Ik denk dat het nog beter is als je die 6 mlrd gewoon schrapt. Als je dan ook nog eens de negatieve gevolgen van bepaalde energie-opwek kun belasten, dan is de transitie zo gebeurd.Gasschuif schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:33:
[...]
Jawel, goede docu, 1,3 miljard subsidie naar duurzame energie en 6 miljard naar fossiel.
Dat moet natuurlijk andersom, maar dat zal denk ik nog lang duren.
Wat ik ook erg interessant vond in de reportage is de opkomst van de repear café's. Alweer een bouwsteen in het duurzaamheidsbouwwwerk.Erasmo schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:00:
Meer mensen gisteren Altijd Wat gezien?
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1318022
Vond vooral het stuk over die windmolen en de potentiële gevolgen daarvan interessant...
Misschien ga ik daar wel iets mee doen in de toekomst.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik ben net van de lijn met Essent met het bekende overstap verhaal. Doorgevraagd hoe dat zit als je zonnepanelen hebt, eerst bood ie slechts de kale prijs aan voor teruggave maar na enige uitleg van mijn kant over de saldeerwetgeving(waar ie oprecht geïnteresseerd in was) en in overleg met zijn manager wou ie tot de wettelijke grens 22,29 cent per teruggeleverde kWh uitkeren, ook als je neggie was.

Ik heb nog even gegoogled op die lamp. Wat een apparaat zeg.Schinnen-groen schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 19:34:
[...]
Helaas niet. Ik ben een liefhebber van Fenix LED-lampen. Maar daar moet je toch wel iets meer voor ophoesten. Daar heb je een heleboel Aldi lampen voor.
Maar de techniek ontwikkelt verder.
Misschien is die Aldi lamp wel een goede koop.
Ooit wel eens twee LED-lampen bij de Aldi gekocht voor 2 penlight batterijen. Genoeg licht om een bandje te verwisselen. Daarom ligt ie ook in de auto.
Als je echt een bak licht wilt hebben dan moet je eens mijn Fenix TK70 lenen.
Ik hoef hem dus niet te lenen. Beetje te veel van het goede.
maar vriendelijk bedankt voor het aanbod
Dan hoeft het ook niet perse 2700K licht te zijn (warm-wit). Mijn ouders hebben thuis in de garage zoiets hangen: http://www.ledlampendirec...20-cm-21-watt-t8-wit.htmlSchinnen-groen schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:15:
[...]
bedankt voor de info.
Ik heb de links even geparkeerd. Op een kamer waar mijn vrouw kleding maakt (sweatshop) moet de verlichting worden aangepast. Mijn eerste insteek is om hier TL's te monteren met LED buizen. Dat is een prijzige zaak. Misschien dat het ook met een aantal LED-lampen kan worden gemaakt.
Is lekker helder 'werklicht', maar niet echt gezellig natuurlijk.
Wel wat prijzig inderdaad, en met twee goede gloeilampvervangers boven de werktafel(s) heb je denk ik ook meer dan voldoende licht. Het voordeel van de TL buizen is dat je minder last hebt van de schaduw van je eigen handen. Maar dat kun je met slimme plaatsing van puntlichtbronnen ook oplossen.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Dat zou mooi zijn, maar ik vraag me af waar dat 6 miljard getal werkelijk vandaan komt. Het laatste artikel dat ik daarover las gooide investeringen in biomassa bijstook, CO2 reductie projecten, stadsverwarming, WKK projecten, isolatie van (gasverwarmde) huizen, etc onder het kopje "subsidie aan fossiel", wat natuurlijk kolder van de bovenste plank is.blissard schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 13:41:
Ik denk dat het nog beter is als je die 6 mlrd gewoon schrapt. Als je dan ook nog eens de negatieve gevolgen van bepaalde energie-opwek kun belasten, dan is de transitie zo gebeurd.
[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 09-01-2013 15:08 ]
En het techno-optimistische filmpje van de dag:
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Concurrentie?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Yep. Maar dat geeft niet. Ik heb voorlopig toch geen idee hoe groot de markt voor dit precies is - onder 'gewone mensen'.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Meppel-Hilversum is gelukkig een eind.
Binnenkort als het weer meezit ga ik met de camera bij iemand langs om specifiek naar de PV te kijken.
Binnenkort als het weer meezit ga ik met de camera bij iemand langs om specifiek naar de PV te kijken.
Ik wacht nog even op je business case hier op Tweakers.JeroenH schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 17:11:
Yep. Maar dat geeft niet. Ik heb voorlopig toch geen idee hoe groot de markt voor dit precies is - onder 'gewone mensen'.
dan kunnen we een afspraak maken.
Hij vraagt €85 excl. btw, maar dat zou wel inclusief voorrijkosten zijn. Ben benieuwd of hij daarvoor naar Den Haag komt
@snowmiss
misschien als we het combineren (hier ook DH)? Maar ik heb liever een mede tweaker over de vloer.
misschien als we het combineren (hier ook DH)? Maar ik heb liever een mede tweaker over de vloer.
Ik heb een nieuw elektrisch kacheltje op de kop getikt. 3 Standen. 750, 1250 of 2000W. Inclusief thermostaat, oververhitting beveiliging en ventilator die aan/uit geschakeld kan worden
39,95 bij de Gamma
39,95 bij de Gamma
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Eindelijk iemand die ook die vraag stelt. Ja sorry hoor, maar zo kan je kinderbijslag voor Shell medewerkers ook onder het kopje "fossiele subsidie" scharen.Dreamvoid schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 14:48:
[...]
Dat zou mooi zijn, maar ik vraag me af waar dat 6 miljard getal werkelijk vandaan komt. Het laatste artikel dat ik daarover las gooide investeringen in biomassa bijstook, CO2 reductie projecten, stadsverwarming, WKK projecten, isolatie van (gasverwarmde) huizen, etc onder het kopje "subsidie aan fossiel", wat natuurlijk kolder van de bovenste plank is.
De -IMHO- mythe van fossiele subsidie is ooit uit een artikeltje in The Guardian geboren:
http://www.guardian.co.uk...an/18/fossil-fuel-subsidy
En dat artikel baseert zich op:
http://www.oecd.org/env/45575666.pdf
En deze studie maakt het nog bonter: 7,5 miljard subsidie. Maar daar zitten dan ook de kosten van de minimum melkprijs in en werd vrolijk door mevrouw van Tongeren rondgetwitterd.
http://allenpress.com/sys...ambi-38-04-09_339_341.pdf
Nee, ik vond het gisteravond een interessante, maar weinig kritische beschouwing.
Wel geinig dat die Europese subsidieregels door die molen op Fins grondgebied werden uitgedaagd. Ik ben echt benieuwd hoe lang deze situatie houdbaar is.
Right. En die tijd dat de (fossiele) energieindustrie overheidsbedrijf was? Pure subsidie, en daar profiteren veel partijen nu nog van.hansdegit schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 23:32:
De -IMHO- mythe van fossiele subsidie
Maar laat ik zeggen dat er studies te over zijn die beide kanten van het verhaal denken te kunnen "bewijzen". Meestal wordt veel duidelijk als je kijkt naar wie de respectievelijke studie betaald heeft.
Ik ben toch redelijk overtuigd dat de fossiele industrie flink wat gemeenschapsgeld trekt - en dan hebben we het nog niet eens over de indirecte subsidies als gevolg van de negatieve externe gevolgen die deze industrie over de maatschappij uitsprenkelt. Vaak lastig in euro's uit te drukken, maar daarom niet minder echt.
Uh, de fossiele industrie subsidieert juist de overheid, zeker in Nederland. Tel de opbrengsten uit aardgasbaten, EB, brandstofaccijns, concessieveilingen, kolentaks maar bij elkaar op. Das nou juist het grote kritiekpunt op fossiel, de economie kan niet zonder...[b][message=39564742,noline]JeroenH schreef]
Ik ben toch redelijk overtuigd dat de fossiele industrie flink wat gemeenschapsgeld trekt.
Maar de simpelste analyse is nog altijd: als een produkt goedkoper verkocht wordt dan het kost om te maken, dan zit er ergens subsidie op, is het voor de eindklant (veel) duurder dan het kost dan zit er direct of indirect belasting op. Aan een produkt als aardgas (trekken we tegen de vier cent per kuub uit Groningen, verkopen het voor 60 ct aan huishoudens) verdient de overheid meer dan welk produkt ook.
Begrijp me niet verkeerd, dit is helemaal geen verkeerde zaak. Uit de pot van belastingen op fossiele brandstoffen worden subsidies op investeringen in duurzaam betaald. Zo werken alle overheidsinitiatieven, dat is het hele bestaansrecht ervan. Van het herverdelen van inkomstenbelasting naar mensen die geen baan hebben tot het subsidieren van het OV uit de wegenbelasting, BPM en brandstofaccijns. Elke belasting werkt zo, de overheid kan geen subsidies uit de lucht toveren. daar stemmen we elke vier jaar weer over en dat bepalen we als samenleving.
Het maakt me niet zoveel uit dat mensen anti fossiel zijn (ben ik zelf binnen zekere grenzen ook wel) maar het idee dat we zomaar eventjes 6 miljard van de straat kunnen rapen is gewoon niet waar. Het vertroebelt de discussie gigantisch.
Of je moet zo ver gaan dat je inderdaad verbiedt dat Shell mederwerkers in aanmerking komen voor hypotheekrenteaftrek, de minima geen aardgas of grijze stroom mag kopen van de bijstandsuitkering, alle subsidiering voor energiebesparingsprojecten wordt stopgezet, etc.
[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 10-01-2013 01:18 ]
Verwijderd
ik vind het aardgas in goningen van mij, en van jou.
de overheid is de door ons verkozen beheerder ervan, maar zodra er macht in het spel komt,
gaat het mis.
het word heel dom beheerd, niet in ons termijnbelang, noorwegen doet dat beter.
als het op is, wat dichtbij komt, zullen we allemaal een toontje lager gaan zingen,
ik hoop dat dat gaat lukken en we een ander economisch wonder hebben gevonden,
de gasrotonde gaat het niet worden ben ik bang.
alternatieven moeten geprobeert worden met als resource gas, als we dat niet doen,
gaan de baten roemloos wegvallen.
daarom ben ik de mening aangedaan : fossiel aanhangen is kortzichtig
de overheid is de door ons verkozen beheerder ervan, maar zodra er macht in het spel komt,
gaat het mis.
het word heel dom beheerd, niet in ons termijnbelang, noorwegen doet dat beter.
als het op is, wat dichtbij komt, zullen we allemaal een toontje lager gaan zingen,
ik hoop dat dat gaat lukken en we een ander economisch wonder hebben gevonden,
de gasrotonde gaat het niet worden ben ik bang.
alternatieven moeten geprobeert worden met als resource gas, als we dat niet doen,
gaan de baten roemloos wegvallen.
daarom ben ik de mening aangedaan : fossiel aanhangen is kortzichtig
Was het niet Den Uyl die begon met het rechtstreeks subsidieren van de rijksbegroting met de aardgasbaten?
Inderdaad, Noorwegen doet dat veel en veel slimmer. Die stoppen de aardgas- (en alle baten van hun enorme hoeveelheid grondstoffen) in een fonds en dat fonds keert ieder jaar hetzelfde bedrag uit naar de staat (lees: de Noren). Het is denk ik niet voor niets dat de Noren bovenin meedraaien vwb de meest welvarenden in de wereld.
Laat onverlet dat je wel vragen mag stellen bij de getallen waarmee geschermd wordt. En dat deed de reportage van dinsdagavond niet genoeg, vind ik.
Ik heb het hier wel vaker betoogd: plemp de subsidies voor duurzame energie in de ontwikkeling van alternatieven (da's dus niet het exploiteren van reeds (uit)ontwikkelde opwekking). Die paar miljoen voor ITER gaan het niet worden, ben ik bang. Wat is er mis met kleinschalige thorium reactoren? In India zetten ze er flink op in.
Nu lijkt NL wel een konijn dat in de lichten kijkt van een aanstormende auto; een beetje handelen in gas? Neuh, gaat 'em niet worden. ECN wordt ook steeds verder gekort, dus uit die hoek hoeven we ook geen baanbrekende ontdekkingen meer te verwachten.
Van vieze man naar vieze arme man....
Inderdaad, Noorwegen doet dat veel en veel slimmer. Die stoppen de aardgas- (en alle baten van hun enorme hoeveelheid grondstoffen) in een fonds en dat fonds keert ieder jaar hetzelfde bedrag uit naar de staat (lees: de Noren). Het is denk ik niet voor niets dat de Noren bovenin meedraaien vwb de meest welvarenden in de wereld.
Laat onverlet dat je wel vragen mag stellen bij de getallen waarmee geschermd wordt. En dat deed de reportage van dinsdagavond niet genoeg, vind ik.
Ik heb het hier wel vaker betoogd: plemp de subsidies voor duurzame energie in de ontwikkeling van alternatieven (da's dus niet het exploiteren van reeds (uit)ontwikkelde opwekking). Die paar miljoen voor ITER gaan het niet worden, ben ik bang. Wat is er mis met kleinschalige thorium reactoren? In India zetten ze er flink op in.
Nu lijkt NL wel een konijn dat in de lichten kijkt van een aanstormende auto; een beetje handelen in gas? Neuh, gaat 'em niet worden. ECN wordt ook steeds verder gekort, dus uit die hoek hoeven we ook geen baanbrekende ontdekkingen meer te verwachten.
Van vieze man naar vieze arme man....
Thoriumreactoren zijn niet inherent veiliger dan uraniumreactoren en ook het probleem met langdurig radioactief afval is hetzelfde.
Thorium lijkt alleen aantrekkelijk omdat het meer voorkomt op aarde dan uranium en omdat er in een thoriumcentrale geen weapon grade uranium wordt geproduceerd.
Thorium lijkt alleen aantrekkelijk omdat het meer voorkomt op aarde dan uranium en omdat er in een thoriumcentrale geen weapon grade uranium wordt geproduceerd.
? Dan moet ik me iets beter inlezen. Ik dacht dat het nucleair restmateriaal veel minder en veel minder lang straalde.
Wikipedia: Thoriumreactor
Oh, 500 jaar slechts. En inherent veilig (bij toepassing in een MSR).
Wie weet er een LED-lamp die deze kan evenaren (2840 Lm)?
http://www.ecat.lighting....-a-shape/925701344201_eu/
Deze is 25W en heeft 4032 Lumen.S0epkip schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 09:17:
Wie weet er een LED-lamp die deze kan evenaren (2840 Lm)?
Ik denk dat die lichtstroom wel klopt, echter de prijs is een ietsiepietsie aan de hoge kant
De voordelen die in het nederlanstalige artikel aan thoriumreactoren worden toegeschreven, zijn de voordelen van gesmolten-zoutreactors. Het reactortype (MSR, BWR, PWR, ...) staat echter in principe los van de brandstofcyclus. Een MSR op uranium kan ook prima.hansdegit schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 09:12:
? Dan moet ik me iets beter inlezen. Ik dacht dat het nucleair restmateriaal veel minder en veel minder lang straalde.
Het engelstalige wikipedia-artikel is wat minder optimistisch (als in: vermeldt ook de nadelen).
Overigens is er ooit een experimentele MSR gebouwd maar zijn er voor zover ik weet geen in productie. Ik blijf dus nog even skeptisch.
[ Voor 11% gewijzigd door Cruise Control op 10-01-2013 10:03 ]
En je maakt dezelfde fout als zovelen door de negatieve externe kosten niet mee te rekenen... Die vier cent is een droom.Dreamvoid schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 00:59:
een produkt als aardgas (trekken we tegen de vier cent per kuub uit Groningen,
Sorry, hoe vaak hebben we dat al niet gehoord? Zodra er commerciële en/of politieke belangen in het spel komen (en minimaal één van de twee is er altijd) gaan mensen shortcuts nemen. Die en die pijp kan wel wat dunner, moet dat reactorvat wel zo dik uitgevoerd worden, en dat drievoudige veiligheidssysteem is wel duur zeg.hansdegit schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 09:12:
En inherent veilig
Het spijt me, ik geloof niet in de term inherent veilig zodra er mensen in het spel zijn - zeker als de term gebruikt wordt door de nucleaire industrie die keer op keer bewezen heeft te liegen over de werkelijke betekenis van deze term.
Yep, en daarna door Lubbers & co vrolijk doorgezet, links en rechts hebben allebei het geld dankbaar aangenomen om de onderhandelingen een beetje te smeren. Dat polderen is niet gratis geweest - zoals ik een vroeger eens hoorde: Nederland is eigenlijk Belgie met aardgas.hansdegit schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 08:13:
Was het niet Den Uyl die begon met het rechtstreeks subsidieren van de rijksbegroting met de aardgasbaten?
Noorwegen doet het handiger, maar om eerlijk te zijn: die zitten ook in een iets luxere positie: veel meer gas/oliebaten, veel minder inwoners, en veel minder sociaal zwakkeren die geld nodig hebben (of voor de cynicus, zeggen nodig te hebben). Alsnog wordt veel oliegeld daar ook verkwist aan allerlei onzinnige projecten (lege veerdiensten naar elk eilandje met drie schapen, enzo), maar goed hoe ze het geld uitgeven is nou eenmaal een zaak van de Noorse bevolking.
In de optiek van duurzaam denken en de vervuiler betaald is deze redenatie correct.JeroenH schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 10:02:
[...]
En je maakt dezelfde fout als zovelen door de negatieve externe kosten niet mee te rekenen... Die vier cent is een droom.
Echter Dreamvoid gaat uit van de huidige realiteit zoals deze in de markt/wetgeving is.
Overigens vind ik de opmerking van Dreamvoid over het "subsidie- belastingsysteem" een hele goede (het rondpompen van geld), iets waar maar weinig personen in deze discussie niet vaak bij stil staan, zo ook niet bij de capaciteitstarieven en waar deze allemaal voor bedoeld zijn.
Er zal een compleet ander model moeten ontstaan als wij volledig duurzaam al onze energie (warmte/electra) willen opwekken.
Iets wat ik nog niet zie gebeuren in de komende 15 jaar omdat er nog bepaalde technieken nog niet bestaan en we met een mega legacy zitten van "oude" woningen (iets wat wij nu bijvoorbeeld voor proberen te zijn met de vele verbouwingen Trias Energetica stap 1).
Wij (het volk[...]
Sorry, hoe vaak hebben we dat al niet gehoord? Zodra er commerciële en/of politieke belangen in het spel komen (en minimaal één van de twee is er altijd) gaan mensen shortcuts nemen. Die en die pijp kan wel wat dunner, moet dat reactorvat wel zo dik uitgevoerd worden, en dat drievoudige veiligheidssysteem is wel duur zeg.
Het spijt me, ik geloof niet in de term inherent veilig zodra er mensen in het spel zijn - zeker als de term gebruikt wordt door de nucleaire industrie die keer op keer bewezen heeft te liegen over de werkelijke betekenis van deze term.
"We" zijn er allemaal voor verantwoordelijk, en de meerderheid/volksbeweging is nog niet zo ver dat we de politiek om hebben zoals in Duitsland voor een verbod/uitfaseren.
Welke revolutie wil je hebben الشعب يطالب الطاقة المتجددة الربيع العربي
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Oh 500 jaar maar.hansdegit schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 09:12:
dan heeft mijn achter-achter-achter-achter-achter-achter-achter-achter-achter-achter-achter-achter-achter-achter-achter-achter-achter-achter-kleinkind er geen last meer van wat ik gedaan heb.
(20 generaties verder als je het gemiddelde stelt op 25 jaar)
mischien de stelling zo eens stellen. (is maar fictief met wat domme cijfers)
voor heel de wereld hebben we 1000 centralles nodig.
1 centralle maakt 1 vat afval per jaar.
dus 1000 vaten per jaar.
die 500 jaar opgeslagen moeten worden.
maakt een stapel van 500.000 vaten.
dat is toch wel een flinke berg.
en ik ben bang dat ik wel een heel optimistiese berekening maak.
heb geen idee van hoeveel van die centralles we al hebben, een berekening met 10.000 centrales zou mij ook niet gek klinken, maar ja dan hebben we het al over 5M aan vaten.
het blijft mij inherent stom klinken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
OK, maar dan is dat toch gewoon te becijferen? Als die verborgen kosten werkelijk >46 cent zijn, dan zou het financiele plaatje er op vooruitgaan als we morgen een kurk in Groningen stoppen en allemaal ons huis gaan verwarmen op stroom, toch?JeroenH schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 10:02:
En je maakt dezelfde fout als zovelen door de negatieve externe kosten niet mee te rekenen... Die vier cent is een droom.
Het is zelfs zo erg dat ik eens op een kernenergie symposium (een prof, PhD-student, en iemand van Urenco) gehoord heb dat dé reden voor het niet inherent veilig (reactie stopt vanzelf, en zelfs als koelwater wegvalt krijg je nog geen meltdown) zijn van de reactoren een puur economische is. Het is namelijk prima mogelijk om dergelijke reactoren te maken, maar die hebben weinig vermogen en stroom wordt dan veel te duur.JeroenH schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 10:02:
[...]
Sorry, hoe vaak hebben we dat al niet gehoord? Zodra er commerciële en/of politieke belangen in het spel komen (en minimaal één van de twee is er altijd) gaan mensen shortcuts nemen. Die en die pijp kan wel wat dunner, moet dat reactorvat wel zo dik uitgevoerd worden, en dat drievoudige veiligheidssysteem is wel duur zeg.
Veel van die effecten zijn lastig te becijferen omdat sommigen er van in de toekomst, en sommige andere in andere landen liggen. Daarbij is niet alles in geld uit te drukken. Hoeveel is gezondheid of geluk waard?Dreamvoid schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 11:24:
OK, maar dan is dat toch gewoon te becijferen? Als die verborgen kosten werkelijk >46 cent zijn, dan zou het financiele plaatje er op vooruitgaan als we morgen een kurk in Groningen stoppen en allemaal ons huis gaan verwarmen op stroom, toch?
En de methode die jij aandraagt vraagt om een langtermijnvisie van ons allemaal (als wereldbevolking). Heb je wel eens op straat om je heen gekeken?
[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 10-01-2013 11:39 ]
Klopt, maar hoe langere termijn je denkt, hoe moeilijker en subjectiever die kosten te bepalen zijn, en hoe meer je in een ideologie discussie terecht komt. Wil niet zeggen dat de doemdenkers geen gelijk zullen krijgen, maar het is moeilijk als samenleving om concreet beleid te maken op heel onzekere en continu veranderende voorspellingen. Maar da's niet alleen probleem bij duurzame energie natuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 10-01-2013 12:40 ]
http://nos.nl/artikel/460...-eemsmond-uitgesteld.htmlCentrale Eemsmond uitgesteld
De huidge Eemscentrale De huidge Eemscentrale Wikimedida / Creative Commons / Wutsje
Toegevoegd: donderdag 10 jan 2013, 13:57
Update: donderdag 10 jan 2013, 14:24
De bouw van een nieuwe energiecentrale in de Eemshaven is uitgesteld. Projectonderneming Eemsmond Energie heeft laten weten dat de bouw van de centrale van 1200 megawatt voorlopig vanwege de economische omstandigheden niet doorgaat. "Het is een bezuinigingsmaatregel."
Bij het project zijn het Zwitserse bedrijf Advanced Power en het Duitse Siemens betrokken. In 2014 zou worden begonnen met de bouw van een nieuwe stoom- en gascentrale. Er is een investering van 1,2 miljard euro mee gemoeid.
Kolencentrale
Zodra de prijzen op de energiemarkt aantrekken, wordt bekeken wanneer alsnog met de bouw van de centrale kan worden begonnen. De bouw zou werkgelegenheid bieden aan ongeveer 1000 man. Als de centrale in bedrijf is, kunnen daar ook zo'n 100 mensen werken.
Het besluit betekent niet dat er voorlopig geen nieuwe centrales in het Eemsgebied komen. Momenteel wordt onder meer gebouwd aan een nieuwe kolencentrale van Essent/RWE. Nuon/Vattenfall is bezig met de bouw van een gascentrale.
Dat is een efficientie van 161lm/W, daar zou ik graag eerst het meetrapport van willen zien voor ik dat geloof.Schinnen-groen schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 09:55:
Ik denk dat die lichtstroom wel klopt, echter de prijs is een ietsiepietsie aan de hoge kant
Dat is 7 lm/led, de 330 leds E27 variant haalt nog net geen 6lm/led en 20W
Deze Hongkong chinees is na fotoshoppen van het DX logo 60 leds kwijtgeraakt
DX was voor mij een onbekende, maar 168lm/W claimen met dit plaatje voor een 10W led lamp vindt ik wel heel erg gedurft
[ Voor 12% gewijzigd door Domba op 11-01-2013 00:02 . Reden: 168lm/W claimen met een 25% kapotte lamp ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
ik las :
x of y is te duur
en ik las heel weinig over het `im frage` stellen van ons monsterlijke verbruik per persoon en op de m2,
misschien is dat wel gewoon te duur.
ik heb zelf 90% energie bespaart in 5 jaar, dat kan iedereen toch ook wel ?
x of y is te duur
en ik las heel weinig over het `im frage` stellen van ons monsterlijke verbruik per persoon en op de m2,
Verwijderd
Te duur... het is een investering, die elke maand weer een glimlach geeft.Verwijderd schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 23:56:
ik las :
x of y is te duur
Zelf heb ik nu ~5 maanden 40% electra bespaard en 50% gas (10% water). Als m'n nieuwe lampen voor de keuken binnenkomen wordt het 50% electra. 90% wordt moeilijk, maar is een mooie doelstelling (ik doe het per 10%, dus het gaat gestaag).
De puinhopen roken er niet minder om...Dreamvoid schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 18:07:
[...]
Beetje raar artikel. Natuurlijk is de VEC teleurgesteld over het wegvallen van hun dienstenleverancier, maar Trianel NL is omgevallen door beroerd debiteuren beleid, dat is iets van alle tijden in alle bedrijfstakken. Elke kroegbaas kan je dat vertellen...
Net zoals de aloude "make or buy" beslissing.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
O ja, het is heel vervelend voor alle betrokkenen. Vind het vooral jammer van Orro, dat was toch wel een interessante nieuwe speler. Maar levering is een moeilijke business, de marges zijn zo dun dat voor een klein bedrijf kleine fouten al snel fataal worden. Dat bedrijven die iets nieuws proberen failliet gaan, dat gebeurt nou eenmaal. Dat hun toeleveranciers verrast worden, dat is veel minder te begrijpen. Ik ken Trianel uit Duitsland en dat is daar een redelijk competente club (hoewel, ook daar niet zonder problemen), dus hoe het nou in NL misgegaan is, we zullen het later wel horen. Misschien aan de borreltafel op E-World.
[ Voor 50% gewijzigd door Dreamvoid op 11-01-2013 09:54 ]
Donderdag weer zo'n kaartje van liander in de bus gekregen om de E meter stand op te geven.
Wanneer veranderde dat ook al weer zo dat het alleen je energie leverancier was die dit doet?
Wanneer veranderde dat ook al weer zo dat het alleen je energie leverancier was die dit doet?
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Voor particuliere klanten gaat per 1 april van dit jaar het leveranciersmodel gelden.
Bedankt Cruise Control.
Ik heb ge googled maar kon het niet vinden.
Kaartje voor de laatse keer invullen en opsturen.
Ik heb ge googled maar kon het niet vinden.
Kaartje voor de laatse keer invullen en opsturen.
Volgend jaar staat er alleen een ander logo op het kaartje, vermoed ik
.
Denk het ook Liander en Nuon is net een een eiige tweeling.
Ik denk er over om GC over te stappen , maar het gez**k dat dit kan veroorzaken houd me nog tegen.
Ik denk er over om GC over te stappen , maar het gez**k dat dit kan veroorzaken houd me nog tegen.
[ Voor 46% gewijzigd door PvPower op 11-01-2013 13:04 ]
Weet iemand toevallig welke persoon hier op tweakers een afdak heeft gemaakt voor boven de voordeur met een zonnepaneel??
Vind hem zelf helaas niet meer terug in de fora.
Er lopen er hier een paar rond, waaronder ondergetekendepielle007 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 13:13:
Weet iemand toevallig welke persoon hier op tweakers een afdak heeft gemaakt voor boven de voordeur met een zonnepaneel??
Ik zag het inderdaad daarnet (was via de zoekmachines op je site terecht gekomen), maar zag ook direct een artikel over de vergunning die men zou moeten aanvragen.JeroenH schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 13:57:
[...]
Er lopen er hier een paar rond, waaronder ondergetekendeHet is een tijdje een flinke rage geweest. Ik krijg er nog altijd leuke reacties op.
Zou graag een soort gelijke constructie willen maken nml, dus ben me aan t orienteren.
Dat klopt, sinds halverwege 2010 zijn gevelgemonteerde panelen vergunningsplichtig. Nu vraag ik me af of, als je er een afdakje boven je voordeur van maakt zoals bij Martin of bij mij, ze je daar op kunnen pakken. Je kunt namelijk redelijk hard maken dat de hoofdfunctie van het geheel een afdakje is, en dat je gewoon uit smaak koos voor "blauw glas".
Maar iedereen die dit wil uitproberen doet dat natuurlijk op eigen risicio
(en we krijgen graag verslag hier)
Maar iedereen die dit wil uitproberen doet dat natuurlijk op eigen risicio
[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 11-01-2013 14:23 ]
Precies, wil het risico wel nemen denk ik. Zal uiteraard een verslagje maken en posten wanneer ik een definitief besluit heb genomen.JeroenH schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:23:
Dat klopt, sinds halverwege 2010 zijn gevelgemonteerde panelen vergunningsplichtig. Nu vraag ik me af of, als je er een afdakje boven je voordeur van maakt zoals bij Martin of bij mij, ze je daar op kunnen pakken. Je kunt namelijk redelijk hard maken dat de hoofdfunctie van het geheel een afdakje is, en dat je gewoon uit smaak koos voor "blauw glas".
Maar iedereen die dit wil uitproberen doet dat natuurlijk op eigen risicio(en we krijgen graag verslag hier)
Ik heb er sinds begin dit jaar ook 1: Roamor in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"pielle007 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:26:
[...]
Precies, wil het risico wel nemen denk ik. Zal uiteraard een verslagje maken en posten wanneer ik een definitief besluit heb genomen.
Kan mij niet voorstellen dat er iemand bezwaar tegen gaat maken.
ow ja... die heb ik ook voorbij zien komen.Roamor schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 14:37:
[...]
Ik heb er sinds begin dit jaar ook 1: Roamor in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Kan mij niet voorstellen dat er iemand bezwaar tegen gaat maken.
Wil zelf graag met een 240wp of 230wp paneel en 1x enecsys micro omvormer het afdak maken.
Nog even verder zoeken hoe en wat....
Beredeneer ik overigens goed dat ik met deze opgestelling (240wp paneel 14,78 efficiency + omvormer met 93% efficiency) geplaats op het zuiden +- 200kWh mag verwachten qua jaar opbrengst?
Of zit er nog meer verlies in dit systeem omdat het zo klein is?
[ Voor 20% gewijzigd door pielle007 op 11-01-2013 15:59 ]
Afgelopen dinsdag de gegevens aan Stedin doorgegeven en vandaag het kaartje van NLE in de bus. Beide websites vonden dat mijn meterstanden afweken van wat ze verwacht haddenPvPower schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 12:15:
Donderdag weer zo'n kaartje van liander in de bus gekregen om de E meter stand op te geven.
Die 240wp is al een resultaat van de efficientie; zie ook hier: Wikipedia: Wattpiekpielle007 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 15:14:
[...]
Beredeneer ik overigens goed dat ik met deze opgestelling (240wp paneel 14,78 efficiency + omvormer met 93% efficiency) geplaats op het zuiden +- 200kWh mag verwachten qua jaar opbrengst?
Of zit er nog meer verlies in dit systeem omdat het zo klein is?
Verwachtte opbrengst is dus 240*0.93 = 223. Eigenlijk moet je ook verminderen met de afwijking tov zuiden (en de daarmee verloren opbrengst), maar daar heb je dus geen last.
En uiteindelijk; meten is weten.
Snowmiss, ik ben zelf ook benieuwd hoe ze gaan reageren.
29 feb 2012 zonnepanelen en eafgelopen herfst een A++ diepvriezer en een A++ koelkast.
Dus komend jaar word het pas echt leuk.
29 feb 2012 zonnepanelen en eafgelopen herfst een A++ diepvriezer en een A++ koelkast.
Dus komend jaar word het pas echt leuk.
ok, verder geen verliezen dus met dit kleine systeempjeRoamor schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 16:16:
[...]
Die 240wp is al een resultaat van de efficientie; zie ook hier: Wikipedia: Wattpiek
Verwachtte opbrengst is dus 240*0.93 = 223. Eigenlijk moet je ook verminderen met de afwijking tov zuiden (en de daarmee verloren opbrengst), maar daar heb je dus geen last.
En uiteindelijk; meten is weten.
Aangezien ik al enecsys omvormers met gateway heb, en dus ook evt hiermee ga uitbreiden gaat het loggen vanzelf straks
Nu nog ff de materialen roggelen voor een prikkie.... ben dr mee bezig iig en het ziet er naar uit dat dit gaat lukken. Niet te vroeg juichen natuurlijk.
De rook van de puinhopen is inmiddels vervangen door opflakkerende vlammetjes.
http://www.energieenwater...ce-nhec-financieel-risico
Net nota Vattenfall binnen (voor gemeensch. ruimte hier). We zijn zonder dat we het weten begin 2012 overgezet op "gas zakelijk", terwijl we hier met 15 huishoudens voor de betreffende aansluiting een kookgas verbruik hebben van 17 kubieke meters in een jaar tijd....
"Geliberaliseerde markt"?

Normaal gesproken erg vredelievend...
http://www.energieenwater...ce-nhec-financieel-risico
Net nota Vattenfall binnen (voor gemeensch. ruimte hier). We zijn zonder dat we het weten begin 2012 overgezet op "gas zakelijk", terwijl we hier met 15 huishoudens voor de betreffende aansluiting een kookgas verbruik hebben van 17 kubieke meters in een jaar tijd....
"Geliberaliseerde markt"?

Normaal gesproken erg vredelievend...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Normaal gesproken zijn de zakelijke tarieven lager, toch?
[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 11-01-2013 16:49 ]
Nou dan gaan we hier nog lachen denk ik, het word eind juli 6000 kWh minder als vorig jaar, ik ben benieuwd of er reactie komt.Snowmiss schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 15:54:
[...]
Afgelopen dinsdag de gegevens aan Stedin doorgegeven en vandaag het kaartje van NLE in de bus. Beide websites vonden dat mijn meterstanden afweken van wat ze verwacht hadden
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ja, ik neem aan dat je begrijpt dat dat niet de reden van de "smiley" is geweest.Dreamvoid schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 16:47:
Normaal gesproken zijn de zakelijke tarieven lager, toch?
Je word gewoon knettergek van die gasten.
Overigens is het NHEC verhaal "maar" voor drie maanden, zo blijkt uit een vervolg tweet van Sweegers. Desalniettemin: foute brief van GC, had nooit zo verstuurd mogen worden.
Deel 1 is gelukt, paneeltje op de kop getikt via marktplaats voor 100euri'spielle007 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 16:30:
[...]
ok, verder geen verliezen dus met dit kleine systeempje
Aangezien ik al enecsys omvormers met gateway heb, en dus ook evt hiermee ga uitbreiden gaat het loggen vanzelf straks![]()
Nu nog ff de materialen roggelen voor een prikkie.... ben dr mee bezig iig en het ziet er naar uit dat dit gaat lukken. Niet te vroeg juichen natuurlijk.
Dit weekend ff t omvormertje roggelen en dan bouwen maar...afdakje voor boven de voordeur.

Koudebrug ontdekt in de woonkamer vandaag bij het verbouwen van de DBE's. Er komt ontzettend veel koude lucht uit de gaten van mijn kabelaansluiting en telefoonaansluiting. Het waait letterlijk eruit vanuit de kruipruimte.
BRRR.
BRRR.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Maak niet dezelfde fout als wij hebben gemaakt. Bij ons tocht er helemaal niets meer en daardoor hebben we nu een CO2-meter die elke avond rond 19.00 uur als een gek begint te piepen als we in de woonkamer zitten.mkleinman schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 22:39:
Koudebrug ontdekt in de woonkamer vandaag bij het verbouwen van de DBE's. Er komt ontzettend veel koude lucht uit de gaten van mijn kabelaansluiting en telefoonaansluiting. Het waait letterlijk eruit vanuit de kruipruimte.
BRRR.
Soms is een beetje tocht ook een beetje frisse lucht
Lucht uit de kruimpruimte != frisse lucht lijkt me.....
Tenminste, onze kruipruimte.... Brrrrrrr...
Tenminste, onze kruipruimte.... Brrrrrrr...
Wise enough to play the fool
Precies mijn idee. Ik wacht nog even tot volgende week wanneer ik mijn warmtebeeldcamera heb. Meteen van die plek maar een foto maken. Ziet er denk ik interessant uit.
Daarna de kruipruimte in om met wat krantenpapier die gaten dicht te stoppen.
Daarna de kruipruimte in om met wat krantenpapier die gaten dicht te stoppen.
Zijn jullie met elkaar nu ook meer kwijt aan vastrecht door deze move?zonnigtype schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 16:46:
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Er staat toevallig nu een Climarad op Marktplaats, is dat niet wat voor jou?Schinnen-groen schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 08:25:
[...]
Maak niet dezelfde fout als wij hebben gemaakt. Bij ons toch er helemaal niets meer en daardoor hebben we nu een CO2-meter die elke avond rond 19.00 uur als een gek begint te piepen als we in de woonkamer zitten.
Soms is een beetje toch ook een beetje frisse lucht
Ehh dat vindt ik wel knap van je 6000 kWh minder dan vorig jaar en dat met 3100Wp opgewekt.Rol-Co schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 17:05:
[...]
Nou dan gaan we hier nog lachen denk ik, het word eind juli 6000 kWh minder als vorig jaar, ik ben benieuwd of er reactie komt.
Of bedoel je dat je ook door allerlei bezuinigingen op elektrische apparaten ook nog 3000 kWh minder hebt verbruikt. Het smaakt in ieder geval naar meer
Dat klopt inderdaad, pv moet een 2750kWh gaan doen dit jaar........hoop ik.De rest is met bezuiniging door andere apparaten en slimmer omgaan met energie.zonnefreak schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 11:55:
[...]
Ehh dat vindt ik wel knap van je 6000 kWh minder dan vorig jaar en dat met 3100Wp opgewekt.
Of bedoel je dat je ook door allerlei bezuinigingen op elektrische apparaten ook nog 3000 kWh minder hebt verbruikt. Het smaakt in ieder geval naar meer
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ha ha, ODE heeft me gevraagd een artikel voor hun blad te schrijven over... elektrische auto's
Ik heb ook boven nog een verdieping met weinig luchtstroom. Het wordt toch een mechanische ventilatie met een soort van warmtewisselaar ventilator.Erasmo schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 11:02:
[...]
Er staat toevallig nu een Climarad op Marktplaats, is dat niet wat voor jou?
Klusje voor de komende zomerperiode.
De dode-bomenkrant Trouw vindt duurzaamheid een religie: http://www.trouw.nl/tr/nl...Groen-geloof-Nou-en.dhtml
OK dan...
OK dan...
nice!pielle007 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 21:30:
[...]
Deel 1 is gelukt, paneeltje op de kop getikt via marktplaats voor 100euri's![]()
Dit weekend ff t omvormertje roggelen en dan bouwen maar...afdakje voor boven de voordeur.
[afbeelding]
[afbeelding]
Waarom loop ik nooit tegen dit soort koopjes aan
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Reactie van GreenChoice t.b.v mkleinman/ anderen:
Vraag van mijDre schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:03:
[...]
Ik heb GreenChoice gevraagd of het klopt met dubbel telwerk met verwijzing naar je blog, hopelijk krijg je zo wat meer resultaat.
Reactie GreenChoiceBeste Greenchoice,
Op internet lees ik dat het niet mogelijk is om een overschot aan energie op de dagteller te verrekenen met de nachtteller bij Greenchoice. Klopt deze informatie?
Gaat om het volgende blog:
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=2203
Hartelijk dank voor uw e-mail betreffende de teruglevering van zonnepanelen. Graag informeer ik u daarover.
De vergoeding van de teruglevering is afhankelijk van uw meter. Indien u een digitale meter heeft u ook 1 of 2 teruglevertelwerken. Voor deze telwerken hebben we 'opwekkingsadres' in onze administratie toegevoegd. U krijgt van ons jaarlijks een verbruiksnota voor uw stroom- en/of gasverbruik voor het reguliere adres, en daarnaast een creditnota voor de teruglevering aan het net van het opwekkingsadres. U geeft hiervoor dan ook jaarlijks de meterstanden door via uw online dossier. Doordat er een aparte registratie is van verbruik en teruglevering is er ook geen sprake van een overschot van energie te verrekenen met de nachtteller.
Indien u een analoge meter heeft, hangt de vergoeding van uw teruglevering inclusief energiebelasting af van het totale verbruik en de totale teruglevering. Wanneer het hoogtarief netto teruglevering heeft, maar het totale verbruik is nog steeds even groot of groter dan de totale teruglevering, dan wordt deze netto teruglevering dus vergoed tegen kale leveringsprijs (van hoog) + energiebelasting + BTW. Wanneer in totaal netto teruglevering plaatsvindt, zal een deel van de teruglevering zonder energiebelasting vergoed worden (hoog/laag tarief + BTW), dit gaat tot een maximaal van 1000 kWh. Hieronder nog een voorbeeld om dit te illustreren.
‘Stel u heeft een analoge meter. Op het hoog tarief is er een negatief verbruik van 1800kWh, op het laag tarief is er een positief verbruik van 600kWh. Er wordt dan een nulverbruik in rekening gebracht voor het hoogtarief. Verder krijgt u nog het volgende vergoed voor uw netto teruglevering:
*600 kWh tegen hoog tarief + energiebelasting + BTW (dit is dus in feite het verrekenen van het overschot van energie op de dagteller met de nachtteller)
*1800-600=1200 kWh tegen hoog tarief + BTW (zonder energiebelasting)’
De persoon op de blog geeft aan een analoge meter te hebben, waarschijnlijk heeft hij onjuiste informatie verkregen.
Wie heb jij gesproken bij GC? Zou ik de mail ook willen hebben? Mijn bloed begint een klein beetje te koken als ik dit zo lees. Ik spreek 4 mensen bij GC en allemaal beweren ze wat anders.Dre schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 17:36:
Reactie van GreenChoice t.b.v mkleinman/ anderen:
[...]
Vraag van mij
[...]
Reactie GreenChoice
[...]
En de eerste die ik aan de lijn had, die had het dus aan het juiste eind!

Of jij de mail ook wilt hebben is aan jou, maar ik heb hem wel zojuist opgestuurd naar jemkleinman schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 17:54:
[...]
Wie heb jij gesproken bij GC? Zou ik de mail ook willen hebben? Mijn bloed begint een klein beetje te koken als ik dit zo lees. Ik spreek 4 mensen bij GC en allemaal beweren ze wat anders.
En de eerste die ik aan de lijn had, die had het dus aan het juiste eind!
The plot thickens. Je hebt dezelfde persoon gesproken als ik! Dus tegen mij zegt hij A. tegen mij zegt hij B.Dre schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 18:09:
[...]
Of jij de mail ook wilt hebben is aan jou, maar ik heb hem wel zojuist opgestuurd naar je
Zijn mail:
Naar aanleiding van het telefoongesprek van 22 december heb ik contact gehad met het team dat meer wist over het verwerken van de negatieve standen. Graag informeer ik u hierover.
Op dit moment is er sprake van een technisch probleem waardoor het verwerken van negatieve standen niet mogelijk is. Wij rekenen dan af op een gelijk verbruik van vorig jaar, een zogenaamd nulverbruik. Daarover wordt een nota opgemaakt die u over ongeveer 4 weken kunt verwachten.
U kunt zelf beslissen wat u met het verschil, in dit geval 113 kWh, wilt doen. U kunt dit laten uitbetalen, u krijgt over deze teruglevering het kale leveringstarief betaald. Een andere keus is dit mee te laten nemen in het aankomend jaar. U kunt deze teruglevering dan verrekenen met een positief verbruik van het aankomend jaar. Indien u merkt dat u dan ook op een negatief verbruik uitkomt, kunt u altijd nog contact met ons opnemen om het alsnog te laten uitbetalen.
U kunt uw keuze over het wel of niet gelijk laten uitbetalen van de teruglevering aan ons doorgeven door te bellen naar 010 – 478 23 26 of middels een reply op deze e-mail.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
[quote]Dre schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 18:09:
[...]
Of jij de mail ook wilt hebben is aan jou, maar ik heb hem wel zojuist opgestuurd naar je
[/quote
@dre zou je mij ook die mail willen sturen, want ik zit met hetzelfde probleem bij GC, en elke keer iemand anders aan de lijn of andere email afzender van GC, met ander verhaal
[...]
[/quote
@dre zou je mij ook die mail willen sturen, want ik zit met hetzelfde probleem bij GC, en elke keer iemand anders aan de lijn of andere email afzender van GC, met ander verhaal
Zijn er op dit moment überhaupt mensen die, zeg eens, vanaf 1 november een afrekening hebben aangevraagd (meterstanden hebben doorgegeven) en die op dit moment ook daadwerkelijk al een afrekening in huis hebben?
Wij zitten al van november te wachten en hebben, na twee telefoontjes, nog steeds geen rekening ontvangen van GC.
Wij zitten al van november te wachten en hebben, na twee telefoontjes, nog steeds geen rekening ontvangen van GC.
Misschien zijn jou standen wel verekend miet die van mkleinman
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Ik heb op 31 december mijn meterstanden via mijn dosier door gegeven aan GC. Op 9 Januari had ik mijn jaarnota beschikbaar in mijn dossier. Maar nog steeds niet ontvangen via post. Jaarnota voor opwekking is nog niet beschikbaar
Ja, beide meterstanden (twee appartementen) ingediend rond half november, één nota na twee weken, tweede nota na twee telefoontjes ontvangen op 24 december. Op beide nota's geld terug. Laatste nota met een vrijwel 0 verbruik.Schinnen-groen schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 18:51:
Zijn er op dit moment überhaupt mensen die, zeg eens, vanaf 1 november een afrekening hebben aangevraagd (meterstanden hebben doorgegeven) en die op dit moment ook daadwerkelijk al een afrekening in huis hebben?
A'dam PVOutput
Ik heb ook nog geen jaarrekening ( 27-11-2012 ).
Ik heb ook net weer een mail gestuurd richting Greenchoice. Ik snap het niet meer. En ik begin het ook aardig zat te worden.
Ik heb ook net weer een mail gestuurd richting Greenchoice. Ik snap het niet meer. En ik begin het ook aardig zat te worden.
Ik hoop de partijen die zeggen een duurzame energievoorziening op weg te willen helpen (overheid, energieleveranciers, netbeheerders) zich niet realiseren wat voor schade ze aan dit proces aanrichten door mensen die voorop lopen zó te dwarsbomen.
Gek hoor, dat ik ongeveer eens per maand een mail krijg van iemand die van zijn e-aansluiting af wil en met een grote accu wil gaan werken. Naar mijn mening is netkoppeling in alle opzichten veruit superieur, maar met dit soort gevallen in het achterhoofd gaat dat wel steeds holler klinken...
Gek hoor, dat ik ongeveer eens per maand een mail krijg van iemand die van zijn e-aansluiting af wil en met een grote accu wil gaan werken. Naar mijn mening is netkoppeling in alle opzichten veruit superieur, maar met dit soort gevallen in het achterhoofd gaat dat wel steeds holler klinken...
Nogmaals de mails van GC bij elkaar
Mijne
Mijne
En DreNaar aanleiding van het telefoongesprek van 22 december heb ik contact gehad met het team dat meer wist over het verwerken van de negatieve standen. Graag informeer ik u hierover.
Op dit moment is er sprake van een technisch probleem waardoor het verwerken van negatieve standen niet mogelijk is. Wij rekenen dan af op een gelijk verbruik van vorig jaar, een zogenaamd nulverbruik. Daarover wordt een nota opgemaakt die u over ongeveer 4 weken kunt verwachten.
U kunt zelf beslissen wat u met het verschil, in dit geval 113 kWh, wilt doen. U kunt dit laten uitbetalen, u krijgt over deze teruglevering het kale leveringstarief betaald. Een andere keus is dit mee te laten nemen in het aankomend jaar. U kunt deze teruglevering dan verrekenen met een positief verbruik van het aankomend jaar. Indien u merkt dat u dan ook op een negatief verbruik uitkomt, kunt u altijd nog contact met ons opnemen om het alsnog te laten uitbetalen.
U kunt uw keuze over het wel of niet gelijk laten uitbetalen van de teruglevering aan ons doorgeven door te bellen naar 010 – 478 23 26 of middels een reply op deze e-mail.
En deze ls leuk:Hartelijk dank voor uw e-mail betreffende de teruglevering van zonnepanelen. Graag informeer ik u daarover.
De vergoeding van de teruglevering is afhankelijk van uw meter. Indien u een digitale meter heeft u ook 1 of 2 teruglevertelwerken. Voor deze telwerken hebben we 'opwekkingsadres' in onze administratie toegevoegd. U krijgt van ons jaarlijks een verbruiksnota voor uw stroom- en/of gasverbruik voor het reguliere adres, en daarnaast een creditnota voor de teruglevering aan het net van het opwekkingsadres. U geeft hiervoor dan ook jaarlijks de meterstanden door via uw online dossier. Doordat er een aparte registratie is van verbruik en teruglevering is er ook geen sprake van een overschot van energie te verrekenen met de nachtteller.
Indien u een analoge meter heeft, hangt de vergoeding van uw teruglevering inclusief energiebelasting af van het totale verbruik en de totale teruglevering. Wanneer het hoogtarief netto teruglevering heeft, maar het totale verbruik is nog steeds even groot of groter dan de totale teruglevering, dan wordt deze netto teruglevering dus vergoed tegen kale leveringsprijs (van hoog) + energiebelasting + BTW. Wanneer in totaal netto teruglevering plaatsvindt, zal een deel van de teruglevering zonder energiebelasting vergoed worden (hoog/laag tarief + BTW), dit gaat tot een maximaal van 1000 kWh. Hieronder nog een voorbeeld om dit te illustreren.
‘Stel u heeft een analoge meter. Op het hoog tarief is er een negatief verbruik van 1800kWh, op het laag tarief is er een positief verbruik van 600kWh. Er wordt dan een nulverbruik in rekening gebracht voor het hoogtarief. Verder krijgt u nog het volgende vergoed voor uw netto teruglevering:
*600 kWh tegen hoog tarief + energiebelasting + BTW (dit is dus in feite het verrekenen van het overschot van energie op de dagteller met de nachtteller)
*1800-600=1200 kWh tegen hoog tarief + BTW (zonder energiebelasting)’
De persoon op de blog geeft aan een analoge meter te hebben, waarschijnlijk heeft hij onjuiste informatie verkregen.
Indien u verdere informatie wilt over zonnepanelen kunt u altijd terecht op onze site www.greenchoice.nl of door contact op te nemen met 010-478 23 26.
Die blog, dat ben ik. En de persoon die ons heeft geinformeerd is DEZELFDE!De persoon op de blog geeft aan een analoge meter te hebben, waarschijnlijk heeft hij onjuiste informatie verkregen.
Valt me nog mee dat een webcare-persoontje van Greenchoice dit forum nog niet heeft ontdekt
Onderstaande mail heb ik eind oktober 2012 ontvangen n.a.v. een vraag hoe e.e.a. wordt verrekend bij het in bezit hebben van zonnepanelen en negatieve meterstanden:
Geachte heer xxxxx,
Zoals afgesproken stuur ik u hierbij het rekenvoorbeeld over de wijze van saldering van uw teruggeleverde energie.
Op mijn vorige e-mail ontving ik een delivery failure. Ik hoop dat het deze keer wel lukt. Mijn excuses voor de vertraging!
Wanneer u hoog- en laagtarief heeft, wordt uw teruglevering vergoed tegen het kale leveringstarief dat geldt ten tijde van de teruglevering. Dat is doordeweeks het hoogtarief en in het weekend het laagtarief.
U krijgt daarnaast energiebelasting terug over uw teruglevering. Hoe veel dit is, hangt af van hoeveel u in totaal hebt teruggeleverd en verbruikt. Over alle teruglevering die uw verbruik compenseert, krijgt u energiebelasting terug. Over de extra teruglevering, datgene wat u dus meer heeft teruggeleverd dan u verbruikt heeft, krijgt u alleen het kale leveringstarief plus BTW zonder energiebelasting vergoed.
Dit gaat als volgt in het volgende rekenvoorbeeld:
Verbruik Teruglevering Verloop meterstand
hoogtarief 2.000 kWh 2.600 kWh -600 kWh
laagtarief 1.200 kWh 800 kWh +400 kWh
De vergoeding voor de netto teruglevering is als volgt:
-- u krijgt een nota voor de levering van energie met daarop de volgende verbruiken:
hoogtarief: -400 kWh
laagtarief: +400 kWh
-- u krijgt een nota voor de netto teruglevering van energie met daarop de volgende teruglevering:
hoogtarief: 200 kWh
laagtarief: 0 kWh
Of anders gezegd: de 200 kWh netto verbruik op laagtarief wordt verrekend met de 600 kWh netto teruglevering op hoogtarief, waardoor u niet hoeft te betalen voor het netto verbruik op laagtarief en minder netto teruglevering heeft op hoogtarief. Uiteindelijk heeft u 400 kWh netto teruglevering op het hoogtarief. De vergoeding hiervoor is de kale leveringsprijs van hoogtarief + BTW hierover.
Andersom komt zelden voor omdat op hoogtarief 5/7 van de totale teruglevering plaatsvindt en op laagtarief 2/7. De verrekening zou volgens dezelfde methode gaan.
Met vriendelijke groet,
Daarna heb ik onderstaande mail verstuurd:
Geachte mevrouw xxxxxx,
Bedankt voor de ontvangen info!
Voor alle zekerheid nog even een opmerking/vraag:
We zijn in het bezit van een Ferrarismeter (terugdraaimeter) met dag en nacht registratie.
We gaan er dus vanuit dat de door u verstuurde berekening betrekking heeft op onze meter?
Graag even een bevestiging!
Met vriendelijke groet,
Daar kreeg ik onderstaand antwoord op:
Geachte heer xxxxxx,
Bedankt voor uw bericht.
Voorgaand rekenvoorbeeld heeft inderdaad betrekking op uw analoge terugdraaimeter. U dient wel bij het doorgeven van uw standen aan te geven dat u graag uw analoge meter wilt behouden en daarom op de werkelijke standen af wilt worden gerekend.
Veel huishoudens kiezen ervoor om de meter te laten verwisselen. Wanneer u beschikt over een digitale meter wordt uw teruglevering apart geregistreerd. Al uw teruglevering wordt dat inclusief energiebelasting uitgekeerd omdat Greenchoice de unieke margeregel hanteert. De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB). Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter.
Voor meer informatie kan ik u verwijzen naar onze website: http://www.greenchoice.nl...-zon/terugleververgoeding
Met vriendelijke groet,
Geachte heer xxxxx,
Zoals afgesproken stuur ik u hierbij het rekenvoorbeeld over de wijze van saldering van uw teruggeleverde energie.
Op mijn vorige e-mail ontving ik een delivery failure. Ik hoop dat het deze keer wel lukt. Mijn excuses voor de vertraging!
Wanneer u hoog- en laagtarief heeft, wordt uw teruglevering vergoed tegen het kale leveringstarief dat geldt ten tijde van de teruglevering. Dat is doordeweeks het hoogtarief en in het weekend het laagtarief.
U krijgt daarnaast energiebelasting terug over uw teruglevering. Hoe veel dit is, hangt af van hoeveel u in totaal hebt teruggeleverd en verbruikt. Over alle teruglevering die uw verbruik compenseert, krijgt u energiebelasting terug. Over de extra teruglevering, datgene wat u dus meer heeft teruggeleverd dan u verbruikt heeft, krijgt u alleen het kale leveringstarief plus BTW zonder energiebelasting vergoed.
Dit gaat als volgt in het volgende rekenvoorbeeld:
Verbruik Teruglevering Verloop meterstand
hoogtarief 2.000 kWh 2.600 kWh -600 kWh
laagtarief 1.200 kWh 800 kWh +400 kWh
De vergoeding voor de netto teruglevering is als volgt:
-- u krijgt een nota voor de levering van energie met daarop de volgende verbruiken:
hoogtarief: -400 kWh
laagtarief: +400 kWh
-- u krijgt een nota voor de netto teruglevering van energie met daarop de volgende teruglevering:
hoogtarief: 200 kWh
laagtarief: 0 kWh
Of anders gezegd: de 200 kWh netto verbruik op laagtarief wordt verrekend met de 600 kWh netto teruglevering op hoogtarief, waardoor u niet hoeft te betalen voor het netto verbruik op laagtarief en minder netto teruglevering heeft op hoogtarief. Uiteindelijk heeft u 400 kWh netto teruglevering op het hoogtarief. De vergoeding hiervoor is de kale leveringsprijs van hoogtarief + BTW hierover.
Andersom komt zelden voor omdat op hoogtarief 5/7 van de totale teruglevering plaatsvindt en op laagtarief 2/7. De verrekening zou volgens dezelfde methode gaan.
Met vriendelijke groet,
Daarna heb ik onderstaande mail verstuurd:
Geachte mevrouw xxxxxx,
Bedankt voor de ontvangen info!
Voor alle zekerheid nog even een opmerking/vraag:
We zijn in het bezit van een Ferrarismeter (terugdraaimeter) met dag en nacht registratie.
We gaan er dus vanuit dat de door u verstuurde berekening betrekking heeft op onze meter?
Graag even een bevestiging!
Met vriendelijke groet,
Daar kreeg ik onderstaand antwoord op:
Geachte heer xxxxxx,
Bedankt voor uw bericht.
Voorgaand rekenvoorbeeld heeft inderdaad betrekking op uw analoge terugdraaimeter. U dient wel bij het doorgeven van uw standen aan te geven dat u graag uw analoge meter wilt behouden en daarom op de werkelijke standen af wilt worden gerekend.
Veel huishoudens kiezen ervoor om de meter te laten verwisselen. Wanneer u beschikt over een digitale meter wordt uw teruglevering apart geregistreerd. Al uw teruglevering wordt dat inclusief energiebelasting uitgekeerd omdat Greenchoice de unieke margeregel hanteert. De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB). Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter.
Voor meer informatie kan ik u verwijzen naar onze website: http://www.greenchoice.nl...-zon/terugleververgoeding
Met vriendelijke groet,
misschien een topic 'salderings-issues' opzetten?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Frankrijk stuurt zijn leger naar Mali om aanvoer uranium veilig te stellen: http://www.rfi.fr/afrique...de-mali-hollande-issoufou
Omdat kenrnenergie zo duurzaam is, en zo onafhankelijk maakt.
whats nextt? amerika die olievelden veiligsteld *ahum*JeroenH schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 23:26:
Frankrijk stuurt zijn leger naar Mali om aanvoer uranium veilig te stellen: http://www.rfi.fr/afrique...de-mali-hollande-issoufou
oh nee, ze hebben nog veel eenheden rond de oliebronnen zitten...
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Beide golfoorlogen?NielsTn schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 23:40:
[...]
whats nextt? amerika die olievelden veiligsteld *ahum*
oh nee, ze hebben nog veel eenheden rond de oliebronnen zitten...
zo kunnen... 'bringing democracy to the east'.... ahum.
onder motto van bevrijdings leger, maar ondertussen daar zijn met dubbele bedoelingen
Zeker vanaf de tweede en mogelijk zelfs vanaf de eerste wereldoorlog zijn veel oorlogen en slagen om fossiele gevoerd. In "moderne" oorlogsvoering (wat natuurlijk een absurde contradictio in terminis is) is mobiliteit het belangrijkste wapen, en al die vliegtuigen, helicopters en grondvoertuigen slurpen aardolieproducten.
Ik vraag me af of de mensheid ooit een manier zal bedenken om oorlog te voeren om zonne- en windenergie. Ik weet zeker dat er ergens mensen in groene pakken over nadenken - maar de komende paar decennia kunnen oorlogen "gelukkig" nog "gewoon" over fossiele brandstoffen gaan.
Aaaaaaaanyway, dit fotootje wat ik van Facebook plukte geeft aan hoe het er hier in Nederland ook uit zou kunnen zien als we zouden doorpakken:
Ik vraag me af of de mensheid ooit een manier zal bedenken om oorlog te voeren om zonne- en windenergie. Ik weet zeker dat er ergens mensen in groene pakken over nadenken - maar de komende paar decennia kunnen oorlogen "gelukkig" nog "gewoon" over fossiele brandstoffen gaan.
Aaaaaaaanyway, dit fotootje wat ik van Facebook plukte geeft aan hoe het er hier in Nederland ook uit zou kunnen zien als we zouden doorpakken:

Deel 2 is ook aardig gelukt, na het 230wp zonnepaneel via marktplaats heb ik nu via een goede bekende de Enecsys micro omvormer kunnen regelen voor wederom 100euri's. Het enige wat er aan ontbreekt is de bevestiginghendel welke is afgebroken.pielle007 schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 21:30:
[...]
Deel 1 is gelukt, paneeltje op de kop getikt via marktplaats voor 100euri's![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
Nog wat bevestigingsmaterialen erbij en 2meter rails van clickfit, denk niet dat ik dit nodig heb maar wellicht handig als het project "afdakje" dreigt te falen en ik naar het dak moet verhuizen.

Afdakjes zijn cool! Leuk project
zo die zijn goed bezig alleen die bovengrondse stroomdraden met de trafo's eraan geeft ook leuke schaduweffecten voor een kwart van de installaties zo op het blote oog.JeroenH schreef op zondag 13 januari 2013 @ 10:16:
Zeker vanaf de tweede en mogelijk zelfs vanaf de eerste wereldoorlog zijn veel oorlogen en slagen om fossiele gevoerd. In "moderne" oorlogsvoering (wat natuurlijk een absurde contradictio in terminis is) is mobiliteit het belangrijkste wapen, en al die vliegtuigen, helicopters en grondvoertuigen slurpen aardolieproducten.
[afbeelding]

Leve de ondergrondse structuur van ons net.
Laat dit plaatje maar niet zien aan die schoonheidscommissie bij jou in de buurt die krijgen spontaan een zonnestroom attack.

Dit topic is gesloten.