De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.285 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

zonnefreak schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 23:44:

@ zonnigtype Je bent vergeten de 230 volt kabel aan te sluiten op je appelzonnetaartpaneel :)
Iets dergelijks had ik in elkaar gefabriekt voor verjaardag van m'n broer.

Voor ik het wist had 'ie de stekker in het stopcontact gestoken.

KABAM!

Heeft een hele tijd geduurd voordat 'ie ergens een stop vandaan wist te halen en er weer licht op ons kon schijnen. Sfeer was een beetje verpest, toen (OK, was lang gelêe).

Heeft 'ie me volgens mij nooit echt vergeven... 8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
JAN-B schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 23:24:
[...]

@Domba: heb hoog / laag tarief.
jaarverbruik hoog = min 100 kWh ; jaarverbruik laag = plus 900 kWh;
ik betaal energiebelasting over 800 kWh en over het hele bedrag 19 % BTW.
De meeste energieleveranciers verrekenen hoog met laag, anders is er wat communicatie nodig.
De 5000 kWh salderen in art 31C is per aansluiting en niet per telwerk, zoals in deze brief van de minister aan de kamer, alleen met een ferrarismeter is grens van 5000 kWh lastig te bepalen als PV >6kWp is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
mkleinman schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 23:47:
Opvallend. De Testo 875-1 kost bij Conrad ongeveer 3000 euro. Dezelfde camera in Amerika kost slechts 1800 dollar.

http://www.valuetesters.c...l-imaging-camera-kit.html

Iemand enig idee waar het grote verschil weg komt?
Dat is inderdaad een fiks verschil. Zelfs met importheffing en BTW is het goedkoper om hem daar te kopen.

Waarom hebben die dingen zo'n lage resolutie trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
jantje.vlaam schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 23:58:
[...]

Waarom hebben die dingen zo'n lage resolutie trouwens?
Het zijn microbolometers, elk pixel/puntje is 25x25µm of groter op de chip, waarop IR straling valt, daardoor stijgt de temperatuur en verandert de weerstand.
IR straling is 7-14µm waardoor kleiner maken ook niet gaat

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 03-11-2012 01:26 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Weet iemand hoe ik de cijfers achter de komma uitlees van deze meter??

draaischijf...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Duitse offshore windindustrie heeft het moeilijk.
http://www.windenergie-ni...-duitsland-in-zwaar-weer/

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Dat spul kan dus voor een prikkie worden overgenomen. Ik zie wel iets voor windvogel Oisterwijk! Maar dan zonder energieheffing en BTW, anders is winddelen niet effektief oor de portemonnaie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:01
Domba schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 01:24:
Het zijn microbolometers, elk pixel/puntje is 25x25µm of groter op de chip, waarop IR straling valt, daardoor stijgt de temperatuur en verandert de weerstand.
IR straling is 7-14µm waardoor kleiner maken ook niet gaat
Al die losse feiten wist ik, maar ik had het nog niet gecombineerd tot die conclusie. Weer wat geleerd!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
?? een beetje half artikel
Rifgrund 2 gaat de koelkast in, klopt, reden Tennet kan geen datum geven wanneer de aansluitkabel dolwin 3 er ligt.
De onderdelen van de windmolens liggen nog op de kade omdat deze niet gebouwd kunnen worden zonder de netaansluiting die afgelopen maand operationeel diende te zijn maar door Tennet uitgesteld is tot in midden 2013 of later.

Duitsland heeft een acute behoefte aan 6 "stopcontacten" op zee, alle in Tennet verzorgingsgebied, om verder te kunnen met de bouw, de beschikbaarheidsdatum wordt door Tennet steeds opgeschoven.

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 03-11-2012 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnefreak schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 23:44:
[...]

In Duitsland hebben ze anders wel de mogelijkheid om netinverters uit te kunnen schakelen als het echt in een problematische situatie terecht dreigt te komen. Hier staat dan wel een forse vergoeding tegenover.

Ik hoop het ooit het nog eens mee te mogen maken in Nederland dat de zonnepanelen het energie netwerk plat kan leggen. dan zijn we echt heel erg goed bezig.

@ zonnigtype Je bent vergeten de 230 volt kabel aan te sluiten op je appelzonnetaartpaneel :)
Een Duits megapark gooit dan ook iets meer het net op dan de 20A die hier al veel is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een energiebelastingsvraagje:

Ik lees op de Nuon site: 'Voor aansluitingen met een verblijfsfunctie geldt een algemene belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting. Een evenredig deel hiervan brengen we maandelijks in mindering op uw termijnbedrag.'

Nu wil ik een aansluiting maken in de garage, daar wil ik vervolgens kantoor van maken. Wordt het dan een verblijfsruimte of blijft het ten allen tijde een garage? Kortom, heb ik recht op de teruggave energiebelasting of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:35

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:21:

Ik lees op de Nuon site: 'Voor aansluitingen met een verblijfsfunctie geldt een algemene belastingvermindering per elektriciteitsaansluiting. Een evenredig deel hiervan brengen we maandelijks in mindering op uw termijnbedrag.'

Nu wil ik een aansluiting maken in de garage, daar wil ik vervolgens kantoor van maken. Wordt het dan een verblijfsruimte of blijft het ten allen tijde een garage? Kortom, heb ik recht op de teruggave energiebelasting of niet?
En de auto op straat?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:21:

Een garagebox aangesloten op de hoofdaansluiting (EAN-code)van de woning valt gewoon onder de woning, een garage met een eigen aansluiting en bemetering (aparte EAN code), is dit afhankelijk van de functie in het bestemmingsplan of dit alleen een garagebox is (verlaagde heffingskorting) of met verblijffunctie door een ontheffing om deze als kantoor te gebruiken.
Hier een lijstje met voorbeelden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Chips! Ik zou warmtebeeldfoto's van WouterB's huis gaan maken, maar het regent te hard. Gaat niet door :( Verzet naar volgende week!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die staat nu al op straat, garage nooit gebruikt voor auto-stalling, zie het nut er niet echt van in om zo`n apparaat binnen neer te zetten.
Domba schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:33:
[...]

Een garagebox aangesloten op de hoofdaansluiting (EAN-code)van de woning valt gewoon onder de woning, een garage met een eigen aansluiting en bemetering (aparte EAN code), is dit afhankelijk van de functie in het bestemmingsplan of dit alleen een garagebox is (verlaagde heffingskorting) of met verblijffunctie door een ontheffing om deze als kantoor te gebruiken.
Hier een lijstje met voorbeelden
Deze heeft inderdaad eigen aansluiting, maar is afgesloten en meter is verwijderd. Bestemmingsplan heb ik eigenlijk geen idee van. Dat zal ik eens informeren bij gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:16

WouterB

3680 Wp

JeroenH schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 12:48:
Chips! Ik zou warmtebeeldfoto's van WouterB's huis gaan maken, maar het regent te hard. Gaat niet door :( Verzet naar volgende week!
Inderdaad erg jammer, hopelijk volgende week beter weer.

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-10 20:45
Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:02:
[...]

Die staat nu al op straat, garage nooit gebruikt voor auto-stalling, zie het nut er niet echt van in om zo`n apparaat binnen neer te zetten.

..
....en dus creeer 'ik' maar een probleem door in de straat te laten staan ipv netjes opgeborgen?
#nietzoduurzaamgedrag ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nu gaan we wel ver. Waarom zou je niet duurzaam zijn als je de auto op straat zet en niet op de oprit/garage ofzo?

Dit ontgaat me een beetje...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 16:05
Wellicht staat hij nog steeds op eigen terrein (dat is bij mijn ouders b.v. het geval)

Edit: Spuit 11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:08:
[...]

....en dus creeer 'ik' maar een probleem door in de straat te laten staan ipv netjes opgeborgen?
#nietzoduurzaamgedrag ;)
Dus als ik die garage verkoop ben ik wel duurzaam bezig?

Auto staat voor de garage, in een doodlopend stukje van de straat. Anderen hier in de straat zetten auto op aangelegde parkeerplaatsen, de mijne staat daar dus niet. Iedereen happy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:10:
Nu gaan we wel ver. Waarom zou je niet duurzaam zijn als je de auto op straat zet en niet op de oprit/garage ofzo?

Dit ontgaat me een beetje...
Misschien is het wel een goede gedachte om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen spullen en daar niet de samenleving voor te laten betalen? Dat klinkt wel heel liberaal, niet? Of werkt het alleen maar andersom? Als we praten over zorgkosten?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:20:
[...]

Misschien is het wel een goede gedachte om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen spullen en daar niet de samenleving voor te laten betalen? Dat klinkt wel heel liberaal, niet? Of werkt het alleen maar andersom? Als we praten over zorgkosten?
Kan je mij uitleggen op welke manier ik "de samenleving" dan laat opdraaien?
:?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-10 13:10
Cyberpope schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 08:22:
Weet iemand hoe ik de cijfers achter de komma uitlees van deze meter??

[afbeelding]
Die 1 staat nog niet helemaal recht in beeld, dus dit lijkt mij 104050,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:24:
[...]

Kan je mij uitleggen op welke manier ik "de samenleving" dan laat opdraaien?
:?
Als iedereen zijn auto op eigen terrein heeft staan zijn er veel minder parkeerplaatsen nodig en is er dus plaats voor andere zaken zoals speelgelegenheid of groen. In steden als Amsterdam zou er dan meer ruimte voor fietsers kunnen komen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:20:
[...]

Fiets stallen bij de winkel vind je ook niet kunnen? Doe jij alles lopend dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:29:
[...]

Fiets stallen bij de winkel vind je ook niet kunnen? Doe jij alles lopend dan?
Toevallig wel, dat is wel een voordeel als je alles op loopafstand hebt. Maar om een antwoord te geven op je vraag, ik heb het over het stallen van je eigen spullen bij je eigen huis. Mijn fiets staat 's nachts altijd in m'n eigen fietsenberging en als ik naar m'n werk ga op een betaalde plaats in de stationsstalling.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:28:
[...]

Als iedereen zijn auto op eigen terrein heeft staan zijn er veel minder parkeerplaatsen nodig en is er dus plaats voor andere zaken zoals speelgelegenheid of groen. In steden als Amsterdam zou er dan meer ruimte voor fietsers kunnen komen.
Wat je dus eigenlijk bedoeld: als je gebruik maakt van de openbare ruimte en hierdoor veroorzaak je het verschijnsel dat er steeds meer parkeerplaatsen moeten worden aangelegd die dan niet meer gebruikt kunnen worden voor speelterreinen, groen of ruimte voor fietsers. DAN ben je niet duurzaam bezig.

Nu snap ik het ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:34:
[...]

Wat je dus eigenlijk bedoeld: als je gebruik maakt van de openbare ruimte en hierdoor veroorzaak je het verschijnsel dat er steeds meer parkeerplaatsen moeten worden aangelegd die dan niet meer gebruikt kunnen worden voor speelterreinen, groen of ruimte voor fietsers. DAN ben je niet duurzaam bezig.

Nu snap ik het ;)
Dat betwijfel ik overigens. Als je van gemeenschappelijke parkeervoorziening afstapt, gaat iedereen een eigen voorziening aanleggen. Daardoor zijn er uiteindelijk meer parkeerplaatsen nodig. Juist het delen van zo`n voorziening kan dus heel slim zijn.

Eigen terrein bij woning is overigens lang niet altijd mogelijk. Veel woningen kun je niet eens bereiken met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Snowmiss schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:26:
Die 1 staat nog niet helemaal recht in beeld, dus dit lijkt mij 104050,8
Dat zou je denken, maar het werkt niet helemaal op die manier heb ik de indruk.. Ik snap hem nog niet helemaal moet ik zeggen. Ga het eens een tijdje volgen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RocketKoen schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 23:30:
[...]

die 4kW van je PV gaat ook niet over het net naar een onderstation, en dan weer terug naar je buren.
Dat gaat gewoon naar de dichtsbijzijnde gebruiker. Zolang er op jouw faselijn voldoende energiegebruik is zal die 4kW niet eens een transformatorhuisje tegenkomen.
Maar wat als de buren ook PV hebben liggen, en hun buren. En hun buren. Zoals ik ook al heb gezegd: nu is nog geen probleem, maar als PV doorzet dan over een paar jaar wel.
En dan kun je maar beter al in een vroeg stadium je gedistribueerde opwek geregistreerd hebben.
zonnigtype schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 22:48:
[...]

Ik heb REMU >>> (Eneco >>>) Stedin nooit horen klagen over die 1,3 MWp op kleine oppervlakte in Nieuwland/Amersfoort.

Liander over de 2,45 MWp in Stad van de Zon in Heerhugowaard ook niet...
Denk je dat ze daar geen rekening mee hebben gehouden?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

2-3MW is ook niet echt een piekvermogen om rekening mee te houden op het net...tenzij je dat in een lokale wijktrafo probeert te prikken.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 16:05
Maasluip schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 14:47:
[...]
Zoals ik ook al heb gezegd: nu is nog geen probleem, maar als PV doorzet dan over een paar jaar wel.
bij hoeveel opwek begint het een probleem te worden?
Als we de huidige lijn extrapoleren, waar zitten we dan over 5 jaar op?

Mijn onderbuikgevoel zegt dat dit de komende 5, 10 of zelfs 15 jaar in NEEderland nog geen probleem is
En dan kun je maar beter al in een vroeg stadium je gedistribueerde opwek geregistreerd hebben.
Ach, tuurlijk dat kan geen kwaad. Maar ik schat zover in dat ze dat tegen die tijd ook heen snel op een andere manier wel in kaart kunnen brengen: geautomatiseerd PV tellen met google maps :P , aan de hand van meterstanden (tegen die tijd heeft een groot gedeelte van de PV opwekkers een (domme) slimme meter of simpelweg in de wijkcentrale monitoren.

Voorbereiden is altijd goed, maar laten we problemen nu niet groter maken als ze zijn.
Eerlijk gezegd zou ik willen dat het nu al een gigantisch probleem was, dat zou betekenen dat er heel veel PV zou liggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Maasluip schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 14:47:
[...]
Uiteraard; maar daar betalen wij de netbeheerders toch al voor? Zij moeten echter flexibel genoeg zijn om in een veranderende markt te werken. Vroeger was het éénrichtingsverkeer, maar het zal steeds meer een wisselwerking worden van wisselende leveranciers én afnemers.

If you can't stand the heat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 09:26
ach
gewoon een regel in je belastingaangifte, betreffende de teruggave energiebelasting, ipv ieder hetzelfde bedrag te laten betalen, waar je in moet vullen hoeveel kWh ( of MJ) je hebt teruggeleverd aan het net, of aan iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

engelbertus schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 15:41:
ach
gewoon een regel in je belastingaangifte, betreffende de teruggave energiebelasting, ipv ieder hetzelfde bedrag te laten betalen, waar je in moet vullen hoeveel kWh ( of MJ) je hebt teruggeleverd aan het net, of aan iemand anders.
Energiebelasting teruggaaf betaal je niet. Die krijg je als cadeau'tje "vanwege de hoge energieprijzen" (en gedeeltelijke compensatie voor invoering capaciteitstarief, waarvan de verhogingen vanaf 2010 echter niet meer werden gecompenseerd...) van de Staat. Nog wel, tenminste...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 16:17:
[...]

Energiebelasting teruggaaf betaal je niet. Die krijg je als cadeau'tje
Alle teruggaaf betaal je zelf ;-) of wordt geleend, dan betalen we het later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 16:54:
[...]

Alle teruggaaf betaal je zelf ;-) of wordt geleend, dan betalen we het later.
Tuurlijk, maar het was vast niet zo bedoeld dan wel (te) cryptisch geschreven...

Ik probeer al jaren duidelijkheid te verschaffen over hoe energie nota's in elkaar zitten, wat voor rare posten je allemaal tegenkomt, wat er zoal wijzigt al naar gelang het humeur van de zittende kaste in Den Haag, en wat de exacte kosten- en baten posten zijn. Laten we er alstublieft niet een nog grotere puinhoop van maken dan het al is. Is niemand bij gebaat.

Straks ook nog een SDE heffing als nieuwe post, en een extra heffing voor het faciliteren van kropje sla initiatieven. Het wordt er allemaal niet makkelijker op, wat ze er ook over beweren in de residentie of bij de belangenkoepels van de gezamenlijke e-leveranciers resp. netbeheerders.

* edit *

Mail wisseling met een ingenieur vandaag, door de bank genomen zeer goed van de energiemarkt op de hoogte.

Hij rekent bij besparingsmaatregelen met een te vermijden tarief van 28 Eurocent/kWh.

Need I say more? :X

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 03-11-2012 17:12 . Reden: Kan iedereen overkomen? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 12:36

VPI

Hoop zo rond juni 2013 2500 kWh geproduceerd te hebben. (2940 Wp), nu bijna 800 kWh opgewekt.
Eigen verbruik zal zo rond de 2000 kWh zijn.

Wat ontvang je eigenlijk per kWh voor het overschot (ben bij Energiedirekt) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
VPI schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 17:20:
Hoop zo rond juni 2013 2500 kWh geproduceerd te hebben. (2940 Wp), nu bijna 800 kWh opgewekt.
Eigen verbruik zal zo rond de 2000 kWh zijn.

Wat ontvang je eigenlijk per kWh voor het overschot (ben bij Energiedirekt) ?
afhankelijk van je situatie (ben je negatief verbruiker (dus meer terugleveren dan verbruik) kan dat verschillen per leverancier.
Als neggie bij Greenchoice krijg ik gewoon de volle prijs per kWh (ca 21 cent p kWh).
Energiedirekt kan daar als budget-prijsschieter HEEL anders over denken, dus ik zou zeggen: raadpleeg je contract, je voorwaarden en benader de leverancier met vragen (indien nog niet beantwoord).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Nieuwe posten voor de energierekening:
Er wordt een structurerele reservering getroffen van 2.42 Miljard voor de SDE+. Om de SDE+ te financieren wordt de SDE-heffing (opslag op energierekening) verhoogd.

Er komt een verlaagd tarief voor de eerste schrijf van de energiebelasting voor energie-coöperaties zonder rijkssubsidie (samenwerkende particuliere kleinverbruikers die lokaal duurzame energie opwekken en leveren). De fiscale stimulering wordt gefinancierd uit een verhoging van het tarief in de eerste schijf van de energiebelasting.

Energie-intensieve bedrijven krijgen een compensatie voor de hogere energiekosten (als gevolg van de hogere SDE-heffing). Deze compensatie wordt gefinancierd uit een geschrapte reservering voor vergroening uit het Voorjaarsakkoord 2012. 400 miljoen vanaf de 2e schijf energiebelasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

NielsTn schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 17:23:
[...]

afhankelijk van je situatie (ben je negatief verbruiker (dus meer terugleveren dan verbruik) kan dat verschillen per leverancier.
Als neggie bij Greenchoice krijg ik gewoon de volle prijs per kWh (ca 21 cent p kWh).
Energiedirekt kan daar als budget-prijsschieter HEEL anders over denken, dus ik zou zeggen: raadpleeg je contract, je voorwaarden en benader de leverancier met vragen (indien nog niet beantwoord).
Website GC:
" Omdat er geen netto energiebelasting uitgekeerd mag worden krijgt u voor het gedeelte dat u netto teruglevert uitsluitend de kale stroomprijs + BTW vergoed."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Maak je borst maar nat, ericpvt:

Gasopslag wordt aantrekkelijker gemaakt voor de energie haaien in ons landje

http://www.rijksoverheid....ordt-aantrekkelijker.html

Helaas is hier ook het "pijnpunt" bereikt.

De hoofdkraan voor de radiatoren voor de stadswarmte voorziening zijn open gedraaid.

Een relatie bestendigen heeft immers ook veel met duurzaamheid te maken. :)

Toch hebben we het weer erg lang weten te rekken, hier, le moment suprême... O-)

Vanaf 1 januari dit jaar tot en met oktober nog geen 4 GJ gebruikt (gas equivalent 125 kuub, komt nog 19 kuub kookgas bij, nog niet calorisch gecorrigeerd). Kijken hoe laag we kunnen bljiven de resterende twee maandjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dre schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 18:09:
[...]

Website GC:
" Omdat er geen netto energiebelasting uitgekeerd mag worden krijgt u voor het gedeelte dat u netto teruglevert uitsluitend de kale stroomprijs + BTW vergoed."
Tot 1000kWh per jaar "negatief verbruik":
Margeregel
Sommige huishoudens leveren jaarlijks ongeveer evenveel stroom terug als dat ze verbruiken. Uiteraard fluctueert de productie jaarlijks: in het ene jaar zijn er meer zonne-uren dan in het andere. Greenchoice hanteert een unieke margeregel om te voorkomen dat deze klanten in de jaren dat ze netto verbruiken en energiebelasting (REB) betalen, maar dit in een later jaar netto terugleveren en niet terugkrijgen. Deze teruglevering wordt in de jaren daarna dan weer rechtgetrokken met het verbruik. De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB) en inclusief btw. Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter. Een analoge meter wordt bij netto teruglevering afgerekend op nulverbruik tot het moment dat hij weer positief draait.
Greenchoice kan dit beleid eenzijdig wijzigen. Waar u altijd recht op blijft houden staat beschreven in de energiewet.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Buitenlandse Zaken ook steeds intensiever betrokken bij het "veiligstellen" van onze energie plundering van de bronnen her en der op de planeet (we hoeven niks te besparen, als het energie inhoud rijke spul maar onze kant op komt, is alles best):
De rol van BZ op het gebied van energievoorzieningszekerheid richt zich op de energiestromen
richting Europa en de mondiale beschikbaarheid van schone, betrouwbare en betaalbare energie. De
wereldwijde vraag naar energie vanuit de opkomende economieën stijgt, waardoor zij hun positie op
de mondiale energiemarkten verstevigen. Daarentegen stabiliseert de energievraag zich in Europa en dalen de Europese voorraden gestaag. De interventies van buitenlandse overheden op de
energiemarkten rechtvaardigen dat de Nederlandse overheid zich vanuit strategische overwegingen
opwerpt voor de belangenbehartiging op energiegebied, zoals ook voor grondstoffen, en verklaren
waarom BZ sinds 2006 betrokken is bij het externe energiebeleid.

BZ speelt een zowel procesmatige als inhoudelijke rol. De procesmatige rol houdt in dat BZ, in nauwe
samenwerking met ELI, de belangen van het bedrijfsleven in het buitenland behartigt en bedrijven en
overheden bij elkaar brengt. De inhoudelijke rol betreft de kennis van lokale omstandigheden, het
netwerk van de ambassades en de relaties met buitenlandse overheden, o.a. ter ondersteuning van
het bedrijfsleven. BZ richt zich bovendien op de samenhang van het buitenlandse beleid.
Document van 31 oktober 2012

Met "schoon" bedoelen ze waarschijnlijk Canadese bossen die hier op een kolenbedje in de fik mogen, dat heet dan "duurzaam". Oeps, sorry, CBS, "hernieuwbaar".

"Toenemend energieverbruik per jaar", anyone? (zie vetdruk) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NielsTn schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 17:23:
[...]

Dat komt niet evereen met de inhoud van de mail van Greenchoice die ik hier al eens gemaild heb (van zéér recente datum).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 19:07:
[...]

Dat komt niet evereen met de inhoud van de mail van Greenchoice die ik hier al eens gemaild heb (van zéér recente datum).
ach... regels kunnen blijkbaar veranderen.
en als er wat wijzigt in voorwaarden, dan is het netjes om vooraf dit schriftelijk aan klanten kenbaar te maken, wat ik dus never zie :) Anyway, gunstig voor mijn TVT
de uitbetaalde cash is doorgestroomd naar aflossing hypotheek

[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 03-11-2012 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Op 22-11 a.s. bel ik mijn jaarverbruik standen door. Eens kijken wat we daar weer op papier voor terugkrijgen. Een min van ca. 200 kWh op beide tellers.

We wachten af... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 19:15:
Op 22-11 a.s. bel ik mijn jaarverbruik standen door. Eens kijken wat we daar weer op papier voor terugkrijgen. Een min van ca. 200 kWh op beide tellers.

We wachten af... :+
ach da's niets...
hier een jaarverbuik van ca 1700 kWh...
Teruggleverd ca 3400kWh... (en dan ben ik elektrisch aan het verwamen, anders was mijn jaarverbruik ca 800-1000kWh) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik reken elk halfjaar af met greenchoice,
tot nog toe sinds 2007 altijd negatieve stroom voor volledig tarief (ferraris)

ik ben realistisch, het is een bonus, met de huidige pv prijs hoeft dat niet meer.
doel bereikt, kolenstroom = kansloos.

nieuw doel : wat kan je doen met die stroom om gas te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 19:19:
ik reken elk halfjaar af met greenchoice,
tot nog toe sinds 2007 altijd negatieve stroom voor volledig tarief (ferraris)

ik ben realistisch, het is een bonus, met de huidige pv prijs hoeft dat niet meer.
doel bereikt, kolenstroom = kansloos.

nieuw doel : wat kan je doen met die stroom om gas te vermijden.
Alles samenvattende: het al of niet volledig terugontvangen van de volledige prijs incl. alles voor 1 kWh is afhankelijk van de achternaam van de klant?

Ik word hier harstikke dol van 8)7

Als ik deze maand NIET de volledige prijs voor de kWh teruglevering betaald krijg, ben ik absoluut weg bij Greenchoice!!!!

Vorig jaar is dat wèl vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 13:02:
[...]

[...]

Deze heeft inderdaad eigen aansluiting, maar is afgesloten en meter is verwijderd. Bestemmingsplan heb ik eigenlijk geen idee van. Dat zal ik eens informeren bij gemeente.
Het feit dat ie jaren niet aan de elementen wordt blootgesteld is best nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 19:53:
[...]

Als ik deze maand NIET de volledige prijs voor de kWh teruglevering betaald krijg, ben ik absoluut weg bij Greenchoice!!!!
dan doe je jezelf nog meer pijn, want niemand heeft een hogere kale terugleveringsprijs dan greenchoice.
hoop gewoon op het beste.
verder negeert greenchoice ook geschatte (nep)standen van je netbeheerder, dus je loopt dan ineens een fors risico, je hebt dan bijvoorbeeld ineens 3500kWh verbruikt volgens de netbeheerder,
en de nieuwe leverancier hakt dat zo van je rekening, en je maandbedrag word ook meteen +++graai+++ aangepast 8)7

( /me spreekt uit ervaring)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2012 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 18:30:
Maak je borst maar nat, ericpvt:
Gasopslag wordt aantrekkelijker gemaakt voor de energie haaien in ons landje
Niet allen in Alkmaar, ook hier net over de grens bij Enschede.
Essent:
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2003/10/17/R115.htm

En als de een begint kan de ander niet achterblijven natuurlijk. :X
Nuon:
http://www.nuon.com/nl/pe...pe-in-gebruik-genomen.jsp
http://www.nuon.com/nl/Im...yk.hires_tcm164-83598.pdf

En moet je eens zien wat ze met de lege zoutputten van Akzo doen hier in Twente. ;w
http://www.tctubantia.nl/...t-zoutholtes-met-olie.ece

Als ik uit m'n slaapkamerraam kijk zie ik de zouthuisjes staan op de Usseler Es.
https://www.google.nl/sea...ei=6oCVULGgM_ST0QWCzYH4Dw

[ Voor 19% gewijzigd door SpeksteenWP op 03-11-2012 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Speksteenkachel schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 21:31:
[...]

Niet allen in Alkmaar, ook hier net over de grens bij Enschede.
Essent:
http://www.nieuwsbank.nl/inp/2003/10/17/R115.htm

En als de een begint kan de ander niet achterblijven natuurlijk. :X
Nuon:
http://www.nuon.com/nl/pe...pe-in-gebruik-genomen.jsp
http://www.nuon.com/nl/Im...yk.hires_tcm164-83598.pdf

En moet je eens zien wat ze met de lege zoutputten van Akzo doen hier in Twente. ;w
http://www.tctubantia.nl/...t-zoutholtes-met-olie.ece

Als ik uit m'n slaapkamerraam kijk zie ik de zouthuisjes staan op de Usseler Es.
https://www.google.nl/sea...ei=6oCVULGgM_ST0QWCzYH4Dw
In Epe Duitsland 3 km over de grens van NL, is een opslag van ca 2,5Mrd m3 aardgas van verschillende firma's E.ON, RWE (de), Trianel, Essent, Nuon en Eneco, maar ook BP (de) die in 5 cavernes aardolie heeft opgeslagen.
Dit is maar 1 van de ca 100 depots in Europa.
Andere zijn op deze kaart te vinden (letop pdf is 8MB voor 1 pagina)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik zie Enschede met z'n olie opslag er nog niet bij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 22:28:
[...]

In Epe Duitsland 3 km over de grens van NL, is een opslag van ca 2,5Mrd m3 aardgas van verschillende firma's E.ON, RWE (de), Trianel, Essent, Nuon en Eneco, maar ook BP (de) die in 5 cavernes aardolie heeft opgeslagen.
Dit is maar 1 van de ca 100 depots in Europa.
Andere zijn op deze kaart te vinden (letop pdf is 8MB voor 1 pagina)
Dat heet bij hen zeker "de risico's van prijsschommelingen afvangen" en "leuke marges nemen wanneer we duur kunnen verkopen uit voorraad bij piekvraag"... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 20:47:
[...]

dan doe je jezelf nog meer pijn, want niemand heeft een hogere kale terugleveringsprijs dan greenchoice.
hoop gewoon op het beste.
verder negeert greenchoice ook geschatte (nep)standen van je netbeheerder, dus je loopt dan ineens een fors risico, je hebt dan bijvoorbeeld ineens 3500kWh verbruikt volgens de netbeheerder,
en de nieuwe leverancier hakt dat zo van je rekening, en je maandbedrag word ook meteen +++graai+++ aangepast 8)7

( * Dre spreekt uit ervaring)
Gaslicht

€338-€142=€196 extra voor Greenchoice. Daar kan je aardig wat kWh'tjes voor verbranden/ terugleveren (keuze tussen verbranden/ terugleveren is afhankelijk van terugleververgoeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
Speksteenkachel schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 23:09:
Ik zie Enschede met z'n olie opslag er nog niet bij staan.
Zijn die dan in gebruik in Marssteden?
Op zijn vroegst zou afgelopen zomer het inpassingplan voor de strategische opslag ter inzage hebben kunnen liggen bij een gunstige MER

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vanavond in Amsterdam bier gedronken met vijf leden van het Turkse SOCRAT solar racing team. Wat een leuke, gedreven mensen - zoals alle mensen die in de solar racing teams zitten eigenlijk. En net zoals bij alle voorgaande ontmoetingen voel ik me tegelijk oud en jong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Dit word denk ik een hele mooie dag! Het is 10:00 en zit al op 0.841kWh/kW 8)

edit:
11:00 en nu 1.518kWh/kW! Weet niet of dat hoog is, maar dit is mijn hoogste dagopbrenst tot nu toe. (5 dagen) :P

[ Voor 44% gewijzigd door Mr-Leo op 04-11-2012 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
**dubbel, mag weg**

[ Voor 176% gewijzigd door Mr-Leo op 04-11-2012 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

CV is hier nog niet aan geweest, ben nog volop aan het affakkelen om mijn diepe neggiestatus weg te werken(hoera voor de ferrarismeter!).

Dit gebeurt wel met gepaste tegenzin omdat het verschrikkelijk inefficiënt is maar ik probeer het beste ervan te maken door oa. nog wat laatste oogst uit de moestuin erop te drogen en zoveel mogelijk in de elektrische oven te bereiden.

De affakkelaar in kwestie:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/2e0uy9u.jpg

Tot nu toe hou ik met 500W overdag de leefvertrekken warm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En uit welke eeuw komt dat ding precies?!? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Lastig te zeggen, ben er geen expert in. Weet alleen dat ie al meer dan 40 jaar in de familie zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Erasmo schreef op zondag 04 november 2012 @ 14:48:
Lastig te zeggen, ben er geen expert in. Weet alleen dat ie al meer dan 40 jaar in de familie zit :P
Voor mij geen kolenstroom affikken (of Delta/RWE stroom, sinds Zalco failliet is en het net in ZW Nederland overbelast dreigt te raken omdat Borssele haar paarse rommel "kwijt moet"... :X ).

Dan maar de E.ON STEG in de binnenstad van Leiden af helpen van een beetje gasgestookte restwarmte, verpatst door een Zweeds monopolist... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:42

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 23:32:
[...]

Gaslicht

€338-€142=€196 extra voor Greenchoice. Daar kan je aardig wat kWh'tjes voor verbranden/ terugleveren (keuze tussen verbranden/ terugleveren is afhankelijk van terugleververgoeding)
Let ook op gas bij ED , die is toch 0,10 duurder.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op zondag 04 november 2012 @ 14:54:
[...]

Voor mij geen kolenstroom affikken (of Delta/RWE stroom, sinds Zalco failliet is en het net in ZW Nederland overbelast dreigt te raken omdat Borssele haar paarse rommel "kwijt moet"... :X ).

Dan maar de E.ON STEG in de binnenstad van Leiden af helpen van een beetje gasgestookte restwarmte, verpatst door een Zweeds monopolist... :/
Dat is wel een stukje gewetenswroeging waar ik nog niet super blij mee ben. Maarja ik heb ieder jaar een gigantisch overschot aan stroom waar ik anders een kolenfooi voor krijg. Dit is mijn eerste eigen huis en toen ik het kocht heb ik 75% van het verbruik op jaarbasis van de vorige eigenaar op mijn dak laten plaatsen, wist ik toen veel dat ik niet eens de helft daarvan zou gaan verbruiken :P

Wat nu mijn kacheltje voedt is als het goed is ook windenergie dus onder de streep zou het nog steeds groen moeten zijn, met wellicht een donker randje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 18:28:
[...]

Ja, ze lezen bij Liander natuurlijk ook (met rode oortjes) Polder PV...

Maar 99,99**% van de bevolking weet van niets. En dat houden ze graag zo...

Advies aan JeroenH:

Gaarne dat telefoongesprek opnemen als je de spullen hebt.

Anders heb je niks. En dat weten ze heel erg goed bij de netbeheerders (waar heel wat juristen rondlopen).
Dat wordt nog een telefoon-gesprek-opnemer (of hoe men dan ook noemt) aanschaffen naast de warmte-camera, die je al hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 131% gewijzigd door Dre op 04-11-2012 21:57 . Reden: nvmd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had een leen lucht warmtepomp in januari, en ja dat kan dus zelfs al met een cop van 1.5
voor je onder 0 kWh krijg je hooguit 9 cent
zet je 8 kWh in om te verwarmen, en vermijd je 1m3,
zit je dus op een vermeden 55/60 cent dat gaat al gelijk op.
hoe efficienter de warmtepomp hoe beter, hoe slechter de terugleverprijs hoe beter

rare wereld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dat is wel erg zacht uitgedrukt.

Compleet gestoord poldermoeras lijkt me treffender kwalificatie... 8)7

In ieder geval ben ik wat rustiger aan het "affikken" dan sommigen hier.

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/tussenmeterstanden.gif
Geel gearceerd is zonnestroom overschot sinds laatste meter opname

Gewoon niet te gek doen, en met interesse het bezoek van de meteropnemer afwachten (helaas heeft 'ie moedersleutel van het complex, maar gelukkig niet de sleutel van mijn slot... O-) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat zijn altijd mooie plaatjes.
Hieronder nog eentje:

Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/Elektriciteit.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Klopt die grafiek wel op alle punten? De blauwe lijn (verbruik in week) zie ik een paar keer naar naar precies 0 schieten. Had je een week lang de hoofdschakelaar uit staan ofzo?

Duidelijk dat ik (nog) geen neggie ben:
kWh standen

[ Voor 28% gewijzigd door antonboonstra op 05-11-2012 09:09 . Reden: mijn kWh grafiek toegevoegd ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

antonboonstra schreef op maandag 05 november 2012 @ 08:53:
Klopt die grafiek wel op alle punten? De blauwe lijn (verbruik in week) zie ik een paar keer naar naar precies 0 schieten. Had je een week lang de hoofdschakelaar uit staan ofzo?

Duidelijk dat ik (nog) geen neggie ben:
[afbeelding]
Je hebt gelijk met je opmerking: dat is het moment dat er een nieuwe registratie begint voor het komende jaar. Ook voordat we PV hadden, etc., hield ik standen bij en had ik een "startpunt" voor het nieuwe jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mag die van mij er ook wel bij. Met even de opmerking erbij dat ik naar het boekjaar kijk. Dat loopt van week 46 tot en met week 45. De meteropnemer komt altijd in week 46. Komen net op of onder de 3000 kWh uit.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JcpqLXJmKl7YrG5yTfhF4Ebm/full.png

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Even een (domme?) vraag over pvoutput.org, ik snap de PV Ladder niet! Wat is dat voor overzicht? Het staat niet in de manual....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Volgens mij gewoon alle systemen in Nederland. Standaard staat deze gesorteerd op totaal opgewekte MWh, maar je kunt ook op een andere kolom sorteren...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Er staan maar 6 systemen in, inclusief mezelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Mr-Leo schreef op maandag 05 november 2012 @ 11:51:
Er staan maar 6 systemen in, inclusief mezelf?
Dan kijk je misschien naar een Ladder in een bepaald team?
Deze ladder is van heel Nederland: http://pvoutput.org/ladder.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Nee gewoon die link. Als ik mezelf uitlog zie ik de hele wereld, als ik ben ingelogd alleen 6 Nederlandse systemen. De systemen zijn ook allemaal ongeveer van gelijke grootte. (kleiner dan, of gelijk aan mezelf)

[ Voor 29% gewijzigd door Mr-Leo op 05-11-2012 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Wat staat ingesteld onder "Country Filter" op http://pvoutput.org/account.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Daar heb ik staan "Netherlands" en als ik daar van maak "All" dan zie ik dus een paar systemen meer, een stuk of 26 (uit meerdere landen). Het lijkt een soort lijstje van gelijke systemen, alleen er zijn veel meer gelijke systemen. Ik zie de logica er dus niet van, wat staat er bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ik heb er gewoon Nederland staan en zie 663 systemen, alle in Nederland. Het lijkt erop dat je een soort van filter hebt ingesteld op basis van gelijkwaardige systemen ofzo. Weet even niet waar dat dan ingesteld zou moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

bovenste 2
0
all

timezone europe amsterdam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Ja, ik heb inderdaad bij datasettings Search Min. Outputs op "0" staan en Search Last Output op "all" (en dat is volgens mij de standaard). En uiteraard ook de tijdzone op Amsterdam. Wat staat er bij jou dan Rol-Co?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het zelfde, maar was ook aan het zoeken hoe je dat kan hebben, pv-output is wel eens vaag namelijk en heeft met de tijd te maken, het verschil tussen hier en de usa of waar die gasten ook zitten.
Soms als je op latest outputs klikt krijg je ook niets en bij daily outputs moet je yesterday nemen.

maar wat jij hebt is vreemd, ik heb hier ook elf pagina's pv ladder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Gevonden! Toch een filter.... 8)7

Onder "Tips" staat een filter icoontje en als je daar klikt krijg je filter opties, en die blijven blijkbaar bewaard. Zal ik ooit wel aangezeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wie had dat nou gedacht.... http://www.nu.nl/economie...aktijk-minder-zuinig.html

En toch bergen subsidies slurpen. Bah, wat laten we ons als maatschappij toch foppen :(

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 05-11-2012 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Misschien ietsje nuanceren:

Als je die "car" gebruikt voor waar die voor gebouwd is (en dus NIET als leaseauto) dan is hij/zij zeeeer zuinig. Zie je het als een "leasemelkkoe" dan zuipt die meer dan mijn oude Civic.

Zolang we nog niet zo slim zijn om een elektrische auto te bouwen die ruim 400 km kan afleggen met een enkele lading, ga je op je bek.

Ik wil sinds een paar maanden geleden geen elektrische auto meer. Daar moet ik nog een tijdje op wachten. Mijn insteek is nu een elektrische scooter met een redelijk verbruik.

Maar ik ben blij met de early adapters die toch een waanzinnig zuinig verbruik hebben gerealiseerd. Hulde!!!

It's all in the mind (and the right foot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:20

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Als we het dan toch over "elektrische"/hybride auto's hebben.
Auw spanning/stroom gaan niet samen met water
Deze gaan ieder geval geen meter meer rijden
Iets meer plaatjes

Overigens, de enige echte elektrische welke ik wel wil kopen is net verkozen tot "The Automobile of the Year"
Hier de bron

<EDIT>
Zolang we nog niet zo slim zijn om een elektrische auto te bouwen die ruim 400 km kan afleggen met een enkele lading, ga je op je bek.
Nou klik op de bovenstaande link zou ik zeggen
</EDIT>
Helaas is dat niet het lage verbruik wat JeroenH graag ziet.

[ Voor 12% gewijzigd door ollie1965 op 05-11-2012 13:45 ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Nu online
JeroenH schreef op maandag 05 november 2012 @ 13:19:
Wie had dat nou gedacht.... http://www.nu.nl/economie...aktijk-minder-zuinig.html

En toch bergen subsidies slurpen. Bah, wat laten we ons als maatschappij toch foppen :(
Met een beetje geluk komt er een nieuwe richtlijn in 1-2 jaar op basis van WLTP

De huidige Europese testrit is op een rollenbanken verder zonder verlichting, airconditioning, radio, stuurbekrachtiging en navigatiesysteem uitgeschakeld en met één persoon zonder bagage in de auto.
Ook is de temperatuur in de testruimte tussen de 20 en 25 graden.
Dat schrijven de regels voor zover ik weet.
In USA is een (raam) energielabel voorgeschreven bij verkoop en worden deze gegevens steeksproefgewijs gecontroleerd door de EPA. en af en toe wordt een merk op zijn vingers getikt zoals hyundai en kia recent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ach, vroeger in de opleiding had ik een docent die iets vertelde over het fotovoltarisch effect. Gewoon omdat dit bestond in de elektrotechtniek.

Nu ligt ons dak vol met PV en die brengen meer op dan wat we in een jaar aan elektrische energie nodig hebben (nou ja, dat denken we nodig te hebben).

Techniek is een mooi vak en we komen met steeds mooiere oplossingen voor een probleem. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maar soms wordt het probleem verkeerd gefinieerd (zoals met transport).

Dat van die Fiskers is niet zo mooi zeg, zo hee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

En er komen nog meer verhalen.
Maar die hebben "helaas" steeds minder invloed op mijn overtuiging. Gewoon een vinylplaatje met steeds hetzelfde deuntje. Daar wordt ik niet meer zenuwachtig van.

Alle veranderingen beginnen bij 1 persoon en met 1 visie.

Als ik het hier allemaal mag inschatten, is onze missie niet zo solitair.

Gewoon blijven praten met mensen om je heen. Positief blijven en af en toe een zonnestroom appeltaart.
En het belangrijkste is: nooit opgeven.

Dat geldt trouwens ook voor dierenwelzijn, of topic, maar toch even gezegd!

[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 05-11-2012 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Domba schreef op maandag 05 november 2012 @ 13:54:
[...]

Met een beetje geluk komt er een nieuwe richtlijn in 1-2 jaar op basis van WLTP

De huidige Europese testrit is op een rollenbanken verder zonder verlichting, airconditioning, radio, stuurbekrachtiging en navigatiesysteem uitgeschakeld en met één persoon zonder bagage in de auto.
Ook is de temperatuur in de testruimte tussen de 20 en 25 graden.
Dat schrijven de regels voor zover ik weet.
In USA is een (raam) energielabel voorgeschreven bij verkoop en worden deze gegevens steeksproefgewijs gecontroleerd door de EPA. en af en toe wordt een merk op zijn vingers getikt zoals hyundai en kia recent.
Het mag eens tijd worden de europese normen zijn in de praktijk amper haalbaar.
Ik ben een zuinige rijder maar over een tank heb ik maar heel sporadisch de fabrieksopgave gehaald.

De EPA is daarintegen veel realistischer.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op maandag 05 november 2012 @ 13:19:

Wat een ophef, ik las een mooie colum op autoweek. In de transitie en acceptatie van electrisch vervoer is de plugin hybrid enorm belangrijk, zie het als een opstap naar electrisch vervoer met een massa van max 400kg ipv 2000kg.
Een van de basisregels van media: geef de mensen wat ze willen lezen. Het bericht van vanochtend over de verbruikscijfers van auto's met een stekker was dan ook niet tegen dovenmansoren gericht. De volkswoede van velen over de massale subsidies voor zuinige modellen wakkert al vanaf het moment dat de tweede Prius BPM-vrij was en sinds het instellen van een 0 procent bijtellingcaterogie met wegenbelastingvrijstelling is de virtuele volksopstand helemaal niet van de lucht.

Dus toen vanochtend bekend werd dat stekkerauto's stukker slechter presteren dan de fabrieksopgaaf was dat niet tegen dovemansoren. "Zie je wel! Schande! Boeh! Domme overheid." De reactie van leasemaatschappij Arval was helemaal lachwekkend: Men was daar 'geschokt'. Sorry? Een leasemaatschappij is geschokt over een auto die zijn fabrieksopgaaf niet haalt? Je vraagt je af wat ze daar de afgelopen twintig jaar gedaan hebben, maar het kan niet veel met auto's te maken hebben gehad. Ik ben vooral geschokt over de geschoktheid. Men heeft zich blijkbaar totaal niet verdiept in het type auto en hoe deze gereden kunnen worden. Maar daarbij komt, ik vind de cijfers juist verrassend positief. Uitleg:

Eerst even wat over de huidige meetcyclus. Dat de huidige methode niet deugt, weet iedereen op deze site al jaren. Wij trekken ons als testers zelden meer wat aan van de fabrieksopgaaf, maar kijken hoe auto's ten opzichte van de concurrentie presteert. Als een BMW 320d 1:23 moet halen en wij rijden zonder moeite 1:19, dan vinden wij dat positief, niet negatief. Al is het maar omdat je dan met erg zuinig rijden (wat wij, op Bas van Putten na, bewust niet doen) nog een eind verder komt. Maar wie dacht dat de cyclus voor 'normale' auto's niet deugt, moet eens kijken naar stekkerauto's. Dan krijg je getallen om je oren die helemaal nergens over gaan. 1.6 liter/100 km voor een Ampera. 2,2 voor een Prius Plug in. Volstrekt nutteloze info. Je hebt maar twee waardes nodig met dit soort auto's: hoe groot is je actieradius op stroom, en wat verbruikt de auto als je accu's leeg zijn. Die tweede mag best een veel te positieve fabrieksopgaaf zijn, dan weet iedere automobilist dan je er 1 tot 2 liter bij moet tellen. Je praktijkverbruik kan vervolgens elk getal (let op: ELK GETAL) zijn tussen 0 (als je altijd op stroom rijdt) en het verbruik als de accu's leeg zijn, zijn. Wij maten 1:14 voor een Ampera en 1:22 voor een Prius Plug-in. Die ene Ampera-rijder van Arval die 1:12,5 scoorde laadt dus duidelijk nooit op en rijdt stevig door. Hoe waren de praktijkscores van Arval verder? "Bij de Volt en de Ampera haalt 1/3 van de gebruikers de fabrieksopgaaf." Het kan aan mij liggen, maar ik vind dat ook schokkend. Schokkend goed welteverstaan. Hoeveel procent van de Polo Bluemotion-rijders zal de fabrieksopgaaf halen? Met een Ampera kom je zo'n 50-60 km op stroom. Laten we zeggen 50. Stel je moet 65 km weg richting een afspraak. Daar laad je aan een paal lang genoeg om de accu's ruim halfvol te krijgen. Terug kom je dus 30 km ver op stroom. In totaal rijd je dan 50 km van de 130 km op benzine. Met een verbruik van 1:14 is je totaalscore van die rit dan 2,75 liter per 100 km. Dat is 1:36. Lijkt mij reden voor een feestje, want dat soort getallen zijn ongekend goed voor een middenklasser. Of eigenlijk: voor elke auto ooit. Maar geen feest bij Arval en de NOS: "Schande! 70 procent meer dan de fabrieksopgaaf!", zou hun klacht zijn. Want inderdaad: de gemiddelde scdore van Ampera rijders bij Arval is 80 procent meer de fabriekopgaaf. Dat is dus niet 1,6 liter per honderd kilometer maar, tromgeroffel: 2,9 liter. Ramp! Onheil! Een Ampera rijdt in praktijk 'maar' 1:34,7. Let wel dit is een GEMIDDELDE score! een groot deel doet het dus nog veel beter. En dan vinden we teleurstellend? Wat hadden we dan in vredesnaam verwacht? Wij hebben hier op de redactie een Chevrolet Volt. Die pluggen we zoveel mogelijk in. Zowel bij sommige redacteuren thuis als altijd op de redactie. Maar we zetten de auto ook in voor lange ritten, hij wordt niet ontzien, dat zou geen reëele test zijn. Onze praktijk score na 3.800 kilometer? Zo'n 1:28. Zeer netjes, vinden wij. Met een zuinigere motor zou het nog veel beter zijn. Maar dan nog. Het geeft aan dat zakelijke rijders juist heel netjes met hun Ampera's omgaan. Ze laden op wanneer ze kunnen en kan het een keer onverhoopt niet, dan gaan ze verder op benzine. Zo is de auto toch bedoeld? Zo kom je ook op een nette score van 1:34,7.

Ik vind persoonlijk dat auto's-met-stekker op dit moment veel te veel subsidie krijgen. En BPM-vrij, en MRB-vrij, en 0 procent bijtelling en gemeentelijke subsidie... Het mag best een tandje minder. Maar ik vind ook dat ze in praktijk extreem goed presteren qua verbruik, zelfs bij zakelijke gebruikers. Het idee dat deze auto's en hun gebruikers met scores zoals hierboven genoemd "slecht presteren" is falikant fout en misleidend. Dat algemene media dat niet snappen is jammer, maar van een leasemaatschappij met auto-ervaring had ik meer verwacht.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dit is ook wel teleurstellend.

"Dat Opel en Chevrolet iets beter scoren is te verklaren door de actieradius waarmee elektrisch gereden kan worden. Die is bij de Prius Plug-in circa 20 kilometeter. De Ampera en de Volt komen met volle batterijen drie keer zo ver."

ofwel 60km ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Rol-Co schreef op maandag 05 november 2012 @ 15:30:
Dit is ook wel teleurstellend.

"Dat Opel en Chevrolet iets beter scoren is te verklaren door de actieradius waarmee elektrisch gereden kan worden. Die is bij de Prius Plug-in circa 20 kilometeter. De Ampera en de Volt komen met volle batterijen drie keer zo ver."

ofwel 60km ??
60km is voor een hoop mensen (mezelf inclusief) voldoende voor dagelijks gebruik. 6-7keer per maand moet ik verder rijden. En als ik al verder moet, dan pak ik de Honda Civic Hybride van mijn vriendin, dat is een leaseauto en daar heeft ze de bijtelling van en elke km die we daarmee rijden is "gratis".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Het systeem klopt ook niet, waarom zou Jan met de Pet zijn Ampera thuis opladen (kost geld) als hij van de baas een tankpasje heeft waar hij onbeperkt gratis mee kan tanken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 18:49
Mr-Leo schreef op maandag 05 november 2012 @ 15:49:
Het systeem klopt ook niet, waarom zou Jan met de Pet zijn Ampera thuis opladen (kost geld) als hij van de baas een tankpasje heeft waar hij onbeperkt gratis mee kan tanken?
Precies.
Die mensen rijden alleen in een prius vanwege de lagere belasting.

Het zou waarschijnlijk (de baas en het milieu) een hoop schelen als mensen hem op het werk konden opladen.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1 ... 75 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.