Klopt, maar tablets/smartphones worden dus trager doordat de apps steeds zwaarder worden, en doordat de support snel stopt. Nogmaals; "planned obsolescence"Schinnen-groen schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:09:
Een tablet is geen computer, dus we hoeven ook niet elke week updates te installeren. Dat is de reden dat een computer super traag wordt.
"Als tweaker" schrijf je, en dat klopt. Ik kijk naar het grotere plaatje. De trend van de afgelopen twee jaar is dat dat zowel accu's als geheugen van tablets/smartphones niet meer makkelijk te vervangen zijn. Dat betekent dat de gewone consument dat dus niet gaat doen, en het ding "gewoon"Wat de batterij betreft: die kan je als tweaker best vervangen na een tijdje. Daarnaast heb je nog altijd de netvoeding. Die kan je ook gewoon gebruiken met een versleten accu.

En toch zie ik de huidige generatie tablets echt geen vijf jaar (of langer, voorlopig doet-ie het nog prima) meegaan zoals mijn laptop. Daarbij pakt mijn laptop hooguit 20W idle (als ik aan het lezen ben) en hoeven er dus voor mij geen twee apparaten in China gemaakt te worden. In de fabricage van onze mooie gadgets zit vele malen meer energie dan in het verbruik. Lees dit uiterst interessante artikel van Lowtechmagazine maar eens (zéér goede website, mag niet ontbreken in de favorieten van de duurzame tweaker).Als je een even rustig nadenk over je PC gebruik, dan zul je merken dat veel tijd gebruik wordt om te kijken en te lezen. Dat hoeft nu dus niet meer. Die PC/notebook zet je dus gewoon uit: 0 W verbruik.
Ik denk dat de tablet in zijn huidige vorm echt een stuk minder duurzaam te noemen is dan een goede, degelijke, uit te breiden laptop.Ik denk dat e.e.a. wel meevalt.
Ultrabooks zijn tablets met een toetsenbord, in die zin dat alles ingebouwd zit en niet te vervangen/upgraden valt.Ingrid123 schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:12:
Dan zullen we het maar niet over Ultrabooks hebben, he ? Valt ook vast in de categorie "planned obsolescence".
En daarmee vat je het wel samen denk ik. Denk voor jezelf, ga niet met de massa mee.Ja, ik heb eigenlijk wel spijt van m'n (impulsieve) Asus tablet aankoop (overigens te snel aangemoedig door een tweakersnetforum toen. Dus ook mee oppassen en kritisch blijven
[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 30-12-2012 19:18 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar