Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.869 views

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 21:38:
Het ging dus niet om mij, maar om de liefde van mijn leven - letterlijk. Ik vermaak me vanavond door een omkapping te maken voor het elektrische gedeelte van de regenwatinstallatie en de tomatenplanten over te potten vanuit de kas naar de buitenlucht. En daarna ga ik lekker met een biertje buiten een boek zitten lezen want het is prachtig weer.
@tomatenplanten in de buitenlucht: zorg dat er geen regenbui overheen komt, want dan kun je ze weggooien. Die kas klinkt beter.

@bruiloft: Is er niemand op die bruiloft aanwezig waarmee ze mee kan rijden tot een OV-locatie? Ook op die manier kan er natuurlijk meegedacht worden. Een bruiloft is natuurlijk ook wel een voorbeeld van een situatie waarin ook mensen die zich inzetten voor duurzaamheid nogal eens een uitzondering maken, bijv. door geen consessie te doen op de in hun ogen ideale locatie of door in het vliegtuig te stappen voor een huwelijksreis terwijl ze normaal zonder vliegtuig op vakantie gaan enz.

@met OV-fiets door de Heemstedense bossen: helaas wordt het meeste geweld tegen vrouwen gepleegd door bekenden. Dus hoezeer ik ook het gevoel van onveiligheid herken als ik denk aan in het midden van de nacht door een bos heen fietsen: dit is in de praktijk een stuk minder gevaarlijk dan het klinkt... Ook voor onbekenden klinkt het wel logisch als je er over nadenkt: waar heeft iemand die kwaad wil meer kans om potentiele slachtoffers tegen te komen: in de kroeg/centrum of in de kou in een bos?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:49
Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 23:19:
@tomatenplanten in de buitenlucht: zorg dat er geen regenbui overheen komt, want dan kun je ze weggooien. Die kas klinkt beter.
Ik gok het er op, ging vorig jaar ook goed :) En de kas is niet zo groot, ze groeien er uit...
@bruiloft: Is er niemand op die bruiloft aanwezig waarmee ze mee kan rijden tot een OV-locatie? Ook op die manier kan er natuurlijk meegedacht worden. Een bruiloft is natuurlijk ook wel een voorbeeld van een situatie waarin ook mensen die zich inzetten voor duurzaamheid nogal eens een uitzondering maken, bijv. door geen consessie te doen op de in hun ogen ideale locatie of door in het vliegtuig te stappen voor een huwelijksreis terwijl ze normaal zonder vliegtuig op vakantie gaan enz.
De mensen die ze kent gaan via gezamenlijke taxi en hadden al duidelijk gemaakt tot heel laat te willen blijven. Mijn vrouw wil op tijd naar huis.
@met OV-fiets door de Heemstedense bossen: helaas wordt het meeste geweld tegen vrouwen gepleegd door bekenden. Dus hoezeer ik ook het gevoel van onveiligheid herken als ik denk aan in het midden van de nacht door een bos heen fietsen: dit is in de praktijk een stuk minder gevaarlijk dan het klinkt... Ook voor onbekenden klinkt het wel logisch als je er over nadenkt: waar heeft iemand die kwaad wil meer kans om potentiele slachtoffers tegen te komen: in de kroeg/centrum of in de kou in een bos?
Paar dronken gasten onderweg naar huis die het allemaal niet zo scherp zien... Ik laat haar daar niet alleen fietsen.

Het is vooral de kortzichtigheid waar ik me aan erger. "Lokatie goed bereikbaar" Niet dus. Bij onze bruiloft kregen we nog meerdere complimenten dat het ook voor OV-gangers zo goed geregeld was. Zoals je zegt lijken bruiloften bij uitstek onduurzame gedachtes los te maken in mensen bij het organiseren. Toch gek, voor iets wat juist 'duurzaam' in de meest letterlijke betekenis van het woord zou moeten zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-11 10:26
En niet alleen duurzaam, maar meestal ook gewoon heel erg duur :+
(spreek uit recente ervaring, maar nog geen moment spijt van gehad!)
Overigens deden we bijna alles te voet, dat was pas lekker! Alleen in een leuk blauw eendje de vrouw opgehaald....

Over duurzaam denken gesproken.
Onze schuur moet voorzien worden van een flinke stellingkast want nu is het echt een pokkebende....
Dus ik naar de ikea en een simpele vurenhouten GORM kast gekocht. En daarbij BEHANDLA (jaja, je verzint het niet...) witte lazuur voor de 'verduurzaming' van het hout (toch best een vochtige schuur soms)

En terwijl ik lekker in het zonnetje stond te kwasten vroeg ik me eigenlijk af of dat 'verduurzamen' van het hout wel zo duurzaam is.
Wat zou nou duurzamer zijn:
- Niet behandelen en de kast een paar jaar eerder vervangen. Minder milieubelasting van de vernis, hout kun je zo weg laten rotten. Maar wel meer milieubelasting doordat je eerder een nieuwe kast moet aanschaffen (productie, transport e.d.)
- wel behandelen en wat langer doen met de kast... Maar wel de milieubelasting van de BEHANDLA (productie, transport en het afbreken van de stoffen aan het einde van de levensduur...)

Het is natuurlijk geheel afhankelijk van het verschil in levensduur van de kast met of zonder behandeling, Maar ook de milieubelasting die de behandeling extra geeft en natuurlijk de belasting van productie en transport.

Ik kwam er niet echt uit, maar vond het wel een grappig vraagstukje (waar we niet perse antwoord op hoeven natuurlijk)

Voor mij maakte het vooral weer duidelijk dat duurzaamheid soms heel erg moeilijk is.

Ik was allang blij dat het 'eerlijk' onbehandeld vurenhout, zonder kunststof afwerkingen enzo was. Opzich natuurlijk al een hele Cradle-to-Cradle geval. Wat dat betreft zat ik voor mijn gevoel in ieder geval wel goed... :)

[ Voor 9% gewijzigd door NovapaX op 27-05-2012 00:40 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:15:
Zonnestroompaneel koelen met drinkwater:

[video]

De beschrijving van het filmpje:

[...]

(Ja, in het Engels)
Ondertussen ben ik op internet het volgende tegengekomen. Dat lijkt me een best leuk idee voor mijn project :
- http://tlug.webs.bailey.homelinux.net/solar

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:39:
[...]
2. Ik leg een waterslang (of vijverslang) slang aan naar het bovenste rij van mijn panelen
[...]
Om eventuele nadelige effecten op de panelen te voorkomen zou je ook de dakpannen achter de panelen kunnen koelen. door het grote oppervalk zouden de panelen en de dakpannen warmte moeten uitwisselen, en zouden de panelen dus moeten afkoelen als de dakpannen afkoelen.
Hoe warm zouden de dakpannen in de schaduw van de warme panelen worden?
Het mooiste is als het meeste water verdampt op de dakpannen. je hoeft dan maar weinig water omhoog te pompen en de waterdamp kan niet condenseren op de achterkant van de panelen omdat die nog net iets warmer zijn.

Over de panelen heen zou ik zeker niet met leidingwater doen, i.v.m. kalkafzetting. Met regenwater is dat weer geen probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door jwstolk op 27-05-2012 12:56 ]

Verwijderd

jwstolk schreef op zondag 27 mei 2012 @ 12:53:

Om eventuele nadelige effecten op de panelen te voorkomen zou je ook de dakpannen achter de panelen kunnen koelen. door het grote oppervalk zouden de panelen en de dakpannen warmte moeten uitwisselen, en zouden de panelen dus moeten afkoelen als de dakpannen afkoelen.
Hoe warm zouden de dakpannen in de schaduw van de warme panelen worden?
Het mooiste is als het meeste water verdampt op de dakpannen. je hoeft dan maar weinig water omhoog te pompen en de waterdamp kan niet condenseren op de achterkant van de panelen omdat die nog net iets warmer zijn.

Over de panelen heen zou ik zeker niet met leidingwater doen, i.v.m. kalkafzetting. Met regenwater is dat weer geen probleem.
Ik heb geen idee of het koelen van de dakpannen helpt om zo koelere zonne-panelen te krijgen. Zelf denk ik, dat de warmteuitwisseling te traag of te langzaam op zal gang komen om iets van betekenis te zijn.

Het beste zou zijn om iets van watercooling op je zonne-panelen aan te brengen, zoals dat nu ook gebeurt met CPU's :)

Voorlopig hou ik het op de laatste link, die ik in de postings gezet heb. Ergens moet ik dan nog een manier bedenken hoe ik de "spleten" tussen de panelen opvul. Het "wat" zal niet het probleem zijn. Maar "hoe" ik dat ga doen, dat wordt de uitdaging zonder daar mijn leven of een paneel te moeten riskeren.

Verwijderd

@koelen van zonne-panelen met behulp van regenwater

Ik ga zeker geen leiding water gebruiken. Ik ga daar alleen regenwater voor gebruiken. Waarom zou ik anders regentonnen hebben? ;)

Dat wilde ik al eerste nog even kwijt.

Ondertussen een berekening gemaakt:
Als ik het filmpje er bij pak en andere websites over koelen van zonne-panelen, dan wordt er gesproken over ronfd de 10% aan zonne-energie productie winst.

De opbrengst van mijn WZW (West-Zuid-Westen, 14x 240Wp) leveren volgens de papieren 2.921,70 kWh aan zonne-energie op.

Wanneer ik daar 10% van de 2.921,70 kWh op tel, dan kom uit op 3214,87 kWh. Dat is 293,17 kWh meer aan opgewekte zonne-energie. Ergens vermoed ik, dat het uit zal pakken tot 8% in plaats van 10% op jaarbasis. Hoe dan ook, zijn dit best leuke, interessante getallen.

Tot zover.

• NovapaX
Is die 10% over het gehele jaar of alleen het verschil op het moment dat koeling nodig is?

Sparql TV wiki

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-11 05:57
Je meeropbrengst komt veel lager dan 10 of zelfs 8% uit: de koeling heeft alleen zin als de omgevingstemperatuur dusdanig is dat de cellen koeling nodig hebben. Dat is alleen zinvol in een beperkt aantal warme, zonnige dagen. Verder verbruik je energie doordat je het water omhoog moeten pompen.

Wat veel zinvoller is: meer panelen gebruiken. Als het niet zo heel erg zonnig is heb je daar ook profijt van. En als het warm en zonnig is wordt je omvormer beter benut.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
NovapaX schreef op zondag 27 mei 2012 @ 15:23:
Is die 10% over het gehele jaar of alleen het verschil op het moment dat koeling nodig is?
ja dat verhaal word een beetje door elkaar gehaald.

als de koeling 100% effectief is zoals de dag als hij vandaag is.
dan zou ik van 1350W naar 1710W moeten gaan.
dat is meer als die 10% eerder 25%.

maar ik ben bang dat de koeling nooit 100% zal zijn.
maar goed dat ter zijde.

ik denk ook niet dat je de jaar opbrengst moet pakken en daar 25% bij moet optellen.
in ieder geval niet zou moeten rekenen met de kWh, maar in kW waar uiteindelijk een kWh uit komt.

ben wel bang als er geregeld water over de panelen gaat lopen dat je na een tijd algen groei gaat krijgen op de panelen wat nadelig kan zijn.

en natuurlijk wanneer wel koelen en wanneer niet.
als de koeling niet nodig is is het natuurlijk verspilling van de stroom om te koelen.

er zal uiteindelijk geëxperimenteer moeten worden om het echt te weten.

mijn sproeier experiment gaf maar een 1% verbetering in W en minder als 0,00001 in kWh.
de tijds duur was ook kort.

ik ben wel benieuwt wat er uit gaat komen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Er is iets toch tegen algen groei? of is dat er niet?

Ondertussen vind ik het leuk, dat iedereen geinteresseerd is om te weten of het iets op gaat leveren of niet. Of wat de resultaten er van zullen zijn.

Dit experiment zal, om financiele redenen, pas volgend jaar gestart worden. Ik heb het idee hier opgeslagen, zodat ik op de juiste plek er op terug kan komen.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2012 @ 17:16:
Er is iets toch tegen algen groei? of is dat er niet?

Ondertussen vind ik het leuk, dat iedereen geinteresseerd is om te weten of het iets op gaat leveren of niet. Of wat de resultaten er van zullen zijn.

Dit experiment zal, om financiele redenen, pas volgend jaar gestart worden. Ik heb het idee hier opgeslagen, zodat ik op de juiste plek er op terug kan komen.
ehh ja er is wel iets tegen algen groei te verzinnen.
dat noemen we gewoon gif.
een beetje vloeken in de duurzame kroeg.
dat kan natuurlijk nooit goed zijn voor het milieu. :)

misschien via de achterkant koelen?
via een gesloten systeem.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:48
Zonnepanelen om kinderbadje met warm water te vullen :) Goed gebruik van de restwarmte.

Verwijderd

@migjes
je hebt gelijk. Alleen ben ik nu te laat om aan de achterkant iets van waterkoeling aan te brengen. Ze liggen er al op en ik heb geen zin om ze er van af te halen. Want dan wek ik geen zonne-energie op. ;)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

De gehele buitenrand omranden met een vierkante buis. (Regen)water in de buis doen met wat anti algenspul. Ik denk dat een voorraadvat ter hoogte van de panelen het beste is en die vullen totdat het bovenste deel vol is, dan hoef de pomp minder hard te werken omdat wat omhoog komt ook weer een push is voor het water die naar beneden moet.

LinkedIn WoT Cash Converter

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:20

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JeroenH schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 11:28:
[...]
Hey Anton, gefeliciteerd met je verjaardag!! *O* Je hebt er een heel mooie dag bij. Net als ik, ik ben overmorgen jarig :P
En dat is vandaag! Van harte kerel! *O*

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH,

Van harte gefeliciteerd!
Moge de Q met je zijn.... :9

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Check de uitzending van vandaag op RTL7 van "Watt nu?"
http://wattnu.nl/episodes/Uitzending%209

Meneer zegt:" je moet opwekken waar de meeste zon is" en vind het stom dat mensen in pv stappen...

[ Voor 14% gewijzigd door PcDealer op 28-05-2012 11:30 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:37
@JeroenH: van harte gefelicitaart!
Hier nog niet online, morgen nog maar eens kijken.

[ Voor 79% gewijzigd door Snowmiss op 28-05-2012 12:27 ]

• JeroenH
Dank u wel, dank u wel. Wat een prachtig weer voor een verjaardag!

-edit-

Over Watt Nu, hoe serieus moeten we dat nemen? Drie van de vijf sponsors zijn Liander, Shell en Gasterra. Liander heeft een bloedhekel aan zonne-energie omdat al die kleine opwekkers maar ingewikkeld zijn, Shell heeft een bloedhekel aan zonne-energie omdat het goed past bij elektrische voertuigen en dus hun aardolie-inkomsten bedreigt (en, directer, hun aardgasinkomsten) en Gasterra heeft een bloedhekel aan zonne-energie omdat het direct in hun aardgas-inkomsten eet. Lekker trio om een "duurzaam televisieprogramma" te sponsoren.

Nee, ik heb die eerst aflevering gezien, en ik geloof het verder wel. Propaganda (ingekochte propaganda, vrijwel alles op RTL7 is betaalde televisie) voor de fossiele energie. Daar doen de twee andere sponsors, Milieucentraal en Natuur & Milieu, helemaal niets aan.

[ Voor 86% gewijzigd door JeroenH op 28-05-2012 13:48 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

JeroenH schreef op maandag 28 mei 2012 @ 13:23:
Dank u wel, dank u wel. Wat een prachtig weer voor een verjaardag!

-edit-

Over Watt Nu, hoe serieus moeten we dat nemen? Drie van de vijf sponsors zijn Liander, Shell en Gasterra. Liander heeft een bloedhekel aan zonne-energie omdat al die kleine opwekkers maar ingewikkeld zijn, Shell heeft een bloedhekel aan zonne-energie omdat het goed past bij elektrische voertuigen en dus hun aardolie-inkomsten bedreigt (en, directer, hun aardgasinkomsten) en Gasterra heeft een bloedhekel aan zonne-energie omdat het direct in hun aardgas-inkomsten eet. Lekker trio om een "duurzaam televisieprogramma" te sponsoren.

Nee, ik heb die eerst aflevering gezien, en ik geloof het verder wel. Propaganda (ingekochte propaganda, vrijwel alles op RTL7 is betaalde televisie) voor de fossiele energie. Daar doen de twee andere sponsors, Milieucentraal en Natuur & Milieu, helemaal niets aan.
Ik zie op het plaatje ook mevrouw Minnesma er bij zitten, waarvan we ook nog steeds niet weten wat die vorig jaar nu echt heeft afgezet met Urgenda/WWZ... (CBS stats zijn nog steeds niet bekend, en dat is slechts een lumpsum, en splitst helaas niet uit...).

Gefeliciteerd Jeroen. Staat de taart al klaar op de zonneoven? :9

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@JeroenH:

Heb je al eens gemeten wat die Q-cooker in het brandpunt aan maximale temperatuur kan leveren?

Ben ik echt benieuwd naar.

We zijn al een tijdje op zoek naar zo'n toestel.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Verwijderd

@JeroenH

Van harte gefeliciteerd. :)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Schinnen-groen schreef op maandag 28 mei 2012 @ 14:42:
@JeroenH:

Heb je al eens gemeten wat die Q-cooker in het brandpunt aan maximale temperatuur kan leveren?

@JeroenH, ik heb een digitale infrarood thermometer, die mag je eventueel wel lenen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

migjes schreef op zondag 27 mei 2012 @ 20:31:
[...]

Dat zeg ik:
teacher in "De Duurzame Kroeg"

:+

Wise enough to play the fool

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:27

ericplan

5180 Wp PV

@zonnigtype.
Krijgen we nog een kort verslag van the solar future? Hoe het ging. Jouw presentatie. Discussies, hoogtepunten.

A'dam PVOutput

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op maandag 28 mei 2012 @ 14:42:
@JeroenH:

Dat vraagt iedereen bij elke concentrator, en daarom weet ik het antwoord: dat is niet te zeggen. Dat is nl. afhankelijk van een paar factoren:

* Hoe goed absorbeert de receiver het zonlicht ('hoe zwart is de pan')
* Hoe hard waait het (langsstromende lucht ontrekt warmte aan de pan)

Ik schat dat bij een felle zon, hoog aan de hemel het in de pan zo'n 200 graden kan worden. Volgens de handleiding/receptenboek die bij de Solar Cooker zit kan je er ook brood in bakken.

• Snowmiss
Morgen is het zover!

*Snowmiss maakt notitie: niet vergeten te vragen naar flashdata

• zonnigtype

zonnigtype

ericplan schreef op maandag 28 mei 2012 @ 18:33:
@zonnigtype.
Krijgen we nog een kort verslag van the solar future? Hoe het ging. Jouw presentatie. Discussies, hoogtepunten.
Zoiets?

Eigen verhaal ga ik nog op PPV doen. Geen garantie dat ik dat ga redden voor vakantie.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 01:29:
[...]

Zoiets?

Eigen verhaal ga ik nog op PPV doen. Geen garantie dat ik dat ga redden voor vakantie.
Dat lijkt erop :+ Ga maar verder met inpakken voor de vakantie.

A'dam PVOutput

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Cheers!

Afbeeldingslocatie: http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/582478_341494989255920_100001862665353_855518_346867178_n.jpg

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• Snowmiss
Het eerste leuke wat je ziet na aansluiten.........

een Ferrarismeter die terug draait _/-\o_

Stand om 16.10 uur: ...91
Stand om 19.15 uur: ...90

Totaal opgewekt in de eerste uurtjes: 1,5kWh

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:31

Bolletje

Moderator Harde Waren
zonnigtype schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 14:40:
[...]

:D

Al eens foto's en systeemgegevens geplaatst hier? (ik kan wat gemist hebben, het gaat "nogal" oerend hard hiero... ;) )
Oh, damn, even gemist. Nee, nog niet volgens mij. Ik heb wel een foto, maar die is nogal lage resolutie. Ik zal dit weekend eens proberen wat kiekjes te maken.

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Gefeliciteerd Snowmiss!

Welkom in de wereld van het zonnestroombakken. Wanneer volgt de eerste zonnestroomtaart? :9

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik snap het niet echt : http://www.nieuwsblad.be/...leid=DMF20120529_00167463

Kan men dan geen snel schakelende centrales uitschakelen, 21% uit hernieuwbare bronnen ipv 7%, er is toch altijd nog zoveel verbruik, of is dat dan een probleem van decentrale opwek en transport ?

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• zonnigtype

zonnigtype

Tomsworld schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 00:16:

Kan men dan geen snel schakelende centrales uitschakelen, 21% uit hernieuwbare bronnen ipv 7%, er is toch altijd nog zoveel verbruik, of is dat dan een probleem van decentrale opwek en transport ?
De Belgen hebben brakke netten, en monopolisten die niet graag hun gouden kip met eieren uitzetten vanwege die 2,1 GWp aan zonnestroom capaciteit die d'r in korte tijd bij is gepleurd... Ergo: er zal nog wel wat moeten gebeuren op het gebied van wetgeving, op afstand kunnen laten uitzetten (met vergoedingen compensatie zoals in Duitsland al lang is geregeld), etc., etc.

• antonboonstra

antonboonstra

Tomsworld schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 00:16:

Het hoeven niet eens snel schakelende centrales te zijn. Het is (zoals zonnigtype al aangeeft) gewoon onwil van de conventionele producenten. Als je een beetje nadenkt, had dit ruim van te voren voorspelt kunnen worden. Men wist dat er weinig afname zou zijn, met wist dat het zeer zonnig weer zou worden en hoe hard de wind zou waaien. Je kan mij niet vertellen dat je zelfs een langzame kolencentrale meer dan een dag nodig heeft om 'terug te toeren'.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Snowmiss
Ik Keessie schreef op dinsdag 29 mei 2012 @ 23:57:
Gefeliciteerd Snowmiss!

Welkom in de wereld van het zonnestroombakken. Wanneer volgt de eerste zonnestroomtaart? :9
Bedankt. Ik denk dat ik eerst deze week/maand wat stats ga bakken :D
Wat zien sinussen er dan ineens leuk uit (*snowmiss had het vroeger niet zo op WisB) en ook leuk om op te merken dat de SunnyBoy al vanmorgen om 4.35 is gewekt (ik gelukkig niet ;))

• Basket Kees
  • Niet online
Wees gewaarschuwd: stats bijhouden is verslavend! :)

Zo, SunnyBoy is er vroeg bij dan. Mijn SolarEdge komt pas om 5.29 zijn nest uit ... en heeft dan een uur nodig om zichzelf zover te krijgen de eerste Wattjes op het net te zetten. Lui varken.

• zonnigtype

zonnigtype

Ik Keessie schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 11:19:
Wees gewaarschuwd: stats bijhouden is verslavend! :)

Zo, SunnyBoy is er vroeg bij dan. Mijn SolarEdge komt pas om 5.29 zijn nest uit ... en heeft dan een uur nodig om zichzelf zover te krijgen de eerste Wattjes op het net te zetten. Lui varken.
In Israël staan ze misschien niet zo vroeg op, vanwege de hitte? (firma is daar opgericht door Guy Sella).

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:03

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

antonboonstra schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 08:52:
[...]

Het hoeven niet eens snel schakelende centrales te zijn. Het is (zoals zonnigtype al aangeeft) gewoon onwil van de conventionele producenten. Als je een beetje nadenkt, had dit ruim van te voren voorspelt kunnen worden. Men wist dat er weinig afname zou zijn, met wist dat het zeer zonnig weer zou worden en hoe hard de wind zou waaien. Je kan mij niet vertellen dat je zelfs een langzame kolencentrale meer dan een dag nodig heeft om 'terug te toeren'.
Ooit een rondleiding gehad bij de Amercentrale (al wel een jaartje of 10 geleden), er stond toen een snelle en een normale.
De Snelle (gas turbine als ik het goed had) duurde zo'n 7 uur, de trage iets van 24 uur.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• zonnigtype

zonnigtype

ollie1965 schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 11:30:
[...]

Ooit een rondleiding gehad bij de Amercentrale (al wel een jaartje of 10 geleden), er stond toen een snelle en een normale.
De Snelle (gas turbine als ik het goed had) duurde zo'n 7 uur, de trage iets van 24 uur.
Tabel 3.5 in ECN rapport "regelsnelheden" diverse typen centrales.

• antonboonstra

antonboonstra

ollie1965 schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 11:30:
[...]
Zoals in de ECN rapport ook naar voren komt, gaat het niet om het volledig afschakelen van een centrale, maar om het terugregelen van een x aantal MW per minuut. Als je 5 kolencentrales hebt die elk 15 MW/minuut kunnen terugregelen, betekent dit dus 75MW/minuut.

Stel op een zonnige dag in Belgie gaat PV van 6:00 - 12:00 uur leveren van 0 - 2000MW (totaal onvoorspelbaar |:( ). Dat is een stijging van 5,5 MW/minuut. En dan hou ik nog niet eens rekening met het stijgende verbruik gedurende de dag. Dan is er nog ruim voldoende reserve voor een heleboel wind, die ook nog prima is te voorspellen...

• JeroenH
Prachtig! Eindelijk een juiste toepassing van vermogen per tijdseenheid :9~

Iets anders, lekker leesvoer voor in mijn lunchpauze:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/50384722/IMG_20120530_120242.jpg

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:12:
[...]

Prachtig! Eindelijk een juiste toepassing van vermogen per tijdseenheid :9~

Iets anders, lekker leesvoer voor in mijn lunchpauze:

[afbeelding]
Wacht maar tot je bij het stuk "Schneckenspuren" komt (heel veel module types getroffen)... :X

• NovapaX
Slakkensporen? Als in die beestjes met een huisje op de rug?
Of is het de benaming voor een ander fenomeen?

Sparql TV wiki

• NovapaX
Errug flauw, en een beetje seksistisch, maar wel grappig:
Afbeeldingslocatie: http://i708.photobucket.com/albums/ww81/mstyczen_2009/global-warming-proof-positive.jpg

[ Voor 74% gewijzigd door NovapaX op 30-05-2012 13:11 ]

Sparql TV wiki

• zonnigtype

zonnigtype

NovapaX schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 12:49:
Slakkensporen? Als in die beestjes met een huisje op de rug?
Of is het de benaming voor een ander fenomeen?
Klopt. "Op slakkensporen gelijkende" tekeningen binnen het module, waar nog geen sluitende verklaring voor is gevonden, maar waar Photon al een uitgebreid artikel aan had gewijd. Nu een update. Ditmaal Canadian Solar de pineut (jawel, een Chinees, althans: grootste deel productie in China, nummer 7 in Photon ranglijst wereld productie cellen), maar er staat ook een tabel in met 29 module merken, zowel Chinees (veel), als Europees, en een Japanner. Vergelijkbare klachten, nog heel veel onduidelijkheden.

Tijdens TSF werd ik benaderd door een partij die hele zwik modules met dat fenomeen opnieuw heeft laten flashen. Het probleem nu is: garantie geval of niet, als er (nog!) geen duidelijke terugval in productie is. Zoals duidelijk mag worden: Canadian wijst elke claim (nu nog) af. Zelfs nadat bij hen wel degelijk "Leistungsverminderung" via flashtesten werd aangetoond in enkele gevallen.

Kan nog leuk worden dus (er wordt een geval gerapporteerd met al 150.000 Euro wegvallende inkomsten uit feed-in in Spanje...).

Vermoed wordt dat het iets met backfoil kwaliteit te maken zou kunnen hebben in combinatie met optredende microcracks (onzichtbaar voor blote oog). Waarbij bepaalde stoffen via die microcracks in de cellen naar boven dringen (gasvormig), en daar "neerslaan". Echter, dat zal nog wel meer onderzoek gaan vergen. Moet echt wetenschappelijk verantwoord en grondig worden aangepakt. Is de microcrack de oorzaak, het gevolg, of spelen meerdere factoren mee? En vooral: wat is het effect, zowel op korte als, de crux: op langere termijn?

• zonnigtype

zonnigtype

Wubbo Ockels met weergaloze presentatie tijdens The Solar Future:

http://www.new-energy.tv/..._poker_met_atmosfeer.html

Hij kwam met een OV fiets naar de Lichtfabriek. Ik was getuige... d:)b

• NovapaX
Nou, ik laat me niet afschrikken door een paar slakkensporen ;-)
Dat zie ik dan wel weer....
Maar natuurlijk wel erg vervelend, beangstigend en een potentieel groot probleem voor grote 'zonnestroomfabrieken'

Sparql TV wiki

• JeroenH
zonnigtype schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 14:20:

Ik zag 'm bij de presentatie van het Nuon Solar Team in het olympisch stadion ook al op de fiets arriveren. Die man is op alle fronten goed bezig. Hij maakt zich niet alleen sterk voor duurzaamheid, maar ook voor goed onderwijs (wat, zoals wij allemaal weten, daar gewoon onderdeel van is).

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dat is niet zo'n prestatie met een station op 1 km afstand. Hij had ook helemaal op de fiets kunnen komen, hij woont vlak bij mij. Hadden we samen zo'n 18 km. kunnen fietsen, hij naar de Lichtfabriek, ik nog 3,5 km verder naar m'n werk.

A'dam PVOutput

• looyenss
ericplan schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 16:56:
[...]

Dat is niet zo'n prestatie met een station op 1 km afstand. Hij had ook helemaal op de fiets kunnen komen, hij woont vlak bij mij. Hadden we samen zo'n 18 km. kunnen fietsen, hij naar de Lichtfabriek, ik nog 3,5 km verder naar m'n werk.
Touché. Wubbo is de nederlands Al Gore beetje populair groen zijn.

• zonnigtype

zonnigtype

ericplan schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 16:56:
[...]

Hij stond het niet trots te vertellen of zo. Ik zag hem fietsen, zoals duizenden andere fietsers. Zelfs als het maar 1 km. had geweest (dat is een veronderstelling, weet jij waar hij toen vandaan kwam?) no problem with that (ik was lopend, kan ook makkelijk vanaf station Haarlem).

Commentaar van looyenss hierop vind ik nogal erg makkelijk en onterecht veroordelend statement. Ockels had zich ook kunnen laten voorrijden in een elektrisch vehikel. Het siert hem dat hij dat - in dit geval - blijkbaar niet nodig vond. De beste man heeft meer betekend voor hernieuwbare energie in Nederland dan duizenden backbenchers met holle praatjes.

Back on topic: hij heeft een sluwe meter met een hele hoop invoeding van zonnestroom d'r op, geregistreerd (op meter) en wel. Netbeheerder wil d'r echter niks mee doen, "want hij heeft zich niet aangemeld'. Ik denk dat hier nog wel een leuk ockeliaans staartje aan zou kunnen gaan komen... >:)

• JeroenH
Geheel met zonnigtype eens over Wubbo. Wubbo is cool. Niemand is perfect, ook Wubbo niet, hij had inderdaad met zijn megalomane (maar coole :9~) 250km/u superbus op kunnen komen dagen, maar hij komt gewoon op de fiets, het duurzaamste vervoermiddel wat er is.

Iets geheel anders: sommige dingen gebeuren je niet elke dag. Ongeveer 15 minuten geleden werd ik gebeld door Pier van Zonneveld, team captain van het Nuon Solar Team. Ze hebben Chris Selwood (de man achter de World Solar Challenge) op visite en die was benieuwd of ik ook opgetrommeld kon worden. Hij wil wel eens praten over wat er mogelijk is in 2013.

Jullie snappen dat ik dit nu zit te typen in de trein naar Delft :P

[ Voor 29% gewijzigd door JeroenH op 30-05-2012 18:48 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Leuke presentatie :) Komt die van jou nog online? :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Snowmiss
JeroenH schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 18:11:
Geheel met zonnigtype eens over Wubbo. Wubbo is cool. Niemand is perfect, ook Wubbo niet, hij had inderdaad met zijn megalomane (maar coole :9~) 250km/u superbus op kunnen komen dagen, maar hij komt gewoon op de fiets, het duurzaamste vervoermiddel wat er is.

Iets geheel anders: sommige dingen gebeuren je niet elke dag. Ongeveer 15 minuten geleden werd ik gebeld door Pier van Zonneveld, team captain van het Nuon Solar Team. Ze hebben Chris Selwood (de man achter de World Solar Challenge) op visite en die was benieuwd of ik ook opgetrommeld kon worden. Hij wil wel eens praten over wat er mogelijk is in 2013.

Erg benieuwd naar wat je op de terugweg te vertellen hebt.

• ollie1965

ollie1965

zonnigtype schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 11:50:
[...]

Tabel 3.5 in ECN rapport "regelsnelheden" diverse typen centrales.
Zo zie je maar wat je nog opslaat in je geheugen, details waren het dus niet :+

Dit , hierom en hierom

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 18:11:

Hopelijk niet te laat deze info....
Sluit af met het woord "Slater" bij hem, of wel "See you later", hopelijk beantwoord hij positief oOo

Dit , hierom en hierom

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

En voila Vlaanderen scoort weer eens langs de verkeerde kant:

Het wordt beter, en na jaren van een grote groei die waarschijnlijk wel een beetje overgesubsidieerd was gaat men nu naar het tegengestelde.

Ok er moest iets gebeuren, maar om nu de terugverdientijd tussen de 10 en 14 jaar te brengen is misschien een beetje te veel in een keer, wie gaat er nu nog investeren.

En er komt voor iedereen iets bij, netinvoedingsvergoeding. Ok dat er iets moet betaald worden door diegenen die het net een beetje als batteij gebruiken ok maar toch. Het is veel plots in een keer.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• zonnigtype

zonnigtype

Erasmo schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 20:57:
[...]

Leuke presentatie :) Komt die van jou nog online? :P
Ben bezig met eigen stuk, de presentatie voor de betalende bezoekers is fors uitgekleed (dat was heftig stressen nog, in de laatste dagen voor D-Day... :P ). Stuk hoop ik uiterlijk morgen te openbaren op PPV. Dat zal de core zijn, marktprognose en hoe kom ik aan de cijfers. Ik kan er vast nog wel meer over vertellen, maar er ligt nog zo veel meer bloederig interessant materiaal op m'n bureau wat er om schreeuwt om "behandeld" te worden...

In de tussentijd kun je het ook met nieuwe bron stellen die ik net heb ontdekt, met goeie beknopte samenvatting van de conferentie:

http://storify.com/Energi...future-2012-een-impressie

... en waar ik inmiddels commentaar op heb gegeven op eigen webstek (tja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan, toch... ;) ?):

http://www.polderpv.nl/ni...2_meer_citaten_TSF_en_PPV

@ollie1965:
Zo zie je maar wat je nog opslaat in je geheugen, details waren het dus niet :+
:?

Kun je die uitleggen (ik word oud...).

[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 30-05-2012 23:01 . Reden: nietsnappuh ]

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:02

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

migjes schreef op zondag 27 mei 2012 @ 20:31:
[...]

Waarom geen panelen met vloeistof koeling??

Afbeeldingslocatie: http://img406.imageshack.us/img406/9056/dsc04197dp.jpg

Dan pak je twee in een, meer rendement, en een buffervat opladen. :9

Ze zijn er al, niet het wiel gaan uitvinden.

Afbeeldingslocatie: http://img705.imageshack.us/img705/2599/dsc04198f.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Gasschuif op 30-05-2012 23:15 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• zonnigtype

zonnigtype

Gasschuif schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 23:10:
[...]

Waarom geen panelen met vloeistof koeling??

[afbeelding]

Dan pak je twee in een, meer rendement, en een buffervat opladen. :9

Ze zijn er al, niet het wiel gaan uitvinden.

[afbeelding]
Gezien op The Solar Future: Nieuw PVT paneel in aantocht, van - oorspronkelijk, nu internationaal - Turks bedrijf (met dijk van een internationale reputatie, vergis je niet...). Twee uitvoeringen, een geoptimaliseerd voor zonnewarmte, en eentje voor max. PV-output:

Solimpeks.

http://solimpeks.com/products/pvt-collectors/

For those that want to go that line of experience.

Ik heb mailadres van NL contactpersoon. Er schijnt zo'n ding ergens bij Schiphol te staan...

(geen enkele relatie met dat bedrijf, by the way)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:58:
[...]

Ben bezig met eigen stuk, de presentatie voor de betalende bezoekers is fors uitgekleed (dat was heftig stressen nog, in de laatste dagen voor D-Day... :P ). Stuk hoop ik uiterlijk morgen te openbaren op PPV. Dat zal de core zijn, marktprognose en hoe kom ik aan de cijfers. Ik kan er vast nog wel meer over vertellen, maar er ligt nog zo veel meer bloederig interessant materiaal op m'n bureau wat er om schreeuwt om "behandeld" te worden...

In de tussentijd kun je het ook met nieuwe bron stellen die ik net heb ontdekt, met goeie beknopte samenvatting van de conferentie:

http://storify.com/Energi...future-2012-een-impressie

... en waar ik inmiddels commentaar op heb gegeven op eigen webstek (tja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan, toch... ;) ?):

http://www.polderpv.nl/ni...2_meer_citaten_TSF_en_PPV

@ollie1965:

[...]

Goede samenvatting inderdaad, had vandaag nog wat andere filmpjes gezien over TSF waarin ook de 2 aanwezige politici aan het woord kwamen. Vooral het voorstel van Paulus Jansen om de energiebelasting voor duurzaam opgewekte energie vond ik wel interessant.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• ollie1965

ollie1965

zonnigtype schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 22:58:
[...]

@ollie1965:

[.Zo zie je maar wat je nog opslaat in je geheugen, details waren het dus niet ..]

Dat in 10 jaar tijd de informatie die je opslaat niet altijd meer correct wordt gereproduceerd als je het niet tussentijds herhaald, ik noemde de opstart- afschakeltijden van de energiecentrales en niet de tijden voor het "aftoeren" (minderen in vermogen).

Dit , hierom en hierom

• JeroenH
Snowmiss schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 21:16:
Erg benieuwd naar wat je op de terugweg te vertellen hebt.
Sorry, was op de terugweg leuk in gesprek met oranje fans die zich verbaasden over het feit dat ik niet wist dat Nederland gewonnen had, niet wist tegen wie ze speelden en eigenlijk helemaal niet wist dat er gespeeld werd.

Aaaanyway, het was een heel leuke en interessante avond. Pier van Zonneveld (teamleider) en Mark de Jong (structureel engineer) waren, evenals Rein van den Eijnde (teamleider van het Nuna 5 team) van de partij. Het als eerste aangenomen lid van het Nuna 7 team was er ook bij en natuurlijk Chris Selwood, de man achter de WSC.

Met iedereen een tijd zitten praten, ook met Chris en dat was een belevenis. De kansen zijn goed dat ik iets voor de WSC kan gaan doen, en waarschijnlijk nog wel iets breders ook. Ik was echt vereerd dat iemand tegen wie ik zo opkijk mijn werk waardeert op zo'n uitgesproken manier. Dat geeft een vorm van voldoening die ik in mijn normale werk (waar ik het prima naar mijn zin heb) niet vaak meemaak.

Ook veel gesproken met de Nuon Solar Team leden, zelden zulke gedreven mensen gezien (is trouwens bij Twente niet anders). Hier eigenlijk hetzelfde: als je 'helden' het leuk vinden wat je doet dan geeft dat een hoeveelheid energie waar ik nog een tijdje mee toe kan :) Ik begon de avond vrij moe omdat ik de avond ervoor niet veel geslapen had en ik eindigde de avond met een overschot aan energie.

Ik zie het zonnig in :)

• Petje72
  • Laatst online: 13-11 21:57
Ik ben in dubio.. ik wil meer gaan besparen maar wat is nu de beste/meest efficiente manier?

Huidige situatie:
2 volwassenen, geen kinderen

stroom 1-1-2011 t/m 1-1-2012 verbruik 1288 laag 730 hoog = 2012 kWh
gas 1-1-2011 t/m 1-1-2012 verbruik 1086 m3
water 1-1-2011 t/m 1-1-2012 verbruik 50 m3

zonnepanelen 1350 Wp installatie (totaal teruggeleverd 2011 601 kWh)
Leverancier: Greenchoice
voorschotbedrag per maand 2012: 20 euro stroom 88 euro gas

Grootste kostenpost is dus het gas, verwarming staat in de koude periode als we thuis zijn op 19 of 20 en gaat savonds naar 17 graden. Zodra de temperaturen overdag buiten ongeveer 18+ zijn gaat de verwarming uit. Ongeveer 3x per maand gebruiken we ons grote bad (willen toch soms lekker relaxen) de andere dagen de douche. Het meeste gasverbruik is denk ik voor het warm water, we koken ook op gas maar dat is niet zo veel.

plan 1: zonneboiler, kosten denk ik zo'n 3000 euro incl installatie. Misschien 720 euro (LES) subsidie. tvt jaar of 20 denk ik. Hiermee zal ik denk ik flink gas besparen.

plan 2: extra zonnepanelen 1560Wp, 2900 euro, zelf installeren. Misschien 1000 euro (LES) subsidie. tvt << 20 jaar, denk 10 of 12 of zo. Eventueel een 80 liter elektrische boiler, kosten ± 300 euro, erbij voor warm water (besparen we weer beetje gas denk ik)

wat zouden jullie doen? of hebben jullie nog andere (betere) ideeen ?

• JeroenH
Petje72 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:16:
wat zouden jullie doen? of hebben jullie nog andere (betere) ideeen ?
Alle bespaarmogelijkheden al uitgeput? Sluipverbruik elimineren, woningisolatie, etc.?

• Petje72
JeroenH schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:27:
[...]

Alle bespaarmogelijkheden al uitgeput? Sluipverbruik elimineren, woningisolatie, etc.?
alle lampen zijn 1W LED, huis (uit 1965) is optimaal/maximaal geisoleerd, geen apparaten op standby als we er niet zijn, tijdschakelaar op vloerverwarmingspomp (sprint in warme seizoen alleen even aan tussen 23:00 en 23:01u).

• JeroenH
Ik denk dat het er om hangt welke oplossing het 'beste' is. Zonneboiler is complexer, heeft onderhoud nodig (hoewel niet heel veel meer dan CV-ketel) en neemt extra ruimte in door het boilervat. Zonnestroompanelen zijn technisch simpeler te plaatsen (voor de meeste mensen makkelijker zelf te doen). Ik durf het je niet te zeggen wat beter is.

Eén verschil is wel aardig om aan te stippen: monitoring van de opbrengst van zonnestroompanelen is relatief makkelijk. Veel omvormers bieden de mogelijkheid en anders is een Conrad meter of iets als Plugwise snel geïnstalleerd. Het monitoren van de opbrengst van een zonneboiler is lastiger, of in ieder geval duurder. Een GJ-meter heeft twee thermometers en een flowmeter. Ik denk dat je er minimaal € 200 of €250 voor kwijt bent.

Voor een Tweaker die wil meten toch een afweging ;)

• rube
  • Laatst online: 21:56
Erg leuk om te lezen. Ik ben er vrij zeker van dat als je doorgaat op de huidige wijze er vanzelf vroeger of later een kans voorbij komt om je werk te gaan maken van dit "duurzame gedoe". d:)b

• JeroenH
rube schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:16:
Erg leuk om te lezen. Ik ben er vrij zeker van dat als je doorgaat op de huidige wijze er vanzelf vroeger of later een kans voorbij komt om je werk te gaan maken van dit "duurzame gedoe". d:)b
We gaan het meemaken :)

Ik heb in ieder geval zojuist een FLIR i7 gekocht (zaterdag ophalen), eens kijken wat we daarmee kunnen.

• rube
  • Laatst online: 21:56
JeroenH schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:19:
[...]
...eens kijken wat we daarmee kunnen.
haha, ik denk je dat van te voren wel heb uitgezocht wat je daarmee kan :+
maar je bedoelt vast hoe je die kunt inzetten in een groter geheel

• JeroenH
Exact :)

• Basket Kees
  • Niet online
Zo, daar heb je even mooi eer van je werk mee, Jeroen. Heel erg tof. Ben benieuwd waar het allemaal toe zal leiden.

Mooi voorbeeld ook van het stug je hart blijven volgen. Daar kan je nooit fout mee doen, integendeel. Hopelijk ook inspiratie voor anderen.

* Basket Kees kijkt naar zichtzelf :)

• Petje72
JeroenH schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:11:
Ik denk dat het er om hangt welke oplossing het 'beste' is. Zonneboiler is complexer, heeft onderhoud nodig (hoewel niet heel veel meer dan CV-ketel) en neemt extra ruimte in door het boilervat. Zonnestroompanelen zijn technisch simpeler te plaatsen (voor de meeste mensen makkelijker zelf te doen). Ik durf het je niet te zeggen wat beter is.

Eén verschil is wel aardig om aan te stippen: monitoring van de opbrengst van zonnestroompanelen is relatief makkelijk. Veel omvormers bieden de mogelijkheid en anders is een Conrad meter of iets als Plugwise snel geïnstalleerd. Het monitoren van de opbrengst van een zonneboiler is lastiger, of in ieder geval duurder. Een GJ-meter heeft twee thermometers en een flowmeter. Ik denk dat je er minimaal € 200 of €250 voor kwijt bent.

Voor een Tweaker die wil meten toch een afweging ;)
Bedankt voor je uitleg Jeroen. Ik ga denk ik voor Plan 2, omdat ik dan ook alles zelf kan doen. Ophangen en aansluiten van een elektrische boiler kan ik altijd nog laten doen. Als ik de LES subsidie krijg ga ik voor een pakket zonnepanelen.

betreft monitoring: greenchoice leest mijn meter al dagelijks uit dus die gegevens kan uit Mijn Dossier plukken. De omvormer die ik heb is een SMA 1200TL, ik lees nu de display soms af (met mijn ogen :) ) realtime monitoring vind ik nog te duur. Ik heb gisteren een Raspberry Pi binnen gekregen, daar ga ik eens mee knutselen in de herfst en winter.

• looyenss
Afbeeldingslocatie: http://i1053.photobucket.com/albums/s475/looyenss/a74c77c7cb465df53f5b74abaa06ce83.jpg

deze moet op solar panel.
ik zat te denken aan een accu (ja een accu) waar de ghetto aan gekoppeld zit en dan de solar panel die de accu dan weer oplaad ofzo.

any thoughts?

• JeroenH
Beste Tweaker, hoeveel onderzoek heb je zelf al gedaan om je vraag te beantwoorden?

• looyenss
Ik dacht, ik deel het alleen maar ;-)
ik heb al een potentieel paneel. ik vroeg me alleen af of je het zo op elkaar mag aansluiten.

• JeroenH
Klein low-voltage zonnestroompaneeltje (10Wp?), 12V-lood/gelaccu en een voldoende sterke spanningsregelaar die een stabiele 9V produceert. Een laadregelaar maakt het af. Is niet ingewikkeld (zo ben ik feitelijk begonnen).

• looyenss
@JeroenH bedankt. Het is niet zo dat ik geen research doe, het is meer dat ik bevestiging zoek.
Het idee is voorals nog een 12V accu incl regelaar en dit: http://www.maplin.co.uk/13w-solar-briefcase-99760
paneel. Ik heb dat artikel op je site inderdaad eens gelezen. het is ook jou "schuld" dat ik me meer met PV bezig ben gaan houden.

excuses voor mijn eerdere onduidelijke post.

edit: het moet namelijk soort van draagbaar zijn, zomervakantie aan het strand ofzo

[ Voor 10% gewijzigd door looyenss op 31-05-2012 16:08 ]

• JeroenH
looyenss schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 16:01:
@JeroenH bedankt. Het is niet zo dat ik geen research doe, het is meer dat ik bevestiging zoek.
Het idee is voorals nog een 12V accu incl regelaar en dit: http://www.maplin.co.uk/13w-solar-briefcase-99760
paneel.
Dat zou moeten werken, ik heb er ook wel eens over gedacht om zo'n paneeltje te kopen om mee te spelen. Toch blij dat ik doorgespaard heb voor de warmtebeeldcamera ;)
Ik heb dat artikel op je site inderdaad eens gelezen. het is ook jou "schuld" dat ik me meer met PV bezig ben gaan houden.
Hehehe, dat hoor ik vaker. Leuk!

-edit-

Er is zelfs een kans dat het zonder accu werkt als de volle zon er op staat. Kwestie van testen.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 31-05-2012 16:15 ]

• NovapaX
Warmtebeeldcamera :9~

Lieve JeroenH,
Ik heb hele lekkere koffie thuis, en toevallig kan mijn vrouw lekkere soep maken.
Als je nou eens op een heldere koude winterdag een bakkie komt doen om mijn nog te plaatsen zonnepanelen te inspecteren, kun je gelijk je Flir i7 meenemen.

Liefs,
NovapaX

P.S. Ik woon op nog geen 5 minuten lopen vanaf station Dordrecht Stadspolders. Uitstekend bereikbaar dus!
:+

Haha... Maar ik nodig je graag tegen een passende vergoeding eens uit om wat mooie regenboogfoto's van mijn huis te maken!

[ Voor 27% gewijzigd door NovapaX op 31-05-2012 17:25 ]

Sparql TV wiki

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 14:11:
[...]

Sorry, was op de terugweg leuk in gesprek met oranje fans die zich verbaasden over het feit dat ik niet wist dat Nederland gewonnen had, niet wist tegen wie ze speelden en eigenlijk helemaal niet wist dat er gespeeld werd.

Aaaanyway, het was een heel leuke en interessante avond. Pier van Zonneveld (teamleider) en Mark de Jong (structureel engineer) waren, evenals Rein van den Eijnde (teamleider van het Nuna 5 team) van de partij. Het als eerste aangenomen lid van het Nuna 7 team was er ook bij en natuurlijk Chris Selwood, de man achter de WSC.

Met iedereen een tijd zitten praten, ook met Chris en dat was een belevenis. De kansen zijn goed dat ik iets voor de WSC kan gaan doen, en waarschijnlijk nog wel iets breders ook. Ik was echt vereerd dat iemand tegen wie ik zo opkijk mijn werk waardeert op zo'n uitgesproken manier. Dat geeft een vorm van voldoening die ik in mijn normale werk (waar ik het prima naar mijn zin heb) niet vaak meemaak.

Ook veel gesproken met de Nuon Solar Team leden, zelden zulke gedreven mensen gezien (is trouwens bij Twente niet anders). Hier eigenlijk hetzelfde: als je 'helden' het leuk vinden wat je doet dan geeft dat een hoeveelheid energie waar ik nog een tijdje mee toe kan :) Ik begon de avond vrij moe omdat ik de avond ervoor niet veel geslapen had en ik eindigde de avond met een overschot aan energie.

Ik zie het zonnig in :)
Good onya, begin de slang alvast maar te leren.
In hun termen is Chris bijna een blackie (omdat hij bijna grijs is).
En wie weet zit je over 15 maanden in een ute en ga je er mee door the never-never :o
Sorry, niks met een donk erin... :+

Gefeliciteerd met je start naar een volgende fase :)F

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 31-05-2012 21:02 . Reden: woord volgorde / typo ]

Dit , hierom en hierom

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 15:19:
[...]

We gaan het meemaken :)

Ik heb in ieder geval zojuist een FLIR i7 gekocht (zaterdag ophalen), eens kijken wat we daarmee kunnen.
We zitten al een tijd na te denken om zo'n apparaat aan te schaffen. De prijs is eigenlijk de grootste drempel, want er zijn er genoeg te koop.

Op je link vind ik geen prijsopgave.

Aan welk bedrag moeten we denken bij dit type?

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:56

Geckoo

Good news, everyone!

Hebben jullie ooit wel eens iemand gehoord/gesproken met een rietendak en zonne pannelen?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-11 20:55
Wij willen onze afzuigkap in de keuken vervangen.Nu zie ik veel opties op kieskeurig.

Er zijn er 2 uit te filteren met ledverlichting voor ruim 700 euro
De andere 12 hebben halogeen.vanaf 348 euro

Kan iemand me vertellen of de helogeen modelle aangepast kunnen worden naar LED of spaarlamp.
De LC98WA540 heeft b.v. 3 x 20 watt halogeen

Ik gok dat het model motor mbt stroomverbruik niet veel uitmaakt dus ik gaan verder filteren op geluidsnivo.

Alternatieven, allen met LED
De 2 Pelgrim's in het midden staan me wel aan. Alleen heb ik geen ervaring met dit merk.
Tips iemand ?

• Woodski
Geckoo schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 21:55:
Hebben jullie ooit wel eens iemand gehoord/gesproken met een rietendak en zonne pannelen?
Lijkt me een vlag op een modderschuit.
Of meer modder op een vlaggenschuit maar het mag technisch niet moeilijk zijn.
Stokbouten erin en rails erop.

Je ziet wel eens boerderijen met alleen de kop en kont riet en het midden pannen. Dat zou nog wel mooi kunnen worden.

M'n buurman is trouwens rietdekker dus ik kan een vragen of hij ideeen heeft.
Is het dak al bedekt of moet het rietdekken nog gebeuren ?

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:39
@Woodski:
Waarschijnlijk zitten daar gewoon GU10 lampjes in (of een andere gangbare fitting). Deze kun je vervolgens gewoon vervangen door een ledvariant. Toevallig eergisteren hier in de afzuigkap 3 x LEDARE 3,4W GU10 spotjes geplaatst:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Lvhf51tj57WvVokc7pePE39W/full.jpg
Het verschil met de halogeen spotjes kan ik niet waarnemen zonder moeite te doen.

@Jeroen:
Ik zag vandaag een tweet van Wubo Ockels, waarin stond dat de nieuw Nuna vier wielen zal hebben. Kon niets over nieuwe regels vinden en kan me ook slecht voorstellen dat de nieuwe Nuna niet meer op de competitie inzet (alla Bochum), dus vraag me af of jij hier meer van weet?

[ Voor 14% gewijzigd door Paul C op 31-05-2012 22:19 ]

• ollie1965

ollie1965

Woodski schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:01:
Wij willen onze afzuigkap in de keuken vervangen.Nu zie ik veel opties op kieskeurig.

Er zijn er 2 uit te filteren met ledverlichting voor ruim 700 euro
De andere 12 hebben halogeen.vanaf 348 euro

Kan iemand me vertellen of de helogeen modelle aangepast kunnen worden naar LED of spaarlamp.
De LC98WA540 heeft b.v. 3 x 20 watt halogeen

Ik gok dat het model motor mbt stroomverbruik niet veel uitmaakt dus ik gaan verder filteren op geluidsnivo.

Alternatieven, allen met LED
De 2 Pelgrim's in het midden staan me wel aan. Alleen heb ik geen ervaring met dit merk.
Tips iemand ?
Als je gaat voor een laag geluidsniveau kan ik je een model aanbevelen met een externe motor, hiervoor moet je dan wel plaats hebben, in bijvoorbeeld een aangrenzende garage.
We wisten niet wat we hoorden na het aansluiten, nee eigenlijk hoorde we niks ten opzichte van het vorige model. Eerst een 570M3 met ingebouwde motor, en hierna een 1000M3 met externe motor. Op maximaal vermogen is het geluidsniveau dik lager dan dat van de 570M3. Precieze cijfers even niet meer bij de hand.

En anders (geen externe motor mogelijk) kan je de kast altijd nog tweaken met isomatjes zoals er vele de PC stiller maken want het zijn me toch een stelletje klankkasten die afzuigkappen.

Dit , hierom en hierom

• Woodski
ollie1965 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:24:
[...]

Als je gaat voor een laag geluidsniveau kan ik je een model aanbevelen met een externe motor, hiervoor moet je dan wel plaats hebben, in bijvoorbeeld een aangrenzende garage.
We wisten niet wat we hoorden na het aansluiten, nee eigenlijk hoorde we niks ten opzichte van het vorige model. Eerst een 570M3 met ingebouwde motor, en hierna een 1000M3 met externe motor. Op maximaal vermogen is het geluidsniveau dik lager dan dat van de 570M3. Precieze cijfers even niet meer bij de hand.

En anders (geen externe motor mogelijk) kan je de kast altijd nog tweaken met isomatjes zoals er vele de PC stiller maken want het zijn me toch een stelletje klankkasten die afzuigkappen.
Het moet een schouw worden met de motor erin, zie de selectie die ik heb genaakt
Daarin kan je <50db kiezen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Misschien ben ik ouderwets, maar waarom halogeenspots als je ze ook hebt met T5 TL verlichting? Ik heb hier een afzuigkap met een 21W T5 lamp erin. Met die lamp kan ik de hele keuken verlichten en is het niet alleen beperkt tot recht naarbeneden stralen.

• JeroenH
NovapaX schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 17:23:
Haha... Maar ik nodig je graag tegen een passende vergoeding eens uit om wat mooie regenboogfoto's van mijn huis te maken!
Dat is mede waar ik hem voor gekocht heb dus dat gaat goedkomen. Eerst het apparaat ophalen en er mee om leren gaan :)
Schinnen-groen schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 21:23:
We zitten al een tijd na te denken om zo'n apparaat aan te schaffen. De prijs is eigenlijk de grootste drempel, want er zijn er genoeg te koop.

Op je link vind ik geen prijsopgave.

Aan welk bedrag moeten we denken bij dit type?
Niet goedkoop: http://www.atal.nl/06-war...era-140-x-140-pixels.html
pcmadman schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:17:
@Jeroen:
Ik zag vandaag een tweet van Wubo Ockels, waarin stond dat de nieuw Nuna vier wielen zal hebben. Kon niets over nieuwe regels vinden en kan me ook slecht voorstellen dat de nieuwe Nuna niet meer op de competitie inzet (alla Bochum), dus vraag me af of jij hier meer van weet?
Yep, ik weet hier meer van O-) Hou de komende tijd een oogje op mijn website ;)

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 01-06-2012 08:49 ]

Verwijderd

ollie1965 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 22:24:
[...]

Als je geen plek hebt en het je om het geluid gaat kan je ook doen wat ik heb gedaan. Je koopt een kap die flink meer m3 kan afvoeren dan je eigenlijk nodig hebt en laat 'm altijd op de laagste stand draaien.

Bij de modellen die ik op het oog had, was het verschil in vermogen tussen de verschillende afzuigmotoren maar 10 watt (verschil tussen wat ik minimaal aan capaciteit nodig had en een model waarbij de afzuigkap nooit hoger dan de laagste stand zou hoeven).

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 07:47:

Yep, ik weet hier meer van O-) Hou de komende tijd een oogje op mijn website ;)
F5, ....... F5, ........ F5, ........,F5, ....... F5, ........ F5, ........,F5, ....... F5, ........ F5, ........,F5, ....... F5, ........ F5, ........,F5, ....... F5, ........ F5, ........,F5, ....... F5, ........ F5, ........,F5, ....... F5, ........ F5, ........,F5, ....... F5, ........ F5, ........,F5, ....... F5, ........ F5, ........,F5, ....... F5, ........ F5, ........,F5, ....... F5, ........ F5, ........,F5, ....... F5, ........ F5, ........,F5, ....... F5, ........ F5, ........,F5, ....... F5, ........ F5, ........,F5, ....... F5, ........ F5, ........,F5, ....... F5, ........ F5, ........

;)
<EDIT>

Ik denk dat we moeten wachten tot World Environment Day, volgens mij worden de regelementen op deze dag gepresenteerd, nog 4 dagen geduld?

[ Voor 8% gewijzigd door ollie1965 op 01-06-2012 11:56 ]

Dit , hierom en hierom

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

man man man... net even met Liander gebeld, hoe ik mijn slimme meter zelf uitlees.

Krijg ik eerst een relaas over hoe je op het schermpje moet kijken.

*Nee meneer, ik bedoel via de computer

Dan wordt ik verwezen naar mijn energie leverancier.

*Nee meneer, ik wil hem zelf uitlezen op de computer, via de P1 poort.

Ik ga het even nazoeken..... lange stilte... klik tuut tuut tuut..

Opnieuw gebeld, weer mijn verhaal gedaan.

Er wordt gezegd dat het niet kan, een welles niets verhaal volgt, nadat ik een aantal keer heb gevraagd om doorverbonden te worden. Ik krijg een mevrouw: dat kan via applicaties via internet.

*ja mevrouw, dat weet ik, maar ik wil het zelf doen, via een kabel.

Dat doen wij niet. U moet bij uw aanbieder zijn. Die heeft daar misschien applicaties voor.

*Ik weet dat liander dat niet doet (voor de consument iig) vraag ook niet naar applicaties, ik wil graag weten waar de P1 poort zit.

Die zit binnenin, daar kunt u niet bij.

*Dat is verplicht, ik moet erbij kunnen.

Op dat moment wordt ik kennelijk in de wacht gegooid en na een minuut of 10 heb ik de conclusie getrokken dat ik daar ook zou blijven.

Opnieuw gebeld, weer mijn verhaal gedaan..

Kom weer uit bij dezelfde mevrouw, die deed alsof ze een ander was... "ik laat u terugbellen"....
*binnen welke termijn mevrouw?
Weet ik niet.

*- - - ?

Ligt dat nou aan mij of heb ik alleen maar melkert-baners gesproken?

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 01-06-2012 13:43 ]

Wise enough to play the fool

• zonnigtype

zonnigtype

teacher schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 13:42:

Ligt dat nou aan mij of heb ik alleen maar melkert-baners gesproken?
Ik denk eerder dat je op voor hen ongewenst "terrein" aan het komen was, en dan zijn ze opeens niet zo behulpzaam meer???

Slechts mijn 2 centiem...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Mja, Liander... dat is die toko die geen rekeningen kan verrekenen en waarvoor je dus moet bellen als je je teruggave ooit terug wilt zien. Zodra ze je bankrekeningnummer hebben gaan ze vervolgens zonder toestemming ineens automatische incasso gebruiken in het vervolg...
Vervolgens wordt er nog even geprobeerd om je een nieuwe CV ketel van Nuon aan te smeren...

Nee, die partij is gewoon 1 grote bende, het mag dan wel opgesplitst zijn, maar het is nog net zoveel Nuon als voor de splitsing.

• JeroenH
Liander, dat is de tent die mij Nuon-mensen op mijn dak stuurt en over de telefoon tegen mij zegt - en ik citeer - "Negatieve meterstand? Nee, dat kunnen onze systemen niet aan aan. Ja maar meneer, zonnepanelen is ook nog zo'n nieuwe techniek."

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Door en door fossiel daar.

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op vrijdag 01 juni 2012 @ 14:15:
Liander, dat is de tent die mij Nuon-mensen op mijn dak stuurt en over de telefoon tegen mij zegt - en ik citeer - "Negatieve meterstand? Nee, dat kunnen onze systemen niet aan aan. Ja maar meneer, zonnepanelen is ook nog zo'n nieuwe techniek."

8)7 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Door en door fossiel daar.
De Liandah boy had een heel leuk groen verhaal hoor, tijdens The Solar Future... :+

Goedgebekt, heb nog ff met hem staan kletsen... Hij klaagde ook over "de andere kant van Liander", "de oude garde", dat soort grut, en hij vond ook dat ik mijn klassieke Ferrarisje mocht houden als ik persé geen sluw L. apparaat in huis wilde... *O*

Pagina: 1 ... 27 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.