Like!Erasmo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:10:
Ik heb maar de daad bij het woord gevoegd en een Flir i5 aangeschaft
Wise enough to play the fool
Piko 14,39hansdegit schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:18:
[...]
hate to tell you I told ya so, but I told ya so.
Suntrol zuigt apenballen.
Suntrol 14,38
Over die 0,01 afwijking doe ik niet zo heel moeilijk.
Gaat nog wel even duren, dit jaar blijf ik in ieder geval boven de rivieren.jantje.vlaam schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:12:
[...]
Als je hem eens in Oisterwijk wilt komem testen bem je van harte welkom!
Aanstaande vrijdag zou ik hem op moeten kunnen halen

Waar heb je hem gekocht en wat betaal je daar dan nog voor?Erasmo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:25:
[...]
Gaat nog wel even duren, dit jaar blijf ik in ieder geval boven de rivieren.
Als dat ophalen toevallig in de buurt van Den Haag is, houdt ik mij aanbevolen voor wat testfoto'sErasmo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:25:
[...]
Gaat nog wel even duren, dit jaar blijf ik in ieder geval boven de rivieren.
En hoe doe je dat dan?hansdegit schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 17:28:
Wel even iedere maand de warmtewisselaar van de wp droger schoonmaken. Is goed voor de levensduur en de droogtijd blijft dan ook mooi binnen de perken. Kwam ik na een jaar en steeds langere droogbeurten ook achter ...
Ik kan hier niets over vinden in de handleiding. Wel uiteraard het schoonmaken van de pluizenfilters (2 stuks).
Graag instructies.
edit: bij onze wasdroger hoeft de warmtewisselaar niet door de eigenaar te worden gereinigd. Dit gebeurt door de machine zelf.
Misschien in de toekomst ervan uitgaan dat jouw machine niet de enige op de markt is
[ Voor 18% gewijzigd door Schinnen-groen op 28-10-2012 18:57 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Via een Flir-dealer in de buurt van mijn werk. Zit tussen de prijzen in Nederland amper verschil. €1869.jantje.vlaam schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:29:
[...]
Waar heb je hem gekocht en wat betaal je daar dan nog voor?
Helaas in de buurt van Amsterdam. Ga er eerst zelf wat mee experimenteren en dan wil ik wel bij Tweakers waarbij ik in de buurt kom tegen een soepel tarief kiekjes schieten.Snowmiss schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:35:
[...]
Als dat ophalen toevallig in de buurt van Den Haag is, houdt ik mij aanbevolen voor wat testfoto's
Afgelopen dagen achter mijn vrouw aangelopen, zij zette de thermostaat op 21 en ik corrigeerde dat ding naar 19. Warm zat...
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Hans dat is een goed idee, hoe kom je bij de warmte wisselaar?hansdegit schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 17:28:
Wel even iedere maand de warmtewisselaar van de wp droger schoonmaken. Is goed voor de levensduur en de droogtijd blijft dan ook mooi binnen de perken. Kwam ik na een jaar en steeds langere droogbeurten ook achter ...
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Staat in jouw handleiding dat dit nodig is?Speksteenkachel schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:58:
[...]
Hans dat is een goed idee, hoe kom je bij de warmte wisselaar?
De moderne WP droger doet dit zelf.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Het schijnt dat je bij een warmtepomp boiler wel jaarlijks de warmte wisselaar moet reinigen.
Heb ik in het verleden ergens gelezen, ik weet echter niet meer waar.
WP boiler = WP droger?Speksteenkachel schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:03:
Nog niet naar gekeken![]()
Het schijnt dat je bij een warmtepomp boiler wel jaarlijks de warmte wisselaar moet reinigen.
Heb ik in het verleden ergens gelezen, ik weet echter niet meer waar.
Hansdegit heeft me ook even op het verkeerde been gezet met zijn opmerking. Er zijn echter meer WP drogers op de markt, dan die van Hans

Gefeliciteerd en welkom bij de club! Prijzig toch nog he. Ik heb er lang tegenaan zitten hikken maar toen dus uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en een i7 gekocht. Als je tips nodig hebt (of tips hebt!), neem maar contact op via DM of hier in de kroeg.Erasmo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:10:
In welke plaats/regio woon je? Misschien aardig om te weten voor de Tweakers die ik (voor nu) uitgesloten heb met mijn grens van 45 minuten vanaf Hilversum CS.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik heb nog staan kwijlen bij de i7 maar de meerprijs woog voor mij niet tegen de extra functies op.JeroenH schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:15:
[...]
Gefeliciteerd en welkom bij de club! Prijzig toch nog he. Ik heb er lang tegenaan zitten hikken maar toen dus uiteindelijk toch de knoop doorgehakt en een i7 gekocht. Als je tips nodig hebt (of tips hebt!), neem maar contact op via DM of hier in de kroeg.
In welke plaats/regio woon je? Misschien aardig om te weten voor de Tweakers die ik (voor nu) uitgesloten heb met mijn grens van 45 minuten vanaf Hilversum CS.
Ik zit zelf in de Achterhoek maar voor mijn werk cross ik half Nederland door. Voorlopig begin ik eerst bij me in de buurt, dat komt logistiek het handigst uit.
Yep, ik pak het precies hetzelfde aan.Erasmo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:21:
Voorlopig begin ik eerst bij me in de buurt, dat komt logistiek het handigst uit.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik ben ineens een groot liefhebber van de hoge snelheidstrein!JeroenH schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:15:
[...]
jantje.vlaam schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:44:
Ik ben ineens een groot liefhebber van de hoge snelheidstrein!
Welnee, Nederland is daar helemaal niet groot genoeg voor. Liever een fijnmazig elektrisch openbaar vervoersysteem (ook rurale lightrail). Dat maakt de transitie naar een maatschappij waarin de auto niet de dominante vervoersmethode is mogelijk.
Ik vraag me af of dat ooit rendabeler zou worden dan bv. een elektrische motorfiets.JeroenH schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 20:02:
[...]
Welnee, Nederland is daar helemaal niet groot genoeg voor. Liever een fijnmazig elektrisch openbaar vervoersysteem (ook rurale lightrail). Dat maakt de transitie naar een maatschappij waarin de auto niet de dominante vervoersmethode is mogelijk.
Grappig dat mensen hier over het algemeen energie zo decentraal mogelijk willen terwijl ze het (personen)vervoer in de handen van monopolisten willen leggen
Bingo!Erasmo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 20:27:
Grappig dat mensen hier over het algemeen energie zo decentraal mogelijk willen terwijl ze het (personen)vervoer in de handen van monopolisten willen leggen
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik heb nog mooi testmateriaal: huis, houtvergasser met buffer, warmtewisselaars in huis, bergkachel, vloerverwarming etc. Als je zin hebt om je uit te leven ben je welkom in Zeddam. Je tarief zal vast niet het grootste probleem zijn...Erasmo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:10:
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Nog een leuke tip voor FLIR camera testen: kijken hoe weinig (of niet) efficiënt (de nieuwe) micro-inverters en power optimizers achter op zonnepanelen zijn/werken. Meest interessant in hete zomer, maar wellicht eerste systemen als testobject ook eerder al eens door te lichten... Bij voorkeur op plat dak systemen, anders beetje lastig...kockie schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:11:
[...]
Ik heb nog mooi testmateriaal: huis, houtvergasser met buffer, warmtewisselaars in huis, bergkachel, vloerverwarming etc. Als je zin hebt om je uit te leven ben je welkom in Zeddam. Je tarief zal vast niet het grootste probleem zijn...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Is de spijker op z'n kop.Erasmo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 20:27:
Ik vraag me af of dat ooit rendabeler zou worden dan bv. een elektrische motorfiets.
Groot voordeel is dat de infrastructuur er al ligt, het vervoer stil is en dat je niet alleen rechtdoor hoeft maar ook links of rechts af kunt slaan als jij dat wilt. Tevens kun je op elk willekeurig tijdstip vertrekken en heb je vervoer van deur tot deur
Ik zit in mijn geval steeds meer te denken aan de elektrische snor scooter met BMS van Peugeot.
Met een rij bereik van 80-90km zou dat een prima vervanger zijn van het NS abbonnement Enschede-Borne.
Is dat zo? Ik wist niet beter dan dat er alleen maar AEG Lavatherm 59850 bestond. 2 jaar oud inmiddels.Schinnen-groen schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:09:
[...]
Er zijn echter meer WP drogers op de markt, dan die van Hans

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Erasmo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:10:

WE WANT PIX!
Trouwens: Wil je vertellen wat je ervoor hebt betaald en waar je hem hebt besteld?
[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 28-10-2012 22:12 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
*kuch*hansdegit schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:34:
[...]
Is dat zo? Ik wist niet beter dan dat er alleen maar AEG Lavatherm 59850 bestond. 2 jaar oud inmiddels.
Nee hoor er is ook een Siemens WT46W561NL/15 te koop, zag ik ergens
[ Voor 13% gewijzigd door Schinnen-groen op 28-10-2012 22:14 ]
Gemiste kans.
Ietsje terug scrollen:mkleinman schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:56:
[...]
JALOERS IS!
![]()
GENIAAL!
WE WANT PIX!
Trouwens: Wil je vertellen wat je ervoor hebt betaald en waar je hem hebt besteld?
Erasmo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:38:
[...]
Via een Flir-dealer in de buurt van mijn werk. Zit tussen de prijzen in Nederland amper verschil. €1869.
Je kunt natuurlijk niet voor elk onderwerp een minister aanstellen. Zeker nu de energiebedrijven geprivatiseerd zijn lijkt het mij niet zinvol om daar één minister op te zetten. Wat moet ie dan doen? Beter is het als regering duurzaamheid als uitgangspunt neemt, dat is veel meer dan energie.Speksteenkachel schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 22:21:
Jammer dat er geen minister van energie komt in het nieuwe kabinet.
Gemiste kans.
Exact, maar net als overal is het soms een kwestie van doorzetten en blijven masseren op de juiste plekkenVerwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 09:08:
[...]
Dat is duidelijk. De interne welstandscommissie is natuurlijk iets speciaals
Geen schoorsteen hier (alleen plastic pijpje) maar zoals JeroenH al aangaf is dat niet haalbaar.Misschien is een windmolentje aan een schoorsteen een idee?
Dank!Succes verder in ieder geval!
Ja, er kan hier en daar nog wel wat bespaard worden, maar niet zo heel makkelijk meer met alleen sluipverbruik.Maar ga ik zeker nog naar kijken.JeroenH schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:15:
[...]
@Rube: wellicht kan er hier of daar nog wat bespaard worden? Een paar sluipverbruikers volledig elimineren kan die 280kWh per jaar zomaar opleveren.
Drinkwater: ja, vooral mijn douche gedragOf kijk anders verder, dan kWh, kijk naar warmte, drinkwater, transport, voedsel. Duurzaamheid is meer dan kWh's he

Warmte is al redelijk. Voedsel word aan gewerkt.
Transport is ook redelijk, maar zou nog een stuk minder kunnen. Maar ook hier is een soort van "interne welstandscommissie"
Wat ik ook onder duurzaamheid schaar: we sparen veel en gaan dat percentage nog wat verder verhogen. Niet elke besparing is direct duurzaam, maar in veel gevallen heeft het toch wel een directe relatie.
Waarschijnlijk binnenkort ook 10% aflossen en (begin) volgend jaar ook weer.
Ik heb een tijd lang de vriezer 1 stand lager gezet. Het verbruik ging daarmee van circa 5.5 kWh naar 4kWh per week. Dat scheelt dus circa 75 kWh per jaar!Schinnen-groen schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:19:
[...]
En vergeet niet je ijskast/diepries in niet verwarmde ruimtes opnieuw af te stellen. De omgevingstemp. daalt nl. flink de komende tijd.Ik kan de verschillen al goed zien op de Plugwise.
Maar de temperatuur zakte ook van -18 naar -12 en ik had/heb toch mijn twijfels over de gezondheid bij deze temperaturen
Iemand ervaring welke temperatuur echt nodig is voor een diepvries? Ik zal dan eens kijken of het knopje "halve" of "kwart" standen ook accepteerd.
Edit: volgens het laatste nieuws voorlopig geen kilometerheffing. Ik heb nog weinig geen (positief) duurzaam nieuws gehoord bij de uitgelekte plannen
[ Voor 3% gewijzigd door rube op 29-10-2012 07:30 ]
Ik denk dat -12C veel te hoog is om voedsel langere tijd te bewaren.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Een lichte elektrische tweewieler is denk ik het meest efficiënte elektrische vervoermiddel wat je kunt bedenken - als je alleen naar direct energieverbruik kijkt. Neem je het totale energieverbruik mee à la LCA (dus ook de infrasctructuur, afvoer, accuvervanging e.d.) dan denk ik dat het verschil wel eens veel kleiner kan zijn. Persoonlijke voertuigen worden nl. vaak om de verkeerde reden vervangen ('uit de mode') terwijl OV-bedijven hun voertuigcyclus veel rationeler benaderen.Erasmo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 20:27:
Ik vraag me af of dat ooit rendabeler zou worden dan bv. een elektrische motorfiets.
Daar komt nog bij dat veel mensen die nu een zware fossiele vierwieler hebben een lichte elektrische tweewieler niet zullen willen hebben, vanwege alle 'nadelen'. Maar dat kan veranderen als we eenmaal zover zijn om stadscentra geheel autovrij te maken, en deze gebieden langzaam (maar zeker) naar buiten toe uit te breiden. Maar helaas, in al hun wijsheid hebben de mensen om mij heen besloten een VVD-kabinet een kans te geven, dus de fossiele vierwieler krijgt ruim baan (wat al pijnlijk duidelijk is, geen km-heffing
Grappig dat de visie op duurzaam vaak zo korte termijn kan zijn. Decentrale energieopwekking, jazaker, maar als je denkt dat je dat zonder 'monopolist' (netbeheerder) afkunt zie je het verkeerd. Iemand moet het in goede banen leiden. Gaat dat nu goed? Nee, de netbeheerders verhogen de vaste kosten, investeren niet voldoende in tweerichtingnetten en klagen over decentrale opwekcapaciteit. Veel mensen zullen het met me eens zijn dat die netbeheerders gepusht moeten worden om hun zaken goed voor elkaar te brengen. Ik geloof er in dat het kan - al zullen er daarvoor een aantal zaken moeten veranderen. Maar ook dat kan. Hoe bang mensen ook zijn voor verandering, het kan wel.Grappig dat mensen hier over het algemeen energie zo decentraal mogelijk willen terwijl ze het (personen)vervoer in de handen van monopolisten willen leggen
Hetzelfde geldt voor het OV. Is dat nu optimaal geregeld? Nee, 'we' (ik niet hoor) vinden dat het aan de markt moet worden overgelaten, maar stiekem ook weer niet, waardoor we met een soort tussenvorm zitten die de slechtste eigenschappen van centrale- en marktsturing combineert.
Het feit dat dat nu zo is hoeft niet te betekenen dat dat voor altijd zo is. Hoewel ik niet weet hoe (geen bedrijfskunde gestudeerd) moet het mogelijk zijn een organisatievorm te bedenken die juist de beste eigenschappen van beide systemen combineert, en het belang van de reiziger voorop stelt.
Meestal wel redelijk snel, maar soms blijkt iets er ook wel een stuk langer in te liggen...het was een leuk experiment maar ik denk dat ik voor de 75 kWh geen risico (meer) ga nemen. Voor anderen kan dat natuurlijk anders liggen (alleen wat brood, diepvriesgroenten, pizza dat er b.v. maar 1-2 weken inligt).mkleinman schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 08:54:
De vraag is dan ook wat de omloopsnelheid van je voedsel in de vriezer is. Als het er maximaal een week in ligt zou ik me niet zo zorgen maken over die -12 graden. Wil je voedsel echt maanden bewaren dan is die -18 wel aan te raden.
Is dat zo? Er zijn mensen die kopen elke 3 jaar een nieuwe auto, maar die auto schuift dan gewoon weer door. En die auto schuift vaak nog een paar keer zo door tot de laatste eigernaar een beslissing moet nemen of repareren nog economisch rendabel is. Het lijkt me dat dit ook gaat gebeuren bij electrische vervoersmiddel.JeroenH schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 09:15:
[...]
Een lichte elektrische tweewieler is denk ik het meest efficiënte elektrische vervoermiddel wat je kunt bedenken - als je alleen naar direct energieverbruik kijkt. Neem je het totale energieverbruik mee à la LCA (dus ook de infrasctructuur, afvoer, accuvervanging e.d.) dan denk ik dat het verschil wel eens veel kleiner kan zijn. Persoonlijke voertuigen worden nl. vaak om de verkeerde reden vervangen ('uit de mode') terwijl OV-bedijven hun voertuigcyclus veel rationeler benaderen.
Jammer is wel dat (in nederland) arbeid redelijk zwaar belast is/duur is en producten minder zwaar belast zijn, waardoor repareren in min ogen vaak te snel niet meer (economisch) rendabel is.
Wat anders: ik heb jarenlang het originele topic gevolgd. maar het het topic "electriciteit opwekken met zonnepanelen" gaat inmiddels zo hard (en veel dezelfde informatie/vragen) dat ik kort geleden ben afgehaakt om het te volgen. Ik heb het op dit moment ook niet meer nodig, ik ga het wel weer volgen / inlezen als ik een nieuw dak tot mijn beschikking heb
Kijk hier bij uit dat je niet de warmteafgifte van de warmtepomp verslechterd. Daar gaan ze stuk van en worden ook minder zuinig. Als je een inbouw koel/vriezer hebt controleer of deze goed zijn warmte kwijt kan.Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:11:
[...]
mijn koelkast had dat effect niet zo sterk door extra isolatie rondom de inbouw
veel koelkasten hebben deze 1cm ruimte, oa nielstn heeft er noppenfolie tussen gezet.
het is meestal een cosmetisch magnetisch randje wat je los kunt halen en dan opvullen.
2 eps plaaten van de praxis doen dit bij een vrijstaande ook.
Dat is wel een stuk goedkoper dan dat deze nu bij de bcc staat(€450) was dat een eenmalige aanbieding of zoek ik niet goed.[...]
(het was de beko voor 360 euro bij bcc,[...]
Overigens... zit ik even te kijken naar wat de diverse machines verbruiken ..... die energielabels zijn een drama......
http://www.energielabel.nl/apparaten/wasdroger/
daar wordt gesteld
C 2,2 - 2,5kWh
A 1,1 kWh
Verder geen info over de ++++++++++++++++++ machines. Marketing

dan op Wikipedia: Energielabel
Condensatiedroger
A 0.55
C 0.73
Waar moet ik in hemelsnaam coherente informatie vinden over een label wat iets duidelijk zou moeten maken

kijk ik op de site van beko zelf staat daar voor A+ of A-10% 3,45kWh
en voor een A-50% 1,72 en 1,92 kWh

Over die diepvriezer temperatuur. Kijk op de verpakking wat -12 en -18 uitmaakt en bedenk dat dergelijke informatie er op staat voor de smaakbeleving en niet zozeer voor de voedselveiligheid.
Bij -18 geen activiteit van bacteriën dus bewaartermijn ongelimiteerd, bij -12 kan ik zo snel geen gegevens vinden.
Snelle bevriezing doet veel meer voor de smaak dan de uiteindelijk bewaartemperatuur.
[ Voor 10% gewijzigd door Mafketel op 29-10-2012 10:23 ]
http://www.nuzakelijk.nl/...e-paid-elektriciteit.html
Auto's worden gemarket voor de eerste eigenaar, niet voor de tweede of derde. Daar nieuwe auto's over het algemeen snel weggedaan worden zie je ook dat auto's gebouwd worden om drie tot vijf jaar mee te gaan, terwijl grote reparaties die daarna op gaan treden steeds duurder worden. Simpel voorbeeld: koplamp vervangen. Toen ik in de slechte oude tijd nog een auto had kon ik zelf in een handomdraai elke lamp in mijn auto vervangen. Toen kwamen de auto's waarbij je eerst wat zaken moest demonteren voordat je bij de koplamp kon, en nu is het vaak al zo dat de gehele lamp-unit vervangen moeten worden. Ingewikkeld voorbeeld: ik heb mijn vader nog wel geholpen de ontsteking af te stellen, hij had zo'n flitspistool daarvoor. Nu is dat allemaal computergestuurd en kun je er zelf niets aan doen. Nu werkt lang niet iedereen zelf aan zijn auto, maar ook kleinere garages zonder complexe computerapparatuur kunnen steeds minder voor je doen. Resultaat: een auto wordt eerder afgeschreven terwijl een vroeger model met hetzelfde probleem nog rendabel te repareren zou zijn. Airbags en gordelspanners hebben een uiterste houdbaarheidsdatum, en zijn zeer duur om te vervangen. Een kleine aanrijden die bij een model van 1980 nog prima te repareren zou zijn is anno 2012 een total loss omdat de airbags en gordelspanners geklapt zijn en duizenden euro's kosten om te vervangen.rube schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 09:48:
Is dat zo?
Je ziet DS'en van dertig jaar oud rondrijden. Ik ben benieuwd hoeveel 2012 Priusen er in 2042 nog rondrijden.
En dan is er nog de mode; de industrie leert ons aan dat het nieuwste model begeerlijk is. Veel mensen gaan daarvoor.
Dat is zeker één van de problemen. Een verduurzaming van het belastingstelsel zou in kunnen houden dat de belasting op energie wordt verhoogd en de belasting op arbeid wordt verlaagd. Maar dat neemt niet weg dat duurzame voertuigen ontworpen zullen moeten worden op repareerbaarheid. Maar zie dat er maar eens doorheen te krijgen, want dat verhoogt de initiële aanschafprijs - en dan kopen mensen het niet. Zolang dat het geval is kan geen enkele auto duurzaam zijn - op welke brandstof hij ook rijdt.Jammer is wel dat (in nederland) arbeid redelijk zwaar belast is/duur is en producten minder zwaar belast zijn, waardoor repareren in min ogen vaak te snel niet meer (economisch) rendabel is.
Die ouwe auto van je pa haalde ook 1 op 5, en als je met 50km/u een aanrijding had was je dood.JeroenH schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 10:25:
[...]
Auto's worden gemarket voor de eerste eigenaar, niet voor de tweede of derde. Daar nieuwe auto's over het algemeen snel weggedaan worden zie je ook dat auto's gebouwd worden om drie tot vijf jaar mee te gaan, terwijl grote reparaties die daarna op gaan treden steeds duurder worden. Simpel voorbeeld: koplamp vervangen. Toen ik in de slechte oude tijd nog een auto had kon ik zelf in een handomdraai elke lamp in mijn auto vervangen. Toen kwamen de auto's waarbij je eerst wat zaken moest demonteren voordat je bij de koplamp kon, en nu is het vaak al zo dat de gehele lamp-unit vervangen moeten worden. Ingewikkeld voorbeeld: ik heb mijn vader nog wel geholpen de ontsteking af te stellen, hij had zo'n flitspistool daarvoor. Nu is dat allemaal computergestuurd en kun je er zelf niets aan doen. Nu werkt lang niet iedereen zelf aan zijn auto, maar ook kleinere garages zonder complexe computerapparatuur kunnen steeds minder voor je doen. Resultaat: een auto wordt eerder afgeschreven terwijl een vroeger model met hetzelfde probleem nog rendabel te repareren zou zijn. Airbags en gordelspanners hebben een uiterste houdbaarheidsdatum, en zijn zeer duur om te vervangen. Een kleine aanrijden die bij een model van 1980 nog prima te repareren zou zijn is anno 2012 een total loss omdat de airbags en gordelspanners geklapt zijn en duizenden euro's kosten om te vervangen.
Je ziet DS'en van dertig jaar oud rondrijden. Ik ben benieuwd hoeveel 2012 Priusen er in 2042 nog rondrijden.
En dan is er nog de mode; de industrie leert ons aan dat het nieuwste model begeerlijk is. Veel mensen gaan daarvoor.
Mensen stellen steeds strengere eisen aan een auto. Moet zuinig, comfortabel en veilig zijn. Dat heeft zo zn gevolgen. Ik heb eerlijk gezegd liever dat mn auto total loss is na een aanrijding en ik wegloop met een gekneusde rib, dan dat ik orgaandonor ben en mn auto nog goed te repareren is.
Hiermee werd ik even op het verkeerde been gezet en dacht ik dat het ging om "mode" (en dat is ook wel zo voor de 1ste eigenaar en soms de 2de, maar niet voor de 3de, 4de etc.)Persoonlijke voertuigen worden nl. vaak om de verkeerde reden vervangen
Maar ik begrijp je punt. Grotendeels neer op wat ik bedoelde dat het in NL al te snel niet meer economisch rendabel is om te repareren. En dat zijn keuzes die veelal gemaakt worden bij het ontwerpen van de auto.
Ik weet niet of het met de computer uitlezen echt een goed voorbeeld is, want tegenwoordig kunnen ook veel merkloze garages dat al eenvoudig volgens mij (en dus meer concurrentie = goedkoper = duurzamer). Maar het voorbeeld van een hele koplampunit vervangen (vast ook niet cradle to cradle) is inderdaad wel zeer onduurzaam.
Lichte, 2 (4) persoons electrische voertuigen die niet snel acceleren, niet harder gaan als b.v. 90, eenvoudig te onderhouden, goed recyclebaar zijn lijken mij wel wat.
Minder (grote) ongelukken, veeeeel minder energie nodig tijdens gebruik maar ook minder energie om te maken en te onderhouden. Scheelt toch niet veel in reistijd.
Maar ja.....
Ik zou het graag met je eens zijn, maar ik heb zelf een oude auto gehad (in mijn geval een mini uit 1990) Nog nooit zo'n roestbak meegemaakt. Zonder extreem veel onderhoud had dat ding het nog geen 10 jaar uitgehouden. Het motortje mag met 100.000 km vervangen worden, lekt olie en de gebruikt nog steeds 1:13 a 1:14. Bij zo'n fraaie DS is dat echt niet anders. Dat zijn rijdende museum stukken, dat kun je niet vergelijken met "gewone" auto's.JeroenH schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 10:25:
[...]
[...]
Ik heb nu een VW diesel (zo'n extreem zuinig ding) en ik heb het gevoel dat dat ding over 30 jaar nog rijdt zonder extreem onderhoud. Echt een wereld van verschil met de troep (wel mooie troep) die ze 30 jaar terug produceerde.
( Priussen van 2012 hoop ik al in 2022 niet meer tegen te komen. Pijn aan m'n ogen van die dingen)
[ Voor 3% gewijzigd door blissard op 29-10-2012 10:53 ]
Gezien het huidige verkeersbeeld kan ik me dat voorstellen.RocketKoen schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 10:47:
[...]
Die ouwe auto van je pa haalde ook 1 op 5, en als je met 50km/u een aanrijding had was je dood.
Mensen stellen steeds strengere eisen aan een auto. Moet zuinig, comfortabel en veilig zijn. Dat heeft zo zn gevolgen. Ik heb eerlijk gezegd liever dat mn auto total loss is na een aanrijding en ik wegloop met een gekneusde rib, dan dat ik orgaandonor ben en mn auto nog goed te repareren is.
Maar, probeer eens uit te gaan van het volgende visioen
-Er zijn geen voertuigen van boven de 400kg
-Niemand rijdt harder dan 90 km/h
-Snel optrekken is niet mogelijk
-een goeie kooiconstructie geeft toch, mede door de lagere snelheid en het lage gewicht, en gelijkwaardige bescherming
-en het energieverbruik is wellicht nog maar 20 of 30% van wat het nu is...
Zou dat niet fantastisch zijn?
Jij snapt het, +1. Wat zeg ik, +395. Als we daar nog een goed elektrisch OV en vrachtvervoer aan toevoegen zou dat al een heel goede basis zijn voor een duurzaam transportsysteem.rube schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 10:53:
Maar, probeer eens uit te gaan van het volgende visioen![]()
-een goeie kooiconstructie geeft toch, mede door de lagere snelheid en het lage gewicht, en gelijkwaardige bescherming
-edit-
Oh, en omdat persoonlijke voertuigen dik 90% van de tijd stilstaan, gaan we die voertuigen natuurlijk allemaal met elkaar delen à la Greenwheels of zoiets, zodat we met een (veel) kleinere vloot toekunnen. Duurzaam, duurzaam, duurzaam. Het kan.
[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 29-10-2012 11:02 ]
Volgens mij moeten we nog 1 abstractienivo hoger. 70% zuiniger is namelijk leuk als kortetermijn-doel, maar is het ook voldoende? Ik denk dat we daarvoor eerst de hoeveelheid beschikbare enegie voor transport moeten definieeren en op basis daarvan een voertuig uitkiezen. Wellicht is 20% van het huidig gebruik dan nog veel te veel, maar het kan ook zijn dat 50% bezuinigen al voldoende is.rube schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 10:53:
[...]
Gezien het huidige verkeersbeeld kan ik me dat voorstellen.
Maar, probeer eens uit te gaan van het volgende visioen![]()
We zijn nu vanuit technische mogelijkheden aan het kijken naar oplossingen, terwijl eigenlijk de vraag niet duidelijk is. Hoe veel vervoer is mogelijk met een maximaal gebruik van xxx KJoule per persoon per dag? Zorg dat die vraag helder is, dan volgen de oplossingen vanzelf. (en ik zou aandelen electrische fietsen nemen)
Jammer alleen dat ze die 10% van de tijd wel bijna tegelijkertijd rijden. Wordt lastig delen zo. Moeten we eerst iets aanpassen aan onze werktijden / locaties / noodzakelijke fysieke aanwezigheid etc.JeroenH schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:00:
[...]
Oh, en omdat persoonlijke voertuigen dik 90% van de tijd stilstaan, gaan we die voertuigen natuurlijk allemaal met elkaar delen à la Greenwheels of zoiets, zodat we met een (veel) kleinere vloot toekunnen. Duurzaam, duurzaam, duurzaam. Het kan.
Absoluut. Maar ik ging er vanuit dat dat duidelijk was. Maar als ik bij mijn, zich duurzaam noemende, werkgever al zie dat het Het Nieuwe Werken door het hogere management hard gepushd wordt - maar dat het lagere management er nog zeer wantrouwig tegenover staat dan is er op dat gebied nog een lange weg te gaan.blissard schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:06:
Jammer alleen dat ze die 10% van de tijd wel bijna tegelijkertijd rijden. Wordt lastig delen zo. Moeten we eerst iets aanpassen aan onze werktijden / locaties / noodzakelijke fysieke aanwezigheid etc.
Het initiatief zal van individuen met visie moeten komen - en daarom heb ik er ook op een nare manier doorgedrukt dat ik een dag in de week thuiswerk. Slecht voor de sfeer (maar da's dan jammer), goed voor mij en voor duurzaamheid. Ik ben niet voor niets benoemd tot duurzaamste medewerker van mijn werkgever
En het maakt ook duidelijk waarom een goed OV zo'n goed idee is. Die voertuigen kunnen gewoon blijven rijden terwijl jij op je werk zit. Een efficiënt gebruik van materieel dus. Precies wat een persoonlijk voertuig niet is.
[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 29-10-2012 11:11 ]
@blissard: mee eens. Maar dat we lager moeten, is volgens mij wel duidelijk. Wat JeroenH aangaf en ik daarop inhaakte was om het e.e.a. wat meer te visualiseren voor mensen.
Overigens verwacht ik persoonlijk niet dat we het gaan redden met 50% minder.... (okay, ik baseer dat op beperkte kennis, maar het boek "hitte" was toch wel erg interessant in dat kader)
en over de 10%: dat is natuurlijk ook gedeeltelijk anders inrichten van onze maatschappij.
Ja, ik werk nu ook 2-3 dagen vanuit huis. Dat is niet altijd goed voor de productieviteit zoals nu (maar maak ik 's avonds dan weer goed). Wel heel goed voor de duurzaamheid en bevalt ook nog eens heel goedJeroenH schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:10:
[...]
Het initiatief zal van individuen met visie moeten komen - en daarom heb ik er ook op een nare manier doorgedrukt dat ik een dag in de week thuiswerk. Slecht voor de sfeer (maar da's dan jammer), goed voor mij en voor duurzaamheid.
GefeliciteerdIk ben niet voor niets benoemd tot duurzaamste medewerker van mijn werkgever
Zover ben ik (nog) lang niet, maar ik heb vorige week in ieder geval mede voorkomen dat PVC blisters

Tegeltje?Erasmo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 20:27:
[...]
< KNIP >
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Tsja, hier nog zo'n werkgever. Veel geinvesteerd (van bovenaf) in mobiele- / thuiswerkplekken, maar het middle management wil nog niet mee (en kan vaak ook nog niet omdat alle tools voor controle van kwaliteit en productiviteit nog zijn gebaseerd op het oude model)JeroenH schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:10:
[...]
Absoluut. Maar ik ging er vanuit dat dat duidelijk was. Maar als ik bij mijn, zich duurzaam noemende, werkgever al zie dat het Het Nieuwe Werken door het hogere management hard gepushd wordt - maar dat het lagere management er nog zeer wantrouwig tegenover staat dan is er op dat gebied nog een lange weg te gaan.
Het initiatief zal van individuen met visie moeten komen - en daarom heb ik er ook op een nare manier doorgedrukt dat ik een dag in de week thuiswerk. Slecht voor de sfeer (maar da's dan jammer), goed voor mij en voor duurzaamheid. Ik ben niet voor niets benoemd tot duurzaamste medewerker van mijn werkgever
En het maakt ook duidelijk waarom een goed OV zo'n goed idee is. Die voertuigen kunnen gewoon blijven rijden terwijl jij op je werk zit. Een efficiënt gebruik van materieel dus. Precies wat een persoonlijk voertuig niet is.
Ik geloof trouwens niet dat OV zal blijven bestaan in mijn utopische wereld
Soort van "aanhaken" met je eigen wagon (lees: autootje) aan de rij auto's (lees=trein) en dan kun je kiezen voor de "stoptrein" en de "intercity"
Wat dat betreft had Total Recall (de nieuwe) wel een goed beeld.rube schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:25:
Een combinatie van OV-individual vervoersysteem dan?
Soort van "aanhaken" met je eigen wagon (lees: autootje) aan de rij auto's (lees=trein) en dan kun je kiezen voor de "stoptrein" en de "intercity"
Snelweg wordt een maglev baan en de automatische piloot zorgt er voor dat auto's nog maar 10cm van elkaar af rijden @ >100km/u
En auto's zonder autopilot en maglev conversie moeten gebruik maken van het oude wegennet.
Thanks! Is al meer dan een jaar zo (zie artikel), niemand heeft sindsdien aan mij kunnen tippen. En dat baart me ook zorgen - als ik de meest duurzame werknemer ben kan ik niet zeggen dat het een erg duurzaam bedrijf is...
Liever niet, want zonder context is het een lekker bekkende oneliner - en niet meer dan dat. Hij klopt niet.
Wat de meerderheid wil lijkt me duidelijk:blissard schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:05:
[...]
Volgens mij moeten we nog 1 abstractienivo hoger. 70% zuiniger is namelijk leuk als kortetermijn-doel, maar is het ook voldoende? Ik denk dat we daarvoor eerst de hoeveelheid beschikbare enegie voor transport moeten definieeren en op basis daarvan een voertuig uitkiezen. Wellicht is 20% van het huidig gebruik dan nog veel te veel, maar het kan ook zijn dat 50% bezuinigen al voldoende is.
We zijn nu vanuit technische mogelijkheden aan het kijken naar oplossingen, terwijl eigenlijk de vraag niet duidelijk is. Hoe veel vervoer is mogelijk met een maximaal gebruik van xxx KJoule per persoon per dag? Zorg dat die vraag helder is, dan volgen de oplossingen vanzelf. (en ik zou aandelen electrische fietsen nemen)
1) 0..100km/h in 2 seconden
2) Model sportwagen of kinderbus,
3) Op ieder moment van de dag, altijd overal voor de deur parkeren,
4) Lekker doorrijden, geen files.
5) Zo hard als je wil, geen flitsers behalve voor je deur.
6) Goed geluid als je er in rijd maar stil als je er naast staat.
7) Goedkoop of gratis benzine (energie)
9) De goedkope koelkast bij de Ikea moet er ook in passen.
Laten we het dus maar bij de techiek gedreven ontwikkelingen houden, centraal bedachte en opgelegde "vraag" lijkt me niet gewenst (met een knipoog naar discussie slimme meter)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Als je denkt dat het duurzaamheidsprobleem als geheel met alleen techniek op te lossen valt denk ik dat je het verkeerd ziet. Zelfs een auto die 0 kWh/km nodig heeft om te rijden veroorzaakt problemen (energie nodig voor productie/recycling, ruimtegebruik, gevaar voor fietsers/voetgangers, slechte conditie, etc.)WoudseHoeve schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:43:
Laten we het dus maar bij de techiek gedreven ontwikkelingen houden,
Sociale verandering is ook nodig, ik zou zelfs willen stellen: harder nodig.
Als we het zelf niet doen, dan zal de natuur dat uiteindelijk wel voor ons doen. Ook een oplossing, maar niet een die ik prefereer.
*als je daar twijfels over hebt ga dan gewoon van de gezondheid voor de mensheid, dat lijkt me geen discussiepunt
Ik denk dat je gelijk hebt, maar bij de term 'opgelegd' gaan bij veel mensen gelijk de hakken in het zand. Ik heb de voorkeur voor 'gezamenlijk', want dat is feitelijk wat het is.rube schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 11:48:
opgelegde aanpak
Betere voorbeelden:
Gloeilampen zijn/worden uitgefaseerd. Niet iedereen is het er mee eens, maar dat is wel een democratisch besluit (ik ga even niet op op eventuele commentaren hoe het europarlement werkt).
Dat is dus opgelegd, maar wel democratisch.
Het CO2 gehalte dat auto's per kilometer mogen uitstoten wordt verminderd. Ook hier is niet iedereen het mee eens, maar het is wel een feit.
Ook dat is opgelegd aan de samenleving, maar wel democratisch.
Een volgende stap zou, wat mij betreft zijn:
De afstand die een auto op 1 liter benzine af kan leggen moet jaarlijks met xx stijgen.
Hoe de fabrikanten dit dan realiseren is aan hen (technisch: efficientere motor, lichtere auto, kan niet zo hard optrekken etc). Het resultaat (minder verbruik per kilometer) is hetzelfde.
En het kan echt, browse deze site maar eens goed door. Ik moet de boeken nog eens kopen.
Mijn huidige condensdroger doet dat as we speak nu;)
Als ik het goed heb is de cop van een wamtepomp droger als ruimteverwarmer 1 zonder aanpassingen.
hmmm carfree city ..... dat gaat mijn autokosten gigantisch laten oplopen.... als de auto niet voor de deur staat is het een stuk lastiger om onderhoud te plegen.
[ Voor 25% gewijzigd door Mafketel op 29-10-2012 12:21 ]
Signatures zijn voor boomers.
Uhm, ik snap niet wat je zegt? Als je snel en comfortabel van A naar B kan komen zonder auto, waarom zou je dan nog een auto hebben? En stel dat je er per sé eentje aan wil houden, dan zul je vrijwel zeker veel minder rijden dus dan zouden de onderhoudskosten eerder flink omlaag gaan.Mafketel schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 12:19:
hmmm carfree city ..... dat gaat mijn autokosten gigantisch laten oplopen.... als de auto niet voor de deur staat is het een stuk lastiger om onderhoud te plegen.
Aan de andere kant; als het aantal auto's op de weg met - zeg - 80-90% daalt kon autorijden wel eens zeer duur worden omdat de economies of scale niet meer werken. Tegelijk zullen meer duurzame vervoermiddelen door schaalvergroting goedkoper worden. Eigenlijk precies hetzelfde als wat er op energiegebied aan het gebeuren is - duurzaam wordt goedkoper, fossiel wordt duurder. Het kan dus wel. Er is alleen een omschakeling in onze grijze massa nodig. En dat is voor heel veel mensen heel lastig,
Lekker voor de deur aan 't sleutelen?Mafketel schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 12:19:
Maar ik denk dat we niet bang hoeven te zijn voor een gigantische stijging van kosten van auto's. Die stijging is een zekerheid, dus het heeft geen enkele zin om daar bang voor te zijn.
Door de grondprijzen in woongebieden (tot wel € 600 /m2 bouwrijp hier in Den Haag) kost een parkeerplaats (ca. 10 m2) al € 6.000. Volgens de huidige normen heb je daar 1,7 van per woning nodig, dus per koopwoning gaat € 10.000 rechtstreeks naar de Parkeerplaatsen. Komt nog wat bij voor de auto-infrastructuur in woonwijken die veel duurder is dan als je alleen fietsers e.d. hebt en je komt zo op een bedrag van € 15.000 per woning. Bij een huis van 200.000 is dat dan al een procent of 8.
Nu kun je nog niet kiezen voor een huis zonder parkeerplaats-recht, maar als de kosten ooit goed verdeeld worden dan zullen al meer mensen gaan kiezen voor een auto-vrij bestaan.
blissard schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 10:50:
[...]
Bij zo'n fraaie DS is dat echt niet anders. Dat zijn rijdende museum stukken, dat kun je niet vergelijken met "gewone" auto's.
Ik moet ook opletten dat ik af en toe een acculader aan de accu's van de auto en motors hang.
En ja waarom geeft iemand geld uit voor een groot aquarium?
Achterstallig onderhoud van de vorige eigenaren heeft mij tot nu toe nog de grootste kostenposten opgeleverd in onderdelen en als ik dat niet zelf had gedaan was dat 3 maal zoveel geweest. Nu ben ik 2 maal zoveel kwijt per jaar aan benzine dan wegenbelasting, afschrijving+wa(ik heb hem in 3 jaar afgeschreven) of onderhoud.
Een auto huren was net wat goedkoper geweest maar minder leuk en minder flexibel en een hoop geregel elke keer.
Ik ben van mijn vrienden in de buurt de enige met auto en leen deze dus ook af en toe uit.
Wat betreft de buurt en autovrij, ik denk dat er in deze straat nog niet een kwart van de huishoudens een auto heeft.
En mijn fiets kost kwa parkeerplaats hetzelfde als de auto, ik ga niet elke keer 3 krappe trappen op met mijn fiets, als die buiten in een fietstrommel kan staan. En ik betaal daarnaast genoeg? wegenbelasting voor de gelimiteerde hoeveelheid km ik maak.
Overigens de laatste paar keer dat ik gekeken heb bij nieuwbouwwijken ben je min of meer verplicht om parkeerplekken te creëren of aan te kopen. Dus de keuze heb je nu niet maar je moet er wel voor "bloeden"
in de aankoop van je huis.
En ik heb helaas geen ds, maar wel iets wat met de tijd ook tot een klassieker kan ontwikkelen. Overigens de ds en zijn opvolger overwogen maar die airbags abs en kreukelzones zijn toch ook wel belangrijk. En het feit dat de stationwagen versies nogal lelijk zijn heeft ook niet geholpen.
Voor de deur sleutelen is overigens niet lekker in NL, kans op dat je gereedschap wordt gejat, regen en als laatste erg vervelende agenten en parkeerbeheerders.
[ Voor 11% gewijzigd door Mafketel op 29-10-2012 13:36 ]
Bij zo'n fraaie DS is dat echt niet anders. Dat zijn rijdende museum stukken, dat kun je niet vergelijken met "gewone" auto's.
En hoe vaak sleutel je eraan
Ik ken hem nog van mijn opa, maar hij stond meer in de garage dan dat ie reed.
Overigens een CX prestige/limousine rijd ook prachtig/heerlijk (ooit in het verleden mijn opa mogen rijden tijdens ziekte)
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Dat rijd jij atypisch. Gemiddeld zit er een fossiele vierwieler slechts 1,1 tot 1,3 persoon. Minder in de spits, meer buiten de spits. Een duidelijk bewijs waarom een zware auto nooit duurzaam kan zijn.Mafketel schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 13:29:
Minder rijden verwacht ik niet. Het gros van de km gaat op aan vakantieritten en alles wat daarnaast gereden wordt is met minimaal 3 man in de auto of veel spullen.
Ik vind het wel flexibel. Je belt op, reserveert een auto, gaat hem halen, gebruikt hem, levert hem weer in en klaar. Niet het hele jaar door onderhoud aan een veel te duur apparaat om hem een paar keer per jaar echt nodig te hebben. Veel flexibeler dan wat mijn ouders deden: 50 weken per jaar zich blauw betalen aan een grote zware auto omdat ze twee weken per jaar met de caravan weggingen.Een auto huren was net wat goedkoper geweest maar minder leuk en minder flexibel en een hoop geregel elke keer.
Dan heb je duurzame vriendenIk ben van mijn vrienden in de buurt de enige met auto en leen deze dus ook af en toe uit.
Dan woon je in een ongewoon auto-arm gebied (lijkt me heerlijk - als natuurlijk een NS-intercitystation dicht in de buurt is). Ik denk dat die 1,7 auto per huishouden zoals hierboven genoemd werd voor mijn straat de werkelijkheid wel goed weergeeft. Waardoor ik dus altijd een auto voor mijn deur heb staan - ondanks dat ik er zelf geen heb.Wat betreft de buurt en autovrij, ik denk dat er in deze straat nog niet een kwart van de huishoudens een auto heeft.
Uh, geen onzin gaan verkopen nu heEn mijn fiets kost kwa parkeerplaats hetzelfde als de auto,
Inderdaad, ook een reden dat zo blij ben geen auto meer te hebben. En niet alleen het gesleutel zelf, ook het op verjaardagsfeestjes tot in den treure aanhoren van anderen over wat er nu weer stuk is aan hun auto... bloedsaai.Voor de deur sleutelen is overigens niet lekker in NL, kans op dat je gereedschap wordt gejat, regen en als laatste erg vervelende agenten en parkeerbeheerders.
Een garagebox of privé parkeerplaats in de stad levert al snel €15.000 tot €50.000 op. Tenminste, voor die prijzen staan ze op Funda.blissard schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 12:57:
[...]
Lekker voor de deur aan 't sleutelen?![]()
Maar ik denk dat we niet bang hoeven te zijn voor een gigantische stijging van kosten van auto's. Die stijging is een zekerheid, dus het heeft geen enkele zin om daar bang voor te zijn.
Door de grondprijzen in woongebieden (tot wel € 600 /m2 bouwrijp hier in Den Haag) kost een parkeerplaats (ca. 10 m2) al € 6.000. Volgens de huidige normen heb je daar 1,7 van per woning nodig, dus per koopwoning gaat € 10.000 rechtstreeks naar de Parkeerplaatsen. Komt nog wat bij voor de auto-infrastructuur in woonwijken die veel duurder is dan als je alleen fietsers e.d. hebt en je komt zo op een bedrag van € 15.000 per woning. Bij een huis van 200.000 is dat dan al een procent of 8.
Nu kun je nog niet kiezen voor een huis zonder parkeerplaats-recht, maar als de kosten ooit goed verdeeld worden dan zullen al meer mensen gaan kiezen voor een auto-vrij bestaan.
@Jeroen: < 25euroJeroenH schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 11:15:
Verder lage energiekosten van <€25 pm en geen auto, wat weer kon omdat we de lokatie slim uitzochten. Die drie dingen geven ons een heel stevige financiële basis. En dat geeft rust.
dat is wel heel weinig; ik dacht dat ik met +- 90euro al laag zat ( zit er bij mij wel water, kabel TV en huur boiler bij )
volgens mij zijn de vaste lasten per maand al snel meer als 25 euro, of toch niet???
Met hier en daar een uitschieter.RocketKoen schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 13:57:
[...]
Een garagebox of privé parkeerplaats in de stad levert al snel €15.000 tot €50.000 op. Tenminste, voor die prijzen staan ze op Funda.
http://www.funda.nl/koop/...nge-leidsedwarsstraat-24/
A'dam PVOutput
Klopt, ca. €25.000 hier in de buurt. Maar zolang het juridisch niet mogelijk is om mensen met een auto te verplichten een eigen parkeerplaats te hebben, kan men die garagebox gewoon verkopen en vervolgens de auto bij de buren voor de deur zetten. In Tokyo mag je geen auto hebben als je geen parkeerplaats hebt (overdekt / afgeschermd, niet op straat). 's avonds staan daar gewoon geen auto's op straat. Dan zie je wat we hier moeten missen.RocketKoen schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 13:57:
[...]
Een garagebox of privé parkeerplaats in de stad levert al snel €15.000 tot €50.000 op. Tenminste, voor die prijzen staan ze op Funda.
Wij zitten op € 55,- dat is alleen Gas en Electra (dus geen water, kabel en/of boiler).JAN-B schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:05:
[...]
@Jeroen: < 25euro![]()
dat is wel heel weinig; ik dacht dat ik met +- 90euro al laag zat ( zit er bij mij wel water, kabel TV en huur boiler bij )
volgens mij zijn de vaste lasten per maand al snel meer als 25 euro, of toch niet???
Water en kabelTV zijn bij ons apart en onze CV-ketel is on eigendom. Stroom betalen we niet (salderen boven nul), vastrecht ook niet (salderen onder nul) en we verbruiken maar weinig aardgas, zo rond de 500 kuub (dit jaar zeker meer trouwens, meer thuisgewerkt).JAN-B schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:05:
@Jeroen: < 25euro![]()
sleutelen.., alleen normaal onderhoud en dat kost al genoeg.Op lange ritten naar La France of Duitsland rijdt zo'n auto het lekkerste.ollie1965 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 13:47:
[...]
[...]
En hoe vaak sleutel je eraan![]()
Ik ken hem nog van mijn opa, maar hij stond meer in de garage dan dat ie reed.
Overigens een CX prestige/limousine rijd ook prachtig/heerlijk (ooit in het verleden mijn opa mogen rijden tijdens ziekte)
Maar wie wil er in een stad als Tokio wonen ???? Ik ben er geweest ... brrr .... worden we allemaal door mannen met witte handschoentjes de metro ingeduwd .... op straat is er amper ruimte genoeg om te lopen ......blissard schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:08:
[...]
Klopt, ca. €25.000 hier in de buurt. Maar zolang het juridisch niet mogelijk is om mensen met een auto te verplichten een eigen parkeerplaats te hebben, kan men die garagebox gewoon verkopen en vervolgens de auto bij de buren voor de deur zetten. In Tokyo mag je geen auto hebben als je geen parkeerplaats hebt (overdekt / afgeschermd, niet op straat). 's avonds staan daar gewoon geen auto's op straat. Dan zie je wat we hier moeten missen.
Dan blijf ik lekker met mijn 1:10 slurpende 4WD met trekhaak wat ik nodig heb voor hobby / deel werk.
Deze auto moet ik ook voor woonwerk gebruiken door de hoge wegenbelasting, anders had ik er wel een 2e 1:30 rijdend of electrisch ding bij gehad.
Ik heb al mijn diesel die lekker zuinig was moeten inruilen tegen een bezine slurper ivm de wegenbelasting. Handig die duurzame regelgeving. Wegenbelasting gewoon in de brandstof en/of km heffing, kan ik een 2de duurzame auto erbij rijden.
Ik vind de discussie over wel/geen auto niet valide, zoals gewoonlijk worden er weer vele aspecten vergeten. Het wordt bekeken vanuit een zeer beperkt blikveld, men is niet in staat zich te verplaatsen in de werkelijkheid van een ander.
Het is voor iedereen anders en de geboden alternatieven zijn vaak slechts voor weinigen bereikbaar.
Duurzaamheid is niet : "geen auto", maar de beste, vaak andere, oplossing voor iedereen, dat duurt het langst. Voor de energie opwekking is het ook niet "alleen zonnepanelen en windmolens" maar een aaneenschakeling van vele oplossingen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Tegenwoordig worden wijken gebouwd met ruimte om te parkeren. Iets lastiger in bijvoorbeeld de Amsterdamse grachtengordel. Vandaar dat een plekje daar ook ruim een ton kost.blissard schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:08:
[...]
Klopt, ca. €25.000 hier in de buurt. Maar zolang het juridisch niet mogelijk is om mensen met een auto te verplichten een eigen parkeerplaats te hebben, kan men die garagebox gewoon verkopen en vervolgens de auto bij de buren voor de deur zetten. In Tokyo mag je geen auto hebben als je geen parkeerplaats hebt (overdekt / afgeschermd, niet op straat). 's avonds staan daar gewoon geen auto's op straat. Dan zie je wat we hier moeten missen.
Hier hebben zo ook zo'n "leuke" oplossing.
Gewoon alle parkeerplaatsen in de wijk (gewoon een woonwijk) voorzien van een parkeermeter. Betaald parkeren de hele week, behalve zondag van 18:00 tot 23:00.
En per huisnummer kan maximaal 1 parkeervergunning worden aangevraagd.
Voor de meeste mensen prima, aangezien de wijk vooral bestaat uit appartementjes van 50-70m2. Die hebben meestal niet meer dan 1 auto, als ze al een auto hebben.
Helaas woon ik net in de ene straat vol met 19e eeuwse monumenten. 300-350m2 die omgebouwd zijn tot appartementjes/studentenkamers van 20 - 70 m2.
Maar wel allemaal op 1 huisnummer. Dus deel je met 4 tot 10 man 1 parkeervergunning ><
Tja, nou heb je toch net mijn punt gemist. Het idee is, dat we hier in Nederland veel openbare ruimte opofferen aan stalling van dood ijzer. Dat is zonde van die beperkte ruimte. In Tokyo hebben ze dat anders geregeld. Daarvoor hoeven wel niet naar Tokyo toe. Maar daar kunnen we wel wat van leren.WoudseHoeve schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:42:
[...]
Maar wie wil er in een stad als Tokio wonen ????
Vastrecht is toch een bedrag per dag maand, ongeacht je verbruik?JeroenH schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:24:
[...]
...vastrecht ook niet (salderen onder nul) en we verbruiken maar weinig aardgas, zo rond de 500 kuub (dit jaar zeker meer trouwens, meer thuisgewerkt).
Ik bekijk de zaken niet vanuit een beperkt blikveld. Ik besef wel delijk dat het voor sommige mensen een stuk makkelijker is dan voor anderen. Maar ik had het over een visie, een toekomst beeld.WoudseHoeve schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 14:42:
[...]
Ik vind de discussie over wel/geen auto niet valide, zoals gewoonlijk worden er weer vele aspecten vergeten.
Het wordt bekeken vanuit een zeer beperkt blikveld, men is niet in staat zich te verplaatsen in de werkelijkheid van een ander.
Als je het over een visie hebt moet je je niet laten leiden door problemen, maar de problemen onderweg bij de uitvoering van de visie oplossen.
Dat dat nu niet gaat zonder slag of sloot zonder bepaalde mensen/groepen (financieel) in de problemen te brengen is me echt wel duidelijk. Daarvoor moet je als gemeenschap de juiste oplossingen zoeken. Uizonderingen, compensaties e.d.
Nogmaals, bij een visie moet je niet kijken wat de problemen nu zijn, maar er naar toe werken om die problemen op te lossen.Het is voor iedereen anders en de geboden alternatieven zijn vaak slechts voor weinigen bereikbaar.
Overigens durf ik wel in twijfel te trekken dat de geboden alternatieven voor weinigen bereikbaar zijn.
Ik had het ook niet perse over geen auto, wel over anders. En voor sommige zal dat geen geen auto zijn, voor andere een nieuwe type auto-ov combinatie e.d.Duurzaamheid is niet : "geen auto", maar de beste, vaak andere, oplossing voor iedereen, dat duurt het langst.
Mee eens, hydropower, minder verbruiken, echte bio massa, smart grid om er een paar te noemenVoor de energie opwekking is het ook niet "alleen zonnepanelen en windmolens" maar een aaneenschakeling van vele oplossingen.
Je kunt meer opwekken dan je aan vastrecht moet betalen. Dat moeten ze ook gewoon salderen.Schinnen-groen schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:11:
[...]
Vastrecht is toch een bedrag per dag maand, ongeacht je verbruik?
Ik verwacht voor stroom ergens rond de 10 euro uit te komen, als ik goed gerekend heb. Dan verbruik ik nog altijd flink wat stroom, maar je krijgt ook heffingskorting terug. Daardoor hoef je helemaal geen 0 verbruik te hebben om toch niks voor je stroom te hoeven betalen.
Signatures zijn voor boomers.
Maar ik begrijp de redenatie nu, thanks.
YUPFicoF schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 22:49:
[...]
Je kunt natuurlijk niet voor elk onderwerp een minister aanstellen. Zeker nu de energiebedrijven geprivatiseerd zijn lijkt het mij niet zinvol om daar één minister op te zetten. Wat moet ie dan doen? Beter is het als regering duurzaamheid als uitgangspunt neemt, dat is veel meer dan energie.
(van 1 januari van het Jaar des Heeren 2005, al bijna 8 jaar geleden...
rube schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:19:
400 miljoen voor duurzame energie...ik ben benieuwd naar de details en of dat een beetje goed terecht gaat komen.
Verder willen VVD en PvdA de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland samenvoegen.

1 april is nog een heel eind te gaan...
* edit *
Ah, gelukkig maar. Scheelt weer een bak geld (wat naar "duurzaam" kan) ...Het kabinet streeft er niet langer naar de Olympische Spelen naar Nederland te halen.
Regeerakkoord hier.
Pagina 9:
M.a.w.: nog meer energiebelasting bovenop de kWh prijs om "de PV collectieven" te kunnen bekostigen met een lagere belasting op de doorgeleverde "kropje sla stroom".Het kleinschalig, duurzaam opwekken van (zonne-)energie waarvoor geen
rijkssubsidie wordt ontvangen, wordt fiscaal gestimuleerd door invoering van een
verlaagd tarief in de eerste schijf van de energiebelasting op elektriciteit die
afkomstig is van coöperaties van particuliere kleinverbruikers, aan deze verbruikers
geleverd wordt en in hun nabijheid is opgewekt. Deze wordt lastenneutraal
gefinancierd door een generieke verhoging van het reguliere tarief in de eerste schijf
van de energiebelasting.
Ik ben benieuwd wat dat voor effect op de aanbiedersmarkt zal gaan hebben...
[ Voor 64% gewijzigd door zonnigtype op 29-10-2012 16:37 . Reden: talk of the day ]
Met de pv subsidie hefboom levert dat nog 400 x 7 (100/15) / 1,5 = ongeveer 1850 MWp geïnstalleerd vermogen. (heb ik de komma nu goed staan? Dat is ook veel)rube schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:19:
400 miljoen voor duurzame energie...ik ben benieuwd naar de details en of dat een beetje goed terecht gaat komen.
Maar het zal wel anders verdeeld worden (lees naar prachtige onderzoeken gaan van onze energiemologgen. Die hebben er immers het meest verstand van).
Bron (PDF)We kiezen voor een realistische, ambitieuze groene groeistrategie, waarin ruimte en
zekerheid verankerd worden. Ons land heeft alles in huis om een betekenisvolle bijdrage
te leveren aan de snelle ontwikkeling van nieuwe energiebronnen als zon, wind, biomassa
en geothermie: hoogwaardige chemie, een innovatieve agrarische sector, grote havens en
een sterke energiesector. Die ontwikkeling is noodzakelijk vanuit het perspectief van
klimaatverandering en eindige grondstoffen en is tevens een uitdaging voor innovatieve
ondernemingen. Een groot aantal veelbelovende ‘biobased’ initiatieven is de laatste jaren
al tot stand gekomen. Deze ‘biobased economy’ kan een van de pijlers vormen voor
groene groei. We willen – met een breed draagvlak in parlement en samenleving – een
stabiel en ambitieus beleid voor de lange termijn neerzetten. In internationaal verband
zal getracht worden daar zoveel mogelijk landen bij te betrekken, ook om zo de kansen
voor het Nederlandse bedrijfsleven te vergroten.
• Nederland zet in op een ambitieus internationaal klimaatbeleid. Nieuwe internationale
doelstellingen voor de jaren 2020, 2030 en verder moeten technologische vooruitgang
aanjagen en ecologisch evenwicht voor de toekomst veilig stellen. Wij streven
internationaal naar een volledig duurzame energievoorziening in 2050.
• We kiezen voor een aandeel duurzame energie in 2020 van 16 procent. Om innovatie
te stimuleren, wordt een optimale mix ingezet van subsidies (SDE+) en mogelijk ook
de leveranciersverplichting en bijmengverplichtingen. De concurrentiepositie van de
energie-intensieve sectoren en de werkgelegenheidseffecten worden daarbij in het oog
gehouden. Voor de aan het eind van deze kabinetsperiode optredende
lastenverzwaring komt een compensatie. In 2016 wordt de voortgang beoordeeld en
over het vervolg besloten.
• Energiebesparing krijgt prioriteit. De aanpak van de Green Deals wordt uitgebreid
met ten minste een besparingsdeal met energiebedrijven en woningbouwcorporaties
voor een versnelling in het verduurzamen van de bestaande woningen. Ook voor
kantoren, scholen en andere gebouwen wordt energiebesparing via energiebedrijven
op deze wijze bevorderd. Het kabinet zal dit ondersteunen door waar mogelijk
belemmeringen in wet- en regelgeving weg te nemen.
• Het kleinschalig, duurzaam opwekken van (zonne-)energie waarvoor geen
rijkssubsidie wordt ontvangen, wordt fiscaal gestimuleerd door invoering van een
verlaagd tarief in de eerste schijf van de energiebelasting op elektriciteit die
afkomstig is van coöperaties van particuliere kleinverbruikers, aan deze verbruikers
gefinancierd door een generieke verhoging van het reguliere tarief in de eerste schijf
van de energiebelasting.
• Om de kostprijs van windenergie op zee versneld omlaag te brengen zal het kabinet
samen met energiebedrijven en de Nederlandse offshore industrie initiatieven nemen
om de innovatie in deze veelbelovende sector te stimuleren. Met netbeheerders wordt
verkend hoe de benodigde transportinfrastructuur voor elektriciteitswinning op zee tot
stand kan komen.
Ik kan niet zeggen dat ik nu erg onder de indruk ben van de ambitie.
Had ik ook niet verwacht van deze gelegenheidscoalitie (beiden niet bekend om sterke duurzame energie ambities, zacht uitgedrukt).JeroenH schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 16:45:
Energie/milieudeel gereerakkoord:
[...]
Bron (PDF)
Ik kan niet zeggen dat ik nu erg onder de indruk ben van de ambitie.
Zie ook mijn toevoeging aan mijn post ietsje hoger...
[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 29-10-2012 16:56 ]
van de energiebelasting.
[quote]
De TVT van mijn zonnepanelen is zojuist korter geworden ........
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
WoudseHoeve schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:02:
Hoezo, zie ik iets over het hoofd of heb jij een wat afwijkende situatie?
Edit: la ma
[ Voor 4% gewijzigd door rube op 29-10-2012 17:05 ]
Zo lees ik het ook. Wel weer stuk administratie erbij om bij te houden wie, welke stroom gebruikt. Ik stel voor over te gaan op het nummeren van de elektronen, dan is dit tenminste te controleren.WoudseHoeve schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:02:
[/quote]
van de energiebelasting.
[quote]
Ze gaan natuurlijk alle gemiste EB door zonnepanelen afwentelen op alle klein gebruikers van stroom door het naar rato verhogen van de EB in de eerste schijf(<10.000kWh).blissard schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:05:
[...]
Zo lees ik het ook. Wel weer stuk administratie erbij om bij te houden wie, welke stroom gebruikt. Ik stel voor over te gaan op het nummeren van de elektronen, dan is dit tenminste te controleren.
Mmm net als in Duitsland ??? maar dan net even anders ?
Ik kan nu dus een grote zonneweide aanleggen en het een cooporatie noemen en de opgewekte stroom "in de buurt" verkopen voor de normale consumenten prijs.
Je bent minimaal een uur kwijt voor brengen halen, als er geen rij is. Als ik wat moet halen staat het ding voor de deur.JeroenH schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 13:52:
[...]
Ik vind het wel flexibel. Je belt op, reserveert een auto, gaat hem halen, gebruikt hem, levert hem weer in en klaar.
Is een ander soort gebruik, en het net wat goedkoper is gebaseerd op de goedkoopste auto huren en dus niet af en toe een busje huren om wat grotere dingen te vervoeren.Niet het hele jaar door onderhoud aan een veel te duur apparaat om hem een paar keer per jaar echt nodig te hebben. Veel flexibeler dan wat mijn ouders deden: 50 weken per jaar zich blauw betalen aan een grote zware auto omdat ze twee weken per jaar met de caravan weggingen.
Op prijs ga je het altijd winnen omdat het voor mij ook een hobby is en ik daarvoor ook weloverwogen gekozen heb in samenspraak met wat nu dus autolozen.Dan heb je duurzame vrienden
auto-arm absoluut niet, wel een intercity station voor de deur en een paar parkeergarages voor alle kantoren in de buurt. Ik heb het idee dat het inkomen vrij laag is in de omgeving en midden in de stad is het dan makkelijk om geen auto te kopen.Dan woon je in een ongewoon auto-arm gebied (lijkt me heerlijk - als natuurlijk een NS-intercitystation dicht in de buurt is). Ik denk dat die 1,7 auto per huishouden zoals hierboven genoemd werd voor mijn straat de werkelijkheid wel goed weergeeft. Waardoor ik dus altijd een auto voor mijn deur heb staan - ondanks dat ik er zelf geen heb.
Jaarabonnement per fiets 1 jaar € 50,40 € 51,60[...]
Uh, geen onzin gaan verkopen nu he
Voor bewoners (1e vergunning) 1 jaar € 60,00 € 61,20
Ik had het over mijn kosten
met gemiddeld 1,1 fiets per persoon in nederland weet ik niet of dat verstandig is[...] Moet je je eens voorstellen, in Hilversum (mijn woonplaats) zijn volgens wikipedia 40000 auto's. Stel dat we die vervangen door 80000 fietsen (voor elke inwoner één, we negeren het aanzienlijke aantal fietsen wat er nu al is)
voor de rest heb je gewoon gelijk, en wat mij betreft de meeste mensen hun vervoer anders kunnen regelen.[...]
Maar ik zou het niet leuk vinden als een hobby(eigendom/onderhoud motorvoertuigen) voor mij onmogelijk gemaakt wordt. Als de benzine van prijs verdubbeld moet ik zeker even slikken maar daar zou ik niet zoveel tegen hebben als er een correct pakket van vervoers verbeteringen achter zou zitten.
Als zij de stad hier autovrij zouden maken of zoals er geluiden in utrecht waren autos ouder dan... te weren zal ik snel mijn huis af moeten maken en verkopen en verhuizen naar waar mijn vrijheid minder wordt ingeperkt.
en dat kromme stukje van het regeerakkoord gaan mijn haren rechtovereind van staan.....
Hoe moeilijk willen ze het godverdomme maken. en alles wat ik er in lees is dat ze de energiebelasting gaan verhogen en daarna oneerlijk weer terugverdelen.
[ Voor 4% gewijzigd door Mafketel op 29-10-2012 17:45 ]
Nope.
2 kWh per 100 km moet de lat worden. En dat kan. Experimenteel, jazeker, maar het kan. Zie hier, de WindExplorer. En dan heeft hij zijn eigen inklapbare windturbine nog bij zich ook.
Deze mensen hebben het écht door. Ze zeggen het ook in het filmpje: "Making it lightweight is the key to clean mobility, because the best energy is the one you save." En op dat statement hebben ze 5000km door Australie afgelegd. Wat een helden!

(BTW, dit is ook een stukje Neerlands trots want het ontwerp van het voertuig is gebaseerd op dat van de DuoQuest, wat weer een afgeleide is van de Quest velomobiel.)
[ Voor 191% gewijzigd door JeroenH op 29-10-2012 17:57 ]
Maar 2 kWh / 100 km lijkt me al een mooi streven
Zeker en vast :-). 10 keer minder is altijd beter.
De grootste afstand afgelegd op 1 liter brandstof is 4896 km (bron: http://auto.vlan.be/nl/au...ale-afstand-2011?id=35726). Vorig jaar had onze school meegedaan met deze race. Echter wegens mechanische problemen moeilijk kunnen starten en moeten opgeven in de race. Met jou rekenwaarden zou dit record dus uitkomen op 10 kWh; ofwel 0,02 kWh / 100 km. Al zijn deze modellen niet echt direct praktisch bruikbaar in het verkeer van nu, en kan je geen bagage of passagier meenemen.
[ Voor 21% gewijzigd door D!zzy op 29-10-2012 19:40 ]
Net even gigantisch anders. Duitsland is in alle opzichten fundamenteel anders georganiseerd en mag nooit een op een met dit prutslandje worden vergeleken...WoudseHoeve schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 17:16:
[...]
Ze gaan natuurlijk alle gemiste EB door zonnepanelen afwentelen op alle klein gebruikers van stroom door het naar rato verhogen van de EB in de eerste schijf(<10.000kWh).
Mmm net als in Duitsland ??? maar dan net even anders ?
/me rent voor de grap even fictief een blokje om...
(a) Vergeet het begin "kleinschalig" niet. Nog niet bekend waar dat begint en waar het "ophoudt".Ik kan nu dus een grote zonneweide aanleggen en het een cooporatie noemen en de opgewekte stroom "in de buurt" verkopen voor de normale consumenten prijs.
(b) Je zult echt leveringsvergunning moeten hebben dan wel onder een van de willige vergunninghouders administratie zien te regelen (uiteraard voor een fee, aftrekken van het business-model).
(c) Pilot was voor corporaties VvE's, afgewacht zal moeten worden in hoeverre VVD met het "oprekken van het bedoelde experiment" akkoord zal gaan.
(d) NIET voor "de normale consumenten prijs". Er mot energiebelasting betaald worden, al is het nu blijkbaar niet de volle mep die "gewone afnemers" moeten (gaan) betalen. Ze hebben het over "een verlaagd tarief" EB voor dit soort pilots/proeftuinen. Ergo: dat "verlaagde tarief" (hoogte: niet gespecificeerd, wie weet nog steeds een euroduppie/kWh...) mot afgedragen worden aan de nieuwe minister van Financiën. Kan je niet als "verdienste" op gaan voeren, of je moet een erg creatieve boekhouder hebben...
Oh ja, en vergeet de "vergunningen" niet voor een PeeVau parkje boven een met overmaat aan koeienstront geinjecteerde 'ollandsche groene polder in je buurt (waarschijnlijk nog "zonder bouwvergunning"), is mijn inschatting ...
Denk maar niet dat je rijkelijk kado'tjes krijgt uitgedeeld.
Dit topic is gesloten.