De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.283 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 22:39:
[...]

Hier idem. Alleen: kan je daar een boterham mee verdienen? Er is heel veel werk te doen, maar het lijkt meer missiewerk dan werk wat een gezin kan voeden.
nou...
na 6 jaar heb ik al ongeveer 1 jaarsalaris netto aan vermeden energiekosten, bruto is dat dus helemaal schunnig, en minder is het sindsdien niet geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 07:45:
[...]

nou...
na 6 jaar heb ik al ongeveer 1 jaarsalaris netto aan vermeden energiekosten, bruto is dat dus helemaal schunnig, en minder is het sindsdien niet geworden.
Wel een heel beroerd jaarsalaris dan! Of was je verbruik 6 jaar geleden zo enorm hoog? Als ik mijn totale jaarverbruik (voor besparingsmaatregelen) maal 6 doe kom ik nog niet aan een minimumloon. Laat staan als ik alleen de verwachte besparing zou rekenen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lijkt mij ook. Ik kan me natuurlijk ook op mijn borst kloppen als ik van (bijvoorbeeld) 15.000 kWh per jaar af kom, maar als ik 6 jaar aan energierekeningen optel kom ik met moeite aan twee maandsalarissen.
Of tel je brandstof voor de auto er ook bij? Dan kom ik op een minimum loon uit. En dat zijn dan al mijn energiekosten, niet dat wat ik zou kunnen besparen (dat is nog veel minder).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 08:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 22:39:
[...]

Hier idem. Alleen: kan je daar een boterham mee verdienen? Er is heel veel werk te doen, maar het lijkt meer missiewerk dan werk wat een gezin kan voeden.
en
Bezuiniger schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 22:50:
[...]

Dat niet alleen, subsidies voor maatwerkadvies zijn in het verleden maar spaarzaam gebruikt. Als het advies geld gaat kosten haken veel mensen al af, zelfs als ze subsidie krijgen en er waarschijnlijk netto geld aan over houden. 8)7
Precies mijn belangrijkste bezwaren. Blijkbaar is energie nog niet duur genoeg en wordt energiebesparen nog teveel vergeleken met de geitewollensokken die in het donker zitten. ( no offence intended ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

mkleinman schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 20:16:
Aargh! Wat erg, JeroenH heeft me definitief besmet met het infraroodvirus. Maar wat zijn die camera's duur!

Ben helemaa verliefd geworden op de Testo 875-1 met SuperResolution. pff Wat een geld ( 3200 euro ).

Erg lage WAF dat is zeker.
Daar gaat je zonnepaneeltjes "terugverdientijd", hooggeschatte solar junk...

/me ... rent hard weg ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 07:45:
[...]

nou...
Ik heb sinds 1 januari 2009 ( 3 jaar 9 maanden ) 7337 euro niet uitgegeven aan de energiemaatschappij ( subsidie van de zonneboiler a 628 euro ziet hier ook in ).
zonnigtype schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:15:
[...]

Daar gaat je zonnepaneeltjes "terugverdientijd", hooggeschatte solar junk...

/me ... rent hard weg ...
Eerst maar eens dit idee een maand uitstellen, kijken hoe ik er dan over denk, en waarschijnlijk stel ik het daarna nog een paar maanden uit. Pas als ik echt 100% zeker weet dat ik zo'n camera wil hebben gedurende een langere tijd wordt het wat serieuzer.

Op die manier met bedenktijd al heel wat onzinnige dingen niet gedaan ( en een heleboel zinnige uiteraard wel! ) :)

[ Voor 40% gewijzigd door mkleinman op 01-11-2012 10:19 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

mkleinman schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:18:
Eerst maar eens dit idee een maand uitstellen, kijken hoe ik er dan over denk, en waarschijnlijk stel ik het daarna nog een paar maanden uit. Pas als ik echt 100% zeker weet dat ik zo'n camera wil hebben gedurende een langere tijd wordt het wat serieuzer.

Op die manier met bedenktijd al heel wat onzinnige dingen niet gedaan ( en een heleboel zinnige uiteraard wel! ) :)
Hebben we in NL een mooie tegeltjeswijsheid voor...

In miljeumaffia kringen wordt het op een ietwat andere wijze ook wel het "rebound effect" genoemd.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
mkleinman schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:18:
[...]

Ik heb sinds 1 januari 2009 ( 3 jaar 9 maanden ) 7337 euro niet uitgegeven aan de energiemaatschappij ( subsidie van de zonneboiler a 628 euro ziet hier ook in ).

[...]
Dat is dus 45 maanden lang € 163,04 uitgespaard per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:57:
Volgens mij gaat er weer ergens een gas gestookte centrale van het net gedrukt worden :7
http://www.windenergie-ni...-wereld-levert-1e-stroom/
Dat is dat megaproject waar Shell even in heeft geparticipeerd...

... maar wat ze blijkbaar niet winstgevend genoeg vonden. Want rap nadat ze mega-winst rapportage numero zoveel naar buiten hadden gebracht, zijn ze snel weer uit het project gestapt ... >:)

De Engelsen waren in ieder geval "not amused" toen Shell dat bekendmaakte.

In het Guardian artikel van 2 mei 2008 staan ook iets minder vriendelijke kwalificaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mr-Leo schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:30:
[...]

Dat is dus 45 maanden lang € 163,04 uitgespaard per maand?
Zoiets inderdaad. Er zit dus wel 628 euro subsidie in van de zonneboiler en ook 500 euro die we in januari 2009 terug kregen van het jaar er voor . We zaten op 200 euro/maand en nu betalen we 61 euro/maand. Dus 139 euro/maand minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier van 280,- p.mnd. in 2005 naar 100,- per maand in 2012.

We krijgen waarschijnlijk over dit jaar ook nog eens ca. 450,- retour !! :+

..wat kostte die Flir i7 ook alweer ??...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-10 20:45
Schinnen-groen schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:09:
Hier van 280,- p.mnd. in 2005 naar 100,- per maand in 2012.

We krijgen waarschijnlijk over dit jaar ook nog eens ca. 450,- retour !! :+

..wat kostte die Flir i7 ook alweer ??...
van ca 220 eur p mnd (2006), nu naar (incl saldering PV) eh.. 8,30 p mnd (2012).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 12:03
Hier van ca € 120,- (2009) naar ca € 23,- per maand (na saldering en aftrek SDE subsidie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NielsTn schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:26:
[...]

van ca 220 eur p mnd (2006), nu naar (incl saldering PV) eh.. 8,30 p mnd (2012).
Tja, dan pak ik maar weer in met m'n opmerking.... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Schinnen-groen schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:30:
[...]

Tja, dan pak ik maar weer in met m'n opmerking.... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
t mag ook wel met de investeringen van PV (ca 5,50eur/wp,) en ZB (Qsolarke 380ltr, en 7,5m2 vlakkeplaat).
Laatste investering worden lowH2O radiatoren voor (z)LTV ;) in 2013

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NielsTn schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:32:
[...]

t mag ook wel met de investeringen van PV (ca 5,50eur/wp,) en ZB (Qsolarke 380ltr, en 7,5m2 vlakkeplaat).
Wij durven eigenlijk niet meer te berekenen wat we sinds 2005 al hebben uitgegeven aan energiebesparing. Dat is eigenlijk ook niet zo belangrijk, er was spaargeld. Alles zonder subsidie.
Maar we hebben recht gedaan aan onze levensfilosofie:

1. Minimaal energieverbruik (je inversteringsgrens vind je in je beurs)
2. Eenmalige kosten zijn te overzien, periodieke kosten in de regel niet (qua impact richting toekomst). 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Schinnen-groen op 01-11-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Schinnen-groen schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:36:
[...]

2. Eenmalige kosten zijn te overzien, periodieke kosten in de regel niet (qua impact richting toekomst). 8)
Helemaal mee eens, als je nu snijdt in maandelijkse kosten, dan kun je met een klein pensioentje leuk leven (Mits die rode roversbende je dan niet alsnog gaat plukken omdat je de goede beslissingen genomen hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

jantje.vlaam schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:43:
[...]

Helemaal mee eens, als je nu snijdt in maandelijkse kosten, dan kun je met een klein pensioentje leuk leven (Mits die rode roversbende je dan niet alsnog gaat plukken omdat je de goede beslissingen genomen hebt).
Dat is precies onze grootste angst voor de toekomst :|

Ons volgende project is: auto inruilen voor een e-scooter en een paar panelen bijplaatsen voor het verbruik ervan.
Staat op de rol voor 2013.

[ Voor 15% gewijzigd door Schinnen-groen op 01-11-2012 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
[...]

3. Later bijplaatsen is lastig, dus beter direct goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Mr-Leo schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:47:
[...]

Zie punt 1 van m'n post >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
[...]
"Geleerd" van een ander forum: vaste maandelijkse kosten moet je keer circa 300 doen om aan het bedrag te komen waar je in principe eindeloos de terugkerende kosten mee kunt betalen.

B.v.: Voor de € 100 iedere maand voor gas en electra, zou je € 30.000 nodig hebben om altijd te kunnen betalen (4% rendement, geen VRH, geen inflatie).

Deze hele grove berekening* zet je ook aan het denken voor alle andere vaste lasten. Zeker als je (een stuk) eerder met pensioen wilt en/of geen vertrouwen meer hebt dat de AOW-Pensioen etc. over 30 jaar (of nog later) nog bestaat) .

Voor het rijden van die mooie auto a € 300,- per mnd EXTRA tov OV, moet je dan € 90.000 hebben om dat daarvan te kunnen betalen. Nog een goede reden om daar op te bezuinigen :P

Overigens kun je natuurlijk beter de € 30000,- investeren om gewoon een gas en electra rekening te krijgen van € 0,- :+

*natuurlijk ruimte voor discussie over percentage, wel/geen inflratie etc, maar daar gaat het mij nu even niet om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

rube schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:52:
[...]

"Geleerd" van een ander forum: vaste maandelijkse kosten moet je keer circa 300 doen om aan het bedrag te komen waar je in principe eindeloos de terugkerende kosten mee kunt betalen.

B.v.: Voor de € 100 iedere maand voor gas en electra, zou je € 30.000 nodig hebben om altijd te kunnen betalen (4% rendement, geen VRH, geen inflatie).

Deze hele grove berekening* zet je ook aan het denken voor alle andere vaste lasten. Zeker als je (een stuk) eerder met pensioen wilt en/of geen vertrouwen meer hebt dat de AOW-Pensioen etc. over 30 jaar (of nog later) nog bestaat) .

Voor het rijden van die mooie auto a € 300,- per mnd EXTRA tov OV, moet je dan € 90.000 hebben om dat daarvan te kunnen betalen. Nog een goede reden om daar op te bezuinigen :P

Overigens kun je natuurlijk beter de € 30000,- investeren om gewoon een gas en electra rekening te krijgen van € 0,- :+

*natuurlijk ruimte voor discussie over percentage, wel/geen inflratie etc, maar daar gaat het mij nu even niet om
Je vergeet nog een aanname: als de overheid de spelregels niet verandert (elke regeringsperiode).
Omdat ze dat wel doen, moet je om de zoveel jaar je hele meerjarenplanning en onderliggende berekeningen behoorlijk herzien.

Dat is behoorlijk kl*te als je zaken wilt regelen voor je pensioen of een langdurige lening aangaat zoals een hypotheek.

Ervaringsdeskundige :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

jantje.vlaam schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:43:
[...]

Ik dacht dat er in de coalitie ook nog een "keurige" partij als de VVD zat? Zonder roversnest-neigingen of kwajongens streken? Of heb ik iets gemist?

Hoe zeggen de banken het ook alweer een tijdje?
De waarde van uw belegging kan stijgen of dalen. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Eigenlijk een super"liberaal" principe. Zekerheden zijn er niet meer. Op geen enkel financieel gebied. "Dus" ook niet bij die ongrijpbare pensioenen en dergelijke. Vrijheid blijheid, elk "ondernemend mens" zal het gaan redden. De rest kan de uweetwel krijgen... Neoliberalisme pur sang.

(natúúrlijk beetje overtrokken gesteld, alleen die hardnekkige kern van "waarheid" - zorrie voor mijn nick post-script - blijft elke keer weer naar boven borrelen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
True

Ik heb vanaf het begin dan ook niet extra ingelegd in aanvullende pensioen constructies etc.
Gewoon alles zelf sparen/investeren, zodat ik er altijd zelf bij kan en de overheid niet bepaald hoe oud ik daarvoor moet zijn. Dan nog kun je met regelingen te maken krijgen, maar ben je in ieder geval flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier idem.
Maar zelfs met sparen mag je nog elk jaar een deel van je spaargeld bijdragen aan de BV Nederland.
1,2% lijkt niet veel, maar over 20 jaar is dat ineens bijna 1/4 van je gespaard vermogen. Tel daar nog wat inflatie bij en ineens krijgt het begrip "verdamping" een hele andere betekenis :o

Het begrip belasting-over-belasting komt niet alleen voor op je energierekening...

[ Voor 14% gewijzigd door Schinnen-groen op 01-11-2012 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ja :/ als je dat de oplossing voor gevonden heb (naast verhuizen naar Belgie), hou ik me aanbevolen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:02:
[...]

Ik dacht dat er in de coalitie ook nog een "keurige" partij als de VVD zat? Zonder roversnest-neigingen of kwajongens streken? Of heb ik iets gemist?

Hoe zeggen de banken het ook alweer een tijdje?

[...]

Eigenlijk een super"liberaal" principe. Zekerheden zijn er niet meer. Op geen enkel financieel gebied. "Dus" ook niet bij die ongrijpbare pensioenen en dergelijke. Vrijheid blijheid, elk "ondernemend mens" zal het gaan redden. De rest kan de uweetwel krijgen... Neoliberalisme pur sang.

(natúúrlijk beetje overtrokken gesteld, alleen die hardnekkige kern van "waarheid" - zorrie voor mijn nick post-script - blijft elke keer weer naar boven borrelen...)
Wat is er aan jouw opmerking overtrokken? Ik zie het niet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:25:
[...]

Wat is er aan jouw opmerking overtrokken? Ik zie het niet :?
Ik dek me in tegen "eventualiteiten"... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:20

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

NielsTn schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:32:
[...]

Als je ZLTV zou halen dan ben je "binnen", dan kun je zelfs in de winter op sommige dagen zonder gas (of helemaal als je een warmtepomp neemt). Inspiratie van Nulwoning ? Opslagvat met PCM

Ik ben net begonnen aan LTV (35 graden).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:42

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Mr-Leo schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:47:
[...]

Later bijplaatsen kan prima, alleen bij begin set er rekening mee houden of een plan maken waar je naartoe wil. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:27:
[...]

:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Rol-Co schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:31:
[...]

Later bijplaatsen kan prima, alleen bij begin set er rekening mee houden of een plan maken waar je naartoe wil. :)
Niet onmogelijk, wel lastig. Zelfde panelen niet meer verkrijgbaar, andere omvormer kopen of een extra omvormer erbij. Je komt al snel uit op twee losse systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

rube schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:17:
Ja :/ als je dat de oplossing voor gevonden heb (naast verhuizen naar Belgie), hou ik me aanbevolen..
Moet je wel een extra netvergoeding gaan betalen als ze d'r achter komen dat je zonnepaneeltjes hebt en, hoogst brutaal, "zomaar" (microscopische) overschotjes "dumpt" op dat belabberde net daar... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Zo mijn aanbod van vereneging eigen huis binnen om over te stappen.
Zou me op jaar basis euro 200,00 schelen
De leverancier is NLEnergie elektra is groen uit Noorwegen geimporteerd.
Even geinformeerd of je bij overstap geen gezeur krijgt over meter wissel, maar door veh word dat ontkend.
Als ik het doe ben ik van plan het 1 jaar contract te nemen
Als jullie een betere mogelijkheid weten is die natuutlijk altijd welkom.(Behaleve dan isoleren en aanschaf van A++ want daar word aan gewerkt)

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
zonnigtype schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:59:
[...]
Moet je wel een extra netvergoeding gaan betalen als ze d'r achter komen dat je zonnepaneeltjes hebt en, hoogst brutaal, "zomaar" (microscopische) overschotjes "dumpt" op dat belabberde net daar... :+
+1

Overigens: Belgie is leuk om te bezoeken, maar ik was niet van plan om er te gaan wonen.

Dan zou ik eerder Spanje overwegen, daar heb je een mooie instralling en kun je volgens mij zonder al te veel problemen of grid (bijna) zonder gebruik van vervuilende accu's :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Over verhuizen gesproken.

Leuk plaatje van de andere kant van het Kanaal, van drie jaar geleden, mocht je plannen in die richting hebben.

Zouden ze zo'n plaatje inmiddels ook ergens in New York City kunnen schieten? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

gaat de discussie nu ineens over derdewereld landen? :S

Als je de tijd neemt en je eens verdiept in de infrastructuur van dat land/werelddeel dan hoop ik dat je weer bent overgestapt op ouderwetse zelfgezette filterkoffie.
Dat trekt een Senseo niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:41:
gaat de discussie nu ineens over derdewereld landen? :S
Jeetje, hebben U.K. en U.S.A. (en Spanje) nu al die status bereikt? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Vergeet Belgie niet, werd ook nog genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:43:
[...]

Jeetje, hebben U.K. en U.S.A. (en Spanje) nu al die status bereikt? O-)
Wis je dat dan nog niet :X ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
zonnigtype schreef op donderdag 01 november 2012 @ 12:27:
[...]
Ja, je bent een echte Doomsday Prepper :9

Mijn "eventualiteit" is een nieuw kabinet met de PvdA. Gooi ik ruim 9000 Euro neer om jaarlijks 1000 te besparen kom Diederik Samson elk jaar tegen de 2000 extra weghalen omdat ik nooit ziek ben. Volgend jaar ga ik eens per maand naar de Dokter om een verwijzing naar het ziekenhuis met een vage klacht. Die medicijnen kan ik dan weer op Marktplaats verkopen om die 2000 terug te verdienen. Wat een naaiers (en ja, ik ben lid van de VVD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

jantje.vlaam schreef op donderdag 01 november 2012 @ 14:30:
[...]

Mijn "eventualiteit" is een nieuw kabinet met de PvdA. Gooi ik ruim 9000 Euro neer om jaarlijks 1000 te besparen kom Diederik Samson elk jaar tegen de 2000 extra weghalen omdat ik nooit ziek ben. Volgend jaar ga ik eens per maand naar de Dokter om een verwijzing naar het ziekenhuis met een vage klacht. Die medicijnen kan ik dan weer op Marktplaats verkopen om die 2000 terug te verdienen. Wat een naaiers (en ja, ik ben lid van de VVD).
Niet doen!
Dan wordt het nog duurder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Hier kun je op GOT het in detail bespreken http://gathering.tweakers...ist_messages/1523085/last Ik ben afgehaakt, het aantal berichten gaat me iets te snel daarzo

Maar goed, als je niet bespaard had, dan was je nog meer kwijt geweest.
Om het even van de positieve kant te bekijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-10 22:20

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

PvPower schreef op donderdag 01 november 2012 @ 13:13:
Zo mijn aanbod van vereneging eigen huis binnen om over te stappen.
Zou me op jaar basis euro 200,00 schelen
De leverancier is NLEnergie elektra is groen uit Noorwegen geimporteerd.
Even geinformeerd of je bij overstap geen gezeur krijgt over meter wissel, maar door veh word dat ontkend.
Als ik het doe ben ik van plan het 1 jaar contract te nemen
Als jullie een betere mogelijkheid weten is die natuutlijk altijd welkom.(Behaleve dan isoleren en aanschaf van A++ want daar word aan gewerkt)
Gewoon even shoppen bij gaslicht.com of energievergelijker.nl
Verkijk je niet op de post vastrecht levering bij NLe, die is totaal (gas + elektra) 120 Euro hoger dan bij bijvoorbeeld Greenchoice, sneller kun je het niet verdienen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@Jan Workum,
Bedankt, ga ik nog even verder lezen en vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

jantje.vlaam schreef op donderdag 01 november 2012 @ 14:30:
[...]

Ik ben alweer in geen jaren bij de huisarts geweest en we betalen ons ook ongans aan de "ziekte"kosten. We zullen vast blij zijn als het "echt nodig" blijkt te zijn. (maar misschien wil je tegen die tijd wel dood omdat de "verzorging" tot op het bot zal zijn uitgekleed... :X )

Vooruit met de geit, FSCD. Een echte VVD-er moet helemaal warm worden van dit geweldige nieuws.

http://www.polderpv.nl/ni...unsbuettel_wordt_gesloopt

MIJN "toestemming" hebben ze alvast! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 09:26
tegen de tijd dat ke naar de dokter gaat is die specifieke zorgvraag toevallig net dat jaar geen onderdeel van de basiszorg meer, en ook niet opgenomen in de aanvullende verzekering die je had.

helaas.
en al die "keuze" voor verschillende modules voor bijvoorbeeld kraamzorg..
heel erg leuk, maar mmaar gaat het dan nog om verzekeren, of om gespreide betaling via de verzekering?

van mij mag dat wel eens worden aangepakt. zorg is collectief of individueel. in het individuele geval kun je moeilijk de kosten met zijn allen willen delen, ( als in solidair)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:13

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 23:51:
@JAN-B : Hoe zou de Delta hier mee omgaan? Stel dat ik -100 kWh op jaarbasis hebt gebruikt, dan meen ik me te herinneren, dat de Delta alleen kale energieprijs hiervoor uitkeert (met misschien BTW) ?

M.a.w. het kan per energie-leverancier verschillen hoe deze met 'overschotten' omgaat.
@EnergiebewustZL: Niet verder vertellen , maarrr - in tegenstelling tot wat ze op hun website melden - betaalt Delta wel degelijk de volle prijs bij een negatieve meterstand, tenminste bij mij: negatief hoog tarief en positief laag tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Domba: Wat ze op hun website verklaren klopt niet, maar dat is niet erg :z
liever 21 cent dan 6 cent :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:24
JAN-B schreef op donderdag 01 november 2012 @ 17:43:
[...]

@Domba: Wat ze op hun website verklaren klopt niet, maar dat is niet erg :z
liever 21 cent dan 6 cent :Y
Ik kan het niet geheel opmaken uit je laatste postings, maar ben je netto een negatieve verbruiker op je aansluiting of heb je 2 tarieven?
Wordt dan alleen hoog (netto overschot opwekking vanwege 5/7 opwekkingsdeel) met laag tarief (netto verbruiker vanwege 2/7 opwekkingsdeel) verrekend omdat je meer dan 1 telwerk hebt, waarbij je op aansluitniveau nog steeds netto verbruiker bent i.p.v. netto producent?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:26
@verzekeringen: Ik heb het idee dat steeds minder mensen begrijpen dat we elkaar verzekeren, en niet onszelf. Maar die instelling is tegen het toenemende individualisme in, en daarom zal die situatie eerst nog wel verslechteren ben ik bang.

Ik kan niet goed begrijpen wat zoveel mensen toch tegen het idee hebben dat je sommige problemen beter samen aanpakt in plaats van individueel...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
JAN-B schreef op donderdag 01 november 2012 @ 17:39:
[...]

@EnergiebewustZL: Niet verder vertellen , maarrr - in tegenstelling tot wat ze op hun website melden - betaalt Delta wel degelijk de volle prijs bij een negatieve meterstand, tenminste bij mij: negatief hoog tarief en positief laag tarief.
Heb jij al een afrekening gehad na februari 2012 dan??? Want toen zijn de voorwaarden veranderd. Ik ben dus benieuwd of jij over een half jaar nog steeds dezelfde mening bent toegedaan!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ohoh ik blijk na opname op beide telwerken totaal 8931 kWh in de min te staan, ***
omdat vorig jaar, liander toch geschatte standen heeft geregistreerd.
(ze hadden de juiste hoor.. maar ja he..)
nou hadden ze dat geschil verloren, maar nu borrelt het weer boven.
vorig jaar deed greenchoice daarom een onterechte naheffing, en deze is gecorrigeerd.
maar nu ga ik eens even niets doen, en wacht rustig deze puinhoop af.

nou nancy dat word weer lachen, het ferrarisje draait wel hoor, (mijn kant op)

*** mijn verbruik is hier al af

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2012 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JAN-B en @mightym :

Voor de periode 2011-2012 hebben ze vast nog de oude manier van betalen aangehouden. MAAR per 01-01-2012 hebben ze die regels veranderd. M.a.w. als je jaarrekening in 2012-2013 ergens in 2012 is begonnen, zal je alleen nog maar kale energieprijs krijgen uitbetaald.

Zie http://www.delta.nl/thuis.../vergoeding_teruglevering
Meer terugleveren dan verbruiken
Bij een negatief saldo (netto negatief verbruik) ontvangt u uitsluitend een vergoeding zonder energiebelasting en zonder BTW. Per 1 juli 2012 is dat € 0,0626 per kWh.
Naar aanleiding van die informatie zal ik voor mijn periode november 2011 - november 2012 MISSCHIEN nog voor de volle prijs vergoed krijgen. Echter reken ik op de kale energieprijs, zoals hierboven aangeven in de quote.

Voor JAN-B denk ik ook niet, dat Delta ook alleen maar de kale energieprijs zullen vergoeden bij te veel geleverde energie op jaarbasis.

Voorbeeld :
Ik zit nu op -694 kWh verbruik op jaarbasis. In eerste instantie ging ik er van uit, dat ik de volle prijs kreeg uitbetaald. Dat bedrag kon ik dan laten wegstrepen door mijn gas-verbruik te laten betalen. Helaas is dat idee aan diggelen gegaan sinds 01-01-2012 .

Om die reden ben ik begonnen met mijjn affakkel-project, sorry Gas-experiment, om op die manier het meeste uit de te veel opgewekte energie te halen.

Is mijn Gas-project efficient? Nee, vast niet. Maar mijn gas-verbruik op jaarbasis is wel daardoor gezakt. De prognose is op dit moment, dat ik op jaarbasis maar 500 m3 gas zal verbruiken.

Als extra hulp heb ik ook een 2-plaat-inductiekookplaat-ding gekocht, zoals die in de aanbieding was bnij de Aldi een week geleden. Het is wennen, maar werkt prima. Het kookt (bijna) net zo snel als ik gewend met op gas te koken.

Helpt zo iets mijn gas-verbruik te verminderen? Ja, vast wel. Niet veel, maar het helpt wel. Zeker als je het narekent op jaarbasis. Verbruik ik veel energie tijdens het koken met inductie? Ook niet. Voor zover ik na kan gaan, is het elektrisch verbruik ook weinig. Eigenlijk beetje hetzelfde als met gas koken.

Hoe dan ook ben ik bezig met affakkelen, omdat de Delta alleen maar kale-energieprijs geeft als vergoeding voor te veel opgewekte energie. Daarnaast haal ik op die manier het meeste uit mijn opgewekte zonne-energie. Zelf ben ik er niet helemaal blij mee, want daardoor blijft een energiecentrale als kernenergie-centrale en een kolencentrale toch nodig. Maar ja, ik kan ook niet alles veranderen in één dag. Zo iets heeft tijd nodig.

PS. Zullen we met z'n drie-en hier in Zeeland een eigen zonne-energie-bedrijf beginnen? Het is veel papierwerk in het begin en OOK veel ruzie met Delta-Netwerkbeheer in het begin. Dat duurt zeker 3 tot 5 jaar, voordat voorbij is. Nog steeds interesse? Dan lees ik dat graag. Je weet hoe je me kan bereiken. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2012 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:51:
ohoh ik blijk na opname op beide telwerken totaal 8931 kWh in de min te staan, ***
vorig jaar deed greenchoice daarom een onterechte naheffing, en deze is gecorrigeerd.

-8.931,00 kWh op jaarbasis?? WAUW. Goed bezig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja mooi he, das niet meer weg te fikken, maar ja het is ook niet waar, het is maar "-2300kWh"
voor 2012.
probleem is dus dat ik al wat jaren dik in de min sta&kom, maar steeds positief word ingeschat & steeds dieper word de feitelijke meterstand.
zij zeggen +3000 (lekker blijven schatten alsof ik geen pv heb sinds 2006) feitelijk is het steeds -2000, dus na 4 jaar kom je ineens op -8931
greenchoice doet het goed, liander blijft maar gekke dingen doen.
het zou niet moeten kunnen of mogen dit.

ik zag het al weer aankomen, dus heb allang met greenchoice keurig/feitelijk afgerekend.
wat moet ik nou nog met liander, het lijkt wel een lijpe goochelaarsshow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:08
Liander negeren en alleen op Nancy focussen. Dan wordt het leven van een geschatte PV bezitter ietsjes aangenamer.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik wou nog even melden dat mijn installatie ook keurig is aangemeld, anno 2007
schatten met zonuren in postcoderegio 1700/1800 is dan ineens heel interessant, toch siderea.nl ? ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2012 23:06 . Reden: vast te moeilijk..... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Juistem. Ik mail mijn echte meterstanden direct naar Greenchoice en laat de fossiele klunzen van Liander ("ja maar meneer, zonnepanelen zijn ook nog zo nieuw") volledig buiten beeld.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:51:

Ik maak hieruit op dat je weer bezoek hebt gehad van een meteropnemer? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, maar hij moest voor de drempel wachten
inmiddels is het ineens supersnel geregeld, want anders kon ik 2k op mijn spaarrekening parkeren
blijkbaar is in mijn voordeel (hun nadeel) eea snel te regelen, andersom niet.
`erg verbaast weer`

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Ik stap over 2 weken over naar Greenchoice en heb sinds dinsdag mijn PV set draaien. Wat zal ik doen, voor die twee weken dit nog melden aan de huidige leverancier of dit pas doen na de overstap? Ik heb een (domme) digitale meter met een teruglevertelwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 28-09 17:45
lekker laten zitten Mr-Leo, geen slapende honden wakker maken!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Lardman schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:54:
lekker laten zitten Mr-Leo, geen slapende honden wakker maken!
Maar dan krijgt Mr-Leo geen terugleververgoeding of saldering met een teruglevertelwerk ..... das het risico .... toch jammer.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Ik neem aan dat Lardman bedoelt, lekker laten zitten voor die 2 weken en daarna pas doen alsof ik net een PV systeem heb, anders is het natuurlijk zonde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Laatst online: 28-09 17:45
inderdaad :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:26:
ja, maar hij moest voor de drempel wachten
inmiddels is het ineens supersnel geregeld, want anders kon ik 2k op mijn spaarrekening parkeren
blijkbaar is in mijn voordeel (hun nadeel) eea snel te regelen, andersom niet.
`erg verbaast weer`
Hoe bedoel je? Je hebt hem toegang tot je woning geweigerd en je hebt daarna zelf telefonisch contact met Liander opgenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zal het hier maar niet gaan uitleggen, want dat zou wel een erg negatief geluid zijn.
telefonisch kontakt met liander is inmiddels onmogelijk trouwens,
je krijgt nuon, en meteen een verkoop praatje.
probeer het maar eens voor de gein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
@Liander/melding invoeding: http://www.nma.nl/images/...aart_2012%2022-198164.pdf

Artikel 2.1.5.1:
De elektrische installaties bevatten geen bedrijfsmiddelen die tot invoeding in het net van de
netbeheerder kunnen leiden, tenzij aan de aanvullende voorwaarden voor productie-eenheden
zoals opgenomen in 2.4 of 2.5 wordt voldaan. De aangeslotene stelt de netbeheerder tijdig op
de hoogte van zijn voornemen tot invoeding, opdat de netbeheerder eventueel noodzakelijke
wijzigingen in het net kan doorvoeren
Het staat er dus echt. Blijft wel gek dat je een verbruiker van 3,6kW zonder enige melding aan mag sluiten op een huisaansluiting, maar dat je een lullige 600Wp (of zelfs een mini-setje als een 100Wp PV-afdakje) specifiek moet aanmelden. Kolder natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:09
Maar afnemen of invoeren zijn toch echt compleet verschillende dingen.. Maar ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Is dat, vanuit het netwerk perspectief gezien, echt zo heel anders?
Volgens mij niet eigenlijk, Maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:09
Geen idee... Maar lijkt me toch makkelijker als iedereen alleen maar afneemt ipv ook sommige invoeren. Maar ja..:) Ik heb d'r geen verstand van.;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het grote verschil is dat afname een gemiddelde is, terwijl teruglevering gelijktijdig met piekvermogen kan gebeuren.
Dus dat ze dat willen weten om het net te dimensioneren kan ik begrijpen.

Ik heb het al eerder gezegd: de kans dat 10 huishoudens tegelijkertijd ieder 20A afnemen is klein. De kans dat 10 huishoudens met PV (op een bepaald moment) tegelijkertijd ieder 20A terugleveren is 100% (als ze 4000Wp op het dak hebben liggen).
Nu is dat nog geen probleem, maar als er meer en meer PV komt te liggen kan dat wel problematisch worden.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Laatst online: 10-10 11:49
Zolang we in nederland nog maar 0.1 cq 02 procent zonnestroom invoeden. Is dit een theoretisch discussie, die niks toevoegt. Als we bij 20% zijn, begint dit pas interessant te worden. Waarvoor we o.a. het capaciteitstarief hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Maar tegen die tijd dat we echt zover zijn, dan zijn alle wijk stations al wel ff aangepast om dat te meten, hebben ze ff wat lucht foto's genomen enzo. Echt nog geen probleem

Overigens, ook bij afname zijn pieken hoor: als de hele straat bij ons tussen 5 en 6 elektrisch gaan koken heb je waarschijnlijk een hogere piek dan dat ze met PV zouden invoeden. BS

my 2 cents...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben het met Rube eens, invoeding is heel makkelijk te detecteren op wijkniveau. En zodra de zogenaamd "slimme" meter eenmaal overal hangt weten ze het meteen als je de eerste watt teruglevert aan het net.

Dus ik zie het hele nut van dat melden niet. Overigens ben ik Liander hierover op Twitter het hemd van het lijf aan het vragen. Lees mee op https://twitter.com/SolarWebsite (of volg @solarwebsite). Ze willen me gaan bellen (wat mag, ze doen maar) maar ik heb liever dat ze publiek vertellen waar het nou om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:20

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 15:49:
Ik ben het met Rube eens, invoeding is heel makkelijk te detecteren op wijkniveau. En zodra de zogenaamd "slimme" meter eenmaal overal hangt weten ze het meteen als je de eerste watt teruglevert aan het net.

Dus ik zie het hele nut van dat melden niet. Overigens ben ik Liander hierover op Twitter het hemd van het lijf aan het vragen. Lees mee op https://twitter.com/SolarWebsite (of volg @solarwebsite). Ze willen me gaan bellen (wat mag, ze doen maar) maar ik heb liever dat ze publiek vertellen waar het nou om gaat.
Ik vind de doorverwijzing van punt 2.1.5.1 naar Punt 2.4 wel grappig.
Zie

2.4.1.4 In afwijking van 2.1.5.1 is het niet nodig de netbeheerder vooraf tijdig op de hoogte te brengen
van het voornemen tot invoeding, indien sprake is van een productie-eenheid met een
aansluitwaarde kleiner dan of gelijk aan 3 x 16 A die rechtstreeks of als onderdeel van een
elektrische installatie wordt aangesloten op een laagspanningsnet. In dat geval informeert de
aangeslotene de netbeheerder binnen een maand na de inbedrijfname van de productieeenheid.
14
2.4.1.5 De in 2.4.1.4 bedoelde afwijking is niet van toepassing indien sprake is van het op
projectmatige basis gepland installeren van meerdere productie-eenheden met een
aansluitwaarde van ten hoogste 3 x 16 A binnen een deelnet
.
15

Dan zijn ze bij jou in de wijk toch projectmatig aan het installeren in de wijk :+

Of zie ik nog een extra puntje over het hoofd?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ze kunnen heel wat zeggen, ze kunnen ook zeggen 1 lid 1 we verhogen jaarlijks uw kosten met 10%
echter is het geen wetgever, maar slechts 1 van de netbeheerders, en dat is alles.
zal effe mooi zijn als wij bij onze klanten ook gaan zeggen, uploaden moet je melden.
het is hilarisch en heel erg knudde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Maasluip schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 15:33:
...
Ik heb het al eerder gezegd: de kans dat 10 huishoudens tegelijkertijd ieder 20A afnemen is klein. De kans dat 10 huishoudens met PV (op een bepaald moment) tegelijkertijd ieder 20A terugleveren is 100% (als ze 4000Wp op het dak hebben liggen).
Nu is dat nog geen probleem, maar als er meer en meer PV komt te liggen kan dat wel problematisch worden.
BullSh...
dus als 5 of 6 huizen in de straat opeens besluit om elk een stevige elektrische sauna/jacuzzi in de tuin te plaatsen dan is het ook opeens 'problematisch' vanwege verhoogd energieverbruik???
MOet ik dus voor apparatuur >2 kW vermogen ook maar een formulier tot aanmelding invullen???
IK vraag me af of ze uberhaupt met hun collega's in duitsland ervaringen uitwisselen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 14:54:
@Liander/melding invoeding: http://www.nma.nl/images/...aart_2012%2022-198164.pdf

Artikel 2.1.5.1:

[...]

Het staat er dus echt. Blijft wel gek dat je een verbruiker van 3,6kW zonder enige melding aan mag sluiten op een huisaansluiting, maar dat je een lullige 600Wp (of zelfs een mini-setje als een 100Wp PV-afdakje) specifiek moet aanmelden. Kolder natuurlijk.
Ja, ze lezen bij Liander natuurlijk ook (met rode oortjes) Polder PV...

Maar 99,99**% van de bevolking weet van niets. En dat houden ze graag zo...

Advies aan JeroenH:

Gaarne dat telefoongesprek opnemen als je de spullen hebt.

Anders heb je niks. En dat weten ze heel erg goed bij de netbeheerders (waar heel wat juristen rondlopen).

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 02-11-2012 18:32 . Reden: Telefoon tap gevraagd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

JeroenH schreef op donderdag 01 november 2012 @ 23:20:
Juistem. Ik mail mijn echte meterstanden direct naar Greenchoice en laat de fossiele klunzen van Liander ("ja maar meneer, zonnepanelen zijn ook nog zo nieuw") volledig buiten beeld.
Ik doe hier hetzelfde met Enexis, maar ik moet eerlijk zeggen de doorgegeven standen van Enexis komen overeen met de door mij doorgegeven standen aan Greenchoice.
Enexis stuurt een meteropnemer langs die alleen maar huizen met zonnepanelen doet, de rest slaat hij over.
Die man weet dus wat hij kan verwachten.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Speksteenkachel schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 20:19:
[...]

Ik doe hier hetzelfde met Enexis, maar ik moet eerlijk zeggen de doorgegeven standen van Enexis komen overeen met de door mij doorgegeven standen aan Greenchoice.
Enexis stuurt een meteropnemer langs die alleen maar huizen met zonnepanelen doet, de rest slaat hij over.
Die man weet dus wat hij kan verwachten.
elektrisch doet Enexis het goed, qua gas-standen.. hou je hart maar vast :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hier geen gas maar stadsverwarming, komt geen Enexis aan te pas.
De GJ meter is al 2x vervangen vanwege het lage verbruik, ik heb Essent gewezen op de speksteen maar daar deden ze niets mee.
De meter kon wel eens stuk zijn :X

[ Voor 54% gewijzigd door SpeksteenWP op 02-11-2012 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
Vorige maand heeft Delta bij onze overbuurvrouw onverwacht en onaangekondigd een slimme meter geplaatst. Niet om gevraagd, maar wegens "zgn" ouderdom vervangen. Mooie smoes van Delta. :(
Buurvrouw was overdonderd en heeft hem maar laten plaatsen.
Om deze situatie zelf te voorkomen heb ik mijn vrouw op haar hart gedrukt hier niet op in te gaan mochten ze hiervoor aan de deur staan. En.....
Ja hoor, een week later Delta aan de deur. Ik niet thuis. Vrouw doet open en hoort de meteropnemer aan.
"Nee hoor meneer , u komt er niet in, dat zijn de instructies van mijn man en daar hou ik me aan.
Ja maar .................mevrouw ik moet de standen opnemen. :o
Niks mee te maken. Tot ziens. blammm , deur dicht. 8)7
We hebben de man nooit meer gezien. Niets, nada. Ook van Delta niets gehoord.
We geven de standen gewoon door aan Greenchoice en krijgen gelukkig wel een juiste afrekening. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ha ha mooi verhaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

N.a.v. deze leuke post ....

.... ruikt de overheerlijke geur van op (gesaldeerde) zonnestroom gebakken appeltaart ... :9~

Kijken hoe snel we het negatief gelopen Ferrarisje weer omhoog kunnen krikken in de richting van regionen die meteropnemers en netbeheerders niet naar adem doen happen... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Met die westen wind kan ik die appeltaat in Enschede nog ruiken :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 21:00:
Met die westen wind kan ik die appeltaat in Enschede nog ruiken :o
Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF8272_18pct.jpg

Barman: schoteltjes en vorkjes s.v.p.

Met handen eten mag ook.

Niet allemaal tegelijk, graag...

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@ discussie terugvoeding in lichtnet
Normale net was er vroeger op uitgelegd dat energie naar de verbruiker gaat. De spanning was vroeger bij de verbruikers het laagst (door spanningsverlies in kabels en transformatoren enzo). Het net wordt gedimensioneerd op een gelijktijdig vermogen van -naar ik meen- 1,5 kW per huishouden (zou ook 2,5 kW kunnen zijn). Als je nu in een wijk extreem veel PV hebt, zeg 4kWAC per huishoudens, heeft dat gevolgen voor de spanningshuishouding in je lichtnet. Naast de spanningshuishouding is het vermogen/ de stroom die door de transformator en kabels lopen aanzienlijk groter bij 4kW (midden op de dag, volle zon, weinig verbruik) dan bij 1,5 kW (etenstijd). Wij hebben in Nederland een heel sterk net en momenteel een PV dekking van 0,niks procent. Ik kan mij voorstellen dat er in wijken met veel PV (Amersfoort?) er extra aandacht gegeven moet worden aan het net. Ze hebben niet voor niets een paar jaar geleden de spanningstolerantie van 230+6% naar 230+10% verhoogt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:55
zonnigtype schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 22:38:
[...]

[afbeelding]

Barman: schoteltjes en vorkjes s.v.p.

Met handen eten mag ook.

Niet allemaal tegelijk, graag...

;)
Lekkerrrrr
mag ik nog een riffeltje.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dre schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 22:40:
Normale net was er vroeger op uitgelegd dat energie naar de verbruiker gaat. De spanning was vroeger bij de verbruikers het laagst (door spanningsverlies in kabels en transformatoren enzo). Het net wordt gedimensioneerd op een gelijktijdig vermogen van -naar ik meen- 1,5 kW per huishouden (zou ook 2,5 kW kunnen zijn). Als je nu in een wijk extreem veel PV hebt, zeg 4kWAC per huishoudens, heeft dat gevolgen voor de spanningshuishouding in je lichtnet. Naast de spanningshuishouding is het vermogen/ de stroom die door de transformator en kabels lopen aanzienlijk groter bij 4kW (midden op de dag, volle zon, weinig verbruik) dan bij 1,5 kW (etenstijd). Wij hebben in Nederland een heel sterk net en momenteel een PV dekking van 0,niks procent. Ik kan mij voorstellen dat er in wijken met veel PV (Amersfoort?) er extra aandacht gegeven moet worden aan het net. Ze hebben niet voor niets een paar jaar geleden de spanningstolerantie van 230+6% naar 230+10% verhoogt
Ik heb REMU >>> (Eneco >>>) Stedin nooit horen klagen over die 1,3 MWp op kleine oppervlakte in Nieuwland/Amersfoort.

Liander over de 2,45 MWp in Stad van de Zon in Heerhugowaard ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gefeliciteerd ZT!

Flir i5 komt een weekje later dan verwacht, had gepland hem op de terugweg van het werk te halen maar de beste meneer van de TNT zou hem pas 2 uur later bij het bedrijf brengen. Dan maar volgende week :-(
Maasluip schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 15:33:
Het grote verschil is dat afname een gemiddelde is, terwijl teruglevering gelijktijdig met piekvermogen kan gebeuren.
Dus dat ze dat willen weten om het net te dimensioneren kan ik begrijpen.

De kans op een flinke afname tegelijk is juist groot, bv als iedereen tussen 17:00 en 18:00 de inductieplaat aanzwengelt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:24
Hier twee artikelen (1,2) over inpassing van PV in reeds bestaande woonwijken, maar ook warmtepompen , de combinatie van beide wordt pas leuk, als de trafo trapstand voor PV in de zomer is verlaagd om overspanning te voorkomen en in de winter de warmtepompen hun best doen in een oude bestaande wijk, in nieuwbouw wijken houdt men nu al rekening met 60% gelijktijdigheid, maar voor oude was de basis 1,1-1,5kVA/woning nog.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ach, tuurlijk zal er uiteindelijk iets gedaan worden, maar we moeten niet zo krampachtig doen alsof dat het een probleem is. Ik zou zeggen, kijken en volg het oosten.

Wat anders: als de koopkrachtverlies uitkomt op hetgeen wat nu te vinden is op internet is dat lekker goed voor de duurzaamheid. Had ik niet verwacht van de VVD dat ze toch zo met het mileu waren begaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Domba schreef op donderdag 01 november 2012 @ 18:45:

Ik kan het niet geheel opmaken uit je laatste postings, maar ben je netto een negatieve verbruiker op je aansluiting of heb je 2 tarieven?
Wordt dan alleen hoog (netto overschot opwekking vanwege 5/7 opwekkingsdeel) met laag tarief (netto verbruiker vanwege 2/7 opwekkingsdeel) verrekend omdat je meer dan 1 telwerk hebt, waarbij je op aansluitniveau nog steeds netto verbruiker bent i.p.v. netto producent?
@Domba: heb hoog / laag tarief.
jaarverbruik hoog = min 100 kWh ; jaarverbruik laag = plus 900 kWh;
ik betaal energiebelasting over 800 kWh en over het hele bedrag 19 % BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

mightym schreef op donderdag 01 november 2012 @ 21:42:
[...]

Heb jij al een afrekening gehad na februari 2012 dan??? Want toen zijn de voorwaarden veranderd. Ik ben dus benieuwd of jij over een half jaar nog steeds dezelfde mening bent toegedaan!
@mightym: Ja, afrekening hier in Juni (2012) gekregen en gelukkig (nog wel) het volle tarief gekregen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 18:49
die 4kW van je PV gaat ook niet over het net naar een onderstation, en dan weer terug naar je buren.
Dat gaat gewoon naar de dichtsbijzijnde gebruiker. Zolang er op jouw faselijn voldoende energiegebruik is zal die 4kW niet eens een transformatorhuisje tegenkomen.
Dus de hoeveelheid energie die door het net moet is juist lager door decentrale opwek.

Wat wel een probleem is, is dat de opwek door wind en zon heel onvoorspelbaar is. Door het plotseling wegvallen van bijvoorbeeld PV (grote onweerswolk) in een gebied moet daar ineens veel meer energie uit centrale opweg heen. Als je netwerk daar niet op berekend is (wat het nu nog wel is, want we hebben amper PV in NL) kan de spanning dalen.
In het ergste geval kan zo'n spanningsdip zorgen dat hoogspanningslijnen overbelast raken en uitvallen. Dan kun je een kaskade van uitval krijgen.

Tot nu toe is zoiets een paar keer gebeurt (in het buitenland) bij de plotselinge uitval van een grote centrale, of een boom die op een belangrijke hoogspanningsmast valt.
Maar dat krijg je dus bij elk netwerk waar je de getransporteerde energie opvoert, zonder het netwerk uit te breiden. Alleen nu zou een zwak netwerk eens in de 20 jaar in de problemen komen. Met een land dat heel veel PV en windenergie heeft zou het 2x per week gebeuren.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

RocketKoen schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 23:30:
[...]

Wat wel een probleem is, is dat de opwek door wind en zon heel onvoorspelbaar is. Door het plotseling wegvallen van bijvoorbeeld PV (grote onweerswolk) in een gebied moet daar ineens veel meer energie uit centrale opweg heen. Als je netwerk daar niet op berekend is (wat het nu nog wel is, want we hebben amper PV in NL) kan de spanning dalen.
In het ergste geval kan zo'n spanningsdip zorgen dat hoogspanningslijnen overbelast raken en uitvallen. Dan kun je een kaskade van uitval krijgen.
Onvoorspelbaar? Als ik op mijn mobiele telefoon een wolkenradar heb dan zal de netbeheerder er vast ook wel een hebben..

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Laatst online: 11-10 14:55
Erasmo schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 23:32:
[...]

Onvoorspelbaar? Als ik op mijn mobiele telefoon een wolkenradar heb dan zal de netbeheerder er vast ook wel een hebben..
In Duitsland hebben ze anders wel de mogelijkheid om netinverters uit te kunnen schakelen als het echt in een problematische situatie terecht dreigt te komen. Hier staat dan wel een forse vergoeding tegenover.

Ik hoop het ooit het nog eens mee te mogen maken in Nederland dat de zonnepanelen het energie netwerk plat kan leggen. dan zijn we echt heel erg goed bezig.

@ zonnigtype Je bent vergeten de 230 volt kabel aan te sluiten op je appelzonnetaartpaneel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Opvallend. De Testo 875-1 kost bij Conrad ongeveer 3000 euro. Dezelfde camera in Amerika kost slechts 1800 dollar.

http://www.valuetesters.c...l-imaging-camera-kit.html

Iemand enig idee waar het grote verschil weg komt?

Pagina: 1 ... 74 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.