Dus. Liander.
Ze belden me vanmiddag en ik heb een dik half uur met iemand van de afdeling teruglevering aan de lijn gehangen, dus in ieder geval serieus bonuspunten voor het doen van de moeite.
Helaas verliep het gesprek voorspelbaar. Mijn vraag was dus waarom een zonnestroominstallatie van (bijvoorbeeld) 600Wp aangemeld moet worden terwijl je een verbruiker van 2 of 3kW zonder nadenken in kunt pluggen. Het antwoord was in eerste instantie "vanwege de aansluitwaarde van de huisaansluiting". Onzin natuurlijk, de aansluitwaarde geldt voor zowel productie als consumptie. OK, antwoord nummer twee: "om de netten goed te kunnen begroten moeten we weten hoeveel productiecapaciteit er is". Tegenvraag: maar worden de wijkstations dan niet slim bemeterd? Dan ben je er gauw genoeg achter of productie een probleem dreigt te worden. Antwoord: "Dat weet ik niet, daar moet ik later op terug komen".
Verder nog een discussie gehad over hoe ik destijds onder druk gezet ben om mijn draaischijfmeter te vervangen door de zogenaamde "slimme" meter, hoe ik van een Liander-werknemers de zinsnede "ja maar, zonnepanelen zijn ook nog zo'n nieuw fenomeen" te horen kreeg, etc. Onze gezamenlijke conclusie is dat er om zonnestroom in Nederland tot een écht succes te maken op velerlei vlak nog flink wat vooruitgang nodig is.
Het is dat ik dit soort dingen wel leuk vind en even tijd had op mijn werk, maar anders was het verspilde tijd geweest.
Heel juist. En niet eens zozeer omdat er een zonnestroompaneel op die auto's ligt, hoewel dat een leuke gimmick is. Maar vooral ook omdat de ingenieurs die die auto's ontwerpen en bouwen beseffen dat een zeer laag gewicht de sleutel is tot een efficiënt voertuig (naast goede aerodynamice). De Opel Ampera presteert niet volgens de marketingpraat? Raar zeg, het ding weegt 1800kg! Nee, er is nog een lange weg te gaan in de manier waarop we ons voort denken te moeten bewegen.
Voor de geïnteresseerden: ik ben een tijd geleden een nieuwe website over solar racing gestart. Mijn doel is om dat de beste resource wereldwijd te maken op het gebied van solar racing. En ik ben al aardig op weg getuige de leuke contacten die ik heb met de solar race teams wereldwijd
www.solarracing.org
[
Voor 24% gewijzigd door
JeroenH op 06-11-2012 23:33
]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar