De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.288 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op zondag 11 november 2012 @ 19:00:
Iemand hier bekend met Irwes? Las er zojuist een blog over, zie: http://www.overruimte.nl/2012/wind-of-change/

Lijkt me interessante ontwikkeling voor hoogbouw.
Ik heb het stuk even gelezen en vind het een aan alle kanten rammellend verhaal.
In de zin :
"De taps toelopende vorm van de kanalen verhoogt de windsnelheid (Venturi Effect) en verveelvoudigt daardoor de energie."
Zitten ale twee fundamentele fouten.
1) Het Venturi Effect heeft wel betrekking op een vernauwing meer niet mbt de versnelling van de wind, maar het aan zuigen van een medium waar het langs stroomd.
2) Door de snelheids verhoging kan de energie niet verveelvoudigen maar zal de energie dichtheid verveelvoudigen, de hoeveelheid van energie kan natuurlijk nooit toenemen. (wet van behoud van energie)

Ook de zin:
"In zekere zin passen we het principe toe dat bekend is van de straalmotor om IRWES efficiënt te laten werken. "
Ik hoop dat er in zijn wind molen geen fossile brandstof wordt verbrand, het heeft dus niets te maken met een straalmotor, maar met een stoomturbine welke ook in een normale energie centrale wordt gebruikt. Maar daat heb je wel een flinke winddruk voor nodig!

"een unit van 6×6 meter op 10 meter hoogte kan evenveel energie leveren als 170 m² zonnepanelen."
Dit zou betekenen dat een unit van 6x6 150Wp/m2 * 170 = 25500 *0.85 = 21675 kWh per jaar op kan leveren ????

En op de zin : "de elektriciteit door het net zoog" hoef ik denk ik geen commentaar te leveren.

En als laatste :
"een windmolenpark op 100 km van de kust waarbij al 50% van de energie verloren gaat in de kabels."
Wat zal ik daar op zeggen .......

Maar goed de beste man is architect, geen electrotechinicus ......

Als marketing verhaal voor investeerders klinkt het goed, maar ik zou er geen geld in durven steken ! ;w

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:40
Als je het boek "Build your own small wind power system" gelezen hebt wordt je vanzelf een stuk kritischer over dit soort ongetwijfeld goed bedoelde ontwerpen.

Op zijn best is het een mooie duurzame PR-stunt, op zijn slechtst is het weggegooid geld wat beter in besparing had kunnen worden gestoken (of PV, of een grote windturbine in de buurt).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 13:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Nog zo'n goed bedoeld ontwerp is de Raywaver. Ziet er best leuk uit hoor, maar als je dan de beloofde opbrengsten leest... |:(

http://www.raywaver.com/nl/content/capaciteiten
Een PV wokkel van 0,8 kWp die tot 2000 kWh per jaar kan opwekken. Dat is dus 2500 kWh/kWp voor een systeem wat voor de helft richting het noorden staat gericht. Gelukkig weten wij wel beter. Ik zou al verbaasd zijn als hiervan 20% wordt gehaald.

Ook de 6kW turbine zou tot 12.500 kWh moeten kunnen opwekken. Dat zijn dus 2083 vollast uren, die volgens mij alleen te halen zijn met hoge en grote windmolens (>2MW) aan de kust. Misschien dat ook 20% van deze opbrengst realistischer is voor de Raywaver. Jammer dat alle windmolens hierdoor een slechte reputatie krijgen, omdat de beloofde rendementen 'nooit' worden gehaald.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 07:39:
je mag hier wel eens langskomen, of in de winter, of in de zomer voor pv hotspots (&meterkast)
ik heb dit 2 jaar geleden al eens gedaan, maar dat gaf alleen maar blauwe plaatjes van buiten,
inmiddels moet dat nog beter zijn. (alkmaar)
http://van.wijk.net/pvt/wb.jpg (het glas beneden is nu vervangen)
de woning naast me is nog orgineel van 1974
dat geeft leuke voor en na (tvt) plaatjes
Doe maar een dm deze richting uit, heb deze week 's avonds nog wel tijd.

Aan de buitentemperatuur zal het niet liggen :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 16:19
WoudseHoeve schreef op maandag 12 november 2012 @ 09:21:
[...]

Ik heb het stuk even gelezen en vind het een aan alle kanten rammellend verhaal.
In de zin :
"De taps toelopende vorm van de kanalen verhoogt de windsnelheid (Venturi Effect) en verveelvoudigt daardoor de energie."
1) Het Venturi Effect heeft wel betrekking op een vernauwing meer niet mbt de versnelling van de wind, maar het aan zuigen van een medium waar het langs stroomd.
2) Door de snelheids verhoging kan de energie niet verveelvoudigen maar zal de energie dichtheid verveelvoudigen, de hoeveelheid van energie kan natuurlijk nooit toenemen. (wet van behoud van energie)
Ik snap ook niet precies hoe ze dat willen bereiken. Lijkt mij dat ze druk willen ophogen in dat ding, maar als de dichtheid toeneemt, volgt de wind toch gewoon een anderen weg?

Als je een trechter volgiet met water, krijg je onderaan toch ook niet een superharde straal als je er meer water bij in gooit? Dan stroomt ie toch gewoon over? Ben leek op dit gebied, maar probeer het me even voor te stellen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

FicoF schreef op maandag 12 november 2012 @ 10:37:
[...]
Ik snap ook niet precies hoe ze dat willen bereiken. Lijkt mij dat ze druk willen ophogen in dat ding, maar als de dichtheid toeneemt, volgt de wind toch gewoon een anderen weg?
Als je een trechter volgiet met water, krijg je onderaan toch ook niet een superharde straal als je er meer water bij in gooit? Dan stroomt ie toch gewoon over? Ben leek op dit gebied, maar probeer het me even voor te stellen :-)
Als je die trechter voorsteld als wat langer dan zie je dat de stroom snelheid op het brede deel lager is al bij het puntje. Door de DRUK op het brede deel, zal alle vloeistoef door het smalle deel geperst worden en dus een hogere snelheid hebben.

De winddruk in het brede deel zal vertaald worden naar een hogere druk (per m2) in het smalle deel. De verhouding N/m2 (of Pa/m2) tussen het brede deel en het smalle deel zal constant zijn. (De totale kracht die de lucht uitoefend op de brede ingang en op de smallere uitgang is constant.). Er zal een evenwicht situatie ontstaan waarbij er een bepaalde hoeveelheid lucht door de "trechter" gaat en een deel erlangs, dit is dus een belangrijke consideratie bij het ontwerp van de verhoudingen van de "trechter".

Door de hogere lucht snelheid zal de energie in de lucht een hogere dichtheid hebben en makkelijker, ook bij lagere buitenlucht snelheden, kunnen worden omgezet in stroom.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 13-10 13:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

WoudseHoeve schreef op maandag 12 november 2012 @ 11:13:
[...]
Door de hogere lucht snelheid zal de energie in de lucht een hogere dichtheid hebben en makkelijker, ook bij lagere buitenlucht snelheden, kunnen worden omgezet in stroom.
Als ik het goed zie, zal de opbrengst dus vooral bij lagere luchtsnelheden helpen om een redelijk vermogen te genereren. Bij hogere luchtsnelheden, zal je al snel tegen het maximum vermogen aanlopen en zal een boel potentiële energie verloren gaan.
De vergelijking gaat misschien niet helemaal op, maar het is alsof je een PV omvormer flink onderdimensioneert. Bij lage lichtintensiteit zal de omvormer snel opstarten en in een efficiënt werkgebied zitten, maar als het echt zonnig wordt kan niet al het vermogen meer worden omgezet in nuttige energie.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

antonboonstra schreef op maandag 12 november 2012 @ 11:28:
[...]
Als ik het goed zie, zal de opbrengst dus vooral bij lagere luchtsnelheden helpen om een redelijk vermogen te genereren. Bij hogere luchtsnelheden, zal je al snel tegen het maximum vermogen aanlopen en zal een boel potentiële energie verloren gaan.
De vergelijking gaat misschien niet helemaal op, maar het is alsof je een PV omvormer flink onderdimensioneert. Bij lage lichtintensiteit zal de omvormer snel opstarten en in een efficiënt werkgebied zitten, maar als het echt zonnig wordt kan niet al het vermogen meer worden omgezet in nuttige energie.
Correct ! Het voordeel van een turbine is dat je het toerental constant kan houden door het vermogen van de generator te varieren, afhankelijk van het max vermogen van de generator zal dat sneller of minder snel bereikt worden.
Bij PV is dat het MPP, maar daar zit je eerder tegen de beperkingen van de fysische grootheden aan, bij een turbine-generator combinatie kan je dat nog wat meer oprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:50

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[...]

Probleem met de VAWT en HAWT is altijd het start moment (windsnelheid) en dat lossen ze op deze manier een beetje op, maar geen nieuws hoor, al eens getest in een model door ECN bij hun proefhuizen opstelling, waar men ook de koeling gelijk heeft getest met zonnepanelen door natuurlijke geforceerde luchtstroom onder panelen door. Hierbij werd de verwarmde lucht gebruikt door een Lucht/water warmtepomp en de rest voor een VAWT als ik het goed heb.
En dat was al begin deze eeuw....

Ik geloof dat er in Wijk aan zee ook een hotel is wat een VAWT heeft (ergens in een grijs verleden in die omgeving gezien)

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 12-11-2012 12:05 . Reden: typo ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als ik het goed zie, zal de opbrengst dus vooral bij lagere luchtsnelheden helpen om een redelijk vermogen te genereren.
Dat geven veel van de fabrikanten van kleine windturbines op als argument, maar dat is kul. In lage windsnelheden zit nauwelijks energie. De hoeveelheid energie in wind is evenredig met de derde macht van de windsnelheid. Het boek waar ik een paar posts hoger aan refereerde maakt dat pijnlijk duidelijk. Lees het boek, het maakt echt heel veel duidelijk. Als iemand het wil lenen dan mag dat.

(En dat maakt ook pijnlijk duidelijk dat de plekken waar kleine, laaggeplaatste "urban turbines" het goed zouden kunnen geen prettige plekken zijn om te wonen qua wind.)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op maandag 12 november 2012 @ 12:03:
[...]

Dat geven veel van de fabrikanten van kleine windturbines op als argument, maar dat is kul. In lage windsnelheden zit nauwelijks energie. De hoeveelheid energie in wind is evenredig met de derde macht van de windsnelheid. Het boek waar ik een paar posts hoger aan refereerde maakt dat pijnlijk duidelijk. Lees het boek, het maakt echt heel veel duidelijk. Als iemand het wil lenen dan mag dat.

(En dat maakt ook pijnlijk duidelijk dat de plekken waar kleine, laaggeplaatste "urban turbines" het goed zouden kunnen geen prettige plekken zijn om te wonen qua wind.)
Klopt, maar daarom ook op een hoogbouw. Lost een deel van het probleem op maar weer niet in een stadsdeel wat alleen maar hoogbouw heeft...... want daar krijg je weer te maken met valwinden.

Ach doe het dan zoals in Bahrain (WTC) (maar ook dat is peanuts)

Kan me nog een keer herinneren, begane grond, 30 graden, geen wind, 100 Meter hoogte lekker "koel" briesje, op 220 meter was het meer dan een briesje.
Ooit in een ver verleden voor een telecom bedrijf gewerkt wat zoveel van die grote masten heeft

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-10 17:38

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Over gloeilampen: enkele weken terug bij de Kijkshop in Middelburg: op de balie stond een doos met tien gloeilampen, te koop aldaar. 5x 40W en 5x 60W van Grundig :? ik wist niet eens dat Grundig gloeilampen maakte.....
nu dacht ik toch dat die niet meer mogen worden verkocht, maar het is zeker iets van: niet meer worden geproduceerd / ingevoerd o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Klopt, ze mogen niet meer worden gemaakt maar de voorraden mogen wel worden verkocht. Hoe groot zouden die voorraden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Over spaarlampen:
ik heb hier geen enkele reactie gelezen op Tros Radar van 1 of 2 weken geleden, waarin aandacht voor de spaarlamp. het schijnt dat er bij spaarlampen een probleem met de sinuscurve is :?
bekend bij iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Spaar/led-lampen vormen geen enkel probleem voor woningen/ woonwijken. Zie ZuinigeRijder in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II" en posts daaronder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Laatst online: 13-10 18:15
Vooral goedkope led spaarlampen hebben inderdaad een probleempje met de sinuscurve en rare blindvermogen actie's....google is your friend.

Opmerking daarbij is dat 1 huishouden inderdaad geen rare dingen doet op het totale (stroom) netwerk. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door internet4me op 12-11-2012 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

drielp schreef op zondag 11 november 2012 @ 18:38:

Spaargeld maar investeren in zonneboiler en douche wtw. En dan de hypotheek versneld aflossen.
Als je slim/verstandig bent, hou je toch wat spaargeld over - gaat onverwachts de wasmachine, koelkast o.i.d. kapot :(
trouwens, je mag tot 20.000 euro belasting vrij sparen ( 20.785 zelfs )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:17
LED Spaarlampen en de verkeerde power factor is wel een probleem.

Gelukkig wordt er vanuit Nederland aan een oplossing gewerkt:

http://www.nxp.com/demoboard/SSL2101DB.html

Dit is de nieuwste LED controller voor lichtnet gebruik en die belooft een power factor van 0,9 voor een lamp tot 12 Watt. Erg goede waarde.

Voor grotere vermogens maken ze gebruik van een losse PFC / Power Factor Corrector.

Nu alleen nog wat regelgeving die dit gaat eisen en dan komt het goed.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 19:58
WoudseHoeve schreef op maandag 12 november 2012 @ 09:21:
[...]

In de zin :
Je bent zeker niet bekend meet venturi meetflensen die veelvuldig in de industrie worden toegepast om debiet meetingen uit te voeren.
Grote gasmeters hebben vaak een versmalling (de venturi) om de delta P te kunnen en aan de hand daarvan het debiet.
Je hoeft dus niet perse iets aan te zuigen.
Wikipedia: Venturi effect
[quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

leonbong schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:39:
[...]
Je bent zeker niet bekend meet venturi meetflensen die veelvuldig in de industrie worden toegepast om debiet meetingen uit te voeren.
Grote gasmeters hebben vaak een versmalling (de venturi) om de delta P te kunnen en aan de hand daarvan het debiet.
Je hoeft dus niet perse iets aan te zuigen.
Wikipedia: Venturi effect
[quote]
Ik heb de link even doorgespit..... je hebt gelijk.
Maar het feit dat de druk lager wordt in het versmalde deel lijkt me niet gunstig voor het aandrijven van een turbine? Daar heb je juist druk voor nodig .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Laatst online: 19:58
Maar de snelheid wordt hoger en dat is de drijvende kracht.

Nu denk ik dat snelheidstoename te gering voor een stads-turbine om het een efficient ding te maken.

[ Voor 48% gewijzigd door leonbong op 12-11-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JAN-B schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:14:
[...]

Als je slim/verstandig bent, hou je toch wat spaargeld over - gaat onverwachts de wasmachine, koelkast o.i.d. kapot :(
Maar daar ben je snel overheen.
Beetje reserve1 voor jezelf en de kinderen en hoppa.

1 Werkeloosheid buffer 3 maanden, wasmachine, koelkast, grote kosten vervoersmiddel enz, studeren voor de kinderen (in de toekomst).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:42
ollie1965 schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:11:
[...]

1 Werkeloosheid buffer 3 maanden, wasmachine, koelkast, grote kosten vervoersmiddel enz, studeren voor de kinderen (in de toekomst).
Wellicht is het in jouw sector wel te doen om met drie maanden wat te vinden, maar ik had toch wat langer nodig. Zou momenteel eerder mikken op een maand of 6. Bij veel bedrijven staan vacatures alleen al 2-4 weken open, dan hebben ze nog 2-4 weken nodig om te bedenken of je mag komen, dan nog 2-3 sollicitatie ronden en evt onderzoekjes/testjes doorlopen en je bent 10-16 weken verder voor je weet of je een baan hebt :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

kdeboois schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:36:
LED Spaarlampen en de verkeerde power factor is wel een probleem.

...
Nu alleen nog wat regelgeving die dit gaat eisen en dan komt het goed.
Waarom is de "verkeerde power factor" bij deze kleine verbruikers een (groot?) probleem? En wat is het probleem precies?

Zie:
Dre in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"
mux in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:33
Vanavond op de NTR " hoe je 10x beter met geld om kan gaan"
met o.a. repair-café

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:45

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Erasmo schreef op zondag 11 november 2012 @ 23:05:
[...]

Valt nog vies tegen als het al tegen vijf uur donker is.

Ik ben nu een beetje aan het experimenteren met de Flir, zijn er nog Tweakers in de Kop van Noord-Holland(pakweg tot aan Alkmaar) die interesse hebben in een warmtescan?
Ik woon wel in de Kop van Noord-Holland maar Alkmaar hoort daar niet bij.

Ik weet niet van welke kant je komt, maar je mag zeker wel een keer langskomen om te expirimenteren, kan ik zien hoe min isolatie 'experimenten' hun werk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

100 GW aan windvermogen staat inmiddels opgesteld in de EU :o
http://www.windenergie-ni...awatt-windvermogen-in-eu/

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:14:
[...]

ik kocht een warmtepompdroger bij bcc voor 360 euro, (beko met 5 jaar garantie)
dat is ongeveer wat mijn buurman aan nuon betaald, en ik niet.
dus wie slim en verstandig is woont niet naast me.
ik kocht de droger ook omdat de oude versleten lagers had,
vreemd genoeg nam iemand de oude over voor 100 euries.
zo heb ik nu een warmtepomp droger voor 260 euro.
het is alweer 3 maanden geleden, de buurman is al bijna 1000 euro energie kwijt,
en heeft geen interesse in deze techniek, zijn drogerslang hangt langdurig de buitenlucht te verwarmen uit het raam.
ik denk dat hij ook nog wat spaart, gewoon voor "als", hij kan tenslotte niet zomaar een droger kopen met zoveel vaste lasten.

spaargeld beperk ik tot 5000 euro, nadat ik mijn geld niet los kreeg bij de overstap van abn amro naar triodos, geloof ik niets meer van banken.
het spaargeld is afgelost op het huis.
zo ging de maandlast nog verder naar beneden
is sparen niet zelf kastijding geworden ?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2012 20:33 . Reden: de droger verbruikt onmerkbaar weinig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

flippo765 schreef op maandag 12 november 2012 @ 19:40:
[...]

Ik woon wel in de Kop van Noord-Holland maar Alkmaar hoort daar niet bij.

Ik weet niet van welke kant je komt, maar je mag zeker wel een keer langskomen om te expirimenteren, kan ik zien hoe min isolatie 'experimenten' hun werk doen.
Alles boven Zaandam vind ik de kop :P Ik kom van boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Dre schreef op maandag 12 november 2012 @ 17:28:
[...]

Waarom is de "verkeerde power factor" bij deze kleine verbruikers een (groot?) probleem? En wat is het probleem precies?

Zie:
Dre in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"
mux in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"
Het probleem ontstaat als de doelstelling bereikt wordt. Als al het licht op deze manier uit het net wordt gehaald dan heb je een boel compensatie nodig. Te duur en onnodig.

Vele klein verbruikers maken een groot verbruiker zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

NiGeLaToR schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:31:
[...]

Wellicht is het in jouw sector wel te doen om met drie maanden wat te vinden, maar ik had toch wat langer nodig. Zou momenteel eerder mikken op een maand of 6. Bij veel bedrijven staan vacatures alleen al 2-4 weken open, dan hebben ze nog 2-4 weken nodig om te bedenken of je mag komen, dan nog 2-3 sollicitatie ronden en evt onderzoekjes/testjes doorlopen en je bent 10-16 weken verder voor je weet of je een baan hebt :)
De 3 maanden baseer ik op de aanvraagtermijn WW en ontvangst van het eerste geld (met kleine marge).
Als ik echt in de WW zou komen gaat er hier (vooraf) een knop om, om bepaalde gelden toch even anders uit te geven. Doorleven op een (geld) niveau wat er niet is, is in mijn ogen "not done".

Afkloppen nog nooit 1 dag mijn hand hoeven op te houden en dat hoop ik ook mijn hele leven zo te houden.
"Er is altijd werk, maar niet altijd het leukste en best betaalde" ooit van mijn opa geleerd en dat komt telkens weer boven borrelen als het even minder gaat.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:09
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 20:29:
[...]

spaargeld beperk ik tot 5000 euro, nadat ik mijn geld niet los kreeg bij de overstap van abn amro naar triodos, geloof ik niets meer van banken.
Spaargeld levert niets meer op, inflatie 2,9 %m rente 2,5 %. Zonneboiler levert wel op, van april tot september 120 m3 gas. En gas wordt alleen maar duurder. Beetje achter de hand voor noodgevallen, rest investeren in lagere vaste maandelijkse kosten. En met 60 met pensioen..... kijken of het lukt :) .

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Meer mensen net Tegenlicht gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:20

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Erasmo schreef op maandag 12 november 2012 @ 21:51:
Jazeker. Onze positie werd even netjes op de kaart gezet door onze oosterburen (schaam schaam) Enfin, Altmeier staat te popelen om even te babbelen met onze minister van milieu >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
ollie1965 schreef op maandag 12 november 2012 @ 21:21:
[...]

De 3 maanden baseer ik op de aanvraagtermijn WW en ontvangst van het eerste geld (met kleine marge).
Als ik echt in de WW zou komen gaat er hier (vooraf) een knop om, om bepaalde gelden toch even anders uit te geven. Doorleven op een (geld) niveau wat er niet is, is in mijn ogen "not done".

Afkloppen nog nooit 1 dag mijn hand hoeven op te houden en dat hoop ik ook mijn hele leven zo te houden.
"Er is altijd werk, maar niet altijd het leukste en best betaalde" ooit van mijn opa geleerd en dat komt telkens weer boven borrelen als het even minder gaat.
Opa`s zijn vaak wijze mannen. Sparen is natuurlijk handig voor onvoorziene uitgaven. Financieel rendement is laag, maar wel zeker. Daarom 'mag' je dit wat mij betreft ook niet afzetten tegen energiebesparende maatregelen die beter renderen. Dat risico is nl groter. Energieprijs kan (theorie) dalen, misschien moet je morgen je huis verkopen, waardoor je de investering niet terugverdient, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of is je duurzame huishouden, waar de pv slechts een onderdeel van is, een integraal onderdeel van bescherming tegen onzekere voorvallen, die zich helaas altijd voordoen.
wellicht is de impact op dit huishouden veel lager dan consumptie driftige huishoudens waar de tvt heerst... is het duurzame huishouden een dip shaver ?

/question

is opa nou wel zo wijs ?
ga je sparen voor de opleiding van je kind, of zet je de vermeden energiekosten 10 jaar lang opzij op zijn/haar rekening.... de bank zal het je afraden, misschien een reden om het juist wel te doen. :)F

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2012 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:06

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 20:29:
WTF, je mocht niet zomaar overstappen van je bank? :/

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:58:

/question

is opa nou wel zo wijs ?
ga je sparen voor de opleiding van je kind, of zet je de vermeden energiekosten 10 jaar lang opzij op zijn/haar rekening.... de bank zal het je afraden, misschien een reden om het juist wel te doen. :)F
Is opa nou zo wijs?

Nou in zijn tijd zeker, anders hadden zijn 11 kinderen en 29 kleinkinderen er financieel anders voor gestaan.
De werkethiek is er soms wel eens ingeramd bij de kinderen, maar daar ben ik niet slechter van geworden als kleinkind door deze cultuur over te erven..
Allemaal (kinderen) zijn ze als zelfstandige verder gegaan in het leven.

Sparen moet om een risico deel af te vangen in onverwachte situaties/tijden (gedachte ondernemersrisico deel). Ik denk niet dat ik met vermeden energiekosten later mijn kind kan laten studeren.

En wat als ik spekkoper ben en ik doe beide :+
Ongetwijfeld weet je via postings in deze duurzame kroeg wat voor investeringen we doen om het allemaal energie technisch naar nul te krijgen. Wij passen Trias Energetica toe en plempen niet eerst het dak vol met techniek maar passen eerst passieve technieken toe (TVT het hoogst :+ ) )
Pas als we daar mee klaar zijn gaan we verder met de techniek (zal over zo'n 3-5 jaar zijn)

Volgende week hier een kraantje voor en achter de woning om de nieuwe passief kozijnen te plaatsen met Ug 0,5 glas voor de begane grond, boven verdieping is al klaar

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
Ollie, ik kijk nu al uit naar de fotoreportage.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

mkleinman schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 08:16:
[...]

WTF, je mocht niet zomaar overstappen van je bank? :/
Wellicht had hij een deposito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Koers van E.On doet -10%. Benieuwd welk energiebedrijf als eerste omvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Misschien kunnen we (=overheid) ze (=de omvallende energie bedrijven) dan weer nationaliseren. Net zoals bij ABN. Dan maken we er weer gezellig een NUTS bedrijf van :P

Sommige energie bedrijven zijn namelijk "systeem"energiebedrijven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:41

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Erasmo schreef op maandag 12 november 2012 @ 21:51:
Ja.. wederom weer een confronterende documantaire waar ik persoonlijk toch weer een beetje verdrietig van werd.

We hebben zoveel mooie kansen in deze barre economische tijden, en wat doen we als Nederland, we laten het allemaal voorbij gaan.

:( :r

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

ollie1965 schreef op maandag 12 november 2012 @ 15:11:

@ollie: waar overheen :? die 20.785?? dan kun je beter/sneller sparen als mij ;)
kinderen?? ik zie toch duidelijk op je website : kids, gelukkig nog niet :? of is die tekst inmiddels verouderd???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

drielp schreef op maandag 12 november 2012 @ 21:43:

Spaargeld levert niets meer op, inflatie 2,9 %m rente 2,5 %. Zonneboiler levert wel op, van april tot september 120 m3 gas. En gas wordt alleen maar duurder. Beetje achter de hand voor noodgevallen, rest investeren in lagere vaste maandelijkse kosten. En met 60 met pensioen..... kijken of het lukt :) .
@drielp: Sucses!
en eerlijk gezegd hou ik me niet bezig met inflatie; het zal wel waar zijn, maar als ik daar ook nog aan moet denken, slaap ik helemaal niet meer. (en ik slaap al zo slecht :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JAN-B schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 12:04:
[...]

@ollie: waar overheen :? die 20.785?? dan kun je beter/sneller sparen als mij ;)
kinderen?? ik zie toch duidelijk op je website : kids, gelukkig nog niet :? of is die tekst inmiddels verouderd???
Ja, over die 20xxx p.p en 4xxx voor een kind. Als je alles boekt/afschrijft/budgetteerd zoals je moet doen dan kom je daar op een gegeven moment overheen. Bij ons gaat het zo (boekhoudkundig) dat als er iets kapot gaat het vervangen moet kunnen worden.
Ja, we doen het anders dan Loesje, mega leuk meid.
Overigens hebben we het met deze verbouwing wel voor elkaar gekregen om onder die grens te komen, enkele reserves zijn dus aangesproken.

Tja, die kids. Dat is een website van iemand anders en ik krijg het niet weg daar (ww/usr kwijt en mail vindt hij niet genoeg........), datum van die actie is geloof ik al eind jaren negentig. Inmiddels al 7 jaar vader.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

kdeboois schreef op maandag 12 november 2012 @ 20:53:
[...]

Het probleem ontstaat als de doelstelling bereikt wordt. Als al het licht op deze manier uit het net wordt gehaald dan heb je een boel compensatie nodig. Te duur en onnodig.

Vele klein verbruikers maken een groot verbruiker zeg maar...
Interessant, hoe kom je bij de informatie dat LED-verlichting bij huishoudens zorgt voor problemen als iedereen dit gaat toepassen? Hoe verhoud de LED-verlichting zich tot het verbruik/ Power Quality van overige verbruikers in huishoudens? Vormt LED verlichting een ‘zwaardere’ belasting voor het net dan een gloeilamp met hetzelfde aan lumen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo net terug van de eerste warmtescan+het aanschouwen van een superslim verwarmingssysteem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
@Erasmo, vertel eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zit nu nog op mijn mobiele telefoon dus nog even geduld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat was bij mij ;-)
mijn buurt lijkt van buiten wel een gloeiworm met 1 blauw huis ertussen
de verschillen zijn gigantisch, was leerzaam
ik woon links
http://van.wijk.net/pvt/wb/IR_0035.jpg
de grote noordhoek met ventilatierooster open (de muur is perfect met supafill geisoleerd)
http://van.wijk.net/pvt/wb/IR_0051.jpg
het huis van de buren, met schoorsteenverwarming...&enkelglas
http://van.wijk.net/pvt/wb/IR_0042.jpg
hun ketel heeft het druk en de rookgas is heet in de dakpijp
mijn rookgaspijp is ook actief, maar van buiten niet te zien, dan maar naar binnen :
http://van.wijk.net/pvt/wb/IR_0093.jpg
er werd gewoon gestookt op dat moment

ltv radiator opengedraaid, deze word erg snel warm
http://van.wijk.net/pvt/wb/IR_0101.jpg

ik had mijn biertje eerder op dan erasmo :
http://van.wijk.net/pvt/wb/IR_0091.jpg

de wtw pijp ook eens gevolgd op de camera, deze warmt leidingwater gemiddeld 28c op

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2012 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Laatst online: 00:39
leuk om te zien en leerzaam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Gaaf, goed voorbeeld hoe het ook kan.

Mijn schoorsteen zou ook wel flink rood kleuren. Is houtkachel gestookt met zelf geknotte wilgentakken (=duurzaam verkregen). Huiskamer is 25+, vriendin is kouwelijk. Kamerdeur open en rest van 't huis ook redelijk behagelijk.

Ik lees het nu pas.....een FLIR op je phone? Welke app is dat?

[ Voor 10% gewijzigd door drielp op 13-11-2012 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Was inderdaad een leerzame avond :) IR-fotograferen is toch een vak apart maar ik heb het nu wel aardig door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

drielp schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 23:05:
Gaaf, goed voorbeeld hoe het ook kan.

Mijn schoorsteen zou ook wel flink rood kleuren. Is houtkachel gestookt met zelf geknotte wilgentakken (=duurzaam verkregen). Huiskamer is 25+, vriendin is kouwelijk. Kamerdeur open en rest van 't huis ook redelijk behagelijk.

Is het niet iets om een schoonsteen-WTW te ontwikkelen?
Je laat water langs buitenkant van de schoorsteenpijp lopen om daarmee een boiler op te warmen waarmee je bijvoorbeeld weer mee kan douchen of de rest van je huis verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:56

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Is het niet zo dat je blij moet zijn dat de uitlaatgassen van je houkachel lekker heet zijn.

Omdat anders de vervuilde uitlaatgassen snel, en dus niet verdund, weer neerdalen in je tuin. Misschien in het slechtste geval zelf je schoorsteen niet eens uit willen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-10 16:01
mooi hoor die ir-foto's, heb je ook foto's gemaakt met roosters dicht?
Wat voor temp heb je het warm gestookt en wat voor temp de buurtjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:47
prein2 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 07:04:
Is het niet zo dat je blij moet zijn dat de uitlaatgassen van je houkachel lekker heet zijn.

Omdat anders de vervuilde uitlaatgassen snel, en dus niet verdund, weer neerdalen in je tuin. Misschien in het slechtste geval zelf je schoorsteen niet eens uit willen??
Wat denk je van zuur condensvocht dat je schoorsteen vanbinnenuit opvreet? Bij een normale kachelpijp wil je helemaal niet condenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flippo765 schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 23:31:
[...]

Je laat water langs buitenkant van de schoorsteenpijp lopen om daarmee een boiler op te warmen waarmee je bijvoorbeeld weer mee kan douchen of de rest van je huis verwarmen.
Dan zou ik dat eerder bij de kachel zelf proberen een WTW te maken voor douchen e.d. Natuurlijk kan je dit ook in de schoorsteenpijp doen, maar dat lijkt me zelf omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Als je dit bedoelt, is gewoon nep (zie bericht 30 sept.) Infraroodopnames maak je natuurlijk niet met een dombo-phone :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-10 09:42
[...]

daar heb je standaart units voor.
die je in de pijp kunt plaatsen.
(let wel! met hout maak je zo stoom en dat doet boem als het onder druk komt. er zijn wel wat beveiligingen nodig.)
bij kockie op de website staat er wel wat meer over.
en ouweoverklokker heeft zoon systeem.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:13:
[...]

Dan zou ik dat eerder bij de kachel zelf proberen een WTW te maken voor douchen e.d. Natuurlijk kan je dit ook in de schoorsteenpijp doen, maar dat lijkt me zelf omslachtig.
je wil niet het vuur zelf koelen.
voor hout wil je juist de hoge verbrand temperatuur.
dat geeft een betere verbranding.(minder stank, en co2's)
de pijp van een hout kachel kan goed oplopen naar boven de 200 graden.
ik heb helaas geen huis meer met een hout kachel mogenlijkheid.
maar het lijkt mij wel gaaf.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorige week heb ik ook iemand bij mijn woning gehad om wat foto's te maken.

Note; Ramen in 2011 vernieuwd naar HR++, op 1 ruit na

Het rapport kunnen jullie hier vinden:
http://www.vvsuameer.nl/images/thermocam.pdf

Wat mij opviel:

Voorkant woning:
  • Warmtelek bij de onderkant van het raam
  • Kitranden geleiden warmte
  • Bovenste roosters zijn van 1.5 cm dik hout (kun je opendrukken) maar geleiden iets minder warmte dan beneden. Roosters van beneden zijn nieuw geplaatst met de nieuwe ruiten (merk onbekend)
  • Voordeur is behoorlijk rood maar de recentelijk geplaatste brievenbus is niet te detecteren :),, brievenbus zit links van de deur op 30 cm hoogte.
Achterkant woning
  • Achterdeur sluit niet goed aan in het kozijn.
  • Rechtsachter raam is nog het enige raam dat niet vernieuwd is (dit ivm toekomstig project). Je kan goed zien dat dit nog het oude dubbelglas is. Ruit kan lek zijn maar er zit geen vocht in.
  • Ventilatiestand zolder kun je goed zien (nieuwe Velux met HR++)
  • Een oud plastic 'opklapluikje' in de ruimte waar de ketel staat is ook aardig rood. Deze staat altijd een eindje open. Hier staat ook de wasmachine.
  • Die twee 'bolletjes' naast de rookafvoer zijn ventilatieschachten. Waar die heen gaat in de woning, geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-10 11:34
[...]

Op een ander forum is dit meerdere keren besproken (zie sig). Je hebt een aantal problemen: condensatie (ook neerslaan van creosoot bij een suboptimaal brandende kachel), afkoelen van de schoorsteen (en evt trekproblemen) en een bedroevend rendement. Daarbij opgeteld dat je allerlei beveiligingen nodig hebt (open systeem, noodkoeling, anticondensklep etc).

Beter is dan om een goede hout-cv kachel te zoeken (ik heb er nog geen gezien die ik in mijn woonkamer wil hebben).

Zelf heb ik mijn huis compleet verwarmd op hout en zon. Vanaf april heb ik geen kuub gas meer verstookt (tussen 10 januari en april een kuub of 10). Ik kan je vertellen: het is prachtig, maar geen sinecure.

Als je gaat beginnen: lees je dan in over veiligheid!! Onder andere hier.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
FicoF schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 10:14:
Koers van E.On doet -10%. Benieuwd welk energiebedrijf als eerste omvalt.
Als EnBW niet door de Duitse overheid was gekocht zouden ze dat hebben kunnen zijn. VNG is ook een kandidaat, die hebben bijna geen equity meer over, maar ook die zijn eigendom van lokale overheden.

De grote ellende voor dir bedrijven blijven de waardeloze gas assets en de lage stroomprijzen, en dat is een direct gevolg van de lage CO2 prijs. Zolang kolen zo goedkoop zijn, gaan we in Europa naar de ietwat bizarre situatie toe dat we electriciteit opwekken met de combinatie van CO2 vrije PV, wind, nukes en hydro, en aan de andere kant zwaar CO2 uitspugende kolencentrales, terwijl de low-CO2 gas er helemaal uitgedrukt wordt - waardoor de CO2 emissies van Europa omhoog gaan, en in de Big bad US of A ( waar men massaal kolen door gas vervangt) omlaag.

Ik luister trouwens net naar Stefan Judisch van RWE en die is zoals altijd heel uitgesproken: PV is here to stay, zolang stroom door de belastingen zo duur is als nu gaat iedereen in Europa door met paneeltjes leggen, en niemand kan het stoppen. Gas is history als brandstof voor electriciteit (jammer vanuit CO2 oogpunt), en zelfs voor huisverwarming gaat het op termijn eruit. Boude statements, maar je kan niet zeggen dat de grote energiebedrijven de realiteit negeren.

[ Voor 21% gewijzigd door Dreamvoid op 14-11-2012 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:35:
[...]

je wil niet het vuur zelf koelen.
voor hout wil je juist de hoge verbrand temperatuur.
dat geeft een betere verbranding.(minder stank, en co2's)
de pijp van een hout kachel kan goed oplopen naar boven de 200 graden.
ik heb helaas geen huis meer met een hout kachel mogenlijkheid.
maar het lijkt mij wel gaaf.
Dank je wel voor de informatie. Dat maakt het eens stuk duidelijker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zoals hierboven beschreven zijn er inderdaad mobiele apps die een gewone foto in optisch licht nemen, en daar "infraroodachtige" kleuren aan geven. Dit is niet meer dan een gimmick.

FLIR maakt voor hun merk camera's wel een Android app waarmee je wat basisbewerking kunt doen: Google Play: FLIR Tools Mobile Maar dan moet je wel eerst IR-foto's hebben, gemaakt met een warmtebeeldcamera van FLIR.
Erasmo schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 23:19:
Was inderdaad een leerzame avond :) IR-fotograferen is toch een vak apart maar ik heb het nu wel aardig door.
Ik vind het leuk om te leren. Het omgaan met de camera heb je in een half uurtje wel onder de knie, is mijn ervaring. Waar wel veel tijd en vooral ervaring in gaat zitten is in het interpreteren van de foto's, en die interpretatie om te zetten in een advies ("isoleer die muur", "vervang dat raam"). Zin om eens te bellen om ervaringen uit te wisselen?

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 14-11-2012 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Dre schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 20:25:
[...]

Interessant, hoe kom je bij de informatie dat LED-verlichting bij huishoudens zorgt voor problemen als iedereen dit gaat toepassen? Hoe verhoud de LED-verlichting zich tot het verbruik/ Power Quality van overige verbruikers in huishoudens? Vormt LED verlichting een ‘zwaardere’ belasting voor het net dan een gloeilamp met hetzelfde aan lumen?
Logisch nadenken.

1. De energie voorziening is voornamelijk op basis van draaistroom machines. Die leveren de sinus vorm van onze netspanning.
2. De minder efficiënte (lees warmte genererende) belastingen zoals vaatwassers, gloeilampen en wasmachines hebben voor het overgrote deel een PF van 1.

Resultaat is dat de generator over zijn hele rotatie een gelijke belasting ziet. Geen gekke schommelingen in het koppel van de turbine. Als nu alle belastingen efficiënter worden zal het deel van de LED verlichting een significant deel
van de belasting gaan vormen en zoals je bij de scoop plaatjes kon zien geven deze alleen een belasting aan de piek van de sinus. Dit geeft schommelingen in het koppel van de turbine en in mijn fantasie zie ik de generator al de centrale uitwandelen ;)

Natuurlijk verbruikt een LED lamp veel minder maar veel lichte belastingen hebben geen richtlijn voor de PF op dit moment. Als de trend van steeds efficiënter worden door zet heeft dus geen enkele fabrikant zich ergens iets van aan te trekken, maar ziet de net belasting er dramatisch uit.

Zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maar dat lijkt me niet een probleem uniek voor LED-lampen. Alle apparaten met een geschakelde voeding hebben een PF anders dan één, vaak (veel) lager. Als het een probleem is zal het over de gehele linie opgelost moeten worden, en niet alleen voor LED-lampen. Toch?

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 14-11-2012 11:13 . Reden: 'niet' toegevoegd :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag heb ik de meterstanden mogen doorgeven aan Delta. Via de website gaat het inder geval mis. Ik zou een verbruik hebben van 99743 kWh. :D

Niet dus.
code:
1
2
3
4
- 2011 : 99246 kWh
- 2012 : 98989 kWh
==============
Verschil : 257 kWh in de min.

Daarop heb ik het telefonisch via de algemene klantenservice doorgeven.

Via twitter had ik nog wat verteld aan Delta. Vrij snel wilde ze mij al de slimme meter aanbieden. Daarop heb ik gezegd : nee, dank je i.v.m. salderen. Voor de rest was dat wel een leuk gesprekje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
JeroenH schreef op woensdag 14 november 2012 @ 11:11:
Maar dat lijkt me niet een probleem uniek voor LED-lampen. Alle apparaten met een geschakelde voeding hebben een PF anders dan één, vaak (veel) lager. Als het een probleem is zal het over de gehele linie opgelost moeten worden, en niet alleen voor LED-lampen. Toch?
Klopt. Probleem zit eerder bij TV's, PC's en dergelijke. Die hebben echter jarenlang de stuur groepen gestuurd :-) Niet noodzakelijkerwijs in de juiste richting BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Advocaat van de duivelmode: Zal het binnenkort dan niet ook zo zijn dat wij als consument voor blindvermogen moeten gaan betalen?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
@Jeroen Op je website heb je een tijd terug wel wat aandacht aan waterkokers besteed. Is het niet leuk om een aantal waterkokers te filmen met je warmte camera ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

kdeboois schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:19:
@Jeroen Op je website heb je een tijd terug wel wat aandacht aan waterkokers besteed. Is het niet leuk om een aantal waterkokers te filmen met je warmte camera ?
Ik heb wel een Eco Kettle in de aanbieding om te testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 00:47
JeroenH schreef op woensdag 14 november 2012 @ 11:11:
Wat denk je waarom computervoedingen al een jaar of 10 voorzien zijn van PFC? Dat is niet omdat ze daar zuiniger van worden iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Erasmo schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 21:41:
Zo net terug van de eerste warmtescan+het aanschouwen van een superslim verwarmingssysteem :)
Eigenlijk zou het wel leuk zijn dat er voor volgende week bij ons thuis ook foto's van de ramen beneden komen en dan over 2 weken weer.
Krijg je een verschil van vuurrood naar donkerblauw :Y
Ach ja ik weet wel wat er gaat verbeteren.

Wel lastig hoor zo'n nieuwe deur :+ , moet een nieuwe cilinder, slot en schilden komen want de deur dikte gaat van 40mm naar 98mm :o
Komende dagen de maat voering in orde maken vanwege de dikte van de kozijnen en het kunnen stellen van de kozijnen en dan woensdag de hele dag foto's maken.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

kockie schreef op woensdag 14 november 2012 @ 10:23:
[...]

Op een ander forum is dit meerdere keren besproken (zie sig). Je hebt een aantal problemen: condensatie (ook neerslaan van creosoot bij een suboptimaal brandende kachel), afkoelen van de schoorsteen (en evt trekproblemen) en een bedroevend rendement. Daarbij opgeteld dat je allerlei beveiligingen nodig hebt (open systeem, noodkoeling, anticondensklep etc).

Beter is dan om een goede hout-cv kachel te zoeken (ik heb er nog geen gezien die ik in mijn woonkamer wil hebben).

Zelf heb ik mijn huis compleet verwarmd op hout en zon. Vanaf april heb ik geen kuub gas meer verstookt (tussen 10 januari en april een kuub of 10). Ik kan je vertellen: het is prachtig, maar geen sinecure.

Als je gaat beginnen: lees je dan in over veiligheid!! Onder andere hier.
Het was maar een idee, ik heb zelf geen houtkachel.
Ik vind het alleen zo zonde dat al die warmte in de open lucht verdwijnt.
Er bestaat dus al een uitgebreide discussie over.

Bedankt voor alle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
mkleinman schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:18:
Advocaat van de duivelmode: Zal het binnenkort dan niet ook zo zijn dat wij als consument voor blindvermogen moeten gaan betalen?
Volgens mij doen we dat al, als je tenminste bedoelt dat we betalen wat we gebruiken, en niet wat we lijken te gebruiken..

Proper power meters, like the induction-wheel meters that the electricity company uses to figure out how much money household power customers owe them, are meant to measure true power, not apparent power. They're supposed to compensate for differences in phase between voltage and current. How well they do that is a topic for animated discussion among people who seldom have anything better to do on a Saturday night, but the meters do more or less get it right.

http://www.dansdata.com/gz028.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
kdeboois schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:19:
Helaas kan mijn model warmtebeeldcamera niet filmen, dat kan alleen met de écht dure modellen waar ik het geld nog niet voor heb. Ik heb al wel eens een foto gemaakt van mijn EcoKettle: https://www.dropbox.com/s/3iw3e9j057yrgqd/IR_0111.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
JeroenH schreef op woensdag 14 november 2012 @ 13:29:
[...]

Helaas kan mijn model warmtebeeldcamera niet filmen, dat kan alleen met de écht dure modellen waar ik het geld nog niet voor heb. Ik heb al wel eens een foto gemaakt van mijn EcoKettle: https://www.dropbox.com/s/3iw3e9j057yrgqd/IR_0111.jpg
Cool ! Ik had filmen even tussen quotes moeten zetten. Water koken gaat niet zo heel snel, dus 'filmen' met 10 frames per kookbeurt ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Oh dat moet kunnen. Als ik er het weekend aan denk zal ik het eens doen. Volgens mij is het niet zo spannend om te zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
_JGC_ schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:28:
[...]

Wat denk je waarom computervoedingen al een jaar of 10 voorzien zijn van PFC? Dat is niet omdat ze daar zuiniger van worden iig.
Dat is het probleem en de oplossing in één :)

Stel PC's worden efficienter: Dan mag van de richtlijn de PFC vervallen.

Stel PC's blijven inefficient: Dan stoppen de fabrikanten er netjes de goedkoopste & minst efficiente oplossing in.

Onder de 75 Watt mag je doen wat je wil met PC's, Monitoren voor PC's en de TV. Daarboven (tot 600 Watt) moeten ze iets aan PFC doen, maar doen dat op de goedkoopste & minst efficiente methode.

De meeste Tweakers gaan wel voor een 80-plus voeding die de duurdere efficientere PFC oplossing gebruikt, maar de MediaMarkt zal die niet vaak verkopen (als ze daar al computer verkopen met de 80-plus voedingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2012 @ 12:07:
Vandaag heb ik de meterstanden mogen doorgeven aan Delta. Via de website gaat het inder geval mis. Ik zou een verbruik hebben van 99743 kWh. :D
@EnergiebewustZL: niks mis met de website hoor :9
ik heb immers ook een jaarverbruik van 99888 kWh |:(
trouwens, wat is je jaarverbruik gas en water :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Heeft hier iemand ervaring met het opzetten van een lokale engergie coöperatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 14:02
[...]

Ik heb wel eens een filmpje gemaakt van een waterkoker, maar die heb ik hier niet bij de hand helaas. Zal ik binnenkort wel een keer posten als ik eraan denk. Sowieso zit koken water er heel mooi uit. Je kunt de convectiestroming heel goed zien, doordat er toch nog net wat verschil in temperatuur is overal. Dat zie je ook dat kokend water niet 100C is, maar max 100C en dat de temperatuur varieert tussen een lagere temperatuur en 100C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jantje.vlaam schreef op woensdag 14 november 2012 @ 17:37:
auw. dat jij die vraag stelt.

geen ervaring mee hellaas.
maar ik heb wel zitten kijken.
klinkt als het kropje sla model.

een bepaalde liberale partij ziet dat niet als zijn liberale goed. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we hebben trouwens 110 fotos gemaakt `in de hele sessie`,
weet niet of dat overkill is om eea te laten zien, of dat het juist interessant is.
ik had 2 jaar eerder ook al warmtefoto`s en heb daar acties aan verbonden,
dus wellicht is het een learning curve voor iedereen, keiharde euries, of milieuwinst.
ik hoor het graag.
kan ook gewoon af en toe reageren op zaken onderbouwd met 1 van al die foto`s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Gooi ze allemaal maar even online Eric! Ik wil ze wel zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Zullen we deze even omhoog halen?
Kunnen we zelf een energieproducent/leverancier worden?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

kdeboois schreef op woensdag 14 november 2012 @ 11:03:
[...]

Logisch nadenken.

1. De energie voorziening is voornamelijk op basis van draaistroom machines. Die leveren de sinus vorm van onze netspanning.
2. De minder efficiënte (lees warmte genererende) belastingen zoals vaatwassers, gloeilampen en wasmachines hebben voor het overgrote deel een PF van 1.

Resultaat is dat de generator over zijn hele rotatie een gelijke belasting ziet. Geen gekke schommelingen in het koppel van de turbine. Als nu alle belastingen efficiënter worden zal het deel van de LED verlichting een significant deel
van de belasting gaan vormen en zoals je bij de scoop plaatjes kon zien geven deze alleen een belasting aan de piek van de sinus. Dit geeft schommelingen in het koppel van de turbine en in mijn fantasie zie ik de generator al de centrale uitwandelen ;)

Natuurlijk verbruikt een LED lamp veel minder maar veel lichte belastingen hebben geen richtlijn voor de PF op dit moment. Als de trend van steeds efficiënter worden door zet heeft dus geen enkele fabrikant zich ergens iets van aan te trekken, maar ziet de net belasting er dramatisch uit.

Zoiets...
"Maar dat lijkt me niet een probleem uniek voor LED-lampen. Alle apparaten met een geschakelde voeding hebben een PF anders dan één, vaak (veel) lager. Als het een probleem is zal het over de gehele linie opgelost moeten worden, en niet alleen voor LED-lampen. Toch?"
+
In hoeverre het een probleem zou vormen voor de "turbine" (en het lichtnet ook?) is mij nog niet helder. Tevens is de actuele verhouding tussen 50Hz stroom en >50Hz stroom mij niet bekend. Mij is wel bekend dat er geen 3e harmonischen naar netten gaan zonder nul, dus die ben je al kwijt bij je turbine. Al eens metingen verricht aan een oudere 3-fase UPS van xxx kVA? Die hebben ook geen PFC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 14:02
[...]

Inmiddels is het gelukt:

[ Voor 8% gewijzigd door Paul C op 14-11-2012 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, hiero. We zijn volgend jaar 25 jaar aktief. Dus vraag maar of doe een DM.

Edit: Groningen en Friesland hebben een routekaart naar lokale energie.
Hiero: http://www.duurzameinitiatieven.nl/default.aspx?page=6839

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-11-2012 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:33
de grote uitverkoop gaat beginnen: gazprom heeft al een voet tussen de deur:
http://www.nu.nl/economie...rlandse-gasproducent.html

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

JAN-B schreef op woensdag 14 november 2012 @ 17:20:
[...]

@EnergiebewustZL: niks mis met de website hoor :9
ik heb immers ook een jaarverbruik van 99888 kWh |:(
trouwens, wat is je jaarverbruik gas en water :?
Niks mis met de website? Zelf vind ik dat van wel. ;) let wel, dit soort discussies zijn al eens eerder geweest hier en hoeven niet herhaald te worden ( = saai).

Gas verbruik 2011-2012 : 507m3
Water verbruik 2011-2012 : 37 m3.

Stiekem ben ik vanaf herfst 2012 begonnen om mijn gasverbruik te verminderen (link) en dat lukt aardig. 8)

Het gemiddelde gasverbruik per dag van november 2012 ligt lager dan het gemiddelde gasverbruik van november 2011. Dus dat gaat de goede kant op. :)

en jij?

Verwijderd

Bedankt voor de link. Zelf heb ik er al over na zitten denken. Maar er komen dan zowel dingen op me af, waarvan ik nog eens verder over moet nadenken. Het onderdeel papierzaken eerst in orde maken moet ik bij me laten inzinken. Daarna volgt nog een jarenlange "onenigheid" met de energie-netwerk-beheerder. Die zal extra concurrentie niet dulden op het elektriciteitsnet. Over die onenigheid gaat ook veel tijd inzitten (3-6 jaar wellicht).

Dan is er ook nog de financiering. Dat is ook weer een hoofdstuk apart. Daar ga ik ook nog verder plannen over maken.

Nogmaals bedankt voor de link. d:)b

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:56

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Hoe zorg je ervoor dat je niet failliet gaat als er alleen maar tweakers meedoen met een overschot?

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Bedankt voor de links!

@migjes, het liberalisme:

Uitgangspunt

Het liberalisme heeft als uitgangspunt zo veel mogelijk vrijheid van het individu zolang hij de vrijheid van anderen niet beperkt. Liberalen streven naar een samenleving waarin burgers grote vrijheden genieten, zoals de burgerrechten die het individu beschermen en de macht van de staat en de kerk beperken. Ook streeft het liberalisme naar een vrije markt waarin de overheid zich terughoudend opstelt. Ander speerpunt van het liberalisme is de scheiding van kerk en staat (onder andere als voorwaarde voor godsdienstige tolerantie). Ook willen liberalen dat de staatsinrichting wordt vastgelegd in een grondwet waarin ook de grondrechten van de burger staan. Van de overheid werd slechts verlangd dat ze alleen die bestuursdomeinen voor haar rekening zou nemen, die onmogelijk door het individu behartigd konden worden, zoals openbare functies, openbare werken en landsverdediging.

Vrijheid van het individu en en vrije markt. Het opzetten van een lokale energie cooperatie is dus zeker zeer liberal!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op donderdag 15 november 2012 @ 01:06:

Niks mis met de website? Zelf vind ik dat van wel. ;) let wel, dit soort discussies zijn al eens eerder geweest hier en hoeven niet herhaald te worden ( = saai).
He @E.bewustZL, niet zo serieus :9 dat was natuurlijk bedoelt als grapje;
ze kunnen blijkbaar anno 2012 niet een website maken waar je negatief uitkomt 8)7
ik kan me ook niet herinneren dat daar ooit een discussie over is geweest :?
en saai?? dan lees je het toch niet!

• kdeboois
Dre schreef op woensdag 14 november 2012 @ 21:55:
[...]

"Maar dat lijkt me niet een probleem uniek voor LED-lampen. Alle apparaten met een geschakelde voeding hebben een PF anders dan één, vaak (veel) lager. Als het een probleem is zal het over de gehele linie opgelost moeten worden, en niet alleen voor LED-lampen. Toch?"
+
In hoeverre het een probleem zou vormen voor de "turbine" (en het lichtnet ook?) is mij nog niet helder. Tevens is de actuele verhouding tussen 50Hz stroom en >50Hz stroom mij niet bekend. Mij is wel bekend dat er geen 3e harmonischen naar netten gaan zonder nul, dus die ben je al kwijt bij je turbine. Al eens metingen verricht aan een oudere 3-fase UPS van xxx kVA? Die hebben ook geen PFC.
Probleem is dat de LED lamp als duurzaam en de next-step wordt gezien. Die oude UPS van jou die gaat snel op de schroothoop als iemand er achterkomt hoeveel kWh dat beest vreet.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
NielsTn schreef op woensdag 14 november 2012 @ 22:19:
de grote uitverkoop gaat beginnen: gazprom heeft al een voet tussen de deur:
http://www.nu.nl/economie...rlandse-gasproducent.html
Daar verandert in principe niet zo veel, dit is een uitruil. BASF (Wintershall) krijgt wat Gazprom upstream assets, en Gazprom krijgt in ruil de laatste 50% van het leveringsbedrijf Wingas waar ze al voor 50% eigenaar waren. Wingas als merknaam gaat neem ik aan verdwijnen, Gazprom heeft de laatste tijd heel veel geinvesteerd in naamsbekendheid in Duitsland.

Een "Nederlandse gasproducent" was Wintershall Noordzee nooit echt, het is alleen een Nederlandse BV dochter van een Duits bedrijf. Op die manier is "Gazprom Netherlands BV" ook een Nederlands bedrijf.

Gazprom zit overigens al jaren hier, niet als eindleverancier maar wel op de groothandelsmarkt. Gasunie (nu GasTerra) heeft al sinds 1996 gascontracten met ze. In de nieuwe Bergermeer gasopslag wordt as we speak Gazprom gas gepompt als kussengas, en vorig jaar importeerde NL zo'n 4 miljard kuub aan Russisch gas (waarvan het meeste transit richting Belgie en UK).

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 15-11-2012 13:35 ]

Pagina: 1 ... 78 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.