De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.286 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op maandag 05 november 2012 @ 13:19:
Wie had dat nou gedacht.... http://www.nu.nl/economie...aktijk-minder-zuinig.html

En toch bergen subsidies slurpen. Bah, wat laten we ons als maatschappij toch foppen :(
Toch is het van cruciaal belang deze wagens te stimuleren zodat ze verder kunnen ontwikkelen. En wellicht uiteindelijk wel een echt alternatief kunnen bieden.

Als we niet meer innoveren is er geen hoop meer, geniet dan maar van mobiliteit zolang het nog kan. Daarna rest een dystopie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:19

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jantje.vlaam schreef op maandag 05 november 2012 @ 15:36:
[...]

60km is voor een hoop mensen (mezelf inclusief) voldoende voor dagelijks gebruik. 6-7keer per maand moet ik verder rijden. En als ik al verder moet, dan pak ik de Honda Civic Hybride van mijn vriendin, dat is een leaseauto en daar heeft ze de bijtelling van en elke km die we daarmee rijden is "gratis".
Dat kan best voldoende zijn voor de meeste mensen maar de mensen die zo weinig rijden zijn ook geen belasting voor het millieu, je moet de veel rijders hebben in dikke diesels.

Dus zolang zo'n apparaat geen 500km op zijn accu's kan is het voor niemand interessant behalve de auto industrie.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
Rol-Co schreef op maandag 05 november 2012 @ 16:12:
[...]
Dat kan best voldoende zijn voor de meeste mensen maar de mensen die zo weinig rijden zijn ook geen belasting voor het millieu, je moet de veel rijders hebben in dikke diesels.
Is dat zo?
Stel 100 mensen:
90 mensen x 10K / jaar = 900K / jaar
10 mensen x 50K / jaar = 500K / jaar

Die mensen die maar weinig rijden leggen toch in dit geval toch 80% meer kilometers af terwijl zij individueel slechts 20% afleggen van de "veel rijders".

Het is een voorbeeld, ik weet niet hoe de getallen in werkelijkheid liggen, maar je stelling zonder verdere onderbouwing neem ik niet zomaar aan (bovendien is per definitief al het transport een belasting voor het milieu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:12
revolution-nl schreef op maandag 05 november 2012 @ 15:10:
[...]

Wat een ophef, ik las een mooie colum op autoweek. In de transitie en acceptatie van electrisch vervoer is de plugin hybrid enorm belangrijk, zie het als een opstap naar electrisch vervoer met een massa van max 400kg ipv 2000kg.

[...]
Inderdaad veel ophef om verbruikgevens van een standaard methode (R15) die al lang niet meer aansluiten bij de praktijk, maar het wordt wel "heftig" op gepakt in de media
Terwijl het absoluut niet de eerste leasemaatschappij is die er specifiek op wijst op basis van een steekproef uit het wagenpark of zouden ze vergeten zijn een nacalculatie optie op te nemen in de leasecontracten
"Juni 2012: Leasemaatschappij Alphabet waarschuwt voor forse nacalculaties"

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:20

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

revolution-nl schreef op maandag 05 november 2012 @ 14:34:
[...]

Het mag eens tijd worden de europese normen zijn in de praktijk amper haalbaar.
Ik ben een zuinige rijder maar over een tank heb ik maar heel sporadisch de fabrieksopgave gehaald.

De EPA is daarintegen veel realistischer.
Zelfs overtroffen! Op een vakantierit (3 personen vol geladen). :) 1 op 23 met zo'n blauwebeweging (benzine)
Maar het klopt, korte ritten/koude motor doet het verbruik zeer veel toenemen.
Rol-Co schreef op maandag 05 november 2012 @ 16:12:
[...]

Dus zolang zo'n apparaat geen 500km op zijn accu's kan is het voor niemand interessant behalve de auto industrie.
Kijk eens daar hebben we de eerste, als de huidige op is, is de techniek verder en weet ik wel welke er bovenaan de lijst komt te staan bij ons http://www.teslamotors.com/models

Oh ja, weer een keer uitgevoerd door een (hetzelfde) gezin ev2f

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

rube schreef op maandag 05 november 2012 @ 16:26:
[...]

Is dat zo?
Stel 100 mensen:
90 mensen x 10K / jaar = 900K / jaar
10 mensen x 50K / jaar = 500K / jaar

Die mensen die maar weinig rijden leggen toch in dit geval toch 80% meer kilometers af terwijl zij individueel slechts 20% afleggen van de "veel rijders".

Het is een voorbeeld, ik weet niet hoe de getallen in werkelijkheid liggen, maar je stelling zonder verdere onderbouwing neem ik niet zomaar aan (bovendien is per definitief al het transport een belasting voor het milieu)
kijk om je heen op websites en auto verkoop sites, hoeveel wagens van 5 jaar zie je onder de ton aan kilometers?
Hoeveel diesels tekoop?
Mensen verhuizen niet meer voor een werkgever, het is veel makkelijker om de auto in te ruilen voor een diesel en wat verder rijden, klinkt weird maar is in de praktijk wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Van werkgever wisselen doe je niet 1-2-3, mensen zijn allang blij dat ze een baan hebben. Verhuizen voor je werk gebeurt ook niet 1-2-3, je kan kiezen tussen duur huren in de particuliere sector, of je huis met verlies verkopen en wat anders dichter bij je werk kopen.
Nee, dan is een jonge benzine wegdoen voor een kilometervreter een alternatief. Tot 50km is op zich nog wel te doen, als je verder moet ben je het al snel beu. Ik heb in het begin op 100km vanaf huis gezeten en na een halfjaar was ik dat gewoon spuugzat. Daarna een andere baan gekozen op 30km afstand, voelde als een bevrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

tja ik heb het 7 jaar gedaan met 1000km per week, nu maar 100 en toch de diesel nog, waarom? ja je weet nooit, werkgevers zijn niet stabiel of hebben meerdere bedrijven waar je zo heen gestuurd kan worden en zoiets gebeurd altijd als je net veranderd hebt van wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb na verhuizing op 9km afstand de diesel gewoon aangehouden. Achteraf ook goede keuze, want inmiddels ben ik gekapt bij werkgever en heb ik een eigen bedrijf met klanten door half Friesland en Groningen. Maak ik alsnog dik 20K per jaar...

Overigens heb ik wegenbelasting nog nooit logisch gevonden in dit land. Betalen voor het soort brandstof dat je rijd, die dan per liter ook fors goedkoper is dan de andere brandstof. Als je dat vervolgens in een ecohok doet om het milieu te sparen hoef je geen belasting te betalen en als je juist het tegenovergestelde doet met een oldtimer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

en als je juist het tegenovergestelde doet met een oldtimer ook niet.
Niet meer he, met onze nieuwe regering is dat afgelopen........iemand nog een jaren 80 mercedes kopen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Rol-Co schreef op maandag 05 november 2012 @ 17:23:
[...]
kijk om je heen op websites en auto verkoop sites, hoeveel wagens van 5 jaar zie je onder de ton aan kilometers?
Hoeveel diesels te koop?
Wat je aangeeft is geen rekenkundige onderbouwing maar puur gebaseerd op onderbuik gevoelens omdat dat in jou belevings-wereld (wellicht directe omgeving) zo is. Wat je te koop ziet staan, geeft niets aan over de auto's die niet te koop zijn en de relatieve/absolute aantallen.

En misschien heb je gelijk, ik heb de data zo ook niet paraat. Maar als je niet de feiten kent moet je oppassen met roepen welke groep het meeste schade aanbrengt aan het milieu door het rijgedrag.

Edit:
klein testje gedaan op gaspedaal.nl
  • Zoekopdracht van auto's van 2001-2002 = circa 10 jaar met max. 200K (20/jaar) gereden. Resultaat: 56000 stuks
  • Zoekopdracht van auto's van 2001-2002 = circa 10 jaar met min. 200K gereden. Resultaat: 18600 stuks
Totaal 74600 auto's waarvan 56000 stuks = 75%!!! minder heeft gereden als 20K per jaar. "Slechts" 25% heeft meer gereden

Goed, dit zegt nog niets over het geheel natuurlijk, maar even om aan te geven dat je theorie van "kijk maar even op een website" niet zo maar opgaat.

[ Voor 27% gewijzigd door rube op 05-11-2012 19:46 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op maandag 05 november 2012 @ 19:35:
[...]

Wat je aangeeft is geen rekenkundige onderbouwing maar puur gebaseerd op onderbuik gevoelens omdat dat in jou belevings-wereld (wellicht directe omgeving) zo is. Wat je te koop ziet staan, geeft niets aan over de auto's die niet te koop zijn en de relatieve/absolute aantallen.

En misschien heb je gelijk, ik heb de data zo ook niet paraat. Maar als je niet de feiten kent moet je oppassen met roepen welke groep het meeste schade aanbrengt aan het milieu door het rijgedrag.
Inderdaad, die doelgroep koopt ook niet altijd een nieuwe auto. Veel 2e auto`s rijden maar 20k per jaar, bijvoorbeeld voor woon-werk. Bij vele vrienden van mij is dat een klein, ouder autootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 20:20
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 19:41:
[...]
Inderdaad, die doelgroep koopt ook niet altijd een nieuwe auto. Veel 2e auto`s rijden maar 20k per jaar, bijvoorbeeld voor woon-werk. Bij vele vrienden van mij is dat een klein, ouder autootje.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2012/2012-3579-wm.htm

et voila, Rol-Co had het behoorlijk bij het rechte eind :-)

Auto van de zaak gemiddeld 25 duizend kilometer

Personenwagens van bedrijven leggen gemiddeld ruim twee keer zoveel kilometers af als particuliere personenauto’s, 24,9 tegen 11,8 duizend kilometer. De meeste kilometers rijden diesels van de zaak, namelijk 31,3 duizend. De minste kilometers (10,2 duizend) maken benzineauto’s van particulieren. Echter, van het totaal aantal kilometers dat Nederlandse personenwagens rijden, wordt slechts 21 procent gereden door auto’s van de zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Nee, Rol-Co had het niet bij het recht eind:
Echter, van het totaal aantal kilometers dat Nederlandse personenwagens rijden, wordt slechts 21 procent gereden door auto’s van de zaak.
Kortom 79% word gereden door de particulier die volgens Rol-Co helemaal niet belangrijk was want hij stelde:
en dat is dus niet zo, want die rijdt dus maar 21% van het totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

rube schreef op maandag 05 november 2012 @ 19:35:
[...]

Edit:
klein testje gedaan op gaspedaal.nl
  • Zoekopdracht van auto's van 2001-2002 = circa 10 jaar met max. 200K (20/jaar) gereden. Resultaat: 56000 stuks
  • Zoekopdracht van auto's van 2001-2002 = circa 10 jaar met min. 200K gereden. Resultaat: 18600 stuks
Totaal 74600 auto's waarvan 56000 stuks = 75%!!! minder heeft gereden als 20K per jaar. "Slechts" 25% heeft meer gereden

Goed, dit zegt nog niets over het geheel natuurlijk, maar even om aan te geven dat je theorie van "kijk maar even op een website" niet zo maar opgaat.
Die zoekopdracht was ook niet goed he, 10 jaar is oud hoor, zeker voor mensen die er 0 verstand van hebben, die willen een betrouwbare auto en is soms 5j al te oud. (gewoon geluisterd in mijn om mij heen en in mijn wijk)

Doe dit zelfde eens op 5 jaar en diesel, kijk dan eens wat je vind onder de 200k, ik hoor regelmatig mensen dat ze een auto van 4-5 jaar oud zoeken maar vaak een hoge km stand hebben, mensen rijden nou eenmaal veel tegenwoordig zoals ik al aangaf. (al zoeken mensen ook vaak goedkoop en zo nieuw mogelijk dus krijg je hoge km)

Ik kom uit een auto familie, al met de paplepel ingegeven dus kijk er anders tegenaan. Oud zou mij niet uitmaken maar ja ik kan er zelf iets aan doen.
Als ik maar 0-4k per jaar zou doen had ik niet eens een auto, ondangs dat ik liefhebber ben, auto's kunnen er ook slecht tegen, veel rijden is beter voor zo'n ding dan stilstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

rube schreef op maandag 05 november 2012 @ 19:59:
Nee, Rol-Co had het niet bij het recht eind:

[...]

Kortom 79% word gereden door de particulier die volgens Rol-Co helemaal niet belangrijk was want hij stelde:

[...]

en dat is dus niet zo, want die rijdt dus maar 21% van het totaal.
Nee 21% zijn wagens van de zaak en particulieren benzine wagens het minst aan km (logisch met de benzine prijzen)
Maar de 79% is all particulier, diesel en benzine waar de benzine het minst rijd......dus de dikke diesels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:02
even wat olie op het vuur:
auto's worden veel te snel weggegooid.
hier 15 en 12 jaar oud, beide ca. 350.000 km gereden en nog steeds piko bello. hoop er nog zeker 100.000 bij te kunnen zetten. verbruik van een nieuwe station diesel automaat (bron: autoweek verbruiksmonitor) is slechts 15%-20% minder in de praktijk dan bij deze oudjes.

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 05-11-2012 21:06 . Reden: bronvermelding ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
Rol-Co schreef op maandag 05 november 2012 @ 20:06:
[...]
Als ik maar 0-4k per jaar zou doen had ik niet eens een auto, ondangs dat ik liefhebber ben, auto's kunnen er ook slecht tegen, veel rijden is beter voor zo'n ding dan stilstaan.
auw. wij halen de 4k per jaar niet eens.
gelukig doe ik veel van het onderhoud zelf.

maar pff wat een afstanden zeg waar jullie het over hebben.
dat is toch een flinke deuk uit het salaris, dat zou ik anders besteden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Rol-Co schreef op maandag 05 november 2012 @ 20:06:
[...]
Die zoekopdracht was ook niet goed he, 10 jaar is oud hoor, zeker voor mensen die er 0 verstand van hebben, die willen een betrouwbare auto en is soms 5j al te oud. (gewoon geluisterd in mijn om mij heen en in mijn wijk)
You don't get it.
Wat jij aangeeft is onderbuik gevoel, wat je hoort om je heen en in je wijk.
Wat ik doe, is aangeven met 1 zoekopdracht dat het een groot verschil maakt hoe je zoekt, welke gegevens je neemt.

Lease auto's worden meestal verkocht als ze nog vrij jong zijn, zeg 3,4,5 jaar (ik kan dit niet even onderbouwen met cijfers, maar ik neem aan dat je dit wel met me eens bent :P ). Dus als je gaat zoeken bij auto's tot 5 jaar, i.p.v. 10 jaar dan is de kans vrij groot dat de verhouding anders ligt.
Rol-Co schreef op maandag 05 november 2012 @ 20:11:
[...]
Nee 21% zijn wagens van de zaak en particulieren benzine wagens het minst aan km (logisch met de benzine prijzen)
Maar de 79% is all particulier, diesel en benzine waar de benzine het minst rijd......dus de dikke diesels ;)
Er staat niet wat het % leaserijders zijn, er staat het percentage van totaal afgelegde kilometers:
Echter, van het totaal aantal kilometers dat Nederlandse personenwagens rijden, wordt slechts 21 procent gereden door auto’s van de zaak.
Ik lees hier dat 21% van het totaal aantal kilometers word gereden door auto's van de zaak.
Dan is 79% van het totaal aantal kilometers dus prive (even ervan uitgaande dat vrachtverkeer hier niet bij zit).

Dus als je pareto regel volgt om het mileu te besparen, kun je je beste als eerste richten op de particuliere rijder want daar is uiteindelijk (max.) 79% te besparen en bij de lease rijder "maar" (max) 21%.

*Note: dat hoeft natuurlijk niet helemaal zo te zijn, want wellicht is het in eerste instantie wll 5 x zo makkelijk om te besparen bij de rechtervoet van de lease rijders, maar you get the point

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blissard schreef op maandag 05 november 2012 @ 19:49:
[...]

http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2012/2012-3579-wm.htm

et voila, Rol-Co had het behoorlijk bij het rechte eind :-)

Auto van de zaak gemiddeld 25 duizend kilometer

Personenwagens van bedrijven leggen gemiddeld ruim twee keer zoveel kilometers af als particuliere personenauto’s, 24,9 tegen 11,8 duizend kilometer. De meeste kilometers rijden diesels van de zaak, namelijk 31,3 duizend. De minste kilometers (10,2 duizend) maken benzineauto’s van particulieren. Echter, van het totaal aantal kilometers dat Nederlandse personenwagens rijden, wordt slechts 21 procent gereden door auto’s van de zaak.
Dacht dat het ging om auto`s die weinig kilometers maken. Dat is dus zo.

Grafiekjes:

Afbeeldingslocatie: http://steinbuch.files.wordpress.com/2012/10/untitled1.jpg?w=551

Afbeeldingslocatie: http://steinbuch.files.wordpress.com/2012/10/untitled2.jpg?w=551

bron

Maar het probleem is natuurlijk (zelf leaserijder) dat het niet uitmaakt of je 160 km/h over de weg scheurt, of dat je alles elektrisch rijdt (vanuit portemonnee geredeneerd). Baas betaalt, voor de werknemer is er vaak geen enkele stimulans om zuinig te rijden. Die hybride rijden ze natuurlijk gewoon voor de bijtelling...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Tja, ik zou zeggen tegen de baas, laat die leaserijder dan lekker bij betalen als ze zo verschrikkelijk NIET zuinig rijden.

Maar wat ik uit bovenstaande grafiek haal is dat auto's het meeste gebruikt word voor afstanden tot 5 km. Daar moeten we helemaal niet de auto voor gebruiken, gewoon lopen, een fiets of anders een elektrische scooter. Daar is dus, zoals JeroenH al zo vaak heeft aangegeven, heeeeel veel winst te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op maandag 05 november 2012 @ 20:18:
[...]

auw. wij halen de 4k per jaar niet eens.
gelukig doe ik veel van het onderhoud zelf.

maar pff wat een afstanden zeg waar jullie het over hebben.
dat is toch een flinke deuk uit het salaris, dat zou ik anders besteden.
Nee geen deuk, de baas betaald :)

rube
Geen onderbuikgevoel, uit de wijk en kennisen verhaal bedoel ik dat die 5 jaar soms oud vinden.
particulier rijd het meest totaal, op benzine het minst dus wat doen al die PARTICULIERE DIESELS dan?

Niemand heeft "normaal" een diesel voor 10k per jaar.

@barry
Nog wat olie bij :)
Leuk dat jouwe maar ietsje duurder rijd maar de uitstoot t.o.v een nieuwe, zullen we dat even meten? een trabant is ook zuiniger maar mag hier niet eens meer ingevoerd worden i.v.m de millieuwetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 20:20
BarryH schreef op maandag 05 november 2012 @ 20:17:
even wat olie op het vuur:
auto's worden veel te snel weggegooid.
hier 15 en 12 jaar oud, beide ca. 350.000 km gereden en nog steeds piko bello. hoop er nog zeker 100.000 bij te kunnen zetten. verbruik van een nieuwe station diesel automaat is slechts 15%-20% minder in de praktijk dan bij deze oudjes.
Ik rijd 1 op 24 gemiddeld met een moderne Passat diesel. Doen die oudjes ook al 1 op 20 dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
Rol-Co schreef op maandag 05 november 2012 @ 20:43:
[...]

Nee geen deuk, de baas betaald :)
dat is niet waar.
je baas verdiend nu minder dus jij krijgt nu minder loon.
of je het nu links om betaal of rechts om, maar betalen doe je. :*)
je weet alleen niet hoeveel hoger je loon zou zijn. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Geen onderbuikgevoel, uit de wijk en kennisen verhaal bedoel ik dat die 5 jaar soms oud vinden.
particulier rijd het meest totaal, op benzine het minst dus wat doen al die PARTICULIERE DIESELS dan?

That would be us. Een 6 jaar oude diesel opgepikt met 56k op de teller. Naar verwachting zal die in de komende 7 jaar (economisch) op gereden worden. In de tussentijd zal er voor 21.000 euro aan diesel (tegen huidige prijzen) verstookt zijn.

En aangezien bovenstaande 100% eigen centen betreft wordt er gewoon rustig gereden en niet zoals leaserijders die om de lage bijtelling een goedkope auto kopen, maar door het rij- en tankgedrag niets waarmaken van de vermeende zuinigheid :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:06:
[...]

dat is niet waar.
je baas verdiend nu minder dus jij krijgt nu minder loon.
of je het nu links om betaal of rechts om, maar betalen doe je. :*)
je weet alleen niet hoeveel hoger je loon zou zijn. ;)
Ook niet, salaris had ik al en later bij bedongen dat ik een tankpas kreeg, ik denk niet dat als ik om 300,- netto opslg had gevraagt dat ik het zo maar even kreeg, nu was het geen probleem. :)
Maar goed, dat was 7 jaar lang en 2 jaar geleden, nu moet ik het weer zelf dokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:28
Echt wel ;) ik rij zelf een polo uit 2002 waarmee ik ongeveer die hoeveelheid km maak.
Inderdaad hoofdzakelijk minder lange stukken 10 a 15km per rit. Ik haal met die korte stukken (grotedeels door de stad met stoplichten, drempels enz) een verbruik van tussen de 1 op 19 (winter) en 1 op 21 (zomer).

Waarom een diesel: Prettig rijgedrag, zuinig, weinig tanken (ca 1x per maand) en degelijk ook een duurzaam idee. Staat nu precies 2 ton op de teller en daar mogen er wat mij betreft nog 2 bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Rol-Co schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:25:
[...]

Ook niet, salaris had ik al en later bij bedongen dat ik een tankpas kreeg, ik denk niet dat als ik om 300,- netto opslg had gevraagt dat ik het zo maar even kreeg, nu was het geen probleem. :)
Maar goed, dat was 7 jaar lang en 2 jaar geleden, nu moet ik het weer zelf dokken.
Dan is dat heus wel recht getrokken door je baas, tenzij je een salaris hebt uit een CAO contract.
Uit eerste lijn ervaring: bedrijf 35 wagens, medewerker wordt aangenomen maar wil iets meer luxe in zijn auto, prima maar het brutto loon is aangepast. En dat is zo 5x gegaan op 5 aanvragen.
En een tankpas is iets anders als een leasauto, waarschijnlijk was die tankpas voor hem goedkoper met administratie voeren dan telkens jouw declaraties handmatig te laten verwerken.

Die blackboxen zijn niets voor niets de laatste jaren geplaatst voor sluitende rittenstaten/administratie.
Gelukkig zijn er al veel bedrijven/leasebedrijven die winst delen, bijvoorbeeld auto minder af geragd dan delen van de positieve restwaarde. Zuiniger rijden dan winst in het verschil van de gemiddelde rijder en jou. Voorbeelden gezien van meer dan 50-80 euro p/m

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 05-11-2012 21:47 . Reden: typo ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Is het topic auto's verplaatst O-)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ehm, tja, sorry.

Duurzaam nieuws dan: mooie dag vandaag. De zon scheen lekker naar binnen en voelde heerlijk aan
Heb niet gekeken naar de PV opbrengst, maar zal wel weer een goede dag zijn geweest. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:40
Wat een werkelijk ongelooflijk stuk nieuws dat die plugins fossiel gereden worden zeg... wie had dat gedacht?!?

Auto's *gaap* :O

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:24
Rukapul schreef op maandag 05 november 2012 @ 21:19:
[...]

En aangezien bovenstaande 100% eigen centen betreft wordt er gewoon rustig gereden en niet zoals leaserijders die om de lage bijtelling een goedkope auto kopen, maar door het rij- en tankgedrag niets waarmaken van de vermeende zuinigheid :/
Je moet niet alle leaserijders over een kam scheren.
Ik ben zelf leaserijder en zit met mijn verbruik 1,6 % boven de fabrieksnorm. Lukt jou dat ook ?
Kwestie van anticiperen op je medeweggebruikers, op tijd gas loslaten en gas niet zinloos diep intrappen. En ik kom op deze manier geen minuut later op mijn werk.
Ik merk wel dat buiten de spits mijn verbruik bijna altijd beduidend hoger ligt. Simpel omdat ik dan gewoon met constant 120 km/uur door kan rijden. Ongetwijfeld ligt dit aan de hogere lucht weerstand bij hogere snelheden. En iedereen maar roepen dat spitsverkeer/files een hoger brandstofverbruik geeft. Bij mij niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ElectricAlex schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:06:
[...]

Je moet niet alle leaserijders over een kam scheren.
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Bladert wel lekker snel door, dat auwto onderwerp. Paar pagina's in een keer... >:)

/me ... rent ff blokkie om ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:27

ericplan

5180 Wp PV

En in dat andere topic is iemand begonnen over aarding van panelen. Wat dat allemaal weer losmaakt. De vonken springen er vanaf.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dit zijn toch gewoon de discussie forums of toch tweakers huiskamer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als het goed is gaat Liander mij morgen bellen. Als ik eerlijk ben ben ik alweer bijna vergeten waarom precies ;)

Overigens vandaag weer wat geleerd wat ik niet wist. Er zijn voor smartphones een aantal apps verkrijgbaar die een gesprek kunnen opnemen, maar oap de meeste telefoons kunnen die alleen het uitgaande deel van het gesprek opnemen (mijn stem, in dit geval). Dit vanwege - het zal eens niet - juridische shit. Maar ik vind het opnemen niet zo belangrijk, ik hoor wel aan wat ze te vertellen hebben en schrijf wel een korte samenvatting.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Die bedrijven nemen zelf toch altijd alles op in het kader van serviceverbetering?
Misschien moet je vragen of ze je een kopietje van de opname kunnen toesturen zodat je kan werken aan je eigen service verbetering :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:33
JeroenH schreef op maandag 05 november 2012 @ 22:46:
Als het goed is gaat Liander mij morgen bellen. Als ik eerlijk ben ben ik alweer bijna vergeten waarom precies ;)

Overigens vandaag weer wat geleerd wat ik niet wist. Er zijn voor smartphones een aantal apps verkrijgbaar die een gesprek kunnen opnemen, maar oap de meeste telefoons kunnen die alleen het uitgaande deel van het gesprek opnemen (mijn stem, in dit geval). Dit vanwege - het zal eens niet - juridische shit. Maar ik vind het opnemen niet zo belangrijk, ik hoor wel aan wat ze te vertellen hebben en schrijf wel een korte samenvatting.
mobiel op de speaker,
en met laptop op sound recording plakken.
wel ff aankondigen dat het gesprek opgenomen kan worden voor trainingsdoeleinden ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan me niet voorstellen, dat er geen apps zijn, die ook de andere kant opneemt. Daar moeten gewoon apps voor te krijgen zijn. In ieder geval veel succes JeroenH en laat even weten hoe het gegaan is. ok? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Verwijderd schreef op maandag 05 november 2012 @ 20:29:
[...]
Maar het probleem is natuurlijk (zelf leaserijder) dat het niet uitmaakt of je 160 km/h over de weg scheurt, of dat je alles elektrisch rijdt (vanuit portemonnee geredeneerd). Baas betaalt, voor de werknemer is er vaak geen enkele stimulans om zuinig te rijden. Die hybride rijden ze natuurlijk gewoon voor de bijtelling...
Bekeuringen moet je toch echt zelf betalen hoor! Daarnaast ligt er een taak voor leasemaatschappijen, zij zien de bonnetjes met het aantal km's. Wijkt dat ver af, dan zouden zij een telefoontje naar de afnemer moeten plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En om het weer over meer interessante zaken te hebben: een vacature bij SolarNRG die misschien interessant is voor één of meerdere Tweakers?

http://www.solarnrg.nl/nieuws/vacature#.UJjJH2RqGGg.facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:17
Net van baan gewisseld, moest ook een eigen auto ipv lease. Kleine is net gearriveerd, dus beetje ruimte wel fijn. Wel als tweede auto, dus tegelijk ook luxe probleem.
Heb voor 3750,- een 8 jaar oude Mondeo gekocht met praktisch alle opties. Ex lease en in tussentijd prive bezit geweest met 164.000km op de teller. Op benzine, want wil er zo weinig mogelijk mee rijden. Auto zonder wegenbelasting vond ik te duur en te klein, betaal dus wel 51,- pm aan wb.
Ding past alles in en rijdt 1:13-1:14, zonder al te veel moeite. Merk dat ik op de snelweg geen 130+ rijdt. Verzekering is 32,- per maand en reparaties ( helaas wel al paar dingetjes gehad) zijn goedkoop. Deel zelf gedaan, is een eitje.

Punt is dat zo'n oude auto geen reet meer waard is vanwege de angst voor hoge kosten en hoge lasten. Terwijl dat in de praktijk erg mee valt. Ik kan er aardig lang veilig en comfortabel in rijden voor het omslagpunt word bereikt dat ik beter zo'n eco pinda had kunnen kopen. Km stand tikte net van de week de 167.000km aan - ik rijd er dan ook nog geen 1.000km per maand mee momenteel, waarvan grootste deel zakelijk en vergoed via km vergoeding.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 09:30:
En om het weer over meer interessante zaken te hebben: een vacature bij SolarNRG die misschien interessant is voor één of meerdere Tweakers?

http://www.solarnrg.nl/nieuws/vacature#.UJjJH2RqGGg.facebook
Hopen dat ze een rolgordijn hebben, werkt anders beetje vervelend achter den kompjoet, met dat stekeblind makende zonlicht... :+

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Duurzaam icm auto's mag absoluut niet besproken worden hier, onduurzaam gezeik met de netbeheerder/energie leverancier is dan wel goed...?

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Derby schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 10:40:
Duurzaam icm auto's mag absoluut niet besproken worden hier, onduurzaam gezeik met de netbeheerder/energie leverancier is dan wel goed...?
You got a point there...

... maar misschien toch maar een auto topic daarvoor wellicht, gezien het potentieel aan reacties?

Die ga ik in ieder geval niet openen, met uw permissie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Is er hier niet ooit al eens gesproken over een 'duurzaam vervoer' topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
zonnigtype schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 11:29:
[...]

You got a point there...

... maar misschien toch maar een auto topic daarvoor wellicht, gezien het potentieel aan reacties?

Die ga ik in ieder geval niet openen, met uw permissie...
Ik kan me er niet te druk over maken, ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een leuke afwisseling vind naast de discussies over welke energie leverancier het beste met de tellerstanden omgaat. Of het volgende discussie punt over welke omvormer beter is.

Maar als auto's (en dan met name het verbruik van fossiele brandstoffen) hier niet besproken kunnen worden, dan ook niet meer beginnen over panelen (elekticiteit op wekken met zonnepanelen is een apart draadje voor) en bij tros radar is genoeg te vinden over energie leveranciers en hun fratsen. Of er kan in dit draadje alles gemeld worden wat ook maar enigzins betrekking heeft op duurzaamheid, of het gebrek er aan of het wordt echt een kroeg topic en kan er alleen nog maar wat over koetjes en kalfjes geschreven worden.
Zonder op de stoel van een mod te willen gaan zitten.

Daarbij wordt er afgeven op alles met een verbrandingsmotor, maar als er zonnepanelen op of aan de het voertuig zitten is het opeens geen probleem :?

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Derby schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 10:40:
je bent salderen vergeten :O
Derby schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:05:
[...]

Ik kan me er niet te druk over maken, ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een leuke afwisseling vind naast de discussies over welke energie leverancier het beste met de tellerstanden omgaat. Of het volgende discussie punt over welke omvormer beter is.

Maar als auto's (en dan met name het verbruik van fossiele brandstoffen) hier niet besproken kunnen worden, dan ook niet meer beginnen over panelen (elekticiteit op wekken met zonnepanelen is een apart draadje voor) en bij tros radar is genoeg te vinden over energie leveranciers en hun fratsen. Of er kan in dit draadje alles gemeld worden wat ook maar enigzins betrekking heeft op duurzaamheid, of het gebrek er aan of het wordt echt een kroeg topic en kan er alleen nog maar wat over koetjes en kalfjes geschreven worden.
Zonder op de stoel van een mod te willen gaan zitten.

Daarbij wordt er afgeven op alles met een verbrandingsmotor, maar als er zonnepanelen op of aan de het voertuig zitten is het opeens geen probleem :?
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Derby schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:05:
[...]
Is dat hier ooit gezegd, heb ik iets gemist? Ik ben van mening dat als er PV op een auto zit het niet opeens duurzaam is.

De solar race(s) puur op PV is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

zonnigtype schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 10:40:
[...]

Hopen dat ze een rolgordijn hebben, werkt anders beetje vervelend achter den kompjoet, met dat stekeblind makende zonlicht... :+
Here comes the sun :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een stukje opinie droppen:

Opinie: “VVD moet ondernemerszin tonen in energiedebat”
http://www.energiebusines...63.3799500465393066406250

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Dat dit nog niet in het nieuws is geweest! Geen zonnepanelen, maar maanlichtpanelen :+ http://www.netherlandslid...citeit-met-maanlicht.html

Wie weet eigenlijks hoeveel W/m2 de maan 's nachts maximaal zou kunnen produceren? Ligt dit in de orde grootte van 1 W/m2 of nog minder?

[ Voor 28% gewijzigd door antonboonstra op 06-11-2012 16:35 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
antonboonstra schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 16:24:
Dat dit nog niet in het nieuws is geweest! Geen zonnepanelen, maar maanlichtpanelen :+ http://www.netherlandslid...citeit-met-maanlicht.html

Wie weet eigenlijks hoeveel W/m2 de maan 's nachts maximaal zou kunnen produceren? Ligt dit in de orde grootte van 1 W/m2?
:? Wat is dit voor soort bericht....?

SciFi, maar zou wel leuk zijn, dan namelijk gewoon 24h per dag voorzien in duurzame energie. Geen accu's meer nodig >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Direct zonlicht: 32,000–130,000 lux
(Vol) maanlicht: 0.27–1.0 lux

Succes daarmee :D

Bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Mijn slimme meter is niet zo slim meer, heeft al sinds 27-10 geen standen meer doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hopelijk gaat ie het in maart wel weer doen ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Speksteenkachel schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 18:00:
Hopelijk gaat ie het in maart wel weer doen ;)
Ja, maar het is gemakkelijker dan naar de meterkast te lopen om mijn verbruikt te zien, wat ik opwek zie ik via de Kostal of Suntrol pagina, maar mijn verbruik niet. Meten is immers weten en zeker qua gas wil ik het in de gaten houden de komende 3-4 maanden. Betalen moet ik toch als ik in maart alle standen ineens doorgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Wie weet eigenlijks hoeveel W/m2 de maan 's nachts maximaal zou kunnen produceren? Ligt dit in de orde grootte van 1 W/m2 of nog minder?
Here comes the sun ...

... aber der Mond ist [immer noch] ein lachnummer ...

... selbst der Vollmond ...

24 jan. 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:09

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

nieuwe maan = http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Moon_phase_0.png :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dus. Liander.

Ze belden me vanmiddag en ik heb een dik half uur met iemand van de afdeling teruglevering aan de lijn gehangen, dus in ieder geval serieus bonuspunten voor het doen van de moeite.

Helaas verliep het gesprek voorspelbaar. Mijn vraag was dus waarom een zonnestroominstallatie van (bijvoorbeeld) 600Wp aangemeld moet worden terwijl je een verbruiker van 2 of 3kW zonder nadenken in kunt pluggen. Het antwoord was in eerste instantie "vanwege de aansluitwaarde van de huisaansluiting". Onzin natuurlijk, de aansluitwaarde geldt voor zowel productie als consumptie. OK, antwoord nummer twee: "om de netten goed te kunnen begroten moeten we weten hoeveel productiecapaciteit er is". Tegenvraag: maar worden de wijkstations dan niet slim bemeterd? Dan ben je er gauw genoeg achter of productie een probleem dreigt te worden. Antwoord: "Dat weet ik niet, daar moet ik later op terug komen".

Verder nog een discussie gehad over hoe ik destijds onder druk gezet ben om mijn draaischijfmeter te vervangen door de zogenaamde "slimme" meter, hoe ik van een Liander-werknemers de zinsnede "ja maar, zonnepanelen zijn ook nog zo'n nieuw fenomeen" te horen kreeg, etc. Onze gezamenlijke conclusie is dat er om zonnestroom in Nederland tot een écht succes te maken op velerlei vlak nog flink wat vooruitgang nodig is.

Het is dat ik dit soort dingen wel leuk vind en even tijd had op mijn werk, maar anders was het verspilde tijd geweest.
rube schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 12:34:
De solar race(s) puur op PV is wat anders.
Heel juist. En niet eens zozeer omdat er een zonnestroompaneel op die auto's ligt, hoewel dat een leuke gimmick is. Maar vooral ook omdat de ingenieurs die die auto's ontwerpen en bouwen beseffen dat een zeer laag gewicht de sleutel is tot een efficiënt voertuig (naast goede aerodynamice). De Opel Ampera presteert niet volgens de marketingpraat? Raar zeg, het ding weegt 1800kg! Nee, er is nog een lange weg te gaan in de manier waarop we ons voort denken te moeten bewegen.

Voor de geïnteresseerden: ik ben een tijd geleden een nieuwe website over solar racing gestart. Mijn doel is om dat de beste resource wereldwijd te maken op het gebied van solar racing. En ik ben al aardig op weg getuige de leuke contacten die ik heb met de solar race teams wereldwijd :)

www.solarracing.org

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 06-11-2012 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
JeroenH schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 23:25:

Voor de geïnteresseerden: ik ben een tijd geleden een nieuwe website over solar racing gestart. Mijn doel is om dat de beste resource wereldwijd te maken op het gebied van solar racing. En ik ben al aardig op weg getuige de leuke contacten die ik heb met de solar race teams wereldwijd :)

www.solarracing.org
Er ontbreken al aardig wat youtube filmpjes, waar ligt dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
jantje.vlaam schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 23:54:
[...]

Er ontbreken al aardig wat youtube filmpjes, waar ligt dat aan?
Waarschijnlijk aan het feit dat de meeste media-afdelingen van de solar teams amateurs (studenten) zijn die niet goed thuis zijn in de auteursrechten. zelfs documentaire Nuon solar team is teruggetrokken geweest omdat ze de rechten op de muziek niet op orde hadden

Maar welke fimpjes ontbreken er dan nog meer naast die van Eindhoven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Ik heb even een vraag m.b.t. de energierekening. We zitten nu bij de Nederlandse Energie Maatschappij (meegedaan aan collectief eigen huis) en betalen 100 euro per maand voorschot voor electra en gas samen; 1200 euro per jaar dus. Nu hebben we een verbruik van +/- 2000kWh en 800m³ gas, wat min of meer overeen komt met de 100 euro per maand voorschot.

Nu is het echter ook zo dat ieder huishouden in Nederland een heffingskorting krijgt op de energiebelasting, welke € 379,16 bedraagd. Is het nu zo dat dit bedrag van de totale rekening afgehaald word (zeg maar 1200 - 379,16 = € 820,84; ofwel een effectief maandvoorschot van € 68,40)? En krijg ik dit verschil dan ook terug aan het einde van het jaar?

Het is het eerste jaar dat ik te maken krijg met energierekeningen enzo en ik twijfel nu een beetje omdat ik dit nergens echt helder kan terug vinden..

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat staat als post op de jaarafrekening en het totaalbedrag van de jaarafrekening wordt als basis voor het voorschot genomen. Dus het is daarin verrekend.

Maar 1200 euro voor dat verbruik is erg veel. Ik weet niet of de energieprijzen vorig jaar zoveel hoger waren, maar als je nu overstapt kom ik op 720 euro uit.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

1 december loopt het contract af, dan ga ik inderdaad ook overstappen.

Mijn rekening ziet er nu ongeveer als volgt uit (verbruik geschat, maar zal voor 95% kloppen):

Stroomverbruik piek: 1100kWh x € 0.17937 = € 197.31
Stroomverbruik dal: 900kWh x € 0.17084 = € 153.76
Gasverbruik: 800m³ x €0.58462 = € 467.70
Vastrecht gas/electra per jaar = € 0

Vaste kosten gas/electra per jaar = € 411.05

Totale kosten per jaar = € 1229.82

De totale kosten komen dus overeen met mijn voorschot van 100 euro per maand, maar hier is dus de heffingskorting nog niet in berekend / vanaf gegaan.

Nog even een vraag mbt overstappen. Ik kan naar bijvoorbeeld Energiedirect, welke op basis van mijn verbruik de totale jaarkosten berekend op € 739.15 Echter geven ze een indicatief maandbedrag aan van € 88.26, wat op jaarbasis € 1059.12 is. Dit is exact de €320 euro korting die je krijgt voor het afsluiten, maar aangezien die van je jaarrekening af gaat, waarom geven ze dan niet een lager maandbedrag aan?

http://www.gaslicht.com/e...ijkId=24&huishouden=gezin

[ Voor 37% gewijzigd door BlizzarD op 07-11-2012 09:42 ]

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

BlizzarD schreef op woensdag 07 november 2012 @ 09:36:

Totale kosten per jaar = € 1229.82

De totale kosten komen dus overeen met mijn voorschot van 100 euro per maand, maar hier is dus de heffingskorting nog niet in berekend / vanaf gegaan.
Dat is vreemd/dom. Bij mij is dat allemaal in het voorschot berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Voor zover ik weet in ieder geval niet. Ik zal vanavond nog eens even kijken in het contract, maar het is allemaal zo onduidelijk als wat :/

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Die collectieve heb ik ook meegedaan maar het aanbod was niet interessant, electriciteit was ok met de nog geen 18 cent , waar iedereen op blind staart waarschijnlijk maar je kan beter naar gas kijken.
Vaak is die bijna of 10 cent duurder als een ander,tel uit je winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Eigenlijk moet je naar het totaal bedrag per jaar kijken natuurlijk. Bij die collectieve acties zijn de vastrecht bedragen vaak nul. Het eerste jaar verdienen ze niet zoveel maar ze hopen dat veel mensen blijven hangen, en na een jaar ga je direct naar variabel tarief. Je moet dus eigenlijk elk jaar mee doen.

@BlizzarD die heffingskorting is denk verrekend met de vaste kosten (die 411,05)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
OMG, denk je alles gehad te hebben... de zero-point charlatans hebben mijn woonplaats Hilversum uitgekozen voor hun internationale conferentie: http://www.globalbem.com/

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Er staat in mijn contract letterlijk dit (zie ook voorbeeldcontract http://www.nle.nl/ProductenEnTarieven/Modelcontract):
U ontvangt bij elektriciteit daarnaast ook nog een vergoeding van de overheid, de zogeheten heffingskorting. Deze heffingskorting is voor ieder huishouden hetzelfde en voor 2012 vastgesteld op
€385,53 incl. 21% btw. De heffingskorting wordt op uw jaarafrekening in mindering gebracht. De
energiebelasting en de heffingskorting worden jaarlijks door de overheid vastgesteld en kunnen
dus ieder jaar wijzigen.
Afgaande op mijn geschatte verbruik van 1200 euro per jaar, neem ik aan dat deze €385.53 dus hierop in mindering gebracht word bij de eindrekening (en ik dus geld terug krijg)?

iStockphoto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daar staat niet met zoveel woorden dat het alleen op de eindafrekening terug mag krijgen. Maar als je voorschot 1200 euro is en je verwacht 820 euro te moeten betalen dan krijg je geld terug ja. Maar ik vind het echt vreemd dat dit niet in het voorschot meegerekend is.
Ik vind dat het voorschot 1/12e deel van de jaarafrekening hoort te zijn. Ik zou er komend jaar even op letten en zo nodig je voorschot laten verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
JeroenH schreef op woensdag 07 november 2012 @ 10:36:
OMG, denk je alles gehad te hebben... de zero-point charlatans hebben mijn woonplaats Hilversum uitgekozen voor hun internationale conferentie: http://www.globalbem.com/

8)7
Als je al die stierenpoep zou vergisten zou je Hilversum er de hele winter op kunnen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:06

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: http://i40.photobucket.com/albums/e228/TampaGreg/bullshit-meter-0.gif

hehe

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik weet niet waar je die gif vandaan hebt en of dit zonder auteursrechtenschennis (3x woordwaarde) privé kan worden gebruikt, maar hij zit in mijn "speciale map" :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
JeroenH schreef op woensdag 07 november 2012 @ 10:36:

8)7
Misschien kun je ze bezoeken en een paar kritische vragen stellen voor je er uitgegooid word >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:17
Maar vooral ook omdat de ingenieurs die die auto's ontwerpen en bouwen beseffen dat een zeer laag gewicht de sleutel is tot een efficiënt voertuig (naast goede aerodynamice). De Opel Ampera presteert niet volgens de marketingpraat? Raar zeg, het ding weegt 1800kg! Nee, er is nog een lange weg te gaan in de manier waarop we ons voort denken te moeten bewegen.
Een voertuig met een grote massa kan alsnog efficient zijn als de kinetische energie bij afremmen weer netjes in potentiële energie wordt omgezet. Dat doet een Opel Ampera best aardig...

:)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:45
rube schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:17:
[...]

Misschien kun je ze bezoeken en een paar kritische vragen stellen voor je er uitgegooid word >:)
€120 toegangsprijs\

Wel grappig om de speakers to googlen.
1 die komt praten over zijn geweldige ontdekking (MORAY B KING), heeft in '86 al een boek geschreven over diezelfde geweldige ontdekking.
En nog steeds niemand die het daadwerkelijk heeft gezien, of heeft kunnen reproduceren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:06

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Schinnen-groen schreef op woensdag 07 november 2012 @ 14:04:
[...]

Ik weet niet waar je die gif vandaan hebt en of dit zonder auteursrechtenschennis (3x woordwaarde) privé kan worden gebruikt, maar hij zit in mijn "speciale map" :+
Google maar eens op bovine excrement en dan op images :). dan zie je deze bullshit-0-meter wel vaker langs komen .

* mkleinman heeft hem ook al jaren in een speciale gif map staan :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
kdeboois schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:35:
[...]
Een voertuig met een grote massa kan alsnog efficient zijn als de kinetische energie bij afremmen weer netjes in potentiële energie wordt omgezet. Dat doet een Opel Ampera best aardig...
Kan aan mij liggen hoor, maar alles onder de 1:30 valt bij mij niet onder de definitie "best aardig".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
rube schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:17:
Vind ik doelloos praten met Liander nog wel een prettige tijdsbesteding, hier ga ik echt geen minuut aan spenderen. Iemand op Twitter bracht het onder mijn aandacht, en die dacht dat het serieus om duurzame energie ging. Hij heeft zijn tweet maar weer weggehaald :)
kdeboois schreef op woensdag 07 november 2012 @ 15:35:

Toch niet, je rolweerstand neemt toe, het koetswerk moet steviger en dus zwaarder zijn om de grotere krachten op te vangen en de aandrijfinstallatie moet groter begroot worden om de energie van het optrekken/afremmen te kunnen verwerken (waardoor hij dus vaker in deellast draait en dus minder efficiënt werkt). Voertuigen substantieel lichter maken (dus écht lichter, zeg 600kg voor een vierzitter - het kan) brengt een positieve vicieuze cirkel van voordelen met zich mee. Accu's kunnen kleiner, motor kan kleiner, draden kunnen dunner, etc. etc. etc.

En dan heb ik het nog niet eens over de niet-technische gevolgen van zware voertuigen, nl. dat mensen zich veilig voelen en dus meer risico's gaan nemen (google maar naar risicohomeostase), en dat zware voertuigen niet goed mengen met fietsers/voetgangers.

Ga maar eens praten met de ontwerpers van die zonne-racewagens. Die kunnen je vertellen hoe het echt zit.

-edit-

Je kunt het die lui van het Nuon Solar Team en het Solar Team Twente gewoon vragen. Ze geven altijd antwoord op vragen op Twitter, Facebook, enz. Don't take my word for it :)

-edit2-

In dat opzicht een heel aardige video om te bekijken, een TEDx talk van Job van de Kieft, een teamlid van het Nuna3 team. Vanaf 5m00 maakt hij duidelijk dat één persoon in een auto van 1000-1500kg absolute kolder is (maar de hele video is het kijken wel waard).

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 07-11-2012 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
rube schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:03:
[...]

Kan aan mij liggen hoor, maar alles onder de 1:30 valt bij mij niet onder de definitie "best aardig".
Energie terugwinnen heeft niet zo veel met meer als 1:30 verbruiken te maken.

Ik zit overigens op 1:30.1 gemiddeld tijdens mijn laatste tankbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
JeroenH schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:03:
Toch niet, je rolweerstand neemt toe, het koetswerk moet steviger en dus zwaarder zijn om de grotere krachten op te vangen en de aandrijfinstallatie moet groter begroot worden om de energie van het optrekken/afremmen te kunnen verwerken (waardoor hij dus vaker in deellast draait en dus minder efficiënt werkt). Voertuigen substantieel lichter maken (dus écht lichter, zeg 600kg voor een vierzitter - het kan) brengt een positieve vicieuze cirkel van voordelen met zich mee. Accu's kunnen kleiner, motor kan kleiner, draden kunnen dunner, etc. etc. etc.

En dan heb ik het nog niet eens over de niet-technische gevolgen van zware voertuigen, nl. dat mensen zich veilig voelen en dus meer risico's gaan nemen (google maar naar risicohomeostase), en dat zware voertuigen niet goed mengen met fietsers/voetgangers.

Ga maar eens praten met de ontwerpers van die zonne-racewagens. Die kunnen je vertellen hoe het echt zit.
Natuurlijk neemt de rolweerstand toe maar de grote stappen zitten in de luchtweerstand op de snelheden die op dit moment als normaal gelden. De elektromotor in een Opel Ampera werkt juist efficienter in deellast. Sterker nog, ze schakelen bij te grote belasting de generator bij als extra elektromotor om het toerental en dus het rendement te verhogen. Beide draaien dan in deellast.

De meeste tijd breng ik door met andere veel te zware voertuigen en dat mengt prima. Ik zou echt de ringweg van Amsterdam niet op willen in een 600 kg voertuig op dit moment.

Jouw ideaal werkt alleen als alles in één keer omgaat. Ben ik ook voor, maar realistisch is het niet. Kleine stapjes in de goede richting blijven stapjes in de goede richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

[...]
Rolweerstand neemt inderdaad iets toe, maar alleen omdat de band vervormd. Een trein-onderstel van 10 ton is lastig op snelheid te brengen, maar daarna net zo lastig om weer tot stilstand te brengen, omdat de rolweerstand zeer laag is. De potentiële energie blijft aanwezig en als je deze goed weet terug te winnen, is er theoretisch geen verlies.

Luchtweerstand is (vooral op hogere snelheid) wel verlies, alleen bij een goede stroomlijn (lage CW waarde) hoeft een zwaarder voertuig niet veel minder efficiënt te zijn.

Zoals wel vaker is volgens mij de gebruiker de zwakke schakel. Als je dicht op je voorganger rijdt en weinig/niet vooruit kijkt, dan sta je vaak op de rem. Als je harder remt dan het maximale vermogen wat kan worden geregenereerd, dan wordt de potentiële energie alsnog in de schijfremmen omgezet tot nutteloze warmte.

Volgens mij zijn moderne elektromotoren niet veel minder efficiënt tijdens deellast.
Eens.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
kdeboois schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:13:
[...]
Energie terugwinnen heeft niet zo veel met meer als 1:30 verbruiken te maken.
Hoezo niet?

Het interesseert mij niet zo heel veel of er tijdens het remmen wellicht 99% van de kinetische energie "terug gewonnen" kan worden als blijkt dat het integrale verbruik toch nog op b.v. 1:20 of 1:30 blijft steken.
Netjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Vanaf 5m00 maakt hij duidelijk dat één persoon in een auto van 1000-1500kg absolute kolder is (maar de hele video is het kijken wel waard).
Ik ga zeker de hele video kijken.

Ik moet een 4-persoonswagen leasen. Geen andere keus door de bedrijfsnormen. Onzin maar de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
kdeboois schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:22:
Ik zou echt de ringweg van Amsterdam niet op willen in een 600 kg voertuig op dit moment.
Ah, maar daar stip je wat interessants aan. Ik wil niet weer oeverloos discussiëren over auto's want auto's zijn zoooo :O, maar het is dus wel duidelijk wat er (in ieder geval) nodig is om de transitie naar écht efficiënte voertuigen in te zetten:

* (Veel) lagere maximumsnelheid
* Betere wettelijke bescherming bij aanrijding, zoals voetgangers en fietsers die nu ook hebben. Een ultralicht voertuig zou je qua kwetsbaarheid tussen voetganger/fietser/e-scooter en de ultrazware (helaas 'normale') auto in kunnen zien, en dus qua wettelijke bescherming ook ergens halverwege kunnen plaatsen.

Het is makkelijk om je handen in de luch te gooien en te zeggen 'kan niet'. Maar dat kan iedereen. Meedenken over creatieve oplossingen is een stuk minder makkelijk. Maar wel veel leuker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

kdeboois schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:13:
Jij rijdt een Ampera? Heb je dit verbruik gehaald, zonder 'm aan het laadsnoer te hangen? Dus zonder gebruik te maken van de plug-in mogelijkheid? Anders zegt dit getal natuurlijk weinig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
rube schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:24:
[...]

Hoezo niet?

Het interesseert mij niet zo heel veel of er tijdens het remmen wellicht 99% van de kinetische energie "terug gewonnen" kan worden als blijkt dat het integrale verbruik toch nog op b.v. 1:20 of 1:30 blijft steken.
Op de meeste ritten verbruik ik geen benzine dus heeft het niet veel zin om over 1:30 te spreken.

Over het geheel genomen is het benzine verbruik weer wel relevant. Beter is het om het over MegaJoules o.i.d. te praten. Of kWh'tjes :-)

Die 1:30.1 is er dus niet gekomen door het terugwinnen van energie, maar door het laden van de accu aan laadpaal of stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
kdeboois schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:28:
[...]
Op de meeste ritten verbruik ik geen benzine dus heeft het niet veel zin om over 1:30 te spreken.

Over het geheel genomen is het benzine verbruik weer wel relevant. Beter is het om het over MegaJoules o.i.d. te praten. Of kWh'tjes :-)

Die 1:30.1 is er dus niet gekomen door het terugwinnen van energie, maar door het laden van de accu aan laadpaal of stopcontact.
Aha, wat Anton al aangaf, ja, daar ging ik niet van uit.....

Maar goed, dan is 1:30 niet het complete plaatje en moet je idd alles erbij rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
JeroenH schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:27:
[...]
Ah, maar daar stip je wat interessants aan. Ik wil niet weer oeverloos discussiëren over auto's want auto's zijn zoooo :O
Sorry hoor, maar je was zelf begonnen met het nu.nl artikel en een stukje Opel Ampera bashing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
antonboonstra schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:27:
[...]

Jij rijdt een Ampera? Heb je dit verbruik gehaald, zonder 'm aan het laadsnoer te hangen? Dus zonder gebruik te maken van de plug-in mogelijkheid? Anders zegt dit getal natuurlijk weinig...
Ja.

Nee, natuurlijk niet. Ik probeer hem zo vaak als mogelijk te laden. Daar is dat ding voor bedoeld.

Ik weet gewoon niet precies hoeveel kWh er totaal verbruikt is. Geeft de auto zelf ook slechts per rit aan. Verder zit er alleen een totale liters / 100 km indicator in.

Ik zal binnenkort eens bij de Stichting E-Laad mijn statistieken opvragen.

Hier mijn benzine verbruik statistiek: http://www.autoweek.nl/verbruik/5937/opel-ampera-2012

[ Voor 7% gewijzigd door kdeboois op 07-11-2012 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
rube schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:30:

Maar goed, dan is 1:30 niet het complete plaatje en moet je idd alles erbij rekenen.
En dan nog is het een eenling. Zoals we een paar dagen terug zagen worden deze auto's gemiddeld in de praktijk (en dat is waar het om gaat) fossiel gereden en dat is wat telt. En dan nog de embedded energy waar de manier van rijden niets aan verandert...
rube schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:30:

En dan nog is het een eenling. Zoals we een paar dagen terug zagen worden deze auto's gemiddeld in de praktijk (en dat is waar het om gaat) fossiel gereden en dat is wat telt. En dan nog de embedded energy waar de manier van rijden niets aan verandert...
kdeboois schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:31:
Sorry hoor, maar je was zelf begonnen met het nu.nl artikel en een stukje Opel Ampera bashing ;)
Eh, nou niet echt. kdeboois reageerde op een bericht van gisteren en vanaf daar ging het weer bergafwaarts :)

-edit-

Vanavond later trouwens een verslagje van mijn goede gesprek met de ambtenaren van de gemeente Hilversum die zich bezighouden met het beschermde stadsgezicht. In het kort: ze weten meer van duurzame energietechnieken dan ik dacht, zijn er ook meer mee bezig dan ik dacht maar ik ben er nog niet zeker van dat e.e.a. goed gaat komen. Ook zal ik voor mezelf een keus moeten maken. Later meer.

[ Voor 56% gewijzigd door JeroenH op 07-11-2012 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:38

JAN-B

525 Wp op mijn dak

ik heb een dik half uur met iemand van de afdeling teruglevering aan de lijn gehangen

en even tijd had op mijn werk
@Jeroen: je laat zo wel duidelijk merken dat je het op dit moment niet naar je zin hebt bij je werkgever 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
JeroenH schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:39:
Zoals we een paar dagen terug zagen worden deze auto's gemiddeld in de praktijk (en dat is waar het om gaat) fossiel gereden en dat is wat telt.
Dat is volgens mij onzin. Zoals die statistieken van Arval volledig uit hun verband zijn gehaald...

Er was precies één rijder daar die nooit een stekker gezien had. De rest van de Opel Ampera rijders zijn nog op zoek naar laadpalen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
PS: Dit was de auto die ik in plaats van de Opel Ampera op de shortlist had staan:

http://www.autoweek.nl/verbruik/3876/bmw-118i-business-2011

8.3 liter / 100 km of 1:12 gemiddeld

Dat is toch een boel uitlaatgas minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:43:
@Jeroen: je laat zo wel duidelijk merken dat je het op dit moment niet naar je zin hebt bij je werkgever 8)
Och, is dat zo? Ik heb op alle werkplekken waar ik mijn tijd enigszins zelf in kon delen altijd wel tijd kunnen maken voor dit soort zaken. Net als dat ik 's avonds in privétijd altijd wel eens even naar mijn werkmail kijk. Zo gaat dat tegenwoordig. Bij de meeste bedrijven, althans.
kdeboois schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:43:
Dat is volgens mij onzin. Zoals die statistieken van Arval volledig uit hun verband zijn gehaald...

Er was precies één rijder daar die nooit een stekker gezien had. De rest van de Opel Ampera rijders zijn nog op zoek naar laadpalen. 8)
Is dat zo? Waar is dat terug te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
JeroenH schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:50:
Is dat zo? Waar is dat terug te lezen?
Hier: http://nos.nl/artikel/436...brides-minder-zuinig.html

Edit:

"Het lukt slechts twee van de zestien onderzochte Prius-rijders een brandstofverbruik te scoren dat op of onder de norm ligt. Bij de Ampera en de Volt ligt dat op 31 procent van de deelnemers aan het onderzoek."

[ Voor 33% gewijzigd door kdeboois op 07-11-2012 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
kdeboois schreef op woensdag 07 november 2012 @ 16:53:
Hier: http://nos.nl/artikel/436...brides-minder-zuinig.html

Edit:

"Het lukt slechts twee van de zestien onderzochte Prius-rijders een brandstofverbruik te scoren dat op of onder de norm ligt. Bij de Ampera en de Volt ligt dat op 31 procent van de deelnemers aan het onderzoek."
Ik zie daar niets over dat plugin-hybride bezitters geen oplaadpaal kunnen vinden. Over het algemeen worden die oplaadpalen tegelijk met de auto geleverd (ik heb dat zelf in de praktijk gezien).

Dus ik snap je opmerking dat de statistieken uit hun verband zouden zijn gerukt niet helemaal...

Pagina: 1 ... 76 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.