De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.318 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-10 23:33
Schinnen-groen schreef op woensdag 19 december 2012 @ 16:32:
Zonet een plug op de kerstboomverlichting gezet. 8)7 ?
Een kijken wat we tot 6 januari hier wegstoken.
Onze kerstboomverlichting (1 string, 120 ledlampjes) gaat van 6 december tot 6 januari ongeveer 1,5kWh verbruiken. Daarbij staat de plug ingesteld op 's morgens met het ontbijt drie kwartier aan en 's middags van 15.30 uur tot bedtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

We schakelen hem ook wel uit als we naar bed gaan, hoor :o

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:48

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:17:

Als iemand zacht water wil hebben, is te krijgen bij mij hier in Hilversum. Gratis af te halen als je met de fiets of OV komt, € 1 per liter als je met de auto komt :P
En als ik voor mijn werk in januari weer om de hoek bij je ben, mag het dan ook gratis zijn >:)
JeroenH schreef op woensdag 19 december 2012 @ 13:34:
Ik heb het gevoel dat het toch tot hun taak zou behoren de waterhardheid onder een bepaalde waarde te houden.
Onder de 14 en boven de 5,6 zegt de wet, dus alles eruit mag volgens wet niet eens
migjes schreef op woensdag 19 december 2012 @ 12:52:
[...]

mischien toch naar tilburg verhuizen. >:)
het waterbedrijf verkoopt ons water waar mee we onze stront weg spoelen ook gewoon in fles. >:)

bekend met ons water? drink coca cola.
Euh dat is toch Dongen, of hebben ze dat ook geannexeerd met de aanleg van Reeshof

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Capaciteitsvergoeding transport gas 500m3

Rekenvoorbeeld:
  • Elektriciteit = €0,21/ kWh
  • Gas = €0,60/ m3 = €0,075/ kWh (8 kWh/ m3)
  • Extra capaciteitsvergoeding transport voor 500m3 of meer = (ruim) €55 per jaar bij Liander
Stukje wiskunde: Zoek X
€ 0,21*X = € 0,075*X + €55
versimpelen: € 0,135*X = €55
55/0,135 = 407 kWh.
407 kWh is weer 51 m3.

Gasverbruik tussen de 500 en 551m3 per jaar? = elektrisch (bij)verwarmen (om onder de 500m3 te komen)

Zeker weten dat stand <500m3 wordt op jaarbasis? Meteropnemer vriendelijk verzoeken papiertje door de brievenbus te doen zodat je zelf de standen kan invullen.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Gasschuif schreef op woensdag 19 december 2012 @ 15:32:
http://www.sma.de/unterne...stung-in-deutschland.html

Het maximum voor de vermogensschaal is opgeschroefd naar 32 GW, dat gaat knallen worden in het voorjaar. Als het ook nog een beetje erbij waait dan hoop ik dat Tennet zijn uitbreidingen in het hoogspanning net gereed heeft, anders gaan we misschien wel zien dat er opwek vermogen "gedwongen" afgeschakeld gaat worden.
Had ik 1 december al gemeld. Spectaculair blijft het, er wordt dit jaar 47% groei van zonnestroom opbrengst t.o.v. 2011 verwacht door BDEW. * AUW *

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype

zonnigtype

mkleinman schreef op woensdag 19 december 2012 @ 17:15:
Ik heb beide. Ik heb vanmiddag gebeld met Greenchoice. Mij werd verteld dat ze over zijn gestapt naar een nieuw facturatiesysteem die moeite heeft met negatieve standen.
Pfffffffff.....

Facuratiesysteem zeker gekocht van Liander? :F

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

de geintjes zijn mij wel bekend, lekker 3 maanden wachten, dan de standen niet correct afrekenen,
de periode is immers anders. en dan weer lekker schatten dat het een lieve lust is.
bij mij gaat dat niet op, ik duik door een langere periode dus steeds dieper onder 0, en niemand schijnt dat anno 2012 te begrijpen, ook greenchoice niet.

een eenvoudige opmerking : die maanden horen in de nieuwe facturatie periode, u had op zijn minst kunnen overleggen maakt het meestal weer goed.
ik wou dat ik net zulke vrijheden genoot om te knoeien met geld als een energie moloch.

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Na mijn overstap naar GC wacht ik al sinds 17 november op een eindafrekening van Energiedirect. Moet ruim 400 euro terug krijgen. Op mijn vraag waar de eindnota blijft is het antwoord dat ze eerst de eindstanden van de nieuwe leverancier moeten krijgen......... :(

• mkleinman
  • Laatst online: 13:36

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op woensdag 19 december 2012 @ 19:18:

dat is geen excuus, ze roepen wat, en jij moet maar als een onnozel lammetje je laten slachten.
het interesseert werkelijk niemand wat het boris boef it systeem daar doet, en reken maar dat de maningen en naheffingen op tijd zijn.
accepteer het niet, en dien bij de 3e keer een claim in, met consuwijzer melding.
waarom zo lief voor een energiebedrijf/bank/verzekeraar/pensioenfonds
ze bestaan bij onze gratie, service is wat je krijgt voor je maandbedrag.
en anders ? marktwerking en opdonderen.

pas op in de huidige maatschappij met dit soort toeschrijvingen en wegzettingen,
ze kunnen niet, en we moeten het niet accepteren.
anderen gaan dus voor, you are just nobody .. dus.
het is een voorbode voor nog slechtere zaken.
Eens, het is geen excuus. Vraag is alleen hoe dit nu verder aangepakt moet worden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• rube
  • Laatst online: 23:57
Conclusie: geld betalen is vrijwel nooit een probleem, geld terugkrijgen wel
Geleerde les: betaal nooit teveel (liever te weinig).

Heeft niets te maken met wel/niet aardig, wel/niet betrouwbaar, wel/niet duurzaam etc.
Gewoon toepassen (waar mogelijk) om het leven niet al te moeilijk, lastig, onnodig stressvol te maken.

Dus: maanbedrag gewoon iedere keer omlaag (laten) zetten en aan het eind van het jaar afrekenen (=betalen/quitte) en de tips van eric-pvt volgen >:)

Verwijderd

exact afrekenen word dus in 2013 een must, omlaag met dat maandbedrag naar het absolute minimum !
opzij zetten dat maandbedrag, en aanspreken zodra een correcte tijdige nota is ontvangen.
eigenlijk heel normaal, raar dat ik dit zeg.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:08
Goed punt wel, moet er ook nog even achteraan om het voorschot te verlagen. Nu is er slechts een wel heel conservatief tientje afgegaan, volgens de bekende inschattingen.

Overigens geen verwijt aan de leverancier van mijn kant, het is geen wonder dat ze uitgaan van de tot nu toe gerealiseerde opbrengsten/besparingen-- die zijn nog bescheiden omdat mijn PV nog niet zo lang operationeel is.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Naar aanleiding van de eerder gemelde "onduidelijkheden" bij het doorgeven van de meterstanden, ben ik netjes gebeld door Nuon en gaf de medewerker mij de indruk dat de juiste gegevens in hun bezit zijn. Nu wachten op de afrekening eerste helft januari om te kijken of dat gevoel terecht is geweest. Spannend :)

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

hebben ze de juiste meterstanden en vertelden ze de standen die opgenomen zijn aan je, of blijft dit vaag ?
/else : als je werkgever zo zou praten over je salaris, hoe voel je je dan nu
feiten zijn feiten, de rest is graai lulkoek, en niet spannend.
die zijn nog bescheiden omdat mijn PV nog niet zo lang operationeel is.
in het graai tijdperk neem je 850kWh/kWp en trek je dat onmiddelijk van je maandbedrag af, immers bij pv zijn gerealiseerde maandopbrengsten een keiharde garantie voor de toekomst.
een mooie zomer is onzeker, maar die 850 haal je toch wel ~?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2012 15:15 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik heb mij in ieder geval voorgenomen dat ik het vastrecht bijstel tot ONDER mijn jaarkosten.

Dat zal wel even weer bellen worden, maar dat voelt prettiger.

Wacht nog even de jaarafrekening af (als ik de tijd van leven heb :X ).

p.s. die 850 haal ik dit jaar NIPT!

[ Voor 7% gewijzigd door Schinnen-groen op 20-12-2012 16:47 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• ollie1965

ollie1965

Over de netbeheerders en over wat ze wel/niet (moeten/mogen) doen.

Vandaag vanwege een opleiding toevallig iemand van Joulz tegen gekomen. Deze gaf wel toe dat er nog wel vaak een oude "staatsbedrijf" mentaliteit gedachte heerst maar dat er wel verandering aan zit de komen (daarvoor was hij ook mede bij de masterclass).
Dus wie weet komt het nog allemaal goed..... ;) ..

Over de discussie "opslag van NMA" kon ik helaas geen gesprek meer aanknopen "we moesten weer aan de bak"

Dit , hierom en hierom

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:28
Al die problemen met rekeningen klinken me toch redelijk vreemd in de oren. Enige "probleem" was dat Eneco vergeten was de teruggeleverde stroom te vergoeden. 1x bellen en een paar dagen later ligt er nog een creditnota op de deurmat. Het elektra voorschot hebben ze zelf alvast maar eens verlaagd naar 12 euro, maar dat zal nog wel niet laag genoeg zijn. Maar dat zien ze volgend jaar wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10 06:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

zonnigtype schreef op donderdag 20 december 2012 @ 02:41:
[...]

Had ik 1 december al gemeld. Spectaculair blijft het, er wordt dit jaar 47% groei van zonnestroom opbrengst t.o.v. 2011 verwacht door BDEW. * AUW *
Dat er kolencentrales van het net afgeblazen worden dat staat vast. Ik heb (denk ik nu) niet goed verwoord wat ik bedoelde.

En dat is: Om top "reneweble" vermogen te exporteren is export capaciteit noodzakelijk qua infra structuur.
Lopen die betreffende hoogspannings lijnen tegen stress aan, dan moet reneweble afgeschakeld worden, om de zaak in de lucht te houden.

Een hoogspannings netbeheerder zal altijd kiezen om zijn lijnen te behouden, dus geen overbelasting.
Als het reneweble aanbod de capaciteit overstijgt, moet hij afschakelen. (lees molens in vaanstand, PV uit)
Op andere plaatsen 800 of 1200 km verder blijft fossiel dan (noodgedwongen) de lucht. En dat is een slechte zaak.

Nu al loopt het Duitse hoogspannings net tegen zijn grenzen aan, bij veel zon en wind.
Na decennia eenrichting denken (van centrale naar verbruiker) moet de netbeheerder om naar een nieuw model, en dat valt niet mee.

De vele duizenden post hier over de mega problemen bij het "tweedimensionaal" denken van onze netbeheerders en electriciteit producenten stellen mij niet gerust. Over de politiek zal ik maar niets zeggen 8)

Gaschuif mompelt iets over "regeren is vooruitzien"

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 21-12-2012 01:43 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ollie1965 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 21:39:
Over de netbeheerders en over wat ze wel/niet (moeten/mogen) doen.

Vandaag vanwege een opleiding toevallig iemand van Joulz tegen gekomen. Deze gaf wel toe dat er nog wel vaak een oude "staatsbedrijf" mentaliteit gedachte heerst maar dat er wel verandering aan zit de komen (daarvoor was hij ook mede bij de masterclass).
Dus wie weet komt het nog allemaal goed..... ;) ..

Over de discussie "opslag van NMA" kon ik helaas geen gesprek meer aanknopen "we moesten weer aan de bak"
Ik heb geen * masterclass * hoeven volgen. Wel zo goedkoop ook.

Heb niks gemist hier zo te zien. Ben even iets te stevig het twitter fenomeen ingedoken. Spieren doen er nog pijn van.

Ook nog leuk bedankje van CBS mogen ontvangen (zelfs in writing op hun site!). En klap op de vuurpijl artikel bij Energeia met de kop "CBS krijgt bijles van PolderPV in registratie zonnestroominstallaties".

Daar kun je weer maanden op teren... :*)

Morgen moet ik schoonmaken van de baas des huizes. Tja, such is life... ;w

... als er nog zoiets is als "een morgen" natuurlijk ...

#alleeventualiteitenafdekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wikipedia: Zonnewende
11:11u en de zon komt weer onze kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gasschuif schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 00:08:
Nu al loopt het Duitse hoogspannings net tegen zijn grenzen aan, bij veel zon en wind.
Na decennia eenrichting denken (van centrale naar verbruiker) moet de netbeheerder om naar een nieuw model, en dat valt niet mee.
Dat model is niet veel anders hoor. Het oude model was van (relatief lokale) centrale naar gebruiker, en met de komst van al die windenergie in het Noorden moet de stroom van verder komen.

PV is lokaal opgewekt, dat zorgt veel minder voor knelpunten (tenminste, nu het nog maar een klein deel van de opwek is). Het grote 'probleem' is wind, dat komt van verder dan een gas/kolencentrale vlak bij je gebruikers.

Overigens, de steeds harder stijgende PV capaciteit zorgt voor een heel perverse prikkel bij de Duitse overheid: om het EEG Umlage systeem te redden *moet* de marktprijs van stroom omhoog, en dat gaat met de huidige lage kolenprijzen niet gebeuren. Ik voorzie (en ja ik ben cynisch) dat de Duitse overheid om gezichtsverlies over de hoge EEG Umlage te voorkomen, dit jaar nog extra kolenbelasting gaat voorstellen, wat de stroomprijzen bijna 1:1 gaat doen stijgen. Op die manier komt ook CO2-armer gas weer terug in de stack. De stroom wordt dan wel voor de eindgebruiker duurder, maar die zal daar tenminste het EEG Umlage systeem niet de schuld van geven, maar de energiebedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat zal toch alleen tot effect hebben dat mensen eerder PV op het dak gaan leggen waardoor de EEG Umlage nog meer omhoog zal moeten?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Dreamvoid schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 08:55:
[...]
PV is lokaal opgewekt, dat zorgt veel minder voor knelpunten (tenminste, nu het nog maar een klein deel van de opwek is). Het grote 'probleem' is wind, dat komt van verder dan een gas/kolencentrale vlak bij je gebruikers.
Ben het helemaal eens, behalve met de zin "tenminste, nu het [PV] nog maar een klein deel van de opwek is". Over een jaar gezien misschien, maar op zonnige april/mei dagen is het in Duitsland echt geen klein deel van de opwek meer. Bij een piekopbrengst van 25GW (?) praat je volgens mij bijna over het volledige verbruik van Duitsland...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 09:09:
Dat zal toch alleen tot effect hebben dat mensen eerder PV op het dak gaan leggen waardoor de EEG Umlage nog meer omhoog zal moeten?
In Duitsland wordt geen saldering toegepast, als PV eigenaar heb je alleen met de feed-in tarieven te maken. Die dalen wel elk jaar, maar de prijzen van panelen ook, zodat er nog steeds veel wordt bijgebouwd.

De EEG Umlage is het verschil tussen (historisch vastgelegde) feed-in tarieven en de marktprijs. In een tijd met alsmaar dalende stroomprijzen (=de afgelopen 4 jaar) wordt de Umlage dus steeds groter. Het verlagen van de feed-in tarieven helpt wel om het voor nieuwe installaties niet te duur te houden, maar alle oude feed-in tarieven zijn nog voor decennia bindend. Omdat het feed-in tarieven vast liggen en er alleen maar meer capaciteit bijkomt, kan je maar met 1 variabele spelen om de heffing omlaag te krijgen: proberen de marktprijs van stroom te verhogen - en da's voor een overheid niet zo moeilijk. Elke EUR/MWh dat de marktprijs omhoog gaat, bespaart het EEG Umlage potje bijna 100 miljoen euro per jaar.

Dit is precies wat de Spanjaarden gedaan hebben om hun ~5 miljard per jaar subsidiegat op te lossen (ze hebben hun subsidiesysteem ook bijzonder knullig opgezet, maar goed), daar komt nu een forse kolen en gasbelasting, waardoor de marktprijzen vrijwel direct een paar euro hoger zijn gaan liggen.
http://www.icis.com/heren...as-and-coal-hit-hard.html

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 21-12-2012 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

antonboonstra schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 09:11:
[...]

Ben het helemaal eens, behalve met de zin "tenminste, nu het [PV] nog maar een klein deel van de opwek is". Over een jaar gezien misschien, maar op zonnige april/mei dagen is het in Duitsland echt geen klein deel van de opwek meer. Bij een piekopbrengst van 25GW (?) praat je volgens mij bijna over het volledige verbruik van Duitsland...
Het komt in de ordegrootte, maar het is nog niet "bijna". Op Wikipedia lees ik in 2010 607,8 miljard kWh. Als ik goed reken is dat 69 GW gemiddeld. Maar de energiebehoefte 's nachts is een stuk lager dan overdag, op dezelfde pagina zie je een factor 4-5 tussen dag en nacht.
Dan praat je ruwweg over maximaal 10% van de vraag wat opgewekt wordt door PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Maasluip schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 09:39:
[...]
Het komt in de ordegrootte, maar het is nog niet "bijna". Op Wikipedia lees ik in 2010 607,8 miljard kWh. Als ik goed reken is dat 69 GW gemiddeld. Maar de energiebehoefte 's nachts is een stuk lager dan overdag, op dezelfde pagina zie je een factor 4-5 tussen dag en nacht.
Dan praat je ruwweg over maximaal 10% van de vraag wat opgewekt wordt door PV.
Als ik bij wat recentere waarden kijk (http://www.transparency.eex.com/en/) zie ik een productiecapaciteit van niet veel meer dan 60GW. Dan praat je al over 40% zonnestroom opbrengst.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
Zal tijd worden....De inverter heeft het hier eventjes geprobeerd, maar is nu weer idle....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

antonboonstra schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 09:59:
[...]

Als ik bij wat recentere waarden kijk (http://www.transparency.eex.com/en/) zie ik een productiecapaciteit van niet veel meer dan 60GW. Dan praat je al over 40% zonnestroom opbrengst.
Dat is een interessante pagina om op een zomermiddag nog eens te bekijken. Want er staat dus de geplande en de actuele opwekmix op.
Er wordt vandaag met een maximum PV opwek van 1300 MW gerekend op een totaal verbruik van 65000 MW. Wil PV het hele verbruik kunnen leveren moet er 50x meer opgewekt worden.
Die factor zie ik nog niet tussen mijn december en mijn juli opwek, minder dan 10 zelfs. Toch weer die 10%.

Even een reminder zetten om deze pagina wat vaker te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 12:28

WoudseHoeve

Hobby Boer

hansdegit schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 10:28:
[...]

Zal tijd worden....De inverter heeft het hier eventjes geprobeerd, maar is nu weer idle....
Die van mij pruttelt lekker op 10%

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 12:28

WoudseHoeve

Hobby Boer

Maasluip schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:12:
[...]

Dat is een interessante pagina om op een zomermiddag nog eens te bekijken. Want er staat dus de geplande en de actuele opwekmix op.
Er wordt vandaag met een maximum PV opwek van 1300 MW gerekend op een totaal verbruik van 65000 MW. Wil PV het hele verbruik kunnen leveren moet er 50x meer opgewekt worden.
Die factor zie ik nog niet tussen mijn december en mijn juli opwek, minder dan 10 zelfs. Toch weer die 10%.

Even een reminder zetten om deze pagina wat vaker te bekijken.
Dit zijn de waarden van BEKENDE PV installaties ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Maasluip schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:12:
[...]
Dat is een interessante pagina om op een zomermiddag nog eens te bekijken.
Je kunt ook terug kijken naar de werkelijke opbrengst. Als je op deze pagina bijvoorbeeld 14 mei 2012 invult, zie je dat er rond het middaguur bijna 20.000MW werd geproduceerd. Het verbruik op die dag kun je volgens mij niet terug zien.

@WoudseHoeve Bijna alle PV installaties in Duitsland zijn bekend, anders krijg je geen vergoeding voor de teruggeleverde stroom. In Duitsland kennen ze volgens mij geen saldering, maar wordt verbruik en opbrengst volledig gescheiden van elkaar gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

<mierenneuker mode ON>
's Winters staat de zon aarde dichter bij de aarde zon dan 's zomers. Dus de zon aarde verwijdert zich weer van ons de zon.
:+
<mierenneuker mode OFF>

[ Voor 6% gewijzigd door Punkrocker op 21-12-2012 13:29 . Reden: Aarde draait om zon... ]

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:23
<mierenneuker mode ON>
's Winters staat de zon dichter bij ons stukje aarde dan 's zomers. Dus de zon verwijdert zich weer van ons.
:+
<mierenneuker mode OFF>
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:25
WoudseHoeve schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:13:
[...]

Die van mij pruttelt lekker op 10%
Hij slaat hier ook elke dag wel aan, alleen op volledige donkere regenachtige dagen als deze is de opbrengst erg karig :)
Zei vanochtend al tegen m'n meis, vanaf morgen wordt alles beter :+
Ze keek ongeveer zo :? dus moet nog even toelichten denk ik.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:26
<mierenneuker mode ON>
Nou is toch elk jaar 15cm..
http://www.visionair.nl/w...t-zich-van-de-zon-waarom/
<mierenneuker mode OFF>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

zonnigtype schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 01:42:
[...]

Ik heb geen * masterclass * hoeven volgen. Wel zo goedkoop ook.
Het ging om veranderen van organisaties en welke tegenkrachten kan men krijgen en welke interventies er dan mogelijk zijn. Dit alles zeer smakelijk verteld met vele voorbeelden van grote bedrijven (o.a. KPN, Air Fance/KLM).
'S middags in klein publiek een verdere verdieping gehad. Ook hier weer met een leuk voor beeld van een SG op een departement welke boos werd en met de vuist op tafel ging slaan. Ja ja, die prof dokter figuren kunnen het bloed onder iemands nagels weghalen met een simpele vraagstelling :) Was jij ook niet een Dr :+
Heb niks gemist hier zo te zien. Ben even iets te stevig het twitter fenomeen ingedoken. Spieren doen er nog pijn van.

Ook nog leuk bedankje van CBS mogen ontvangen (zelfs in writing op hun site!). En klap op de vuurpijl artikel bij Energeia met de kop "CBS krijgt bijles van PolderPV in registratie zonnestroominstallaties".

Daar kun je weer maanden op teren... :*)

Morgen moet ik schoonmaken van de baas des huizes. Tja, such is life... ;w

... als er nog zoiets is als "een morgen" natuurlijk ...

#alleeventualiteitenafdekken
Je begint al een aardige #twitterschrijfstijl te krijgen ;)
Weer op aarde terug met zo'n mooie veer in je ..... ;)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
antonboonstra schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:21:
[...]

Je kunt ook terug kijken naar de werkelijke opbrengst. Als je op deze pagina bijvoorbeeld 14 mei 2012 invult, zie je dat er rond het middaguur bijna 20.000MW werd geproduceerd. Het verbruik op die dag kun je volgens mij niet terug zien.
Daarvoor moet je bij ENTSOE zijn. Hou er wel rekening mee dat er tussen productie en consumptie altijd een heel groot gat zit: export.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zo... een dagje bezig geweest....
een kabel van 3x 4mm kwadraat naar de zolder (voor zonnepanelen) (en een kabel extra.. wellicht in de toekomst nog verder uitbreiden)
twee keer 22mm geisoleerde verwarmingsbuis naar beneden (voor toekomstige vloerverwarming).

(o'ja... natuurlijk meteen even een utp kabeltje erbij legt... mochten we gaan loggen).

[ Voor 14% gewijzigd door Cyberpope op 21-12-2012 19:12 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

antonboonstra schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:21:
@WoudseHoeve Bijna alle PV installaties in Duitsland zijn bekend, anders krijg je geen vergoeding voor de teruggeleverde stroom. In Duitsland kennen ze volgens mij geen saldering, maar wordt verbruik en opbrengst volledig gescheiden van elkaar gemeten.
Neen, helemaal GEEN saldering holländischer Art. Hebben ze heeeeeeel lang geleden nog wel gehad, toen ze de teentjes in het PeeVau water staken, maar daar is heel rap van afgestapt, en toen moest iedereen aan een Einspeise Meter voor de netinvoeding, en werd met >20 jaar lange vaste vergoeding/kWh gezegend. Einspeise Meter kon al die tijd in eigen beheer worden geëxploiteerd, had de netbeheerder niks over te zeggen mits het ding was her/geijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:13
Interessant PDFje: http://www.pbl.nl/sites/d..._2012_NL_Verbeeld_720.pdf

Maakt vooral duidelijk dat we qua mobiliteit compleet op de verkeerde weg zijn. 2x zoveel auto's op de weg als 22 jaar terug, auto's worden steeds groter en zwaarder, steeds meer energieslurpende accessoires aan boord, ze maken steeds meer kilometers. Toch weer die auto... :'(

-edit-

Ook een heel interessante (p.69): "Rond intercitystations is het gebruik van het openbaar vervoer vier keer zo groot als op snelweglocaties. Het autogebruik is daar maar de hel€ft."

Het lijkt me duidelijk wat er moet gebeuren,,,

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hier pruttelt op dit moment een grote pan met stoofperen op de inductieplaat een overschot aan zonnestroom weg te salderen :9

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:23
JeroenH schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 16:47:
Interessant PDFje: http://www.pbl.nl/sites/d..._2012_NL_Verbeeld_720.pdf

Maakt vooral duidelijk dat we qua mobiliteit compleet op de verkeerde weg zijn. 2x zoveel auto's op de weg als 22 jaar terug, auto's worden steeds groter en zwaarder, steeds meer energieslurpende accessoires aan boord, ze maken steeds meer kilometers. Toch weer die auto... :'(

-edit-

Ook een heel interessante (p.69): "Rond intercitystations is het gebruik van het openbaar vervoer vier keer zo groot als op snelweglocaties. Het autogebruik is daar maar de hel€ft."

Het lijkt me duidelijk wat er moet gebeuren,,,
Openbaar vervoer gebruikt de helft van de energie van moderne auto's (per persoon km). Dat is natuurlijk prachtig, maar als alle auto kilometers gemaakt zouden worden met het ov dan gebruiken we nog steeds een schrikbarende hoeveelheid energie. De enige echte oplossing is minder mobiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nu.nl/economie...len-acceptatieplicht.html

zonaanbidders opgelet, vraag nu 400 euro borg aan greenchoice,
ze zouden je energieoverschot eens niet kunnen betalen, of stap over naar energiedirect.
1000 euries borg voor je stroom. ;w

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2012 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wat ook op N1 bij Kassa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb GC weer gebeld, ik word volgende week teruggebeld door het team wat er verantwoordelijk voor is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

blissard schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 19:08:
De enige echte oplossing is minder mobiliteit.
+3 points

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

En daar pak je een hel belangrijk punt. Ook al werk ik al 13 jaar in de it. Als externe medewerker thuiswerken, dat is echt een uitzondering. En daarmee zijn zoveel reizigerskilometers te besparen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
+3 points? +100 points!

[disclaimer]De onderstaande opmerking is geheel voor mijn eigen rekening, en heeft niet specifiek of algemeen betrekking op een bestaande dan wel niet bestaande werkgever, in verleden, heden of toekomst, in dit universum dan wel elk ander mogelijk universum.[/disclaimer]

Zelfs bij bedrijven die zeggen duurzaam te zijn bemerk ik heel sterk de "tot hier en niet verder" mentaliteit zodra het over de auto gaat. Als een werkgever in het kader van interne verduurzaming plannen publiceert om het autogebruik van de medewerkers terug te dringen (aantal parkeerplekken terugbrengen, reiskostenvergoeding voor auto bevriezen of terugbrengen, e.d.) dan gaat een groot deel van de werknemers compleet uit hun dak - en vaak ook nog in het openbaar (bv. op het intranet). Heel primair allemaal.

Ik begrijp daar helemaal niets van. Is duurzaam alleen maar aan de orde zolang het 'leuk' blijft, zoals bij onze vrienden van Olino? Denken we nou echt dat we gewoon door kunnen gaan met onze fossiele way of life? Dat we gewoon in 1½ ton zware monsters van staal kunnen blijven rijden alleen maar omdat er wat anders in de tank gaat? Dat er echt geen andere oplossingen zijn om informatie van A naar B te krijgen (want steeds vaker is personenvervoer alleen maar informatievervoer - om die 1½ kilo aan hersenen van A naar B te krijgen)?

Ik word steeds bozer van nepduurzaamheid. We houden onszelf voor de gek.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ja, we houden onszelf bijna allemaal voor de gek en 99.9% van de mensen heeft geen zin meer te doen als green-washing. Nog een hele lang weg te gaan, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vrees, dat ik dan ook doe aan Greenwashing helaas. Want ik zou het liefste in een EV rijden, maar daar is ondertussen van bekend, dat dat ook niet echt CO2 reductie oplevert in de gehele levencyclus. Voor een fossiele auto is dat volgens mij ook niet veel anders.

Daarnaast zit ik ook wel te denken aan een fiets met elektrische ondersteuning, omdat ik geen zin heb om hard te moeten trappen met tegenwind. Dan kan ik op die manier de boodschappen halen bij een supermarkt 5 kilometer verder op. Daarnaast ben ik ook te lui om lang te fietsen of lang over de boodschappen te doen. Daar ben ik te lui voor en heb ik er ook niet veel geduld voor, denk ik.

Tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
JeroenH schreef op zondag 23 december 2012 @ 11:57:
[...]
Als een werkgever in het kader van interne verduurzaming plannen publiceert om het autogebruik van de medewerkers terug te dringen (aantal parkeerplekken terugbrengen, reiskostenvergoeding voor auto bevriezen of terugbrengen, e.d.) dan gaat een groot deel van de werknemers compleet uit hun dak - en vaak ook nog in het openbaar (bv. op het intranet). Heel primair allemaal.
Een werkgever die probeert zijn werknemers de auto uit te pesten zonder een alternatief te bieden is niet op de goede weg naar duurzaamheid. Als werkgever moet je thuis werken faciliteren door de benodigde IT-infrastuctuur aan te bieden en te zorgen voor de nodige omslag van de cultuur. Vervolgens kun je na verloop van tijd tevreden constateren dat het parkeerterrein lang niet meer zo vol meer is als vroeger.
Ik besef dat thuis werken voor brandweermannen, cv-monteurs en IC-verpleegkundigen geen optie is, maar er zijn nog zat werknemers die naar kantoor komen, daar acht uur achter een PC zitten en vervolgens weer naar huis gaan. Daar is winst te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is het grote marketing beeld wat bestaat, duurzaam = armoedig
minderen is voor armoedzaaiers.
maar zodra je het beeld omkeerd, en we staan zoals vroeger kolen te scheppen in de huiskamer (kolenkit) dan is het slechts een sign of the times.(wat je nu doet wat goed lijkt)

ik heb dit deze week weer ontdekt, de overbuurman koopt een nieuwe prius station, je moet hem mooi vinden, na het tonen aan de buurmannen, vloepte ik eruit :
ik zou mijn kinderen nooit zoveel onthouden, door een auto.
kijk eens naar de marketing rondom de prius, "dan doe je het goed"
ik heb nog wel een auto, ofwel vrouwlief heeft een oude 106.
uiteraard werd mijn opmerking niet gewaardeerd, ik vraag me af wat zijn kinderen vinden.
zijn dak is verder leeg, dat kan hij niet meer betalen, maar wel een "groene" prius.
waar profiteren zijn kinderen/omgeving het meest van, en waar hijzelf ?
ze hebben overigens ook nog een auto.....(!)

@cruise control : ik werk bij een it bedrijf, maar helaas zie je veel thuiswerk faciliteiten,
maar ook evenveel misbruik ervan, dat verstoord het vertrouwen in de verantwoordelijke medewerkers.
dat gaat hem dus ook niet worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2012 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wind verslaat gas in de USA in 2012, hopelijk gaat het in 2013 ook weer gebeuren.
http://www.nuzakelijk.nl/...-verslaat-gas-in-vs-.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zondag 23 december 2012 @ 14:01:
Wind verslaat gas in de USA in 2012, hopelijk gaat het in 2013 ook weer gebeuren.
http://www.nuzakelijk.nl/...-verslaat-gas-in-vs-.html
Maar in Nederland vindt een coryfee van de regeringspartij het "verschrikkelijk" dat er "overal" windmolens opduiken: http://www.nu.nl/economie...-pensioenen-was-fout.html

Gaat goed zo mensen! :r

@greenwashing

Met mijn opmerking bedoelde ik vooral niet anderen, maar voornamelijk mezelf. Het is eind van het jaar, tijd voor bezinning. Als ik een stapje terug doe en kijk naar mijn eigen leven is dat absoluut niet duurzaam te noemen. Ik maak nog altijd 1000+ autokilometers per jaar, ik forens 60+km naar mijn zich duurzaam noemende werkgever (het zoeken naar een baan dichterbij valt niet mee in deze tijd), ik heb een hypotheek van zeker 20k meer dan de huidige verkoopwaarde van mijn huis, ik eet nog regelmatig vlees, ik heb een smartphone waarvan ik de levensduur heb weten te rekken naar 2 jaar maar doordat de apps steeds zwaarder worden "moet" ik over een tijdje toch echt een nieuwe, ik heb bij de vorige tweede kamerverkiezingen gestemd op een partij die het geen probleem vind samen te werken met bovengenoemde partij die windturbines "verschrikkelijk" vindt.

Er is ook in huize JeroenH nog veel te doen...

@werkgever/autogebruik

Bij veel werkgevers* zijn de mogelijkheden tot thuiswerken en werken in de trein uitstekend, en heel veel mensen hebben qua baan ook die mogelijkheid. Het zijn veelal niet de monteurs en vertegenwoordigers die klagen over dergelijke maatregelen, het zijn de kantoorsukkels die vastgeroest in oude patronen zitten. Ik werk nergens zo hard als thuis omdat ik niet gestoord of afgeleid wordt.

*De disclaimer van een paar posts hoger geldt ook voor deze post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:30

ericplan

5180 Wp PV

Cruise Control schreef op zondag 23 december 2012 @ 13:52:
[...]

Een werkgever die probeert zijn werknemers de auto uit te pesten zonder een alternatief te bieden is niet op de goede weg naar duurzaamheid. Als werkgever moet je thuis werken faciliteren door de benodigde IT-infrastuctuur aan te bieden en te zorgen voor de nodige omslag van de cultuur. Vervolgens kun je na verloop van tijd tevreden constateren dat het parkeerterrein lang niet meer zo vol meer is als vroeger.
Ik besef dat thuis werken voor brandweermannen, cv-monteurs en IC-verpleegkundigen geen optie is, maar er zijn nog zat werknemers die naar kantoor komen, daar acht uur achter een PC zitten en vervolgens weer naar huis gaan. Daar is winst te behalen.
Een goede werkgever heeft visie op mobiliteit en schept voorwaarden voor flexwerken. Daarbij hoort ook het besef dat het kantoor per OV bereikbaar moet zijn, maar dat het bedrijf minder m2 nodig heeft, minder desktops nodig heeft enz. Per saldo is het bedrijf waarschijlijk voordeliger uit. Als ik zie hoe snel mijn generatie (55+) het papierloze werken omarmt ben ik optimistisch. Wat dat betreft zorgt de iPad voor een revolutie en loopt microsoft jaren achter. Volgens mij zijn de autoleasebedrijven de grootste tegenkrachten als het gaat om flexwerken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Verwijderd schreef op zondag 23 december 2012 @ 13:55:
@cruise control : ik werk bij een it bedrijf, maar helaas zie je veel thuiswerk faciliteiten,
maar ook evenveel misbruik ervan, dat verstoord het vertrouwen in de verantwoordelijke medewerkers.
dat gaat hem dus ook niet worden.
Hee, dat is toevallig, ik werk ook in de IT :+. In mijn team werkt iedereen twee of drie dagen per week thuis, het wisselt wat per week, en ik moet zeggen dat dat prima gaat. We spreken per week af wie wat doet en houden contact via mail, direct messaging en telefoon. Toegang tot het bedrijfsnetwerk hebben we via VPN.
Ik zou thuis werken dus niet direct af willen schieten. Het bewaken van de productiviteit zal in een bedrijf waar thuis gewerkt wordt best anders moeten dan wanneer iedereen op kantoor zit maar dat lijkt me niet onuitvoerbaar.

Goed nieuws hier uit de straat: mijn overburen hebben ook zonnepanelen! Ik heb ze nog niet gesproken, maar ik ben benieuwd of een half jaar uitzicht op mijn panelen heeft meegespeeld in de beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op zondag 23 december 2012 @ 14:25:
Daarbij hoort ook het besef dat het kantoor per OV bereikbaar moet zijn,
Toch worden er nog altijd bedrijfspanden langs de snelweg gebouwd waar je met fiets/OV gewoon niet komt. Waarom roepen we dat niet een halt toe? Het zou ook helpen als het managemen (óók het hogere management) het goede voorbeeld zou geven en gewoon met de fiets/OV komt, etc. Leading by example en zo. Ook dat is bij lang niet alle zich duurzame organisaties het geval.
Als ik zie hoe snel mijn generatie (55+) het papierloze werken omarmt ben ik optimistisch.
Laten we zeggen dat dat per organisatie nogal verschilt, helaas....
Wat dat betreft zorgt de iPad voor een revolutie en loopt microsoft jaren achter.
Bij ipad moet ik nou niet gelijk denken aan duurzaamheid. Apple is nogal van de "planned obsolescence" en zoals we allemaal weten zit in elektronica heel veel embedded energy - om van de milieuvervuiling bij de winning van de grondstoffen en de slechte arbeidsomstandigheden nog maar te zwijgen. Op een vijf jaar oude laptop (evt. met een extra reepje geheugen en een SSD erin) kan ik perfect - letterlijk zonder enige belemmering - kantoorwerk doen. Hardware die onder druk van de commercie elk jaar vervangen dient te worden is nooit duurzaam.
Volgens mij zijn de autoleasebedrijven de grootste tegenkrachten als het gaat om flexwerken.
Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt. Niet eens zozeer de autoleasebedrijven zelf, maar de autoindustrie als geheel. Die houdt helemaal niet van opmerkingen als "het kan best zonder auto".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Jullie vergeten hoeveel energie nodig is om al die e-pads, i-pads, VPN's en ander internetspul in de lucht te houden.

Veel van dat spul heb je gewoon eigenlijk niet nodig. Maar wel leuk natuurlijk.
Leuk kost ook energie en is niet echt duurzaam.

Schinnen-groen heeft onder zijn Kerstboom een tablet gevonden!! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zondag 23 december 2012 @ 14:41:
[...]

Toch worden er nog altijd bedrijfspanden langs de snelweg gebouwd waar je met fiets/OV gewoon niet komt. Waarom roepen we dat niet een halt toe? Het zou ook helpen als het managemen (óók het hogere management) het goede voorbeeld zou geven en gewoon met de fiets/OV komt, etc. Leading by example en zo. Ook dat is bij lang niet alle zich duurzame organisaties het geval.
Dat zal je alleen maar tegenhouden als ruimtelijke ordening op landelijk niveau geregeld is. Op lokaal niveau is er gewoon teveel belangenverstrengeling.
[...]
Laten we zeggen dat dat per organisatie nogal verschilt, helaas....
Mijn waarneming beperkt zich niet tot één sector, maar meerdere.
[...]
Bij ipad moet ik nou niet gelijk denken aan duurzaamheid. Apple is nogal van de "planned obsolescence" en zoals we allemaal weten zit in elektronica heel veel embedded energy - om van de milieuvervuiling bij de winning van de grondstoffen en de slechte arbeidsomstandigheden nog maar te zwijgen. Op een vijf jaar oude laptop (evt. met een extra reepje geheugen en een SSD erin) kan ik perfect - letterlijk zonder enige belemmering - kantoorwerk doen.
We zijn het wat dat betreft niet echt eens, mijn iMac uit 2006 voldoet nog uitstekend en mag ook nog even mee. Ik ken geen Windows-computer die het bij mij zo lang heeft uitgehouden. Juist Windows met elke drie jaar een major nieuwe release, zorgt voor een enorme berg obsolete hardware.
Hardware die onder druk van de commercie elk jaar vervangen dient te worden is nooit duurzaam.
Daar zijn we het wel over eens.
[...]
Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt. Niet eens zozeer de autoleasebedrijven zelf, maar de autoindustrie als geheel. Die houdt helemaal niet van opmerkingen als "het kan best zonder auto".
Ik denk dat met name het fenomeen "lease" mensen onvoldoende bewust maakt van de kosten. Als men die kosten direct zelf zou moeten betalen gaat men eerder nadenken over de absurd hoge bedragen die men over heeft voor automobiliteit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op zondag 23 december 2012 @ 15:25:
Dat zal je alleen maar tegenhouden als ruimtelijke ordening op landelijk niveau geregeld is. Op lokaal niveau is er gewoon teveel belangenverstrengeling.
Klopt... en het frustrerende vind ik dat er geen zicht op is dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren. En dus blijft op transportgebied nepduurzaamheid aan de orde van de dag.
We zijn het wat dat betreft niet echt eens, mijn iMac uit 2006 voldoet nog uitstekend en mag ook nog even mee. Ik ken geen Windows-computer die het bij mij zo lang heeft uitgehouden. Juist Windows met elke drie jaar een major nieuwe release, zorgt voor een enorme berg obsolete hardware.
Ik heb geen zin in een Apple/Windows discussie, maar ik ben het daarmee niet helemaal eens. Mijn privélaptop komt uit de Windows XP-tijd en heeft daarna succesvol Windows Vista en Windows 7 gedraaid. Ik ben er zeker van dat hij ook nog Windows 8 gaat zien. En het is niet alsof het maar nét kan, hij werkt nog altijd gewoon lekker. Het is wel een zakelijke laptop die destijds (veel) meer kostte dan een €300 Delletje - en dat verschil merk je.
Ik denk dat met name het fenomeen "lease" mensen onvoldoende bewust maakt van de kosten. Als men die kosten direct zelf zou moeten betalen gaat men eerder nadenken over de absurd hoge bedragen die men over heeft voor automobiliteit.
En daar ben ik het dan weer 110% mee eens. Lease werkt onduurzaam transportgedrag sterk in de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 23-12-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
JeroenH schreef op zondag 23 december 2012 @ 14:19:
[...]
@greenwashing
Met mijn opmerking bedoelde ik vooral niet anderen, maar voornamelijk mezelf. Het is eind van het jaar, tijd voor bezinning.
Als er een iemand is op dit forum die, gezien het feit dat we in een "westerse" wereld leven, zich wel mogen beroepen op een duurzaam levensstijl dan ben jij het (en PolderPV).

Streng je zelf niet te hard. Het is een feit dat als je 1 trede hoger de lader op bent geklommen, dat je dan pas ziet dat er nog steeds meer treden boven je zijn.
Ook al ben je nog niet helemaal boven, je bent al vele treden verder als de meeste mensen op dit forum en zeker als de gemiddelde "westerling".
En, het feit dat het je dwars zit is de grootste motivatie voor nog meer duurzame wijzigingen in de toekomst.

Ik werk voor een bedrijf dat 60 miljoen (niet duurzame) producten per jaar verkoopt :X en ik vlieg daarvoor meestal toch zeker 2 x per jaar naar een ander werelddeel. Daarnaast ook zelf nog met de auto (en een keer met vliegtuig :X ) op vakantie geweest etc. Ik sta zeker nog 2-3 treden onder je dus voorlopig heb ik nog respect voor je _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dank voor de complimenten, maar het is geen wedstrijd he :) Alleen met onszelf.

Uit de tekst van mijn favoriete liedje: "The race is long, and in the end, it's only with yourself."

(Maar natuurlijk ook uit dat liedje: "Don't worry about the future, or worry, but know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubblegum." Tsja...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Mee eens....
Zorgen maken om iets waar je zelf geen invloed op hebt, is zinloos.
Dus of geen zorgen maken, of zorgen dat je er invloed op kunt krijgen
Maar soms is dat makkelijker gezegd als gedaan.....

Ondanks dat wij dus nog 2-3 treden lager staan als jou op de duurzame ladder (zo schat ik dat zelf tenminste in) hebben wij dit jaar 55% van ons inkomen NIET besteed (wel gespaard dus) in de onduurzame maatschappij. Dus geen tablet, geen 2de auto, geen.....etc.
Daar ben ik daar zelf al best tevreden mee, op naar de volgende trede. Gewoon, voor onszelf >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik weet het nog niet... misschien is beseffen dat je duurzaam bezig bent nog wel duurzamer dan continu twijfelen. Misschien zijn het ook wel de donkere dagen waar ik me nooit zo prettig bij voel.

En het is heel goed om financiën bij de duurzaamheidsgedachten te betrekken. Als je de eenvoudige terugverdientijdgedachte voorbij kunt denken ben je denk ik al verder dan 95% van de mensen om je heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10 06:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Voor tussendoor: Deze is (denk ik?) wel grappig :+

Afbeeldingslocatie: http://juerd.nl/i/103c0b22c2d74ae8661c67ea502ff7b5.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 23-12-2012 23:24 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Lol, en de drie grote updates van 10.5 naar 10.8 die je moest kopen bij Apple? Apple die maar even bepaald dat iedereen die werkt met hun eigen processor niet meer kan upgraden?

Apple zou heel blij zijn met 5% van de Windows XP gebruikers die er nu nog zijn! Windows XP is nog steeds het meest gebruikte OS ter wereld en de releasedate is oktober 2001. Just ja, ruim 11 jaar oud.
En omdat MS het beste met haar klanten voor heeft stoppen ze de ondersteuning pas op 8 april 2014. Ja, dat duurt nog een flinke tijd. Daar kan Apple nog veel van leren. Mijn iPad 1 van twee jaar oud is niet meer te updaten. Mijn iPhone 3GS is door alle updates zo traag geworden dat hij niet meer bruikbaar is. Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:22
die update van 10.5 naar 10.8 kostte slechts 15,95.... heel wat anders als andere fabrikanten voor een nieuw OS vragen (en krijgen)
HTC en andeoid zijn verre van beter:
mijn poging htc een kans te geven: nieuw gekocht, binnen een week retour ivm defecte sensor (af fabriek, twee weken kwijt zonder vervanger...)
Android /google: standaard firmware htc buggy as hell, meermalen accounts kwijt etc.

ipad1 werkt hier prima om te surfen etc. mo need to update ;)
kijk hoe lang de 3gs in de markt is, zelfs andere merken laten veel eerder support vallen mbt firmwares.

[ Voor 62% gewijzigd door NielsTn op 24-12-2012 01:51 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Was op een schaal van 3, gekkie... >:)

@rube
Als er een iemand is op dit forum die, gezien het feit dat we in een "westerse" wereld leven, zich wel mogen beroepen op een duurzaam levensstijl dan ben jij het (en PolderPV).
Dank, niet overdrijven, ik heb vorige week ook weer een stukkie in een auwto meegereden. En ik vind kaas ook niet vies (erg miljeubelastend). Wel alles met mate, en alleen dat al is een goed uitgangspunt (neen, het "matigen van het alles met mate doen" ben ik weer minder goed in... ;) ).

Ik voel me nog steeds een spil-zieke bastaard t.o.v. de echt (onbewust) duurzamen op dit aardklootje, diegenen die geen cent hebben te makken. Dat zijn er nogal wat tegenwoordig...

[ Voor 64% gewijzigd door zonnigtype op 24-12-2012 01:59 . Reden: nachtbraker moet naar bed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

jantje.vlaam schreef op maandag 24 december 2012 @ 00:12:
[...]

Lol, en de drie grote updates van 10.5 naar 10.8 die je moest kopen bij Apple? Apple die maar even bepaald dat iedereen die werkt met hun eigen processor niet meer kan upgraden?

Apple zou heel blij zijn met 5% van de Windows XP gebruikers die er nu nog zijn! Windows XP is nog steeds het meest gebruikte OS ter wereld en de releasedate is oktober 2001. Just ja, ruim 11 jaar oud.
En omdat MS het beste met haar klanten voor heeft stoppen ze de ondersteuning pas op 8 april 2014. Ja, dat duurt nog een flinke tijd.
Dat is overigens niet zonder slag of stoot gegaan, MS wilde de ondersteuning voor XP al veel eerder stoppen. XP werd trouwens nog tot 2009 gewoon geleverd op nieuwe computers.
Daar kan Apple nog veel van leren. Mijn iPad 1 van twee jaar oud is niet meer te updaten. Mijn iPhone 3GS is door alle updates zo traag geworden dat hij niet meer bruikbaar is. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als je gaat vergelijken, doe het dan wel eerlijk. Vergelijk een desktop met een desktop en niet met de eerste tablet ooit. De lifecycle van een mobiele telefoon is helemaal kort, dus die vergelijking gaat ook niet op. Het OS Symbian was eerst de grootste en heeft nu helemaal afgedaan. Dat er nog zoveel XP gebruikers zijn zegt eigenlijk wel genoeg.

Maar het ging eigenlijk over tablets die het papierloze werken een stuk eenvoudiger maken, dat zie ik dus overal om me heen gebeuren, in vergaderingen, in de les, zowel bij de docent als de student, thuis om de digitale krant te lezen. Zelfs m'n schoonmoeder, 91 jaar, slechtziend, gebruikt de iPad om digitale boeken met een grote letter te lezen en mailt met haar dochter. Dat had ik twintig jaar geleden niet durven voorspellen.

[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 24-12-2012 10:18 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:21

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Haha sorry wat zeg je nu!?

Het MKB werkt vaak nog met de laatste software versie op hun Windows XP pctjes uit 2006.
Windows 8 draait vlekkeloos op mijn good old HP NC6320 van 6,5 jaar oud (over duurzaamheid gesproken _/-\o_ ).

Doe dat maar na met een Apple, deze zijn over het algemeen veel eerder afgeschreven.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 24-12-2012 10:20 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

revolution-nl schreef op maandag 24 december 2012 @ 10:18:
[...]

Haha sorry wat zeg je nu!?

Het MKB werkt vaak nog met de laatste software versie op hun Windows XP pctjes uit 2006.
Windows 8 draait vlekkeloos op mijn good old HP NC6320 van 6,5 jaar oud (over duurzaamheid gesproken _/-\o_ ).

Doe dat maar na met een Apple, deze zijn over het algemeen veel eerder afgeschreven.
Heel veel POS-software draait nog gewoon onder DOS :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
revolution-nl schreef op maandag 24 december 2012 @ 10:18:
good old HP NC6320 van 6,5 jaar oud (over duurzaamheid gesproken _/-\o_ ).
Grappig dat je dat zegt, die heb ik dus ook :) Beresterk apparaat! Kan nog jaren mee.

Maar goed, ik wilde dus per sé niet een Apple/Windows discussie uitlokken, da's altijd zo vermoeiend en onduurzaam... Ik denk dat wel duidelijk is dat smartphones en tablets in het algemeen veel sneller (al dan niet gepland) verouderd zijn dan dektops/laptops. En dat is ten ene male onduurzaam.

Ik overweeg trouwens serieus om te stoppen met SolarWebsite.nl. Ik heb al tijden simpelweg niets meer om over te schrijven, helemaal nu ik solar racing nieuws heb afgesplitst naar een aparte website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op maandag 24 december 2012 @ 11:00:
[...]

Grappig dat je dat zegt, die heb ik dus ook :) Beresterk apparaat! Kan nog jaren mee.

Maar goed, ik wilde dus per sé niet een Apple/Windows discussie uitlokken, da's altijd zo vermoeiend en onduurzaam... Ik denk dat wel duidelijk is dat smartphones en tablets in het algemeen veel sneller (al dan niet gepland) verouderd zijn dan dektops/laptops. En dat is ten ene male onduurzaam.

Ik overweeg trouwens serieus om te stoppen met SolarWebsite.nl. Ik heb al tijden simpelweg niets meer om over te schrijven, helemaal nu ik solar racing nieuws heb afgesplitst naar een aparte website.
Zonde maar als je er geen tijd voor hebt dan houdt het op, je laatste update is ook al een tijdje geleden...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nou, tijd is het niet eens zozeer, dat heb ik nog wel. SolarRacing.org bijhouden kost ook tijd, vooral op de achtergrond (nu nog, dat zal steeds actiever worden naarmate de WSC nadert). Maar het is meer dat ik steeds minder vaak weet waar ik over moet schrijven. Weer schrijven over hoeveel kWh er deze maand uit de panelen is gerold? Weer schrijven dat het niet hebben van een eigen auto eigenlijk wel een heel goed idee is? Weer schrijven dat onze overheid er op duurzaamheidsgebied een potje van maakt?

Misschien zit ik in een tijdelijke inspiratiedip, maar ik zit vaak naar de Wordpress-interface te kijken zonder ook maar een sprankje inspiratie waarover ik iets zou kunnen schrijven. Het is niet alsof er in de duurzaamheidswereld niets gebeurt, maar het lijkt de laatste tijd meer van hetzelfde... weer een prijsverlaging van zonnestroompanelen, weer een ongelukkig opgezet subsidiepotje, weer een zonnecel-efficiënterecord.

Misschien heb ik het gewoon wel gezien.

-edit-

Maar ik kijk het nog even aan. Voorlopig komen er nog flink wat bezoekers af op de site in zijn huidige (statische) toestand, het is jammer om dat weg te gooien....

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 24-12-2012 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Ik zie net dat het al eens eerder besproken is op dit forum. Waar precies weet ik niet, maar toch wil ik deze interessante video over de aardwarmtekorf met jullie delen.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op maandag 24 december 2012 @ 12:03:
Maar ik kijk het nog even aan. Voorlopig komen er nog flink wat bezoekers af op de site in zijn huidige (statische) toestand, het is jammer om dat weg te gooien....
Kost de site geld of lukt het om de hosting uit de advertenties te bekostigen? Wan het is en blijft een hoop aan informatie die voor veel mensen waardevol en inspirerend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:24:
Kost de site geld of lukt het om de hosting uit de advertenties te bekostigen? Wan het is en blijft een hoop aan informatie die voor veel mensen waardevol en inspirerend is.
De advertenties hebben tot nu toe de hostingkosten gedekt (plus iets meer), maar als ik niet veel meer schrijf konden die inkomsten wel eens afnemen. Maar het kost slechts € 78 per jaar, dus dat is nog wel te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:22
Tijd voor verbouwingen levert ook weer genoeg kennis/ervaring op. Na mijn LTV operatie ;) rest mij nog 3 voudige beglazing en echte balansventilatie...

Het bijhouden van verbruik laat ik al tijden varen: ik ken mn verbruik en wooneigenschappen redelijk goed. Leuker is nu realtime pv en andere zaken te presenteren

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar wisten jullie al dat de "Wet opslag duurzame energie" is aangenomen (bron)?

Gelukkig geen vast bedrag per aansluiting (waardoor je als zuinige gebruiker weer de pisang bent), maar een opslag per kWh en m3 gas.

Elektriciteit Tarief
0 tot 10.000 kWh 0,0011
10.000 tot 50.000 kWh 0,0014
50.000 tot 10 mln kWh 0,0004

GasTarief
0 tot 170.000m3 0,0023
170.000 tot 1 mln m30,0009
1 000 000 tot 10 000 000 0,0003

Bovenstaande tarieven zijn exclusief 21% BTW

Voor mij komt dat neer op zo'n € 3,50 extra per jaar bij 1000 kWh en 800 m3 gas. Als dit bedrag ook telt voor gesaldeerde stroom, dan is het nog een euro minder :*)

[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 24-12-2012 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Net samen met m'n oudste dochter een donatie in de brievenbus van het glazen huis gedaan hier in Enschede.
Kippenvel van al die prachtige akties. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Veer in je **** zonnigtype:

http://www.energeia.nl/pr...er&utm_source=twitterfeed

Well done! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Dames, Heren

Nog meer leesvoer in Trouw:

Duurzame energie komt eraan, dankzij burgers

http://www.trouw.nl/tr/nl...aan-dankzij-burgers.dhtml

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Als jullie zo door gaan word het pijnlijk op een bepaalde plek voor zonnigtype >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wauw ik heb mijn energieverbruik voor 2012 op minder dan 10% gebracht van wat ik in 2005 gebruikte,
een veer voor mezelf op dezelfde plek als zonnigtype.
het kan dus gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Goed gedaan eric-pvt.
Is dat je totale energieverbruik inclucief eigen opwek?
Of is het wat je nog afneemt bij het energie bedrijf?

[ Voor 26% gewijzigd door PvPower op 24-12-2012 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:50
Geurt-kun schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:14:
Ik zie net dat het al eens eerder besproken is op dit forum. Waar precies weet ik niet, maar toch wil ik deze interessante video over de aardwarmtekorf met jullie delen.
simatron warmte pompen heb ik hier nog niet voorbij horen komen.
maar goed de goedkoopste die ik zag was nog 6000euro.
en dan komt er nog aanleg kosten + verdeler + aantal korven etc bij.
dan is de aanleg prijs algouw 2x zoveel als mijn pv.
en dat is teveel voor mijn portomone.
eigenlijk moet het syteem dan 17 jaar lang op gratis stroom draaien voordat ik het terug verdiend heb.

als ik dan bekijk hoeveel stroom ik zou kunnen kopen voor dat geld.
en simple aan neem dat 1m3 gas 8kWh is met een elektrische kachel.
600x8=4800kWh heb ik dan nodig aan verwarming.
kan ik dus 11 jaar mijn huis warm maken voor dat bedrag op een onrendabele manier zelfs.

gas is eigenlijk te goedkoop.
als je iets anders gebruikt als gas word het wel sneller leuker.
verder lijkt het me wel leuk spul.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op maandag 24 december 2012 @ 11:00:
[...]

Mijn aanbod geld ook voor solarwebsite, te zonde om "te laten dood bloeden".
Bekijk andere websites als andere referentiekaders wie weet wat je allemaal ziet als je oog andere blikvelden krijgt aangeboden

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Aan alle aanwezigen:

*O*
Vrolijk Kerstfeest !
*O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-10 23:33
Fijne dagen toegewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PvPower schreef op maandag 24 december 2012 @ 19:48:
Goed gedaan eric-pvt.
Is dat je totale energieverbruik inclucief eigen opwek?
Of is het wat je nog afneemt bij het energie bedrijf?
dat is gewoon wat ik nog verbruik los van de opwek, dus wat ik aankoop ja.
met de opwek warmte en stroom erbij is het net iets negatief, als ik "1m3 warmte=8kWh stroom" gebruik.

stel je voor dat iedereen dat zou doen, dat is economisch niet verantwoord

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2012 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben benieuwd wat het gaat worden met Greenchoice, ik vrees dat het OF een digitale meter wordt of toch lomp affakkelen van het overschot op de dagteller om maar positief te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Stroom aan je buren verkopen? DC-leiding naar hun huis, omvormer daar neer hangen and you're in business. Je gaat 2-3ct hun de prijs zitten die zij betalen en je hebt er allebei voordeel van zonder dat je onduurzame truukjes uit hoeft te halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Eric-pvt,

Ik denk dat als iedereen dit zou gaan doen er een probleem met de staats financien zou ontstaan (een echt probleem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PvPower schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 12:50:
Eric-pvt,

Ik denk dat als iedereen dit zou gaan doen er een probleem met de staats financien zou ontstaan (een echt probleem)
Dat is misschien wel meest aparte reden tegen energiebesparing die ik ooit gehoord heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Erasmo, gewoon door gaan.
Dat zorgt er voor dat er met je eigen financien geen probleem onstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 10:00:
dat is economisch niet verantwoord
Nee, ik denk dat het laat zien dat ons economische systeem niet verantwoord is. Het moedigt consumeren aan, en niet produceren. Geldt voor meer dingen van energie, trouwens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
JeroenH heeft naar mijn idee gelijk.
Nederland moet naar Europese afspraken naar een bepaald percntage groene energie.
Maar er word niet naar toe gewerkt om dit te doen, en nu word er een berg subsidie in wind energie gestopt.
Maar er word geen rekening mee gehouden dat de inkomsten stromen dan anders moeten gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Naar mijn idee zou het een heel goed idee zijn als we de belastingen op arbeid (flink) verlagen en die op energie (flink) verhogen. Moet je eens kijken wat dat met het begrip terugverdientijd doet.

Pagina: 1 ... 87 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.