De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.287 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:17
JeroenH schreef op woensdag 07 november 2012 @ 17:09:
[...]

Ik zie daar niets over dat plugin-hybride bezitters geen oplaadpaal kunnen vinden. Over het algemeen worden die oplaadpalen tegelijk met de auto geleverd (ik heb dat zelf in de praktijk gezien).

Dus ik snap je opmerking dat de statistieken uit hun verband zouden zijn gerukt niet helemaal...
Dat zoeken naar laadpalen was deels sarcastisch, deels uit frustratie. Mijn ervaring is dat je erg veel moeite moet doen om te kunnen laden. Thuis en op het werk heb ik het zelf geregeld, maar wild in het veld is het nog erg lastig.

Jij schrijft dat de plug-ins gemiddeld in de praktijk fossiel worden gereden. Dat is onzin. Het grootste deel laadt netjes op (maar zal deels fossiel nodig hebben om verschillende redenen) en een enkeling rijdt 100% fossiel.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:40
(On)duurzaam nieuws uit een heel andere hoek: in Californië is een wetsvoorstel om voedsellabeling voor genetisch gemodificeerde (GM) gewassen verplicht te stellen weggestemd. Dit wetsvoorstel was belangrijk omdat dergelijke wetgeving die in Californië ingaat effecten heeft op wetgeving in de hele VS en zelfs over de hele wereld.

Als je die link hierboven volgt, en je scrollt naar een stukje boven de helft, dan zie je wie de voor- en tegenstanders zijn van dit wetsvoorstel - en ook hoeveel geld ze in de campagne gestoken hebben. De voorstanders hadden $8,7 miljoen te besteden, de tegenstanders (onder aanvoering van 'usual suspects' als Monsanto, Pepsico, DOW, Bayer, BASF, Syngenta, Kraft en nog een paar) wel $45,6 miljoen.

Zo van een afstandje ziet dat er héééééél democratisch uit ja :N

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
JeroenH schreef op woensdag 07 november 2012 @ 17:20:
(On)duurzaam nieuws uit een heel andere hoek: in Californië is een wetsvoorstel om voedsellabeling voor genetisch gemodificeerde (GM) gewassen verplicht te stellen weggestemd. Dit wetsvoorstel was belangrijk omdat dergelijke wetgeving die in Californië ingaat effecten heeft op wetgeving in de hele VS en zelfs over de hele wereld.

Als je die link hierboven volgt, en je scrollt naar een stukje boven de helft, dan zie je wie de voor- en tegenstanders zijn van dit wetsvoorstel - en ook hoeveel geld ze in de campagne gestoken hebben. De voorstanders hadden $8,7 miljoen te besteden, de tegenstanders (onder aanvoering van 'usual suspects' als Monsanto, Pepsico, DOW, Bayer, BASF, Syngenta, Kraft en nog een paar) wel $45,6 miljoen.

Hoe zit dat eigenlijk binnen de EU ? Ik dacht dat dit voor veevoeder nog steeds niet geregeld was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
kdeboois schreef op woensdag 07 november 2012 @ 17:15:
Jij schrijft dat de plug-ins gemiddeld in de praktijk fossiel worden gereden.
Met 'fossiel rijden' bedoelde ik een rijstijl en een type gebruik, niet rijden op uitstluitend benzine. En is het onzin? De cijfers wijzen uit dat de auto's heel veel lager presteren dan de marketingmachines ons vooraf hadden voorgehouden, dat is een feit. Hoe komt dat? Verkeerd gebruik, het artikel noemt dat ook. Fossiel (als in ouderwets) rijden dus.

Ik bedenk net dat de plugin-hybrides eigenlijk vis noch vlees zijn - ze rijden alleen op de korte afstand elektrisch, afstanden die je veel efficiënter per (e-)fiets/e-scooter zou kunnen doen - terwijl ze op de lange afstand een zeer hoog brandstofverbruik hebben - zodat je dat veel efficiënter met de trein zou kunnen doen.
kdeboois schreef op woensdag 07 november 2012 @ 17:23:
Hoe zit dat eigenlijk binnen de EU ? Ik dacht dat dit voor veevoeder nog steeds niet geregeld was...
Goede vraag, geen idee, eigenlijk...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:17
JeroenH schreef op woensdag 07 november 2012 @ 17:26:
[...]
Goede vraag, geen idee, eigenlijk...
Voor veevoer weet ik het niet, bij voedsel voor menselijke consumptie moet het wel op de verpakking staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:47
JeroenH schreef op woensdag 07 november 2012 @ 17:20:

Genetisch gemanipuleerd voedsel hoeft niet onduurzaam te zijn. Als je met genetische manipulatie de opbrengst kunt verhogen of de noodzakelijke hoeveelheden mest en bestrijdingsmiddelen kunt beperken is dat best duurzaam.
Verder is politiek gewoon wie het meeste geld schuift, dat is al jaren bekend. Is hier ook niet veel anders dan aan de andere kant van de plas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
JeroenH schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:27:
[...]

Ah, maar daar stip je wat interessants aan. Ik wil niet weer oeverloos discussiëren over auto's want auto's zijn zoooo :O, maar het is dus wel duidelijk wat er (in ieder geval) nodig is om de transitie naar écht efficiënte voertuigen in te zetten:

* (Veel) lagere maximumsnelheid
* Betere wettelijke bescherming bij aanrijding, zoals voetgangers en fietsers die nu ook hebben. Een ultralicht voertuig zou je qua kwetsbaarheid tussen voetganger/fietser/e-scooter en de ultrazware (helaas 'normale') auto in kunnen zien, en dus qua wettelijke bescherming ook ergens halverwege kunnen plaatsen.

Het is makkelijk om je handen in de luch te gooien en te zeggen 'kan niet'. Maar dat kan iedereen. Meedenken over creatieve oplossingen is een stuk minder makkelijk. Maar wel veel leuker :)
Ja, want fietsers moeten beschermd worden??? Die malloten moeten met name tegen zichzelf beschermt worden! Fietsen zonder licht, met z'n drieën langs elkaar zwalken, door het rood fietsen, van de stoep af gaan zonder te kijken, naar links en rechts gaan zonder je hand uit te steken, Walkman iPod op, spookfietsen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
_JGC_ schreef op woensdag 07 november 2012 @ 17:38:
Genetisch gemanipuleerd voedsel hoeft niet onduurzaam te zijn. Als je met genetische manipulatie de opbrengst kunt verhogen of de noodzakelijke hoeveelheden mest en bestrijdingsmiddelen kunt beperken is dat best duurzaam.
Verder is politiek gewoon wie het meeste geld schuift, dat is al jaren bekend. Is hier ook niet veel anders dan aan de andere kant van de plas.
Ah, maar wat ik mijn oorspronkelijke post vergeten was te melden is dat het natuurlijk altijd goed is om goed te weten wat er in je voedsel zit - onafhankelijk van of GM nu 'goed' of 'niet goed' is. Maar het feit dat zoveel GM-gerelateerde bedrijven zoveel geld steken in het wegstemmen van dit voorstel geeft wel te denken, toch?

Overigens wordt mijn vrouw altijd spinnnijdig als het in het nieuws weer eens over GM gewassen gaat en de zaken weer eens veel te simpel worden weergegeven. Ze doet kankeronderzoek en werkt met cellen waarvan ze het genoom aanpast. Het verhaal is ingewikkelder dan je denkt. Het probleem is - naar haar en mijn mening - ook niet GM zelf. Het zijn de enorme economische belangen erachter, belangen die, zoals het wegstemmen van dit wetsvoorstel laat zien, ondemocratisch werken. We geven in toenemende mate de zeggenschap over één van de meest belangrijke zaken in ons leven weg aan entiteiten die echt niet ons belang voorop hebben staan.

Scary stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
Dan nu eentje uit de doosch der vage beweringen (vaag, omdat ik de exacte cijfers niet kan reproduceren)
Monsanto: Gewassen kweken die resistent zijn tegen RoundUp. Uit Frans onderzoek blijkt dat ratten na 90 dagen alsnog tumoren ontwikkelen tgv het eten van die gewassen. En de grens om het stempel "veilig" te krijgen ligt op 30 dagen.... Tsja.

pin me niet vast op het aantal dagen

Nee, eten, daar moet je je goed in verdiepen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

In 99 van de 100 produkten zit tegenwoordig genetisch gemodificeerd zetmeel,

Lees de lijst met ingrediënten!.

Dat is imho gewoon genetisch gemanipuleerde maïs.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
In principe is een heleboel van wat wij eten genetisch gemanipuleerd. Kijk eens naar de kookprogramma's van Jamie Oliver, als je ziet wat voor gekke kleuren groente die uit zijn moestuin trekt, die zal je hier never de nooit niet tegenkomen, omdat gele of blauwe tomaten gewoon niet verkocht worden. Die dingen zijn genetisch gemanipuleerd zodat ze altijd rood worden.

Maargoed, als er een wet komt die voorschrijft dat elke manipulatie op een gewas op de verpakking moet staan, dan wil ik voortaan ook een etiket op elke bloemkool waarop staat hoeveel bestrijdingsmiddelen en welke soorten daarvan zijn gebruikt. Soms heb je van die bloemkolen die uit Frankrijk of Spanje komen die zo gigantisch stinken dat je er bijna van over je nek gaat als je in de keuken staat terwijl dat potje staat te prutten :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

GM ? wat is dat, volgens mij zijn schapen ook genetisch gemanipuleerd. En koeien en Varkens. Dat is door de boeren gedaan en wordt nog steeds gedaan. Meer melk, meer vlees, meer wol, minder gevoelig voor maag en darm wormen, ect. Dat zelfde geld voor veel gewassen, allemaal uit de natuurgenomen en verbeterde planten.
Het blijft een sturen / verbeteren van de natuur, zonder dat zullen we niet met ze'n allen op deze aarde kunnen overleven.

Het probleem onstaat wanneer er gewassen worden "gemaakt" die tegen zeer veel ziektes en bestrijdings middelen kunnen en de "gewone" natuur overwoekeren zonder dat we daar wat aan kunnen doen. Als we daar eindelijk achter komen is het te laat.......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

_JGC_ schreef op woensdag 07 november 2012 @ 18:17:

Maargoed, als er een wet komt die voorschrijft dat elke manipulatie op een gewas op de verpakking moet staan, dan wil ik voortaan ook een etiket op elke bloemkool waarop staat hoeveel bestrijdingsmiddelen en welke soorten daarvan zijn gebruikt. Soms heb je van die bloemkolen die uit Frankrijk of Spanje komen die zo gigantisch stinken dat je er bijna van over je nek gaat als je in de keuken staat terwijl dat potje staat te prutten :X.
Zo horen echte bloemkolen te ruiken als je ze kookt ..... dan is de bloem kool al te gaar en niet te vr.....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
JeroenH schreef op woensdag 07 november 2012 @ 17:26:
Ik bedenk net dat de plugin-hybrides eigenlijk vis noch vlees zijn - ze rijden alleen op de korte afstand elektrisch, afstanden die je veel efficiënter per (e-)fiets/e-scooter zou kunnen doen - terwijl ze op de lange afstand een zeer hoog brandstofverbruik hebben - zodat je dat veel efficiënter met de trein zou kunnen doen.
Kort... ik rij per dag bijna 80 km. Dat ga ik toch echt niet fietsen of e-scooteren in NL.

Verhuizen is geen optie en ik heb af- en toe langere ritten. Geloof me, dit is de duurzaamste oplossing.

Dat zeer hoge brandstof verbruik valt ook wel mee. Ik ben geïnspireerd door een eerdere post van jou deze zomer mijn vakantie begonnen met een volle accu en ben daarna binnendoor gaan rijden. 4.5 liter/100 km was het resultaat. Daarna met lege accu verder en kwam toen op 5.7 liter per 100 km uit.

Was een lange rit naar de Provence maar wel zuinig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

..en daarnaast hebben we ook ons tropisch regenwoud lekker vertimmerd of verstookt, incl. allerlei onbekende plantensoorten die wel eens oplossingen zouden kunnen bieden tegen o.a. kankers.

Maar goed, misschien is het ook natuur - mensheid 1-0, over een tijdje.

Daar lig ik wel eens van wakker....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Monsanto & GM Soja.

Klaar mee, niet goed.

Argentinië, Brazilië, biodiversiteit en onze varkens...

Stoppen die onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op woensdag 07 november 2012 @ 18:22:
..en daarnaast hebben we ook ons tropisch regenwoud lekker vertimmerd of verstookt, incl. allerlei onbekende plantensoorten die wel eens oplossingen zouden kunnen bieden tegen o.a. kankers.

Maar goed, misschien is het ook natuur - mensheid 1-0, over een tijdje.

Daar lig ik wel eens van wakker....
Als onze antibiotica niet meer werken ....... zijn er snel minder mensen te voeden ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:09
En dat is dan weer goed voor de natuur.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op woensdag 07 november 2012 @ 18:24:
[...]

Als onze antibiotica niet meer werken ....... zijn er snel minder mensen te voeden ....
Dat dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Interessante set online documentaires: http://www.filmsforaction.org/walloffilms/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Nog niemand die hier iets te melden heeft over het ontploffen van een kolencentrale???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-10 13:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Alleen dat het blijkbaar een stoomketel is die ontploft/kapot gegaan is, en dat kan in elke soort centrale gebeuren.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Niet in een PV- of windcentrale ;) (Sorry kon het niet laten)

Maar dat ziet er wel heftig uit, ik hoop maar dat er geen doden en gewonden zijn (de berichtgeving daarover is verwarrend). Ik ben natuurlijk ook erg benieuwd naar de oorzaak. Helaas moet ik zeggen dat ik verwacht dat er ergens procedures niet zijn gevlolgd of inspecties niet goed zijn uitgevoerd. Dat is het nl. bijna altijd met zoiets

Ook geen blackouts rondom Nijmegen? Ik kan me zo voorstellen dat het zonder waarschuwing ineens wegvallen van 500MW (??? schatting, geen idee van het vermogen van de centrale) niet direct op te vangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10 13:09
Geen blackouts geweest.. Althans, niet volgens vrienden in Nijmegen vlak bij de centrale zelf.:)

En nee, natuurlijk... Er zijn never nooit problemen geweest met een PV- of windcentrale?? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
JeroenH schreef op donderdag 08 november 2012 @ 09:19:

Maar dat ziet er wel heftig uit, ik hoop maar dat er geen doden en gewonden zijn (de berichtgeving daarover is verwarrend). Ik ben natuurlijk ook erg benieuwd naar de oorzaak. Helaas moet ik zeggen dat ik verwacht dat er ergens procedures niet zijn gevlolgd of inspecties niet goed zijn uitgevoerd. Dat is het nl. bijna altijd met zoiets

Ook geen blackouts rondom Nijmegen? Ik kan me zo voorstellen dat het zonder waarschuwing ineens wegvallen van 500MW (??? schatting, geen idee van het vermogen van de centrale) niet direct op te vangen is.

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=jCyQD83NLDc&feature=fvwrel]

Alles kan kapot!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-10 13:09
Helaas maar so true.. Je zou er maar 1 in je achteruin hebben staan... Maar ja, dat telt voor alles wat kan ontploffen natuurlijk..;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:33
ik zie in Gennep dat mijn PV nog online is en produceert. Geen fijnstofje (vuiltje) aan de lucht ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Bezuinigingen bij bedrijven hebben effect op manier van reizen:
Collega's gaan nu met de trein i.p.v. met het vliegtuig zoals voorheen werd gedaan naar een beurs elders in Europa.

Helaas is er nog geen goede trein verbinding naar Hong Kong voor mij in januari :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:02
JeroenH schreef op donderdag 08 november 2012 @ 09:19:

Nee, geen black-outs. Dat zou ook wat zijn als iedere keer dat een kolencentrale onverwacht uitvalt er black-outs zouden zijn. Er zitten gewoon mechanismen in het net die het wegvallen van een complete centrale ineens kunnen opvangen. Kerncentrales hebben gemiddeld 1 tot 2 keer per jaar een SCRAM (emergency shutdown, maar meestal niks ergs, gewoon een sensor die getriggerd wordt ofzo). Er zal best een milde frequentydip zijn tot misschien 49Hz, maar er springen dan allemaal noodregelsystemen in werking (het (volautomatisch) uitschakelen van grote industriële verbruikers met speciale contracten, waarmee in dit soort situaties de stroomvoorziening tijdelijk onderbroken mag worden). Dan hebben de netbeheerders de tijd om noodgeneratoren op te starten (vaak plekken waar toch al noodstroomvoorzieningen staan, zoals ziekenhuizen, die deze dan laten draaien tegen een royale vergoeding om het net te ontlasten), waardoor weer tijd ontstaat om andere centrales bij te regelen.

Dat ze het wegvallen van zo'n hele centrale op kunnen vangen is trouwens ook het perfecte argument waarom de variabiliteit van zon en wind geen probleem hoeft te zijn. :)

rube schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:06:
Collega's gaan nu met de trein i.p.v. met het vliegtuig zoals voorheen werd gedaan naar een beurs elders in Europa.

Helaas is er nog geen goede trein verbinding naar Hong Kong voor mij in januari :|
This page explains how to plan & book an overland journey from London to China or Japan by Trans-Siberian Railway, cheaply & independently
Als je tot China en Japan kunt komen, dan lukt het laatste stukje naar Hong Kong ook wel!
http://www.seat61.com/Trans-Siberian.htm#.UJt4mYbulek

>:)

[ Voor 15% gewijzigd door Paul C op 08-11-2012 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

rube schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:06:

Dat valt toch wel mee? Met twee overstappen vanuit Amsterdam sta je in Hong Kong. Een keer in Moskou en een keer in Peking.

Het duurt wel 9 dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Maasluip schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:17:
[...]

Dat valt toch wel mee? Met twee overstappen vanuit Amsterdam sta je in Hong Kong. Een keer in Moskou en een keer in Peking.

Het duurt wel 9 dagen...
Tja, met "goede" bedoelde ik acceptabel qua tijd (en kosten waarschijnlijk ook).
Bovendien sta ik daar dan in Peking en al mijn collega's maar wachten in Hong Kong ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:08
rube schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:23:
[...]

Tja, met "goede" bedoelde ik acceptabel qua tijd (en kosten waarschijnlijk ook).
Bovendien sta ik daar dan in Peking en al mijn collega's maar wachten in Hong Kong ;)
Goed lezen; je moet in Peking nog een keer overstappen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
oh 8)7 kan moeilijk zeggen dat het nog te vroeg is....

Anyway, ook hier helpen de bezuinigingen wereldwijd, Dit jaar waarschijnlijk nog maar 24 collega's van over heel de wereld in Hong Kong. Vorig jaar nog circa 150..... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Peking <> Hongkong slechts 2200km, 27 uur met de auto (taxi?)
Zal wel een intressante rit worden ...... Zoals daar gereden wordt, is Parijs heilig bij ....

Zat een keer in een taxi op een snelweg, 2 vrachtwagens halen elkaar in met 70 of zo, taxi gaat gewoon met 120 over de vluchtstrook er langs ..... kromme tenen !!

Gaat daar ook veel mis met overbeladen vracht wagens met die zwarte rommel. Heb er verschillende in de berm zien liggen, wat nog maar net gebeurd was....

Daar wordt nog heeel veel kolen verstookt, ook voor verwarming in huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Heb voor de grap zojuist nog even gekeken maar een enkele reis trein Amsterdam - Peking (dus nog exclusief Peking - Hong Kong) en dat is al net zo duur als retour met vliegtuig ;w

[ Voor 21% gewijzigd door rube op 08-11-2012 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:45

flippo765

4170 Wp subsidieloos

jantje.vlaam schreef op donderdag 08 november 2012 @ 08:58:
Nog niemand die hier iets te melden heeft over het ontploffen van een kolencentrale???
De eerste filmpjes van dichtbij stromen binnen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:45
Maasluip schreef op donderdag 08 november 2012 @ 09:11:
Alleen dat het blijkbaar een stoomketel is die ontploft/kapot gegaan is, en dat kan in elke soort centrale gebeuren.
En dat de centrale hoogstwaarschijnlijk dicht blijft.
Ze hadden deze week al een bijeenkomst geplant om "de toekomst van het bedrijf" te bespreken met de medewerkers.
Dat is management taal voor "iedereen is straks zn baan kwijt"

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Daarom hadden ze de afgelopen tijd ook het juiste onderhoud niet meer uitgevoerd.

Of ben ik nu te cynisch :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

rube schreef op donderdag 08 november 2012 @ 10:36:
Heb voor de grap zojuist nog even gekeken maar een enkele reis trein Amsterdam - Peking (dus nog exclusief Peking - Hong Kong) en dat is al net zo duur als retour met vliegtuig ;w
Ja, maar de reis is ook het doel/bestemming. Je hebt er incl. treinreis van A'dam naar Moskou zo 8-10 dagen reizen opzitten, enorm veel landschappen gezien.

Je moet natuurlijk niet met de trein gaan als je alleen naar China gaat voor de business, maar voor een mooie reis lijkt me het geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ja, dat ben ik met je eens als je privé reist. Ik heb in het verleden ook redelijk wat "gebackpacked" met trein en bus.

Maar in dit geval moet ik Naar HK voor mijn werk. En privé reizen - bij aankomst werken is in dit geval niet een hele goede combi, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Zelf elektriciteit opwekken onbedoeld voordelig

Wie is hier gek ???? De zoveelste uitglijder van het CPB. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:25
De afschrijving van de ketel over 15 jaar en het onderhoud is vele malen duurder dan het beetje stimulering van de lagere energiebelasting, ketel kost al snel Eur 8000 meer dan een gewone Hr ketel.

Edit: Voor nog wat olie op het vuur, het orginele rapport 54 pagina's
A simple computation shows that a solar PV system price below 830euro/kWp is required to make solar PV socially profitable. This is at present not the case.
Het hele rapport is doorspekt van aannames, net of de onderzoeker niet in NL woont en nog nooit een NL-energierekening bestudeerd heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door Domba op 08-11-2012 18:54 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Waarschijnlijk is er in Nijmegen een bocht van een stoompijp kapot gescheurd en ontploft.
RocketKoen schreef op donderdag 08 november 2012 @ 15:18:
En dat de centrale hoogstwaarschijnlijk dicht blijft.
Daar heb ik nog niets van gehoord, waar heb je dat gehoord als ik vragen mag?

[ Voor 59% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-11-2012 19:34 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar wat vind je van hun advies? Ik vind het wel een boeiende gedachte. Mensen zullen dan vooral gaan besparen op fossiel gas, met zo'n prijs. Past wel in trias energetica. Dit soort rapporten laten ook weer mooi zien dat je nooit aannames moet maken met betrekking tot tvt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Speksteenkachel schreef op donderdag 08 november 2012 @ 19:32:
Waarschijnlijk is er in Nijmegen een bocht van een stoompijp kapot gescheurd en ontploft.

[...]

Daar heb ik nog niets van gehoord, waar heb je dat gehoord als ik vragen mag?
Een medewerker van de centrale. aldus fok

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:50

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Tja wat is er nu "onduurzamer", met de trein naar Hong Kong of met het vliegtuig......

Afgelopen dagen was ik al aan het lezen/denken geweest (met dank aan mijn vriendje Google).

Een vliegtuig gebruikt gemiddeld 1MJ tot 1,3MJ per ASK (available seatkilometre) dat is dus 0,2777777 Kwh tot 0,36111111 Kwh (vergeef me eenheden politie als er ergens een eenheden fout staat _/-\o_ ik zal proberen mij leven te verbeteren) en dit is dus een redelijk oudje wat verbruik betreft en cijfers uit 2000....

De trein is gemiddeld (van wat ik zo kan vinden) tussen de 0,35Mj en 1,6Mj per kilometer per passagier, omgerekend 0.09722222Kwh en 0.4444444 kwh

Ter vergelijk:
Onze auto doet 4,8L per 100Km als ik afstanden rijdt en rustig aan doe dat is dus per km 0,4656 Kwh (4,8L * 9,7Kwh/100) bij 1 persoon, 2 personen, 0,2328 Kwh enz. Als ik beetje tempo maak wordt dat 5,7L/100km dus dan zit ik op 0,5529 Kwh of 0,27645 Kwh bij 2 personen

Ik vind het zo gek nog niet dat vliegtuig naar Hong Kong, of 10 dagen onderweg met de trein.
En dat ondanks dat we ook de trein kennen van fietsvakanties (met de trein heen/terug).

Even mijn blikveld/gedachte, duikt weg achter een rots voor alle correcties en onduurzame verwensingen

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 19:40:
[...]

Maar wat vind je van hun advies? Ik vind het wel een boeiende gedachte. Mensen zullen dan vooral gaan besparen op fossiel gas, met zo'n prijs. Past wel in trias energetica. Dit soort rapporten laten ook weer mooi zien dat je nooit aannames moet maken met betrekking tot tvt.
De hele redenatie is debiel. Zeg dan gewoon meteen dat mensen met een HRe ketel er financieel op vooruitgaan als ze ramen en deuren openen en de ketel volop stoken zodat ze max 5.000KWh/jaar omzetten van gas naar elektrisch en als bonus het huis en de vogeltjes warm stoken. Gas is nu eenmaal goedkoper dan elektriciteit. Beperking is alleen dat dat financiele voordeel stopt na 5.000KWh of zodra ze meer terugleveren dan dat ze verbruiken, want dan gaan de netbeheerder en leverancier kutten.

Nee, ze leggen het een beetje gek uit. Omdat HRe ketels elektriciteit terugleveren en daarvan de energiebelasting ook wordt vergoed, is het niet eerlijk, want mensen die niet 8000 euro over hebben voor een dure HRe ketel moeten iets anders verzinnen om energiebelasting niet te hoeven betalen. What's next? Zonnepaneelbelasting opleggen omdat mensen met zonnepanelen subsidie krijgen in de vorm van vermeden energiebelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 19:40:
[...]

Ehh, advies, die onderzoeker leest geen forums als tweakers over beweegreden of google is niet zijn vriend.
Het geheel is gebaseerd op "Meekspolder" welke geheel fictief is en alleen in een computermodel bestaat
In iedergeval ziet de onderzoeker geen relatie tussen PV hebben en een warmtepomp gebruiken, zeker als je een elektra overschot hebt en gaat affakelen, omdat energiebelasting en subsidies buitenbeschouwing worden gelaten bij de keuzecriteria als ook de creativiteit van gebruikers voor een paar extra m2 PV.
Ook dat je investeringsrendement voor PV over 13,9 jaar (een a-typische gekozen periode) berekenen met alleen een vaste kale elektraprijs 5,9ct die over de gehele periode gelijk zou blijven (create your own dream) zonder belastingen mee te nemen, voor de keuzes die gebruikers (gaan) maken. (pellet en houtkachels komen niet eens voor in het model) Al die aannames zijn de oorzaak dat micro WKK's HR-E ketels er gunstig uitspringen zonder andere energiebelasting verdeling, als de installatie afschrijving niet meeneemt, terwijl je dit wel voor PV doet !!!!!
Ook zie ik geen elektrische auto's of plugin hybride in het model tot 2037 om direct van PV naar accu kosten te vermijden, gebruiker met PV virus vindt wel een plekje voor een paar extra panelen, maar ook een stevige extra netbelasting, steviger dan de warmtepompen.

Als je gaat sleutelen aan energiekosten, moet je rekening houden met ontwijkgedrag in het model en terugrekenen vanuit de gebruiker en niet wat het gunstigste is voor het ministerie of netwerkbeheerder.

Als het advies nu zou uitvoeren met de huidige Oooh zo betrouwbare politieke zigzagkoers en de energiebelasting op elektra naar beneden naar 7,8ct van het rekenmodel (all incl 16ct/kWh, nog zonder de SDE+ opslagen van Rutte 1 en Rutte 2) budgetneutraal brengt en gas naar 24 ct energiebelasting (89,5ct/m3 incl belastingen) kleurt het nog sneller blauw/zwart en zijn de warmtepompen moeilijk aan te slepen die ook werken beneden nul graden met een netbelasting die in het rekenmodel richting 300% ijlt, het tegenovergestelde van het uitgangspunt van het model om de beste energie mix te berekenen voor de "sociale" laagste kosten overheid en netwerkbeheerder.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Domba schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:39:
[...]

Ehh, advies, die onderzoeker leest geen forums als tweakers over beweegreden of google is niet zijn vriend.
Ik bedoelde enkel dat advies van lager kwh prijs en hoger m3 prijs. Rapport is crap idd. Sowieso, die hele HRe ketel is al terminaal. Daar hoef je echt niks meer van te verachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op donderdag 08 november 2012 @ 22:44:
[...]

Ik bedoelde enkel dat advies van lager kwh prijs en hoger m3 prijs. Rapport is crap idd. Sowieso, die hele HRe ketel is al terminaal. Daar hoef je echt niks meer van te verachten.
Over langere termijn is geen lagere KWh prijs incl belastingen echt te verwachten, een deel van de mobiliteit zal van fossiele brandstof zich verplaatsen naar meer elektra aangedreven.
Accijns inkomsten worden overgehevelt naar verplaatsing-kilometers (kilometerheffing) of meer belasting op elektra in grote lijnen
Voor een auto brandstofkosten 3-5ltr/100km (6-9 EUR, waarvan ca 60% belastingen) volledig elektrisch 10-20 kWh/100km (2-4 Euro eveneens ca 60% belasting) als de kosten in aanschaf kleiner worden weten de gebruikers het wel, die gaan rekenen aan beste ontwijk mogelijkheden, , want elke euro kan maar 1 keer worden uitgegeven, maar de belasting inkomsten halveren voor de overheid bij elke overstapper en het veel gebruikte argument beter voor het milieu grijpt niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Energeia (mei 2012):
Ketelfabrikant Remeha introduceerde eind 2010 de Evita, het eerste model dat ontwikkeld was met het oog op massaproductie voor de Nederlandse consumentenmarkt. Maar in anderhalf jaar werden nauwelijks ketels verkocht aan Nederlandse consumenten, die de ongesubsidieerde ketel veel te duur vinden. De hoop van de sector is nu gevestigd op Duitsland, waar de overheid wel een financiële regeling heeft voor de elektriciteitsproducerende ketels.
en:
In 2011 verkocht Remeha "enkele honderden ketels".
Zou het communistische plan bureau aandelen Remeha hebben?

In ieder geval doen ze onrustbarende voorstellen om de energiebelasting op elektra met bijna 4 cent (incl. BTW) te verlagen (dahag, hoge marktwaarde gesaldeerde zonnestroom... :X ), en EB op gas met zo'n 8,5 cent (incl. BTW) te verhogen.

(a) in het eerste geval zou de marktwaarde van mijn zonnestroom 17% lager gaan worden.

(b) in het tweede geval (zo te horen bedoeling "gelijktijdig") zou de aan de vet verder opgekrikte gasprijs gekoppelde stadswarmte (gedwongen monopolie) ook weer fors duurder gaan worden.

En dat alles om die toverketel kunstmatig te gaan pushen (alleen geschikt voor slecht geïsoleerde grote woningen en grootverbruikers van ruimteverwarming), door aan de landelijke energiebelasting structuur te gaan zitten schuiven? Heeft Gasterra ze soms wat in de oren gefluisterd? De Staat is grootaandeelhouder en megaverdiener aan de gasinkomsten... Vast toeval.

@Domba:
Het hele rapport is doorspekt van aannames, net of de onderzoeker niet in NL woont en nog nooit een NL-energierekening bestudeerd heeft.
Is een wiskundige die het heeft geschreven... En ja, het stikt van de aannames. Heb de links en het rapport doorgestuurd naar Photon, kijken of ze wat leuke gaten kunnen schieten (als ze d'r zin an hebben...).

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 09-11-2012 04:01 . Reden: hogere wiskunde te moeilijk voor ons simpelmensen ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 20:20
Die discussie over de HRe ketels is te lullig voor woorden. Hoeveel van die dingen staan er nou helemaal? Dan is het veel interessanter om te kijken naar decentrale electriciteits opwekking door WKK's in de tuinbouw. Dat is tenminste een beetje significate hoeveelheid. Tuinders worden daar zo langszamerhand geen paprika teler meer, maar energiemakelaar. En daar zie je ze ook stoken met de luiken open. Nog mooier: de co2 wordt aangevoerd met OCAP leiding en zogenaamd vergroend door toe te voegen in de kassen (plantjes doen het beter met hoger CO2 gehalte) Hoe meer je afneemt, hoe beter het is, oh, wordt de CO2 een beetje te hoog _. zet je gewoon de luiken ff open.
Het is een soort groenwassen van co2 zoals je zwart geld ook kunt witwassen.

Overigens heb ik nog nooit van netwerk problemen gehoord door de aankoppeling van WKK's in de tuinbouw (verbruiken 1,8 miljard m3 per jaar en wekken 6,5 miljard kWh elektriciteit op) wellicht omdat veel van die WKK's mede door de energiebedrijven geplaatst worden?
http://www.agriholland.nl/dossiers/energie/tuinbouw.html
http://www.lei.dlo.nl/publicaties/PDF/2008/2008-019.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Kijk voor de gein maar eens op deze pagina naar het Google Maps kaartje waar in Nederland allemaal gasgestookte centrales zijn. Verdacht veel in het westland.
Gesorteerd naar productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
zonnigtype schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 03:59:........
In ieder geval doen ze onrustbarende voorstellen om de energiebelasting op elektra met bijna 4 cent (incl. BTW) te verlagen (dahag, hoge marktwaarde gesaldeerde zonnestroom... :X ), en EB op gas met zo'n 8,5 cent (incl. BTW) te verhogen.

(a) in het eerste geval zou de marktwaarde van mijn zonnestroom 17% lager gaan worden.

(b) in het tweede geval (zo te horen bedoeling "gelijktijdig") zou de aan de vet verder opgekrikte gasprijs gekoppelde stadswarmte (gedwongen monopolie) ook weer fors duurder gaan worden.
[...]
Voorals nog gaat de energiebelasting op gas per 1 januari omhoog naar 18,22 ct/m3 excl BTW (stadsverwarmingleveranciers zullen zich haasten om aan te sluiten) waarbij ook de eerste 2 schijven worden samengevoegd, mede daar er geen woord aangespendeert wordt in de verder belastingstukken zoals 2e notie blijft die dus staan net als de kolenbelasting.
De SDE+opslag is er ook in 2 delen de eerste van april en tweede het regeerakkoord, 2e nota van wijzingen die nog komt, zouden alle tarieven voor 1 januari en later staan voor elektra en gas voor alle maatregelen/aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Samenvoegen van schijven vind ik een goed ding. Moeten ze voor stroom ook gaan doen. Ja, je gaat als grootverbruiker dan meer betalen over je grootverbruik, maar het stimuleert wel bezuinigen.
Laatst kwam een projectontwikkelaar even om de hoek in een verzamelgebouw. Hij zou daar wel even PV op leggen. Hij was er alleen van geschrokken dat ie over de 10.000KWh/jaar zat en dus de investering zich niet zo snel terug zou verdienen als hij had verwacht.
Leuk dat je met PV even 5000KWh per jaar van je verbruik afsnoept, maar als dat over energieverbruik is waar je toch amper belasting over betaalt, dan zet het financieel gezien geen zoden aan de dijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

_JGC_ schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:19:
Samenvoegen van schijven vind ik een goed ding. Moeten ze voor stroom ook gaan doen. Ja, je gaat als grootverbruiker dan meer betalen over je grootverbruik, maar het stimuleert wel bezuinigen.
Laatst kwam een projectontwikkelaar even om de hoek in een verzamelgebouw. Hij zou daar wel even PV op leggen. Hij was er alleen van geschrokken dat ie over de 10.000KWh/jaar zat en dus de investering zich niet zo snel terug zou verdienen als hij had verwacht.
Leuk dat je met PV even 5000KWh per jaar van je verbruik afsnoept, maar als dat over energieverbruik is waar je toch amper belasting over betaalt, dan zet het financieel gezien geen zoden aan de dijk.
Dat is niet geheel juist. Met een slimme meter wordt de teruggeleverde stroom (niet te verwarren met de opgewekte stroom) tegen het eerste schijf tarief afgerekend (de euros worden gesaldeerd)
Alle opgewekte stroom die je direct gebruikt en dus niet langs de meter gaat wordt gesaldeeerd (kWh) tegen het lage belasting tarief.
De stroom die door de meter wordt gemeten als teruggeleverd, wordt gesaldeerd (euros) tegen het hoge belasting tarief.

Voor een ferraris meter gaat dit niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hoeveel denk jij terug te kunnen leveren in een verzamelgebouw waar 24/7 servers van huurders staan te draaien en overdag eigenlijk altijd wel bezetting aanwezig is waarbij verlichting, computers en airco staan te draaien? Het grootste deel wordt direct verbruikt, wat overblijft is de stroom die je weekends opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

_JGC_ schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:40:
Hoeveel denk jij terug te kunnen leveren in een verzamelgebouw waar 24/7 servers van huurders staan te draaien en overdag eigenlijk altijd wel bezetting aanwezig is waarbij verlichting, computers en airco staan te draaien? Het grootste deel wordt direct verbruikt, wat overblijft is de stroom die je weekends opwekt.
Ik zei ook "niet geheel juist". het was een nuancering, ik denk ook dat er veel direct wordt gebruikt en de tvt belabbert is. Als je totaal bv 15.000 kWh verbruikt dan is de eerste 5.000kWh opwek voor het lage belasting tarief. Maar de volgende 10.000kWh tegen het hoge tarief. Ik zelf zit in een dergelijke situatie en heb de "gemiddelde" kWh prijs gebruikt voor de tvt. Blijft lastig tenzij je 100% verbruik opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
[b]WoudseHoeve schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:25:Met een slimme meter wordt de teruggeleverde stroom (niet te verwarren met de opgewekte stroom) tegen het eerste schijf tarief afgerekend (de euros worden gesaldeerd)
Alle opgewekte stroom die je direct gebruikt en dus niet langs de meter gaat wordt gesaldeeerd (kWh) tegen het lage belasting tarief.
De stroom die door de meter wordt gemeten als teruggeleverd, wordt gesaldeerd (euros) tegen het hoge belasting tarief.

Voor een ferraris meter gaat dit niet op.
Mijn slimme meter heeft 4 standen. Verbruik hoog en laag en terugleveren hoog en laag.

Alles wat ik opwek en meteen verbruik stopt of vertraagt de verbruikstand. Alles wat ik opwek en teruglever laat de standen van mijn teruglevermeters oplopen. Aan het einde van het jaar verrekend de leverancier mijn teruggeleverde hoog stand met die van mijn verbruik hoog en idemdito met de laag standen. Alles wordt dus 1 op 1 gesaldeerd. Ik snap niet waar je dat lage belastingtarief vandaan haalt, maar ik heb dan ook geen 12kWp op mijn dak maar slecht 5kWp. Boven de 5000kWh netto terugleveren is inderdaad niet voordelig bij de meeste partijen.

Een ferraris meter zal in principe hetzelfde salderen, je hebt dan alleen maar 2 meterstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
WoudseHoeve schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:48:
[...]

Ik zei ook "niet geheel juist". het was een nuancering, ik denk ook dat er veel direct wordt gebruikt en de tvt belabbert is. Als je totaal bv 15.000 kWh verbruikt dan is de eerste 5.000kWh opwek voor het lage belasting tarief. Maar de volgende 10.000kWh tegen het hoge tarief. Ik zelf zit in een dergelijke situatie en heb de "gemiddelde" kWh prijs gebruikt voor de tvt. Blijft lastig tenzij je 100% verbruik opwekt.
Je hebt als ondernemer gelukkig nog de EIA waardoor je investering belastingaftrekbaar wordt, dus op zich is dat al stimulering genoeg voor grootverbruikers. Een ondernemer die zich rijk rekent met hoge EB en EIA bijelkaar is alleen erg snel teleurgesteld als blijkt dat hij niet op het hoge EB-tarief bespaart maar op het lage.

Overigens nog stukje duurzaam nieuws van NS:
nieuws: NS wil meer remenergie treinen hergebruiken

Ben benieuwd of dat wat wordt. Hoop het eerlijk gezegd wel, want als je ziet hoeveel energie er verloren gaat op stations waar amper treinen aanwezig zijn...

[ Voor 16% gewijzigd door _JGC_ op 09-11-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

jantje.vlaam schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:49:
[...]
Mijn slimme meter heeft 4 standen. Verbruik hoog en laag en terugleveren hoog en laag.
Alles wat ik opwek en meteen verbruik stopt of vertraagt de verbruikstand. Alles wat ik opwek en teruglever laat de standen van mijn teruglevermeters oplopen. Aan het einde van het jaar verrekend de leverancier mijn teruggeleverde hoog stand met die van mijn verbruik hoog en idemdito met de laag standen. Alles wordt dus 1 op 1 gesaldeerd. Ik snap niet waar je dat lage belastingtarief vandaan haalt, maar ik heb dan ook geen 12kWp op mijn dak maar slecht 5kWp. Boven de 5000kWh netto terugleveren is inderdaad niet voordelig bij de meeste partijen.

Een ferraris meter zal in principe hetzelfde salderen, je hebt dan alleen maar 2 meterstanden.
Ik heb begrepen (nog niet uit eigen ervaring) dat er een aantal energieleveranciers zijn die euros salderen, een debet en een credit nota sturen en niet de standen direct salderen, vandaar.
Ook zijn er een aantal energiueleveranciers die boven de 5000kWh gewoon salderen tot 3x80A aansluiting. Alleen boven de 10000kWh is de energiebelasting veel lager, daar ging het hier ook om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Conrad in de bocht:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/A7QXOGZCQAA1185.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bally
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 15:26

Bally

1200 + 1500 Wp

Als ze het nu warmtebollen noemen... dan is er toch niets aan de hand :P

Hoop is uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
@JeroenH, dat HomeMatic systeem is toch niets nieuws? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Grappenmakers :P Bijna weekend zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Yep, gaan we nog iets duurzaams doen dit weekend?

Hier de relatie met familie wat duurzamer maken (bezoeken dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

rube schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 15:58:
Yep, gaan we nog iets duurzaams doen dit weekend?
Hier de relatie met familie wat duurzamer maken (bezoeken dus)
Een paar oude shell paneeltjes controleren bij mijn a-technische zwager, of was dat volgende week ...? mmm binnen kort iig. :). Hij had er geen idee van of ze het nog doen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Dat is een goeie, familie van mij zijn 7 jaar geleden ergens gaan wonen waar al 4 paneeltjes op lagen vanaf de bouw. Ze hebben nog nooit gekeken of dat nog werkt... 8)7
Moet ik maar eens op mijn lijstje zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hopelijk morgen bij WouterB langs voor warmtebeelden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

WoudseHoeve schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 16:02:
[...]

Een paar oude shell paneeltjes controleren bij mijn a-technische zwager, of was dat volgende week ...? mmm binnen kort iig. :). Hij had er geen idee van of ze het nog doen ....
Die shelletjes zullen nog best wel willen. Of de omvormer(tjes) nog pit hebben is de vraag, als het een systeem is zoals we uit het begin van deze eeuw op grote schaal (tienduizenden, veel voor die tijd) kenden...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 11:10:
[...]

Voorals nog gaat de energiebelasting op gas per 1 januari omhoog naar 18,22 ct/m3 excl BTW (stadsverwarmingleveranciers zullen zich haasten om aan te sluiten) waarbij ook de eerste 2 schijven worden samengevoegd, mede daar er geen woord aangespendeert wordt in de verder belastingstukken zoals 2e notie blijft die dus staan net als de kolenbelasting.
De SDE+opslag is er ook in 2 delen de eerste van april en tweede het regeerakkoord, 2e nota van wijzingen die nog komt, zouden alle tarieven voor 1 januari en later staan voor elektra en gas voor alle maatregelen/aanpassingen.
Dank voor de links! Weer wat mist die begint op te stijgen. Moet allemaal nog worden afgetikt, maar nu dus eindelijk eens wat bedragen. Giller weer, dat "niet nihiltarief" voor de SDE plus heffing voor grootzuipers (meer dan 10 miljoen kWh/jaar) van € 0,000017 per kWh in 2013. Behalve dan voor de echt grootste onder de zuipers die "convenanten" hebben afgesproken, en die zelfs dat verpletterende bedrag niet hoeven te (gaan) betalen... 8)7

Ik ga gokken dat heel veel media bij de komende publicaties vast wel ergens een nul achter de komma zullen gaan vergeten of per ongeluk teveel gaan zetten als ze het over die "heffingen" voor de Big Boys gaan hebben... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:06

WouterB

3680 Wp

JeroenH schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 16:13:
Hopelijk morgen bij WouterB langs voor warmtebeelden....
WouterB hoopt mee

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
zonnigtype schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 18:18:
[...]

Dank voor de links! Weer wat mist die begint op te stijgen. Moet allemaal nog worden afgetikt, maar nu dus eindelijk eens wat bedragen. Giller weer, dat "niet nihiltarief" voor de SDE plus heffing voor grootzuipers (meer dan 10 miljoen kWh/jaar) van € 0,000017 per kWh in 2013. Behalve dan voor de echt grootste onder de zuipers die "convenanten" hebben afgesproken, en die zelfs dat verpletterende bedrag niet hoeven te (gaan) betalen... 8)7

Ik ga gokken dat heel veel media bij de komende publicaties vast wel ergens een nul achter de komma zullen gaan vergeten of per ongeluk teveel gaan zetten als ze het over die "heffingen" voor de Big Boys gaan hebben... ;)
Het is me niet geheel duidelijk of hierin de 2,4 miljard uit regeerakkoord al verwerkt is of alleen de 1,4 miljard uit april, incl de aanpassing voor kunduz akkoord. Uit de nieuwe art. leden blijkt wel dat kunduz akkoord er al in verwerkt is.

Edit: ik heb in de toelichting er overheen gelezen deze is nog niet aangepast voor wat opgenomen is in het regeerakkoord

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 09-11-2012 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*kroeg*
wat vreemd dat dat energiebelasting verhaal niet voor liters bier geld ? gelijkheidsbeginsel niet meer dan anders. *proost*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
Ja, als erkend alcoholist zou ik graag in een lagere accijnsstaffel vallen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:50

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

hansdegit schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 20:40:
Ja, als erkend alcoholist zou ik graag in een lagere accijnsstaffel vallen.
Hips, iedereen heeft het altijd over mijn drankprobleem maar nooit over mijn dorst :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:08
Misschien beter wat melk en honing?

Een serie/aflevering waar ik begin deze avond in viel. Mijn zoontje zag direct de zonnepanelen op de fiets en zei: "dat is een duurzame fiets"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zit vanwege werkzaamheden aan het net vanaf volgende week enkele dagen zonder stroom,
das nou niet leuk.
de werkzaamheden zijn niet voor mijn aansluiting maar voor zogenoemd onderhoud.
het onderhoud is echter netverzwaring voor de gasopslag, maar volgens liander heb ik nergens recht op.
beetje vreemd vind ik dat.

http://www.liander.nl/lia...ij_schade_compensatie.htm
In het geval u door een onderbreking van het transport wegens werkzaamheden schade ondervindt, is Liander op grond van artikel 9 en 10 van de Algemene Voorwaarden van Liander niet aansprakelijk.

Liander is voor de kosten die u eventueel maakt bij het treffen van de voorzorgsmaatregelen om geen nadeel te ondervinden van deze aangekondigde werkzaamheden ook niet aansprakelijk. Voor deze stroomonderbreking is eveneens geen wettelijke compensatievergoeding verschuldigd
@snoekie : heb jij die brief ook gehad ?

gelukkig is het niet midden in de zomer.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2012 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Laatst online: 00:39
enkele uren kan, maar enkele dagen.. :?

[ Voor 6% gewijzigd door snoekds20 op 10-11-2012 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Snowmiss schreef op vrijdag 09 november 2012 @ 21:58:
Misschien beter wat melk en honing?

Een serie/aflevering waar ik begin deze avond in viel. Mijn zoontje zag direct de zonnepanelen op de fiets en zei: "dat is een duurzame fiets"
Beetje veel glossy en met een eo-sausje overgoten maar meer aandacht voor duurzame dingen op de TV is altijd leuk :)

Gisteren wat leuks gehaald, tijd voor een bakkie pleur:

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2drukc2.jpg

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Je hebt een espressomachine gekocht? ;) Leuk man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
JeroenH schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 12:08:
Je hebt een espressomachine gekocht? ;) Leuk man!
Is volgens mij een 2e generatie Senseo van Philips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

jantje.vlaam schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 12:32:
[...]

Is volgens mij een 2e generatie Senseo van Philips.
Nah was toevallig eerst bij familie nadat ik de Flir had gekocht. Ik denk dat ik eerder de panelen van mijn dak sloop dan dat ik een Senseo in mijn huis laat :P

Ben nu het huis flink aan het opstoken( ;( ) zodat ik zo foto's kan maken van de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Kunnen daar ook de cups van de Aldi in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Erasmo schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 13:02:
[...]

Nah was toevallig eerst bij familie nadat ik de Flir had gekocht. Ik denk dat ik eerder de panelen van mijn dak sloop dan dat ik een Senseo in mijn huis laat :P

Ben nu het huis flink aan het opstoken( ;( ) zodat ik zo foto's kan maken van de buitenkant.
...óf je wacht tot vanacht. Dan hoef je niet te stoken.

Schinnen-groen is groen van de jalouzie..

[ Voor 6% gewijzigd door Schinnen-groen op 10-11-2012 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben nu onderweg naar WouterB voor een scan van zijn woning :) Ik heb nog steeds plek voor een paar scans in de buurt tegen 'starterstarief' (E30 + reiskosten) in de buurt (max. 45 min. met de trein vanaf Hilversum).

Ik heb er zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:06

WouterB

3680 Wp

Nou, JeroenH is weer terug naar huis. De conclusie is dat de isolatie in mijn huis best in orde is. Paar plekjes waar ik nog even naar moet kijken (waarschijnlijk wat kiertjes kichtkitten). Wel leuk om je huis in IR te kunnen bekijken.

Jeroen, bedankt!

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 09:26
ik heb mijn pc geupgrade naar windows 8, en nu wil ik pluwise weer aan de praat krijgen.
ik heb weinig trek in opnieuw configureren, en ik denk ook dat ik de oude gegevens terug kan kopieren, maar welke heb ik dan nodig?
of is het voldoende een .plu ( backup) aan te klikken, en dat dan de backup de database weer vult? of moet ik iets van de uit de c/gebruikers/gebruikersnaam/appdata/plugwise/source/ kopieren vanaf de backup disk die ik van te voren wel heb gemaakt?kan iemand me vertellen welke files ik minimaal nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik vond het ook leuk WouterB!

@plugwise: Je kunt vanuit de applicatie een backup maken, en daar zit letterlijk alles in. Na installatie onder het nieuwe OS kun je de backup weer importeren en verdergaan waar je gebleven was. Ik raad aan om vóór het maken van de backup je Stick uit de computer te verwijderen zodat na het maken van de backup geen nieuwe data gegenereerd wordt die dan niet meer in de backup zit. Ik heb het al een paar keer gedaan zo, en het is een betrouwbaar proces.

Ik maak sowieso elke week een backup die in mijn dropbox gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rondje huis gedaan, heb hier en daar een paar plekken ontdekt waar ik aandacht aan ga besteden.

Brievenbus laat veel warmte door:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2ai0p5g.jpg

Je kan gewoon de verwarming binnen zien :o

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/18f2mh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:33
inflatie sinds oktober in NL: 2,9 %
http://nl.inflation.eu/in...d/inflatie-nederland.aspx

je zal maar een zak spaargeld op de bank hebben ipv op je dak in PV... en de fiscus droomt nog steeds en legt je de aanname van 4% rendement op. Slaap zacht NL ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, het is opmerkelijk stil in tvt-vergelijk-spaar-land. ***
wel jammer, want ik spaar mijn vermeden energielast, maar het rendement bij de bank verknoeit mijn rendement van de pv/zonneboiler.
ik ben een beetje uitgepoept qua opties.

*** de verhoudingen raken helemaal zoek na 1 januari (sde opslag hier, btw daar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De windmolens leveren hier anders een aardig rendement op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

NielsTn schreef op zondag 11 november 2012 @ 11:20:
inflatie sinds oktober in NL: 2,9 %
http://nl.inflation.eu/in...d/inflatie-nederland.aspx

je zal maar een zak spaargeld op de bank hebben ipv op je dak in PV... en de fiscus droomt nog steeds en legt je de aanname van 4% rendement op. Slaap zacht NL ;)
Inderdaad het rendement met PV op je dak is vele malen beter.
Is ook veel beter te kijken naar jaarlijks rendement ipv terugverdientijd want dat duurt voor de meeste mensen schijnbaar te lang.
PV leveranciers zouden mijnsinziens ook veel meer de nadruk moeten leggen op jaarlijks rendement ipv terugverdientijd.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:09
Yep, PV en spaarrekening vergelijken is altijd lastig. Maar spaargeld is niet meer rendabel dan PV. Inflatie werkt dat tegen. Met PV heb je omgekeerde inflatie, gaat alleen maar meer opleveren.
Spaargeld maar investeren in zonneboiler en douche wtw. En dan de hypotheek versneld aflossen.

Voor mijn 60-ste hypotheek afgelost en geen (of bijna geen) energiekosten meer. Dan heb je de keus tussen stoppen met werken of doorgaan. In continue dienst werken tot 67 jaar is dodelijk...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand hier bekend met Irwes? Las er zojuist een blog over, zie: http://www.overruimte.nl/2012/wind-of-change/

Lijkt me interessante ontwikkeling voor hoogbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Erasmo schreef op zondag 11 november 2012 @ 15:36:
De windmolens leveren hier anders een aardig rendement op :P
PV de afgelopen dagen ook.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op zondag 11 november 2012 @ 19:00:
Iemand hier bekend met Irwes? Las er zojuist een blog over, zie: http://www.overruimte.nl/2012/wind-of-change/

Lijkt me interessante ontwikkeling voor hoogbouw.
Jammer dat er geen berekeningen bij staan voor orde grote of een theoretische curve, het is een aangekleede VAWT, zoals deze 5kW cell-tower

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 11-11-2012 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Valt nog vies tegen als het al tegen vijf uur donker is.

Ik ben nu een beetje aan het experimenteren met de Flir, zijn er nog Tweakers in de Kop van Noord-Holland(pakweg tot aan Alkmaar) die interesse hebben in een warmtescan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je mag hier wel eens langskomen, of in de winter, of in de zomer voor pv hotspots (&meterkast)
ik heb dit 2 jaar geleden al eens gedaan, maar dat gaf alleen maar blauwe plaatjes van buiten,
inmiddels moet dat nog beter zijn. (alkmaar)
http://van.wijk.net/pvt/wb.jpg (het glas beneden is nu vervangen)
de woning naast me is nog orgineel van 1974
dat geeft leuke voor en na (tvt) plaatjes

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2012 07:42 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.