Kunnen we zelf een energieproducent/leverancier worden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-07 20:40

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Topicstarter
Deze draad is bedoelt om te brainstormen over de mogelijkheid om zelf een bedrijf op te richten om een duurzame energie producent/leverancier te worden. Dit zou dan bijvoorbeeld gedaan kunnen worden door gelijk gestemden.

De brainwave is ontstaan uit een aantal berichten in de duurzame kroeg over het duurzaam opwekken en het niet “correct/duurzaam” handelen van energiebedrijven.
Ter info o.a. hier en hier

Dit brainstromen is geheel informatief zodat we gezamenlijk informatie kunnen vergaren en een kennis document kunnen maken.

Onder producent verstaan we: het maken van duurzame energie welke uit hernieuwbare bronnen wordt gemaakt.
Onder leverancier verstaan we: het leveren van duurzame energie aan consumenten.

Waaraan moeten we denken als we een bedrijf willen oprichten

1.Inschrijving KVK onder rubriek X(?). Is dit een coöperatieve vorm/ Commanditaire vennootschap /Besloten Vennootschap/Naamloze Vennootschap enz?
2.Goedkeuring van de NMA (?) om ingeschreven te staan als energieproducent/leverancier
3.Voldoen aan de energiewet(geving)
4.Wat voor energie leveren, elektriciteit, gas? (bio/gecompenseerd)
5.Business case
6.Code of Business conduct, ethische code.
7.Aansluiten/aansluiting met andere duurzame energie producenten (ODE/Windvogel/Zeewind enz enz)?
8.Zoeken we investeerders en zo ja aan welke normen moeten deze voldoen?
Op welke manier mogen deze investeerders deelnemen (denk aan aandelen/leningen/CV constructie)?
9.Waar gaan we bankieren? Triodos/ASN maar deze laatste voert nog geen bankrekeningen voor BV/NV/CV enz.
10.Wat is de doelgroep van klanten?
11.Hoe willen we administratie voeren? Webbased, no paper!
12.Gaan we op termijn zelf duurzame energie produceren op grote schaal (het bedrijf) in bijvoorbeeld zonne-energie (vrije veld?/rechten kopen van daken)/biomassa/wind-energie?
13.Waar vestigen we ons, een energie-neutraal/passief kantoorgebouw is er nog niet (of je moet naar het floriade terrein ;-) )
14.Helpen we klanten duurzamer te worden (voorbeelden/ondersteuning)?

Graag zou ik zien dat er op bovenstaande punten wordt gebrainstormd wat volgens jullie het beste zou zijn of waaraan zou moet worden voldaan (bij regelgeving).

Bij deze de sessie is geopend :)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:24
Ik denk dat het belangrijk is om goed te bepalen wat het doel en de toegevoegde waarde t.o.v. de bestaande leveranciers zal zijn. Als het "zomaar" een andere leverancier is, die zich wellicht iets meer richt op duurzaam richt denk ik dat het niet genoeg toevoegt.

Persoonlijk zou ik het mooi vinden wanneer het als een stichting of vereniging opgezet kan worden. Dan is het echt voor en van de leden zelf. En niet gericht op winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
rube schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:24:
Ik denk dat het belangrijk is om goed te bepalen wat het doel en de toegevoegde waarde t.o.v. de bestaande leveranciers zal zijn. Als het "zomaar" een andere leverancier is, die zich wellicht iets meer richt op duurzaam richt denk ik dat het niet genoeg toevoegt.

Persoonlijk zou ik het mooi vinden als het als een stichting of vereniging opgezet kan worden. Dan is het echt voor en van de leden zelf. En niet gericht op winst.
Daarom ook
punt 1: wat voor vorm moet het bedrijf hebben?
punt 10: wat is de doelgroep van klanten?

Voor punt 1 is dus de vraag: voldoet een stichting/vereniging aan de eisen van de wet van energieproducent/leverancier? Of is een commanditaire vennootschap met in de statuten geen winst oogmerk beter?

Wat zou dan voor punt 10 de omschrijving zijn?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:24
Klanten (of leden):
-die duurzaam energie wil afnemen al dan niet in combinatie met zelf opwekken
-die het belangrijk vinden om niet afhankelijke te zijn van "grote" bedrijven en ook de mogelijkheid willen hebben om zelf inspraak te hebben
-vul verder in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-06 10:39
Een jurist met kennis van zake over deze interessante sector. Een must have!
Met de mogelijkheden, die ongetwijfeld al zijn onderzocht door anderen, is een business case op te zetten waaruit moet blijken welke vorm de organisatie moet hebben.

Een vereniging mag best winst maken, geen probleem. Er zijn wel regels.

Het idee is goed. In ieder geval om verder te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:02

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
tw_eek schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 22:43:
Een jurist met kennis van zake over deze interessante sector. Een must have!
Met de mogelijkheden, die ongetwijfeld al zijn onderzocht door anderen, is een business case op te zetten waaruit moet blijken welke vorm de organisatie moet hebben.

Een vereniging mag best winst maken, geen probleem. Er zijn wel regels.

Het idee is goed. In ieder geval om verder te onderzoeken.
Iemand in gedachten die dit weet (jurist)?
Enkele voorbeelden? Windvogel?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Interessant zeg.

Ik heb wel eens met het idee gezeten om zeg met een 20 huishoudens en stichting op te zetten, en alle meters op naam van de stichting te zetten. Met als gevolg dat de stichting veel goedkoper kan afnemen door lagere belastingen en tarieven vanwege grootverbruik.

Gezien de stichting toch 20 meterstanden moet doorgeven, kan je dat weer makkelijk doorberekenen aan de leden van de stichting.

Zo zou de stichting facturen voor consult kunnen rekenen adhv de hoogte van het verbruik van de individuele meters.

De verschillen tussen grootverbruik zakelijk en klein verbruik particulier is best groot als je meters kan samenvoegen op 1 factuur.

Gezien het bij een hersenspinsel is gebleven heb ik geen idee of het haalbaar is, en uberhaupt goedkoper is. Je bent dan geen energie-leverancier, maar een tussenpersoon die de rekening beheert.

Of je ook kan terugleveren het net op met een leuke marge, geen idee.

Maar wellicht heb je hier wat aan.

Ey!! Macarena \o/

• ollie1965

ollie1965

Topicstarter
Bookmark
Anoniem: 329780 schreef op woensdag 14 november 2012 @ 22:00:
[...]

Ja, hiero. We zijn volgend jaar 25 jaar aktief. Dus vraag maar of doe een DM.

Edit: Groningen en Friesland hebben een routekaart naar lokale energie.
Hiero: http://www.duurzameinitiatieven.nl/default.aspx?page=6839

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1