Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
A'dam PVOutput
- Laminaat staat op de 1e verdieping en begane grond bol
- Net geschilderde muur moet overnieuw
- Net geschilderde trap moet overnieuw ( staat bol )
- Hout van ombouw op de overloop staat bol/opgezet
- Traplopers zijn waarschijnlijk waardeloos geworden
[/quote]
Ik leef met je mee!
Als je dit ooit zelf hebt meegemaakt, begrijp je de ellende van de ander...
Waarschijnlijk een geval voor de opstal/inboedel verzekering, maar al die ellende, daar kan je je niet tegen verzekeren.
Sterkte!!
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ligt jouw goot in de dakbekleding? Ik snap de oorzaak niet helemaal...Misschien lopen wij ook wel een risico, vandaar mijn vraag.
Ik heb een dwarskap en tussen de beide huizen liggen twee dakgoten, 1 van de buurman en 1 van mezelf. En daartussen loopt de tussenmuur met luchtspouw die van bovenaf dicht is gemaakt.hansdegit schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:06:
Fukkerdefuk Martin. Da's heel naar.
Ligt jouw goot in de dakbekleding? Ik snap de oorzaak niet helemaal...Misschien lopen wij ook wel een risico, vandaar mijn vraag.
En dat geheel zit dus vol in de bitumen.
Meest nare is dat vorig jaar april de hele goot opnieuw is bekleed door een bedrijf. Bedrijf geeft nota bene 10 jaar garantie. Inmiddels zijn ze ook al langs geweest om het probleem op te lossen. Over een strook van bijna een meter! was er een scheur ontstaan en daar is al het water in weggelopen.
Door het hete weer van de afgelopen twee weken is het zo hard gegaan en zijn we van een piepklein lek naar dit gegaan
Verschil tussen mijn goot en die van de buurman. De buurman zijn goot staat vol met water. De mijne was leeg en droog. Al dat water lag dus binnen. Verzekering is al ingeschakeld. Volgende week wordt ik weer gebeld of er een schade-expert langs moet komen. Grootste probleem is de laminaatvloer.
Op de overloop komen de randen al omhoog en in de gang beneden ook. En het ergste: Het is Lijmlaminaat. Dat wordt onmogelijk om een deel te vervangen.
Enige voordeel wat ik zie, wanneer de vloer eruit moet, dat we versneld vloerverwarming kunnen aanleggen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Je gelooft me nu niet, maar je zult meer voordelen gaan zien.mkleinman schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:11:
[...]
Enige voordeel wat ik zie, wanneer de vloer eruit moet, dat we versneld vloerverwarming kunnen aanleggen.
(Vloerverwarming, PVC vloertje, kabeltjes (ver)leggen)
Als het financieel maar niet de spuigaten uitloopt.
Sterkte!
Was je eerste angst trouwens niet dat je zonneboiler geknapt was, toen je het water op de trappen zag?
Mijn eerste angst was een gesprongen waterleiding bij de wasmachine of inderdaad de zonneboiler.Roamor schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:28:
Damn, dat ziet er lelijk uit. Sterkte met het herstellen van alles.
Was je eerste angst trouwens niet dat je zonneboiler geknapt was, toen je het water op de trappen zag?
Nog wat foto's van de reparatie met Shell bitumenfix. op de foto's is ook heel duidelijk te zien dat de nieuwe beschermlaag ( grijs ) los laat van de onderliggende laag.

Dit gaat nog een staartje krijgen want dat grijze spul ( vloeibaar bitumen wat je erop moet smeren ) voldoet dus bij lange na niet. Ik vraag mij af wie nu aansprakelijk is. Is het een gevalletje overmacht? Of is de dakdekker aansprakelijk?
Deze scheuren zitten dus overal op het dak.

Mijn goot.. Droog. ( nou ja water ligt binnen ). Buurman zijn goot. Vol water. Zoek de 7 verschillen.

Het wordt hoe dan ook verzekeringswerk. Vloerverwarming willen we al langer maar dan wel als deze vloer niet meer kan. En dat proces is nu met dit waterballet aardig versneld. PVC vloertje? Nah. Of weer laminaat of er komt een tegelvloer in. ( antraciet of zwart ).hansdegit schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:19:
[...]
Je gelooft me nu niet, maar je zult meer voordelen gaan zien.
(Vloerverwarming, PVC vloertje, kabeltjes (ver)leggen)
Als het financieel maar niet de spuigaten uitloopt.
Sterkte!
Kabeltjes verleggen hoeft niet. Die zitten al op een mooie plek. Eventueel kan ik nog wel een aparte goot laten frezen voor 3 buizen. Idea.
[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 01-06-2012 15:43 ]
Nee, regenwater in huis is heel frustrerend, het blijft maar komen. Daarom bewaar ik het tegenwoordig maar in regentonnen in de schuur
Zonder gekheid: heel veel succes en ik hoop dat je een goede oplossing aangeboden krijgt.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
dat is wel balen.mkleinman schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:41:
[...]
Mijn eerste angst was een gesprongen waterleiding bij de wasmachine of inderdaad de zonneboiler.
Nog wat foto's van de reparatie met Shell bitumenfix. op de foto's is ook heel duidelijk te zien dat de nieuwe beschermlaag ( grijs ) los laat van de onderliggende laag.
lijkt wel of ze de onderlaag niet goed schoon hebben gemaakt en daar de bitumen over heen hebben gesmeerd.
die bitumenfix is maar een tijdelijke oplossing.
mischien maar een laagje epdm der op leggen als dat kan met die ondergrond.
eerst opruimen.
dat is meestal het ergste.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Opruimen is nu in progress. Volgende week meer over de verzekering.migjes schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 16:11:
[...]
dat is wel balen.
lijkt wel of ze de onderlaag niet goed schoon hebben gemaakt en daar de bitumen over heen hebben gesmeerd.
die bitumenfix is maar een tijdelijke oplossing.
mischien maar een laagje epdm der op leggen als dat kan met die ondergrond.
eerst opruimen.
dat is meestal het ergste.
En precies wat je zegt over dat fix spul van Shell. Het is maar een tijdelijke oplossing. Volgens mijn factuur heb ik nog 9 jaar garantie op mijn dak maar ik heb daar een bijzonder slecht gevoel bij.
Volgens de dakdekker is dit structureel en hoeft er verder niets meer te gebeuren.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
sWatt-team, als in SWAT-team, maar dan met Watt.mkleinman schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 16:41:
waarvoor staat swatt?
Jeroen, je houdt het toch wel veilig hè?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Reken er maar op dat het overal en nergens zit. Wat nu nog niet omhoog staat, komt volgende week wel omhoog. Ik gok dat je bakken met water onder je vloer hebt liggen nu.mkleinman schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 15:11:
[...]
Op de overloop komen de randen al omhoog en in de gang beneden ook. En het ergste: Het is Lijmlaminaat. Dat wordt onmogelijk om een deel te vervangen.
Tijdje terug gehad met kliklaminaat en de drinkfontein van de kat. Die staat nu in plastic bak.
Wat lijmlaminaat betreft: die zooi kan je vanboven uitzagen en eruitbreken en vervolgens een nieuw stuk tussenleggen. Ik heb kliklaminaat, en in mijn geval heb ik heel wat rare dingen mogen uitspoken om daar een nieuw stuk tussen te leggen zonder de hele vloer van voor tot achter af te breken. Heb er helaas wel wat naden aan overgehouden, maar het meeste zie je niet. Wat je wel ziet is de planken die 2 jaar op zolder gelegen hebben, die glimmen een stuk meer dan de oude planken die eromheen liggen.
Twee jaar geleden is er tijdens onze zomervakantie een scheur ontstaan in het waterreservoir van het inbouwtoilet in de badkamer.
Beneden in de woonkamer was ook allemaal water dat via het plafond naar beneden kwam.
Zul je net zien dat zoiets gebeurd als je met vakantie bent.
Sterkte ermee.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Wat je zegt inderdaad. Hoeveel water ligt er onder de vloer? Ik kan wel een deel gaan uitbreken en vervangen maar dat garandeerd nog niets dat het ergens anders weer omhoog komt. Nog een nadeel: Het laminaat wat we beneden hebben wordt niet meer verkocht._JGC_ schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 16:53:
[...]
Reken er maar op dat het overal en nergens zit. Wat nu nog niet omhoog staat, komt volgende week wel omhoog. Ik gok dat je bakken met water onder je vloer hebt liggen nu.
Tijdje terug gehad met kliklaminaat en de drinkfontein van de kat. Die staat nu in plastic bak.
Wat lijmlaminaat betreft: die zooi kan je vanboven uitzagen en eruitbreken en vervolgens een nieuw stuk tussenleggen. Ik heb kliklaminaat, en in mijn geval heb ik heel wat rare dingen mogen uitspoken om daar een nieuw stuk tussen te leggen zonder de hele vloer van voor tot achter af te breken. Heb er helaas wel wat naden aan overgehouden, maar het meeste zie je niet. Wat je wel ziet is de planken die 2 jaar op zolder gelegen hebben, die glimmen een stuk meer dan de oude planken die eromheen liggen.
Makkelijkste oplossing lijkt om een deel eruit te breken tot de deur, daar een drempel, en dan nieuw laminaat erin. Dan kan ik het laminaat in onze woonkamer en slaapkamer laten liggen.
Dan gaat het alsnog over 15 tot 20m2 laminaat wat vervangen moet worden.
Oef. Da's ook heftig. En dat blijft doorstromen inderdaadSpeksteenkachel schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 16:58:
Ik ken het gevoel Martin.
Twee jaar geleden is er tijdens onze zomervakantie een scheur ontstaan in het waterreservoir van het inbouwtoilet in de badkamer.
Beneden in de woonkamer was ook allemaal water dat via het plafond naar beneden kwam.
Zul je net zien dat zoiets gebeurd als je met vakantie bent.
Sterkte ermee.
Ik wil je wel meteen de tip geven om het bedrijf formeel aansprakelijk te stellen voor deze en evt. vervolgschades hieruit. Aangetekende brief etc.
Ook lijkt het alsof de afwatering van de goten niet goed is: er blijft water in staan. Ik kan overigens ook de EPDM folie aanbevelen, mits voldoende dik.
[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 01-06-2012 17:21 ]
Wise enough to play the fool
De trap droogt gelukkig vrij rap. De vloer en de constructie van m'n dakraam, waar het langs is gelekt, blijven m'n grootste zorg. Wat betreft aansprakelijkheid e.d wacht ik nog even tot dinsdag wanneer mijn tussenpersoon terugbelt.teacher schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:17:
Dat is echt naadje.. Geen andere woorden voor. Begin maar met het huren van een bouwdroger, en met het uitkiezen van een nieuwe vloer...
Ik wil je wel meteen de tip geven om het bedrijf formeel aansprakelijk te stellen voor deze en evt. vervolgschades hieruit. Aangetekende brief etc.
Ook lijkt het alsof de afwatering van de goten niet goed is: er blijft water in staan.
Ik kan dit er niet bij hebben op dit moment. Onze "verbouwplanning" voor dit jaar zat eigenlijk al vol met de fundering, bijkeuken en schuur, om nog maar te zwijgen over eea opnieuw schilderen. Een deel moet nu al overnieuw
Onze goot watert wel goed af. Die van de buurman niet, die ligt achteraan lager dan bij de afvoer. Bij hem staat er eigenlijk altijd water in de goot.
Deze constructie slaat eigenlijk nergens op. Nieuw dakleer branden kan/mag eigenlijk niet omdat het dakbeschot er meteen bij zit. Misschien toch maar eens gaan nadenken over een nieuwe oplossing.
[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 01-06-2012 17:22 ]
ja branden kan/mag niet.mkleinman schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:21:
[...]
Deze constructie slaat eigenlijk nergens op. Nieuw dakleer branden kan/mag eigenlijk niet omdat het dakbeschot er meteen bij zit. Misschien toch maar eens gaan nadenken over een nieuwe oplossing.
maar je kunt wel epdm lassen.
dat is zo dicht als een vijver.
nadeel is wel dat het dan beter is dat de buren ook mee moeten doen.
ik heb het nu ook op mijn platten dak.
3,2 mm dik.
misschien heb je nog wel wat ruimte over om een dun laagje isolatie er onder te doen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Doordat de goot onder water staat word hij niet warm en scheurt hij niet?mkleinman schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:21:
[...]
De trap droogt gelukkig vrij rap. De vloer en de constructie van m'n dakraam, waar het langs is gelekt, blijven m'n grootste zorg. Wat betreft aansprakelijkheid e.d wacht ik nog even tot dinsdag wanneer mijn tussenpersoon terugbelt.
Ik kan dit er niet bij hebben op dit moment. Onze "verbouwplanning" voor dit jaar zat eigenlijk al vol met de fundering, bijkeuken en schuur, om nog maar te zwijgen over eea opnieuw schilderen. Een deel moet nu al overnieuw
Onze goot watert wel goed af. Die van de buurman niet, die ligt achteraan lager dan bij de afvoer. Bij hem staat er eigenlijk altijd water in de goot.
Tijd voor een schotje bij de afvoer?
Hoe bedoel je dit?flippo765 schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 17:53:
[...]
Doordat de goot onder water staat word hij niet warm en scheurt hij niet?
Tijd voor een schotje bij de afvoer?
A'dam PVOutput
als je een zinken goot kiest: laat dan ook om de 4 meter (ca.) een expansiestuk plaatsen.ericplan schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:34:
Waarom geen goot van zink? Wel duur, maar ook een lange levensduur. Bovendien kan je die net zo diep maken als je zelf wil, waardoor je bijvoorbeeld een noodoverstort op beide einden kunt maken.
Scheelt heel wat soldeerwerk als door temperatuurverschil zomers er een naad open scheurt...
* NielsTn is ervaringsdeskundige daarin
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Dat denk ik inderdaad, want mijn goot is regelmatig droog, die van de buurman niet. De goot van de buurman is in betere conditie maar heeft ook al een aantal barsten en scheuren.teacher schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 18:57:
Omdat er water in blijft staan kan het zijn dat het materiaal eronder minder te lijden heeft van bijv. de zon.
Ik weet niet of een zinken goot zo te maken is en is samen te voegen in mijn huidige constructie?ericplan schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 19:34:
Waarom geen goot van zink? Wel duur, maar ook een lange levensduur. Bovendien kan je die net zo diep maken als je zelf wil, waardoor je bijvoorbeeld een noodoverstort op beide einden kunt maken.
Op de foto staat natuurlijk maar een klein stukje goot, maar het lijkt me geen enkel probleem. Met zink worden de meest ingewikkelde dakbedekkingen gemaakt, dus die goot bij jou zal ook wel kunnen. Geen van de buren een zinken goot? Ben je minstens 20 jaar van de problemen af.mkleinman schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 21:13:
[...]
Ik weet niet of een zinken goot zo te maken is en is samen te voegen in mijn huidige constructie?
[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 01-06-2012 21:24 ]
A'dam PVOutput
water in de goot laten staan?mkleinman schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 21:13:
[...]
Dat denk ik inderdaad, want mijn goot is regelmatig droog, die van de buurman niet. De goot van de buurman is in betere conditie maar heeft ook al een aantal barsten en scheuren.
[...]
Ik weet niet of een zinken goot zo te maken is en is samen te voegen in mijn huidige constructie?
heeft natuurlijk ook nadelen.
als het dan fout gaat, je hebt een lek.
dan komt ook echt al het water binnen.
der zal dan niks meer de regenpijp in gaan.
een zinken bak maken voor die goot.
geen probleem, kun je ook zelf.
alleen zink is nu niet echt heel milieu vriendelijk.
dat kan beter. maar hoe dan ook de buren moeten mee doen anders heeft geen enkele maatregel nut.
Verwijderd
Veel mensen wilde graag nog een keer terugkomen om er verder over te praten, etc. Ik denk, dat ze toch aardig heb aangestoken met het PV-virus.
Dus mochten jullie zin hebben in een leuk uitje vanmiddag, dan zijn jullie welkom. Adres gegevens zijn te vinden op mijn website.
Er staat een lekker hapje en drankje klaar.
Zie het Energiemeters topic Energiemeters... deel hier je ervaringen waarin zo'n beetje elke beschikbare meter in voorkomtDacuuu schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 11:16:
Over 2 weken ga ik het huis uit, en ga ik op me zelf. Nu wil ik een indicatie krijgen hoeveel watt de apperaten verbruiken die ik gebruik. Nu had ik al deze 'test' gezien. Maar wat raden jullie aan? Vaak is er een bepaald type of merk waarvan veel mensen zeggen, "dat is goed". Vandaar mijn vraag
Ehh.. Waar?Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 11:02:
Dus mochten jullie zin hebben in een leuk uitje vanmiddag, dan zijn jullie welkom. Adres gegevens zijn te vinden op mijn website.
Er staat een lekker hapje en drankje klaar.
staat er gewoon onder hoor... onder de datum dat de open dag is
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
De drie omvormers op zolder:

Links een Steca 300, rechts twee Soladin 600's (zie de foto onderaan dit artikel). Rara, wie verspilt de meeste energie. Ook zichtbaar op de foto de drie Plugwise pluggen onder de omvormers en zelfs het stopkontakt rechtsonder waarmee het omvormerbord aangesloten zit.
Een Plugwise plug:

De plug zit met zijn uitsteeksel omhoog. Hier wordt duidelijk waar die 1W blijft die elke plug opneemt: warmte.
Zekeringen:

Het oude gedeelte van onze stoppenkast. Op groep 1 (helemaal rechts) wordt de zonnestroom ingevoed. Hij is duidelijk iets warmer dan de rest. Niet zo gek: op het moment van het nemen van de foto ging er tegen de 1400W door de zekering.
Nu druk met lezen van de handleiding, de software installeren en dan ermee leren omgaan - vooral de resultaten interpreteren. Cool stuff!
Best veel geld, maar ik denk dat Jeroen zijn toekomst als ZZP-er aan het voorbereiden is
Morgen weer regen verwacht. Heb je een noodreparatie uit kunnen voeren?mkleinman schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 12:11:
Er zit zeker weten water onder het laminaat. Het laminaat begint nu ook op te bollen in onze slaapkamer, en daar heeft aan de bovenkant geen water gestaan.
A'dam PVOutput
Er is een reparatie uitgevoerd door de dakdekker. Over een kleine meter is de scheur in kwestie helemaal volgespoten met Shell bitumenfix. ( 2 bussen ). Volgens de verantwoordelijke dakdekker, waarbij we 10 jaar garantie hebben, moet dit het wel houden de komende 9 jaar.ericplan schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 20:15:
[...]
Morgen weer regen verwacht. Heb je een noodreparatie uit kunnen voeren?
Ik heb daar een HEEL slecht gevoel bij. Morgen is er in elk geval iemand thuis. Dus mocht het gaan regenen dan kunnen we meteen ingrijpen als het weer mis gaat.
Meer dan een indicatie, je kunt achteraf in het plaatje van elke pixel de exacte temperatuur opvragen:Roamor schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 17:00:
Gave beelden, heb je ook indicatie hoe 'warm' de kleuren zijn? Zo lijkt het wel heel dramatisch, alsof ze op het punt staan te ontbranden.

Een OK4 die op het moment van de foto ongeveer 70W staat te verwerken:

De UPC digitale TV-decoder bij mijn ouders:
haah lekker useless maargoed.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Kan ik me voorstellen. Het leegspuiten van twee kokers kit lijkt op amateurwerk.mkleinman schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 21:12:
[...]
Er is een reparatie uitgevoerd door de dakdekker. Over een kleine meter is de scheur in kwestie helemaal volgespoten met Shell bitumenfix. ( 2 bussen ). Volgens de verantwoordelijke dakdekker, waarbij we 10 jaar garantie hebben, moet dit het wel houden de komende 9 jaar.
Ik heb daar een HEEL slecht gevoel bij. Morgen is er in elk geval iemand thuis. Dus mocht het gaan regenen dan kunnen we meteen ingrijpen als het weer mis gaat.
A'dam PVOutput
Verwijderd
Inderdaad. Dat zou een geweldige proef zijn, die meteen onderbouwd is met cijfers.Pietje NL schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 21:30:
Je zou die proef met het water op je zonnepaneel nog maals uit moeten voeren met je nieuwe gadget erbij
Ik zou zelf ook zo'n apparaat willen gaan kopen, maar ik heb eerst nog andere dingen staan op mijn verlanglijstje :
- 3x 230Wp panelen + omvormer
- Schutting vervangen
- Fiets met elektro trap ondersteuning, waardoor ik gemakkelijker door wind en regen kan fietsen en dus vaker de auto kan laten staan.
- Nieuwe kleren.
Nu bezig met iets heel engs: firmware-update...
Je zou haast een foto van je eigen vrouw gaan makenJeroenH schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 21:22:
Meer dan een indicatie, je kunt achteraf in het plaatje van elke pixel de exacte temperatuur opvragen:
Verwijderd
Succes met de nieuwe infrarood-camera.
Bij een volgende Soldays kom je maar eens langs. ok?
Firmware-update gelukt! Altijd spannend.
* mkleinman wil ik er ook 1
-edit-
Ophalen hoeft niet, beetje zonde om het hele stuk op en neer met de trein te doen. Wel gezellig!
[ Voor 46% gewijzigd door JeroenH op 02-06-2012 22:18 ]
Verwijderd
Toch maar eilandbedrijf, Jeroen ?JeroenH schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 23:33:
We moeten allemaal aan de slimme meter, jaja: http://www.nu.nl/column-z...273/digitale-soldaat.html
En wellicht is dit een goeie cursus om ons bij te staan. (Goeie ervaringen met de Sans hier).
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2012 23:49 ]
Een meter is nog met een stukje draad op te lossen.
[ Voor 0% gewijzigd door Pietje NL op 03-06-2012 00:51 . Reden: typo ]
Verwijderd
Ik had er op 3 gerekend, maar er kwam uiteindelijk één persoon.. Die wilde bij de eerste en echte Solarday komen, maar zag toen af van slecht weer.JeroenH schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 22:10:
Yep. Heb je vandaag nog wat aanloop gehad?
Firmware-update gelukt! Altijd spannend.
Van een andere, die dus niet kwam (grrr), kreeg ik te lezen, dat die het straal vergeten was. Ik zal het #censuur# nog eens een keer extra organiseren.
Voor de rest heb ik wel echt over van alles gekletst met die ene bezoeker : politiek, btw, zonne-panelen, zijn installatie, mijn installatie, plannen om nog meer te plaatsen zowel bij mij als bij hem, elektrische radiator project.. dat daar bijna drie uur mee te vullen is.. ongelofelijk.
Voor de rest ga ik geen open dag meer doen hoor. Er komt bij-na niemand.
als alle meters in Nederland in eens uit gaan.Pietje NL schreef op zondag 03 juni 2012 @ 00:50:
Als de meter uit zou gaan is nog niet zo'n probleem, het word erger als alle centrales op hun gat gaan.
Een meter is nog met een stukje draad op te lossen.
wat zou er dan met de centrales gebeuren?
misschien wel een totale ontregeling van het systeem.
Eilandbedrijf? Welnee. Gewoon de slimme meter echt slim maken. Voor vrijwel alle redenen die men aandraagt waarom de slimme meter een goed idee zou zijn hoeft de data niet de deur uit, en remote schakelen is al helemaal nergens voor nodig*. Maar goed, die discussie is feitelijk al verloren, grote partijen willen het erg graag en ik twijfel er niet aan dat het ons ooit door de strot geduwd gaat worden.Verwijderd schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 23:37:
Toch maar eilandbedrijf, Jeroen ?
En wellicht is dit een goeie cursus om ons bij te staan. (Goeie ervaringen met de Sans hier).
De LED-lamp (die het al anderhalf jaar probleemloos doet), gezien met de warmtebeeldcamera:

* En met 'nergens voor nodig' bedoel ik natuurlijk 'niet in het belang van de consument'. We weten allemaal hoe 'weinig' administratieve fouten er voorkomen bij onze vrienden van de energiebedrijven. Nu is dat vaak alleen maar vervelend en frustrerend. Maar als je opeens in het donker en in de kou zit...
[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 03-06-2012 08:53 ]
Is het apparaat ook een optie om een kaduuk paneel op te sporen in de strings?
Krijg steeds meer zin om er eentje te bestellen, maar het mag (nog?) niet van de baas
De elektrische deken van mijn vrouw nadat hij een minuut of twee aangestaan had:

Het tosti-ijzer met nog één tosti er in:

Een pan water welke net op het gas gezet is:

En hier iets geks wat ik nog niet kan verklaren, onze vriezer:

Om de rand van de vriezerdeur zit een gebied wat gewoon dertig graden is. Het komt en het gaat, als ik nu kijk is het weer 16/17 graden. Ik heb het vermoeden dat het komt en gaat met het lopen van de compressor, maar wat is het doel? Zorgen dat de deur niet dichtvriest?
Het energieverbruik van de kvc is nog altijd laag, maar dit is verrassend...
Ja dat wil ik zeker doen, maar ik ga met dit regenachtige weer niet de ladder op, en al helemaal niet mijn IR-camera in de handSchinnen-groen schreef op zondag 03 juni 2012 @ 12:25:
Jeroen, kan je eens een foto van je panelen maken?
Dat hangt van het type defect af denk ik, maar in beginsel verwacht ik wel dat dat mogelijk moet zijn. Ik weet bv. de de rijkere solar racing teams allemaal een IR-camera hadden, en daar tijdens het bouwen van het zonnestroompaneel mee zochten naar hotspots e.d. Ook tijdens het statisch laden zag ik ze er soms mee in de weer om de temperatuur van het paneel in de gaten te houden.Is het apparaat ook een optie om een kaduuk paneel op te sporen in de strings?
Wat wil je er mee gaan doen? Ze zijn zeker niet goedkoop. Ik kan me voorstellen dat je baas er alleen voor betaalt als je een bedrijfsdoel voor hebt (ik weet niet wat voor werk je doet).Krijg steeds meer zin om er eentje te bestellen, maar het mag (nog?) niet van de baas
Een vriezer/koelkast is niets meer dan een warmtepomp. Warmte wordt onttrokken aan de lades en inhoud, en achterop de koelast weer vrijgelaten. Je transporteert warmte, en voegt iets toe aan warmte (door entropie -> dat is het stroomverbruik). Vlak na de compressor moet je eens meten, daar zal het nog wel warmer zijn denk ik.JeroenH schreef op zondag 03 juni 2012 @ 12:34:
Om de rand van de vriezerdeur zit een gebied wat gewoon dertig graden is. Het komt en het gaat, als ik nu kijk is het weer 16/17 graden. Ik heb het vermoeden dat het komt en gaat met het lopen van de compressor, maar wat is het doel? Zorgen dat de deur niet dichtvriest?
Een vriezer aansluiten in je huis met de deur open om je huis te koelen is dus geen goed plan, daar wordt het alleen maar warmer van
Ergo: zichtbaar op de IR-foto.
Heb je een rooster in de plint onder de kvc? Is wel gebruikelijk om warmte af te voeren en/of een luchtstroming op gang te houden.JeroenH schreef op zondag 03 juni 2012 @ 12:47:
Zou kunnen...
[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 03-06-2012 12:49 ]
Of wordt er misschien een andere baas mee bedoeld?JeroenH schreef op zondag 03 juni 2012 @ 12:34:
[...]
Wat wil je er mee gaan doen? Ze zijn zeker niet goedkoop. Ik kan me voorstellen dat je baas er alleen voor betaalt als je een bedrijfsdoel voor hebt (ik weet niet wat voor werk je doet).
Ah, dat zou natuurlijk ook nog kunnen
Regenwater is koud! Vanochtend zo'n 200-250 liter in kunnen nemen schat ik, en de ton waar het in terechtkomt is drie graden kouder dan de andere twee tonnen (waar het ook in terechtkomt, maar gemengd met het water wat er al in zat.
Ik kan op het wasrek nu ook zien welke was al droog is. Natte was is kouder dan droge was omdat het water verdampt. Handig!
Je ziet de wereld ineens heel anders met zo'n ding. Onze televisie is 43 graden aan de bovenzijde
[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 03-06-2012 14:03 ]
@JeroenH: ook bij ons alles in goed overleg
Verwijderd
Ik weet ook waar die warme rand rondom de deuropening van de vriezer is. Dat is om condens tegen te gaan. Als de compressor niet loopt daalt de temperatuur daar tot rond de 13-14 graden. Het hoeft niet eens zo heel vochtig te zijn om voor te zorgen dat daar vocht neer gaat slaan. Door dat warmer te houden wordt dat voorkomen. Weer wat geleerd!
@EnergiebewustZL: De buurt scannen is zeer zeker wel de bedoeling
Da's trouwens ook een mooie, ik kan vanaf de buitenkant zien hoe vol mijn regentonnen zijn. Best wel dure oplossing
[ Voor 37% gewijzigd door JeroenH op 03-06-2012 15:03 ]
Dat is noodzakelijke informatie bij het isoleren van bijv. je zolder.
Met je thermograaf kan je dan mooi checken of je ergens een koudebrug hebt en middels de temperatuur die je meet kan je uit een tabelletje aflezen of je onder het dauwpunt komt op die plek.
Kom je daar nl. onder, dan wordt er condens gevormd en heb je een vet probleem.
Dat is één van de redenen waarom ik zo'n meter zou willen hebben.
Een andere is dat ook bij mij een ZZP-kriebel aanwezig is.
Yes. De duurdere modellen - de nóg duurderde modellen - hebben de optie om draadloos met een extra sensor te communiceren die je in de ruimte plaatst waar je meet, die de luchttemperatuur en relatieve vochtigheid meet. Op het display kun je dan de 'gevaarlijke' plekken (onder het dauwpunt) laten knipperen.Schinnen-groen schreef op zondag 03 juni 2012 @ 15:21:
Nu weet je ook waar het zg. dauwpunt voor wordt gebruikt.
Overigens kan ik in de FLIR software handmatig de temperatuur en relatieve luchtvochtigheid invoeren waarne je iets vergelijkbaars kunt doen.
Er gaat een geheel nieuwe wereld voor me open.
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 03-06-2012 15:37 ]
He-le mooie meetinstrumenten. Helaas ook he-le mooie prijzen.
Waarom al zo snel een firmware update? Zijn er extra opties bijgekomen, etc?
Nope, kleine stabiliteits/snelheidsverbeteringen. Ik merk er niets van. Maar als Tweaker wil je natuurlijk niet met een 'oude' firmware rondlopen, nietwaar?Schinnen-groen schreef op zondag 03 juni 2012 @ 15:46:
Waarom al zo snel een firmware update? Zijn er extra opties bijgekomen, etc?
Ben trouwens nu bezig met een artikel op mijn website over de camera. Als dat af is ga ik (eindelijk) beginnen aan het 'eind-artikel' over onze regenwaterinstallatie. Veel mensen zijn erg benieuwd, weet ik
Soms is het een hele toer om bijvoorbeeld een afvoer te zoeken in bijv. een keukenvloer.
Even de heetwater kraan aanzetten en meten maar! Kan duizenden euro's schelen.
Hetzelfde geldt voor bijv. de ligging van de riool in je voortuin/zijtuin/achtertuin/langs de buitenmuur, richting straat.
Hetzelfde geldt voor het opsporen van elektrische leidingen en waterleidingen in muren en vloeren (jawel! dat hebben ze vroeger ook geflikt).
Jeroen, endless oportunities!
zeker voor een eigen bedrijfje.
Schinnen-groen ziet nu ook een mogelijkheid om te checken of er geen vogelnestjes zitten in de te knippen heg, wel zo duurzaam
[ Voor 10% gewijzigd door Schinnen-groen op 03-06-2012 17:06 ]
Mijn dak lekt nog steeds! Intussen begint mijn nieuwe betimmering rond mijn radiatorleidingen serieus op te zwellen. Ik vrees dat die niet meer te redden is. bAH BAH BAH.
Daar was je al bang voor en dat blijkt terecht. Het enige waar je blij om mag zijn is dat het zo snel na de reparatie al regent. Juni wil ook wel eens langdurig droog zijn.mkleinman schreef op zondag 03 juni 2012 @ 20:04:
Het feest gaat hier verder.
Mijn dak lekt nog steeds! Intussen begint mijn nieuwe betimmering rond mijn radiatorleidingen serieus op te zwellen. Ik vrees dat die niet meer te redden is. bAH BAH BAH.
A'dam PVOutput
Dat was ik precies van plan om te doen. Kijken hoe die reageert morgenteacher schreef op zondag 03 juni 2012 @ 20:28:
Ik zou hem nog 1 kans geven om de boel netjes en goed te herstellen (dat is dus iets anders als een noodreparatie).... Anders blijf je aan de gang.
Is het een dakdekker of een loodgieter? Meeste dakdekkers kunnen niet met zink werken. Meeste loodgieters wel. Ik neem tenminste aan dat je een definitieve oplossing wil.mkleinman schreef op zondag 03 juni 2012 @ 20:58:
[...]
Dat was ik precies van plan om te doen. Kijken hoe die reageert morgen
A'dam PVOutput
Het is een klassieke dakdekker, dus branden, bitumen etcericplan schreef op zondag 03 juni 2012 @ 21:04:
[...]
Is het een dakdekker of een loodgieter? Meeste dakdekkers kunnen niet met zink werken. Meeste loodgieters wel. Ik neem tenminste aan dat je een definitieve oplossing wil.
Zelf zou ik geen prutser op mijn dak willen hebben.mkleinman schreef op zondag 03 juni 2012 @ 21:47:
[...]
Het is een klassieke dakdekker, dus branden, bitumen etczinkwerk laat ik zeker weten niet aan deze prutser over.
Wellicht tijd voor een (ouderwetse) vakman
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
het grootste probleem is dat het stukje dak is waar alles op terecht komt.mkleinman schreef op zondag 03 juni 2012 @ 21:47:
[...]
Het is een klassieke dakdekker, dus branden, bitumen etczinkwerk laat ik zeker weten niet aan deze prutser over.
het zal altijd het zwakste stukje blijven van je dak.
s'winters zakt daar de smeltende sneeuw op.
het water bevriest er.
en het vangt de bulk van het water van het dak op.
zink is een oplossing.
maar vind een vakman die dat kan.
(zo 1 die normaal kerken en andere oude gebouwen doet.)
epdm kan ook.
(mits de onderlaag niet te agressief is. maar daar heb je speciale soorten voor.)
hoe dan ook je buren moeten er aan mee doen.
anders heb je het zelfde probleem snel terug.
Same here. Hij heeft goede referenties maar vanaf dag 1 en zijn werk heb ik er geen goed gevoel bij en nu met dit gedoe word dat gevoel steeds erger.Gasschuif schreef op zondag 03 juni 2012 @ 21:57:
[...]
Zelf zou ik geen prutser op mijn dak willen hebben.
Wellicht tijd voor een (ouderwetse) vakman
Ik vrees dat dit wel eens een hele lange staart gaat krijgen......
* teacher is ook door schade en schande wijs geworden.
Was er maar energiebron die juist 's zomers de meeste energie levert en geen koelwater nodig heeft....
hebben ze bij ons in een wijk ook gedaan:JeroenH schreef op maandag 04 juni 2012 @ 08:36:
Auto's te gast, dat is een aardig concept (als het werkt): http://www.rtvnh.nl/nieuw...9%3Bs+te+gast%26%23039%3B
gevolg: iedereen parkeert zo snel mogelijk zo dicht mogelijk aan het begin van de straat en gaat de rest lopen.
Er zijn namelijk wat fietsers die gewoon droog in het midden van de weg fietsen. Omdat zij de baas van de weg zijn
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Dit topic is gesloten.
![]()