Mijn broer woont in Australie, hij vertelde dat ze daar een CO2 belasting gaan invoeren.
Met als gevolg dat mensen PV op hun dak gaan leggen.
Ook een soort stimulering regeling?
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Als dat maar goed gaat.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
+1. Ik vind veel verhalen over hoe PV al prachtig rendabel is zonder subsidie daarbij nog behoorlijk overdreven. Met deze -overigens zeer gematigde- subsidie erbij wordt het wel aantrekkelijker, maar nog steeds praten we over TVT termijnen van 8+ jaar, gerekend met dat prijsniveau dat je noemt (en ik zelf ook tegenkom). Vergelijk dat bijvoorbeeld eens met hoe lang mensen gemiddeld wonen in een huis. Of bij dezelfde werkgever werken. Kort is het niet.Kiswum schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:33:
[...]
Met sommige prijzen die ik heb ontvangen hoeven ze niemand weg te sturen, want als je 2,5-3 euro per Wp vraagt incl. installatie dan maak je genoeg winst of je koopt niet genoeg in. het gaat hier niet om 1 offerte rond die prijs maar 2/3.
Wellicht hebben ze het winst al ingecalculeerd
Morgen dus maar eens allebei gaan meten
Je kan ook nog altijd een blanco stem uitbrengen i.p.v. gewoon met de luie reet NIET te gaan stemmen (en dat is niet hetzelfde. Raadpleeg maatschappijleer en zie wat een blanco stem doet).flippo765 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 19:36:
[...]
Op wie of welke partij moeten we stemmen zodat er rust komt in PV-land?
Volgens mij is elke partij wel een week gunstig of juist niet gunstig gebleken.
Het halve kunduz/lenteakkoord ligt alweer overhoop, om nog maar te zwijgen over prinsjesdag of verkiezingen.
.
als de mussen eh Polen met de hitte maar niet van het dak vallen!Speksteenkachel schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 21:28:
De Poolse zonnepanelenleggers zijn na 1 juli niet aan te slepen![]()
Als dat maar goed gaat.
[ Voor 19% gewijzigd door NielsTn op 08-06-2012 22:38 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Rare vergelijking. Hypotheek voor 30 jaar of 10 jaar kan dan niet? Bij einde baan, zoek je een nieuwe baan. Simpel. Je moet toch eten?Terpen Tijn schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:11:
[...]
Vergelijk dat bijvoorbeeld eens met hoe lang mensen gemiddeld wonen in een huis. Of bij dezelfde werkgever werken. Kort is het niet.
Een beetje glas is half leeg?Terpen Tijn schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:11:
[...]
+1. Ik vind veel verhalen over hoe PV al prachtig rendabel is zonder subsidie daarbij nog behoorlijk overdreven. Met deze -overigens zeer gematigde- subsidie erbij wordt het wel aantrekkelijker, maar nog steeds praten we over TVT termijnen van 8+ jaar, gerekend met dat prijsniveau dat je noemt (en ik zelf ook tegenkom). Vergelijk dat bijvoorbeeld eens met hoe lang mensen gemiddeld wonen in een huis. Of bij dezelfde werkgever werken. Kort is het niet.
Misschien zit jij wel in de rechter helft van deze curve:

Maar er zijn genoeg mensen die een intern rendement van 12,5% (8jr tvt) op iets met een verwachte levensduur van 30jr héél prima vinden.
Het argument is trouwens ook niet zo zeer dat die subsidie vervelend is voor die gene die 'm gaan ontvangen, maar voor de markt is het dodelijk. In 2010 waren er in één dag 17.000 aanmeldingen van particulieren voor de SDE regeling in een tijd dat er vééél minder aandacht was voor PV dan nu. Het zal mij verbazen als de subsidiepot niet binnen een week leeg is. Die installateurs plempen vervolgens die 30.000 installaties op het dak, maar iedereen die naast de pot heeft gegrepen gaat dan zeker wachten tot 1 jan 2013 om de dan beschikbaar komende pot dan zeker in één dag leeg te hebben. In de installateurs maar hollen en stilstaan. Voor hen véél liever een stabiele markt!
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
"Genoeg mensen", tuurlijk. Maar ik denk dus dat er ook "genoeg" mensen zijn die het nog te duur vinden en met deze subsidie geholpen zijn.pcmadman schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:49:
[...]
Een beetje glas is half leeg?
Misschien zit jij wel in de rechter helft van deze curve:
[afbeelding]
Maar er zijn genoeg mensen die een intern rendement van 12,5% (8jr tvt) op iets met een verwachte levensduur van 30jr héél prima vinden.
Het argument is trouwens ook niet zo zeer dat die subsidie vervelend is voor die gene die 'm gaan ontvangen, maar voor de markt is het dodelijk. In 2010 waren er in één dag 17.000 aanmeldingen van particulieren voor de SDE regeling in een tijd dat er vééél minder aandacht was voor PV dan nu. Het zal mij verbazen als de subsidiepot niet binnen een week leeg is. Die installateurs plempen vervolgens die 30.000 installaties op het dak, maar iedereen die naast de pot heeft gegrepen gaat dan zeker wachten tot 1 jan 2013 om de dan beschikbaar komende pot dan zeker in één dag leeg te hebben. In de installateurs maar hollen en stilstaan. Voor hen véél liever een stabiele markt!
Overigens ben ik helemaal niet zo'n "laggard" als je denkt; binnen nu en max. een jaar ofzo heb ik hoogstwaarschijnlijk ook een PV systeem hier. En dan ben ik nog altijd een van de weinigen als je zo rondom eens de daken bekijkt. Maar dat neemt niet weg dat ik wel de hindernissen (prijstechnisch dan) zie bij deze aanschaf.
Wat de sector betreft valt me de grote zorg daarover hier wel op. Er zijn zat aanbieders, dus waarom die meelij? Dat heb je toch ook niet met bankiers?
Mmm, al een paar keer uit gesteld en gewijzigd. Moet nog zien (ondanks het besluit) dat dat uiteindelijk goed gaat. Mega lobby daar van bijvoorbeeld mijn bedrijven (en bedrijven die de ruwe grondstoffen verwerken tot half fabricaten), en daar zijn onze multinationals hele kleintjes bijPvPower schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 21:23:
Eric-pvt,
Mijn broer woont in Australie, hij vertelde dat ze daar een CO2 belasting gaan invoeren.
Met als gevolg dat mensen PV op hun dak gaan leggen.
Ook een soort stimulering regeling?
En ook daar ging het een tijdje geleden mis met PV toen de feed in tarieven in 1 klap van de ene op de andere dag (BAM) werden afgeschaft.
Ander positieve van Carbon Tax is dat er bedrijven komen die bedrijven met een hoog energie gebruik gaan doorlichten en adviseren hoe ze minder energie kunnen verbruiken (EPA maar dan voor electra). Trias Energetica altijd +1
Maar die tax is in eerste instantie alleen voor de 500 grootste vervuilers, (welke het dan gaan doorberekenen aan de afnemers). 2015 kijken ze weer verder
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Voorop gesteld, ik ben ook aan het overwegen of het niet interessant is om die subsidie hier toe te gaan passen. Ik snap dus dat consumentenperspectief heel goed.Terpen Tijn schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 23:10:
[...]
"Genoeg mensen", tuurlijk. Maar ik denk dus dat er ook "genoeg" mensen zijn die het nog te duur vinden en met deze subsidie geholpen zijn.
Overigens ben ik helemaal niet zo'n "laggard" als je denkt; binnen nu en max. een jaar ofzo heb ik hoogstwaarschijnlijk ook een PV systeem hier. En dan ben ik nog altijd een van de weinigen als je zo rondom eens de daken bekijkt. Maar dat neemt niet weg dat ik wel de hindernissen (prijstechnisch dan) zie bij deze aanschaf.
Wat de sector betreft valt me de grote zorg daarover hier wel op. Er zijn zat aanbieders, dus waarom die meelij? Dat heb je toch ook niet met bankiers?
Alleen is het niet de beste besteding van dat belastinggeld, om het maar eens mild uit te drukken. Het zou mij niks verbazen als de markt zonder subsidie zelfs harder zou groeien. De PV-aanbieders an sich heb ik niet zo veel medelijden mee, maar ik wil gewoon dat de markt in Nederland zo hard mogelijk gaat groeien. (En dan bedoel ik duurzame groei.)
Wat wel uitmaakt is dat er zekerheid is over de subsidie.
Bijvoorbeeld in Duitsland waar een teruglever tarief wettelijk is vastgesteld.
Nu krijgen verkopers het ineens heel druk. Maar nu hebben ze een hele tijd amper verkocht omdat er subsidie geruchten waren. En als de subsidie op is wacht iedereen weer tot januari.
De Nederlandse markt was net hersteld van de vorige keer dat de overheid zich er mee ging bemoeien.
Verwijderd
niet eerder betaalde je in nederland zo veel voor zo`n slecht servicelevel,
ik zie het ook heel duidelijk in de omvormer logs, en het word snel erger.
prins claus opende ooit een volledig redundant hoogspanningsnetwerk in nederland,
er is weinig meer van over.
in berkeley ontwikkelde men een bomvrij internetwerk, vodafone laat zien hoe het niet moet,
zelfde regio trouwens.
willen we nou geld verdienen of een hoog serviceniveau in onze nuts voorzieningen ?
Onze nutsvoorzieningen zijn dat allang niet meer, alleen nog maar in naam. Het zijn investeringsobjecten geworden, geldmachines en het enige belang wat wordt gediend is dat van de aandeelhouders.Verwijderd schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 09:40:
nuts voorzieningen ?
Ik snap wel waarom er de laatste tijd zoveel lokale (duurzame) energiebedrijfjes worden opgericht. Mensen willen zelf controle over zoiets belangrijks als hun energievoorziening, en dat niet verkwanseld zien aan (bijvoorbeeld) een Zweedse nucleaire/fossiele gigant. Ik hoop dat deze ontwikkeling zich doorzet.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Misschien wat utopisch gedacht; maar ik denk dat we als wereld alleen een duurzame energievoorziening kunnen bereiken als de netwerken ervoor ook globaal zijn. Het is immers altijd wel ergens 'dag' op de aarde.JeroenH schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 09:59:
[...]
Ik snap wel waarom er de laatste tijd zoveel lokale (duurzame) energiebedrijfjes worden opgericht. Mensen willen zelf controle over zoiets belangrijks als hun energievoorziening, en dat niet verkwanseld zien aan (bijvoorbeeld) een Zweedse nucleaire/fossiele gigant. Ik hoop dat deze ontwikkeling zich doorzet.
Ik krijg ook de rillingen van fossiele giganten als eOn en Vattenfall etc; maar als je energievoorziening lokaal regelt, zul je altijd met een enorme buffers moeten werken om de nachten/winters door te komen. Geen idee in welke verhouding dit staat tot de verliezen op een mogelijk wereldwijd netwerk trouwens.
Waarom sta ik trouwens midden Juni met mijn jas aan de was op te hangen? Brr.
[ Voor 4% gewijzigd door Roamor op 09-06-2012 13:15 ]
En dat ie dan weer gunstig voor het aantal pv installaties natuurlijk. Ik mag me nu bemoeien met een pv systeem voor een grootverbruiker. Die betalen zo weinig voor hun energie, dat die pv nooit financieel rendabel wordt. We moeten volgens mij niet de pv installaties subsidiëren, maar de maatschappelijke kosten van onze kolencentrales eens gaan doorbelasten aan de grootverbruikers. Dan zijn pvs binnen de kortste keren echt gemeengoed.Verwijderd schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 20:54:
/whisper
uitstootrecht is per 1-1-2013 voor fossiele energiebedrijven NIET meer gratis
ga er maar vanuit dat het word doorbelast, en belast met de btw uiteraard.
De politici zijn daar niet anders dan hier, in de loop van het besluitvorming proces word er nog wel eens van "gedachten" verandert.ollie1965 schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 23:14:
[...]
Mmm, al een paar keer uit gesteld en gewijzigd. Moet nog zien (ondanks het besluit) dat dat uiteindelijk goed gaat. Mega lobby daar van bijvoorbeeld mijn bedrijven (en bedrijven die de ruwe grondstoffen verwerken tot half fabricaten), en daar zijn onze multinationals hele kleintjes bij
En ook daar ging het een tijdje geleden mis met PV toen de feed in tarieven in 1 klap van de ene op de andere dag (BAM) werden afgeschaft.
Ander positieve van Carbon Tax is dat er bedrijven komen die bedrijven met een hoog energie gebruik gaan doorlichten en adviseren hoe ze minder energie kunnen verbruiken (EPA maar dan voor electra). Trias Energetica altijd +1
Maar die tax is in eerste instantie alleen voor de 500 grootste vervuilers, (welke het dan gaan doorberekenen aan de afnemers). 2015 kijken ze weer verder
En er word ook niet altijd naar de juiste personen geluisterd.
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Al die (nieuwe) zonnepanelen zuipen alle zonne-energie opblissard schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 13:36:
[...]
Er blijft geen zonnestraaltje meer over voor de gewone man

Soms is het wel een lekker gevoel om te zien dat we ook eens een keertje "voor liggen" in dagopbrengst.
In de regel helaas niet....
Maar ik gun jullie elke kWh
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Omdat je geen droger hebtRoamor schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 11:59:

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Die staat al zes jaar niets te doen....
En nee, de was is nog steeds niet droog.... Gelukkig ben ik hem maandag pas weer nodig.
Ik ben het er verder wel mee eens dat dit zwalkende, en geluksvogel-gebaseerde subsidiebeleid verre van ideaal is. Of het alternatief van helemaal geen subsidie beter is blijf ik betwijfelen. Ook in onze buurlanden is er sprake van royale subsidies (of hoe je die regelingen ook wil classificeren), dus zo misplaatst vind ik het op zich niet.
Sorry, maar die opmerking van spek vond ik hilarisch.Roamor schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:02:
[...]
Die staat al zes jaar niets te doen....Volgens mij heb ik hem 3x keer gebruikt sinds ik hem gekregen heb, dus zelfs voor mijn 'bewuste' periode gebruikte ik hem zelden.
En nee, de was is nog steeds niet droog.... Gelukkig ben ik hem maandag pas weer nodig.
Je hebt gelijk, die droger heb je echt niet veel nodig, als je gewoon de was buiten ophangd.
Sinds we buiten de stad wonen, met altijd een lekker windje omringd door weilanden, gebruiken we dat ding erg weinig. We hebben een tijd geleden een warmepomptype gekocht, maar die wordt ook slecht sporadisch gebruikt.
Gisteren en ook vandaag is door de wind de was aan de droogrekken buiten sneller droog dan in welke droger dan ook.
Dikke fun dus
Vanaf rond oktober is het een ander verhaal....
Ik ben blij dat ik de zaak al op het dak heb liggen en me niet meer druk hoef te maken over al die belachelijke politieke draaibewegingen. Uiteraard zonder subsidie.
Al bijna twee jaar lol, een prettig gevoel en we zijn (oeps!) ineens neggies geworden.
Toch wilden we nog een kleine 3 kWp erbij om wat ruimte te hebben voor een evt. elektrische auto, een elektrische scooter, of een warmtepomp of iets in die richting.
We zaten ook te denken aan elektrische verwarming op de badkamer omdat er normaliter de hele dag de CV-ketel dit zat warm te stoken.
Het grote probleem hier in Zuid Limburg is dat zelfs bussines-tweakers op dit forum dit een te grote afstand vinden om eens een kijkje te komen nemen.
In die wannabee-bedrijfjes in onze buurt heb ik niet zo'n vertrouwen

Kom op zeg, in de stad waait het net zo goed, zeker afgelopen dagen.Schinnen-groen schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:15:
[...]
Je hebt gelijk, die droger heb je echt niet veel nodig, als je gewoon de was buiten ophangd.
Sinds we buiten de stad wonen, met altijd een lekker windje omringd door weilanden, gebruiken we dat ding erg weinig.
Gister middag nog waaiden de (lege) wijnglazen zo van tafel af als je niet uit keek (was op een receptie en zonnig weer dus).
Wat ik wil zeggen: het lijkt wel of een wasdroger tegenwoordig bij de standaard uitrusting behoort, net zoals een wasmachine. En dat het bijzonder is dat je er weinig gebruik van maakt. Ik heb nog nooit behoefte gehad aan zo'n apparaat (en kinderen hebben we ook).
Probleem is dat bedrijven mobiel zijn. Als een fabriek hier ineens enorme energiebelasting moet betalen, dan verplaatsen ze de productie gewoon naar Duitsland of België. Weg banen.blissard schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 13:36:
[...]
En dat ie dan weer gunstig voor het aantal pv installaties natuurlijk. Ik mag me nu bemoeien met een pv systeem voor een grootverbruiker. Die betalen zo weinig voor hun energie, dat die pv nooit financieel rendabel wordt. We moeten volgens mij niet de pv installaties subsidiëren, maar de maatschappelijke kosten van onze kolencentrales eens gaan doorbelasten aan de grootverbruikers. Dan zijn pvs binnen de kortste keren echt gemeengoed.
En als je zoiets met de hele EU regelt, dan gaan ze naar China.
De stroomstoringen zijn niet de schuld van de grote energieleveranciers, maar van de netbeheerder.JeroenH schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 09:59:
[...]
Onze nutsvoorzieningen zijn dat allang niet meer, alleen nog maar in naam. Het zijn investeringsobjecten geworden, geldmachines en het enige belang wat wordt gediend is dat van de aandeelhouders.
De leverancier zorgt enkel voor voldoende productie.
Een duurzame energie leverancier lost dus niks op, tenzij je een PV op je dak, windmolen in je tuin en batterij aan accu's in je garage zet.
Verwijderd
Leuk idee als je echt niks meer weet te doen met de ruimte in een tuinhuisje.RocketKoen schreef op zondag 10 juni 2012 @ 01:37:
De stroomstoringen zijn niet de schuld van de grote energieleveranciers, maar van de netbeheerder.
De leverancier zorgt enkel voor voldoende productie.
Een duurzame energie leverancier lost dus niks op, tenzij je een PV op je dak, windmolen in je tuin en batterij aan accu's in je garage zet.
Ach ja, zo zie je maar weer waar de subsidie voor bedoeld is, niet voor het bevorderen van het gebruik van zonneenergie, of beperken van milieubelasting, maar om de ambtenaren aan het werk te houden, de polen het geld uit nl te laten sluizen.Speksteenkachel schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 21:28:
De Poolse zonnepanelenleggers zijn na 1 juli niet aan te slepen![]()
Als dat maar goed gaat.
Daarbij verstoken al die ambtenaren weer de nodige kilometers, om over de polen nog maar te zwijgen.
Het is dus inderdaad maar afwachten of deze subsidie wel bijdraagt aan een schoner milieu.
Verwijderd
Een PV installatie is een DPM (duurzaam productie middel). Dan kijk je naar de gebruiksduur.Terpen Tijn schreef op vrijdag 08 juni 2012 @ 22:11:
[...]
+1. Ik vind veel verhalen over hoe PV al prachtig rendabel is zonder subsidie daarbij nog behoorlijk overdreven. Met deze -overigens zeer gematigde- subsidie erbij wordt het wel aantrekkelijker, maar nog steeds praten we over TVT termijnen van 8+ jaar, gerekend met dat prijsniveau dat je noemt (en ik zelf ook tegenkom). Vergelijk dat bijvoorbeeld eens met hoe lang mensen gemiddeld wonen in een huis. Of bij dezelfde werkgever werken. Kort is het niet.
Denk je dat KLM zijn vliegtuigen in 5 jaar afschrijft? Of een rederij zijn schepen in 10 jaar? Nee omdat die zaken nou eenmaal een lange levensduur hebben. (mag wel even opmerken hierbij dat de fiscale en bedrijfseconomische afschrijvingsduur niet gelijk zijn)
In een huis van een particulier is bijna niets dat een dergelijke levensduur heeft (uitgezonderd het huis zelf).
Daarom vindt een normale particulier 8 jaar tvt lang. Ik vind het wel meevallen aangezien een paneel in ieder geval 25 jaar doet. Ik heb hier mensen in de buurt met prima werkende setjes van 14 jaar.
Ja, kwestie van perspectief inderdaad.Verwijderd schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:11:
[...]
In een huis van een particulier is bijna niets dat een dergelijke levensduur heeft (uitgezonderd het huis zelf).
Daarom vindt een normale particulier 8 jaar tvt lang. Ik vind het wel meevallen aangezien een paneel in ieder geval 25 jaar doet. Ik heb hier mensen in de buurt met prima werkende setjes van 14 jaar.
Nou heeft een huis zelfs ook niet helemaal die lange levensduur. Denk maar aan (plat-)dakonderhoud, of hout- /schilderwerk. Na een verse schilderbeurt hier werd mij zo verteld dat er over 4 jaar wel weer opnieuw geschilderd zou moeten worden... lekker duurzaam!
Als neggie's proberen we met de overproductie ons dagelijkse vervoer te "vergroenen".Schinnen-groen schreef op zaterdag 09 juni 2012 @ 22:28:
[...]
Toch wilden we nog een kleine 3 kWp erbij om wat ruimte te hebben voor een evt. elektrische auto, een elektrische scooter, of een warmtepomp of iets in die richting.
Wij zitten te wachten op een tweede proefrit op een elektrische motorfiets.
De eerste, op een Vectrix Li+, hebben we inmiddels achter de rug en beviel erg goed.
Alleen de prijs van 12.000 euri's viel ietwat tegen.

Nu een proefrit aangevraagd voor een E-sens roadstar, die de helft goedkoper is.
Ben benieuwd naar de kwaliteit, bij de Vectrix is dat in ieder geval dik in orde.
http://www.e-sens.eu/modellen/roadstar/
http://green.autoblog.com...again-has-lithium-future/
Wordt vervolgd.
Maar een huis schrijf je wel in 30 jaar af. Als je een hypotheek hebt tenminste.Terpen Tijn schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:36:
[...]
Ja, kwestie van perspectief inderdaad.
Nou heeft een huis zelfs ook niet helemaal die lange levensduur. Denk maar aan (plat-)dakonderhoud, of hout- /schilderwerk. Na een verse schilderbeurt hier werd mij zo verteld dat er over 4 jaar wel weer opnieuw geschilderd zou moeten worden... lekker duurzaam!
Het is dat banken op het moment niet zo happig zijn op het verstrekken van leningen. Maar anders kon je nu waarschijnlijk al je PV installatie kopen met een maandelijkse afbetaling over 15 jaar ofzo
Het zoiets niet een groene hypotheek? Geld lenen voor een groene investering kan overigens wel gewoon, al betaal je wel maar liefst 6% rente of meer. Dit gaat je zo'n 3000 euro extra kosten bij een investering van 10.000 euro over 10 jaar. Voor meer info over dit soort leningen en subsidies: www.meermetminder.nlRocketKoen schreef op zondag 10 juni 2012 @ 19:37:
[...]
Maar anders kon je nu waarschijnlijk al je PV installatie kopen met een maandelijkse afbetaling over 15 jaar ofzo
Zelf heb ik een pannendak en kunststofkozijnen, hoe zo onderhoudTerpen Tijn schreef op zondag 10 juni 2012 @ 16:36:
Kunststofkozijnen zijn betaald van besparing op stookkosten middels m'n speksteenkachel.
Verwijderd
`t is maar vanuit welke point of view je praat.
Als je het geld hebt liggen....Kiswum schreef op zondag 10 juni 2012 @ 20:03:
[...]
Het zoiets niet een groene hypotheek? Geld lenen voor een groene investering kan overigens wel gewoon, al betaal je wel maar liefst 6% rente of meer. Dit gaat je zo'n 3000 euro extra kosten bij een investering van 10.000 euro over 10 jaar. Voor meer info over dit soort leningen en subsidies: www.meermetminder.nl
In enkele gevallen kan je zelfs besparen met je hypotheek als je een hoger bedrag hebt laten inschrijven bij de notaris. Als de rente nu lager is dan je nu betaald is het aantrekkelijk om een extra hypotheek (dan geen notariskosten alleen evt. taxatie en tussenpersoon) te nemen voor je investering om dan vervolgens op een hoger rentedragende deel af te lossen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Hoest met je waterschadeperikelen?
Nee, je betaalt af in 30 jaar. Afschrijven doe je over een veel langere termijn (als je onderhoud pleegt...).RocketKoen schreef op zondag 10 juni 2012 @ 19:37:
[...]
Maar een huis schrijf je wel in 30 jaar af. Als je een hypotheek hebt tenminste.
Het is dat banken op het moment niet zo happig zijn op het verstrekken van leningen. Maar anders kon je nu waarschijnlijk al je PV installatie kopen met een maandelijkse afbetaling over 15 jaar ofzo
Verhuizing buiten de EU kan je natuurlijk met importheffingen tegen gaan zodat het interessant blijft om binnen de grenzen van de EU te produceren.RocketKoen schreef op zondag 10 juni 2012 @ 01:37:
[...]
Probleem is dat bedrijven mobiel zijn. Als een fabriek hier ineens enorme energiebelasting moet betalen, dan verplaatsen ze de productie gewoon naar Duitsland of België. Weg banen.
En als je zoiets met de hele EU regelt, dan gaan ze naar China.
nou, in de huidige economieKiswum schreef op zondag 10 juni 2012 @ 23:05:
Dan ik heb teveel betaald voor een afgeschreven huisHet is namelijk geen auto of computer die je na x-jaar afschrijft en niets meer waard is...
Maar inderdaad, vroeger was een huis iets dat zelfs in waarde steeg. En je betaalde niks af, lekker aflossingsvrij.
Dan naar roemenië ipv china.TLer schreef op zondag 10 juni 2012 @ 22:55:
[...]
Verhuizing buiten de EU kan je natuurlijk met importheffingen tegen gaan zodat het interessant blijft om binnen de grenzen van de EU te produceren.
[ Voor 26% gewijzigd door RocketKoen op 10-06-2012 23:12 ]
Verwijderd
Comparatief voordeel anyone? Bespaar me een Franse ''smartphone'' ....TLer schreef op zondag 10 juni 2012 @ 22:55:
[...]
Verhuizing buiten de EU kan je natuurlijk met importheffingen tegen gaan zodat het interessant blijft om binnen de grenzen van de EU te produceren.

Nog steeds niet opgelost jammer genoeg. dakdekker zou afgelopen week langs zijn gekomen maar dat is hij dus niet.
Ik bel hem woensdag weer op. Kijken hoe die reageert.
We zijn nu thuis op het punt aangekomen om het los te laten en een nieuwe dakdekker te laten komen die het structureel oplost.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
En de factuur door sturen naar de huidige.mkleinman schreef op maandag 11 juni 2012 @ 07:28:
[...]
Nog steeds niet opgelost jammer genoeg. dakdekker zou afgelopen week langs zijn gekomen maar dat is hij dus niet.
Ik bel hem woensdag weer op. Kijken hoe die reageert.
We zijn nu thuis op het punt aangekomen om het los te laten en een nieuwe dakdekker te laten komen die het structureel oplost.
Lekker betrouwbaar, daar kan je tenminste op rekenenmkleinman schreef op maandag 11 juni 2012 @ 07:28:
[...]
Als ie hier meeleest staat z'n telefoon woensdag op de voicemail.Ik bel hem woensdag weer op. Kijken hoe die reageert.
Kan me voorstellen, dit gaat niet werken.We zijn nu thuis op het punt aangekomen om het los te laten en een nieuwe dakdekker te laten komen die het structureel oplost.
A'dam PVOutput
Stappenplan (heeft vele malen gewerkt).
Dossier vorming deed je al aan, de belangrijkste stap, prima
Heb je een rechtsbijstand verzekering dan NU opstarten voor aansprakelijkheidsstelling en vervolgschade bla bla
Heb je geen rechtsbijstandsverzekering.
- Bel en spreek desnoods voicemail is met hierin een termijn van nood en definitief herstel, hierin vooraankondigen dat als termijnen niet gehaald worden er op zijn kosten wordt hersteld door een andere partij.
- Stel een brief om met bovengenoemde punten en verstuur hem aangetekend met ontvangstbevestiging.
- Bij het overschrijden van de gestelde termijnen direct (de volgende ochtend) erop zitten. Telefonisch en aangetekend met ontvangstbevestiging melden dat gestelde termijn niet gehaald is en dat wordt overgeschakeld op plan B.
- Meld later met een aangetekende brief dat je een andere partij hebt ingeschakeld en wanneer deze het werk uitvoeren
- En dan maar verhalen (heb een lange adem voor dit geheel en erger je nergens aan).
Maar met je dossiervorming hebben ze geen kans denk ik.
Succes
Dit , hierom en hierom
Ik heb een rechtsbijstandsverzekering. Mijn tussenpersoon denkt echter dat de rechtsbijstand inschakelen een gebed zonder eind gaat worden omdat je keer op keer de dakdekker in de gelegenheid moet stellen om de problemen op te lossen. En laat je het door een ander oplossen dan zijn die kosten niet te verhalen op de oorspronkelijke dakdekker.ollie1965 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 11:01:
@MKleinman
Stappenplan (heeft vele malen gewerkt).
Dossier vorming deed je al aan, de belangrijkste stap, prima
Heb je een rechtsbijstand verzekering dan NU opstarten voor aansprakelijkheidsstelling en vervolgschade bla bla
Heb je geen rechtsbijstandsverzekering.Officieel heeft men een mogelijkheid om zelf te mogen herstellen, het aantal malen wat billijk wordt geacht is 3x. Dus als je uitbesteed, mag de firma nog snel binnen komen zeilen om het snel te herstellen als hij maar 1x de kans heeft gehad om te herstellen (niet aan de orde dacht ik).
- Bel en spreek desnoods voicemail is met hierin een termijn van nood en definitief herstel, hierin vooraankondigen dat als termijnen niet gehaald worden er op zijn kosten wordt hersteld door een andere partij.
- Stel een brief om met bovengenoemde punten en verstuur hem aangetekend met ontvangstbevestiging.
- Bij het overschrijden van de gestelde termijnen direct (de volgende ochtend) erop zitten. Telefonisch en aangetekend met ontvangstbevestiging melden dat gestelde termijn niet gehaald is en dat wordt overgeschakeld op plan B.
- Meld later met een aangetekende brief dat je een andere partij hebt ingeschakeld en wanneer deze het werk uitvoeren
- En dan maar verhalen (heb een lange adem voor dit geheel en erger je nergens aan).
Maar met je dossiervorming hebben ze geen kans denk ik.
Succes
Althans zo is het mij uitgelegd. In mijn ogen is er gewoon sprake van een serieuze wanprestatie.
Verder kan je niet zomaar de kosten van herstel door een derde partij verhalen op de vorige dakdekker. Het hangt even van zijn algemene voorwaarden af. Als hij die niet heeft is het simpel, dan kan je hem naaien waar ie bijstaat, want dan is ie vogelvrij. Je kunt in dat geval nml ook de vervolgschade van de lekkage op hem verhalen.
Over het algemeen staat er in algemene voorwaarden dat bij schade slechts maximaal het bedrag van de opdracht vergoed wordt. In jouw geval komt dat dan neer op het ontbinden van de opdracht waarbij hij jou het hele bedrag terug moet betalen, en schop je een nieuw bedrijf het dak op om het deze keer goed te doen.
Overigens heeft hij al vaker verzuimd.
21 april gebeld, hij zou de week erop langskomen ( niet geweest dus ).
daarna aantal maal weer gebeld, toen moest de goot droog zijn of hij had het druk
Dinsdag 29 mei belt mijn vrouw dat de goot kurkdroog is en hij nog steeds niet is langsgewees, hij had het weer druk en zou langskomen.
1 juni, de grote lekkage, waarbij hij langs is geweest + reparatie
4 juni weer gebeld omdat reparatie niet goed is gegaan, hij zou die week in elk geval contact opnemen en eventueel langskomen. Dat heeft hij niet gedaan.
En zo belanden we bij vandaag..

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
www.solarracing.org
(Commentaar is welkom maar bedenk dat de site nog in de kinderschoenen staat. Er gaat nog weken werk inzitten voordat hij werkt zoals ik wil - en dan moet ik nog de teams gaan benaderen voor informatie.)
Slecht hoor! De schaduw van die trap is natuurlijk funest voor de jaaropbrengst
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Update:
Het is, nog, droog..
En nu ik dit schrijf slaat de bliksem heel dichtbij in. De ramen staan de trillen in de sponningen.. En BOEM.. nogmaals in de buurt.
Tering
[ Voor 103% gewijzigd door mkleinman op 11-06-2012 19:20 ]
Waarom werkt de link naar LI niet?JeroenH schreef op maandag 11 juni 2012 @ 15:59:
(Commentaar is welkom maar bedenk dat de site nog in de kinderschoenen staat. Er gaat nog weken werk inzitten voordat hij werkt zoals ik wil - en dan moet ik nog de teams gaan benaderen voor informatie.)
Hmmm, nu wel...We’re sorry, but the profile you requested does not exist.
LinkedIn users have access to advanced people search functionality, including search by last name only, find similar names, as well as search by company, industry and other keywords.
http://www.linkedin.com/pub/jeroen-haringman/21/a69/782
Deze groepen zijn wel interessant:
http://www.linkedin.com/groups?gid=1845369
http://www.linkedin.com/groups/Solardays-3900902
_JGC_ schreef op maandag 11 juni 2012 @ 12:53:
Die dakdekker krijgt een aantal keren de kans om te herstellen. Daarbij heeft hij nu al 2x verzuimd (1x slecht hersteld, 1x niet op komen dagen), dus als ie de volgende afspraak ook niet nakomt of het weer verkloot, heb je hem 3x de kans gegeven het te herstellen en is het over en uit.
Verder kan je niet zomaar de kosten van herstel door een derde partij verhalen op de vorige dakdekker. Het hangt even van zijn algemene voorwaarden af. Als hij die niet heeft is het simpel, dan kan je hem naaien waar ie bijstaat, want dan is ie vogelvrij. Je kunt in dat geval nml ook de vervolgschade van de lekkage op hem verhalen.
Over het algemeen staat er in algemene voorwaarden dat bij schade slechts maximaal het bedrag van de opdracht vergoed wordt. In jouw geval komt dat dan neer op het ontbinden van de opdracht waarbij hij jou het hele bedrag terug moet betalen, en schop je een nieuw bedrijf het dak op om het deze keer goed te doen.
Zoals ik het lees kan na een enkele ingebrekestelling reeds je recht om een ander te laten herstellen ingeroepen worden. Uiteraard sta je sterker als je de in gebreke gestelde partij meer/langer de gelegenheid geeft. Zodoende kan een rechter er niet omheen dat je je best hebt gedaan.mkleinman schreef op maandag 11 juni 2012 @ 13:08:
Thanks, ik ga zijn algemene voorwaarden even doorlezen
Overigens heeft hij al vaker verzuimd.
[dossiervorming]
En zo belanden we bij vandaag..
Burgerlijk Wetboek Boek 7, artikel 21:
1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a. aflevering van het ontbrekende;
b. herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2. De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3. De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
4. Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
5. Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
6. Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.
http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_11-06-2012
Bovendien kan koper de gemaakte en te maken kosten verhalen op de verkoper:Artikel 22:
1. Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:
a. de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
b. de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.
2. De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3.
3. Voorzover daarvan in deze afdeling niet is afgeweken zijn op de in lid 1 onder b bedoelde bevoegdheid de bepalingen van afdeling 5 van titel 5 van Boek 6 omtrent ontbinding van een overeenkomst van overeenkomstige toepassing.
4. De rechten en bevoegdheden genoemd in lid 1 en de artikelen 20 en 21 komen de koper toe onverminderd alle andere rechten en vorderingen.
[ Voor 76% gewijzigd door PcDealer op 11-06-2012 19:40 ]
bij mij doet jeroen zijn profiel t welPcDealer schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:27:
[...]
Waarom werkt de link naar LI niet?
[...]
Hmmm, nu wel...
http://www.linkedin.com/pub/jeroen-haringman/21/a69/782
Deze groepen zijn wel interessant:
http://www.linkedin.com/groups?gid=1845369
http://www.linkedin.com/groups/Solardays-3900902
De "redelijke termijn" is niet gespecificeerd omdat deze afhangt van het gekochte goed of dienst. Een lekkend dak is iets anders dan een TV die het niet goed doet.Kiswum schreef op maandag 11 juni 2012 @ 20:26:
PcDealer, eigenlijk heb je niet zoveel aan die wetboek verwijzingen, want wat is "een redelijke termijn". Voor de verkoper kan dit 3 maanden zijn, voor de koper kan dit 3 dagen zijn. Volgens mij staan dit soort regels niet echt snel ergens specifiek beschreven.
Verwijderd
het was aannemenlijk na de laatste klacht dat het weer ging regenen,
"absolute incompetentie"
Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat ondanks dat er geen termijnen zijn voor herstel, kun je op je klompen wel aanvoelen nu dat je dakdekker alle perken te buiten gaat.
Met dank aan PCDealer voor de wettekst.
Net terug van het ophalen van een nieuwe aanhangwagen, deze keer wel die gene die ik besteld had.
Tja drie weken geleden voor een merk en een model weggeweest, onderweg naar huis argwaan gekregen, contact gehad met de fabriek (overleg met foto's). Ja hoor nepper.
Gelijk in gebreke gesteld de volgende dag per telefoon, en brief verstuurd met artikelen van bedrog en dwaling, binnen 3 dagen (1 werkdag rest weekend) was de aanhangwagen terug en had ik cash terug in het handje.
Op een of andere manier werkt het wel als je maar net en correct blijft, niet schelden, en enige ruimte geven.
Dingen als, sorry verkeerd besteld (jaja Klo@!*^% , ging het in mijn hoofd ), lekker uit laten praten en rustig blijven.
En die nieuwe komt natuurlijk niet van de eerste dealer (of hij straks nog dealer is na mij contact met de producent?).
Dit , hierom en hierom
Door al de rotzooi die hier van de bomen(oosterse plataan) af komt, was de laatste nog werkende kolk in de straat gisteren ook verstopt met zwembad als gevolg .... die 30mm/19mm die ze melden over de hoeveelheid regen die gevallen is neem ik met een korreltje zout. Er is een goede reden dat het pathe een aquarium is geworden. Ik heb ook maar even een trekveer snel door de afvoer van een afdakje gehaald.
Ik denk dat je net keek toen ik er mee aan het sleutelen was, nu zou het moeten werken. Ik heb nu wel weer een ander probleem, er zitten zoveel teams in Noord-Amerika dat ze niet op het scherm passenPcDealer schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:27:
Waarom werkt de link naar LI niet?

Gaat zeker lukken, ik ben al door de organisatie van de American Solar Challenge benaderd met complimenten (

Ik zeg doen.
http://www.trouw.nl/tr/nl...ndergronds-stuwmeer.dhtml
[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 12-06-2012 19:09 ]
Dit principe, maar dan in de hoogte bestaat al heel lang, het is een plunjerlift.Speksteenkachel schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 19:08:
Interessant stukje van Vincent over opslag van zonne/windenergie middels Gravity Power.
Ik zeg doen.
Jammer dat bij dalen van de liftkooi de olie niet door een turbine loopt.
In de praktijk zal lekkage van het cilinder seal wel tot een minimum beperkt moeten blijven, anders zakt deze langzaam omlaag. Maar het idee is natuurlijk toepasbaar, en orgineel.
[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 12-06-2012 19:34 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Laat dat nou net die PV subsidie van 2012 zijn
Opdelen in East Coast en West Coast.JeroenH schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 17:22:
[...]
Ik denk dat je net keek toen ik er mee aan het sleutelen was, nu zou het moeten werken. Ik heb nu wel weer een ander probleem, er zitten zoveel teams in Noord-Amerika dat ze niet op het scherm passenVanavond maar eens goed zelf onderzoeken hoe ik dat op kan lossen, en anders hulp vragen in het Wordpress-topic. Nu in totaal 36 teams toegevoegd, dat was al werk zat, maar straks begint het echte werk: de echte info van de teams lospeuteren en het blog aan de gang houden.
Gaat zeker lukken, ik ben al door de organisatie van de American Solar Challenge benaderd met complimenten () en heel veel links naar deelnemende teams. Het balletje begint te rollen.
Links/pagina's verlopen via je solarwebsite.nl?
"What do you get if you multiply six by nine..."
Het artikel begint alleen wel fout: "De variabele stroomproductie van zonnepanelen en windmolens is misschien wel de grootste hinderpaal voor een snelle grootschalige toepassing van die groene energie."Speksteenkachel schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 19:08:
Interessant stukje van Vincent over opslag van zonne/windenergie middels Gravity Power.
Ik zeg doen.
Da's dus gewoon niet waar. En verder uit het artikel:
Zullen we dat eens tegen het licht houden? Ik heb wel zin in wat rekenwerk met Joules en zo. Sinds ik mijn IR-camera heb heb ik heel sterk het gevoel dat ik energie 'zie'Gravity Power zegt dat een systeem met een buis van 6 meter doorsnee en 500 meter diep met een gewicht daarin van 8.000 ton, 25 MegaWatt aan stroom moet kunnen leveren en 8,5 MWh aan stroom moet kunnen opslaan.
Potentiële energie is m*g*h, in dit geval dus 8000000*9,81*500= 36240000000 J ofwel 39240 MJ
Omgerekend naar kWh is dat 10900 kWh. En dat is dus puur de potentiële energie van het vallende gewicht. Het zou me verbazen als de hele cyclus van pompen/laten vallen een rendement van meer dan 30% heeft, dus er gaat onderweg nog veel verloren ook.
Ik ga nu heel hard mijn mijzelf twijfelen, want dit is wel een heel groot verschil met 8,5MWh. Doe ik iets verkeerd of is dit artikel volkomen kolder?
[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 12-06-2012 20:06 ]
Canada zit er ook bij
Klopt, ook nog iets waar ik naar moet kijken. www.solarracing.org verwijst naar www.solarwebsite.nl/solarracing, en bij de eerste de beste klik die je doet komt je dus ook op de laatstgenoemnde site terecht. De technische kant van het webspul is niet mijn sterkste kant, maar ik heb daar een goeroe voor dus dan komt goed. Verder heb ik heel soepele, hulpvaardige en kundige hostingprovider die ook nooit te beroerd is me te helpen.Links/pagina's verlopen via je solarwebsite.nl?
Je zit toch juist goed? Maximaal potentieel is 10.9 MWh volgens jouw berekening en de ontwerpers zeggen dat het zo'n 75-80% efficiënt is. Kom je mooi uit met 8.5 MWh.
Dat is dan op zich niet zo erg veel, natuurlijk. Dit formaat zou dan toepasbaar zijn op wijkniveau. Zijn knappe rekenkoppen nodig om te bepalen welke schaal de meest gunstige toepassing zou zijn.
Iedereen een 125 meter diepe schacht van 4 meter doorsnede in zijn achtertuin om de winter door te kunnen komen lijkt mij niet erg efficiënt.
[ Voor 49% gewijzigd door Basket Kees op 12-06-2012 20:33 ]
Verhip, je hebt gelijk, zit ik goed met de energie, struikel ik over de metrische duizendtallen. OK, geen complete onzin dus als je kijkt naar de getallen. Maar dan nog niet makkelijk te bouwen lijkt me...Ik Keessie schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 20:27:
@JeroenH
Je zit toch juist goed? Maximaal potentieel is 10.9 MWh volgens jouw berekening en de ontwerpers zeggen dat het zo'n 75-80% efficiënt is. Kom je mooi uit met 8.5 MWh.
Ik geloof alleen geen barst van die 75-80% efficiëntie.
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 12-06-2012 20:30 ]
Oh, ik wel.JeroenH schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 20:30:
[...]
Ik geloof alleen geen barst van die 75-80% efficiëntie.
Het is water hé, dat wordt doorgaans incompressible verondersteld (omdat druk nauwlijks invloed heeft op dichtheid/specifiek volume). Hence, er ontstaat weinig entropie bij compressie en decompressie omdat toe- en afname van microstates nihil is.
Met een gas zou het inderdaad heel anders zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 12-06-2012 20:37 ]
75 of zelfs 80% is misschien te rooskleurig, maar ergens in die richting zou mij niet verbazen.
De bouw heb ik wel mijn twijfels over. Constructief zal het denk ik vrij goed te doen zijn, maar ik zie een behoorlijk aantal m3 beton in de wand van zo'n schachtje (en het gewicht) gaan. Niet bepaald duurzaam.
Als ik m'n Sunny Beam in de gaten houdt zit er wel degelijk veel variatie in de stroomproductie.JeroenH schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 19:58:
Het artikel begint alleen wel fout: "De variabele stroomproductie van zonnepanelen en windmolens is misschien wel de grootste hinderpaal voor een snelle grootschalige toepassing van die groene energie."
Da's dus gewoon niet waar.
Dan is het weer zonnig, dan is er weer bewolking vooral op zo'n dag als vandaag
Zo gaat het met windmolens natuurlijk ook.
Ja, maar je moet ook heel de regio nemen, en dan wordt het statistisch uitgesmeerd en krijg je veel minder hoogfrequente oscillaties. Het is net als het grid, het ene huis is die fase aangesloten, het andere op de andere fases. Dat is puur gedaan op statistische gronden (wet van grote getallen), omdat uiteindelijk de belasting op elke fase ongeveer gelijk moet zijn. Als iedereen op 'fase 1' ineens tegelijk de waterkoker aan gaat zetten dan heb je wel problemen...Speksteenkachel schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 20:52:
[...]
Als ik m'n Sunny Beam in de gaten houdt zit er wel degelijk veel variatie in de stroomproductie.
Dan is het weer zonnig, dan is er weer bewolking vooral op zo'n dag als vandaag![]()
Zo gaat het met windmolens natuurlijk ook.
Hoe je ook het wendt of keert er zal in de toekomst een vorm van opslag moeten komen.
Is op dit moment totaal nog niet aan de orde met dat beetje zonnestroom in Nederland maar over nadenken kan zeker geen kwaad.
Je hoeft je dus echt geen zorgen te maken als het ene moment je PV 2kW uitpoept, en het andere moment 500W. Daardoor wordt het grid niet instabiel.
Gevolg is dat de met Poetingas gestookte centrales weer moeten bij springen.
Aan die fossiele gasopslag in de Bergermeerpolder worden wel weer miljoenen gespendeerd
Verwijderd
http://youtu.be/Fg8sVkGomkQ
kijk die koperen ploert op zijn knar schijnen (0:55)
maar hij blijft de verkeerde kant op kijken voor energie (poetin en de grond)
http://www.cobouw.nl/nieu...rbiedt-gas--en-olieketels
dus met wat windkracht, PV en waterkracht is elektriciteit duurzaam te winnen (met een biogas/vergisting als backup?)
[ Voor 44% gewijzigd door NielsTn op 12-06-2012 22:18 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Voorlopig loopt overdag de stroom Nor>Ned, 's nachts Ned>Nor.
Dus tot de stuwdammen overdag (winter) overlopen en 's nachts leeg raken hoeven we ons geen zorgen te maken om opslag.
Met zo'n groot overschot windenergie doen ze het anders.NielsTn schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 22:16:
maar Denemarken gaat al 'af' van het gas (in woningbouw):
http://www.cobouw.nl/nieu...rbiedt-gas--en-olieketels
dus met wat windkracht, PV en waterkracht is elektriciteit duurzaam te winnen (met een biogas/vergisting als backup?)
http://www.treehugger.com...d-the-future-is-here.html
EDIT
Deze ook nog natuurlijk
http://www.treehugger.com...ttery-for-wind-power.html
Alleen zie ik hier niet zo veel potentieel in
[ Voor 15% gewijzigd door ollie1965 op 13-06-2012 09:47 . Reden: vergeten link ]
Dit , hierom en hierom
Hoewel het op zich waar zal zijn vind ik het flauw om het te koppelen aan de zonneracewagens. Er zijn welgeteld twee universiteiten die een solar team hebben - en als ik op wikipedia kijk zijn er over honderd hogescholen en universiteiten in Nederland.
Erg, erg flauw.
je bedoeld een solar team met auto's ;-)JeroenH schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:51:
[...]
Hoewel het op zich waar zal zijn vind ik het flauw om het te koppelen aan de zonneracewagens. Er zijn welgeteld twee universiteiten die een solar team hebben - en als ik op wikipedia kijk zijn er over honderd hogescholen en universiteiten in Nederland.
Erg, erg flauw.
hogescholen en uni's hebben ook een solar team met boten, tuktuk's en overige vervoersmiddelen
Correctlooyenss schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:52:
je bedoeld een solar team met auto's ;-)
hogescholen en uni's hebben ook een solar team met boten, tuktuk's en overige vervoersmiddelen
Op de UTwente gebruiken ze wel verwarming/koeling in één gebouw (Horst) d.m.v. een groot bassin voor de deur (incl. visjes).JeroenH schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:51:
[...]
Erg, erg flauw.
Echter, van stroomverbruik kunnen ze nog wat leren. Ja, in de meeste lokalen/kamers/wc's gaat het licht automatisch uit na x minuten, maar de 'algemene' pc's staan altijd aan zo'n beetje. Dat ze daar niet gewoon één instelling veranderen; op stand-by na 15 minuten of zoiets. Zo makkelijk, en bespaart veel.
is iets als een algemene PC niet wat verouderd. We hebben op school ook een mediatheek met computers voor eigen gebruik. niemand gebruikt die... iedereen heeft zijn eigen laptop!Bartjuh schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:02:
[...]
Op de UTwente gebruiken ze wel verwarming/koeling in één gebouw (Horst) d.m.v. een groot bassin voor de deur (incl. visjes).
Echter, van stroomverbruik kunnen ze nog wat leren. Ja, in de meeste lokalen/kamers/wc's gaat het licht automatisch uit na x minuten, maar de 'algemene' pc's staan altijd aan zo'n beetje. Dat ze daar niet gewoon één instelling veranderen; op stand-by na 15 minuten of zoiets. Zo makkelijk, en bespaart veel.
Eens.JeroenH schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 10:51:
[...]
Erg, erg flauw.
Maar zo ziet het grote publiek geld gaan naar dure solarraces en weinig duurzaamheid in de scholen zelf....
zal je eens wat moois vertellen, zoveel geld draagt de hogeschool of uni vaak niet eens bij ;-)Punkrocker schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:08:
[...]
Eens.
Maar zo ziet het grote publiek geld gaan naar dure solarraces en weinig duurzaamheid in de scholen zelf....
Dit topic is gesloten.