De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 143 144 Laatste
Acties:
  • 463.595 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een energiezuinige koelkast die >400KWh per jaar verbruikt 8)7

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:00
Inderdaad zeg, mijn koelkast is inmiddels bijna tien jaar oud en verbruikt (nog steeds, gemonitord met plugwise) nog geen 250 kWh/jaar. Het is een koel/vriescombi.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Zal wel zo'n Amerikaans ding zijn met 2 deuren, ijsblokjesmachine, ingebouwd touch-screen met internet, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 12:52

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

WoudseHoeve schreef op donderdag 19 september 2013 @ 09:49:
Zoek de fout .... (overheids website voorlichting consument, ConsuWijzer.nl)

[afbeelding]
VCA-technisch ook zeer onverantwoord (met sjaal om bij een draaiend apparaat gaan staan).

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tja, da's ook zoiets :)
Een grote koelkast is al snel noodzakelijk als er geen eten op loop(/fiets)afstand te halen is. Nog een aspect van auto-gericht steden plannen...
Maar ook met een kwart daarvan blijft het punt staan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Jaarbalans even opgemaakt nav doorgeven van de standen voor de jaarafrekening.
Bijna 300kwh minder (danku, paneeltjes :) ) en ongeveer 170 kuubjes meer aan gas, maar dat vind ik zeer goed te doen gezien de lange winter. Kortom: ben er best blij mee, verbruikstechnisch gezien :+

* 2Dutch aait ferrarisje nog maar even

Als de afrekening op de mat valt even een laatste check voor een andere leverancier en hoe die omgaat met paneeltjes. Wordt probably Greenchoice..en dan hopen dat ze niet hun afrekening voor december gepland hebben, want dat worden dan dure maanden, voorschottechnisch gezien :+ Of kan dat tegenwoordig door de leverancier worden aangepast? Lijkt me wel handiger..

[ Voor 6% gewijzigd door 2Dutch op 20-09-2013 12:47 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 15:58

WoudseHoeve

Hobby Boer

2Dutch schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 12:47:
Jaarbalans even opgemaakt nav doorgeven van de standen voor de jaarafrekening.
Bijna 300kwh minder (danku, paneeltjes :) ) en ongeveer 170 kuubjes meer aan gas, maar dat vind ik zeer goed te doen gezien de lange winter. Kortom: ben er best blij mee, verbruikstechnisch gezien :+

* 2Dutch aait ferrarisje nog maar even

Als de afrekening op de mat valt even een laatste check voor een andere leverancier en hoe die omgaat met paneeltjes. Wordt probably Greenchoice..en dan hopen dat ze niet hun afrekening voor december gepland hebben, want dat worden dan dure maanden, voorschottechnisch gezien :+ Of kan dat tegenwoordig door de leverancier worden aangepast? Lijkt me wel handiger..
Volgens mij komt bij GC de eerste jaar rekening een jaar na aanmelden.
Vandaar de naam "Jaar Rekening" :)

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Proton_ schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 12:40:
Tja, da's ook zoiets :)
Een grote koelkast is al snel noodzakelijk als er geen eten op loop(/fiets)afstand te halen is. Nog een aspect van auto-gericht steden plannen...
Maar ook met een kwart daarvan blijft het punt staan.
Hoezo noodzakelijk? Je kan er ook rekening mee houden dat je spullen hebt die niet zo koud bewaard hoeven te worden. Dat is even omschakeling , maar 100 jaar geleden wist niemand beter en werd de kelder en andere manieren om eten te conserveren gebruikt.

Wat ik me overigens afvraag bij een koelkast en eigenlijk nog meer bij een diepvries: waarom verdubbelen of driedubbelen we (fabrikanten) de isolatie niet rondom die kast? Zeg maar, net zoals we steeds meer zien bij passiefhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

WoudseHoeve schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 12:56:
[...]
Volgens mij komt bij GC de eerste jaar rekening een jaar na aanmelden.
Vandaar de naam "Jaar Rekening" :)
Bij Nuon was het zo dat ze een vaste "jaarafrekening op de mat" periode hadden/hebben. Dus als jij je aanmeldt per januari en de jaarafrekening viel in je regio per september dan ging dat wel, maar als dat maart was en het was goed koud, had je een fiks termijnbedrag te pakken. Heel logisch gezien het feit dat je een jaarverbruik normaal over een jaar uitsmeert qua termijnen en dan heb je en maar een paar termijnen + lekker koude maanden te pakken.

Fijn om te horen dat niet iedere leverancier die methode hanteert, had er helemaal niet aan gedacht om dat eens na te zoeken :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04 20:44
rube schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 13:00:
[...]
Hoezo noodzakelijk? Je kan er ook rekening mee houden dat je spullen hebt die niet zo koud bewaard hoeven te worden. Dat is even omschakeling , maar 100 jaar geleden wist niemand beter en werd de kelder en andere manieren om eten te conserveren gebruikt.
Ik zou met plezier een fatsoenlijke kelder willen hebben. Alleen dat was helaas niet in mijn huis inbegrepen. :'(
Ik vind het ook jammer dat in huidige nieuwbouw het er eigenlijk nooit wordt ingebouwd en achteraf inbouwen kost nogal wat meer.
Wat ik me overigens afvraag bij een koelkast en eigenlijk nog meer bij een diepvries: waarom verdubbelen of driedubbelen we (fabrikanten) de isolatie niet rondom die kast? Zeg maar, net zoals we steeds meer zien bij passiefhuizen.
Dat is simpel:
1. minder netto inhoud (bij inbouw kan de koelkast niet groter worden)
2. extra kosten (isolatie)
3. energieverbruik daalt amper doordat de deur toch echt open moet.

Er zijn koelkasten die het voedsel bij stroomuitval voor >40 uur op temperatuur kan houden, zolang de deur maar dicht blijft.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
FireWood schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 13:22:
Dat is simpel:
1. minder netto inhoud (bij inbouw kan de koelkast niet groter worden)
Tja, voor inbouw wel, maar er zijn ook nog genoeg niet inbouw. Ik zie het niet als een reden om er helemaal niets aan te doen.
2. extra kosten (isolatie)
Ik betaal graag wat meer daarvoor. Er zijn ook mensen die bewust kiezen voor een passief huis etc.
3. energieverbruik daalt amper doordat de deur toch echt open moet.
Onze diepvries gaat misschien 2 x per dag eventjes open. Toch verbruikt deze dan nog zo'n 0.8 kWh per dag. Deze energie lekt dus gedurende een dag weg en ik kan me niet voorstellen dat het merendeel komt door het eventjes open van de deur.

Sterker nog, dan zou ik dat ook terug moeten zien op mijn plugwise grafieken: meer verbuik direct in de tijd na het even openen. En dat is niet het geval. Alleen na het bijvullen na het boodschappen doen zie ik een duidelijke piek.
Er zijn koelkasten die het voedsel bij stroomuitval voor >40 uur op temperatuur kan houden, zolang de deur maar dicht blijft.
Koelkast of diepvries?

Ik kan me wel voorstellen dat bij meer isolatie de deurrubbers op een gegeven moment het zwakke punt gaan worden, in de zin dat 90% van de energie daar weg lekt.
Maar ook daar zou wel iets aan gedaan kunnen worden. Dubbele deurrubbers? Dat je als het ware extra kamers met stilstaande lucht en dus meer isolatie creëert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Blijkbaar vind je het energieverbruik van de huidige koelkasten te hoog. Welke energieverbruik zou je wel acceptabel vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Ons verbruik van de koelkast en diepvries samen is circa 1 kWh per dag (als ik het mij goed herinner, zou het even na moeten kijken in plugwise). Dat is bijna 20%! van ons gemiddelde dag verbruik.

Wat ik wel acceptabel zou vinden? Tja, zo laag mogelijk natuurlijk. Ik begrijp dat "0" niet mogelijk zal zijn, er zal altijd wel energie weglekken door de wanden en door het openen.

Ik zou 0.2KwH per dag wel een mooi streven vinden. Is er niet een online tooltje waarmee je de binnen- (=diepvries/koelkast) en buitentemperatuur (=huiskamer) en de oppervlakte (=afmetingen koelkast/diepvries) kan invullen om te kijken welke isolatie waarde je dan nodig zou hebben?
Anders toch nog eens een keer de formule opzoeken (als iemand die hier niet even neer kan zetten....)

V.b.:
Diepvries: -18 graden
Huiskamer 20 graden
Oppervlak 60 cm breedte/diepte x 80 cm hoogte x 4 zijden = 1.92m^2
60 cm diep x 60 cm breed x 2 (boven en onderzijde) = 0.72m^2
Totaal 2.64m^2

Vraag is dan: welke isolatie is nodig om b.v. maximaal 0.15kWh te laten weglekken?
(ook nog rekening houden met het rendement voor de motor uiteraard.)

Dingen afkoelen/invriezen zie ik overigens niet als verlies, dat is nuttig gebruikte energie. Maar dat is bij ons redelijk beperkt. Vaak gaat het van koelkast-vriezer supermarkt naar koelkast-vriezer thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Je hebt 2 losse apparaten en dus ook 2× het buitenoppervlakte. Ik zie al een energiebesparing door deze apparaten te combineren tot 1 apparaat. Vervang ze door een koel/vries combinatie ;)

Of wil je voldoende voedsel op voorraad hebben voor het geval de oorlog uitbreekt?

Verbruik zou voor jou een factor 5 tot 6,7 moeten dalen. Heel grof gerekend heb je dan ook 5 tot 6,7 dikkere (betere) isolatie nodig. Waar nu 5 centimeter zit zou de isolatie dikte 30 tot 33 centimeter moeten zijn. Je diepvries zou dus 50-56 centimeter breder, hoger en dieper worden. Naast de extra ruimte (=groter huis) zal de koelkast duurder worden in aanschaf doordat je meer, of betere isolatie nodig hebt. Ik denk niet dat iedereen daarop zit te wachten. Met andere woorden: de markt is te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Of vacuum-isolatie platen kopen. Voor een koelkast kan dat misschien ook wel uit.
Na-isoleren van vrijstaande koelkasten en vrieskisten is goedkoop, makkelijk en upgradable (voor als aerogel in prijs daalt). Waarom zou je dat aan de fabrikanten vragen? Dan wordt transport van het gevaarte ook nog eens ingewikkelder en duurder :)

Moet je wel een andere koel/vriescombi dan ik kopen; die bleek geen radiator achterop te hebben maar dissipeert via de zijwanden :( Wie let daar nou op in de winkel 8)7

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dre schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 14:55:
Je hebt 2 losse apparaten en dus ook 2× het buitenoppervlakte. Ik zie al een energiebesparing door deze apparaten te combineren tot 1 apparaat. Vervang ze door een koel/vries combinatie ;)
Als je vriezer in het midden van de koelkast zet heeft dat zin ...... dan wordt de temperatuur naar buiten toe steeds hoger.
Of wil je voldoende voedsel op voorraad hebben voor het geval de oorlog uitbreekt?
Niet voor een oorlog maar het voedsel dat ik produceer in de zomer is door de grote vriezer bijzonder welkom in de winter.
Daarnaast is het "duurzaam" om veel tegelijk te gaan halen met de auto en in de vriezer/koelkast te bewaren. Dan hoef ik minder vaak naar de winkel.
Verbruik zou voor jou een factor 5 tot 6,7 moeten dalen. Heel grof gerekend heb je dan ook 5 tot 6,7 dikkere (betere) isolatie nodig. Waar nu 5 centimeter zit zou de isolatie dikte 30 tot 33 centimeter moeten zijn. Je diepvries zou dus 50-56 centimeter breder, hoger en dieper worden. Naast de extra ruimte (=groter huis) zal de koelkast duurder worden in aanschaf doordat je meer, of betere isolatie nodig hebt. Ik denk niet dat iedereen daarop zit te wachten. Met andere woorden: de markt is te klein.
De 0.8kWh verbruik is eigenlijk alleen in de zomer een probleem. De rest van de tijd wordt deze energie gebruik om je huis op te warmen met een COP van 1. (wet behoud van energie).

Aan de andere kant moet je een vriezer altijd in een koude of niet verwarmde ruimte zetten, zorgen dat de zon er niet op kan schijnen enz. dat scheelt al veel.
Een koel vries is dan niet handig om dat de vriezer dan in de keuken MOET staan waar het eigenlijk te warm is.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Dre schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 14:55:
Meestal "staan" die als het ware op elkaar. Daarmee heb je dus alleen een bovenzijde en een onderzijde minder.
Wat betreft volume - oppervlakte verhouding zou het beter zijn om een echt vierkant apparaat te hebben.
Of beter nog, rond. Maar dat zal denk ik ook niet zo handig zijn ;)
Een diepvries met 4 laden en een kleine koelkast is toch niet zo heel gek voor gezin van 4?
Tuurlijk zouden we terug kunnen naar koelkast met een klein vriesvakje, maar dat was nou niet direct mijn bedoeling
Verbruik zou voor jou een factor 5 tot 6,7 moeten dalen. Heel grof gerekend heb je dan ook 5 tot 6,7 zo dikker (betere) isolatie nodig. Waar nu 5 centimeter zit zou de isolatie dikte 30 tot 33 centimeter moeten zijn. Je diepvries zou dus 50-56 centimeter breder, hoger en dieper worden. Naast de extra ruimte (=groter huis) zal de koelkast duurder worden in aanschaf doordat je meer, of betere isolatie nodig hebt. Ik denk niet dat iedereen daarop zit te wachten.
Ehm, ja. Maar inderdaad zoals proton aangaf: andere materiaal dat beter isoleert?
En, ik vraag me ook af of er nu niet al veel weglekt door de rubberen afsluiting. *stel* dat daar nu 50% door weg zou lekken. Dan zou een betere afsluiting veel belangrijker zijn en is niet 5-6.7 x zoveel isolatie nodig.
Met andere woorden: de markt is te klein.
Of energie is nog te goedkoop :P

Tja, ik begrijp het wel hoor. Maar toch....20% van ons electricteitsverbruik.....trek dat eens door naar alle huishoudens in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

rube schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:22:
Tja, ik begrijp het wel hoor. Maar toch....20% van ons electricteitsverbruik.....trek dat eens door naar alle huishoudens in Nederland.
Fiets met dynamo en omvormer in de woonkamer, 100Watt => 8 uur fietsen voor de vriezer..... 8) en goed voor de conditie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
WoudseHoeve schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:26:
[...]
Fiets met dynamo en omvormer in de woonkamer, 100Watt => 8 uur fietsen voor de vriezer..... 8) en goed voor de conditie!
eigenlijk had ik dat ook stiekem in gedachte, maar dan een uurtje per dag ofzo, vandaar mijn "voorstel" voor 0.15 kWh :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb al eens zitten kijken naar dit ding. Als die magneetrem nu een dynamo was met een spanning rond de 75V kun je er een huis-tuin-en-keuken solaromvormer aan hangen en zo in het stopcontact steken.
Ja, ik weet dat de opbrengst minimaal is, maar leuk is het wel.

Afbeeldingslocatie: http://www.tacx.com/Media/Default/Images/Products/Trainers/Left/blue-twist-left.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Maasluip op 20-09-2013 15:37 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Heb een tijd terug met de buurman staan babbelen toen ik m'n goten aan het schoonmaken was. Hij zij toen dat onze huizen qua goten net iets lager zaten en we dus wat extra water van de buren meekregen. Er zitten wel tussen de huizen regenpijpen met een afvoer naar het riool, en zag tussenschotten, maar bv tussen hem en mij zit geen pijp naar beneden, omdat ze daar tijdens de bouw geen afvoer richting het riool hebben gezet oid.

Nu had ik niet het idee dat ik daar last van ging hebben, maar sinds de zonnepanelen op het dak liggen gaat het regenwater wel erg rap over de rand van de goot mijn terras op, terwijl de buurman (geen panelen) slechts lichte overslag van water heeft. Maar aan de andere kant is de hoeveelheid water natuurlijk idem, alleen misschien de hoek waarin het de goot bereikt anders. Iemand hier die iets vergelijkbaars heeft meegemaakt?

Wil er eens een keertje naar laten kijken door een bedrijf uit de buurt, maar wil graag even wat info/ervaringen polsen hierzo :)
Maasluip schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:36:
Ik heb al eens zitten kijken naar dit ding. Als die magneetrem nu een dynamo was met een spanning rond de 75V kun je er een huis-tuin-en-keuken solaromvormer aan hangen en zo in het stopcontact steken.

[afbeelding]
Fietstrainers..heb er eens naar gekeken en aanschaf overwogen..
Lijkt me wel grappig: met slecht weer binnen trainen en toch wat kWh's besparen ;)

[ Voor 26% gewijzigd door 2Dutch op 20-09-2013 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

rube schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:22:
[...]
20% zegt niks. 27% van mijn jaarverbruik gaat naar mijn (oude) koelkast. Als je 20% veel vind zou je ook kunnen besluiten om een paar extra gloeilampen op te hangen in je huis, dan daalt het percentage van je koelkast/diepvries ;)

Je zou ook kunnen besluiten om meer, of betere zonnepanelen te nemen om het verbruik van je koelkast/diepvries te compenseren.

Enuhh elektrische energie is helemaal niet goedkoop in Nederland voor consumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@fietstrainer met solaromvormer
Leuk idee, kijk wel even of de MPPT van de solaromvormer geschikt is voor een dergelijke opwekker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
Dre schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:51:
[...]
20% zegt niks. 27% van mijn jaarverbruik gaat naar mijn (oude) koelkast. Als je 20% veel vind zou je ook kunnen besluiten om een paar extra gloeilampen op te hangen in je huis, dan daalt het percentage van je koelkast/diepvries ;)
haha, ja tuurlijk. Of een electrische kachel in de tuin zetten.
Maar da's niet echt Trias Energetica he.
Je zou ook kunnen besluiten om meer, of betere zonnepanelen te nemen om het verbruik van je koelkast/diepvries te compenseren.
Ja, maar verbruik verminderen is stap 1 toch via Trias Energetica.
Enuhh elektrische energie is helemaal niet goedkoop in Nederland voor consumenten.
Nou ja, in vergelijking met andere landen niet.
Maar het is dus nog wel zo goedkoop dat het nog geen veranderingen in gang zet zoals het aanpassen van diepvriezers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

WoudseHoeve schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:26:
Zo iets dus :)
http://www.tacx.com/nl/ex...und-information/powerback

edit
Was al gepost zie ik :$

[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-09-2013 16:27 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik houd het wel bij zonnepaneeltjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

rube schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 16:08:
[...]
Nou ja, in vergelijking met andere landen niet.
Maar het is dus nog wel zo goedkoop dat het nog geen veranderingen in gang zet zoals het aanpassen van diepvriezers.
Ik denk dat er op andere locaties veel meer te besparen valt. Denk aan digitale TV ontvangers die een standby verbruik hebben van 38,3 Watt als je ze fatsoenlijk wilt kunnen gebruiken. Of warmtepompen met een standby verbruik van 18 Watt. ( * Dre rent weg voordat een forumgenoot boos wordt)

Wasmachines, koelkasten en TV's liggen al onder een vergrootglas. Kijk eerst eens naar audioapparatuur/ digitale TV meuk enzovoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Da's voornamelijk omdat die grote apparaten ook veruit het meeste verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Schinnen-groen

Groen is een kleur

We hebben binnen en buiten thermometer in gebruik voor de diepvrieskist.

Ik kan dus realtime de temp. aflezen binnen in de diepvries zonder de deksel open te maken.

Die wordt regelmatig gebruikt om de thermostaat bij te regelen op -18,5C.

Works like a charm :)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Je hebt ook digitale tv's waar je het kaartje van de kabelaar rechtstreeks in kunt stoppen.
Scheelt weer een ontvanger en dus sluipverbruik.
Koop in ieder geval een tv die je ook echt uit kunt zetten en voorzien van led's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat ergens anders meer te halen is, is geen reden om koelkasten niet aan te pakken :)
Misschien is het voor de fabrikanten een goed idee om (niet-inbouw)koelkasten/vriezers ook zonder isolatie aan te bieden, dat moet goedkoper zijn én mensen triggeren om ze maximaal te isoleren in de gegeven ruimte. Net zoals koelcellen, zeg maar.
Tenslotte wordt er nu niet over nagedacht of van uit gegaan dat de fabrikant wel z'n best gedaan zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
@digitale TV: er zijn zelfs kabelaars waar je en geen aparte ontvanger nodig hebt en geen kaartje (en nog goedkoop ook, maar € 7,95 p/maand). Rube is blij met zijn kleine lokale kabelaar :)

@Proton: ja, een soort koelcel als zelfbouw pakket. Op maat te maken, met de hoeveelheid isolatie die je zelf kiest. Lijkt me wel leuk. Ben alleen bang dat er ook mensen zijn die de isolatie "vergeten" :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

rube schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 17:39:
@Proton: ja, een soort koelcel als zelfbouw pakket. Op maat te maken, met de hoeveelheid isolatie die je zelf kiest. Lijkt me wel leuk. Ben alleen bang dat er ook mensen zijn die de isolatie "vergeten" :S.
Neemt zoveel ruimte in die isolatie .... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Een neef van me heeft eindelijk de vloerverwarming in zijn badkamer uitgezet.
Op aanraden van mij was hij naar zonnepanelen wezen kijken en toen bleek zijn verbruik wat hoog te zijn .... 8000kWh in een middenwoning. De elektrische vloer verwarming bleek 24/7*365 dagen aan te staan. "In de zomer was het soms ook wel erg warm in de badkamer...." 7(8)7

Maar goed toch weer een stuk bewust wording bereikt en hij heeft panelen besteld...

[ Voor 10% gewijzigd door WoudseHoeve op 20-09-2013 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het is nu ook de tijd om de CV te ontluchten en bij te vullen.

Scheelt weer een hoop energie komende winter.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:07

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik had toevallig nog wat EPS platen liggen voor de vloer. Hier heb ik één EPS plaat van 4cm op de vrieskist gelegd. Waar de deksel/deur eerst 19c was is deze nu met EPS plaat erop 15c het EPS is aan de buitenkant gewoon kamertemperatuur.

Heb nog niet gemeten wat dit betekend in verbruik maar volgens mij moet dit best wat schelen.

Heb vandaag ook weer kennisgemaakt met de kunde van en vakmanschap van NEEderlanse bouwsector. De leidingschacht die op Zolder gewoon open was had een open verbinding met de kruipruimte zodat het lekker kon doorwaaien. Dan hebben we het over een tussenwoning uit 2009. Het is echt te treurig voor woorden.

Ter illustratie (foto genomen uit kruipruimte)
Afbeeldingslocatie: https://i1p78q.blu.livefilestore.com/y2puiYye-1zjBtJBt2V1sWYYMAi0591t9h_IQILokLgERbL-AMyHKDRXRCM_OpZYJyslyHkYcnVABT-JVWS24lK4qoCpcV8e9XltQtnQ-mxn_o/WP_20130920_003.jpg?psid=1

Heb de schacht nu onder en boven dichtgemaakt.

[ Voor 49% gewijzigd door revolution-nl op 20-09-2013 19:24 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Voor degenen die niet weten wat ze met hun weekend moesten (en geïnteresseerd zijn in solar racing), hier is ruim zes uur (!) aan documentaires en mini-documentaires over de 2011 World Solar Challenge. Om alvast in de stemming te komen voor de 2013 editie ;)

Enjoy: http://www.solarracing.or...0/2011-wsc-documentaries/

Ik ga Das Boot kijken (absoluut de beste duikbootfilm ooit, één van de beste Duitse films ooit, zeker één van de beste WO2-films ooit en eigenlijk simpelweg één van de beste films ooit gemaakt). Duurt ook nog tegen de vier uur, wordt een latertje. De making of is ook best interessant, met special effects à la 1980.

Ik trek een goudgele rakker open, mijn weekend is begonnen! Proost en een goed weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:07

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 20:43:
Voor degenen die niet weten wat ze met hun weekend moesten (en geïnteresseerd zijn in solar racing), hier is ruim zes uur (!) aan documentaires en mini-documentaires over de 2011 World Solar Challenge. Om alvast in de stemming te komen voor de 2013 editie ;)

Enjoy: http://www.solarracing.or...0/2011-wsc-documentaries/

Ik ga Das Boot kijken (absoluut de beste duikbootfilm ooit, één van de beste Duitse films ooit, zeker één van de beste WO2-films ooit en eigenlijk simpelweg één van de beste films ooit gemaakt). Duurt ook nog tegen de vier uur, wordt een latertje. De making of is ook best interessant, met special effects à la 1980.

Ik trek een goudgele rakker open, mijn weekend is begonnen! Proost en een goed weekend!
Bookmarked! :)
Das Boot is inderdaad een aanrader. Wel erg lang geleden dat ik die film gezien heb overigens.

Geniet ervan :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 09:54
Dre schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 17:11:
[...]

Ik denk dat er op andere locaties veel meer te besparen valt. Denk aan digitale TV ontvangers die een standby verbruik hebben van 38,3 Watt als je ze fatsoenlijk wilt kunnen gebruiken. Of warmtepompen met een standby verbruik van 18 Watt. ( * Dre rent weg voordat een forumgenoot boos wordt)

Wasmachines, koelkasten en TV's liggen al onder een vergrootglas. Kijk eerst eens naar audioapparatuur/ digitale TV meuk enzovoort :)
Tja, maar de TVT van een nieuwe televisie is niet best. :)

Oude CRT + digitaal kastje komt op ongeveer 110W. Uitgaande van 3 uur per dag aan en weinig afwezigheid (reken 325 dagen in een jaar), dan zit je op ruim 107 kWh per jaar. Een nieuwe LED TV met CI slot doet 60W. Dat komt op 59 kWh per jaar. 10 a 11 euro per jaar dus, op een aanschafprijs van vele honderden euro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Dre schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 17:11:
[...]
Of warmtepompen met een standby verbruik van 18 Watt. ( * Dre rent weg voordat een forumgenoot boos wordt)
je bent echt een jaloerse zeurende huisvrouw zie ik, in elk topic weer
nog niet gezien dat de unit een standby state ingaat na 10 uur ?
zeker te druk met zuren en zeuren.
het is overigens fors minder dan jouw ketel pomp die de hele zomer dre liet douchen,
terwijl je pannen heet waren met je vlammende rokende oudbakken ketel
maar, wat wil je nu precies met die opmerkingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Volgens mij bestaat er voor een tv geen enkele vorm van tvt. :7

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
:) Wel als tv kijken een substituut wordt voor bioscoop bezoek (of cafe)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Anoniem: 239824

Ach ja, wat is tv en tvt.
Mijn kabeltuner aka 'ziggo doosje' is al vier maanden dood, en weet je, i love it!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Terpen Tijn schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 22:23:
[...]Tja, maar de TVT van een nieuwe televisie is niet best. :)

Oude CRT + digitaal kastje komt op ongeveer 110W. Uitgaande van 3 uur per dag aan en weinig afwezigheid (reken 325 dagen in een jaar), dan zit je op ruim 107 kWh per jaar. Een nieuwe LED TV met CI slot doet 60W. Dat komt op 59 kWh per jaar. 10 a 11 euro per jaar dus, op een aanschafprijs van vele honderden euro's.
Mwoah, 60 W.... ligt aan het formaat.

Laatst een slaapkamer-tv voor mijn ouders gekocht. 32" Panasonic, LED-LCD met CI slot.
Zonder iets in te stellen, direct uit de doos: ~50W. Brightness maximaal, kleuren compleet oververzadigd, contrast te hoog. Na afstellen, wat ook de kleuren/beeld ten goede kwam: ~33 W.

• Dre
  • Niet online

Dre

...en vervolgens de UPC Horizon box het hele jaar op standby stand "hoog" laten staan à 38,3 Watt.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Bartjuh: proficiat!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-04 18:04

PcDealer

HP ftw \o/

Dre schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 10:17:
...en vervolgens de UPC Horizon box het hele jaar op standby stand "hoog" laten staan à 38,3 Watt.
Ik neem voor het gemak aan dat die er niet is aangezien user het specifiek heeft over een CI-slot.

Iemand dit gezien? http://www.rijksoverheid....tverbruikers-energie.html

LinkedIn WoT Cash Converter

• Proton_

Proton_

Team Welles

:/
Ik gun iedereen een baan, maar willen we echt zo graag aluminiumsmelters in Nederland dat we er geld op toe gaan leggen?

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik denk dat de banen in de Groningen belangrijk zijn voor de afnemers. Misschien moeten ze gewoon een paar pv-parken aanleggen. Hoe goedkoop kan het dan...?

• styno

styno

De groothandelsprijs in DE is tegenwoordig vaak zo laag door grote overschotten dat NL stroom te duur is voor de intensieve industrie, dus besluit de minister om de transportkosten maar weg te laten (TenneT zal er blij mee zijn). Het is weer een typisch ambtenaarlijke oplossing die niks met de realteit van doen heeft, ingegeven door de lobbie voor 'baantjes'.

Trouwens, van de azijnpissers die hoog van de toren bliezen dat de Energiewende en Atomausstieg de energieintensieve industrie het land uit zou jagen hoor je de laatste tijd niet zo veel meer nu Duitse elektriciteit steed goedkoper wordt. Neem hier eens voorbeeld aan, meneer Kamp, en zorg voor een gezond en stabiel investeringsklimaat voor duurzame energie. Misschien kunnen de Nederland grootverbruikers dan over 20 jaar ook weer zonder directe overheidssteun concurreren met de Oosterburen.

Het kabinet heeft in al zijn wijsheid ook maar besloten dat het de kosten voor de CO2 uitstoot vergoed, door deze prikkel weg te nemen wordt zo'n vervuilende industrie natuurlijk nooit efficienter en schoner. Maar Nederland neemt klimaatverandering echt wel serieus hoor! Wat een triestheid.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• JeroenH
Duurzaamheid en Nederland, het blijft elkaar bijten. Ik ben er nog steeds niet 100% uit waarom dat is, terwijl de landen om ons heen een stuk beter aan de weg timmeren. Mensen aan wie ik het vraag komen er toch elke keer weer bij uit dat het bij onze aardgasvoorraad zou kunnen liggen. Geld verdienen aan fossiel zit er kennelijk te diep in om het makkelijk los te kunnen laten...

Ik begin het eerlijk gezegd zelf steeds meer los te laten.

• Dreamvoid
  • Niet online
styno schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 21:18:

Trouwens, van de azijnpissers die hoog van de toren bliezen dat de Energiewende en Atomausstieg de energieintensieve industrie het land uit zou jagen hoor je de laatste tijd niet zo veel meer nu Duitse elektriciteit steed goedkoper wordt.
Da's omdat de industrie bewust wordt vrijgesteld van de kosten van de Energiewende, die wordt vrijwel volledig door particuliere huishoudens gedragen. Nergens ter wereld is het verschil tussen marktprijs en consumentenprijs zo hoog als in Duitsland.

Wat overigens niet onlogisch is, aangezien belasting op bedrijven per definitie doorwerkt naar particulieren (hetzij in de vorm van werknemers, eigenaars of klanten). Het Duitse systeem werkt nog redelijk progressief als in, de grootste particuliere energieverbruikers dragen het meest bij aan de Energiewende. Het gaat alleen mis als mensen off-grid beginnen te gaan, bv met micro-WKK's op steenkool oid.

[ Voor 20% gewijzigd door Dreamvoid op 21-09-2013 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Eigenverbruik is op dit moment een hype in Duitsland.
Diverse opslagmethodes zijn ze aan het onderzoeken daar.
Het is ook te gek voor woorden dat je voor afgenomen elektriciteit fors meer moet betalen als dat je voor je eigen produktie uitbetaald krijgt.
De accu systemen zijn niet aan te slepen aldaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:00

ericplan

5180 Wp PV

Op zich alleen maar goed, vraag naar dat soort systemen stimuleert de ontwikkeling. Ik zie het liefst een mix van kleinschalige en grootschalige opslag.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:50
Als we dan over een paar jaar die regelgeving ook in Nederland krijgen, kunnen we mooi gebruik maken van het onderzoek en de ontwikkeling die in Duitsland al plaatsgevonden heeft. Ik ben erg benieuwd wat voor een oplossingen er naar boven gaan komen.
- accu's
- elektriciteit omzetten in 'iets anders', waterstof bijvoorbeeld (moet nog wel de omzetefficientie omhoog en een manier gevonden worden om veilig in een rijtjeshuis een grote hoeveelheid waterstof op te slaan. Kunnen we daarna de CV ook op waterstof laten draaien en erop gaan koken --> dag gasaansluiting :))

TE KOOP: 38,4kWh Pylontech + 3*Victron Multiplus 8000 link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

minister kamp gaat zo mooi nat met zijn verhaaltjes en al zijn voorgangers ook,
hoe zit dat met subsidie ook alweer ? vvd ?
als intensief vrijgesteld word, dan word duurzame opwek dat ook, en transport ervan.
level playing field weet je wel hoe je dat "speld liefe mienistur" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Dreamvoid schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 23:32:
[...]

Da's omdat de industrie bewust wordt vrijgesteld van de kosten van de Energiewende, die wordt vrijwel volledig door particuliere huishoudens gedragen. Nergens ter wereld is het verschil tussen marktprijs en consumentenprijs zo hoog als in Duitsland.
Dit kan ik niet helemaal volgen. De EEG umlage heeft niet zoveel met de groothandelsprijs van doen. De prijs die een afnemer uiteindelijk betaald zit wel de EEG umlage bovenop en daarvan word inderdaad een steeds groter deel van de bedrijven van vrijgesteld (waar de huishoudens voor opdraaien).
Wat overigens niet onlogisch is, aangezien belasting op bedrijven per definitie doorwerkt naar particulieren (hetzij in de vorm van werknemers, eigenaars of klanten). Het Duitse systeem werkt nog redelijk progressief als in, de grootste particuliere energieverbruikers dragen het meest bij aan de Energiewende.
Het gaat niet om de 'totale belasting' maar om de Duitse samenleving energie-efficienter te maken. De industrie vormt een grote taartpunt in het energieverbruik, door de industrie geen prikkels te geven om zuiniger om te gaan met energie heb je maar half effect. Maar de lobby van de grote bedrijven lukt het niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland om onder hun maatschappelijke bijdrage op dit vlak uit te komen, de overheid chanteren met 'banen' lukt overal en altijd.
Het gaat alleen mis als mensen off-grid beginnen te gaan, bv met micro-WKK's op steenkool oid.
Daar zou de CO2 emissiehandel een cap op moeten zetten (Duitsland heeft een cap op het totale CO2 uitstoot, die bij een toename van kolen-WKK's duurder zou moeten worden. Overigens zijn sommige bedrijven ook (semi) off-grid, zoals BASF dat grotendeels zijn eigen electriciteit opwekt uit gas.
Speksteenkachel schreef op zondag 22 september 2013 @ 00:11:
Eigenverbruik is op dit moment een hype in Duitsland.
Diverse opslagmethodes zijn ze aan het onderzoeken daar.
Het is ook te gek voor woorden dat je voor afgenomen elektriciteit fors meer moet betalen als dat je voor je eigen produktie uitbetaald krijgt.
De accu systemen zijn niet aan te slepen aldaar.
Te gek voor woorden? Het lijkt me een prachtig voorbeeld dat het FIT-systeem werkt. Die vergoedingen voor duurzame energie nemen continue af om de prijzen naar beneden te dwingen om op die manier zo snel mogelijk een zelfstandige industrietak te creeren. Als mensen de FIT niet meer willen omdat ze met dezelfde duurzame bronnen op andere manieren goedkoper energie kunnen krijgen/opwekken dan afnemen van het grid, dan is het doel van de FIT zo'n beetje bereikt.

[ Voor 19% gewijzigd door styno op 22-09-2013 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Woei, de eerste Gathering of the Tweaker-video van dit jaar staat online. Ik dacht me te herinneren dat ze de gemaakte video's in een wekelijks tempo online willen zetten, dat zou betekenen dat die van mij met een paar weken ook wel aan de beurt moet zijn...

Ik ben benieuwd :) (en ook weer niet... :/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-04 20:33
Maasluip schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 15:36:

[afbeelding]
Vermogen = trapfrequentie x kracht....

dus flink uren-durende klim-sessies met hoge frequentie trappen. Krijg je wel knoeperds van benen, en een paar 'kWh' opgewerkt.
IMHO (na een week knallen op de MTB) te veel gadget, niet serieus te nemen....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Inderdaad, je mag héél blij zijn als je 100W elektrisch vermogen voor langere tijd trapt, dus als een kWh je 10 uur trappen waard is, go ahead...

(moet je je eens voostellen dat fietsen je enige manier zou zijn om stroom op te wekken - moet je eens opletten hoe snel energiebesparing prioriteit nummer één wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-04 20:33
effe kappen met leuteren over fietsen... na een week MTB in urenlange sessies 'modderstoempen met grof profiel banden' heb k genoeg Wattage geleverd ;)
en kilowatjes mwah.... ben er ziek van ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wat jij gedaan hebt verdient veel respect Niels _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

styno schreef op zondag 22 september 2013 @ 13:34:
Te gek voor woorden? Het lijkt me een prachtig voorbeeld dat het FIT-systeem werkt. Die vergoedingen voor duurzame energie nemen continue af om de prijzen naar beneden te dwingen om op die manier zo snel mogelijk een zelfstandige industrietak te creeren. Als mensen de FIT niet meer willen omdat ze met dezelfde duurzame bronnen op andere manieren goedkoper energie kunnen krijgen/opwekken dan afnemen van het grid, dan is het doel van de FIT zo'n beetje bereikt.
Hmm dan ga je dus die toestanden krijgen dat mensen net zoveel op hun dak gaan leggen om net hun eigen verbruik af te dekken.
Beter is om juist zoveel mogelijk op je dak te leggen, je ziet nu al dat bedrijven niets extra's meer op hun fabriekshal leggen.
Van al die accu's die nu bij particulieren komen te liggen kun je je ook afvragen of dat wel zo goed is voor het milieu.
Mijns inziens zouden ze nu beter over kunnen schakelen naar een systeem voor een gelijke vergoeding voor invoeding als voor afname betaald moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zie het zoals Speksteenkachel. Ook ik vraag me af of "opslag achter de voordeur" wel aangemoedigd moet worden. De milieudruk daarvan is één ding, maar vooral de energie die het kost baart me zorgen. Ook recyclen kost veel energie.

Dat we een systeem in stand houden wat het onaantrekkelijk maakt om "te veel" PV op het dak te leggen kan ik ook maar moeilijk begrijpen. Ik zou zeggen: ontkoppel productie van verbruik. Niet alleen maak je het dan (met een goede FIT) aantrekkelijk om zoveel PV neer te leggen als past op het dak of binnen het budget, maar ook blijf je besparing stimuleren, wat in veel mooie plannen helaas een ondergeschoven kindje blijft...

En ik zou graag zien dat we werk maken van vraagsturing-zonder-privacyaantasting. Maak die wisselende prijsdata nou gewoon beschikbaar voor mijn huishouden, en ik pas mijn verbruik er wel op aan - zonder dat daarvoor een bit aan verbruiksdata de deur uit hoeft.

-edit-

For those interested, nog maar 13 dagen tot de World Solar Challenge - dit is wat de teams aan het doen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 22-09-2013 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dre schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 10:17:
Verbruik was inclusief CI kaart van Ziggo in het CI slot :)
Een energiemeter is aanschaf #1 voor elke zichzelf respecterende duurzame energie kroeg klant ;)

Je verbaast je soms echt. Halogeen lamp bij mijn vader thuis, staande lamp, 211W bij vol aan, 110W op laagste dim stand 8)7 Terwijl nieuwe LED LCD tv's, zeker na even tweaken, mij erg opvallen in laag verbruik. Die dingen zijn echt veel zuiniger dan CCFL LCD's en plasma tv's.

Of een LED lamp en 5 jaar oude 50" plasma tv, of halogeen staande lamp en LCD LED tv, het verbruikt samen even veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bartjuh schreef op zondag 22 september 2013 @ 21:07:

Een energiemeter is aanschaf #1 voor elke zichzelf respecterende duurzame energie kroeg klant ;)
Klopt! Sterker nog: daarmee is het bij mij allemaal begonnen! Ik kocht zo'n ding omdat ik het idee had dat de compressor van mijn derdehands koelkast zo lang liep (wat waar bleek à raison van 900 kWh per jaar :/). Ik was toen nog helemaal niet met besparing/duurzaamheid bezig, ik had zelfs nog een auto. De schrik van het verbruik van mijn koelkast toen heeft het balletje aan het rollen gebracht.

Dus ik kan je zeker aanraden een goede energiemeter te kopen. Zorg dat je er eentje koopt die a) ook lage vermogens goed meet en b) goed het verschil snapt tussen watt en VA, ofwel eentje die cos phi snapt.

-edit-

Oh, en hier hebben we het sluipverbruik teruggebracht tot 0W. Als wij weg zijn of slapen is alles uit, behalve de koelkast, de CV-ketel, de zonnepanelen en de Plugwise pluggen om alles te meten. Ik denk dat het compleet uitbannen van sluipverbruik de grootste elektriciteitsbesparing is geweest die we gedaan hebben, buiten het vervangen van die genoemde derdehands koelkast. Sluipverbruik is sneaky omdat het 24/7 doorgaat en daarom tikken zelfs kleine vermogens op jaarbasis hard aan.

Vuistregel: één watt sluipverbruik 24/7 kost je ongeveer twee euro per jaar. Er zijn huishoudens waar zomaar 100W of meer aan sluipverbruik is...

[ Voor 28% gewijzigd door JeroenH op 22-09-2013 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Wat vinden jullie van dit model energiemeter:

http://www.conrad.nl/ce/n...-LCD-0001-9999-kWh-4320-h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik had zijn voorganger, de 3500. Qua meten: prima, nauwkeurig bij lage vermogens en de meter ziet het verschil tussen watt en VA.

Ik was destijds echter zwaar ontevreden over de loggingcapaciteiten. Maar dat was dik vijf jaar terug, ik mag hopen dat ze dat inmiddels verbeterd hebben.

-edit-

Er zijn 14 reviews, het is absoluut nuttig die door te lezen.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 22-09-2013 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
JeroenH schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:40:
[...]

Ik had zijn voorganger, de 3500. Qua meten: prima, nauwkeurig bij lage vermogens en de meter ziet het verschil tussen watt en VA.

Ik was destijds echter zwaar ontevreden over de loggingcapaciteiten. Maar dat was dik vijf jaar terug, ik mag hopen dat ze dat inmiddels verbeterd hebben.
Hm! Dank je; dat is niet zo best, als ik dat zo lees, ook al is het even terug...

//edit:// Inderdaad, de reviews geven eenzelfde beeld over de 4000.//

Zijn er alternatieven met een betere reputatie? Ik hoef geen gevanceerd mulit-punt systeem a la YouLess. Logging met export naar PC dmv USB of flashmedia is wel mooi.

[ Voor 4% gewijzigd door Terpen Tijn op 23-09-2013 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Maar dit is hetzelfde merk (Voltcraft)...

Hoe doe je dat dan met logging? Handmatig uitlezen? Misschien is dat ook wel niet zo'n ramp; ik ben tenslotte ook eigenlijk niet heel erg geinteresseerd in uitgebreide grafieken maken van het verbruik van bepaalde apparaten.

Wat vind je van deze:

http://www.conrad.nl/ce/n...LCD-0001-15000-kWh-2376-h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:40
Het voordeel van dat setje van mij is dat die pluggen redelijk compact zijn en dat je ze gewoon een tijdje onder je keuken kan laten hangen om bijvoorbeeld eens per week uit te lezen.

Maar ik kan niet in je requirements kijken, dus koop wat voor jou voldoet.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als logging geen vereiste is (is wel handig c.q. leuk hoor) dan kan ik deze van harte aanbevelen. De mijne is nu tegen de tien jaar oud en werkt nog altijd perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
styno schreef op zondag 22 september 2013 @ 13:34:
[...]
Dit kan ik niet helemaal volgen. De EEG umlage heeft niet zoveel met de groothandelsprijs van doen. De prijs die een afnemer uiteindelijk betaald zit wel de EEG umlage bovenop en daarvan word inderdaad een steeds groter deel van de bedrijven van vrijgesteld (waar de huishoudens voor opdraaien).
De EEG heeft alles met de marktprijs van doen, aangezien de hoogte ervan afhangt van de marktprijs. De EEG-umlage is het verschil tussen kosten van de feed-in tarieven minus de opbrengsten van de verkoop (tegen marktprijs). Dit bedrag wordt uitgesmeerd over de Duitse consument, naar rato van verbruik.

De marktprijs van stroom is laag doordat er met de EEG subsidie heel veel duurzame opwek is bijgebouwd met nul marginale productiekosten. Hiervan profiteren de afnemers die geen EEG-umlage hoeven te betalen. Dat is een deel van de Duitse industrie, maar bv ook alle buitenlanden die graag de Duitse gesubsidieerde stroom afnemen (zie oa NL).
Het gaat niet om de 'totale belasting' maar om de Duitse samenleving energie-efficienter te maken. De industrie vormt een grote taartpunt in het energieverbruik, door de industrie geen prikkels te geven om zuiniger om te gaan met energie heb je maar half effect. Maar de lobby van de grote bedrijven lukt het niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland om onder hun maatschappelijke bijdrage op dit vlak uit te komen, de overheid chanteren met 'banen' lukt overal en altijd.
De industrie is geen eindstation. Een extra heffing wordt door iemand betaald: ofwel de klanten door hogere produktprijzen, ofwel door werknemers door lagere lonen, ofwel door aandeelhouders (pensioenfondsen, etc) in de vorm van lagere winsten en dus lagere pensioenen. Dan is het efficienter om de lasten direct bij de particulieren neer te leggen, zo kan je het tenminste direct sturen wie er voor opdraait (als in: meer verbruiken, is meer betalen).

Lager energieverbruik van bedrijven/sectoren wordt al Europa-breed in het Europese CO2-rechten systeem bindend afgedwongen.
Te gek voor woorden? Het lijkt me een prachtig voorbeeld dat het FIT-systeem werkt. Die vergoedingen voor duurzame energie nemen continue af om de prijzen naar beneden te dwingen om op die manier zo snel mogelijk een zelfstandige industrietak te creeren.
Ze nemen af, maar zijn nog steeds veel hoger dan de marktprijs, dus het tekort in het EEG-potje blijft stijgen, en met afnemend verbruik worden de heffingen dus al maar duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Het bedrijf kiest daarbij voor de door ECN ontwikkelde n-PASHA-technologie. Woojeong Lee, bestuursvoorzitter van Nexolon America, prijst de n-PASHA-technologie vanwege haar voortreffelijke verhouding tussen lage kosten en hoge efficiency.
https://www.ecn.nl/newsle...logie-voor-zonnecellen/#!

[ Voor 53% gewijzigd door PcDealer op 24-09-2013 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:58

flessuh

Set sail for fail!

Hey Jeroen, volgend jaar je vakantie combineren met zonneboten?
Deelnemers van de DONG Energy Solar Challenge in 2014 racen van 10 t/m 13 juli 2014 mee in de Solar Grand Prix in Monaco. Deze zonnebootrace wordt voor de eerste keer georganiseerd door de Monaco Yacht Club.
Alle deelnemers uit de Challenge A, de Topklasse en de nieuwe V20-klasse van de DONG Energy Solar Challenge worden door de Monaco Yacht Club uitgenodigd om deel te nemen aan de Solar Grand Prix.
de Dong Energy challenge zelf is trouwens van 28 juni tot en met 5 juli. 28 juni beginnen de keuringen dus en ik denk 1 juli starten in de Blauwe stad met de race zelf.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Heeee top! Bedankt voor de tip. Ik heb de racekalender bijgewerkt met een paar solar boat-evenementen in 2014.

Ik zal mijn vrouw eens lief aankijken of het combineren mogelijk is. Het is al een keer eerder gelukt, een leuk weekendje weg met mijn vrouw naar Cambridge was prima te combineren met een bezoekje aan het solar team aldaar, en toen we tijdens onze vakantie in Bologna waren ben ik natuurlijk even bij het Italiaanse Onda Solare team gaan kijken ;) Ze is het dus gewend als ik ineens een middag of een avond weg ben.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik in 2014 hard aan het sparen ben voor de WSC in 2015, een vakantie naar Monaco zit er dan denk ik niet in. Maar je weet nooit :)

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:29

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:34:

Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik in 2014 hard aan het sparen ben voor de WSC in 2015, een vakantie naar Monaco zit er dan denk ik niet in. Maar je weet nooit :)
Over WSC gesproken het aftellen is begonnen!!!

10 (ten)
10 (tien)

En dat hard sparen..... het doel heb je, het bedrag weet je ook. Vooruitboeken is goedkoper, meer overstappen is ook goedkoper...

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• rube
  • Nu online
Of kijk, als je varen wel leuk vind op sites zoals deze: http://www.latitude38.com...ing/skipper_results.lasso

Ook een stuk duurzamer, zo zeilen. Alleen wel ff genoeg tijd voor uittrekken :P

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:07

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Dreamvoid schreef op maandag 23 september 2013 @ 15:42:
[...]
De industrie is geen eindstation. Een extra heffing wordt door iemand betaald: ofwel de klanten door hogere produktprijzen, ofwel door werknemers door lagere lonen, ofwel door aandeelhouders (pensioenfondsen, etc) in de vorm van lagere winsten en dus lagere pensioenen. Dan is het efficienter om de lasten direct bij de particulieren neer te leggen, zo kan je het tenminste direct sturen wie er voor opdraait (als in: meer verbruiken, is meer betalen).
Maar de bedrijven die investeren in energiebesparing, kunnen hiermee nauwelijks goedkoper producten fabriceren omdat de energiebesparing financieel niet loont. Mocht de energiebesparing wel gaan lonen (door hogere energieprijzen voor bedrijven), dan kan dat bedrijf produceren tegen een lagere kostprijs dan de concurrent die niet aan energiebesparing doet. Hierdoor kiest de consument voor de fabrikant die aan energiebesparing doet, omdat deze juist een lage kostprijs heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 25-09-2013 13:26 ]

Canon EOS 5D IV | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 7490Wp | PV output 1325Wp | Tweakers PVOutput lijst

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat industrie geen eindstation is heeft onze overheid nog nooit een probleem gevonden. Kijk maar naar de BTW-verhoging: die vraag je als bedrijf gewoon terug en breng je in rekening bij je eindklant. Als die eindklant vervolgens ook een onderneming is, mag die de BTW ook weer terugvragen.
Vervolgens krijg je een BTW-verhoging van 19 naar 21% en eist de belastingdienst dat je alle klanten gaat aanschrijven, ook de zakelijke, om die extra 2% BTW op te gaan halen die betaald zijn voor een dienst die al is gefactureerd, maar nog niet in zijn geheel is afgenomen. Mag je elke klant die een domein voor een tientje per jaar bij je heeft geregistreerd aanschrijven om een paar cent extra over te maken voor het BTW-verschil voor die paar maanden na 1 oktober 2012.

• JeroenH
rube schreef op woensdag 25 september 2013 @ 12:51:
Of kijk, als je varen wel leuk vind op sites zoals deze: http://www.latitude38.com...ing/skipper_results.lasso

Ook een stuk duurzamer, zo zeilen. Alleen wel ff genoeg tijd voor uittrekken :P
Als je varen leuk vind en zonne-energie ook, dan is dit het waard om te bekijken:

http://www.gotransat.com/
http://www.gotransat.com/tracking/

Een onbemand, autonoom bootje op zonne-energie die de Atlantische Oceaan aan het oversteken is. Hij is al over een kwart! Top-notch nerdy stuff. Op hun Facebook-pagina worden al je vragen beantwoord.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/1170669_568537626544134_1972777904_n.jpg

• rube
  • Nu online
JeroenH schreef op woensdag 25 september 2013 @ 14:55:
[...]

Als je varen leuk vind en zonne-energie ook, dan is dit het waard om te bekijken:

http://www.gotransat.com/
http://www.gotransat.com/tracking/

Een onbemand, autonoom bootje op zonne-energie die de Atlantische Oceaan aan het oversteken is. Hij is al over een kwart! Top-notch nerdy stuff. Op hun Facebook-pagina worden al je vragen beantwoord.

[afbeelding]
Wow, dus in de toekomst onbemand zonder fossiele brandstof spullen van de ene haven naar de andere haven sturen.

Gaaf!!! Rube ziet wel potentie

Natuurlijk alleen spullen die echt niet lokaal gemaakt kunnen worden enzo 8)

• JeroenH
Voorlopig moet hij het eerst maar eens halen. Een softwarefout heeft er al voor gezorgd dat hij driekwart van zijn waypoints overslaat en hij zal de wintermaanden (met weinig zon) nog onderweg zijn. En in de laatste paar honderd mijl bij Spanje (een zeer druk bevaren zeegebied) moet hij maar niet net overvaren worden.

Maar ik hoop dat-ie het haalt!

• rube
  • Nu online
Natuurlijk, maar zelfs als hij het nu niet zou halen: dan kunnen "we" daar van leren en verbeteren.

Ik ben niet overal even positief over, maar hier geloof ik wel in. Vliegtuigen kunnen in principe ook al onbemand vliegtuigen (nee, niet de drones :P maar ook de grote 747 enzo)

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Heb ik wat gemist ???? is het gratis ???

Windmolen in paar uur uitverkocht, wachtrij voor winddelen

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-04 00:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Goed verkocht, een oude windmolen voor 1,3 miljoen. Ik vraag me af of hij dat ooit gekost heeft.

500kWh per winddeel/jaar, dat is kale prijs zeker van 7 cent? 35,- x 12 jaar = 420,- maar daar moet nog 23,- per jaar onderhoud af.
Of werkt het niet zo, en is het 500kWh x 0,23 = 115,- x12 =1380,- min 276,-onderhoud.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dreamvoid
  • Niet online
Je schrijft per jaar 17 euro af op je winddeel, en betaalt 23 euro onderhoud, da's 40 euro. Daarvoor krijg je 0.5 MWh aan stroom, oftewel je kosten zijn 80 euro/MWh. Dus winst haal je pas als de molen zijn stroom verkoopt voor meer dan 80 €/MWh. Uit de marktprijzen zelf haal je het niet, die is nu rond de 50 euro, 47 euro voor 2014, 43 euro voor 2015 en 42 euro voor 2016. Maar wellicht is er subsidie?

[ Voor 75% gewijzigd door Dreamvoid op 25-09-2013 18:29 ]

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:58

flessuh

Set sail for fail!

JeroenH schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:34:
Heeee top! Bedankt voor de tip. Ik heb de racekalender bijgewerkt met een paar solar boat-evenementen in 2014.

Ik zal mijn vrouw eens lief aankijken of het combineren mogelijk is. Het is al een keer eerder gelukt, een leuk weekendje weg met mijn vrouw naar Cambridge was prima te combineren met een bezoekje aan het solar team aldaar, en toen we tijdens onze vakantie in Bologna waren ben ik natuurlijk even bij het Italiaanse Onda Solare team gaan kijken ;) Ze is het dus gewend als ik ineens een middag of een avond weg ben.

haha, anders maak ik wel wat foto's. En we zijn bezig met een GoPro voor wat bewegende beelden :)
Maar ja, volgend jaar eerst maar eens de Dong Energy Solar Challenge he :)

https://www.dutchsolarboat.com

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Dreamvoid was er ook niet iets met korting op de energiebelasting bij duurzame opwek op afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
IPCC rapport versie 5 is uit: http://www.ipcc.ch/report/ar5/wg1/#.UkVa7YYvksC
Human influence on the climate system is clear. This is evident from the increasing greenhouse
gas concentrations in the atmosphere, positive radiative forcing, observed warming, and
understanding of the climate system.
Aldus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het journaal besteedt er ook aandacht aan.

"alle 110 landen hebben toegegeven dat klimaatverandering te wijten is aan menselijke invloed"

Nou, dat we daar NU al achter zijn..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
De onderstaande 5 vragen van Marcel Crok zijn m.i. nog onbeantwoord. Hoezo "understanding of the climate system". Ik vind vooral vraag 3 bijzonder interessant.
1) The increase in the global average temperature between 1900 and 1950 is almost indistinguishable from the warming between 1950 and 2010. However the increase in anthropogenic forcing was much higher in the most recent period than in the period of the so-called ‘early warming’. What is the explanation of the early warming?

2) There is evidence that there are still warm biases in the global average temperature series. Apart from the Urban Heat Island-effect there is now solid evidence that the trends in the minimum temperature are not a good indicator for climate change because they are related to disturbances in the nighttime boundary layer. The global trend in minimum temperature is twice as high as the trend in maximum temperatures. Do you agree that it’s better to use only the maximum temperature as a climate metric and do you accept that by doing that the increase in global temperature is actually between 0.1 and 0.2 degrees lower than the generally accepted 0.8 degrees of warming?

3) Models seriously overestimate the warming of the real climate in the past 25-30 years, not only globally (see here and here) but also in the tropical troposhere where a pronounced hotspot is expected see here. What is your explanation for this? A follow up question would be: why would we trust claims of the IPCC that it’s very likely that most of the warming since 1950 is due to anthropogenic greenhouse gases, since these claims are based on the same models?

4) Several recente papers (Aldrin et al, Ring et al, Lewis, Otto et al) show that based on the observed climate of the past one and a half century, climate sensitivity is considerably lower (between 1.5 and 2 degrees) than the best estimate of three degrees that has been generally accepted by the climate science community for over thirty years. The CMIP5 models, run for the upcoming AR5 report, have a climate sensitivity of 3 degrees on average. How do you explain this large difference between estimates for climate sensitivity based on models and observations?

5) My last question is adopted from a recent blog post by Roger Pielke jr: “A difficult question for the climate science community is, how is it that this broad community of researchers — full of bright and thoughtful people — allowed intolerant activists who make false claims to certainty to become the public face of the field?”
The battle is on; over AR5 gaat de komende maanden heel flink geblogd worden. Even kijken welke plausibele verklaringen boven komen drijven aangaande de "missing heat".

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Ah, journalist Marcel Crok en zijn continue zoektocht naar twijfeltjes, dat is nou wat je noemt echt iemand met 'false balance'. De vraag is echter of zijn vragen al niet lang (grotendeels) beantwoord zijn en of de echte vragen grote onzekerheden zijn of gerommel in de marge (waar altijd gerommeld zal blijven).

De eerste vraag, bijvoorbeeld, is vreemd aangezien die ook al in het vorige IPCC rapport beantwoord is.
De derde vraag is een stroman argument, aangezien de stelling dat klimaatmodellen significant afwijken van de observaties niet waar is:
Afbeeldingslocatie: http://tamino.files.wordpress.com/2012/12/rates.jpg
(Bron)

Ook het tweede deel van de derde vraag is ook een stroman. De meetdata van de hogere tropische troposfeer is niet nauwkeurig genoeg (of anders gezegd: de meetperiode nog niet lang genoeg) om statistisch significant iets te kunnen zeggen of de modellen wat dat betreft valide of invalide zijn. Daarnaast, veel skeptici denken onterrecht dat de tropische hotspot uitsluitend een uitkomst is van CO2 warming (dus als die er niet is dan is de opwarming niet van menselijke oorsprong, is de redenatie) maar de hotspot wordt verwacht voor elke vorm van opwarming ongeacht de oorsprong.

De vierde vraag is wederom een stroman argument: Enkele van de aangehaalde studies als Aldrin et. al. kijken naar de zogenaamde Transient Climate Response, oftewel de respons van het klimaatsysteem op een forcering op korte termijn, die is altijd lager dan de Equilibrium Climate Respons omdat daarin traag reagerende processen zoals oceaan en ijskappen in meegenomen is. Die laatste is volgens het vorige IPCC rapport 2 tot 4.5 graden met een meest waarschijnlijke van 3 gradenC.
Die twee klimaatgevoeligheden zijn dus niet 1:1 vergelijkbaar. Waarom doet Crok dat dan wel? Er zijn twee antwoorden: of hij weet het verschil niet, of hij probeert een controverse te kweken die er in het echt niet is. Ik weet eerlijk gezegd niet wat erger is voor iemand die meent kritische kanttekeningen te kunnen plaatsen bij de klimaatwetenschap.

De vijfde vraag is echt laag bij de grond, ongesubstantieerd en typisch voor politicoloog Pielke Jr. Triest dat Crok daarin mee gaat.

Ja, op deze manier kan ik het ook wel. :/

De publieke- en media battle is dus inderdaad full-on met mensen als Crok in de voorhoede. De wetenschappelijke battle is al decennia grotendeels gewonnen, vandaar dat die battle zich ook vooral richt op het publiek en de politiek, serieuze wetenschappelijke publicaties die echt aan de boom van AGW zagen zijn zeer dun gezaaid.

Hoeveel er ook in de media gebattled of 'vragen' gesteld worden of kleine foutjes er in de WGII en WGIII rapporten mogen staan, doe ik 1 voorspelling: zoals al zo'n 30 jaar het geval is zullen de hoofdconclusies, zoals die door het IPCC WGI rapport geschets zijn, fier boven water staan en blijven.

De 'missing heat' lijkt overigens niet echt weg, maar zit diep in de oceanen. Over de oorzaak daarvan zijn al aardig wat plausibele verklaringen boven komen drijven, die van Kosaka en Xie is veel belovend, zie artikel hier, serieuze discussies hier en hier.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom iemand nou uitgerekend die ene Marcel Crok, geen wetenschapper maar een journalist, als authoriteit op gebied van klimaatverandering beschouwd en kritiekloos zijn 'vragen' kopieert?
Zowieso ontgaat de logica mij dat 1 persoon betrouwbaarder zou zijn dan een panel van vele honderden vooraanstaande experts, maar dan ook nog eens af gaan op iemand die 0 wetenschappelijke publicaties op het gebied van klimaatverandering heeft? Misschien heeft dit iets met politieke of ideologische overtuiging van doen?

[ Voor 46% gewijzigd door styno op 27-09-2013 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Go Styno!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Goeie post, styno.

Mag ik even inhaken op puntje 3...zeg je nu dat de observaties van de temperatuur nog prima binnen de voorspellingen van de modellen blijven?

Da's niet wat ik lees in mijn bronnen, maar ik ben vast niet zo goed ingevoerd als jij.
http://www.staatvanhetkli...ed-peter-kuipers-munneke/

Afbeeldingslocatie: http://climateaudit.files.wordpress.com/2013/09/boxplot_glb_tas_1979-2013.png
"De dikke zwarte balken geven de model mean aan. Helemaal rechts het gemiddelde van alle modellen (multi model mean). Al deze modelgemiddelden liggen ruim boven de waargenomen opwarming."

Afbeeldingslocatie: http://rankexploits.com/musings/wp-content/uploads/2013/09/25YearTrendSpreads.png
"Voor de duidelijkheid, de eerste figuur bestrijkt een periode van 34 jaar, de tweede bijna 25 jaar. Het is duidelijk te zien dat alle modellen meer opwarming geven dan de waarnemingen."

We kunnen gezellig een hele avond met linkjes smijten, maar we zijn het toch met elkaar eens dat geen enkel model de huidige stilstand in temperatuur heeft voorzien? Bij mijn werk is het nog altijd zo dat wanneer de theorie niet strookt met de praktijk, dat het niet de praktijk is die herzien moet worden.

Zou jij weten waarom er geen "best guess" voor ECS wordt gegeven in de SPM voor AR5? Dat deden ze altijd wel, als ik Crok mag geloven. Ik ken 'em (van vroeger); hij is niet het type dat de boel willens en wetens bedondert (op af en toe een balletje uit callen na dan)

Ik ga de komende maanden genieten van de blogdiscussies. Het feit dat grote kranten al aan het draaien zijn, is voor mij bewijs dat de geldstromen ook aan het afbuigen zijn. Dat zou het einde van het IPCC inluiden. (gelukkig niet het einde van de klimaatwetenschap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

hansdegit schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 22:09:
Mag ik even inhaken op puntje 3...zeg je nu dat de observaties van de temperatuur nog prima binnen de voorspellingen van de modellen blijven?
Ik neem aan dat je een grafiek kunt lezen.
Da's niet wat ik lees in mijn bronnen, maar ik ben vast niet zo goed ingevoerd als jij.
http://www.staatvanhetkli...ed-peter-kuipers-munneke/

[afbeelding]
"De dikke zwarte balken geven de model mean aan. Helemaal rechts het gemiddelde van alle modellen (multi model mean). Al deze modelgemiddelden liggen ruim boven de waargenomen opwarming."

[afbeelding]
"Voor de duidelijkheid, de eerste figuur bestrijkt een periode van 34 jaar, de tweede bijna 25 jaar. Het is duidelijk te zien dat alle modellen meer opwarming geven dan de waarnemingen."
Ten eerste: ik merk op dat jou keuze van bronnen hoogst merkwaardig is, haal je zo gewoonlijk je klimaat-soundbites van dat soort zogenaamd skeptische blogs? Sinds de truuks en laag bij de grond acties die hij uithaalde met Mann kan ik McIntyre niet meer serieus nemen. Het zou ook mooi zijn als je de bron links bij je grafieken zou geven, dat vergemakkelijkt het fact-checken voor je discussie partner(s).

Inhoudelijk:
Mijn gelinkte grafiek bevat de prestaties van de modelensembles van de eerste 3 IPCC rapporten wat dus niet hetzelfde is al de tweede grafiek (die van Liljegren) die over (alle?) individuele modellen in het nieuwe AR5 rapport gaat. Alleen de SPM versie van het rapport is net uit en ik moet het nog bestuderen net als dat ik nog naar de methodologie van Liljegren kijken, dus ik kan er nog niet zoveel over zeggen.

Ik kan me ook niet herrinneren dat het IPCC ooit voorspeld heeft dat de temperatuur in een realistisch scenario met bijna 0.3 graden per decennium zou stijgen maar dat de meest waarschijnlijke 0.2 is. Als dat het geval is dan is er duidelijk iets mis met het onderste plaatje en liggen de geobserveerde trends weer binnen de betrouwbaarheids intervallen. Daarnaast, zie ik geen reden waarom het IPCC plots de gevoeligheid zouden opschroeven met al die aandacht voor de 'hiatus' en dus vermoed ik eerder een probleem bij Liljegren dan bij het IPCC. Tot slot mis ik de onzekerheidsinterval van de gemeten temperatuur trends.

Edit: Aha, een berekening van de trend van bijvoorbeeld HADCRUT4 over de periode 1989 t/m 2013 leert dat deze is: 0.153 ±0.075 °C/decade (2σ). Zonder autocorrelatie is de onzekerheidsinterval nog groter. De 2σ onzekerheidsintervallen van HADCRUT4 en modellen overlappen vrijwel allemaal. De modellen zijn dus nog niet geinvalideerd door de metingen. Neem mij niet kwalijk, maar even heel vals gedacht, zou dat toevallig de reden zijn waarom de onzekerheidsintervallen in de grafieken van McIntyre en Liljegren bij de temperatuurmetingen ontbraken?

Is er een speciale reden waarom je aanneemt dat de plot van Lucia juist is en de juiste suggestie wekt, of trekt de suggestie die er vanuit gaat je gewoon bijzonder aan?

Ervaring heeft me het volgende geleerd: A lie can travel halfway around the world while the truth is putting on its shoes. --Mark Twain
We kunnen gezellig een hele avond met linkjes smijten, maar we zijn het toch met elkaar eens dat geen enkel model de huidige stilstand in temperatuur heeft voorzien?
Klopt, maar de vraag is of we kunnen verwachten van modellen of dat geclaimd is dat modellen de timing EN duur van korte termijn trends kunnen voorspellen. Hint: dat doen we niet. Modellen produceren zeker wel vergelijkbare perioden van geen opwarming gedurende de vele realisaties maar vanwege de random interne variabiliteit (chaos) is het moment waarop willekeurig. Model en praktijk gaan nog steeds prima door 1 deur (hoewel het begrip van interne variabiliteit zeker nog beter kan, zie ook de eerder gelinkte Kosaka en Xie studie).
Kortom, dit is derhalve wederom een stroman argument (onterecht claimen dat klimaatmodellen iets voorspellen en daarna gotcha roepen wanneer ze dat inderdaad niet doen).
Bij mijn werk is het nog altijd zo dat wanneer de theorie niet strookt met de praktijk, dat het niet de praktijk is die herzien moet worden.
Ik wacht eerst nog even op jouw link naar de wetenschappelijke studie(s) waar geclaimd wordt dat klimaatmodellen de timing EN lengte van interne variabiliteit kunnen voorspellen voordat we het over jouw werk gaan hebben. Hint: dat kun je niet.
Zou jij weten waarom er geen "best guess" voor ECS wordt gegeven in de SPM voor AR5? Dat deden ze altijd wel, als ik Crok mag geloven.
Ik denk dat de ECS wel zo'n beetje 'uitontwikkeld' is, nieuwe studies veranderen er maar weinig meer aan, dus is het interessanter om naar de nog minder heldere TCS te kijken, zeker vanwege alle aandacht voor de de 'hiatus'. Wil je de ECS weten dan kijk je gewoon even in AR4.
Ik ken 'em (van vroeger); hij is niet het type dat de boel willens en wetens bedondert (op af en toe een balletje uit callen na dan)
Leuk, Crok kan best aardig zijn als persoon maar ik ga liever af op zijn acties en tot zover ben ik onder de indruk doch niet in positieve zin. Ik merk op dat je geen inhoudelijk verweer heb op de de bewust dan wel onbewuste verwarring bij Crok of de ongesubstantieerde laag bij de grond uithaal van Pielke Jr. Vind je dat soort dingen normaal in een publieke discussie?
Ik ga de komende maanden genieten van de blogdiscussies.
Gezien je voorkeur voor sterk gekleurde blogs ga je het enorm naar je zin krijgen. Of je er ook nog wat nuttigs van opsteekt is nog maar de vraag. Excuus dat ik zo recht-toe-rechtaan ben maar ik vind zwaar gekleurde blogs als McIntyre of Crok nou niet bepaald sterke keuzes voor. Maargoed, ieder zo zijn meug.
Het feit dat grote kranten al aan het draaien zijn, is voor mij bewijs dat de geldstromen ook aan het afbuigen zijn. Dat zou het einde van het IPCC inluiden. (gelukkig niet het einde van de klimaatwetenschap)
Nou, wow, het zal wel.

[ Voor 6% gewijzigd door styno op 28-09-2013 00:14 ]

• styno

styno

Dit is overigens wat het IPCC (in hun Summary for Policymakers) er zelf over zegt:
The observed reduction in surface warming trend over the period 1998–2012 as compared to
the period 1951–2012, is due in roughly equal measure to a reduced trend in radiative forcing and a cooling contribution from internal variability, which includes a possible redistribution of heat within the ocean (medium confidence). The reduced trend in radiative forcing is primarily due to volcanic eruptions and the timing of the downward phase of the 11-year solar cycle. However, there is low confidence in quantifying the role of changes in radiative forcing in causing the reduced warming trend.

There is medium confidence that internal decadal variability causes to a substantial degree the difference between observations and the simulations; the latter are not expected to reproduce the timing of internal variability. There may also be a contribution from forcing inadequacies and, in some models, an overestimate of the response to increasing greenhouse gas and other anthropogenic forcing (dominated by the effects of aerosols).
Dan blijkt dat de post van McIntyre zoals gewoonlijk zwaar overdreven is en vol met de voor hem gebruikelijke polemiek en hints naar samenzweringen, best triest eigenlijk voor een volwassen vent.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

styno schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 19:40:
Ah, journalist Marcel Crok en zijn continue zoektocht naar twijfeltjes, dat is nou wat je noemt echt iemand met 'false balance'. De vraag is echter of zijn vragen al niet lang (grotendeels) beantwoord zijn en of de echte vragen grote onzekerheden zijn of gerommel in de marge (waar altijd gerommeld zal blijven).
Ten eerste: volgens mij weet jij niet wat een stroman argument is. Een stroman is de uitspraak van je tegenstander zo veranderen dat hij makkelijk te weerleggen is. En dat gebeurt hier niet.
Ook het tweede deel van de derde vraag is ook een stroman. De meetdata van de hogere tropische troposfeer is niet nauwkeurig genoeg (of anders gezegd: de meetperiode nog niet lang genoeg) om statistisch significant iets te kunnen zeggen of de modellen wat dat betreft valide of invalide zijn.
Hoe kan dat een stroman zijn. Je zegt zelf zelf dat de data van het IPCC niet nauwkeurig genoeg is om statistisch significant te zijn. Waarom doet het IPCC er dan toch een uitspraak over dat het significant is en dat er een stijging is?

Persoonlijk vind ik de argumenten van het IPCC zoals JeroenH ze quote niet overtuigend. Ik zou al het hele rapport moeten gaan lezen om te zien of er wel iets overtuigends in staat. Als ik deze argumenten hoor dan denk ik "maar in het verleden is er ook klimaatopwarming geweest terwijl er nog geen mensen waren, hoe verklaar je dat dan en waarom kun je de huidige opwarming daar niet mee verklaren".

Signatures zijn voor boomers.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:02

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aangezien we al ruim over de 13000 posts heen zitten is het tijd voor een opgefriste kroeg.

Hier gaan we verder: De Duurzame Kroeg deel 2

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 143 144 Laatste

Dit topic is gesloten.