De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.332 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dreamvoid schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:25:
Oh je kan helemaal los gaan op analyses als je eenmaal uurverbruiksdata hebt.
- scatterplot van graaddagen versus gasverbruik
- weekdag/weekend gemiddelden
- gemiddeld verbruik per uur van de dag
Hoe ziet zo'n scatterplot eruit? wat zet je tegen wat uit op welke as? Ik bereken het gasverbruik per dag idd en heb dus ook het aantal graaddagen per dag. Google biedt dit type grafiek wel. :)

weekdag/weekend gemiddelden. GOEIE! Dat lukt ook prima!

Gemiddeld verbruik per uur van de dag heb ik plugwise voor. En aangezien ik maar 6 tot 10 meetpunten per week heb zegt dat denk ik niet zo heel veel.

Edit:

Scatterplot: https://google-developers...docs/gallery/scatterchart

Demo staat eronder. stelt werkelijk waar geen fluit voor om te implementeren :)

Edit2:

m3/graaddag grafiek ( gewogen graaddagen )

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/m3_gd.png

Totale bouwtijd <10 minuten. Lang leve het schrijven van queries. Query die dit leverde:

CURSOR c_data IS
SELECT TRUNC( mrm.datum ) AS datum,
mrm.gas,
kds.gd,
kds.gd_genormeerd,
( mrm.gas / kds.gd ) m3_gd,
( mrm.gas / kds.gd_genormeerd ) m3_gew_gd
FROM mtr_dagstanden mrm,
mtr_knmi_daggegevens kds
WHERE mrm.gas IS NOT NULL
AND TRUNC( mrm.datum ) = kds.datum
AND kds.gd > 0
ORDER BY mrm.datum ASC;

Niet het netste onderliggende datamodel ( vanwege de TRUNC die noodzakelijk is om de twee tabellen te joinen ) but who cares.

[ Voor 42% gewijzigd door mkleinman op 03-01-2013 17:44 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gasverbruik verticaal, graaddagen horizontaal (of andersom, dat maakt niet zoveel uit). Wat je dan zou moeten ziet is (waarschijnlijk) een grofweg lineair verband tussen hoe koud het is, en je gasverbruik. Kan je ook heel goed de effecten van isolatie/lagere thermostaatstand/etc zien.

Hoe gedetailleerd is je gasverbruikdata? dagelijks, maandelijks, jaarlijks?

Graaddagen kan je van de KNMI data trekken. Ik weet niet of ze zelf de berekening al maken in hun datasheets, maar de meest gebruikte definitie van graaddag (Heating Degree Day) is
HDD = Max(0,18 - Tgem)
met Tgem als gemiddelde dagtemperatuur.
De 18 is je referentie temperatuur, in feite de buitentemperatuur waarbij je begint je huis te verwarmen en je gasverbruik van zijn plaats begint te komen.

[ Voor 41% gewijzigd door Dreamvoid op 03-01-2013 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:40
Scatter charts is wat ik gebruikte om het energieverbruik van onze vaatwasser en wasmachine door de seizoenen heen te analyseren:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2012/04/Washing_machine_graph_2.png

Werkt goed :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hmm. die TRUNC kon wel weg. Scheelt weer.. Van 0.9sec querytijd naar 0.047sec. I love to optimize code!
Dreamvoid schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:43:
Gasverbruik verticaal, graaddagen horizontaal. Wat je dan zou moeten ziet is (waarschijnlijk) een grofweg lineair verband tussen hoe koud het is, en je gasverbruik. Kan je ook heel goed de effecten van isolatie/lagere thermostaatstand/etc zien.

Hoe gedetailleerd is je gasverbruikdata? dagelijks, maandelijks, jaarlijks?

Graaddagen kan je van de KNMI data trekken. Ik weet niet of ze zelf de berekening al maken in hun datasheets, maar de meest gebruikte definitie van graaddag (Heating Degree Day) is
HDD = Max(0,18 - Tgem)
met Tgem als gemiddelde dagtemperatuur.
Ik moet even kijken hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. Ik heb van elke dag het aantal graaddagen en het gasverbruik ( van meer dan 2000 dagen! ). De data bij elkaar rapen is een eitje. Maar hoe ik dat netjes in een grafiek moet gaan hijsen.

Hmm. food for thought I like it!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Niet zo moeilijk, gewoon een dagelijks tabelletje maken:
dag/graaddag/verbruik
en dan de laatste twee kolommen aan Google Charts voeren als input voor de scatterplot.

JeroenH, die afhankelijkheid van temperatuur is neem ik aan doordat het leidingwater zo veel kouder is in de winter en je (af)wasmachine harder moet verwarmen?

[ Voor 32% gewijzigd door Dreamvoid op 03-01-2013 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/scatterplot_2012.png

Alleen januari/februari/maart en oktober/nov/dec 2012 genomen waarbij geldt dat bedekking ( schaal 0 tot 8 ) >= 7 ( dus bijna volledig bewolkt ) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Nice ja. En dan de andere jaren nog :)

Denk dat de bewolking weinig invloed zal hebben op je gasverbruik, maar dat kan je mooi analyseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-10 10:54
mkleinman schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 18:06:
Zoiets?

[afbeelding]

Alleen januari/februari/maart en oktober/nov/dec 2012 genomen waarbij geldt dat bedekking ( schaal 0 tot 8 ) >= 7 ( dus bijna volledig bewolkt ) ).
Cool!

Meer datapunten! :P

En kun je er ook een 2e orde polynoom in gooien? (Het ziet eruit alsof het niet helemaal lineair is, maar je moet even kijken wat de beste fit is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dreamvoid schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:53:
JeroenH, die afhankelijkheid van temperatuur is neem ik aan doordat het leidingwater zo veel kouder is in de winter en je (af)wasmachine harder moet verwarmen?
Ik weet het niet zeker, ik moet daar nog metingen aan doen, maar dat moet haast wel de oorzaak zijn. Vorig jaar veel over gediscussieerd hier.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:30:
[...]

Geen idee, de medewerker van GC die ik aan de lijn zat zei iets in die richting. Iets met "Tot 1000kWh wordt er bij de digitale meter op die manier gesaldeerd, met een oude meter kan dit niet".

Kan dus ook absoluut geval van klok/klepel zijn en dat OF de medewerker het verkeerd heeft gezegd en/of ik het compleet verkeerd heb begrepen :P
op een digitale meter keren ze tot -1000kWh voor marktprijs uit (hans) maar dat doen ze ook niet elk jaar
op een schijfmeter salderen ze tot 0, en keren ze 9 cent uit per kWh onder 0 (jij en ik)

beetje ongelijkheid creeren precies in het straatje van de netbeheerder,
dan neem je een digitale(of slim), en wat dan:
vaak moet je daarvoor betalen terwijl het je eigendom niet is of word.
als salderen word afgeschaft heb je jezelf in je voet geschoten, (en heb je er nog voor betaald ook)
dat lijkt me een vendor lock-in, en ik hou daar niet van.
het moet gelijkgetrokken worden met jarenlange zekerheid.

reken eens door hoeveel je nog voor warmte gebruikt, en trek dat door naar 10 jaar
in die 10 jaar zit ook je tvt, en stroom is dan gratis, gas niet.

2012 is voor mij pv+zb post-tvt
ik gebruik nu maximaal stroom voor warmte.
de berekeningen zijn interessant.
ik gebruik de boiler maximaal om de gasketel laag te laten moduleren, of veelal helemaal niet meer.
ik gebruik groene stroom, en ja ik fik dat flink af.
als iemand daar bezwaar tegen heeft, omdat het niet groen is, klaag dan in den haag,
en niet bij mij, want op mijn contract staat dat het schoon en frisse stroom is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2013 20:26 . Reden: ik heb kolen aflaat viespeuk stroom, groengewassen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 09:39
Ik heb weleens een kritische noot gelezen/gehoord als het gaat om zonnepanelen. De strekking van het verhaal was dat de panelen (allen bij voorkeur gericht op het zuiden) door hun weerkaatsing zouden zorgen voor een stijging in temperatuur in de dampkring wat de afbreuk van ozon zou bevorderen.

Klinkt dit iemand bekend en heeft eventueel een interessante link? Ik kan er namelijk niks zinnigs over terugvinden.

Ik ben er overigens niet op uit om zonne-energie af te kraken o.i.d. Ik heb ze immers zelf maar vind het wel interessant.

[ Voor 5% gewijzigd door daanNL op 03-01-2013 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-10 21:22
daanNL schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 20:32:
Ik heb weleens een kritische noot gelezen/gehoord als het gaat om zonnepanelen. De strekking van het verhaal was dat de panelen (allen bij voorkeur gericht op het zuiden) door hun weerkaatsing zouden zorgen voor een stijging in temperatuur in de dampkring wat de afbreuk van ozon zou bevorderen.

Klinkt dit iemand bekend en heeft eventueel een interessante link? Ik kan er namelijk niks zinnigs over terugvinden.

Ik ben er overigens niet op uit om zonne-energie af te kraken o.i.d. Ik heb ze immers zelf maar vind het wel interessant.
broodje aap... google zal he zeker opdraven :)
stoten (geproduceerde) panelen CFK's uit die afbreuk doen aan ozon? nope. Temperatuurstijging breekt ook geen ozon af..
tijdens produktie is er wel CO2 emissie, doch uitgezet tegenover de levensduur en produktie van duurzame stroom (en vermijden CO2 uitstoot) is dat peanuts zeker met de technieken van de laatste, zeg, 10 jaar.

Lees hier voor meer broodjes bapao eh aap
(lijst is zeker nog niet volledig maar wel een aardige verzameling dijenkletsers)

[ Voor 27% gewijzigd door NielsTn op 03-01-2013 20:44 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-10 15:48

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

mkleinman schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:58:
[...]

Nee, ik heb een compleet nieuwe app geschreven ( Oracle DB met PL/SQL ) Die webapp serveert mijn grafieken en daar kan ik mijn meterstanden invoeren.
Ik ben zeer geïnteresseerd in de app, wordt deze misschien ook beschikbaar gesteld?
Of wil je het DB model misschien met ons delen? Hoef ik zelf niet meer na te denken om iets te bouwen :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
mkleinman schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:31:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
      CURSOR c_data IS
         SELECT TRUNC( mrm.datum ) AS datum,
                mrm.gas,
                kds.gd,
                kds.gd_genormeerd,
                ( mrm.gas / kds.gd ) m3_gd,
                ( mrm.gas / kds.gd_genormeerd )  m3_gew_gd
           FROM mtr_dagstanden mrm,
                mtr_knmi_daggegevens kds
          WHERE mrm.gas IS NOT NULL
            AND TRUNC( mrm.datum ) = kds.datum
            AND kds.gd > 0
          ORDER BY mrm.datum ASC;

Niet het netste onderliggende datamodel ( vanwege de TRUNC die noodzakelijk is om de twee tabellen te joinen ) but who cares.
Nee, ik vind 'em ook niet mooi. Een trunc in een where-clause..Oké, de trunc had je reeds verwijderd.
code:
1
where mrm.datum between to_date(kds.datum) and to_date(kds.datum) +1

Kan je mooi een indexje bakken op mrm.datum (eventueel met mrm.gas als 1e kolom in de index). Nu ken ik je datamodel niet, maar ik zou eventuele problemen aanpakken voordat de hoeveelheid data te groot wordt om de boel op redelijke wijze te kunnen ombouwen.

code:
1
2
and mrm.gas > 0

Dan gebruik je de index op beide kolommen => rap. Gooi daar eens een tkprof tegenaan.

Pff, zit te diep in Mysql om nog wat zinnigs over PL/SQL te kunnen roepen, wat zakt dat snel weg zeg!

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 03-01-2013 21:12 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben aan het werken aan een monsterartikel waarin ik ons energieverbruik over 2012 analyseer, maar dit vind ik by far de mooiste grafiek:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2013/01/Netto_bruto_2004_2012.png

Het verschil tussen de blauwe en rode lijn op 2012-12-31: 6842 kWh, de totale totaalopbrengst van onze zonnestroominstallatie sinds juni 2006.

:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

JeroenH schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 21:52:
Ik ben aan het werken aan een monsterartikel waarin ik ons energieverbruik over 2012 analyseer, maar dit vind ik by far de mooiste grafiek:

[afbeelding]

Het verschil tussen de blauwe en rode lijn op 2012-12-31: 6842 kWh, de totale totaalopbrengst van onze zonnestroominstallatie sinds juni 2006.

:Y)
Leuk.

Deze heb ik al jaren op mijn site staan, meestal maandelijkse update. Ben bezig met omvangrijke cijfer en grafiek update, gaat nog wel ff duren:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/SDMtrends.jpg

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Altijd baas boven baas }:|

Deze twee dan; ons elektriciteitsverbruik over 2012 nauwkeurig geanalyseerd:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2013/01/verdeling_e_verbruik_2012.png

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2013/01/verdeling_e_verbruik_2012_maand.png

Commentaar op het feit dat de Plugwise pluggen zoveel energie verbruiken is welkom, antwoord staat al klaar >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ollie1965 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 20:55:
[...]

Ik ben zeer geïnteresseerd in de app, wordt deze misschien ook beschikbaar gesteld?
Of wil je het DB model misschien met ons delen? Hoef ik zelf niet meer na te denken om iets te bouwen :+
Ik had nog geen officiële plannen om de webapplicatie groter te maken en beschikbaar te stellen. Je wil niet weten hoe ranzig sommige delen nu in elkaar zitten. Type checking bij invoer? Doen we niet aan :P, SQL injection werkt gelukkig niet :P.

Het datamodel valt (nog) reuze mee, paar tabelletjes :)

Voor 2010 en volledige bedekking ( 8 ) krijg ik een mooie lineaire verhouding.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/2010_8.png
hansdegit schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 21:07:
[...]

Nee, ik vind 'em ook niet mooi. Een trunc in een where-clause..Oké, de trunc had je reeds verwijderd.
code:
1

Kan je mooi een indexje bakken op mrm.datum (eventueel met mrm.gas als 1e kolom in de index). Nu ken ik je datamodel niet, maar ik zou eventuele problemen aanpakken voordat de hoeveelheid data te groot wordt om de boel op redelijke wijze te kunnen ombouwen.

code:
1
2
and mrm.gas > 0

Dan gebruik je de index op beide kolommen => rap. Gooi daar eens een tkprof tegenaan.

Pff, zit te diep in Mysql om nog wat zinnigs over PL/SQL te kunnen roepen, wat zakt dat snel weg zeg!
Klopt. BETWEEN is veel netter, was ook mijn eerste opzet maar ik kreeg het niet binnen 2 tellen werkend waardoor ik het snel wilde testen met > en <=. En die testquery is zo in m'n CURSOR verdwenen. Staat in mijn joekel van een TODO blok in mijn package spec.

Alle ideeen die ik heb voor verbeteringen zet ik daar altijd neer. :+ , Er zit overigens al in een index op het datumveld, en dat is overduidelijk te merken qua performance. Verder valt er qua code ook nog hoop te verbeteren, eerst proof of concept werkend en dan alles perfect maken.

Ook de code voor het displayen van de grafieken ( 1 grote htp.p ), is niet netjes, komt puur van cut paste van de google site en om de proof of concept werkend te krijgen.

[ Voor 50% gewijzigd door mkleinman op 03-01-2013 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:06

ericplan

5180 Wp PV

Misschien een idee om een topic te starten over grafieken, programmeren enz. in relatie tot DE? Lijkt mij wel handig.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:25:
Altijd baas boven baas }:|

Deze twee dan; ons elektriciteitsverbruik over 2012 nauwkeurig geanalyseerd:

[afbeelding]

[afbeelding]

Commentaar op het feit dat de Plugwise pluggen zoveel energie verbruiken is welkom, antwoord staat al klaar >:)
Die bovenbaas mag je hebben - en terecht trouwens. Die gegevens heb ik niet. Vind ik verder voor ons huishouden ook niet zo interessant (tijden geleden voor ecoteam wel eens doorgemeten, dan weet je het wel). Er zit wel een digitale meter op de nieuwe koelkast, maar ook daar no-surprises (laag verbruik). We zitten al tig jaar op lage verbruiken, dat hoef ik verder niet in detail uit te splitsen, want verandert toch niks aan dat huishouden. Heb meer dan genoeg te doen, je grafieken zijn echter voor de buitenwacht hopelijk leerzaam genoeg. En dat is winst. :*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:45:
Die bovenbaas mag je hebben - en terecht trouwens.
Was een grapje ;) Slim gedaan met die verschillende kleuren bolletjes van voor/na diverse uitbreidingen. Moet ik ook maar eens mee aan de gang.
Die gegevens heb ik niet. Vind ik verder voor ons huishouden ook niet zo interessant (tijden geleden voor ecoteam wel eens doorgemeten, dan weet je het wel). Er zit wel een digitale meter op de nieuwe koelkast, maar ook daar no-surprises (laag verbruik). We zitten al tig jaar op lage verbruiken, dat hoef ik verder niet in detail uit te splitsen, want verandert toch niks aan dat huishouden. Heb meer dan genoeg te doen, je grafieken zijn echter voor de buitenwacht hopelijk leerzaam genoeg. En dat is winst. :*)
Ik krijg er leuke reacties en het is leerzaam om het met anderen te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Paul C schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 19:06:
[...]

Cool!

En kun je er ook een 2e orde polynoom in gooien? (Het ziet eruit alsof het niet helemaal lineair is, maar je moet even kijken wat de beste fit is.)
2e orde polynoom? Okay you officially lost me there >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het wordt tijd voor echte kroegpraat. Schaars geklede dames die zonnepanelen wassen, doet het altijd goed in de Duurzame Kroeg:

Afbeeldingslocatie: http://blogs.laweekly.com/informer/american%20apparel%20models%20solar%20panels.jpg

(klik voor pagina met video)

-edit-

Hoewel de weinige kleding aan blijft, welicht NSFW.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 03-01-2013 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

OE OE OE NIJS! +1 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:54:
Het wordt tijd voor echte kroegpraat. Schaars geklede dames die zonnepanelen wassen, doet het altijd goed in de Duurzame Kroeg:

[afbeelding]

-edit-

Ik hoor microcracks kraken onder dat geweld... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben wel bang voor de vragen hoe ik aan deze pagina kom....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn

[afbeelding]

-edit-

wax on...
wax off...
tanning lotion... :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Meer voor techneuten: Een motion chart.

https://developers.google.../docs/gallery/motionchart

*WAUW*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Allemaal flash... gebruik het en je krijgt de Ipad-gebuikers over je heen... (ervaring uit de praktijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, ik dacht al, wat zijn die andere activiteiten van het
Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2012/12/sWatt-team-300x122.png

Dat is dus een zonnepanelenpoetsservice. Met je swetteam :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
LOL _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:17:
[...]

Allemaal flash... gebruik het en je krijgt de Ipad-gebuikers over je heen... (ervaring uit de praktijk).
Heb zelf ook een IPAD. Had er nog helemaal niet bij stil gestaan.. Nu wel.. Okay.. hmm... Okay

* mkleinman blijft lekker Google Charts gebruiken! Dan maar geen charts kijken op m'n ipad >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

mkleinman schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:24:
[...]

Heb zelf ook een IPAD. Had er nog helemaal niet bij stil gestaan.. Nu wel.. Okay.. hmm... Okay

* mkleinman blijft lekker Google Charts gebruiken! Dan maar geen charts kijken op m'n ipad >:)
Ik baal er ook van dat mijn dynamische plaatjes (wijziging met muiswijzer) niet werken met dat mooie ipad spullie (waar zoals bekend moeder de vrouw alhier ook een exemplaar van heeft gekregen). Tja, wet van de remmende voorsprong of zoiets. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sja, op mijn beide websites komt rond de 5,5% van de bezoekers aanzetten vanaf een Ipad.... dus wel iets om rekening mee te houden.

Ik heb op deze video destijds (vooral op hier Tweakers en op Twitter) nogal wat negatieve feedback gehad van Ipad-gebruikers omdat ze het niet konden kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Paul C schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 19:06:
[...]

Cool!

Wat je in het algemeen zal zien is dat het begin wat non-lineair start, bij 'normale' temperaturen zo tussen de 13 en -10 graden lineair, en dat je bij extreem lage temperaturen weer vlakker wordt (je ketel kan op een gegeven moment niet harder meer stoken). Je ziet hetzelfde patroon voor het totaalverbruik van huishoudens namelijk :)

Als je er echt dieper in wilt duiken, dan moet je in de Duitse methodiek gaan springen, die hebben een sigmoide functie ontwikkeld voor hun gasverbruik:
http://www.erdgas-suedwest-netz.de/lastprofile_50.html
In Nederland had je vroeger de "Ecofys profielenmethodiek", maar ik weet niet of die anno 2013 nog door iemand gebruikt wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door Dreamvoid op 04-01-2013 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Simpeler kunnen we de stroommarkt niet maken...

http://www.firstconsultin...rkt_Na_Stroomopwaarts.pdf

En de vrije markt lieden bij de NMa maar denken dat ze het (straks?) wel simpel kunnen gaan uitleggen aan al die veelgeplaagde, nog steeds niks van energie snappende Henkies en Ingrids... 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-10 10:54
@Dreamvoid:
Interessant!

@zonnigtype:
Er missen nog een heleboel: "Er is iets mis gegaan, ga naar start"-pijltjes... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:18
Argh! in december is ons stroomverbruik ontploft! Zal de tijd thuis + extra babywas + extra lampen/tv/'pc's aan z'n tol gaan eisen. 'Gelukkig' zijn we weer aan het werk nu, zou moeten schelen :)
Volgens calculatie van 3600kwh per jaar in ene op de 4400kwh :( en dat met alle 'besparingen' gewoon 'in place'.

Enfin, sprak een buurman en die zit met hetzelde huis en een paar meer kids op 8000Kwh per jaar. Heb hem m'n metertje maar geleend. Hij heeft overigens ruimte voor pakweg 6000Wp aan panelen op de zuidzijde, maar geen geld (over) voor zo'n project. Dat blijft lastig, mensen overtuigen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

mkleinman schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:38:
[...]

Ik had nog geen officiële plannen om de webapplicatie groter te maken en beschikbaar te stellen. Je wil niet weten hoe ranzig sommige delen nu in elkaar zitten. Type checking bij invoer? Doen we niet aan :P, SQL injection werkt gelukkig niet :P.

Het datamodel valt (nog) reuze mee, paar tabelletjes :)
Open een nieuwe draad DE "Data model energie verbruik/opbrengst" en geef een kick off.
Ik zal mee denken met mijn oude Oracle 7/Sybase DBA kennis, wie weet waar het toe leid.
En zoals je weet Datamodel lukt me wel om te doorgronden/verbeteren, daar hebben we wel eens een leuke discussie over gehad.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
mkleinman schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:24:
[...]

Je kunt dus ook gebruik maken van Scalable Vector Graphics in HTML5. Live, interactive, alles waar je al tijden van droomde.
D3 doet dat, rickshaw en cubic zijn bouwstenen bovenop D3. Zeker rickshaw is vergelijkbaar met Google charts en net zo snel te gebruiken.

Ik kijk er nu een week of drie naar en nog regelmatig vallen de schellen me van de ogen. Dat je met zoiets simpels zulke mooie dingen kunt maken. Sliders, transitions...En het werkt ook perfect op die apple spullen.

Maar ik doe graag me met zo'n draadje zoals Ollie voorstelt.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Iets voor een stukje @ZonnigType

Tja als zelfs een van de groote (natuurlijk persoon) investeerder in de wereld zo veel duurzame energie projecten doet

http://www.treehugger.com...-sunpower-25-billion.html Kijk ook even naar de gerelateerde stukjes op de linker kant, ook geen kleine investeringen
2,5 Billion! US$ = 2,05Miljard Euro!

Dan is er meer dan 1 schaap over de dam

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist waren er mannen van Archimedes windmill in de uitzending bij BNR. Iemand bekend met deze windmolens voor gebouwde omgeving? Naar hun zeggen concurrent met pv.

Website: http://www.dearchimedes.nl/

http://greenyield.nl/nl/Windenergie/Bestellen

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2013 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:55:
[...]

die 1 op 8 klopt als een +/- bus hellaas. (de +/- is wat efficentie etc..)
mijn cv is nu stuk en ben nu effe over op elekties.
het is wel dat de gevoels temperatuur van verwarmde lucht gewoon sneller is, maar het huis koelt ook sneller af en er zal minder gebuffert worden.
je hebt een goede kans dat je nog minder nodig hebt aan Watt als je een stuk elecktriese vloerverwarming in je kleren in naait.
Theoretisch zal het wel kloppen, maar praktisch heb ik nu 17 m3 gas bespaard met 19 kWh sfeerkachel gebruik.

Ik ben van 0.566 m3/graaddag (over 12 dagen gemeten) teruggegaan naar 0.365 m3/graaddag (over 8 dagen gemeten met sfeerkachel erbij). Zal inderdaad wel te maken hebben met de gevoels temperatuur en dat de opgewekte gas warmte normaal in de nacht toch afkoelt en alleen de woonkamer verwarmd wordt met de sfeerkachel. Zou een COP van 7 betekenen voor het sfeerkacheltje, of mij HR ketel heeft een COP van 1 :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:51:
Zojuist waren er mannen van Archimedes windmill in de uitzending bij BNR. Iemand bekend met deze windmolens voor gebouwde omgeving? Naar hun zeggen concurrent met pv.

Website: http://www.dearchimedes.nl/

http://greenyield.nl/nl/Windenergie/Bestellen
"Urban windtubines" altijd:

Afbeeldingslocatie: http://i224.photobucket.com/albums/dd11/kidcharliemane/bullshit-meter-011.gif

Altijd.

Kleine windturbines werken alleen maar onder minimaal twee van de volgende drie omstandigheden:
  1. Het moet voldoende hard waaien voor een voldoende groot deel van het jaar. Op dergelijke plekken is het niet lekker wonen.
  2. De turbine moet op een mast. Lage plaatsing = lage opbrengst.
  3. De turbine moet bij voorkeur in open terrein opgesteld worden. Bebouwing heeft hetzelfde effect op windturbines als beschaduwing op zonnestroompanelen.
Urban wind is een droom. Ga voor PV, en als het toch per sé wind moet zijn ga dan gezamenlijk voor grote turbines.

Het uitstekende boek "Build your own small wind power system" heeft mijn ogen geopend. Echt een aanrader als je meer over dit onderwerp wil weten, en niet duur (minder dan €20).

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 04-01-2013 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Pffff, even afkoelen.

Zojuist GC aan de lijn gehad, daarna Liander, daarna GC...

Ik zie in het GC dossier dat er reeds een paar meterstanden zijn "vastgesteld". Dat moet niet kunnen, want ik heb Liander expliciet verboden om metingen op afstand te vergaren. Dus ik Liander bellen. "Hoe ken dah?"
Antwoord: "GC kan ook zelf meterstanden opvragen, wij hebben alleen de eindafrekening doorgegeven aan GC". n.b. Er is geen meteropnemer langsgeweest dit jaar.....

Dus ik weer naar GC. "nee hoor, die standen krijgen wij door van Liander".

Weet je, ik begin een complot te vermoeden omdat mijn afgenomen stroom en gas wél automatisch in mijn dossier terechtkomt, maar de terugleverstanden worden niet automatisch in dat dossier vermeld.

@zonnigtype: kom er maar in. Ik word helemaal leip van die grote bedrijven..... 8)7

edit:
Ook nog even gevraagd naar de procedure voor de jaarafrekening. Ik krijg op dag x een afrekening voor de afgenomen energie, op dag x+1 wordt die afrekening gecorrigeerd met een creditnota.
"we zijn bezig om dat op één factuur te regelen, maar de IT is nog niet gereed".

[ Voor 14% gewijzigd door hansdegit op 04-01-2013 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
hans.
lekker biologies biertje?
effe lekker puffen en tot 10 tellen.
kop op.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Don't worry, het is weekend. Ik ga me niet drukmaken, straks een Jupiler opentrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:06
Conference call voor dit soort zaken, kunnen ze het lekker zelf uitvechten over de telefoon.
Hoef je alleen maar commentaar te geven als het fout gaat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hansdegit schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:47:
Don't worry, het is weekend. Ik ga me niet drukmaken, straks een Jupiler opentrekken.
En dat is één van de meest verstandige uitspraken die ik vandaag hier (en ook IRL, trouwens) gehoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:41

WouterB

3680 Wp

Ik ben heel benieuwd hoe Greenchoice de afrekening van mijn einde contract (31-1) gaat afwikkelen..

Dubbeltarief ferraris meter met een negatieve dagstand (tenminste, die is lager dan op 1-1-2012) en een positieve dagstand

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
JeroenH schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:53:
Sja, op mijn beide websites komt rond de 5,5% van de bezoekers aanzetten vanaf een Ipad.... dus wel iets om rekening mee te houden.

Ik heb op deze video destijds (vooral op hier Tweakers en op Twitter) nogal wat negatieve feedback gehad van Ipad-gebruikers omdat ze het niet konden kijken.
Dat is een leuk filmpje, je had er naast ook een geldmeter kunnen zetten, zien dat er een duizend Euro verdient wordt spreekt de meeste mensen meer aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
jantje.vlaam schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:34:
Dat is een leuk filmpje, je had er naast ook een geldmeter kunnen zetten, zien dat er een duizend Euro verdient wordt spreekt de meeste mensen meer aan!
Thanks! Ja, het is wat dat betreft een handicap dat geld me geen donder kan schelen.... Ik loop daar wel vaker tegenaan. Maar ik ben ervan overtuigd dat de wereld een stuk prettiger zou zijn als meer mensen geld als een middel en niet als een doel zouden zien...

Dat filmpje was 100% handwerk, elk frame heb ik ge-copy/paste vanuit excel :$ Kost een avondje maar dan heb je ook wat.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 04-01-2013 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Paul C schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 02:18:
@zonnigtype:
Er missen nog een heleboel: "Er is iets mis gegaan, ga naar start"-pijltjes... 8)7
Zonder ontvangst van 200 Euri.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:17:
[...]

valt mee: mijn (en ericplan's) ZonPHP is ook iets van flash en werkt wel op ipad/iphone en andere tablets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:40:
Pffff, even afkoelen.

...

@zonnigtype: kom er maar in. Ik word helemaal leip van die grote bedrijven..... 8)7
Ik word al een jaar of vijftien helemaal leip van die *^$^@ bedrijven. Het gaat nog steeds niet over.

Sterkte. Gedeelde leed is halve leed. Zegt men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hans, het is geen complot, het is gewoon graaien, onder het mom van "sectorafspraken"
die hebben geen reet te maken met juiste correcte feitelijke standen.
je kent nancy ook, ik belde haar veelvuldig, join the club.
je eerste jaar, en meteen raak, geen complot, gewoon een waarheid als een koe,
er word gegraaid, genegeerd en gelogen dat het een lieve lust is.
als je het vergelijkt met de bakker en slager, zie je dat deze sector in een ander universum is aangekomen

alles wat je doet en vind, en hebt gedaan in huis, word simpelweg het graf in genegeerd, succes met het rechtbreien wat nooit had mogen zijn.

de groeten aan de nma, wat een farce majeure, deze sector.
stel je voor dat bij je werk zo met getallen werd omgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 01:44:
Simpeler kunnen we de stroommarkt niet maken...

http://www.firstconsultin...rkt_Na_Stroomopwaarts.pdf

En de vrije markt lieden bij de NMa maar denken dat ze het (straks?) wel simpel kunnen gaan uitleggen aan al die veelgeplaagde, nog steeds niks van energie snappende Henkies en Ingrids... 7(8)7
Dit verklaart alles! En wij met onze belgenmopjes maar denken dat wij slimmer zijn dan onze zuiderburen...
Zo'n geaard stopcontact; collecteren van gegevens enz. Ja, de gewone hollander kan niet veul met zo'n schema. ;)
Ik weet alleen niet waar ik nu thuis hoor, noch heet ik Henk of Ingrid, maar dit soort info gaat er bij mij in als koek. Zou het helemaal kloppen? En voor of na 1 april a.s.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:53:

Had je toen je filmpje daarna geupload naar youtube? Ik heb ook een paar flash-video filmpjes op m;n site staan. Ik zal zondag wel eens kijken op de iPad van m'n ouders. Zelf heb ik er geen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Vandaag ook de jaarafrekening voor onze VvE gehad. Nooit erg spannend, galerijverlichting e.d. Jaarverbruik altijd rond de 600 kWh, maandbedrag 23 euro, dit jaar 11 euro bijbetalen, dus ook niet schokkend. Mogen jullie raden wat Nuon voorstelt als nieuw maandbedrag.
spoiler: bedrag
46 euro 7(8)7

Zijn ze nu helemaal gek geworden bij Nuon?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan jij die 600kWh niet effe leveren voor dat maandbedrag ?
kassa ! 2 sunpowers erbij, de vve betaald ze af met 46 euro per maand >tien jaar lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 21:30:
kassa ! 2 sunpowers erbij, de vve betaald ze af met 46 euro per maand >tien jaar lang
De leden van de VvE zijn erg op de penning. Denk niet dat ze hierin trappen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:23
mkleinman schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:33:
[...]

Als ik inderdaad geheel neggie zou zijn zou je een punt hebben. Ik ben echter nog steeds netto verbruiker. +299kWh op telwerk I en -188 op telwerk II. Dat is dus +111kWh voor 2012.

GC kan administratief niet overweg met deze situatie en dat is frustrerend.
Hoe zit de berekening van GC verder in elkaar wat betreft EB en BTW?

299 kWh a 5,50 ct = Euro 16.45
-188 kWh a 7,50 ct = Euro -14,10
111 kWh EB a 11,65 ct = Euro 12,93
BTW 21% = Euro 3,21
Totaal Euro 46,69

of anders EB over 299 kWh?

Salderen of wel de energie belasting is per aansluiting en niet per telwerk

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

ericplan schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 21:33:
[...]

De leden van de VvE zijn erg op de penning. Denk niet dat ze hierin trappen.
Als ze echt op de penning zijn, dan hebben ze nog nooit leren rekenen :+
Meerdere leden van de VVE overtuigen en in stemming brengen bij de volgende vergadering, Go underground and pop-up when it is an fact *.

* Niet van mezelf maar wel geleerd als verander tactiek, als iets werkt (volgens de werkvloer) maar de hiërarchische macht wil niet. Zorg dat het draait/werkt met medewerking van personen die macht hebben zonder macht.

Als voorbeeld: zo is ook het veiligheidshuis ontstaan zonder dat de minister het wist, toen het goed draaide op een aantal locaties zijn ze boven water gekomen.
EDIT
Volgens mij zelfs door een stadgenoot van jou geadviseerd
/EDIT

[afbeelding]

-edit-

Wie zocht er nou nog waterkoeling systeem voor zijn panelen onder ons :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dreamvoid schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:25:
Oh je kan helemaal los gaan op analyses als je eenmaal uurverbruiksdata hebt.
- scatterplot van graaddagen versus gasverbruik
- weekdag/weekend gemiddelden
- gemiddeld verbruik per uur van de dag
weekdag vs weekend gemiddelden, u vraagt wij draaien :)

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/week_vs_weekend.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ericplan schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 21:17:
Vandaag ook de jaarafrekening voor onze VvE gehad. Nooit erg spannend, galerijverlichting e.d. Jaarverbruik altijd rond de 600 kWh, maandbedrag 23 euro, dit jaar 11 euro bijbetalen, dus ook niet schokkend. Mogen jullie raden wat Nuon voorstelt als nieuw maandbedrag.
spoiler: bedrag
46 euro 7(8)7

Zijn ze nu helemaal gek geworden bij Nuon?
Eric: kijk effe in de kleine lettertjes of ze niet "per ongeluk" van de incassotermijn 2 maanden i.p.v. 1 maand hebben gemaakt...

... heeft me bij onze (alleen) stadswarmte nota (bij diezelfde Zweedse Staatsrakkers) van twee jaar geleden ook gierende koppijn, twee dagen rekenen, en alvast een woedende (doch heel netjes geformuleerde) klaarstaande brief gekost voordat ik daar achter kwam...

... in ons geval dan. Hopelijk ook bij jullie, scheelt hoop ergernis ...

Ben benieuwd... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:54

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Gisteren via gaslicht.com maar overgestapt op Greenchoice. Hoewel Electrabel de afrekening van de teruggeleverde energie prima regelde, waren mijn vaste tarieven afgelopen. De huidige variabele tarieven van gas en elektra zijn aan de hoge kant en met m'n PV uitbreiding wordt ik waarschijnlijk neggie. Genoeg redenen om over te stappen op Greenchoice.

Zojuist ook nog even mijn details pagina aangepast, waarin de uitbreiding van de PV nu ook staat. Nu alleen wachten op de eerste niet-grijze dag, om te zien wat mijn noord installatie (NNW) doet.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 21:30:
Kabeltje verleggen en aansluiten op eric zijn toko, kunnen de leden van de VvE eric 36,- per maand betalen.

:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Let op he, AC-kabel tussen twee woningen mag niet. DC-kabel zou wel mogen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JeroenH schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:00:
Let op he, AC-kabel tussen twee woningen mag niet. DC-kabel zou wel mogen, denk ik.
Hoeft ook niet, het is een apparte ac die ze gezamelijk afrekenen, niet verbonden met een andere woning.
kwestie van loshalen en bij eric aansluiten (ja weet ik makkelijker gezegt als gedaan)
maar het idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

JeroenH schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:00:
Waarom mag een AC-kabel tussen twee woningen niet? (Bron/ onderbouwing?) Ik ken de regelgeving niet.

Het lijkt me dat energie uit AC niet anders is dan energie uit DC. Anders omvormertje omhangen naar de buren/ VVE >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:24:
[...]

Waarom mag een AC-kabel tussen twee woningen niet? (Bron/ onderbouwing?) Ik ken de regelgeving niet.

Het lijkt me dat energie uit AC niet anders is dan energie uit DC. Anders omvormertje omhangen naar de buren/ VVE >:)
Wat zal die nuon opkijken als ze volgend jaar negatief opnemen als je dat zou doen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Dre schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:24:
[...]

Bron NEN1010 Voorspelbare leidingloop. Vraag me niet waar het staat.
Onderbouwing, stel er breekt brand uit bij de buren en ze draaien de hoofdschakelaar uit. Brandweer denkt, zo alles veilig, blussen maar...
Of, er is een storing en er moet spanningsloos gemeten worden. Niet dus, met alle gevolgen van dien.
Daarnaast was het bij de subsidieaanvraag ook een punt, was het niet de de installatie op je eigen woning moet liggen? Waarschijnlijk ook om een wild/west verhaal te voorkomen.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Geurt-kun schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:55:
[...]

Bron NEN1010 Voorspelbare leidingloop. Vraag me niet waar het staat.
Onderbouwing, stel er breekt brand uit bij de buren en ze draaien de hoofdschakelaar uit. Brandweer denkt, zo alles veilig, blussen maar...
Of, er is een storing en er moet spanningsloos gemeten worden. Niet dus, met alle gevolgen van dien.
Daarnaast was het bij de subsidieaanvraag ook een punt, was het niet de de installatie op je eigen woning moet liggen? Waarschijnlijk ook om een wild/west verhaal te voorkomen.
Heb even kort gezocht op je trefwoorden, maar niks kunnen vinden. Zou wel grote gevolgen kunnen voor Herman de stroomverdeler, als je gelijk zou hebben:
Mag zonnestroom verdelen met Herman volgens de wet?
Herman is ontworpen om aan alle regels te voldoen. Diverse experts op het gebied van energierecht, fiscaal recht en notarieel recht zijn betrokken geweest bij het ontwikkeltraject van Herman en zien geen enkel juridisch bezwaar.
Ze hebben een heleboel experts geraadpleegd, maar niet op het gebied van veiligheid/ techniek zo te zien. Grijp je kans Geurt-kun ;)

Bron: http://www.zonnestroomverdeler.nl/nl_NL/site/page/10

Heb je andere trefwoorden/ nummers voor me, dan zoek ik het op.

[Edit]
Ik zat zelf meer te denken aan het juridische aspect qua "energierecht" enzo, maar blijkbaar is dat onderzocht voor Herman de zonnestroomverdeler.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 05-01-2013 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Dre schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 14:18:
[...]

Heb even kort gezocht op je trefwoorden, maar niks kunnen vinden. Zou wel grote gevolgen kunnen voor Herman de stroomverdeler, als je gelijk zou hebben:

[...]

Ze hebben een heleboel experts geraadpleegd, maar niet op het gebied van veiligheid/ techniek zo te zien. Grijp je kans Geurt-kun ;)

Bron: http://www.zonnestroomverdeler.nl/nl_NL/site/page/10

Heb je andere trefwoorden/ nummers voor me, dan zoek ik het op.

[Edit]
Ik zat zelf meer te denken aan het juridische aspect qua "energierecht" enzo, maar blijkbaar is dat onderzocht voor Herman de zonnestroomverdeler.
Nog meer kernwoorden? Nee, heb ik niet. Maar je kunt toch wel op je klompen aanvoelen dat dit heel ernstige gevolgen kan hebben?

Uiteindelijk is Herman in dit verhaal niet van toepassing.
Vervolgens levert Herman deze stroom op de elektriciteitsmeters van de aangesloten woningen.
Zolang dit dus voor de hoofdschakelaar gebeurt is er niks aan de hand. Je kunt het dan zien als de voedingskabel van het energiebedrijf.

Edit: Het is me niet helemaal duidelijk hoe dit technisch gerealiseerd wordt, dus kan er inhoudelijk weinig over zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Geurt-kun op 05-01-2013 15:04 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Uuhm. het doel van Herman is te salderen in woningen. Aansluiten gebeurt dus achter de meter. Waarschijnlijk gewoon aangesloten op een 16A groep, naast je normale groepen voor je woonkamer enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 23:25:
[...]

Eric: kijk effe in de kleine lettertjes of ze niet "per ongeluk" van de incassotermijn 2 maanden i.p.v. 1 maand hebben gemaakt...

... heeft me bij onze (alleen) stadswarmte nota (bij diezelfde Zweedse Staatsrakkers) van twee jaar geleden ook gierende koppijn, twee dagen rekenen, en alvast een woedende (doch heel netjes geformuleerde) klaarstaande brief gekost voordat ik daar achter kwam...

... in ons geval dan. Hopelijk ook bij jullie, scheelt hoop ergernis ...

Ben benieuwd... :/
Je hebt helemaal gelijk, staat er inderdaad. Dus incasso per twee maanden ipv elke maand. Spijtig voor alle verdienmodellen. Maar scheelt wel weer in bankkosten :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06-2014
Domba schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 22:22:
[...]

BTW 21% = Euro 3,21
Totaal Euro 46,69

@Domba Dat is een goed rekenvoorbeeld salderen/energiebelasting.
@mkleinman Ben benieuwd naar jouw antwoord (veel te druk zeker momenteel met mooie grafieken, plots, etc. ;) ).
Ergens las ik hier dat Martin (i.t.t. tot mij) Enkeltarief heeft en geen Hoog/Laag-Tarief bij GC, om het eenvoudig te houden...dacht ie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ingrid123 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 16:59:
[...]

@Domba Dat is een goed rekenvoorbeeld salderen/energiebelasting.
@mkleinman Ben benieuwd naar jouw antwoord (veel te druk zeker momenteel met mooie grafieken, plots, etc. ;) ).
Ergens las ik hier dat Martin (i.t.t. tot mij) Enkeltarief heeft en geen Hoog/Laag-Tarief bij GC, om het eenvoudig te houden...dacht ie.
Ik ben expliciet overgestapt naar enkeltarief om problemen te voorkomen, dat mocht dus niet baten.

In het geval van terugleveren en een analoge meter krijg je het kale leveringstarief + BTW bij GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Voor alle 'duurzame' tablet liefhebbers :) Een Zwitserse schommelstoel met ingebouwde iPadlader
Afbeeldingslocatie: http://timenerdworld.files.wordpress.com/2012/10/irock.jpg?w=720&h=480&crop=1
http://www.irocknow.ch/

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nou daar wil ik de terugverdientijd wel eens van zien, 1300 pegels voor een oude met de spuitbus gespoten schommelstoel, en een dynamo.
Haha, dat zijn heel wat kWh'tjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speksteenkachel lacht nu in zijn vuistje met de kachel :P
Stroomstoring Enschede houdt aan
Mensen doen zelf de spoorbomen omhoog. Mensen doen zelf de spoorbomen omhoog. NOS
Toegevoegd: zaterdag 5 jan 2013, 19:26
Update: zaterdag 5 jan 2013, 20:41

De stroomstoring in Enschede gaat nog zeker uren duren. Dat zegt netbeheerder Enexis. Ruim 20.000 adressen zitten sinds vanmiddag zonder stroom na een brand in een transformatorhuis.

Bij de brand is een deel van de installatie verwoest, maar volgens Enexis is de reserve-installatie niet beschadigd geraakt.
Reserve-installatie

Monteurs gaan kijken of de ruim 20.000 getroffenen adressen overgezet kunnen worden op de reserve-installatie zodat ze weer stroom hebben. Dat zou over een paar uur kunnen zijn, zegt Enexis.

Over de oorzaak is nog niets bekend. De netbeheerder denkt dat de brand ontstaan is door een technische reden.
Liften

Burgemeester Peter den Oudsten van Enschede noemt de stroomstoring ernstig. Hij zegt dat de gemeente en de netbeheerder hun best doen om de inwoners weer van stroom te voorzien.

Door de stroomstoring zat een aantal mensen vast in liften. Inmiddels zijn die allemaal bevrijd. Ook sommige spoorbomen doen het niet. Daar staat de politie bij om een oogje in het zeil te houden.
Noodnummers

Zieken- en verzorgingshuizen zijn van stroom voorzien door middel van noodaggregaten. Mensen met zuurstofapparatuur zijn door de gemeente in kaart gebracht en krijgen een noodoplossing. Volgens de burgemeester hebben er tot nu toe geen ernstige situaties voorgedaan.

De gemeente Enschede heeft noodnummers ingesteld waar mensen naar toe kunnen bellen voor vragen over de stroomstoring.

De nummers zijn: 053-481 5000 en 053-481 8000.
http://nos.nl/artikel/458...g-enschede-houdt-aan.html

[ Voor 93% gewijzigd door Erasmo op 05-01-2013 20:46 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Domba schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 22:22:
[...]

BTW 21% = Euro 3,21
Totaal Euro 46,69

"In het geval van terugleveren en een analoge meter krijg je het kale leveringstarief + BTW bij GC."

@mkleinman De vraag van Domba is niet of het overschot zelf wordt uitbetaald of verrekend.
Domba vraagt of er Energiebelasting is geheven over jouw netto verbruik 2012 (111 kWh) óf over jouw verbruik op je nachtteller (oftewel telwerk I) (299 kWh) ?

Ik begrijp van Domba nl. dat, volgens de wet, salderen/energiebelasting per aansluiting is, en niet per telwerk (zie quote, oftewel:
"Saldering van energiebelasting is van toepassing op het positieve saldo van de via één en dezelfde aansluiting van het net afgenomen en op het net ingevoede elektriciteit, indien het energiebedrijf ter zake van de op het net ingevoede elektriciteit hetzij artikel 31c, hetzij artikel 95c, derde lid, van de Elektriciteitswet 1998 toepast. ..." )

[ Voor 12% gewijzigd door Ingrid123 op 05-01-2013 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het energieverbruik over 2012 van ons huishouden samengevat in een aantal grafieken: http://www.solarwebsite.n...yse-energieverbruik-2012/

Grafieken zijn 8) :9~ :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Dat zijn mooie grafieken!
Goed uitgelegd ook wat de besparende maatregelen zijn geweest.
Heb ook net 2 dagen PV draaien. Helaas enkel grijs donker weer.
Wil ook een regenwater opvang maken en ben op zolder bezig met isolatie.
Dubbele beglazing moet er ook nog komen op de 2e verdieping.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

JeroenH schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 20:13:
Het energieverbruik over 2012 van ons huishouden samengevat in een aantal grafieken: http://www.solarwebsite.n...yse-energieverbruik-2012/

Mooi!
Zo zie je ook goed wat het uitmaakt of je beide werkt of dat er iemand hele dag thuis is, dat scheelt echt wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 20:13:

Tjonge....dat ziet er gelikt uit! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ingrid123 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:39:
[...]

"In het geval van terugleveren en een analoge meter krijg je het kale leveringstarief + BTW bij GC."

@mkleinman De vraag van Domba is niet of het overschot zelf wordt uitbetaald of verrekend.
Domba vraagt of er Energiebelasting is geheven over jouw netto verbruik 2012 (111 kWh) óf over jouw verbruik op je nachtteller (oftewel telwerk I) (299 kWh) ?

Ik begrijp van Domba nl. dat, volgens de wet, salderen/energiebelasting per aansluiting is, en niet per telwerk (zie quote, oftewel:
"Saldering van energiebelasting is van toepassing op het positieve saldo van de via één en dezelfde aansluiting van het net afgenomen en op het net ingevoede elektriciteit, indien het energiebedrijf ter zake van de op het net ingevoede elektriciteit hetzij artikel 31c, hetzij artikel 95c, derde lid, van de Elektriciteitswet 1998 toepast. ..." )
Ah,

Er wordt eerst een nulrekening gemaakt, dus dagteller wordt op 0 gezet, nachtteller staat op +299kWh, daar betaal ik dus energiebelasting over. Daarna kan ik kiezen om een creditnota te laten maken voor die -188kWh voor om en nabij de 9cent/kWh. Die krijg ik dan later weer terug gestort.

Dus helaas EB over die +299kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:45
mkleinman schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 21:10:
[...]
Au. Ben nu blij met Eneco, die salderen een overschot op hoog tenminste ook eerst nog met de laagteller.
Weet je trouwens dat op je blog de foto's van de dakisolatie weg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Bezuiniger schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 21:18:
[...]

Au. Ben nu blij met Eneco, die salderen een overschot op hoog tenminste ook eerst nog met de laagteller.
Weet je trouwens dat op je blog de foto's van de dakisolatie weg zijn?
Bij Eneco doen ze dat dus anders? Zoja dan ben ik weg bij Greenchoice.

Hmm fotootjes weg? Ik zag het net. hmmm. vreemd?! Ga ik naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
mkleinman schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 21:10:
[...]

Ah,

Er wordt eerst een nulrekening gemaakt, dus dagteller wordt op 0 gezet, nachtteller staat op +299kWh, daar betaal ik dus energiebelasting over. Daarna kan ik kiezen om een creditnota te laten maken voor die -188kWh voor om en nabij de 9cent/kWh. Die krijg ik dan later weer terug gestort.

Dan zou je je dus kunnen gaan beklagen daarover bij GC met de Wet in de hand: energiebelasting dient te gebeuren per aansluiting en niet per telwerk. Als je nog de puf hebt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Dat deed ik toch al :)
Maar laat ik nu net in dat deel van Enschede wonen dat wel stroom heeft.
In Enschede Noord is een trafohuisje uitgebrand, voordat Enexis er in mag moet eerst de brandweer toestemming hebben gegeven.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Thanks!
Thanks!
Zo zie je ook goed wat het uitmaakt of je beide werkt of dat er iemand hele dag thuis is, dat scheelt echt wel wat.
Ja, dat scheelt echt heel veel, Maar wat in deze grafieken natuurlijk niet zichtbaar is is dat het veel forenskilometers (en dus -energie) scheelt.
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 21:01:
Tjonge....dat ziet er gelikt uit! :9~
Thanks! Al dit moois is gemaakt terwijl ik bier uit mijn Tweakers-mok dronk. Dat hielp vast!

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/50384722/IMG_20121230_210521.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bezuiniger schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 21:18:
[...]

dat doet greenchoice bij mij ook gewoon hoor, alleen bij mkleinman nu even niet.
willekeur/onkunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:11:
[...]

Thanks!

[...]

Thanks!

[...]

Ja, dat scheelt echt heel veel, Maar wat in deze grafieken natuurlijk niet zichtbaar is is dat het veel forenskilometers (en dus -energie) scheelt.

[...]

Thanks! Al dit moois is gemaakt terwijl ik bier uit mijn Tweakers-mok dronk. Dat hielp vast!

[afbeelding]
Op zo'n mok moet Henk staan imho :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Stukje leesvoer uit the economist:
http://www.economist.com/...the_unwelcome_renaissance

"Europe’s dirty secret
The unwelcome renaissance
Europe’s energy policy delivers the worst of all possible worlds"

Over de groei (ja, echt.. Groei!) van het gebruik van kolen in de EU.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 21:53:
[...]

Dat deed ik toch al :)
Maar laat ik nu net in dat deel van Enschede wonen dat wel stroom heeft.
In Enschede Noord is een trafohuisje uitgebrand, voordat Enexis er in mag moet eerst de brandweer toestemming hebben gegeven.
Zal vast niet door terugleveren gekomen zijn vandaag :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 23:11:
[...]

ehhhhh ja dussssszzzz :N

het stanby verbruik vn de omvormer vandaag nog niet eens gecompenseerd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Rol-Co schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 23:11:
Ik heb wel vandaag een kWh meter geplaatst in de meterkast, het zal toch niet :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mail van Essent gehad v.w.b. de tarieven voor stadsverwarming in 2013.

"De gasprijs is per 1 januari gedaald. Dit betekent dat het variabele deel van het warmtetarief met circa 3,5% zal dalen. In enkele situaties kan dit tarief, in verband met lokale afspraken afwijken. Het vastrecht van het warmtetarief stijgt tussen 3% en 5% (afhankelijk van lokale afspraken)."

Een stel smeerpijpen zijn het en dat kan allemaal met die monopolisten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speksteenkachel schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 23:29:
[...]

Ik heb wel vandaag een kWh meter geplaatst in de meterkast, het zal toch niet :o
Ah
hoofdschakelaar uit gehad natuurlijk, dan komt het door het niet terugleveren van de heer speksteenkachel :z

Pagina: 1 ... 90 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.