De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.325 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:52
Schinnen-groen schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:09:
Een tablet is geen computer, dus we hoeven ook niet elke week updates te installeren. Dat is de reden dat een computer super traag wordt.
Klopt, maar tablets/smartphones worden dus trager doordat de apps steeds zwaarder worden, en doordat de support snel stopt. Nogmaals; "planned obsolescence"
Wat de batterij betreft: die kan je als tweaker best vervangen na een tijdje. Daarnaast heb je nog altijd de netvoeding. Die kan je ook gewoon gebruiken met een versleten accu.
"Als tweaker" schrijf je, en dat klopt. Ik kijk naar het grotere plaatje. De trend van de afgelopen twee jaar is dat dat zowel accu's als geheugen van tablets/smartphones niet meer makkelijk te vervangen zijn. Dat betekent dat de gewone consument dat dus niet gaat doen, en het ding "gewoon" :r wegdondert. Onduurzaam.
Als je een even rustig nadenk over je PC gebruik, dan zul je merken dat veel tijd gebruik wordt om te kijken en te lezen. Dat hoeft nu dus niet meer. Die PC/notebook zet je dus gewoon uit: 0 W verbruik.
En toch zie ik de huidige generatie tablets echt geen vijf jaar (of langer, voorlopig doet-ie het nog prima) meegaan zoals mijn laptop. Daarbij pakt mijn laptop hooguit 20W idle (als ik aan het lezen ben) en hoeven er dus voor mij geen twee apparaten in China gemaakt te worden. In de fabricage van onze mooie gadgets zit vele malen meer energie dan in het verbruik. Lees dit uiterst interessante artikel van Lowtechmagazine maar eens (zéér goede website, mag niet ontbreken in de favorieten van de duurzame tweaker).
Ik denk dat e.e.a. wel meevalt.
Ik denk dat de tablet in zijn huidige vorm echt een stuk minder duurzaam te noemen is dan een goede, degelijke, uit te breiden laptop.
Ingrid123 schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:12:
Dan zullen we het maar niet over Ultrabooks hebben, he ? Valt ook vast in de categorie "planned obsolescence".
Ultrabooks zijn tablets met een toetsenbord, in die zin dat alles ingebouwd zit en niet te vervangen/upgraden valt.
Ja, ik heb eigenlijk wel spijt van m'n (impulsieve) Asus tablet aankoop (overigens te snel aangemoedig door een tweakersnetforum toen. Dus ook mee oppassen en kritisch blijven ;)
En daarmee vat je het wel samen denk ik. Denk voor jezelf, ga niet met de massa mee.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 30-12-2012 19:18 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06-2014
JeroenH schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:14:
[...]

Ik denk dat de tablet in zijn huidige vorm echt een stuk minder duurzaam te noemen is dan een goede, degelijke, uit te breiden laptop.
Mee eens.
Ik zie helaas dat vele bedrijven toch ook de Ipad, Smartphone inzetten bij hun werknemers.
En de (early adopter) werknemers roepen om een tablet ter vervanging van hun laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
[...]

Lees dit uiterst interessante artikel van Lowtechmagazine maar eens (zéér goede website, mag niet ontbreken in de favorieten van de duurzame tweaker).

En daarmee vat je het wel samen denk ik. Denk voor jezelf, ga niet met de massa mee.
Dat artikel verdient een tweet en yammer _O-

Ja, ik dacht dat ik mee moest met de vaart der volkeren in deze ontwikkeling. Maar dat was een misvatting.

Ik hoopte met mijn tablet PDFs te gaan lezen i.p.v. alsmaar uit te printen, maar zo werkt het bij mij toch niet. Heb ik nog geen oplossing voor gevonden. Papier leest helaas meestal toch nog het best m.i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

[...]

Klopt, maar tablets/smartphones worden dus trager doordat de apps steeds zwaarder worden, en doordat de support snel stopt. Nogmaals; "planned obsolescence"
Gedeeltelijk mee eens. Echter niemand verplicht je om dat ding vol te stouwen met apps. Voordat je iets koopt moet je overwegen WAAROM je dat koopt. Geeft dit meerwaarde, dan overweeg je die koop. Voor het doel waarvoor ik de tablets inzet is eigenlijk geen support nodig (of er moet ineens een hele andere vorm van internetten worden geïnstroduceerd).
[...]

"Als tweaker" schrijf je, en dat klopt. Ik kijk naar het grotere plaatje. De trend van de afgelopen twee jaar is dat dat zowel accu's als geheugen van tablets/smartphones niet meer makkelijk te vervangen zijn. Dat betekent dat de gewone consument dat dus niet gaat doen, en het ding "gewoon" :r wegdondert. Onduurzaam.
Of ik het geheugen van een tablet moet vervangen over een jaar of zo, betwijfel ik. Uitbreiding kan middels een SD kaartje. Die zijn er nog wel een aantal jaar, denk ik. Met de verwijzing naar de doorsnee consument ben ik het helemaal eens. Echter IK heb deze aankoop gedaan. Derhalve bepaal ik in mijn/onze situatie of ik een onduurzame aankoop heb gedaan of niet. Dat geldt trouwens voor elke aankoop die iemand doet. Voor de ene persoon is bijvoorbeeld de aankoop van een broodmachine duurzaam en voor een andere niet.

[...]

En toch zie ik de huidige generatie tablets echt geen vijf jaar meegaan zoals mijn laptop. Daarbij pakt mijn laptop hooguit 20W idle (als ik aan het lezen ben) en hoeven er dus voor mee geen twee apparaten in China gemaakt te worden. In de fabricage van onze mooie gadgets zit vele malen meer energie dan in het verbruik. Lees dit uiterst interessante artikel van Lowtechmagazine maar eens (zéér goede website, mag niet ontbreken in de favorieten van de duurzame tweaker).
Dat is ook een aanname die je niet hard kunt maken. Misschien overleeft dit tablet wel mijn Sony notebook. Je hebt volkomen gelijk dat elk product dat voor welke reden dan ook (meestal commerciële..) wordt gemaakt, een aanslag is op ons milieu. Dat staat als een paal boven water.
[...]

Ook hier doe je een aanname die je niet hard kunt maken. Als je iedere nieuwe app wilt hebben en elke nieuwe ontwikkeling wilt terugzien in de werking van je tablet, heb je natuurlijk absoluut gelijk. Maar dat geldt ook voor notebooks. Maar ook hier kies ik voor realisme: ik koop een TV om TV te kijken en niet om op internet te kunnen browsen of weer met een nieuwe beeldstandaard TV te kunnen kijken of om...

Eigenlijk mag je niets meer als je niet onduurzaam wilt zijn, realiseer ik me onder het typen. Dat is natuurlijk een mooi streven, maar ook gelijk persoonlijke zelfmoord (in overdrachtelijke zin, dan). Natuurlijk zijn we, allen op dit forum, onduurzaam. Dat zullen we ook blijven. Het enige dat ons onderscheidt van anderen is het feit dat we dat niet willen zijn en dit op allerlei manieren proberen te compenseren.
100% compensatie is echter een utopie.

[...]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
@Schinnen-groen Nuancering en relativering is altijd goed. Mooi discussieplatforum zo _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Lees dit uiterst interessante artikel van Lowtechmagazine maar eens (zéér goede website, mag niet ontbreken in de favorieten van de duurzame tweaker).
Inderdaad een goede site, alleen jammer dat er soms een maand tussen updates zit.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Erasmo schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:49:
[...]

Inderdaad een goede site, alleen jammer dat er soms een maand tussen updates zit.
Okay, maar voorlopig kan ik i.e.g. nog vooruit met het lezen van die zeer interessante site ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik kan je niet goed quoten omdat je geen gebruik maakt van het standaard forum-quotesysteem...
Eigenlijk mag je niets meer als je niet onduurzaam wilt zijn, realiseer ik me onder het typen.
Ik hoor dat vaker wel van mensen, vooral als ik de auto ter discussie stel. "Als het aan jou lag mag ik niks meer, en moet iedereen maar op een plaggenhutje op de hei gaan wonen.". Als je dat werkelijk denkt heb je het niet goed begrepen denk ik, in ieder geval niet wat mijn boodschap is. Duurzaamheid is veel (maar het is in ieder geval niet de nepduurzaamheid van televisie) en één van de dingen die het is is naar mijn mening dat je een bepaalde wens of taak zo (energie-)efficiënt uitvoert. In dit geval dus "online zijn' (even heel breed genomen).

Het is mij duidelijk dat de tablets zoals die nu op de markt zijn ontzettend modegevoelig zijn. Ze moeten dunner, ronder, weet ik veel. De trend is om het SD-slot weg te laten, zodat je het geheugen niet kunt upgraden. Het programmageheugen is sowieso niet up te graden zodat een toenemende appgrootte het apparaat vroeg (maar kunstmatig) oud zal maken. Hetzelfde geldt voor de accu, niet te vervangen. Door de verdergaande miniaturising dan bij de laptops kost een tablet (evenals een smartphone) meer energie om te maken dan een laptop (of desktop).

Zakelijke laptops worden veel rationeler gemaakt en gekocht, en gaan daardoor langer mee. Ze zijn ook veel minder aan mode onderhevig en dienen dus veel vaker hun technische levensduur uit.

Als je dan weet (zie LTM-website) dat verreweg de meeste energie in de productie zit en niet in het verbruik tijdens de levensduur dan is een apparaat wat wellicht tijdens de levensduur wat meer energie verbruikt maar veel minder vaak vervangen hoeft te worden dan lijkt me duidelijk welke van de tweede zich de duurzaamste mag noemen.

En over "iets niet mogen"... het is op geen enkele wijze aan mij of iemand anders om jou te verbieden een tablet te kopen en te gebruiken. Als jij er blij mee bent, prima toch. Het zijn mooie apparaten, en voor pure mediaconsumptie best handig, denk ik. Maar echt, duurzaam zijn ze niet, no way.
Erasmo schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:49:
De schrijver gaat voor kwaliteit, niet kwanititeit. En die kwaliteit is zeer, zeer hoog. Ik zou willen dat ik zo goed schreef.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 30-12-2012 20:37 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik heb niet echt het idee dat ik ooit beweerd heb dat een tablet duurzaam is. Dat geldt ook voor een PC, een broodrooster of een fiets.

Maar mijn punt is dat ik afweeg of ik iets wel of niet ga gebruiken/aanschaffen. Elke keuze die ik daarin maak is in mijn ogen niet duurzaam. Je kunt wel een discussie aangaan of iets meer of minder duurzaam is.
Die discussie voeren wij hier al jaren.

Soms is het zelfs niet mogelijk om een keuze te maken. Dat is mijn mening.

Wikipedia: Duurzame ontwikkeling

[ Voor 9% gewijzigd door Schinnen-groen op 30-12-2012 21:45 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:33

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:06:
Cool plaatje waar ik over struikelde:

[afbeelding]

Mooi voorbeeld van een negatief extern effect van autorijden (wat de elektrische auto niet op gaat lossen). Misschien moet ik een dergelijk foto-experiment hier in Hilversum ook eens organiseren, lijkt me erg leuk om te doen.
Tja, hoe oud ben je. Voorbeeld is uiteraard deze poster geweest van de voorloper van de Fietsersbond, de ENWB. Gemaakt in 1979! En daarna nog vele keren gekopieerd.

http://www.fietsersbond.n...tegebruik-iowa-en-munster

Getypt op een tablet die ik sinds vandaag heb.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 30-12-2012 23:23 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

hansdegit schreef op zondag 30 december 2012 @ 13:58:
[...]

Ben benieuwd wat je als anti-fossiel van Rammstein's "Benzin" vindt. :+

"Ich brauche Öl für Gasolin
explosiv wie Kerosin
mit viel Oktan und frei von Blei
einen Kraftstoff wie Benzin"
Great! Lekker mee beuken. Heb de video hier. Als ik het zelf maar niet in de fik steek is alles goe, toch? O-) :z

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Ik wil hier trouwens (net als op Twitter) iedereen bedanken die dit en vorige jaren hebben meegeholpen aan de informatievoorziening voor Polder PV. Zonder jullie ben ik nergens. PPV = people's powerrrrrr.

Dank! _/-\o_

* edit *

krég nou wah!

http://www.energeia.nl/foto/221120121438_PeterSegaar1.jpg

:+

[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 31-12-2012 01:47 . Reden: watjealniettegenkomtophetwereldwijdeweb ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik kom uit 1975. Goed jaar ;)
Voorbeeld is uiteraard deze poster geweest van de voorloper van de Fietsersbond, de ENWB. Gemaakt in 1979! En daarna nog vele keren gekopieerd.

http://www.fietsersbond.n...tegebruik-iowa-en-munster
Die uit Münster kende ik, al die andere niet. Mooie plaatjes! Jammer dat de betekenis zo weinig wordt opgepakt...

-edit-

Trouwens, op deze laatste dag van het jaar is het aardig om terug te blikken op 2012 en (voorzover dat gaat) vooruit te kijken naar 2013.

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2012/12/2013-1024x923.png

Iedereen voor volgend jaar (en vele jaren daarna) het allerbeste gewenst, veel duurzame energie, veel gezondheid en veel succes. Dat we hier en elders nog maar veel discussieerplezier mogen hebben :)

[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 31-12-2012 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:33

ericplan

5180 Wp PV

Toen had ik al 20 jaar op de teller staan, uit 1955 dus.
[...]
Die uit Münster kende ik, al die andere niet. Mooie plaatjes! Jammer dat de betekenis zo weinig wordt opgepakt...
Daar heb je wel een punt. Ik heb de indruk dat er toen (in 1979) meer aandacht was voor het mobiliteitsprobleem dan nu. Het was voor de grote uitbreidingsgolf van rijkswegen.

En vanuit Amsterdam natuurlijk ook de beste wensen voor 2013.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
ericplan schreef op maandag 31 december 2012 @ 09:36:
[...]

Toen had ik al 20 jaar op de teller staan, uit 1955 dus.

[...]

Daar heb je wel een punt. Ik heb de indruk dat er toen (in 1979) meer aandacht was voor het mobiliteitsprobleem dan nu. Het was voor de grote uitbreidingsgolf van rijkswegen.

En vanuit Amsterdam natuurlijk ook de beste wensen voor 2013.
Kwam de oliecrisis van 1973 maar weer eens terug met de autoloze zondagen. Nog meer boost voor duurzame energie.
Gisteren genoten en gelachen bij "De jaren '70":
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1316644

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

1955 is trouwens een prima jaar (volgens mijn vrouw) :+

Iedereen een gezond en kWh-rijk 2013 !!!!

Zo, nu dan maar eens aan die Luikse wafels en oliebollen beginnen. Uiteraard met zonnestroom.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 31-12-2012 10:22 . Reden: even helpen :+ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Braziliaanse gevangen fietsen om straatlantaarns van energie te voorzien:

http://jalopnik.com/59256...tes-to-power-street-lamps

Drie keer acht uur trappen levert ze een dag eerderr vrijlating op. Een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:14

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Nog een paar uur te gaan, maar ik kan de balans voor 2012 al opmaken.

Totaal opgewekt: 900 kWh (= 789,41 kWh/kWp). Locatie Groningen stad. (Sonnenertrag: Dak WZW)
Voor mijn dak op het WZW ben ik meer dan tevreden. Het is zelfs ruim 5% meer dan in het eerste volledige jaar (juni 2011-juni 2012).
Daarmee hebben de zonnepanelen voor 65,9% voorzien in onze elektriciteitsbehoefte. (totaal verbruik 1366 kWh met 2 personen).

Eigenlijk moeten er nog een paar panelen bij om op 0 uit te komen. Daar is nu geen plaats voor, maar misschien na de geplande verbouwing wel.

Totaal gasverbruik 1336 m3 en dat is weer minder dan ooit. Veel lager zullen we niet komen met ons huis uit 1890 en enkelsteens muren... :'(

Ik wens iedereen een zeer voorspoedig 2013 met heel veel zon! 8)

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf ben ik ook blij met de resultaten voor 2012.

Elektriciteit :
Delta dacht, dat ik 1784 kWh zou gaan verbruiken. Echter is dat maar 234 kWh geworden.

Gas :
Delta dacht, dat ik 605.000 m3 gas zou gaan verbruiken. Dat is uiteindelijk 411,435 m3 geworden.

Er moet wel bijverteld worden, dat Delta rekent vanaf november tot november volgend jaar. Over een jaar of twee hoop ik bijvoorbeeld met het gas verbruik in een lagere tariefgroep te zitten.

Prettige jaarwisseling!

Nog een klein leuk feitje : De meterstand van de elektriciteit meter is op het moment van schrijven niet hoger gekomen dan de stand van 12 Februari 2012 .

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2012 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Man, het is pas 21.00 uur en ik schat dat hier in de buurt al zo'n 5000 Wp in de lucht is ontploft!

Gelukkig vindt onze hond het niet echt interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:28

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mail van gc gekregen. Of mijn verbruik word op nul gesteld. Of ik krijg kaal leveringstarief.....

Dus niks verrekenen met de nachtteller.. Bah bah .

Weer bellen dus.....

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Geen goed nieuws. Wij zitten ook nog steeds op een rekening te wachten.
Dikke sh*t dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10 06:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Aan een ieder hier goede gezondheid in het nieuwe jaar 2013, al het andere is bijzaak.
Dat er maar veel PV op de daken in Nederland mag verschijnen in het komende jaar. De tijd zal het leren.

Met een beetje mazzel gaat "de kubbeweg" door de 10000 MWh deze laatste maand, ze draaien al een tijdje 34 MW vermogen. En het blijft maar waaien ;)

http://www.windparkkubbeweg.nl/molens.php?taalid=1

[ Voor 28% gewijzigd door Gasschuif op 31-12-2012 22:20 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Gasschuif schreef op maandag 31 december 2012 @ 22:12:
Aan een ieder hier goede gezondheid in het nieuwe jaar 2013, al het andere is bijzaak.

http://www.windparkkubbeweg.nl/molens.php?taalid=1
d:)b

Mooi overzicht, trouwens!!

[ Voor 5% gewijzigd door Schinnen-groen op 31-12-2012 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:58
Iedereen een gezond, zonnig en duurzaam 2013 gewenst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo, mijn meterstanden applicatie is voor een groot deel af. Ik hoef alleen nog maar meterstanden in te voeren, de rest gaat automatisch. Alle opbrengsten van de PV panelen worden automatisch gescraped. De KNMI site wordt automatisch geraadpleegd voor graaddagen, temperaturen en zonuren.
En het algoritme om de verbruiken te bepalen is nu veel beter dan ik ooit in Excel had.

De belangrijkste tabellen heb ik weer opgebouwd nu. Nu nog met Google Charts alle grafieken ( en nog meer grafieken ) bouwen.

Voor december 2012 kom ik uit op 9,5m3 waterverbruik, 189,7m3 gas ( -10% ten opzichte van vorig jaar! , en 25% minder dan 2007! ). Stroomverbruik was 226,9kWh ( PV opbrengst moet ik nog bepalen ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
Martin, skip Google Charts. Kijk eens naar D3. Het is echt verschrikkelijk mooi spul. Bovendien is de support voor Google Charts een beetje aan het eindigen, als ik de berichten goed interpreteer.

www.d3js.org

Waarschijnlijk is de leercurve voor mij iets steiler, omdat ik ben geen held ben in JS of OO in zijn algemeenheid. Maar man, man, wat kan je daar mooie dingen mee maken. En het is nog een stuk sneller ook dan dat Google spul. Tenminste, als je Google Visualizations bedoelt.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Thanks! Ik ga meteen kijken. Ik heb nu de eerste Gcharts draaien maar ben er niet echt blij mee tot nu toe.

De X-as wordt niet netjes geschaald :( Levert onwijs slechte grafieken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op maandag 31 december 2012 @ 18:02:
Zelf ben ik ook blij met de resultaten voor 2012.

Elektriciteit :
Delta dacht, dat ik 1784 kWh zou gaan verbruiken. Echter is dat maar 234 kWh geworden.

Gas :
Delta dacht, dat ik 605.000 m3 gas zou gaan verbruiken. Dat is uiteindelijk 411,435 m3 geworden.
Slechte schatters bij onze atoomboer. Of ze hebben Engelse interpunctie gebruikt. "Internationaal georiënteerd bedrijf", misschien? :*)

Een vreugdevol 2013 gewenst aan allen. Die capaciteitsgroei van PV kan niet meer stuk, en daar werken twiekerts hard aan. De vraag is natuurlijk: hoeveel was het in 2012? Gaan we dat pas in december 2013 te weten komen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op dinsdag 01 januari 2013 @ 23:07:
Martin, skip Google Charts. Kijk eens naar D3. Het is echt verschrikkelijk mooi spul. Bovendien is de support voor Google Charts een beetje aan het eindigen, als ik de berichten goed interpreteer.

www.d3js.org
Zo, dat is inderdaad mooi !! Hmmm.... maar eens even wat aandacht aan besteden. Da's het leuke van dit forum, je komt onverwacht leuke dingen tegen.
Hier voldoet de huidige pv-configuratie prima, 29 kWhtjes over dit jaar. Gas is/wordt aan gewerkt. En dan die voordeur, wat een tocht komt daar doorheen (open veld). Komend jaar vernieuwen. Helaas is de WAF nog wat groter voor een nieuwe vloer in de huiskamer. Dit jaar kamervloer met piepschuim geïsoleerd, 3-dubbel glas op de onderverdieping. Allemaal mogelijk gemaakt omdat de hypotheek keurig is afgelost (was draadje hier...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mochten er nog mensen zijn die een bedrijfje aan het starten zijn (of al gestart hebben), bij duurzaam designbedrijf Get2Better kun je een gratis logo winnen. Achter Get2Better zit ons aller duurzame DJ Ray Meur van stadsradio Breda.

Als je hem retweet op Twitter of liked op Facebook maak je kans op een gratis logo.

Ik heb er al één :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-10 15:48

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Als eerste allemaal een duurzaam nieuwjaar toegewenst (en dan mag je ook nog duurzaam zelf defineren ;) )
JeroenH schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 10:49:
Mochten er nog mensen zijn die een bedrijfje aan het starten zijn (of al gestart hebben), bij duurzaam designbedrijf Get2Better kun je een gratis logo winnen. Achter Get2Better zit ons aller duurzame DJ Ray Meur van stadsradio Breda.

Als je hem retweet op Twitter of liked op Facebook maak je kans op een gratis logo.

Ik heb er al één :)
Hé wat ben je allemaal aan het doen dat je een "nieuw" logo (nodig) hebt?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ollie1965 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 11:28:
Hé wat ben je allemaal aan het doen dat je een "nieuw" logo (nodig) hebt?
Check http://www.solarwebsite.n...t-ziens-2012-welkom-2013/ onder 'vooruitblik 2013' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Respect! Heel veel succes gewenst!
Wederom een geweldig initiatief.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Gefeliciteerd (ik was er nog niet aan toegekomen aan het nieuwe stukje te lezen)!!! :)F
En Things can only get better

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bedankt, iedereen :) Ik zie trouwens nergens dat Ray alleen een logo voor een bedrijf wil maken, dus als je één van de vele duurzame bloggers bent die zijn website van een mooi logo wil voorzien zou ik gewoon meedoen.

Alleen al het ontwikkelproces van zo'n logo zien vond ik erg leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Greenchoice weer gesproken.

Of kaal leveringstarief accepteren, of een digitale meter, of het overschot meenemen naar 2013. Daar schiet ik 3x niets mee op.

Dus toch maar begonnen met het verwarmen van het huis met het stroomoverschot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wachten tot Greenchoice meetgemachtige is, en dan voor een digitale meter (een domme, en dus slimme) gaan?

Of koop een elektrische scooter voor je lokale transport. Met 4-5kWh/100km kun je toch lekker wat (nuttig) opstoken.

[ Voor 36% gewijzigd door JeroenH op 02-01-2013 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

mkleinman schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:29:

Of kaal leveringstarief accepteren, of een digitale meter, of het overschot meenemen naar 2013. Daar schiet ik 3x niets mee op.

Tja dat wordt dan toch je eigen draadje gaan uitvoeren :) zoals ik al zei Things can only get better

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tof idee, een onderneming starten. Ik wens je veel succes. Heb er ook ooit weleens over na zitten denken, zie zoveel kansen. Gaaf logo ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:41:
Tof idee, een onderneming starten. Ik wens je veel succes. Heb er ook ooit weleens over na zitten denken, zie zoveel kansen. Gaaf logo ook!
Thanks! Ik zie wel hoe het gaat lopen, maar ik stop in ieder geval de uitgaven/inkomsten van mijn website in het bedrijfje. Samen met het warmtebeeldgebeuren is er misschien iets van te maken. En anders maar niet, dan heb ik een hobyy die gedeeltelijk zichzelf bedruipt, dat hebben ook niet veel mensen :)

-edit-

Deze is zó waar dat het niet grappig meer is:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/16598_469133239821322_761838097_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor de liefhebbers, de prijzen blijven maar kelderen. 2013 noteert inmiddels de laagste prijs sinds 2005...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
mkleinman schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:29:

Ik verwacht ook een overschot van 400 kW met mijn ferraris meter, dus ik ben nu al aan het bijverwarmen met een sfeerhaard.

Afbeeldingslocatie: http://www.edwardstomorrow.nl/shop/images/huisentuin/boston-haard.jpg

Ik moet zeggen, met de huidige temperaturen kan ik op 900 Watt de woonkamer snel opwarmen van 18.5 naar 19.5 graden, mede door de aanwezige ventilator. Wanneer het kouder wordt, zal ik deze wel op de 1800 Watt stand moeten zetten. Maar mijn gas verbruik is wel een stuk lager. Via CV opwarmen van 18.5 naar 19.5 duurt langer en kost meer. Bijna net zoveel m3 gas als kW stroom :? Dus de verhouding van 1 op 8 lijkt niet te kloppen. Natuurlijk wordt het alleen in de woonkamer dan warmer, maar dat is niet erg, slapen moet je met een frisse neus :z hoewel de kinderen toch een handje hebben om de verwarming op de slaapkamer open te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZuinigeRijder schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 21:52:
Ik verwacht ook een overschot van 400 kW met mijn ferraris meter, dus ik ben nu al aan het bijverwarmen met een sfeerhaard.
[...]
Hoewel de kinderen toch een handje hebben om de verwarming op de slaapkamer open te draaien.
Kan je je overschot niet aan je buren verkopen ? Draadje hun kant op, metertje ertussen, 2ct onder de marktprijs...

En zet dan gewoon de cv op 10, dan kunnen ze warm worden van het draaien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 21:58:
[...]

Kan je je overschot niet aan je buren verkopen ? Draadje hun kant op, metertje ertussen, 2ct onder de marktprijs...

En zet dan gewoon de cv op 10, dan kunnen ze warm worden van het draaien ;)
1 m3 gas besparen is goedkoper dan stroom verkopen aan de buren :9

En nu springt de CV niet meer aan na 18:00 uur en springt deze 's morgens pas weer aan op 18 graden en 's middags op 18.5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Misschien toch die airco cq warmtepomp. Ga ik wel binnenkort voorstellen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10 18:45

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Kan je niet naar enkeltarief?

Uiteraard zonder de meters te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb al enkeltarief, alleen mijn meter wisselt nog steeds tussen telwerk I en II. Daar is niets aan te veranderen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je twee telwerken hebt en enkeltarief is het toch gewoon de telwerken optellen met elkaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-10 21:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maar dan nog kun je een overschot hebben.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Je zou ook gewoon niets kunnen doen en je verlies nemen. Toen je extra panelen plaatste tot het punt dat je een jaarlijks overschot zou hebben wist je van te voren dat je problemen zou kunnen krijgen. Dat GC eerst toezegde het goed te regelen maar dat nu niet doet is jammer, maar staat daar los van. Het simpele feit ligt er dat je als particulier in Nederland beter niet meer kunt opwekken dan je verbruikt. Dat is niet leuk, dat is dom en onhandig, dat is achterlijk. Maar het is een feit wat er ligt, en je wist het vooraf.

Ik heb ook een klein jaarlijks overschot (dit jaar slechts 160kWh door relatief slecht zonjaar en hoog verbruik door thuis werken) en mijn vaste contactpersoon bij GC is er niet meer, dus ik moet ook maar afwachten of ik het netjes geregeld krijg. Zo niet, jammer dan. Ik ga me niet in allerlei dure en/of onduurzame bochten wringen om tegen de stroom op te roeien. Ik kan mijn energie (...) beter gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Soms krijg ik toch wel mooie mails hoor:
graag zou ik van u een offerte voor het isoleren van mijn spaumuren of een prijs wat dat kost per vierkante meter ??? graag hoor ik van u mvg [voornaam] [plaatsnaam] [telefoonnummer]
:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 09:10:
Het simpele feit ligt er dat je als particulier in Nederland beter niet meer kunt opwekken dan je verbruikt. Dat is niet leuk, dat is dom en onhandig, dat is achterlijk.
Wat krijg je er nu eigenlijk voor overschot, kaal leveringstarief of helemaal niets?

Het salderingssysteem is idd niet zo handig, maar alsnog is het een van de royaalste regelingen ter wereld. In Duitsland krijg je maar 17,02 ct Einspeisevergütung voor je PV stroom, in NL krijg je met saldering al snel >20 ct. Zelfs als je dat beetje overschot meeneemt krijg je nog een heel aardige prijs, en een stuk meer dan de 4 ct die een grootschalige stroomproducent vangt voor zijn stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dreamvoid schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 09:44:
Wat krijg je er nu eigenlijk voor overschot, kaal leveringstarief of helemaal niets?
Dat hangt er in Nederland vanaf wat je eruit weet te onderhandelen.
Het salderingssysteem is idd niet zo handig, maar alsnog is het een van de royaalste regelingen ter wereld. In Duitsland krijg je maar 17,02 ct Einspeisevergütung voor je PV stroom, in NL krijg je met saldering al snel >20 ct. Zelfs als je dat beetje overschot meeneemt krijg je nog een heel aardige prijs, en een stuk meer dan de 4 ct die een grootschalige stroomproducent vangt voor zijn stroom.
Ja maar hét grote nadeel is dat het dus geen zin heeft meer op te wekken dan je verbruikt. Daarmee houd je zonnestroom klein bier. Ik snap daarom de fascinatie van veel mensen voor salderen op afstand ('kropje sla model') niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 08:58:
Als je twee telwerken hebt en enkeltarief is het toch gewoon de telwerken optellen met elkaar ?
Was het maar zo simpel, daarom ben ik naar enkeltarief terug gegaan bij GC. Maar zo werkt het blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 09:10:
Je zou ook gewoon niets kunnen doen en je verlies nemen. Toen je extra panelen plaatste tot het punt dat je een jaarlijks overschot zou hebben wist je van te voren dat je problemen zou kunnen krijgen. Dat GC eerst toezegde het goed te regelen maar dat nu niet doet is jammer, maar staat daar los van. Het simpele feit ligt er dat je als particulier in Nederland beter niet meer kunt opwekken dan je verbruikt. Dat is niet leuk, dat is dom en onhandig, dat is achterlijk. Maar het is een feit wat er ligt, en je wist het vooraf.

Ik heb ook een klein jaarlijks overschot (dit jaar slechts 160kWh door relatief slecht zonjaar en hoog verbruik door thuis werken) en mijn vaste contactpersoon bij GC is er niet meer, dus ik moet ook maar afwachten of ik het netjes geregeld krijg. Zo niet, jammer dan. Ik ga me niet in allerlei dure en/of onduurzame bochten wringen om tegen de stroom op te roeien. Ik kan mijn energie (...) beter gebruiken.
Als ik inderdaad geheel neggie zou zijn zou je een punt hebben. Ik ben echter nog steeds netto verbruiker. +299kWh op telwerk I en -188 op telwerk II. Dat is dus +111kWh voor 2012.

GC kan administratief niet overweg met deze situatie en dat is frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 09:53:
Ja maar hét grote nadeel is dat het dus geen zin heeft meer op te wekken dan je verbruikt. Daarmee houd je zonnestroom klein bier. Ik snap daarom de fascinatie van veel mensen voor salderen op afstand ('kropje sla model') niet.
Het heeft altijd zin, je wekt groene stroom op. :) Financieel is het idd wat minder leuk, maar je krijgt nog steeds geld voor je stroom, en i.h.a. niet veel minder dan elke andere willekeurige producent. In die zin is het een redelijk eerlijke regeling, je krijgt subsidie totdat je zelfvoorzienend bent, daarna ben je gewoon een stroomproducent als alle anderen.

Salderen op afstand is juist weer het creeren van een nieuwe omzeiling: je zou dan je overschot kunnen leveren aan de buurman, die op zijn beurt zijn verbruik wel mag salderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 03-01-2013 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mkleinman schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:33:
Als ik inderdaad geheel neggie zou zijn zou je een punt hebben. Ik ben echter nog steeds netto verbruiker. +299kWh op telwerk I en -188 op telwerk II. Dat is dus +111kWh voor 2012.

Ah OK, dan heb ik het niet helemaal goed gelezen....

Dan toch maar een digitale (een domme, en dus een slimme) meter? Dan heb je gelijk inzicht in welk deel van je zonnestroom je direct, dus op moment van productie, verbruikt. Dat lijkt mij een interessante waarde om inzicht in te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
ZuinigeRijder schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 21:52:
[...]
Ik moet zeggen, met de huidige temperaturen kan ik op 900 Watt de woonkamer snel opwarmen van 18.5 naar 19.5 graden, mede door de aanwezige ventilator. Wanneer het kouder wordt, zal ik deze wel op de 1800 Watt stand moeten zetten. Maar mijn gas verbruik is wel een stuk lager. Via CV opwarmen van 18.5 naar 19.5 duurt langer en kost meer. Bijna net zoveel m3 gas als kW stroom :? Dus de verhouding van 1 op 8 lijkt niet te kloppen. Natuurlijk wordt het alleen in de woonkamer dan warmer, maar dat is niet erg, slapen moet je met een frisse neus :z hoewel de kinderen toch een handje hebben om de verwarming op de slaapkamer open te draaien.
die 1 op 8 klopt als een +/- bus hellaas. (de +/- is wat efficentie etc..)
mijn cv is nu stuk en ben nu effe over op elekties.
het is wel dat de gevoels temperatuur van verwarmde lucht gewoon sneller is, maar het huis koelt ook sneller af en er zal minder gebuffert worden.
je hebt een goede kans dat je nog minder nodig hebt aan Watt als je een stuk elecktriese vloerverwarming in je kleren in naait.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik ben van mening dat elke energieleverancier marktontwikkelingen moet volgen.
Een van die ontwikkelingen is dat er mensen zijn die zelf energie opwekken en dat er mensen zijn die energie "over" hebben.

De leverancier, ook GC, zal dus moeten zorgen dat hij deze ontwikkeling in zijn bussines model moet meenemen en er voor moet zorgen dat zijn billing software hier mee om kan gaan. Dit even los van het feit hoe e.e.a. wordt vergoed.

Doet de leverancier dat niet, ofwel hij investeert niet in het actualiseren van zijn billing software, dan mag doe van mij verdwijnen van de markt.
Elk bedrijf moet investeren om de marktontwikkelingen bij te houden, dus ook de energieleverancier.

Wat het produceren van meer energie dan wat je zelf verbruikt: de zaak ligt soms wat genuanceerder.
Onze investering in PV was berekend op een 75% dekking van het aantal verbruikte kWh's.
"Helaas" verandert er in je hoofd het e.e.a. als je tot die aanschaf overgaat: je gaat letten op je verbruik, je gaat minderen, gaat zuinigere apparaten aanschaffen, kortom je wordt een stuk milieubewuster.

Dit heeft bij ons als resultaat dat we sinds 2 jaar een overschot hebben van zo'n 100-200 kWh.

Dat zijn geen hoeveelheden waar een energieleverancier van over de kop gaat als hij dit netjes verrekend.
Wek je duizenden kWh's meer op, dan heb je een ander verhaal.
Dan is je insteek ook een andere, denk ik.

Het feit dat je maanden lang moet wachten (en bellen, en mailen en nog maar eens bellen, etc.) totdat je energieleverancier een jaarnota levert (wij wachten al vanaf november 2012) is gewoon het schofferen van je klanten.

Ik heb daar geen goed woord voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 12:57
Ik lever nu waarschijnlijk een 2000kwh per jaar waar ik waarschijnlijk bijna niks van over houd.
Echter ga op het andere dak nog eens 2750wp (ook een zonneboiler komt er tegelijk bij)erbij leggen waardoor ik een behoorlijke overschot heb.
Deze wil ik aanwenden door een water koker, en boiler in de keuken.
Maar ga dan nog steeds veel over houden, dat wil ik gebruiken door warmte pomp of elektrisch bij verwarmen. Een warmte pomp is echter ook een behoorlijke investering.
Maar wil wel het gasverbruik minderen, en wel verwarmen dmv water want wil de vloerverwarming blijven gebruiken, dat is in de winter toch wel erg lekker aan de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
@spikeHome.
zit ik ook aan te denken., maar als ik alleen al het prijs verschil pak tussen een gas ketel en een warmtepomp.
gasketel = 1000 euro.
warmtepomp = 3500euro. (en dan heb ik het over een type wat niet 100% mijn behoefte voorziet)
dan kan ik ook +/-8 jaar lang gas voor kopen.
dan vind ik het nog een dure keuze. (wil wel, maar moet het wel kunnen betalen)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik loop al heel wat jaren in deze business rond, en het aller, allermoeilijkste lijkt billing IT systemen te zijn, en dat geldt echt voor iedereen, de gevestigde energiebedrijven, kleine startups, grote buitenlandse spelers, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Schinnen-groen schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:56:
Ik ben van mening dat elke energieleverancier marktontwikkelingen moet volgen.
Een van die ontwikkelingen is dat er mensen zijn die zelf energie opwekken en dat er mensen zijn die energie "over" hebben.
De PV penetratie in Nederland is nog steeds dramatisch laag. Ik zie regelmatig prachtige daken met een perfecte ligging waar mensen de zon alleen gebruiken om 's zomers hun zolder te verwarmen tot sauna temperaturen. :/

Het aantal zelfopwekkers ligt al laag, en het aantal dat meer opwekt dan ze verbruiken nog lager. Dus hoeveel energiecontracten hebben we het nu over?
SpikeHome schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:09:
Ik lever nu waarschijnlijk een 2000kwh per jaar waar ik waarschijnlijk bijna niks van over houd.
Echter ga op het andere dak nog eens 2750wp (ook een zonneboiler komt er tegelijk bij)erbij leggen waardoor ik een behoorlijke overschot heb.
Deze wil ik aanwenden door een water koker, en boiler in de keuken.
Maar ga dan nog steeds veel over houden, dat wil ik gebruiken door warmte pomp of elektrisch bij verwarmen. Een warmte pomp is echter ook een behoorlijke investering.
Maar wil wel het gasverbruik minderen, en wel verwarmen dmv water want wil de vloerverwarming blijven gebruiken, dat is in de winter toch wel erg lekker aan de voeten.
Salderen bij de buren tegen marktconform tarief - X cent ?

@virtueel salderen
Als virtueel salderen mag, en dan voor langer dan 3 weken (Nederlandse overheid=onbetrouwbaar), is het zeer interessant. Dat zou een gigantische boost geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dre schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:24:
[...]

De PV penetratie in Nederland is nog steeds dramatisch laag. Ik zie regelmatig prachtige daken met een perfecte ligging waar mensen de zon alleen gebruiken om 's zomers hun zolder te verwarmen tot sauna temperaturen. :/

Het aantal zelfopwekkers ligt al laag, en het aantal dat meer opwekt dan ze verbruiken nog lager. Dus hoeveel energiecontracten hebben we het nu over?

[...]
Als het dramatisch weinig energtiecontracten zijn, dan toch even met het handje doen?
Als het er zoveel zijn dat het bijna onmogelijk is om het handmatig te doen, dan je software aanpassen.

Er zijn dramatisch weinig elektrische auto's in Nederland. Zoek eens op hoeveel oplaadpalen er de laatste tijd zijn gezet en hoeveel er nog aan komen.

ineens schiet het woordje pro-actief door mijn hoofd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Virtueel salderen gaat zeker niet onbeperkt worden, daar is de huidige salderingsprijs te duur voor. De enige reden dat ze hier zo hoog kunnen zijn, is dat de hoeveelheid beperkt is (tot je eigen verbruik nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-10 17:36

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2012 @ 17:50:
YES! Eerste "wtf"-reactie van Delta (m'n energieprovider) is binnen na het opgeven van de meterstanden.

Afgelopen week kreeg ik een brief binnen of ik de meterstanden van elektriciteit wilt opgeven. Dat had ik al gedaan op 19-11-2012. Eerst via de website, maar die wilde mij een verbruik van meer dan 90.000 kWh aanrekenen. Dat heb ik toen meteen gestopt.

Daarna contact gehad met de Delta via de telefoon. Na het uitleggen, dat ik zonne-panelen had, kon ik rustig de meterstanden doorgeven en dan zou het vervolgens goed zijn. Naar aanleiding van deze brief is dat blijkbaar niet zo.
@EnergiebewustZL: Volgende keer gewoon de standen doorgeven via de website; geen probleem; ze snappen heus wel dat een doorsnee rijtjeshuis geen verbruik van 90.000 of 99.000 kWh heeft; dan kijken ze in je dossier en zien ze dat je pv op je dak hebt.
Bij mij gaat het al 3 jaar correct en ik heb zelfs dubbel tarief (dag en nacht), dus dat maakt het nog ingewikkelder.Niet te negatief denken dus (zo van: het zal wel verkeerd gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 09:53:

[...]
Dat hele kropje sla model snap ik overigens niet. Veel te simpele benadering door salderingsliefhebbers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:56:
Dat hele kropje sla model snap ik overigens niet. Veel te simpele benadering door salderingsliefhebbers.
De vergelijking klinkt op het eerste gezicht simpel en werkbaar, maar het heeft dus gevolgen die duurzaamheid juist tegenhouden. Maar de voorstanders roepen het om het hardst van de daken, en het krijgt veel aandacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:05
Dreamvoid schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:19:
Ik loop al heel wat jaren in deze business rond, en het aller, allermoeilijkste lijkt billing IT systemen te zijn, en dat geldt echt voor iedereen, de gevestigde energiebedrijven, kleine startups, grote buitenlandse spelers, etc.
Het blijft gewoon een kwestie van gewoon het juiste facturatie pakket kiezen! En ja, niet geheel toevallig werk ik bij een software bedrijf gespecialiseerd in complexe facturatie :*) Wij doen complexe facturatie van telecom, advertenties en binnenkort ook meter huur. Alles is mogelijk als er maar voor de juiste oplossing gekozen wordt!

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:59:
[...]

De vergelijking klinkt op het eerste gezicht simpel en werkbaar, maar het heeft dus gevolgen die duurzaamheid juist tegenhouden. Maar de voorstanders roepen het om het hardst van de daken, en het krijgt veel aandacht.
Te simpel m.i. Ik heb zelf een volkstuin gehad, en dat gaat wel wat anders dan het salderen van kwh`tjes. De kropjes sla verbouwen, oogsten, transporteren en opslaan deed ik zelf. Bij energie ben je zeker bij die laatste twee afhankelijk van een bedrijf.

Het voorbeeld is beter als je de kroppen sla die je niet meteen opeet aan je buurman geeft, deze betaalt 1 euro aan de groenteboer en jij krijgt in de winter een krop sla gratis van de groenteboer, want jij hebt in de winter weinig sla-opbrengst van je groentetuin. Wedden dat de groenteboer daar niet mee akkoord gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-10 17:36

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mkleinman schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:33:

@mkleinman:
Ben ik even blij dat ik bij Delta zit, die kan hier Wel mee omgaan; nu weet ik wel dat Delta hier- bij sommige- slecht bekend staat (zal wel door die centrale komen ) maar ik heb dat nooit zo goed begrepen.
en er wordt hier op vrijwel elke energie mij. geklaagd, behalve op ...Dat bedoel ik.

Ik had ook plannen om over te stappen naar GC, maar zie er (voorlopig) maar vanaf; ik durf het (nog) niet aan.
Als zelfs de specialisten hier op het forum als jijzelf en Jeroen al zo kritisch en zeer negatief zijn over GC,
dan klopt er toch iets niet.
Maar ja, GC heeft het woord groen in hun naam en daar draait het bij veel mensen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
jckw schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 12:00:
Het blijft gewoon een kwestie van gewoon het juiste facturatie pakket kiezen! En ja, niet geheel toevallig werk ik bij een software bedrijf gespecialiseerd in complexe facturatie :*) Wij doen complexe facturatie van telecom, advertenties en binnenkort ook meter huur. Alles is mogelijk als er maar voor de juiste oplossing gekozen wordt!
Wij van wc-eend ;)

Het probleem ligt dieper dan het kiezen van het juiste facturatiepakket (hoewel dat best een rol kan spelen). Het probleem is dat ook bij leveranciers (en zeker netbeheerders) die zeggen duurzaam bezig te zijn het nog steeds niet normaal is dat je teruglevert, en dan in dit geval specifiek op één of meerdere telwerken jaarlijks meer produceert dan je verbruikt.

Ik heb het al eerder gezegd en ik zeg het nog een keer: Ik was vorig jaar verbijsterd, werkelijk sprakeloos, dat een Liander-werknemer (van het ketenteam teruglevering nog wel) mij de volgende onsterfelijke woorden toesprak: "Ja maar meneer, zonnepanelen zijn ook nog zo nieuw."

Tekenend voor de mate waarin duurzame decentrale opwek van belang geacht wordt door de partijen in kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wel grappig dat het facturatiepakket* van de energieleverancier problemen oplevert voor de klant. Waarom wordt het probleem zo makkelijk verplaatst naar de klant? Waarom zorg je niet dat het een probleem wordt van de energieleverancier? Zolang het geld richting de energieleverancier stroomt zou ik de kraan dichtdraaien totdat hun administratie op orde is.

* = Gesteld dat het aan het facturatiepakket ligt

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 03-01-2013 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dreamvoid schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 09:44:
[...]

Het salderingssysteem is idd niet zo handig, maar alsnog is het een van de royaalste regelingen ter wereld.
En dus gedoemd om in de fuik te lopen. Alle "royale" regelingen zijn aan hun succes ten onder gegaan. In Denemarken zelfs binnen een jaartje salderingsplezier, en toen ging de bijl er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 12:16:
[...]

Te simpel m.i. Ik heb zelf een volkstuin gehad, en dat gaat wel wat anders dan het salderen van kwh`tjes. De kropjes sla verbouwen, oogsten, transporteren en opslaan deed ik zelf. Bij energie ben je zeker bij die laatste twee afhankelijk van een bedrijf.

Het voorbeeld is beter als je de kroppen sla die je niet meteen opeet aan je buurman geeft, deze betaalt 1 euro aan de groenteboer en jij krijgt in de winter een krop sla gratis van de groenteboer, want jij hebt in de winter weinig sla-opbrengst van je groentetuin. Wedden dat de groenteboer daar niet mee akkoord gaat?
+3 points

Toen ik iets dergelijks ventileerde richting een "kropje sla liefhebber" kreeg ik zeer kronkelige gedachten terug waarom het "toch zou moeten kunnen". Kronkelige gedachten vormen geen stevig fundament voor een dijk van een "regeling". Laat staan voor een Wet. En dat is het enige wat we moeten hebben. Waarin ALLES is geregeld. Tot op de punten en komma's aan toe, zodat niemand aan de bedoeling kan of mag twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Zijn er eigenlijk nog meer landen die een salderingsregeling hebben? Voor zover ik weet hebben de landen om ons heen allemaal een systeem met volledig gescheiden opwek/verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 12:57
Dreamvoid schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:17:
Zijn er eigenlijk nog meer landen die een salderingsregeling hebben? Voor zover ik weet hebben de landen om ons heen allemaal een systeem met volledig gescheiden opwek/verbruik.
Ik denk dat het salderen ook blijft zolang er in Nederland gebruikers zijn met een oude meter.
Anders is het een oneerlijke verdeling van mensen die pv hebben en een oude meter of mensen met pv en een digitale/slimme meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Denemarken en heel veel startups, zoals Zuid Amerika. Ook USA is beroemd om haar net-metering systemen in veel staten.

Denemarken werd meteen geknepen na 200 MWp in een jaar salderingssucces ten koste van de Staat.

http://www.polderpv.nl/ni...marken_scheurt_NL_voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
JeroenH schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 12:17:
[...]

Wij van wc-eend ;)

Het probleem ligt dieper dan het kiezen van het juiste facturatiepakket (hoewel dat best een rol kan spelen). Het probleem is dat ook bij leveranciers (en zeker netbeheerders) die zeggen duurzaam bezig te zijn het nog steeds niet normaal is dat je teruglevert, en dan in dit geval specifiek op één of meerdere telwerken jaarlijks meer produceert dan je verbruikt.

Ik heb het al eerder gezegd en ik zeg het nog een keer: Ik was vorig jaar verbijsterd, werkelijk sprakeloos, dat een Liander-werknemer (van het ketenteam teruglevering nog wel) mij de volgende onsterfelijke woorden toesprak: "Ja maar meneer, zonnepanelen zijn ook nog zo nieuw."

Tekenend voor de mate waarin duurzame decentrale opwek van belang geacht wordt door de partijen in kwestie.
Zoals hierboven al aangegeven werd; hoeveel mensen zijn er in Nederland nu die 'neggie' zijn? Op dit forum lijkt de dichtheid waarschijnlijk iets hoger, maar aangezien zonnepanelen in Nederland eingenlijk gewoon nog in de kinderschoenen staan is het voor de leveranciers (nu nog) goedkoper om wat extra customer service in te zetten voor de zeer sporadische 'neggie', dan het complete facturatie proces om te gooien.

Het administreren van negatieve meterstanden is bij de opzet van de huidige systemen waarschijnlijk nooit meegenomen en daardoor zijn de benodigde aanpassingen nu waarschijnlijk gigantisch.
En ja dit is schandalig voor de mensen die er nu mee zitten, maar vanuit bedrijfs economisch oogpunt (welicht) ergens begrijpelijk. 8)7

There are two types of people in this world: Those who can extrapolate from incomplete data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
jckw schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 12:00:
[...]

Tsja, ik zie die software vendors elk jaar met hun kraampjes weer op E-World staan, ze beloven allemaal dat ze specialist zijn in complexe facturatie, en toch is de praktijk overal duur en moeizaam.
Wel grappig dat het facturatiepakket* van de energieleverancier problemen oplevert voor de klant.
Facturatie fouten leveren altijd problemen op voor de klant, dat is het hele probleem met fouten. En het levert net zo hard problemen voor de leverancier (elke medewerker die tien minuten met de fout bezig is kost al meer dan de winstmarge op jouw contract). Facturatie ellende heeft alleen maar verliezers.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 03-01-2013 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Zou ik nog bijna vergeten: Belgen salderen ook nog eens. Tot de nul. Dat bovenop het groencertificaten systeem, wat inmiddels is uitgekleed tot 9 cent/kWh in Vlaanderen (complexer / marktgeoriënteerd in Franstalig België).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zeg PolderPv heb jij nog wel tijd voor een offline leven, zo tussen dit forum, Twitter en je website door? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jckw
Dreamvoid schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:25:
[...]

Tsja, ik zie die software vendors elk jaar met hun kraampjes weer op E-World staan, ze beloven allemaal dat ze specialist zijn in complexe facturatie, en toch is de praktijk overal duur en moeizaam.
Ik zal niet zeggen dat wij heilig zijn O-) we zijn een relatief kleine speler en zien daarom ook nog wel trajecten aan onze neus voorbijgaan en wordt er door prospects gekozen voor miljoenen kostende oplossingen terwijl e.e.a. naar ons idee simpeler en goedkoper kan.
[...]

Facturatie fouten leveren altijd problemen op voor de klant, dat is het hele probleem met fouten. En het levert net zo hard problemen voor de leverancier (elke medewerker die tien minuten met de fout bezig is kost al meer dan de winstmarge op jouw contract). Facturatie ellende heeft alleen maar verliezers.
Dat is een feit! Echter wordt er te vaak gekeken naar de kosten op de korte termijn, en dan is het facturatie systeem aanpassen duurder dan een extra call center medewerker. Als je natuurlijk op de langere termijn gaat kijken is de medewerker, negatieve publiciteit, ontevreden klanten etc. veel duurder dan de aanpassingen z.s.m. doorvoeren. :F

[ Voor 3% gewijzigd door jckw op 03-01-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Probleem is ook vaak niet eens de systemen, maar de input: de juiste meterstanden van de netbeheerder, de juiste contractvoorwaarden van de sales afdeling. Garbage in, garbage out.

Gaat er iemand hier trouwens naar E-World?

[ Voor 72% gewijzigd door Dreamvoid op 03-01-2013 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:36:
Zeg PolderPv heb jij nog wel tijd voor een offline leven, zo tussen dit forum, Twitter en je website door? :P
Eeeeeuhhmmmm.....

Ja hoor!

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF8823_met_tekst.jpg

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
zonnigtype schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:22:
[...]
Denemarken werd meteen geknepen na 200 MWp in een jaar salderingssucces ten koste van de Staat.

http://www.polderpv.nl/ni...marken_scheurt_NL_voorbij
Mooi artikel. Het is echt bizar hoe elk land weer dezelfde valkuilen trapt. Geen wonder dat als je de burger een 26 ct worst voor hun neus hangt, mensen massaal gaan bouwen. Het rare is eigenlijk dat de socialistische partijen dit juist aanmoedigen, deze "windfall profits" subsidie van arme flatbewoners naar rijke dakeigenaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Weer een stapje verder met het maken van grafieken in mijn web-applicatie met m'n meterstanden.

Gemiddeld elektriciteitsverbruik over een periode van 14 dagen.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2013/01/elek_gem_14-1024x589.png

De seizoenen zijn mooi te zien!

Verbruik per maand
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2013/01/elek_maand-1024x591.png

Verbruik gas ( over periode van een jaar )
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2013/01/gas_365-1024x586.png

Allemaal met Google Chart API. Misschien niet de mooiste API maar hij is ERG eenvoudig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dreamvoid schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:43:
[...]

Mooi artikel. Het is echt bizar hoe elk land weer dezelfde valkuilen trapt. Geen wonder dat als je de burger een 26 ct worst voor hun neus hangt, mensen massaal gaan bouwen. Het rare is eigenlijk dat de socialistische partijen dit juist aanmoedigen, deze "windfall profits" subsidie van arme flatbewoners naar rijke dakeigenaren.
Huidige minister van het Klimaat- en Energieministerie in Denemarken, Lidegaard is wat ze daar een "sociaal liberaal" noemen. Whatever that may be, something in the middle waar je alle kanten mee op kunt.

Maar politici van wat voor "kunne" dan ook kunnen er inderdaad wat van. Ze snappen allemaal gewoon de verpletterende dynamiek van de PV-markt niet. Investeerders staan met bakken geld klaar om de eerste de beste nieuwe lucratieve markt vol te proppen met goedkope Aziatische paneeltjes. Gaat ook gebeuren als hier iets vaags in de richting van een "kropje sla" model wordt gedoogd. Dan wil menig partij wel de nodige industriedaken vol gaan gooien en lokaal de stroom gaan kropjeslasalderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
Eh, moet ik me nu zorgen gaan maken met mijn digitale meter en GC als leverancier? Of heb je deze problemen alleen maar als je een analoge meter hebt?

afgenomen van GC laag: 1600,teruggeleverd laag: 1000
afgenomen hoog: 1500 teruggeleverd hoog 2200

Klopt mijn stelling dat ik nu nog ongeveer 100 kWh kan salderen?

[ Voor 11% gewijzigd door hansdegit op 03-01-2013 15:53 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:53:
Eh, moet ik me nu zorgen gaan maken met mijn digitale meter en GC als leverancier? Of heb je deze problemen alleen maar als je een analoge meter hebt?

afgenomen van GC laag: 1600,teruggeleverd laag: 1000
afgenomen hoog: 1500 teruggeleverd hoog 2200

Klopt mijn stelling dat ik nu nog ongeveer 100 kWh kan salderen?
Ik ben benieuwd bij je. Want naar wat ik begreep zijn ze maar verplicht om 1000kWh per telwerk te salderen? Althans dat legde de GC mij uit met een digitale meter. 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-10 21:03
mkleinman schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:49:
Weer een stapje verder met het maken van grafieken in mijn web-applicatie met m'n meterstanden.

Gemiddeld elektriciteitsverbruik over een periode van 14 dagen.
[afbeelding]

De seizoenen zijn mooi te zien!

Verbruik per maand
[afbeelding]

Verbruik gas ( over periode van een jaar )
[afbeelding]

Allemaal met Google Chart API. Misschien niet de mooiste API maar hij is ERG eenvoudig ;)
Met welke tool meet je die gegevens? Gewoon elke ochtend in meterkast kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

mkleinman schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:57:
[...]

Ik ben benieuwd bij je. Want naar wat ik begreep zijn ze maar verplicht om 1000kWh per telwerk te salderen? Althans dat legde de GC mij uit met een digitale meter. 8)7 8)7
Waar staat die 1000 kWh dan? Artikel voor PolderPV?

Ik heb GreenChoice gevraagd of het klopt met dubbel telwerk met verwijzing naar je blog, hopelijk krijg je zo wat meer resultaat.

Linkjes voor de liefhebbers:
http://www.greenchoice.nl/klantenservice/contact
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=2203

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 03-01-2013 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ik zie net inderdaad je stukje over dat boerderijdak voor 1.17 €/Wp all-in, even grofweg uitgaande van 5% kapitaalkosten en 0.5%/jaar onderhoud, dan is die installatie al rendabel met een feed-in prijs van 8.5 ct (!!!) over de komende 30 jaar. Met >20 ct salderen loop je echt compleet binnen.

Overigens doet Denemarken het inderdaad slimmer dan Nederland. Die hebben jarenlang de kat uit de boom gekeken en leggen nu pas in 1 klap een enorme lading panelen neer tegen bodemprijzen.

[ Voor 26% gewijzigd door Dreamvoid op 03-01-2013 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dreamvoid schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:03:
Ik zie net inderdaad je stukje over dat boerderijdak voor 1.17 €/Wp all-in, even grofweg uitgaande van 5% kapitaalkosten en 0.5%/jaar onderhoud, dan is die installatie al rendabel met een feed-in prijs van 8.5 ct (!!!) over de komende 30 jaar. Met >20 ct salderen loop je echt compleet binnen.
Is een melkveehouder met nogal wat machines, die betaalt zeker niet meer dan 20 ct/kWh. Toch een mooie investering (ik weet niet wat 'ie verder nog heeft gescoord aan EIA of VAMIL etc.).
Overigens doet Denemarken het inderdaad slimmer dan Nederland. Die hebben jarenlang de kat uit de boom gekeken en leggen nu pas in 1 klap een enorme lading panelen neer tegen bodemprijzen.
Die hadden wet van remmende voorsprong windpower en even een zeer conservatieve regering als interbellum te verstouwen... En hebben nu hun kansen gegrepen, mit grossen dank an Deutschland und China...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

FicoF schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:59:
[...]

Met welke tool meet je die gegevens? Gewoon elke ochtend in meterkast kijken?
Ik kijk meerdere malen per week in mijn meterkast, dit vulde ik in in Excel ( 3 sheets ) nu pak ik mijn web-applicatie, vul het daar in en de rest gaat automatisch. JSunnyreports wordt gescraped, ik haal alles van de KNMI site af en verwerk dat in gemiddelden, bereken alles voor alle maanden en leid daar ook de maandgegevens voor af.

En daar bovenop maak ik dus allemaal grafieken :)
Dre schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:03:
[...]

Waar staat die 1000 kWh dan? Artikel voor PolderPV?

Ik heb GreenChoice gevraagd of het klopt met dubbel telwerk met verwijzing naar je blog, hopelijk krijg je zo wat meer resultaat.

Linkjes voor de liefhebbers:
http://www.greenchoice.nl/klantenservice/contact
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=2203
Geen idee, de medewerker van GC die ik aan de lijn zat zei iets in die richting. Iets met "Tot 1000kWh wordt er bij de digitale meter op die manier gesaldeerd, met een oude meter kan dit niet".

Kan dus ook absoluut geval van klok/klepel zijn en dat OF de medewerker het verkeerd heeft gezegd en/of ik het compleet verkeerd heb begrepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-10 21:03
mkleinman schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:30:
[...]

Ik kijk meerdere malen per week in mijn meterkast, dit vulde ik in in Excel ( 3 sheets ) nu pak ik mijn web-applicatie, vul het daar in en de rest gaat automatisch. JSunnyreports wordt gescraped, ik haal alles van de KNMI site af en verwerk dat in gemiddelden, bereken alles voor alle maanden en leid daar ook de maandgegevens voor af.
Met webapplicatie bedoel je jSunnyReports? Begrijp ik dan dat jSunnyReports ook gasverbuik en graaddagen slikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Waarom zie ik bijna geen seizoensinvloed in je gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

FicoF schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:56:
[...]

Met webapplicatie bedoel je jSunnyReports? Begrijp ik dan dat jSunnyReports ook gasverbuik en graaddagen slikt?
Nee, ik heb een compleet nieuwe app geschreven ( Oracle DB met PL/SQL ) Die webapp serveert mijn grafieken en daar kan ik mijn meterstanden invoeren.

Verder scraped de code dus mijn jSunnyreports website voor de dagopbrengsten en de KNMI site voor graaddagen :)
Dreamvoid schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:58:
Waarom zie ik bijna geen seizoensinvloed in je gasverbruik?
Omdat het over een periode van 365 dagen gemeten is, er zit dus ALTIJD een winterperiode in.

Edit:

Seizoensinvloeden one on one! :)

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/gas.png

Edit2:

Wat zijn nog meer interessante grafieken die ik zou kunnen produceren????

[ Voor 31% gewijzigd door mkleinman op 03-01-2013 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Oh je kan helemaal los gaan op analyses als je eenmaal uurverbruiksdata hebt.
- scatterplot van graaddagen versus gasverbruik
- weekdag/weekend gemiddelden
- gemiddeld verbruik per uur van de dag
Pagina: 1 ... 89 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.