Ik heb het stuk even gelezen en vind het een aan alle kanten rammellend verhaal.Verwijderd schreef op zondag 11 november 2012 @ 19:00:
Iemand hier bekend met Irwes? Las er zojuist een blog over, zie: http://www.overruimte.nl/2012/wind-of-change/
Lijkt me interessante ontwikkeling voor hoogbouw.
In de zin :
"De taps toelopende vorm van de kanalen verhoogt de windsnelheid (Venturi Effect) en verveelvoudigt daardoor de energie."
Zitten ale twee fundamentele fouten.
1) Het Venturi Effect heeft wel betrekking op een vernauwing meer niet mbt de versnelling van de wind, maar het aan zuigen van een medium waar het langs stroomd.
2) Door de snelheids verhoging kan de energie niet verveelvoudigen maar zal de energie dichtheid verveelvoudigen, de hoeveelheid van energie kan natuurlijk nooit toenemen. (wet van behoud van energie)
Ook de zin:
"In zekere zin passen we het principe toe dat bekend is van de straalmotor om IRWES efficiënt te laten werken. "
Ik hoop dat er in zijn wind molen geen fossile brandstof wordt verbrand, het heeft dus niets te maken met een straalmotor, maar met een stoomturbine welke ook in een normale energie centrale wordt gebruikt. Maar daat heb je wel een flinke winddruk voor nodig!
"een unit van 6×6 meter op 10 meter hoogte kan evenveel energie leveren als 170 m² zonnepanelen."
Dit zou betekenen dat een unit van 6x6 150Wp/m2 * 170 = 25500 *0.85 = 21675 kWh per jaar op kan leveren ????
En op de zin : "de elektriciteit door het net zoog" hoef ik denk ik geen commentaar te leveren.
En als laatste :
"een windmolenpark op 100 km van de kust waarbij al 50% van de energie verloren gaat in de kabels."
Wat zal ik daar op zeggen .......
Maar goed de beste man is architect, geen electrotechinicus ......
Als marketing verhaal voor investeerders klinkt het goed, maar ik zou er geen geld in durven steken !

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin