Ongetwijfeld. Iemand al eens geteld?

2) Het fundementele probleem met OV is dat het van A naar B gaat en ik van C naar D, daar is nu eenmaal weinig aan te veranderen.
Yup. Gelukkig is het voor ons in de meeste gevallen fijnmazig genoeg, zeker met medename van een vouwfiets. Bussen zitten we zelden in - gebruik is afhankelijk van situatie. We zijn niet veeleisend, en maken gebruik van de mogelijkheden die er zijn. We gaan zeker niet voor een wissewasje ergens de OV-arme polder in, dat regelen we anders. Of we gaan niet.
3) De slechte eigenschappen van het OV worden vaak verzwegen of gebagateliseerd, een half tot een heel uur is heel normaal, terwijl een 10 minuten langere reistijd met de auto door een file direct als een groot probleem wordt ervaren.
Ik bagatelliseer niks. Heb vaak genoeg vertragingen meegemaakt in het OV. Jammerdepammer dan, er zijn belangrijker zaken in het leven. Over auto's kan ik niet meepraten. Ik heb mjn hele leven lang al niks met auto's. Vandaar dat ik die discussies "met gepaste afstand" bekijk.
4) Het "Emotioneel beladen" gemotoriseerd vervoer komt natuurlijk omdat men het extreem flexibele systeem van decentraal, on-demand geregeld vervoer niet graag kwijt wil. ( Zeker als je na 12 uur pas naar huis wil..... )
Tja, ik heb nooit met dat gemotoriseerde decentrale gedoe mee gedaan (ja, natuurlijk wel in de auto met de famiglia in het grijze verleden, wist ik toen veel als totaal onbeschreven blad?). Wel intensief tot op de dag van vandaag met het gedecentraliseerde ongemotoriseerde gedoe. Natural way of life, ik zou niets anders willen. Anderen maken andere keuzes. Free world, so they say (al staat al dat werkeloze blik natuurlijk ook mijn leefomgeving te verpesten, kun je aardig wat huizen van bijbouwen, op al die parkeerplaatsen in een van de grotere nieuwbouw wijken van onze provincie, het staat hier echt nokkienokkie met die zee aan auto's).
5) Ik gebruik zeker wel het OV, meestal naar een zonnig oord, daar kan een auto of bus niet tegenop.
Hoezee! Inderdaad. Nachttrein die kant op, al dan niet met fiets. Heerlijk. (we zijn wel eens half vier 's ochtends in nachtelijk Avignon uitgestapt, en gingen na een uurtje in het donker fietsen richting Barcelona, heel apart...).
6) Ik gebruik geen lokaal OV omdat de vaste kosten van mijn auto erg hoog zijn door de vele belastingen. Aangezien ik alleen met de variable kosten moet rekenen tov de kostprijs van het OV slaat de weegschaal uit naar mijn auto. Ik blijf mijn auto nodig hebben omdat het OV in zeker 30% (schatting) geen optie is.
Uw keuze. Ik maak andere keuzes. Lokaal beweeg ik mij op de pedalen of met de voeten. Geen OV nodig, geen auto. Begint bij ons op, zeg maar, intercity niveau.
Mogelijk kunnen we ons beter bezig houden met andere zaken die een grote impact hebben op het verduurzamen van de samen leving:
Helaas hoort daar de gemotoriseerde samenleving en de mobiliteits-gekte wis en waarachtig bij. Dus niet "excluded".
Ik heb bijna geen rest-afval meer, ik scheid:
papier,
glas,
plastic,
blik-metalen,
organisch-groenbak,
organisch-naar kippen,
hout-in de kachel.
Dan blijft er niet veel meer over voor de grijze bak.
Doen jullie dat ook ?
(En het excuus "ik heb geen ruimte" telt niet, kost gewoon wat meer moeite)
Doe ik al sinds mijn mensenheugenis. Hout niet relevant hier met de stadswarmte voorziening (nog steeds niet aan, maar begint wel te "knijpen"). Onze "restproductie" (deels rotzooi van straat geraapt) is minder dan een plastic zakkie (geen vuilniszak) in een maand.
Composteren deden we al toen we op een flat acht hoog woonden (tien jaar lang). Het kan. Moet je wel weten wat je d'r in gooit, maar dat is snel geleerd.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)