225 en 235 V, gemeten met een gecertificeerde Fluke. Van nul naar vollast levert een volt of 3 stijging op, ik zal het eens precies meten, delta netspanning en delta vermogen.
Dat is echter ruim binnen de toleranties van de steca, en zou het probleem niet mogen zijn.
Het verbruik van de meters is gering, enkele tiende watt per meter, de kW meter pakt wat meer, met 2 spoelen en een kleine ringkern trafo. Al met al enkele watts totaal schat ik zo, peanuts dus.
( ik ga 800 kWh per jaar door de nul.)
Ook DC zijdig niets raars, er hangen 20 stuks King Sun van 175 W aan, Als extra in elke string nog een amperemeter 0-5 A in serie, zodat ik precies kan zien wat er gebeurt. (Per steca 3 stuks panelen)
Het blijft een mooi gezicht bij bewolking, al die dansende meters.
Als er een steca tript is daar op de andere niets van te zien. Bij een trip gaat het groene ledje uit, en valt de ampere meter op nul, na enkele seconden hersteld dit weer, en is de steca binnen 2 seconden weer op mpp.
Wat ook wel eens gebeurt is een trip waarbij de steca terugvalt van 4,5 A naar 3 A, en dan een trillend geluid maakt binnenin. Dit hersteld zich na een tijdje weer "vanzelf"
Volgens een bekende PV leverancier uit Tilburg wordt dit probleem minder als je de inwendige bekabeling in de steca gaat verzwaren naar 2,5 mm2. Dit wil ik deze winter gaan doen. Door de laatste regelaar loopt toch een dikke 14 Ampere AC op vol vermogen.
Op jaarbasis draai ik dik 900 kWh/kWp, dat is redelijk naar mijn idee. Maar het kan altijd beter natuurlijk.

De metertjes onderin zijn mijn generator paneeltje, als de netspanning uitvalt zet ik de hoofdschakelaar en PV set uit en start ik mijn generator zodat alles dan in eilandbedrijf blijft doordraaien. (tot max1 kW verbruik.)
[
Voor 6% gewijzigd door
Gasschuif op 01-09-2012 13:04
]