Watt per uur zou op zich wel kunnen, net zoals m/s^2 kan voor het aangeven van een versnelling. Ik denk alleen niet dat Lenovo bedoelt dat die beeldschermen elk uur meer Joules/s gaan gebruiken
.
Precies. Het gebruik van W/h of watt per uur geeft gewoon aan dat je niet snapt waar het over gaat. Da's niet erg, maar schrijf dan niet achterop monitoren
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Met "Wh" wordt bedoeld Watt maal hour. ( Watt x hour )JeroenH schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 17:29:
Precies. Het gebruik van W/h of watt per uur geeft gewoon aan dat je niet snapt waar het over gaat. Da's niet erg, maar schrijf dan niet achterop monitoren
Maar als je "W/h" schrijft is het Watt gedeeld door hour.( Watt / hour ).
Dus hoe langer hij aanstaat hoe minder energie verbruik ....... Hahaha
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Verwijderd
zoiets?Schinnen-groen schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 14:43:
Hé Anton, een goed idee: ik ga ook eens voor onze installatie zo'n voortschrijdend gemiddelde maken. We hebben over 2 maanden onze eerste 2 opbrengstjaren achter de rug.
Goeie tip
Nee, die heb ik al in Excel zitten.
Wat ik nog nodig heb is een voortschrijdend maandgemiddelde voor deze plek.
Wat ik nog nodig heb is een voortschrijdend maandgemiddelde voor deze plek.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Voor prijsindicatie, afmetingen en isolatiewaarden gebruik ik wel deze site.Woodski schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:47:
Ik ben bezig met het vervangen van een kozijn met 4 grote ramen in de woonkamer
Totaal 2.50m bij 3.80m en wil daar HR+++ glas maar krijg deze reactie
Ik weet zo niet wat de meerprijs is voor HR+++, maar dat ligt aanzienlijk hoger dat kan wel richting de 1000,- lopen en de isolatie wordt dan in plaats van 1.1 de 0.9 het scheelt niet zoveel wat je er mee wint.
Klopt dat ?
Toevalling is bij mij vandaag 3,5m2 HR++ geplaatst (noordoostgevel) met ventilatiestroken (die tot dusver ontbraken) Triple glas heb ik wèl overwogen maar na overleg met de glasleverancier toch maar niet. Het was ook ietwat overkill op mijn (overigens betrekkelijk goed geïsoleerde) jaren '30 woning, bovendien vergde het teveel aanpassingen aan het houten kozijn. Succes met de keuze!
Duizend Euro voor 0,2 winst?Woodski schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:47:
Ik ben bezig met het vervangen van een kozijn met 4 grote ramen in de woonkamer
Totaal 2.50m bij 3.80m en wil daar HR+++ glas maar krijg deze reactie
Ik weet zo niet wat de meerprijs is voor HR+++, maar dat ligt aanzienlijk hoger dat kan wel richting de 1000,- lopen en de isolatie wordt dan in plaats van 1.1 de 0.9 het scheelt niet zoveel wat je er mee wint.
Klopt dat ?
Ik zou toch maar even wat meer offertes opvragen..
Heb net de definitieve offerte op mijn schoot voor het vervangen van de kozijnen en glas (als alles goed gaat 2de helft november plaatsen).
Optie van Ug 0,6 naar Ug 0,5 = Euro 496,--
Optie van Ug 0,6 naar Ug 0,4 = Euro 980,--
EDIT: glas is 4 - 16 - 4 - 16 - 4
En, let op, met kunststof afstandhouders i.p.v. alu strips.
Dit is dus drievoudig glas.
Dit alles voor 12,8 M2 op 3 markeringen en jij hebt 9,8 M2 op ?? markeringen
Doe er je voordeel mee
Zelf super tevreden over Ug 0,5, maar bij alleen vervangen van glas zal dit niet lukken met bestaande kozijnen (constructie niet sterk genoeg voor gewicht).
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
op pvgis kun je zulke overzichten maken gebaseerd op de richting en helling n plaats van je panelen, maar ik vraag me af of die kloppen. komen met 4410 kWh als je 5000 kWp op west legt, met een hoek van 50 graden.antonboonstra schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 13:43:
[...]
Is wel eens eerder gevraagd en beantwoord, maar met de huidige waardeloze zoekfunctie is niets meer terug te vinden.![]()
Natuurlijk is de maandverdeling afhankelijk van je hellingshoek. Platter betekent verhoudingsgewijs meer opbrengst in de zomermaanden, steiler is meer opbrengst in de maanden buiten de zomer. Ook wisselen de opbrengsten uiteraard per jaar.
Als ik een mooie gemiddelde van mijn panelen bereken, over 2010/2011/2012 en met beide systemen (1 systeem met wat schaduw van oktober t/m februari) dan kom ik met de volgende verhouding bij een hellingshoek van 35°:
jan 2,8%
feb 4,4%
mrt 9,3%
apr 11,4%
mei 14,3%
jun 12,2%
jul 12,6%
aug 12,7%
sep 9,5%
okt 6,6%
nov 2,6%
dec 1,5%
andere tools komen dan met 3300 kWh
0,3 Wh is anders ook niet veel op de hele levensduur....JeroenH schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 17:07:
Lenovo in de bocht... deze sticker zit achterop de monitoren op mijn werk:
[afbeelding]
W/h... watt per uur... right
Wow Ug 0,4 glas, mooie ontwikkelingen.ollie1965 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:18:
[...]
Duizend Euro voor 0,2 winst?
Ik zou toch maar even wat meer offertes opvragen..
Heb net de definitieve offerte op mijn schoot voor het vervangen van de kozijnen en glas (als alles goed gaat 2de helft november plaatsen).
Optie van Ug 0,6 naar Ug 0,5 = Euro 496,--
Optie van Ug 0,6 naar Ug 0,4 = Euro 980,--
EDIT: glas is 4 - 16 - 4 - 16 - 4
En, let op, met kunststof afstandhouders i.p.v. alu strips.
Dit is dus drievoudig glas.
Dit alles voor 12,8 M2 op 3 markeringen en jij hebt 9,8 M2 op ?? markeringen
Doe er je voordeel mee
Zelf super tevreden over Ug 0,5, maar bij alleen vervangen van glas zal dit niet lukken met bestaande kozijnen (constructie niet sterk genoeg voor gewicht).
Welk merk kozijn ga je plaatsen, laten plaatsen of zelf? Kosten?
Laten plaatsen, er komt een kraan aan te pas om het te plaatsen (gewicht en formaat zijn niet te hanteren).marz01 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:52:
[...]
Wow Ug 0,4 glas, mooie ontwikkelingen.
Welk merk kozijn ga je plaatsen, laten plaatsen of zelf? Kosten?
Passiefkozijn, van tja www.passiefkozijn.nl
Kosten? + 25% ,meer dan normaal. Maar dat is appels met peren vergelijken lees het laatste stuk en de eerdere posts
Dit , hierom en hierom
Hé, moet jij niet met een feestmuts op en een pilsje in de hand het bezoek onderhouden?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Dat feesten hebben we voor mij en mij vrouw (half december) uitgesteld totdat de verbouwing klaar is, dus met kerst volle bak en alles uitleggen en lachen om de frustraties tijdens de verbouwing.Schinnen-groen schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:34:
Hé, moet jij niet met een feestmuts op en een pilsje in de hand het bezoek onderhouden?
Onze woonkamer is momenteel in staat van, tja hoe noem je dat eigenlijk.
Dit , hierom en hierom
In staat van beleg
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
In staat van wording
Dat is het geweest, in staat van beleg, oorlog (met de oude vloer, zandlaag, fundering enz), fundament leggen.
Zeker daar wordt aan gewerkt, kozijnen, stucen, schilderen en tegelvloer leggen en dan met kerst genieten.
We zullen er meer dan van genieten na 5 maanden werk.
En om maar niet stil te zitten ben ik al aan het denken aan het volgende project, een stenen schuur welke omgebouwd kan worden tot slaapkamer/badkamer voor als we niet meer de trap op kunnen, je moet toch wat te doen hebben in je vrije tijd
Dit , hierom en hierom
Ik heb onderstaande ook al gepost in het topic: Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV), maar dacht dat het hier in de kroeg ook wel voor aan de borreltafel zou passen:
Vandaag een reactie ontvangen van Greenchoice op de vraag hoe bij een Ferrarismeter met dag- en nachtteller (2 tarieven) e.e.a. wordt verrekend in de jaarrekening.
Hieronder een afdruk van de mails die ik heb ontvangen:
Wanneer u hoog- en laagtarief heeft, wordt uw teruglevering vergoed tegen het kale leveringstarief dat geldt ten tijde van de teruglevering. Dat is doordeweeks het hoogtarief en in het weekend het laagtarief.
U krijgt daarnaast energiebelasting terug over uw teruglevering. Hoe veel dit is, hangt af van hoeveel u in totaal hebt teruggeleverd en verbruikt. Over alle teruglevering die uw verbruik compenseert, krijgt u energiebelasting terug. Over de extra teruglevering, datgene wat u dus meer heeft teruggeleverd dan u verbruikt heeft, krijgt u alleen het kale leveringstarief plus BTW zonder energiebelasting vergoed.
Dit gaat als volgt in het volgende rekenvoorbeeld:
Verbruik Teruglevering Verloop meterstand
hoogtarief 2.000 kWh 2.600 kWh -600 kWh
laagtarief 1.200 kWh 800 kWh +400 kWh
De vergoeding voor de netto teruglevering is als volgt:
-- u krijgt een nota voor de levering van energie met daarop de volgende verbruiken:
hoogtarief: -400 kWh
laagtarief: +400 kWh
-- u krijgt een nota voor de netto teruglevering van energie met daarop de volgende teruglevering:
hoogtarief: 200 kWh
laagtarief: 0 kWh
Of anders gezegd: de 400 kWh netto verbruik op laagtarief wordt verrekend met de 600 kWh netto teruglevering op hoogtarief, waardoor u niet hoeft te betalen voor het netto verbruik op laagtarief en minder netto teruglevering heeft op hoogtarief. Uiteindelijk heeft u 200 kWh netto teruglevering op het hoogtarief. De vergoeding hiervoor is de kale leveringsprijs van hoogtarief + BTW hierover.
Andersom komt zelden voor omdat op hoogtarief 5/7 van de totale teruglevering plaatsvindt en op laagtarief 2/7. De verrekening zou volgens dezelfde methode gaan.
In mijn tweede mail waarin ik explicitiet vroeg of de berekening is gemaakt voor een Ferrrarismeter (stond niet explicitiet vermeld in de eerste mail), ontving ik de volgende mail:
Geachte heer xxx,
Bedankt voor uw bericht.
Voorgaand rekenvoorbeeld heeft inderdaad betrekking op uw analoge terugdraaimeter. U dient wel bij het doorgeven van uw standen aan te geven dat u graag uw analoge meter wilt behouden en daarom op de werkelijke standen af wilt worden gerekend.
Veel huishoudens kiezen ervoor om de meter te laten verwisselen. Wanneer u beschikt over een digitale meter wordt uw teruglevering apart geregistreerd. Al uw teruglevering wordt dat inclusief energiebelasting uitgekeerd omdat Greenchoice de unieke margeregel hanteert. De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB). Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter.
Voor meer informatie kan ik u verwijzen naar onze website: http://www.greenchoice.nl...-zon/terugleververgoeding
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
xxxxxxxxxx
Greenchoice
Dit geeft toch een stuk meer duidelijkheid voor de terugdraaimeter-GC-klanten, denk ik.
Vandaag een reactie ontvangen van Greenchoice op de vraag hoe bij een Ferrarismeter met dag- en nachtteller (2 tarieven) e.e.a. wordt verrekend in de jaarrekening.
Hieronder een afdruk van de mails die ik heb ontvangen:
Wanneer u hoog- en laagtarief heeft, wordt uw teruglevering vergoed tegen het kale leveringstarief dat geldt ten tijde van de teruglevering. Dat is doordeweeks het hoogtarief en in het weekend het laagtarief.
U krijgt daarnaast energiebelasting terug over uw teruglevering. Hoe veel dit is, hangt af van hoeveel u in totaal hebt teruggeleverd en verbruikt. Over alle teruglevering die uw verbruik compenseert, krijgt u energiebelasting terug. Over de extra teruglevering, datgene wat u dus meer heeft teruggeleverd dan u verbruikt heeft, krijgt u alleen het kale leveringstarief plus BTW zonder energiebelasting vergoed.
Dit gaat als volgt in het volgende rekenvoorbeeld:
Verbruik Teruglevering Verloop meterstand
hoogtarief 2.000 kWh 2.600 kWh -600 kWh
laagtarief 1.200 kWh 800 kWh +400 kWh
De vergoeding voor de netto teruglevering is als volgt:
-- u krijgt een nota voor de levering van energie met daarop de volgende verbruiken:
hoogtarief: -400 kWh
laagtarief: +400 kWh
-- u krijgt een nota voor de netto teruglevering van energie met daarop de volgende teruglevering:
hoogtarief: 200 kWh
laagtarief: 0 kWh
Of anders gezegd: de 400 kWh netto verbruik op laagtarief wordt verrekend met de 600 kWh netto teruglevering op hoogtarief, waardoor u niet hoeft te betalen voor het netto verbruik op laagtarief en minder netto teruglevering heeft op hoogtarief. Uiteindelijk heeft u 200 kWh netto teruglevering op het hoogtarief. De vergoeding hiervoor is de kale leveringsprijs van hoogtarief + BTW hierover.
Andersom komt zelden voor omdat op hoogtarief 5/7 van de totale teruglevering plaatsvindt en op laagtarief 2/7. De verrekening zou volgens dezelfde methode gaan.
In mijn tweede mail waarin ik explicitiet vroeg of de berekening is gemaakt voor een Ferrrarismeter (stond niet explicitiet vermeld in de eerste mail), ontving ik de volgende mail:
Geachte heer xxx,
Bedankt voor uw bericht.
Voorgaand rekenvoorbeeld heeft inderdaad betrekking op uw analoge terugdraaimeter. U dient wel bij het doorgeven van uw standen aan te geven dat u graag uw analoge meter wilt behouden en daarom op de werkelijke standen af wilt worden gerekend.
Veel huishoudens kiezen ervoor om de meter te laten verwisselen. Wanneer u beschikt over een digitale meter wordt uw teruglevering apart geregistreerd. Al uw teruglevering wordt dat inclusief energiebelasting uitgekeerd omdat Greenchoice de unieke margeregel hanteert. De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB). Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter.
Voor meer informatie kan ik u verwijzen naar onze website: http://www.greenchoice.nl...-zon/terugleververgoeding
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
xxxxxxxxxx
Greenchoice
Dit geeft toch een stuk meer duidelijkheid voor de terugdraaimeter-GC-klanten, denk ik.
Even een vraagje in de kroeg:
Zijn er ervaringsdeskundigen die mij globaal kunnen aangeven wat een electrische scooter op jaarbasis aan kWh's verbruikt?
Volgend jaar wordt hier eentje aangeschaft en gaat een auto de deur uit. Aangezien ik het verbruik wil compenseren met PV moet er dus nog wat worden bijgeplaatst. Maar niet meer dan noodzakelijk is. Voor een paar cent per kWh ga ik geen energie meer terugleveren.
Heeft iemand info hierover?
Zijn er ervaringsdeskundigen die mij globaal kunnen aangeven wat een electrische scooter op jaarbasis aan kWh's verbruikt?
Volgend jaar wordt hier eentje aangeschaft en gaat een auto de deur uit. Aangezien ik het verbruik wil compenseren met PV moet er dus nog wat worden bijgeplaatst. Maar niet meer dan noodzakelijk is. Voor een paar cent per kWh ga ik geen energie meer terugleveren.
Ervaring heb ik niet, maar als ik deze lijst zie dan zou ik rekenen op zo'n 30-40 Wh/km. Dus rij je 3000 km per jaar op een scooter, dan kom je op zo'n 100 kWh.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Die lijst op olino zijn vooral theorethisch waarden. Toen ik mijn e-scooter had (2007, zo'n drie maanden gehad, QWIC emoto 80) reed ik ongeveer 7,5kWh per 100km ofwel 75Wh/km. Dat is slechts één voorbeeld en over een korte tijd (en nog in de zomer ook), maar wel uit de praktijk.
Anders koop je gewoon de scooter, rijd je vier-vijf maanden rond en kijk je dan hoeveel kWh je nodig gaat hebben.
PS: Top dat er een auto weggaat! Auto van de weg altijd +1
Anders koop je gewoon de scooter, rijd je vier-vijf maanden rond en kijk je dan hoeveel kWh je nodig gaat hebben.
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 24-10-2012 15:04 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Bedankt voor de info! Mooi overzicht met ook links, dat is handig.antonboonstra schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:53:
Ervaring heb ik niet, maar als ik deze lijst zie dan zou ik rekenen op zo'n 30-40 Wh/km. Dus rij je 3000 km per jaar op een scooter, dan kom je op zo'n 100 kWh.
Als het gaat om een paar honderd kWh's, dan zou ik het met de bestaande installatie moeten kunnen redden
Dat zijn inderdaad wel andere waarden. Waarom heb je hem weggedaan? Beviel die niet?JeroenH schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:04:
Die lijst op olino zijn vooral theorethisch waarden. Toen ik mijn e-scooter had (2007, zo'n drie maanden gehad, QWIC emoto 80) reed ik ongeveer 7,5kWh per 100km ofwel 75Wh/km. Dat is slechts één voorbeeld en over een korte tijd (en nog in de zomer ook), maar wel uit de praktijk.
Reken je dan met de energie inhoud van de accu, of het aantal kWh wat een energiemeter aangeeft tijdens het laden? Een S-Gel accu van 1680 Wh heeft misschien wel 2000 Wh nodig om volledig op te laden, vanwege laadverliezen. Dit zou (een gedeelte van) het verschil kunnen verklaren.JeroenH schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:04:
Die lijst op olino zijn vooral theorethisch waarden. Toen ik mijn e-scooter had (2007, zo'n drie maanden gehad, QWIC emoto 80) reed ik ongeveer 7,5kWh per 100km ofwel 75Wh/km.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Zo vandaag koelkast van 17 jaar oud die 160kWh verbruikte in een jaar vervangen voor een A++ koelkast die volgens opgave fabrikant 96kWh per jaar moet gaan verbruiken.
En de 17 jaar oude vriezer die 666kWh verbruikte in een jaar vervangen voor een A++ die volgens opgave fabrikant 152kWh per jaar moet gaan verbruiken.
Blijven meten is weten.
En de 17 jaar oude vriezer die 666kWh verbruikte in een jaar vervangen voor een A++ die volgens opgave fabrikant 152kWh per jaar moet gaan verbruiken.
Blijven meten is weten.
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Ik gebruik FF hoe vinden jullie dit forum deel DED nog terug op een vreemde PC en dus geen favorieten/bookmarks hebt, vanaf http://gathering.tweakers.net/, want deze staat niet in de lijst ?
Ik kom er nu alleen via de zoekfunktie van google
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Zo, dat is een heftig verbruik!PvPower schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:45:
Zo vandaag koelkast van 17 jaar oud die 160kWh verbruikte in een jaar vervangen voor een A++ koelkast die volgens opgave fabrikant 96kWh per jaar moet gaan verbruiken.
Blijven meten is weten.
Even in het spreadsheet gespiekt: onze diepvrieskist met een behoorlijke omvang die al een jaar of 12 oud is, heeft een jaarverbruik van 233 kWh. Ik stel wel 3 keer per jaar de thermostaat opnieuw af (met een thermometer in de kist).
Voordat dit topic 'De Duurzame Kroeg' en het subforum 'Duurzame Energie & Domotica' bestond was er jarenlang de topic reeks 'Duurzame Energie - deel xx' (het eerste deel was ooit nog door CanonG1 JeroenH aangemaakt onder de naam 'Zonnepanelen geplaatst'). Als fanatiek lezer van die topic reeks heb ik ooit eens de URL 'duurzameenergieforum.nl' vastgelegd en er een startpagina achtige website van gemaakt:Domba schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 15:46:
Ik gebruik FF hoe vinden jullie dit forum deel DED nog terug op een vreemde PC en dus geen favorieten/bookmarks hebt, vanaf http://gathering.tweakers.net/, want deze staat niet in de lijst ?
http://www.duurzameenergieforum.nl/
De website is gemaakt met de Firefox addon MyBookmarks en allerlei GOT topics staan er meteen zichtbaar in de eerste kolom in.
MajoorFataal schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 16:42:
[...]
Voordat dit topic 'De Duurzame Kroeg' en het subforum 'Duurzame Energie & Domotica' bestond was er jarenlang de topic reeks 'Duurzame Energie - deel xx' (het eerste deel was ooit nog door CanonG1 JeroenH aangemaakt onder de naam 'Zonnepanelen geplaatst'). Als fanatiek lezer van die topic reeks heb ik ooit eens de URL 'duurzameenergieforum.nl' vastgelegd en er een startpagina achtige website van gemaakt:
http://www.duurzameenergieforum.nl/
De website is gemaakt met de Firefox addon MyBookmarks en allerlei GOT topics staan er meteen zichtbaar in de eerste kolom in.
Bedankt, vanavond gelijk even kijken of ik nog iets niet ken
Dit , hierom en hierom
Ja ik kwam er achter door dat ik gebruik ging maken van Plugwise.
Toen aan mijn vriendin laten zien en even voor gerekend wat dit koste.
Toen opgezocht wat een nieuwe A++ verbruikte en wat die koste daarna was de WAF geen probleem.
Toen aan mijn vriendin laten zien en even voor gerekend wat dit koste.
Toen opgezocht wat een nieuwe A++ verbruikte en wat die koste daarna was de WAF geen probleem.
Vrieskist vervangen is idd overduidelijk. Koelkast wat minder, met 64KWh/jaar verschil heb je het over nog geen 15 euro en dan moet je ook nog afwachten of de opgave van de fabrikant strookt met de werkelijkheid.
Aan de andere kant: als je koelkast nu een ransaap is gezien zijn leeftijd, en je toch gaat shoppen voor nieuw witgoed, dan zou ik idd ook meteen een fatsoenlijke koelkast neerzetten.
Dat oude kreng kan je evt in de garage zetten voor als je ineens een boel spullen koud moet houden, zoals drinken en salades bij een verjaardagsfeest.
Aan de andere kant: als je koelkast nu een ransaap is gezien zijn leeftijd, en je toch gaat shoppen voor nieuw witgoed, dan zou ik idd ook meteen een fatsoenlijke koelkast neerzetten.
Dat oude kreng kan je evt in de garage zetten voor als je ineens een boel spullen koud moet houden, zoals drinken en salades bij een verjaardagsfeest.
Wat zijn jullie ervaringen met het opgegeven verbruik van een koelkast en het daadwerkelijke verbruik?
Wat voor e-scooter wil je gaan halen, ik ben erg benieuwt naar je ervaringen.Schinnen-groen schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 14:30:
Even een vraagje in de kroeg:
Zit er ook aan te denken om de tweede auto in te ruilen voor een e-scoot
Moet alleen mijn vriendin nog zover krijgen..
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Die moet er mee rijden zekerrevolution-nl schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 18:23:
[...]
Wat voor e-scooter wil je gaan halen, ik ben erg benieuwt naar je ervaringen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
In de schuur staat al een koel/vries combinatie die van schoonmoerder ge erft is.
Die was nog maar een paar jaar oud toen ze twee jaar geleden stierf.
Dat ding hielp me ook op weg om te kijken want dat ding gebruikte 1/3 van wat de vriezer en de koelkast samen gebruikten.
edit:
Wat betreft de E scooter ik geloof dat Erick-pvt er een heeft misschien kan die wat vertellen over het verbruik.
Die was nog maar een paar jaar oud toen ze twee jaar geleden stierf.
Dat ding hielp me ook op weg om te kijken want dat ding gebruikte 1/3 van wat de vriezer en de koelkast samen gebruikten.
edit:
Wat betreft de E scooter ik geloof dat Erick-pvt er een heeft misschien kan die wat vertellen over het verbruik.
[ Voor 18% gewijzigd door PvPower op 24-10-2012 18:32 ]
Ik heb nog geen idee van merk. Wel eentje die 45 km/h kan; met helm dus.revolution-nl schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 18:23:
[...]
Wat voor e-scooter wil je gaan halen, ik ben erg benieuwt naar je ervaringen.
In december ga ik eens wat verder de diepte in, qua prijs en mogelijkheden/tests.
Is een Twizy niet iets voor je?
Een soort van overdekte scooter.
http://www.renault.nl/sho.../twizy/brochure-twizy.jsp
Een soort van overdekte scooter.
http://www.renault.nl/sho.../twizy/brochure-twizy.jsp
[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 24-10-2012 18:53 ]
Eigenlijk niet. Niet voor het model, maar wel voor de parkeermeterkosten. Die heb ik niet met een e-scooter.

De Twizzy had ik ook al voorgesteld, maar dat is ook niks omdat het "te apart en te opzichtig" is.
Vrouwen...
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
nee joh.. zo'n Tesla Roadster als alternatief aanbiedenrevolution-nl schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 18:57:
[...]
ik krijg steeds naar mijn oren dat ik de auto maar moet omruilen voor een scooter, maar om nou 50.000 km per jaar met een e-scoot te rijden
Ze moet iedere dag 20km woonwerk rijden, een e-scoot zou ideaal zijn,
De Twizzy had ik ook al voorgesteld, maar dat is ook niks omdat het "te apart en te opzichtig" is.
Vrouwen...
..die valt absoluut niet op
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Peugeot heeft er een met een heus BMS.Schinnen-groen schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 18:56:
Eigenlijk niet. Niet voor het model, maar wel voor de parkeermeterkosten. Die heb ik niet met een e-scooter.
http://www.e-vivacity.com/nl
Speksteenkachel schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 20:07:
[...]
Peugeot heeft er een met een heus BMS.
http://www.e-vivacity.com/nl
offtopic:
Ze hebben alleen wel een website waardoor mijn computer twee keer zoveel energie nodig heeft
Ze hebben alleen wel een website waardoor mijn computer twee keer zoveel energie nodig heeft
Dat klopt. Iets minder hypie-hypie en bijvoorbeeld een technische spec en een prijsindicatie zou ook wel aardig zijn.
Maar Spek, je hebt me wel in de goede richting gezet. Wel een prettig gevoel, dat BMS als je in de nacht door een dun bevolkt gebied naar huis rijdt. Ik schat een adviesprijs rond de 4500,-.
Maar Spek, je hebt me wel in de goede richting gezet. Wel een prettig gevoel, dat BMS als je in de nacht door een dun bevolkt gebied naar huis rijdt. Ik schat een adviesprijs rond de 4500,-.
Je zit aardig in de buurt, even doorsrollen naar onderen voor meer info.
http://www.elektrischesco.../peugeot-viva-e-city.html
Er zou eigenlijk iemand moeten posten met gebruikerservaringen
Als 45 plusser zou het voor mij wel eerst wennen zijn, waar moet ik de openbare weg op en waar moet ik op het fietspad blijven.
Daar is de laatste jaren wel iets in veranderd
Als 45 plusser zou het voor mij wel eerst wennen zijn, waar moet ik de openbare weg op en waar moet ik op het fietspad blijven.
[ Voor 48% gewijzigd door SpeksteenWP op 24-10-2012 20:30 ]
Bedankt voor de info!Speksteenkachel schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 20:26:
Je zit aardig in de buurt, even doorsrollen naar onderen voor meer info.
Hier hetzelfde gevoel (45 plus-plusser). Weliswaar jarenlang motor gereden, maar dat is lang geleden.
Die scooter spreekt me wel aan (behalve de prijs dan, pffff). Maar ja, incidentele kosten zijn overzichtelijk, maar periodieke kosten, dat is een ander verhaal.
Wat mijn wettelijke rijweg betreft: ik zal maar eens een boekje lenen van m'n leerlingen
Of de 25km uitvoering nemen, geen helm nodig en lekker op het fietspad.
Verwijderd
Of ga voor een lichte snelle fiets, of nog leuker, een supersnelle kettwiesel (Hase) of een Kickbike Race Max voor de echte kick... Je raakt er wel verslaafd aan en je moet er tegen kunnen dat je nagekeken wordt.
Zo'n ligfiets kan ik nog wel begrijpen, maar een volwassenen die een step als vervoermiddel kiest die.......Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:18:
Of ga voor een lichte snelle fiets, of nog leuker, een supersnelle kettwiesel (Hase) of een Kickbike Race Max voor de echte kick... Je raakt er wel verslaafd aan en je moet er tegen kunnen dat je nagekeken wordt.

Verwijderd
Tja, je kunt er niet een kind mee achterop vervoeren maar je gaat wel net zo snel als een elektrische fiets en geen zadelpijn... Probeer het op eigen risico.
Ach, waarom niet? Snel, makkelijk meenemen in het OV, wendbaar. Toegestaan in voetgangersgebieden. En dan ook nog gezondjantje.vlaam schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:27:
[...]
Zo'n ligfiets kan ik nog wel begrijpen, maar een volwassenen die een step als vervoermiddel kiest die.......![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
A'dam PVOutput
Die Peugeot e-vivacity is mijn droom. Waarom? Hierom:
- Europees fabrikaat
- Li-ion accu
- BMS (actieradiusmeter geeft echte kilometers en is geen voltmeter)
Zakelijk kopen, EIA, BTW, versneld afschrijven, kosten verzekering op de zaak. MMmmmmmmhhhh wellicht iets voor mij. De meeste van mijn klanten zitten in een straal van een KM op 10 rondom mijn woning. Vaak hoef ik niets meer mee te nemen dan mijn laptoptas (waarvan ik ook een rugzakexemplaar heb). Wat kost de verzekering voor zoiets?JeroenH schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 23:02:
Die Peugeot e-vivacity is mijn droom. Waarom? Hierom:Maar ja, die prijs he. Die moet echt door de helft anders is het niet reëel (vind ik).
- Europees fabrikaat
- Li-ion accu
- BMS (actieradiusmeter geeft echte kilometers en is geen voltmeter)
maar die levensduur van de accu? 1000 ladingen? Eens per 2 dagen opladen is 5,4 jaar voor die accu. Wat zou het kosten om die te vervangen?
[ Voor 8% gewijzigd door TheSiemNL op 24-10-2012 23:21 ]
Bij goede accu's (bijv. Li-ion/Lifepo4) bestaat ongeveer de helft van de aanschafprijs uit kosten voor de accu. Als ik op http://www.rat-holland.nl/ kijk voor vervangende Lifopo4 batterijen en een capaciteit van 2000 Wh, dan kom je op zo'n 2000 euro.jantje.vlaam schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 23:20:
[...]
maar die levensduur van de accu? 1000 ladingen? Eens per 2 dagen opladen is 5,4 jaar voor die accu. Wat zou het kosten om die te vervangen?
[ Voor 14% gewijzigd door antonboonstra op 25-10-2012 10:18 ]
Leuke discussie bij Floris Wouterlood
http://www.zonnepanelen.w...x.php/473-jawel-de-eerste
http://www.zonnepanelen.w...x.php/473-jawel-de-eerste
A'dam PVOutput
Hoe zit het ook al weer met de verhouding tussen door zonnepanelen geproduceerde stroom, door wind energie geproduceerde stroom (twee niet te regelen manieren van produceren) en door bio massa centrales en door fossiele energie geproduceerde centrales?
En wat betreft de subsiedie die is naar mijn idee niet nodig (salderen is genoeg om als particulier de boel terug te verdienen en er op de langere temijn aan over te houden).
Als ik me niet vergis is de subsidie weer in gevoerd met het lente accoord (Groen Links?)
En wat betreft de subsiedie die is naar mijn idee niet nodig (salderen is genoeg om als particulier de boel terug te verdienen en er op de langere temijn aan over te houden).
Als ik me niet vergis is de subsidie weer in gevoerd met het lente accoord (Groen Links?)
Hmmm, vandaag toch maar even 0,45 kWh bijeengeharkt. Dat is toch zomaar 0,148 kWh/kWp!
Heeft het zin om de tuinverlichting vanacht te laten branden (voor wat extra opbrengst)
autumn is a bitch too
Heeft het zin om de tuinverlichting vanacht te laten branden (voor wat extra opbrengst)
autumn is a bitch too
[ Voor 10% gewijzigd door Schinnen-groen op 25-10-2012 16:25 ]
Ik begrijp de vraag niet helemaal, maar in Duitsland is een paar jaar geleden een vrij grootschalig experiment gedaan met een 'Kombikraftwerk', een virtuele energiecentrale bestaande uit een aantal windparken, een aantal zonnestroomparken, een paar biomassacentrales en een pumped storage opslagsysteem. Het bleek dat deze 'centrale' de elektriciteitsvraag 24 uur lang probleemloos kon bijbenen.PvPower schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 12:43:
Hoe zit het ook al weer met de verhouding tussen door zonnepanelen geproduceerde stroom, door wind energie geproduceerde stroom (twee niet te regelen manieren van produceren) en door bio massa centrales en door fossiele energie geproduceerde centrales?
Meer informatie: http://www.solarwebsite.nl/2010/01/kombikraftwerk/
Welnee, dan waait het lekker hard en draaien mijn windturbines goed.Schinnen-groen schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:23:
autumn is a bitch too
[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 25-10-2012 16:41 ]
Mmmmm JOUW windturbines ???? vertel ?JeroenH schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 16:41:
[...]
Ik begrijp de vraag niet helemaal, maar in Duitsland is een paar jaar geleden een vrij grootschalig experiment gedaan met een 'Kombikraftwerk', een virtuele energiecentrale bestaande uit een aantal windparken, een aantal zonnestroomparken, een paar biomassacentrales en een pumped storage opslagsysteem. Het bleek dat deze 'centrale' de elektriciteitsvraag 24 uur lang probleemloos kon bijbenen.
Meer informatie: http://www.solarwebsite.nl/2010/01/kombikraftwerk/
[...]
Welnee, dan waait het lekker hard en draaien mijn windturbines goed.
@JeroenH, ik vraag dit naar aanleiding van die CDA gemeente politicus die de vergoeding afhankelijk wil maken van variabele stroomtarieven.
Het lijkt me dat je dan moet weten waar de pieken van invoeding vandaan komen en natuurlijk ook die van verbruik, zodat je de boel op elkaar kan afstemmen.
Wat je daar verteld over Duitsland houd dus in dat het mogelijk is en dat je niet aan de variabele stroomtarieven hoeft te beginnen.
Wat is het belang van een gemeente politicus om zich bezich te houden met dit soort zaken?
Het lijkt me dat je dan moet weten waar de pieken van invoeding vandaan komen en natuurlijk ook die van verbruik, zodat je de boel op elkaar kan afstemmen.
Wat je daar verteld over Duitsland houd dus in dat het mogelijk is en dat je niet aan de variabele stroomtarieven hoeft te beginnen.
Wat is het belang van een gemeente politicus om zich bezich te houden met dit soort zaken?
Dat is van ergens uit augustus, een lokale politicus die op plaats 53 van de lijst stond voor de laatste landelijke verkiezingen.PvPower schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 17:27:
Wat is het belang van een gemmente politicus om zich bezich te houden met dit soort zaken?
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dat blaagje komt net kijken in de echte wereld. Neemt niet weg dat diverse initiatieven, zoals de invoer van slimme meters, maar ook het net door de EU ingevoerde afrekenen per maand een bedreiging zijn voor het financiële verhaal bij de aanschaf van zonnepanelen. Gaat dat allemaal door, waar ik wel bang voor ben, kunnen alle excelletjes in de prullenbak.PvPower schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 17:27:
@JeroenH, ik vraag dit naar aanleiding van die CDA gemeente politicus die de vergoeding afhankelijk wil maken van variabele stroomtarieven.
....
Wat is het belang van een gemmente politicus om zich bezich te houden met dit soort zaken?
A'dam PVOutput
Alles voor een beetje publiciteit ......Domba schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 17:51:
[...]
Dat is van ergens uit augustus, een lokale politicus die op plaats 53 van de lijst stond voor de laatste landelijke verkiezingen.
Bedankt ericplan, een CDA politicus op plaats 53 wat dacht hij te bereiken?
Als dit word opgepikt door de landelijke politiek is dat indedaad slecht voor de TVT exceletjes
Als dit word opgepikt door de landelijke politiek is dat indedaad slecht voor de TVT exceletjes
Je moet banger zijn voor de gevestigde (energie)orde die z'n belangen veilig stelt. Op de politiek heb je nog enige invloed, de invloed op energiebedrijven hebben we verpatst.PvPower schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 18:20:
Bedankt ericplan, een CDA politicus op plaats 53 wat dacht hij te bereiken?
A'dam PVOutput
Ik ben lid van een windtubine-coöperatie, in dit geval de Windvogel, maar er zijn er meer. Ik heb geld geleend aan de Windvogel en van dat geld bouwen, kopen en opereren ze een aantal windturbines. De stroom die die dingen opwekken levert geld op, en dat geld wordt uitgekeerd aan de leden.WoudseHoeve schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 17:19:
Mmmmm JOUW windturbines ???? vertel ?
De afgelopen paar jaar fluctueerde de jaarlijkse uitkering tussen de vijf en zeven procent. De hoogte van uitkering is afhankelijk van de hoeveelheid wind in een gegeven jaar, de hoogte van de kosten, e.d. Daar je daadwerkelijk gedeeld eigenaar bent van de windturbines mag je op de ALV meestemmen over van alles, waaronder ook de hoogte van uitkering.
Best een leuk systeem met zoals je ziet een opbrengst die elke bankrente verslaat - en je weet precies wat er met je geld gebeurt, je hebt er zelfs inspraak over.
-edit-
En daarom ben ik niet zo rouwig over het begin van de herfst. Jawel, de zonnestroompanelen brengen wat minder op. Maar mijn windturbines draaien des te harder!
[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 25-10-2012 18:52 ]
Ericplan, ja dat van dat verpatsen weet ik (de lokale politici zagen waarschijnlijk alleen de euro tekens in hun ogen).
Daarom vroeg ik me ook af wat een gemeente politicus hier mee moest, maar ja als op nummer 53 op de lijst van het CDA staat moet je wat.
Of hij weet totaal niet waar hij over praat en heeft wat in de krant gelezen over piek producties in Duitsland of het heeft te maken met wat jij zegt en iemand van uit die hoek heeft hem gevoerd met onvoledige informatie.
Daarom vroeg ik me ook af wat een gemeente politicus hier mee moest, maar ja als op nummer 53 op de lijst van het CDA staat moet je wat.
Of hij weet totaal niet waar hij over praat en heeft wat in de krant gelezen over piek producties in Duitsland of het heeft te maken met wat jij zegt en iemand van uit die hoek heeft hem gevoerd met onvoledige informatie.
Dat je meer rendament hebt als op een spaarrekening is logisch. Bij je spaarrekening ben je (tot 100k) verzekerd dat je je inleg terug krijgt.JeroenH schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 18:48:
[...]
Ik ben lid van een windtubine-coöperatie, in dit geval de Windvogel, maar er zijn er meer. Ik heb geld geleend aan de Windvogel en van dat geld bouwen, kopen en opereren ze een aantal windturbines. De stroom die die dingen opwekken levert geld op, en dat geld wordt uitgekeerd aan de leden.
De afgelopen paar jaar fluctueerde de jaarlijkse uitkering tussen de vijf en zeven procent. De hoogte van uitkering is afhankelijk van de hoeveelheid wind in een gegeven jaar, de hoogte van de kosten, e.d. Daar je daadwerkelijk gedeeld eigenaar bent van de windturbines mag je op de ALV meestemmen over van alles, waaronder ook de hoogte van uitkering.
Best een leuk systeem met zoals je ziet een opbrengst die elke bankrente verslaat - en je weet precies wat er met je geld gebeurt, je hebt er zelfs inspraak over.
-edit-
En daarom ben ik niet zo rouwig over het begin van de herfst. Jawel, de zonnestroompanelen brengen wat minder op. Maar mijn windturbines draaien des te harder!
Nu loop je een risico , en daarvoor krijg je ook een hoger rendament.
Dat is ontegenzeggelijk waar, de Windvogel is een kleine amateurclub (amateur als in 'goedwillend en onbetaald', niet als in 'weten niet wat ze doen') en daar is geen vangnet als het omvalt. Ik heb er daarom ook zeker niet mijn gehele spaargeld in zitten, en dat raad ik ook niemand aan.RocketKoen schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 19:58:
Dat je meer rendament hebt als op een spaarrekening is logisch. Bij je spaarrekening ben je (tot 100k) verzekerd dat je je inleg terug krijgt.
Nu loop je een risico , en daarvoor krijg je ook een hoger rendament.
Een ander voordeel vind ik ook dat het volledig transparant is wat er met je geld gebeurt. Sterker nog, je hebt zelf invloed op wat ermee gebeurt. Vrij veel zelfs, als je dat zou willen (deelnemen aan bestuur e.d.).
Ik heb ook al mijn neefjes en nichtjes en kinderen van goede vrienden lid gemaakt en een lening à € 50 voor ze gestort. Zodoende krijgen hun hele leven elke twee maanden het clubblad en elk jaar rond de €2,50 op hun rekening gestort. De ouders vonden dat zonder uitzondering superleuk, alleen maar leuke reacties gehad - en binnen de Windvogel heb ik ook een zekere faam als grootleverancier van jeugdleden
Zo, ander duurzaam nieuws.
Vandaag weer een deel van de hypotheek afgelost!!!!!
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dat waren wel de politici die jij en ik gekozen hadden. (in algemene zin)PvPower schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 19:56:
Ericplan, ja dat van dat verpatsen weet ik (de lokale politici zagen waarschijnlijk alleen de euro tekens in hun ogen).
A'dam PVOutput
Slimme jongenmkleinman schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:19:
Doe ik elke maand, maar met 100 euro/maand zet dat geen zoden aan de dijk, heb ik over 30 jaar net de helft afgelostmkleinman schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:19:

Andere helft heb ik nu 20% van afgelost, gisteren weer 10% van dat leningdeel weggebracht naar de bank.
Gaan weer 3 tientjes van mijn maandelijkse rentelast af. Verder zie ik licht aan het eind van de tunnel: verbouwing lijkt deze winter eindelijk af te komen, kan ik komend voorjaar PV op mijn 30 graden pal zuid dak leggen (zullen buren leuk vinden... 2000Wp op de voorkant

Overigens super blij met mijn "nieuwe" badkamer: heb sinds vorige week het plafond bestaande uit gespannen karton met daaroverheen gelakte plankjes vervangen door een kunststof plafond. Voelt zo nu en dan nog wel aan als een Etap hotel, maar omdat er achter dat kunststof nu 6cm PIR-schuim zit blijft bijna alle warmte in de badkamer hangen. Vloerverwarming die eerst tekort schoot en de halve winter dure stroom stond te verbrassen heeft er nu geen moeite meer mee.
Om welke reden zou dat een probleem zijn? Hier ligt 1500Wp aan de straatzijde en mijn buren vonden het prachtig._JGC_ schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:29:
(zullen buren leuk vinden... 2000Wp op de voorkant)
Ericplan, ja ik weet het.
Maar ja in de aanloop naar de locale verkiezingen ging het niet over de verkoop van het gemeente aandeel in een elekticiteit maatschapij.
Dat ik kwam pas om de hoek kijken toen de dames en heren allang op hun zetel zaten.
Maar ja in de aanloop naar de locale verkiezingen ging het niet over de verkoop van het gemeente aandeel in een elekticiteit maatschapij.
Dat ik kwam pas om de hoek kijken toen de dames en heren allang op hun zetel zaten.
Het is ook geen probleem, want zolang dit geen beschermd dorpsgezicht is prak ik die panelen gewoon op het dak zonder dat er een vergunning nodig is. Buren mogen vinden wat ze willen, kan me geen drol schelen.JeroenH schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:39:
[...]
Om welke reden zou dat een probleem zijn? Hier ligt 1500Wp aan de straatzijde en mijn buren vonden het prachtig.
Probleem in deze straat is dat er een beetje gespannen sfeer hangt. Het lijkt er een beetje op alsof niemand een ander wat gunt. Daarom ben ik ook blij dat er geen vergunningsplicht is voor PV op de voorkant hier, want voor je het weet staat er een zeikerd op die een bezwaar indient bij de gemeente voor je investering in de toekomst.
Ik heb destijds met photoshop een foto van ons huis virtueel voorzien van panelen en daarmee ben ik vooraf bij wat buren, naast en tegenover langsgeweest om ze te laten zien hoe het eruit kwam te zien. Niemand had enig bezwaar, men was zelfs erg geïnteresseerd. Ik heb bij ongeveer acht huizen aangebeld, kostte me dik anderhalf uur om alle vragen te beantwoorden 
Jammer van die sfeer in je straat, dat klinkt - als ik eerlijk mag zijn - in dat opzicht niet als een heel leuke straat om in te wonen.
Jammer van die sfeer in je straat, dat klinkt - als ik eerlijk mag zijn - in dat opzicht niet als een heel leuke straat om in te wonen.
[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 25-10-2012 21:15 ]
Ligt meer aan de afgunst van sommige mensen. Sommige mensen hier in de straat hebben geen cent te besteden en zijn jaloers op alles en iedereen die wel een cent hebben. Dan heb je nog iemand die graag een kind wil, maar waarvan de vriend het niet wil, en die dan roddels gaat verspreiden over mijn buurvrouw dat die een buitenechtelijk kind zou hebben gekregen. Dat soort dingen verzieken gewoon heel erg de sfeer in de straat.
Wat dat betreft ben ik blij met de aangrenzende buren die ik heb. Vind het alleen jammer dat ze beide hebben aangegeven dat ze zichzelf niet heel lang meer in deze straat zien wonen, dus moet maar zien wat ervoor terugkomt.
Wat dat betreft ben ik blij met de aangrenzende buren die ik heb. Vind het alleen jammer dat ze beide hebben aangegeven dat ze zichzelf niet heel lang meer in deze straat zien wonen, dus moet maar zien wat ervoor terugkomt.
Nice ! join the club.mkleinman schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:19:
sinds 2005 een hypotheek (geheel aflosvrij, 30 jr rentevast 5,2%) lopen, en die met de nodige maatregelen van 189k naar 121k weggesaneerd...
Alles met het doel om vroeg te stoppen met MOETEN werken, en nog maar gewoon leuke dingen te gaan doen (zeker qua werk in de buurt)
elke elektrisch duurzaam gesaldeerde euro gaat bij de aflossing
[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 25-10-2012 21:59 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Nice, kindred spirits! 240 --->168 vanaf 2005
Zou het dan toch gebeuren.
http://www.nu.nl/nieuws/2...breed-energieakkoord.html
Eerste fout...Waar is de burger cq consument als belanghebbende.
http://www.nu.nl/nieuws/2...breed-energieakkoord.html
Eerste fout...Waar is de burger cq consument als belanghebbende.
[ Voor 36% gewijzigd door internet4me op 26-10-2012 07:56 ]
Zo is dat, eerst een buffer van 10-20k en dan aflossen. Gegarandeert rendement voor vele jaren. (in mijn geval na aftrek 3,25%) De bank kan niets garanderen maar weigert adviezen te geen over versneld aflossen.snoekds20 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 22:51:
interessant... eerst samen met ega mijn 2 pubers opvoeden en betalen, daarna ....
Vind je het gek dat banken geen advies willen geven? Ze kunnen nu tegen een procent geld lenen op de europese markt, kom jij aan met je aflossing waar ze gewoon 4-5% aan verdienden...jantje.vlaam schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:00:
[...]
Zo is dat, eerst een buffer van 10-20k en dan aflossen. Gegarandeert rendement voor vele jaren. (in mijn geval na aftrek 3,25%) De bank kan niets garanderen maar weigert adviezen te geen over versneld aflossen.
Ik ben op dit moment ook mijn buffer aan het afbouwen. Leuk al dat spaargeld, maar als je er niks mee doet pikt de overheid het alleen maar stukje bij beetje in. Nu is het nog vermogensrendementheffing over rendement dat je niet haalt, straks is het korting op de zorgtoeslag of extra bijbetalen bij medische behandelingen omdat je het zelf wel kunt opbrengen.
Onze oorspronkelijke hypotheek was 143k. Sinds 2001 hebben we de hypotheek terug gebracht naar 113k.
Nog geen seconde spijt gehad van het versneld aflossen. Wij hebben ook een deel aflossingsvrij en na het lezen van het boek Hypotheekvrij! begon het echt te jeuken om die lening zo snel als mogelijk kwijt te zijn.
Nog geen seconde spijt gehad van het versneld aflossen. Wij hebben ook een deel aflossingsvrij en na het lezen van het boek Hypotheekvrij! begon het echt te jeuken om die lening zo snel als mogelijk kwijt te zijn.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Na het lezen van dat boek ben ik ook eens gaan rekenen. Eerst mijn dak vol gegooid en nu ga ik aflossen. Het rendement uit mijn panelen is 12%. de "winst" van de aflossingen is maar 3,25%.mkleinman schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:25:
Onze oorspronkelijke hypotheek was 143k. Sinds 2001 hebben we de hypotheek terug gebracht naar 113k.
Hier sinds enige tijd ook op deze wijze bezig met dezelfde gedachte.NielsTn schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:25:
[...]
Alles met het doel om vroeg te stoppen met MOETEN werken, en nog maar gewoon leuke dingen te gaan doen (zeker qua werk in de buurt)
elke elektrisch duurzaam gesaldeerde euro gaat bij de aflossing
Minder uitgeven en veel sparen:
- lekker duurzaam want je koopt geen onnodige spullen en verbruikt ook direct minder energie
- eerder stoppen met werken (of eerder partime werken) en meer genieten van het leven
Of om het maar even wat meer cru te stellen: de TVT van je PV ligt ergens rond de 8-12 jaar, de TVT van een hypotheekaflossing is 100/rentepercentage jaar.jantje.vlaam schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:41:
[...]
Na het lezen van dat boek ben ik ook eens gaan rekenen. Eerst mijn dak vol gegooid en nu ga ik aflossen. Het rendement uit mijn panelen is 12%. de "winst" van de aflossingen is maar 3,25%.
Want zo is het: als er geinvesteerd moet worden kijken we alleen naar TVT, als er geconsumeerd moet worden gaat het "maar" om zoveel per maand.
De TVT van een hypotheekaflossing is 0 jaar. en daarna is je rendament het bedrag wat je eerst kwijt was aan rente (min HRA)_JGC_ schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:13:
[...]
Of om het maar even wat meer cru te stellen: de TVT van je PV ligt ergens rond de 8-12 jaar, de TVT van een hypotheekaflossing is 100/rentepercentage jaar.
Want zo is het: als er geinvesteerd moet worden kijken we alleen naar TVT, als er geconsumeerd moet worden gaat het "maar" om zoveel per maand.
Bij een TVT van 10 jaar voor PV, komt je rendament daarna uit op 10%
De opbrengsten van PV zijn dus pas na een jaar of 13 beter dan die van een hypotheekaflossing.
Even afgezien van wat de hypotheekrente (aftrek), huizenprijzen en energieprijzen doen dan.
Het mooie van schulden aflossen is dat je er niet armer van wordt
Juist niet. De allergrootste invloed is regelgeving, en de spelregels worden nu puur door de overheid bepaald, terwijl de overheid niet meer met 2 petten op hoeft af te wegen of die regels niet de winstgevendheid van hun eigen energiebedrijven schaden. Een maatregel zoals de kolentaks was er nooit gekomen als de energiebedrijven nog in staatshanden waren geweest (want: elke cent belasting voor de overheid komt dan uit de zak van dezelfde overheid). Het is niet voor niets dat in een land als Frankrijk het energiebeleid bijna volledig ten gunste van staatsbedrijven GdF/EdF wordt bepaald. Die belangenverstrengeling is totaal ongezond.ericplan schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 18:35:
[...]
Je moet banger zijn voor de gevestigde (energie)orde die z'n belangen veilig stelt. Op de politiek heb je nog enige invloed, de invloed op energiebedrijven hebben we verpatst.
Overigens hier zelfde idee, aflossen, alleen in een lager tempo. We wonen sinds vorig jaar in een droomhuis en dat kostte een paar centen - in 23 jaar (-1) lossen we in ieder geval 50% af, de rest gaan we tussendoor proberen een kopje kleiner te maken 'op eigen kracht'. Doel is om over 30 jaar in ieder geval op ~0 uit te komen. Wel ben ik voor 1 ding huiverig - stel dat ik nu 40k in de hypotheek stort, maar heb het morgen nodig omdat we even geen werk hebben, wat dan? Hou dus liever nog wat achter de hand.jantje.vlaam schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 08:41:
[...]
Na het lezen van dat boek ben ik ook eens gaan rekenen. Eerst mijn dak vol gegooid en nu ga ik aflossen. Het rendement uit mijn panelen is 12%. de "winst" van de aflossingen is maar 3,25%.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik vind dat inderdaad een goede bestemming voor je spaargeld.JeroenH schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 20:16:
[...]
Dat is ontegenzeggelijk waar, de Windvogel is een kleine amateurclub (amateur als in 'goedwillend en onbetaald', niet als in 'weten niet wat ze doen') en daar is geen vangnet als het omvalt. Ik heb er daarom ook zeker niet mijn gehele spaargeld in zitten, en dat raad ik ook niemand aan.
Een ander voordeel vind ik ook dat het volledig transparant is wat er met je geld gebeurt. Sterker nog, je hebt zelf invloed op wat ermee gebeurt. Vrij veel zelfs, als je dat zou willen (deelnemen aan bestuur e.d.).
Ik heb ook al mijn neefjes en nichtjes en kinderen van goede vrienden lid gemaakt en een lening à € 50 voor ze gestort. Zodoende krijgen hun hele leven elke twee maanden het clubblad en elk jaar rond de €2,50 op hun rekening gestort. De ouders vonden dat zonder uitzondering superleuk, alleen maar leuke reacties gehad - en binnen de Windvogel heb ik ook een zekere faam als grootleverancier van jeugdleden
Ik zit zelf in de vereneging www.meerwind.nl . Die gaan binnen kort weer 2 grote 3MW molens bouwen, en ze hebben nog geld nodig, neem er eens een kijkje. Ook hier kan je mee praten over het beleid, recentelijk werd er nog gestemd over 1 of 2 molens bouwen.
Daarnaast heb je de commercieele variant "www.meewind.nl", die geven ook een rendement van 7 tot 10%. Ik heb daar een goed gevoel bij.
Persoonlijk vind ik dat een betere bestemming voor mijn geld als het aflossen van mijn hyphotheek. Het leuke is dat de belastingdienst op die manier extra subsidie geeft aan het bouwen van windmolens.
Daarnaast vind ik het aflossen van de hyphotheek wel een goed streven maar tegen de tijd dat ik het afgelost heb ben ik met pensioen in is mijn inkomen laag, dan heb ik net weer mijn geld nodig om van te leven, om leuke dingen te gaan doen. Maar het geld weer uit de hyphotheek trekken is niet echt makkelijk! Als je dat wel doet heb je er geen aftrek meer over.
Het aflossen van de hyphotheek doe ik dus tot een bepaald % tov de waarde van mijn huis. Ik wil voldoende op de bank houden om straks leuk van te leven.
Trouwens ik maak nu met speciale beleggingen (waaronder de wind molens) rond de 8 tot 10% op mijn spaargeld. (Vaak duurzaam en goed gespreid natuurlijk)
Voor zover ik weet zijn de energiebedrijven nooit van de rijksoverheid geweest, maar van de gemeentelijke en provinciale overheid. Daar hadden we als kiezer een stem. Die stem zijn we kwijt. Als ik nu het gemeentelijke beleid inzake wind- en zonneenergie in Amsterdam beschouw is dat me heel wat liever dan het landelijke beleid. En ook reden om bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen weer op één van deze partijen te stemmen. Er was niet zoveel mis met de Gemeentegiro, het GEB of de Stadsreiniging. Gedeelde belangen zijn niet per definitie slecht. Een slager die z'n eigen vlees keurt gaat niet direct rotzooi verkopen.Dreamvoid schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:26:
[...]
Juist niet. De allergrootste invloed is regelgeving, en de spelregels worden nu puur door de overheid bepaald, terwijl de overheid niet meer met 2 petten op hoeft af te wegen of die regels niet de winstgevendheid van hun eigen energiebedrijven schaden. Een maatregel zoals de kolentaks was er nooit gekomen als de energiebedrijven nog in staatshanden waren geweest (want: elke cent belasting voor de overheid komt dan uit de zak van dezelfde overheid). Het is niet voor niets dat in een land als Frankrijk het energiebeleid bijna volledig ten gunste van staatsbedrijven GdF/EdF wordt bepaald. Die belangenverstrengeling is totaal ongezond.
Kijk even hoe goed het gaat met al die Raden van Toezicht, Amarantis, Vestia, enz
[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 26-10-2012 09:58 ]
A'dam PVOutput
Nou, dat zou ik niet te hard roepen, genoeg in de markt die hun eigen omzet verzieken. Die gene die het passie doen niet, die gene die het puur voor de centen doen wel.ericplan schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:56:
[...]
<KNIP>
Een slager die z'n eigen vlees keurt gaat niet direct rotzooi verkopen.
Bij hoeveel autobedrijven krijg je een goed advies bij een defect, en garandeerd men de fout gevonden te hebben.....
Pas nog een sterk verhaal gehoord over een slippende automaat, Euro 1800, - verbouwd en probleem niet opgelost, garage wilde nog iets van Euro 500,-- verbouwen dan was het zeker goed.
Maar terug betalen van Euro 1800,-- was niet bespreekbaar, totdat de rechtsbijstand mee kwam praten.
Dit , hierom en hierom
Een gezonde financiele reserve, is genoeg om voor 3-6 maanden van te leven.NiGeLaToR schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:26:
[...]
Overigens hier zelfde idee, aflossen, alleen in een lager tempo. We wonen sinds vorig jaar in een droomhuis en dat kostte een paar centen - in 23 jaar (-1) lossen we in ieder geval 50% af, de rest gaan we tussendoor proberen een kopje kleiner te maken 'op eigen kracht'. Doel is om over 30 jaar in ieder geval op ~0 uit te komen. Wel ben ik voor 1 ding huiverig - stel dat ik nu 40k in de hypotheek stort, maar heb het morgen nodig omdat we even geen werk hebben, wat dan? Hou dus liever nog wat achter de hand.
Meer is gewoon dom als je nog een hypotheek of andere schuld hebt open staan. Boven de 20k betaal je zelfs belasting over rendament dat je niet haalt.
En in jouw geval. Stel je stort vandaag 40k, en hebt die morgen nodig. Dan kun je gewoon je hypotheek verhogen / een 2e hypotheek nemen.
Toch zou ik niet zo snel deze conclusie willen trekken.Schinnen-groen schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 09:26:
Het mooie van schulden aflossen is dat je er niet armer van wordt
Er zijn op dit moment genoeg ouderen die na lang werken het huis vrij hebben en met moeite kunnen rondkomen met pensioen-wao-klein salaris door diverse oorzaken zoals stijgende zorgkosten. Zo ben je gezond en de volgende maand ziet het er heel anders uit.
Het kapitaal is er maar zit in stenen. Banken zijn niet meer flexibel en daar sta je dan met je afbetaalde huis en rekeningen die je niet meer kan betalen.
Dat laatste is wel wat optimistisch gedacht in de huidige hypotheekmarkt...RocketKoen schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 11:02:
[...]
Een gezonde financiele reserve, is genoeg om voor 3-6 maanden van te leven.
Meer is gewoon dom als je nog een hypotheek of andere schuld hebt open staan. Boven de 20k betaal je zelfs belasting over rendament dat je niet haalt.
En in jouw geval. Stel je stort vandaag 40k, en hebt die morgen nodig. Dan kun je gewoon je hypotheek verhogen / een 2e hypotheek nemen.
Verwijderd
soms gaat het ook makkelijk als je gaat nadenken
mijn vrouw had een pensioen, maar ik bouw ook partnerpensioen op.
na 4 jaar negatief rendement; eens even deze toko aangeschreven
ineens kwam dat volledige pensioen vrij van vrouwlief, dat zit nu in het huis en draagt weer positief bij.
pv en zb had ik al, dus we eten hier van alle walletjes ipv in de veronderstelling dat we goed bezig zijn omdat de `adviseur` dat zegt.
nu ik hier ruimte voor heb in mijn hoofd is het schunnig om te zien hoe er financieel met slapers word omgegaan.
vermeden energiekosten gaan hier stellig op de spaarrekenng, het oude maandbedrag, en na een jaar word het beste doel gezocht.
de toekomst is voor nieuwe ideeen en mensen, niet voor het ancien regime, dat was altijd al zo.
tvt vind ik voor dummies, het gaat om tijd en gezondheid, beide kun je niet kopen.
mijn vrouw had een pensioen, maar ik bouw ook partnerpensioen op.
na 4 jaar negatief rendement; eens even deze toko aangeschreven
ineens kwam dat volledige pensioen vrij van vrouwlief, dat zit nu in het huis en draagt weer positief bij.
pv en zb had ik al, dus we eten hier van alle walletjes ipv in de veronderstelling dat we goed bezig zijn omdat de `adviseur` dat zegt.
nu ik hier ruimte voor heb in mijn hoofd is het schunnig om te zien hoe er financieel met slapers word omgegaan.
vermeden energiekosten gaan hier stellig op de spaarrekenng, het oude maandbedrag, en na een jaar word het beste doel gezocht.
de toekomst is voor nieuwe ideeen en mensen, niet voor het ancien regime, dat was altijd al zo.
tvt vind ik voor dummies, het gaat om tijd en gezondheid, beide kun je niet kopen.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2012 12:22 ]
Geheel mee eens.
Minder afhankelijk maken van banken (geen leningen/hypotheek), energieleveranciers (minder verbruiken / zelf opwekken) etc. maakt je zelf een stuk onafhankelijker. Geen onzinnige dingen kopen etc.
Na een aantal initieleve "investeringen" heb je veel minder geld nodig en ben je veel weerbaarder voor alle negatieve zaken van de economie, je werkgever, de overheid etc.
Voelt een stuk prettiger kan ik je vertellen.
Minder afhankelijk maken van banken (geen leningen/hypotheek), energieleveranciers (minder verbruiken / zelf opwekken) etc. maakt je zelf een stuk onafhankelijker. Geen onzinnige dingen kopen etc.
Na een aantal initieleve "investeringen" heb je veel minder geld nodig en ben je veel weerbaarder voor alle negatieve zaken van de economie, je werkgever, de overheid etc.
Voelt een stuk prettiger kan ik je vertellen.
Dit topic is gesloten.