De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.269 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
jantje.vlaam schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:30:
[...]

Ik heb het gekocht, en dan???
Dan ga je naar https://secure.tweakers.net/my.tnet/preferences

En daar zet je de volgende optie aan: Persoonlijke stylesheetinstellingen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:10
jantje.vlaam schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:30:
[...]

Ik heb het gekocht, en dan???
Ga naar je profiel en dan Mijn voorkeuren. Daar is een vak waar je dit in kunt plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Dank voor jullie (weliswaar net achteraf) hulp. Mea Culpa voor mijn snelle schreeuw om hulp, als tweaker zijnde moet je toch eerst zelf je best doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:10
Ikzelf heb ook dit maar gekopieerd: Caelorum in "[verzamel] CSS-styles; 'Hoe ziet jouw T.net eruit?'"

Alles op de FP wat netter/dichter bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 21:06
Wat een grap duurzame energie en domotica valt nu onder beeld&geluid. Ze verwachten nogal wat innovatie: de eerste tv die zijn eigen stroom opwekt of het eerste zonnepaneel met surround sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 11:49
Combi: Als je tv kijkt wordt er energie opgewerkt. Afhankelijk van het geluid, die je zelf maakt. :)
Kijk je niet dan, dan ook geen energie.
Moet je opletten als er een voetbal wedstrijd is. Dan kunnen alle energiecentrales dicht..

[ Voor 71% gewijzigd door internet4me op 19-10-2012 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Reden voor een feestje hier in Oisterwijk! Ik zit aan mijn dubbel digits. Derde dag en de zon schijnt. We zitten al over de 10kWh. (oh ja, en Oisterwijk heeft 800 jaar stadsrechten. Daar kunnen die Yanks nog wat van leren)
http://www.oisterwijk800.nl/

[edit 2]
Zit nu al aan de 16kWh in totaal. De eerste twee dagen had ik 4,5, vandaag zit ik al tegen de 8 aan. Ik verwacht boven de 10 uit te komen en het is dat ik dit op mijn 139w verstokende pc schrijf en niet op mijn laptop, anders had ik wel eens een groot gedeelte van mijn dag kunnen opwekken. Doe het tegenwoordig een stuk zuiniger dan vroeger en dat is dubbele winst.

[edit3]
Hoera, boven de 10kWh en dat in oktober. 8)

[ Voor 78% gewijzigd door TheSiemNL op 19-10-2012 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Nav een stukje op PPV over een nieuwe installatie op een plus prefabhuis er iets meer over gelezen.

Zijn opzich wel toffe dingen: http://www.schwoerer.nl/h...nsens-nul-energie-woning/

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr-Leo schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:32:
[...]

Dan ga je naar https://secure.tweakers.net/my.tnet/preferences

En daar zet je de volgende optie aan: Persoonlijke stylesheetinstellingen gebruiken.
Dat is bij mij grayed out. :) Ik zal er aan moeten wennen. Ik blijf wel de markering van ongelezen pagina's missen. Dus de ongelezen pagina's worden met vetgedrukte cijfers aangegeven. :)

just my thoughts.

ps. Ik kan niet eens op "Prive Berichten" klikken. Ik vind het drama, geen DMs meer voor mij :S

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2012 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Konijntje strikken in het bos, lokaal gewonnen vlees ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:01
Verwijderd schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:13:
[...]

Dat is bij mij grayed out. :) Ik zal er aan moeten wennen. Ik blijf wel de markering van ongelezen pagina's missen. Dus de ongelezen pagina's worden met vetgedrukte cijfers aangegeven. :)

just my thoughts.

ps. Ik kan niet eens op "Prive Berichten" klikken. Ik vind het drama, geen DMs meer voor mij :S
Bugs ajb melden in Lieve Devvers :) Feature requests idem. En bij vragen Grote Tweakers 7 vraagbaak: Hoe doe ik dit/dat?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Iemand een mening over deze video?
Petrol 'produced from air and water'
http://www.bbc.co.uk/news/business-20003704

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:36
niki_lauda schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:46:
Ik had het al gelezen op Slashdot. Natuurlijk werkt het proces, volgens mij zag ik het vijf jaar geleden al een keer op discovery channel (wat betekent dat mensen er waarschijnlijk al een jaar of tien mee bezig zijn). Het probleem is dat je tegen de entropie in werkt - in andere woorden, het kost zeer, zeer veel energie. Natuurlijk slaan ze je om de oren met 'het kan met duurzame energie' en jawel, dat is ook wel waar. Maar als wilde gok denk ik dat je blij mag zijn als je voor elke kWh aan (duurzame) energie die je in dit proces stopt je hooguit en kwart kWh aan koolwaterstof krijgt - maar het zou me niets verbazen als het niet meer dan 100Wh is.

Kortom, mooie techniek, maar grootschalig inzetbaar? Ik denk het niet. In ieder geval niet in een wereld waarin we sowieso al te weinig duurzame energie opwekken.

[ Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 19-10-2012 23:23 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:45:
[...]

Bugs ajb melden in Lieve Devvers :) Feature requests idem. En bij vragen Grote Tweakers 7 vraagbaak: Hoe doe ik dit/dat?.
Jullie hebben features weggehaald. en nu moet ik dat opnieuw vragen??
Nou goed., ik zla het maar doen.. :S

Is "Lieve Dewers" een nick of ook een andere topic?

ps. Sorry Kroeg voor deze irritatie-posting. het is dat ik er gewoon niet vrolijk van word en het leest ongemakkelijk.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2012 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:13
niki_lauda schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 22:46:
Is een demostratie unit van bestaande technieken, met 3 containers iets te groot voor in een hoekje in de tuin.

-CO2 wordt uit de lucht afgevangen in een sproeikamer met natronloog,
-Via elektrolyse van gevormde natriumcarbonate wordt de CO2 teruggewonnen en opgeslagen
- waterstof verkregen via elektrolyse

-omzetting van het syn gas naar methanol
en dan de "Mobil methanol-to gasoline reaction" uit de jaren 70 over een zeoliet.
(spin off/analoog van deze techniek is bijv de Shell GTL zakelijke brandstof)

Deze laatste 2 stappen kan ook via een andere route, maar vanwege de hoeveelheid energie die hierin gaat is de hoop op een derde route gevestigd die de tussenstap via methanol of de reverse-water-gas shift reactie overslaat en direct van CO2 + H2 de stap maakt naar brandstoffen.

De opgave AFS team voor de demonstratie unit is dat de ratio energie in tegen uit 2:1 zou zijn, wat de gemaakte brandstof nog steeds kostbaar maakt, vandaar ook dat er met mengsels met methanol wordt geexperimenteert zoals voor de Lotus Exige 270E Tri-fuel

Edit: Een beetje vage berekenings methode, 1MW geinstalleerd vermogen voor 400 liter/dag, of tewel 60 kWh/ltr synthetische brandstof. Als simpel vergelijk voor energie vergelijk, met 60kWh in een Tesla roadster kom je ca 300 km ver, tegen 1 ltr synthetische die misschien goed is voor 30 km.

[ Voor 8% gewijzigd door Domba op 20-10-2012 00:30 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-10 17:06
voor de tweakes die zelf klussen (PV-aanleg, groepen uitbreiden, aardelektrode doormeten?), is dit mogelijk een mooi moment om e.e.a. te keuren in hun elektrotechnische installatie:

http://www.cobouw.nl/nieu...echnische-installatie-aan

ikzelf woon in recente woning, maar als ik een oudere woning had, wist ik het wel :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Win-win situatie: de bewoner leeft veiliger verder en de installateur heeft (evt.) wat werk.

Ik vind het een goed initiatief, dat zouden meer bedrijven moeten doen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
@ CO2 -> vloeibare brandstof. Ergens in het stuk wat ik las stond dat het erg energie-intensief is om CO2 uit de lucht te halen en dat hun techniek daarom vooral gaan ontwikkelen om met geconcentreerde CO2 te werken - uit de uitlaat van een fossiel gestookte energiecentrale. Dus: deze techniek is gericht op voortzetting van business as usual. Dat, samen met het feit dat de combinatie van technieken al erg lang bekend is, lijkt me het geheel niet echt nieuwswaardig te maken. Ik vermoed dat deze groep óf op zoek is naar een nieuwe investeerder en dat ze daarom publiciteit genereren, óf dat er een nieuwe investeerder is opgestaan die wil laten zien dat ze werken aan dit "duurzame" project.
Domba schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 23:57:
Edit: Een beetje vage berekenings methode, 1MW geinstalleerd vermogen voor 400 liter/dag, of tewel 60 kWh/ltr synthetische brandstof. Als simpel vergelijk voor energie vergelijk, met 60kWh in een Tesla roadster kom je ca 300 km ver, tegen 1 ltr synthetische die misschien goed is voor 30 km.
En met elektrisch OV kom je per reizigerskilometer wellicht nog 50-100% verder. Dus zijn we zó erg gehecht aan vloeibare brandstoffen dat we 90-95% van de in eerste instantie opgewekte energie weg willen gooien?

@ Wijzigingen tweakers: goeie genade zeg, zitten we hier met zoveel mensen die niet met verandering om kunnen gaan? Ja het ziet er anders uit en ja sommige dingen zitten op een andere plek. Maar jullie draaien toch ook niet nog steeds Windows 3.11? Dingen veranderen - en gelukkig maar.

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenH op 20-10-2012 09:59 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:23
JeroenH schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 09:50:
@ CO2 -> vloeibare brandstof. Ergens in het stuk wat ik las stond dat het erg energie-intensief is om CO2 uit de lucht te halen en dat hun techniek daarom vooral gaan ontwikkelen om met geconcentreerde CO2 te werken - uit de uitlaat van een fossiel gestookte energiecentrale. Dus: deze techniek is gericht op voortzetting van business as usual. Dat, samen met het feit dat de combinatie van technieken al erg lang bekend is, lijkt me het geheel niet echt nieuwswaardig te maken. Ik vermoed dat deze groep óf op zoek is naar een nieuwe investeerder en dat ze daarom publiciteit genereren, óf dat er een nieuwe investeerder is opgestaan die wil laten zien dat ze werken aan dit "duurzame" project.

[...]

En met elektrisch OV kom je per reizigerskilometer wellicht nog 50-100% verder. Dus zijn we zó erg gehecht aan vloeibare brandstoffen dat we 90-95% van de in eerste instantie opgewekte energie weg willen gooien
Vloeibare brandstof is wel veel eenvoudiger op te slaan. Het batterij-equivalent van een vat diesel past niet eens in mijn garage. Dat is een gigantisch voordeel van vloeibare brandstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zojuist de inductiekookplaat bij de Aldi opgehaald. Gelukkig stonden er om 9.00u drie stuks, EN zijn een tweetal (veelgebruikte) pannen ook nog magnetisch. Dus nu kan ik weer wat schuiven met vermijden van fossiel gas, en ervaren of en hoe inductiekoken mij gaat bevallen (altijd opgegroeid met open gasfornuis) :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Hahahahaha... Tennet kan het moderne tempo niet bijbenen als fossiel moloch:

" bitte bitte ein bischen ruhiger mit erneuerbaren Energie " :+

http://www.nu.nl/economie...arken-moet-langzamer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
JeroenH schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 09:50:
..... Ik vermoed dat deze groep óf op zoek is naar een nieuwe investeerder en dat ze daarom publiciteit genereren, óf dat er een nieuwe investeerder is opgestaan die wil laten zien dat ze werken aan dit "duurzame" project.
De oprichter van Air Fuel Synthesis, die de publiciteit zoekt voor nwe investeerders, is Prof. Marmont.
Om de insteek beter te kunnen plaatsen als ook de "fundraising", helpt misschien de woning van Prof Marmont die tot demonstratie woning is omgebouwd (technische versie).
Om de leefstijl en alles draaiende te houden in de woning is er 1200kWh per week nodig

Edit: Met synthetische brandstof kan er ook iets anders in de garage staan dan de Prius uit 2003

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 20-10-2012 11:50 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

NielsTn schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 11:15:
zojuist de inductiekookplaat bij de Aldi opgehaald. Gelukkig stonden er om 9.00u drie stuks, EN zijn een tweetal (veelgebruikte) pannen ook nog magnetisch. Dus nu kan ik weer wat schuiven met vermijden van fossiel gas, en ervaren of en hoe inductiekoken mij gaat bevallen (altijd opgegroeid met open gasfornuis) :)
Het is even wennen maar het kookt prima. Wat ik vooral prettig vind is dat je voor bv. stoofpotten en soepen de temperatuur op 80 graden in kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die plaatjes van de Aldi zijn perfect, maar een goede plaat moduleert de lagere standen nog wat beter. Ik neem ze altijd mee op vakantie in de tent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ik ben benieuwd hoe het me bevalt. Als het echt lekker werkt, dan weet ik dat het gas-op-glas er best wel snel 'uit' kan (combineren met ruimere meterkast bijvoorbeeld, in elk geval voor 2 extra groepen voor de inductieplaat).

Update 17:58u:
de vuurdoop met inductiekoken is geslaagd.
Maar... tjemig dat schiet niet op:
een ruime maaltijd spaghetti bolognese neemt slechts (totaal) 0,655 kWh op (dus gehakt aanbakken, water koken met spaghetti).

http://youtu.be/9qAUt3qRzBQ

[ Voor 89% gewijzigd door NielsTn op 20-10-2012 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Koken met één hand, nieuwe technieken zijn altijd leuk!

En je vergeet zout en de kruiden toe te voegen.. :X

Maart je hebt gelijk: het schiet niet op met energie verstoken.

Een elektrisch kacheltje zet meer zoden aan de dijk.

Tip: maak de Bolognese de volgende keer buiten met een straalkacheltje op stand 10.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat is wel prettig aan inductie, de pannen zijn supersnel warm.

Ben hier nu (helaas) ook flink wat overschot aan het affakkelen met een elektrische kachel. Probeer er wel altijd een dubbele functie aan te geven door er bv. de laatste pepers uit de tuin op te drogen of er een stoofpotje op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had niet verwacht, dat het zo goed ging met deze kookplaaten van de Aldi. Van de week zal ik er ook eens zo iets gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@verbruik van minder dan 2000 Watt

Kan het zijn, dat je maar één kookplaat gebruikt hebt in plaats van twee en dat het daarom minder dan 2000Watt wordt gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

of ze gewoon niet op standje maximaal hebben staan, dan gebruiken ze ook minder. Het is geen aan-uit schakelaar. Meer een dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ook lekker: http://nos.nl/artikel/431...se-hype-zonneenergie.html
Weer iemand zonder enig idee. Omdat andere landen geen zonnecellen hebben zal het in Duitsland wel niet renderen of zoiets. Grote Kolder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ach er staat nu al 32 GWp aan PV, op naar de 52 GWp :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
blissard schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 20:26:
Weer iemand zonder enig idee. Omdat andere landen geen zonnecellen hebben zal het in Duitsland wel niet renderen of zoiets. Grote Kolder
Gevalletje contradictio in terminis? :?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
blissard schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 20:26:
Die persoon is een proefballonenfabriek, begin van de week had die nog een voorstel om een deel van het hoofdstransportnet te nationaliseren (2 dagen later klaagt Tennet dat alles zo snel gaat in de moderne tijd, nog 4 stopkontakten op zee erbij gewenst) om sneller en meer duurzame energie te kunnen verdelen en aansluiten.
Voor zover is ook deze proefballon gericht op de groei van zonnepanelen te koppelen aan de uitbouw van het transportnet, omdat de EEG omslag de gebruikers stroomprijs opdrijft.

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 20-10-2012 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
NielsTn schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:12:
Ik ben benieuwd hoe het me bevalt. Als het echt lekker werkt, dan weet ik dat het gas-op-glas er best wel snel 'uit' kan (combineren met ruimere meterkast bijvoorbeeld, in elk geval voor 2 extra groepen voor de inductieplaat).

Update 17:58u:
de vuurdoop met inductiekoken is geslaagd.
Maar... tjemig dat schiet niet op:
een ruime maaltijd spaghetti bolognese neemt slechts (totaal) 0,655 kWh op (dus gehakt aanbakken, water koken met spaghetti).

http://youtu.be/9qAUt3qRzBQ
Haha jij kan zo bij 24kitchen aan het werk!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 19:59:
@verbruik van minder dan 2000 Watt

Kan het zijn, dat je maar één kookplaat gebruikt hebt in plaats van twee en dat het daarom minder dan 2000Watt wordt gemeten?
de linkse kookplaat trekt max 2000 Watt,
de rechterzijde max 1500 Watt.
Heb dus maar 1 pit gebruiikt (de zwaarste).
toen gehakt aangebakken was (en heerlijk biologische saus dr bij), heb ik die naar de kleine pit op 800 watt laten sudderen,
terwijl de spaghetti in een grote pan op 2000 watt gekookt werd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
mightym schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 23:01:
[...]

Haha jij kan zo bij 24kitchen aan het werk!
zal ik alvast een topic "duurzame kookclub" openen op GoT ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn, bedankt voor de informatie.

Duurzame kookclub topic? Waarom niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@NielsTn.

Ben je nu om? Ga je nu voor inductie in de keuken?

Is wel een dure grap, qua aanschaf. Je moet dan ook nog je groepenkast aanpassen en kabels gaan trekken.

Bij ons was ook een van de redenen tot overstap het feit dat we geen gasleiding meer door het huis hebben lopen.
Heel vroeger eens een gaslek gehad en dan wil je er eigenlijk vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
eerst maar eens vaker met inductie koken, moet mijn mega overschot beetje in toom houden ;)
en ja een elektrische kachel staat hier ook al 10uur per dag 1500Watt te verstoken :P

Meterkast moet ik dan vervangen door een grotere behuizing/kast, zodat ook de EMU S0-monitor er ingebouwd kan worden. Misschien dan ook maar voor elke groep een digitale kwh-meter er in zetten ;)

Kabels trekken gaat makkelijk ca 5 meter recht onder de vloer door naar de meterkast zelf. Uiteraard wel op 2 groepen (die met een palletje aan elkaars ALS zijn gekoppeld).

Eerst maar eens sparen... heb ook nog een LTV-upgrade (naar Jaga Low H2O of soortgelijk) op de planning voor 2013...

[ Voor 15% gewijzigd door NielsTn op 21-10-2012 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Binnenkort komt de kerstgratificatie of de dertiende maand eraan. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Sinds 4 weken koken wij ook op inductie en ik moet zeggen dat dat prima bevalt.
Hiervoor hadden we halogeen maar dat is een stuk minder te regelen.
Er zit zelfs een timer op, op die manier kun je bijvoorbeeld instellen dat de eieren 4 minuten koken.
Dit bespaart ook weer omdat je op deze manier nooit te lang kookt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:32

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Zo weer terug na even weg.
Ik ga het denk ik niet helemaal bij lezen alhier, als ik zie hoeveel pagina's er weer bij zijn gekomen

Ik zal niet zoals ZonnigType detail foto's geven van groene situaties.
Maar toevallig in de buurt geweest, niet uiteindelijk naar toe gereden.
Soms moet je de WAF limiet weten, en die is hier lager dan bij zonnigtype >:)

Zijn ze daar nou aan het affakkelen?

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files5/145095/medium/xeGc1Ft0Wb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files5/145096/medium/1ziNXF08VOg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files5/145097/medium/2ZhODnQITx.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.dumpyourphoto.com/files5/145099/medium/arWcohIS35d.jpg

Kijk maar even hier waar het was

Mega als je zo'n licht aan de horizon ziet met de lichtbundel er omheen.

Ook nog hier geweest, maar echt mooie foto's moet je maar op internet zoeken

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-10 20:18

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Iemand een bruikbare tip om de luchtvochtigheid in huis te verlagen?

Was droogt slecht op dit moment...
Luchtvochtigheid beneden 70, boven 78, in kamer waar was hangt 82%.. Droogt dus voor geen meter...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De gemeente Enschede heeft een thermoscan laten maken vanuit de lucht.
Je kunt prima inzomen op je woning.
http://enschede.doegroendatscheelt.nl/wonen/thermoscan/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
prein2 schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 16:04:
Iemand een bruikbare tip om de luchtvochtigheid in huis te verlagen?

Was droogt slecht op dit moment...
Luchtvochtigheid beneden 70, boven 78, in kamer waar was hangt 82%.. Droogt dus voor geen meter...
ventileren? mechanische ventilatie op stand 3 plaatsen? dauerluft openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

In mijn geval de speksteen even aan en de luchtvochtigheid dendert naar beneden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Speksteenkachel schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 16:08:
De gemeente Enschede heeft een thermoscan laten maken vanuit de lucht.
Je kunt prima inzomen op je woning.
http://enschede.doegroendatscheelt.nl/wonen/thermoscan/
Zo kun je goed de wietkwekerijen aanpakken. Is die er niet, dan wijs je de bewoner op de warmte uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat zou eigenlijk elke gemeente moeten doen. Service aan de bewoners!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Schinnen-groen schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 16:22:
Dat zou eigenlijk elke gemeente moeten doen. Service aan de bewoners!
Ja, ik ben benieuwd wat dat zou kosten! Dan zwengel ik dat hier in Oisterwijk wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zodra het koude seizoen echt begint (misschien komende week) ga ik ook met mijn warmtebeeldcamera aan de gang. Ik heb al wat verzoeken/opdrachten liggen dus dat wordt leuk en interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:01
Hierboven zie ik nog een goed excuus om een helicopter te regelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rukapul schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 16:38:
Hierboven zie ik nog een goed excuus om een helicopter te regelen ;)
Helicopters zijn energievreters. R/C multicopters worden daar al voor ingezet. Ik heb veel met modelvliegtuigen gevlogen vroeger, en ze ook ontworpen en gebouwd, maar dat is nog even toekosmtmuziek.

Als je dichtbij Hilversum woont (of wellicht wat verder weg maar dan wel in de buurt van een NS-station) en je wil een set warmtebeeldfoto's van je woning dan kan dat. Ik vraag er een klein bedrag + eventuele reiskosten voor maar verdien er echt niets op, dus (nog) niet commercieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Hoi Jeroen, Oisterwijk heeft een prachtig station (weliswaar klein) en de hoogste dichtheid van cafés en restaurants per 1000 inwoners van heel Nederland. Transport van en naar het station kan geregeld worden. Maar goed, ik weet niet wat een retourtje Hilversum-Oisterwijk kost en hoeveel uur je dan aan het treinen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zuid-Limburg wordt dan wel een duur verhaal, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zowel Oisterwijk als Zuid-Limburg zijn me inderdaad een beetje te ver. Wie weet, ooit, als ik het als 'echte' dienst kan aanbieden dat het dat waard kan zijn (maar denk het niet). Ik wil het eerst goed leren, en dat toch liever in de buurt, in de Randstad.

Vorige week, toen het al wat kouder was, eens een avondje de verwarming abnormaal hoog gezet en ons eigen huis eens goed bekeken. Daar al wat probleemgebieden gezien (niet gek aan een huis uit 1926) en zelfs een kleine lekkage ontdekt die met het blote oog (nog) niet zichtbaar was. Een volmaakt ronde koele plek op het plafond van de uitbouw maakte duidelijk dat daar een klein beetje regenwater naar binnen sijpelt.

De wereld in infrarood is een wonderlijke wereld, en maakt veel zichtbaar wat voor het blote oog verborgen blijft.

[ Voor 51% gewijzigd door JeroenH op 21-10-2012 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-10 20:18

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Misschien moet je je dienst aanbieden met als eis dat er serieus iets gedaan wordt met de gevonden isolatiekansen. Anders is zelfs met de trein reizen voor leuke fancy beelden niet duurzaam!

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 16:54:
Zuid-Limburg wordt dan wel een duur verhaal, denk ik.
De Achterhoek ook vrees ik ;( Aan de andere kant heb ik nu ook de middelen om er zelf eentje kopen, wellicht kan ik het zelfde in mijn omgeving opstarten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
prein2 schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 17:18:
Misschien moet je je dienst aanbieden met als eis dat er serieus iets gedaan wordt met de gevonden isolatiekansen. Anders is zelfs met de trein reizen voor leuke fancy beelden niet duurzaam!
Hoe zie je dat voor je? Je kunt je klanten toch niet verplichten iets met de informatie te doen die je ze geeft. en voorlopig is het puur leren, mezelf bekwamen en daar spendeer ik met liefde een paar fossiele kWh aan om met de trein te reizen

Trouwens, zolang reizen met de auto 'de norm' is hebi ik er niet zo'n moeite mee om met de trein te reizen. dat levert zo weinig van de andere nadelen (ruimtegebruik, verkeersveiligheid, etc.) op dat ik er niet zo mee kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 17:39:
[...]

De Achterhoek ook vrees ik ;( Aan de andere kant heb ik nu ook de middelen om er zelf eentje kopen, wellicht kan ik het zelfde in mijn omgeving opstarten :P
Jij in de achterhoek, www.warmtecheck.nl in Zeeland, ik in de Randstad... Dan hebben we een aardig deel van Nederland al afgedekt. Maar dat is (voor mij althans) nog toekomstmuziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Alphen aan den Rijn kwam er een tijdje geleden ook mee:
http://thermal.aerodata-shop.nl/Alphen

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 19:03:
[...]

Jij in de achterhoek, www.warmtecheck.nl in Zeeland, ik in de Randstad... Dan hebben we een aardig deel van Nederland al afgedekt. Maar dat is (voor mij althans) nog toekomstmuziek.
Zeeland ligt bij Uden, dus warmtecheck zal wel meer in Noord-Brabant, Gelderland en Noord-Limburg zitten dan in de provincie Zeeland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Ja, en Zeeland pakt Amerika er dan ook bij want dat ligt daar in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Woeps, het plaatsje Zeeland dus :) Topografie is nooit mijn sterkste punt geweest...

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 21-10-2012 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

jantje.vlaam schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 20:19:
Ja, en Zeeland pakt Amerika er dan ook bij want dat ligt daar in de buurt.
Wat dacht je van Turkeye?
En zo kan de lijst nog wel even aangevuld worden denk ik

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:39
Even een borrel vraag. Mijn paneeltjes liggen er nu bijna 4 maanden op. Is er iets bekend over hoe de stroomopbrengst ongeveer over een jaar verdeeld is?
Dus zoiets als hieronder. Gewoon om een idee te hebben waar de jaarproductie ongeveer naartoe gaat.
Jan 2%
Feb 3%
Maa5%
Apr 10%
Mei 14%
Jun 16%
Jul 16%
Aug 14%
Sept 10%
Okt 5%
Nov 3%
Dec 2%
Dan heb je dus van jul t/m okt 45% van je jaarobrengst binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
MeTooPV schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 21:58:
........
Gewoon om een idee te hebben waar de jaarproductie ongeveer naartoe gaat.
..........
Kijk eens bij PV-loggers zoals zonnigtype of de Blauwe hoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Maand kWh Percentage
januari 78,55 2,96%
februari 86,8 3,27%
maart 271,35 10,22%
april 357 13,44%
mei 355,3 13,38%
juni 289,95 10,92%
juli 271,4 10,22%
augustus 275,25 10,36%
september 249,35 9,39%
oktober 221,5 8,34%
november 132,1 4,97%
december 67,55 2,54%

Totaal 2656,1 100%

Dit zijn de standen van Blauwe Hoek uit 2011. Maanden zijn echter niet elk jaar hetzelfde, zo was mei dit jaar erg zonnig en juni weer minder.

[edit] lastig Excel dingen plakken hier.

[ Voor 13% gewijzigd door TheSiemNL op 21-10-2012 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik zit er aan te denken om de warmte wisselaar van de stadsverwarming zo min mogelijk te gebruiken.
Dat kan bijvoorbeeld door de keuken en de wastafel boven te voorzien van een doorstroomverwarmer.
Bijvoorbeeld onderstaande Siemens, mooi compact ook.
Heeft hier iemand ervaring met elektrische doorstroomverwarmers?
Gebruiken deze alleen een flink vermogen bij warmwater afvraag of staan ze constant stroom te slurpen?

http://www.econo.nl/Produ...oomverwarmer-de04101.aspx

http://www.siemens-home.b...doorstromers/DH04101.html

edit:
Het lijkt er op dat hij alleen verwarmd als er ook daadwerkelijk warm water vraag is, zie onderstaande quote.

Zuinig op energie en water
■ Minimaal inschakeldebiet
■ Geen energieverlies voor temperatuurhandhaving

[ Voor 24% gewijzigd door SpeksteenWP op 22-10-2012 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Speksteenkachel schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 23:40:
Dat kan bijvoorbeeld door de keuken en de wastafel boven te voorzien van een doorstroomverwarmer.
Bijvoorbeeld onderstaande Siemens, mooi compact ook.
Mocht je een 3x25A aansluiting hebben, kijk dan ook naar hoe het gelijktijdige gebruik ligt.
Ik had ergens gelezen dat je op inductie kookt, dat is meestal 2x16A (ook zonder boosterfunctie).
En tijdens koken gebruik je ook de keuken kraan, dan moet de doorstromer wel op de 3e fase zitten.
Dan is de vraag of de wastafel met doorstromer getijdig gebruikt wordt, (bijv ochtend ontbijt eitje koken/bakken etc).

Edit: letop het DE model stelt eisen aan de water kwaliteit die erin gaat voor goed functioneren,Het DH model heeft een ander principe, beide ca 2 ltr/min max 38C.

[ Voor 25% gewijzigd door Domba op 22-10-2012 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die doorstroomboilers zie je veel in engeland, maar bijv ook in duitsland.

Ze hebben geen boilervat, maar verwarmen het water zodra het stroomt.
De 220v varianten zijn bijzonder beperkt in de warmwaterhoeveelheid. Ter verduidelijking: "Klein pis straaltje"... :+
Voor handen wassen kan het nog wel. Als je de mogelijkheid hebt om op krachtstroom aan te sluiten, doen.

Kijk anders eens in duitsland:
http://www.bauhaus.info/index.php?id=5332. Pagina 589 en verder... :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 21:19
teacher schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 00:20:

De 220v varianten zijn bijzonder beperkt in de warmwaterhoeveelheid. Ter verduidelijking: "Klein pis straaltje"... :+
Voor handen wassen kan het nog wel. Als je de mogelijkheid hebt om op krachtstroom aan te sluiten, doen.

Maar zou wel weer leuk zijn als naverwarming als je een zonneboiler of warmtepomp gebruikt. Kom je tenminste van je overtollige electriciteit af ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:55

ericplan

5180 Wp PV

Even een borrel vraag. Mijn paneeltjes liggen er nu bijna 4 maanden op. Is er iets bekend over hoe de stroomopbrengst ongeveer over een jaar verdeeld is?
Dus zoiets als hieronder. Gewoon om een idee te hebben waar de jaarproductie ongeveer naartoe gaat.
Jan 2%
Feb 3%
Maa5%
Apr 10%
Mei 14%
Jun 16%
Jul 16%
Aug 14%
Sept 10%
Okt 5%
Nov 3%
Dec 2%
http://www.e2fb.nl/zonphp/nojaren.php
Kijk even niet naar 2009, toen was de installatie nog kleiner.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:39
Iedereen dank voor de snelle reactie. Ik heb van jul t/m nu 1100 kWh opgewekt met 2880 Wp
Schema van jantje.vaan geeft aan dat dit 38,% is, dus jaarproductie dan ongeveer 2870kWh. Installatie werkt dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Jan 2%
Feb 3%
Maa5%
Apr 10%
Mei 14%
Jun 16%
Jul 16%
Aug 14%
Sept 10%
Okt 5%
Nov 3%
Dec 2%
Hier kun je ook berekenen:
http://rredc.nrel.gov/solar/calculators/pvwatts/version1/
Komt bij mij aardig overeen, woon echter wel maar 7 km van meetpunt Beek af

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
MeTooPV schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 08:40:
Iedereen dank voor de snelle reactie. Ik heb van jul t/m nu 1100 kWh opgewekt met 2880 Wp
Schema van jantje.vaan geeft aan dat dit 38,% is, dus jaarproductie dan ongeveer 2870kWh. Installatie werkt dus prima.
Siderea heeft een landelijke opbrengst berekening.

Met hier een meerjarig overzicht per maand.

Dus een dichtstbijzijnde locatie kiezen en of je een optimale of gemiddelde orientatie hebt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 09:49
teacher schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 00:20:

Bij 230V haal je max 3680W uit het net op een enkele groep. Als ik zie dat CV ketels worden opgehangen met minimaal vermogen van 5-6KW (met 28KW vermogen om tapwater te verwarmen), dan denk ik niet dat zo'n doorstroomboilertje een groot succes wordt.

Zie je vaak ook bij keukenboilertjes overigens, klein dingetje van 5-10 liter, warme kraan open en als je dat een minuut of 2 laat lopen heb je ineens steenkoud water. En dan heb je het over een verwarmingselement van 2000W meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
_JGC_ schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:15:
[...]

Bij 230V haal je max 3680W uit het net op een enkele groep. Als ik zie dat CV ketels worden opgehangen met minimaal vermogen van 5-6KW (met 28KW vermogen om tapwater te verwarmen), dan denk ik niet dat zo'n doorstroomboilertje een groot succes wordt.

Zie je vaak ook bij keukenboilertjes overigens, klein dingetje van 5-10 liter, warme kraan open en als je dat een minuut of 2 laat lopen heb je ineens steenkoud water. En dan heb je het over een verwarmingselement van 2000W meestal.
In een vakantiehuis heb ik zo'n ding wel eens gehad. Zat achter 3 x 20 ampère zekeringen en gaf een redelijke (niet fantastisch ) hoeveelheid warm water. Ik denk dat een goede elektrische boiler veel comfortabeler is. Die verliezen ook niet meer zoveel warmte als vroeger.

[ Voor 4% gewijzigd door blissard op 22-10-2012 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
blissard schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:23:
[...]

In een vakantiehuis heb ik zo'n ding wel eens gehad. Zat achter 3 x 20 ampère zekeringen en gaf een redelijke (niet fantastisch ) hoeveelheid warm water. Ik denk dat een goede elektrische boiler veel comfortabeler is. Die verliezen ook niet meer zoveel warmte als vroeger.
Het probleem bij een elektrische boiler komt dan wanneer ze leeg zijn.
Een ijskoude douche omdat je sochtends als laatste uit bed kwam is niet fijn.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 09:49
Ik heb in Noorwegen gewoond, daar hebben ze gewoon elektrische boilers van bijna een kuub in omvang staan. Helemaal ingepakt met isolatie. Mijn appartement had er 2: eentje in het washok achter de keuken en eentje op zolder boven de badkamer. Heb die dingen nooit kunnen betrappen op leegtappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:49

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ollie 1965: Gefeliciteerd vandaag! :)F

Klopt, Turkeye ligt hier in Zeeland (Zeeuws-Vlaanderen om precies te zijn);
zeker al eens geweest met de FJ 1200 of is het 1300 tegenwoordig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
_JGC_ schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 11:12:
Ik heb in Noorwegen gewoond, daar hebben ze gewoon elektrische boilers van bijna een kuub in omvang staan. Helemaal ingepakt met isolatie. Mijn appartement had er 2: eentje in het washok achter de keuken en eentje op zolder boven de badkamer. Heb die dingen nooit kunnen betrappen op leegtappen.
Dat is wel wat nuttiger ja.
Bij de moeder van een ex hadden ze een 50L model in de badkamer. Daar moest je je aan een strikt rooster houden als je een warme douche wilde.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JAN-B schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 12:44:
[...]

@ollie 1965: Gefeliciteerd vandaag! :)F
Dank u, zet intro in van Rowwen Hèze Bestel mar hier in de kroeg.
Klopt, Turkeye ligt hier in Zeeland (Zeeuws-Vlaanderen om precies te zijn);
zeker al eens geweest met de FJ 1200 of is het 1300 tegenwoordig :?
Ken ik je of heb ik iets meer verteld dan ik me nu kan herinneren?
Ahum, schaam/decadent mode Het is zowel een 1200 als een 1300 en een ..... stoppen Ollie

Bij mijn vorige werkgever heb ik de "luxe" gehad om met de motor door zuid-west Nederland (hoek van Holland/Gorinchem/Belgische grens) te mogen rijden (1500Km per week :*) :'( ), ik ken dus alle kleine/vreemde plaatsjes in dat gebied. Paal Boerenhol Baalhoek Sint Kruis om er maar een paar te noemen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Proficiat , kerel!! :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 18:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Is wel eens eerder gevraagd en beantwoord, maar met de huidige waardeloze zoekfunctie is niets meer terug te vinden. |:(

Natuurlijk is de maandverdeling afhankelijk van je hellingshoek. Platter betekent verhoudingsgewijs meer opbrengst in de zomermaanden, steiler is meer opbrengst in de maanden buiten de zomer. Ook wisselen de opbrengsten uiteraard per jaar.

Als ik een mooie gemiddelde van mijn panelen bereken, over 2010/2011/2012 en met beide systemen (1 systeem met wat schaduw van oktober t/m februari) dan kom ik met de volgende verhouding bij een hellingshoek van 35°:
jan 2,4%
feb 4,5%
mrt 9,4%
apr 11,6%
mei 14,3%
jun 12,7%
jul 12,7%
aug 12,5%
sep 9,6%
okt 6,2%
nov 2,7%
dec 1,4%

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hé Anton, een goed idee: ik ga ook eens voor onze installatie zo'n voortschrijdend gemiddelde maken. We hebben over 2 maanden onze eerste 2 opbrengstjaren achter de rug.

Goeie tip >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:07
_JGC_ schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 10:15:
[...]

Sinds ik in Costa Rica zo'n ding had in een lodge en me onder stroom zette zodra ik aan aangesloten stroom water raakte zou ik dat nooit meer willen :P
Was 'gelukkig' maar 110v en als ik bukte waren straaltjes al druppels - maar als je hoofdhuid-met-shampoo in ene onder stroom staat schrik je toch wel even :/

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-10 22:13
Ik ben bezig met het vervangen van een kozijn met 4 grote ramen in de woonkamer
Totaal 2.50m bij 3.80m en wil daar HR+++ glas maar krijg deze reactie

Ik weet zo niet wat de meerprijs is voor HR+++, maar dat ligt aanzienlijk hoger dat kan wel richting de 1000,- lopen en de isolatie wordt dan in plaats van 1.1 de 0.9 het scheelt niet zoveel wat je er mee wint.

Klopt dat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Tel ook eens uit wat je de komende 10-15 jaar gaat besparen voor de meerprijs? Kan nog aardig oplopen als je de prijsontwikkeling van aardgas bekijkt.
Ik zou het zeker doen: Nu de meest optimale investering doen, ipv over 5 jaar teleurgesteld kijken van 'had ik toen maar..'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Mee eens, eenmaal uitgegeven vergeet je de prijs....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
drielp schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:03:
Mee eens, eenmaal uitgegeven vergeet je de prijs....
Helemaal mee eens. En als je het nu niet doet, past het later wellicht niet in je nieuwe kozijnen. Ga je denk ik spijt van krijgen (als je de meerprijs kunt missen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-10 18:28

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Als je met HR+++ glas drievoudig glas bedoelt, het kan zijn dat hiervoor ook zwaardere kozijnen toegepast moeten worden, aangezien drievoudig glas veel weegt. Weet niet wat de meerprijs hiervan is.
Als je grote ramen hebt, verlies je hier wel een boel warmte door, dus wat dat betreft kan glas met een lage U-waarde veel besparen. Normaal HR++ heeft inderdaad een U-waarde van zo'n 1,2. Goed drievoudig glas kan wel 0,6 halen. Wel iets meer verschil dan jij aanhaalt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-10 22:13
Ik quote de verkoper van het kunststof kozijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
antonboonstra schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:10:
Als je met HR+++ glas drievoudig glas bedoelt, het kan zijn dat hiervoor ook zwaardere kozijnen toegepast moeten worden, aangezien drievoudig glas veel weegt. Weet niet wat de meerprijs hiervan is.
Als je grote ramen hebt, verlies je hier wel een boel warmte door, dus wat dat betreft kan glas met een lage U-waarde veel besparen. Normaal HR++ heeft inderdaad een U-waarde van zo'n 1,2. Goed drievoudig glas kan wel 0,6 halen. Wel iets meer verschil dan jij aanhaalt.
Zit net dat document door te lezen, maar om die waarde van 0,6 te behalen is een totale dikte van 42mm nodig. Ik denk dat de waarde van iets dunner glas reëler is in bestaande bouw. Dan is het verschil met normaal ++ glas niet meer zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Lenovo in de bocht... deze sticker zit achterop de monitoren op mijn werk:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/A5zd0z_CMAAGjG9.jpg

W/h... watt per uur... right :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

JeroenH schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 17:07:
Lenovo in de bocht... deze sticker zit achterop de monitoren op mijn werk:

[afbeelding]

W/h... watt per uur... right :'(
Zonder streepje "/" klopt het. :*)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja maar door dat streepje is het de klassieke veelgemaakte fout "watt per uur".

Pagina: 1 ... 69 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.