De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.277 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

JeroenH schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:40:
Liever niet, want zonder context is het een lekker bekkende oneliner - en niet meer dan dat. Hij klopt niet.
Dat klopt zeker wel, als ik in Enschede op de trein stap heb ik maar 1 aanbieder van railvervoer en kan ik maar 1 kant op.
Via de weg zijn er meerdere aanbieders en kan ik meerdere richtingen op reizen als ik zou willen.
Maar er wordt gewoon te veel gereisd in Nederland, belachelijk veel zelfs.
Ik had graag een kilometerheffing gezien op zowel auto als trein, gaat er helaas niet komen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-10 18:49
Speksteenkachel schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 19:39:
[...]

Dat klopt zeker wel, als ik in Enschede op de trein stap heb ik maar 1 aanbieder van railvervoer en kan ik maar 1 kant op.
Via de weg zijn er meerdere aanbieders en kan ik meerdere richtingen op reizen als ik zou willen.
Ik had graag een kilometerheffing gezien op zowel auto als trein, gaat er helaas niet komen.
De kilometerheffing op de trein is er al. Dat heet een treinkaartje (of ovchipkaart)
En belasting op auto's kun je veel beter doen doormiddel van brandstofaccijns. Dan betaal je niet alleen per kilometer, maar zijn zuinige rijders/auto's meteen goedkoper uit dan benzineslurpers.
Alleen is dat weer lastig in grensgebieden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Mooi die duoquest: doet denken aan de C5 van Sinclair.
even serieus: een (duo)quest met een fietsaccupakket: 80km radius met 40-50 km/uur?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:50
BarryH schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:22:
Mooi die duoquest: doet denken aan de C5 van Sinclair.
even serieus: een (duo)quest met een fietsaccupakket: 80km radius met 40-50 km/uur?
Deze lui rijden 400 km op 8kWh @ 50km/u (zonder vlieger). Ik weet niet hoeveel kWh een fietsaccupakket heeft? 2kWh? Dan dus een actieradius van rond de 100km.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:24
[...]

Vind je dat er teveel gereisd wordt, of dat er te veel energie wordt verspild met reizen? Lijkt me nogal belangrijk verschil. Ik zou nog veel meer willen reizen dan ik nu doe, maar dan met veel minder belasting van het milieu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

RocketKoen schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:04:
[...]

De kilometerheffing op de trein is er al. Dat heet een treinkaartje (of ovchipkaart)
En belasting op auto's kun je veel beter doen doormiddel van brandstofaccijns.
De benzine en het treinkaartje zijn in mijn ogen nog steeds veelste goedkoop.
Kijk eens om je heen als haringen in een ton ;)
Niet alleen de particulier maar ook bedrijven zijn hier debet aan.
Als ik bijvoorbeeld bij m'n eigen werkgever kijk dat monteurs vanuit Twente richting de botlek moeten reizen om daar bekabelingswerkzaamheden uit te voeren. 8)7
Daar kun je bijvoorbeeld ook een lokale installateur voor inhuren.
blissard schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:33:
Vind je dat er teveel gereisd wordt, of dat er te veel energie wordt verspild met reizen?
Je kunt het een helaas nog niet los zien van het ander.
Daar bedoel ik vooral het woon/werk verkeer mee.
Soms kan het niet anders dat weet ik ook wel, maar in veel gevallen kan het wel anders door bijvoorbeeld bepaalde diensten lokaal uit te besteden.
Deze reiskilometers mogen wat mij betreft zwaarder belast worden zodat lokaal uitbesteden wel weer loont.

[ Voor 28% gewijzigd door SpeksteenWP op 29-10-2012 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:24
Speksteenkachel schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:33:
[...]

De benzine en het treinkaartje zijn in mijn ogen nog steeds veelste goedkoop.
Kijk eens om je heen als haringen in een ton ;)
Niet alleen de particulier maar ook bedrijven zijn hier debet aan.
Als ik bijvoorbeeld bij m'n eigen werkgever kijk dat monteurs vanuit Twente richting de botlek moeten reizen om daar bekabelingswerkzaamheden uit te voeren. 8)7
Daar kun je bijvoorbeeld ook een lokale installateur voor inhuren.

[...]

Je kunt het een helaas nog niet los zien van het ander.
Daar bedoel ik vooral het woon/werk verkeer mee.
Soms kan het niet anders dat weet ik ook wel, maar in veel gevallen kan het wel anders door bijvoorbeeld bepaalde diensten lokaal uit te besteden.
Deze reiskilometers mogen wat mij betreft zwaarder belast worden zodat lokaal uitbesteden wel weer loont.
Het rare is nu ook dat ik voor privé reizen het OV of de auto behoorlijk duur vind. Voor werk/reizen is het echter spotgoedkoop in vergelijking met de personeelskosten-uurtarieven. Als ik 80 euro opp een dag netto overhoud, dan is 12 euro reiskosten echt veel geld. Voor mijn baas, die rekent met 600 euro omzet per persoon per dag, is het echter niets. Dat maakt de discussie extra vervelend, want een benzine prijs van € 3,00 de liter zal mij voor prive-kilometers de auto wel uitjagen, maar voor de kosten werk-kilometers maakt het relatief (t.o.v. totale kosten van een werknemer) weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het lijkt inderdaad wel dat het wagenpark van bedijven op water loopt.
De kosten van de brandstof vallen in het niet bij de rest van de bedrijfskosten.
Vorige week was er bij ons op kantoor nog een monteur bezig met het inregelen van de luchtbehandelingsinstallatie.
De beste man kwam helemaal uit Alkmaar. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
JeroenH schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 20:32:
[...]

Deze lui rijden 400 km op 8kWh @ 50km/u (zonder vlieger). Ik weet niet hoeveel kWh een fietsaccupakket heeft? 2kWh? Dan dus een actieradius van rond de 100km.
De grootste die ik heb gezien was 36V 15Ah, dus een half kWh (eigenlijk kVAh, maar laten we het makkelijk houden)
De gemiddelde Ebike zit echter op een 24V 10Ah accu, dus maar een kwart kWh

[ Voor 5% gewijzigd door RocketKoen op 29-10-2012 22:01 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Op onderstaande moet Europees toch een oplossing voor te vinden zijn.
Het is toch fantastisch dat er zoveel schone energie beschikbaar is op bepaalde momenten.
http://www.nuzakelijk.nl/...energie-in-duitsland.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
EV's opladen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Welnee. Een goed netwerk aanleggen zodat de energie elders in Europa gebruikt kan worden. Als er dan toch stroom 'over' is een project als Night Wind invoeren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:51
WoudseHoeve schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:16:
[...]
Ze gaan natuurlijk alle gemiste EB door zonnepanelen afwentelen op alle klein gebruikers van stroom door het naar rato verhogen van de EB in de eerste schijf(<10.000kWh).
Mmm net als in Duitsland ??? maar dan net even anders ?

Ik kan nu dus een grote zonneweide aanleggen en het een cooporatie noemen en de opgewekte stroom "in de buurt" verkopen voor de normale consumenten prijs.
Het komt op de uitwerking aan of het voor de gewone burger gunstig is, in de doorrekening van het regeringsakkoord staat nog een verlaging vanaf de 2e schijf van de Energie belasting van 400 mln voor het bedrijfsleven (bladzijde 34)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-10 21:08
Wat gaat het hier snel met de pagina's
Het is nu leuk te volgen, maar er moeten niet veel meer pagina's per dag door heen gaan.

Zelf ben ik bezig met het duurzaam investeren in een woning van mijn ouders.
Het is een vrij oud huis waarvan de spouw is volgespoten voor isolatie.
Nu ben ik bezig om de buitenverlichting op led te laten branden. (met een licht sensor geschakeld)
Wat zijn die led lampen duur |:(

Ik heb een Osram Parthom Classic A60 320° Advanced LED Bulb 12W E27 gekocht
Deze lamp geeft mooi licht ;)

binnenkort eens wat foto's maken van deze lamp als ik deze op een duidelijke manier kan fotograferen & als daar interesse in is

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Je kunt met 3 vervoerders 2 kanten op.
Dat is gewoon de beperking van het spoorvervoer. Dat is duur voor kleine hoeveelheden en dus niet interessant om veel richtingen aan te leggen. Hetzelfde geldt voor het aantal aanbieders. Maar daar komt verandering in: vanaf eind 2013 kun je in Arnhem kiezen met wie je naar Zevenaar rijdt: Breng of Arriva.
Maar of je daar zoveel vrolijker van wordt? Reizen met het OV is meestal een aaneenschakeling van op elkaar aansluitende verbindingen. Er zijn maar weinig mensen die bewust een verbinding laten schieten om een latere, mogelijk comfortabelere verbinding te kiezen. Zeker als dat 15 minuten later is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
De subsidie op electrische scooters in Utrecht is een flop. Kennelijk willen bedrijven zo'n ding niet. Jammer dat het artikel niet zegt waarom niet. Als pizzakoerier zou ik toch wel wat voordelen zien op de actieradius en laadtijd na! Maar goed, welke ondernemer laat 1500 aan gratis geld liggen in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Scooters hebben niet voldoende "status" die auto's in de ogen van veel mensen wel bieden. Zelfs "gratis" (gratis bestaat niet) geld kan dat niet overkomen, blijkbaar. Puur rationeel snap ik het echt niet. Zeker in het drukke Utrecht (en juist nu het één grote bouwput is) is een scooter echt veel sneller. Ik zou het wel weten.

Voor wie een warmtebeeldcamera wil, FLIR heeft een webshop met refurbished/ex-demo camera's: http://www.flir-webshop.com/

Bijvoorbeeld een i3 voor € 726 - maar ook een i60 voor nog geen € 4000 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Een electrische scooter is voor regionaal vervoer en in steden ideaal.
Als ik naar mijn werkgever kijk zou 80% van het personeel voor woon/werkverkeer gebruik kunnen maken van dit vervoermiddel.
Het is stil, vervoer van deur tot deur, je kunt op elk tijdstip vertrekken, je kunt verschillende routes rijden, niet afhankelijk van vervoersmonopolisten of brandstofmonopolisten, veel minder pakeerruimte.
Voor mij persoonlijk een goed voornemen om naar uit te kijken in 2013 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:14:
afhankelijk van vervoersmonopolisten of brandstofmonopolisten,
Uh... want je laadt hem niet op uit uit het stroomnet wat geregeld wordt door de netbeheerder? Wauw, het is pas sinds kort dat het monopolie er als probleem is bij gehaald. Wat is er veranderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:20:
Uh... want je laadt hem niet op uit uit het stroomnet wat geregeld wordt door de netbeheerder? Wauw, het is pas sinds kort dat het monopolie er als probleem is bij gehaald. Wat is er veranderd?
Als het kon ging ik ook gelijk van het net af.
Je weet zelf wat netbeheerders voor problemen kunnen veroorzaken omdat ze het alleenrecht hebben.
Naast een elektrische netbeheerder heb ik ook nog een monopolist als beheerder voor de stadsverwarming :X
Door gebruik te gaan maken van een elektrische scooter kan ik van een derde monopolist (vervoer) afscheid nemen.
Er is in die zin iets veranderd dat er nu voldoende keuze is uit diverse elektrische scooters met een , voor mijn persoonlijke situatie, voldoende aktieradius.

[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 30-10-2012 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sja, mijn mening is duidelijk anders. Met zaken als netbeheer en spoorvervoer ontkom je niet makkelijk aan een organisatie die technisch gezien een monopolist is. Sommige zaken los je nu eenmaal met zijn allen op. Dat is niet handig als die monopolist min of meer de vrije hand heeft (NS, Tennet) maar naar mijn mening kan het prima werken als die monopolist in handen is van de mensen die van de diensten gebruik maken - à la nutsbedrijf.

Maar helaas... de markt moest de vrije hand krijgen en nu zitten we met netbeheerders die klagen over te veel duurzame energie en spoorvervoerders die opgedeeld zijn zodat de verschillende onderdelen elkaar de schuld kunnen geven.

"Van het net af gaan" lijkt me niet de juiste oplossing. Iedereen zijn eigen kleine voorraadje energie in huis die af en toe op is, met alle verdere nadelen van dien? Energie over een goed net met elkaar delen werkt toch veel beter? We zouden veel beter af zijn als we weer zelf eigenaar worden van de monopolisten.

Maar zolang we blijven stemmen op mensen die blind de "vrije" markt verafgoden krijgen we de monopolisten die we verdienen :'(

-edit-

Dat gezegd hebbende, een elektrische scooter of fiets lijkt me een vrij duurzame oplossing, zeker als deze een auto vervangt. :)

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 30-10-2012 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:47:
We zouden veel beter af zijn als we weer zelf eigenaar worden van de monopolisten.
Dat ben ik helemaal met je eens, ik wil niet zeuren over vroeger, maar toen was het wel wat beter geregeld.
Nu wordt er alleen maar gekeken hoeveel geld kan ik verdienen met een door de belastingbetaler neergelegde infra structuur.
JeroenH schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 09:47:
Maar zolang we blijven stemmen op mensen die blind de "vrije" markt verafgoden krijgen we de monopolisten die we verdienen :'(
Deze mag op een tegeltje ;)

[ Voor 24% gewijzigd door SpeksteenWP op 30-10-2012 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Maasluip schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 08:05:
Reizen met het OV is meestal een aaneenschakeling van op elkaar aansluitende verbindingen. Er zijn maar weinig mensen die bewust een verbinding laten schieten om een latere, mogelijk comfortabelere verbinding te kiezen. Zeker als dat 15 minuten later is.
Ach, alles went.

Van het weekend wezen wandelen in de Amsterdamse Waterleiding Duinen. Bus heen vanaf station Heemstede: twintig minuten wachten.

Terug vanaf halte Vogelenzang/Beklaan bus gemist, hadden we ruim een half uur kunnen wachten. Toen zijn we de 4 kilometer naar het station maar gaan lopen.

Goed voor de lichaamsbeweging. ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-10 19:37
zonnigtype schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 11:45:
[...]

Ach, alles went.

Van het weekend wezen wandelen in de Amsterdamse Waterleiding Duinen. Bus heen vanaf station Heemstede: twintig minuten wachten.

Terug vanaf halte Vogelenzang/Beklaan bus gemist, hadden we ruim een half uur kunnen wachten. Toen zijn we de 4 kilometer naar het station maar gaan lopen.

Goed voor de lichaamsbeweging. ;)
Vond je dat serieus een prima gang van zaken? Zo'n steeds-lang-wachten verhaal is in mijn ogen *het* voorbeeld van de armetierigheid van het OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Terpen Tijn schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 12:30:
[...]

Vond je dat serieus een prima gang van zaken? Zo'n steeds-lang-wachten verhaal is in mijn ogen *het* voorbeeld van de armetierigheid van het OV.
Ik heb het geen "prima gang van zaken" genoemd, maar "alles went".

Wat is een half uur nou? Er sterven dagelijks mensen om niks, en wij gaan ons druk zitten maken om een half uurtje wachten (nota bene: in het weekend)...

Ik vind er niks armetierigs aan. "Elders", daar is het pas armetierig. Sterker nog: de situatie waarin het grootste deel van de wereldbevolking verkeert, daar zijn niet eens passende woorden voor te vinden...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En in de auto hoef je nooit te wachten gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

FSCD
New York was among the hardest hit, with its financial heart in Lower Manhattan shuttered for a second day and seawater cascading into the still-gaping construction pit at the World Trade Center.
en
...cut power to more than 7.5 million homes and businesses from the Carolinas to Ohio, caused scares at two nuclear power plants and stopped the presidential campaign cold.
Er wordt al gespeculeerd over 100 miljard dollar schade (natuurlijk "volkomen" uit de duim gezogen, het gaat al snel duizelen met grote getallen).

En de "klimaat"discussie zal weer in volle hevigheid gaan losbarsten, naturellemente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Typisch weer een voorbeeld van een monopolist, la ma wachtuh er is toch geen alternatief ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:01:
[...]

Typisch weer een voorbeeld van een monopolist, la ma wachtuh er is toch geen alternatief ;w
Het al aangegeven "alternatief" was de benenwagen.

We hadden ook in de uiteraard aanwezige horeca nog even de economie kunnen gaan steunen en gewoon die bus zitten afwachten. Dat had ook gekund. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Foei, je hang net als mij de hele dag al rond hier in de kroeg.
Is wel een duurzame dus dat scheelt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
zonnigtype schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 12:57:
FSCD

[...]

en

[...]

Er wordt al gespeculeerd over 100 miljard dollar schade (natuurlijk "volkomen" uit de duim gezogen, het gaat al snel duizelen met grote getallen).

En de "klimaat"discussie zal weer in volle hevigheid gaan losbarsten, naturellemente...
De stabiliteit van het stroomnetwerk is daar nog steeds belabberd. Een beetje wind en regen = 7.5miljoen huizen zonder stroom.

Gelukkig hebben ze dit keer een kaskade weten te voorkomen, dus ze leren wel iets van het verleden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
JeroenH schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 12:53:
[...]

En in de auto hoef je nooit te wachten gelukkig :)
Nauwelijks, nee. En als, dan zit je tenminste altijd lekker warm en droog. Muziekje erbij. Of gewoon even genieten van het gebrul van je uitlaatpijpje(s). >:)

@zonnigtype: Tja, als je gaat vergelijken met de trieste situaties die realiteit zijn elders ter wereld, dan kan je alles in NL wel best vinden (of eraan wennen). Daarmee verzandt de discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Terpen Tijn schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 14:11:
Nauwelijks, nee. En als, dan zit je tenminste altijd lekker warm en droog. Muziekje erbij.
Da's lachen. Vandaar dat op een regenachtige of mistige dag (en dan noem ik sneeuw of ijzel nog niet eens) mijn autorijdende collega's allemaal laat zijn. Omdat ze nauwelijk hoeven wachten, hmmmm?

En autorijden is verspilde tijd, ik kan ten minste gewoon werken als ik moet wachten. Nee, wat je ook voor argumenten op tafel legt, 'op tijd zijn' is er echt geen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 10:17
[...]
Of gewoon even genieten van het gebrul van je uitlaatpijpje(s). >:)
;( volgens mij zijn daar andere topics for op GOT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Vorige week de Thalys naar Parijs gemist omdat de NS trein in Zwolle niet van de rem wilde (1 uur vertraging) en 5 dagen later op de terugweg voor Zwolle gestrand omdat er een stroomstoring was (vertraging 2,5 uur). Helaas in beide gevallen een auto moeten laten komen.... en nu 4 x 19 euro aan treinkaartjes reclameren.

Reizen met de Thalys was overigens wel super, ook al hadden we op de heenweg geen zitplaats meer :)

Oh ja en op de terugweg in de NS trein moesten we 45 minuten staan naast iemand die vergeten was zich te douchen. Dus, met de trein gaat echt niet altijd over rozen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 13:06:
[...]

Het al aangegeven "alternatief" was de benenwagen.

We hadden ook in de uiteraard aanwezige horeca nog even de economie kunnen gaan steunen en gewoon die bus zitten afwachten. Dat had ook gekund. >:)
Dan heb je geluk. Ik stond laatst half uur op een koud, winderig station waar nergens koffie te bekennen was. Echt weer even bekeerd van OV gedachte. Vind ik zelf wel zonde, maar die reis was echt vreselijk bevallen.

Iemand trouwens een idee of je in Amsterdam elektrische scooters kunt huren? Moet daar weleens meerdere klanten bezoeken, lijkt me wel tof om dat met de scooter te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

@zonnigtype: Tja, als je gaat vergelijken met de trieste situaties die realiteit zijn elders ter wereld, dan kan je alles in NL wel best vinden (of eraan wennen). Daarmee verzandt de discussie.
Ja, weet ik wel, maar ik ben het continue gebash op het openbaar vervoer een beetje spuugzat aan het worden. Ik heb er nooit fundamentele problemen mee gehad, ook natuurlijk mijn tijdelijke ergernissen. Maar het wordt naar mijn mening te vaak rücksichtslos bij het grofvuil gezet als er weer eens "een incidentje" is. Totaal onnodig. Sorry voor de out-of-the-box vergelijking. Ik denk dat die vergelijking "de andere kant op" ook net zo vaak wordt gemaakt.

(Gemotoriseerd) vervoer is, zoals kristalhelder op dit geweldige platform blijkt, uit regelmatig terugkerende al dan niet van "edele" argumenten omklede posts, extreem emotioneel beladen. Kan menig socioloog een leuke promotie aan wijden (is natuurlijk ook al lang deels gebeurd).

Dan knettert het af en toe wel eens in de discussie.

Laten we die vonken liever uit onze achterwaarts draaiende Ferrarisjes gaan trekken (OK, ff wachten tot maart of zo)... ;)

Dan neem ik volgende keer wel een half uur later die verd*mde bus. En zwijg ik daar over... Om te voorkomen dat ik een schot voor open doel geef voor de zelf-gemotoriseerde goegemeente alhier... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:06:
Iemand trouwens een idee of je in Amsterdam elektrische scooters kunt huren? Moet daar weleens meerdere klanten bezoeken, lijkt me wel tof om dat met de scooter te doen.
Sommige grotere OV-fiets verhuurpunten hebben elektrische scooters. Even op de website kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:07:
Laten we die vonken liever uit onze achterwaarts draaiende Ferrarisjes gaan trekken (OK, ff wachten tot maart of zo)... ;)
Ik weet niet of ze in Polen ook Ferrarisjes hebben, maar ze zijn van plan om daar ook flink van bil te gaan met PV :)
http://www.nuzakelijk.nl/...en-van-zonne-energie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:14:
[...]

Ik weet niet of ze in Polen ook Ferrarisjes hebben, maar ze zijn van plan oom daar ook flink van bil te gaan met PV :)
Yup, had ik al gezien.

Hopen maar dat er geen "Tsjechische taferelen" gaan plaatsvinden.

Ruim 31 Eurocent/kWh voor installaties tot 100 kWp, op basis van huidige certificaten waarde 15 jaar lang ruim 17 Eurocent/kWh voor grotere installaties.

Dat land gaat onder deze condities vol geplempt worden met Chinese e.a. paneeltjes. De schrikreactie van de regering (en draconische maatregelen om de stortvloed weer te gaan indammen) kun je nu al op een briefje schrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:14:
Ik weet niet of ze in Polen ook Ferrarisjes hebben, maar ze zijn van plan om daar ook flink van bil te gaan met PV :)
Een Poolse ex-collega van me vertelde me dat hij best graag zonnestroompanelen op zijn woning wil hebben, maar dat elektriciteit daar geen drol kost - waarschijnlijk mede doordat het voornamelijk uit steenkool wordt opgewekt.

Alleen al daar wat aan doen zou PV in Polen al kunnen doen exploderen (exploderen in de goede zin). Als je op de instralingskaart van Europa kijkt hebben ze in Polen precies dezelfde instraling als in Nederland, dus dat is prima.

Overigens klaagde die collega ook over de belabberde toestand van het OV daar. Hij ging hier altijd met het OV maar heeft daar na twee weken een auto gekocht. Da's toch jammer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:24:
[...]
Een Poolse ex-collega van me vertelde me dat hij best graag zonnestroompanelen op zijn woning wil hebben, maar dat elektriciteit daar geen drol kost - waarschijnlijk mede doordat het voornamelijk uit steenkool wordt opgewekt.
Valt wel mee. Bijna 15 cent/kWh schijnen ze daar al te zitten. Niet "geen drol". Maar aardig op weg naar "een redelijke prijs".

http://www.energy.eu/

Zonder energiebelasting zouden wij inclusief 21% BTW immers een belachelijke fooi van 9 Eurocent/kWh betalen voor de variabele kosten... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:24:
Overigens klaagde die collega ook over de belabberde toestand van het OV daar. Hij ging hier altijd met het OV maar heeft daar na twee weken een auto gekocht. Da's toch jammer ;)
Jij haalt ook overal de auto bij hé, ik zou zeggen gooi het er voor eens en altijd uit :r :)

[ Voor 60% gewijzigd door SpeksteenWP op 30-10-2012 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:31:
Jij haalt ook overal de auto bij hé, ik zou zeggen gooi het er voor eens en altijd uit :r :)
Kan ik het helpen dat hij het specifiek noemde... en het was ook om aan te geven dat het hier helemaal zo slecht nog niet is.

En @zonnigtype: ik dacht dat hij toch veel minder betaalde dan dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

zonnigtype schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:07:
[...]
Ja, weet ik wel, maar ik ben het continue gebash op het openbaar vervoer een beetje spuugzat aan het worden. Ik heb er nooit fundamentele problemen mee gehad, ook natuurlijk mijn tijdelijke ergernissen. Maar het wordt naar mijn mening te vaak rücksichtslos bij het grofvuil gezet als er weer eens "een incidentje" is. Totaal onnodig. Sorry voor de out-of-the-box vergelijking. Ik denk dat die vergelijking "de andere kant op" ook net zo vaak wordt gemaakt.

(Gemotoriseerd) vervoer is, zoals kristalhelder op dit geweldige platform blijkt, uit regelmatig terugkerende al dan niet van "edele" argumenten omklede posts, extreem emotioneel beladen. Kan menig socioloog een leuke promotie aan wijden (is natuurlijk ook al lang deels gebeurd).

Dan knettert het af en toe wel eens in de discussie.

Dan neem ik volgende keer wel een half uur later die verd*mde bus. En zwijg ik daar over... Om te voorkomen dat ik een schot voor open doel geef voor de zelf-gemotoriseerde goegemeente alhier... :>
Even een schot voor een (verdedigd) doel :) kan het niet laten....

1) Ik denk dat het Gemotoriseerd vervoer net zo veel.vaak gebashed wordt als het OV.

2) Het fundementele probleem met OV is dat het van A naar B gaat en ik van C naar D, daar is nu eenmaal weinig aan te veranderen.

3) De slechte eigenschappen van het OV worden vaak verzwegen of gebagateliseerd, een half tot een heel uur is heel normaal, terwijl een 10 minuten langere reistijd met de auto door een file direct als een groot probleem wordt ervaren.

4) Het "Emotioneel beladen" gemotoriseerd vervoer komt natuurlijk omdat men het extreem flexibele systeem van decentraal, on-demand geregeld vervoer niet graag kwijt wil. ( Zeker als je na 12 uur pas naar huis wil..... )

5) Ik gebruik zeker wel het OV, meestal naar een zonnig oord, daar kan een auto of bus niet tegenop.

6) Ik gebruik geen lokaal OV omdat de vaste kosten van mijn auto erg hoog zijn door de vele belastingen. Aangezien ik alleen met de variable kosten moet rekenen tov de kostprijs van het OV slaat de weegschaal uit naar mijn auto. Ik blijf mijn auto nodig hebben omdat het OV in zeker 30% (schatting) geen optie is.

Mogelijk kunnen we ons beter bezig houden met andere zaken die een grote impact hebben op het verduurzamen van de samen leving:

Ik heb bijna geen rest-afval meer, ik scheid:
papier,
glas,
plastic,
blik-metalen,
organisch-groenbak,
organisch-naar kippen,
hout-in de kachel.

Dan blijft er niet veel meer over voor de grijze bak.
Doen jullie dat ook ?
(En het excuus "ik heb geen ruimte" telt niet, kost gewoon wat meer moeite)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik ga een drie dubbele jenever nemen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:41:
Hebben we 18-jarige single malt? Da's meer mijn ding :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:41:
Ik zeg al niks meer

Maarre lege fles in de glasbak..... toch?

EDIT: voor mijn een colatje uit een recyclebare pet fles.

[ Voor 11% gewijzigd door WoudseHoeve op 30-10-2012 15:45 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Weet je wat ik geef een rondje *;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
WoudseHoeve schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:37:
Wij hier ook. We hebben een normale grijze container, en een enkele keer (toevallig gisteren) vergeten we hem buiten te zetten Geen enkel probleem, zelfs in vier weken krijgen we hem niet vol.

Ik zou jullie graag vertellen met wat voor vervoermiddel (of juist welk vervoermiddel níet) ik de gescheiden zaken inlever, maar daar kan niet iedereen mee omgaan heb ik gemerkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

WoudseHoeve schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:37:
[...]

Even een schot voor een (verdedigd) doel :) kan het niet laten....

1) Ik denk dat het Gemotoriseerd vervoer net zo veel.vaak gebashed wordt als het OV.
Ongetwijfeld. Iemand al eens geteld? :P
2) Het fundementele probleem met OV is dat het van A naar B gaat en ik van C naar D, daar is nu eenmaal weinig aan te veranderen.
Yup. Gelukkig is het voor ons in de meeste gevallen fijnmazig genoeg, zeker met medename van een vouwfiets. Bussen zitten we zelden in - gebruik is afhankelijk van situatie. We zijn niet veeleisend, en maken gebruik van de mogelijkheden die er zijn. We gaan zeker niet voor een wissewasje ergens de OV-arme polder in, dat regelen we anders. Of we gaan niet.
3) De slechte eigenschappen van het OV worden vaak verzwegen of gebagateliseerd, een half tot een heel uur is heel normaal, terwijl een 10 minuten langere reistijd met de auto door een file direct als een groot probleem wordt ervaren.
Ik bagatelliseer niks. Heb vaak genoeg vertragingen meegemaakt in het OV. Jammerdepammer dan, er zijn belangrijker zaken in het leven. Over auto's kan ik niet meepraten. Ik heb mjn hele leven lang al niks met auto's. Vandaar dat ik die discussies "met gepaste afstand" bekijk.
4) Het "Emotioneel beladen" gemotoriseerd vervoer komt natuurlijk omdat men het extreem flexibele systeem van decentraal, on-demand geregeld vervoer niet graag kwijt wil. ( Zeker als je na 12 uur pas naar huis wil..... )
Tja, ik heb nooit met dat gemotoriseerde decentrale gedoe mee gedaan (ja, natuurlijk wel in de auto met de famiglia in het grijze verleden, wist ik toen veel als totaal onbeschreven blad?). Wel intensief tot op de dag van vandaag met het gedecentraliseerde ongemotoriseerde gedoe. Natural way of life, ik zou niets anders willen. Anderen maken andere keuzes. Free world, so they say (al staat al dat werkeloze blik natuurlijk ook mijn leefomgeving te verpesten, kun je aardig wat huizen van bijbouwen, op al die parkeerplaatsen in een van de grotere nieuwbouw wijken van onze provincie, het staat hier echt nokkienokkie met die zee aan auto's).
5) Ik gebruik zeker wel het OV, meestal naar een zonnig oord, daar kan een auto of bus niet tegenop.
Hoezee! Inderdaad. Nachttrein die kant op, al dan niet met fiets. Heerlijk. (we zijn wel eens half vier 's ochtends in nachtelijk Avignon uitgestapt, en gingen na een uurtje in het donker fietsen richting Barcelona, heel apart...).
6) Ik gebruik geen lokaal OV omdat de vaste kosten van mijn auto erg hoog zijn door de vele belastingen. Aangezien ik alleen met de variable kosten moet rekenen tov de kostprijs van het OV slaat de weegschaal uit naar mijn auto. Ik blijf mijn auto nodig hebben omdat het OV in zeker 30% (schatting) geen optie is.
Uw keuze. Ik maak andere keuzes. Lokaal beweeg ik mij op de pedalen of met de voeten. Geen OV nodig, geen auto. Begint bij ons op, zeg maar, intercity niveau.
Mogelijk kunnen we ons beter bezig houden met andere zaken die een grote impact hebben op het verduurzamen van de samen leving:
Helaas hoort daar de gemotoriseerde samenleving en de mobiliteits-gekte wis en waarachtig bij. Dus niet "excluded".
papier,
glas,
plastic,
blik-metalen,
organisch-groenbak,
organisch-naar kippen,
hout-in de kachel.

Dan blijft er niet veel meer over voor de grijze bak.
Doen jullie dat ook ?
(En het excuus "ik heb geen ruimte" telt niet, kost gewoon wat meer moeite)
Doe ik al sinds mijn mensenheugenis. Hout niet relevant hier met de stadswarmte voorziening (nog steeds niet aan, maar begint wel te "knijpen"). Onze "restproductie" (deels rotzooi van straat geraapt) is minder dan een plastic zakkie (geen vuilniszak) in een maand.

Composteren deden we al toen we op een flat acht hoog woonden (tien jaar lang). Het kan. Moet je wel weten wat je d'r in gooit, maar dat is snel geleerd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat emotie bij vervoer (auto) halen vind ik echt sneu. Ik heb een auto en reis bijna nooit met het OV, maar bij die auto komt echt 0,0 emotie aan te pas. Vind zo`n ding ook echt niet boeien.

Als ik in de (rand)stad zou wonen zou ik ook best zonder auto kunnen, maar in de provincie is dat dus gewoon niet te doen. Zoals ik zojuist al schreef, 3,5 uur reistijd vs 1,5 uur, is gewoon een te groot verschil, daar heb je geen emotie bij nodig. Sterker nog, reizen is bijna onmogelijk gemaakt hier in het weekend door die OV chipkaart. Moest op zondag 14 kilometer met de auto rijden om een OV chipkaart te kunnen kopen. Terwijl ik gewoon in een stad woon van 30k inwoners. Toch belachelijk. Op elke hoek een tankstation, maar een OVkaart kunnen kopen ho maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Jezus!

Zit je te lezen, moet je een plasje doen en daat staan alweer 12 posts?

Hebben jullie allemaal een vrije dinsdag :X

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zeg maar gewoon Jeroen, dat doen de meesten :P Maar als je erop staat...
Ziek thuis :( Laten we zeggen dat ik mijn aandeel biomassa zeer verdund het riool in laat verdwijnen :'( en nog wat andere vervelende verschijnselen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Trouwens weinig restafval heeft ook een nadeel:

De bak wordt 1 keer in de twee weken geleegd en afgelopen week waren we 10 seconden te laat om die bak aan de deur te zetten: de chauffeur zwaaide nog... :|

De auto komt om 7.20 uur langs en aan de vooravond kunnen we hem niet aan de straat zetten want dan staat ie op het fietspad :-(

Nu duur het weer 2 weken voordat ie weer aan de straat kan.

We zetten de bak om de VIER weken aan de straat, dan is ie echt vol. De rest wordt gescheiden en in de compostbak.

Vervelend, zeker met al die muizen uit de weien rond het huis. Die vreten een zak in no time open.S

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 16:17:
[...]

Zeg maar gewoon Jeroen, dat doen de meesten :P Maar als je erop staat...

[...]

Ziek thuis :( Laten we zeggen dat ik mijn aandeel biomassa zeer verdund het riool in laat verdwijnen :'( en nog wat andere vervelende verschijnselen ook.
Ok, maar de eerste letter had ik goed 8)

In ieder geval beterschap! en eet maar een paar beschuiten of peperkoek (volgens mijn oma zaliger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 10:17
De eerste 2 letters zelfs ;)

Beterschap jez..ehh Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 16:12:
Deze opmerking lijkt er op te kunnen duiden dat er ook lieden zijn die, door hier (frequent) te posten, de broodnodige "economische groei" zitten te vertragen...

Laat Rutte dan wel Samsom het maar niet merken... })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

....
.......Schinnen-groen wil geen slapende honden wakker maken.....
....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Laatst online: 00:55
Heerlijke discussies, hier ver weg in de polder 2 auto's wel zo makkelijk met verschillende werktijden, > 20 km van werk en 2 kids die dan wel fietsen maar soms worden gebracht/gehaald fietsdrager standaard in auto. En ja, het kan tuurlijk zonder maar dan wel een geheel andere levensstijl... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
snoekds20 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 16:57:
maar dan wel een geheel andere levensstijl... :|
Oh nee he! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
JeroenH schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 16:17:
Laat het dan wel eerst over de warmtewisselar lopen he }:O

Beterschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:35

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:44:
[...]

Wel eens echte oude jenever uit mijn straat gedronken? (van Wees) Zeer aan te bevelen. Ze hebben ook flesjes die 40-50 jaar op fust gelegen hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:54

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:24:

Water en kabelTV zijn bij ons apart en onze CV-ketel is on eigendom. Stroom betalen we niet (salderen boven nul), vastrecht ook niet (salderen onder nul) en we verbruiken maar weinig aardgas, zo rond de 500 kuub
@Jeroen: wat is het verschil tussen salderen boven / onder nul :?
maar je bedoelt eigenlijk te zeggen: laag gasverbruik + vaste kosten worden verrekend met mijn negatief elektra verbruik, zodat ik met een paar tientjes in de maand klaar ben..... zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Energeia today: 1 miljard Euro afschrijving op vooral Nederlandse gas- en kolencentrales Vattenfall.

Slechte marktomstandigheden, en "overvloed aan groene stroom uit Duitsland" worden als reden genoemd.

Ik had me geen ingrijpender scenario kunnen voorstellen.

Bedrijf gaat - natuurlijk - vet afslanken.

Volgens Vattenfall site zelf:
"The market conditions have continued to worsen, however, and the industry is under pressure from overcapacity, low prices and low margins, especially for electricity generation based on natural gas. As a result, we have been forced to recognise impairment losses for the book value of goodwill and production assets in the Thermal Power business unit, mainly in the Netherlands, for a combined total of SEK 8.6 billion. We are addressing the difficult market conditions through continued focus on efficiency improvement. We are adapting the organisation and stepping up the pace of our change process. For 2013 we have decided on a new goal to cut costs by SEK 3 billion compared with 2012, says Øystein Løseth.
SEK = Zweedse Kroon = 11,63 Eurocent.

SEK 8.6 billion = ruim 1 miljard Euro.
SEK 3 billion = bijna 350 miljoen Euro (kostenreductie streven voor 2013)

* edit *
Wat ik me nou afvraag: die belachelijk dure gasprijs kan vanaf nu vast wel omlaag.

Toch? :Y

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 30-10-2012 18:17 . Reden: Jaaaaaaaa ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

zonnigtype schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:09:
Wat ik me nou afvraag: die belachelijk dure gasprijs kan vanaf nu vast wel omlaag.

Toch? :Y
:N :N je begijpt het weer niet he... Dat dit afschrijven betekend dat ze dat bij de consumenten gaan weghalen :N :N

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Cyberpope schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:24:
[...]

:N :N je begijpt het weer niet he... Dat dit afschrijven betekend dat ze dat bij de consumenten gaan weghalen :N :N
Ow. Zorrie hoor. Ben "maar" een eenvoudige tuinders-jongen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:09:
Energeia today: 1 miljard Euro afschrijving op vooral Nederlandse gas- en kolencentrales Vattenfall.

Slechte marktomstandigheden, en "overvloed aan groene stroom uit Duitsland" worden als reden genoemd.
Waar staat precies de quote "overvloed aan groene stroom uit Duitsland" ?
Ik ben met zachte hand aan het pushen dat m'n werkgever wat meer in de groene richting gaat doen.
Recent met een paar collega's "Here comes the Sun" gekeken.
Waar hebben we anders dat grote led scherm in de spreekkamer voor nodig >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:48:
[...]

Waar staat precies de quote "overvloed aan groene stroom uit Duitsland" ?
Ik ben met zachte hand aan het pushen dat m'n werkgever wat meer in de groene richting gaat doen.
Recent met een paar collega's "Here comes the Sun" gekeken.
Waar hebben we anders dat grote led scherm in de spreekkamer voor nodig >:)
Is formulering van Energeia. Preciezer:
Zegsvrouw Poort noemt de overcapaciteit aan stroomproductie-installaties als een van de oorzaken voor de verslechterde omstandigheden. Daar komt bij dat Duitsland de markt "overspoelt" met groene stroom, wat volgens Poort niets is om op tegen te zijn, maar wel nadelig uitpakt voor Nuon en Vattenfall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Heb je daar ook een linkje van of is dat een betaalsite?
Ik kan het zo niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 18:59:
Heb je daar ook een linkje van of is dat een betaalsite?
Ik kan het zo niet vinden.
Behind the pay bar.

Een polderknaap op zijn tijd krijgt ook wel eens een voordeeltje wegens zijn vrijgevigheid met informatie over de sector... (die daar ook wordt gelezen) ;)

* edit *

Is jouw werkgever nog geen abonnee dan? Tuttuttut... en dat wil duurzame dingen gaan doen in energieland... O-)

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 30-10-2012 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat wil? Was het maar vast zover |:(
Maar als zoiets massaal van onderuit de organisatie komt wie weet.
Het bedrijf dat ons heeft overgenomen heeft trouwens vette problemen met offshore wind in Duitsland :X

[ Voor 32% gewijzigd door SpeksteenWP op 30-10-2012 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:10:
Dat wil? Was het maar vast zover |:(
Maar als zoiets massaal van onderuit de organisatie komt wie weet.
Het bedrijf dat ons heeft overgenomen heeft trouwens vette problemen met offshore wind in Duitsland :X
CSP ketel plannen / levering geen vervolg???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Niet meer voor ons, programmeurs van ons hebben wel software geschreven voor de tracker die in Spanje staat opgesteld en zijn daar ook geweest om te testen.
S heeft echter de service tak van de NEM in de verkoop staan en daar vallen wij ook weer onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Hmm mijn kWh meter (2000imp/khw) van mijn PV set heeft vannacht een paar keer een puls gegeven (zie http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11837&sid=9797). Betekend dat dat mijn set op maanlicht draait of zou het iets anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mr-Leo schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 08:57:
Hmm mijn kWh meter (2000imp/khw) van mijn PV set heeft vannacht een paar keer een puls gegeven (zie http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=11837&sid=9797). Betekend dat dat mijn set op maanlicht draait of zou het iets anders zijn?
Ik denk dat je omvormer iets sluipverbruik heeft. En dat meet je kWh-meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Ah, ik dacht dat zo'n ding (kWh meter) maar één kant op werkte!

Dan is 0,5 wh in 2 uur overigens wel weinig trouwens voor een lcd schermpje waar op staat "nachtmodus" en een knipperend ledje :p

[ Voor 3% gewijzigd door Mr-Leo op 31-10-2012 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 18:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Mr-Leo schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 09:10:

Dan is 0,5 wh in 2 uur overigens wel weinig trouwens voor een lcd schermpje waar op staat "nachtmodus" en een knipperend ledje :p
Verschilt per kWh meter. Ik had eerst kWh meters (Koopman/DMMetering ADM1D) die maar in 1 richting konden meten. De kWh meters die ik nu heb (B+G E-Tech DRS154D) meten in 2 richtingen en ik meet inderdaad ook 10 pulsje (5Wh) van twee meters over 8 uren (~0,3W per Steca 500).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mr-Leo schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 09:10:
Zoals hierboven terecht gezegd hangt dat van de meter af. De eerste generatie Plugwise pluggen bijvoorbeeld meetten maar één kant op. In de bijbehorende software moest je dan instellen of een specifieke plug verbruik of productie meette. Mijn Philips omvormers hebben een heel klein beetje sluipverbruik, en dat werd 's nachts dus als productie gemeten. De nieuwe generaties pluggen meten bidirectioneel en kunnen zelf zien welke kant de stroom op vloeit.
0,5 Wh in 2 uur is dus 250mW en dat is inderdaad niet veel. Als ik dat op gemiddeld 12 uur per dag zet hebben we het over 1 kWh per jaar. Daar is mee te leven dacht ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
JeroenH schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 09:59:
[...]

0,5 Wh in 2 uur is dus 250mW en dat is inderdaad niet veel. Als ik dat op gemiddeld 12 uur per dag zet hebben we het over 1 kWh per jaar. Daar is mee te leven dacht ik zo :)
Ja hoor, maar dat "verbruik" meet ik nu dus als opbrengst. :P

Bedankt voor de info! (ik heb overigens deze kWh meter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mr-Leo schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 10:05:
Ja hoor, maar dat "verbruik" meet ik nu dus als opbrengst. :P
Om dat te ondervangen laat ik de plugwise pluggen de omvormers 's nachts geheel van het net afschakelen.
Bedankt voor de info! (ik heb overigens deze kWh meter)
OK, die ken ik verder niet. Wellicht kun je bij de fabrikant een specificatiesheet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Amsterdamse wethouder Eric Wiebes (VVD, jawel!) heeft goede ideeën over transport: http://www.parool.nl/paro...html#.UJD_8HqJmds.twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-10 13:32

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Energy battle has ...... *

Met referentie naar http://www.klimaatverbond...maatverbond-energy-battle

“Heb ik ook geen last meer van het koelkast dilemma”
Ad: “Het is nog een hele toer om achter je ‘sluipverbruik’ te komen. Alle verlichting is uit. Even op energieverbruiker Wattcher kijken, oké 100 Watt. Hoor ik nu boven de pomp van de verwarmingsketel? Wattcher mee de trap op naar zolder. Wacht, ligt er niet ergens een mobiel of tablet aan de oplader? Even alle kamers checken.

Maar hoe weet ik nu, of de koelkast in de keuken niet even aanslaat? Koelkast? O ja, in de garage staat ook een koelkast. Gelukkig is die, met het dalen van de buitentemperatuur, inmiddels weer leeggehaald en dus buiten werking gesteld. Heb ik ook geen last meer van het koelkast-lampje-dilemma: is het lampje werkelijk uit als de deur dicht is?”

“De vaste pc zit al een aantal jaren achter één schakelaar zodat, na gebruik, ook de speakers, het beeldscherm en de printer zonder stroom komen. Dat geldt natuurlijk niet voor het WIFI-modem, want het gezin is uitermate flexibel en mobiel. Drie laptops, twee tablets en een smartphone willen elk moment van de dag toch verbinding met de buitenwereld kunnen onderhouden.”

“Nog een geluk dat we geen thuistap hebben”
“Wat hebben we nog? Ja het klokje van de magnetron, maar dat kan eigenlijk alleen maar uit als we de stekker eruit halen. Dat is toch wel erg ongemakkelijk. Hetzelfde geldt voor het klokje op de geluidsinstallatie bij de televisie. O ja nog iets: het basisstation van de vaste telefoon en de twee laders boven. Voel er voorlopig nog niets voor deze sluipverbruikers lam te leggen. Dus besluit ik, na de nodige omzwervingen, mijn sluipverbruik op internet in te voeren en kom op 90 watt. Nog best veel eigenlijk. Nog een geluk dat we geen thuistap hebben!”

“Eerste slag in de Energy Battle verloren”
Frans: “Dag één. Thuis gekomen ben ik direct aan de slag gegaan met bezuinigen van energie, nadat ik de Wattcher had aangesloten. Ik was alleen thuis, dus kon het elektriciteitsverbruik geheel naar mijn hand zetten. Welnu dat ik heb ik geweten. Een sober leven was direct het gevolg. Na 19.00 uur geen krant meer gelezen. En ook de tv en pc bleven op zwart. De pomp van de verwarming draaide niet. Ik wilde een échte nulmeting houden. Om 21.00 uur heb ik mijn oude wollen trui van zolder gehaald om warm te blijven. Uiteindelijk vroeg naar bed.”

“Hoera 1,5 kWh is bespaard maar ten koste van watt?”
“’s Nachts uit bed gevallen. Het moest immers zwart blijven van mijzelf. Even later van de trap gekukeld en op weg naar het toilet over een drempel gestruikeld. Na toiletbezoek en wat plakken en knippen van pleisters, in het donker, mijn bed weer opgezocht. ’s Ochtends zag ik dat drie van de zes pleisters op verkeerde plekken zaten. Rode vlekken op de lakens. Die moeten direct de wasmachine in voor een beurt op 60 graden. Toen naar de Wattcher gevlogen. Hoera, 1,5 kWh is bespaard, maar ten koste van watt? Die 60 graden was kost weer energie. Hoeveel? Inderdaad precies 1,5 kWh. En dat noemen we dan energie besparen. Morgen toch maar op een andere manier aan de slag. Het is moeilijker dan ik dacht.”

* vrij overgenomen van een Duits politicus

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Hoera, ik zit al op de 106,7kWh mede door de zonnige dag van vandaag. Zit nu al op ruim 13kWh. Vanavond even de eindstand opschrijven, het is toch de laatste dag van de maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier zitten we nu op dit moment op +8 kWh over november 2012, en de meter draait nog terug. Vanavond (meetmoment) misschien op +9 kWh.

Ondanks het weer de eerste maand is met een positief elektriciteitsverbruik sinds vorige winter, is dat toch niet verkeerd al zeg ik het zelf :)

(Over 2012 tot nu toe als geheel zitten we nog steeds op iets van -320 kWh)

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 31-10-2012 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Volgens mij gaat er weer ergens een gas gestookte centrale van het net gedrukt worden :7
http://www.windenergie-ni...-wereld-levert-1e-stroom/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:54

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JAN-B schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 17:42:

@Jeroen: wat is het verschil tussen salderen boven / onder nul :?
maar je bedoelt eigenlijk te zeggen: laag gasverbruik + vaste kosten worden verrekend met mijn negatief elektra verbruik, zodat ik met een paar tientjes in de maand klaar ben..... zoiets?
@Jeroen: Misschien overheen gelezen :?

Aanvulling: ik heb het even uitgerekend, bij mij zou het maandbedrag (gas en elektra) uitkomen op 48 euro, zeg maar 2x zoveel als jij, ons gasverbruik is gelijk, dus het verschil is eigenlijk dat jij 4x zoveel PV hebt, toch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:41:
Hier zitten we nu op dit moment op +8 kWh over november 2012, en de meter draait nog terug. Vanavond (meetmoment) misschien op +9 kWh.

Ondanks het weer de eerste maand is met een positief elektriciteitsverbruik sinds vorige winter, is dat toch niet verkeerd al zeg ik het zelf :)

Vandaag zouden we, qua zon, de hoogste opbrengst van oktober moeten hebben bereikt.
Helaas is die conifeer een andere mening toegedaan :(

Maar goed, volgend jaar gaat ie structureel "op vakantie" >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 16:32:

Aanvulling: ik heb het even uitgerekend, bij mij zou het maandbedrag (gas en elektra) uitkomen op 48 euro, zeg maar 2x zoveel als jij, ons gasverbruik is gelijk, dus het verschil is eigenlijk dat jij 4x zoveel PV hebt, toch....
Sorry, vraag niet gezien. Wij krijgen "onder nul" het volledige kWh-bedrag voor onze zonnestroom uitgekeerd. Van dat bedrag wordt een aardig deel van onze aardgasrekening betaald. Ons maandbedrag is nu € 26,10. Dat gaat overigens stijgen, want zowel mijn vrouw als ik werken nu meer thuis en dat gaan we geheid merken aan de gasrekening, en ook (in mindere mate) aan de elektriciteitsrekening.

-edit-

Overigens, twee uur geleden, op nog geen 100m van mijn huis: Vrachtwagen rijdt in Hilversum over benen slachtoffer. Ik was er nog geen 15 minuten eerder langsgereden onderweg terug van de supermarkt.

Brrrrrr :/

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 31-10-2012 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 08:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Aargh! Wat erg, JeroenH heeft me definitief besmet met het infraroodvirus. Maar wat zijn die camera's duur!

Ben helemaa verliefd geworden op de Testo 875-1 met SuperResolution. pff Wat een geld ( 3200 euro ).

Erg lage WAF dat is zeker.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 15:44:
Alstublieft ;)
http://www.nuzakelijk.nl/...sky-steeds-duurzamer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
mkleinman schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 20:16:
Aargh! Wat erg, JeroenH heeft me definitief besmet met het infraroodvirus. Maar wat zijn die camera's duur!

Ben helemaa verliefd geworden op de Testo 875-1 met SuperResolution. pff Wat een geld ( 3200 euro ).

Erg lage WAF dat is zeker.
Zijn zeker leuke dingen, maar ik denk dat je -letterlijk- met een natte vinger al gauw de grootste isolatieproblemen opspoort. Zo'n aankoopbedrag ga je met het opsporen en oplossen van allerlei mini-probleempjes niet terug verdienen.

Niet dat ik zelf niet benieuwd ben hoe de verschillende delen van het huis het doen in de kou, maarja... het moet geen hobby worden he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 08:20

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Terpen Tijn schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 20:41:
[...]

Zijn zeker leuke dingen, maar ik denk dat je -letterlijk- met een natte vinger al gauw de grootste isolatieproblemen opspoort. Zo'n aankoopbedrag ga je met het opsporen en oplossen van allerlei mini-probleempjes niet terug verdienen.

Niet dat ik zelf niet benieuwd ben hoe de verschillende delen van het huis het doen in de kou, maarja... het moet geen hobby worden he?
Misschien dat het de hobby langzamerhand aan het overstijgen is. Ik krijg nu van diverse kanten de vraag waarom ik geen energiebesparingsconsultant (c) (r) (tm) :*) wordt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 09:26
welicht omdat het niet je vak is, maar je "slechts"aan het hobbyen bent? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Zo'n FLIR heeft ook andere toepassingen.

Dit voorjaar zijn mijn spouwmuren geisoleerd met EPS korrels en je gaat ervan uit dat de spouw volledig gevuld is, maar je weet het nooit zeker. Ze kunnen zomaar een stukje gemist hebben. Ook warmte (of koude) bruggen zouden zichtbaar moeten worden. Komende winter eerst lekker het hele huis warm stoken (met houtkachel en gratis wilgenhout) tot 25 gr C, en dan met een geleende FLIR de muren fotograferen.
geisoleerd. Meten is weten, niewaar?

Idee voor JeroenH?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
mkleinman schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:23:
[...]

Misschien dat het de hobby langzamerhand aan het overstijgen is. Ik krijg nu van diverse kanten de vraag waarom ik geen energiebesparingsconsultant (c) (r) (tm) :*) wordt.
Hier idem. Alleen: kan je daar een boterham mee verdienen? Er is heel veel werk te doen, maar het lijkt meer missiewerk dan werk wat een gezin kan voeden.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
hansdegit schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 22:39:
[...]

Hier idem. Alleen: kan je daar een boterham mee verdienen? Er is heel veel werk te doen, maar het lijkt meer missiewerk dan werk wat een gezin kan voeden.
Dat niet alleen, subsidies voor maatwerkadvies zijn in het verleden maar spaarzaam gebruikt. Als het advies geld gaat kosten haken veel mensen al af, zelfs als ze subsidie krijgen en er waarschijnlijk netto geld aan over houden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 15:41:

Sorry, maar november 2012 ? Kan jij in de toekomst kijken? ;)

Je bedoelt zeker oktober 2012?

*just my two cents*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 16:32:
[...]

@JAN-B : Hoe zou de Delta hier mee omgaan? Stel dat ik -100 kWh op jaarbasis hebt gebruikt, dan meen ik me te herinneren, dat de Delta alleen kale energieprijs hiervoor uitkeert (met misschien BTW) ?

M.a.w. het kan per energie-leverancier verschillen hoe deze met 'overschotten' omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:51
Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 23:51:
[...]

@JAN-B : Hoe zou de Delta hier mee omgaan? Stel dat ik -100 kWh op jaarbasis hebt gebruikt, dan meen ik me te herinneren, dat de Delta alleen kale energieprijs hiervoor uitkeert (met misschien BTW) ?

M.a.w. het kan per energie-leverancier verschillen hoe deze met 'overschotten' omgaat.
Delta, salderen-teruglevering

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Pagina: 1 ... 73 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.