De Hoge Naarderweg is ook zo ingericht. Als automobilist ben je daar wel op je hoede.JeroenH schreef op maandag 04 juni 2012 @ 08:36:
Auto's te gast, dat is een aardig concept (als het werkt): http://www.rtvnh.nl/nieuw...9%3Bs+te+gast%26%23039%3B
als ik een elektrische auto zou hebben en de netbeheerder wil mijn accu gebruiken voor opslag en levering.looyenss schreef op maandag 04 juni 2012 @ 09:46:
[...]
dat jou slimme meterkast voor jou bepaalt wanneer de wasmachine aangaat/auto oplaad. pas als er meer energie wordt opgewekt dan dat er nodig is. of dat je accu aangesloten zit op het "grote net" en daar beetje energie uit wordt gehaald als er echt te kort is.
Dat we het markemeer en ijselmeer omringen met dijken en volgooien met water, dat wordt dan een accu.
dat soort dingen
dat zullen ze me eerst moeten betalen daar voor.
het is wel mijn accu die slijt.
en ik vind het altijd wel een heel prettig idee dat mijn auto altijd volgetankt voor mijn huis staat.
dus het bedrag moet aardig hoog moeten zijn voor dat ik daar aan denk.
(ik zou nog eerder een accu pack op zolder leggen daar voor, dan de auto accu gebruiken)
mijn wasmachine/vaat wasser gaat aan op het moment dat het mij uitkomt niet eerder niet later.
dat gaat geen netbeheerder voor mij bepalen. (was die 4 uur in het machine nat heeft liggen zijn stinkt. dus gaat er meteen uit als klaar.)
de ijskast is een uitzondering in mijn huis.
die mag van mij als er teveel stroom is best een paar graden kouder worden.
maar dat is dan ook het enige apparaat wat ik aan een smartgrid zou willen hebben hangen.
voor de rest vind ik smartgrid verder voor mij thuis een beetje b.s.
dat kan voor een ijskast nooit kosten dekkend zijn.
(misschien zou het wel interessant zijn als je je huis zou kunnen verwarmen met stroom)
markemeer en ijselmeer lievense plan.
dat vind ik dan weer wel cool.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Wijk in veenendaal heeft geen gasaanslutingen ook CV niet, alles elektrisch. Die wijk begint een eigen smartgrid te worden.
Probleem is alleen dat een smart gird alleen lokaal gaat werken.
Het hele "netbeheerder gebruikt jou accu" idee staat mij ook niet zo aan. het is maar een voorbeeld van smart grid.
Probleem is alleen dat een smart gird alleen lokaal gaat werken.
jou was ligt niet nat in de machine, die ligt vies in de machine. De machine gaat aan als er overproductie van duurzame energie is, waarom? je gaat energie niet opslaan in accu's. dat gaat nooit werken want accu's is HET voorbeeld van anti duurzaam. dan nog liever kernenergie...(was die 4 uur in het machine nat heeft liggen zijn stinkt. dus gaat er meteen uit als klaar.)
Het hele "netbeheerder gebruikt jou accu" idee staat mij ook niet zo aan. het is maar een voorbeeld van smart grid.
de spijker op de kop en dergelijke uitspraken. NovapaX je bent een held!Smartgrid zie ik als een omgekeerde slimme meter, een echt slimme meter dus.
Niet eentje die informatie naar je netbeheerder stuurt, maar eentje die informatie van de netbeheerder krijgt.
Zoals: "Het waait nogal hard vannacht.... er wordt wat veel windenergie opgewekt. Als jij die nou eens verbruikt dan krijg jij die stroom met 50% korting."
En klik... daar gaat de vaatwasser en de wasmachine aan.
Maar het probleem is dat ze dat ook het recht geeft om minder te betalen voor je ingevoede zonnestroom op zonnige dagen... eerlijk is eerlijk.
Dus ik zie ook wel wat in een smart-grid in mijn woonhuis.....
Zoals: "Lieve netbeheerder: jij betaalt mij nu niet meer genoeg, dus ik verbruik mijn zonnestroom zoveel mogelijk direct zelf, de rest stop ik in een grote accu. Bij deze verzoek ik u om mijn energie-aansluiting af te sluiten en mij in het vervolg geen rekeningen voor vastrecht (of eigenlijk: krom) te sturen."
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
ik ben niet zo in to the water. maar wordt het markemeer/ijselmeer uberhaupt gebruikt voor vrachtvervoer e.d?migjes schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:03:
[...]
markemeer en ijselmeer lievense plan.
vaart er iets van de ijsel via deze meren naar de noordzee ofzo?
De meeste mensen snappen het kostenaspect niet. Een e-auto-accu is geoptimaliseerd voor hoge energiedichtheid en hoge vermogensdichtheid, en dat betekent dat er consessies zijn gedaan aan de levensduur en de prijs. Simpel gesteld: een kWh opgeslagen/teruggehaald uit een e-auto-accu is flink duurder dan een kWh opgeslagen/teruggehaald uit een dedicated stationaire accu.migjes schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:03:
(ik zou nog eerder een accu pack op zolder leggen daar voor, dan de auto accu gebruiken)
Tot je gaat goochelen (niet googlen) met de cijfers. Dan kom je er achter dat de energie die uit waterkracht kunt halen direct samenhangt met het verval (de hoogte). Simpel gesteld: met meer moet erg groot (=duur) zijn om veel energie op te kunnen slaan. In gebieden met een groot natuurlijk hoogteverschil (Noorwegen...) is het veel sneller rendabel. Dus misschien is het beter te investeren in meer DC-kabels naar de scandinavische landen.markemeer en ijselmeer lievense plan.
Is inderdaad comfortabel fietsen daar, je hoeft niet zo bang te zijn om ondersteboven gereden te worden als op andere plekken in het pittoreske Hilversum.wmeester schreef op maandag 04 juni 2012 @ 09:04:
De Hoge Naarderweg is ook zo ingericht. Als automobilist ben je daar wel op je hoede.
[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 04-06-2012 10:14 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
maar uiteindelijk zijn die accu's ook zo onduurzaam als pest, heb ik het niet over het plan Ijsel/Markermeer. Als we die meren nu gewoon als accu gaan gebruiken en vol zetten met windmolens. Moet er wel iets komen om de flora en fauna daar te "regelen"
ja daar heb je gelijk in... maar he jeroen,JeroenH schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:11:
[...]
De meeste mensen snappen het kostenaspect niet. Een e-auto-accu is geoptimaliseerd voor hoge energiedichtheid en hoge vermogensdichtheid, en dat betekent dat er consessies zijn gedaan aan de levensduur en de prijs. Simpel gesteld: een kWh opgeslagen/teruggehaald uit een e-auto-accu is flink duurder dan een kWh opgeslagen/teruggehaald uit een dedicated stationaire accu.
[...]
Tot je gaat goochelen (niet googlen) met de cijfers. Dan kom je er achter dat de energie die uit waterkracht kunt halen direct samenhangt met het verval (de hoogte). Simpel gesteld: met meer moet erg groot (=duur) zijn om veel energie op te kunnen slaan. In gebieden met een groot natuurlijk hoogteverschil (Noorwegen...) is het veel sneller rendabel. Dus misschien is het beter te investeren in meer DC-kabels naar de scandinavische landen.
als we een berg kunnen bouwen in dit land, dan moeten we ook een stuwdam kunnen bouwen!...
geen idee hoe we het water daar gaan krijgen tho..
ja mijn was gaat er vuil in.looyenss schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:09:
jou was ligt niet nat in de machine, die ligt vies in de machine. De machine gaat aan als er overproductie van duurzame energie is, waarom? je gaat energie niet opslaan in accu's. dat gaat nooit werken want accu's is HET voorbeeld van anti duurzaam. dan nog liever kernenergie...
ergens in de dag draait de machine.
ben ik dan thuis om hem leeg te halen, goeie kan van niet.
en dan vind ik stinkende was in mijn machine en moet ik de zaak nog een keer spoelen.
en ik ben ook tegenstander van opslaan in accu's als het niet nodig is.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
...en die zijn nog hééééél lang niet nodig. Besparen, besparen, zon en wind, besparen, beetje biomassa als base- en snelstartload, besparen, vraagsturing en DAN misschien wat accu's.migjes schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:18:
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
oeps vergetenmigjes schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:18:
[...]
ja mijn was gaat er vuil in.
ergens in de dag draait de machine.
ben ik dan thuis om hem leeg te halen, goeie kan van niet.
en dan vind ik stinkende was in mijn machine en moet ik de zaak nog een keer spoelen.
Dat is een overkomelijk probleem. Je laat gewoon aan je meterkast weten wanneer je thuis bent, en dan plant je meterkast gewoon voor je in wanneer je was machine aangaat.
edit:
-dit is natuurlijk toekomstmuziek, maar zou wel mooi zijn-
[ Voor 4% gewijzigd door looyenss op 04-06-2012 10:22 ]
Dan natuurlijk alleen als het ook mogelijk is, met de godkoopst mogelijke stroom of als de eigen opwek het toe laatlooyenss schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:21:
[...]
oeps vergetenik ga er altijd vanuit dat er altijd iemand thuis is, is natuurlijk niet persee zo..
Dat is een overkomelijk probleem. Je laat gewoon aan je meterkast weten wanneer je thuis bent, en dan plant je meterkast gewoon voor je in wanneer je was machine aangaat.
En jij denkt dat de gemiddelde Nederland hier een boodschap aan heeft? En 'aan je meterkast laten weten wanneer je thuis bent'. Da's dan dubbel handig voor de hackervriendjes van de inbrekers, die hoeven dan niet meer de meetdata te analyseren om te kunnen voorspellen wanneer je niet thuis ben maar kunnen het gewoon uitlezen.looyenss schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:21:
oeps vergetenik ga er altijd vanuit dat er altijd iemand thuis is, is natuurlijk niet persee zo..
Leuker kunnen we het niet maken
dat zou betekenen dat iedereen die zijn PV opbrengst en zijn energie verbruik per dag openbaar logt ook de sjaak is. he hij verbruikt dat uur bijna niks hij is vast niet thuisJeroenH schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:23:
[...]
En jij denkt dat de gemiddelde Nederland hier een boodschap aan heeft? En 'aan je meterkast laten weten wanneer je thuis bent'. Da's dan dubbel handig voor de hackervriendjes van de inbrekers, die hoeven dan niet meer de meetdata te analyseren om te kunnen voorspellen wanneer je niet thuis ben maar kunnen het gewoon uitlezen.
Leuker kunnen we het niet maken
-->
patroon
-->
de gelukkige inbreker
-->
leeg is je huis.
Natuurlijk moet er wel wat gedaan worden aan de beveiliging. maar je moet niet overal beren op de weg zien. is in jou geval het glas altijd half vol of half leeg jeroen?
-edit-
dit is niet offensief bedoeld overigens
[ Voor 3% gewijzigd door looyenss op 04-06-2012 10:31 ]
klopt zoals het lievense plan staat heb je gelijk.JeroenH schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:11:
Tot je gaat goochelen (niet googlen) met de cijfers. Dan kom je er achter dat de energie die uit waterkracht kunt halen direct samenhangt met het verval (de hoogte). Simpel gesteld: met meer moet erg groot (=duur) zijn om veel energie op te kunnen slaan. In gebieden met een groot natuurlijk hoogteverschil (Noorwegen...) is het veel sneller rendabel. Dus misschien is het beter te investeren in meer DC-kabels naar de scandinavische landen.
maar met wat aanpassingen kan het wel.
draai de hele zaak om.
als er teveel stroom is kun je wel de Hollandse polders leger pompen als nodig.
dat bespaart weer stroom op andere momenten en is eigenlijk het zelfde plan, maar dan prakties uitgevoerd.
dan noemen we het weer smartgrit.
maar een smartgrit voor thuis zie ik niks in.
smartgrit voor de grote industrie of waterschappen en andere groot gebruikers die stroom nodig hebben maar het maakt niet uit wanneer dat is.
(voor thuis heb ik wel een paar uitzonderingen, de ijskast, wanneer de accu word opgeladen van de auto maar niks er uit halen, als de verwarming of tab water elektrisch is. het lijkt mij niet kosten dekkend.)
Beveiliging blijft altijd een probleem. En hackers zijn altijd een stapje voor op de beveiliging, en inbrekers vaak ook, die worden inventiever met de dag. Maar laat dit niet het probleem worden voor smartgrid, beveiliging is te regelen en anders gelijk je huis mee beveiligen.
Daarnaast lijkt het me verstandig om meer een smartgrid voor een deel van een wijk op te richten dan voor een huis, al zou het voor een huis wel voordelen hebben.
Daarnaast lijkt het me verstandig om meer een smartgrid voor een deel van een wijk op te richten dan voor een huis, al zou het voor een huis wel voordelen hebben.
Half vol, maar we weten hoe het gesteld is met de beveiliging van grootschalige ICT-projecten. En het is niet ondenkbaar dat belangen wel eens groter zouden kunnen zijn dan we nu kunnen voorzien.
Maar ik begrijp dat het glas half leeg moet zijn als je je zorgen uit over een product wat niet in belang is van de consument en die onder valse voorwendselen wordt gepushed?
Maar ik begrijp dat het glas half leeg moet zijn als je je zorgen uit over een product wat niet in belang is van de consument en die onder valse voorwendselen wordt gepushed?
nee excuses jeroen, ik bedoelde meer of je in smartgrid ook iets positiefs ziet,JeroenH schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:34:
Half vol, maar we weten hoe het gesteld is met de beveiliging van grootschalige ICT-projecten. En het is niet ondenkbaar dat belangen wel eens groter zouden kunnen zijn dan we nu kunnen voorzien.
en wat bedoel je met gepushed? ik heb het niet over slimme meters. ik zie meer iets in het idee van NovapaX. en dat gaat over een slimme meterkast
@JeroenH
Nog 4-6 uur tot een update van je site voor WSC 2013 regels?
EDIT
Grappig net voor een klant bezig met dezelfde achternaam als jou, familie in ZW Nederland?
Nog 4-6 uur tot een update van je site voor WSC 2013 regels?
EDIT
Grappig net voor een klant bezig met dezelfde achternaam als jou, familie in ZW Nederland?
[ Voor 43% gewijzigd door ollie1965 op 04-06-2012 12:36 ]
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet geloof dat een smart-grid voor consumenten nu al nodig is hoor.
Maar ik wil de netbeheerders best een handje helpen door mijn patronen iets aan te passen... maar daar moet ik wel iets voor terug krijgen.
Als ze teveel tegen gaan werken of teveel geld gaan vragen omdat 'al die ontwikkelingen zoveel geld kosten, en je er zogenaamd zoveel profijt van kan hebben' zeg ik ze zo snel mogelijk gedag en vul ik mijn eigen energie-behoefte wel in... accu of niet...
Ik ga ze alleen niet mijn verbruiksdata geven... behalve de jaarlijkse meterstand dan. De rest kunnen ze makkelijk zelf meten in de wijkcentrale.
De grootverbruikers... daar moeten ze het zoeken inderdaad.....
De huishoudens hebben ze maar al te hard nodig om de net-load niet compleet in te laten storten in de daluren....
Maar ik wil de netbeheerders best een handje helpen door mijn patronen iets aan te passen... maar daar moet ik wel iets voor terug krijgen.
Als ze teveel tegen gaan werken of teveel geld gaan vragen omdat 'al die ontwikkelingen zoveel geld kosten, en je er zogenaamd zoveel profijt van kan hebben' zeg ik ze zo snel mogelijk gedag en vul ik mijn eigen energie-behoefte wel in... accu of niet...
Ik ga ze alleen niet mijn verbruiksdata geven... behalve de jaarlijkse meterstand dan. De rest kunnen ze makkelijk zelf meten in de wijkcentrale.
De huishoudens hebben ze maar al te hard nodig om de net-load niet compleet in te laten storten in de daluren....
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
en nieuwe wijken (of beter: industrieterrein?) die nog gebouwd moeten worden? wel leuk om daar te beginnen met het implementeren van smartgrid voorzieningen?NovapaX schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:48:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet geloof dat een smart-grid voor consumenten nu al nodig is hoor.
een slimme meterkast zal een slimme meter nodig moeten hebben om dat te kunnen.looyenss schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:36:
[...]
nee excuses jeroen, ik bedoelde meer of je in smartgrid ook iets positiefs ziet,
en wat bedoel je met gepushed? ik heb het niet over slimme meters. ik zie meer iets in het idee van NovapaX. en dat gaat over een slimme meterkast
de meter is het stukje wat regelt wanneer de meterkast zou moeten schakelen of door moeten geven wanneer iets aan moet.
ik ben zelf techo junkie genoeg om zodra het kan der op over te stappen.
maar helaas de huidige slimme meters kunnen het niet.
netbeheerders/energie bedrijven willen het niet.
er is geen apparatuur voor.
(zelf zit ik wel eens te rekenen of ik niet een klein vloerverwarmings- setje onder mijn raam zou kunnen op hangen +/- 200W, en als ik dan opbrengst heb van mijn pv in de winter die te gebruiken voor bij verwarming.
zodat dat niet gesaldeerd hoeft te worden. het zijn maar dromen maar toch)
Excuses niet nodiglooyenss schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:36:
nee excuses jeroen, ik bedoelde meer of je in smartgrid ook iets positiefs ziet,
Ik zie zeker iets in het smartgrid, maar uitsluitend als de consument daarin centraal staat. Dat is nu niet zo, en ik voorzie dat voor de komende jaren ook niet en in deze vorm is het smartgrid niet 'smart'.
De slimme meter die de data verstuurd wordt gepushed onder de vlag dat mensen energie gaan besparen als ze gedetailleerd inzicht krijgen in hun energieverbruik. Ik vraag me af of dat waar is (de meeste mensen weten hoegenaamd niets van energie - vraag op een verjaardagsfeestje maar eens rond wat een kWh precies is) maar zelfs als het waar zou zijn ligt het simpele feit er dat je mensen die data prima kunt geven zonder dat de data de deur uit gaat.en wat bedoel je met gepushed?
Ook vraagsturing kan prima zonder dat er data de deur uitgaat. Om toch even het voorbeeld van de wasmachine aan te halen; je zou op je wasmachine kunnen instellen dat hij pas mag gaan wassen als de stroomprijs onder de € 0,xx/kWh is or als een bepaald tijdstip bereikt is. Je meter hoeft dan alleen maar de actuele stroomprijs te ontvangen en kan dat doorgeven aan je wasmachine. De energieleveranciers kunnen prima inschatten hoe mensen hun wasmachines instellen en daarmee prima inschatten hoe de load zich zal gedragen.
Ik denk dat veel mensen zullen stellen dat een slimme meterkast niet zonder een slimme meter kan.ik heb het niet over slimme meters. ik zie meer iets in het idee van NovapaX. en dat gaat over een slimme meterkast
Ik heb nog steeds geen informatie uit de eerste hand... Overigens wordt 2012 een leuk zonneracejaar, gisteren de Formula-G in Turkije en De Solar Car Race in Japan aan het 2012-overzicht toegevoegd.ollie1965 schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:46:
@JeroenH
Nog 7 uur tot een update van je site voor WSC 2013 regels?
@JeroenH
voorbeeldje neem eens TOON.
een paar mensen die hem hier op het forum geprobeert hebben hadden het vrij snel door.
de meesten hadden het eigenlijk niet begrepen.
iemand gereedschap geven om iets te doen betekend niet dat die persoon in eens op springt en iets gaat doen.
de meesten blijven gewoon op hun luien gat zitten.
voorbeeldje neem eens TOON.
een paar mensen die hem hier op het forum geprobeert hebben hadden het vrij snel door.
de meesten hadden het eigenlijk niet begrepen.
iemand gereedschap geven om iets te doen betekend niet dat die persoon in eens op springt en iets gaat doen.
de meesten blijven gewoon op hun luien gat zitten.
Hoe komt je meter aan de actuele stroom prijs. Die wordt berekend met door de energiemaatschappij ontvangen gegevens over je PV/duurzame opbrengst. toch?JeroenH schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:52:
Ook vraagsturing kan prima zonder dat er data de deur uitgaat. Om toch even het voorbeeld van de wasmachine aan te halen; je zou op je wasmachine kunnen instellen dat hij pas mag gaan wassen als de stroomprijs onder de € 0,xx/kWh is or als een bepaald tijdstip bereikt is. Je meter hoeft dan alleen maar de actuele stroomprijs te ontvangen en kan dat doorgeven aan je wasmachine. De energieleveranciers kunnen prima inschatten hoe mensen hun wasmachines instellen en daarmee prima inschatten hoe de load zich zal gedragen.
of moeten ze het berekenen n.a.v. de vraag die er op dat moment is
goeie vraag.looyenss schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:57:
[...]
Hoe komt je meter aan de actuele stroom prijs. Die wordt berekend met door de energiemaatschappij ontvangen gegevens over je PV/duurzame opbrengst. toch?
een bedrijf dat in gesteld is om de winst te maximaliseren.
moet jouw gaan vertellen wanneer het het goedkoopst is om energie van hun af te nemen?
dat kost hun dan winst en dat gaan ze doen?
ben bang van niet.
de vraag was meer: de slimme meterkast/meters moet toch ook data verzenden anders kan er (volgens mij) toch geen actuele kwh prijs worden berekendmigjes schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:00:
[...]
goeie vraag.
moet jouw gaan vertellen wanneer het het goedkoopst is om energie van hun af te nemen?
ben bang van niet.
dat lijkt mij eerder een taak van de wijkcentrale of nog hoger in de keten.looyenss schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:02:
[...]
de vraag was meer: de slimme meterkast/meters moet toch ook data verzenden anders kan er (volgens mij) toch geen actuele kwh prijs worden berekend
(waarschijnlijk nog hoger)
een huis gebruikt zo weinig.
als ik heel veel moeite doe.
frietpan 2kW, oven 3kW, vaatwasser 2kW. + een beetje overig.
dan kom ik nog maar op 8kW uit.
dat is peanuts voor een kleine gas centrale.
pas als een hele wijk gaat koken op stroom zal de wijkcentrale iets gaan merken rond etenstijd.
daar is in iedergeval geen slimme meter voor nodig in huis.
Kijk jij snapt het.migjes schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:00:
goeie vraag.
ben bang van niet.
Die informatie kunnen ze prima uit de wijkcentrales halen en is ook heel goed vooraf te voorspellen. Er is redelijk nauwkeurig bekend hoeveel PV er in een wijk ligt (een paar weken de wijkcentrale-data analyseren en je bent er) en als de bewolking dus wegtrekt (weerbericht) weet je hoeveel kW er online gaat komen.looyenss schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:57:
Hoe komt je meter aan de actuele stroom prijs. Die wordt berekend met door de energiemaatschappij ontvangen gegevens over je PV/duurzame opbrengst. toch?
Daarvoor hoeft er bit vanuit jouw meter naar de netbeheerder/leverancier.
ben ik met je eens. mooi mooi. het kan dus wel anders dan de TOON manier. nu moet het alleen nog zo worden geimplementeerd. like thats gonna happenJeroenH schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:20:
Die informatie kunnen ze prima uit de wijkcentrales halen en is ook heel goed vooraf te voorspellen. Er is redelijk nauwkeurig bekend hoeveel PV er in een wijk ligt (een paar weken de wijkcentrale-data analyseren en je bent er) en als de bewolking dus wegtrekt (weerbericht) weet je hoeveel kW er online gaat komen.
Daarvoor hoeft er bit vanuit jouw meter naar de netbeheerder/leverancier.
Als wij (de maatschappij) het echt zouden willen dan kan het. Het zou nog goedkoper zijn ook dan iedereen een 'slimme' meter en de enorme hoeveelheid data die het genereert.looyenss schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:22:
ben ik met je eens. mooi mooi. het kan dus wel anders dan de TOON manier. nu moet het alleen nog zo worden geimplementeerd. like thats gonna happen
Het probleem is gewoon dat energie het overgrote deel van de mensen nog niets kan schelen. Het gaat toch goed zo? En als het te duur wordt stappen we gewoon over naar de Nederlandse Energie Maatschappij, probleem opgelost.
ben bang dat het hele zaak er al is voor zoon 99% is.looyenss schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:22:
[...]
ben ik met je eens. mooi mooi. het kan dus wel anders dan de TOON manier. nu moet het alleen nog zo worden geimplementeerd. like thats gonna happen
netbeheerders moeten zoizo de spanning in de gaten houden op het net om centrales bij en af te schakelen.
nu moeten ze alleen nog maar door geven aan grootverbruikers wanneer er overschot is.
maar ja grootverbruikers betalen toch al bijna niks voor hun stroom, dus ja die zitten daar niet echt op te wachten.
en de politiek, die hebben geen ballen.
Dat afschakelen zal niet zo snel gebeuren, hoogstens aanpassen van de "snelheid" waarop de generatoren draaien. Een centrale afschakelen en daarna weer opstarten duurt een behoorlijke tijd. Er word in de schakeltuinen hoogstens een deel afgeschakeld om het via een andere deel van het net te sturen, om een deel van het hoogspanningsnet niet te overbelasten (krijg je van die vervelende gevolgen). Maar het verbruik word 24 uur van te voren al voorspeld en gemonitord op de dag zelf. Als op een gegeven moment zaken niet kloppen met de voorspelling word er flink bijgeregeld en gaan ze bellen anders knalt de netfrequentie eronder uit of flink naar boven en dat mag niet. Over 24uur moet de net frequentie 50Hz zijn. Als op een moment van de dagd de frequentie onder de 49,95 of boven de 50,05 komt krijgen ze zweet handen bij Tennet (ik kan me vergissen), maar is een indicatiemigjes schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:27:
[...]
ben bang dat het hele zaak er al is voor zoon 99% is.
netbeheerders moeten zoizo de spanning in de gaten houden op het net om centrales bij en af te schakelen.
nu moeten ze alleen nog maar door geven aan grootverbruikers wanneer er overschot is.
maar ja grootverbruikers betalen toch al bijna niks voor hun stroom, dus ja die zitten daar niet echt op te wachten.
en de politiek, die hebben geen ballen.
power to the people! Nice jeroen!Als wij (de maatschappij) het echt zouden willen dan kan het. Het zou nog goedkoper zijn ook dan iedereen een 'slimme' meter en de enorme hoeveelheid data die het genereert.
Centrales worden niet afgeschakeld. De energie centrales verstoken het meestal zelf als er echt een overproductie is. en langzaam wordt productie afgebouwd/schakeltuinen afgeschakeld of gewoon meer blindvermogen. + spanning hoeft niet persee heel erg in de gaten gehouden worden. op jou WCD(wandcontactdoos/stopcontact) staat ook niet altijd 230V wisselspanning.netbeheerders moeten zoizo de spanning in de gaten houden op het net om centrales bij en af te schakelen.
of dat wat darkduckie zegt
[ Voor 14% gewijzigd door looyenss op 04-06-2012 11:53 ]
ja dat klopt.looyenss schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:43:
[...]
Centrales worden niet afgeschakeld. De energie centrales verstoken het meestal zelf als er echt een overproductie is. en langzaam wordt productie afgebouwd/schakeltuinen afgeschakeld. + spanning hoeft niet persee heel erg in de gaten gehouden worden. op jou WCD staat ook niet altijd 230VAC.
of dat wat darkduckie zegt
probeer het wel een beetje in begrijpbare taal te houden.
praktijk is vaak iets anders en veel weerbarstiger.
en ik heb geen idee hoe het nu tegenwoordig gaat nu het net een stuk groter aan het worden is (europa)
ik kan mij dat schip nog herineren een aantal jaar geleden wat een hoogspannings kabel in de eems haven molde. daar hadden ze toen voorbij Parijs nog last van.
aangepast, excusesmigjes schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:49:
[...]
ja dat klopt.
en ik heb geen idee hoe het nu tegenwoordig gaat nu het net een stuk groter aan het worden is (europa)
ik kan mij dat schip nog herineren een aantal jaar geleden wat een hoogspannings kabel in de eems haven molde. daar hadden ze toen voorbij Parijs nog last van.
In Duitland (Ruhrgeied) ook zo'n probleempje gehad met een boot, hij was te vroeg, lijn afgeschakeld, resulteerde er in dat Europa met 3 verschillende gebieden/frequenties aan het draaien was. Probeer dat nog maar synchroon te krijgen, uiteindelijk wel gelukt met een beetje gelukmigjes schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:49:
[...]
ja dat klopt.
geen excuses nodig jo.
snap ik ook wel.
hoeft het ook niet aan te passen.
maar goed: conclusie, ik ga dus woensdag naar stichting kien. en ben benieuwd wat ze daar te melden hebt. Als er mensen met interesse in de kroeg rondhanden wil ik wel een mini verslagje schrijven
Nu je daar toch heen gaat eis ik een verslag van je looyenss, minimaal 1 kantje A4 en niet in een of ander lettertype wat moeilijk wegleest (ja ik dek me in, ik ken je langer dan vandaag)
. Ik ben benieuwd wat het word daar
/offtopicDarkduckie schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:12:
Nu je daar toch heen gaat eis ik een verslag van je looyenss, minimaal 1 kantje A4 en niet in een of ander lettertype wat moeilijk wegleest (ja ik dek me in, ik ken je langer dan vandaag). Ik ben benieuwd wat het word daar
comic sansssss
In hoeverre gaat dat nog problemen geven; als 'wij' en masse en in feite ongecontroleerd stroom het net opgooien? Of vallen dit soort zaken ook in de wijkcentrales te reguleren?Darkduckie schreef op maandag 04 juni 2012 @ 11:52:
[...]
In Duitland (Ruhrgeied) ook zo'n probleempje gehad met een boot, hij was te vroeg, lijn afgeschakeld, resulteerde er in dat Europa met 3 verschillende gebieden/frequenties aan het draaien was. Probeer dat nog maar synchroon te krijgen, uiteindelijk wel gelukt met een beetje geluk
Dat en masse valt nog wel mee, aangezien ze in Duitsland al een factor 50 meer zonnestroom hebben. Zelfs een kleiner land als België had een factor 20 meer als ik de grafieken van polderPV goed heb onthouden.Roamor schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:13:
[...]
In hoeverre gaat dat nog problemen geven; als 'wij' en masse en in feite ongecontroleerd stroom het net opgooien? Of vallen dit soort zaken ook in de wijkcentrales te reguleren?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
gooi het er maar in.looyenss schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:10:
maar goed: conclusie, ik ga dus woensdag naar stichting kien. en ben benieuwd wat ze daar te melden hebt. Als er mensen met interesse in de kroeg rondhanden wil ik wel een mini verslagje schrijven
je bent nu in iedergeval gewapend met wat meer gegevens (waarvan ik niet zeg dat ze kloppen. laat ik realistisch blijven, het zijn maar meningen)
en kennis is macht.
dat zal je helpen.
per capita of totaal?antonboonstra schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:15:
[...]
Dat en masse valt nog wel mee, aangezien ze in Duitsland al een factor 50 meer zonnestroom hebben. Zelfs een kleiner land als België had een factor 20 meer als ik de grafieken van polderPV goed heb onthouden.
dat is correct en tevens juist.migjes schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:15:
[...]
gooi het er maar in.
je bent nu in iedergeval gewapend met wat meer gegevens (waarvan ik niet zeg dat ze kloppen. laat ik realistisch blijven, het zijn maar meningen)
en kennis is macht.
dat zal je helpen.
+ ik vind het machtig mooi om te horen hoe jullie erover denken. bied nieuwe perspectieven!
zoals antonboonstra het zegt.Roamor schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:13:
[...]
In hoeverre gaat dat nog problemen geven; als 'wij' en masse en in feite ongecontroleerd stroom het net opgooien? Of vallen dit soort zaken ook in de wijkcentrales te reguleren?
als je naar het aantal MW gaan kijken wat pv op levert verwacht ik geen probleem om dat op te maken in nederland.
geen enkel probleem als we dat en masse gaan doen.
ik zelf heb genoeg aan een systeem wat 3,3kW aan het net kan leveren.
neem het sluipverbruik van 16 huizen en het is al weer op.
reken daar nog de ijskasten en vrieskisten bij en het aantal neemt al af tot 10 huizen.
nu zit er 1 iemand thuis tv te kijken en weer een huis minder op het lijsje.
en toevallig heb ik de wasmachine aan staan en ik maak al bijna alles zelf op.
dat is dus niet zo gouw een probleem.
maar als nu elk huis op de wijkcentrale zoon zelfde set zou hebben.
dan moet de stroom door de wijkcentrale het grote net op gestuurd worden.
geen idee hoe het dan gaat.
maar dan zitten wel erg dicht in de buurt van meer dan 50% dekking in een wijk met pv.
daar zijn we nog lang niet en ik heb mijn twijfels of we dat ooit gaan halen.
(1 flat of appartementen complex in de wijk maakt het al weer goed natuurlijk, die kunnen nooit genoeg pv kwijt voor alles te dekken.)
[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 04-06-2012 12:44 ]
Ongecontroleerd is het nooit, ze zijn er bij Tennet best goed in om realistisch het verbruik te kunnen schatten over een vrij klein tijdsbestek per dag. En zoals voor windmolens de windsnelheid voorspelling bekeken wordt, zullen ze dat voor de zon ook wel een beetje in de gaten houden. Ik verwacht niet dat dat er veel problemen zullen komen op korte termijn. Alleen de kolencentrales zullen wat minder hard gaan draaien overdag, In de wijkcentrales is niet heel veel meer te regelen dat gebeurd vaak op hoger niveau al.Roamor schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:13:
[...]
Daarnaast sluit ik me aan bij wat Migjes zegt.
En zo snel mogelijk zorgen dat de kolencentrales de deuren kunnen sluiten, vervolgens de gas centrales. En ja ik weet kernenergie is ook niet alles, maar die zie ik het liefst toch als laatste eventueel de deuren sluiten
ja, het doet mij pijn om het te zeggen, ben tegen kernenergie.Darkduckie schreef op maandag 04 juni 2012 @ 12:55:
[...]
En zo snel mogelijk zorgen dat de kolencentrales de deuren kunnen sluiten, vervolgens de gas centrales. En ja ik weet kernenergie is ook niet alles, maar die zie ik het liefst toch als laatste eventueel de deuren sluiten
maar die zal er het laatst uit moeten.
uitzetten van zoon centrale lijkt mij net zo gevaarlijk als hem door laten draaien.
we hadden ze eigenlijk nooit moeten bouwen.
in jou geval:migjes schreef op maandag 04 juni 2012 @ 13:02:
[...]
ja, het doet mij pijn om het te zeggen, ben tegen kernenergie.
uitzetten van zoon centrale lijkt mij net zo gevaarlijk als hem door laten draaien.
liever kern of kolen?
Tja hadden we ze niet gebouwd waren er toch zeker kolencentrales gebouwd, dat is ook niksmigjes schreef op maandag 04 juni 2012 @ 13:02:
[...]
ja, het doet mij pijn om het te zeggen, ben tegen kernenergie.
Niet dat dit een hele schone variant is van energie opwekking, maar wat betreft CO2 uitstoot is het toch zeker beter. Voordeel van kolencentrales is dat ze een stuk makkelijker en veiliger uit te zetten zijn.
Als ze het geld wat ze gebruiken voor die nieuwe kolencentrales eens in de ontwikkeling/invoering van duurzame energie projecten zouden pompen... Lijkt me een veel beter idee, maar ja wie ben ik om daar over te oordelen...
maar een elektrotechniek studentjeDarkduckie schreef op maandag 04 juni 2012 @ 13:10:
[...]
maar ja wie ben ik om daar over te oordelen...
Klopt en een burger die er toch niet veel over te zeggen heeft, behalve zijn stem tijdens de eerst volgende verkiezingen. Maar over het bovenstaande kunnen we elkaar de hand schudden
moeilijk.
kies toch voor kolen.
dat vervuilt maar de natuur kan het verwerken.
de plantjes zullen gewoon harder moeten gaan groeien.
kern energie en het afval.
daar kan de natuur helemaal niets mee.
dat is echt ultiem afval.
maar liever beide niet.
zelfs gas is het zelfde probleem als kolen.
we stoken iets op wat er 10.000 jaar over gedaan heeft om te vormen in nog geen 100 jaar.
dat kunnen we nooit vol houden op de lange termijn.
en kan nooit slim zijn.
Mooi beeldverhaal van de bouw van een grote windturbine: http://members.chello.nl/.../Windmolen/Windmolens.htm
meer planten en bomen, minder kappen.migjes schreef op maandag 04 juni 2012 @ 13:42:
[...]
moeilijk.
kies toch voor kolen.
dat vervuilt maar de natuur kan het verwerken.
de plantjes zullen gewoon harder moeten gaan groeien.
kern energie en het afval.
daar kan de natuur helemaal niets mee.
dat is echt ultiem afval.
maar liever beide niet.
zelfs gas is het zelfde probleem als kolen.
we stoken iets op wat er 10.000 jaar over gedaan heeft om te vormen in nog geen 100 jaar.
dat kunnen we nooit vol houden op de lange termijn.
en kan nooit slim zijn.
En ondertussen verder gaan met het onderzoek naar kernfusie zodat we dat over een aantal jaren commercieel kunnen uitrollen/de eerste centrale kunnen bouwen
....en toen werd je wakker?Darkduckie schreef op maandag 04 juni 2012 @ 14:04:
[...]
meer planten en bomen, minder kappen.
En ondertussen verder gaan met het onderzoek naar kernfusie zodat we dat over een aantal jaren commercieel kunnen uitrollen/de eerste centrale kunnen bouwen
Inderdaad.
"Kernfusie is de energiebron van de toekomst... en zal dat nog heel lang blijven."
Maak alsjeblieft ook niet de denkfout dat al onze problemen over zijn al kernfusie eenmaal goed werkt. Google maar eens naar zaken als Peak Soil en Peak Drinking Water.
We're still doomed
"Kernfusie is de energiebron van de toekomst... en zal dat nog heel lang blijven."
Maak alsjeblieft ook niet de denkfout dat al onze problemen over zijn al kernfusie eenmaal goed werkt. Google maar eens naar zaken als Peak Soil en Peak Drinking Water.
We're still doomed
nee toen gingen alle windmolens om :-)
leuke link! jammer dat (bij mij) niet alle plaatjes laden. wel leuk om zo'n bouwproces te zienJeroenH schreef op maandag 04 juni 2012 @ 13:56:
Mooi beeldverhaal van de bouw van een grote windturbine: http://members.chello.nl/.../Windmolen/Windmolens.htm
en de filmpjes deden t niet
[ Voor 4% gewijzigd door looyenss op 04-06-2012 14:17 ]
Nee mijn roes heb ik al even uitgeslapen
Jeroen dat denk ik ook zeker niet, maar het zou wel een stap in de goede richting zijn. En voor alle problemen is een oplossingJeroenH schreef op maandag 04 juni 2012 @ 14:12:
Inderdaad.
We're still doomed
werkelijk indrukwekkend zegJeroenH schreef op maandag 04 juni 2012 @ 13:56:
Maar PV is wel wat anders dan kernfusie. Kernfusie is a la deeltjesversneller LHC categorie, ofwel; edge of science. In de meest gebruikte PV techniek; mono/poly Si, boron en phosphorus doped, is in de basis niets veranderd de afgelopen, wat is het, 30-40 jaar ofzo? De grote snelle vooruitgang van PV zit hem vooral aan de productiekant, betere machines, robots, economies of scale, goedkoper puur Si, en goedkope Chinese handjes.Darkduckie schreef op maandag 04 juni 2012 @ 14:17:
[...]
Jeroen dat denk ik ook zeker niet, maar het zou wel een stap in de goede richting zijn. En voor alle problemen is een oplossingWie had een aantal jaar geleden gedacht dat we nu al zo ver zouden zijn met PV (ja het is nog lang niet genoeg en mijn ouders zouden er ook aan moeten beginnen). Maar iets met het recht van de sterkste
maar dan komen we in een heel ander GoT topic terecht
Kernfusie is echt hele andere koek, voordat er ook maar gedacht kan worden aan eerste commerciële exploitatie moeten er nog veel stappen overwonnen worden. Laten die stappen nu net zijn buiten de huidige wetenschappelijke kennis, en daardoor inherent onzeker. Reken maar op minimaal 50 jaar.
Een groot verschil tussen kernfusie en PV is dat de eerste een verandering in technologie is die 'anderen' uitvinden zodat we zelf ons gedrag niet aan hoeven passen. PV is precies andersom; de technologie is er al lang maar we moeten ons gedrag aanpassen (energie besparen, panelen aanschaffen, wie weet zelfs wel verbruik wat afstemmen op energieproductie) en dat grijpt in in ons leven.
Gedragsverandering vinden veel mensen niet leuk
Helaas ben ik bang dat de energiecrisis er eentje is waar we ons niet uit innoveren (tenzij je gedragsverandering ook als innovatie ziet
)
-edit-
Daarmee trouwens niet gezegd dat technische innovatie niet nodig is, integendeel. Maar met sociale innovatie zouden we op dit moment grotere slagen kunnen maken dan met technische innovatie, en tegen veel lagere kosten.
Gedragsverandering vinden veel mensen niet leuk
-edit-
Daarmee trouwens niet gezegd dat technische innovatie niet nodig is, integendeel. Maar met sociale innovatie zouden we op dit moment grotere slagen kunnen maken dan met technische innovatie, en tegen veel lagere kosten.
[ Voor 29% gewijzigd door JeroenH op 04-06-2012 15:12 ]
Dat PV heel wat anders is dan kernfusie begrijp ik natuurlijk ook wel. Ik ben misschien een beetje gek (vraag maar aan looyenss) maar niet domBartjuh schreef op maandag 04 juni 2012 @ 14:37:
[...]
Maar PV is wel wat anders dan kernfusie. Kernfusie is a la deeltjesversneller LHC categorie, ofwel; edge of science. In de meest gebruikte PV techniek; mono/poly Si, boron en phosphorus doped, is in de basis niets veranderd de afgelopen, wat is het, 30-40 jaar ofzo? De grote snelle vooruitgang van PV zit hem vooral aan de productiekant, betere machines, robots, economies of scale, goedkoper puur Si, en goedkope Chinese handjes.
Kernfusie is echt hele andere koek, voordat er ook maar gedacht kan worden aan eerste commerciële exploitatie moeten er nog veel stappen overwonnen worden. Laten die stappen nu net zijn buiten de huidige wetenschappelijke kennis, en daardoor inherent onzeker. Reken maar op minimaal 50 jaar.
Wat betreft sociale innovatie daar zijn op dit moment inderdaad de slagen te halen daar ben ik van overtuigd. Op technisch vlak zal het nog wel even gaan duren voor daar weer grote stappen gemaakt gaan worden.JeroenH schreef op maandag 04 juni 2012 @ 15:03:
Een groot verschil tussen kernfusie en PV is dat de eerste een verandering in technologie is die 'anderen' uitvinden zodat we zelf ons gedrag niet aan hoeven passen. PV is precies andersom; de technologie is er al lang maar we moeten ons gedrag aanpassen (energie besparen, panelen aanschaffen, wie weet zelfs wel verbruik wat afstemmen op energieproductie) en dat grijpt in in ons leven.
Gedragsverandering vinden veel mensen niet leukHelaas ben ik bang dat de energiecrisis er eentje is waar we ons niet uit innoveren (tenzij je gedragsverandering ook als innovatie ziet
)
-edit-
Mijn verhaal ging ook over mogelijkheden van opwekcentrales en dat fusie al een stuk beter zou zijn dan de kernenergie die we nu kennen of kolen en gas centrales. Besparen op energie is op dit moment voor iedereen het beste. Om vervolgens zelf op te wekken, maar beginnen bij het eerste. Ja ik weet het, simpel Trias Energetica, maar we kunnen het niet vaak genoeg zeggen denk ik. (isoleren zie ik ook als een vorm van besparen)
mag ik de leugen weer bevestigen...Darkduckie schreef op maandag 04 juni 2012 @ 15:52:
[...]
Ik ben misschien een beetje gek (vraag maar aan looyenss) maar niet dom
Na veel gedoe en een geschil lijk ik er uit te zijn met NLenergie.
Op de valreep want ik zou na vandaag weer naar de rechtbank zijn gegaan.
Voorschot was 11 x 120 euro = 1320 euro
En ik krijg terug 1373,67 euro
Zonder rechtzaken kom je er met een digitale meter echt niet uit met ze.
En het leuke is dat ze zelf nu ook zonnepanelen gaan leveren aan concumenten
Op de valreep want ik zou na vandaag weer naar de rechtbank zijn gegaan.
Voorschot was 11 x 120 euro = 1320 euro
En ik krijg terug 1373,67 euro
Zonder rechtzaken kom je er met een digitale meter echt niet uit met ze.
En het leuke is dat ze zelf nu ook zonnepanelen gaan leveren aan concumenten
Ben je inmiddels al weg bij die club?
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Yep zit nu bij Greenchoice.
Dat gaat ook nog niet helemaal soepeltjes maar ik heb hoop
Dat gaat ook nog niet helemaal soepeltjes maar ik heb hoop
Verwijderd
zo gek was ik dus niet met mijn juridisch gelazer,
zware minachting voor woodski zijn mooie werk.
en dan komen we meteen bij kern of kolen,
dat is heel simpel, weg met dat centrale gedoe, en dwangafname van iets vies, met forse subsidie.
het is iets uit het verleden, power to the people en de cooperatie.
/newsflash
ik ga nu bij johan kijken naar een demo van een hybride omvormer,
eentje met 48volt dc, laat dat nu net de spanning van mijn scooter zijn...
mijn rijdend accupakket.
zware minachting voor woodski zijn mooie werk.
en dan komen we meteen bij kern of kolen,
dat is heel simpel, weg met dat centrale gedoe, en dwangafname van iets vies, met forse subsidie.
het is iets uit het verleden, power to the people en de cooperatie.
/newsflash
ik ga nu bij johan kijken naar een demo van een hybride omvormer,
eentje met 48volt dc, laat dat nu net de spanning van mijn scooter zijn...
mijn rijdend accupakket.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2012 19:19 ]
Wat kost één laad/ontlaadcyclus van je scooteraccu? Zowel in €€€ en Joules om hem te vervangen? Iets om mee te nemen.
Is @mkleinman nog aan het dweilen?
A'dam PVOutput
Ik leef met 'm mee. Wat een rot situatie!
Een voordeel: Hij heeft nu iig zijn gelijk dat die bitumenfix niet goed genoeg was.
Een voordeel: Hij heeft nu iig zijn gelijk dat die bitumenfix niet goed genoeg was.
Gaat die meterkast van jou het plaatselijke weer ook voorspellen of ben ik af en toe toch genoodzaakt om m'n was in de droger te gooienlooyenss schreef op maandag 04 juni 2012 @ 10:21:
[...]
edit:
-dit is natuurlijk toekomstmuziek, maar zou wel mooi zijn-
P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200
Een droger is absoluut niet nodig. We hebben er hier geen, en weet je wat? De was wordt toch droog.Copycat schreef op maandag 04 juni 2012 @ 20:58:
[...]
Gaat die meterkast van jou het plaatselijke weer ook voorspellen of ben ik af en toe toch genoodzaakt om m'n was in de droger te gooien
Ik ben het grotendeels met je eens, in veel huishoudens (vooral tweepersoons) is een wasdroger echt niet nodig. Maar zodra er kinderen komen, en je geen kamer 'op kunt geven' om er de was te drogen... je zult mij niet horen beweren dat er bij ons nooit een droger komt, echt niet. Als het er ooit van komt wordt het vanzelfsprekend het zuinigste model* wat ik kan betalen, dat wel, en hij gaat zeer rationeel gebruikt worden. Ik ben bij ons thuis toch degene die de was doetBezuiniger schreef op maandag 04 juni 2012 @ 22:03:
Een droger is absoluut niet nodig. We hebben er hier geen, en weet je wat? De was wordt toch droog.
-edit-
* Dat gaat dus over de droger, niet over de kinderen
De situatie is redelijk onder controle. Twee emmers, een hoop handdoekken en twee constant druppende straaltjes.ericplan schreef op maandag 04 juni 2012 @ 20:33:
Is @mkleinman nog aan het dweilen?
De dakdekker is weer gebeld en hij komt weer langs deze week.
Morgen even afwachten met de verzekering en mijn tussenpersoon. Ik ben begonnen met het aanleggen van dossier en ik heb de leverancier van het spul ( ms detail ) ook een mail gestuurd over onze situatie.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Sterkte. De weersverwachting voor morgen is gelukkig iets beter dan die van vandaag.mkleinman schreef op maandag 04 juni 2012 @ 22:37:
[...]
De situatie is redelijk onder controle. Twee emmers, een hoop handdoekken en twee constant druppende straaltjes.
De dakdekker is weer gebeld en hij komt weer langs deze week.
Morgen even afwachten met de verzekering en mijn tussenpersoon. Ik ben begonnen met het aanleggen van dossier en ik heb de leverancier van het spul ( ms detail ) ook een mail gestuurd over onze situatie.
A'dam PVOutput
wat is een droger? ik ken alleen van die lijnen waar je de was aan hangt, een droger is energieverspilling EN slecht voor je klerenCopycat schreef op maandag 04 juni 2012 @ 20:58:
[...]
Gaat die meterkast van jou het plaatselijke weer ook voorspellen of ben ik af en toe toch genoodzaakt om m'n was in de droger te gooien
Dat is dat ding waar een deel van m'n wasgoed in gaat als het slecht weer is.looyenss schreef op maandag 04 juni 2012 @ 23:06:
[...]
wat is een droger? ik ken alleen van die lijnen waar je de was aan hangt, een droger is energieverspilling EN slecht voor je kleren
Nadat ik het in met de wasmachine heb gewassen in tegenstelling tot jou vermoed ik.
P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200
bij mij hangt de was altijd op zolder. Vind een droger niet nodig.Copycat schreef op maandag 04 juni 2012 @ 23:20:
[...]
Dat is dat ding waar een deel van m'n wasgoed in gaat als het slecht weer is.
Nadat ik het in met de wasmachine heb gewassen in tegenstelling tot jou vermoed ik.
Eindelijk serieus aan het schrijven aan het 'eindartikel' over onze regenwateropvanginstallatie. Hier is alvast de schets die ik gemaakt heb:

Uitleg volgt in het artikel. Nu maffen, het is alweer veel te laat. Veel plezier in de kroeg nog!

Uitleg volgt in het artikel. Nu maffen, het is alweer veel te laat. Veel plezier in de kroeg nog!
Dus als de tonnen vol zitten staat de wijzer onderaan de meetlat? Dat zou ik toch anders willen hebben....
Wij drogen aan de lijn en gooien het als het droog is soms nog in de droger.Bezuiniger schreef op maandag 04 juni 2012 @ 22:03:
[...]
Een droger is absoluut niet nodig. We hebben er hier geen, en weet je wat? De was wordt toch droog.
Lekker zacht en mooi voor het elektra overschot
Verwijderd
Tja, er vanuit gaande dat er zoiets is als een 'elektra overschot'.
Bij jou thuis wellicht, maar in het grotere geheel natuurlijk bij lange na niet, dus jouw lekkere zachte was kost indirect toch weer kern & kolen... Sjammer...
Bij jou thuis wellicht, maar in het grotere geheel natuurlijk bij lange na niet, dus jouw lekkere zachte was kost indirect toch weer kern & kolen... Sjammer...
Nee, de lekkere zachte was kost bij Woodski dus geen kern & kolen (direct of indirect).
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Niet iedereen heeft een tuin, trapgat of zolder of extra kamer om de was te laten drogen. Met opgroeiende, sportende, spelende kinderen heb je dan al gauw meer dan een wasrekje aankan. Dan is een droger een uitkomst kan ik je vertellen als huisman. In ons geval een gasdroger.looyenss schreef op maandag 04 juni 2012 @ 23:06:
[...]
wat is een droger? ik ken alleen van die lijnen waar je de was aan hangt, een droger is energieverspilling EN slecht voor je kleren
A'dam PVOutput
Verwijderd
Leg eens uit? Dit is namelijk een valkuil voor zonnepaneeleigenaars; jeweetwel, dat zijn wij, the good ones. Geldt ook voor het 'affakkelen' van een 'overschot'. Er is geen overschot. Okee, misschien lever je zelf meer terug dan je afneemt. Maar in dat geval kan jouw zonnepaneelloze buurman zijn frituurpan op 'jouw' zonnestroom laten draaien, in plaats van dat er daarvoor kolen of uranium moet worden verbrand.hansvk schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 08:29:
Nee, de lekkere zachte was kost bij Woodski dus geen kern & kolen (direct of indirect).
Ergo: zolang niet alle stroom duurzaam wordt opgewekt gaat mijn stelling wel degelijk op.
Ik hoef natuurlijk geen verantwoordelijkheid te nemen voor het eetgedrag van mijn buurman. Wél kan ik er voor zorgen dat mijn droger alleen draait wanneer er veel stroom van de panelen komt. Dat m.i. doet wel een beetje afbreuk aan de stelling van Bizonder.
Toch moet je verder kijken dan je eigen voordeur.
maw bizonder heeft echt wel gelijk
Het maakt trouwens weinig uit om je droger te draaien als er zon is.
Overschot gaat op de grote hoop en tekort heel je weer van de grote hoop af.
Misschien gaat je zonnestroom naar de hoogovens en draait je droger op een windmolen in de Noordzee.
Iedere meter, slim of dom kan hiermee overweg
maw bizonder heeft echt wel gelijk
Het maakt trouwens weinig uit om je droger te draaien als er zon is.
Overschot gaat op de grote hoop en tekort heel je weer van de grote hoop af.
Misschien gaat je zonnestroom naar de hoogovens en draait je droger op een windmolen in de Noordzee.
Iedere meter, slim of dom kan hiermee overweg
[ Voor 63% gewijzigd door Woodski op 05-06-2012 09:47 ]
Affakkelen is in dit verband een volstrekt onjuist begrip. Affakkelen is midden in de winter alle ramen open zetten en de thermostaat op 25. Affakkelen is gewoon energieverspilling.Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 08:49:
[...]
Leg eens uit? Dit is namelijk een valkuil voor zonnepaneeleigenaars; jeweetwel, dat zijn wij, the good ones. Geldt ook voor het 'affakkelen' van een 'overschot'. Er is geen overschot. Okee, misschien lever je zelf meer terug dan je afneemt. Maar in dat geval kan jouw zonnepaneelloze buurman zijn frituurpan op 'jouw' zonnestroom laten draaien, in plaats van dat er daarvoor kolen of uranium moet worden verbrand.
Ergo: zolang niet alle stroom duurzaam wordt opgewekt gaat mijn stelling wel degelijk op.
Wat veel PV-bezitters doen is het inzetten van een elektrisch apparaat in plaats van een apparaat dat een andere energiebron nodig heeft. Die PV-bezitter kiest ervoor om met zijn duurzaam opgewekte stroom zijn kamer te verwarmen of warm/heet water te maken. Dat is, in mijn optiek, nog steeds duurzaam.
A'dam PVOutput
Inderdaad, affakkelen aan iets onnuttigs is onduurzaam.Verwijderd schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 08:49:
Leg eens uit? Dit is namelijk een valkuil voor zonnepaneeleigenaars;
En over de wasdroger, zoals ik al eerder zei is dat niet zwart-wit. Ik zie het pas als probleem als een droger te pas en te onpas gebruikt wordt.
Doe als vergelijking eens een rekensommetje. Stel één droogbeurt pakt 1kWh en je droogt iedere dag één keer, da's dus 365kWh per jaar. Als we de efficiëntie van de gehele keten van productie en levering op dertig procent zetten (aandeel duurzaam in de stroommix is nog klein) dan is dus ruim 1200 kWh aan thermische energie nodig voor een jaar lang drogen.
Dan de vergelijking met iets wat sommigen hier mijn stokpaardje noemen, de automobiel. Hoever kun je rijden op 1200 kWh primaire thermische energie? Volgens wikipedia loopt de hoeveelheid benzine die je uit een gegeven hoeveelheid aardolie kunt winnen nogal uiteen, maar ligt gemiddeld op ongeveer vijftig procent. Stel dat raffinage, kraken, transport, e.d. vijftien procent van de oorspronkelijke energie kosten. Voor een liter benzine met een thermische energie-inhoud van ongeveer 10 kWh is dus zo'n 30kWh aan aardolie nodig.
Als we dus weer uitgaan van 1200 kWh thermische energie dan levert dat dus zo'n 400 kWh (± 40 l) benzine in de tank op. Als we stellen dat je met gemiddelde middenklasser bij een gemiddelde rijstijl 1:15 rijdt (kijk hier maar eens) dan kom je op 600km.
Jaarlijks 600 km minder autorijden levert net zo veel op als een heel jaar niet drogen. En er worden zelden fietsers en voetgangers onder wasdrogers geplet.
Ik denk dat het hebben en gebruiken van een wasdroger niet zo evil is als sommigen het hier voorstellen.
-edit-
Over wasdrogers gesproken, toen ik als 'duurzame medewerker' in het personeelsblad van mijn zich duurzaam noemende werkgever stond liet ik vallen dat er ooit misschien wel een wasdroger zou komen. Nou, dat heb ik geweten. Heel veel mensen hebben me gevraagd hoe dat nou toch mogelijk was...
Hieruit blijkt maar weer dat niet veel mensen energie echt 'zien'. Ik weet vrij zeker dat veel van die mensen een auto hebben, en jaarlijks zeker meer dan 600 km rijden...
[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 05-06-2012 10:07 ]
Verwijderd
Nee, hebben en gebruiken van een wasdroger is niet evil, wij hebben er zelf ook een (die spaarzaam wordt gebruikt in ons gezin - 5 personen).
Punt is alleen dat je verder moet blijven kijken (ik neem een voorbeeld aan JeroenH
).
De meesten hier doen dat ook, geen probleem dus.
En soms word je ertoe gedwongen verder te denken. Vanwege het geneuzel met de onbelaste reiskostenvergoeding (OK het was mijn eigen, onduurzame, maar in verband met andere factoren toch zeer bewuste keuze om 63 km van mijn werk te gaan wonen) heb ik mij eens verdiept in elektrisch rijden (een elektrische auto van de zaak zou voor mij op jaarbasis 1500 euro goedkoper uitvallen dan mijn huidige netto vergoede treinkilometers). Eens even uitgerekend hoeveel zonnepanelen ik erbij zou moeten leggen om het kWh verbruik van een elektrische auto te dekken... Moet je een heeeeel groot dak voor hebben.
Dus als je het in dat perspectief bekijkt... Lijkt (N.B. *lijkt* ) de energiebesparing & zonnepanelen thuis maar wat gerommel in de marge...
Punt is alleen dat je verder moet blijven kijken (ik neem een voorbeeld aan JeroenH
De meesten hier doen dat ook, geen probleem dus.
En soms word je ertoe gedwongen verder te denken. Vanwege het geneuzel met de onbelaste reiskostenvergoeding (OK het was mijn eigen, onduurzame, maar in verband met andere factoren toch zeer bewuste keuze om 63 km van mijn werk te gaan wonen) heb ik mij eens verdiept in elektrisch rijden (een elektrische auto van de zaak zou voor mij op jaarbasis 1500 euro goedkoper uitvallen dan mijn huidige netto vergoede treinkilometers). Eens even uitgerekend hoeveel zonnepanelen ik erbij zou moeten leggen om het kWh verbruik van een elektrische auto te dekken... Moet je een heeeeel groot dak voor hebben.
Dus als je het in dat perspectief bekijkt... Lijkt (N.B. *lijkt* ) de energiebesparing & zonnepanelen thuis maar wat gerommel in de marge...
Dat klopt, en misschien maak ik dat in de toekomst nog wel anders. Ik ben toch de enige die het afleest, dus voor nu maakt dat niet uit.engelbertus schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 00:45:
Dus als de tonnen vol zitten staat de wijzer onderaan de meetlat? Dat zou ik toch anders willen hebben....
Even een tip voor alle Limburgers. De Limburgse Energie Subsidie (ook wel LES subsidie genoemd) er weer voor de periode 2012 en 2014. Voor alle details: Limburgse Energie Subsidie
Ik heb in 2011 LES Subsidie ontvangen en mag dit jaar weer gewoon meedoen. Voor diegene die (ook) de vorige subsidie ronde hebben mee gedaan of andere subsidieregeling hebben gehad; goed nieuws !
Je mag gewoon weer meedoen !
antwoord van de provincie Limburg: "Als u in het verleden een subsidie hebt ontvangen via de LES of een andere provinciale subsidie kunt u nu gewoon weer een aanvraag doen.
Hiervoor zijn in de regeling geen beperkingen opgenomen."
Eens kijken waar ik een mooi setje zonnepanelen kan scoren van een Wptje op 1500
Edit: wat meer info over wat allemaal binnen de subsidie valt:
Zonnepanelen/PV-panelen: € 0,80 per Wattpiek
Het zonnepanel dient te zijn gemonteerd op of aan de eigen woning en te zijn aangesloten op het elektriciteitsnet
Zonneboiler: € 120,00 per GJ (max € 750,00 per woning)
Minimale productie van 1,5 GJ per jaar
Vloerisolatie/bodemisolatie*: € 10,00 per m²
R ≥ 3,5 m² K/W
Dakisolatie*: € 10,00 per m²
R ≥ 3,5 m² K/W
Dakisolatie ‘groen’*: € 20,00 per m²
Dakoppervlak ≥ 8 m²; helling van het dak ≤ 45 °; minimaal 5 lagen: wortelwerende laag, drainagelaag, filtervlies, substraatlaag, vegetatielaag
Spouwmuurisolatie*: € 3,00 per m²
R ≥ 1,6 m² K/W
Gevelisolatie*: € 10,00 per m²
R ≥ 3,5 m² K/W
HR++ glas*: € 20,00 per m²
U ≤ 1,2 m² K/W
Micro-wkk/HRe ketel: € 1000,00 per woning
Thermisch rendement ≥ 100%; Elektrisch rendement ≥ 15%
Warmtepomp boiler: € 750,00 per woning
Warmtepomp (grondgebonden of lucht/water): € 1000,00 per woning
Verbetering Energie Index*: € 1000,00 per woning
Verbetering ≥ 0,75
Subsidiebedrag: het maximum is € 1.000,00 en minimum € 150,00
Ik heb in 2011 LES Subsidie ontvangen en mag dit jaar weer gewoon meedoen. Voor diegene die (ook) de vorige subsidie ronde hebben mee gedaan of andere subsidieregeling hebben gehad; goed nieuws !
Je mag gewoon weer meedoen !
antwoord van de provincie Limburg: "Als u in het verleden een subsidie hebt ontvangen via de LES of een andere provinciale subsidie kunt u nu gewoon weer een aanvraag doen.
Hiervoor zijn in de regeling geen beperkingen opgenomen."
Eens kijken waar ik een mooi setje zonnepanelen kan scoren van een Wptje op 1500
Edit: wat meer info over wat allemaal binnen de subsidie valt:
Zonnepanelen/PV-panelen: € 0,80 per Wattpiek
Het zonnepanel dient te zijn gemonteerd op of aan de eigen woning en te zijn aangesloten op het elektriciteitsnet
Zonneboiler: € 120,00 per GJ (max € 750,00 per woning)
Minimale productie van 1,5 GJ per jaar
Vloerisolatie/bodemisolatie*: € 10,00 per m²
R ≥ 3,5 m² K/W
Dakisolatie*: € 10,00 per m²
R ≥ 3,5 m² K/W
Dakisolatie ‘groen’*: € 20,00 per m²
Dakoppervlak ≥ 8 m²; helling van het dak ≤ 45 °; minimaal 5 lagen: wortelwerende laag, drainagelaag, filtervlies, substraatlaag, vegetatielaag
Spouwmuurisolatie*: € 3,00 per m²
R ≥ 1,6 m² K/W
Gevelisolatie*: € 10,00 per m²
R ≥ 3,5 m² K/W
HR++ glas*: € 20,00 per m²
U ≤ 1,2 m² K/W
Micro-wkk/HRe ketel: € 1000,00 per woning
Thermisch rendement ≥ 100%; Elektrisch rendement ≥ 15%
Warmtepomp boiler: € 750,00 per woning
Warmtepomp (grondgebonden of lucht/water): € 1000,00 per woning
Verbetering Energie Index*: € 1000,00 per woning
Verbetering ≥ 0,75
Subsidiebedrag: het maximum is € 1.000,00 en minimum € 150,00
[ Voor 43% gewijzigd door Petje72 op 05-06-2012 10:50 ]
JeroenH schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 09:44:
[...]
Jaarlijks 600 km minder autorijden levert net zo veel op als een heel jaar niet drogen. En er worden zelden fietsers en voetgangers onder wasdrogers geplet.
nu heb ik wel eens een wasdroger op mijn voet laten vallen.
is niet een aanrader kan ik je vertellen.
het experiment om een auto over mijn voet te laten rijden laat ik effen aan mij voorbij gaan.
als u het niet erg vind.
voor het drogen van de was.
heb ik een vliering gebouwd boven de trap en daar een flink wasrek aan.
hangt niet te hoog zodat mijn vriendin er bij kan (klein meisje).
en gaat diep genoeg om zelfs de grootste lakens aan op te kunnen hangen.
er kunnen zelfs 2 wasbeurten aan opgehangen worden.
Ik heb bij een verhuizing wel eens klem gezeten tussen een wasdroger en de trap. Dat was niet fijn. Het zijn ondingen, da's duidelijk, maar niet evil - althans niet in alle gevallen.migjes schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 10:31:
nu heb ik wel eens een wasdroger op mijn voet laten vallen.
Hier hebben we twee wasrekken, genoeg plek voor drie à vier wasbeurten, beetje afhankelijk van wat er precies gewassen is. 's Zomers is het in een dag droog, 's winters in twee dagen. 's Zomers kan ik dus theoretisch 21-28 wasbeurten per week doen, 's winters 10-15. Meer dan zat.er kunnen zelfs 2 wasbeurten aan opgehangen worden.
Wat dacht je van een wasmachine op de trap klem met 3! personen, gewicht 90 Kilo! Het parelde van mijn voorhoofd af toen we klaar waren.JeroenH schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 10:35:
Ik heb bij een verhuizing wel eens klem gezeten tussen een wasdroger en de trap. Dat was niet fijn. Het zijn ondingen, da's duidelijk, maar niet evil - althans niet in alle gevallen.
[...]
Hier hebben we twee wasrekken, genoeg plek voor drie à vier wasbeurten, beetje afhankelijk van wat er precies gewassen is. 's Zomers is het in een dag droog, 's winters in twee dagen. 's Zomers kan ik dus theoretisch 21-28 wasbeurten per week doen, 's winters 10-15. Meer dan zat.
We hebben een droger, maar sinds de verhuizing (begin 2009) naar onze huidige woning nog niet 1x aan gehad (op de test van onderstaande na).
En dat terwijl ik net een WTW had gebouwd op instroom van lucht uit de omgeving naar de droger en uitstroom van warme vochtige lucht naar buiten met een condensafvoer naar het riool op het einde voordat hij door de muur naar buiten gaat......
Maar ondanks de desinvestering aan tijd en materiaal, ben ik meer dan tevreden.
Was droog binnen 12-24 uur in de winter (afhankelijk van fijn was 600 toeren of gewoon 1600 toeren), en een mogelijkheid van 3 wassen ophangen op de rekjes in de voorzolder.
Gezin, met 3 personen. Het kan wel als je maar de ruimte hebt.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Geen droger en drie jonge kinderen. Droogruimte (binnen) voor 2à3 wassen en buiten zomers uiteraard een ouderwetse droogmolen. Maar er is zoveel kleding (allemaal gekregen) in de kledingkasten aanwezig dat ik (tot nu toe) slechts drie keer in de week hoef te wassen.
Bij ons gaat de droger niet aan als de zon schijnt.
Helemaal niet als het daarbij ook nog een beetje waait.
Dan is de was zo droog.
Daar is het salderen voor, mooi weer, hoge productie die je niet gelijk opgebruikt.
Slecht weer, minder productie en meer eigen gebruik(meer licht aan, geen plek om de was te drogen dus de droger)
Helemaal niet als het daarbij ook nog een beetje waait.
Dan is de was zo droog.
Daar is het salderen voor, mooi weer, hoge productie die je niet gelijk opgebruikt.
Slecht weer, minder productie en meer eigen gebruik(meer licht aan, geen plek om de was te drogen dus de droger)
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Verwijderd
ik heb stand 1 afgedopt in de droger, hierdoor droogt hij koud, of warm.(2)
het is een el cheapo white knight, en erg oud.
de motor op koud gebruikt 28 watt continu.
verrek, hij zuigt de warmte van de zonneboiler af, en de was is fluffy, en dat helemaal voor niks.
dat vind baby lekker.
jullie discussie heb ik dus helemaal niet gevolgd, ik lach er wat om.
soooo old skool, en afgunst beheerst de discussie zonder perspectief.
is het nou zo moeilijk van het gebaande opgevoede pad af te wijken ?
gewoon je hersens gebruiken, en niet nablaten.
snachts neem ik greenchoice stroom af, wind of biomassa uit de hvc alkmaar,
je kan echt niet iemand iets toeschrijven wat je zelf vind, gewoon een massa mening.
de mening zou namelijk openbaren dat zwarte stroom word groengewassen in nederland, doe daar wat aan,
en verwijt beleidsmakers wat, en niet woodski, dat is te makkelijk.
het is een el cheapo white knight, en erg oud.
de motor op koud gebruikt 28 watt continu.
verrek, hij zuigt de warmte van de zonneboiler af, en de was is fluffy, en dat helemaal voor niks.
dat vind baby lekker.
jullie discussie heb ik dus helemaal niet gevolgd, ik lach er wat om.
soooo old skool, en afgunst beheerst de discussie zonder perspectief.
is het nou zo moeilijk van het gebaande opgevoede pad af te wijken ?
gewoon je hersens gebruiken, en niet nablaten.
snachts neem ik greenchoice stroom af, wind of biomassa uit de hvc alkmaar,
je kan echt niet iemand iets toeschrijven wat je zelf vind, gewoon een massa mening.
de mening zou namelijk openbaren dat zwarte stroom word groengewassen in nederland, doe daar wat aan,
en verwijt beleidsmakers wat, en niet woodski, dat is te makkelijk.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2012 19:01 ]
Dit topic is gesloten.
![]()