De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.321 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PvPower schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 13:12:
JeroenH heeft naar mijn idee gelijk.
Nederland moet naar Europese afspraken naar een bepaald percntage groene energie.
Maar er word niet naar toe gewerkt om dit te doen, en nu word er een berg subsidie in wind energie gestopt.
Maar er word geen rekening mee gehouden dat de inkomsten stromen dan anders moeten gaan lopen.
De energierevolutie is ondertussen allang opgepakt door de burgers, zie ook tegenlicht:

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1308802

Imho is het beste wat de overheid nu kan doen de EB afschaffen voor groene stroom en kropje-sla toestaan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:13
Erasmo schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 13:22:
Imho is het beste wat de overheid nu kan doen de EB afschaffen voor groene stroom en kropje-sla toestaan.
Ik ben het daar niet mee eens :) De EB is ingevoerd om het energieverbruik in te dammen, die afschaffen is dus nou net niet de bedoeling. Dit stuk vat mijn mening aardig samen:
Een belangrijk uitgangspunt van nieuwe wetgeving zou moeten zijn, dat de hoogte van de energiebelasting afhankelijk is van de milieubelasting ten gevolge van de energieopwekking. De Europese Commissie heeft daarvoor al voorstellen gedaan. Daarnaast moet de wetgeving geschikt worden gemaakt voor de komst van slimme energienetten. Over de begrippen ‘levering’, ‘elektriciteitsnet’ en ‘aansluiting’ en de rol die deze begrippen hebben in de wetgeving moet opnieuw worden nagedacht.

Kortom, zelflevering is geen definitieve oplossing. Het maakt op de korte termijn een aantal duurzame energieprojecten mogelijk, maar het helpt de duurzame energietransitie op de langere termijn niet verder. Daarvoor is een grondige reset van de huidige energiewetgeving noodzakelijk, waarin het uitgangspunt niet meer een centrale energievoorziening is, maar een mix van centrale en decentrale energieopwekking, aan elkaar geknoopt door nationale, regjonale en lokale slimme energienetten. De participatie van burgers in de energievoorziening is onvermijdelijk en onontbeerlijk voor een succesvolle energietransitie. Dat vraagt niet om kleine aanpassingen, maar om een paradigma shift.
Bron

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 13:31:
[...]

Ik ben het daar niet mee eens :) De EB is ingevoerd om het energieverbruik in te dammen, die afschaffen is dus nou net niet de bedoeling. Dit stuk vat mijn mening aardig samen:

[...]

Bron
Werd de energiebelasting niet geïntroduceerd om groene stroom stimuleren?

Ik leg trouwens de nadruk op groene stroom om daar de EB van af te schaffen. Zo maak je het nog aantrekkelijker om je stroom van een windmolen af te nemen ipv een fossiele centrale.

En inderdaad het net moet wel aangepast worden, daar ligt ook een taak voor de overheid in. Jammer dat die tot nu toe nog nauwelijks wordt opgepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-10 19:08
Zijn er nog andere energieleverancier-overstappers hier?

Zit tegen het einde van mijn contract aan en zit wat te vergelijken. Het valt me op dat de prijzen per kWh en m3 vrij weinig verschillen. Tenminste, het grootste 'voordeel' zit hem in een dikke overstap premie. Je krijgt dan ~250 euro om klant te worden, bijvoorbeeld. Dat weegt zwaarder dan veel verschillen in verbruikskosten, in het totaalplaatje over een heel jaar.

Wat doen de anderen hier? Gewoon die korting pakken en elk jaar overstappen? Voelt ergens niet heel goed om zo op die mallemolen te stappen, maar ik wil ook niet nodeloos als "snurker" teveel betalen, eigenlijk.

Heeft het nog zin om tot 1 januari te wachten i.v.m. mogelijke prijsdalingen?

[ Voor 3% gewijzigd door Terpen Tijn op 25-12-2012 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar er word niet naar toe gewerkt om dit te doen, en nu word er een berg subsidie in wind energie gestopt.
berg subsidie ?
wat vind je van de jarenlange vrijstelling van kolenbelasting op energiecentrales ?(stopt per 1-1-2013)
subsidie /ook : zo maak je windenergie weer concurrerend en iedereen verliest.
de afrekening vervuiling blijft uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2012 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:58

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

JeroenH schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 13:18:
Naar mijn idee zou het een heel goed idee zijn als we de belastingen op arbeid (flink) verlagen en die op energie (flink) verhogen. Moet je eens kijken wat dat met het begrip terugverdientijd doet.
Eens Jeroen maar ik vind dat het niet te snel moet gaan, dingen moeten langzaam veranderen.
Tevens denk ik dat veranderingen waarvoor mensen bewust kiezen, dus niet uit alleen financiele overwegingen, uiteindelijk een veel groter effect hebben op de samenleving en dat daardoor het groen denken veel beter grond aan de voeten krijgt.

Maar al met al gaat het hier nog niet zo slecht. Ik kreeg gisteren van mijn schoonzus in Zwitserland een link naar een artikel http://www.beobachter.ch/...ratie-statt-solarenergie/ .
Lees en huiver (en lach) hoe het daar gaat en dan gaat het nog niet zo slecht in Nederland.
Die Fotovoltaik als rentable Energiequelle? Das sei frühestens in 20 Jahren 
der Fall, glaubt man beim Verband Schweizerischer Elektrizitätsunternehmen. Die Stromversorger wollen nun erst einmal ­abwarten, bis die Technik ohne ihr Zutun besser und billiger geworden ist – «und erst später massiv ausbauen»
unquote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-10 16:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Terpen Tijn schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 15:00:
Ik sta ook op het punt om over te stappen. M'n drie jarig contract is afgelopen en de flexibele tarieven zijn veel duurder. Volgens mij zou de gas prijs in januari dalen, dus ik wacht nog even. Ik ga niet voor de eenmalige kortingen, maar lage prijzen en een juiste afhandeling van terug geleverde stroom -> greenchoice

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Eric-pvt, de subsidie voor kolencentrales, wat zo kan je de vrijstelling wel noemen vind ik helemaal waanzin.
Ik ben er een groot voorstander van als mensen de mogelijkheid hebben ze hun energie gedeeltelijk of helemaal zelf opwekken.
Maar niki_lauda heeft ook een punt als mensen er toe gedwongen worden van boven af staan ze er niet achter.
En gaan ze misschien niet zuiniger om met hun energie verbruik, en dit is belangrijker dan het zelf opwekken naar mijn idee.
Maar ja Nederland staat nog vol met oude (slecht geisoleerde) woningen en veel sroom verbruikende apparatuur.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-10 23:33
Terpen Tijn schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 15:00:
Zijn er nog andere energieleverancier-overstappers hier?

Zit tegen het einde van mijn contract aan en zit wat te vergelijken. Het valt me op dat de prijzen per kWh en m3 vrij weinig verschillen. Tenminste, het grootste 'voordeel' zit hem in een dikke overstap premie. Je krijgt dan ~250 euro om klant te worden, bijvoorbeeld. Dat weegt zwaarder dan veel verschillen in verbruikskosten, in het totaalplaatje over een heel jaar.

Wat doen de anderen hier? Gewoon die korting pakken en elk jaar overstappen? Voelt ergens niet heel goed om zo op die mallemolen te stappen, maar ik wil ook niet nodeloos als "snurker" teveel betalen, eigenlijk.

Hier loopt het contract af half februari. Dus ik wacht inderdaad nog even om te zien wat er per 1 januari veranderd. Verder kijk ik nu vooral naar de gasprijs, aangezien de helft van ons elektriciteitsverbruik wordt opgevangen met PV.

Na jaren bij Essent te hebben gezeten, heb ik de afgelopen drie jaar, drie leveranciers gehad. Komend jaar komt nummer vier aan de beurt. Erg veel winst is er niet meer te halen, maar een welkomstpremie is altijd welkom :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PvPower schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 17:55:
Maar ja Nederland staat nog vol met oude (slecht geisoleerde) woningen en veel sroom verbruikende apparatuur.
ja, ik kom net bij familie vandaan in amsterdam, bovenwoning...zuid.
jemig het waaide gewoon binnen en de oude gashaard staat te loeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:51

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Niet lachen. ik ben vandaag bij het klussen gewond geraakt. ik heb bij het smaller maken van de vensterbank achter in mijn eigen duim gezaagd. En goed diep ook. Duim is voorzien van een hechting en ik heb een tetanusshot gehad.

Voorlopig geen klussen meer voor mij :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mkleinman schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 22:53:
Niet lachen. ik ben vandaag bij het klussen gewond geraakt. ik heb bij het smaller maken van de vensterbank achter in mijn eigen duim gezaagd. En goed diep ook. Duim is voorzien van een hechting en ik heb een tetanusshot gehad.

Ik lach niet. Je wordt er wel een betere klusser van. >:)
Voorzichtigheid is de moeder van de porceleinkast.

Misschien kunnen we ooit eens littekens vergelijken en de verhalen erbij vertellen :+

In het onderwijs heet dit tegenwoordig "een levenlang leren", maar dat deden we al, toch?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nederland moet naar Europese afspraken naar een bepaald percntage groene energie.
Maar er word geen rekening mee gehouden dat de inkomsten stromen dan anders moeten gaan lopen.
Ho, daar gaan we weer...
Er wordt net zo'n berg subsidie in wind gestopt als op dit moment in fossiele opwek. Alleen dat laatste zie je niet, hoor je niet en ook niet over praten, ssst. Die verborgen subsidies betalen wij ook allemaal.
Tijd voor meer openheid !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:06

ericplan

5180 Wp PV

Nou. Sterkte dan maar. Die tetanusprik is een beetje overdreven, maar zal wel in het protocol staan. Kan je alles nog bewegen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 12:47:
Stroom aan je buren verkopen? DC-leiding naar hun huis, omvormer daar neer hangen and you're in business. Je gaat 2-3ct hun de prijs zitten die zij betalen en je hebt er allebei voordeel van zonder dat je onduurzame truukjes uit hoeft te halen. :)
Ja, je kan dan wel een paar centen verdienen maar wat als er bij de buren wat mis gaat, brand of zo iets?
Komt nog bij dat we hier in needdrland wonen, dus voor dat je het weet pleeg je een economisch delict...
Kijk net naar de belgische televisie, ze hebben het over een stroomoverschot: als in negatieve tarieven.

Zo, nu wat leukere dingen, ik mag een WTW voor een douche gaan knutselen en zonnecollectoren.
Heb op hetzelfde dak al 4460 WP PV neer mogen leggen.( zoek zo de link er wel even bij)
Op naar mijn favoriete oud ijzerboer en kijken of daar nog boilers of wat dan ook ligt.
Owja, voor de zonnecollectoren mag ik drie of vier vierkante meter zolder( voor boiler, pomp en weet ik wat)
en ongeveer 10 vierkante meter dak gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2012 09:30 . Reden: Heb de link er even bijgezocht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

JeroenH schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 12:47:
Stroom aan je buren verkopen? DC-leiding naar hun huis, omvormer daar neer hangen and you're in business. Je gaat 2-3ct hun de prijs zitten die zij betalen en je hebt er allebei voordeel van zonder dat je onduurzame truukjes uit hoeft te halen. :)
Zijn er mensen op dit forum die dit al toepassen? Lijkt me vooral interessant als je zelf bijvoorbeeld geen dak hebt, maar op deze manier wel kan salderen. Prijs van één grote PV-set met één omvormer is daarbij een stuk goedkoper dan die kleine setjes.
Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2012 @ 09:20:
[...]
Ja, je kan dan wel een paar centen verdienen maar wat als er bij de buren wat mis gaat, brand of zo iets?
[...]
Spot on het probleem met verduurzaming in Nederland. De 'ja maar' mentaliteit. Dingen als: "Zon schijnt veel te weinig in Nederland" "Wat als ik met mijn elektrische auto naar zuid Spanje wil?" "Levensduur van omvormer/ panelen?"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre, heb je mijn post volledig gelezen en op de link geklikt?
Hier dus wél goed bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op woensdag 26 december 2012 @ 08:46:
[...]

Nou. Sterkte dan maar. Die tetanusprik is een beetje overdreven, maar zal wel in het protocol staan. Kan je alles nog bewegen?
Gevoel zit er nog in en ik kan het topje ook nog bewegen gelukkig. :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 14:20:
Werd de energiebelasting niet geïntroduceerd om groene stroom stimuleren?
Nope, diezelfde blogger als waar ik naar verwijs heeft in een ander artikel de geschiedenis uitgezocht van de EB, en die wist een tekst boven water te halen als "de primaire bedoeling van de EB is het duurder maken van energie zodat er minder van gebruikt wordt". Ik kan het artikel nu even niet vinden (lees: op dit moment geen zin om er langer dan een paar minuten naar te zoeken ;) ), maar dat was destijds kennelijk de hoofdreden.
niki_lauda schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 15:47:
Eens Jeroen maar ik vind dat het niet te snel moet gaan, dingen moeten langzaam veranderen.
Kun je me uitleggen waarom dat "moet" (serieuze vraag)? De omstandigheden waardoor we heel anders met onze energie om moeten gaan veranderen snel, waarom zou ons gedrag dan langzaam moeten veranderen? Het lijkt me juist dat we op de zaken vóór moeten lopen en dus snel moeten veranderen.
Tevens denk ik dat veranderingen waarvoor mensen bewust kiezen, dus niet uit alleen financiele overwegingen, uiteindelijk een veel groter effect hebben op de samenleving en dat daardoor het groen denken veel beter grond aan de voeten krijgt.
Dat klinkt me in de oren alsof "groen denken" een hobby is, iets wat iedereen naar believen kan doen of laten. Is het niet duidelijk dat we als mensheid als geheel anders bezig zullen moeten gaan - en snel ook?

En dat is geen doempraat - daar hou ik niet van - maar op zijn minst toch een vooruitziende blik om onze uiterste luxueuze levensstijl in ieder geval gedeeltelijk vol te kunnen houden?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08

Brrrrrr...Vingerletsel. Als je er zelf nog maar negen hebt, moet je daar écht niet om lachen. Ik hoop dat je volledig en snel herstelt.

@fossiele subsidie...Kan iemand daar nu eens een lijstje van maken, of een sluitende definitie van bedenken/citeren? Ik heb lijstjes gezien waarin subsidie aan Prorail als fossiele subsidie wordt aangemerkt.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 26 december 2012 @ 10:50:
Dre, heb je mijn post volledig gelezen en op de link geklikt?
Hier dus wél goed bezig.
Nee en nee. Het was ook niet de bedoeling als kritiek op jou, maar op Nederlanders in het algemeen. (inclusief mezelf ? :P )

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 26-12-2012 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Kersterix, mijn opmerking over subsidie voor wind energie slaat op de oneveredige verdeling van de subsidie.
Het is allang bewezen dat zonne energie voor particulieren zonder subsidie kan.
Ik ben er dan ook geen voorstander van dat wind energie wel zou moeten met subsidie.
En helemaal een tegenstander van subsiedie voor fossiele energie.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Voor de liefhebbers, Duitsland prijsde de kerstdagen fors negatief, daggemiddelde op -5.6 resp -4.6 ct/kWh, met uitschiter naar -22 ct in uur 1. Onverwacht veel wind, zonnig plus extreem lage vraag.

http://www.epexspot.com/en/market-data/auction

Dus onze Oosterburen kunnen de lampjes in de boom 'snachts lekker laten branden, zonder gewetensbezwaren :)

[ Voor 27% gewijzigd door Dreamvoid op 26-12-2012 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Lage vraag kan ik dan niet echt volgen als ik naar eigen verbruik kijk op die dagen, dubbel ongeveer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op woensdag 26 december 2012 @ 14:33:
Lage vraag kan ik dan niet echt volgen als ik naar eigen verbruik kijk op die dagen, dubbel ongeveer.
Jouw verbruik ≠ verbruik van een heel land. Het feit dat jij de kerstdagen thuis doorbrengt betekend misschien wel dat de industrie ergens anders op z'n gat ligt ;)

Maar uhm. Negatieve prijzen, betekend dat ik geld krijg als ik mijn gloeilampje aanzet? Heb ik net alle gloeilampen vervangen door zuinigere lampen 8)7. Dan maar een energieopslagstation op 4 wielen aanschaffen om energiehandel te gaan drijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YES! Eerste "wtf"-reactie van Delta (m'n energieprovider) is binnen na het opgeven van de meterstanden.

Afgelopen week kreeg ik een brief binnen of ik de meterstanden van elektriciteit wilt opgeven. Dat had ik al gedaan op 19-11-2012. Eerst via de website, maar die wilde mij een verbruik van meer dan 90.000 kWh aanrekenen. Dat heb ik toen meteen gestopt.

Daarna contact gehad met de Delta via de telefoon. Na het uitleggen, dat ik zonne-panelen had, kon ik rustig de meterstanden doorgeven en dan zou het vervolgens goed zijn. Naar aanleiding van deze brief is dat blijkbaar niet zo.

Via contactformulier heb ik een melding gemaakt van het verhaal. Het is nu afwachten met wat voor reactie ze gaan komen. Morgen ga ik zo ook even bellen. Ze zijn anders van plan om verbruik te gaan schatten en dat doen ze het liefst hoger inschatten natuurlijk. Dat wil ik niet.

Wordt vervolgd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 26 december 2012 @ 14:33:
Maar op je werk staan alle lichten uit, de industrie draait op een laag pitje, en veel mensen zijn bij elkaar op bezoek. De kerstdagen zijn elk jaar weer het dieptepunt qua stroomverbruik, alleen dit jaar is de 'pech' dat het ineens veel harder ging waaien dan gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:58

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

JeroenH schreef op woensdag 26 december 2012 @ 11:11:
[...]

Kun je me uitleggen waarom dat "moet" (serieuze vraag)? De omstandigheden waardoor we heel anders met onze energie om moeten gaan veranderen snel, waarom zou ons gedrag dan langzaam moeten veranderen? Het lijkt me juist dat we op de zaken vóór moeten lopen en dus snel moeten veranderen.
[...]

Dat klinkt me in de oren alsof "groen denken" een hobby is, iets wat iedereen naar believen kan doen of laten. Is het niet duidelijk dat we als mensheid als geheel anders bezig zullen moeten gaan - en snel ook?

En dat is geen doempraat - daar hou ik niet van - maar op zijn minst toch een vooruitziende blik om onze uiterste luxueuze levensstijl in ieder geval gedeeltelijk vol te kunnen houden?
Jeroen ik weet niet of je kinderen hebt, maar als mijn kinderen iets moeten van mij dan is de uiteindelijke uitkomst vaak minder dan als ik ze zelf de beste oplossing mee laat bedenken. En de meeste mensen denken in principe als kinderen.

Groen denken
Ik ben het helemaal met je eens. Veel mensen op dit forum weten dat de duurzame weg de betere weg omdat ze zich verdiept/ingelezen hebben. Maar een andere groep mensen denkt nu pas na over zonnepanelen en zonneboilers omdat de investering binnen 10 jaar rendeert.
Groen denken is geen hobby maar de meeste mensen denken niet groen maar leven naar hun eigen gemak / financien.
De vervuiler betaald is de beste weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

mkleinman schreef op woensdag 26 december 2012 @ 11:10:
Gevoel zit er nog in en ik kan het topje ook nog bewegen gelukkig. :P
Vrouw des huizes ook weer blij :$

Sorry kon het niet laten ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Speksteenkachel schreef op woensdag 26 december 2012 @ 21:56:
[...]

Vrouw des huizes ook weer blij :$

Sorry kon het niet laten ;)
_/-\o_

Wat anders: vorig jaar trok mijn site ongeveer 82k pageviews en 40.5k bezoeken. Dit jaar staat de teller al op 168k pageviews en bijna 85k bezoeken! Meer dan een verdubbeling! WAUW! _/-\o_

Verwijderd

Hart onder riem voor JeroenH.

Hoi Jeroen.
Ik lees al jaren mee en af en toe post ik wat. Zelf zit ik niet zo in elkaar dat elke kilowattuur moet worden gemeld.

Is het van belang dat je blijft berichten over je ervaringen en de dingen die je dwars zitten ?

Jazeker, ik ben er van overtuigd dat dat zeer belangrijk is.

Toen ik een jaar of drie geleden mij begon te oriënteren op zonnepanelen (zonnestroompanelen, bedoel ik…) kwam ik in dit forum terecht. Zo maakte ik kennis met jouw voorschrijdend inzicht, met je website, met Zonnigtype, zijn website en vele anderen.
Vanaf deel 10 heb ik alle messages doorgelezen ondertussen vellen vol aantekeningen makend. Uiteindelijk ligt nu mijn dak bijna vol en is het verbruik van 3200 naar 2000 kWh gereduceerd met nul kWh af te rekenen. En voel ik me schuldig bij elke keer dat ik de auto pak. < :$ >
Ik zal hier niet alleen in staan, het aantal lurkers voor fora zoals deze is een veelvoud van het aantal schrijvers.

Jouw impact is dus, samen met je site, gigantisch.

Zoals de meeste gevorderden hier zit jij ook zo in elkaar dat kennis vergaren zeer belangrijk voor je is. Je weet ook dat naarmate je kennis groeit je toepassingen volwassener worden. Langzamerhand komen echter de grenzen van je onderzoeks-/toepassingsgebied in zicht, nieuwe kennis is steeds moeilijker te vergaren.
Denk je.
Maar dat is niet zo.
Er is veel meer kennis, maar niet zo makkelijk bereikbaar.
Ik pak even een nummer van Elektor erbij, september 2012.

Rubriek Nieuwtjes, inclusief links van:
- Energiezuinige realtime klok ic van Epson,
- Nieuw type OLED is gebaseerd op elektronenspin,
- Antennemoleculen versterken infrarood licht (toepasbaar voor zonnecellen, samenvoegen van 2 fotons in infrarood gebied naar 1 foton in het gebied van zichtbaar licht, voor efficiency > 32%),
- Li-on accu gemaakt van verf,
- Energy harvester voor verschillende energiebronnen op 1 chip.

Verder de prijswinnaars voor ontwerpen met een chipkit, allemaal met bouwplannen:
- Energy Monitoring System,
- Home Energy Gateway,
- Sunseeker,
- MPPT Boost Converter,
- Eco-friendly Home Automation Controller,
- Internet-enabled Multizone Thermostat.

En wat te denken over Edison accu’s, watergas vs knalgas, vliegen op knalgas, energy harvesting om maar wat te noemen. Ken je het blad Home Power Magazine ? Vol met ideëen.

Voor wat betreft mijzelf, nou vooruit: inmiddels een stuk geschreven over mijn ervaringen met zonnestroompanelen en met relevante informatie uit dit forum, ook afkomstig van jou.
Om verder te kunnen ben ik in een slapende energiecoöperatie gestapt en daar inmiddels bestuurslid. Website opgezet, nieuwsbrief, we gaan een windmolen opschalen, er is een leskoffer ontwikkeld voor het basisonderwijs, we leveren inmiddels energie aan leden en belangstellenden in de regio.
Verandering en enthousiasmering van binnenuit.

Jij belt zomaar aan bij iemand met panelen op z’n dak. Het blijkt een medestander !
Zo gaat dat, zoek medestanders om je heen, die heb jij zo te pakken in je directe omgeving, richt een energiecoöperatie op, je kan de statuten van mij krijgen.
Je schrijfstijl is pakkend en overtuigend, je argumenten steekhoudend. Met jou aan het stuur zullen “ze” nog wat beleven !

Je missie is nog niet voltooid.

PS. Mocht je je website op non-actief willen zetten en is geld een probleem (wat ik niet denk) dan kan ik wel voor hosting zorgen of je financieel bijstaan.

Je olievlek kan nog veel groter.

Met amicale groet: Opa Kesterix (63), die 45 jaar geleden werd uitgelachen omdat ie met een linnen tasje met het opschrift “Anti-Plastic” rondliep.

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Het wordt de hoogste tijd voor een LIKE knop. _/-\o_

2k op west bij Pv Output

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Geurt-kun schreef op donderdag 27 december 2012 @ 02:43:
Het wordt de hoogste tijd voor een LIKE knop. _/-\o_
Helemaal mee eens!

Mooi stukje van Kesterix!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
LIKE

JeroenH, niet stoppen asjebieft. Jij bent een van de oorzaken van mij energie besparing. Van ongeveer €180 / mnd naar €40 / mnd voor gas en licht. En dat gaat in de toekomst naar €0 (of bijna nul)

Jouw bijdragen zijn inspirerend voor veel mensen, dus gewoon doorgaan.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-10 20:14
ericplan schreef op woensdag 26 december 2012 @ 08:46:
[...]

Tetanusprik is zeker niet overdreven. Wiki maar eens naar de oorzaken, gevolg en de overlevingskansen van tetanus.
Tetatus wil je niet krijgen.

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Hij is fijn! Overgestapt naar GC en nu schat de vorige leverancier de eindstand van elektra even 700kWh te hoog. Uiteraard de juiste standen doorgegeven bij de overstap...... zucht, kunnen we daar weer achteraan :(

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

@Jeroen: Writersblock...heel herkenbaar. Ik had ook veel ideeën in het begin. Nog steeds wel, maar die kosten best veel tijd (research). Ook is een site leuk om wat technisch mee "te rommelen". Ik wil graag over die kWh tjes schrijven, maar het gaat nog wel even duren voor ik een systeem op het dak heb liggen. Misschien zijn sommige onderwerpen wel "repeterend"....maar soms zit de kracht in het herhalen.

Ondertussen ben ik gebeld door Nuon naar aanleiding van wat troubles met het doorgeven van meterstanden (ergens eerder in de kroeg vermeld). De jongen die mij belde, maakte wel de juiste geluiden aan de telefoon. Helaas weigerde hij mij te mailen wat we hadden besproken ("meneer, ik kan niet mailen"). Ik moest het maar op mijn jaarafrekening zien. Dus daar wachten we dan maar geduldig op. Uiteraard meld ik of alles in 1 keer goed is gegaan...want ook goede berichten moeten vermeld worden ;).

reserveringshouder Tesla Model 3

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-10 14:36
Mr-Leo schreef op donderdag 27 december 2012 @ 13:52:
Hij is fijn! Overgestapt naar GC en nu schat de vorige leverancier de eindstand van elektra even 700kWh te hoog. Uiteraard de juiste standen doorgegeven bij de overstap...... zucht, kunnen we daar weer achteraan :(
precies de reden dat iedereen altijd klaagt over energiebedrijven. de schatting en afrekening klopt niet. eb dat gebeurt toch vaak bij overstappen.
en dat is dus we degelijk een enorme drempel voor burgers die willen overstappen. samen met de borg die sommige energiebedrijven vragen, die kort geleden in het nieuws was, en de dubieuze marktwerking, zorgt dit er voor dat de vrije markt nog niet echt dat oplevert wat de hoge heren in den haag ooit hebben bedoeld met het liberaliseren van de energiemarkt.

niemand durft over te stappen, heeft een idee van wat ie laat liggen (of niet, want zeer ondoorzichtig), en bij overstap raak je in een strijd verwikkeld met enorm grote bedrijven, waarvan het lijkt alsof ze het recht aan hun kant hebben, omdat er niet gewoon keihard tegen wordt opgetreden, maar telkens slecht onder de aandacht wordt gebracht bij programmas als "kassa" waar er een grappige sketch bij wordt getoond. dat maakt dat het toch weer minder serieus wordt genomen.

de enige reden om over te stappen is op dit momment eigenlijk de verkapte bonus / provisie die je krijgt van de nieuwe leverancier, als je daarklant wordt. de bedoeling is dat je het jaar daarop de veel te hoge prijs gaat betalen. ( want ja, die leuke bonussen die worden uitgedeeld, moeten ook betaald worden).

de energieprijs is zo laag dat met een gemiddeld verbuik bijna de rompslomp niet loont om over te stappen. het moet dus echt van de bonus of vaste compnenten van een contract afhangen. maaar die laatsten worden nergens overzichtelijk inzichtelijk gemaakt.

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-10 21:37
Eergister stond mijn solar horloge, na bijna een jaar exact de tijd aangeven en feilloos automatisch overschakelen op winter en zomertijd, ineens in de "rust" stand, op 12 uur dus. Of was het misschien de "overleden"stand ?
Ik vreesde het ergste, maar vlijde hem neer op een provisorisch schansje bij een zuidraam. Daar kon hij optimaal de schaarse zonnestralen absorberen, maar ook de radiosignalen die hij uiteindelijk nodig heeft om weer echt tot leven te komen.
De eerste dag gebeurde er niets.......
Maar toen ik vanmiddag nog eens keek: Yes, atoomtijd weer, op de seconde gelijk!
Ik zal hem nog even als een couveuze kindje behandelen om nog wat verder aan te sterken, maar daarna kan ie er vast weer tegenaan. Volgend jaar toch maar wat extra aandacht geven in deze donkere december maand.

Verwijderd

we zien graaiende kolenboeren (weggraaien bij de nieuwe) en `niet kunnen mailende kolenboeren` in bijna 2013, hoe oostblok anno 1980 is dat ?
graaien is leuk als je alleen maar met verbruikers te maken hebt, maar met opwekkers doe je echt iets essentieels fout, je kan niet graaien in andermans opbrengsten, en zie maar hoe je het terugkrijgt.
jeroenh kan niet stoppen met informeren.

(ik kan overigens prima mailen met mijn nederlandse leverancier)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2012 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Dank je wel.

/me apentrots hier

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 07:13
zonnigtype schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 01:26:
[...]

Dank je wel.

/me apentrots hier
En terecht! Keep up the good work!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even voorstellen: Ik ben Hans en lees al zeker een jaar mee. Voor alle ellende met overstap-meterstanden-ellende: Er is een rechtszaak geweest van Essent tegen iemand die weigerde de te hoog geschatte standen te betalen. Essent is door de rechter van de vloer geveegd:
1. Wat u in uw netcodes of leveranciersmodellen met elkaar afspreekt, spreekt u niet met uw klant af.
2. Essent moet uitgaan van de standen, die de klant opgeeft en mag niet naar de nieuwe leverancier wijzen.
Te vinden op www.rechtspraak.nl uitspraak van de sector kanton (civielrechterlijk) Te 's Hertogenbosch zaak: BX9744.
Verwijs daarnaar in een aangetekende papieren brief en het gezeur is afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:00
engelbertus schreef op donderdag 27 december 2012 @ 15:49:
[...]

niemand durft over te stappen, heeft een idee van wat ie laat liggen (of niet, want zeer ondoorzichtig), en bij overstap raak je in een strijd verwikkeld met enorm grote bedrijven, waarvan het lijkt alsof ze het recht aan hun kant hebben, omdat er niet gewoon keihard tegen wordt opgetreden, maar telkens slecht onder de aandacht wordt gebracht bij programmas als "kassa" waar er een grappige sketch bij wordt getoond. dat maakt dat het toch weer minder serieus wordt genomen.

de enige reden om over te stappen is op dit momment eigenlijk de verkapte bonus / provisie die je krijgt van de nieuwe leverancier, als je daarklant wordt. de bedoeling is dat je het jaar daarop de veel te hoge prijs gaat betalen. ( want ja, die leuke bonussen die worden uitgedeeld, moeten ook betaald worden).

de energieprijs is zo laag dat met een gemiddeld verbuik bijna de rompslomp niet loont om over te stappen. het moet dus echt van de bonus of vaste compnenten van een contract afhangen. maaar die laatsten worden nergens overzichtelijk inzichtelijk gemaakt.
Ik stap al 5 jaar elk jaar over naar een andere leverancier. Via goede vergelijkingssites kun je de diverse tarieven goed vergelijken. Enige wat je hoeft te doen is via internet een aanbieding uitzoeken en accepteren en twee keer meterstanden doorgeven. Het is 1 keer gebeurt dat een meterstand niet correct was, maar na een telefoontje werd dat gecorrigeerd.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-10 23:33
Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 08:47:
[...]

Even voorstellen: Ik ben Hans en lees al zeker een jaar mee. Voor alle ellende met overstap-meterstanden-ellende: Er is een rechtszaak geweest van Essent tegen iemand die weigerde de te hoog geschatte standen te betalen. Essent is door de rechter van de vloer geveegd:
1. Wat u in uw netcodes of leveranciersmodellen met elkaar afspreekt, spreekt u niet met uw klant af.
2. Essent moet uitgaan van de standen, die de klant opgeeft en mag niet naar de nieuwe leverancier wijzen.
Te vinden op www.rechtspraak.nl uitspraak van de sector kanton (civielrechterlijk) Te 's Hertogenbosch zaak: BX9744.
Die is even gebookmarked voor het geval dat.
hansvk schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 08:49:
[...]

Ik stap al 5 jaar elk jaar over naar een andere leverancier. Via goede vergelijkingssites kun je de diverse tarieven goed vergelijken. Enige wat je hoeft te doen is via internet een aanbieding uitzoeken en accepteren en twee keer meterstanden doorgeven. Het is 1 keer gebeurt dat een meterstand niet correct was, maar na een telefoontje werd dat gecorrigeerd.
Hier ga ik voor de vierde keer over in vier jaar. Tot nu toe, ook geen problemen gehad. Dit jaar voor het eerst met zonnepanelen op mijn dak, maar mijn meterstanden zijn ook nu niet lager dan bij aanvang contractperiode. Dat scheelt volgens mij wel een hoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Snowmiss schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 10:21:
[...]

Die is even gebookmarked voor het geval dat.

[...]

Hier ga ik voor de vierde keer over in vier jaar. Tot nu toe, ook geen problemen gehad. Dit jaar voor het eerst met zonnepanelen op mijn dak, maar mijn meterstanden zijn ook nu niet lager dan bij aanvang contractperiode. Dat scheelt volgens mij wel een hoop!
Zie niet in waarom we niet gewoon lage prijzen kunnen hebben en toch ook trouw blijven aan dezelfde leverancier. Bizar systeem, dat volgens mij alleen marketing- en reclamejongens van straat houdt. Kan dat niet gewoon stoppen? Graag ook voor de zorgverzekering e.d.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ericplan schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 10:35:
[...]

Zie niet in waarom we niet gewoon lage prijzen kunnen hebben en toch ook trouw blijven aan dezelfde leverancier. Bizar systeem, dat volgens mij alleen marketing- en reclamejongens van straat houdt. Kan dat niet gewoon stoppen? Graag ook voor de zorgverzekering e.d.
Inderdaad, ook hier geen zin om elk jaar te kijken of ik nog in de pas loop voor energie, verzekeringen, telefoonkosten enz enz enz. Ik heb wel wat anders te doen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-10 19:08
Rol-Co schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 10:49:
[...]

Inderdaad, ook hier geen zin om elk jaar te kijken of ik nog in de pas loop voor energie, verzekeringen, telefoonkosten enz enz enz. Ik heb wel wat anders te doen.
En dat vinden de bedrijven dus heel leuk. Werkt net zo met superstunt aanbiedingen in de supermarkt. Alleen de mensen die de tijd ervoor hebben gaan de aanbiedingen aflopen. De anderen betalen voor hun luiheid/tijdswinst dan de hoofdprijs.

Ik zou ook veel liever zien dat er gewoon een scherpe prijs werd gerekend, afhankelijk van de oorsprong van de energie en/of de hoogte van het salaris van het bestuur etc. Maar dat zal niet gaan gebeuren, tenzij de overheid eenmalige kortingsacties zou gaan verbieden (kansloos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[...]

Dank nogmaals voor die zaak.

Lastig vinden, maar deze deeplink werkt (bespaart anderen wellicht ergernis)... O-)

http://zoeken.rechtspraak.nl/detailpage.aspx?ljn=BX9744

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-10 21:22
zojuist op RTL7: een man uit Rotterdam geinterviewd over zijn ingekochte voorraad vuurwerk. Trots meldt fossiele Henkie: 'iets meer dan 1400 euro is het ja. ja.. "

* NielsTn vraagt zich af wat daar de TVT van is....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 14:45:
zojuist op RTL7: een man uit Rotterdam geinterviewd over zijn ingekochte voorraad vuurwerk. Trots meldt fossiele Henkie: 'iets meer dan 1400 euro is het ja. ja.. "

* NielsTn vraagt zich af wat daar de TVT van is....
Veertien uur.

Flink doorwerken, dussszzzzzzz....

1.400 Euro voor max. 25 kilogram?

;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 14:53:
[...]

Veertien uur.

Flink doorwerken, dussszzzzzzz....

1.400 Euro voor max. 25 kilogram?

;(
Dat wegen doen ze daar echt niet...want anders 'gaat ie naar een ander'. commercie=verkoop=omzet...
en knap als Henkie 100 eur p uur netto kan beuren, dan is dat ver boven Jan Modaal ;) Dan spelen centen en TVT voor PV ook geen cent meer mee ;)

[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 28-12-2012 14:59 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:56
offtopic:
Krijg je het gewoon in meerdere leveringen aangelevert. Oftewel gewoon een paar keer lopen tussen verkoopbalie en auto.

[ Voor 19% gewijzigd door FireWood op 28-12-2012 15:13 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
damn, zelfde RTL7 film wordt herhaald: man oppert nu 2100 EUR (jongere gast voor de opper-koper van 1400eur).
zucht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het is natuurlijk zuur als je zoiets ziet/hoort, maar voor mezelf relativeer ik ook e.e.a.

Zou jij 2500,- uitgeven voor een cruise? Voor sommigen de belevenis van hun leven.
Zou jij 5000,- uitgeven voor een kunstwerk? idem.

En zo zijn erg veel voorbeelden te benoemen.

Het blijft natuurlijk letterlijk weggegooid (of liever weggeschoten) geld. :?

Er zijn ook grote groepen mensen die een heel jaar geld sparen voor de carnaval. Dat gaat gewoon door de keel en door de pisbuis.

Het leven is....

[ Voor 17% gewijzigd door Schinnen-groen op 28-12-2012 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 17:33:
Het is natuurlijk zuur als je zoiets ziet/hoort, maar voor mezelf relativeer ik ook e.e.a.

Zou jij 2500,- uitgeven voor een cruise? Voor sommigen de belevenis van hun leven.
Zou jij 5000,- uitgeven voor een kunstwerk? idem.

En zo zijn erg veel voorbeelden te benoemen.

Het blijft natuurlijk letterlijk weggegooid (of liever weggeschoten) geld. :?

Er zijn ook grote groepen mensen die een heel jaar geld sparen voor de carnaval. Dat gaat gewoon door de keel en door de pisbuis.

Het leven is....
Hier in Leiden is de kermis tijdens Leidens Ontzet (3 oktober) de grote geldspendeerbeerput voor sommige lieden.

Ach ja, 2.100 Euri is toch maar weer mooi 9.174 kilowattuurtjes met tariefstelling Vattenfall per 1-1-2013. Zou ik toch dik 7 en een half jaar stroom voor kunnen gebruiken... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 17:38:
[...]

Hier in Leiden is de kermis tijdens Leidens Ontzet (3 oktober) de grote geldspendeerbeerput voor sommige lieden.

Ach ja, 2.100 Euri is toch maar weer mooi 9.174 kilowattuurtjes met tariefstelling Vattenfall per 1-1-2013. Zou ik toch dik 7 en een half jaar stroom voor kunnen gebruiken... :z
Meen eens, maar alles is "in the eye of the beholder".

En, om eerlijk te zijn, daar draait ook een wereldeconomie op. En om nog eerlijker te zijn: daar hebben wij linksom, rechtsom of via-via ook profijt van.

Een wereldreis lijkt me geweldig, maar volledig energie-neutraal zijn staat wat mij betreft een stuk hoger in de wensenlijst.

Natuurlijk een onmogelijkheid, maar dat is het mooie van de zaak: de weg erheen is belangrijker dan het doel. :*)

En wat een voldoening kan die weg je geven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 17:47:
Natuurlijk een onmogelijkheid, maar dat is het mooie van de zaak: de weg erheen is belangrijker dan het doel. :*)

En wat een voldoening kan die weg je geven 8)
Wijsheden mogen best, op zijn tijd... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
[...]

Het is inmiddels opgelost! Beide leveranciers en de netbeheerder aan het werk gezet. Overigens zei de meneer van Enexis dat zij nooit standen afwijzen en dat de nieuwe leverancier (GC) mogelijk te laat is geweest met het doorgeven van de beginstanden en dat men daardoor een stand heeft moeten schatten. Er is nu een correctieverzoek ingediend en nu is het afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan heb je een land, dat getroffen is door aardbevingen en een tsunami. Waar diverse kerncentrales zijn ontploft. Waar honderdduizenden mensen moesten vluchten voor radioactieve straling. Waar tientallen kilometers land onbruikbaar zijn geworden. Een land dat de atoombom twee keer heeft meegemaakt. En nog steeds worstelt met de gevolgen daarvan. Hoe debiel moet je zijn om kerncentrales, die op bewezen gevaarlijke plekken staan weer aan te schakelen.
De debiel heet Shinzo Abe en is de nieuwe premier van Japan.

(Bron: Volkskrant>
Aanmeldmuur: http://www.volkskrant.nl/vk/article/search.do?language=nl&navigationItemId=2#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
misschien weer een bewijs dat democratie of republiek niet werkt: de gekozen regenten hebben gewoon een eigen programma....en dat vertegenwoordigd vaak niet de lange termijn van het volk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 19:02:
Dan heb je een land, dat getroffen is door aardbevingen en een tsunami. Waar diverse kerncentrales zijn ontploft. Waar honderdduizenden mensen moesten vluchten voor radioactieve straling. Waar tientallen kilometers land onbruikbaar zijn geworden. Een land dat de atoombom twee keer heeft meegemaakt. En nog steeds worstelt met de gevolgen daarvan. Hoe debiel moet je zijn om kerncentrales, die op bewezen gevaarlijke plekken staan weer aan te schakelen.

Aanmeldmuur: http://www.volkskrant.nl/vk/article/search.do?language=nl&navigationItemId=2#
Makkelijk gezegd vanuit Nederland maar een land opbouwen met een chronisch stroomtekort is ook niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
[...]

Aangenaam. :) Lijkt mij ook zeker een mooie aanvulling op de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-10 15:48

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Verwijderd schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 19:02:

Zolang wij met een energie overschot zelf Borssele niet kunnen afschakelen, zolang wij niet goed genoeg georganiseerd zijn om een protest te laten horen wat aanslaat bij onze volksvertegenwoordigers (en ten oosten van ons wel).
Van mij mag Borssele dicht (maat laat Petten wel open voor de medische isotopen totdat het met versnellers is geregeld)

Overigens is men in Japan wel bezig met een protest beweging tegen kernenergie, en is de gevestigde orde ook aan het omschakelen, links is om (2030 de stekker eruit) , rechts heeft nog een beetje koud water vrees en wil nog iets meer tijd voor onderzoek.

Maar zoals Erasmo meld, het is moeilijk een economie opbouwen als je een energie tekort hebt.
En dat tekort is nog steeds zeer nijpend daar.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-10 20:37

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

De duurzame kroeg...
Waarom spreken we op een avond niet bij iemand af en gaan wij daar eens letterlijk de duurzame kroeg uithangen? Dat is toch veel gezelliger dan zo saai op je toetsenboardje typen :)?

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Stef602 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 01:00:
De duurzame kroeg...
Waarom spreken we op een avond niet bij iemand af en gaan wij daar eens letterlijk de duurzame kroeg uithangen? Dat is toch veel gezelliger dan zo saai op je toetsenboardje typen :)?
goed plan... gebeurd ook wel eens.
hmmmm... moet toch aan mn trainingskilometers geraken voor Duchenne Heroes... dus ehhhh....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ruik hier het moment van een zonnige- gebakken appeltaart? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 10:22:
Ruik hier het moment van een zonnige- gebakken appeltaart? ;)
Been there, done that, bought the T-shirt (and ate some appelpie) ;)
sterker nog: echt een aanrader, die appeltaart van Zonnigtype (en dat zegt een limburger uit het land der Vlaaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speksteen kun je misschien even je DM aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06-2014
mkleinman schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 12:29:
Ik ben benieuwd wat het gaat worden met Greenchoice, ik vrees dat het OF een digitale meter wordt of toch lomp affakkelen van het overschot op de dagteller om maar positief te blijven.
Goh, zit hier met zelfde overwegingen. Wil eigenlijk dat overschot hoog verrekend wordt met laag door GC. Wacht op een nieuwe gecorrigeerde factuur ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Mr-Leo schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 18:55:
[...]

Het is inmiddels opgelost! Beide leveranciers en de netbeheerder aan het werk gezet. Overigens zei de meneer van Enexis dat zij nooit standen afwijzen en dat de nieuwe leverancier (GC) mogelijk te laat is geweest met het doorgeven van de beginstanden en dat men daardoor een stand heeft moeten schatten. Er is nu een correctieverzoek ingediend en nu is het afwachten.
Ook hier met zoiets in de weer, maar dan met NEM (nieuw) en GC (oud). Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Erasmo schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 17:37:
Speksteen kun je misschien even je DM aanzetten?
Volgens mij staat ie nu aan, zo handig ben ik er niet in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Idem dito hier, maar bij mij ging Liander in de fout met gesjoemel aan m'n correct opgegeven meterstanden, en van daaruit door naar NEM en GC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speksteenkachel schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 21:49:
[...]

Volgens mij staat ie nu aan, zo handig ben ik er niet in ;)
Waarvan akte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
zonnigtype schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 23:00:
[...]

[off-topic] Die worden er op uitgezocht, die "spreuken". Deze is van een Libanees wijsgeer (!), de vertaling is door 2 Italianen gedaan van het Engels in het Duits en werd door de Oostenrijkse mediaman Thomas Klock ingesproken op een van de vele briljante CD's van de Oostenrijkse multi-instrumentalist Gandalf (Heinz Strobl). Aanrader: Der Prophet. Babel heeft ook mooie zaken gebracht... [/off-topic]
:w
The Prophet van Kahlil Gibran, da's lang geleden dat ik die wijze man gelezen heb. Wordt weer eens tijd om te herlezen/beluisteren. Gandalf kende ik nog niet, voor mij 'n beetje te veel Electronic/New Age. Ieder z'n muzieksmaak Ik ben meer van o.a. trip-hop *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Ingrid123 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 23:48:
[...]

:w
The Prophet van Kahlil Gibran, da's lang geleden dat ik die wijze man gelezen heb. Wordt weer eens tijd om te herlezen/beluisteren. Gandalf kende ik nog niet, voor mij 'n beetje te veel Electronic/New Age. Ieder z'n muzieksmaak Ik ben meer van o.a. trip-hop *O*
Ieder zijn meug. Ik wissel Gandalf graag af met Sonne! of Sehnsucht! van Rammstein hoor. En daarna effe een lekkere klassieke Purcell. Kom ik weer een beetje tot rust... O-)

Tjeemig. De Chinezen bieden nu zelfs heel andere artikelen aan dan gedumpte zonnepanelen. Volgens een Google ad hier onder bieden inmiddels Chinese dames zich aan om te trouwen met lustige westerlingen... 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 30-12-2012 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op zondag 30 december 2012 @ 00:04:
[...]
...
Tjeemig. De Chinezen bieden nu zelfs heel andere artikelen aan dan gedumpte zonnepanelen. Volgens een Google ad hier onder bieden inmiddels Chinese dames zich aan om te trouwen met lustige westerlingen... 8)7
nieuwe vorm van afhaal-chinees? :9 :o :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
[...]

Ieder zijn meug. Ik wissel Gandalf graag af met Sonne! of Sehnsucht! van Rammstein hoor. En daarna effe een lekkere klassieke Purcell. Kom ik weer een beetje tot rust... O-)

Aha Purcell, dat komt meer in mijn richting :P Hooverphonic, Goldfrapp, Moloko, Morcheeba, Portishead is dan weer meer mijn triphop ding. Maar Bill Frisell gaat er even goed in. Zo kan ook ik nog wel even doorgaan ;)
Ondertussen beginnen de bommen hier te vallen.

Ai, gedumpte dames. Filipo-dames met Hollandse kaaskoppen vind ik vaak al zo'n triest gezicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:06
Gister klein lannetje thuis, ouderwets gamen dus. Had even metertje op de helft van de pc's gezet: pc's aan 4 stuks idle 600watt, tijdens gamen 1200-1400watt.
Je kunt je voorstellen dat met 8-9 pc's het hele huis dus lekker warm was zonder kachel. Hoe bizar de pc's zijn doorgeslagen en totaal niet-groen zijn dus.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Nu online
[...]
Ohh...pfff...ligt het toch niet aan mijn andere google zoekopdrachten dat ik deze advertentie ook gepresenteerd kreeg :D
Of....heeft zonnigtype ook bepaalde zoekopdrachten gedaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-10 16:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

NiGeLaToR schreef op zondag 30 december 2012 @ 10:10:
Gister klein lannetje thuis, ouderwets gamen dus. Had even metertje op de helft van de pc's gezet: pc's aan 4 stuks idle 600watt, tijdens gamen 1200-1400watt.
Je kunt je voorstellen dat met 8-9 pc's het hele huis dus lekker warm was zonder kachel. Hoe bizar de pc's zijn doorgeslagen en totaal niet-groen zijn dus.
Goed om in de winter te doen. Bespaar je wat gas en kan er wat zonnestroomoverschot weg worden gewerkt ;)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:06
antonboonstra schreef op zondag 30 december 2012 @ 12:10:
[...]

Goed om in de winter te doen. Bespaar je wat gas en kan er wat zonnestroomoverschot weg worden gewerkt ;)
Heb helaas nog geen overschot ;) maar inderdaad, het was vanochtend nog 18'c in huis toen we beneden kwamen, blijft warm. Nu dankzij beetje zon nog steeds 18'c. Ik zit in m'n polo in de zon dus de kachel hoeft niet aan :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
[...]

Ben benieuwd wat je als anti-fossiel van Rammstein's "Benzin" vindt. :+

"Ich brauche Öl für Gasolin
explosiv wie Kerosin
mit viel Oktan und frei von Blei
einen Kraftstoff wie Benzin"

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Of Kraftwerk met Autobahn :o
YouTube: Kraftwerk- Autobahn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Triodos heeft sinds kort een app voor Android en iOS. Nu dus ook mobiel bankieren bij de duurzaamste bank.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ericplan schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:32:
Triodos heeft sinds kort een app voor Android en iOS. Nu dus ook mobiel bankieren bij de duurzaamste bank.
Oh dat is mooi. Ik heb al een paar maanden een rekening bij Triodos maar het daadwerkelijke migreren moet nog gebeuren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ericplan schreef op zondag 30 december 2012 @ 15:32:
intussen de app geprobeerd: het werkt :) Yeah! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik wil iedereen even bedanken voor de opbeurende posts van een paar dagen geleden. Het is niet zo dat ik van plan ben mijn website offline te halen, met zo rond de 10k unieke bezoekers per maand zou dat zonde zijn. Maar het kon de komende tijd wel eens zo rustig blijven als het de afgelopen tijd was.
Hoe bizar de pc's zijn doorgeslagen en totaal niet-groen zijn dus.
Nou inderdaad. Ik ben zo blij dat ik een zakelijk laptop heb; energiezuinig, snel, van hoge bouwkwaliteit, upgradebaar en daardoor al ruim vijf jaar perfect bruikbaar. Ik koop nooit meer anders - en zolang deze het blijft doen koop ik natuurlijk sowieso nog niets anders. Of ICT-zooi ooit écht duurzaam genoemd kan worden weet ik niet, maar op deze manier benader ik het naar mijn mening het dichtst - samen met vanzelfsprekend 100% sluipverbruik vermijden.
Stef602 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 01:00:
De duurzame kroeg...
Dat lijkt me een goed idee. Ergens centraal? Utrecht of Amersfoort of zo, of Amsterdam? Ik zou het wel bij mij thuis willen organiseren (dichtbij centraal gelegen IC-station) maar heb ik de komende tijd de puf even niet voor. Ik laat dat dit keer aan iemand anders over, maar als het georganiseerd wordt op een datum dat ik kan en een lokatie die duurzaam bereikbaar is ben ik zeker van de partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tien jaar terug had je voor dezelfde rekenkracht meer dan dubbel zo veel stroom nodig(ok, niet exact maar je krijgt het plaatje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
JeroenH schreef op zondag 30 december 2012 @ 18:03:

[...]

Nou inderdaad. Ik ben zo blij dat ik een zakelijk laptop heb; energiezuinig, snel, van hoge bouwkwaliteit, upgradebaar en daardoor al ruim vijf jaar perfect bruikbaar. Ik koop nooit meer anders - en zolang deze het blijft doen koop ik natuurlijk sowieso nog niets anders. Of ICT-zooi ooit écht duurzaam genoemd kan worden weet ik niet, maar op deze manier benader ik het naar mijn mening het dichtst - samen met vanzelfsprekend 100% sluipverbruik vermijden.

[...]
Dag Jeroen,
Ik zit pas enkele dagen op dit zeer informatieve forum rond te snuffelen om wat meer te weten te komen over (mijn) factuurproblemen met energieleveranciers, (slimme) meters, energieverbruik, etc. etc. etc.

Ben benieuwd naar jouw merk laptop om mijn slurpend verbruik achter m'n desktop in het weekend te willen gaan verlagen.

P.S. Heb nog nooit een auto gehad; alles altijd met de fiets en OV, en ben 55+; (nog) geen probleem, eerder goed voor m'n gezondheid ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Ingrid123 op 30-12-2012 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben erg benieuwd hoe je er eind maart voorstaat, dan is het kalenderjaar om.
met nu zoals ik vermoedde 770kWh/kWp exact op de teller, gaat dat dus richting de 1000.
dat maakt het tigo systeem erg bijzonder

@ingrid123
ik gebruik een laptop van sony uit 2003, een vaio b1vp
onverwoestbaar en snel, nu draait er inmiddels alweer de zoveelste windows op.
gebruik iets van 12idle~40full watt
desktop al 6 jaar de deur uit, en sinds een week, een nexus 7 voor de snelle hapsnap,
zoals triodos en mijn solar stats als fotolijstje.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2012 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ingrid123 schreef op zondag 30 december 2012 @ 18:27:
Dag Jeroen,
Ik zit pas enkele dagen op dit zeer informatieve forum rond te snuffelen om wat meer te weten te komen over (mijn) factuurproblemen met energieleveranciers, (slimme) meters, energieverbruik, etc. etc. etc.
Welkom bij de club. hier jaarlijks een verbruik van -200 tot -300 kWh en om dat goed geregeld te krijgen mag ik elk jaar weer wat belletjes plegen en mails versturen. (De boosdoener in deze is Liander , en niet mijn energieleverancier Greenchoice. Wat zal ik blij zijn als deze laatste meetgerechtigde wordt en ik die fossielen van Liander achter me kan laten)
Ben benieuwd naar jouw merk laptop om mijn slurpend verbruik achter m'n desktop in het weekend te willen gaan verlagen.
Het is een HP NC6320. Destijds overgenomen uit de boedel van een failliete werkgever, en is in alle opzichten de beste laptop die ik ooit gehad heb. Met 4Gb en een SSD draait het ding met gemak Windows 7 64-bit, ik run er mijn blog op, doe lichte fotobewerking.

Mijn advies is als je een laptop koopt: koop een zakelijk model. Misschien wat minder tierelantijntjes, misschien geen gamevideokaart, maar ze zijn veel sterker en gaan daardoor veel langer mee dan cheapo consumentenmodelletjes - en daar is naar mijn mening op het gebied van ICT duurzaamheidsvoordeel te behalen.

-edit-

Oh, en zoals ik al zei: kijk kritisch naar je sluipverbruik. Daar is in veel huishoudens heel veel te winnen. In ons huishouden heb ik het 100% uitgebannen en dat scheelt echt heel veel.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 30-12-2012 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Erasmo schreef op zondag 30 december 2012 @ 18:17:
[...]

Tien jaar terug had je voor dezelfde rekenkracht meer dan dubbel zo veel stroom nodig(ok, niet exact maar je krijgt het plaatje).
Phoe, 10 jaar geleden, zaten we toen niet achter te typmachine? :P Het verbruik en met name het voor mij belangrijjkste IDLE verbruik is flink afgenomen de afgelopen jaren (na de pentium 4 Prescott troep). Als ik een zuinigere voeding zou aanschaffen zou mijn IDLE verbruik van mijn computerkast 30 Watt zijn. (AMD llano)

Verbruik ligt nog wel ruim een factor 15 hoger dan die van een Tablet, waarbij notabene ook het beeldscherm mee gemeten is. Het beeldscherm van een tablet is een behoorlijke verbruiker (relatief). Ander linkje voor verbruik tablet. Desktops/ laptops zullen steeds meer tablets worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
JeroenH schreef op zondag 30 december 2012 @ 18:35:
[...]

Welkom bij de club. hier jaarlijks een verbruik van -200 tot -300 kWh en om dat goed geregeld te krijgen mag ik elk jaar weer wat belletjes plegen en mails versturen. (De boosdoener in deze is Liander , en niet mijn energieleverancier Greenchoice. Wat zal ik blij zijn als deze laatste meetgerechtigde wordt en ik die fossielen van Liander achter me kan laten)

[...]

Het is een HP NC6320. Destijds overgenomen uit de boedel van een failliete werkgever, en is in alle opzichten de beste laptop die ik ooit gehad heb. Met 4Gb en een SSD draait het ding met gemak Windows 7 64-bit, ik run er mijn blog op, doe lichte fotobewerking.

Mijn advies is als je een laptop koopt: koop een zakelijk model. Misschien wat minder tierelantijntjes, misschien geen gamevideokaart, maar ze zijn veel sterker en gaan daardoor veel langer mee dan cheapo consumentenmodelletjes - en daar is naar mijn mening op het gebied van ICT duurzaamheidsvoordeel te behalen.
Mooi, dank je. Ik ga me eens op orienteren op HP NC6320.

Inderdaad, idem dito hier: Liander heeft bij mij alle ellende veroorzaakt door gesjoemel met mijn correct doorgegeven negatieve meterstanden. Ben nu druk bezig die puinhoop proberen te herstellen met mailen aan Liander, NEM, GC. Idd wachten op 1 april 2013 voor verbetering in dit beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dre schreef op zondag 30 december 2012 @ 18:46:
Verbruik ligt nog wel ruim een factor 15 hoger dan die van een Tablet, waarbij notabene ook het beeldscherm mee gemeten is. Het beeldscherm van een tablet is een behoorlijke verbruiker (relatief). Ander linkje voor verbruik tablet. Desktops/ laptops zullen steeds meer tablets worden.
Tablets zijn me te veel onderhevig aan de mode* en daardoor onduurzaam. Mijn smartphone van exact twee jaar oud (feitelijk een mini-tablet) is al bijna niet meer bruikbaar doordat de apps te zwaar worden. Google maar eens naar "planned obsolescence" in combinatie met woorden als tablet, smartphone, en de gebruikelijke merken uit die hoek.

Alles wat je te vaak moet vervangen is niet duurzaam te noemen, naar mijn mening. Daarom mijn voorkeur voor een laptop boven een tablet. Bij laptop kun je alle belangrijke onderdelen (accu, HDD/SSD, optische drive, geheugen) vervangen dan wel upgraden. Een tablet is een gesealed object, bijna wegwerp. Voldoet hij niet meer? Dan moet hij weggegooid.

Daarbij zie ik een tablet als een heel ander soort computer. Het is een apparaat die er duidelijk op ingericht is content te consumeren, websites lezen, video's kijken, spelletjes doen. Ik ben wellicht een atypische internetgebruiker - ik ben een producent. En dus voldoet een tablet voor mij niet.

In die zin kun je tablets een beetje vergelijken met Liander; fossiel, onduurzaam maar voor de gewone consument wel geschikt. Echter voor de duurzame energieproducent ongeschikt. :P

* Onafhankelijk van het merk (anders krijg ik daar weer gezeur mee uit de fruithoek)
Ingrid123 schreef op zondag 30 december 2012 @ 18:48:
Mooi, dank je. Ik ga me eens op orienteren op HP NC6320.
Het hoeft niet per sé die te zijn, kijk ook naar de zakelijk laptops van Toshiba en Lenovo, ook dat zijn heel goede apparaten. Eigenlijk zou ik durven stellen dat het merk niet zoveel uitmaakt, als je je maar verre houdt van het consumentenspul. Wat ik overigens vergeten was te zeggen is dat zakelijke laptops natuurlijk wel een stuk duurder zijn dan consumentenversies - maar dat verdient zich dubbel en dwars terug.
Inderdaad, idem dito hier: Liander heeft bij mij alle ellende veroorzaakt door gesjoemel met mijn correct doorgegeven negatieve meterstanden. Ben nu druk bezig die puinhoop proberen te herstellen met mailen aan Liander, NEM, GC. Idd wachten op 1 april 2013 voor verbetering in dit beleid.
Ja, Liander... breek me de bek niet open. En ze vinden van zichzelf dat ze zo goed bezig zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 30-12-2012 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
Verwijderd schreef op zondag 30 december 2012 @ 18:29:
[...]

@ingrid123
ik gebruik een laptop van sony uit 2003, een vaio b1vp
onverwoestbaar en snel, nu draait er inmiddels alweer de zoveelste windows op.
gebruik iets van 12idle~40full watt
desktop al 6 jaar de deur uit, en sinds een week, een nexus 7 voor de snelle hapsnap,
zoals triodos en mijn solar stats als fotolijstje.
Dank, Sony vaio b1vp zal ik ook meenemen in m'n zoektocht :)

Heb al een Asus Transformer Prime met toetsenbord, maar ik vind dat toch geen volwaardige vervanging van PC, waar ik op had gehoopt. Android loopt ver achter op Windows. Wel soms handig idd, ook voor de lol, social media zoals FB, Twitter, YouTube etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik ben rond oktober van dit jaar overgestapt van een all-in-one desktop op een Sony notebook met een Ivy Bridge processor. Mooi om de verschillen in verbruik te zien met Plugwise. Die dingen hebben ECHT een veel lager verbruik.

Met Kerstmis hebben we hier twee tablets aangeschaft (Samsung Galaxy Note 10.1). Nu is het echt lachen qua energieverbruik.

Voor het volgen van o.a. de fora levert dit een behoorlijke besparing. Het notebook wordt alleen nog gebruikt indien er veel invoerwerk moet worden verricht en er langdurig beeldschermwerk aan de orde is.

We zijn benieuwd wat ons dit weer bespaard na een verbruiksjaar.

Het enige "nadeel" is dat we straks nog meer energie teveel hebben opgewekt en daar natuurlijk geen reet voor terugkrijgen.

Afgelopen week dus maar een elektrisch kacheltje gekocht om in deze periode de werkkamer boven te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cool plaatje waar ik over struikelde:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/A_JYM8vCMAE7FWx.jpg

Mooi voorbeeld van een negatief extern effect van autorijden (wat de elektrische auto niet op gaat lossen). Misschien moet ik een dergelijk foto-experiment hier in Hilversum ook eens organiseren, lijkt me erg leuk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:01:
[...]

Tablets zijn me te veel onderhevig aan de mode* en daardoor onduurzaam. Mijn smartphone van exact twee jaar oud (feitelijk een mini-tablet) is al bijna niet meer bruikbaar doordat de apps te zwaar worden. Google maar eens naar "planned obsolescence" in combinatie met woorden als tablet, smartphone, en de gebruikelijke merken uit die hoek.

Alles wat je te vaak moet vervangen is niet duurzaam te noemen, naar mijn mening. Daarom mijn voorkeur voor een laptop boven een tablet. Bij laptop kun je alle belangrijke onderdelen (accu, HDD/SSD, optische drive, geheugen) vervangen dan wel upgraden. Een tablet is een gesealed object, bijna wegwerp. Voldoet hij niet meer? Dan moet hij weggegooid.

Daarbij zie ik een tablet als een heel ander soort computer. Het is een apparaat die er duidelijk op ingericht is content te consumeren, websites lezen, video's kijken, spelletjes doen. Ik ben wellicht een atypische internetgebruiker - ik ben een producent. En dus voldoet een tablet voor mij niet.

In die zin kun je tablets een beetje vergelijken met Liander; fossiel, onduurzaam maar voor de gewone consument wel geschikt. Echter voor de duurzame energieproducent ongeschikt. :P

* Onafhankelijk van het merk (anders krijg ik daar weer gezeur mee uit de fruithoek)

[...]

Het hoeft niet per sé die te zijn, kijk ook naar de zakelijk laptops van Toshiba en Lenovo, ook dat zijn heel goede apparaten. Eigenlijk zou ik durven stellen dat het merk niet zoveel uitmaakt, als je je maar verre houdt van het consumentenspul. Wat ik overigens vergeten was te zeggen is dat zakelijke laptops natuurlijk wel een stuk duurder zijn dan consumentenversies - maar dat verdient zich dubbel en dwars terug.

[...]

Ja, Liander... breek me de bek niet open. En ze vinden van zichzelf dat ze zo goed bezig zijn.
Een tablet is geen computer, dus we hoeven ook niet elke week updates te installeren. Dat is de reden dat een computer super traag wordt.
Wat de batterij betreft: die kan je als tweaker best vervangen na een tijdje. Daarnaast heb je nog altijd de netvoeding. Die kan je ook gewoon gebruiken met een versleten accu.

Als je een even rustig nadenkt over je PC gebruik, dan zul je merken dat veel tijd gebruik wordt om te kijken en te lezen. Dat hoeft nu dus niet meer. Die PC/notebook zet je dus gewoon uit: 0 W verbruik.

Ik denk dat e.e.a. wel meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingrid123
JeroenH schreef op zondag 30 december 2012 @ 19:01:
[...]

[...]

[...]

Dan zullen we het maar niet over Ultrabooks hebben, he ? Valt ook vast in de categorie "planned obsolescence".
Ja, ik heb eigenlijk wel spijt van m'n (impulsieve) Asus tablet aankoop (overigens te snel aangemoedig door een tweakersnetforum toen. Dus ook mee oppassen en kritisch blijven ;)
Pagina: 1 ... 88 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.