Ah, journalist Marcel Crok en zijn continue zoektocht naar twijfeltjes, dat is nou wat je noemt echt iemand met 'false balance'. De vraag is echter of zijn vragen al niet lang (grotendeels) beantwoord zijn en of de echte vragen grote onzekerheden zijn of gerommel in de marge (waar altijd gerommeld zal blijven).
De eerste vraag, bijvoorbeeld, is vreemd aangezien die ook al in het vorige IPCC rapport beantwoord is.
De derde vraag is een stroman argument, aangezien de stelling dat klimaatmodellen significant afwijken van de observaties niet waar is:

(
Bron)
Ook het tweede deel van de derde vraag is ook een stroman. De meetdata van de hogere tropische troposfeer is niet
nauwkeurig genoeg (of anders gezegd: de meetperiode nog niet lang genoeg) om statistisch significant iets te kunnen zeggen of de modellen wat dat betreft valide of invalide zijn. Daarnaast, veel skeptici denken onterrecht dat de tropische hotspot uitsluitend een uitkomst is van CO2 warming (dus als die er niet is dan is de opwarming niet van menselijke oorsprong, is de redenatie) maar de hotspot wordt verwacht voor elke vorm van opwarming ongeacht de oorsprong.
De vierde vraag is wederom een stroman argument: Enkele van de aangehaalde studies als Aldrin et. al. kijken naar de zogenaamde Transient Climate Response, oftewel de respons van het klimaatsysteem op een forcering op korte termijn, die is altijd lager dan de Equilibrium Climate Respons omdat daarin traag reagerende processen zoals oceaan en ijskappen in meegenomen is. Die laatste is volgens het vorige IPCC rapport 2 tot 4.5 graden met een meest waarschijnlijke van 3 gradenC.
Die twee klimaatgevoeligheden zijn dus niet 1:1 vergelijkbaar. Waarom doet Crok dat dan wel? Er zijn twee antwoorden: of hij weet het verschil niet, of hij probeert een controverse te kweken die er in het echt niet is. Ik weet eerlijk gezegd niet wat erger is voor iemand die meent kritische kanttekeningen te kunnen plaatsen bij de klimaatwetenschap.
De vijfde vraag is echt laag bij de grond, ongesubstantieerd en typisch voor politicoloog Pielke Jr. Triest dat Crok daarin mee gaat.
Ja, op deze manier kan ik het ook wel.
De publieke- en media battle is dus inderdaad full-on met mensen als Crok in de voorhoede. De wetenschappelijke battle is al decennia grotendeels gewonnen, vandaar dat die battle zich ook vooral richt op het publiek en de politiek, serieuze wetenschappelijke publicaties die echt aan de boom van AGW zagen zijn zeer dun gezaaid.
Hoeveel er ook in de media gebattled of 'vragen' gesteld worden of kleine foutjes er in de WGII en WGIII rapporten mogen staan, doe ik 1 voorspelling: zoals al zo'n 30 jaar het geval is zullen de hoofdconclusies, zoals die door het IPCC WGI rapport geschets zijn, fier boven water staan en blijven.
De 'missing heat' lijkt overigens niet echt weg, maar zit diep in de oceanen. Over de oorzaak daarvan zijn al aardig wat plausibele verklaringen boven komen drijven, die van Kosaka en Xie is veel belovend, zie
artikel hier, serieuze discussies
hier en
hier.
Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom iemand nou uitgerekend die ene Marcel Crok, geen wetenschapper maar een journalist, als authoriteit op gebied van klimaatverandering beschouwd en kritiekloos zijn 'vragen' kopieert?
Zowieso ontgaat de logica mij dat 1 persoon betrouwbaarder zou zijn dan een panel van vele honderden vooraanstaande experts, maar dan ook nog eens af gaan op iemand die 0 wetenschappelijke publicaties op het gebied van klimaatverandering heeft? Misschien heeft dit iets met politieke of ideologische overtuiging van doen?
[
Voor 46% gewijzigd door
styno op 27-09-2013 22:07
]