De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.273 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:00
RocketKoen schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:23:
[...]

De TVT van een hypotheekaflossing is 0 jaar. en daarna is je rendament het bedrag wat je eerst kwijt was aan rente (min HRA)
Bij een TVT van 10 jaar voor PV, komt je rendament daarna uit op 10%
De opbrengsten van PV zijn dus pas na een jaar of 13 beter dan die van een hypotheekaflossing.

Even afgezien van wat de hypotheekrente (aftrek), huizenprijzen en energieprijzen doen dan.
Als ik 7000 euro aflos, ben ik 7000 euro kwijt. Stop ik die 7000 euro in PV, ben ik die 7000 euro ook kwijt. In het ene geval betaal ik over die 7000 euro vervolgens geen rente meer, in het andere geval helpt die 7000 euro mij te besparen in de energielasten, maar beide keren kan ik geen 7000 euro meer uitgeven.

Of je nu geld leent tegen een bepaald bedrag per maand, of elke maand geld weggooit aan energie, er is bij beide een TVT aan te wijzen voordat het je voordeel op je bankrekening op gaat leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:49
Terpen Tijn schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:47:
[...]

Dat laatste is wel wat optimistisch gedacht in de huidige hypotheekmarkt...
Ligt er aan hoe hoog je hypotheek is in verhouding met de waarde van je huis.
Zo konden mijn ouders laatst een extra hypotheek nemen om de schuld van hun bedrijf af te lossen. Dat was een stuk goedkoper dan een gewone lening.
Maar in hun geval is de getaxeerde waarde ook 2x zo hoog als de hypotheek. Tegenwoordig komt het tegenovergestelde ook vaak voor.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:45
Nieuw initiatief in LImburg: voor huurders (en cooperaties) een plan voor PV-op-je-dak:

http://www.renewable-ener...voor-huurders-in-limburg/

Max. 1400eur subsidie, maar indicatieve prijzen geven ca. 2,75-3 eur per Wp aan... (maar er is nog geen partij geselecteerd, dus....)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en daar was het nieuws, beperking van de hra
over 7000 euro niet kunnen uitgeven van rocketkoen,
als ik opnieuw mocht kiezen sinds 2007 had ik echt niets verandert, ik ben blij dat mijn belegging uit dakbelegging bestaat, ik had echter nog wel wat aggressiever te werk kunnen gaan, sneller vooral.
rendementen uit het verleden blijken een zekerheid voor de toekomst te zijn.
en vandaag jekkert de zon even de cv naar 37c, hoe blij kun je worden, van een 5 jaar oude aanschaf !
(eea 21% btw vrij met achteruit lopende stroom meter)

er is inmiddels afgerekent met greenchoice, mijn jaarbedrag is 241 euro geweest voor een gezin 3 personen, 20,08 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-10 19:37
RocketKoen schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:17:
[...]

Ligt er aan hoe hoog je hypotheek is in verhouding met de waarde van je huis.
Zo konden mijn ouders laatst een extra hypotheek nemen om de schuld van hun bedrijf af te lossen. Dat was een stuk goedkoper dan een gewone lening.
Maar in hun geval is de getaxeerde waarde ook 2x zo hoog als de hypotheek. Tegenwoordig komt het tegenovergestelde ook vaak voor.
Jaah, voor babyboomers is het een en ander prachtig geregeld. Dom van die mensen na hen om zo laat geboren te worden, en een huis te willen kopen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Terpen Tijn schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 13:58:
[...]

Jaah, voor babyboomers is het een en ander prachtig geregeld. Dom van die mensen na hen om zo laat geboren te worden, en een huis te willen kopen. :P
Hoef je geen babyboomer voor te zijn hoor. In dit geval een stuk grond gekocht op het randje van de polder en er een huis neergezet.
10 jaar later zaten er 3 nieuwbouwwijken tussen het huis en de polder, waardoor het huis ineens in het centrum van de stad staat :P
Oom en Tante hebben hetzelfde trucje uitgehaald in Almere.

Voor iedereen die in de laatste 5 jaar een huis heeft gekocht gaat het helaas niet meer op.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:26:
Het mooie van schulden aflossen is dat je er niet armer van wordt >:)
Ik "proef" weer een mooi Zeeuwsch tegeltje... ;)

/me zonnigtiep dankt zijn ouders voor een kern mantra bij de opvoeding: "zorg dat je nooit [te voorkomen] schulden maakt" ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 18:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

*O* We kunnen weer zoeken per topic oOo

Nu alleen nog een (door mij veel gebruikte) directe link naar MyReact die nog steeds niet terug is -O-

[ Voor 62% gewijzigd door antonboonstra op 26-10-2012 16:21 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:59
Krijg ik al een beetje kromme tenen van lokale goed-bedoelde-maar-verstorende-lokale-subsidies, zodra er ook nog eens één partij geselecteerd wordt zie ik het helemaal niet meer zitten. We weten allemaal wat daarvan komt...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:37
RocketKoen schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:02:
[...]

Een gezonde financiele reserve, is genoeg om voor 3-6 maanden van te leven.
Meer is gewoon dom als je nog een hypotheek of andere schuld hebt open staan. Boven de 20k betaal je zelfs belasting over rendament dat je niet haalt.

En in jouw geval. Stel je stort vandaag 40k, en hebt die morgen nodig. Dan kun je gewoon je hypotheek verhogen / een 2e hypotheek nemen.
Njah, 3-6 maanden vind je geen nieuwe baan. Ben terwijl ik nog werk had al 9 mnd bezig geweest. 3 x tot aan contract onderhandeling en dan toch ingehaald worden door een nieuwe ontslag ronde.
12-18 maanden vooruit kunnen vind ik momenteel beter. Geen 40k of meer voor nodig (met zijn tweeen), dus ben wel aan het kijken wat handig is. Na gezinsuitbreiding is geld apart houden overigens ook wel handig, maar als je aflost worden je lasten lager, hou je meer geld over enzovoorts :) dus ga naast ons spaardeel zeker ook aflossen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:58:
[...]
maar als je aflost worden je lasten lager, hou je meer geld over enzovoorts :)
essentieel wat je daar zegt, existentieel zelfs, je benoemd precies wat ik in de kijker heb.
je baseload of burnrate van geld moet extreem omlaag.
ik heb mijzelf teruggebracht naar bijstandniveau aan de uitgavenkant,
aan de budgetkant gaat het daarom zeer goed.
slechts weinigen zien dat, ik zat op het 4-voudige, en heb daar wel 5 jaar voor nodig gehad.
mijn basis (voeding woning kleding) staat nu op 439 euro voor 3 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 17:28:
[...]

essentieel wat je daar zegt, existentieel zelfs, je benoemd precies wat ik in de kijker heb.
slechts weinigen zien dat, ik zat op het 4-voudige, en heb daar wel 5 jaar voor nodig gehad.
Dat is wel heel erg weinig!
Ik neem aan dat je de woning vrij hebt?
Als dat zo is, dan zijn jullie al aangekomen waar wij naar op weg zijn _/-\o_

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:53:
[...]

Krijg ik al een beetje kromme tenen van lokale goed-bedoelde-maar-verstorende-lokale-subsidies, zodra er ook nog eens één partij geselecteerd wordt zie ik het helemaal niet meer zitten. We weten allemaal wat daarvan komt...
Rekenvoorbeeld: 39% van aanschafprijs snupsniedie max.

Je mag dan ook nog "gunstig lenen" daar, als je die leuke douceurtjes nog niet genoeg vindt...

Het marktverstoren gaat gewoon ongebreideld verder. Tja, je zit nu eenmaal op een berg Essent>>RWE verkoop geld, en dat moet weer in de lokale economie worden gepompt...

En Edwin Koot (The Solar Future, 24 mei) maar beweren dat NL eindelijk van de subsidies af was. * NOT *

Zelfs alle andere subsidieloze peeveeërs salderen dat het een lust is, dus 15 cent/kWh gaat niet naar de Staat, ook in het gulle Limbabwe. Dat noemen sommige vrijgevochten, liberale types ook nog steeds "subsidie"... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:45
JeroenH schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 16:53:
[...]

niet klagen jeroen, a: er is nog GEEN partij geselecteerd,
en b) HUURDERS komen in aanmerking ipv reguliere eigen-woning bezitters....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Och, dan kun je bijna met twee krantenwijken toe :)
Nah, wij verstoken hier een veelvoudig van hier van en hebben langer nodig om in ieder geval niet vooral voor de rente te hoeven werken, maar zonder visie kom je nergens :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik was overigens in portugal, waar het volgens `de telegraaf` zo slecht gaat,
ik kwam toevallig langs de opening van een pv park en als gedeformeerde pv gek, moest ik toch even mee-kwijlen.
http://www.algarveresiden...s-to-produce-clean-energy
wat mooi zeg, 2800kWh/kWp daar in die regio
het had smorgens geregend, en het park produceerde om 13:00u 15,7Megawatt op de display, met een mooi geluidje erbij van het trafo station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]
staat nu op 439 euro voor 3 personen.
Even gekeken

Ik kom op ongeveer 840 euro voor Hypotheek/Verzekeringen/TV/telefoonabbo/Gas/Water/Licht/Gemeentelijke belastingen etc.

Benzine, Voedsel, Kleding, Verzorging en sporten is 775 euro. Wij kunnen dus rond komen van ongeveer 1600 euro/maand.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
mkleinman schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:11:
[...]

Even gekeken

Ik kom op ongeveer 840 euro voor Hypotheek/Verzekeringen/TV/telefoonabbo/Gas/Water/Licht/Gemeentelijke belastingen etc.

Benzine, Voedsel, Kleding, Verzorging en sporten is 775 euro. Wij kunnen dus rond komen van ongeveer 1600 euro/maand.
Wij leven niet heel duur, maar wonen wel wat duurder dan gemiddeld :) Maargoed, des te meer uitdaging om het af te lossen :+ Hou wel van een uitdaging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:47
hmmm lijstjes.... ik voel me dan net Al Bundy, zelfs de hond doet hier ook mee.. gezin 4 pers. en hond
Volgens mij wordt ik rijk als kids de deur uit zijn, echter voel ik me nu rijker ;)

[ Voor 28% gewijzigd door snoekds20 op 26-10-2012 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:22:
[...]

/me zonnigtiep dankt zijn ouders voor een kern mantra bij de opvoeding: "zorg dat je nooit [te voorkomen] schulden maakt" ...
Geen probleem. Komt er aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:26:
Het mooie van schulden aflossen is dat je er niet armer van wordt >:)
zonnigtype schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:22:
[...]

Afbeeldingslocatie: http://www.energiebewustzeeland.nl/files/tegeltje-Schinnen-groen.jpg

Alstublieft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik word er helemaal verlegen van... :o

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier het gewoon vanaf de basis goed gedaan: een huis gekocht wat bij onze levensstijl past (dus niet te groot) en een bijbehorende hypotheek die we als het moet op één salaris kunnen opbrengen (vanzelfsprekend gewoon aflossen). Verder lage energiekosten van <€25 pm en geen auto, wat weer kon omdat we de lokatie slim uitzochten. Die drie dingen geven ons een heel stevige financiële basis. En dat geeft rust.

Het koude seizoen is begonnen en dat is mooi voor mensen met een warmtebeeldcamera :) Gisteravond wat foto's gemaakt van onze eigen woning:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/320475_431916330201510_1452818549_n.jpg

Het is duidelijk dat het gordijn voor de achterdeuren voor warmte binnen het huis houden. Maar het is ook duidelijk dat er nog flink wat warmte onderdoor weglekt.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/394983_431916350201508_285773996_n.jpg

De zijwangen van de dakkapel aan de achterzijde verliezen flink wat warmte... en dan is die kamer nog onverwarmd.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/561841_431916363534840_526626377_n.jpg

De (relatief nieuwe) uitbouw aan de achterzijde verliest in de hoeken toch nog warmte. Daar is niet nauwkeurig gebouwd. Ook is te zien dat de buitenmuur (links) een graad koeler is dan de muur tegen de buren aan (rechts).

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/546938_431916390201504_451430730_n.jpg

Onze voordeur is een flink warmtelek. Gelukkig is de gang onverwarmd, maar ik ga toch eens kijken of er wat aan te doen valt.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/545322_431916410201502_1996436660_n.jpg

De voorgevel (links) is nageïsoleerd maar toch nog twee graden koeler dan de muur tegen de buren aan (rechts). Helaas heb ik geen warmtebeeldfoto's van de situatie voor de isolatie-actie, dus ik heb geen idee of dit goed is of niet voor een jaren '30- huis.

Met elke IR-foto die ik maak verandert mijn blik op de wereld meer en leer ik bij.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even een opmerking t.a.v. de gordijnen.

Ooit in Schotland op vakantie geweest heeeeel lang geleden.

Wat ons opviel was dat de zware, dikke gordijnen voor de ramen van het cottage een stukje over de vloer lagen. De ruimte werd verwarmd door een houtkachel en een marginale electrische verwarming aan de muur.

Die gordijnen isoleerden als een beest en geen last van toch of koude voeten in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 21:58
Zojuist de meterstanden doorgegeven:
Elec.: 289 kWH
Gas: 860 m^3

Weer iets lager als vorig jaar *O*
(Douche WTW + spaarkop zal met de verlaging van het gas geholpen hebben).
Gezin, twee kleine kinderen. Huis uit 1992, 2100 Wp + douche WTW (horizontale)

Ons voorschot bedrag zou op basis hiervan naar € 55,- kunnen.

Zooooo jammer dat we geen ruimte meer hebben op het dak voor meer PV en/of zonnecollectoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-10 23:05
JeroenH schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 11:15:

Het koude seizoen is begonnen en dat is mooi voor mensen met een warmtebeeldcamera :) Gisteravond wat foto's gemaakt van onze eigen woning:
Ik zat toevallig net te zoeken naar een plek om zo'n ding eens een dagje te huren. De prijzen die ik zie zijn typisch meer dan ik wil betalen, vanaf zo'n 150 per dag, en meer als er een mannetje aan vast zit natuurlijk.
150 vind ik rijkelijk veel in verhouding tot de nieuwprijs (200-4000?) en te te verwachten winst als ik wat geks zou zien waar ook nog wat aan te doen is.

Kloppen de prijzen die ik zie, zijn er betere adresjes? Tot 50 euro per dag zit meer in de orde die me redelijk lijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Schinnen-groen schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 11:24:
Even een opmerking t.a.v. de gordijnen.

Ooit in Schotland op vakantie geweest heeeeel lang geleden.

Wat ons opviel was dat de zware, dikke gordijnen voor de ramen van het cottage een stukje over de vloer lagen. De ruimte werd verwarmd door een houtkachel en een marginale electrische verwarming aan de muur.

Die gordijnen isoleerden als een beest en geen last van toch of koude voeten in de woonkamer.
Dan moet je denk ik wel een donkere kleur gordijn nemen. Die grijs/witte uit de foto's zijn anders binnen no time grijs/bruin.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
Of aan de onderkant een reep leer toevoegen die wel over de grond mag slepen.

Overigens heb je ook een foto van de bovenkant? Als die warmer is dan heb je daar een warmtewisselaar.

[ Voor 40% gewijzigd door Mafketel op 27-10-2012 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

RocketKoen schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 13:14:
[...]

Dan moet je denk ik wel een donkere kleur gordijn nemen. Die grijs/witte uit de foto's zijn anders binnen no time grijs/bruin.
Dat waren ze ook: Schotse ruit. Zeg maar veel donkergroen met bruin en een dun geelachtig streepje, Daar zie je inderdaad niet zoveel op.

Maar ik zie die joekels niet 1-2-3 in een normale wasmachine verdwijnen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Mafketel schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 13:16:
Of aan de onderkant een reep leer toevoegen die wel over de grond mag slepen.

Overigens heb je ook een foto van de bovenkant? Als die warmer is dan heb je daar een warmtewisselaar.
Een warmtebeeldcamera meet niet de temperatuur van de lucht, maar de IR uitstraling van objecten. Hij kan dus niet zien of er warme of koude lucht langs het gordijn stroom. Alleen dat de strook onder het gordijn koud is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 12:28:
Zojuist de meterstanden doorgegeven:
Elec.: 289 kWH
Gas: 860 m^3

Weer iets lager als vorig jaar *O*
(Douche WTW + spaarkop zal met de verlaging van het gas geholpen hebben).
Gezin, twee kleine kinderen. Huis uit 1992, 2100 Wp + douche WTW (horizontale)

Ons voorschot bedrag zou op basis hiervan naar € 55,- kunnen.

Zooooo jammer dat we geen ruimte meer hebben op het dak voor meer PV en/of zonnecollectoren
Hallo Rube,

Heb je nog ruimte voor een extra afdakje in je achtertuin? Misschien dat je dan nog bijvoorbeeld plaats kan creeeren voor 3x 230Wp met een Soladin 600? Afbeeldingslocatie: http://www.energiebewustzeeland.nl/images/msn/msn_sun.png 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-10 18:54
JeroenH schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 11:15:
De voorgevel (links) is nageïsoleerd maar toch nog twee graden koeler dan de muur tegen de buren aan (rechts). Helaas heb ik geen warmtebeeldfoto's van de situatie voor de isolatie-actie, dus ik heb geen idee of dit goed is of niet voor een jaren '30- huis.
Is die muur tegen de buren aan een woningscheidende muur? Bedoel, muur tussen jouw huis en buurmans huis?

Ik ben ooit betrokken geweest bij een nieuwbouwproject. Buitenmuren waren zwaar geïsoleerd, woningscheidende wanden helemaal niet. In theorie zou het resultaat zijn dat als: bewoner A (hoekwoing) thermostaat op 21 had, bewoner B (naast hoek) thermostaat op 18, bij buitentemperatuur 8 graden, bewoner A meer warmteverlies zou hebben naar bewoner B, dan naar buiten. Hadden ze nog niet over nagedacht....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
FicoF schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 17:52:
Is die muur tegen de buren aan een woningscheidende muur? Bedoel, muur tussen jouw huis en buurmans huis?
Yes, dat klopt, en ik heb geen idee hoe hoog mijn buren de verwarming hebben. Misschien hebben ze die wel op 23C staan :)

Vandaag ben ik met de warmtebeeldcamera bij mkleinman geweest - ik laat 'm zelf maar vertellen over de ontdekkingen aan zijn vernuftige DBE-systeem.

Deze foto wil ik jullie toch niet onthouden; in een hoek kwam er via een kier koude lucht van het dak naar binnen. Een simpel kitrandje loste dat op, zoals duidelijk te zien op de voor- en na-foto's:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/395135_432041660188977_1287548985_n.jpg

Merk op dat die donkere 'veeg' niet de koude lucht zelf is, maar koude lucht die de muur afkoelt. Een warmtebeeldcamera meet alleen oppervlakte temperaturen, geen luchttemperaturen.
duinsel schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 13:12:
Ik zat toevallig net te zoeken naar een plek om zo'n ding eens een dagje te huren. De prijzen die ik zie zijn typisch meer dan ik wil betalen, vanaf zo'n 150 per dag, en meer als er een mannetje aan vast zit natuurlijk.
150 vind ik rijkelijk veel in verhouding tot de nieuwprijs (200-4000?) en te te verwachten winst als ik wat geks zou zien waar ook nog wat aan te doen is.

Kloppen de prijzen die ik zie, zijn er betere adresjes? Tot 50 euro per dag zit meer in de orde die me redelijk lijkt...
Ik ben nu nog aan het leren met de camera om te gaan - of beter gezegd: aan het leren de beelden te interpreteren. Daarom ben ik bereid bij mensen langs te gaan en één tot twee uur IR-foto's te maken. Ik vraag daar op dit moment € 30 voor plus reiskosten*. Als het in Hilversum is ga ik op de fiets en dat is gratis, buiten Hilversum ga ik met de trein en eventueel OV-fiets. Kosten van de trein zijn op te zoeken op www.ns.nl (2e klas, 40% korting) en een OV-fiets is € 3. Iedereen snapt dat € 30 niet uitkan (en voor nu hoeft dat ook niet, ik ben aan het leren) en daarom beperk ik me voorlopig tot maximaal 45 min reistijd, enkele reis.

Ik heb de komende tijd binnen Hilversum al wat klusjes, maar als je interesse hebt, laat het me weten. Ik zag dat ik al een paar DMs hebt met verzoeken, die zal ik ook beantwoorden.

De camera is niet beschikbaar voor verhuur zonder mij erbij, daarvoor is hij me te kostbaar.

* Voorbeeld reiskosten: Stel je woont net buiten het centrum van Amsterdam. Trein Hilversum -> Amsterdam CS kost 20 minuten, plus tien minuten fietsen, samen een half uur. Kosten € 30 voor het bezoek plus € 6,40 voor de trein plus € 3 voor de OV-fiets is een totaal van € 39,40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb hier nog wat opzij liggen en zit er serieus over te denken om ook zo'n Flir te kopen. Stel dat je na het inwerken een redelijk schappelijk tarief van €50 oid vraagt voor een rondje warmtelekken opsporen heb je dat ding zo terugverdient. Mooi om freelance naast mijn andere baan te doen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:25
JeroenH schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 18:40:
[...]

Ik heb de komende tijd binnen Hilversum al wat klusjes, maar als je interesse hebt, laat het me weten.
Damn, België valt uit de boot met dit aanbod ;( ;).

Anyway; Hoeveel heb je voor je Flir i7 betaald? Zie hem op flirshop staan voor 1995 dollar, omgerekend zo'n 1550 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Erasmo schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 19:23:
Ik heb hier nog wat opzij liggen en zit er serieus over te denken om ook zo'n Flir te kopen. Stel dat je na het inwerken een redelijk schappelijk tarief van €50 oid vraagt voor een rondje warmtelekken opsporen heb je dat ding zo terugverdient. Mooi om freelance naast mijn andere baan te doen.
Ja, dan zou ik wel interesse hebben.... Die hier ook rond loopt is net iets te duur voor een rondje.
Maar in mijn aanbouw klopt er weinig van, die is veel te koud ten opzichte van de rest van het huis.
Ik had daar wel een (veel) grotere radiator gehangen, maar als de CV in de rest van het huis niet aanspringt heeft dat weinig nut....

Want het koelt daar veel te snel af, merk dat nu al weer. (en mijn vriendin ook).

Damn... z'n camara is ook niet even goedkoop te huren zeg..

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 27-10-2012 19:58 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:07

ericplan

5180 Wp PV

@JeroenH
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van de tuindeur met het gordijn open. Natuurlijk kan je het gordijn op de grond laten hangen, maar misschien raak je toch nog teveel warmte kwijt. Doet mij wel denken aan thuis, waar m'n vader een extra schot voor de openslaande tuindeuren gemaakt had voor in de winter. In de zomermaanden werd dat schot in de garage opgeslagen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Cyberpope schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 19:38:
[...]

Ja, dan zou ik wel interesse hebben.... Die hier ook rond loopt is net iets te duur voor een rondje.
Maar in mijn aanbouw klopt er weinig van, die is veel te koud ten opzichte van de rest van het huis.
Ik had daar wel een (veel) grotere radiator gehangen, maar als de CV in de rest van het huis niet aanspringt heeft dat weinig nut....

Want het koelt daar veel te snel af, merk dat nu al weer. (en mijn vriendin ook).

Damn... z'n camara is ook niet even goedkoop te huren zeg..
Ik weet niet waar jouw locatie is maar ik opereer zelf vanuit de Achterhoek.

Ga er denk ik gewoon een halen, er zijn zat mensen die bij mij in de buurt behoefte hebben aan zoiets om in ieder geval break-even te spelen en het milieu is dan de grootste winnaar :)

Nu op zoek naar winkels waar ik een I5 kan kopen, heb er tot nu toe nog maar één kunnen vinden...

Was trouwens mooi panelenweer vandaag, waterkoud en de hele dag een zonnetje :9

[ Voor 4% gewijzigd door Erasmo op 27-10-2012 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Kedeng, kedeng,
Vandaag een stuk in de lokale krant over het aantal treinen dat per etmaal door Twente denderd.
Dat zijn er op dit moment 200, dit aantal wordt in de nabije toekomst uitgebreid naar maar liefst 300 per etmaal. 8)7
Het is triest om te lezen hoeveel mensen dit treft, naast al het lawaai ontzettend veel overlast/schade door trillingen.
Geeft maar weer eens aan dat er naast de fiets er helaas geen duurzaam alternatief is voor lange afstanden.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

FLIR foto's blijven fantastisch.

Het verschil tussen een ringkern trafo en een geschakelde trafo. De ringkern hoeft maar 100mW bij 12V te leveren. De grotere levert op dit moment voor 4 fans op 12V 4x140mA.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/martin/flir/ringkern_vs_geschakeld.jpg

1x raden welke minder verstookt en efficienter is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 21:26:
Kedeng, kedeng,
Vandaag een stuk in de lokale krant over het aantal treinen dat per etmaal door Twente denderd.
Dat zijn er op dit moment 200, dit aantal wordt in de nabije toekomst uitgebreid naar maar liefst 300 per etmaal. 8)7
Het is triest om te lezen hoeveel mensen dit treft, naast al het lawaai ontzettend veel overlast/schade door trillingen.
Geeft maar weer eens aan dat er naast de fiets er helaas geen duurzaam alternatief is voor lange afstanden.
Ik zal aan jullie denken als ik weer eens via Bad Bentheim met tante NS richting de schone zonnepaneelkes bij de oosterburen zal treinen... >:)

(gebeurt niet zo vaak als ik zou willen, voorkomen blijft altijd beter dan genezen...)

Hier 59.000 reizigers per dag via Leiden Centraal, gelijk aan Eindhoven, slechts iets minder dan Schiphol. Traject Leiden CS <=> Den Haag CS staat op nummer vier van drukst bezette lijnen (NS info).

Ben d'r maar wat blij mee, op 3 minuten lopen afstand van station De Vink wat op dat traject ligt...

Overigens, van de "vijand" zelf:
Stille treinen, halvering van geluid

Moderne reizigerstreinen zijn niet de voornaamste bron van geluidsoverlast aan het spoor. NS onderneemt actie om de hoeveelheid geluid die een voorbijgaande trein produceert tot een minimum te beperken. Inmiddels is meer dan driekwart van de NS-treinen ‘stil’. Ze zijn uitgerust met schijfremmen. Dit remsysteem heeft remblokken van kunststof, die de helft minder geluid produceren dan traditionele gietijzeren remmen. Ook het rijgeluid van hogesnelheidstrein Fyra is flink gedempt na een aanpassing van het remsysteem.
Hoeveel herrie maakt zo'n trein nou?

Real-life geluidsmetingen (mogen nog wel meer meters bij wat mij betreft, vooral langs snelwegen ook...).

Gemeente Borne gaat meten langs spoor.

Op 3 plaatsen nog wel. Hmmm. Waarom niet langs die snelwegen daar?

Let op het sensornet kaartje ook op de vliegtuigjes die over zo'n sensor lokatie komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:07

ericplan

5180 Wp PV

Speksteenkachel schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 21:26:
Kedeng, kedeng,
Ik weet niet hoeveel treinen er bij mij op nog geen 300 meter afstand van mijn open slaapkamerraam op één van de zes sporen voorbij rijden, maar dat zijn er zeker meer. (traject A'dam Sloterdijk A'dam Centraal) Ik hoor alleen bij wind uit het Noorden soms wat geluid, maar lawaai wil ik het niet noemen. Schiphol geeft (veel) meer overlast. Woon overigens in een erg stille buurt in A'dam C waar we zomers gewekt worden door een luid zingende merel! Het is dus niet zo dat het treinengeluid door stadsgeluiden overstemd wordt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

a
zonnigtype schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 22:41:

Hoeveel herrie maakt zo'n trein nou?

Real-life geluidsmetingen (mogen nog wel meer meters bij wat mij betreft, vooral langs snelwegen ook...).

Gemeente Borne gaat meten langs spoor.

Op 3 plaatsen nog wel. Hmmm. Waarom niet langs die snelwegen daar?

Let op het sensornet kaartje ook op de vliegtuigjes die over zo'n sensor lokatie komen...
Interessante site met geluidsmetingen, maar eens een bladwijzer van gemaakt.
70 Decibel is langs dat traject toegestaan, een overschrijding met slechts 3 decibel geeft een verdubbeling van de herrie. :o
Volgens de krant zijn er veel uitschieters naar 90 decibel!
Dat de metingen in Twente aan het spoor worden uitgevoerd komt omdat het gaat om oude spoorverbindingen die dwars door steden en dorpen lopen.
Zodoende zijn er veel woningen die op minder dan 50m afstand van deze sporen gelegen zijn.
Dat verklaard ook de schade die ontstaat door trillingen aan veelal oude woningen.
De oude meuk aan treinmaterieel wordt vanuit de Randstad bovendien doorgeschoven naar Oost en Noord Nederland.
Dieselende Buffels, misschien wel een verdwaalde Hondekop (zeer fraai model loc trouwens) vanalles rijdt hier nog rond op de oude sporen.
Aangevuld met een stortvloed aan containervervoer van de Betuwelijn (gaat hier allemaal over bestaand spoor).

Item in de krant gaat specifiek over de overlast van het spoor en die is er wel degelijk.
In het verleden zijn er ook al artikelen geweest over de A1 en de vliegbasis Twenthe.
Geeft eenzelfde shit aan overlast weer.

[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-10-2012 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Hoe kan ik hier tabellen uit Excel plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 19:23:
Precies, waarom niet? Het is alleen zaak dat je leert de foto's te interpreteren. Dat is geen rocket science maar een slimme (echte) Tweaker komt daar met wat ervaring wel uit. En die ervaring wil ik op gaan doen.
D!zzy schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 19:28:
Damn, België valt uit de boot met dit aanbod ;( ;).
Jah, sorry, dat is me iets te gortig :). Er moet toch in de buurt wel wat te huur zijn? Bel anders wat lokale loodgieters o.i.d. op of ze zo'n ding hebben, of iemand kennen die er één hebben. Of bel de brandweer, de meeste brandweerkorpsen hebben er ook wel één.
Anyway; Hoeveel heb je voor je Flir i7 betaald? Zie hem op flirshop staan voor 1995 dollar, omgerekend zo'n 1550 euro.
Ze zijn inderdaad erg duur. Zal vooral door de lage productieaantallen komen en doordat het vooral door bedrijven wordt aangeschaft. FLIR en Fluke vinden dat wel best zo natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 28-10-2012 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:14

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Speksteenkachel schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 23:15:
a
[...]

70 Decibel is langs dat traject toegestaan, een overschrijding met slechts 3 decibel geeft een verdubbeling van de herrie. :o
gelukkig luistert je oor ook logarithmisch en valt dat dan dus weer mee..

was vroeger zo'n mooi voorbeeldje van: als je de geluidssterkte meet van 2 versus 1 trompettist dan kom je inderdaad 3 db hoger, bij het verdubbelen van de geluidsbron. gelukkig meet je oor dit weer anders en ervaar je het niet als dubbel zo hard ...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Laatst online: 17-10-2023
RocketKoen schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 15:44:
[...]

Een warmtebeeldcamera meet niet de temperatuur van de lucht, maar de IR uitstraling van objecten. Hij kan dus niet zien of er warme of koude lucht langs het gordijn stroom. Alleen dat de strook onder het gordijn koud is.
Yep je kan zien waar er warmte overdracht is geweest van koude of warme lucht naar het gordijn/muur/plafond. Zie ook onderstaande opmerking JeroenH
JeroenH schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 18:40:
[...]
Merk op dat die donkere 'veeg' niet de koude lucht zelf is, maar koude lucht die de muur afkoelt. Een warmtebeeldcamera meet alleen oppervlakte temperaturen, geen luchttemperaturen.
Vandaar ook mijn vraag voor een foto van de bovenkant van het gordijn? Ook die van tussen de deur en gordijn. Het zou mij niets verbazen als er warme lucht van de bovenkant instroomt en koude lucht aan de onderkant er weer uit, als je op een van de twee plekken de luchtstroom kan limiteren ben je al een heel end.
[...]
Ik ben nu nog aan het leren met de camera om te gaan - of beter gezegd: aan het leren de beelden te interpreteren. Daarom ben ik bereid bij mensen langs te gaan en één tot twee uur IR-foto's te maken.
Ik ben wel benieuwd waar de warmte ontsnapt in het huis van mijn moeder, maar eigenlijk nog meer in het gebruik van zo'n flir. Mocht je interesse hebben om de kelder te kruipen, ik stuur je wel even een pm voor de locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 21:58
Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 16:52:
[...]
Hallo Rube,

Heb je nog ruimte voor een extra afdakje in je achtertuin? Misschien dat je dan nog bijvoorbeeld plaats kan creeeren voor 3x 230Wp met een Soladin 600? [afbeelding] 8)
Helaas hebben we maar een kleine achtertuin die op het noorden staat, dus dat gaat hem helaas niet worden. Aan de voorkant hebben we (veel) schaduw op alles dat niet 5m of hoger is (en een huis snoeien gaat zo moeilijk :P )

Ik zou bij de bestaande panelen misschien nog wat bij kunnen plaatsen, maar dat gaat waarschijnlijk niet door de interne welstandscommissie komen ;) Maar ik ga er toch maar eens over nadenken, zodat we ook de laatste 280 kWh niet meer hoeven af te nemen.... :9

Daarna nog werken aan verder reduceren van gas, maar dat zal lastiger zijn zonder rigoreuze ingrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 08:55:
[...]

Helaas hebben we maar een kleine achtertuin die op het noorden staat, dus dat gaat hem helaas niet worden. Aan de voorkant hebben we (veel) schaduw op alles dat niet 5m of hoger is (en een huis snoeien gaat zo moeilijk :P )

Ik zou bij de bestaande panelen misschien nog wat bij kunnen plaatsen, maar dat gaat waarschijnlijk niet door de interne welstandscommissie komen ;) Maar ik ga er toch maar eens over nadenken, zodat we ook de laatste 280 kWh niet meer hoeven af te nemen.... :9

Daarna nog werken aan verder reduceren van gas, maar dat zal lastiger zijn zonder rigoreuze ingrepen
Dat is duidelijk. De interne welstandscommissie is natuurlijk iets speciaals :)

Misschien is een windmolentje aan een schoorsteen een idee? In prijs-en-opbrengst-vergelijking zal het minder opleveren dan een zonne-paneel op jaarbasis bekeken. Maar als dat nu net de resterende 280 kWh per jaar wegpoetst, dan kan het interessant zijn. Of niet?

Succes verder in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Afgelopen nacht hier in Twente -10'C aan de grond. :o
Door warmteopslag in de speksteen in combinatie met een goed geissoleerd huis toch nog 20'C in de woonkamer vanochtend.
Neemt niet weg dat er ook hier nog warmtelekken zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 09:08:
Misschien is een windmolentje aan een schoorsteen een idee?
"Urban wind" zoals de marketingmachine het noemt is zo zelden een goed idee dat ik durf te stellen dat het nooit een goed idee is.

@Rube: wellicht kan er hier of daar nog wat bespaard worden? Een paar sluipverbruikers volledig elimineren kan die 280kWh per jaar zomaar opleveren. Of kijk anders verder, dan kWh, kijk naar warmte, drinkwater, transport, voedsel. Duurzaamheid is meer dan kWh's he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ja, de kouwe periode is weer aangebroken. Ook hier flink onder nul.
Vroeger koelde het huis als tot <15C. Nu, zonder verwarming, toch nog een 17,5C.

Insulation rocks!! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:15:
[...]

"Urban wind" zoals de marketingmachine het noemt is zo zelden een goed idee dat ik durf te stellen dat het nooit een goed idee is.

@Rube: wellicht kan er hier of daar nog wat bespaard worden? Een paar sluipverbruikers volledig elimineren kan die 280kWh per jaar zomaar opleveren. Of kijk anders verder, dan kWh, kijk naar warmte, drinkwater, transport, voedsel. Duurzaamheid is meer dan kWh's he :)
En vergeet niet je ijskast/diepries in niet verwarmde ruimtes opnieuw af te stellen. De omgevingstemp. daalt nl. flink de komende tijd.
Ik kan de verschillen al goed zien op de Plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik heb hier recent nog een paar halogeen trafo's vervangen door ledtrafo's.
De lampjes zelf had ik al eerder uitgewisseld, nu de trafo's dus ook.
Dit in combinatie met de timer gestuurde inductie kookplaat ter vervanging van de halogeen plaat kan het niet anders dat het kleine + verbruik aankomend jaar een - gaat worden :)

[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-10-2012 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Schinnen-groen schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:19:
[...]

En vergeet niet je ijskast/diepries in niet verwarmde ruimtes opnieuw af te stellen. De omgevingstemp. daalt nl. flink de komende tijd.
Ik kan de verschillen al goed zien op de Plugwise.
Misschien mis ik iets, maar die apparaten hebben toch ergens (op 1 plek) een thermostaat zitten die de temperatuur regelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dre schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:40:
[...]

Misschien mis ik iets, maar die apparaten hebben toch ergens (op 1 plek) een thermostaat zitten die de temperatuur regelt?
Hoe het precies zit, weet ik ook niet precies, maar de temperatuur in de diepvrieskist fluctueert met de omgevingstemperatuur. Niet veel, ca. 1-2,5 C. In de koude periode van het jaar kan ik de thermostaat een stukje terugdraaien zodat de gem. temp. op -18,5C blijft staan. Ook het aantal schakelmomenten neemt dan af.

Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/diepvries.png

Zie bovenstaande grafiek van Plugwise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier ongeveer dezelfde grafiek, hoewel met een iets minder sterk effect:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/50384722/Fridge_2011_2012.png

Het "gat" bij week 26 van 2012 is onze vakantie, we hebben de koelkast toen uitgezet.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 28-10-2012 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:46
Schinnen-groen schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 10:16:
Ja, de kouwe periode is weer aangebroken. Ook hier flink onder nul.
Vroeger koelde het huis als tot <15C. Nu, zonder verwarming, toch nog een 17,5C.

Insulation rocks!! >:)
Komt natuurlijk ook doordat het (vrijwl) windstil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

deejeebv schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 11:14:
[...]

Komt natuurlijk ook doordat het (vrijwl) windstil is.
Nou, dat komt bij ons niet echt veel voor. Het huis ligt vrij en omsloten door weilanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 11:09:
Hier ongeveer dezelfde grafiek, hoewel met een iets minder sterk effect:

[afbeelding]

Het "gat" bij week 26 van 2012 is onze vakantie, we hebben de koelkast toen uitgezet.
Waarom die stijging van het verbruik het afgelopen jaar? Geplaatst in een andere ruimte?

Ik lees toch een aardige toename uit de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 11:22:
Waarom die stijging van het verbruik het afgelopen jaar? Geplaatst in een andere ruimte?

Ik lees toch een aardige toename uit de grafiek.
Ik weet het niet. Hij is niet verplaatst of anders ingesteld.

Sowieso zijn mijn vrouw en ik allebei wat meer thuis gaan werken, dat kan een verklaring zijn (koelkast vaker open, vaker kamertemperatuur spullen er in) maar misschien is dit het teken dat hij ouder wordt. Ik had het ook al gezien, en ik hou het in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die week had ik precies pv topproduktie, het is dus de omgevingstemperatuur(zon)
mijn koelkast had dat effect niet zo sterk door extra isolatie rondom de inbouw
veel koelkasten hebben deze 1cm ruimte, oa nielstn heeft er noppenfolie tussen gezet.
het is meestal een cosmetisch magnetisch randje wat je los kunt halen en dan opvullen.
2 eps plaaten van de praxis doen dit bij een vrijstaande ook.

de warmtepomp droger doet hier leuke dingen, de vochtigheid in huis daalt,
en het verbruik is wederom sterk gedaald.

(het was de beko voor 360 euro bij bcc, eigenlijk ben je gek als je hem nodig hebt, maar niet koopt;
ik was dus weer goed gek bezig in de wintermaanden met mijn domme oude droger.
vochtigheid op zolder word nu weggehaald, en in het riool, via de wtw uiteraard, afgevoerd.
de hygrometer is nu 55%, dat is hier erg laag)

de droger heeft geen tvt, de oude had versleten lagers na 14 jaar.
de droger maakt wel 500kWh vrij om op te koken, anders word het overschot rampzalig groot. 8)7
(6kWp met een jaarverbruik van rond de 850kWh is rocketscience voor mijn netbeheerder)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik neem aan dat je het over de inbouw koelkast in de keuken hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, ik heb overigens ook de voordeur tussen deur en plaat geisoleerd.
probeer het eens, het aantal aansla momenten halveert bijna in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Als dit zo doorgaat vandaag gaat het de beste oktoberdag ooit worden van onze installatie :P
Maar nu eerst tijd voor een flinke wandeling door bos en langs maisvelden met m'n hond Flint.
Heerlijk zulke dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Goed idee!! Er zit inderdaad zo'n plastic "boordje" rond de koelkast.

Even over de warmtepomtdroger: die hebben we ook aangeschaft. Die doet prima zijn zuinige werk.

Alleen zie ik de relatie met vocht niet zo. Er is toch geen afvoer voor vocht aanwezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:20:
Als dit zo doorgaat vandaag gaat het de beste oktoberdag ooit worden van onze installatie :P
Maar nu eerst tijd voor een flinke wandeling door bos en langs maisvelden met m'n hond Flint.
Heerlijk zulke dagen.
Het is hier dikke, dikke mist al de hele tijd.

Opbrengst nihil.

Mogen wij dat weer weer terug a.u.b.? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij een onze warmtepompdroger (Blomberg TKF 1350 ) kan ik kiezen of de interne opvangbak gebruiken of rechtstreeks aansluiten op het riool.

[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-10-2012 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deze droger heeft een riool afvoer, ik vond dat wel handig, ipv lopen met een bakje.
(staat in het boekje howto)
mijne staat naast de qsolar, en daar is het lekker warm, dit gebruikt de droger nu ook.
de condensafvoer van de gasketel heb ik gebruikt voor de afvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verdraaid, dat heeft ie van ons ook! Even het boekje erbij gepakt.

Maar dat gaat bij ons niet lukken want de droger staat in de kelder, zonder afvoer. Het bakje gooi ik altijd leeg in de kiekeboe. Alle pluis en haren(hondje) worden bewaard en in het voorjaar als nestgrondstof buiten in een kuikengaasbouwsel ter beschikking gesteld. De vogels zijn er erg blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik krijg nog steeds hier een nieuwe warmtepompdroger niet door de ballotagecommissie :(.

Ik moet harder lobbyen. :)

Mijn zonneboilercontroller geeft trouwens vrolijk aan dat er al bijna 120kWh aan warmte is binnen geharkt in oktober. Omgerekend 15m3!

[ Voor 36% gewijzigd door mkleinman op 28-10-2012 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Misschien kan onderstaand plaatje een beetje helpen.
Geheel links het verbruik van de oude luchtafvoer droger.

Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/droogtrommel.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Je hebt al een negatieve stroomrekening man :)

(maar ik snap het wel hoor)

[ Voor 25% gewijzigd door JeroenH op 28-10-2012 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

jantje.vlaam schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 01:13:
Hoe kan ik hier tabellen uit Excel plakken?
Als je in dit tekstveld je excel tabel plakt (tab gescheiden) en op verstuur klikt, dan worden de benodigde [ td] codes e.d. automatisch toegevoegd.
http://dump.antonboonstra.nl/got/tabel.php

Edit: (Oeps, zat een foutje in. Werkt nu wel)

[ Voor 8% gewijzigd door antonboonstra op 28-10-2012 12:43 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:22

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Schinnen-groen schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:35:
Misschien kan onderstaand plaatje een beetje helpen.
Geheel links het verbruik van de oude luchtafvoer droger.

[afbeelding]
Hoe lang doet een wp droger over een volle droogbeurt? ik lees hier en daar dat het langer duurt als een conventionele droger?
iemand info?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
antonboonstra schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 12:35:
[...]

Als je in dit tekstveld je excel tabel plakt (tab gescheiden) en op verstuur klikt, dan worden de benodigde [ td] codes e.d. automatisch toegevoegd.
http://dump.antonboonstra.nl/got/tabel.php

Edit: (Oeps, zat een foutje in. Werkt nu wel)
Testje

Testje 2
Ja, nu werkt het, in test 1 had ik als eerste veld een leeg veld, daar staat nu een punt in.

Vanaf mijn nieuwe meter ben ik het eens goed bij gaan houden. Twee-drie jaar geleden zat ik op een jaarverbruikt van 9500kWh. Door te bezuinigen heb ik dat vorig jaar naar 8500kWh gekregen. Sinds 17 oktober zijn mijn 5000wp zonnepanelen aangesloten. Mijn grootste winst naast de zonnepanelen is dat ik nu veel met WOL werk. Mijn hoofdwerkplek gaan in de slaapstand als ik hem niet gebruike en dat alleen al gaat me dit jaar 1000kWh schelen. Daarnaast toch nog wat zuiniger gedaan en als ik mijn verbruik van de zomer tot nu bekijke zie ik dat ik in theorie een jaarverbruik kan krijgen van 6500-7000kWh. Ik ga ervan uit dat we in de winter meer electra verbruiken in verband met een vroeger ondergaande zon.

maar het ziet er goed uit.

(Anton bedankt voor je Excel naar UBB converter!)

.DatumLaagHoogTerug1Terug2TotaalTotaal opgewektDagen tov 10-7Gemmiddeld kWh per dagGemiddeld naar jaar
Juli10-7-201200000
Augustus8-8-201225521000465 2916,035.853
12-8-201229224600538 3316,305.951
24-8-201241835500773 4517,186.270
September1-9-201249840900907 5317,116.246
8-9-2012545470001015 6016,926.175
14-9-2012608528001136 6617,216.282
17-9-2012653543001196 6917,336.327
24-9-2012722624001346 7617,716.464
28-9-2012746691001437 8017,966.556
Oktober1-10-2012792694001486 8317,906.535
11-10-2012887814001701 9318,296.676
12-10-2012893824001717 9418,276.667
15-10-2012951838001789 9718,446.732
18-10-20129718690018401010018,406.716
27-10-2012105893581919667210918,046.583

[ Voor 12% gewijzigd door TheSiemNL op 28-10-2012 14:06 . Reden: Eerste test luktje niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 13:27:
[...]

Hoe lang doet een wp droger over een volle droogbeurt? ik lees hier en daar dat het langer duurt als een conventionele droger?
iemand info?
Als ik inschat op dit moment, dan duurt de droogtijd ca. 30% langer. Geen probleem want we hebben sinds kort een A+++ -10% wasmachine en doe draait ook langer de de oude.

Gewoon de timer instellen en wassen maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de droogtijd hier is niet te melden, deze machine werkt met een sensor,
als eea eerder droog is stopt ie,
en als het natter of handdoeken zijn draait ie langer.
de oude was gewoon, als alles droog was, gewoon 2700 watt in het niets aan het draaien,
erg dom dus.

het gaat om droog en niet om de tijd.
verder kan alles erin, tot wol aan toe,
de oude zou hier een kindermaatje van hebben gemaakt
weer erg dom dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Mee eens, gedeeltelijk. Als je in de regel op dezelfde manier wast (2 volle machines met nagenoeg dezelfde samenstelling van de was), dan is een globale indicatie wel te geven. Bij ons is dit ong. 30% langer.

Maar sinds de nieuwe wasmachine in gebruik is, wordt het moeilijker. Die centrifugeert namelijk op 1600 toeren (de oude ging tot 1400 toeren) en de was komt er nu dus ook een stuk droger uit.

Dit heeft natuurlijk ook invloed op de droogtijd.

Maar ook de omgevingstemperatuur van de ruimte waarin de droger staat, heeft invloed.
In onze kelder wordt 24/7 de temperatuur en luchtvochtigheid gemeten. Die varieert veel minder dan in de schuur waar de vorige droger stond. Dat geeft natuurlijk ook behoorlijke afwijkingen.

Eigenlijk (bij het lezen van bovenstaande) is die 30% langere droogtijd alleen op deze plek en in deze situatie geldig.
Je hebt dus gelijk met je commentaar. :)

Een voordeel is dat de aansluitwaarde van dat apparaat dermate is dat je hem gewoon op een bestaande groep kunt plaatsen.
Inderdaad prima geschikt voor wol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Een gewone droger duurt een 2 uur (wasmachine is 1600rpm) kan ik stellen dat de wp droger er dus 150-160min over doet?

Dat zou iets vervelender zijn met de duur van de wasmachine denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bij ons sluit dat aardig op elkaar aan. Maar zoals eric-pvt al zei: afhankelijk wat je in de droger stopt (geldt trouwens ook voor onze wasmachine).

Je zit toch niet met een stoel voor de machines te wachten totdat ie klaar is?
Wat maakt nu een 20 minuten uit op een mensenleven? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is tijd ?
deze droger (beko) is 8 kg de oude moest hier 2x voor draaien
ik kan er zelf zowat instappen.

vandaag nog eens een test gedaan, na 1x drogen ging de hygrometer 8% lager,
de condensor pakt dus ook vocht van de zolder, wat weg moet.
af en toe draait het vocht afvoerpompje, het afvoerwater is dan 33c
als ik mijn handen daarna was komt dit weer via de wtw terug in de boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Niet doen!!! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 15:33:
Bij ons sluit dat aardig op elkaar aan. Maar zoals eric-pvt al zei: afhankelijk wat je in de droger stopt (geldt trouwens ook voor onze wasmachine).

Je zit toch niet met een stoel voor de machines te wachten totdat ie klaar is?
Wat maakt nu een 20 minuten uit op een mensenleven? :X
Blijkbaar word er op gewacht :) iets met gelijk klaar en kan de volgende was in de droger thingie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Je kan wat tijd besparen (als je geen problemen hebt met "wasgeluiden") door de uitgestelde start van de wasmachine te gebruiken. Dan is de machine klaar als je heb bed uit komt. Heeft de machine deze voorziening niet, kan je misschien iets doen met een schakelklok. Dat scheelt ook weer tijd.

Een andere mogelijkheid is om van 1 wasdag over te stappen naar 2 wasdagen. Dan spaar je al minimaal 2 wachtijden uit. De was kan best een aantal uren in de machine blijven zitten, niks mis mee.

Het is maar een voorstel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

euhh , het is elke dag wasdag, 10 in de week :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 16:14:
euhh , het is elke dag wasdag, 10 in de week :X
Da's veel was.... :+

Schinnen-groen zit nu te rekenen hoeveel er dan kan worden bespaard met een Warmtepompdroger en een zeeeer zuinige wasmachine..

[ Voor 28% gewijzigd door Schinnen-groen op 28-10-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:43
Ik heb net (voor het eerst) m'n energiemeter aan de droger gehangen. :o
Door (te) onregelmatig werk gaat hier veel was de droger in. Ik ben nog aan het rondkijken naar een gaswasdroger. MIjn gasverbruik nadert op dit moment 0 door mijn Bergkachel en houtvergasser. Moet toch op de een of andere manier Poetin en de Nuon sponsoren....

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 16:22:
[...]

Da's veel was.... :+

Schinnen-groen zit nu te rekenen hoeveel er dan kan worden bespaard met een Warmtepompdroger en een zeeeer zuinige wasmachine..
Ja dat is elke dag een was zoiezo en in het weekend een paar extra (laag)
5 personen hebben veel was

wasmachine 60gr is een 800w per beurt, droger 3,2 maar gebruiken we een stuk minder en daardoor alleen al de helft van ons verbruik gereduceerd.

Laat eens weten als je klaar bent met rekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Rol-Co schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 16:49:
[...]

Ja dat is elke dag een was zoiezo en in het weekend een paar extra (laag)
5 personen hebben veel was

wasmachine 60gr is een 800w per beurt, droger 3,2 maar gebruiken we een stuk minder en daardoor alleen al de helft van ons verbruik gereduceerd.

Laat eens weten als je klaar bent met rekenen
Hoeveel is dat in kWh per wasbeurt en per droogbeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

jantje.vlaam schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 13:59:
[...]
Ja, nu werkt het, in test 1 had ik als eerste veld een leeg veld, daar staat nu een punt in.

(Anton bedankt voor je Excel naar UBB converter!)
Werkt nu ook als het eerste veld leeg is. Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zit mij af te vragen of er alternatieven zijn voor Plugwise.

Plugwise is op zich prijzig, maar daar is (wanneer de bank het toelaat) overheen te komen. Het handige van Plugwise is dat je je schakelaars overal neer kunt plakken en dat je met de bijbehorende software nette grafieken kunt fabriceren. Helaas draait het niet op de Mac.

Ik zou Plugwise, of een gelijkwaardig alternatief, graag willen koppelen met mijn Synology. Deze Synology zou prima de gegevens moeten kunnen verwerken, daar zou geen computer voor nodig moeten zijn eigenlijk.

Aangezien wij nu een in, voor ons, nieuwe woning wonen in plaats van een klein appartement is het zeker raadzaam om verbruiksstatistieken bij te gaan houden, wat ik ook graag wil doen. Het liefst doe ik dit deels geautomatiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Wel even iedere maand de warmtewisselaar van de wp droger schoonmaken. Is goed voor de levensduur en de droogtijd blijft dan ook mooi binnen de perken. Kwam ik na een jaar en steeds langere droogbeurten ook achter ...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jantje.vlaam schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 16:58:
[...]

Hoeveel is dat in kWh per wasbeurt en per droogbeurt?
ow sorry

0,8kWh met een wasbeurt van 60gr en 3,2kWh voor een droogbeurt. wasbeurt 90gr is 1,3Kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 10:04
barman.
virtueel bierrrrr.
a.u.b.

kom net van het dak van mijn ouders af.
dan kan ik me zelf zo in de droger doen.
wat heb ik lopen zweten.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

foto's or it didn't happen :)

laat die jingy maar vlammen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-10 10:04
mmm foto's. ik weet niet of jullie dat willen.
sta er op met een flinke bouwvakkers decolote.
lol.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb maar de daad bij het woord gevoegd en een Flir i5 aangeschaft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Mijn beste dag ooit, 14,39kWh in 1 dag. Ik zie alleen dat er een afwijking zit tussen Suntrol en mijn Piko zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Erasmo schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 18:10:
Ik heb maar de daad bij het woord gevoegd en een Flir i5 aangeschaft :)
Als je hem eens in Oisterwijk wilt komem testen bem je van harte welkom!
Pagina: 1 ... 71 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.