hansdegit schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 20:13:
Eric, welke dimmer gebruik je (merk en type) en ben je niet bang dat je besparing in rook opgaat wanneer de ledare er toch niet zo goed tegen blijkt te kunnen?
De kleur van die ledare staat me aan, overigens. Hele huis behalve benedenverdieping baadt in ledare licht.
ik weet wat ik doe en heb leuke technische mailwisselingen gehad met lemnis lightning
een goede kwalitatieve halogeen dimmer (trafo) dimt elke ledlamp.
de ledlamp heeft ook een trafo, net zoals halo
als je de ledlamp hoort sputteren, flikkert deze en dat flikkeren maakt hem snel stuk
(of de spoel resoneert)
dan is dat niet de goede dimmer of een goedkope (gloeilamp) dimmer.
op de lemis site staat :
We bieden verschillende dimbare lampen, waaronder de Pharox 300, Pharox 300 Flame, Pharox 400 en de Pharox MR16. Deze Pharox lampen zijn in ieder geval toepasbaar op de volgende dimmers: Merten 5725 en 5784, Wintop 13112, Gamma Halogeen dimmers en 243489, Jung 244020300, Tradim 31032, Drespa 814, Siemens 5TC8 256, Bush 2250 U, Japan Inductrial FD-25.
ik heb de drespa 814 dimmers.
we gaan het zien, maar voor nu erg happy met mega licht opbrengst en zeer diep dimbaar
bemeten doen de pharoxjes en ikea`tjes minder dan 1,6 watt per stuk gedimd.
dat is toch leuk tov de oude calex spaarlampen.(*)
en als dochter wil spelen in de kamer, dan draai ik omhoog richting bouwplaats lumen,
zoals ik dat gewend was bij mijn ouders, met 10x 100Watt gloeilamp.
meer info :
http://www.lighting.phili...masterled/Dimmer_List.pdf
beetje mazzel dat ik precies een goede dimmer heb.
(*) de calex spaarlampen zijn na 5 jaar dagelijks gebruik op, ze zijn ideaal maar al niet meer te koop,
dat is pas echt onduurzaam, dan moet je weer 3 nieuwe kopen, omdat het model en lichtkleur anders zijn.
dimbare spaarlampen zijn ineens duurder dan goede dimbare ledlampen.
[
Voor 11% gewijzigd door
Verwijderd op 08-01-2013 21:32
]