Het grote WordPress topic

Pagina: 1 2 ... 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 383454

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/2369059/images/wordpress-logo.png

Wat is WordPress?

Iedereen kent WordPress (opgericht door Matt Mullenweg en Mike Little) als de tool om weblogs mee aan te drijven, posts in omgekeerd chronologische volgorde laten zien. In mei 2003 wordt het project gestart als een fork van het project b2/cafelog. WordPress is geschreven in PHP en maakt gebruik van MySQL als database.

WordPress kan gebruikt worden in de gratis hosted versie op WordPress.com. Hier kan iedereen een weblog registreren en meteen aan de slag met het schrijven van posts. Hierbij zijn er echter wel een aantal beperkingen waar je rekening mee dient te houden; je kunt geen eigen plugins of themes installeren en je kunt de beschikbare themes niet aanpassen. Gelukkig is er ook een variant waarbij dat wél kan!

De code van WordPress is te downloaden en op een eigen webserver te installeren. Deze procedure staat overigens bekend om zijn eenvoudige installatie. Zodra je WordPress op een eigen webserver geïnstalleerd hebt, heb je alle vrijheid om te doen met jouw installatie wat je maar wilt!

Systeemvereisten voor WordPress
Zoals elk open source pakket heeft WordPress een aantal minimale systeemvereisten.

Deze gaan echter binnenkort veranderen; WordPress versie 3.1 is de laatste zijn die PHP en MySQL 4 zal ondersteunen (lees: PHP 4 en MySQL 4 End of Life Announcement voor meer informatie daar over). Vanaf WordPress versie 3.2 zal PHP 5.2 en MySQL 5.0.15 als minimale systeemvereisten hebben.

WordPress documentatie
De grootste bron van documentatie over WordPress is te vinden in de WordPress Codex.

Belangrijke pagina's in deze codex zijn:
  • Template tags geeft een lijst van alle template tags die je kunt gebruiken bij het maken van een eigen theme.
  • Plugin API met alle documentatie die je nodig hebt om een eigen plugin te gaan schrijven.
  • Action Reference geeft een overzicht van alle actions die WordPress heeft en waar je met een plugin gebruik van kunt maken.
  • Filter Reference geeft een overzicht van alle filters die WordPress heeft en waar je met een plugin gebruik van kunt maken.

Support vragen (en krijgen) door de community
De community van WordPress wordt door velen als erg prettig beschreven.Dit komt met name doordat het team achter WordPress erg open is en actief communiceert met haar gebruikers. Niet alleen via de Support Forums, maar ook via onofficiële kanalen als Twitter, IRC en Instant Messaging.

Veel vragen ter ondersteuning worden geplaatst op de Support Forums en de Nederlandse Support Forums. Er is een goede omschrijving van - en richtlijnen voor het gebruik van - het forum: Welcome to the WordPress Support Forum.

Op dit moment kunnen de forums nog wat rommelig over komen, maar er is een team aan de slag gegaan met het actiever modereren en beheren van de forums. Er zijn nog vrij veel vragen die niet beantwoord worden en vaak is dit door miscommunicatie of onduidelijkheden in de vraag. Daarom is het zo belangrijk dat de richtlijnen gevolgd worden. Ook artikelen als Where To Start en First Steps With WordPress helpen nieuwe gebruikers met het opstarten met WordPress en hopelijk het actiever deel gaan nemen in de community.

WordPress als een CMS

Met plugins en doelgerichte code in de thema's viel in het verleden functionaliteit van een volledig CMS na te bootsen, maar voor het grote publiek is dit nog niet haalbaar.

In juni van het jaar 2010 is daar dan de release van WordPress 3.0. Deze versie introduceerde features die nog ontbraken, om het tot een volledig CMS te maken; Custom Post Types, Custom Taxonomies en ondersteuning om menu's te beheren vanuit het administratiepaneel.

Hoewel er nog steeds een stevige groep mensen zijn die WordPress per definitie geen echt CMS vinden, zijn er al enorm veel websites te vinden die aangedreven worden door WordPress. Door de jaren heen heeft WordPress zich opgewerkt in de wereld van de open source content management systemen.

De toekomst van WordPress

Wie op de hoogte wil blijven van de ontwikkeling van WordPress, doet er goed aan om het WordPress Development Updates blog te volgen. Hier schrijven leden van het WordPress Core team van tijd tot tijd over wat de toekomst van WordPress gaat brengen en waar ze mee bezig zijn.

Wat gaat WordPress 3.2 brengen?
Mark Jaquith heeft op het eerder genoemde WordPress Development Updates blog een post geschreven over de plannen die ze hebben voor WordPress 3.2: WordPress 3.2, the plan: faster, lighter.

De belangrijkste punten:
  • Snellere release cycle dan rondom 3.1: Sneller kleinere updates uitbrengen, of in elk geval kleiner dan de enorme stap die 3.1 was.
  • PHP 5.2 en MySQL 5 is vereist vanaf WordPress 3.2
  • Einde Internet Explorer 6 ondersteuning voor het administratiepaneel
  • Verbeteringen in snelheid door optimalisatie en refactoring van code
De langverwachte verbeteringen aan de Media Library staan (nog) niet op de planning voor versie 3.2.

Gebruik van plugins binnen WordPress

Met plugins kun je de functionaliteit van WordPress uitbreiden of veranderen. Middels een uitgebreid API-systeem, stelt het ontwikkelaars in staat om code aan bepaalde hooks te koppelen en op het juiste moment uit te voeren. Op dit moment zijn er ruim 13.000 plugins beschikbaar in de WordPress plugin directory.

Het installeren en beheren van plugins is erg eenvoudig. Tegenwoordig is het zelfs mogelijk om vanuit het administratiepaneel van WordPress een nieuwe plugin te installeren. De zoekfunctie die je ziet in de WordPress plugin directory, zit tegenwoordig verwerkt in het scherm om de plugins te beheren in het administratiepaneel.

Meest bekende plugins
Zoals gezegd, er zijn enorm veel plugins beschikbaar. Ook zijn er veel lijstjes te vinden van 'plugins die elke WordPress installatie zou moeten hebben'. Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend en voor elke installatie anders. De volgende plugins hebben echter zo'n status verworven dat ze in de meeste installaties aanwezig zijn:
  • Akismet is de meest gebruikte plugin om spam reacties er automatisch uit te filteren. Deze plugin is gemaakt door de mensen van Automattic (het bedrijf van oprichter Matt Mullenweg) en wordt standaard meegeleverd in het download-pakket van WordPress.
  • WordPress SEO is een redelijk nieuwe plugin, maar heeft inmiddels al grote roem verworven. Het is op dit moment de meest toonaangevende zoekmachine optimalisatie plugin voor WordPress.
  • W3 Total Cache verzorgt een uitgebreid pakket aan caching opties. Veel grote websites en weblogs aangedreven door WordPress gebruiken W3 Total Cache als plugin voor de caching van alle pagina's.

Themes bepalen het uiterlijk van WordPress

In de WordPress theme directory zijn ruim 1.300 gratis thema's te downloaden. Net zoals bij plugins, is het installeren en beheren van themes erg eenvoudig en volledig te doen vanuit het administratiepaneel.

Maar naast deze officiële plaats om te zoeken naar een mooi uiterlijk voor jouw WordPress installatie, is er enorm veel aanbod aan themes vanuit externe partijen.

Mobiele WordPress applicaties

Voor de bekendste smartphones heeft WordPress een applicatie. Zo kun je overal jouw inhoud bewerken, reacties goedkeuren en nieuwe posts schrijven.

offtopic:
De eerste versie van deze topicstart is een feit. Er is nog veel meer informatie die opgenomen kan worden in dit topic. Reacties in de vorm van tips, opmerkingen en vragen zijn natuurlijk altijd welkom!

Still to come:
- Betrouwbare externe bronnen van themes en plugins
- Premium themes en plugins
- Showcase van grote websites en weblogs aangedreven door WordPress
- Concurrentie van andere (open source) content management systems
- Inhoudsopgave toevoegen

Changelog:
07-02-2011 22:22 - Eerste versie van de topicstart staat online. :)
26-04-2011 19:22 - Update met onder andere: Ontwikkeling en toekomst WordPress

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 383454 op 26-03-2011 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Leuk leuk, mooie TS, zelf gebruik ik ook alweer ruim een jaar WordPress naar alle tevredenheid, en ook al bij een aantal klanten naar alle tevredenheid gebruikt. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Leuk topic! Ben wel benieuwd wat de tweaker allemaal met Wordpress uithaalt.
Heb 't zelf ook draaien (zie sig voor site). Erg tevreden mee!

Wellicht nog een idee voor de TS? http://www.artisteer.com/ handig pakket om themes mee te maken.
Heb er nog niks van online staan, maar wel makkelijk om mee te spelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Thema's moet je helemaal zelf maken, iig dat is mijn mening, ben daar ook wel een pietje precies in moet ik zeggen haha. Soms een beetje té maar goed. :+

Voor de mensen die willen zien wat je met WordPress kan, kijk maar eens op mijn site en ook bij mijn portfolio wat ik zoal al gemaakt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Joopieboy schreef op maandag 07 februari 2011 @ 22:29:
Thema's moet je helemaal zelf maken, iig dat is mijn mening, ben daar ook wel een pietje precies in moet ik zeggen haha. Soms een beetje té maar goed. :+
Daar ben ik het mee eens. :) Programma's als Artisteer genereren vaak geen fraaie code en de mogelijkheden zijn behoorlijk beperkt, vergeleken met wat je kunt als je zelf een thema maakt. Neemt niet weg dat er een doelgroep voor is, dus als er meer mensen gebruik van maken dan zal ik het zeker opnemen in de TS.
Voor de mensen die willen zien wat je met WordPress kan, kijk maar eens op mijn site en ook bij mijn portfolio wat ik zoal al gemaakt hebt.
Daar haal je meteen een goed punt aan. In de TS ontbreken nog een aantal mooie namen die aangedreven worden door WordPress. Toegevoegd aan mijn todo-lijstje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-05 10:52
Je moet trouwens heel erg oppassen met thema's downloaden voor wordpress.com, er was laatste een onderzoek en van de 20 'gratis themas voor wp sites' stopten er 18 malicious javascript in de thema's :(.

Verder gebruik ik wordpress al enkele jaren naar grote tevredenheid voor mijn blog, heb het ook gebruikt voor 2 sites (tijdelijk) daar werkte het ook wel lekker voor, maar het blijft een blog engine.

Nog een grappig weetje trouwens: op wordpress.com kun je zelf een wordpress blog aanmaken, maar deze multi-blog support is een beetje een hack, aangezien hiervoor dagelijks 20.000 extra tabellen voor worden gemaakt :/.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Three point oh point five
Enhances security
Three point one comes soon

Vannacht is er een update uitgebracht voor de 3.0.x serie: WordPress 3.0.5. Ook is de vierde Release Candidate van de 3.1 serie uitgebracht. We naderen de release van WordPress 3.1 nu echt, want er zijn maar weinig aanpassingen tussen RC3 en RC4 geweest, voornamelijk de puntjes op de i zetten. Het lijkt er op dat ze nu met WordPress 3.1 op safe willen spelen en zeker zijn dat er geen bugs meer in zitten.
roy-t schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 07:44:
Je moet trouwens heel erg oppassen met thema's downloaden voor wordpress.com, er was laatste een onderzoek en van de 20 'gratis themas voor wp sites' stopten er 18 malicious javascript in de thema's :(.
Ik neem aan dat je het over themes voor de zelf gehoste variant hebt, in plaats van .com? Daar kun je namelijk niet zelf themes downloaden en installeren. ;) Maar het klopt inderdaad wat je zegt, er zijn veel plaatsen waar je beter ver weg kunt blijven. Ik denk er nog over hoe ik dat het beste in de TS kan opnemen. Waarschijnlijk gaat het een lijstje worden met betrouwbare externe partijen, andersom blijft het een onuitputtelijke lijst vrees ik...
Verder gebruik ik wordpress al enkele jaren naar grote tevredenheid voor mijn blog, heb het ook gebruikt voor 2 sites (tijdelijk) daar werkte het ook wel lekker voor, maar het blijft een blog engine.
Welke beperkingen kom jij tegen en op welke versie was dat dan wel? Ik merk steeds meer dat mensen die afhaakten om WordPress als een CMS te gebruiken, sinds versie 3.0 er wel alles mee kunnen wat ze willen. Vooral de introductie van de Custom Post Types hebben hier een groot aandeel in gehad! :)
Nog een grappig weetje trouwens: op wordpress.com kun je zelf een wordpress blog aanmaken, maar deze multi-blog support is een beetje een hack, aangezien hiervoor dagelijks 20.000 extra tabellen voor worden gemaakt :/.
Volgens mij is dit sinds de overgang naar WordPress 3.0 op wordpress.com anders geworden. Zij draaiden namelijk al op 3.0 voor die uitgebracht was en daarvoor op een grote hack-versie van de WordPress MU plugin inderdaad. Toen was de database een grote zooi, maar als ik het juist heb is dat nu anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Ik had het inderdaad over de self-hosted variant.

Verder blijf ik ook in 3.0 WP wel een echte blog engine vinden, het kost best veel aanpassingen om gewoon mooie pagina's te maken en dingen als log-ins voor gebruikers zijn lastig te maken (niet onmogelijk maar in andere niet blog-cmsen zit veel van die functionaliteit standaard, right tool for the job dus).

Wat betreft die hacky database, ik weet niet of dat sinds 3.0 anders is, maar het lijkt me sterk. Al die miljoenen tabellen omzetten lijkt me bijna niet te doen.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:01

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Heb zelf ook een blog met Wordpress (zie het huisje onder mijn avatar) maar gebruik het niet echt als een blog. Zo heel veel heb ik de wereld ook niet mee te delen, ik gebruik het vooral als een verzamelsite voor mijn projectjes én voor de plaatjes die ik via de iPhone Twitterclient de wereld in schiet.

Theme heb ik gekocht via Themeforest, gewoon omdat ik uit de gratis themes niet echt iets leuks / simpels kon vinden en grafisch gezien ik wél weet wat ik leuk vind, maar niet de skills heb om dat zelf te realiseren.

Verder heb ik 2 plugins geschreven puur omdat ik ze zelf nodig heb. Hoewel ze aan mijn wensen voldoen en redelijk "af" zijn kom ik echter nooit tot het daadwerkelijk vrijgeven van deze plugins.

Een plugin [wpCharts] maakt het makkelijker om de amCharts grafieken in te passen in een Wordpress posting. Deze plugin had ik gemaakt omdat er achter de oude versie van mijn FCG Stats site nog een Wordpress blog hing. Onder de nieuwe site niet meer, dus echte gebruiken doe ik deze niet, maar het werkt nog wel.

De ander [ChirpinWP] biedt de gebruiker van een iPhone met Twitter of Twittelator de mogelijkheid om zijn eigen blog als imagehoster te laten fungeren (ipv bijvoorbeeld twitimg oid). Vooral deze plugin wil ook nog eens openbaar maken, maar dat moet ik er wel tijd voor vrijmaken...

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 96523

Hoewel er nog steeds een stevige groep mensen zijn die WordPress per definitie geen echt CMS vinden, ...
Dit vind ik de mooiste zin ooit... Waarom? Omdat dezelfde mensen zeggen dat Joomla WEL een CMS is |:(

Maargoed, WP heeft nog aardig wat wijzigingen te ondergaan om een "echt" CMS te worden, maar een beetje tweaker kan hier zonder problemen mee overweg.

Het grote voordeel vind ik de simpelheid van het admin gedeelte, waarmee zelfs leken zonder problemen mee kunnen werken (tenzij ze zelf HTML gaan schrijven). En als ontwikkelaar is het zeer gemakkelijk om zelf templates en plugins te bouwen, met name door de zeer uitgebreide documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
roy-t schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 09:37:
Verder blijf ik ook in 3.0 WP wel een echte blog engine vinden, het kost best veel aanpassingen om gewoon mooie pagina's te maken en dingen als log-ins voor gebruikers zijn lastig te maken (niet onmogelijk maar in andere niet blog-cmsen zit veel van die functionaliteit standaard, right tool for the job dus).
Ik kom ook zeker wel projecten tegen die niet geschikt zijn voor WordPress. Maar het direct afschieten om het niet voor websites te kunnen gebruiken, gaat te ver. Ik weet ook niet precies wat je wilt doen met 'mooie pagina's maken', maar heeft dit niet gewoon met theming te maken?
Wat betreft die hacky database, ik weet niet of dat sinds 3.0 anders is, maar het lijkt me sterk. Al die miljoenen tabellen omzetten lijkt me bijna niet te doen.
Ik ben er even ingedoken hoe wordpress.com nu werkt. Sinds WordCamp Nederland heb ik goed contact met een aantal van de core ontwikkelaars en daar heb ik even aan de bel getrokken. WordPress MU werkt met 9 nieuwe tabellen per website. Dit is om de schaalbaarheid van de applicatie te kunnen garanderen. Zo ver was ik al, want het is natuurlijk onzin om alle data van alle websites in een enkele set van tabellen te gieten. Dan moet je via sharding de tabellen gaan opsplitsen om het naar meerdere servers te kunnen schalen. Heb je de data van elke website in een losse tabel staan, dan kun je eenvoudig de tabellen naar meerdere servers verspreiden.

Ik kreeg het volgende voorbeeld te horen: Stel je eens voor dat alleen al de comments, van alle websites in één tabel gepropt zouden worden. Dat zijn voor wordpress.com alleen al, op één enkele dag, 500.000 nieuwe records... Prop dat eens in één tabel en ik denk dat het probleem zich wel laat raden. En dan hebben we het nog niet eens over grote queries als de zoekfunctie op een site als wordpress.com. :X

Er is overigens wel ooit een branch geweest die het op een andere manier gedaan heeft; Lyceum. Deze branch werkte met een tabel waarin alle websites opgeslagen werden en elke post, comment, instelling kreeg een verwijzende sleutel naar de websites-tabel. Het project is gestorven om twee redenen; de basis van de code ging zo ver van WordPress core afwijken dat het niet meer haalbaar was om bij te houden, en het schaalde totaal niet... Misschien is het leuk voor de wat kleinere multisite opstellingen, maar voor het 'grote werk' is de WordPress oplossing de enige goede oplossing.
Anoniem: 96523 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:26:
Dit vind ik de mooiste zin ooit... Waarom? Omdat dezelfde mensen zeggen dat Joomla WEL een CMS is |:(
Het is ook vooral een grote groep mensen die fanatiek Drupal of andere 'echte' CMS aanhangers zijn. Waar WordPress dicht in de buurt komt qua functionaliteit, blijft het nog altijd ver vooruit lopen op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:24
Joopieboy schreef op maandag 07 februari 2011 @ 22:29:
Hihi, ik ben juist fan van het customizen van bestaande templates. Veel sneller en een redelijk resultaat. Op het moment dat je site dan meer dan 10.000 per dag gaat trekken kun je overstappen op een custom template.

Verder vind ik dat http://www.templatemonster.com/ ook en plekje verdient in de TS, hele mooie templates met de mogelijkheid op exclusiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-04 11:37
Heb zelf ook een WP site die half gebruikt wordt als CMS, alhoewel we een grove herziening nodig hebben omdat de navigatie gewoon niet optimaal is.

Ik heb om eerlijk te zijn wel een hekel aan hun templates en de standaardvoorbeelden die ze geven, ik krijg er niet echt een 'Zo he, dat is logisch'-gevoel bij. Ik durf ook niet in de PHP code zelf te duiken, ben bang voor wat voor contrapties ik tegenkom :'(.

Dat terzijde, qua back-end hebben ze het goed voor mekaar, zit logisch en handig in elkaar en dergelijke.

Qua add-ons kan ik WP Super Cache aanbevelen, zit ook goed in elkaar en cacht de homepage en dergelijke effectief zonder dat je met 'outdated' content komt te zitten. Qua front-end performance en responstijd scheelt het ook een heleboel.

[ Voor 29% gewijzigd door YopY op 08-02-2011 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
YopY schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 12:24:
Ik heb om eerlijk te zijn wel een hekel aan hun templates en de standaardvoorbeelden die ze geven, ik krijg er niet echt een 'Zo he, dat is logisch'-gevoel bij. Ik durf ook niet in de PHP code zelf te duiken, ben bang voor wat voor contrapties ik tegenkom :'(.
Wat zou je dan liever anders zien? Ik geef toe, het zit anders in elkaar dan ik in eerste instantie ook verwachtte, maar het werkt - zodra je voor jezelf de omslag hebt gemaakt - erg logisch. Het is ook sowieso niet slim om bestanden van WordPress zelf aan te passen, daar zijn de plugins (of aanpassingen in het theme). Daarnaast; Aanpassingen in bestanden van WordPress zelf gaan verloren bij het updaten van de core.
Qua add-ons kan ik WP Super Cache aanbevelen, zit ook goed in elkaar en cacht de homepage en dergelijke effectief zonder dat je met 'outdated' content komt te zitten. Qua front-end performance en responstijd scheelt het ook een heleboel.
WP Super Cache is inmiddels ingehaald door W3 Total Cache die ik in de topicstart genoemd heb. Deze heeft veel meer opties en maakt WordPress ook echt aanzienlijk sneller. Tests hebben uitgewezen dat WP Super Cache wel de database minder belast, maar de pagina's niet sneller doet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wordpress 3.0.5 is uit overigens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Anoniem: 383454 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 10:45:
[...]

Ik kom ook zeker wel projecten tegen die niet geschikt zijn voor WordPress. Maar het direct afschieten om het niet voor websites te kunnen gebruiken, gaat te ver. Ik weet ook niet precies wat je wilt doen met 'mooie pagina's maken', maar heeft dit niet gewoon met theming te maken?
Ik heb het niet afgeschoten, zelfs een jaar voor een niet-blog site gebruikt :).

Maar toch is en blijft Wordpress first and foremost een CMS om mee te bloggen!

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 13:13
roy-t schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 18:04:
[...]

We zitten hier wel op t.net.

Dus:
1 tweakblogs
2 wordpress

offtopic:
@ Hieronder: Uiteraard was dit niet heel serieus bedoeld...

[ Voor 11% gewijzigd door Freeaqingme op 08-02-2011 20:44 ]

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
roy-t schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 18:04:
[...]

Ik heb het niet afgeschoten, zelfs een jaar voor een niet-blog site gebruikt :).

En hoe komt dat dan? Komt het doordat WordPress standaard de vorm aanneemt van een blog (hoewel je met één enkele instelling een pagina als homepage kunt kiezen en er dus een website van maakt)? In een website gebruik je de Posts van WordPress vervolgens bijvoorbeeld als nieuwsberichten. De Posts en Pages (in feite hetzelfde, allemaal Post Types) zijn ontzettend flexibel sinds WordPress 3.0.
Freeaqingme schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 20:02:
We zitten hier wel op t.net.

Dus:
1 tweakblogs
2 wordpress
Wat bedoel je daarmee? Ik denk dat WordPress namelijk een prima CMS is om te tweaken. En anders heb jij het nog nooit meer kans gegeven dan 'even snel er doorheen kijken en weggooien'. Lees de documentatie eens door en kijk eens wat je met de Plugin API (één van de vele API's) alleen al kunt tweaken.

Ik begreep het duidelijk verkeerd:
Voutloos schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 20:27:
offtopic:
Het is een flauw grapje dat je als tweaker het eigen tweakblogs moet gebruiken. Alleen heb je dan 0 opties en in /programming niets te zoeken. ;)
Ah, duidelijk, díe tweakblogs. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 383454 op 08-02-2011 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
offtopic:
Het is een flauw grapje dat je als tweaker het eigen tweakblogs moet gebruiken. Alleen heb je dan 0 opties en in /programming niets te zoeken. ;)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Thnx voor de tip, zag hem ook net voorbij komen. Ook maar weer eens geüpdatet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vandaag is ook de Hotfix plugin uitgebracht. Dit is voor nu even een tussenoplossing, je kunt hiermee kleine bugs oplossen waar een fix voor geschreven is. Zie het als een soort mini-updates. Het is net zo simpel in gebruik als de bestaande updates in WordPress, maar hier zullen sneller fixes in beschikbaar worden.

Let op: Deze mini-updates vervangen de bestaande updates niet. Die zul je dus ook gewoon uit moeten voeren om een veilige en betrouwbare WordPress installatie te blijven draaien.

Iedereen is natuurlijk vrij om te kiezen of ze het wel of niet willen gebruiken. Serieuze fixes (security problemen of andere leaks) zullen altijd middels een gewone update gefixed worden. Maar mocht je waarde hechten aan de laatste fixes en oplossingen, de Hotfix plugin is de juiste plugin voor jou!

offtopic:
Jeez, klink ik hier even als een foute verkoper... :+

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 383454 op 08-02-2011 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Is dat niet een beetje omslachtig en vertragend voor je huidige installatie? En wat voor een voordeel bied het om 24 uur per daag up to date te blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Joopieboy schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:50:
Is dat niet een beetje omslachtig en vertragend voor je huidige installatie? En wat voor een voordeel bied het om 24 uur per daag up to date te blijven?
Omslachtig en vertragend zal het niet worden. Updates worden daar heus niet live naar gepushed, er zit altijd een soort van caching in, die voorkomt dat jouw installatie bij elke pagina aanvraag gaat controleren of er een mini-update is. Het werkt hetzelfde als de bestaande updates binnen WordPress en dat werkt ook prima, toch?

Daarnaast is het doel van deze plugin ook niet om 24 uur per dag te controleren of er een mini-update beschikbaar is. Maar het is wel fijn dat er een kleine oplossing beschikbaar gemaakt kan worden, zonder alle installaties in de wereld te hoeven updaten, voor niet-kritische doch irritante bugs. Ik heb het in de 2.9.x tijd eens meegemaakt dat ik me groen en geel ergerde aan een kleine bug. Die bug stond wel al gefixed klaar voor de volgende release, maar die liet uiteindelijk nog ruim 3 weken op zich wachten omdat er verder niets noemenswaardig in opgelost was. Dan ben je blij dat er zo'n mini-update voor is! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Daar heb je wel heel erg duidelijk een punt ja. En ik was bang dat het trager zou gaan worden, maar dat valt dus wel mee ja. Over dat caching moet ik mij eens wat meer gaan inlezen want daar ben ik nog niet zo mee bekend.

En als ik het ga vergelijken met anti virus, daar wil je ook dat het altijd up to date is, dus 3 weken wachten tot er een wijziging in het programma word doorgevoerd dat je dan de nieuwe virussen pas gaat herkennen, dat schiet niet zo op haha. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 15:17

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Anoniem: 383454 schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 20:17:
[...]

En hoe komt dat dan? Komt het doordat WordPress standaard de vorm aanneemt van een blog (hoewel je met één enkele instelling een pagina als homepage kunt kiezen en er dus een website van maakt)? In een website gebruik je de Posts van WordPress vervolgens bijvoorbeeld als nieuwsberichten. De Posts en Pages (in feite hetzelfde, allemaal Post Types) zijn ontzettend flexibel sinds WordPress 3.0.
Je bedoelt bij Settings --> Reading --> Front Pages Displays: a) Your Latest Posts / b) Static Page
Neem ik aan? Tnx, was me nooit opgevallen eigenlijk..

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Er is heel veel mogelijk daarmee, zo heb ik op mijn site een custom page template voor de index, waar ik de laatste post laat zien. Een aparte pagina als een soort weblog waar de posts worden weer gegeven. En zo nog wat van die truukjes. Erg leuk. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
letatcest schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 22:35:
[...]
Je bedoelt bij Settings --> Reading --> Front Pages Displays: a) Your Latest Posts / b) Static Page
Neem ik aan? Tnx, was me nooit opgevallen eigenlijk..
Inderdaad, met die instelling maak je een Page de homepage van jouw website.
Joopieboy schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 22:48:
Er is heel veel mogelijk daarmee, zo heb ik op mijn site een custom page template voor de index, waar ik de laatste post laat zien. Een aparte pagina als een soort weblog waar de posts worden weer gegeven. En zo nog wat van die truukjes. Erg leuk. :P
Jep, je kunt de meest exotische templates maken voor elke Page. Op die manier kun je bijvoorbeeld de homepage aanpassen, zodat je daar meerdere tekstblokken kunt plaatsen, een klein lijstje met de laatste nieuwsberichten (waar je uiteraard gewoon Posts voor kunt gebruiken) en eigenlijk alles wat je met de homepage zou willen. :)

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-02 12:08

mpol

root@localhost

Ik heb al meerdere websites gemaakt in Wordpress, en het is een systeem waar ik wel erg blij van wordt. Het programmeren ertegenaan is heel goed uitgedacht.

Wat ik een beperking vind is de wysiwyg editor. Je kunt er bijv. niet zomaar een line-break inzetten, die verdwijnt gewoon weer bij het herladen.

Verder vraag ik me wel af, als jullie eigen templates maken, bouwen jullie die dan van scratch? IK werk meestal vanaf een uitgeklede Twenty Ten, en bouw daarvanaf op. Sommigen vinden dat nog te uitgebreid en bouwen liever vanuit de oude default, of vanaf 0. Wat is jullie voorkeur?

https://timelord.nl

Topicstarter
mpol schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:00:
Wat ik een beperking vind is de wysiwyg editor. Je kunt er bijv. niet zomaar een line-break inzetten, die verdwijnt gewoon weer bij het herladen.
Klopt, maar de tijd van <br /> gebruiken om witregels in je content te maken, is ook al een tijdje geleden, he..?
Verder vraag ik me wel af, als jullie eigen templates maken, bouwen jullie die dan van scratch? IK werk meestal vanaf een uitgeklede Twenty Ten, en bouw daarvanaf op. Sommigen vinden dat nog te uitgebreid en bouwen liever vanuit de oude default, of vanaf 0. Wat is jullie voorkeur?
Ligt er compleet aan wat het eindproduct moet worden. Is het een theme wat erg lijkt op Twenty Ten, dan waarom niet? Maar als het een echte website is, dan is het gebruik van Twenty Ten misschien niet heel handig. Voor een aantal specifieke doelen heb ik een wireframe gemaakt. Dit zijn themes die eigenlijk niets qua opmaak om zich hebben, maar enkel de grove structuur en indeling van elke pagina. Dat zijn vaak de dingen waar je stiekem veel tijdwinst op kunt halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranzy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-05 22:06
Ben er ook aan. Vind het echt een super oplossing en met behulp van de plugins is het zeer makkelijk op te zetten.

Ben geen ster in php maar google is je grootste vriend. Heb nog wel soms wat problemen met het feit dat ik alles in firefox doe en er plots achter moet komen dat het in IE er plots niet uit ziet.

Maak nu zelf gebruik van de Mystique Theme.. erg mooi. Zie demo

[ Voor 21% gewijzigd door Tranzy op 11-02-2011 13:00 ]

Ik heb ook een leuke computer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-05 22:25
Jongens, ik ben al een tijdje aan het zoeken naar iets specifieks.

Voor een studentensite heb ik een soort file manager nodig. Uploaden moet makkelijk via een form kunnen, liefst gelinkt aan de WordPress user database. Hierbij moet je denken aan PDF's, PPT's en .doc's. Downloaden moet via een gefilterde lijst/zoekfunctie kunnen.

Ik heb gezocht in de plugins van WordPress, maar heb nog niks gevonden wat goed genoeg is. Deze: http://wordpress.org/exte...s-publication-repository/ plugin leek op de goede weg, maar is niet verder developed.

Ook een extern systeem blijkt erg lastig te vinden en bijna niet aan de userbase te koppelen. Ik vind het niet erg wat PHP te schrijven, maar een complete backend bouwen is toch wat teveel gevraagd.

Een van jullie een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat probleem is bij mij ook met iedere website die ik maak een enorme strijd. Blijft heel erg irritant maar goed, vrij weinig aan te doen behalve dan een oplossing zien te zoeken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tranzy schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 12:58:
Ben er ook aan. Vind het echt een super oplossing en met behulp van de plugins is het zeer makkelijk op te zetten.

Ben geen ster in php maar google is je grootste vriend. Heb nog wel soms wat problemen met het feit dat ik alles in firefox doe en er plots achter moet komen dat het in IE er plots niet uit ziet.

Maak nu zelf gebruik van de Mystique Theme.. erg mooi. Zie demo
Erg mooie theme inderdaad, heb hem ook gelijk maar op mijn site geïnstalleerd, hij is overigens ook in de WordPress "repositories" te vinden, dus via de Themes sectie in de admin, kun je er gewoon op zoeken en hem daar downloaden, installeren en natuurlijk activeren!
Vanx schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 17:55:
Jongens, ik ben al een tijdje aan het zoeken naar iets specifieks.

Voor een studentensite heb ik een soort file manager nodig. Uploaden moet makkelijk via een form kunnen, liefst gelinkt aan de WordPress user database. Hierbij moet je denken aan PDF's, PPT's en .doc's. Downloaden moet via een gefilterde lijst/zoekfunctie kunnen.

Ik heb gezocht in de plugins van WordPress, maar heb nog niks gevonden wat goed genoeg is. Deze: http://wordpress.org/exte...s-publication-repository/ plugin leek op de goede weg, maar is niet verder developed.

Ook een extern systeem blijkt erg lastig te vinden en bijna niet aan de userbase te koppelen. Ik vind het niet erg wat PHP te schrijven, maar een complete backend bouwen is toch wat teveel gevraagd.

Een van jullie een idee?
Je kan eens kijken of er plugins zijn die bijvoorbeeld inhaken op DropBox, dat scheelt ook weer dataverbruik op de server zelf en natuurlijk dataverkeer. Toen ik nog student was, bood de hogeschool waar ik zat aan alle studenten toegang tot Sharepoint, dat is mijns inziens een beter platform dan WordPress kan bieden.

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 12-02-2011 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:44
mpol schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:00:
Ik heb al meerdere websites gemaakt in Wordpress, en het is een systeem waar ik wel erg blij van wordt. Het programmeren ertegenaan is heel goed uitgedacht.
Ben ik niet helemaal met je eens; het is voor een groot deel functies overschrijven. Verder is er een soort van even-systeem dan gewoon niet handig werkt als het je vergelijkt met event-systemen van Java(script) of andere talen. Wordpress blijft wat mij betreft ook hopeloos achter op het OO-gebeuren. Met een beetje gunstige OO-architectuur zou het bouwen van plugins nog makkelijker worden denk ik. Ik heb zelf een aantal plugins en themes gemaakt; veel zoeken op de codex (die overigens wel uitgebreid is: +1), maar toch een boel eenvoudige functies aanroepen. Beetje scoping zou af en toe wel wenselijk zijn :) Verder vooral geschikt voor bloggen; je kan er wel volledige websites mee maken, maar niet op de manier als een fatsoenlijk CMS.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

wackmaniac schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 11:35:
Ben ik niet helemaal met je eens; het is voor een groot deel functies overschrijven. Verder is er een soort van even-systeem dan gewoon niet handig werkt als het je vergelijkt met event-systemen van Java(script) of andere talen. Wordpress blijft wat mij betreft ook hopeloos achter op het OO-gebeuren. Met een beetje gunstige OO-architectuur zou het bouwen van plugins nog makkelijker worden denk ik. Ik heb zelf een aantal plugins en themes gemaakt; veel zoeken op de codex (die overigens wel uitgebreid is: +1), maar toch een boel eenvoudige functies aanroepen. Beetje scoping zou af en toe wel wenselijk zijn :) Verder vooral geschikt voor bloggen; je kan er wel volledige websites mee maken, maar niet op de manier als een fatsoenlijk CMS.
Wat is dan in jouw ogen een fatsoenlijk CMS, want dat mis ik nu wel in jouw onderbouwing. Joomla / Mambo is ook niet heilig. Typo3 heeft ook vast zijn eigen dingen, het is gewoon per gebruiker / programmeur verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vanx schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 17:55:
Is er geen enkele plugin te vinden die dit kan..? Er zijn echt heel veel download managers te vinden voor WordPress, vast wel één die doet wat jij wilt. Sommige werken ook samen met de Media Library, wat naar mij idee de beste weg is. Al zal daar in de toekomst nog wat in geschoven moeten worden, want voor echt goede download managers zullen we daar verschillende secties in aan moeten kunnen maken.
wackmaniac schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 11:35:
Wat is in jouw ogen dan een 'fatsoenlijk CMS'? Natuurlijk heeft WordPress ook zaken waar het (nog) niet voor geschikt is. Maar dat heeft Drupal, Typo3 of welk ander systeem ook. Om het dan af te serveren als onfatsoenlijk CMS gaat wat ver.

Of je nu methodes binnen klasses aanroept (wat je in WordPress ook zal doen, alleen zijn er veel functies - die je in de Codex terug zal vinden - die dit voor je overnemen), of zelf met de klasse aan de slag gaat. Daarnaast werkt het hooks, filters en actions systeem nou eenmaal met bepaalde functies, daar gaat scoping je echt niet bij helpen om het eenvoudiger te maken.

Zo is er bijvoorbeeld de HTTP API, waarmee je HTTP-requests kan doen. Deze functie roep je aan en zal vervolgens via een aantal klassen jouw request proberen uit te voeren, de meest effectieve eerst en zo aflopend. Zo zijn er nog veel meer van dit soort functies geschreven, die lijken op 'functies overschrijven', maar waarbij de functies zelf slechts het topje van de ijsberg zijn. Deze functies zijn gemaakt om de requests te vereenvoudigen, niet omdat er simpelweg geen klassen achter zitten. Bekijk ook eens de presentatie van Andrew Nacin - één van de core contributors - over Advanced APIs.

Daarnaast ben je helemaal vrij om zelf klasses te gebruiken in jouw plugins en helemaal los te gaan op OOP.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 383454 op 12-02-2011 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-05 11:36

Bartaz

Likes cookies!

Ik vind het bouwen van een eigen theme nogal omslachtig en ook het aanpassen van een theme naar een eigen theme gaat niet vlekkeloos. Maar vooruit, dat zal vanzelfsprekend aan mij liggen als Wordpress n00b.

Het zal best een goed platform zijn als je een blog wilt, maar als CMS systeem kan het zoveel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bartaz schreef op maandag 14 februari 2011 @ 16:35:
Ik vind het bouwen van een eigen theme nogal omslachtig en ook het aanpassen van een theme naar een eigen theme gaat niet vlekkeloos. Maar vooruit, dat zal vanzelfsprekend aan mij liggen als Wordpress n00b.
Volgens mij valt dat wel mee. Eigenlijk heb je gewoon een directory met daarin je theme files. Kan je helemaal zo stylen zoals je zelf wilt. Verder kun je het jezelf zo moeilijk maken als je zelf maar wilt, met 404-pagina's e.d.
Wat even lastig is in het begin is hoe je bijvoorbeeld over posts kunt iteren. Maar daarvoor is de Wordpress Codex dan weer. Link. Als je begint met het maken van themes voor Wordpress kun je volgens mij het best beginnen met een bestaand thema aan te passen en te doorgronden, zo krijg je een beetje feeling met het thema systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bartaz schreef op maandag 14 februari 2011 @ 16:35:
Dat is echt een kwestie van wat je gewend bent en hoe je te werk wilt gaan. Theoretisch kun je, als je dat zou willen, alles in 1 script (index.php) kwijt, maar het is uiteraard overzichtelijker als je het spreid naar meerderen, zoals bijvoorbeeld 404.php, page.php en post.php.
Het zal best een goed platform zijn als je een blog wilt, maar als CMS systeem kan het zoveel beter.
Jammer dat je het niet onderbouwd hebt, waarom je dat vindt. Ook dit is een kwestie van smaak en wennen als je van wat anders af komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanx
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-05 22:25
Anoniem: 383454 schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 15:09:
[...]

Is er geen enkele plugin te vinden die dit kan..? Er zijn echt heel veel download managers te vinden voor WordPress, vast wel één die doet wat jij wilt. Sommige werken ook samen met de Media Library, wat naar mij idee de beste weg is. Al zal daar in de toekomst nog wat in geschoven moeten worden, want voor echt goede download managers zullen we daar verschillende secties in aan moeten kunnen maken.
Het liefst wil ik inderdaad samen met de Media Library. Ik heb al erg goed gekeken naar een mooie download manager for mijn gebruik, maar het lukt nog niet.

Deze http://wordpress.org/extend/plugins/download-manager/ is bijvoorbeeld handig voor met de restricties en het embedden, maar bied geen mooi uploadformulier en al helemaal geen categorieën...

Weet iemand nog een specifieke plugin?

Topicstarter
Stiekem is vannacht een soft RC5 uitgebracht. Niet in de grote spotlights gezet, maar natuurlijk wel zichtbaar door naar de laatste changeset op Trac te kijken. Het lijkt er op dat dit een hele kleine wijziging is en dat het de laatste kleine stapjes richting de lancering van WordPress 3.1 zijn. :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Kijk aan, ben eens benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Inmiddels is Wordpress 3.1 final beschikbaar!

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Woei dat gaat goed, weer eens wat sites updaten. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bindsa
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Die admin bar is wel grappig. Ik heb hem wel direct naar beneden verplaatst. Gewoon even de CSS veranderen: top: 0; --> bottom: 0;

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

Ik vroeg mij af wat de beste methode is om een nieuwe versie van Wordpress te testen op een sterk gemodificeerde Wordpress theme. (Denk aan content types, plugins, afbeeldingen) Ik kan dus niet zomaar mijn theme loslaten op een standaard Wordpress installatie zonder content. Is er een (redelijk) eenvoudige manier om dat te bewerkstelligen?

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

Anoniem: 96523

Tjeemp schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 10:05:
Ik vroeg mij af wat de beste methode is om een nieuwe versie van Wordpress te testen op een sterk gemodificeerde Wordpress theme. (Denk aan content types, plugins, afbeeldingen) Ik kan dus niet zomaar mijn theme loslaten op een standaard Wordpress installatie zonder content. Is er een (redelijk) eenvoudige manier om dat te bewerkstelligen?
Er zijn een aantal plugins beschikbaar die je database kunnen vullen met "dummy content" (google?), die die nemen standaard geen afbeeldingen en custom post types mee.

Zelf heb ik lokaal een wordpress installatie draaien die standaard gevuld is met lorem ipsum, fake afbeeldingen, vreemde plugins en eigen post types. Wanneer ik een theme wil testen, dan zet ik het eerst hierin om te kijken of alles goed werkt.

Het vullen van de installatie heeft me overigens wel een paar dagen gekost, maar het scheelt heel veel werk tijdens het testen.

• Precision
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-01-2020
Anoniem: 96523 schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 10:27:
[...]

Er zijn een aantal plugins beschikbaar die je database kunnen vullen met "dummy content" (google?), die die nemen standaard geen afbeeldingen en custom post types mee.

Zelf heb ik lokaal een wordpress installatie draaien die standaard gevuld is met lorem ipsum, fake afbeeldingen, vreemde plugins en eigen post types. Wanneer ik een theme wil testen, dan zet ik het eerst hierin om te kijken of alles goed werkt.

Het vullen van de installatie heeft me overigens wel een paar dagen gekost, maar het scheelt heel veel werk tijdens het testen.
Ik gebruikte vroeger een subdomein, tegenwoordig een domeinnaam die ik over heb. Maak bvb subdomein http://test.domein.com aan? Het enige wat je moet doen is in je databank gaan kijken naar je wp_options (wp kan verschillen volgens je prefix instelling) table, nu moet je op zoek naar de row: siteurl en home en pas die 2 aan naar http://test.domein.com en je bent klaar. Niet alle plugins zullen nog goed werken, omdat sommige het absolute pad opslaan 8)7 maar dit is ook niet het doel van je opzet, je wilt kijken of een theme goed werkt.
tl;dr Je installeert dus 2x wordpress, maar je kopieert de databank en past die wat aan.
Tjeemp schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 10:05:
Zoals ik hierboven al zei: je maakt een subdomein aan, je installeert daarin wordpress opnieuw/je kopieert je bestaande wordpress; je kopieert je bestaande databank. En past in de table wp_options (wp kan verschillen volgens je prefix instelling), de rows siteurl en home aan naar je subdomein. Je plugins zullen misschien niet allemaal meer juist werken, omdat ze met een absolute pad werken. Maar uiteindelijk zijn het niet de plugins die je wil testen maar je theme.

Bovenstaande manier kost mij <2 minuten om dev omgeving voor een theme op te zetten, als het niet je eigen website is waar je de werkzaamheden uitvoert vinden ze het altijd tof om te zien hoe het werkt met hun eigen content.

[ Voor 28% gewijzigd door Precision op 24-02-2011 12:09 ]

Crisis? Koop slim op Dagoffer - Op zoek naar een tof cadeau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, eindelijk is daar dan WordPress 3.1! :) Dit weekend maar eens de TS een update geven, wat nieuwe informatie over 3.1 toevoegen en de todo-lijst bijwerken.
T.H. Lassche schreef op woensdag 23 februari 2011 @ 22:57:
Die admin bar is wel grappig. Ik heb hem wel direct naar beneden verplaatst. Gewoon even de CSS veranderen: top: 0; --> bottom: 0;
Ik heb daar een plugin voor geschreven: Stick Admin Bar To Bottom. Twee voordelen boven jouw oplossing; 1) core files veranderen is nooit handig, 2) mijn plugin maakt van de drop-down menu's ook drop-up menu's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precision
Anoniem: 383454 schreef op vrijdag 25 februari 2011 @ 11:38:
Ja, eindelijk is daar dan WordPress 3.1! :) Dit weekend maar eens de TS een update geven, wat nieuwe informatie over 3.1 toevoegen en de todo-lijst bijwerken.

[...]

Ik heb daar een plugin voor geschreven: Stick Admin Bar To Bottom. Twee voordelen boven jouw oplossing; 1) core files veranderen is nooit handig, 2) mijn plugin maakt van de drop-down menu's ook drop-up menu's. :)
Kan je geen functie inbouwen om dit per gebruiker te doen? Niet iedereen wil gedwongen die balk beneden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nika
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een plugin die gallery functionaliteit geeft, maar dan rondom documenten, presentaties, algemene bestanden. Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar het lastige is dat zoektermen als library, gallery, file, repository leiden tot een overvloed aan hits rondom de werking van WP.

Iemand tips? Ik heb dus een kleine bibliotheek met documenten van verschillende aard die ik wil delen met bezoekers (bijvoorkeur ook met toegangsrechten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-05 19:58
Ik ben helemaal nieuw in het Wordpress wereldje maar ik probeer nu ook een WP site te maken. Echter staan de theme's mij niet aan.

Nu zag ik erg mooie themes van Studiopress, echter hiervan kan ik alleen de Child themes van vinden en downloaden.

Is zo'n Child theme genoeg om een website om te zetten, want ik krijg allemaal vage foutmeldingen als ik hem importeer.

Ik zou graag dit theme willen hebben, http://www.wordpressithem...ress-freelance-theme.html

[ Voor 14% gewijzigd door Pedr0 op 17-03-2011 17:34 ]

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pedr0 schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 17:31:
[...]

Is zo'n Child theme genoeg om een website om te zetten, want ik krijg allemaal vage foutmeldingen als ik hem importeer.

Ik zou graag dit theme willen hebben, http://www.wordpressithem...ress-freelance-theme.html
Alle child themes van StudioPress werken op het Genesis Theme Framework. Die moet dus in je wp-content/themes map staan en vervolgens activeer je één van die child themes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pedr0
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-05 19:58
thx.....ben overigens goed op weg. Ik zoek alleen een plugin (als die er is) voor het sharen van documenten.

Ik wil zeg maar een 'protected' page waar ingelogd moet worden, waar vervolgens doc's (evt met een normale bestandstructuur) geshared kunnen worden. Is er een dergelijke plugin?

Build from the Cloud up! | Battletag: NightFly#2112

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkiskaal
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-05 13:24
Pedr0 schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 21:37:
thx.....ben overigens goed op weg. Ik zoek alleen een plugin (als die er is) voor het sharen van documenten.

Ik wil zeg maar een 'protected' page waar ingelogd moet worden, waar vervolgens doc's (evt met een normale bestandstructuur) geshared kunnen worden. Is er een dergelijke plugin?
Role Scoper is het heel eenvoudig om bijvoorbeeld rechten aan (individuele of groepen) gebruikers.
Je kan dan bijvoorbeeld iedereen toegang geven tot 1 bepaalde post waarin alle attachments zitten.

Dat is een mogelijkheid.. Ideaal.. geen idee maar Role Scoper is wel uitgebreid en heeft vele verborgen mogelijkheden..

Wat natuurlijk ook een mogelijkheid is om Dropbox te gebruiken, zelf geen ervaring mee, ook zelf geen idee hoe het werkt of hoe het ontwikkeld is maar hier een linkje:

http://wiki.dropbox.com/DropboxAddons/TheDropboxPlugin

[ Voor 13% gewijzigd door henkiskaal op 25-03-2011 11:04 . Reden: Dropbox toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Van de week heb ik trouwens Nederlandse taalpakketten geïnstalleerd op mijn wordpress installatie en die van een klant. Erg gemakkelijk en snel, en de vertaling is ook erg goed te noemen. Snap niet dat ik het niet eerder heb gedaan. :)

Wat ik trouwens wel mis bij de nieuwe versie van wordpress, in het verleden kon ik een lijst oproepen met vorige versies/wijzigingen van een site en die terughalen. Alleen nu kan ik dit niet meer terugvinden? Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

Ik heb net gekeken met <?php echo get_num_queries(); ?> hoeveel database queries ik op mijn eigen eenvoudige site heb, en dat zijn er 56. Dat vind ik nogal wat.
Op mijn werk zijn we sinds een tijdje van TYPO3 naar Wordpress overgestapt, en het lijkt erop dat de database het wat zwaar heeft. Op dit moment hebben we niet zo'n zware server (500Mb geheugen), maar we hebben al meegemaakt dat mysql de server crashte, en ook de OOM-killer van Linux komt wel eens in actie volgens dmesg.
Nu gaan we binnenkort verhuizen naar een andere server, dus dat komt verder goed.

Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met database load, en hoe Wordpress zich verhoudt tot een CMS als Typo3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mpol schreef op vrijdag 25 maart 2011 @ 20:38:
Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met database load, en hoe Wordpress zich verhoudt tot een CMS als Typo3.
Ik heb geen ervaring met Typo3, maar ik weet wel dat WordPress niet extreem veel queries nodig heeft boven andere CMSen. 56 queries op elke pagina is natuurlijk wel erg veel, aangezien een lege (lege sidebars, overzicht posts pagina) installatie met TwentyTen als theme er maar 13 uitvoert. Niet dat 13 verdraaid weinig is, maar het is zeker niet slecht. Met caching is dit uiteraard nog terug te brengen.

In elk open source CMS zijn er plugins die dingen doen die het daglicht niet kunnen verdragen. Ik vrees dat er in jouw installatie ook eentje tussen zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:42

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Ik zou zeggen, zet die wordpress eens op een losse server en zet je mysql query log aan. Ga dan eens kijken wat hij nou allemaal aan het doen is. Je zal ongetwijfeld een paar rotte plugins ofzo hebben.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zojuist een relatief kleine update gedaan in de TS. Ik merk dat de grote stappen die ik van plan was op dit moment te ver uit elkaar liggen. Kleine stapjes maakt het allemaal wat vlotter bij te werken. Voortaan dus kleinere updates, alle reacties en toevoegingen hierop zijn uiteraard welkom! :)

Op dit moment een belangrijke discussie in de community: WordPress 3.2, the plan: faster, lighter. Dit zijn de punten die WordPress 3.2 zal gaan brengen. Voor velen is de bijna bejaarde Media Library al tijden een doorn in het oog en het leek er ook op dat deze dan eindelijk een update zou gaan krijgen in versie 3.2.

Maar vooralsnog staat hij niet op de planning. De frequentie van updates gaat wel omhoog, als we het plan mogen geloven, dus misschien komt de Media Library toch nog sneller aan de beurt dan we verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

MueR schreef op zaterdag 26 maart 2011 @ 17:53:
Ik zou zeggen, zet die wordpress eens op een losse server en zet je mysql query log aan. Ga dan eens kijken wat hij nou allemaal aan het doen is. Je zal ongetwijfeld een paar rotte plugins ofzo hebben.
Ik zal eens kijken.
Caching zal zeker ook helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 366569

Voor een site ben ik op zoek naar het volgende:

Op een normale pagina (dus geen blog/posts) wil ik graag een aantal teksten hebben met een intro en een lees verder link, zeg maar net als een blog/nieuwspagina. De normale <!--more--> werkt niet en ook de plugins die ik in mijn zoektocht tegenkwam (bv. Excerpt Editor) doen niet wat ik wil.

Kan eigenlijk niet vinden of het uberhaupt wel mogelijk is zoals ik wil of dat ik dan moet gaan denken aan multiple blogs (iets wat ik eigenlijk niet zo zie zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpol

mpol

root@localhost

Je bent wat vaag in de details...
Je kunt toch gewoon berichten in een categorie plaatsen, en die categorie in een nieuwe loop uitlezen? Dat is niet heel ingewikkeld. Lees maar in op "multiple loops" en de "query_posts()" functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 366569 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 13:47:

Op een normale pagina (dus geen blog/posts) wil ik graag een aantal teksten hebben met een intro en een lees verder link, zeg maar net als een blog/nieuwspagina. De normale <!--more--> werkt niet en ook de plugins die ik in mijn zoektocht tegenkwam (bv. Excerpt Editor) doen niet wat ik wil.

Kan eigenlijk niet vinden of het uberhaupt wel mogelijk is zoals ik wil of dat ik dan moet gaan denken aan multiple blogs (iets wat ik eigenlijk niet zo zie zitten).
Dit klinkt alsof jouw theme een functie gebruikt om buiten de 'normale' manier waarop WordPress een excerpt toont, om te gaan. Welk theme gebruik je en welke plugins heb je nu in gebruik die daar aan bijdragen? Zonder plugins is het namelijk al goed mogelijk om een excerpt en een read more link te tonen in je theme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

[b][message=35747499,noline]
Wat ik trouwens wel mis bij de nieuwe versie van wordpress, in het verleden kon ik een lijst oproepen met vorige versies/wijzigingen van een site en die terughalen. Alleen nu kan ik dit niet meer terugvinden? Iemand?
Stond dus bovenin bij scherminstellingen, met stom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precision
[bump] Echt groot wordt het grote topic toch niet. BTW heeft er iemand ervaring met het overplaatsen van een wordpress site naar een ander cms? Wordpress is de laatste maar een log monster geworden, je hebt veel te weinig controle over wat er nu juist gebeurt. Wordpress zou beter afkomen met meer debug mogelijkheden voor plugins zodat je weet welke er nu juist het probleem veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 13:13
[bump] Echt groot wordt het grote topic toch niet.
Wat niet is kan nog komen ;)
Wordpress is de laatste maar een log monster geworden, je hebt veel te weinig controle over wat er nu juist gebeurt.
Waar zou je controle over hebben waar je nu nog geen controle over hebt dan?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precision
Freeaqingme schreef op zondag 10 april 2011 @ 01:44:
[...]

Wat niet is kan nog komen ;)

[...]

Waar zou je controle over hebben waar je nu nog geen controle over hebt dan?
De plugins worden gemaakt volgens het observer/observable pattern, je kan nu vrij moeilijk een slechte plugin vinden, omdat het kan zitten in 1 slecht geschreven functie. Maar je kunt niet gaan timen waar het nu juist fout gaat. Een mogelijkheid om te timen hoe lang een functie erover doet om uitgevoerd te worden zou mij meer controle geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Profile in je dev omgeving met xdebug, bekijk het met webgrind (of een uitgebreider app) en je weet meer dan dat een PHP script ooit zelf kan vertellen over timing. :)

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precision
Voutloos schreef op zondag 10 april 2011 @ 11:06:
Profile in je dev omgeving met xdebug, bekijk het met webgrind (of een uitgebreider app) en je weet meer dan dat een PHP script ooit zelf kan vertellen over timing. :)
Mag ik je een taart sturen? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
offtopic:
Ja hoor. DM maar voor 's lands beste adres om een taart achter te laten. :+

Maar goed, fijn dat dit een goede tool voor je is, want je kan er in het algemeen heel veel van leren. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Voutloos op 10-04-2011 20:13 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-05 13:17
Ik heb overal al gezocht, maar ik kan een bepaalde plugin niet vinden. Ik kan me niet voorstellen dat het er nog niet is, maar naar uren Googlen ben ik nog niet met een goed resultaat gekomen.

Ik wil op een pagina's een overzicht van vestigingen plaatsen. De bezoekers moeten door middel van enkele selectiecriteria een keuze kunnen maken. Het moet een aantal zaken kunnen:
  • Naam/omschrijving doorzoekbaar (het liefst met de reguliere zoekfunctie)
  • D.m.v. checkboxes o.i.d. moet een klant locaties kunnen uitsluiten
  • Een Google Maps-kaart is een pré, maar is niet per se noodzakelijk
Goed voorbeeld: http://www.ah.nl/albertheijn/winkelinformatie

Wie kan mij op weg helpen?

Edit: ik heb 'm: http://simplemap-plugin.com/

[ Voor 3% gewijzigd door StephanVierkant op 17-04-2011 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
Met een aantal vrijwilligers draai ik een website met achtergrondinformatie over bedrijfseconomische items.

De site (gebaseerd op Joomla) bestaat op dit moment uit de volgende elementen:

- Nieuwsitems
- Achtergrondinformatie (documentatie, ongeveer 300 artikelen)
- Forum

We zijn Joomla een beetje zat door het onstabiele karakter. We willen de website daarom vernieuwen. Een vernieuwde website moet bovenstaande elementen ondersteunen. Ook moeten gebruikers in het documentatie gedeelte artikelen kunnen bewerken (wiki-like).

Wij zijn erg gecharmeerd van WordPress, maar nog niet helemaal zeker. We vragen ons af of Drupal geen betere keuze zou zijn voor een community website.

Graag jullie adviezen/opmerkingen, ook over eventueel te gebruiken plugins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
Wordpress is prima voor nieuwsitems, maar heeft geen forum support, en documentatie zou ik er nooit in kwijt kunnen. Dan lijkt me Drupal de betere optie, maar misschien eerst eens duidelijk uitzoeken wat er zo onstabiel is aan Joomla en of die problemen ook in Drupal kunnen zitten?

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
roy-t schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:29:
Wordpress is prima voor nieuwsitems, maar heeft geen forum support, en documentatie zou ik er nooit in kwijt kunnen. Dan lijkt me Drupal de betere optie, maar misschien eerst eens duidelijk uitzoeken wat er zo onstabiel is aan Joomla en of die problemen ook in Drupal kunnen zitten?
In Joomla is het niet zozeer de basis die problemen geeft, maar meer de plugins waarvan je afhankelijk bent. Die zorgen o.a. voor dubbele url's etc.

Dat is dus ook waar ik me bij Wordpress zorgen over maak. De plugins zijn door derden gemaakt. In hoeverre zijn deze betrouwbaar en worden ze onderhouden?

Daarbij komt dat we gelijk naar een ander design willen, dus twee vliegen in één klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GenetiX schreef op dinsdag 19 april 2011 @ 22:21:
De site (gebaseerd op Joomla) bestaat op dit moment uit de volgende elementen:

- Nieuwsitems
- Achtergrondinformatie (documentatie, ongeveer 300 artikelen)
- Forum
Klinkt als een schoolvoorbeeld WordPress, BuddyPress en bbPress. :)

bbPress staat op het punt om een plugin uit te brengen, zodat het complete administratiepaneel van bbPress ook in het administratiepaneel van WordPress te bereiken is, zonder allerlei lastige hacks uit te hoeven voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
Anoniem: 383454 schreef op woensdag 20 april 2011 @ 10:14:
[...]

Klinkt als een schoolvoorbeeld WordPress, BuddyPress en bbPress. :)

bbPress staat op het punt om een plugin uit te brengen, zodat het complete administratiepaneel van bbPress ook in het administratiepaneel van WordPress te bereiken is, zonder allerlei lastige hacks uit te hoeven voeren.
Nuttige info, bedankt. bbPress ziet er goed uit. Simpel, doch effectief. En goed te combineren met Wordpress. We gaan maar eens een testomgeving opzetten om e.e.a. uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-03 16:17

afraca

Open Source!

Je kan natuurlijk ook een Vanilla forum embedden in een wordpress install, daar zijn skins voor te verkrijgen die het seamless doen lijken.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:58

Meerdere "sidebars" maken in je functions.php en deze aanroepen in je bestand. Je maakt in deze sidebar een tekstwidget en kan alles op basis van html invoeren.

@GenetiX
http://www.quickonlinetip.../wordpress-forum-plugins/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• recoil9
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-04 01:20

In de loop plaats je:
PHP:
1
global $more; $more = FALSE;

Voor meer info: http://www.rlmseo.com/blo...-link-on-wordpress-pages/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-05 13:17
Heeft iemand ervaring met meerdere domeinnamen/talen? Dus bedrijfsnaam.de is de Duitstalige variant, bedrijfsnaam.com de Engelstalige, etc. Wel één installatie/thema/etc, maar meerdere domeinnamen en meerdere talen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20

RvL

Ik ben sinds kort voor de website van een vereniging die ik beheer ook overgestapt van Typo3 naar WordPress. Hiervoor waren eigenlijk een aantal redenen.

Typo3 is in mijn ogen een goed CMS, maar heeft een zeer stijle leercurve. Even snel een website opzetten is er niet bij omdat je voor veel zaken direct aan de slag moet met TypoScript. Hetzelfde geldt voor veel plugins. Nu is dat niet iets wat me afschrikt want als je eenmaal je weg weet te vinden in Typo3 werkt het best prettig.

Waarom dan toch overstappen? Voor veel mensen met beheerrechten vanuit de vereniging was de backend wat lastig te begrijpen, ondanks dat ze door beperkte rechten slechts een beperkt aantal zaken kunnen. Maar aangezien het allemaal mensen zijn die niet in de IT werken en voor sommigen zelfs de computer zelf nog een eng apparaat is, is de term KISS hier volledig van toepassing :).

Een groot nadeel van Typo3 vind ik ook dat de backend niet geopend kan worden op mijn/een Android telefoon. Ik ben veel onderweg en heb niet altijd de beschikking over een pc of laptop met internetverbinding. En dan is het niet kunnen beheren je website op momenten dat je dat wel zou willen erg lastig. Daarnaast werd het sowieso weer eens tijd voor een nieuwe website, dus dan ook maar direct het gebruikte CMS evalueren.

Ik ben dus eens verder gaan kijken en kwam bij WordPress uit. Deze heb ik nu in bèta draaien op een subdomein. Wat me het eerste opviel was de overzichtelijkheid en de eenvoud van de admin pagina. Een website opzetten is eigenlijk kinderlijk eenvoudig en met het standaard theme ziet het er nog niet eens slecht uit. Ik zelf heb echter gekozen om het theme Graphene als basis te nemen er dit verder uit te bouwen.

Out-of-the-box is WP wat kaal wat betreft de mogelijkheden. Zo ben je bij een kale WP gebonden aan de roles en capabilities die WP heeft bedacht. Door plugins is dit probleem en vele andere problemen echter wel op te lossen. Wat me echter opvalt is dat je het gebruikersprofiel wel aan kan vullen met usermeta velden, maar je kan de bestaande velden niet zonder meer weg laten. De enige velden die je eenvoudig weg kan laten zijn de velden AIM, YIM en JABBER.
PHP: functions.php
1
2
3
4
5
6
7
8
add_filter('user_contactmethods','hide_profile_fields',10,1);

function hide_profile_fields( $contactmethods ) {
  unset($contactmethods['aim']);
  unset($contactmethods['jabber']);
  unset($contactmethods['yim']);
  return $contactmethods;
}

Maar bijvoorbeeld velden als Biografie e.d. zijn niet zonder meer weg te halen. Dit doe ik momenteel op een wat smerige manier door de html code behorende bij deze velden met php simpelweg te replacen, b.v.:
PHP: functions.php
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
// Callback function to remove default bio field from user profile page
function remove_plain_bio($buffer) {
    $titles = array('#<h3>Over jezelf</h3>#','#<h3>Over de gebruiker</h3>#');
    $buffer=preg_replace($titles,'<h3>Wachtwoord</h3>',$buffer,1);
    $biotable='#<h3>Wachtwoord</h3>.+?<table.+?/tr>#s';
    $buffer=preg_replace($biotable,'<h3>Wachtwoord</h3> <table class="form-table">',$buffer,1);
    return $buffer;
}

function profile_admin_buffer_start() { 
    ob_start("remove_plain_bio");
}

function profile_admin_buffer_end() { 
    ob_end_flush(); 
}

add_action('admin_head', 'profile_admin_buffer_start');
add_action('admin_footer', 'profile_admin_buffer_end');

Met dank aan Google overigens :). Het nadeel van deze oplossing is alleen dat als de header-teksten aangepast worden, ik dit codefragment ook aan kan passen.

Weet iemand hier misschien eenvoudigere manieren om dit te doen?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RvL schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 09:43:
Typo3 is in mijn ogen een goed CMS, maar heeft een zeer stijle leercurve. Even snel een website opzetten is er niet bij omdat je voor veel zaken direct aan de slag moet met TypoScript. Hetzelfde geldt voor veel plugins. Nu is dat niet iets wat me afschrikt want als je eenmaal je weg weet te vinden in Typo3 werkt het best prettig.

Waarom dan toch overstappen? Voor veel mensen met beheerrechten vanuit de vereniging was de backend wat lastig te begrijpen, ondanks dat ze door beperkte rechten slechts een beperkt aantal zaken kunnen. Maar aangezien het allemaal mensen zijn die niet in de IT werken en voor sommigen zelfs de computer zelf nog een eng apparaat is, is de term KISS hier volledig van toepassing :).
Leuk om te lezen dat de overstap van TYPO3 zoveel positieve verhalen in de wereld brengt. Precies de punten waar WordPress het nog steeds van moet hebben: gebruiksvriendelijkheid, ontwikkeltijd en iedereen snapt het.

Om het 'biography' veld weg te gooien, is inderdaad geen nette manier. Reden hiertoe is dat er veel specifieke functies aan gekoppeld zijn (inmiddels deprecated overigens). De andere velden hebben een generieke functie om de waardes op te halen, maar 'biography', 'url' en nog wat anderen dus niet.
RvL schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 09:43:
Met dank aan Google overigens :). Het nadeel van deze oplossing is alleen dat als de header-teksten aangepast worden, ik dit codefragment ook aan kan passen.

Weet iemand hier misschien eenvoudigere manieren om dit te doen?
Iets nettere - maar nog steeds niet eentje die een schoonheidsprijs gaat winnen - oplossing hiervoor: Gebruik jQuery, selecteer op het id van het veld en zet 'display' op 'false'. :)
Stephan4kant schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 23:25:
Heeft iemand ervaring met meerdere domeinnamen/talen? Dus bedrijfsnaam.de is de Duitstalige variant, bedrijfsnaam.com de Engelstalige, etc. Wel één installatie/thema/etc, maar meerdere domeinnamen en meerdere talen.
The WordPress Multilingual Plugin

[ Voor 87% gewijzigd door Anoniem: 383454 op 19-05-2011 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
Sinds kort zelf ook een wordpress website draaien. Installatie was een eitje. Inrichten van de theme minder makkelijk. Maar dat zal per theme verschillen denk ik.

Ik vind het een prettig 'CMS' om mee te werken, alleen zou ik het zelf nog wel fijn vinden om een backup plugin oid. te hebben ivm updates. Nu moet ik alles nog met het handje doen en dat vind ik nog wat omslachtig.

Iemand tips hiervoor?

[ Voor 0% gewijzigd door PdeBie op 19-05-2011 17:00 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Het lijkt me sowieso een goed idee om geregeld (externe) backups te maken, of dat nu wel of niet naar aanleiding van een update is. Alle gangbare controlepanelen voorzien in de daarvoor benodige functies. En als je shell access hebt is het een kwestie van de juiste directory en een mysqldump overzetten door middel van bijvoorbeeld rsync. Daar is toch geen plugin voor nodig?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:00
Ja geregeld backups maken wil ik ook gaan doen, maar ik was nog aan 't onderzoeken wat nu het makkelijkste zou werken.

Heb geen shell-acces helaas. Maar het control panel van m'n provider voorziet wel in een Backup mogelijkheid voor de website. SQL zal ik dan nog zelf moeten regelen, maar dat doe ik dan wel via phpmyadmin.

Ik dacht, misschien dat er plugins zijn die dit met 1 druk op de knop kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 11:44
Dat is grappig, ik had gister exact hetzelfde idee. Heb al een aantal kleine Wordpress plugins gemaakt, dus misschien dat ik er de komende tijd eens mee aan de slag ga (en dan laat ik het hier wel weten).

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Niet online

8088

NaN

pdebie schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 08:39:
SQL zal ik dan nog zelf moeten regelen, maar dat doe ik dan wel via phpmyadmin.
Kun je geen cronjob instellen die, desnoods door middel van een PHP-scriptje, je mysqldump exporteert?
Ik dacht, misschien dat er plugins zijn die dit met 1 druk op de knop kunnen regelen.
Ze zijn er wel, maar ik kan je er geen aanraden wegens gebrek aan ervaring.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stephan4kant schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 23:25:
De Qtranslate plugin gebruik ik hiervoor.
http://wordpress.org/extend/plugins/qtranslate/

Zie ook de site in mijn sig. :)

.com en .de domeinen kun je afvangen via .htaccess dat die naar de juiste taal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robin84
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 26-05 23:01
pdebie schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 17:00:
Ik vind het een prettig 'CMS' om mee te werken, alleen zou ik het zelf nog wel fijn vinden om een backup plugin oid. te hebben ivm updates. Nu moet ik alles nog met het handje doen en dat vind ik nog wat omslachtig.
Een collega van mij heeft op github een scriptje staan dat heel eenvoudig een wordpress site opzet icm met git.
Deze maakt ook direct een git repository aan in de wp-content map. Standaard staat niet ingesteld dat deze ook de uploads map included maar dat zou je eenvoudig zelf kunnen aanpassen door de .gitignore aan te passen.

Als je daarna de changes van git en de database dump regelmatig zou bijwerken heb je een backup die in een noodgeval in een aantal seconden is terug te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door robin84 op 21-05-2011 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralfbosz
  • Laatst online: 27-05 10:52

ralfbosz

xm create bosz -c

Bezig met een WordPress site over mijn geplande vakantie. Via de WP-GEO al wel gelukt om bij elke pagina een mooie Google Map te krijgen (als widget aan de zijkant), maar wil eigenlijk ook een weer-widget erbij. Een boel mooie weer-widget, maar ik wil wel bij elke pagina een andere stad, liefst via die WP-GEO plugin.

Iemand een idee???

Traveler Weather geprobeerd, die werkt niet onder de nieuwste WordPress...

rm -r *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:18
(jarig!)
Ik heb een probleem met tables op een page. Ik wil een page (dus geen comment, hoewel daarin precies hetzelfde gebeurt) maken met daarin een tabel, zes cellen breed en ongeveer dertig hoog. Dat lukt allemaal prima, simpel te doen met eenvoudige html-code natuurlijk. Alleen het rare is, zodra ik zes rijen gevuld heb met informatie (text, plaatjes) de pagina niet meer displayed. Ik zal het proberen te omschrijven, maar mijn hele site wordt weergegeven, de title bar bovenin, alle widgets recht - alles behalve de page. Het lijkt niets met het aantal rijen te maken te hebben maar met de grootte van de site in bytes, want als ik een plaatje of wat text elders weghaal displayed de page weer wel.

Ik had het twee jaar geleden ook al (het gaat om de lijst van deelnemende teams aan de World Solar Challenge) maar ik heb toen maar de handdoek in de ring gegooid en de tabel in een html-document gezet en dat document d.m.v. een iframe op de WP page.

Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik heb me twee jaar geleden en nu ook weer helemaal suf gegoogeled maar ik kom geen oplossing tegen. Is er een maximum grootte die een page mag hebben?

-edit-

Uiteraard heb ik al mijn plugins gedisabled etc. Maar daar heeft het niets mee te maken. Helaas, of misschien gelukkig....

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 26-05-2011 19:59 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precision
JeroenH schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 19:55:
Ik heb een probleem met tables op een page. Ik wil een page (dus geen comment, hoewel daarin precies hetzelfde gebeurt) maken met daarin een tabel, zes cellen breed en ongeveer dertig hoog. Dat lukt allemaal prima, simpel te doen met eenvoudige html-code natuurlijk. Alleen het rare is, zodra ik zes rijen gevuld heb met informatie (text, plaatjes) de pagina niet meer displayed. Ik zal het proberen te omschrijven, maar mijn hele site wordt weergegeven, de title bar bovenin, alle widgets recht - alles behalve de page. Het lijkt niets met het aantal rijen te maken te hebben maar met de grootte van de site in bytes, want als ik een plaatje of wat text elders weghaal displayed de page weer wel.

Ik had het twee jaar geleden ook al (het gaat om de lijst van deelnemende teams aan de World Solar Challenge) maar ik heb toen maar de handdoek in de ring gegooid en de tabel in een html-document gezet en dat document d.m.v. een iframe op de WP page.

Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn? Ik heb me twee jaar geleden en nu ook weer helemaal suf gegoogeled maar ik kom geen oplossing tegen. Is er een maximum grootte die een page mag hebben?

-edit-

Uiteraard heb ik al mijn plugins gedisabled etc. Maar daar heeft het niets mee te maken. Helaas, of misschien gelukkig....
wordpress onderdrukt standaard foutmeldingen, omdat het ervan uitgaat in productie te zijn. Als je error_reporting(E_ALL); toevoegd aan je wp_config.php of index.php dan zou normaal gezien de reden naar boven moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Precision schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 22:59:
[...]

wordpress onderdrukt standaard foutmeldingen, omdat het ervan uitgaat in productie te zijn. Als je error_reporting(E_ALL); toevoegd aan je wp_config.php of index.php dan zou normaal gezien de reden naar boven moeten komen.
Hier heeft WordPress de debug mode voor. In wp-config.php:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
/**
 * For developers: WordPress debugging mode.
 *
 * Change this to true to enable the display of notices during development.
 * It is strongly recommended that plugin and theme developers use WP_DEBUG
 * in their development environments.
 */
define('WP_DEBUG', false);

Die 'false' zet je tijdens ontwikkeling op 'true', dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:18
(jarig!)
Precision schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 22:59:
Dat is een goede tip, daar ga ik morgen mee aan de gang! Dank!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Trivia: In tegenstelling tot error_reporting(E_ALL); toont error_reporting(-1); wel altijd alle errors ongeacht PHP versie. E_ALL had stiekem E_MOST moeten heten. :+

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-05 10:08
Ik zoek een twitter-widget voor WordPress waarbij ik hashtags en users kan toevoegen en die dan vervolgens toont. Bestaat zulkiets? Zoek me suf maar kan niks vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Niet online
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je zoiets niet kan vinden. :P Je kan overigens ook een kant en klare van Twitter zelf gebruiken: http://twitter.com/about/resources/widgets

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-05 10:08
Voutloos schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 22:18:
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je zoiets niet kan vinden. :P Je kan overigens ook een kant en klare van Twitter zelf gebruiken: http://twitter.com/about/resources/widgets
Volgens mij heb ik het al gevonden: Tweet Blender

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaWierie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-02 23:15
Zelf ben ik ook zo een 2 dagen bezig met Wordpress. Ik ben een website aan het maken voor mijn Thaiboks school die over een maand open gaat.
Op zich gaat alles redelijk soepel, maar zit vast bij 1 onderdeel.

website: www.mtutrecht.nl (grid thema)

In het ''Home screen'' zie je dus staan ''welkom bij muay thai utrecht'' echter staat dit in een bericht vorm (er moet eerst op geklikt worden) en wil dit graag als een vaste text hebben. (een echte welkoms scherm dus)

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar krijg??, bij de de editor pages zie ik namelijk nergens de tab ''home'' staan. alleen de tabs die ik zelf heb gemaakt ( trainers, openingstijden ect)
Mischien dat de maker van de Theme het weg heeft gewerkt?
Pagina: 1 2 ... 9 Laatste

Let op:
~[html]Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. Het WordPress topic is primair bedoeld als discussieplatform, niet als vraagbaak en quickfix desk.~[/html]